Pengganti sebenar Hadhrat Masih Mau’ud (as) – Bagaimanakah cara Al Masih Mau’ud (as) nampak ke?
Pengganti sebenar Hadhrat Masih Mau’ud (as) – Bagaimanakah cara Al Masih Mau’ud (as) nampak ke?
24hb
Mei 2019
AlHakam
Diterjemahkan
oleh Musa Bin Masran
Kemas
Kini Terakhir pada 12 November 20
Setiap
Hari Khilafat - tahun demi tahun - fikiran kita secara automatik mengalir ke
episod sedih tetapi sangat penting dalam sejarah Jamaat: perpecahan Jamaat
Ahmadiyah kepada dua bahagian. Sebilangan besar Jamaat, termasuk sahabat rapat
Hadhrat Masih Mau’ud, percaya bahawa penggantiannya harus diteruskan dalam
bentuk Khilafat. Pendapat ini disimpulkan daripada kitab Masih Mau’ud Al
Wasiyyat.
Tetapi
terdapat sebahagian kecil yang berpendapat bahawa Sadr Anjuman Ahmadiyah (badan
pentadbiran) adalah satu-satunya pengganti sebenar Hadhrat Masihi Mau’ud, dan
mereka juga mendakwa menyimpulkan ini daripada kitab yang sama, Al Wasiyyat.
Konflik
ini membawa kepada perpecahan dengan satu kumpulan mengikut sistem Khilafat dan
satu lagi mengambil hanya Anjuman sebagai pewaris yang sah dan pengganti Masihi
Mau'ud (as). Yang terakhir, yang kemudiannya mengambil nama Ahmadiyya
Anjuman-e-Ishaat-e-Islam Lahore (AAIIL), bertegas bahawa Hadhrat Masih Mau’ud (as)
tidak pernah menyebut dalam Al Wasiyyat, atau di mana-mana pun dalam hal itu,
bahawa seorang Khalifah. atau Khilafat akan menjadi penggantinya.
Jamaat-e-Ahmadiyah
(Qadian) terus menunjuk kepada petikan-petikan di mana Hadhrat Masih Mau’ud
telah menyebut contoh Hazrat Abu Bakr (ra), dengan mendakwa bahawa ini sudah
cukup untuk membuktikan bahawa dia mahu sistem Khilafat menggantikannya. Walau
bagaimanapun, AAIIL menegaskan bahawa sekiranya ini berlaku, Hadhrat Masih
Mau'ud (as) sepatutnya menyebut secara mutlak konsep Khilafat sebagai
penggantinya secara jelas.
Dengan
rahmat Allah, Pusat Arkib & Penyelidikan Ahmadiyah telah menemui satu
dokumen, tulisan tangan oleh Hadhrat Masih Mau’ud yang menjelaskan isu
Khilafat.
Nota
tulisan tangan Hadhrat Masih Mau'ud ini adalah balasan kepada surat yang
ditulis kepadanya oleh Mustafa Hussain Tirmizi (dari Lucknow, India). Penulis,
merujuk kepada pertikaian Sunni-Syiah mengenai Khilafat Hazrat Abu Bakr (ra)
dan Hazrat Ali (ra), bertanya mengapa Nabi (saw) tidak menyatakan dengan jelas
bahawa dia akan digantikan oleh Khilafat dan prosedur pemilihannya. Enam soalan
yang dikemukakan oleh penulis kepada Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan adalah
seperti berikut:
1.
Adakah perlunya Khilafah selepas Nabi Muhammad (saw)?
2.
Jika ada, mengapa Tuhan atau Nabi sendiri tidak melantik seseorang sebagai
Khalifahnya?
3.
Jika tidak ada keperluan, mengapa Khilafat didirikan?
4.
Jika para sahabatnya merasakan perlunya Khilafah, mengapa mereka tidak meminta
Nabi (saw) untuk melantik seorang Khalifah?
5.
Mengapa mereka tidak bertanya bahawa jika Nabi (saw) tidak melantik seseorang,
adakah mereka harus memilih seorang Khalifah?
6.
Adakah Nabi Muhammad (saw) dengan jelas menyatakan di mana-mana bahawa
penggantinya akan dipilih melalui ijma [konsensus]?
Untuk
ini, Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan menjawab:
مولوی
صاحب [حضرت مولوی نورالدین صاحبؓ] سے جواب دریافت کرلیں۔ اور میرے نزدیک تو اب یہ بحث
ہی فضول ہے۔ اسوقت نہ حضرت ابوبکر زندہ ہیں نہ حضرت علی۔ وہ دور گذر گیا۔ اب تو یہ
تحقیقات چاہئیں کہ اب خلافت کا کون مستحق ہے۔ قرآip شریف میں خلافerl کے بارے میں صریح
پیشگوئی تھی ، اس کے مو .. خدا اس کا متکفل تھا، جیسا کہ سورۃ نور سے سمجھا جاتا ہے۔
Nota
tulisan tangan baru-baru ini ditemui dari Hadhrat Masih Mau'ud (as) tentang
Khilafat sebagai urusan langsung di tangan Allah.
“Anda
boleh mendapat jawapan daripada Maulvi Sahib [Hazrat Maulvi Hakim Nuruddin
(ra)]. Menurut pemahaman saya, perdebatan ini kini sia-sia. Hazrat Abu Bakar
Siddiq (ra) tidak hadir, begitu juga Hazrat Ali (ra). Penyelidikan yang
diperlukan sekarang adalah tentang siapa yang layak menjadi Khilafah sekarang.
Oleh kerana Al-Qur’an dengan jelas bernubuat tentang Khilafat, ia telah
ditakdirkan untuk berlaku dengan sewajarnya dan tidak perlu bagi Nabi Suci
untuk campur tangan dalam perkara nubuatan ilahi. Allah mempunyai urusan di
tangan-Nya sendiri, seperti yang difahami dari Surah al-Nur.
Catatan
yang diberkati oleh Hadhrat Masih Mau’ud (as) ini dengan jelas menjelaskan
bahawa walaupun beliau telah memberikan petunjuk dalam Al-Wasiyyat tentang
Khilafah, namun beliau mempunyai keyakinan yang kuat bahawa Khilafat harus
mengikuti. Juga, selaras dengan amalan junjungan sucinya, Nabi Muhammad (saw),
beliau telah menyerahkannya kepada Allah untuk menegakkan Khilafah sebagaimana
yang telah beliau lakukan selepas Nabi (saw).
Walaupun
perselisihan itu meletus pada tahun 1914 apabila pemilihan Hazrat Khalifatul
Masih II (ra) berlaku, ia berakar umbi sejak awal Khilafat-e-Ahmadiyah pada
tahun 1908.
111
tahun yang telah berlalu adalah bukti yang jelas tentang Khilafat sebagai
pengganti sebenar Hadhrat Masih Mau’ud (as). Hadhrat Masih Mau'ud (as) telah
menubuatkan bahawa Jamaatnya akan tersebar ke pelosok Bumi; dunia telah melihat
ini berlaku hanya dengan Jamaat yang dipimpin oleh Khalifatul Masih. Dia telah
bernubuat bahawa berjuta-juta orang dari seluruh dunia akan berada di bawah
panji-panji Jamaatnya; dunia seperti yang disaksikan ini berlaku kepada Jamaat
yang berpihak kepada Khilafat-e-Ahmadiyah. Hadhrat Masih Mau’ud (as) telah
menubuatkan bahawa Jamaatnya akan menghadapi penganiayaan dan ujian yang hebat
di tangan penentangnya tetapi akan terus maju dalam misi besarnya untuk
menyebarkan Islam; kita semua tahu bahawa semua tentangan ini dihadapi oleh
Jamaat yang menyerahkan tangan mereka di tangan Khilafah dan tangan membimbing
ini membawa Jamaat ke tahap yang tinggi walaupun ditentang keras.
Jamaat
dikurniakan Khalifah pertama, kemudian kedua, ketiga, keempat dan, pada April
2003, dengan Khilafah kelima. Setiap fasa mempunyai ciri uniknya sendiri. Kita
bertuah kerana hidup di zaman Hazrat Khalifatul Masih V (atba) dan menyaksikan
limpah kurnia Allah yang besar yang telah dikurniakan kepada Jamaat di zaman
yang penuh berkat ini.
Betapa
benarnya kata-kata Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan dalam catatan yang
diberikan di atas! Allah adalah penjaga Khilafah. Allah mengambilnya ke dalam
tangan-Nya sendiri. Allah hendak menyemainya, Allah hendak membawanya ke puncak
kemajuan. Kata-kata Hadhrat Masih Mau'ud (as) telah membuktikan bahawa Khilafat
adalah, sedang dan akan selalu menjadi satu-satunya pengganti sejati Masihi
Mau'ud.
Comments
Post a Comment