Retret rohani: Itikaf di bulan Ramadan

Retret rohani: Itikaf di bulan Ramadan

10hb April 2023

Kemas Kini Terakhir pada 10 April 2023

​​Abdul Muqtadir, Pelajar Jamia Ahmadiyah Kanada

Diterjemahkan oleh Musa Bin Masran

Maksud perkataan i‘tikaf

I‘tikaf adalah amalan kerohanian dalam Islam di mana seseorang mengasingkan diri di masjid untuk satu tempoh masa, biasanya pada sepuluh hari terakhir Ramadan, untuk menumpukan kepada ikatan mereka dengan Allah, ibadah dan renungan rohani.

Perkataan I‘tikaf bermaksud tinggal di satu tempat, menahan diri, atau tinggal di lokasi tertentu untuk tujuan berbakti. Oleh itu, dalam Ulasan Lima Jilid, berdasarkan i'tikaf, kita membaca:

“عاکفین (yang kekal untuk berbakti) ialah kata jamak عاکف yang berasal daripada عکف. Mereka mengatakan عکف فی المکان iaitu dia kekal terkurung di suatu tempat, berpegang padanya. الاعتکاف dan العکوف adalah perkataan yang menunjukkan bentuk ibadah tertentu di mana jemaah tinggal di kawasan masjid selama beberapa hari yang dilaluinya dalam solat dan khusyuk (Aqrab & Mufradat).” (Ulasan Lima Jilid, Jil.1, hlm. 219)

Pengasingan rohani sebelum Islam

Dalam Al-Quran, berdasarkan perintah yang diberikan kepada Nabi Ibrahim (as) dan Ismail (as), kita membaca:

“Dan (ingatlah) ketika Kami menjadikan Baitullah sebagai tempat berkumpul bagi manusia dan [tempat] keamanan; dan jadikanlah maqam Ibrahim sebagai tempat sembahyang. Dan Kami perintahkan kepada Ibrahim dan Ismail: Bersihkan rumah-Ku untuk orang-orang yang tawaf dan orang-orang yang tetap (di dalamnya) dan orang-orang yang ruku' dan sujud." (Surah al-Baqarah, 2:128)

Selanjutnya, mengenai Maria, ibu Yesus, kita membaca:

“Dan ceritakanlah [kisah] Maryam [sebagaimana yang disebutkan] di dalam Kitab. Ketika dia menjauhkan diri dari kaumnya ke suatu tempat di sebelah timur, dan berlindung dari mereka, lalu Kami mengutus malaikat Kami kepadanya, lalu dia menampakkan diri kepadanya dalam bentuk seorang lelaki yang sempurna." (Surah Maryam,19:17-18)

Satu lagi contoh pengasingan rohani dapat dilihat dalam kehidupan Nabi (saw) sebelum kenabian. Nabi (saw) pernah berundur ke gua Hira, yang terletak di atas gunung di luar kawasan Haram di Mekah. Gua Hira adalah tempat terpencil di mana dia akan menghabiskan masa yang lama dalam renungan mendalam, meditasi, dan refleksi rohani.

Bila hendak duduk i‘tikaf

Amalan biasa Nabi (saw) pada 10 hari terakhir Ramadan adalah duduk di masjid untuk renungan rohani, iaitu i'tikaf. Namun, pada tahun beliau wafat, beliau melanjutkan amalan ini hingga 20 hari i’tikaf. (Sahih al Bukhari, Kitab al-i‘tikaf, Hadith 2044).

Hazrat Abdullah ibn Umar (ra) meriwayatkan:

كَانَ رَسُولُ اللّٰهِ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَعْتَكِفُ الْعَشْرَ الأَوَاخِرَ مِنْ رَمَضَانَ.

“Rasulullah (saw) pernah beri’tikaf pada sepuluh hari terakhir di bulan Ramadan.” (Sahih al-Bukhari, Kitab al-i‘tikaf, Hadith 2025)

Kemudian, Hazrat Aisha (ra), isteri Nabi (saw), menceritakan:

“Rasulullah saw pernah beri’tikaf pada sepuluh hari terakhir di bulan Ramadhan hingga beliau wafat, kemudian istri-istri beliau beri’tikaf setelah beliau.” (Sahih al-Bukhari, Kitab al-i‘tikaf, Hadith 2026)

Selanjutnya, kita dapati riwayat Hazrat Abu Hurairah (ra):

“Rasulullah saw pernah beri’tikaf setiap tahun pada bulan Ramadhan selama 10 hari, dan ketika tahun wafatnya beliau beri’tikaf selama 20 hari.” (Sahih al-Bukhari, Kitab al-i‘tikaf, Hadith 2044)

Bila hendak memulakan i‘tikaf

Nabi (saw) pernah beri’tikaf dari solat Subuh pada 20 Ramadan. Oleh itu, berikut disebutkan dalam sebuah hadis. Hazrat Aishara meriwayatkan:

كَانَ رَسُولُ اللّٰهِ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا أَرَادَ أَنْ يَعْتَكِفَ صَلَّى الْفَجُمَّلِ الْفَجُمْ

“Apabila Nabi saw ingin beri’tikaf, baginda mengerjakan solat Subuh dan kemudian masuk ke tempat i’tikafnya.” (Jami` at-Tirmidzi, Kitab al Soum an Rasulullahsa, 791)

Hazrat Aisha (ra) juga meriwayatkan:

“Apabila Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam berniat untuk beri’tikaf pada sepuluh hari terakhir bulan Ramadan, maka beliau akan d solat Subuh dan kemudian masuk ke kawasan yang ditetapkan di mana dia akan tinggal selama tempoh i'tikaf." (Sunan an-Nasa’i, Kitab al Masajid, Hadith 709)

Tempat duduk i‘tikaf

Berdasarkan petunjuk Hazrat Khalifatul Masih V mengenai i'tikaf, apabila ditanya sama ada boleh melakukan i'tikaf di rumah, Huzur (atba) menjawab:

“Sejauh mana etikaf masnun [menurut amalan( Nabi saw)] yang dilakukan pada bulan Ramadan, terbukti daripada Al-Qur/an dan hadis bahawa ia tidak boleh dilakukan di rumah selama tiga hari.

“Ternyata dari amalan Nabi (saw) bahawa baginda pernah beretikaf selama Ramadan di masjid sekurang-kurangnya sepuluh hari. Oleh itu, berikut disebutkan dalam sebuah hadis, yang diriwayatkan oleh Hazrat Aishara:

أَنَّ النَّبِیَّ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ يَعْتَكُفُ الْعَشْرَ الْأَوَاخِرَ مِنْ رَمَضَّانَ حَتَلَ حَتَلَ

“‘Nabi (saw) pernah beretikaf pada sepuluh hari terakhir Ramadhan hingga beliau wafat.’ [Sahih al-Bukhari, Kitab-ul-Etikaf, Bab al-etikafi fil-eshril-awakhiri wal-etikafi fil masajidi kullihaa]

“Begitu juga, dalam Al-Qur’an, di mana Allah Ta'ala telah menyebutkan perkara-perkara yang berkaitan dengan Ramadan, di sana Dia juga telah memerintahkan mengenai etikaf. Dia cakap:

وَلَا تُبَاشِرُوۡہُنَّ وَاَنۡتُمۡ عٰکِفُوۡنَ

“Maksudnya, pertama, sebarang hubungan suami isteri tidak dibenarkan semasa beretikaf di bulan Ramadan dan kedua, masjid adalah tempat yang dikhususkan untuk beretikaf. [Surah al-Baqrah, 2:188]

“Kami juga mendapat penjelasan lanjut mengenai isu ini dalam hadis bahawa etikaf Ramadan hanya boleh dilakukan di masjid. Oleh itu, Hazrat Aisha (ra) meriwayatkan:

“Sunnah bagi orang yang beretikaf ialah tidak menziarahi pesakit, tidak menghadiri jenazah, tidak menyentuh isterinya atau menjalinkan hubungan suami isteri, tidak keluar dari masjid untuk apa-apa kecuali atas sebab yang paling penting. yang tidak boleh dielakkan. Tidak ada etikaf tanpa puasa dan tidak ada etikaf kecuali di masjid berjemaah.’ [Sunan Abi Daud, Kitab al-Siyam, Bab al-mu‘takifi ya‘ood-ul-mareeda]

“Maka, menurut Al-Quran dan hadis Nabi saw, masnun etikaf Ramadhan, sebagaimana yang diamalkan oleh Nabi saw, adalah yang dilakukan sekurang-kurangnya sepuluh hari di masjid.” (Al Hakam, Keluaran 137)

Keutamaan i‘tikaf

Seperti yang disebutkan dalam pendahuluan artikel ini, i'tikaf adalah amalan rohani di mana seseorang menghabiskan masa mereka dengan fokus pada ibadah dan muhasabah rohani. Ibadah itu sendiri mempunyai kepentingan yang besar dalam Islam kerana kita diberitahu bahawa penciptaan kita adalah untuk tujuan ini:

“Dan Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka beribadah kepada-Ku”. (Surah adh-Dhariyat,51:.57)

Hazrat Ibn Abbas (rah) meriwayatkan:

“Rasulullah saw bersabda tentang orang yang beri’tikaf, ‘Dia menahan diri dari dosa dan dia akan diberi pahala seperti pahala orang yang beramal.” (Sunan Ibn Majah, Kitab al-Syam , Hadis 1781)

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad