Nabi-nabi Allah Musa Nabi yang membebaskan Bani Israel
Nabi-nabi Allah – Musa: Nabi yang membebaskan Bani Israel
7hb
April 2023
Kemas
Kini Terakhir pada 7 April 2023
Jalees
Ahmad, Al Hakam
Diterjemahkan
oleh Musa Bin Masran
Nabi
Musa, yang dikenali sebagai مُوۡسٰۤي [Musa] dalam Al-Qur’an, adalah seorang
Nabi Allah yang membawa hukum. Dia membebaskan Bani Isra’il, Bani Israil, dari
kekejaman dan penindasan Firaun pada masa itu.
Nabi
Musa (as) adalah salah seorang Nabi yang ditemui oleh Nabi saw semasa
perjalanan rohaninya, iaitu Mi‘raj (Sahih al-Bukhari, Kitab al Salat, Hadith
349). Nabi saw, dalam Al-Qur’an, telah disamakan dengan Musa. (Surah
al-Muzzammil, 73:16)
Al-Qur’an
menyatakan bahawa ia memberikan peristiwa sebenar kehidupan Musa. Berkenaan
dengan keturunan Nabi Ishak, di dalam Nabi Musa aslah janji Allah dengan
Ibrahim (Kejadian, 17:19) melihat manifestasinya yang lengkap (Untuk lebih
jelasnya, lihat artikel tentang Nabi Ishak, Al Hakam, 24 Februari 2023, Isu
258, hlm. 11-12). Nabi-nabi yang dihantar selepas Musa adalah nabi-nabi
pembaharu yang datang di bawah hukum Musa.
Hazrat
Musleh-e-Maud (ra) menulis:
“Keturunan
Ishak bertambah banyak. Dari kalangan mereka muncul nabi Musa, Davidas,
Yehezkiel, Danielas dan Jesusas. (Pengantar Pengajian Al-Qur’an, hlm. 61)
Penjelasan
Nabi dan Rasul
Al-Qur’an,
mengenai Nabi Musa, menggunakan kedua-dua gelaran Rasul dan Nabi:
اِنَّہٗ کَانَ مُخۡلَصًا وَّکَانَ
رَسُوۡلًا نَّبِيًّا
“Dia
sememangnya seorang yang terpilih; dan dia adalah seorang Rasul, seorang Nabi.”
(Surah Maryam,19:52)
Dalam
ayat ini, Nabi Musa (as) telah tercatat sebagai Rasul dan Nabi. Ayat ini
melenyapkan salah faham yang ada di kalangan umat Islam. Ada yang mengatakan
bahawa Rasul dan Nabi mempunyai konotasi yang berbeza: Rasul digunakan untuk
seorang utusan yang membawa hukum baru dan kitab baru, manakala Nabi adalah
orang yang diutus oleh Tuhan untuk memperbaharui manusia dan menerima wahyu
ilahi, tetapi tidak disertai dengan kitab. Mereka berpendapat, setiap Rasul
adalah Nabi tetapi bukan setiap Nabi adalah Rasul.
Walau
bagaimanapun, jika tanggapan ini betul, maka Al-Qur’an tidak akan menyatakan
bahawa Musa adalah Rasul dan Nabi. Jika seorang Rasul bermaksud orang yang
membawa hukum dan kitab baru dan pada masa yang sama juga seorang Nabi, maka
penggunaan gelaran Nabi dalam ayat ini وَّکَانَ رَسُوۡلًا نَّبِيًّا adalah
berlebihan dan tidak pada tempatnya. Hakikatnya ialah setiap Rasul adalah Nabi
dan setiap Nabi adalah Rasul. (Untuk lebih lanjut, lihat Tafsir-e-Kabir, Jilid
5, hlm. 287, Surah Maryam, 19:52)
Firaun
dan Haman
Al-Qur’an
Suci menyatakan bahawa Musa telah dihantar “kepada Firaun dan Haman dan Korah;
tetapi mereka berkata, ‘[Dia] seorang ahli sihir yang berdusta.’” (Surah Al-Mu’min,
40:25) Sepanjang zaman, para nabi telah dilabelkan dengan pelbagai nama oleh
musuh-musuh mereka.
Al-Qur’an
menggambarkan Firaun sebagai seorang yang sombong dan sebagai seseorang yang
“berusaha untuk melemahkan segolongan dari mereka, membunuh anak lelaki mereka,
dan menyelamatkan wanita mereka. Sesungguhnya dia termasuk orang-orang yang
membuat kerosakan.” (Surah Al-Qasas, 28:5)
Pada
masa ini, ketika kekejaman yang dilakukan oleh Firaun dan orang-orang seperti
Haman mencapai batasnya, Tuhan, berkehendak untuk menunjukkan belas kasihan
kepada mereka yang dianggap lemah di bumi, membangkitkan seorang nabi yang akan
menyelamatkan umat Israel dari rantaian perhambaan.
Firaun,
yang mabuk kuasa dan takut untuk dipintas, menetapkan dasar pecah dan pemerintahan.
“Haman ialah gelaran Imam Besar tuhan Amon, ‘ham’ dalam bahasa Mesir bermaksud
imam besar dan Amon ialah tuhan yang menguasai semua tuhan Mesir yang lain.
‘Haman adalah ketua perbendaharaan dan lumbung dan pengarah askar dan semua
tukang di Thebes. Namanya ialah Nebunnef dan dia adalah seorang imam besar di
bawah Ramesses II dan anaknya Merneptah. Sebagai ketua organisasi sacerdotal
yang sangat kaya yang merangkumi semua keimamatan negara, kuasa dan prestijnya
telah meningkat begitu banyak sehingga dia mengawal puak politik yang paling
berpengaruh dan malah mengekalkan tentera peribadinya sendiri' (A Story of
Egypt oleh James Henry Breasted, Ph.D.). (Ulasan Lima Jilid, Jilid 4, hlm.
2432)
Wahyu
kepada ibu Musa
Allah,
dalam Al-Qur’an, menyatakan bahawa Dia mewahyukan kepada ibu Musa:
“‘Susukan
dia; dan apabila kamu khawatir terhadapnya, maka lemparkanlah dia ke dalam
sungai dan janganlah kamu takut dan janganlah kamu bersedih hati; kerana Kami
akan mengembalikannya kepadamu dan Kami akan menjadikannya salah seorang
daripada Rasul-rasul.'” (Surah Al-Qasas, 28:8) Kerana takut anaknya dibunuh
oleh Firaun, ibu Musa membuangnya. terapung ke dalam sungai setelah menerima
firman dari Tuhan.
Apabila
melihat Musa terapung di atas sungai, seorang dari keluarga Firaun, anak
perempuan Firaun, memilihnya dan membawanya pulang (Tafsir-e-Kabir, Vol.7, hlm.
479). Al-Qur’an berkata mengenai kejadian ini:
“Dan
isteri Firaun berkata, ‘[Dia akan menjadi] kegembiraan mata, bagiku dan bagimu.
Jangan bunuh dia. Mudah-mudahan dia berguna kepada kita, atau kita ambil dia
sebagai anak.’ Dan mereka tidak menyedari [akibatnya].” (Surah al-Qasas, 28: 10)
Lelaki
yang ditakdirkan untuk membebaskan orang Israel daripada kekejaman dan
perhambaan Firaun, ketika itu hanya bayi lelaki, dibesarkan di pangkuan Firaun.
. Sungguh luar biasa jalan-jalan Allah.
Musa
dibesarkan di rumah Firaun
Setelah
dibesarkan di rumah Firaun, kita tidak salah untuk menganggap bahawa pendidikan
Musa serta bentuk fizikalnya pastilah baik jika dibandingkan dengan orang-orang
pada masa itu. Ditakdirkan untuk menjadi hebat pada masa hadapan, Al-Qur’an
mengatakan bahawa Musa telah diberikan kebijaksanaan dan pengetahuan. Al-Qur’an
menyatakan:
“Dan
apabila dia mencapai umur yang sempurna dan mencapai kematangan, Kami berikan
kepadanya kebijaksanaan dan pengetahuan (Surah Al Qasas, 28:15) Hazrat
Musleh-e-Maud (ra) menyatakan bahawa ini bermakna dia mencapai umur di mana
wahyu didedahkan. (Tafsir-e-Saghir, ms.499) Ayat tersebut selanjutnya
menyatakan, “dan demikianlah Kami memberi balasan kepada orang-orang yang
berbuat baik.” (Surah Al Qasas, 28:15) yang menunjukkan bahawa Musa adalah
muhsin yang bermaksud dia sering disibukkan dengan amal soleh.
Kejadian
malang dan rancangan untuk membunuh Musa (as)
Al-Qur’an
menyatakan bahawa pada suatu hari, Musa mendapati dua lelaki sedang bergaduh -
seorang dari pihaknya sendiri, dan seorang lagi dari musuhnya. Bersifat baik,
apabila orang miskin itu meminta pertolongan, Mosesas bersedia membantu orang
yang tertindas. Al-Qur’an menyatakan: “Maka Musa memukulnya dengan penumbuknya;
dan [dengan itu] menyebabkan kematiannya. Dia berkata, ‘Ini adalah perbuatan
Syaitan; sesungguhnya dia adalah musuh yang menyesatkan yang nyata.’” (Surah Al-Qasas,
28:16)
Segera,
kerana tidak dapat menanggung apa yang telah dilakukannya, Musa memohon
pengampunan Tuhan. Fakta bahawa dia tidak menggunakan sebarang senjata
menunjukkan bahawa dia tidak mempunyai sebarang niat jahat. Dia hanya cuba
untuk menghentikan pertengkaran; namun, dia akhirnya membunuh lelaki itu.
Apabila Tuhan mengampuninya atas kemalangan ini, Musa bersumpah bahawa dia akan
sentiasa berpihak kepada mereka yang ditindas. (Surah Al-Qasas, 28:17-18)
Selepas
itu, ketua-ketua kaum Firaun berunding bersama untuk membunuh Musa. Seorang
lelaki, yang menghendaki kebaikan untuk Musa, datang kepadanya dengan berlari
sambil berkata, “'Wahai Musa, sesungguhnya para pembesar sedang bermusyawarat
menentangmu untuk membunuhmu.'” (Surah Al-Qasas, 28: 21) Setelah mengetahuinya,
Musa berdoa kepada Tuhan untuk menyelamatkannya daripada perkara ini. (Surah Al-Qasas,
28: 22)
Hijrah
ke Midian dan perkahwinan
Melarikan
diri dari kampung halamannya dan mencari jalan ke Midian, Musa berdoa kepada
Allah: “‘Saya berharap Tuhanku akan memberi petunjuk kepadaku ke jalan yang
benar.’” (Surah Al-Qasas, 28: 23)
Apabila
tiba di perairan Midian, dia melihat sekumpulan lelaki sedang menyiram ternakan
mereka dan juga melihat dua wanita, dengan ternakan mereka, tinggal di
belakang. Musa bertanya kepada mereka, "'Ada apa dengan kamu?'"
Mereka menjawab, "'Kami tidak dapat memberi minum kambing domba kami
sehingga gembala-gembala mengambil [ternak mereka], dan bapa kami sudah sangat
tua.” Al-Qasas, Bab.28: V.24)
Musa
kemudian menawarkan untuk membantu mereka memberi minum ternakan mereka di
perigi Midian. Dia kemudian berpaling ke tempat teduh dan berdoa, "'Ya
Tuhanku, aku memerlukan apa-apa kebaikan yang Engkau turunkan kepadaku.'"
(Surah Al-Qasas, 28: 25) Salah seorang daripada dua wanita itu mendekati Musa
dan berkata bahawa bapanya memanggilnya supaya mereka memberi ganjaran
kepadanya atas pertolongannya. Alkitab menyatakan bahawa bapanya ialah Yitro
(Keluaran, 3:1). Musa memberitahu dia tentang apa yang telah berlaku kepadanya.
Lelaki bangsawan itu, yakin dengan bangsawan Musa, berkata bahawa dia kini
selamat dan juga mengakui orang Mesir pada masa itu sebagai orang yang tidak
adil. (Surah Al-Qasas, 28: 26-27)
Dia
menyerahkan tangan salah seorang anak perempuannya kepada Musa dan meminta Musa
berkhidmat selama 8 atau 10 tahun. Hakikatnya, seperti yang dijelaskan oleh
Hazrat Musleh-e-Maud (ra), bahawa bapa, yang sudah tua, memerlukan seorang
lelaki yang jujur untuk menjaga ternakannya. Oleh kerana sifat-sifat yang diingini
bapa terdapat pada Musa (as), bapa menganggap Musa (as). (Tafsir-e-Kabir, Jilid
7, hlm. 490)
Ayahnya
menawarkan salah seorang anak perempuannya kepada Musa dan menghendaki agar dia
tinggal bersamanya, sebagai menantu, dan berkhidmat serta tinggal bersamanya
selama lapan tahun, supaya dia mendapat manfaat daripada pergaulannya yang
mulia. (Surah Al-Qasas, 28: 28)
Panggilan
Musa
Apabila
Musa telah menamatkan tempoh itu, dia memutuskan untuk pergi bersama
keluarganya ke Mesir.
Dalam
perjalanan, dia melihat api dekat Gunung Horeb (Keluaran 3:1-3), di padang
pasir Sinai. Dia berkata kepada keluarganya, “‘Tunggu, saya melihat api;
mudah-mudahan aku dapat membawa kepada kamu suatu keterangan yang berguna
daripadanya, atau suatu tanda yang menyala dari api untuk kamu menghangatkan
diri.’” (Surah Al-Qasas, 28:30)
Hazrat
Musleh-e-Maud (ra) telah berkata bahawa ia adalah penglihatan yang dilihat oleh
Musa dan bahawa ia adalah pemandangan rohani di atas Bukit. (Tafsir-e-Kabir,
Jilid 7, hlm. 500) Ketika Musa mendekatinya, dia mendengar suara yang
memanggil, “'Wahai Musa, sesungguhnya Aku adalah Allah, Tuhan sekalian alam.'”
(Surah al-Qasas), 28:31) Di sinilah Allah telah menyatakan kepada Musa bahawa
Dia telah memilihnya. Perintah pertama yang diberikan kepada Musa ialah
memelihara doa. (Surah Ta Ha, 20:15)
Tongkat
Musa dan tangan putih
Dalam
penglihatan itu, ketika Musa ditanya tentang tongkat, dia berkata:
“‘Inilah
tongkatku, aku bersandar di atasnya, dan dengannya aku memenggal daun-daun
untuk kambing dombaku, dan bagiku juga ada kegunaan lain untuknya.’” (Surah Ta
Ha, 20:19)
Oleh
kerana ini adalah penglihatan, ia mempunyai makna yang besar kepada misi Musa.
Dalam penglihatan, tongkat bermakna, seperti yang dijelaskan oleh Hazrat Musleh-e-Maud
(ra), komuniti Musa, Bani Isra’il. (Tafsir-e-Kabir, Jilid 5, hlm. 413)
Selanjutnya,
kita membaca:
“Dia
berkata, ‘Lemparkan itu, hai Musa.’ Maka dia melemparkannya, dan lihatlah! ia
adalah seekor ular yang sedang berlari. [Tuhan] berfirman, ‘Peganglah dia, dan
jangan takut. Kami akan mengembalikannya kepada keadaan semula.’” (Surah Ta Ha,
20:20-22)
Apabila
Musa diberitahu, dalam penglihatan itu, untuk melemparkan tongkatnya ke bawah,
dia melihatnya sebagai seekor ular. Ini, dalam penglihatan itu, bermakna jika
Musa meninggalkan komunitinya, seperti yang dia lakukan dengan tongkat,
hasilnya akan menjadi tidak menyenangkan. (Tafsir-e-Kabir, Jilid 5, hlm. 414)
Sejarah membuktikan hal ini, dan ia telah disinggung dalam Surah al-Baqarah
apabila Musa meninggalkan kaumnya selama 40 malam dan mereka beralih kepada
penyembahan berhala.
Kemudian,
apabila Musa ketakutan melihat ular itu, dia diberitahu untuk tidak takut dan
memegangnya, selepas itu ia dikembalikan kepada keadaan semula. (Surah TaHa, 20:
22) Maksudnya Musa melihat sendiri apa yang akan berlaku kepada kaumnya jika
dia meninggalkan mereka. Dia diberitahu, untuk memulihkan keadaan mereka,
perhatian, pemeliharaan dan penjagaannya diperlukan. (Tafsir-e-Kabir, Jilid 5,
hlm. 414)
Seterusnya,
dalam penglihatan itu, Musa diberitahu, “‘Dan rapatkanlah tanganmu di bawah
ketiakmu. Ia akan keluar putih, tanpa sebarang penyakit - Tanda lain."
(Surah Ta Ha, 20:23)
Al-Qur’an
berkata Musa (as) merasakan tangannya menjadi putih tanpa sebarang kesan buruk.
Di sini, Al-Qur’an menggunakan perkataan يَدَکَ اِلٰي جَنَاحِکَ. Hazrat
Musleh-e-Maud (ra) telah menjelaskan bahawa يد boleh merujuk kepada komuniti.
Oleh itu, penglihatan itu melambangkan bahawa selama Musa memberikan penjagaan
asuhannya kepada masyarakatnya, mereka akan menjadi orang mulia Tuhan yang
bersinar dengan cahaya rohani. (Tafsir-e-Kabir, Jilid 5, hlm. 415)
Pertemuan
Musa dengan Firaun
Apabila
Musa (as) diberitahu untuk pergi kepada Firaun, yang bernama Merneptah, dia
berdoa kepada Tuhan untuk memudahkan tugas ini dan meminta Harun (as),
saudaranya, membantunya kerana dia lebih pandai bercakap. (Surah Ta Ha, 20: 25-30)
Allah
Yang Maha Kuasa menyuruh Musa pergi menemui Firaun dan bercakap dengan lembut
kepadanya. Ini menyerlahkan pelajaran penting bagi pendakwah; ia mengajar
bahawa mereka mesti sentiasa berpegang kepada tutur kata yang lembut ketika
menyampaikan mesej mereka. Dengan cara ini, lebih berkemungkinan mesej
seseorang akan diterima oleh pihak lain. (Surah Ta Ha, 20:45)
Musa
dan Harun diperintahkan untuk memberitahunya bahawa mereka diutus sebagai
utusan Tuhan dan memberitahunya untuk membebaskan orang Israel. (Surah Ta Ha, 20:
48)
Dalam
Surah Asy-Shu‘ara’, tercatat bahawa ketika Musa dan Harun pergi kepada Firaun
dengan pesan mereka, Firaun berkata, “‘Bukankah kami telah membesarkan kamu di
antara kami semasa kanak-kanak? Dan engkau tinggal di antara kami selama
bertahun-tahun dalam hidupmu. Dan kamu telah melakukan perbuatanmu seperti yang
kamu lakukan, dan kamu termasuk orang-orang yang kufur.'” (Surah Ash-Shu'ara', 26:19-20)
Di sini, Firaun merujuk kepada Musa Mesir yang terbunuh secara tidak sengaja
sebelum ini dalam hidup dia. Musa menjawab: “‘Aku melakukannya pada waktu itu,
dan aku termasuk orang yang sesat.” (Surah ash-Shu‘ara’, 26: 21)
Selanjutnya,
dalam Surah Ta Ha, kita membaca Musa dan Harun berkata:
“‘Sesungguhnya
telah diwahyukan kepada kami bahawa siksaan akan ditimpakan kepada orang yang
mendustakan [Perintah Allah] dan berpaling.’” Firaun menjawab, “‘Maka siapakah
Tuhan kamu berdua, hai Musa?’”
Musa
berkata, “‘Tuhan kami ialah Dia yang telah memberikan kepada tiap-tiap sesuatu
bentuknya [yang sepatutnya] [dan] memberi petunjuk [kepada tugasnya].’” (Surah
Ta Ha, 20: 49-51)
Setakat
ini dalam perbualan ini, mesej yang dibawa oleh Musa seolah-olah baru bagi
Firaun yang tidak percaya kepada Tuhan.
Firaun
menuntut tanda
Dengan
setiap nabi, selalu ada sekumpulan lelaki yang menuntut tanda. Firaun meminta
satu tanda daripada Musa. Maka, Musa melemparkan tongkatnya, dan lihatlah, ia
adalah seekor ular, yang kelihatan dengan jelas. Tongkat itu sebenarnya tidak
berubah menjadi ular. Ia, sebenarnya, visi yang dikongsi oleh semua yang hadir.
(Surah al-A‘raf, 7:108)
Fenomena
penglihatan yang dikongsi oleh orang lain bukanlah sesuatu yang baru.
Contoh-contoh dari kehidupan Nabi saw telah dikongsi dalam buku-buku sejarah,
yang merujuk kepada kemungkinan penglihatan dikongsi oleh orang lain. Sebagai
contoh, kejadian pemotongan dada yang berlaku kepada Nabi Muhammad saw ketika
beliau masih kecil (untuk bacaan lanjut, lihat Seal of the Prophets – Jilid I,
di bawah tajuk “Fosterage and Childhood”).
Peristiwa
lain yang patut disebutkan di sini melibatkan lawatan Nabi (saw) ke Abu Jahal,
yang berhutang kepada seorang miskin di Mekah. Seorang lelaki mendekati Nabi
Muhammad (saw) untuk meminta pertolongan, menjelaskan bahawa Abu Jahal enggan
membayar hutangnya. Apabila mendengar ini, Nabi (saw) menghadap Abu Jahal dan
menuntut agar dia membayar balik hutang itu. Anehnya, Abu Jahal segera memenuhi
permintaan itu. Apabila ditanya mengapa dia tiba-tiba membayar balik hutang,
dia menjelaskan bahawa dia telah melihat dua ekor unta yang ganas dan marah
bersedia untuk menyerangnya jika dia tidak mendengar kata-kata Nabi. Begitu
juga, Firaun mengalami pengalaman yang sama apabila dia melihat seekor ular.
Ulasan
Lima Jilid menerangkan:
“Ia
adalah sejenis penglihatan di mana Tuhan sama ada menggunakan kawalan khusus ke
atas pandangan orang yang melihat untuk membuat mereka melihat tongkat dalam
bentuk ular atau tongkat itu sendiri dibuat kelihatan seperti ular; dan
penglihatan ini dikongsi oleh Firaun dan pembesar-pembesarnya serta ahli-ahli
sihir bersama Musa. Tongkat itu kekal sebagai tongkat, hanya ia kelihatan
kepada Musa dan orang lain sebagai ular. Ia adalah fenomena rohani yang biasa
berlaku bahawa dalam penglihatan apabila manusia bangkit mengatasi bebanan
daging dan menjadi sementara diangkut ke sfera rohani, dia dapat melihat
perkara-perkara yang berlaku yang berada di luar kemampuannya dan agak tidak
dapat dilihat oleh mata fizikalnya. Keajaiban tongkat bertukar menjadi ular
adalah satu pengalaman rohani seperti itu.” (Ulasan Lima Jilid, hlm. 1018)
Nabi
Musa kemudian “menghulurkan tangannya, dan lihatlah! ia putih bagi orang yang
melihatnya.” (Surah al-A‘raf, 7:109) Mukjizat dan tanda ini juga telah disebut
dalam Bible; walau bagaimanapun, Bible menyatakan bahawa tangan itu
"kusta" (Keluaran, 4:6) manakala Al-Qur’an menggambarkannya sebagai
"tanpa penyakit" (Surah Ta Ha, 20: 23) yang merupakan penglihatan,
seperti yang diterangkan. di atas, dengan kepentingan rohani yang besar.
Melihat
tanda-tanda Musa, Firaun berkata, “‘Sesungguhnya ini adalah ahli sihir yang
mahir. Dia berusaha untuk mengeluarkan kamu dari negeri kamu dengan sihirnya.'”
(Surah ash-Shu'ara', 26: 35-36) Dengan kajian kata-kata dan gaya ucapan yang
digunakan oleh Firaun, nampaknya dia cuba menghasut kaumnya menentang Musa dan
berhasrat untuk mewujudkan perpecahan di antara mereka apabila dia berkata
bahawa Musa berusaha untuk mengeluarkan mereka dari negeri itu. Padahal, pada
hakikatnya, Musa hanya ingin membebaskan kaumnya daripada realiti kejam Firaun.
Firaun
memanggil ahli sihirnya untuk mencabar Musa
Firaun
memanggil ahli sihirnya untuk mencabar Musa. Firaun berkata bahawa jika mereka
berjaya dalam cabaran mereka terhadap Musa, mereka akan diberikan jawatan
tinggi dalam istana diraja. (Surah ash-Shu‘ara’, 26: 39-43) Mereka berkumpul
bersama pada waktu yang ditetapkan pada hari yang ditetapkan.
Ahli-ahli
sihir itu berkata, “‘Hai Musa, sama ada engkau melemparkan [dahulu], atau
kamilah orang yang pertama melempar.’” (Surah al-A‘raf, 7: 116)
Musa
menjawab bahawa mereka harus melempar dahulu. Al-Qur’an mengatakan bahawa
apabila mereka melemparkan tali dan tongkat mereka, mereka memukau mata orang
ramai, mengherankan mereka dan mengeluarkan sihir yang besar (Surah al-A‘raf, 7:117).
Mereka berkata, “‘Demi kemuliaan Firaun, sesungguhnya kamilah yang akan
menang.’” (Surah asy-Shu‘ara’, 26: 45)
Pada
ketika ini, Musa (as) telah diilhamkan oleh Tuhan untuk melemparkan tongkatnya,
yang kemudiannya menanggalkan sihir yang dilemparkan oleh ahli sihir,
mendedahkan percubaan sia-sia mereka. Setelah itu, kaum Firaun kembali dengan
keadaan terhina. Para ahli sihir, bagaimanapun, menyedari bahawa Musa
sebenarnya adalah seorang utusan Tuhan yang menolongnya, dan beriman kepadanya.
Mereka berkata, “‘Kami beriman kepada Tuhan sekalian alam, ‘Tuhan Musa dan
Harun.’” (Surah al-A‘raf, 7:118-123)
Firaun
menentang Musa
Firaun,
yang berbangga dengan kekayaan dan kekuasaannya, berhasrat untuk membunuh Musa
dan mencabarnya untuk meminta Tuhan menyelamatkannya. (Surah al-Mu’min, 40: 27)
Pemuka-pemuka
kaum Firaun berkata kepadanya, “Apakah engkau akan membiarkan Musa dan kaumnya
membuat kekacauan di negeri ini, dan meninggalkan engkau dan tuhan-tuhanmu?”
Dia menjawab, ‘Kami akan membunuh anak-anak lelaki mereka dan membiarkan hidup
perempuan-perempuan mereka. . Dan sesungguhnya kami berkuasa atas mereka.’”
(Surah al-A‘raf, 7:128)
Begitulah
permusuhan Firaun. Mabuk dengan kuasanya, dia melihat dirinya di atas
undang-undang, seorang lelaki yang boleh melakukan sesuka hati. Tidak lama
sebelum ini, dia mengingatkan Musa (as) tentang orang Mesir yang dibunuhnya
secara tidak sengaja dan kini Firaun bermegah-megah membunuh anak-anak pengikut
Musa.
Al-Qur’an
menyatakan bahawa seorang lelaki yang beriman dari kalangan kaum Firaun, yang
menyembunyikan imannya, berkata, "Apakah kamu akan membunuh seorang lelaki
kerana dia berkata, 'Tuhanku ialah Allah,' sedang dia telah membawa kepada kamu
bukti-bukti yang nyata daripada kamu. Tuan? (Surah al-Mu’min, 40: 29)
Sejarah
penuh dengan adegan musuh menetas dan merancang untuk membunuh Rasul pada zaman
mereka. Pada zaman Nabi saw, para pembesar berkumpul di Dar-ul-Nadwah untuk
menyusun rencana menentang Nabi saw dan akhirnya merancang untuk membunuhnya.
(Al-Sirat Al-Nabawiyyah, ibn Hisham, hlm. 340-342, Zikr Hijrat-e-Rasul,
Dar-ul-Kutub al-Ilmiyyah, Beirut, 2001)
Musa
menyuruh kaumnya “‘Mintalah pertolongan kepada Allah dan tetaplah teguh.
Sesungguhnya bumi ini kepunyaan Allah; Dia mewariskannya kepada sesiapa yang
dikehendaki-Nya di antara hamba-hamba-Nya, dan kesudahannya bagi orang-orang
yang bertakwa.’” (Surah al-A‘raf, 7:129)
Hukuman
terhadap kaum Firaun
Umat
Firaun dihukum dengan “kekeringan dan kekurangan buah-buahan”. (Surah al-A'raf,
7:131) “Ayat ini menceritakan tentang dua jenis azab yang menimpa kaum Firaun –
kehilangan harta benda dan kehilangan nyawa, perkataan ثمرات (buah-buahan) yang
bermaksud kedua-dua buah-buahan dan anak-anak atau keturunan.” (Ulasan Lima
Jilid, Jil.2, ms 1028)
Daripada
bertaubat, kaum Firaun mengaitkan hukuman yang menimpa mereka kepada Musa.
Dengan bangga, mereka berkata mereka mahu d tidak pernah tunduk kepada Musa dan
tidak akan pernah membenarkan orang Israel bebas. (Surah al-A‘raf, 7:132)
Al-Qur’an
berkata, “Kemudian Kami kirimkan kepada mereka ribut dan belalang, dan kutu,
dan katak, dan darah – tanda-tanda yang nyata; tetapi mereka menyombongkan diri
dan adalah kaum yang berdosa.” (Surah al-A‘raf, 7: 134)
Hukuman
yang menimpa kaum Firaun telah dinyatakan dalam ayat yang disebutkan di atas.
Perkataan "ribut" merujuk kepada wabak hujan es dan wabak kegelapan.
“Belalang” merujuk kepada wabak belalang. "Kutu" merujuk kepada kutu,
kawanan lalat, dan murrain binatang. Demikianlah yang dialami oleh kaum Firaun.
(Ulasan Lima Jilid, Jilid 2, hlm. 1030)
Setelah
mengalami hukuman berat, mereka merayu kepada Musa untuk mendoakan mereka.
Mereka berkata, “'Sekiranya Engkau menjauhkan azab daripada kami, nescaya kami
akan percaya kepadamu dan kami pasti akan mengutus bersamamu Bani Israil.'”
(Surah al-A'raf, 7:135) Bagaimanapun, apabila hukuman dijauhkan, mereka mungkir
janji.
Hanya
segelintir pemuda yang percaya
Al-Qur’an
berkata, “Dan tidak ada yang taat kepada Musa, kecuali beberapa orang pemuda
dari kaumnya, kerana takut kepada Firaun dan pemuka-pemuka mereka, supaya dia
tidak menganiaya mereka.” (Surah Yunus, 10:84)
Hazrat
Musleh-e-Maud (ra), merujuk kepada ayat ini, menyimpulkan bahawa banyak kali,
orang percaya kepada mesej nabi mereka; namun, kerana takut kepada pemimpin
mereka, mereka tidak berani mengaku supaya mereka bercanggah dengan kesakitan
daripada pemimpin mereka. (Tafsir-e-Kabir, Jil.3, hlm. 118)
Orang-orang
yang beriman kepada Musa meminta agar dia menyelamatkan mereka dari kaum yang
kafir. Oleh itu, Musa dan saudaranya diwahyukan kepada, “'Ambillah, kamu
berdua, beberapa rumah untuk kaummu di dalam kota itu, dan buatlah rumah-rumah
kamu supaya menghadap satu sama lain dan melaksanakan solat.'” (Surah Yunus,10:
88) Maksudnya, seperti yang dijelaskan oleh Hazrat Musleh-e-Maud, bahawa adalah
penting bagi mereka untuk tinggal bersama di Mesir supaya mereka boleh datang
membantu satu sama lain pada masa yang diperlukan dan bersatu dalam ikatan
persaudaraan. (Tafsir-e-Kabir, Jilid 3, hlm. 120)
Perintah
untuk pergi dan lautan terbelah
Musa
melihat bahawa Firaun dan kaumnya menyesatkan manusia dari jalan yang benar.
Oleh itu, dia berdoa agar azab menimpa Firaun dan kaumnya, sambil berkata, “‘Ya
Tuhan kami! membinasakan harta mereka dan menyerang hati mereka - dan mereka
tidak akan beriman sehingga mereka melihat azab yang pedih.’” (Surah Yunus, 10:
89)
Musa
kemudiannya diperintahkan oleh Tuhan untuk memimpin Bani Israel keluar dari
Mesir. Allah berfirman, “‘Ambillah hamba-hamba-Ku pada waktu malam, nescaya
kamu akan dikejar.’” (Surah Ash-Shu‘ara’, 26:53)
Berang
dengan Musa dan kaumnya, Firaun dan tenteranya menyerbu untuk mengejar mereka.
Apabila kedua-dua pihak – kaum Firaun dan para sahabat Musa – kelihatan, para
sahabat Musa berkata, “‘Sesungguhnya kami telah tersusul.’” (Surah Ash-Shu‘ara’,
26: 62)
Dengan
lautan di hadapan mereka, orang-orang kafir dan tentera Firaun mengejar mereka,
sesungguhnya ini adalah masa yang sangat mencabar.
Mendengar
kata-kata mereka, Musa, sebagai nabi Tuhan, dengan tegas menjawab, “‘Tuhanku besertaku.
Dia akan mengarahkan aku [kepada keselamatan].’” (Surah ash-Shu‘ara’, 26: 63)
Ini adalah contoh seorang nabi Tuhan yang sebenar; dalam menghadapi bahaya,
Nabi-nabi Allah tidak pernah goyah. Iman mereka, yang berakar kuat dan kukuh,
tidak pernah putus asa.
Kemudian
Allah Taala mewahyukan kepada Musa untuk memukul laut dengan tongkatnya.
“Kemudian ia terbelah, dan setiap bahagian [kelihatan] seperti gunung yang
besar.” (Surah Ash-Shu‘ara’, 26: 64) Sesungguhnya Allah menyelamatkan
kekasih-Nya dengan cara yang ajaib. Dengan pertolongan Allah, Musa dan para
sahabat dapat menyeberangi laut dengan selamat ketika air surut. Apabila Firaun
dan tenteranya sampai ke tengah laut, air pasang kembali, menyebabkan mereka
ditenggelami oleh laut.
Firaun
percaya
Setelah
secara salah dan agresif mengejar Musa dan kaumnya dan melihat bahawa dia tidak
berjaya dalam rancangannya, Firaun berkata, “'Aku percaya bahawa tiada Tuhan
melainkan Dia yang dipercayai oleh Bani Israil, dan aku termasuk orang-orang
yang berserah diri kepada-Nya. .'” (Surah Yunus,10: 91)
Sebagai
balasan, Tuhan berfirman, “Apa! Sekarang! padahal dahulu kamu adalah
orang-orang yang durhaka dan termasuk orang-orang yang membuat kekacauan”.
(Surah Yunus, 10:92)
Kata-kata
ini memberi penerangan yang besar tentang falsafah iman. Iman adalah berlebihan
jika seseorang terpaksa hanya beriman setelah menyaksikan tanda-tanda yang
jelas dan nyata. Iman seperti itu lemah, tidak berasas dan tidak bernilai,
tidak layak mendapat pahala. Iman yang sebenar ialah kepercayaan kepada yang
ghaib dan kepada Allah Yang Maha Esa.
Allah
menyatakan kepada Firaun, “Pada hari ini Kami akan menyelamatkan kamu dalam
tubuhmu sahaja supaya kamu menjadi tanda bagi orang-orang yang datang
sesudahmu.'” (Surah Yunus,10:93) Adalah menarik untuk diperhatikan bahawa hanya
Al-Qur’an menyebut perkara ini; Bible dan buku-buku sejarah lain sama sekali
tidak bersuara mengenai perkara ini.
Empat
puluh hari di Bukit
Setelah
diselamatkan daripada cengkaman Firaun dan tenteranya, Bani Israil telah
berjumpa dengan suatu kaum yang menyembah berhala; mereka berkata kepada Musa,
“‘Hai Musa, buatlah untuk kami tuhan sebagaimana mereka mempunyai
tuhan-tuhan.’” (Surah al-A‘raf, 7:139) Orang-orang itu, setelah tinggal di
Mesir di bawah pemerintahan Firaun, nampaknya telah dikuasai oleh cara-cara
penyembahan berhala kaum Firaun.
Musa
menjawab, “‘Sesungguhnya kamu adalah kaum yang jahil. [Tentang] mereka ini,
sesungguhnya akan binasa segala yang mereka usahakan, dan sia-sialah segala
yang mereka lakukan.’” (Surah al-A‘raf, 7: 139-140)
Al-Qur’an
menyatakan bahawa Musa pergi ke Gunung Sinai selama 40 hari. Sebelum pergi,
Musa berkata kepada Harun, “'Bertindaklah untukku di antara umatku semasa
ketiadaanku, dan uruskanlah mereka dengan baik, dan janganlah kamu mengikuti
jalan orang-orang yang membuat kekacauan.'” (Surah al-A'raf, 7:143)
Di
atas gunung, diturunkan kepada Musa adalah perintah-perintah Tuhan Yang Maha
Kuasa, yang ditulis oleh Musa di atas loh. “Sesungguhnya Musa, dan bukan Tuhan,
yang menuliskan pada loh-loh itu perintah-perintah yang diwahyukan kepadanya di
atas Bukit; tetapi kerana perintah-perintah itu diwahyukan oleh Tuhan,
perbuatan menulis itu telah dinisbahkan kepada-Nya.” (Ulasan Lima Jilid, Jil.2,
ms 1038)
Nabi
Muhammad (saw) dan Nabi Musa (as)
Dalam
surah 73 Al-Qur’an, kita membaca:
“Sesungguhnya
Kami telah mengutus kepada kamu seorang Rasul yang menjadi saksi atas kamu,
sebagaimana Kami telah mengutus seorang rasul kepada Fir’aun”. (Surah
al-Muzzammil, 73:16)
Ayat
yang disebutkan di atas merujuk kepada nubuatan Alkitab (Ulangan 18:18) yang
meramalkan kemunculan seorang Nabi Tuhan, serupa dengan Musa, di kalangan orang
Ismael.
Sepanjang
kehidupan Nabi Muhammad (saw) dan Nabi Musa, kita melihat persamaan yang
ketara. Sebagai contoh, kedua-duanya adalah nabi yang membawa undang-undang,
yang menghadapi tentangan hebat daripada ketua-ketua bandar masing-masing.
Selain itu, mereka telah diberikan keajaiban untuk menyokong dakwaan kebenaran
mereka, antara ciri-ciri lain yang dikongsi bersama.
Ketika
Nabi (saw) menerima wahyu pertama, beliau menjawab dengan berkata:
مَا أَنَا بِقَارِئٍ
"Saya
tidak boleh membaca." (Sahih al Bukhari, Kitab bad’i l-wahyy, Hadis 3)
Berdasarkan
kata-kata yang disebutkan oleh Baginda (saw), Qamar-ul-Anbiya, Hazrat Mirza
Bashir Ahmadra menjelaskan bahawa ia bermaksud, “‘Saya tidak dapat memikul
tanggungjawab ini.’” (Seal of the Prophets, Vol. I, hlm. 167)
Beliau
seterusnya menjelaskan, “Tanggapan ini serupa dengan yang diberikan oleh Hadrat
Musa (as) bahawa 'Saya tidak mampu menjadi kenabian, tugas ini harus diserahkan
kepada orang lain', tetapi siapa yang lebih mengetahui tentang orang yang mampu
menjadi kenabian daripada Allah sendiri. .” (Ibid.)
Menyinggung
Nabi Muhammad (saw) dan Nabi Musa (as), Masih Mau’ud (as) menjelaskan:
“Dengan
kata lain, seperti halnya ketika Tuhan mengutus Musa (as), di zaman Rasulullah (saw),
orang-orang kafir Arab penuh dengan sifat-sifat yang menyerupai Firaun. Mereka
juga, seperti Firaun, tidak menahan diri dari pelanggaran sehingga mereka
menyaksikan tanda kemuliaan. Pekerjaan Nabi (saw), seperti yang dilakukan oleh
Musa. Nampaknya, nampaknya kerja Musa tidak terpuji, tetapi Al-Qur’an
menetapkan sebaliknya." (Malfuzat [Bahasa Inggeris], Jld.1, hlm.41)
Comments
Post a Comment