‘Solat adalah cara terbaik penerimaan solat’: Lajna Imaillah Norway bertemu dengan Huzur (atba)

 ‘Solat adalah cara terbaik penerimaan solat’: Lajna Imaillah Norway bertemu dengan Huzur (atba)

Al Hakam                             

24 March 2023

Diterjemahkan oleh Musa Bin Masran

Kemas Kini Terakhir pada 24 March 2023

Pada 19 March 2023, Ahli Lajna Imaillah Norway telah dikurniakan peluang untuk bertemu Hazrat Mirza Masroor Ahmad, Khalifatul Masih V, semoga Allah menjadi Penolongnya, dalam mulaqat maya.

Pada pembukaan mesyuarat, Hazrat Amirul Mumineen (atba)  menyampaikan salamnya dan menjemput Maryam Rizwan Sahiba untuk membaca sebahagian daripada Al-Qur’an dan Ramla Harun Sahiba untuk membaca terjemahan Urdu. Madiha Urooj Sahiba menyampaikan hadis Nabi (saw). Maliha Nasir Sahiba telah dijemput untuk membacakan petikan daripada tulisan Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan dalam bahasa Urdu. Selepas mendengar dia membaca petikan itu, Hazrat Khalifatul Masih V (atba) bertanya kepadanya sama ada dia berada di Nasirat-ul-Ahmadiyya, dan dia menjawab dengan afirmatif. Huzur (atba) berkata, “Masya-Allah! Anda lebih yakin daripada Lajna.” Hazrat Khalifatul Masih V (atba) kemudian menjemput Sofia Khalil untuk membacakan syair.

Hazrat Amirul Mumineen (atba)  bertanya kepada Balqees Akhtar Sahiba, Sadr Lajna Imaillah Norway berapa ramai yang duduk di dalam dewan, dan dia menjawab bahawa 160 ahli hadir; 57 nasirat dan 103 ahli Lajna. Hazrat Khalifatul Masih V (atba) bertanya sama ada ini adalah tajnid penuh (nombor) Lajna, yang Sadr Sahiba menjawab bahawa jumlah tajnid ahli Lajna di Norway ialah 640.

Selepas itu, para peserta berpeluang bertanyakan soalan Hazrat Amirul Mumineen (atba)  mengenai pelbagai perkara.

Farah Dania Fawzi bertanya kepada Hazrat Khalifatul Masih V (atba) ke mana perginya seseorang selepas meninggal.

Sebagai tindak balas, Huzur (atba) berkata bahawa apabila seseorang meninggal dunia, ruh meninggalkan badan. “Mayat kekal di belakang dan dikebumikan di sini di bumi”, Hazrat Khalifatul Masih V (atba) menambah. “Allah memberi ganjaran kepada orang-orang yang telah menghabiskan hidupnya dengan beramal, dengan Syurga” manakala orang-orang yang telah menghabiskan hidupnya dengan melakukan keburukan dihukum.

Sofia Raja Sahiba bertanya kepada Huzur (atba) sama ada dibenarkan untuk mendengar bacaan Al-Qur’an oleh qari (penghafal) bukan Ahmadi.

Hazrat Amirul Mumineen (atba)  berkata, “Al-Qur’an adalah Firman Allah Yang Maha Kuasa; tidak kira siapa yang membacanya; dibolehkan untuk mendengar. Kenapa tidak?" Hazrat Khalifatul Masih V (atba) seterusnya menambah bahawa adalah berfaedah untuk mendengar bacaan Al-Qur’an untuk memperbaiki sebutan dan bacaan seseorang. “Terdapat beberapa qari yang luar biasa di kalangan bukan Ahmadi; seseorang boleh mendengar bacaan mereka”.

Alisha Zohra Ahmad bertanya mengapa orang Kristian percaya Nabi Isa (as) sebagai anak Tuhan. Dia juga bertanya bagaimana seseorang boleh menjelaskan kepada mereka, tanpa menyakiti perasaan mereka, bahawa Jesus (as) adalah seorang nabi Allah dan bukan Tuhan.

Hazrat Khalifatul Masih V (atba) berkata, “Nabi Isa (as) tidak mengaku sebagai anak Tuhan. Alkitab menyebut setiap lelaki mulia sebagai ‘anak Tuhan’”. Hazrat Amirul Mumineen (atba)  berkata bahawa apabila agama Kristian berpaling dari ajaran asli dan asalnya, kepercayaan seperti itu menyelinap masuk. Huzur (atba) menambah bahawa doktrin ini mula-mula diilhamkan oleh Paul. Nabi Isa (as) tidak pernah mendakwa, dan juga tidak tertulis dalam Bible, bahawa Jesus (as) adalah anak Tuhan yang sebenarnya. Huzur (atba) berkata bahawa dia harus meminta murabbi di kawasannya untuk membantunya mencari rujukan dalam hal ini.

Elisha Farrukh bertanya sama ada dia dibenarkan meraikan hari lahirnya di rumah bersama ibu bapa dan adik-beradiknya dengan cara yang mudah. Hazrat Amirul Mumineen (atba)  tersenyum dan berkata dia dibenarkan untuk berbuat demikian, “bagaimanapun,” Hazrat Khalifatul Masih V (atba) berkata, “ingatlah untuk mendoakan diri anda pada hari lahir anda.” Huzur (atba) berkata bahawa dia juga harus melakukan dua nawafil (solat sunat), berdoa untuk dirinya sendiri dan bersedekah. Huzur (atba) berkata bahawa dia kemudian boleh menyambut hari lahirnya di rumah dan memotong kek jika dia mahu.

Abeerah Hayat bertanya, jika Allah mengurniakan manusia dengan kehendak bebas, mengapa manusia dihukum jika melakukan kesalahan?

Hazrat Khalifatul Masih V (atba) menjelaskan bahawa Allah Yang Maha Kuasa telah menganugerahkan manusia dengan kehendak bebas dan kemudian menetapkan hukum-Nya. Beliau menyatakan bahawa Allah telah memberikan manusia keupayaan untuk memilih antara yang baik dan yang buruk, dan telah memaklumkan kepada mereka bahawa mereka akan mendapat ganjaran untuk melakukan kebaikan dan dihukum kerana melakukan perbuatan jahat dan menipu orang lain. "Allah juga telah mengurniakan manusia dengan akal", tambah Huzur (atba). Tegasnya, sekiranya Allah memberikan akal kepada manusia, adalah menjadi tanggungjawab mereka untuk memanfaatkannya sepenuhnya.

Hazrat Khalifatul Masih V (atba) menjelaskan bahawa Allah Taala telah menjelaskan perbezaan antara yang baik dan yang buruk, dan menyatakan bahawa Allah telah menurunkan Rasul-Nya untuk menyeru manusia ke jalan kebaikan.

Nida Basit Basrah Sahiba merujuk kepada ayat "dan [menunjukkan] kebaikan kepada ibu bapa" (Surah Bani Israil, 17: 24) dan bertanya kepada Huzur (atba) bagaimana seorang gadis yang sudah berkahwin dan tinggal jauh dari ibu bapanya boleh memenuhi perintah ini.

Huzur (atba) berkata bahawa perintah itu tidak membayangkan bahawa seseorang hanya boleh berbuat baik kepada ibu bapa mereka apabila mereka hadir secara fizikal bersama mereka. Seseorang itu hendaklah sentiasa bersikap baik kepada ibu bapa mereka setiap kali mereka berhubung dengan mereka; apabila mereka tinggal berjauhan dengan ibu bapa, seseorang boleh membawa hadiah untuk mereka apabila mereka melawat mereka, berjumpa dengan mereka dengan cara yang penuh hormat dan penyayang, dan menawarkan perkhidmatan kepada mereka. Hazrat Amirul Mumineen (atba)  juga menasihati mendoakan ibu bapa dan menyatakan bahawa, "kecuali syirik," seseorang harus berusaha untuk mentaati ibu bapa mereka dalam semua perkara.

Romaan Nur Qadir Sahiba menyatakan bahawa walaupun banyak yang diketahui tentang bapa dan saudara lelaki Masihi Mau'ud, tidak banyak yang diketahui tentang ibunya, Hazrat Chiragh Bibi Sahiba, selain daripada namanya. Dia bertanya kepada Hazrat Khalifatul Masih V (atba) mengapa demikian.

Huzur (atba) menjawab bahawa apa sahaja maklumat yang ditemui dalam sejarah telah direkodkan. Beliau menambah bahawa terdapat beberapa riwayat tentang Hazrat Chiragh Bibi Sahiba yang boleh didapati dalam sejarah juga. Huzur (atba) selanjutnya berkata bahawa dia boleh bertanya kepadanya secara bertulis dan dia akan menghantarnya riwayat-riwayat itu. "Kemudian anda juga boleh berkongsi dengan ahli nasirat dan Lajna," tambah Hazrat Amirul Mumineen (atba) .

Manha Safdar Malik Sahiba mengakui pemahaman mendalam Huzoor'saa tentang pertanian dan bertanya sama ada dia boleh berkongsi beberapa maklumat tentang makanan organik dan faedahnya untuk kesihatan dan alam sekitar.

Hazrat Khalifatul Masih V (atba) menjelaskan bahawa walaupun makanan organik adalah baik, "penduduk dunia telah berkembang begitu banyak sehingga tidak mungkin lagi bergantung semata-mata pada makanan organik untuk memberi makan kepada semua orang." Oleh itu, baja sintetik atau kimia digunakan untuk menanam makanan yang mencukupi. Bagaimanapun, Hazrat Amirul Mumineen (atba)  menegaskan bahawa baja ini mesti digunakan dengan cara yang tidak memudaratkan. Untuk mengatasi sebarang bahaya jangka panjang yang berpotensi, Hazrat Khalifatul Masih V (atba) mencadangkan makan bayam organik, salad, salad, dll., serta mengambil vitamin E.

Henrietta Nur Sahiba bertanya, sebagai mualaf, bagaimana mereka boleh membantu keluarga mereka memahami atau menerima Islam Ahmadiyah.

Hazrat Khalifatul Masih V (atba) bertanya kepadanya bagaimana dia menerima Ahmadiyah, dan dia menjawab bahawa dia banyak membaca di Alislam.org dan banyak kesusasteraan Jamaah. Huzur (atba) berkata, “Anda boleh menggunakan kaedah yang sama untuk penukaran saudara-mara dan ahli keluarga anda […]. Adakah mereka berminat dengan agama? Jika mereka hanya acuh tak acuh tentang agama, maka bagaimana anda boleh memaksa mereka [dan berkata,] ‘Kamu mesti membaca tentang agama’? Tetapi jika mereka berminat dalam agama sendiri, dan bertanya kepada anda beberapa soalan, maka anda boleh tunjukkan kepada mereka kandungan dan pautan [laman web] Alislam dan buku - kesusasteraan Jamaah dan buku - yang anda baca dan yang mempengaruhi anda. Jadi, anda boleh menggunakan kaedah yang sama seperti yang anda gunakan untuk diri sendiri.”

Nabila Anwar Sahiba berkata, sejak akhir-akhir ini, trend mempunyai, apa yang orang panggil, “kawan keluarga” semakin meningkat dalam kalangan segelintir rumahtangga Ahmadi, yang mana orang ramai bebas melawat antara satu sama lain, menghadiri perhimpunan bercampur, duduk bersama, dan berbual tanpa mempedulikan purdah. , selalunya tidak bersusah payah untuk menutup dengan dupatta. Apabila disoal tentang kelakuan ini, mereka berpendapat bahawa anak-anak kami telah membesar bersama dan kami semua seperti adik beradik atau ahli keluarga terdekat. Dia meminta bimbingan daripada Hazrat Khalifatul Masih V (atba) tentang cara menangani masalah ini.

Hazrat Amirul Mumineen (atba)  menjawab bahawa amalan ini adalah salah dan berkata, “Allah telah memerintahkan di dalam Al-Qur’an untuk menjaga purdah, dan dalam kategori yang digariskan, secara eksplisit dinyatakan bahawa ini adalah individu [mahram] yang di hadapan mereka tidak perlu anda lakukan. berpurdah, dan mereka ini adalah yang bukan mahram, bermakna kamu diwajibkan berpurdah di hadapan mereka. Adalah penting bagi kita untuk mengikuti ajaran Al-Qur’an."

Atas sebab ini, Huzur (atba) berkata, amalan ini boleh, "dari masa ke masa, membawa kepada akibat yang memudaratkan." Dia menambah:

“Hari ini, syak wasangka timbul walaupun di kalangan saudara mara, menyebabkan tuduhan tidak berasas dibuat terhadap satu sama lain bahawa ‘dia berkata ini dan dia melakukan itu’. Jadi, dakwaan palsu dibuat walaupun terhadap saudara terdekat. Apabila dakwaan yang sama dibuat mengenai rakan keluarga, bukannya mewujudkan suasana cinta dan kasih sayang, keretakan mula muncul. Jika kamu mempunyai kawan keluarga, maka lelaki hendaklah duduk dengan lelaki, perempuan dengan perempuan, perempuan dengan perempuan, dan lelaki dengan lelaki.” Hazrat Amirul Mumineen (atba)  menjelaskan bahawa adalah wajar untuk kanak-kanak kecil berkumpul untuk makan, bermain, dan berinteraksi sehingga usia tertentu, katakan lima atau tujuh tahun – selepas itu, adalah yang terbaik untuk menjaga purdah antara jantina. Nabi (saw) bersabda bahawa tempat tidur adik beradik, iaitu saudara perempuan dan saudara lelaki, hendaklah dipisahkan selepas usia tertentu.

Oleh itu, Huzur (atba) berkata, kita tidak boleh terpengaruh dengan amalan orang di sekeliling kita, kerana kita harus memperbaharui orang lain. Huzur (atba) mengarahkan jabatan-jabatan tarbiyah semua organisasi tambahan, jabatan tarbiyah Jamaah, serta mubaligh, untuk mengajar orang ramai bahawa sentiasa ada hikmah besar di sebalik ajaran Islam.

Nudrat Anwar Sahiba memetik ayat Al-Qur’an, “Dan orang-orang yang berkata, ‘Ya Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami isteri-isteri kami dan anak-anak kami sebagai penyenang hati [kami], dan jadikanlah kami ikutan bagi orang-orang yang bertakwa.” (Surah Al-Fur’qan, 25:75) dan bertanya kepada Huzur (atba) doa apa yang boleh dipanjatkan dan amalan mana yang boleh dilakukan, untuk menjadi penerima doa ini.

Huzur (atba) berkata bahawa apabila ibu bapa berdoa dengan sungguh-sungguh agar anak-anak mereka menjadi “penyejuk mata [kita], dan jadikan kami teladan bagi orang-orang yang soleh”, (Surah Al-Fur’qan, 25:75) kedua-dua ibu dan bapa harus menjadi teladan bagi mereka yang diamanahkan latihannya. Kedua, Hazrat Amirul Mumineen (atba)  berkata, anak-anak hendaklah mendoakan ibu bapa mereka dalam doa mereka, memohon Allah memberkati kesihatan mereka dan menjadikan mereka penyejuk mata. Anak-anak juga hendaklah berdoa agar mereka tidak melakukan sebarang perbuatan yang boleh mendatangkan keburukan kepada ibu bapa mereka. “Shalat adalah sebaik-baik sarana untuk berdoa dan mengabulkan doa. Oleh itu, lebih banyak perhatian harus diberikan kepada solat”, kata Huzur (atba).

Laiba Mahmud Sahiba berkata, ada tradisi menyembelih kambing untuk sedekah. Dia bertanya sama ada terdapat dalam amalan Nabi (saw) menyembelih kambing dan mengagihkannya kepada sedekah apabila seseorang jatuh sakit atau jika seseorang ingin mengelakkan malapetaka.

Huzur (atba) berkata bahawa ini bukan tradisi semata-mata, tetapi ia terbukti menjadi amalan Nabi (saw) untuk bersedekah untuk mengelakkan sebarang musibah seperti itu. Hazrat Khalifatul Masih V (atba) menambah bahawa, pada masa itu, adat yang lazim adalah menyembelih kambing dan mengagihkan dagingnya. Sebagai alternatif, ada yang memberi wang.

Hazrat Amirul Mumineen (atba)  menambah bahawa sedekah boleh diberikan mengikut keadaan dan keperluan orang miskin dan layak. Walau bagaimanapun, sesetengah orang berasa lebih berpuas hati hanya jika mereka menyembelih seekor kambing dan mengagihkan dagingnya, yang kemudiannya mereka lakukan. Huzur (atba) menyebut bahawa Jamaah menghantar sadqah ke pelbagai tempat. Suatu ketika, disebabkan inflasi, terdapat satu tempat di Afrika di mana mereka tidak mampu membeli daging selama beberapa tahun. Apabila penduduk kampung itu makan daging, yang dibolehkan kerana sadqah Jemaah, mereka berdoa untuk Jemaah dan mengatakan bahawa mereka telah makan daging selepas dua tahun.

Huzur (atba) berkata bahawa bantuan perlu disediakan, dengan mengambil kira keperluan penerima. Sadqah boleh diagihkan dengan cara menyembelih binatang, memberi wang, atau cara lain. Huzur (atba) menambah bahawa menyembelih kambing di Norway mungkin tidak banyak memberi manfaat. Walau bagaimanapun, seseorang boleh memberikan sedikit wang atau pakaian kepada pertubuhan amal di sana.

Khafia Shahid Sahiba bertanya bagaimana mereka boleh mengintegrasikan mualaf baru ke dalam Lajna Imaillah.

“Ini bergantung pada tahap keaktifan anda.” Pertama, seseorang harus mendoakan mereka agar Allah – Yang menciptakan cara mereka menerima Islam Ahmadiyah – menguatkan iman mereka. Kedua, seseorang itu hendaklah berdoa kepada Allah untuk membolehkan mereka membantu para mualaf dalam tarbiyah mereka dan menambah ilmu dan kerohanian mereka.

Huzur (atba) menambah bahawa mereka harus bercakap dengan saudara baru dalam bahasa yang mereka selesa dan berinteraksi dengan mereka dengan sewajarnya. Huzur (atba) seterusnya mencadangkan bahawa semasa mengendalikan mesyuarat, perlu dinilai bahasa mana yang sesuai untuk hadirin. Untuk menjaga tarbiyah mualaf baru, Hazrat Khalifatul Masih V (atba) mencadangkan jika mesyuarat berlangsung, misalnya, 30 minit, maka 20 minit hendaklah dijalankan dalam bahasa Norway dan 10 minit dalam bahasa Urdu. Hazrat Amirul Mumineen (atba)  kemudiannya menyampaikan salamnya kepada semua ahli, dan mulaqat itu berakhir.

(Laporan disediakan oleh Al Hakam)

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad