‘Sahur’ & ‘Berbuka Puasa’ – Bilakah Umat Islam Bermula dan Berbuka Puasa Sepanjang Ramadan?

 Sarmad Naveed, Review of Religion

ISLAM

‘Sahur’ & ‘Berbuka Puasa’ – Bilakah Umat Islam Bermula dan Berbuka Puasa Sepanjang Ramadan?

27hb April 2021

Tambah komen

Bacaan 5 Minit

Sarmad Naveed, Kanada

Terjemahan oleh Musa Bin Masran

Salah satu komponen utama semasa bulan Ramadan adalah berpuasa; dalam erti kata lain, menahan makan dan minum dari subuh hingga senja. Ia melambangkan satu bentuk pemisahan daripada dunia untuk membolehkan seseorang lebih fokus kepada hubungan mereka dengan Tuhan. Oleh itu, berpuasa di bulan Ramadan melangkaui pantang makan dan minum semata-mata kerana melakukannya mewakili sesuatu yang lebih besar.

Namun, sejauh mana aspek fizikal puasa berkenaan, persoalan mungkin timbul; bilakah sebenarnya seseorang itu sepatutnya berhenti makan dan minum, dan bilakah sebenarnya mereka boleh mula makan dan minum semula, dan bagaimana masa ini ditentukan?

Pada bulan Ramadan, terdapat dua istilah yang menjadi kebiasaan sepanjang bulan: sahur dan berbuka puasa.

Sahur

Sahur merujuk kepada hidangan yang dimakan sebelum subuh untuk memulakan puasa. Pada asasnya, ini adalah perkara terakhir yang dimakan sebelum berpuasa untuk baki hari itu. Malah, walaupun makan sahur adalah sumber keberkatan, seperti yang dinyatakan oleh Nabi Muhammad (saw): 'Bersahurlah, kerana di dalamnya terdapat keberkatan.' [1] Tetapi apabila tepat sebelum subuh seseorang itu berhenti makan? Tuhan Yang Maha Kuasa menjawab soalan ini sendiri apabila Dia menyatakan dalam Al-Quran:

“Makan dan minumlah hingga jelas bagimu benang putih dari benang hitam fajar. Kemudian sempurnakanlah puasa itu hingga malam.” [2]

Apakah yang dimaksudkan dengan benang hitam dan benang putih? Nabi (saw) menjelaskan dengan merujuk kepada ayat ini ketika beliau bersabda:

‘Ayat itu bermaksud kegelapan malam dan putihnya fajar.’ [3]

Oleh itu, mengikut arahan Allah Taala, seseorang boleh meneruskan makan sehingga terbit fajar sebelum berpuasa pada baki hari itu. Malah, masa itu telah ditentukan lagi dalam riwayat. Sebagai contoh, ia diriwayatkan oleh Sahl bin Sa`d (ra):

‘Saya pernah makan sahur bersama keluarga saya dan kemudian bergegas untuk menghadirkan diri untuk solat [solat sebelum subuh] bersama Rasulullah (saw)’ [4]

Oleh itu, seseorang boleh makan sehingga terbit fajar sebelum berpuasa pada baki hari itu.

Iftar

Iftar merujuk kepada berbuka puasa. Seperti yang ditunjukkan oleh Tuhan Yang Maha Kuasa dalam ayat yang disebutkan di atas, seseorang harus berpuasa ‘sehingga malam.’ Mengenai waktu yang tepat apabila puasa harus berbuka, Nabi (saw) bersabda:

‘Apabila malam telah berlalu dan siang telah surut, dan matahari tertutup, maka hendaklah berbuka.’ [5]

Waktu yang diterangkan di sini bertepatan dengan waktu solat Maghrib, iaitu solat yang dilakukan sejurus selepas matahari terbenam. Oleh itu, puasa berbuka sejurus sebelum menunaikan solat Maghrib.

Ia juga merupakan amalan Nabi (saw) bahawa apabila tiba masanya, baginda tidak akan menangguhkan pembukaan puasa. Diriwayatkan bahawa suatu ketika, Hazrat Aisha (ra), isteri Nabi (saw), ditanya tentang dua orang; seorang akan berbuka sebaik sahaja tiba masanya, manakala seorang lagi akan berbuka selepas beberapa kali tertunda. Hazrat Aisha (ra) berkata mengenai orang yang berbuka dengan segera:

‘Beginilah cara Rasulullah (saw) melakukannya.’ [6]

Nabi (saw) sendiri bersabda:

‘Manusia akan tetap berada di atas jalan yang benar selagi mereka menyegerakan berbuka.’ [7]

Kami juga menjumpai riwayat-riwayat yang menggariskan bagaimana tepatnya Nabi (saw) akan membuka puasa. Tercatat bahawa Nabi (saw) akan berbuka puasa dengan kurma, dan jika kurma tidak tersedia, maka baginda akan meneguk beberapa teguk air. [8] Oleh itu, kita dapati bahawa kurma telah menjadi hampir sinonim dengan bulan Ramadan, kerana ia mewakili cara Nabi (saw) biasa membuka puasanya. Nabi (saw) sendiri bersabda:

‘Sesiapa yang mempunyai kurma kering, maka hendaklah dia berbuka dengan itu, dan sesiapa yang tidak, maka hendaklah dia berbuka dengan air, kerana sesungguhnya air itu suci.’ [9]

Jadi, begitulah; Inilah cara umat Islam di seluruh dunia memulakan dan berbuka puasa pada bulan Ramadan.

Mengenai Penulis: Sarmad Naveed ialah seorang Imam dalam Jamaat Ahmadiyah Muslim yang lulus dari Jamia Ahmadiyah untuk Bahasa dan Teologi di Kanada. Beliau berkhidmat di Dewan Editorial The Review of Religions dan menyelaras bahagian Fakta dari Fiksyen. Beliau juga pernah muncul sebagai panulis dan pengacara program di Televisyen Ahmadiyah (MTA) seperti ‘Ahmadiyyat: Roots to Branches.’

 

NOTA HUJUNG

 

Sahih al-Bukhari Kitabus Saum Hadith #1923

Al-Qur’an Surah Al-Baqarah 2:188

Sahih al-Bukhari Kitabus Saum Hadith #1916

Sahih al-Bukari Kitabus Saum Hadith # 1920

Jami` at-Tirmidhi Kitabus Saum Hadith #698J

Jami` at-Tirmidhi Kitabus Saum Hadith #702

Sahih al-Bukhari Kitabus Saum Hadith #1957

Jami` at-Tirmidzi Kitabus Saum Hadith #696

Jami` at-Tirmidhi Kitabus Saum Hadith #694

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad