Perutusan Masihi Mau’ud yang Dijanjikan menyebar ke pelosok bumi dan berterusan melalui Khilafat-e-Ahmadiyya
Perutusan Masihi Mau’ud yang Dijanjikan menyebar ke pelosok bumi dan berterusan melalui Khilafat-e-Ahmadiyya
17
March 2023
Kemas Kini Terakhir
pada 18 March 2023
Ata-ul-Haye Nasir, Al
Hakam
Diterjemahkan oleh Musa
Bin Masran
Hazrat Mirza Ghulam
Ahmad Qadian, Masihi Mau’ud and Mahdi (as)
Keperluan kepada
Imam
Hazrat Mirza Ghulam
Ahmad (as) dari Qadian telah dilantik oleh Allah SWT sebagai Masih Mau’ud untuk
menghidupkan kembali Islam dan menyatukan umat manusia di bawah bendera Nabi
Muhammad (saw). Dalam era ketika materialisme semakin meningkat, Islam
menghadapi cabaran dari semua pihak, dan umat Islam juga telah menyimpang dari
ajaran Islam yang sebenar, Hazrat Ahmad (as) memasuki medan perang rohani
sebagai pembela Islam yang sebenar. Beliau menekankan perlunya umat manusia
berpegang kepada ajaran Islam yang sebenar iaitu menegakkan hak Tuhan Yang Maha
Esa dan ciptaan-Nya.
Nabi Ahmad (as)
bersabda:
“Dalam zaman ini, dunia
penuh dengan perselisihan faham. Orang Yahudi berkata satu perkara, sedangkan
orang Kristian mengaku lain dan selain daripada ini, umat Muhammad (saw)
terperosok dalam konflik dalaman. Sementara itu, orang-orang musyrik
mengemukakan pendapat mereka terhadap semua yang lain. Begitu banyak agama dan
kepercayaan baru telah timbul sehingga semua orang nampaknya mengamalkan jenama
agama mereka yang unik. Oleh itu, selaras dengan amalan Allah yang ditetapkan,
adalah penting bahawa seorang hakam [penimbang tara] sepatutnya datang untuk
menyelesaikan semua pertikaian ini. Oleh itu, hakam itu dianugerahkan gelaran
'Masih Yang Dijanjikan' dan 'Mahdi yang Diberkati', yang bermaksud bahawa dia
dianggap sebagai Masihi Mau’ud (as) kerana menyelesaikan pertikaian luar dan
dia diisytiharkan sebagai Mahdi yang ditakdirkan kerana menyelesaikan konflik
dalaman.” (Falsafah Wahyu Ilahi [Haqiqatul Wahi], hlm. 57)
Penglihatan ilahi
Menceritakan
penglihatan ilahi, Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan menyatakan:
“Saya melihat bahawa
saya sedang berdiri di atas mimbar di kota London dan menyatakan kebenaran
Islam dalam bahasa Inggeris, dalam ucapan yang sangat beralasan. Selepas itu,
saya menangkap beberapa burung yang sedang duduk di atas pokok-pokok kecil dan
berwarna putih dan badan mereka menyerupai badan ayam hutan. Saya mentafsirkan
ini bermaksud bahawa walaupun saya tidak [dapat mengembara ke negara itu],
tulisan saya akan sampai kepada orang-orang itu dan ramai orang Inggeris yang
soleh akan tertarik kepada kebenaran.” (Izala-e-Auham, Ruhani Khazain, Jilid 3,
hlm. 377)
Ruhani Khazain
Semasa hayatnya,
tulisan, dakwaan dan nubuatan Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan telah mencapai
jauh dan luas melalui pelbagai terbitan berkala, termasuk Jamaat.
Berkala Ahmadiyah
melayani misi Masih Mau’ud
Menyebut dakwaan dan
ajaran Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan di bawah tajuk "Seorang Nabi
Baru dalam Islam", The Madras Weekly Mail menulis:
“Ghulam Ahmad [as]
menyimpan mesin cetak dan depot buku. Dia menerbitkan dua makalah yang agak
terjaga, Al Hakam dalam bahasa Urdu, dan The Review of Religions, dalam bahasa
Inggeris. (The Madras Weekly Mail, 22 Oktober 1903, hlm. 18)
13
The Madras Weekly Mail,
22 Oktober 1903
Hazrat Mufti Muhammad Sadiq
(ra) menyatakan bahawa Hadhrat Masih
Mau’ud pernah berkata:
“Akhbar ini, Al Hakam
dan Badr, adalah dua ‘lengan’ saya. Mereka segera menerbitkan wahyu ke negara
[lain] dan menjadi saksi.” (Zikr-e-Habib, hlm. 151)
Barahin-e-Ahmadiyya
Barahin-e-Ahmadiyya
adalah buku pertama yang ditulis oleh Hadhrat Masih Mau’ud – jilid pertamanya
diterbitkan pada tahun 1880 – di mana beliau menegakkan kebenaran Islam dan
juga menceritakan beberapa nubuatan setelah menerima khabar gembira dari Allah
Yang Maha Kuasa.
Barahin e Ahmadiyah
1
Barahin-e-Ahmadiyya
Berkenaan dengan
Barahin-e-Ahmadiyya, The Times of India menulis:
Ia adalah “petanda yang
mencolok pada masa bahawa seorang Mahomedan (Mirza Ghulam Ahmad, Ketua Qadian,
Daerah Gurdaspur, Punjab,) harus melepaskan cabaran untuk membuktikan kepada
dunia bahawa 'satu-satunya agama yang benar dan satu-satunya yang didedahkan dengannya.
Seseorang mungkin mengetahui Tuhan itu bebas dari noda, dan memperoleh
keyakinan yang kuat tentang kesempurnaan sifat-sifat-Nya adalah agama Islam'
[…]. Hujah-hujahnya terkandung dalam kompilasi yang bertajuk 'Barahin-i-Ahmadia,'
yang, jika ada yang akan menyangkal, penulis menawarkan untuk memberinya
ganjaran Rs. 10,000. Mirza mendakwa dirinya diilhamkan, dan dengan sederhana
menegaskan bahawa kebajikannya mempunyai persamaan yang sangat dekat dan
analogi yang ketat dengan sifat-sifat Yesus Kristus. Dia seterusnya berkata
dalam manifestonya, bahawa semua orang yang tidak akan menjadi penanya yang
sungguh-sungguh tentang kebenaran, dengan dirinya sendiri sebagai perantara
tentu saja, akan dipertanggungjawabkan kepada Tuhan, dan dia mengakhiri dengan
doa berikut, yang saya tulis di sini dalam lanjutan:
“‘Wahai Tuhan yang
pemurah! pimpinlah hati-hati semua bangsa, supaya mereka beriman kepada Nabi
pilihan-Mu [Rasul-rasul Terbaik] Muhammad [Mustafa, salam dan rahmat Allah ke
atasnya] dan kepada Al-Qur’an [Sempurna dan] Suci-Mu, dan supaya mereka boleh
mengikuti perintah-perintah yang terkandung di dalamnya, supaya mereka boleh
mendapat manfaat dengan kedamaian dan kebahagiaan hakiki yang khas dinikmati
oleh umat Islam sejati di kedua-dua dunia, dan boleh memperoleh pengampunan dan
kehidupan yang kekal, yang bukan sahaja diperoleh di dunia seterusnya, tetapi
juga dinikmati oleh orang-orang yang benar dan jujur walaupun di dunia ini,
terutamanya negara Inggeris, yang belum memanfaatkan cahaya matahari kebenaran
[…]. Wahai Tuhan! bimbinglah mereka dan bantulah mereka dengan rahmat-Mu, dan
tanamkan dalam hati mereka kecintaan kepada agama-Mu, dan tariklah mereka
dengan kekuasaan-Mu, agar mereka beriman kepada kitab dan nabi-Mu, serta
memeluk agama-Mu secara berkelompok. Amin! [summa] amin!’
[Majmu‘ah-e-Ishtiharat [1989], Jil. 1, hlm. 25]” (The Times of India, 3 March
1885, hlm. 5)
The Times of India, 3
March 1885
Jemputan untuk
menyaksikan kebenaran
Hazrat Ahmad (as)
menyebarkan dakwaannya melalui buku, surat, dan risalah. Lebih-lebih lagi, pada
tahun 1885, beliau menghantar 8,000 salinan surat berdaftar dalam bahasa
Inggeris kepada para pemimpin agama, pemerintah, ulama, dan pemikir Asia,
Eropah, dan Amerika, memberitahu mereka tentang tuntutannya, dan menjemput
mereka untuk datang dan menyaksikan kebenaran Islam di Qadian. Beliau
menyatakan bahawa jika tanda tidak disaksikan dalam masa setahun, sejumlah 200
rupee sebulan akan dibayar sebagai pampasan kepada individu tersebut. (Majmu‘ah-e-Ishtiharat
[1989], Jilid 1, ms 20-22)
Penyebaran mesej Masihi
Mau’ud (as) yang Dijanjikan melalui pelbagai terbitan berkala
The Toronto Daily Mail
melaporkan di bawah tajuk “Untuk Menukar Bradlaugh”:
“Encik Charles
Bradlaugh, orang kafir terkenal, yang sentiasa dipilih sebagai ahli Parlimen
Northampton, dan sentiasa ditolak oleh Dewan, kini mempunyai peluang untuk
bertukar agama, dan mendapat gaji yang lumayan semasa proses itu. Tawaran itu
datang daripada Putera Mirza Ghulam Ahmad, C.I.E., seorang penguasa India yang
mempunyai kekayaan yang luar biasa, dan seorang Mohammedan yang bersemangat
dakwah yang hebat. Putera itu telah membaca tulisan Encik Bradlaugh dengan
penuh simpati, dan percaya bahawa dengan program pengajaran yang betul oleh
orang bijak Islam, dia akan menjadi cahaya Islamisme yang terang dan bersinar.
