Retret rohani: Itikaf di bulan Ramadan
Retret rohani: Itikaf di bulan
Ramadan
10hb April 2023
Kemas Kini Terakhir pada 10 April
2023
Abdul Muqtadir, Pelajar Jamia
Ahmadiyah Kanada
Diterjemahkan oleh Musa Bin Masran
Maksud perkataan i‘tikaf
I‘tikaf adalah amalan kerohanian
dalam Islam di mana seseorang mengasingkan diri di masjid untuk satu tempoh
masa, biasanya pada sepuluh hari terakhir Ramadan, untuk menumpukan kepada
ikatan mereka dengan Allah, ibadah dan renungan rohani.
Perkataan I‘tikaf bermaksud tinggal
di satu tempat, menahan diri, atau tinggal di lokasi tertentu untuk tujuan
berbakti. Oleh itu, dalam Ulasan Lima Jilid, berdasarkan i'tikaf, kita membaca:
“عاکفین (yang kekal untuk berbakti)
ialah kata jamak عاکف yang berasal daripada عکف. Mereka mengatakan عکف فی المکان
iaitu dia kekal terkurung di suatu tempat, berpegang padanya. الاعتکاف dan العکوف
adalah perkataan yang menunjukkan bentuk ibadah tertentu di mana jemaah tinggal
di kawasan masjid selama beberapa hari yang dilaluinya dalam solat dan khusyuk
(Aqrab & Mufradat).” (Ulasan Lima Jilid, Jil.1, hlm. 219)
Pengasingan rohani sebelum Islam
Dalam Al-Quran, berdasarkan
perintah yang diberikan kepada Nabi Ibrahim (as) dan Ismail (as), kita membaca:
“Dan (ingatlah) ketika Kami
menjadikan Baitullah sebagai tempat berkumpul bagi manusia dan [tempat]
keamanan; dan jadikanlah maqam Ibrahim sebagai tempat sembahyang. Dan Kami
perintahkan kepada Ibrahim dan Ismail: Bersihkan rumah-Ku untuk orang-orang
yang tawaf dan orang-orang yang tetap (di dalamnya) dan orang-orang yang ruku' dan
sujud." (Surah al-Baqarah, 2:128)
Selanjutnya, mengenai Maria, ibu
Yesus, kita membaca:
“Dan ceritakanlah [kisah] Maryam
[sebagaimana yang disebutkan] di dalam Kitab. Ketika dia menjauhkan diri dari
kaumnya ke suatu tempat di sebelah timur, dan berlindung dari mereka, lalu Kami
mengutus malaikat Kami kepadanya, lalu dia menampakkan diri kepadanya dalam
bentuk seorang lelaki yang sempurna." (Surah Maryam,19:17-18)
Satu lagi contoh pengasingan rohani
dapat dilihat dalam kehidupan Nabi (saw) sebelum kenabian. Nabi (saw) pernah
berundur ke gua Hira, yang terletak di atas gunung di luar kawasan Haram di
Mekah. Gua Hira adalah tempat terpencil di mana dia akan menghabiskan masa yang
lama dalam renungan mendalam, meditasi, dan refleksi rohani.
Bila hendak duduk i‘tikaf
Amalan biasa Nabi (saw) pada 10
hari terakhir Ramadan adalah duduk di masjid untuk renungan rohani, iaitu
i'tikaf. Namun, pada tahun beliau wafat, beliau melanjutkan amalan ini hingga
20 hari i’tikaf. (Sahih al Bukhari, Kitab al-i‘tikaf, Hadith 2044).
Hazrat Abdullah ibn Umar (ra)
meriwayatkan:
كَانَ
رَسُولُ اللّٰهِ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَعْتَكِفُ الْعَشْرَ الأَوَاخِرَ
مِنْ رَمَضَانَ.
“Rasulullah (saw) pernah beri’tikaf
pada sepuluh hari terakhir di bulan Ramadan.” (Sahih al-Bukhari, Kitab
al-i‘tikaf, Hadith 2025)
Kemudian, Hazrat Aisha (ra), isteri
Nabi (saw), menceritakan:
“Rasulullah saw pernah beri’tikaf
pada sepuluh hari terakhir di bulan Ramadhan hingga beliau wafat, kemudian
istri-istri beliau beri’tikaf setelah beliau.” (Sahih al-Bukhari, Kitab
al-i‘tikaf, Hadith 2026)
Selanjutnya, kita dapati riwayat
Hazrat Abu Hurairah (ra):
“Rasulullah saw pernah beri’tikaf
setiap tahun pada bulan Ramadhan selama 10 hari, dan ketika tahun wafatnya
beliau beri’tikaf selama 20 hari.” (Sahih al-Bukhari, Kitab al-i‘tikaf, Hadith
2044)
Bila hendak memulakan i‘tikaf
Nabi (saw) pernah beri’tikaf dari
solat Subuh pada 20 Ramadan. Oleh itu, berikut disebutkan dalam sebuah hadis.
Hazrat Aishara meriwayatkan:
كَانَ
رَسُولُ اللّٰهِ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا أَرَادَ أَنْ يَعْتَكِفَ
صَلَّى الْفَجُمَّلِ الْفَجُمْ
“Apabila Nabi saw ingin beri’tikaf,
baginda mengerjakan solat Subuh dan kemudian masuk ke tempat i’tikafnya.”
(Jami` at-Tirmidzi, Kitab al Soum an Rasulullahsa, 791)
Hazrat Aisha (ra) juga
meriwayatkan:
“Apabila Rasulullah shallallahu
‘alaihi wa sallam berniat untuk beri’tikaf pada sepuluh hari terakhir bulan
Ramadan, maka beliau akan d solat Subuh dan kemudian masuk ke kawasan yang
ditetapkan di mana dia akan tinggal selama tempoh i'tikaf." (Sunan
an-Nasa’i, Kitab al Masajid, Hadith 709)
Tempat duduk i‘tikaf
Berdasarkan petunjuk Hazrat
Khalifatul Masih V mengenai i'tikaf, apabila ditanya sama ada boleh melakukan
i'tikaf di rumah, Huzur (atba) menjawab:
“Sejauh mana etikaf masnun [menurut
amalan( Nabi saw)] yang dilakukan pada bulan Ramadan, terbukti daripada Al-Qur/an
dan hadis bahawa ia tidak boleh dilakukan di rumah selama tiga hari.
“Ternyata dari amalan Nabi (saw)
bahawa baginda pernah beretikaf selama Ramadan di masjid sekurang-kurangnya
sepuluh hari. Oleh itu, berikut disebutkan dalam sebuah hadis, yang
diriwayatkan oleh Hazrat Aishara:
أَنَّ
النَّبِیَّ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ يَعْتَكُفُ الْعَشْرَ الْأَوَاخِرَ
مِنْ رَمَضَّانَ حَتَلَ حَتَلَ
“‘Nabi (saw) pernah beretikaf pada
sepuluh hari terakhir Ramadhan hingga beliau wafat.’ [Sahih al-Bukhari,
Kitab-ul-Etikaf, Bab al-etikafi fil-eshril-awakhiri wal-etikafi fil masajidi
kullihaa]
“Begitu juga, dalam Al-Qur’an, di
mana Allah Ta'ala telah menyebutkan perkara-perkara yang berkaitan dengan
Ramadan, di sana Dia juga telah memerintahkan mengenai etikaf. Dia cakap:
وَلَا
تُبَاشِرُوۡہُنَّ وَاَنۡتُمۡ عٰکِفُوۡنَ
“Maksudnya, pertama, sebarang
hubungan suami isteri tidak dibenarkan semasa beretikaf di bulan Ramadan dan
kedua, masjid adalah tempat yang dikhususkan untuk beretikaf. [Surah al-Baqrah,
2:188]
“Kami juga mendapat penjelasan
lanjut mengenai isu ini dalam hadis bahawa etikaf Ramadan hanya boleh dilakukan
di masjid. Oleh itu, Hazrat Aisha (ra) meriwayatkan:
“Sunnah bagi orang yang beretikaf
ialah tidak menziarahi pesakit, tidak menghadiri jenazah, tidak menyentuh
isterinya atau menjalinkan hubungan suami isteri, tidak keluar dari masjid
untuk apa-apa kecuali atas sebab yang paling penting. yang tidak boleh
dielakkan. Tidak ada etikaf tanpa puasa dan tidak ada etikaf kecuali di masjid
berjemaah.’ [Sunan Abi Daud, Kitab al-Siyam, Bab al-mu‘takifi
ya‘ood-ul-mareeda]
“Maka, menurut Al-Quran dan hadis
Nabi saw, masnun etikaf Ramadhan, sebagaimana yang diamalkan oleh Nabi saw,
adalah yang dilakukan sekurang-kurangnya sepuluh hari di masjid.” (Al Hakam,
Keluaran 137)
Keutamaan i‘tikaf
Seperti yang disebutkan dalam
pendahuluan artikel ini, i'tikaf adalah amalan rohani di mana seseorang
menghabiskan masa mereka dengan fokus pada ibadah dan muhasabah rohani. Ibadah
itu sendiri mempunyai kepentingan yang besar dalam Islam kerana kita diberitahu
bahawa penciptaan kita adalah untuk tujuan ini:
“Dan Aku tidak menciptakan jin dan
manusia melainkan supaya mereka beribadah kepada-Ku”. (Surah
adh-Dhariyat,51:.57)
Hazrat Ibn Abbas (rah)
meriwayatkan:
“Rasulullah saw bersabda tentang
orang yang beri’tikaf, ‘Dia menahan diri dari dosa dan dia akan diberi pahala
seperti pahala orang yang beramal.” (Sunan Ibn Majah, Kitab al-Syam , Hadis
1781)
Comments
Post a Comment