Perutusan Masihi Mau’ud yang Dijanjikan menyebar ke pelosok bumi dan berterusan melalui Khilafat-e-Ahmadiyya

 Perutusan Masihi Mau’ud yang Dijanjikan menyebar ke pelosok bumi dan berterusan melalui Khilafat-e-Ahmadiyya

17 March 2023                                                                                          

Kemas Kini Terakhir pada 18 March 2023

Ata-ul-Haye Nasir, Al Hakam

Diterjemahkan oleh Musa Bin Masran

Hazrat Mirza Ghulam Ahmad Qadian, Masihi Mau’ud and Mahdi (as)

Keperluan kepada Imam

Hazrat Mirza Ghulam Ahmad (as) dari Qadian telah dilantik oleh Allah SWT sebagai Masih Mau’ud untuk menghidupkan kembali Islam dan menyatukan umat manusia di bawah bendera Nabi Muhammad (saw). Dalam era ketika materialisme semakin meningkat, Islam menghadapi cabaran dari semua pihak, dan umat Islam juga telah menyimpang dari ajaran Islam yang sebenar, Hazrat Ahmad (as) memasuki medan perang rohani sebagai pembela Islam yang sebenar. Beliau menekankan perlunya umat manusia berpegang kepada ajaran Islam yang sebenar iaitu menegakkan hak Tuhan Yang Maha Esa dan ciptaan-Nya.

Nabi Ahmad (as) bersabda:

“Dalam zaman ini, dunia penuh dengan perselisihan faham. Orang Yahudi berkata satu perkara, sedangkan orang Kristian mengaku lain dan selain daripada ini, umat Muhammad (saw) terperosok dalam konflik dalaman. Sementara itu, orang-orang musyrik mengemukakan pendapat mereka terhadap semua yang lain. Begitu banyak agama dan kepercayaan baru telah timbul sehingga semua orang nampaknya mengamalkan jenama agama mereka yang unik. Oleh itu, selaras dengan amalan Allah yang ditetapkan, adalah penting bahawa seorang hakam [penimbang tara] sepatutnya datang untuk menyelesaikan semua pertikaian ini. Oleh itu, hakam itu dianugerahkan gelaran 'Masih Yang Dijanjikan' dan 'Mahdi yang Diberkati', yang bermaksud bahawa dia dianggap sebagai Masihi Mau’ud (as) kerana menyelesaikan pertikaian luar dan dia diisytiharkan sebagai Mahdi yang ditakdirkan kerana menyelesaikan konflik dalaman.” (Falsafah Wahyu Ilahi [Haqiqatul Wahi], hlm. 57)

Penglihatan ilahi

Menceritakan penglihatan ilahi, Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan menyatakan:

“Saya melihat bahawa saya sedang berdiri di atas mimbar di kota London dan menyatakan kebenaran Islam dalam bahasa Inggeris, dalam ucapan yang sangat beralasan. Selepas itu, saya menangkap beberapa burung yang sedang duduk di atas pokok-pokok kecil dan berwarna putih dan badan mereka menyerupai badan ayam hutan. Saya mentafsirkan ini bermaksud bahawa walaupun saya tidak [dapat mengembara ke negara itu], tulisan saya akan sampai kepada orang-orang itu dan ramai orang Inggeris yang soleh akan tertarik kepada kebenaran.” (Izala-e-Auham, Ruhani Khazain, Jilid 3, hlm. 377)

Ruhani Khazain

Semasa hayatnya, tulisan, dakwaan dan nubuatan Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan telah mencapai jauh dan luas melalui pelbagai terbitan berkala, termasuk Jamaat.

Berkala Ahmadiyah melayani misi Masih Mau’ud

Menyebut dakwaan dan ajaran Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan di bawah tajuk "Seorang Nabi Baru dalam Islam", The Madras Weekly Mail menulis:

“Ghulam Ahmad [as] menyimpan mesin cetak dan depot buku. Dia menerbitkan dua makalah yang agak terjaga, Al Hakam dalam bahasa Urdu, dan The Review of Religions, dalam bahasa Inggeris. (The Madras Weekly Mail, 22 Oktober 1903, hlm. 18)

13

The Madras Weekly Mail, 22 Oktober 1903

Hazrat Mufti Muhammad Sadiq (ra)  menyatakan bahawa Hadhrat Masih Mau’ud pernah berkata:

“Akhbar ini, Al Hakam dan Badr, adalah dua ‘lengan’ saya. Mereka segera menerbitkan wahyu ke negara [lain] dan menjadi saksi.” (Zikr-e-Habib, hlm. 151)

Barahin-e-Ahmadiyya

Barahin-e-Ahmadiyya adalah buku pertama yang ditulis oleh Hadhrat Masih Mau’ud – jilid pertamanya diterbitkan pada tahun 1880 – di mana beliau menegakkan kebenaran Islam dan juga menceritakan beberapa nubuatan setelah menerima khabar gembira dari Allah Yang Maha Kuasa.

Barahin e Ahmadiyah 1

Barahin-e-Ahmadiyya

Berkenaan dengan Barahin-e-Ahmadiyya, The Times of India menulis:

Ia adalah “petanda yang mencolok pada masa bahawa seorang Mahomedan (Mirza Ghulam Ahmad, Ketua Qadian, Daerah Gurdaspur, Punjab,) harus melepaskan cabaran untuk membuktikan kepada dunia bahawa 'satu-satunya agama yang benar dan satu-satunya yang didedahkan dengannya. Seseorang mungkin mengetahui Tuhan itu bebas dari noda, dan memperoleh keyakinan yang kuat tentang kesempurnaan sifat-sifat-Nya adalah agama Islam' […]. Hujah-hujahnya terkandung dalam kompilasi yang bertajuk 'Barahin-i-Ahmadia,' yang, jika ada yang akan menyangkal, penulis menawarkan untuk memberinya ganjaran Rs. 10,000. Mirza mendakwa dirinya diilhamkan, dan dengan sederhana menegaskan bahawa kebajikannya mempunyai persamaan yang sangat dekat dan analogi yang ketat dengan sifat-sifat Yesus Kristus. Dia seterusnya berkata dalam manifestonya, bahawa semua orang yang tidak akan menjadi penanya yang sungguh-sungguh tentang kebenaran, dengan dirinya sendiri sebagai perantara tentu saja, akan dipertanggungjawabkan kepada Tuhan, dan dia mengakhiri dengan doa berikut, yang saya tulis di sini dalam lanjutan:

“‘Wahai Tuhan yang pemurah! pimpinlah hati-hati semua bangsa, supaya mereka beriman kepada Nabi pilihan-Mu [Rasul-rasul Terbaik] Muhammad [Mustafa, salam dan rahmat Allah ke atasnya] dan kepada Al-Qur’an [Sempurna dan] Suci-Mu, dan supaya mereka boleh mengikuti perintah-perintah yang terkandung di dalamnya, supaya mereka boleh mendapat manfaat dengan kedamaian dan kebahagiaan hakiki yang khas dinikmati oleh umat Islam sejati di kedua-dua dunia, dan boleh memperoleh pengampunan dan kehidupan yang kekal, yang bukan sahaja diperoleh di dunia seterusnya, tetapi juga dinikmati oleh orang-orang yang benar dan jujur walaupun di dunia ini, terutamanya negara Inggeris, yang belum memanfaatkan cahaya matahari kebenaran […]. Wahai Tuhan! bimbinglah mereka dan bantulah mereka dengan rahmat-Mu, dan tanamkan dalam hati mereka kecintaan kepada agama-Mu, dan tariklah mereka dengan kekuasaan-Mu, agar mereka beriman kepada kitab dan nabi-Mu, serta memeluk agama-Mu secara berkelompok. Amin! [summa] amin!’ [Majmu‘ah-e-Ishtiharat [1989], Jil. 1, hlm. 25]” (The Times of India, 3 March 1885, hlm. 5)

The Times of India, 3 March 1885

Jemputan untuk menyaksikan kebenaran

Hazrat Ahmad (as) menyebarkan dakwaannya melalui buku, surat, dan risalah. Lebih-lebih lagi, pada tahun 1885, beliau menghantar 8,000 salinan surat berdaftar dalam bahasa Inggeris kepada para pemimpin agama, pemerintah, ulama, dan pemikir Asia, Eropah, dan Amerika, memberitahu mereka tentang tuntutannya, dan menjemput mereka untuk datang dan menyaksikan kebenaran Islam di Qadian. Beliau menyatakan bahawa jika tanda tidak disaksikan dalam masa setahun, sejumlah 200 rupee sebulan akan dibayar sebagai pampasan kepada individu tersebut. (Majmu‘ah-e-Ishtiharat [1989], Jilid 1, ms 20-22)

 

Penyebaran mesej Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan melalui pelbagai terbitan berkala

The Toronto Daily Mail melaporkan di bawah tajuk “Untuk Menukar Bradlaugh”:

“Encik Charles Bradlaugh, orang kafir terkenal, yang sentiasa dipilih sebagai ahli Parlimen Northampton, dan sentiasa ditolak oleh Dewan, kini mempunyai peluang untuk bertukar agama, dan mendapat gaji yang lumayan semasa proses itu. Tawaran itu datang daripada Putera Mirza Ghulam Ahmad, C.I.E., seorang penguasa India yang mempunyai kekayaan yang luar biasa, dan seorang Mohammedan yang bersemangat dakwah yang hebat. Putera itu telah membaca tulisan Encik Bradlaugh dengan penuh simpati, dan percaya bahawa dengan program pengajaran yang betul oleh orang bijak Islam, dia akan menjadi cahaya Islamisme yang terang dan bersinar. Putera itu mencadangkan, oleh itu, bahawa Encik Bradlaugh akan datang ke bekas tempat tinggal di Punjab, dan akan meletakkan dirinya di bawah tuisyen dengan tujuan untuk penukarannya. Putera bersetuju untuk memberikan tempat tinggal yang terbaik yang sesuai kepada orang baru dan sekumpulan penolong, untuk menyediakan semua perbelanjaan rumah tangganya, yang hendaklah pada skala kebesaran yang selaras dengan penghormatan yang diberikan kepada tetamu Putera, dan untuk memberikan dia elaun sebanyak 200 rupee sebulan semasa keseluruhan proses penukaran. Encik Bradlaugh dikatakan serius mempertimbangkan jemputan itu, walaupun dia mengatakan bahawa tugas untuk menukar agama mungkin akan menjadi pekerjaan sepanjang hayat.” (The Toronto Daily Mail, 5 Jun 1885, hlm. 1)

9

The Toronto Daily Mail, 5 Jun 1885

The Civil and Military Gazette menulis bahawa Hazrat Mirza Ghulam Ahmad (as) “telah menimbulkan sensasi keagamaan yang hebat di Punjab,” dan “dikatakan sebagai seorang yang sangat berpencapaian tinggi. Beliau juga adalah pengarang banyak tulisan tentang agama, dan di antara pengikutnya adalah seorang hakeem [Hazrat Hakim Maulvi Nuruddin (ra)] dari Jammu, seorang lagi yang sangat terpelajar, yang meletakkan keyakinan tersirat pada wahyu yang” Hazrat Ahmad (as) “akui menerima daripada Tuhan.” (The Civil and Military Gazette, 6 Februari 1892, hlm. 3)

10

Warta Awam dan Tentera, 6 Februari 1892

The New York Times menulis di bawah tajuk “India Timur Mahu Membuktikan Kehebatan Mohammed”:

“Usulan yang ingin tahu telah dibuat kepada Lord Curzon dari Kedleston, Viceroy India, oleh Mirza Ahmad, seorang Mohammedan Kadian yang terkenal. Dia mahu Kerajaan British mengadakan persidangan awam semua agama dan menyerahkan mereka kepada peperiksaan kompetitif di bawah dua demonstrasi keluhuran ajaran moral mereka dan tanda lahiriah sokongan Ilahi oleh persembahan dalam masa satu tahun beberapa keajaiban melampaui semua had manusia.” (The New York Times, 3 Disember 1899, hlm. 7)

The New York Times, 3 Disember 1899

The Tribune of Lahore, pada 8 Disember 1900, menulis bahawa Hazrat Mirza Ghulam Ahmad (as) “melihat penglihatan, dan menerima, seperti yang ditegaskannya, ilham langsung,” dan dia “tidak diragukan lagi adalah personaliti yang luar biasa.”

Laporan tahunan Persatuan Buku Agama Punjab (1901) menyatakan:

“Pendidikan dan pemikiran Barat yang mengubah secara mendalam konsep-konsep agama Islam cukup ditunjukkan dengan kewujudan Kolej Anglo-Muhammadan di Aligarh (Wilayah Barat Laut) dan mazhab Necharis yang berpengaruh (percaya kepada rasionalis undang-undang semula jadi) yang mengikuti Almarhum Sir. Sayyad Ahmad Khan, dan termasuk lelaki seperti Tuan Hakim Amir Ali. Adalah menarik untuk diperhatikan bahawa, seperti dalam agama Hindu, Brahmo Samaj yang lebih kebaratan dan progresif telah diikuti di sini oleh pembaharuan Arya Samaj yang lebih konservatif, jadi dalam Islam, Punjab telah memberikan kita seorang pembaharu Islam baru yang mempunyai kecenderungan yang lebih konservatif daripada Sir Sayyad Ahmad, namun pengikutnya berbeza secara material daripada Islam ortodoks dalam sikap mereka terhadap pemikiran Barat, manakala seperti Arya Samaj, mereka adalah antara yang paling tegas dan sistematik penentang agama Kristian. Orang yang saya rujuk ialah Mirza Ghulam Ahmad dari kampung Qadian, dekat Batala. Lelaki ini mendakwa sebagai pemulih yang diilhamkan kepada kepercayaan Islam yang semakin merosot. […] Kecerdasan tulisan dan keperibadiannya yang meyakinkan serta penguasaan tipu daya telah mendapat pengikut yang ramai, di antaranya adalah beberapa orang yang berkebolehan.” (The Civil and Military Gazette, 1 Mei 1902, hlm. 8)

11 1

Warta Awam dan Tentera, 1 Mei 1902

Tuntutan dan nubuatan tentang Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan

Surat Khabar malam tertua London, The Globe, menulis:

“Mirza Ghulam Ahmad, dari India, menggambarkan dirinya sebagai Masihi Mau’ud (as), telah mencabar nabi Dowie dari Chicago untuk berduel, senjata untuk menjadi doa kepada nasibnya. Setiap lelaki hendaklah berdoa supaya ‘sesiapa di antara kami berdua adalah pendusta akan binasa dahulu.’” (The Globe, 14 Julai 1903, hlm. 1)

5

The Globe, 14 Julai 1903

The Evening Chronicle of Newcastle menulis:

“Seorang Al-Masihi Baru

“Dokumen Luar Biasa

“Dalam beberapa minggu yang lalu, telah dikeluarkan dari Qadian, di Punjab, Notis ‘untuk edaran di Eropah dan Amerika,’ bertajuk ‘Prediksi Mengenai Pigott dan Dowie. Oleh Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan.' Dokumen yang luar biasa ini, yang membentuk risalah enam muka surat, telah (kata wartawan London Glasgow Herald) telah dicetak di Lahore dalam bahasa Inggeris, tetapi Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan nampaknya berasal dari Asia, sejak risalah itu, termasuk Nota Penterjemah, dan tandatangan yang dilampirkan pada ramalan ialah Mirza Ghulam Ahmad.

 

‘Delusi’ agama Kristian

 

“Mungkin menarik untuk menyatakan, secara ringkas dan tanpa ulasan, kandungan Notis itu. Tiada kesamaran mengenai kenyataan tuntutan yang dikemukakan. Mirza Ghulam Ahmad dengan yakin menegaskan – ‘Saya adalah Masihi Mau’ud (as) sejati yang akan datang pada zaman akhir.’ Tetapi ideanya tentang sifat Masihi Mau’ud (as) berbeza secara material daripada konsep Kristian ortodoks. ‘Adalah mustahil,’ dia menyatakan, ‘bahawa seorang lelaki akan menjadi Tuhan, tetapi dia boleh mencapai tahap hubungan yang tertinggi dengan-Nya, dan dengan itu dijadikan gambaran Makhluk Ilahi. … Kesesatan yang di bawahnya bekerja oleh mazhab Kristian, yang menganggap Yesus sebagai Tuhan, adalah lebih kuat daripada khayalan semua orang lain yang pernah menjadi tipu daya kesilapan yang serupa;' dan apa yang Mirza Ghulam Ahmad mendapati amat mengecewakan berkaitan dengan agama Kristian, ialah apabila 'dogma palsu' didapati 'tidak boleh diterima oleh intelek yang semakin meningkat dalam zaman ini, kaedah baru dicipta untuk memperbaharui kepercayaan dalam teori yang tidak masuk akal, dan tuntutan palsu baru dibuat untuk menegakkan yang lama.'

“Seperti yang dijangkakan daripada tajuk risalah itu, dakwaan yang menuntut kutukan paling keras daripada Mirza Ghulam Ahmad adalah yang dikemukakan oleh Encik Dowie dan Encik Pigott.

“‘Beratus-ratus Tanda Syurga’

“Ini kerana bumi ini dicemari dengan kemungkaran dan doktrin yang tidak murni dan dakwaan palsu, Mirza Ghulam Ahmad mengisytiharkan, bahawa Masihi Mau’ud (as) yang sebenar telah dibangkitkan dalam dirinya di tanah Punjab. Walaupun dia tidak berpura-pura menjadi dirinya yang ilahi, namun ‘Saya tidak mengaku sebagai Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan hanya dengan pernyataan saya sendiri. … Bukti Tuhan telah dinyatakan dalam ratusan tanda syurga yang ditunjukkan dalam sokongan kepada saya. Saya benar-benar mengatakan bahawa Tuhan Yang Maha Kuasa telah mencurahkan rahmat-Nya ke atas saya dalam kelimpahan yang jauh lebih besar daripada Masihi Mau’ud (as) yang telah mendahului saya. Dalam kaca pandangan orang saya, wajah Tuhan dizahirkan pada tahap yang jauh lebih besar daripada pribadi Yesus. Jika itu hanyalah dakwaan saya sendiri, dan tidak ada kuasa lain untuk mereka, saya adalah seorang pendusta; tetapi jika Tuhan Yang Mahakuasa bersaksi tentang kebenaranku, tidak seorang pun dapat berdusta kepadaku.” (The Evening Chronicle, 27 Oktober 1903, hlm. 4)

3

The Evening Chronicle, 27 Oktober 1903

The Courier of Dundee menulis:

“Seorang Nabi yang Bergembira – Buku kecil, yang ingin tahu datang dari Mirza Ghulam Ahmad, Qadian, India. Dia menggelar dirinya sebagai 'Masihi Mau’ud (as) yang dijanjikan,' dan berkata bahawa, marah dengan tipu daya Nabi Dowie, dia mencabarnya 'untuk berdoa agar di antara kami berdua, sesiapa yang berbohong, akan binasa terlebih dahulu.' Dowie menolak, dan lelaki India itu menubuatkannya. kematian. Dowie meninggal dunia, dan pencabarnya, dengan lembut menerima tanggungjawab ‘mendoakannya’ hingga mati, mengeluarkan buku kecil empat belas muka surat mengenai perkara itu.” (The Courier of Dundee, 27 Mei 1907, hlm. 8)

 

The Courier of Dundee, 27 Mei 1907

Daftar Adelaide menulis di bawah tajuk “Seorang Nabi Mohammedan”:

“Dicetak semula dalam bentuk risalah, petikan daripada The Review of Religions nombor April, Qadian Gurdaspur, India, menyatakan bahawa Mirza Ghulam Ahmad, ‘The Promised Messiah,’ telah merealisasikan nubuatan ‘penghakiman ilahi dalam kematian Dowie.’ sejumlah akhbar Amerika dan Eropah disebut telah mencetak pada tahun 1903 ramalan yang luar biasa oleh ‘Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan,’ bahawa Elia moden akan ‘meninggalkan dunia di hadapan mataku dengan kesedihan dan siksaan yang besar,’ dan ‘malapetaka pasti akan menimpanya bandar.” Pada masa itu Ahmad berumur 70 tahun, dan Dowie berumur kira-kira 55 tahun, dan sihat dan makmur dengan pergaulannya. Keadaan menyedihkan pada hari-hari terakhir Dowie dan masalah kewangan Zion diceritakan sebagai bukti penggenapan ‘nubuatan agung ini.’ Ahmad meletakkan nubuatan lain sebagai pujiannya – hukuman dengan gempa bumi dan wabak. ‘Engkau, Wahai Eropah, tidak selamat, begitu juga, wahai Asia! Dan kamu yang tinggal di pulau-pulau; tiada dewa buatan sendiri akan menolong kamu pada hari itu. Aku melihat bandar-bandar runtuh, dan aku mendapati tempat-tempat yang didiami dalam kehancuran.' Ahmad menegaskan bahawa hasil ramalannya adalah seperti ‘membezakan utusan Tuhan yang sebenar daripada pendakwa palsu.’ (The Register, 3 Jun 1907, hlm. 6)

Daftar, 3 Jun 1907

Millom Gazette of England menulis di bawah tajuk "Dari Timur Misterius":

“Dakwaan terbaru adalah bagi pihak seorang nabi Islam bernama Ghulam Mirza Ahmad, yang (kami kumpulkan daripada beberapa tulisan misteri yang dihantar kepada kami dari India, mengatakan 'The Star,' oleh anak lelaki dan penggantinya, Mirza Bashir-ud-Din Mahmud Ahmad) berkembang kira-kira 25 tahun lalu. (Sekurang-kurangnya, kami berharap dia berkembang; dia adalah seorang nabi yang luar biasa jika dia tidak melakukannya). Dia menamakan dirinya sebagai Masih Mau’ud, mendirikan Jamaat Ahmadiyah, Qadian, dan meramalkan (jadi anaknya mendakwa) kematian Dr Dowie, kebangkitan Jepun, penggulingan Shah, pindaan partisi Bengal, dan almarhum. Perang Balkan.

 

“Ini adalah ramalan perang sekarang yang ditulis Ahmad pada tahun 1906:

 

“‘Hari-hari sudah dekat, bahkan, mereka berada di ambang pintu, apabila dunia akan melihat pemandangan kehancuran yang tiada tandingannya. Bukan sahaja gempa bumi yang hebat akan datang, malah malapetaka lain dari langit dan bumi juga akan menimpa bumi. … Engkau, Wahai Eropah! Tidak selamat, begitu juga kamu, wahai Asia! Dan kamu yang tinggal di pulau-pulau! Tiada dewa buatan sendiri akan membantu anda pada hari itu. Aku melihat bandar-bandar runtuh dan aku dapati tempat yang didiami dalam kehancuran.’ [Haqiqatul Wahi, Ruhani Khazain, Jil. 22, hlm. 268-269]

 

“Pencapaian Ahmad

“Ahmad menambah bahawa ‘sekiranya aku tidak datang, malapetaka ini akan ditangguhkan untuk sementara waktu, tetapi dengan penampilan aku, rancangan rahsia kemurkaan Tuhan telah dinyatakan.’ [Ibid, hlm. 268].” (The Millom Gazette, 20 November 1914, hlm. 6)

7

The Millom Gazette, 20 November 1914

Pada bulan Ogos 1915, Hassan Musa Khan Sahib, seorang mubaligh Ahmadi di Australia, menghantar surat kepada The Truth New Zealand, bersama-sama dengan salinan terbitan April 1907 The Review of Religions yang memuatkan artikel mengenai nubuatan Masihi Mau’ud yang Dijanjikan tentang Dr Dowie dan pencapaian besarnya. The Truth menerbitkan surat itu dalam keluaran 18 September 1915, di muka surat 12, bertajuk “An Indian Messiah”.

Pada 23 Oktober 1915, Kebenaran menulis:

“Masihi Mau’ud (as) India Ahmad

“Ajaran Mahomedan Tolstoy

“Pengarang Lapan Puluh Karya Sastera

“Menjelaskan Pegangan Akhlak dan Agamanya

“Masihi Mau’ud (as) India sebagai Nabi, Penulis dan Penceramah

“Dalam edisi sebelumnya [18 September 1915] kami memberikan beberapa laporan tentang nubuatan yang luar biasa, mengenai Dowie, yang didakwa ‘Elijah’ dan penipu lain, yang dibuat oleh seorang Mirza Ghulam Ahmad. Kami menerbitkan nubuatan itu atas permintaan salah seorang pembaca India kami, di Queensland, H Musa Khan. Wartawan yang sama ini telah menghantar kami beberapa maklumat lanjut tentang lelaki yang luar biasa ini, Ahmad. Nampaknya terdapat sangat ramai orang asli India yang memandang Ahmad sebagai nabi sejati […]. Ahmad nampaknya telah mempercayai dirinya sebagai Masihi Mau’ud (as) yang diharapkan oleh orang Yahudi dan guru agama lain. Kepercayaan ini tidak termasuk penerimaan ajaran mereka yang percaya bahawa Masihi Mau’ud (as) adalah lebih daripada manusia. Masihi Mau’ud (as) yang diramalkan, menurut Ahmad, adalah Juru Selamat dan utusan yang hebat bagi manusia, tetapi bukan seorang yang ilahi, walaupun dia mungkin diilhamkan oleh ilahi.” (Truth, 23 Oktober 1915, hlm. 12)

Kebenaran, 23 Oktober 1915

Menggemakan dakwaan Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan tentang kematian Jesus (as)

Pada tahun 1916, seorang pengarang Ireland bernama George Moore menulis sebuah buku yang dipanggil "The Brook Kerith", yang berdasarkan idea bahawa Jesus (as) tidak mati di kayu salib, tetapi terselamat dan akhirnya mengembara ke India. Dalam ulasannya, The Birmingham Daily Post menulis:

 

“Encik George Moore mungkin pernah mendengar atau mungkin tidak pernah mendengar tentang Nabi Quadian, tetapi jika kerjaya, pengajaran, dan pertikaian Sheikh itu tidak diketahui oleh Encik Moore, terdapat beberapa uskup dan mubaligh Anglikan yang mempunyai pengalaman baru-baru ini di Upper. India yang tidak diketahui oleh mereka. Untuk buku terbaharu Encik Moore ini tidak ada kejutan; jika mereka membacanya sama sekali. 'The Brook Kerith' pasti akan mencadangkan kepada mereka 'Quadian'. […] Nabi Quadian juga seorang yang serius, dan dia memberitahu kami lebih banyak daripada Encik Moore – ‘sangat berani,’ seperti yang dikatakan pengkritik – telah memberanikan diri untuk berhenti. […] Syeikh Quadian […] berkhutbah, dia mengendalikan akhbar, dan dia menulis risalah terutamanya untuk membuktikan bahawa Yesus dari Nazareth tidak mati di Kayu Salib, bahawa dia telah diturunkan hidup-hidup oleh Yusuf dari Arimatea, dan bahawa dia hidup, hingga usia yang sangat tua.” (The Birmingham Daily Post, 6 September 1916, hlm. 3)

1

The Birmingham Daily Post, 6 September 1916

Penyebaran pemahaman sebenar Al-Qur’an oleh Hadhrat Masih Mau’ud dan Khulafanya

Allah Ta’ala berfirman dalam Al-Qur’an:

 

اِنَّا نَحۡنُ نَزَّلۡنَا الذِّكۡرَ وَاِنَّا لَهٗ لَحٰفِظُوۡنَ

 

“Sesungguhnya Kamilah yang menurunkan peringatan ini, dan sesungguhnya Kami benar-benar akan menjaganya.” (Surah al-Hijr, 15:10)

Mengulas tentang ini, Masihi Mau’ud (as) bersabda:

“Ini meramalkan bahawa akan ada satu masa apabila Islam akan melalui masa yang membimbangkan, berhadapan dengan tentangan yang teruk dan kegawatan besar akan meletus. Pada masa itu, ubatnya akan disediakan oleh Tuhan Yang Maha Kuasa Sendiri, dan Dia akan menyediakan ‘bahtera’ untuk menyelamatkan [manusia] daripada ‘badai’ itu. Bahtera itu adalah misi [dakwah] diri yang hina ini.” (Aina-e-Kamalat-e-Islam, Ruhani Khazain, Jilid 5, nota kaki, ms 264)

 

Menyinggung ini, Hazrat Musleh-e-Maud (ra) berkata:

 

“Dalam era ini, apabila manusia menjadi sangat lalai tentang keimanan mereka, Allah Taala telah mengutus ma'mur [yang dilantik] yang telah menyucikan ulasan Al-Qur’an daripada perkara yang tidak perlu dan meragukan, dan mengemukakannya kepada dunia dalam bentuk sebenar mereka. […] Ringkasnya, Tuhan Yang Maha Kuasa tidak mendasarkan penjagaan rohani Al-Qur’an pada akal [manusia], dan tafsirannya tidak bergantung pada akal manusia semata-mata, sebaliknya, Dia telah mengambil tanggungjawab untuk menjaganya melalui Firman-Nya sendiri.” (Tafsir-e-Kabir, Jilid 4, hlm. 20)

 

Hadhrat Masih Mau'ud membawa pemahaman yang benar tentang Al-Qur'an kepada dunia, menghilangkan tanggapan dan kesimpulan palsu yang telah menyesatkan umat Islam. Selepas beliau, Khulafa beliau meneruskan misinya dan menyebarkan ajaran Islam dan Al-Qur’an yang sebenar. Di bawah bimbingan ilahi Khilafat-e-Ahmadiyya, Jamaat telah menterjemahkan Al-Qur’an ke dalam pelbagai bahasa di dunia.

 

Pada suatu ketika, menyebut jasa Ahmadiyah dalam terjemahan Al-Qur’an ke dalam pelbagai bahasa, Hazrat Musleh-e-Maud (ra) berkata bahawa Allah telah menetapkan semua nikmat ini untuk kita dan pemenuhannya adalah kerana berkat Khilafah:

 

“Kami mempunyai peluang untuk menyelesaikan tugas yang tidak dapat dilakukan oleh raja-raja [Muslim] terkuat. […] Ini adalah rahmat Khilafah dan perpaduan, yang telah membolehkan Jamaat menerbitkan terjemahan Al-Qur’an ke dalam pelbagai bahasa.” (Khitabat-e-Shura, Jilid 3, hlm. 600)

 

Pada tahun 1915, bahagian pertama terjemahan Bahasa Inggeris Al-Qur’an dengan nota penjelasan telah diterbitkan, yang berdasarkan ulasan oleh Hazrat Khalifatul Masih II (ra).

 

Kajian oleh The Civil and Military Gazette menyatakan:

 

“Kami telah menerima daripada Qadian bahagian pertama edisi baharu ‘The Holy Quran,’ dengan terjemahan bahasa Inggeris dan nota penerangan. Edisi ini diterbitkan di bawah naungan Hazrat Mirza Bashir-ud-Din Mahmud Ahmad, pengganti kedua Al Masih Mau'ud, oleh Anjuman-i-Taraqqi-i-Islam, Qadian, Punjab. […] Tanpa menyatakan pendapat tentang kecukupan terjemahan atau ketepatan nota, kami dengan yakin boleh menyatakan bahawa sejumlah besar tenaga kerja telah dibelanjakan untuk kerja itu dan bahawa penetapan terjemahan dalam soal jenis dan percetakan adalah layak untuk subjek yang hebat.” (The Civil and Military Gazette, 10 Ogos 1916, hlm. 8)

 

12

Warta Awam dan Tentera, 10 Ogos 1916

Kajian Teologi Harvard pada Oktober 1917 dan The Jewish Herald pada 15 Disember 1916 juga menerbitkan ulasan mengenai perkara ini.

 

Tajuk muka surat

Misi Masihi Mau’ud untuk menyatukan umat manusia di bawah bendera Islam

Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan menyatakan:

“Jelaslah bahawa kedatangan saya pada zaman sekarang bukanlah untuk reformasi umat Islam semata-mata, tetapi saya datang untuk mereformasikan umat dari ketiga-tiga agama: Islam, Kristian dan Hindu. Sebagaimana Tuhan telah melantik saya sebagai Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan bagi orang Islam dan Kristian, begitu juga saya sebagai Avatar bagi orang Hindu. Selama dua puluh tahun yang lalu atau lebih, saya telah mengisytiharkan bahawa sama seperti saya telah menampakkan diri dalam roh Masihi Mau’ud (as) putera Mary (as) untuk tujuan menghapuskan dosa-dosa yang telah memenuhi bumi, demikian juga saya telah datang sebagai Raja Krishna-salah seorang Avatar terbesar kepercayaan Hindu. Dalam erti kata lain, saya adalah orang yang sama berdasarkan realiti rohani. Ini bukan rekaan atau spekulasi di pihak saya. Tuhan langit dan bumi telah menyatakan kepada saya, bukan sekali tetapi beberapa kali, bahawa bagi orang Hindu saya adalah Krishna dan bagi orang Islam dan Kristian saya adalah Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan.” (Kuliah Sialkot, ms. 38-39)

 

Misi Hadhrat Masih Mau'ud ini diteruskan melalui Khilafat-e-Ahmadiyya, yang menyebarkan ajaran Islam yang sebenar ke seluruh dunia. Untuk mencapai matlamat ini, misi Ahmadiyah telah ditubuhkan di seluruh dunia, yang berfungsi untuk menyebarkan mesej Masih Mau’ud (as) ke seluruh dunia dan membawa jiwa-jiwa yang soleh di bawah bendera Nabi Muhammad saw.

 

Pada tahun 1926, The Evening Chronicle of Newcastle menyebut usaha dakwa Jamaat Ahmadiyah Muslim di bawah tajuk “Islam Menyerang Negeri-Negeri, Tentera Dakwah yang Harus Diperhitungkan, Agama Kristian Diancam?":

 

“Mary Caroline Holmes menulis dalam ‘The Moslem World’, sebuah majalah yang dikhaskan untuk kerja mubaligh Kristian di kalangan umat Islam, bukan Islam ortodoks yang telah menjadi mubaligh dalam watak, tetapi sebuah gerakan dalam Islam yang berasal dari India 35 tahun lalu. Mirza Ghulam Ahmad, yang nenek moyangnya adalah orang Turki, percaya dia mempunyai misi khas untuk membawa penjanaan semula Hindu, Mohammedan dan Kristian. Bagi orang Mohammedan dan Kristian, dia adalah Kristus, dia percaya; bagi orang Hindu adalah avatar, atau penjelmaan, Krishna.” (The Evening Chronicle, 4 Ogos 1926, hlm. 7)

 

4

The Evening Chronicle, 4 Ogos 1926

The Lewisham Borough News of England menulis pada tahun 1945:

“Jamaat Ahmadiyah adalah gerakan keagamaan semata-mata dalam Islam dan diasaskan 56 tahun lalu oleh Nabi Ahmad, yang mendakwa datang ‘dalam kuasa dan semangat’ Yesus.

“Pendiri Suci Jamaat itu meninggal dunia pada 1908 dan digantikan oleh murid utamanya, yang dipilih oleh Jamaat sebagai Pengganti Pendiri. Pengganti Pertama meninggal dunia pada Mac 1914, dan Ketua Jamaat sekarang telah dipilih untuk menggantikannya.

 

“Pergerakan ini telah merebak dengan pantas di banyak bahagian dunia, terutamanya di India, Hindia Belanda dan Tanah Jajahan British di Afrika Barat. Ia mengekalkan Misi di banyak bahagian dunia, termasuk Amerika Syarikat dan Great Britain.

 

“Sebuah Masjid telah dibina oleh Jamaat Ahmadiyah di 63, Melrose Road, Southfields, London, SW18, dua puluh tahun yang lalu, dan sebuah Rumah Misi bersambung dengan Masjid.” (Berita Lewisham Borough, 2 Oktober 1945, hlm. 4)

 

14

Lewisham Borough News, 2 Oktober 1945

Pada tahun 1948, Hazrat Musleh-e-Maud (ra) mengarahkan Malik Ataur Rahman Sahib - seorang mubaligh yang berkhidmat di Perancis pada masa itu - untuk melawat Belgium. Dia melawat Brussels dan Antwerp dan ditemu bual oleh beberapa akhbar Belgium, termasuk Le Phare Dimanche. Ia menyatakan:

 

[Terjemahan]

 

“Islam Menjajah Eropah!

 

“Islam, agama transformasi berterusan, sentiasa melahirkan sejumlah nabi. Sebahagian daripada mereka mencipta perpecahan dan mazhab, yang wujud sehingga kini, yang lain telah hilang tanpa meninggalkan jejak.

 

“Beberapa hari yang lalu, seorang lelaki kecil, dengan mata yang bijak dan pandangan yang rendah, menunjukkan dirinya sebagai wakil ‘Masihi Mau’ud (as)’ di Phare Dimanche.

 

“Menurut [dia] seorang Masihi Mau’ud (as) telah muncul di India (di mana dia meninggal pada tahun 1908) dan telah mengarahkan murid-muridnya untuk menyebarkan mesejnya ke pelosok dunia. Beginilah, tanpa bantuan pedang, orang Islam cuba menukarkan orang Kristian kepada [iman] Al-Quran! Ini, boleh dikatakan, satu [usaha] baharu dan asli.

 

“Menurut utusan ini (‘Amir’ dari Jamaat Ahmadiyah), nabi Hazrat Ahmad adalah Masihi Mau’ud (as). Telah dinubuatkan bahawa Masihi Mau’ud (as) akan berkulit sawo matang dan mempunyai rambut lurus (seperti yang dilakukan oleh Hazrat Ahmad). Nubuatan mengatakan bahawa dia akan mempunyai saudara kembar; dia akan dilahirkan di sebuah kampung bernama Kad’a; dia akan tergagap sedikit dan akan menderita dua penyakit: semua tanda-tanda ini telah dipenuhi dalam diri Hazrat Ahmad.

 

“Dia adalah ‘Krishna’ dan ‘Buddha’ bagi orang Hindu, ‘Mesio’ untuk Zoroaster, ‘Messiah’ untuk Kristian dan ‘Mahdi’ untuk Muslim. Bagaimanakah seseorang boleh meragui perkara ini? Bagaimanakah seseorang boleh meragui penggenapan nubuatan bahawa 'seluruh dunia, pada akhirnya, akan menerima Islam'?

 

“Menurut ‘Amir’, Jamaat Ahmadiyah telah menubuhkan Jamaat di mana-mana di dunia, malah di Amerika Syarikat, United Kingdom dan Perancis. Dia mahu menubuhkan satu sekurang-kurangnya di Belgium.

 

“Apa lagi yang boleh [kita] lakukan selain mengucapkan selamat maju jaya kepada lelaki ini? Bukankah semua kepercayaan patut dihormati?” (Le Phare Dimanche, 19 Disember 1948)

 

15

Le Phare Dimanche, 19 Disember 1948

Kementerian Amerika Syarikat, sebuah majalah berkala untuk Pastor Adventist Hari Ketujuh, menulis:

 

“Ramai pembaca jurnal ini akan mendapati perkataan Ahmadiyat sebagai perkataan baharu kepada mereka […]. Dieja dengan pelbagai cara sebagai Ahmadiyat, Ahmadiyyat, atau Ahmediyyat, istilah ini menandakan gerakan keagamaan yang diasaskan pada akhir abad kesembilan belas oleh Mirza Ghulam Ahmad dari Qadian, di India Utara. Ibu pejabat dunianya hari ini ialah di Rabwah, di Pakistan Barat. Ia bertujuan untuk menjadi gerakan kebangkitan dalam Islam, bukan sahaja untuk memanggil umat Islam kembali kepada apa yang dianggap oleh Mirza Ghulam Ahmad sebagai Islam murni tetapi juga untuk mencabar kedua-dua Kristian dan Hindu untuk mempertahankan kedudukan mereka, atau lebih tepat lagi, meninggalkan agama murtad mereka sebagai pertukaran. untuk apa yang pengasas Ahmadi percaya sebagai Islam yang 'sebenarnya'.” (Kementerian, March 1967, hlm. 20)

 

1977

Kementerian, March 1967

Kita hidup dalam era yang diberkati Hazrat Khalifatul Masih V (atba) yang meneruskan misi Hadhrat Masih Mau'ud dan menyebarkan ajaran Islam yang sebenar ke pelosok dunia. Jamaat Hadhrat Masih Mau'ud sedang berkembang, dengan rahmat Allah, dan melonjak ke hadapan ke tahap yang baru.

 

Baru sahaja , pada 30 September 2022, Hazrat Khalifatul Masih V (atba) merasmikan Fath-e-Azeem di Zion, Amerika Syarikat, yang merupakan salah satu daripada banyak tanda kebenaran Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan.

 

Semasa Khutbah Jumaatnya pada 30 September 2022, semasa merasmikan Masjid Fath-e-Azeem, Huzur (atba) memetik artikel The Sunday Herald of Boston, bertarikh 23 Jun 1907, yang merangkumi pengenalan kepada tuntutan Al-Masihi yang Dijanjikan dan cabaran yang dia lakukan. telah dikeluarkan kepada Dowie. Artikel bertajuk “Hebat Mirza Ghulam Ahmad The Messiah – Meramalkan kesudahan Dowie yang menyedihkan, dan kini dia meramalkan wabak, banjir dan gempa bumi”.

 

Selepas menyebut artikel ini, Hazrat Khalifatul Masih V (atba) berkata:

 

“Sesungguhnya, ini adalah kemenangan dan bukti kebenaran Hadhrat Masih Mau’ud. Walau bagaimanapun, seperti yang telah saya nyatakan, misi Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan adalah sangat luas dan ini hanyalah sebutan tentang kemenangan di satu bahagian. Kita akan menemukan kebahagiaan dan kegembiraan sejati hanya apabila kita membawa seluruh dunia ke dalam ketaatan kepada Nabi (saw). Untuk mencapai matlamat ini, kita mesti mencari jalan baru untuk menyebarkan Islam di samping pembinaan masjid ini. Kita mesti mengemukakan hujah-hujah Masihi Mau’ud (as) Muhammad (saw) kepada dunia. Lebih-lebih lagi, kita mesti memperbaiki tindakan dan keadaan rohani kita. […] Oleh itu, kita mesti memberikan kesinambungan kepada kemenangan yang dicapai oleh Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan ke masa hadapan dengan menyebarkan Islam dan melalui doa. […] Umat Islam mula menghadapi kemerosotan hanya apabila dunia menjadi lebih penting bagi mereka; piawaian kebenaran mereka mula jatuh dan penghargaan mereka terhadap ibadat terus berkurangan. Namun, kerana itu adalah janji Allah Yang Maha Kuasa kepada Nabi (saw) bahawa agama ini akan tetap tegak dan akan diberikan kekuatan sehingga Hari Penghakiman, Dia mengutus Masihi Mau’ud (as) dan Mahdi yang Dijanjikan pada hari-hari terakhir. Selepas kedatangannya, Hadhrat Masih Mau’ud memberitahu dunia tentang kedatangannya dan walaupun tidak mempunyai sumber yang mencukupi, mesejnya sampai ke Eropah dan Amerika dan banyak negara lain.” (Al Hakam, 28 Oktober 2022, Keluaran 241, hlm. 16)

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad