Pengganti sebenar Hadhrat Masih Mau’ud (as) – Bagaimanakah cara Al Masih Mau’ud (as) nampak ke?

 Pengganti sebenar Hadhrat Masih Mau’ud (as) – Bagaimanakah cara Al Masih Mau’ud (as) nampak ke?

24hb Mei 2019

AlHakam

Diterjemahkan oleh Musa Bin Masran

Kemas Kini Terakhir pada 12 November 20

Setiap Hari Khilafat - tahun demi tahun - fikiran kita secara automatik mengalir ke episod sedih tetapi sangat penting dalam sejarah Jamaat: perpecahan Jamaat Ahmadiyah kepada dua bahagian. Sebilangan besar Jamaat, termasuk sahabat rapat Hadhrat Masih Mau’ud, percaya bahawa penggantiannya harus diteruskan dalam bentuk Khilafat. Pendapat ini disimpulkan daripada kitab Masih Mau’ud Al Wasiyyat.

Tetapi terdapat sebahagian kecil yang berpendapat bahawa Sadr Anjuman Ahmadiyah (badan pentadbiran) adalah satu-satunya pengganti sebenar Hadhrat Masihi Mau’ud, dan mereka juga mendakwa menyimpulkan ini daripada kitab yang sama, Al Wasiyyat.

Konflik ini membawa kepada perpecahan dengan satu kumpulan mengikut sistem Khilafat dan satu lagi mengambil hanya Anjuman sebagai pewaris yang sah dan pengganti Masihi Mau'ud (as). Yang terakhir, yang kemudiannya mengambil nama Ahmadiyya Anjuman-e-Ishaat-e-Islam Lahore (AAIIL), bertegas bahawa Hadhrat Masih Mau’ud (as) tidak pernah menyebut dalam Al Wasiyyat, atau di mana-mana pun dalam hal itu, bahawa seorang Khalifah. atau Khilafat akan menjadi penggantinya.

Jamaat-e-Ahmadiyah (Qadian) terus menunjuk kepada petikan-petikan di mana Hadhrat Masih Mau’ud telah menyebut contoh Hazrat Abu Bakr (ra), dengan mendakwa bahawa ini sudah cukup untuk membuktikan bahawa dia mahu sistem Khilafat menggantikannya. Walau bagaimanapun, AAIIL menegaskan bahawa sekiranya ini berlaku, Hadhrat Masih Mau'ud (as) sepatutnya menyebut secara mutlak konsep Khilafat sebagai penggantinya secara jelas.

Dengan rahmat Allah, Pusat Arkib & Penyelidikan Ahmadiyah telah menemui satu dokumen, tulisan tangan oleh Hadhrat Masih Mau’ud yang menjelaskan isu Khilafat.

Nota tulisan tangan Hadhrat Masih Mau'ud ini adalah balasan kepada surat yang ditulis kepadanya oleh Mustafa Hussain Tirmizi (dari Lucknow, India). Penulis, merujuk kepada pertikaian Sunni-Syiah mengenai Khilafat Hazrat Abu Bakr (ra) dan Hazrat Ali (ra), bertanya mengapa Nabi (saw) tidak menyatakan dengan jelas bahawa dia akan digantikan oleh Khilafat dan prosedur pemilihannya. Enam soalan yang dikemukakan oleh penulis kepada Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan adalah seperti berikut:

1. Adakah perlunya Khilafah selepas Nabi Muhammad (saw)?

2. Jika ada, mengapa Tuhan atau Nabi sendiri tidak melantik seseorang sebagai Khalifahnya?

3. Jika tidak ada keperluan, mengapa Khilafat didirikan?

4. Jika para sahabatnya merasakan perlunya Khilafah, mengapa mereka tidak meminta Nabi (saw) untuk melantik seorang Khalifah?

5. Mengapa mereka tidak bertanya bahawa jika Nabi (saw) tidak melantik seseorang, adakah mereka harus memilih seorang Khalifah?

6. Adakah Nabi Muhammad (saw) dengan jelas menyatakan di mana-mana bahawa penggantinya akan dipilih melalui ijma [konsensus]?

Untuk ini, Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan menjawab:

مولوی صاحب [حضرت مولوی نورالدین صاحبؓ] سے جواب دریافت کرلیں۔ اور میرے نزدیک تو اب یہ بحث ہی فضول ہے۔ اسوقت نہ حضرت ابوبکر زندہ ہیں نہ حضرت علی۔ وہ دور گذر گیا۔ اب تو یہ تحقیقات چاہئیں کہ اب خلافت کا کون مستحق ہے۔ قرآip شریف میں خلافerl کے بارے میں صریح پیشگوئی تھی ، اس کے مو .. خدا اس کا متکفل تھا، جیسا کہ سورۃ نور سے سمجھا جاتا ہے۔

Nota tulisan tangan baru-baru ini ditemui dari Hadhrat Masih Mau'ud (as) tentang Khilafat sebagai urusan langsung di tangan Allah.

“Anda boleh mendapat jawapan daripada Maulvi Sahib [Hazrat Maulvi Hakim Nuruddin (ra)]. Menurut pemahaman saya, perdebatan ini kini sia-sia. Hazrat Abu Bakar Siddiq (ra) tidak hadir, begitu juga Hazrat Ali (ra). Penyelidikan yang diperlukan sekarang adalah tentang siapa yang layak menjadi Khilafah sekarang. Oleh kerana Al-Qur’an dengan jelas bernubuat tentang Khilafat, ia telah ditakdirkan untuk berlaku dengan sewajarnya dan tidak perlu bagi Nabi Suci untuk campur tangan dalam perkara nubuatan ilahi. Allah mempunyai urusan di tangan-Nya sendiri, seperti yang difahami dari Surah al-Nur.

Catatan yang diberkati oleh Hadhrat Masih Mau’ud (as) ini dengan jelas menjelaskan bahawa walaupun beliau telah memberikan petunjuk dalam Al-Wasiyyat tentang Khilafah, namun beliau mempunyai keyakinan yang kuat bahawa Khilafat harus mengikuti. Juga, selaras dengan amalan junjungan sucinya, Nabi Muhammad (saw), beliau telah menyerahkannya kepada Allah untuk menegakkan Khilafah sebagaimana yang telah beliau lakukan selepas Nabi (saw).

Walaupun perselisihan itu meletus pada tahun 1914 apabila pemilihan Hazrat Khalifatul Masih II (ra) berlaku, ia berakar umbi sejak awal Khilafat-e-Ahmadiyah pada tahun 1908.

111 tahun yang telah berlalu adalah bukti yang jelas tentang Khilafat sebagai pengganti sebenar Hadhrat Masih Mau’ud (as). Hadhrat Masih Mau'ud (as) telah menubuatkan bahawa Jamaatnya akan tersebar ke pelosok Bumi; dunia telah melihat ini berlaku hanya dengan Jamaat yang dipimpin oleh Khalifatul Masih. Dia telah bernubuat bahawa berjuta-juta orang dari seluruh dunia akan berada di bawah panji-panji Jamaatnya; dunia seperti yang disaksikan ini berlaku kepada Jamaat yang berpihak kepada Khilafat-e-Ahmadiyah. Hadhrat Masih Mau’ud (as) telah menubuatkan bahawa Jamaatnya akan menghadapi penganiayaan dan ujian yang hebat di tangan penentangnya tetapi akan terus maju dalam misi besarnya untuk menyebarkan Islam; kita semua tahu bahawa semua tentangan ini dihadapi oleh Jamaat yang menyerahkan tangan mereka di tangan Khilafah dan tangan membimbing ini membawa Jamaat ke tahap yang tinggi walaupun ditentang keras.

Jamaat dikurniakan Khalifah pertama, kemudian kedua, ketiga, keempat dan, pada April 2003, dengan Khilafah kelima. Setiap fasa mempunyai ciri uniknya sendiri. Kita bertuah kerana hidup di zaman Hazrat Khalifatul Masih V (atba) dan menyaksikan limpah kurnia Allah yang besar yang telah dikurniakan kepada Jamaat di zaman yang penuh berkat ini.

Betapa benarnya kata-kata Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan dalam catatan yang diberikan di atas! Allah adalah penjaga Khilafah. Allah mengambilnya ke dalam tangan-Nya sendiri. Allah hendak menyemainya, Allah hendak membawanya ke puncak kemajuan. Kata-kata Hadhrat Masih Mau'ud (as) telah membuktikan bahawa Khilafat adalah, sedang dan akan selalu menjadi satu-satunya pengganti sejati Masihi Mau'ud.

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad