Persoalan penderitaan: Pandangan Islam
Persoalan penderitaan: Pandangan Islam
17
March 2023
Kemas
Kini Terakhir pada 17 March 2023
Abd-ur-Rahman,
London
Diterjemahkan
oleh Musa Bin Masran
Al-Quran
1
Semasa
saya mengembara dan memerhati kehidupan di benua yang berbeza, telah menjadi
jelas bahawa penderitaan adalah sebahagian daripada pengalaman manusia.
Imej-imej menyayat hati kanak-kanak kekurangan zat makanan di TV adalah
peringatan kejam tentang sifat penderitaan yang berleluasa di dunia kita.
Namun, apa yang sering kita lupakan ialah penderitaan boleh wujud di tengah-tengah
kebahagiaan juga. Walaupun di tengah-tengah kepuasan dan kegembiraan, kita
mungkin dikelilingi oleh orang yang secara senyap memerangi syaitan mereka
sendiri. Kemungkinan besar orang di sekeliling kita yang kelihatan paling
gembira sebenarnya mengalami kesakitan emosi yang mendalam atau pernah
menyaksikan kesakitan orang yang disayangi. Itulah sebabnya adalah penting
untuk mengakui dan menunjukkan empati untuk semua bentuk penderitaan yang wujud
di dalam dan di sekeliling kita, tetapi juga untuk mengetahui maksud
penderitaan.
Beberapa
orang, apabila mereka melihat penderitaan, bertanya: Di manakah Tuhan dalam
semua ini? Tidak mungkin ada Tuhan yang Maha Kuasa, Maha Pengasih! Sama ada Dia
tidak dapat menghentikan penderitaan, dalam hal ini Dia tidak Maha Kuasa, atau
Dia tidak akan menghentikannya, dalam hal ini Dia tidak Maha Pengasih.
Adakah
penderitaan wujud secara bebas?
Mari
kita mula-mula menangani sifat penderitaan. Islam mentakrifkan penderitaan dan
kejahatan hanya sebagai bayangan yang dicipta oleh kekurangan cahaya. Untuk
lebih memahami idea ini, luangkan masa untuk melihat sekeliling bilik yang anda
berada. Perhatikan pelbagai sumber cahaya dan cara ia memberikan bayang-bayang
di sekeliling bilik. Sekarang, jika seseorang bertanya kepada anda di mana
sumber cahaya di dalam bilik itu, kemungkinan besar anda akan dapat
menunjukkannya. Walau bagaimanapun, berikut ialah soalan penting: Jika saya
bertanya kepada anda apakah sumber bayang-bayang gelap itu, anda tidak akan
dapat menunjuk ke arah apa-apa. Oleh itu, kegelapan hanyalah ketiadaan cahaya.
Begitu juga, penderitaan hanyalah ketiadaan kebahagiaan.
Penderitaan
hanya boleh dianggap tidak menyenangkan jika ia dicipta sebagai entiti bebas
tanpa peranan yang bermakna untuk dimainkan dalam skema besar perkara. Oleh
itu, penderitaan adalah penting, kerana tidak akan ada perkara seperti
'kebahagiaan' tanpa 'penderitaan'.
Tiada
penderitaan - tiada kehidupan
Sekarang
mari kita lihat penderitaan yang berkaitan dengan kehidupan manusia. Al-Qur’an
menyatakan:
الۡبَصَرُ خَاسِئًا وَّہُوَ
حَسِيۡرٌ
“Maha
Suci Dia yang di tangan-Nyalah segala kerajaan, dan Dia Maha Kuasa atas segala
sesuatu; Yang menjadikan mati dan hidup untuk menguji kamu, siapakah di antara
kamu yang lebih baik amalnya; dan Dialah Yang Maha Perkasa lagi Maha Pengampun.
Yang telah menciptakan tujuh langit selaras. Tidak ada kejanggalan yang dapat
kamu lihat pada ciptaan Tuhan Yang Maha Pemurah. Kemudian lihat lagi: Adakah
kamu melihat sebarang kecacatan? Ya, lihat lagi, dan sekali lagi, penglihatanmu
[hanya] akan kembali kepadamu dengan bingung dan lelah.” (Surah Al-Mulk, 67: 2-5)
Ayat-ayat
ini memberitahu kita bahawa penderitaan [percubaan] adalah penting untuk
perkembangan atau bahkan kewujudan kehidupan. Bayangkan bahawa semua nenek
moyang kita telah mengambil semua penderitaan mereka dan semua keinginan mereka
dimakbulkan. Adakah manusia akan membuat apa-apa kemajuan lagi? Bukankah kita
masih menjadi manusia gua? Apa keperluan kita untuk api jika kita tidak pernah
sejuk? Mengapa orang gua akan berdiri untuk melakukan apa sahaja, kerana itu
akan melibatkan usaha, dan usaha akan bermakna penderitaan, yang dalam
hipotesis ini telah diambil.
Atau
lebih baik lagi, jika kita benar-benar ingin menghapuskan penderitaan dari
dunia kita, kita harus melakukannya dengan betul pada mulanya; pada langkah
pertama evolusi; zaman amoeba. Bayangkan apa sahaja penderitaan kecil, bentuk
kehidupan yang sangat primitif, yang samar-samar disedari, dibawa pergi;
organisma tersebut tidak boleh dibenarkan untuk mengatasi organisma lain untuk
mendapatkan sumber, kerana itu akan melibatkan penderitaan. Tidak akan ada
perlumbaan untuk "survival of the fittest" kerana itu boleh
menyebabkan penderitaan. Kehidupan tidak akan bermula tanpa penderitaan, apatah
lagi berkembang ke keadaan di mana kita telah mendapat kesedaran atau kesedaran
tentang kerugian atau keuntungan. (www.rationalreligion.co.uk/messianic-reasoning/why-does-god-allow-suffering/
)
Masalah
yang sama akan berlaku di mana sahaja kita berusaha untuk menamatkan penderitaan.
Jadi, dengan menuntut tidak ada penderitaan, apa yang kita benar-benar tuntut
ialah tidak ada kehidupan sama sekali. Dalam analisis akhir, oleh itu,
satu-satunya soalan yang kita tinggalkan ialah, ‘Menjadi, atau tidak menjadi?’.
Kehendak
sendiri
Sekarang,
anda akan berkata: Baik! Penderitaan tidak wujud secara bebas. Penderitaan
adalah penting agar manusia berkembang menjadi makhluk yang sedar, seperti kita
sekarang, tetapi mengapa Tuhan tidak boleh menghilangkan penderitaan sekarang?
Nah,
terdapat satu lagi faktor yang mungkin memainkan peranan paling penting dalam
keseluruhan perbincangan, dan itu adalah kehendak bebas.
Al-Qur’an
bahawa kehidupan manusia berkembang secara terkawal dan direka bentuk daripada
bentuk kehidupan unisel dan bahawa Nabi Adam bukanlah manusia pertama yang
hidup di bumi. Ada manusia lain sebelum dia. Ia juga mengajar bahawa setiap
manusia dilahirkan dengan hati nurani dan fitrah yang murni, bebas daripada
dosa, dan manusia dikurniakan karunia kehendak bebas.
Sekarang,
sama ada seseorang itu bergerak ke arah terang atau gelap, ke arah hidup atau
mati, biasanya merupakan keputusan sedar di pihak manusia. Jika, oleh itu,
sebagai akibat semula jadi dari tindakan manusia yang disengajakan, ganjaran
disediakan atau penalti dituntut, tidak ada orang lain yang boleh dipersalahkan
kecuali Manusia sendiri.
Penyalahgunaan
hadiah kehendak bebas ini menyumbang kepada sebahagian besar penderitaan di
dunia. Lihat sahaja semua peperangan dalam sejarah manusia. Ramai yang
bertanya, “Mengapa Tuhan tidak menghalang mereka?” Persoalan sebenar ialah
mengapa manusia tidak menghalangnya? Kemudian lihatlah kelaparan atau
kemiskinan dunia. Kita semua tahu bahawa terdapat lebih daripada cukup makanan
di dunia, namun ramai yang masih kelaparan. Terdapat lebih daripada sumber yang
mencukupi di dunia, namun kita sendiri mencipta ketidaksamaan dan kemiskinan.
Realiti yang menyedihkan ialah ramai orang menyalahgunakan berkat kehendak
bebas. Daripada membantu orang dengannya, mereka menyakiti mereka. Untuk
meringankan penderitaan yang disebabkan oleh kehendak bebas, kehendak bebas
mesti dihapuskan.
Alih
keluar kehendak bebas?
Sekarang,
bayangkan kehidupan tanpanya - tanpa kemewahan untuk memilih antara melakukan
sesuatu yang baik atau sesuatu yang buruk. Tindakan kita tidak akan baik atau
buruk. Kami hanya akan menjadi boneka pada tali, melalui apa sahaja gerakan
yang telah ditetapkan oleh orang lain untuk kami. Tiada siapa yang boleh
dipertanggungjawabkan atas sebarang tindakan.
Oleh
itu, kehendak bebas pasti bernilai disimpan. Dan jika kita ingin menghilangkan
penderitaan yang disebabkan olehnya, maka penyelesaian sebenar adalah untuk
mula menggunakannya dengan betul!
Penderitaan
semulajadi
Pada
ketika ini, anda akan berkata: Baiklah, kami memberi anda bahawa: Penderitaan
tidak wujud sebagai entiti bebas. Tidak mungkin ada kesedaran tentang
kebahagiaan tanpa penderitaan. Penderitaan adalah penting agar manusia
berkembang menjadi makhluk yang sedar dan kehidupan tidak mungkin bermula dan
berkembang tanpanya. Sebahagian besar penderitaan juga disebabkan oleh kehendak
bebas kita yang amat diperlukan. Semuanya baik-baik saja, tetapi bagaimana
dengan kanak-kanak yang tidak berdosa itu, sebagai contoh, yang dilahirkan
dengan penyakit kongenital? Soalan yang sah. Inilah yang kita sebut sebagai
penderitaan semula jadi.
Sekarang,
bayangkan dunia di mana penyakit dahsyat seperti itu tidak wujud: Buang
penyakit kongenital, kanser, malah demam dan batuk, dan segala-galanya. Jika
setiap orang dilahirkan tanpa sebarang penyakit, maka walaupun varian yang
lebih kecil [contohnya, hidung yang lebih besar, telinga yang lebih kecil],
akan kelihatan menyinggung perasaan keadilan orang ramai. Mereka akan berkata,
“Sungguh dahsyat! Betapa dahsyatnya kekejaman dan malapetaka! Anak malang ini
mempunyai telinga yang kecil.”
Jadi,
satu-satunya penyelesaian yang anda tinggalkan ialah menjadikan setiap manusia
sama rata, yang sekali lagi bermakna kehidupan akan terhenti sepenuhnya. Kita
akan berhenti menjadi manusia. Tidak akan ada interaksi sosial atau kerjasama.
Kami akan menjadi robot yang sama gembira dan sihat, membosankan, membosankan!
Jadi,
seseorang itu perlu bermula di suatu tempat untuk mencipta kepelbagaian dan
kepelbagaian. Di mana sahaja terdapat kepelbagaian, perbandingan penderitaan
dan kebahagiaan pasti akan dijana.
Penderitaan:
pendorong kemajuan saintifik
Ia
juga penting untuk diperhatikan bahawa rahsia semua penyiasatan dan penemuan
saintifik terletak pada usaha berterusan untuk melegakan kesakitan dan ketidakselesaan.
Sepanjang sejarah, kesakitan dan kesusahan yang ditanggung manusia telah
menjadi pendorong di sebalik kemajuan sains yang tidak terkira banyaknya.
Ambil,
sebagai contoh, penderitaan pesakit kanser, yang mendorong perkembangan
kemoterapi, atau penderitaan askar, yang membawa kepada pengeluaran
besar-besaran penisilin sebagai ubat.
Ambil
contoh wabak Covid-19 baru-baru ini. Walaupun ia telah menjadi krisis global
yang dahsyat, ia juga telah membawa manfaat saintifik yang luar biasa, seperti
pembangunan teknologi vaksin RNA, peningkatan kerjasama saintifik, dan
penekanan yang diperbaharui pada infrastruktur kesihatan awam dan perkongsian
data.
Kajian
penderitaan itu sendiri telah menghasilkan penemuan penting dalam neurosains,
psikologi, dan bidang lain. Dengan menyelidiki mekanisme biologi dan psikologi
yang menyokong penderitaan, saintis telah memperoleh penghargaan yang lebih
mendalam untuk tubuh dan minda manusia, yang membawa kepada terapi baru untuk
pengurusan kesakitan dan keadaan kesihatan mental.
Penderitaan:
Pandangan seorang ateis
Sekarang
mari kita lihat penderitaan dari sudut pandang seorang ateis dan juga dari
sudut pandang seorang yang beriman kepada Tuhan. Bagi ateis, secara logiknya,
tidak ada soalan untuk dijawab. Mereka tidak berhutang kewujudan mereka kepada
mana-mana pencipta, dan tiada pencipta harus bertanggungjawab di hadapan mereka
jika mereka mendapati sebarang penyelewengan dalam penciptaan "tidak
sengaja". Tiada apa-apa selain peluang untuk dipersalahkan untuk segala-galanya.
Seorang
ateis terkenal pada zaman kita berkata:
“Dalam
alam semesta dengan kekuatan fizikal buta dan replikasi genetik, sesetengah
orang a akan terluka, orang lain akan bertuah, dan anda tidak akan menemui
sebarang rima atau alasan di dalamnya, mahupun sebarang keadilan. Alam semesta
yang kita amati mempunyai sifat-sifat yang harus kita harapkan jika ada, di
bahagian bawah, tidak ada reka bentuk, tidak ada tujuan, tidak ada kejahatan
dan tidak ada kebaikan, tidak lain adalah sikap acuh tak acuh yang buta. DNA
tidak peduli dan tidak tahu. DNA sahaja. Dan kami menari mengikut muziknya.”
(Dawkins, Richard, River Out of Eden: A Darwinian View of Life, New York: Basic
Books, 1995, Bab 4, “The Ultraviolet Garden”, hlm. 133)
Dalam
erti kata lain, Hitler dan Stalin dan mereka yang lain hanya 'menari mengikut
muzik DNA mereka’? Tiada kesalahan boleh dibahagi kepada mereka? Mereka bebas
untuk pergi? Jika Tuhan dijauhkan daripada persamaan, penderitaan akan
berterusan, tetapi, di bawah pandangan dunia seperti itu, tidak akan ada
secebis pun harapan untuk mendapat pampasan di akhirat.
Penderitaan:
Sudut pandangan orang beriman
Bagi
orang yang beriman kepada Tuhan, kematian hanya bertindak sebagai pintu masuk
kepada kehidupan selepas kematian, yang akan membawa mereka yang tidak bersalah
ke dalam era ganjaran yang tidak terhad. Seandainya mereka hanya dapat
mengimpikan ganjaran apa yang menanti mereka di Akhirat sebagai pampasan atas
kesengsaraan sementara mereka di dunia, mereka akan tersenyum berjoging bersama
walaupun menderita seolah-olah itu hanyalah tusukan jarum atau duri yang ganjil
dalam perjalanan menuju kehidupan yang selesa dan kekal. dan kebahagiaan.
Walau
bagaimanapun, kita tidak boleh menafikan bahawa semua penderitaan; sama ada
daripada tindakan orang lain atau daripada fenomena semula jadi, melibatkan
kerugian dalam satu bentuk atau yang lain, sama ada kehilangan kesihatan,
kekayaan atau orang tersayang, tetapi kehilangan ini akhirnya mengingatkan kita
tentang tujuan utama kita.
Ia
mengingatkan orang yang beriman bahawa dunia ini dan segala isinya adalah
sementara, dan jika kita melekatkan hati kita kepadanya, ia akhirnya akan
mengkhianati kita. Apabila kita kehilangan sesuatu yang kita cintai di dunia
ini, ia mengingatkan kita bahawa jika kita inginkan kepuasan yang sejati dan
berkekalan, kita mesti mengasihi dan melekatkan hati kita kepada Dia yang
Kekal, Dia yang tidak akan pernah mengalami sebarang kecederaan, kehilangan,
atau kematian, dan yang tidak akan pernah mengecewakan.
Penderitaan:
Seorang guru yang hebat dan pendorong penting kemajuan rohani
Perlu
juga diperhatikan bahawa penderitaan telah menjadi guru yang hebat, memupuk dan
membudayakan tingkah laku kita. Ia mengembangkan dan memperhalusi kepekaan,
mengajar kerendahan hati dan, dalam lebih daripada satu cara, menyediakan
manusia untuk dapat berpaling kepada Tuhan. Sebaliknya, ia adalah penting untuk
kemajuan rohani orang percaya.
Allah
berfirman dalam Al-Qur’an:
اَحَسِبَ النَّاسُ اَنۡ يُّتۡرَکُوۡۤا
اَنۡ يَّقُوۡلُوۡۤا اٰمَنَّا وَہُمۡ لَا يُفۡتَنُوۡ
“Apakah
manusia itu mengira bahawa mereka akan dibiarkan begitu sahaja kerana mereka
berkata, ‘Kami telah beriman,’ sedang mereka tidak diuji?” (Surah al-‘Ankabut,
29:.3)
Hadhrat
Masih Mau’ud (as) telah menjelaskan bahawa terdapat dua jenis kesusahan di jalan
iman – yang berkaitan dengan syariah (seperti solat, puasa, haji, dan sedekah)
dan yang datang dari syurga. Kesusahan syariah adalah sarana pahala dan
kemajuan menuju Tuhan, tetapi manusia boleh mencari jalan untuk memudahkannya.
Inilah sebabnya mengapa mereka tidak membersihkan seseorang sepenuhnya dan
peringkat perjalanan rohani tidak diliputi dengan cepat. Sebaliknya,
penderitaan dari syurga mesti ditanggung dan merupakan cara untuk mendekatkan
diri kepada Tuhan. (Malfuzat [Bahasa Inggeris], Jilid 10, hlm. 100)
Berkenaan
dengan jenis kesusahan yang kedua, Allah berfirman dalam Al-Qur’an:
“Dan
Kami akan menguji kamu dengan sedikit ketakutan dan kelaparan, dan kekurangan
harta, jiwa, dan buah-buahan; tetapi berilah khabar gembira kepada pesakit.
(Iaitu) orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka berkata: “Sesungguhnya
kami adalah kepunyaan Allah dan kepada-Nyalah kami kembali.” Mereka itulah yang
mendapat keberkatan dan rahmat dari Tuhan mereka, dan mereka itulah orang-orang
yang mendapat petunjuk”. (Surah Al-Baqarah, 2:156-158)
Oleh
itu, pelbagai jenis kesusahan datang terus daripada Allah, seperti ketakutan,
kemiskinan, kehilangan harta, kehilangan tanaman atau buah-buahan, dan kematian
anak-anak yang dikasihi. Ini kadang-kadang boleh menjadi ujian yang besar bagi
mereka yang telah mengalaminya. (Malfuzat [Bahasa Inggeris], Jilid 10, ms 102)
“Akan
tetapi, Allah Ta’ala tidaklah kejam. Apabila seseorang itu menunjukkan
kesabaran dalam menghadapi kesusahan yang berat-semakin besar kesusahan, lebih
besar pahala-Nya. Tuhan Yang Maha Kuasa ialah Rahim [Penyayang], Ghafur
[Pengampun], dan Sattar [Penutup kelemahan]. Dia tidak menimpakan kesusahan
kepada Manusia sehingga dia akan berpisah daripada Iman apabila mengalami
kesusahan itu. Sebaliknya, kesusahan datang untuk mendorongnya ke hadapan
[menuju Tuhan]. Ada pepatah di kalangan ahli tasawuf bahawa pada masa ujian,
orang berdosa menarik ke belakang tetapi orang yang soleh semakin maju ke
hadapan." (Ibid.)
Penderitaan
dan Penderitaan Nabi dan Nabi
Sepanjang
sejarah, para Nabi dan Rasul - yang paling utama di antara mereka adalah Tuhan
dan Tuhan kita, Nabi Muhammad (saw). –
menghadapi ujian dan kesukaran yang amat besar, tetapi mereka tabah dengan
kesabaran dan ketabahan yang tidak berbelah bahagi. Melalui iman mereka yang
berpanjangan, mereka mencapai darjat yang tinggi yang dianugerahkan oleh Tuhan
Yang Maha Esa. Ukuran muktamad kebenaran, atau taqwa, terbukti apabila
seseorang ditimpa kesusahan dan membuang semua kebimbangan lain demi Tuhan.
Hadhrat Masih Mau’ud menyatakan, “Keadaan batin manusia tidak dapat diperbaiki
hanya dengan Doa dan Puasa formal. Kesusahan harus datang.” (Ibid. ms 103-104)
Beliau
selanjutnya menyatakan:
“Walaupun
beribu-ribu kelemahan, Manusia menunjukkan kesetiaan kepada rakannya yang
ikhlas. Maka bagaimanakah Tuhan, yang Rahman [Pemurah] dan Rahim [Penyayang],
tidak menunjukkan kesetiaan kepada kamu? Cintailah Tuhan Yang Maha Kuasa
sehingga walaupun kamu mempunyai seribu anak kamu di satu pihak dan Tuhan di
pihak yang lain, kamu lebih memilih Tuhan dan mengabaikan semua anak."
(Ibid., hlm. 104)
Nasihat
Al Masih yang dijanjikan untuk ahli Jamaat Ahmadiyah Muslim
“Sekarang,
ahli Jamaat harus mendengar ini dengan teliti dan memahami bahawa Tuhan telah
menetapkan kedua-dua jenis kesusahan untuk kamu. Yang pertama ialah keburukan
syariah. Anda mesti menanggungnya. Jenis keburukan yang kedua ialah qaza dan
qadar [takdir dan takdir]. Kebanyakan orang menjauhi keburukan Syariah dalam
satu atau cara lain dan tidak mematuhinya sepenuhnya, tetapi siapakah yang
boleh lari dari qaza dan qadar? Manusia tidak mempunyai pilihan di dalamnya.
“Ingatlah,
bagi manusia, ini bukan satu-satunya dunia. Ada dunia lain selepasnya. Yang ini
di sini hanyalah kehidupan yang sangat singkat. Ada yang meninggal dunia pada
usia lima puluh atau enam puluh tahun. Ada yang hidup sepuluh atau dua belas
tahun lebih lama. Kesusahan hidup ini berakhir dengan kematian, tetapi dunia
itu tidak ada penghujungnya. Memandangkan hari kiamat itu sah dan merupakan
sebahagian daripada iman, betapa sukarnya untuk menghadapi kesusahan hidup yang
sementara ini? Seseorang harus berusaha untuk dunia yang kekal itu. Seseorang
yang tidak mengalami sebarang kesusahan sama sekali – apakah modal yang dia
miliki?
“Ciri-ciri
orang mukmin bukan sekadar bersabar, malah lebih-lebih lagi berdamai dengan
musibah; dia harus menyelaraskan kehendaknya dengan kehendak Tuhan—ini memang
suatu status yang tinggi. Dalam kesusahan, keutamaan harus diberikan kepada
kehendak Tuhan. Utamakan Tuhan yang memberi karunia atas karunia itu sendiri.
Ramai yang mula mengeluh apabila ditimpa musibah. Dalam satu cara, mereka
memutuskan hubungan mereka dengan Tuhan. Sesetengah wanita bertindak balas
dengan fitnah dan kutukan. Sesetengah lelaki juga lemah iman mereka.
“Ia
adalah nasihat yang penting dan harus diingat bahawa apabila seseorang ditimpa
musibah, dia harus takut bahawa musibah yang lebih besar akan menimpanya. Dunia
adalah rumah kepada malapetaka. Tidak baik bersikap sambil lewa. Kebanyakan
kesukaran datang untuk memberi amaran. Pada mulanya, mereka adalah ringan dan
seseorang tidak menganggapnya sebagai musibah. Kemudian ia menjadi malapetaka,
menyebabkan kesusahan. Jika seseorang diurut dengan lembut, ia akan
menenangkannya, tetapi tangan yang sama dipukul dengan kuat akan menyebabkan
kesakitan. Beberapa musibah adalah berat dan menjadi menyusahkan. Al-Qur’an
telah menyebut kedua-dua jenis kesusahan.
“Kesusahan
adalah untuk peningkatan rohani. Ibraham (as) tidak membuat kekecohan apabila
Tuhan Yang Maha Kuasa meminta anaknya untuknya. Sebaliknya, dia bersyukur
kepada Tuhan Yang Maha Kuasa kerana peluang untuk berkhidmat kepada-Nya telah
tersedia. Ibu kepada budak lelaki itu memberi persetujuannya dan budak lelaki
itu bersetuju juga.
“Disebutkan
bahawa pernah sebuah menara masjid jatuh. Raja pada masa itu bersujud [secara
kesyukuran] kerana Tuhan Yang Maha Esa telah memberinya peluang untuk mengambil
bahagian dalam perkhidmatan yang telah dilakukan oleh raja-raja yang mulia
[sebelumnya] dalam pembinaan masjid.
“Masa
berlalu tidak kira apa. Orang yang hidup bermewah-mewahan juga mati akhirnya,
tetapi orang yang menunjukkan kesabaran dalam menghadapi kesusahan, akhirnya
mendapat pahala. Seratus dua puluh empat ribu Nabi bersaksi bahawa kesabaran
itu ada pahala.” (Malfuzat [Bahasa Inggeris], Jilid 10, ms 105-107)
Menekankan
kepentingan kesabaran, Huzur (as) selanjutnya menyatakan:
“Sesiapa
yang tidak menunjukkan kesabaran kerana Allah harus bersabar juga, tetapi
kemudian tidak ada pahala dan ganjaran. Wanita meratap pada kematian orang yang
mereka sayangi; beberapa lelaki jahil meletakkan abu di atas kepala
mereka-tetapi mereka semua menetap selepas beberapa ketika dan melupakan
kehilangan mereka. Dikatakan bahawa anak seorang wanita telah meninggal dunia
dan dia meratap di kuburnya. Kebetulan Nabi (saw) lewat. Dia menyuruhnya takut
kepada Tuhan dan bersabar.
“Wanita
malang itu menjawab, ‘Pergilah! Kamu tidak mengalami musibah sepertiku.’
“Sedikit-sekali
wanita malang itu tahu bahawa dia telah menunjukkan kesabaran walaupun pada
kematian sebelas anaknya! Kemudian, apabila dia mendapati bahawa yang
menasihatinya adalah tidak lain daripada Nabi (saw), dia datang ke rumahnya dan
berkata, ‘Wahai Nabi Allah! Saya sabar.’
“Beliau
menjawab الصَّبرُ عندَ الصَّدمةِ الأولى [‘Kesabaran yang sebenar adalah jika
kamu menunjukkannya pada awalnya ketika menghadapi musibah.’ (Sahih al-Bukhari,
Kitab al-jana’iz, Bab ziyarati l-qubur, Hadith 1283)]
“Dalam
erti kata lain, seseorang itu perlu mengimbas kembali dengan peredaran masa.
Sabar adalah jika anda melakukannya kerana Allah Taala pada awalnya. Adalah
janji Tuhan Yang Maha Kuasa bahawa Dia memberi ganjaran yang berlimpah-limpah
kepada orang-orang yang menunjukkan kesabaran. Janji pahala yang besar ini
hanya ditujukan kepada mereka yang menunjukkan kesabaran.” (Ibid.)
Nasihat
Hazrat Khalifatul Masih V (atba)
Berikutan
kejadian kebakaran di Masjid Baitul Futuh, Imam tercinta kita, Hazrat Mirza
Masroor Ahmad, Khalifatul Masih V (atba), menyampaikan Khutbah Jumaat yang
mendalam pada 2 Oktober 2015. Memandangkan permusuhan yang semakin meningkat
terhadap Jamaat Ahmadiyah Muslim di Bangladesh dan seterusnya, ia adalah
penting untuk merenung kata-katanya. Semasa khutbah, Huzur (atba) berkata:
“Sentiasa
ingat bahawa apabila kesusahan dan kesukaran menimpa para rasul atau
orang-orang yang dikasihi Allah Taala, dan dalam hal itu, juga datang kepada
umat Nabi, yang mengikuti ajaran mereka yang betul. Dalam masa kesusahan dan
kesukaran seperti itu, adalah penting untuk diingat bahawa Allah Taala tidak
menjadikan Rasul-Nya atau orang yang dikasihi menderita untuk menghukum mereka
atau meletakkan mereka dalam kesusahan. Sebaliknya, cabaran ini adalah satu
cara untuk Allah memberi ganjaran kepada mereka. Sebaliknya, apabila orang
jahat menghadapi kesulitan yang sama, ia membawa kepada kebinasaan mereka.
“Orang-orang
yang bersabar dalam kesulitan dan bersabar adalah orang-orang yang benar-benar
mewarisi pahala Allah yang tidak terbatas dan tidak terhitung. Oleh itu,
seorang mukmin perlu memahami erti sabar. Kesabaran bukan bermakna seseorang
itu tidak sepatutnya berasa menyesal atas sebarang kehilangan, sebaliknya
seseorang itu tidak seharusnya membiarkan sebarang kehilangan atau kesakitan
menimpa mereka sehingga hilang akal, menjadi putus asa, dan tidak menggunakan
kebolehan praktikal mereka. Jadi, sedikit sebanyak, tidak mengapa untuk
membiarkan diri kita berasa kesal atau sedih, tetapi penting untuk menyalurkan
emosi tersebut ke dalam tindakan positif lebih daripada sebelumnya dan bergerak
ke hadapan dengan keazaman yang diperbaharui untuk mencapai matlamat yang lebih
tinggi lagi.” (“Intipati Ujian dan Kesengsaraan”, www.alislam.org/friday-sermon/2015-10-02.html
)
Nota:
Artikel ini terutama diambil dari bab bertajuk “Persoalan Penderitaan” dalam Wahyu,
Rasionalitas, Pengetahuan, dan Kebenaran oleh Hazrat Khalifatul Masih IV (rh).
Comments
Post a Comment