‘Serulah ke jalan Tuhanmu dengan hikmah dan nasihat yang baik’: Pendekatan Islam untuk berdebat
‘Serulah
ke jalan Tuhanmu dengan hikmah dan nasihat yang baik’: Pendekatan Islam untuk
berdebat'
28hb
April 2023
Kemas
Kini Terakhir pada 28 April 2023
Tuba
Ahmed-Butt, Türkiye
Terjemahan
oleh Musa Bin Masran
Dalam
dunia di mana internet, media sosial dan ciptaan baharu telah menyediakan
manusia dengan alat baharu dan lebih berkesan untuk menerima berita, memberikan
maklumat, dan membina serta berkongsi pendapat tentang pelbagai topik, juga
jelas bahawa pendapat yang serupa cenderung terkumpul. Walaupun ini boleh
memperkasakan kadang-kadang, ia juga terbukti sebagai kesan berbahaya yang
mempengaruhi pengetahuan am kita dan memudahkan penyebaran maklumat palsu.
Pendapat dibentuk berdasarkan perspektif berat sebelah.
Memerhati
cara orang berdebat dan berhujah, saya telah membuat kesimpulan bahawa mesti
ada cara yang lebih indah untuk melakukannya, tanpa menjadi kepahitan. Seperti
biasa dalam kehidupan, saya telah menemui penyelesaian yang paling lengkap
untuk sebarang persoalan yang dibangkitkan dalam ajaran Islam.
Ini
juga berlaku mengenai soalan tentang cara yang paling indah dan terhormat untuk
berdebat dengan pendapat dan kepercayaan yang berbeza atau bertentangan.
Allah
berfirman dalam Al-Qur’an dalam Surah an-Nahl:
اُدۡعُ اِلٰي سَبِيۡلِ رَبِّكَ بِالۡحِكۡمَةِ وَالۡمَوۡعِظَةِ الۡحَسَنَةِ وَجَادِلۡهُمۡ بِالَّتِيۡ هِيَ اَحۡسَنُ ؕ اِنَّ رَبَّكَ هُوَ اَعۡلَمُ بِمَنۡ ضَلَّ عَنۡ سَبِيۡلِهٖ وَهُوَ اَعۡلَمُ بِالۡمُهۡتَدِيۡنَ
“Serulah
ke jalan Tuhanmu dengan hikmah dan nasihat yang baik, dan berdebatlah dengan
mereka dengan cara yang baik. Sesungguhnya Tuhanmu lebih mengetahui siapa yang
sesat dari jalan-Nya; dan Dia mengetahui orang-orang yang mendapat petunjuk”. (Surah
An-Nahl, 16:126)
Hanya
dalam satu ayat, Allah telah menjelaskan seni berhujah secara mendalam yang benar-benar
membuatkan seseorang tercengang.
Dalam
Ulasan Lima Jilid, berdasarkan empat aspek yang disebutkan dalam ayat di atas:
"kebijaksanaan", "nasihat yang baik", "jalan yang
terbaik" dan "Allah, Yang Maha Mengetahui", kita membaca:
“Perkataan
حكمة diterjemahkan sebagai hikmah dalam teks antara lain bermaksud, (1) ilmu
atau sains; (2) kesaksamaan atau keadilan; (3) kesabaran atau pengampunan; (4)
ketegasan; (5) apa-apa perkataan atau wacana yang menepati atau bersetuju
dengan kebenaran dan mengikut keperluan semasa; (6) karunia nubuatan; dan (7)
apa yang menghalang atau menghalang daripada tingkah laku jahil (Aqrab &
Lane).” (Five Volume Commentary, under Surah an-Nahl, 16:126)
Menurut
setiap terjemahan satu aspek baru terserlah yang perlu dipertimbangkan semasa
berdebat.
Bagaimana
kata hikmah dalam ayat tersebut boleh ditafsir dan diterapkan dalam tabligh
“Perkataan
itu boleh digunakan dalam semua pengertian ini dalam ayat di bawah ulasan.
“[A.]
Mengambilnya dalam erti kata 'ilmu' atau 'sains', ayat tersebut bermaksud
bahawa orang Islam hendaklah mengajak orang lain kepada Islam dengan hujah
berdasarkan ilmu dan akal dan tidak boleh membataskan diri mereka semata-mata
untuk menarik sentimen dan emosi.
“[B.]
Menggunakannya dalam erti kata 'ekuiti' atau 'keadilan', perintah yang
terkandung ialah, apabila berdebat dengan penganut Agama lain, pentabligh dan
mubaligh Islam tidak boleh mengemukakan bantahan sedemikian terhadap
Kepercayaan tersebut. maju menentang Islam itu sendiri kerana haluan sedemikian
bukan sahaja tidak konsisten dengan keadilan, tetapi juga tidak munasabah.
“[C.]
Jika حكمة difahamkan bermaksud ‘kesabaran’ atau ‘keampunan’, ayat tersebut
bermaksud bahawa umat Islam hendaklah menerangkan keindahan agama mereka dengan
sabar.
“[D.]
Mengambil perkataan dalam erti kata 'perkataan atau wacana yang menepati atau
bersetuju dengan kebenaran, dan sesuai dengan keperluan peristiwa', ayat itu
bermaksud, bahawa semasa mengajak orang lain kepada Islam, orang Islam tidak
sepatutnya mengatakan apa-apa yang tidak benar dan tidak sesuai dengan fakta,
kerana jika mereka menggunakan kebatilan semasa menyampaikan kebenaran, mereka
akan merosakkan jiwa mereka sendiri untuk menyelamatkan orang lain. Lebih-lebih
lagi, wacana mereka haruslah selaras dengan keperluan majlis dan tidak boleh
menjejaskan kecenderungan orang lain.
“[E.]
Mengambil perkataan dalam erti kata ‘hadiah nubuatan’, ayat itu bermaksud
bahawa umat Islam harus mengajak lelaki kepada Islam dengan menggunakan
hujah-hujah yang terkandung dalam Al-Qur’an dan bukannya hujah-hujah yang
merupakan ciptaan mereka sendiri.
“[F.]
Akhir sekali, mengambil perkataan dalam erti kata ‘apa yang menghalang daripada
kelakuan jahil’ ayat itu bermakna bahawa pembicaraan umat Islam tidak boleh di
luar pemahaman mereka yang membuat rayuan itu. Mereka harus mengatakan perkara
yang boleh membantu menyelesaikan keraguan orang lain dan tidak mempamerkan
atau menunjukkan bakat dan pembelajaran mereka sendiri.” (Ibid.)
Nabi
(saw) juga menasihati para pentabligh untuk bercakap dengan manusia mengikut
tahap pemahaman mereka. (Kanz-ul-Ummal, Kitab al- ‘ilm, min qisami l-aqwal,
Hadith 29468, Dar al-Kotob al-‘Ilmiyyah, Beirut, 2004, Jil. 10, hlm. 105)
Kepentingan
nasihat yang baik dalam bertabligh
“Kata-kata,
‘seruan yang baik’ bermaksud ‘sebuah ceramah yang melembutkan hati para
pendengar dan memberi kesan yang mendalam kepada mereka.’ Oleh itu, Al-Qur’an
menasihati para pengikutnya untuk tidak berpuas hati dengan alasan yang dingin
dan kering semata-mata tetapi untuk mengukuhkan dan menyokong disertasi
falsafah dengan tarikan kepada sentimen. Rayuan ini, walau bagaimanapun,
haruslah 'seruan yang baik' iaitu ia harus berdasarkan kebenaran yang tulen dan
tidak sepatutnya ada prevariasi atau pengubahan fakta." (Five Volume
Commentary, under Surah an-Nahl, 16:126)
Kepentingan
berhujah dengan cara terbaik dalam tabligh Islamiah
"Kata-kata
itu, dan berhujah dengan mereka dengan cara yang terbaik, bermakna semasa
berhujah kita harus membuat hujah yang paling kukuh dan tidak boleh
dipertikaikan yang kita miliki sebagai pusingan pivot yang semua hujah lain
harus berputar dan yang harus mereka sokong." (Ibid.)
Mencari
motivasi daripada kebijaksanaan dan bimbingan Allah dalam bertabligh
“Ungkapan,
Tuhanmu lebih mengetahui orang-orang yang sesat daripada…yang mendapat
petunjuk, mengandungi kata-kata semangat dan kegembiraan bagi pentabligh
Muslim. Dia diberitahu bahawa walaupun dalam usaha yang terbaik dia mendapati
bahawa tablighnya tidak memberikan kesan yang diingini, dia tidak boleh berputus
asa dan berfikir bahawa tablighnya itu tak berkesan, tetapi hendaklah
meneruskan kerja mulianya tanpa mengendur, menyerahkan hasilnya kepada Tuhan. ,
kerana Dia sahaja yang mengetahui siapa yang berhak dan ditakdirkan untuk
mendapat petunjuk ke jalan yang benar.” (Ibid.)
Selanjutnya,
Allah menyatakan dalam Surah Al-‘Ankabut, Surah 29, ayat 47 dalam Al-Qur’an:
Dan
لُوۡۤا اٰمَنَّا بِالَّذِيۡۤ اُنۡزِلَ اِلَيۡنَا
وَاُنۡزِلَ اِلَيۡكُمۡ وَاِلٰـهُنَا وَاِلٰـهُنَا وَاِلٰـهُنَا وَاُنۡزِلَ ُ لَهٗ مُسۡلِمُوۡنَ
“Dan
janganlah kamu berdebat dengan Ahli Kitab melainkan dengan cara yang lebih
baik; [tetapi jangan berdebat sama sekali dengan] mereka yang zalim. Dan
katakanlah, ‘Kami beriman kepada apa yang diturunkan kepada kami dan kepada apa
yang diturunkan kepadamu; dan Tuhan kami dan Tuhan kamu adalah satu; dan
kepada-Nya kami berserah diri.’”
Sekali
lagi, dalam Ulasan Lima Jilid, dijelaskan:
“Ayat
itu meletakkan prinsip yang sangat kukuh untuk membimbing kita dalam
kontroversi agama dan ketika mengkhabarkan Iman kita kepada orang lain. Kita
harus memulakan tabligh kita dengan menekankan kepercayaan dan prinsip agama
yang biasa antara kita dan musuh kita.” (Five Volume Commentary, under Surah
al-‘Ankabut, 29: 47)
Dan
dalam ayat yang sama Allah menyebut satu lagi aspek yang penting dan dipandang
remeh dalam perbahasan: semata-mata untuk tidak berdebat dengan mereka yang
zalim.
Oleh
itu, bertabligh dengan cara yang baik, dengan nasihat yang baik, menggunakan
hujah yang kukuh, dan menarik kepada sentimen, adalah penting untuk dakwah
Islam yang berkesan. Pendekatan ini, seperti yang diajar oleh Al-Qur’an, boleh
melembutkan hati para pendengar dan meninggalkan kesan mendalam kepada mereka,
membawa kepada kemungkinan yang lebih besar untuk mereka mengenali Pencipta
mereka.
Kebijaksanaan,
bukan pengecut
Ia
juga penting untuk diingat bahawa kebijaksanaan tidak sama dengan pengecut atau
secara membabi buta bersetuju dengan sesuatu yang pada asasnya salah. Walaupun
kita tidak sepatutnya terlibat dalam konflik yang tidak perlu, kita mesti
sentiasa menyatakan ajaran dan pandangan kita dengan kebijaksanaan. Adalah
penting bahawa kita tidak pernah berkompromi dengan kebenaran kerana takut akan
tentangan. Seperti yang telah ditekankan oleh Masihi Mau’ud (as) Yang
Dijanjikan dalam banyak keadaan, kejujuran bersinar lebih terang dalam
menghadapi tentangan dan mendedahkan kehebatannya yang sebenar. (Untuk wacana
terperinci mengenai perkara ini, lihat Khutbah Jumaat, 8 September 2017 di www.alislam.org/friday-sermon/2017-09-08.html
)
Masihi
Mau’ud (as) Yang Dijanjikan bersabda:
“Tujuan
ayat, ‘dan berdebatlah dengan mereka dengan cara yang lebih baik’ [Surah
an-Nahl, 16:126] bukanlah supaya kita berlembut untuk mengesahkan kebatilan
dengan cara menyanjung. Bolehkah kita menyebut seseorang yang benar yang
mendakwa ketuhanan dan menuduh Rasul kita berdusta, dan memanggil Hazrat Musa (as)
sebagai pencuri? Adakah ini yang dimaksudkan dengan 'berhujah dengan cara yang
terbaik'? Sama sekali tidak. Sebaliknya, ia adalah manifestasi kemunafikan dan
kekufuran.” (Tiryaq-ul-Qulub, Ruhani Khazain, Jilid 15, hlm. 305, nota kaki)
Comments
Post a Comment