‘Serulah ke jalan Tuhanmu dengan hikmah dan nasihat yang baik’: Pendekatan Islam untuk berdebat

  

‘Serulah ke jalan Tuhanmu dengan hikmah dan nasihat yang baik’: Pendekatan Islam untuk berdebat'

28hb April 2023

Kemas Kini Terakhir pada 28 April 2023

Tuba Ahmed-Butt, Türkiye

Terjemahan oleh Musa Bin Masran

Dalam dunia di mana internet, media sosial dan ciptaan baharu telah menyediakan manusia dengan alat baharu dan lebih berkesan untuk menerima berita, memberikan maklumat, dan membina serta berkongsi pendapat tentang pelbagai topik, juga jelas bahawa pendapat yang serupa cenderung terkumpul. Walaupun ini boleh memperkasakan kadang-kadang, ia juga terbukti sebagai kesan berbahaya yang mempengaruhi pengetahuan am kita dan memudahkan penyebaran maklumat palsu. Pendapat dibentuk berdasarkan perspektif berat sebelah.

Memerhati cara orang berdebat dan berhujah, saya telah membuat kesimpulan bahawa mesti ada cara yang lebih indah untuk melakukannya, tanpa menjadi kepahitan. Seperti biasa dalam kehidupan, saya telah menemui penyelesaian yang paling lengkap untuk sebarang persoalan yang dibangkitkan dalam ajaran Islam.

Ini juga berlaku mengenai soalan tentang cara yang paling indah dan terhormat untuk berdebat dengan pendapat dan kepercayaan yang berbeza atau bertentangan.

Allah berfirman dalam Al-Qur’an dalam Surah an-Nahl:

اُدۡعُ اِلٰي سَبِيۡلِ رَبِّكَ بِالۡحِكۡمَةِ وَالۡمَوۡعِظَةِ الۡحَسَنَةِ وَجَادِلۡهُمۡ بِالَّتِيۡ هِيَ اَحۡسَنُ ؕ اِنَّ رَبَّكَ هُوَ اَعۡلَمُ بِمَنۡ ضَلَّ عَنۡ سَبِيۡلِهٖ وَهُوَ اَعۡلَمُ بِالۡمُهۡتَدِيۡنَ

“Serulah ke jalan Tuhanmu dengan hikmah dan nasihat yang baik, dan berdebatlah dengan mereka dengan cara yang baik. Sesungguhnya Tuhanmu lebih mengetahui siapa yang sesat dari jalan-Nya; dan Dia mengetahui orang-orang yang mendapat petunjuk”. (Surah An-Nahl, 16:126)

Hanya dalam satu ayat, Allah telah menjelaskan seni berhujah secara mendalam yang benar-benar membuatkan seseorang tercengang.

Dalam Ulasan Lima Jilid, berdasarkan empat aspek yang disebutkan dalam ayat di atas: "kebijaksanaan", "nasihat yang baik", "jalan yang terbaik" dan "Allah, Yang Maha Mengetahui", kita membaca:

“Perkataan حكمة diterjemahkan sebagai hikmah dalam teks antara lain bermaksud, (1) ilmu atau sains; (2) kesaksamaan atau keadilan; (3) kesabaran atau pengampunan; (4) ketegasan; (5) apa-apa perkataan atau wacana yang menepati atau bersetuju dengan kebenaran dan mengikut keperluan semasa; (6) karunia nubuatan; dan (7) apa yang menghalang atau menghalang daripada tingkah laku jahil (Aqrab & Lane).” (Five Volume Commentary, under Surah an-Nahl, 16:126)

Menurut setiap terjemahan satu aspek baru terserlah yang perlu dipertimbangkan semasa berdebat.

Bagaimana kata hikmah dalam ayat tersebut boleh ditafsir dan diterapkan dalam tabligh

“Perkataan itu boleh digunakan dalam semua pengertian ini dalam ayat di bawah ulasan.

“[A.] Mengambilnya dalam erti kata 'ilmu' atau 'sains', ayat tersebut bermaksud bahawa orang Islam hendaklah mengajak orang lain kepada Islam dengan hujah berdasarkan ilmu dan akal dan tidak boleh membataskan diri mereka semata-mata untuk menarik sentimen dan emosi.

“[B.] Menggunakannya dalam erti kata 'ekuiti' atau 'keadilan', perintah yang terkandung ialah, apabila berdebat dengan penganut Agama lain, pentabligh dan mubaligh Islam tidak boleh mengemukakan bantahan sedemikian terhadap Kepercayaan tersebut. maju menentang Islam itu sendiri kerana haluan sedemikian bukan sahaja tidak konsisten dengan keadilan, tetapi juga tidak munasabah.

“[C.] Jika حكمة difahamkan bermaksud ‘kesabaran’ atau ‘keampunan’, ayat tersebut bermaksud bahawa umat Islam hendaklah menerangkan keindahan agama mereka dengan sabar.

“[D.] Mengambil perkataan dalam erti kata 'perkataan atau wacana yang menepati atau bersetuju dengan kebenaran, dan sesuai dengan keperluan peristiwa', ayat itu bermaksud, bahawa semasa mengajak orang lain kepada Islam, orang Islam tidak sepatutnya mengatakan apa-apa yang tidak benar dan tidak sesuai dengan fakta, kerana jika mereka menggunakan kebatilan semasa menyampaikan kebenaran, mereka akan merosakkan jiwa mereka sendiri untuk menyelamatkan orang lain. Lebih-lebih lagi, wacana mereka haruslah selaras dengan keperluan majlis dan tidak boleh menjejaskan kecenderungan orang lain.

“[E.] Mengambil perkataan dalam erti kata ‘hadiah nubuatan’, ayat itu bermaksud bahawa umat Islam harus mengajak lelaki kepada Islam dengan menggunakan hujah-hujah yang terkandung dalam Al-Qur’an dan bukannya hujah-hujah yang merupakan ciptaan mereka sendiri.

“[F.] Akhir sekali, mengambil perkataan dalam erti kata ‘apa yang menghalang daripada kelakuan jahil’ ayat itu bermakna bahawa pembicaraan umat Islam tidak boleh di luar pemahaman mereka yang membuat rayuan itu. Mereka harus mengatakan perkara yang boleh membantu menyelesaikan keraguan orang lain dan tidak mempamerkan atau menunjukkan bakat dan pembelajaran mereka sendiri.” (Ibid.)

Nabi (saw) juga menasihati para pentabligh untuk bercakap dengan manusia mengikut tahap pemahaman mereka. (Kanz-ul-Ummal, Kitab al- ‘ilm, min qisami l-aqwal, Hadith 29468, Dar al-Kotob al-‘Ilmiyyah, Beirut, 2004, Jil. 10, hlm. 105)

Kepentingan nasihat yang baik dalam bertabligh

“Kata-kata, ‘seruan yang baik’ bermaksud ‘sebuah ceramah yang melembutkan hati para pendengar dan memberi kesan yang mendalam kepada mereka.’ Oleh itu, Al-Qur’an menasihati para pengikutnya untuk tidak berpuas hati dengan alasan yang dingin dan kering semata-mata tetapi untuk mengukuhkan dan menyokong disertasi falsafah dengan tarikan kepada sentimen. Rayuan ini, walau bagaimanapun, haruslah 'seruan yang baik' iaitu ia harus berdasarkan kebenaran yang tulen dan tidak sepatutnya ada prevariasi atau pengubahan fakta." (Five Volume Commentary, under Surah an-Nahl, 16:126)

Kepentingan berhujah dengan cara terbaik dalam tabligh Islamiah

"Kata-kata itu, dan berhujah dengan mereka dengan cara yang terbaik, bermakna semasa berhujah kita harus membuat hujah yang paling kukuh dan tidak boleh dipertikaikan yang kita miliki sebagai pusingan pivot yang semua hujah lain harus berputar dan yang harus mereka sokong." (Ibid.)

Mencari motivasi daripada kebijaksanaan dan bimbingan Allah dalam bertabligh

“Ungkapan, Tuhanmu lebih mengetahui orang-orang yang sesat daripada…yang mendapat petunjuk, mengandungi kata-kata semangat dan kegembiraan bagi pentabligh Muslim. Dia diberitahu bahawa walaupun dalam usaha yang terbaik dia mendapati bahawa tablighnya tidak memberikan kesan yang diingini, dia tidak boleh berputus asa dan berfikir bahawa tablighnya itu tak berkesan, tetapi hendaklah meneruskan kerja mulianya tanpa mengendur, menyerahkan hasilnya kepada Tuhan. , kerana Dia sahaja yang mengetahui siapa yang berhak dan ditakdirkan untuk mendapat petunjuk ke jalan yang benar.” (Ibid.)

Selanjutnya, Allah menyatakan dalam Surah Al-‘Ankabut, Surah 29, ayat 47 dalam Al-Qur’an:

Dan

 لُوۡۤا اٰمَنَّا بِالَّذِيۡۤ اُنۡزِلَ اِلَيۡنَا وَاُنۡزِلَ اِلَيۡكُمۡ وَاِلٰـهُنَا وَاِلٰـهُنَا وَاِلٰـهُنَا وَاُنۡزِلَ ُ لَهٗ مُسۡلِمُوۡنَ

“Dan janganlah kamu berdebat dengan Ahli Kitab melainkan dengan cara yang lebih baik; [tetapi jangan berdebat sama sekali dengan] mereka yang zalim. Dan katakanlah, ‘Kami beriman kepada apa yang diturunkan kepada kami dan kepada apa yang diturunkan kepadamu; dan Tuhan kami dan Tuhan kamu adalah satu; dan kepada-Nya kami berserah diri.’”

Sekali lagi, dalam Ulasan Lima Jilid, dijelaskan:

“Ayat itu meletakkan prinsip yang sangat kukuh untuk membimbing kita dalam kontroversi agama dan ketika mengkhabarkan Iman kita kepada orang lain. Kita harus memulakan tabligh kita dengan menekankan kepercayaan dan prinsip agama yang biasa antara kita dan musuh kita.” (Five Volume Commentary, under Surah al-‘Ankabut, 29: 47)

Dan dalam ayat yang sama Allah menyebut satu lagi aspek yang penting dan dipandang remeh dalam perbahasan: semata-mata untuk tidak berdebat dengan mereka yang zalim.

Oleh itu, bertabligh dengan cara yang baik, dengan nasihat yang baik, menggunakan hujah yang kukuh, dan menarik kepada sentimen, adalah penting untuk dakwah Islam yang berkesan. Pendekatan ini, seperti yang diajar oleh Al-Qur’an, boleh melembutkan hati para pendengar dan meninggalkan kesan mendalam kepada mereka, membawa kepada kemungkinan yang lebih besar untuk mereka mengenali Pencipta mereka.

Kebijaksanaan, bukan pengecut

Ia juga penting untuk diingat bahawa kebijaksanaan tidak sama dengan pengecut atau secara membabi buta bersetuju dengan sesuatu yang pada asasnya salah. Walaupun kita tidak sepatutnya terlibat dalam konflik yang tidak perlu, kita mesti sentiasa menyatakan ajaran dan pandangan kita dengan kebijaksanaan. Adalah penting bahawa kita tidak pernah berkompromi dengan kebenaran kerana takut akan tentangan. Seperti yang telah ditekankan oleh Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan dalam banyak keadaan, kejujuran bersinar lebih terang dalam menghadapi tentangan dan mendedahkan kehebatannya yang sebenar. (Untuk wacana terperinci mengenai perkara ini, lihat Khutbah Jumaat, 8 September 2017 di  www.alislam.org/friday-sermon/2017-09-08.html )

Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan bersabda:

“Tujuan ayat, ‘dan berdebatlah dengan mereka dengan cara yang lebih baik’ [Surah an-Nahl, 16:126] bukanlah supaya kita berlembut untuk mengesahkan kebatilan dengan cara menyanjung. Bolehkah kita menyebut seseorang yang benar yang mendakwa ketuhanan dan menuduh Rasul kita berdusta, dan memanggil Hazrat Musa (as) sebagai pencuri? Adakah ini yang dimaksudkan dengan 'berhujah dengan cara yang terbaik'? Sama sekali tidak. Sebaliknya, ia adalah manifestasi kemunafikan dan kekufuran.” (Tiryaq-ul-Qulub, Ruhani Khazain, Jilid 15, hlm. 305, nota kaki)

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad