‘Sahur’ & ‘Berbuka Puasa’ – Bilakah Umat Islam Bermula dan Berbuka Puasa Sepanjang Ramadan?
Sarmad Naveed, Review of Religion
ISLAM
‘Sahur’
& ‘Berbuka Puasa’ – Bilakah Umat Islam Bermula dan Berbuka Puasa Sepanjang
Ramadan?
27hb
April 2021
Tambah
komen
Bacaan
5 Minit
Sarmad
Naveed, Kanada
Terjemahan oleh Musa Bin Masran
Salah
satu komponen utama semasa bulan Ramadan adalah berpuasa; dalam erti kata lain,
menahan makan dan minum dari subuh hingga senja. Ia melambangkan satu bentuk
pemisahan daripada dunia untuk membolehkan seseorang lebih fokus kepada
hubungan mereka dengan Tuhan. Oleh itu, berpuasa di bulan Ramadan melangkaui
pantang makan dan minum semata-mata kerana melakukannya mewakili sesuatu yang
lebih besar.
Namun,
sejauh mana aspek fizikal puasa berkenaan, persoalan mungkin timbul; bilakah
sebenarnya seseorang itu sepatutnya berhenti makan dan minum, dan bilakah sebenarnya
mereka boleh mula makan dan minum semula, dan bagaimana masa ini ditentukan?
Pada
bulan Ramadan, terdapat dua istilah yang menjadi kebiasaan sepanjang bulan:
sahur dan berbuka puasa.
Sahur
Sahur
merujuk kepada hidangan yang dimakan sebelum subuh untuk memulakan puasa. Pada
asasnya, ini adalah perkara terakhir yang dimakan sebelum berpuasa untuk baki
hari itu. Malah, walaupun makan sahur adalah sumber keberkatan, seperti yang
dinyatakan oleh Nabi Muhammad (saw): 'Bersahurlah, kerana di dalamnya terdapat
keberkatan.' [1] Tetapi apabila tepat sebelum subuh seseorang itu berhenti
makan? Tuhan Yang Maha Kuasa menjawab soalan ini sendiri apabila Dia menyatakan
dalam Al-Quran:
“Makan
dan minumlah hingga jelas bagimu benang putih dari benang hitam fajar. Kemudian
sempurnakanlah puasa itu hingga malam.” [2]
Apakah
yang dimaksudkan dengan benang hitam dan benang putih? Nabi (saw) menjelaskan
dengan merujuk kepada ayat ini ketika beliau bersabda:
‘Ayat
itu bermaksud kegelapan malam dan putihnya fajar.’ [3]
Oleh
itu, mengikut arahan Allah Taala, seseorang boleh meneruskan makan sehingga
terbit fajar sebelum berpuasa pada baki hari itu. Malah, masa itu telah
ditentukan lagi dalam riwayat. Sebagai contoh, ia diriwayatkan oleh Sahl bin
Sa`d (ra):
‘Saya
pernah makan sahur bersama keluarga saya dan kemudian bergegas untuk
menghadirkan diri untuk solat [solat sebelum subuh] bersama Rasulullah (saw)’
[4]
Oleh
itu, seseorang boleh makan sehingga terbit fajar sebelum berpuasa pada baki
hari itu.
Iftar
Iftar
merujuk kepada berbuka puasa. Seperti yang ditunjukkan oleh Tuhan Yang Maha
Kuasa dalam ayat yang disebutkan di atas, seseorang harus berpuasa ‘sehingga
malam.’ Mengenai waktu yang tepat apabila puasa harus berbuka, Nabi (saw)
bersabda:
‘Apabila
malam telah berlalu dan siang telah surut, dan matahari tertutup, maka
hendaklah berbuka.’ [5]
Waktu
yang diterangkan di sini bertepatan dengan waktu solat Maghrib, iaitu solat
yang dilakukan sejurus selepas matahari terbenam. Oleh itu, puasa berbuka
sejurus sebelum menunaikan solat Maghrib.
Ia
juga merupakan amalan Nabi (saw) bahawa apabila tiba masanya, baginda tidak
akan menangguhkan pembukaan puasa. Diriwayatkan bahawa suatu ketika, Hazrat
Aisha (ra), isteri Nabi (saw), ditanya tentang dua orang; seorang akan berbuka
sebaik sahaja tiba masanya, manakala seorang lagi akan berbuka selepas beberapa
kali tertunda. Hazrat Aisha (ra) berkata mengenai orang yang berbuka dengan
segera:
‘Beginilah
cara Rasulullah (saw) melakukannya.’ [6]
Nabi
(saw) sendiri bersabda:
‘Manusia
akan tetap berada di atas jalan yang benar selagi mereka menyegerakan berbuka.’
[7]
Kami
juga menjumpai riwayat-riwayat yang menggariskan bagaimana tepatnya Nabi (saw)
akan membuka puasa. Tercatat bahawa Nabi (saw) akan berbuka puasa dengan kurma,
dan jika kurma tidak tersedia, maka baginda akan meneguk beberapa teguk air.
[8] Oleh itu, kita dapati bahawa kurma telah menjadi hampir sinonim dengan
bulan Ramadan, kerana ia mewakili cara Nabi (saw) biasa membuka puasanya. Nabi (saw)
sendiri bersabda:
‘Sesiapa
yang mempunyai kurma kering, maka hendaklah dia berbuka dengan itu, dan sesiapa
yang tidak, maka hendaklah dia berbuka dengan air, kerana sesungguhnya air itu
suci.’ [9]
Jadi,
begitulah; Inilah cara umat Islam di seluruh dunia memulakan dan berbuka puasa
pada bulan Ramadan.
Mengenai
Penulis: Sarmad Naveed ialah seorang Imam dalam Jamaat Ahmadiyah Muslim yang
lulus dari Jamia Ahmadiyah untuk Bahasa dan Teologi di Kanada. Beliau
berkhidmat di Dewan Editorial The Review of Religions dan menyelaras bahagian
Fakta dari Fiksyen. Beliau juga pernah muncul sebagai panulis dan pengacara
program di Televisyen Ahmadiyah (MTA) seperti ‘Ahmadiyyat: Roots to Branches.’
NOTA
HUJUNG
Sahih
al-Bukhari Kitabus Saum Hadith #1923
Al-Qur’an
Surah Al-Baqarah 2:188
Sahih
al-Bukhari Kitabus Saum Hadith #1916
Sahih
al-Bukari Kitabus Saum Hadith # 1920
Jami`
at-Tirmidhi Kitabus Saum Hadith #698J
Jami`
at-Tirmidhi Kitabus Saum Hadith #702
Sahih
al-Bukhari Kitabus Saum Hadith #1957
Jami`
at-Tirmidzi Kitabus Saum Hadith #696
Jami`
at-Tirmidhi Kitabus Saum Hadith #694
Comments
Post a Comment