Putera itu mencadangkan, oleh itu, bahawa Encik Bradlaugh akan datang ke bekas tempat
tinggal di Punjab, dan akan meletakkan dirinya di bawah tuisyen dengan tujuan
untuk penukarannya. Putera bersetuju untuk memberikan tempat tinggal yang
terbaik yang sesuai kepada orang baru dan sekumpulan penolong, untuk
menyediakan semua perbelanjaan rumah tangganya, yang hendaklah pada skala
kebesaran yang selaras dengan penghormatan yang diberikan kepada tetamu Putera,
dan untuk memberikan dia elaun sebanyak 200 rupee sebulan semasa keseluruhan
proses penukaran. Encik Bradlaugh dikatakan serius mempertimbangkan jemputan
itu, walaupun dia mengatakan bahawa tugas untuk menukar agama mungkin akan menjadi
pekerjaan sepanjang hayat.” (The Toronto Daily Mail, 5 Jun 1885, hlm. 1)
9
The Toronto Daily Mail,
5 Jun 1885
The Civil and Military
Gazette menulis bahawa Hazrat Mirza Ghulam Ahmad (as) “telah menimbulkan
sensasi keagamaan yang hebat di Punjab,” dan “dikatakan sebagai seorang yang
sangat berpencapaian tinggi. Beliau juga adalah pengarang banyak tulisan
tentang agama, dan di antara pengikutnya adalah seorang hakeem [Hazrat Hakim
Maulvi Nuruddin (ra)] dari Jammu, seorang lagi yang sangat terpelajar, yang
meletakkan keyakinan tersirat pada wahyu yang” Hazrat Ahmad (as) “akui menerima
daripada Tuhan.” (The Civil and Military Gazette, 6 Februari 1892, hlm. 3)
10
Warta Awam dan Tentera,
6 Februari 1892
The New York Times
menulis di bawah tajuk “India Timur Mahu Membuktikan Kehebatan Mohammed”:
“Usulan yang ingin tahu
telah dibuat kepada Lord Curzon dari Kedleston, Viceroy India, oleh Mirza
Ahmad, seorang Mohammedan Kadian yang terkenal. Dia mahu Kerajaan British
mengadakan persidangan awam semua agama dan menyerahkan mereka kepada
peperiksaan kompetitif di bawah dua demonstrasi keluhuran ajaran moral mereka
dan tanda lahiriah sokongan Ilahi oleh persembahan dalam masa satu tahun
beberapa keajaiban melampaui semua had manusia.” (The New York Times, 3
Disember 1899, hlm. 7)
The New York Times, 3
Disember 1899
The Tribune of Lahore,
pada 8 Disember 1900, menulis bahawa Hazrat Mirza Ghulam Ahmad (as) “melihat
penglihatan, dan menerima, seperti yang ditegaskannya, ilham langsung,” dan dia
“tidak diragukan lagi adalah personaliti yang luar biasa.”
Laporan tahunan
Persatuan Buku Agama Punjab (1901) menyatakan:
“Pendidikan dan
pemikiran Barat yang mengubah secara mendalam konsep-konsep agama Islam cukup
ditunjukkan dengan kewujudan Kolej Anglo-Muhammadan di Aligarh (Wilayah Barat
Laut) dan mazhab Necharis yang berpengaruh (percaya kepada rasionalis
undang-undang semula jadi) yang mengikuti Almarhum Sir. Sayyad Ahmad Khan, dan
termasuk lelaki seperti Tuan Hakim Amir Ali. Adalah menarik untuk diperhatikan
bahawa, seperti dalam agama Hindu, Brahmo Samaj yang lebih kebaratan dan
progresif telah diikuti di sini oleh pembaharuan Arya Samaj yang lebih
konservatif, jadi dalam Islam, Punjab telah memberikan kita seorang pembaharu
Islam baru yang mempunyai kecenderungan yang lebih konservatif daripada Sir
Sayyad Ahmad, namun pengikutnya berbeza secara material daripada Islam ortodoks
dalam sikap mereka terhadap pemikiran Barat, manakala seperti Arya Samaj,
mereka adalah antara yang paling tegas dan sistematik penentang agama Kristian.
Orang yang saya rujuk ialah Mirza Ghulam Ahmad dari kampung Qadian, dekat
Batala. Lelaki ini mendakwa sebagai pemulih yang diilhamkan kepada kepercayaan
Islam yang semakin merosot. […] Kecerdasan tulisan dan keperibadiannya yang
meyakinkan serta penguasaan tipu daya telah mendapat pengikut yang ramai, di
antaranya adalah beberapa orang yang berkebolehan.” (The Civil and Military
Gazette, 1 Mei 1902, hlm. 8)
11 1
Warta Awam dan Tentera,
1 Mei 1902
Tuntutan dan nubuatan
tentang Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan
Surat Khabar malam
tertua London, The Globe, menulis:
“Mirza Ghulam Ahmad,
dari India, menggambarkan dirinya sebagai Masihi Mau’ud (as), telah mencabar
nabi Dowie dari Chicago untuk berduel, senjata untuk menjadi doa kepada nasibnya.
Setiap lelaki hendaklah berdoa supaya ‘sesiapa di antara kami berdua adalah
pendusta akan binasa dahulu.’” (The Globe, 14 Julai 1903, hlm. 1)
5
The Globe, 14 Julai
1903
The Evening Chronicle
of Newcastle menulis:
“Seorang Al-Masihi Baru
“Dokumen Luar Biasa
“Dalam beberapa minggu
yang lalu, telah dikeluarkan dari Qadian, di Punjab, Notis ‘untuk edaran di
Eropah dan Amerika,’ bertajuk ‘Prediksi Mengenai Pigott dan Dowie. Oleh Masihi
Mau’ud (as) yang Dijanjikan.' Dokumen yang luar biasa ini, yang membentuk
risalah enam muka surat, telah (kata wartawan London Glasgow Herald) telah
dicetak di Lahore dalam bahasa Inggeris, tetapi Masihi Mau’ud (as) yang
Dijanjikan nampaknya berasal dari Asia, sejak risalah itu, termasuk Nota
Penterjemah, dan tandatangan yang dilampirkan pada ramalan ialah Mirza Ghulam
Ahmad.
‘Delusi’ agama
Kristian
“Mungkin menarik untuk
menyatakan, secara ringkas dan tanpa ulasan, kandungan Notis itu. Tiada
kesamaran mengenai kenyataan tuntutan yang dikemukakan. Mirza Ghulam Ahmad
dengan yakin menegaskan – ‘Saya adalah Masihi Mau’ud (as) sejati yang akan
datang pada zaman akhir.’ Tetapi ideanya tentang sifat Masihi Mau’ud (as)
berbeza secara material daripada konsep Kristian ortodoks. ‘Adalah mustahil,’
dia menyatakan, ‘bahawa seorang lelaki akan menjadi Tuhan, tetapi dia boleh
mencapai tahap hubungan yang tertinggi dengan-Nya, dan dengan itu dijadikan
gambaran Makhluk Ilahi. … Kesesatan yang di bawahnya bekerja oleh mazhab
Kristian, yang menganggap Yesus sebagai Tuhan, adalah lebih kuat daripada
khayalan semua orang lain yang pernah menjadi tipu daya kesilapan yang serupa;'
dan apa yang Mirza Ghulam Ahmad mendapati amat mengecewakan berkaitan dengan
agama Kristian, ialah apabila 'dogma palsu' didapati 'tidak boleh diterima oleh
intelek yang semakin meningkat dalam zaman ini, kaedah baru dicipta untuk
memperbaharui kepercayaan dalam teori yang tidak masuk akal, dan tuntutan palsu
baru dibuat untuk menegakkan yang lama.'
“Seperti yang
dijangkakan daripada tajuk risalah itu, dakwaan yang menuntut kutukan paling
keras daripada Mirza Ghulam Ahmad adalah yang dikemukakan oleh Encik Dowie dan
Encik Pigott.
“‘Beratus-ratus Tanda
Syurga’
“Ini kerana bumi ini
dicemari dengan kemungkaran dan doktrin yang tidak murni dan dakwaan palsu,
Mirza Ghulam Ahmad mengisytiharkan, bahawa Masihi Mau’ud (as) yang sebenar
telah dibangkitkan dalam dirinya di tanah Punjab. Walaupun dia tidak
berpura-pura menjadi dirinya yang ilahi, namun ‘Saya tidak mengaku sebagai Masihi
Mau’ud (as) yang Dijanjikan hanya dengan pernyataan saya sendiri. … Bukti Tuhan
telah dinyatakan dalam ratusan tanda syurga yang ditunjukkan dalam sokongan
kepada saya. Saya benar-benar mengatakan bahawa Tuhan Yang Maha Kuasa telah
mencurahkan rahmat-Nya ke atas saya dalam kelimpahan yang jauh lebih besar
daripada Masihi Mau’ud (as) yang telah mendahului saya. Dalam kaca pandangan
orang saya, wajah Tuhan dizahirkan pada tahap yang jauh lebih besar daripada
pribadi Yesus. Jika itu hanyalah dakwaan saya sendiri, dan tidak ada kuasa lain
untuk mereka, saya adalah seorang pendusta; tetapi jika Tuhan Yang Mahakuasa
bersaksi tentang kebenaranku, tidak seorang pun dapat berdusta kepadaku.” (The
Evening Chronicle, 27 Oktober 1903, hlm. 4)
3
The Evening Chronicle,
27 Oktober 1903
The Courier of Dundee
menulis:
“Seorang Nabi yang
Bergembira – Buku kecil, yang ingin tahu datang dari Mirza Ghulam Ahmad,
Qadian, India. Dia menggelar dirinya sebagai 'Masihi Mau’ud (as) yang
dijanjikan,' dan berkata bahawa, marah dengan tipu daya Nabi Dowie, dia
mencabarnya 'untuk berdoa agar di antara kami berdua, sesiapa yang berbohong,
akan binasa terlebih dahulu.' Dowie menolak, dan lelaki India itu
menubuatkannya. kematian. Dowie meninggal dunia, dan pencabarnya, dengan lembut
menerima tanggungjawab ‘mendoakannya’ hingga mati, mengeluarkan buku kecil
empat belas muka surat mengenai perkara itu.” (The Courier of Dundee, 27 Mei
1907, hlm. 8)
The Courier of Dundee,
27 Mei 1907
Daftar Adelaide menulis
di bawah tajuk “Seorang Nabi Mohammedan”:
“Dicetak semula dalam
bentuk risalah, petikan daripada The Review of Religions nombor April, Qadian
Gurdaspur, India, menyatakan bahawa Mirza Ghulam Ahmad, ‘The Promised Messiah,’
telah merealisasikan nubuatan ‘penghakiman ilahi dalam kematian Dowie.’
sejumlah akhbar Amerika dan Eropah disebut telah mencetak pada tahun 1903
ramalan yang luar biasa oleh ‘Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan,’ bahawa Elia
moden akan ‘meninggalkan dunia di hadapan mataku dengan kesedihan dan siksaan
yang besar,’ dan ‘malapetaka pasti akan menimpanya bandar.” Pada masa itu Ahmad berumur 70
tahun, dan Dowie berumur kira-kira 55 tahun, dan sihat dan makmur dengan pergaulannya.
Keadaan menyedihkan pada hari-hari terakhir Dowie dan masalah kewangan Zion
diceritakan sebagai bukti penggenapan ‘nubuatan agung ini.’ Ahmad meletakkan
nubuatan lain sebagai pujiannya – hukuman dengan gempa bumi dan wabak. ‘Engkau,
Wahai Eropah, tidak selamat, begitu juga, wahai Asia! Dan kamu yang tinggal di
pulau-pulau; tiada dewa buatan sendiri akan menolong kamu pada hari itu. Aku
melihat bandar-bandar runtuh, dan aku mendapati tempat-tempat yang didiami
dalam kehancuran.' Ahmad menegaskan bahawa hasil ramalannya adalah seperti ‘membezakan
utusan Tuhan yang sebenar daripada pendakwa palsu.’ (The Register, 3 Jun 1907,
hlm. 6)
Daftar, 3 Jun 1907
Millom Gazette of
England menulis di bawah tajuk "Dari Timur Misterius":
“Dakwaan terbaru adalah
bagi pihak seorang nabi Islam bernama Ghulam Mirza Ahmad, yang (kami kumpulkan
daripada beberapa tulisan misteri yang dihantar kepada kami dari India,
mengatakan 'The Star,' oleh anak lelaki dan penggantinya, Mirza Bashir-ud-Din
Mahmud Ahmad) berkembang kira-kira 25 tahun lalu. (Sekurang-kurangnya, kami
berharap dia berkembang; dia adalah seorang nabi yang luar biasa jika dia tidak
melakukannya). Dia menamakan dirinya sebagai Masih Mau’ud, mendirikan Jamaat
Ahmadiyah, Qadian, dan meramalkan (jadi anaknya mendakwa) kematian Dr Dowie,
kebangkitan Jepun, penggulingan Shah, pindaan partisi Bengal, dan almarhum.
Perang Balkan.
“Ini adalah ramalan
perang sekarang yang ditulis Ahmad pada tahun 1906:
“‘Hari-hari sudah
dekat, bahkan, mereka berada di ambang pintu, apabila dunia akan melihat
pemandangan kehancuran yang tiada tandingannya. Bukan sahaja gempa bumi yang
hebat akan datang, malah malapetaka lain dari langit dan bumi juga akan menimpa
bumi. … Engkau, Wahai Eropah! Tidak selamat, begitu juga kamu, wahai Asia! Dan
kamu yang tinggal di pulau-pulau! Tiada dewa buatan sendiri akan membantu anda
pada hari itu. Aku melihat bandar-bandar runtuh dan aku dapati tempat yang
didiami dalam kehancuran.’ [Haqiqatul Wahi, Ruhani Khazain, Jil. 22, hlm.
268-269]
“Pencapaian Ahmad
“Ahmad menambah bahawa
‘sekiranya aku tidak datang, malapetaka ini akan ditangguhkan untuk sementara
waktu, tetapi dengan penampilan aku, rancangan rahsia kemurkaan Tuhan telah
dinyatakan.’ [Ibid, hlm. 268].” (The Millom Gazette, 20 November 1914, hlm. 6)
7
The Millom Gazette, 20
November 1914
Pada bulan Ogos 1915,
Hassan Musa Khan Sahib, seorang mubaligh Ahmadi di Australia, menghantar surat
kepada The Truth New Zealand, bersama-sama dengan salinan terbitan April 1907
The Review of Religions yang memuatkan artikel mengenai nubuatan Masihi Mau’ud
yang Dijanjikan tentang Dr Dowie dan pencapaian besarnya. The Truth menerbitkan
surat itu dalam keluaran 18 September 1915, di muka surat 12, bertajuk “An
Indian Messiah”.
Pada 23 Oktober 1915,
Kebenaran menulis:
“Masihi Mau’ud (as)
India Ahmad
“Ajaran Mahomedan
Tolstoy
“Pengarang Lapan Puluh
Karya Sastera
“Menjelaskan Pegangan
Akhlak dan Agamanya
“Masihi Mau’ud (as)
India sebagai Nabi, Penulis dan Penceramah
“Dalam edisi sebelumnya
[18 September 1915] kami memberikan beberapa laporan tentang nubuatan yang luar
biasa, mengenai Dowie, yang didakwa ‘Elijah’ dan penipu lain, yang dibuat oleh
seorang Mirza Ghulam Ahmad. Kami menerbitkan nubuatan itu atas permintaan salah
seorang pembaca India kami, di Queensland, H Musa Khan. Wartawan yang sama ini
telah menghantar kami beberapa maklumat lanjut tentang lelaki yang luar biasa
ini, Ahmad. Nampaknya terdapat sangat ramai orang asli India yang memandang
Ahmad sebagai nabi sejati […]. Ahmad nampaknya telah mempercayai dirinya
sebagai Masihi Mau’ud (as) yang diharapkan oleh orang Yahudi dan guru agama
lain. Kepercayaan ini tidak termasuk penerimaan ajaran mereka yang percaya
bahawa Masihi Mau’ud (as) adalah lebih daripada manusia. Masihi Mau’ud (as)
yang diramalkan, menurut Ahmad, adalah Juru Selamat dan utusan yang hebat bagi
manusia, tetapi bukan seorang yang ilahi, walaupun dia mungkin diilhamkan oleh
ilahi.” (Truth, 23 Oktober 1915, hlm. 12)
Kebenaran, 23 Oktober
1915
Menggemakan dakwaan Masihi
Mau’ud (as) yang Dijanjikan tentang kematian Jesus (as)
Pada tahun 1916,
seorang pengarang Ireland bernama George Moore menulis sebuah buku yang
dipanggil "The Brook Kerith", yang berdasarkan idea bahawa Jesus (as)
tidak mati di kayu salib, tetapi terselamat dan akhirnya mengembara ke India.
Dalam ulasannya, The Birmingham Daily Post menulis:
“Encik George Moore
mungkin pernah mendengar atau mungkin tidak pernah mendengar tentang Nabi
Quadian, tetapi jika kerjaya, pengajaran, dan pertikaian Sheikh itu tidak
diketahui oleh Encik Moore, terdapat beberapa uskup dan mubaligh Anglikan yang
mempunyai pengalaman baru-baru ini di Upper. India yang tidak diketahui oleh
mereka. Untuk buku terbaharu Encik Moore ini tidak ada kejutan; jika mereka
membacanya sama sekali. 'The Brook Kerith' pasti akan mencadangkan kepada
mereka 'Quadian'. […] Nabi Quadian juga seorang yang serius, dan dia
memberitahu kami lebih banyak daripada Encik Moore – ‘sangat berani,’ seperti
yang dikatakan pengkritik – telah memberanikan diri untuk berhenti. […] Syeikh
Quadian […] berkhutbah, dia mengendalikan akhbar, dan dia menulis risalah
terutamanya untuk membuktikan bahawa Yesus dari Nazareth tidak mati di Kayu
Salib, bahawa dia telah diturunkan hidup-hidup oleh Yusuf dari Arimatea, dan
bahawa dia hidup, hingga usia yang sangat tua.” (The Birmingham Daily Post, 6
September 1916, hlm. 3)
1
The Birmingham Daily
Post, 6 September 1916
Penyebaran pemahaman
sebenar Al-Qur’an oleh Hadhrat Masih Mau’ud dan Khulafanya
Allah Ta’ala berfirman
dalam Al-Qur’an:
اِنَّا
نَحۡنُ نَزَّلۡنَا الذِّكۡرَ وَاِنَّا لَهٗ لَحٰفِظُوۡنَ
“Sesungguhnya Kamilah
yang menurunkan peringatan ini, dan sesungguhnya Kami benar-benar akan
menjaganya.” (Surah al-Hijr, 15:10)
Mengulas tentang ini, Masihi
Mau’ud (as) bersabda:
“Ini meramalkan bahawa
akan ada satu masa apabila Islam akan melalui masa yang membimbangkan,
berhadapan dengan tentangan yang teruk dan kegawatan besar akan meletus. Pada
masa itu, ubatnya akan disediakan oleh Tuhan Yang Maha Kuasa Sendiri, dan Dia
akan menyediakan ‘bahtera’ untuk menyelamatkan [manusia] daripada ‘badai’ itu.
Bahtera itu adalah misi [dakwah] diri yang hina ini.” (Aina-e-Kamalat-e-Islam,
Ruhani Khazain, Jilid 5, nota kaki, ms 264)
Menyinggung ini, Hazrat
Musleh-e-Maud (ra) berkata:
“Dalam era ini, apabila
manusia menjadi sangat lalai tentang keimanan mereka, Allah Taala telah
mengutus ma'mur [yang dilantik] yang telah menyucikan ulasan Al-Qur’an daripada
perkara yang tidak perlu dan meragukan, dan mengemukakannya kepada dunia dalam
bentuk sebenar mereka. […] Ringkasnya, Tuhan Yang Maha Kuasa tidak mendasarkan
penjagaan rohani Al-Qur’an pada akal [manusia], dan tafsirannya tidak
bergantung pada akal manusia semata-mata, sebaliknya, Dia telah mengambil
tanggungjawab untuk menjaganya melalui Firman-Nya sendiri.” (Tafsir-e-Kabir,
Jilid 4, hlm. 20)
Hadhrat Masih Mau'ud
membawa pemahaman yang benar tentang Al-Qur'an kepada dunia, menghilangkan
tanggapan dan kesimpulan palsu yang telah menyesatkan umat Islam. Selepas
beliau, Khulafa beliau meneruskan misinya dan menyebarkan ajaran Islam dan Al-Qur’an
yang sebenar. Di bawah bimbingan ilahi Khilafat-e-Ahmadiyya, Jamaat telah
menterjemahkan Al-Qur’an ke dalam pelbagai bahasa di dunia.
Pada suatu ketika,
menyebut jasa Ahmadiyah dalam terjemahan Al-Qur’an ke dalam pelbagai bahasa,
Hazrat Musleh-e-Maud (ra) berkata bahawa Allah telah menetapkan semua nikmat
ini untuk kita dan pemenuhannya adalah kerana berkat Khilafah:
“Kami mempunyai peluang
untuk menyelesaikan tugas yang tidak dapat dilakukan oleh raja-raja [Muslim]
terkuat. […] Ini adalah rahmat Khilafah dan perpaduan, yang telah membolehkan
Jamaat menerbitkan terjemahan Al-Qur’an ke dalam pelbagai bahasa.” (Khitabat-e-Shura,
Jilid 3, hlm. 600)
Pada tahun 1915,
bahagian pertama terjemahan Bahasa Inggeris Al-Qur’an dengan nota penjelasan
telah diterbitkan, yang berdasarkan ulasan oleh Hazrat Khalifatul Masih II (ra).
Kajian oleh The Civil
and Military Gazette menyatakan:
“Kami telah menerima
daripada Qadian bahagian pertama edisi baharu ‘The Holy Quran,’ dengan
terjemahan bahasa Inggeris dan nota penerangan. Edisi ini diterbitkan di bawah
naungan Hazrat Mirza Bashir-ud-Din Mahmud Ahmad, pengganti kedua Al Masih
Mau'ud, oleh Anjuman-i-Taraqqi-i-Islam, Qadian, Punjab. […] Tanpa menyatakan
pendapat tentang kecukupan terjemahan atau ketepatan nota, kami dengan yakin
boleh menyatakan bahawa sejumlah besar tenaga kerja telah dibelanjakan untuk
kerja itu dan bahawa penetapan terjemahan dalam soal jenis dan percetakan
adalah layak untuk subjek yang hebat.” (The Civil and Military Gazette, 10 Ogos
1916, hlm. 8)
12
Warta Awam dan Tentera,
10 Ogos 1916
Kajian Teologi Harvard
pada Oktober 1917 dan The Jewish Herald pada 15 Disember 1916 juga menerbitkan
ulasan mengenai perkara ini.
Tajuk muka surat
Misi Masihi Mau’ud
untuk menyatukan umat manusia di bawah bendera Islam
Masihi Mau’ud (as) yang
Dijanjikan menyatakan:
“Jelaslah bahawa
kedatangan saya pada zaman sekarang bukanlah untuk reformasi umat Islam
semata-mata, tetapi saya datang untuk mereformasikan umat dari ketiga-tiga
agama: Islam, Kristian dan Hindu. Sebagaimana Tuhan telah melantik saya sebagai
Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan bagi orang Islam dan Kristian, begitu juga
saya sebagai Avatar bagi orang Hindu. Selama dua puluh tahun yang lalu atau
lebih, saya telah mengisytiharkan bahawa sama seperti saya telah menampakkan
diri dalam roh Masihi Mau’ud (as) putera Mary (as) untuk tujuan menghapuskan
dosa-dosa yang telah memenuhi bumi, demikian juga saya telah datang sebagai
Raja Krishna-salah seorang Avatar terbesar kepercayaan Hindu. Dalam erti kata
lain, saya adalah orang yang sama berdasarkan realiti rohani. Ini bukan rekaan
atau spekulasi di pihak saya. Tuhan langit dan bumi telah menyatakan kepada
saya, bukan sekali tetapi beberapa kali, bahawa bagi orang Hindu saya adalah
Krishna dan bagi orang Islam dan Kristian saya adalah Masihi Mau’ud (as) yang
Dijanjikan.” (Kuliah Sialkot, ms. 38-39)
Misi Hadhrat Masih Mau'ud
ini diteruskan melalui Khilafat-e-Ahmadiyya, yang menyebarkan ajaran Islam yang
sebenar ke seluruh dunia. Untuk mencapai matlamat ini, misi Ahmadiyah telah
ditubuhkan di seluruh dunia, yang berfungsi untuk menyebarkan mesej Masih
Mau’ud (as) ke seluruh dunia dan membawa jiwa-jiwa yang soleh di bawah bendera
Nabi Muhammad saw.
Pada tahun 1926, The
Evening Chronicle of Newcastle menyebut usaha dakwa Jamaat Ahmadiyah Muslim di
bawah tajuk “Islam Menyerang Negeri-Negeri, Tentera Dakwah yang Harus Diperhitungkan,
Agama Kristian Diancam?":
“Mary Caroline Holmes
menulis dalam ‘The Moslem World’, sebuah majalah yang dikhaskan untuk kerja
mubaligh Kristian di kalangan umat Islam, bukan Islam ortodoks yang telah
menjadi mubaligh dalam watak, tetapi sebuah gerakan dalam Islam yang berasal
dari India 35 tahun lalu. Mirza Ghulam Ahmad, yang nenek moyangnya adalah orang
Turki, percaya dia mempunyai misi khas untuk membawa penjanaan semula Hindu,
Mohammedan dan Kristian. Bagi orang Mohammedan dan Kristian, dia adalah
Kristus, dia percaya; bagi orang Hindu adalah avatar, atau penjelmaan,
Krishna.” (The Evening Chronicle, 4 Ogos 1926, hlm. 7)
4
The Evening Chronicle,
4 Ogos 1926
The Lewisham Borough
News of England menulis pada tahun 1945:
“Jamaat Ahmadiyah
adalah gerakan keagamaan semata-mata dalam Islam dan diasaskan 56 tahun lalu
oleh Nabi Ahmad, yang mendakwa datang ‘dalam kuasa dan semangat’ Yesus.
“Pendiri Suci Jamaat
itu meninggal dunia pada 1908 dan digantikan oleh murid utamanya, yang dipilih
oleh Jamaat sebagai Pengganti Pendiri. Pengganti Pertama meninggal dunia pada
Mac 1914, dan Ketua Jamaat sekarang telah dipilih untuk menggantikannya.
“Pergerakan ini telah
merebak dengan pantas di banyak bahagian dunia, terutamanya di India, Hindia
Belanda dan Tanah Jajahan British di Afrika Barat. Ia mengekalkan Misi di
banyak bahagian dunia, termasuk Amerika Syarikat dan Great Britain.
“Sebuah Masjid telah
dibina oleh Jamaat Ahmadiyah di 63, Melrose Road, Southfields, London, SW18,
dua puluh tahun yang lalu, dan sebuah Rumah Misi bersambung dengan Masjid.”
(Berita Lewisham Borough, 2 Oktober 1945, hlm. 4)
14
Lewisham Borough News,
2 Oktober 1945
Pada tahun 1948, Hazrat
Musleh-e-Maud (ra) mengarahkan Malik Ataur Rahman Sahib - seorang mubaligh yang
berkhidmat di Perancis pada masa itu - untuk melawat Belgium. Dia melawat
Brussels dan Antwerp dan ditemu bual oleh beberapa akhbar Belgium, termasuk Le
Phare Dimanche. Ia menyatakan:
[Terjemahan]
“Islam Menjajah Eropah!
“Islam, agama
transformasi berterusan, sentiasa melahirkan sejumlah nabi. Sebahagian daripada
mereka mencipta perpecahan dan mazhab, yang wujud sehingga kini, yang lain
telah hilang tanpa meninggalkan jejak.
“Beberapa hari yang
lalu, seorang lelaki kecil, dengan mata yang bijak dan pandangan yang rendah,
menunjukkan dirinya sebagai wakil ‘Masihi Mau’ud (as)’ di Phare Dimanche.
“Menurut [dia] seorang Masihi
Mau’ud (as) telah muncul di India (di mana dia meninggal pada tahun 1908) dan
telah mengarahkan murid-muridnya untuk menyebarkan mesejnya ke pelosok dunia.
Beginilah, tanpa bantuan pedang, orang Islam cuba menukarkan orang Kristian
kepada [iman] Al-Quran! Ini, boleh dikatakan, satu [usaha] baharu dan asli.
“Menurut utusan ini
(‘Amir’ dari Jamaat Ahmadiyah), nabi Hazrat Ahmad adalah Masihi Mau’ud (as).
Telah dinubuatkan bahawa Masihi Mau’ud (as) akan berkulit sawo matang dan
mempunyai rambut lurus (seperti yang dilakukan oleh Hazrat Ahmad). Nubuatan
mengatakan bahawa dia akan mempunyai saudara kembar; dia akan dilahirkan di
sebuah kampung bernama Kad’a; dia akan tergagap sedikit dan akan menderita dua
penyakit: semua tanda-tanda ini telah dipenuhi dalam diri Hazrat Ahmad.
“Dia adalah ‘Krishna’
dan ‘Buddha’ bagi orang Hindu, ‘Mesio’ untuk Zoroaster, ‘Messiah’ untuk
Kristian dan ‘Mahdi’ untuk Muslim. Bagaimanakah seseorang boleh meragui perkara
ini? Bagaimanakah seseorang boleh meragui penggenapan nubuatan bahawa 'seluruh
dunia, pada akhirnya, akan menerima Islam'?
“Menurut ‘Amir’, Jamaat
Ahmadiyah telah menubuhkan Jamaat di mana-mana di dunia, malah di Amerika
Syarikat, United Kingdom dan Perancis. Dia mahu menubuhkan satu
sekurang-kurangnya di Belgium.
“Apa lagi yang boleh
[kita] lakukan selain mengucapkan selamat maju jaya kepada lelaki ini? Bukankah
semua kepercayaan patut dihormati?” (Le Phare Dimanche, 19 Disember 1948)
15
Le Phare Dimanche, 19
Disember 1948
Kementerian Amerika
Syarikat, sebuah majalah berkala untuk Pastor Adventist Hari Ketujuh, menulis:
“Ramai pembaca jurnal
ini akan mendapati perkataan Ahmadiyat sebagai perkataan baharu kepada mereka
[…]. Dieja dengan pelbagai cara sebagai Ahmadiyat, Ahmadiyyat, atau Ahmediyyat,
istilah ini menandakan gerakan keagamaan yang diasaskan pada akhir abad
kesembilan belas oleh Mirza Ghulam Ahmad dari Qadian, di India Utara. Ibu
pejabat dunianya hari ini ialah di Rabwah, di Pakistan Barat. Ia bertujuan
untuk menjadi gerakan kebangkitan dalam Islam, bukan sahaja untuk memanggil
umat Islam kembali kepada apa yang dianggap oleh Mirza Ghulam Ahmad sebagai
Islam murni tetapi juga untuk mencabar kedua-dua Kristian dan Hindu untuk
mempertahankan kedudukan mereka, atau lebih tepat lagi, meninggalkan agama
murtad mereka sebagai pertukaran. untuk apa yang pengasas Ahmadi percaya
sebagai Islam yang 'sebenarnya'.” (Kementerian, March 1967, hlm. 20)
1977
Kementerian, March 1967
Kita hidup dalam era
yang diberkati Hazrat Khalifatul Masih V (atba) yang meneruskan misi Hadhrat
Masih Mau'ud dan menyebarkan ajaran Islam yang sebenar ke pelosok dunia. Jamaat
Hadhrat Masih Mau'ud sedang berkembang, dengan rahmat Allah, dan melonjak ke
hadapan ke tahap yang baru.
Baru sahaja , pada 30
September 2022, Hazrat Khalifatul Masih V (atba) merasmikan Fath-e-Azeem di
Zion, Amerika Syarikat, yang merupakan salah satu daripada banyak tanda
kebenaran Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan.
Semasa Khutbah
Jumaatnya pada 30 September 2022, semasa merasmikan Masjid Fath-e-Azeem, Huzur
(atba) memetik artikel The Sunday Herald of Boston, bertarikh 23 Jun 1907, yang
merangkumi pengenalan kepada tuntutan Al-Masihi yang Dijanjikan dan cabaran
yang dia lakukan. telah dikeluarkan kepada Dowie. Artikel bertajuk “Hebat Mirza
Ghulam Ahmad The Messiah – Meramalkan kesudahan Dowie yang menyedihkan, dan
kini dia meramalkan wabak, banjir dan gempa bumi”.
Selepas menyebut
artikel ini, Hazrat Khalifatul Masih V (atba) berkata:
“Sesungguhnya, ini
adalah kemenangan dan bukti kebenaran Hadhrat Masih Mau’ud. Walau bagaimanapun,
seperti yang telah saya nyatakan, misi Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan
adalah sangat luas dan ini hanyalah sebutan tentang kemenangan di satu
bahagian. Kita akan menemukan kebahagiaan dan kegembiraan sejati hanya apabila
kita membawa seluruh dunia ke dalam ketaatan kepada Nabi (saw). Untuk mencapai
matlamat ini, kita mesti mencari jalan baru untuk menyebarkan Islam di samping
pembinaan masjid ini. Kita mesti mengemukakan hujah-hujah Masihi Mau’ud (as) Muhammad
(saw) kepada dunia. Lebih-lebih lagi, kita mesti memperbaiki tindakan dan
keadaan rohani kita. […] Oleh itu, kita mesti memberikan kesinambungan kepada
kemenangan yang dicapai oleh Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan ke masa hadapan
dengan menyebarkan Islam dan melalui doa. […] Umat Islam mula menghadapi
kemerosotan hanya apabila dunia menjadi lebih penting bagi mereka; piawaian
kebenaran mereka mula jatuh dan penghargaan mereka terhadap ibadat terus berkurangan.
Namun, kerana itu adalah janji Allah Yang Maha Kuasa kepada Nabi (saw) bahawa
agama ini akan tetap tegak dan akan diberikan kekuatan sehingga Hari
Penghakiman, Dia mengutus Masihi Mau’ud (as) dan Mahdi yang Dijanjikan pada
hari-hari terakhir. Selepas kedatangannya, Hadhrat Masih Mau’ud memberitahu
dunia tentang kedatangannya dan walaupun tidak mempunyai sumber yang mencukupi,
mesejnya sampai ke Eropah dan Amerika dan banyak negara lain.” (Al Hakam, 28
Oktober 2022, Keluaran 241, hlm. 16)
Comments
Post a Comment