Persoalan penderitaan: Pandangan Islam

 Persoalan penderitaan: Pandangan Islam

17 March 2023

Kemas Kini Terakhir pada 17 March 2023

Abd-ur-Rahman, London

Diterjemahkan oleh Musa Bin Masran

Al-Quran 1

Semasa saya mengembara dan memerhati kehidupan di benua yang berbeza, telah menjadi jelas bahawa penderitaan adalah sebahagian daripada pengalaman manusia. Imej-imej menyayat hati kanak-kanak kekurangan zat makanan di TV adalah peringatan kejam tentang sifat penderitaan yang berleluasa di dunia kita. Namun, apa yang sering kita lupakan ialah penderitaan boleh wujud di tengah-tengah kebahagiaan juga. Walaupun di tengah-tengah kepuasan dan kegembiraan, kita mungkin dikelilingi oleh orang yang secara senyap memerangi syaitan mereka sendiri. Kemungkinan besar orang di sekeliling kita yang kelihatan paling gembira sebenarnya mengalami kesakitan emosi yang mendalam atau pernah menyaksikan kesakitan orang yang disayangi. Itulah sebabnya adalah penting untuk mengakui dan menunjukkan empati untuk semua bentuk penderitaan yang wujud di dalam dan di sekeliling kita, tetapi juga untuk mengetahui maksud penderitaan.

Beberapa orang, apabila mereka melihat penderitaan, bertanya: Di manakah Tuhan dalam semua ini? Tidak mungkin ada Tuhan yang Maha Kuasa, Maha Pengasih! Sama ada Dia tidak dapat menghentikan penderitaan, dalam hal ini Dia tidak Maha Kuasa, atau Dia tidak akan menghentikannya, dalam hal ini Dia tidak Maha Pengasih.

Adakah penderitaan wujud secara bebas?

Mari kita mula-mula menangani sifat penderitaan. Islam mentakrifkan penderitaan dan kejahatan hanya sebagai bayangan yang dicipta oleh kekurangan cahaya. Untuk lebih memahami idea ini, luangkan masa untuk melihat sekeliling bilik yang anda berada. Perhatikan pelbagai sumber cahaya dan cara ia memberikan bayang-bayang di sekeliling bilik. Sekarang, jika seseorang bertanya kepada anda di mana sumber cahaya di dalam bilik itu, kemungkinan besar anda akan dapat menunjukkannya. Walau bagaimanapun, berikut ialah soalan penting: Jika saya bertanya kepada anda apakah sumber bayang-bayang gelap itu, anda tidak akan dapat menunjuk ke arah apa-apa. Oleh itu, kegelapan hanyalah ketiadaan cahaya. Begitu juga, penderitaan hanyalah ketiadaan kebahagiaan.

Penderitaan hanya boleh dianggap tidak menyenangkan jika ia dicipta sebagai entiti bebas tanpa peranan yang bermakna untuk dimainkan dalam skema besar perkara. Oleh itu, penderitaan adalah penting, kerana tidak akan ada perkara seperti 'kebahagiaan' tanpa 'penderitaan'.

Tiada penderitaan - tiada kehidupan

Sekarang mari kita lihat penderitaan yang berkaitan dengan kehidupan manusia. Al-Qur’an menyatakan:

الۡبَصَرُ خَاسِئًا وَّہُوَ حَسِيۡرٌ

“Maha Suci Dia yang di tangan-Nyalah segala kerajaan, dan Dia Maha Kuasa atas segala sesuatu; Yang menjadikan mati dan hidup untuk menguji kamu, siapakah di antara kamu yang lebih baik amalnya; dan Dialah Yang Maha Perkasa lagi Maha Pengampun. Yang telah menciptakan tujuh langit selaras. Tidak ada kejanggalan yang dapat kamu lihat pada ciptaan Tuhan Yang Maha Pemurah. Kemudian lihat lagi: Adakah kamu melihat sebarang kecacatan? Ya, lihat lagi, dan sekali lagi, penglihatanmu [hanya] akan kembali kepadamu dengan bingung dan lelah.” (Surah Al-Mulk, 67: 2-5)

Ayat-ayat ini memberitahu kita bahawa penderitaan [percubaan] adalah penting untuk perkembangan atau bahkan kewujudan kehidupan. Bayangkan bahawa semua nenek moyang kita telah mengambil semua penderitaan mereka dan semua keinginan mereka dimakbulkan. Adakah manusia akan membuat apa-apa kemajuan lagi? Bukankah kita masih menjadi manusia gua? Apa keperluan kita untuk api jika kita tidak pernah sejuk? Mengapa orang gua akan berdiri untuk melakukan apa sahaja, kerana itu akan melibatkan usaha, dan usaha akan bermakna penderitaan, yang dalam hipotesis ini telah diambil.

Atau lebih baik lagi, jika kita benar-benar ingin menghapuskan penderitaan dari dunia kita, kita harus melakukannya dengan betul pada mulanya; pada langkah pertama evolusi; zaman amoeba. Bayangkan apa sahaja penderitaan kecil, bentuk kehidupan yang sangat primitif, yang samar-samar disedari, dibawa pergi; organisma tersebut tidak boleh dibenarkan untuk mengatasi organisma lain untuk mendapatkan sumber, kerana itu akan melibatkan penderitaan. Tidak akan ada perlumbaan untuk "survival of the fittest" kerana itu boleh menyebabkan penderitaan. Kehidupan tidak akan bermula tanpa penderitaan, apatah lagi berkembang ke keadaan di mana kita telah mendapat kesedaran atau kesedaran tentang kerugian atau keuntungan. (www.rationalreligion.co.uk/messianic-reasoning/why-does-god-allow-suffering/ )

Masalah yang sama akan berlaku di mana sahaja kita berusaha untuk menamatkan penderitaan. Jadi, dengan menuntut tidak ada penderitaan, apa yang kita benar-benar tuntut ialah tidak ada kehidupan sama sekali. Dalam analisis akhir, oleh itu, satu-satunya soalan yang kita tinggalkan ialah, ‘Menjadi, atau tidak menjadi?’.

Kehendak sendiri

Sekarang, anda akan berkata: Baik! Penderitaan tidak wujud secara bebas. Penderitaan adalah penting agar manusia berkembang menjadi makhluk yang sedar, seperti kita sekarang, tetapi mengapa Tuhan tidak boleh menghilangkan penderitaan sekarang?

Nah, terdapat satu lagi faktor yang mungkin memainkan peranan paling penting dalam keseluruhan perbincangan, dan itu adalah kehendak bebas.

Al-Qur’an bahawa kehidupan manusia berkembang secara terkawal dan direka bentuk daripada bentuk kehidupan unisel dan bahawa Nabi Adam bukanlah manusia pertama yang hidup di bumi. Ada manusia lain sebelum dia. Ia juga mengajar bahawa setiap manusia dilahirkan dengan hati nurani dan fitrah yang murni, bebas daripada dosa, dan manusia dikurniakan karunia kehendak bebas.

Sekarang, sama ada seseorang itu bergerak ke arah terang atau gelap, ke arah hidup atau mati, biasanya merupakan keputusan sedar di pihak manusia. Jika, oleh itu, sebagai akibat semula jadi dari tindakan manusia yang disengajakan, ganjaran disediakan atau penalti dituntut, tidak ada orang lain yang boleh dipersalahkan kecuali Manusia sendiri.

Penyalahgunaan hadiah kehendak bebas ini menyumbang kepada sebahagian besar penderitaan di dunia. Lihat sahaja semua peperangan dalam sejarah manusia. Ramai yang bertanya, “Mengapa Tuhan tidak menghalang mereka?” Persoalan sebenar ialah mengapa manusia tidak menghalangnya? Kemudian lihatlah kelaparan atau kemiskinan dunia. Kita semua tahu bahawa terdapat lebih daripada cukup makanan di dunia, namun ramai yang masih kelaparan. Terdapat lebih daripada sumber yang mencukupi di dunia, namun kita sendiri mencipta ketidaksamaan dan kemiskinan. Realiti yang menyedihkan ialah ramai orang menyalahgunakan berkat kehendak bebas. Daripada membantu orang dengannya, mereka menyakiti mereka. Untuk meringankan penderitaan yang disebabkan oleh kehendak bebas, kehendak bebas mesti dihapuskan.

Alih keluar kehendak bebas?

Sekarang, bayangkan kehidupan tanpanya - tanpa kemewahan untuk memilih antara melakukan sesuatu yang baik atau sesuatu yang buruk. Tindakan kita tidak akan baik atau buruk. Kami hanya akan menjadi boneka pada tali, melalui apa sahaja gerakan yang telah ditetapkan oleh orang lain untuk kami. Tiada siapa yang boleh dipertanggungjawabkan atas sebarang tindakan.

Oleh itu, kehendak bebas pasti bernilai disimpan. Dan jika kita ingin menghilangkan penderitaan yang disebabkan olehnya, maka penyelesaian sebenar adalah untuk mula menggunakannya dengan betul!

Penderitaan semulajadi

Pada ketika ini, anda akan berkata: Baiklah, kami memberi anda bahawa: Penderitaan tidak wujud sebagai entiti bebas. Tidak mungkin ada kesedaran tentang kebahagiaan tanpa penderitaan. Penderitaan adalah penting agar manusia berkembang menjadi makhluk yang sedar dan kehidupan tidak mungkin bermula dan berkembang tanpanya. Sebahagian besar penderitaan juga disebabkan oleh kehendak bebas kita yang amat diperlukan. Semuanya baik-baik saja, tetapi bagaimana dengan kanak-kanak yang tidak berdosa itu, sebagai contoh, yang dilahirkan dengan penyakit kongenital? Soalan yang sah. Inilah yang kita sebut sebagai penderitaan semula jadi.

Sekarang, bayangkan dunia di mana penyakit dahsyat seperti itu tidak wujud: Buang penyakit kongenital, kanser, malah demam dan batuk, dan segala-galanya. Jika setiap orang dilahirkan tanpa sebarang penyakit, maka walaupun varian yang lebih kecil [contohnya, hidung yang lebih besar, telinga yang lebih kecil], akan kelihatan menyinggung perasaan keadilan orang ramai. Mereka akan berkata, “Sungguh dahsyat! Betapa dahsyatnya kekejaman dan malapetaka! Anak malang ini mempunyai telinga yang kecil.”

Jadi, satu-satunya penyelesaian yang anda tinggalkan ialah menjadikan setiap manusia sama rata, yang sekali lagi bermakna kehidupan akan terhenti sepenuhnya. Kita akan berhenti menjadi manusia. Tidak akan ada interaksi sosial atau kerjasama. Kami akan menjadi robot yang sama gembira dan sihat, membosankan, membosankan!

Jadi, seseorang itu perlu bermula di suatu tempat untuk mencipta kepelbagaian dan kepelbagaian. Di mana sahaja terdapat kepelbagaian, perbandingan penderitaan dan kebahagiaan pasti akan dijana.

Penderitaan: pendorong kemajuan saintifik

Ia juga penting untuk diperhatikan bahawa rahsia semua penyiasatan dan penemuan saintifik terletak pada usaha berterusan untuk melegakan kesakitan dan ketidakselesaan. Sepanjang sejarah, kesakitan dan kesusahan yang ditanggung manusia telah menjadi pendorong di sebalik kemajuan sains yang tidak terkira banyaknya.

Ambil, sebagai contoh, penderitaan pesakit kanser, yang mendorong perkembangan kemoterapi, atau penderitaan askar, yang membawa kepada pengeluaran besar-besaran penisilin sebagai ubat.

Ambil contoh wabak Covid-19 baru-baru ini. Walaupun ia telah menjadi krisis global yang dahsyat, ia juga telah membawa manfaat saintifik yang luar biasa, seperti pembangunan teknologi vaksin RNA, peningkatan kerjasama saintifik, dan penekanan yang diperbaharui pada infrastruktur kesihatan awam dan perkongsian data.

Kajian penderitaan itu sendiri telah menghasilkan penemuan penting dalam neurosains, psikologi, dan bidang lain. Dengan menyelidiki mekanisme biologi dan psikologi yang menyokong penderitaan, saintis telah memperoleh penghargaan yang lebih mendalam untuk tubuh dan minda manusia, yang membawa kepada terapi baru untuk pengurusan kesakitan dan keadaan kesihatan mental.

Penderitaan: Pandangan seorang ateis

Sekarang mari kita lihat penderitaan dari sudut pandang seorang ateis dan juga dari sudut pandang seorang yang beriman kepada Tuhan. Bagi ateis, secara logiknya, tidak ada soalan untuk dijawab. Mereka tidak berhutang kewujudan mereka kepada mana-mana pencipta, dan tiada pencipta harus bertanggungjawab di hadapan mereka jika mereka mendapati sebarang penyelewengan dalam penciptaan "tidak sengaja". Tiada apa-apa selain peluang untuk dipersalahkan untuk segala-galanya.

Seorang ateis terkenal pada zaman kita berkata:

“Dalam alam semesta dengan kekuatan fizikal buta dan replikasi genetik, sesetengah orang a akan terluka, orang lain akan bertuah, dan anda tidak akan menemui sebarang rima atau alasan di dalamnya, mahupun sebarang keadilan. Alam semesta yang kita amati mempunyai sifat-sifat yang harus kita harapkan jika ada, di bahagian bawah, tidak ada reka bentuk, tidak ada tujuan, tidak ada kejahatan dan tidak ada kebaikan, tidak lain adalah sikap acuh tak acuh yang buta. DNA tidak peduli dan tidak tahu. DNA sahaja. Dan kami menari mengikut muziknya.” (Dawkins, Richard, River Out of Eden: A Darwinian View of Life, New York: Basic Books, 1995, Bab 4, “The Ultraviolet Garden”, hlm. 133)

Dalam erti kata lain, Hitler dan Stalin dan mereka yang lain hanya 'menari mengikut muzik DNA mereka’? Tiada kesalahan boleh dibahagi kepada mereka? Mereka bebas untuk pergi? Jika Tuhan dijauhkan daripada persamaan, penderitaan akan berterusan, tetapi, di bawah pandangan dunia seperti itu, tidak akan ada secebis pun harapan untuk mendapat pampasan di akhirat.

Penderitaan: Sudut pandangan orang beriman

Bagi orang yang beriman kepada Tuhan, kematian hanya bertindak sebagai pintu masuk kepada kehidupan selepas kematian, yang akan membawa mereka yang tidak bersalah ke dalam era ganjaran yang tidak terhad. Seandainya mereka hanya dapat mengimpikan ganjaran apa yang menanti mereka di Akhirat sebagai pampasan atas kesengsaraan sementara mereka di dunia, mereka akan tersenyum berjoging bersama walaupun menderita seolah-olah itu hanyalah tusukan jarum atau duri yang ganjil dalam perjalanan menuju kehidupan yang selesa dan kekal. dan kebahagiaan.

Walau bagaimanapun, kita tidak boleh menafikan bahawa semua penderitaan; sama ada daripada tindakan orang lain atau daripada fenomena semula jadi, melibatkan kerugian dalam satu bentuk atau yang lain, sama ada kehilangan kesihatan, kekayaan atau orang tersayang, tetapi kehilangan ini akhirnya mengingatkan kita tentang tujuan utama kita.

Ia mengingatkan orang yang beriman bahawa dunia ini dan segala isinya adalah sementara, dan jika kita melekatkan hati kita kepadanya, ia akhirnya akan mengkhianati kita. Apabila kita kehilangan sesuatu yang kita cintai di dunia ini, ia mengingatkan kita bahawa jika kita inginkan kepuasan yang sejati dan berkekalan, kita mesti mengasihi dan melekatkan hati kita kepada Dia yang Kekal, Dia yang tidak akan pernah mengalami sebarang kecederaan, kehilangan, atau kematian, dan yang tidak akan pernah mengecewakan.

Penderitaan: Seorang guru yang hebat dan pendorong penting kemajuan rohani

Perlu juga diperhatikan bahawa penderitaan telah menjadi guru yang hebat, memupuk dan membudayakan tingkah laku kita. Ia mengembangkan dan memperhalusi kepekaan, mengajar kerendahan hati dan, dalam lebih daripada satu cara, menyediakan manusia untuk dapat berpaling kepada Tuhan. Sebaliknya, ia adalah penting untuk kemajuan rohani orang percaya.

Allah berfirman dalam Al-Qur’an:

اَحَسِبَ النَّاسُ اَنۡ يُّتۡرَکُوۡۤا اَنۡ يَّقُوۡلُوۡۤا اٰمَنَّا وَہُمۡ لَا يُفۡتَنُوۡ

“Apakah manusia itu mengira bahawa mereka akan dibiarkan begitu sahaja kerana mereka berkata, ‘Kami telah beriman,’ sedang mereka tidak diuji?” (Surah al-‘Ankabut, 29:.3)

Hadhrat Masih Mau’ud (as) telah menjelaskan bahawa terdapat dua jenis kesusahan di jalan iman – yang berkaitan dengan syariah (seperti solat, puasa, haji, dan sedekah) dan yang datang dari syurga. Kesusahan syariah adalah sarana pahala dan kemajuan menuju Tuhan, tetapi manusia boleh mencari jalan untuk memudahkannya. Inilah sebabnya mengapa mereka tidak membersihkan seseorang sepenuhnya dan peringkat perjalanan rohani tidak diliputi dengan cepat. Sebaliknya, penderitaan dari syurga mesti ditanggung dan merupakan cara untuk mendekatkan diri kepada Tuhan. (Malfuzat [Bahasa Inggeris], Jilid 10, hlm. 100)

Berkenaan dengan jenis kesusahan yang kedua, Allah berfirman dalam Al-Qur’an:

“Dan Kami akan menguji kamu dengan sedikit ketakutan dan kelaparan, dan kekurangan harta, jiwa, dan buah-buahan; tetapi berilah khabar gembira kepada pesakit. (Iaitu) orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka berkata: “Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada-Nyalah kami kembali.” Mereka itulah yang mendapat keberkatan dan rahmat dari Tuhan mereka, dan mereka itulah orang-orang yang mendapat petunjuk”. (Surah Al-Baqarah, 2:156-158)

Oleh itu, pelbagai jenis kesusahan datang terus daripada Allah, seperti ketakutan, kemiskinan, kehilangan harta, kehilangan tanaman atau buah-buahan, dan kematian anak-anak yang dikasihi. Ini kadang-kadang boleh menjadi ujian yang besar bagi mereka yang telah mengalaminya. (Malfuzat [Bahasa Inggeris], Jilid 10, ms 102)

“Akan tetapi, Allah Ta’ala tidaklah kejam. Apabila seseorang itu menunjukkan kesabaran dalam menghadapi kesusahan yang berat-semakin besar kesusahan, lebih besar pahala-Nya. Tuhan Yang Maha Kuasa ialah Rahim [Penyayang], Ghafur [Pengampun], dan Sattar [Penutup kelemahan]. Dia tidak menimpakan kesusahan kepada Manusia sehingga dia akan berpisah daripada Iman apabila mengalami kesusahan itu. Sebaliknya, kesusahan datang untuk mendorongnya ke hadapan [menuju Tuhan]. Ada pepatah di kalangan ahli tasawuf bahawa pada masa ujian, orang berdosa menarik ke belakang tetapi orang yang soleh semakin maju ke hadapan." (Ibid.)

Penderitaan dan Penderitaan Nabi dan Nabi

Sepanjang sejarah, para Nabi dan Rasul - yang paling utama di antara mereka adalah Tuhan dan Tuhan kita, Nabi Muhammad (saw).  – menghadapi ujian dan kesukaran yang amat besar, tetapi mereka tabah dengan kesabaran dan ketabahan yang tidak berbelah bahagi. Melalui iman mereka yang berpanjangan, mereka mencapai darjat yang tinggi yang dianugerahkan oleh Tuhan Yang Maha Esa. Ukuran muktamad kebenaran, atau taqwa, terbukti apabila seseorang ditimpa kesusahan dan membuang semua kebimbangan lain demi Tuhan. Hadhrat Masih Mau’ud menyatakan, “Keadaan batin manusia tidak dapat diperbaiki hanya dengan Doa dan Puasa formal. Kesusahan harus datang.” (Ibid. ms 103-104)

Beliau selanjutnya menyatakan:

“Walaupun beribu-ribu kelemahan, Manusia menunjukkan kesetiaan kepada rakannya yang ikhlas. Maka bagaimanakah Tuhan, yang Rahman [Pemurah] dan Rahim [Penyayang], tidak menunjukkan kesetiaan kepada kamu? Cintailah Tuhan Yang Maha Kuasa sehingga walaupun kamu mempunyai seribu anak kamu di satu pihak dan Tuhan di pihak yang lain, kamu lebih memilih Tuhan dan mengabaikan semua anak." (Ibid., hlm. 104)

Nasihat Al Masih yang dijanjikan untuk ahli Jamaat Ahmadiyah Muslim

“Sekarang, ahli Jamaat harus mendengar ini dengan teliti dan memahami bahawa Tuhan telah menetapkan kedua-dua jenis kesusahan untuk kamu. Yang pertama ialah keburukan syariah. Anda mesti menanggungnya. Jenis keburukan yang kedua ialah qaza dan qadar [takdir dan takdir]. Kebanyakan orang menjauhi keburukan Syariah dalam satu atau cara lain dan tidak mematuhinya sepenuhnya, tetapi siapakah yang boleh lari dari qaza dan qadar? Manusia tidak mempunyai pilihan di dalamnya.

“Ingatlah, bagi manusia, ini bukan satu-satunya dunia. Ada dunia lain selepasnya. Yang ini di sini hanyalah kehidupan yang sangat singkat. Ada yang meninggal dunia pada usia lima puluh atau enam puluh tahun. Ada yang hidup sepuluh atau dua belas tahun lebih lama. Kesusahan hidup ini berakhir dengan kematian, tetapi dunia itu tidak ada penghujungnya. Memandangkan hari kiamat itu sah dan merupakan sebahagian daripada iman, betapa sukarnya untuk menghadapi kesusahan hidup yang sementara ini? Seseorang harus berusaha untuk dunia yang kekal itu. Seseorang yang tidak mengalami sebarang kesusahan sama sekali – apakah modal yang dia miliki?

“Ciri-ciri orang mukmin bukan sekadar bersabar, malah lebih-lebih lagi berdamai dengan musibah; dia harus menyelaraskan kehendaknya dengan kehendak Tuhan—ini memang suatu status yang tinggi. Dalam kesusahan, keutamaan harus diberikan kepada kehendak Tuhan. Utamakan Tuhan yang memberi karunia atas karunia itu sendiri. Ramai yang mula mengeluh apabila ditimpa musibah. Dalam satu cara, mereka memutuskan hubungan mereka dengan Tuhan. Sesetengah wanita bertindak balas dengan fitnah dan kutukan. Sesetengah lelaki juga lemah iman mereka.

“Ia adalah nasihat yang penting dan harus diingat bahawa apabila seseorang ditimpa musibah, dia harus takut bahawa musibah yang lebih besar akan menimpanya. Dunia adalah rumah kepada malapetaka. Tidak baik bersikap sambil lewa. Kebanyakan kesukaran datang untuk memberi amaran. Pada mulanya, mereka adalah ringan dan seseorang tidak menganggapnya sebagai musibah. Kemudian ia menjadi malapetaka, menyebabkan kesusahan. Jika seseorang diurut dengan lembut, ia akan menenangkannya, tetapi tangan yang sama dipukul dengan kuat akan menyebabkan kesakitan. Beberapa musibah adalah berat dan menjadi menyusahkan. Al-Qur’an telah menyebut kedua-dua jenis kesusahan.

“Kesusahan adalah untuk peningkatan rohani. Ibraham (as) tidak membuat kekecohan apabila Tuhan Yang Maha Kuasa meminta anaknya untuknya. Sebaliknya, dia bersyukur kepada Tuhan Yang Maha Kuasa kerana peluang untuk berkhidmat kepada-Nya telah tersedia. Ibu kepada budak lelaki itu memberi persetujuannya dan budak lelaki itu bersetuju juga.

“Disebutkan bahawa pernah sebuah menara masjid jatuh. Raja pada masa itu bersujud [secara kesyukuran] kerana Tuhan Yang Maha Esa telah memberinya peluang untuk mengambil bahagian dalam perkhidmatan yang telah dilakukan oleh raja-raja yang mulia [sebelumnya] dalam pembinaan masjid.

“Masa berlalu tidak kira apa. Orang yang hidup bermewah-mewahan juga mati akhirnya, tetapi orang yang menunjukkan kesabaran dalam menghadapi kesusahan, akhirnya mendapat pahala. Seratus dua puluh empat ribu Nabi bersaksi bahawa kesabaran itu ada pahala.” (Malfuzat [Bahasa Inggeris], Jilid 10, ms 105-107)

Menekankan kepentingan kesabaran, Huzur (as) selanjutnya menyatakan:

“Sesiapa yang tidak menunjukkan kesabaran kerana Allah harus bersabar juga, tetapi kemudian tidak ada pahala dan ganjaran. Wanita meratap pada kematian orang yang mereka sayangi; beberapa lelaki jahil meletakkan abu di atas kepala mereka-tetapi mereka semua menetap selepas beberapa ketika dan melupakan kehilangan mereka. Dikatakan bahawa anak seorang wanita telah meninggal dunia dan dia meratap di kuburnya. Kebetulan Nabi (saw) lewat. Dia menyuruhnya takut kepada Tuhan dan bersabar.

“Wanita malang itu menjawab, ‘Pergilah! Kamu tidak mengalami musibah sepertiku.’

“Sedikit-sekali wanita malang itu tahu bahawa dia telah menunjukkan kesabaran walaupun pada kematian sebelas anaknya! Kemudian, apabila dia mendapati bahawa yang menasihatinya adalah tidak lain daripada Nabi (saw), dia datang ke rumahnya dan berkata, ‘Wahai Nabi Allah! Saya sabar.’

“Beliau menjawab الصَّبرُ عندَ الصَّدمةِ الأولى [‘Kesabaran yang sebenar adalah jika kamu menunjukkannya pada awalnya ketika menghadapi musibah.’ (Sahih al-Bukhari, Kitab al-jana’iz, Bab ziyarati l-qubur, Hadith 1283)]

“Dalam erti kata lain, seseorang itu perlu mengimbas kembali dengan peredaran masa. Sabar adalah jika anda melakukannya kerana Allah Taala pada awalnya. Adalah janji Tuhan Yang Maha Kuasa bahawa Dia memberi ganjaran yang berlimpah-limpah kepada orang-orang yang menunjukkan kesabaran. Janji pahala yang besar ini hanya ditujukan kepada mereka yang menunjukkan kesabaran.” (Ibid.)

Nasihat Hazrat Khalifatul Masih V (atba)

Berikutan kejadian kebakaran di Masjid Baitul Futuh, Imam tercinta kita, Hazrat Mirza Masroor Ahmad, Khalifatul Masih V (atba), menyampaikan Khutbah Jumaat yang mendalam pada 2 Oktober 2015. Memandangkan permusuhan yang semakin meningkat terhadap Jamaat Ahmadiyah Muslim di Bangladesh dan seterusnya, ia adalah penting untuk merenung kata-katanya. Semasa khutbah, Huzur (atba) berkata:

“Sentiasa ingat bahawa apabila kesusahan dan kesukaran menimpa para rasul atau orang-orang yang dikasihi Allah Taala, dan dalam hal itu, juga datang kepada umat Nabi, yang mengikuti ajaran mereka yang betul. Dalam masa kesusahan dan kesukaran seperti itu, adalah penting untuk diingat bahawa Allah Taala tidak menjadikan Rasul-Nya atau orang yang dikasihi menderita untuk menghukum mereka atau meletakkan mereka dalam kesusahan. Sebaliknya, cabaran ini adalah satu cara untuk Allah memberi ganjaran kepada mereka. Sebaliknya, apabila orang jahat menghadapi kesulitan yang sama, ia membawa kepada kebinasaan mereka.

“Orang-orang yang bersabar dalam kesulitan dan bersabar adalah orang-orang yang benar-benar mewarisi pahala Allah yang tidak terbatas dan tidak terhitung. Oleh itu, seorang mukmin perlu memahami erti sabar. Kesabaran bukan bermakna seseorang itu tidak sepatutnya berasa menyesal atas sebarang kehilangan, sebaliknya seseorang itu tidak seharusnya membiarkan sebarang kehilangan atau kesakitan menimpa mereka sehingga hilang akal, menjadi putus asa, dan tidak menggunakan kebolehan praktikal mereka. Jadi, sedikit sebanyak, tidak mengapa untuk membiarkan diri kita berasa kesal atau sedih, tetapi penting untuk menyalurkan emosi tersebut ke dalam tindakan positif lebih daripada sebelumnya dan bergerak ke hadapan dengan keazaman yang diperbaharui untuk mencapai matlamat yang lebih tinggi lagi.” (“Intipati Ujian dan Kesengsaraan”, www.alislam.org/friday-sermon/2015-10-02.html )

Nota: Artikel ini terutama diambil dari bab bertajuk “Persoalan Penderitaan” dalam Wahyu, Rasionalitas, Pengetahuan, dan Kebenaran oleh Hazrat Khalifatul Masih IV (rh). 

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad