Nabi-nabi Allah Musa Nabi yang membebaskan Bani Israel

 Nabi-nabi Allah – Musa: Nabi yang membebaskan Bani Israel

7hb April 2023

Kemas Kini Terakhir pada 7 April 2023

Jalees Ahmad, Al Hakam

Diterjemahkan oleh Musa Bin Masran

Nabi Musa, yang dikenali sebagai مُوۡسٰۤي [Musa] dalam Al-Qur’an, adalah seorang Nabi Allah yang membawa hukum. Dia membebaskan Bani Isra’il, Bani Israil, dari kekejaman dan penindasan Firaun pada masa itu.

Nabi Musa (as) adalah salah seorang Nabi yang ditemui oleh Nabi saw semasa perjalanan rohaninya, iaitu Mi‘raj (Sahih al-Bukhari, Kitab al Salat, Hadith 349). Nabi saw, dalam Al-Qur’an, telah disamakan dengan Musa. (Surah al-Muzzammil, 73:16)

Al-Qur’an menyatakan bahawa ia memberikan peristiwa sebenar kehidupan Musa. Berkenaan dengan keturunan Nabi Ishak, di dalam Nabi Musa aslah janji Allah dengan Ibrahim (Kejadian, 17:19) melihat manifestasinya yang lengkap (Untuk lebih jelasnya, lihat artikel tentang Nabi Ishak, Al Hakam, 24 Februari 2023, Isu 258, hlm. 11-12). Nabi-nabi yang dihantar selepas Musa adalah nabi-nabi pembaharu yang datang di bawah hukum Musa.

Hazrat Musleh-e-Maud (ra) menulis:

“Keturunan Ishak bertambah banyak. Dari kalangan mereka muncul nabi Musa, Davidas, Yehezkiel, Danielas dan Jesusas. (Pengantar Pengajian Al-Qur’an, hlm. 61)

Penjelasan Nabi dan Rasul

Al-Qur’an, mengenai Nabi Musa, menggunakan kedua-dua gelaran Rasul dan Nabi:

اِنَّہٗ کَانَ مُخۡلَصًا وَّکَانَ رَسُوۡلًا نَّبِيًّا

“Dia sememangnya seorang yang terpilih; dan dia adalah seorang Rasul, seorang Nabi.” (Surah Maryam,19:52)

Dalam ayat ini, Nabi Musa (as) telah tercatat sebagai Rasul dan Nabi. Ayat ini melenyapkan salah faham yang ada di kalangan umat Islam. Ada yang mengatakan bahawa Rasul dan Nabi mempunyai konotasi yang berbeza: Rasul digunakan untuk seorang utusan yang membawa hukum baru dan kitab baru, manakala Nabi adalah orang yang diutus oleh Tuhan untuk memperbaharui manusia dan menerima wahyu ilahi, tetapi tidak disertai dengan kitab. Mereka berpendapat, setiap Rasul adalah Nabi tetapi bukan setiap Nabi adalah Rasul.

Walau bagaimanapun, jika tanggapan ini betul, maka Al-Qur’an tidak akan menyatakan bahawa Musa adalah Rasul dan Nabi. Jika seorang Rasul bermaksud orang yang membawa hukum dan kitab baru dan pada masa yang sama juga seorang Nabi, maka penggunaan gelaran Nabi dalam ayat ini وَّکَانَ رَسُوۡلًا نَّبِيًّا adalah berlebihan dan tidak pada tempatnya. Hakikatnya ialah setiap Rasul adalah Nabi dan setiap Nabi adalah Rasul. (Untuk lebih lanjut, lihat Tafsir-e-Kabir, Jilid 5, hlm. 287, Surah Maryam, 19:52)

Firaun dan Haman

Al-Qur’an Suci menyatakan bahawa Musa telah dihantar “kepada Firaun dan Haman dan Korah; tetapi mereka berkata, ‘[Dia] seorang ahli sihir yang berdusta.’” (Surah Al-Mu’min, 40:25) Sepanjang zaman, para nabi telah dilabelkan dengan pelbagai nama oleh musuh-musuh mereka.

Al-Qur’an menggambarkan Firaun sebagai seorang yang sombong dan sebagai seseorang yang “berusaha untuk melemahkan segolongan dari mereka, membunuh anak lelaki mereka, dan menyelamatkan wanita mereka. Sesungguhnya dia termasuk orang-orang yang membuat kerosakan.” (Surah Al-Qasas, 28:5)

Pada masa ini, ketika kekejaman yang dilakukan oleh Firaun dan orang-orang seperti Haman mencapai batasnya, Tuhan, berkehendak untuk menunjukkan belas kasihan kepada mereka yang dianggap lemah di bumi, membangkitkan seorang nabi yang akan menyelamatkan umat Israel dari rantaian perhambaan.

Firaun, yang mabuk kuasa dan takut untuk dipintas, menetapkan dasar pecah dan pemerintahan. “Haman ialah gelaran Imam Besar tuhan Amon, ‘ham’ dalam bahasa Mesir bermaksud imam besar dan Amon ialah tuhan yang menguasai semua tuhan Mesir yang lain. ‘Haman adalah ketua perbendaharaan dan lumbung dan pengarah askar dan semua tukang di Thebes. Namanya ialah Nebunnef dan dia adalah seorang imam besar di bawah Ramesses II dan anaknya Merneptah. Sebagai ketua organisasi sacerdotal yang sangat kaya yang merangkumi semua keimamatan negara, kuasa dan prestijnya telah meningkat begitu banyak sehingga dia mengawal puak politik yang paling berpengaruh dan malah mengekalkan tentera peribadinya sendiri' (A Story of Egypt oleh James Henry Breasted, Ph.D.). (Ulasan Lima Jilid, Jilid 4, hlm. 2432)

Wahyu kepada ibu Musa

Allah, dalam Al-Qur’an, menyatakan bahawa Dia mewahyukan kepada ibu Musa:

“‘Susukan dia; dan apabila kamu khawatir terhadapnya, maka lemparkanlah dia ke dalam sungai dan janganlah kamu takut dan janganlah kamu bersedih hati; kerana Kami akan mengembalikannya kepadamu dan Kami akan menjadikannya salah seorang daripada Rasul-rasul.'” (Surah Al-Qasas, 28:8) Kerana takut anaknya dibunuh oleh Firaun, ibu Musa membuangnya. terapung ke dalam sungai setelah menerima firman dari Tuhan.

Apabila melihat Musa terapung di atas sungai, seorang dari keluarga Firaun, anak perempuan Firaun, memilihnya dan membawanya pulang (Tafsir-e-Kabir, Vol.7, hlm. 479). Al-Qur’an berkata mengenai kejadian ini:

“Dan isteri Firaun berkata, ‘[Dia akan menjadi] kegembiraan mata, bagiku dan bagimu. Jangan bunuh dia. Mudah-mudahan dia berguna kepada kita, atau kita ambil dia sebagai anak.’ Dan mereka tidak menyedari [akibatnya].” (Surah al-Qasas, 28: 10)

Lelaki yang ditakdirkan untuk membebaskan orang Israel daripada kekejaman dan perhambaan Firaun, ketika itu hanya bayi lelaki, dibesarkan di pangkuan Firaun. . Sungguh luar biasa jalan-jalan Allah.

Musa dibesarkan di rumah Firaun

Setelah dibesarkan di rumah Firaun, kita tidak salah untuk menganggap bahawa pendidikan Musa serta bentuk fizikalnya pastilah baik jika dibandingkan dengan orang-orang pada masa itu. Ditakdirkan untuk menjadi hebat pada masa hadapan, Al-Qur’an mengatakan bahawa Musa telah diberikan kebijaksanaan dan pengetahuan. Al-Qur’an menyatakan:

“Dan apabila dia mencapai umur yang sempurna dan mencapai kematangan, Kami berikan kepadanya kebijaksanaan dan pengetahuan (Surah Al Qasas, 28:15) Hazrat Musleh-e-Maud (ra) menyatakan bahawa ini bermakna dia mencapai umur di mana wahyu didedahkan. (Tafsir-e-Saghir, ms.499) Ayat tersebut selanjutnya menyatakan, “dan demikianlah Kami memberi balasan kepada orang-orang yang berbuat baik.” (Surah Al Qasas, 28:15) yang menunjukkan bahawa Musa adalah muhsin yang bermaksud dia sering disibukkan dengan amal soleh.

Kejadian malang dan rancangan untuk membunuh Musa (as)

Al-Qur’an menyatakan bahawa pada suatu hari, Musa mendapati dua lelaki sedang bergaduh - seorang dari pihaknya sendiri, dan seorang lagi dari musuhnya. Bersifat baik, apabila orang miskin itu meminta pertolongan, Mosesas bersedia membantu orang yang tertindas. Al-Qur’an menyatakan: “Maka Musa memukulnya dengan penumbuknya; dan [dengan itu] menyebabkan kematiannya. Dia berkata, ‘Ini adalah perbuatan Syaitan; sesungguhnya dia adalah musuh yang menyesatkan yang nyata.’” (Surah Al-Qasas, 28:16)

Segera, kerana tidak dapat menanggung apa yang telah dilakukannya, Musa memohon pengampunan Tuhan. Fakta bahawa dia tidak menggunakan sebarang senjata menunjukkan bahawa dia tidak mempunyai sebarang niat jahat. Dia hanya cuba untuk menghentikan pertengkaran; namun, dia akhirnya membunuh lelaki itu. Apabila Tuhan mengampuninya atas kemalangan ini, Musa bersumpah bahawa dia akan sentiasa berpihak kepada mereka yang ditindas. (Surah Al-Qasas, 28:17-18)

Selepas itu, ketua-ketua kaum Firaun berunding bersama untuk membunuh Musa. Seorang lelaki, yang menghendaki kebaikan untuk Musa, datang kepadanya dengan berlari sambil berkata, “'Wahai Musa, sesungguhnya para pembesar sedang bermusyawarat menentangmu untuk membunuhmu.'” (Surah Al-Qasas, 28: 21) Setelah mengetahuinya, Musa berdoa kepada Tuhan untuk menyelamatkannya daripada perkara ini. (Surah Al-Qasas, 28: 22)

Hijrah ke Midian dan perkahwinan

Melarikan diri dari kampung halamannya dan mencari jalan ke Midian, Musa berdoa kepada Allah: “‘Saya berharap Tuhanku akan memberi petunjuk kepadaku ke jalan yang benar.’” (Surah Al-Qasas, 28: 23)

Apabila tiba di perairan Midian, dia melihat sekumpulan lelaki sedang menyiram ternakan mereka dan juga melihat dua wanita, dengan ternakan mereka, tinggal di belakang. Musa bertanya kepada mereka, "'Ada apa dengan kamu?'" Mereka menjawab, "'Kami tidak dapat memberi minum kambing domba kami sehingga gembala-gembala mengambil [ternak mereka], dan bapa kami sudah sangat tua.” Al-Qasas, Bab.28: V.24)

Musa kemudian menawarkan untuk membantu mereka memberi minum ternakan mereka di perigi Midian. Dia kemudian berpaling ke tempat teduh dan berdoa, "'Ya Tuhanku, aku memerlukan apa-apa kebaikan yang Engkau turunkan kepadaku.'" (Surah Al-Qasas, 28: 25) Salah seorang daripada dua wanita itu mendekati Musa dan berkata bahawa bapanya memanggilnya supaya mereka memberi ganjaran kepadanya atas pertolongannya. Alkitab menyatakan bahawa bapanya ialah Yitro (Keluaran, 3:1). Musa memberitahu dia tentang apa yang telah berlaku kepadanya. Lelaki bangsawan itu, yakin dengan bangsawan Musa, berkata bahawa dia kini selamat dan juga mengakui orang Mesir pada masa itu sebagai orang yang tidak adil. (Surah Al-Qasas, 28: 26-27)

Dia menyerahkan tangan salah seorang anak perempuannya kepada Musa dan meminta Musa berkhidmat selama 8 atau 10 tahun. Hakikatnya, seperti yang dijelaskan oleh Hazrat Musleh-e-Maud (ra), bahawa bapa, yang sudah tua, memerlukan seorang lelaki yang jujur untuk menjaga ternakannya. Oleh kerana sifat-sifat yang diingini bapa terdapat pada Musa (as), bapa menganggap Musa (as). (Tafsir-e-Kabir, Jilid 7, hlm. 490)

Ayahnya menawarkan salah seorang anak perempuannya kepada Musa dan menghendaki agar dia tinggal bersamanya, sebagai menantu, dan berkhidmat serta tinggal bersamanya selama lapan tahun, supaya dia mendapat manfaat daripada pergaulannya yang mulia. (Surah Al-Qasas, 28: 28)

Panggilan Musa

Apabila Musa telah menamatkan tempoh itu, dia memutuskan untuk pergi bersama keluarganya ke Mesir.

Dalam perjalanan, dia melihat api dekat Gunung Horeb (Keluaran 3:1-3), di padang pasir Sinai. Dia berkata kepada keluarganya, “‘Tunggu, saya melihat api; mudah-mudahan aku dapat membawa kepada kamu suatu keterangan yang berguna daripadanya, atau suatu tanda yang menyala dari api untuk kamu menghangatkan diri.’” (Surah Al-Qasas, 28:30)

Hazrat Musleh-e-Maud (ra) telah berkata bahawa ia adalah penglihatan yang dilihat oleh Musa dan bahawa ia adalah pemandangan rohani di atas Bukit. (Tafsir-e-Kabir, Jilid 7, hlm. 500) Ketika Musa mendekatinya, dia mendengar suara yang memanggil, “'Wahai Musa, sesungguhnya Aku adalah Allah, Tuhan sekalian alam.'” (Surah al-Qasas), 28:31) Di sinilah Allah telah menyatakan kepada Musa bahawa Dia telah memilihnya. Perintah pertama yang diberikan kepada Musa ialah memelihara doa. (Surah Ta Ha, 20:15)

Tongkat Musa dan tangan putih

Dalam penglihatan itu, ketika Musa ditanya tentang tongkat, dia berkata:

“‘Inilah tongkatku, aku bersandar di atasnya, dan dengannya aku memenggal daun-daun untuk kambing dombaku, dan bagiku juga ada kegunaan lain untuknya.’” (Surah Ta Ha, 20:19)

Oleh kerana ini adalah penglihatan, ia mempunyai makna yang besar kepada misi Musa. Dalam penglihatan, tongkat bermakna, seperti yang dijelaskan oleh Hazrat Musleh-e-Maud (ra), komuniti Musa, Bani Isra’il. (Tafsir-e-Kabir, Jilid 5, hlm. 413)

Selanjutnya, kita membaca:

“Dia berkata, ‘Lemparkan itu, hai Musa.’ Maka dia melemparkannya, dan lihatlah! ia adalah seekor ular yang sedang berlari. [Tuhan] berfirman, ‘Peganglah dia, dan jangan takut. Kami akan mengembalikannya kepada keadaan semula.’” (Surah Ta Ha, 20:20-22)

Apabila Musa diberitahu, dalam penglihatan itu, untuk melemparkan tongkatnya ke bawah, dia melihatnya sebagai seekor ular. Ini, dalam penglihatan itu, bermakna jika Musa meninggalkan komunitinya, seperti yang dia lakukan dengan tongkat, hasilnya akan menjadi tidak menyenangkan. (Tafsir-e-Kabir, Jilid 5, hlm. 414) Sejarah membuktikan hal ini, dan ia telah disinggung dalam Surah al-Baqarah apabila Musa meninggalkan kaumnya selama 40 malam dan mereka beralih kepada penyembahan berhala.

Kemudian, apabila Musa ketakutan melihat ular itu, dia diberitahu untuk tidak takut dan memegangnya, selepas itu ia dikembalikan kepada keadaan semula. (Surah TaHa, 20: 22) Maksudnya Musa melihat sendiri apa yang akan berlaku kepada kaumnya jika dia meninggalkan mereka. Dia diberitahu, untuk memulihkan keadaan mereka, perhatian, pemeliharaan dan penjagaannya diperlukan. (Tafsir-e-Kabir, Jilid 5, hlm. 414)

Seterusnya, dalam penglihatan itu, Musa diberitahu, “‘Dan rapatkanlah tanganmu di bawah ketiakmu. Ia akan keluar putih, tanpa sebarang penyakit - Tanda lain." (Surah Ta Ha, 20:23)

Al-Qur’an berkata Musa (as) merasakan tangannya menjadi putih tanpa sebarang kesan buruk. Di sini, Al-Qur’an menggunakan perkataan يَدَکَ اِلٰي جَنَاحِکَ. Hazrat Musleh-e-Maud (ra) telah menjelaskan bahawa يد boleh merujuk kepada komuniti. Oleh itu, penglihatan itu melambangkan bahawa selama Musa memberikan penjagaan asuhannya kepada masyarakatnya, mereka akan menjadi orang mulia Tuhan yang bersinar dengan cahaya rohani. (Tafsir-e-Kabir, Jilid 5, hlm. 415)

Pertemuan Musa dengan Firaun

Apabila Musa (as) diberitahu untuk pergi kepada Firaun, yang bernama Merneptah, dia berdoa kepada Tuhan untuk memudahkan tugas ini dan meminta Harun (as), saudaranya, membantunya kerana dia lebih pandai bercakap. (Surah Ta Ha, 20: 25-30)

Allah Yang Maha Kuasa menyuruh Musa pergi menemui Firaun dan bercakap dengan lembut kepadanya. Ini menyerlahkan pelajaran penting bagi pendakwah; ia mengajar bahawa mereka mesti sentiasa berpegang kepada tutur kata yang lembut ketika menyampaikan mesej mereka. Dengan cara ini, lebih berkemungkinan mesej seseorang akan diterima oleh pihak lain. (Surah Ta Ha, 20:45)

Musa dan Harun diperintahkan untuk memberitahunya bahawa mereka diutus sebagai utusan Tuhan dan memberitahunya untuk membebaskan orang Israel. (Surah Ta Ha, 20: 48)

Dalam Surah Asy-Shu‘ara’, tercatat bahawa ketika Musa dan Harun pergi kepada Firaun dengan pesan mereka, Firaun berkata, “‘Bukankah kami telah membesarkan kamu di antara kami semasa kanak-kanak? Dan engkau tinggal di antara kami selama bertahun-tahun dalam hidupmu. Dan kamu telah melakukan perbuatanmu seperti yang kamu lakukan, dan kamu termasuk orang-orang yang kufur.'” (Surah Ash-Shu'ara', 26:19-20) Di sini, Firaun merujuk kepada Musa Mesir yang terbunuh secara tidak sengaja sebelum ini dalam hidup dia. Musa menjawab: “‘Aku melakukannya pada waktu itu, dan aku termasuk orang yang sesat.” (Surah ash-Shu‘ara’, 26: 21)

Selanjutnya, dalam Surah Ta Ha, kita membaca Musa dan Harun berkata:

“‘Sesungguhnya telah diwahyukan kepada kami bahawa siksaan akan ditimpakan kepada orang yang mendustakan [Perintah Allah] dan berpaling.’” Firaun menjawab, “‘Maka siapakah Tuhan kamu berdua, hai Musa?’”

Musa berkata, “‘Tuhan kami ialah Dia yang telah memberikan kepada tiap-tiap sesuatu bentuknya [yang sepatutnya] [dan] memberi petunjuk [kepada tugasnya].’” (Surah Ta Ha, 20: 49-51)

Setakat ini dalam perbualan ini, mesej yang dibawa oleh Musa seolah-olah baru bagi Firaun yang tidak percaya kepada Tuhan.

Firaun menuntut tanda

Dengan setiap nabi, selalu ada sekumpulan lelaki yang menuntut tanda. Firaun meminta satu tanda daripada Musa. Maka, Musa melemparkan tongkatnya, dan lihatlah, ia adalah seekor ular, yang kelihatan dengan jelas. Tongkat itu sebenarnya tidak berubah menjadi ular. Ia, sebenarnya, visi yang dikongsi oleh semua yang hadir. (Surah al-A‘raf, 7:108)

Fenomena penglihatan yang dikongsi oleh orang lain bukanlah sesuatu yang baru. Contoh-contoh dari kehidupan Nabi saw telah dikongsi dalam buku-buku sejarah, yang merujuk kepada kemungkinan penglihatan dikongsi oleh orang lain. Sebagai contoh, kejadian pemotongan dada yang berlaku kepada Nabi Muhammad saw ketika beliau masih kecil (untuk bacaan lanjut, lihat Seal of the Prophets – Jilid I, di bawah tajuk “Fosterage and Childhood”).

Peristiwa lain yang patut disebutkan di sini melibatkan lawatan Nabi (saw) ke Abu Jahal, yang berhutang kepada seorang miskin di Mekah. Seorang lelaki mendekati Nabi Muhammad (saw) untuk meminta pertolongan, menjelaskan bahawa Abu Jahal enggan membayar hutangnya. Apabila mendengar ini, Nabi (saw) menghadap Abu Jahal dan menuntut agar dia membayar balik hutang itu. Anehnya, Abu Jahal segera memenuhi permintaan itu. Apabila ditanya mengapa dia tiba-tiba membayar balik hutang, dia menjelaskan bahawa dia telah melihat dua ekor unta yang ganas dan marah bersedia untuk menyerangnya jika dia tidak mendengar kata-kata Nabi. Begitu juga, Firaun mengalami pengalaman yang sama apabila dia melihat seekor ular.

Ulasan Lima Jilid menerangkan:

“Ia adalah sejenis penglihatan di mana Tuhan sama ada menggunakan kawalan khusus ke atas pandangan orang yang melihat untuk membuat mereka melihat tongkat dalam bentuk ular atau tongkat itu sendiri dibuat kelihatan seperti ular; dan penglihatan ini dikongsi oleh Firaun dan pembesar-pembesarnya serta ahli-ahli sihir bersama Musa. Tongkat itu kekal sebagai tongkat, hanya ia kelihatan kepada Musa dan orang lain sebagai ular. Ia adalah fenomena rohani yang biasa berlaku bahawa dalam penglihatan apabila manusia bangkit mengatasi bebanan daging dan menjadi sementara diangkut ke sfera rohani, dia dapat melihat perkara-perkara yang berlaku yang berada di luar kemampuannya dan agak tidak dapat dilihat oleh mata fizikalnya. Keajaiban tongkat bertukar menjadi ular adalah satu pengalaman rohani seperti itu.” (Ulasan Lima Jilid, hlm. 1018)

Nabi Musa kemudian “menghulurkan tangannya, dan lihatlah! ia putih bagi orang yang melihatnya.” (Surah al-A‘raf, 7:109) Mukjizat dan tanda ini juga telah disebut dalam Bible; walau bagaimanapun, Bible menyatakan bahawa tangan itu "kusta" (Keluaran, 4:6) manakala Al-Qur’an menggambarkannya sebagai "tanpa penyakit" (Surah Ta Ha, 20: 23) yang merupakan penglihatan, seperti yang diterangkan. di atas, dengan kepentingan rohani yang besar.

Melihat tanda-tanda Musa, Firaun berkata, “‘Sesungguhnya ini adalah ahli sihir yang mahir. Dia berusaha untuk mengeluarkan kamu dari negeri kamu dengan sihirnya.'” (Surah ash-Shu'ara', 26: 35-36) Dengan kajian kata-kata dan gaya ucapan yang digunakan oleh Firaun, nampaknya dia cuba menghasut kaumnya menentang Musa dan berhasrat untuk mewujudkan perpecahan di antara mereka apabila dia berkata bahawa Musa berusaha untuk mengeluarkan mereka dari negeri itu. Padahal, pada hakikatnya, Musa hanya ingin membebaskan kaumnya daripada realiti kejam Firaun.

Firaun memanggil ahli sihirnya untuk mencabar Musa

Firaun memanggil ahli sihirnya untuk mencabar Musa. Firaun berkata bahawa jika mereka berjaya dalam cabaran mereka terhadap Musa, mereka akan diberikan jawatan tinggi dalam istana diraja. (Surah ash-Shu‘ara’, 26: 39-43) Mereka berkumpul bersama pada waktu yang ditetapkan pada hari yang ditetapkan.

Ahli-ahli sihir itu berkata, “‘Hai Musa, sama ada engkau melemparkan [dahulu], atau kamilah orang yang pertama melempar.’” (Surah al-A‘raf, 7: 116)

Musa menjawab bahawa mereka harus melempar dahulu. Al-Qur’an mengatakan bahawa apabila mereka melemparkan tali dan tongkat mereka, mereka memukau mata orang ramai, mengherankan mereka dan mengeluarkan sihir yang besar (Surah al-A‘raf, 7:117). Mereka berkata, “‘Demi kemuliaan Firaun, sesungguhnya kamilah yang akan menang.’” (Surah asy-Shu‘ara’, 26: 45)

Pada ketika ini, Musa (as) telah diilhamkan oleh Tuhan untuk melemparkan tongkatnya, yang kemudiannya menanggalkan sihir yang dilemparkan oleh ahli sihir, mendedahkan percubaan sia-sia mereka. Setelah itu, kaum Firaun kembali dengan keadaan terhina. Para ahli sihir, bagaimanapun, menyedari bahawa Musa sebenarnya adalah seorang utusan Tuhan yang menolongnya, dan beriman kepadanya. Mereka berkata, “‘Kami beriman kepada Tuhan sekalian alam, ‘Tuhan Musa dan Harun.’” (Surah al-A‘raf, 7:118-123)

Firaun menentang Musa

Firaun, yang berbangga dengan kekayaan dan kekuasaannya, berhasrat untuk membunuh Musa dan mencabarnya untuk meminta Tuhan menyelamatkannya. (Surah al-Mu’min, 40: 27)

Pemuka-pemuka kaum Firaun berkata kepadanya, “Apakah engkau akan membiarkan Musa dan kaumnya membuat kekacauan di negeri ini, dan meninggalkan engkau dan tuhan-tuhanmu?” Dia menjawab, ‘Kami akan membunuh anak-anak lelaki mereka dan membiarkan hidup perempuan-perempuan mereka. . Dan sesungguhnya kami berkuasa atas mereka.’” (Surah al-A‘raf, 7:128)

Begitulah permusuhan Firaun. Mabuk dengan kuasanya, dia melihat dirinya di atas undang-undang, seorang lelaki yang boleh melakukan sesuka hati. Tidak lama sebelum ini, dia mengingatkan Musa (as) tentang orang Mesir yang dibunuhnya secara tidak sengaja dan kini Firaun bermegah-megah membunuh anak-anak pengikut Musa.

Al-Qur’an menyatakan bahawa seorang lelaki yang beriman dari kalangan kaum Firaun, yang menyembunyikan imannya, berkata, "Apakah kamu akan membunuh seorang lelaki kerana dia berkata, 'Tuhanku ialah Allah,' sedang dia telah membawa kepada kamu bukti-bukti yang nyata daripada kamu. Tuan? (Surah al-Mu’min, 40: 29)

Sejarah penuh dengan adegan musuh menetas dan merancang untuk membunuh Rasul pada zaman mereka. Pada zaman Nabi saw, para pembesar berkumpul di Dar-ul-Nadwah untuk menyusun rencana menentang Nabi saw dan akhirnya merancang untuk membunuhnya. (Al-Sirat Al-Nabawiyyah, ibn Hisham, hlm. 340-342, Zikr Hijrat-e-Rasul, Dar-ul-Kutub al-Ilmiyyah, Beirut, 2001)

Musa menyuruh kaumnya “‘Mintalah pertolongan kepada Allah dan tetaplah teguh. Sesungguhnya bumi ini kepunyaan Allah; Dia mewariskannya kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya di antara hamba-hamba-Nya, dan kesudahannya bagi orang-orang yang bertakwa.’” (Surah al-A‘raf, 7:129)

Hukuman terhadap kaum Firaun

Umat Firaun dihukum dengan “kekeringan dan kekurangan buah-buahan”. (Surah al-A'raf, 7:131) “Ayat ini menceritakan tentang dua jenis azab yang menimpa kaum Firaun – kehilangan harta benda dan kehilangan nyawa, perkataan ثمرات (buah-buahan) yang bermaksud kedua-dua buah-buahan dan anak-anak atau keturunan.” (Ulasan Lima Jilid, Jil.2, ms 1028)

Daripada bertaubat, kaum Firaun mengaitkan hukuman yang menimpa mereka kepada Musa. Dengan bangga, mereka berkata mereka mahu d tidak pernah tunduk kepada Musa dan tidak akan pernah membenarkan orang Israel bebas. (Surah al-A‘raf, 7:132)

Al-Qur’an berkata, “Kemudian Kami kirimkan kepada mereka ribut dan belalang, dan kutu, dan katak, dan darah – tanda-tanda yang nyata; tetapi mereka menyombongkan diri dan adalah kaum yang berdosa.” (Surah al-A‘raf, 7: 134)

Hukuman yang menimpa kaum Firaun telah dinyatakan dalam ayat yang disebutkan di atas. Perkataan "ribut" merujuk kepada wabak hujan es dan wabak kegelapan. “Belalang” merujuk kepada wabak belalang. "Kutu" merujuk kepada kutu, kawanan lalat, dan murrain binatang. Demikianlah yang dialami oleh kaum Firaun. (Ulasan Lima Jilid, Jilid 2, hlm. 1030)

Setelah mengalami hukuman berat, mereka merayu kepada Musa untuk mendoakan mereka. Mereka berkata, “'Sekiranya Engkau menjauhkan azab daripada kami, nescaya kami akan percaya kepadamu dan kami pasti akan mengutus bersamamu Bani Israil.'” (Surah al-A'raf, 7:135) Bagaimanapun, apabila hukuman dijauhkan, mereka mungkir janji.

Hanya segelintir pemuda yang percaya

Al-Qur’an berkata, “Dan tidak ada yang taat kepada Musa, kecuali beberapa orang pemuda dari kaumnya, kerana takut kepada Firaun dan pemuka-pemuka mereka, supaya dia tidak menganiaya mereka.” (Surah Yunus, 10:84)

Hazrat Musleh-e-Maud (ra), merujuk kepada ayat ini, menyimpulkan bahawa banyak kali, orang percaya kepada mesej nabi mereka; namun, kerana takut kepada pemimpin mereka, mereka tidak berani mengaku supaya mereka bercanggah dengan kesakitan daripada pemimpin mereka. (Tafsir-e-Kabir, Jil.3, hlm. 118)

Orang-orang yang beriman kepada Musa meminta agar dia menyelamatkan mereka dari kaum yang kafir. Oleh itu, Musa dan saudaranya diwahyukan kepada, “'Ambillah, kamu berdua, beberapa rumah untuk kaummu di dalam kota itu, dan buatlah rumah-rumah kamu supaya menghadap satu sama lain dan melaksanakan solat.'” (Surah Yunus,10: 88) Maksudnya, seperti yang dijelaskan oleh Hazrat Musleh-e-Maud, bahawa adalah penting bagi mereka untuk tinggal bersama di Mesir supaya mereka boleh datang membantu satu sama lain pada masa yang diperlukan dan bersatu dalam ikatan persaudaraan. (Tafsir-e-Kabir, Jilid 3, hlm. 120)

Perintah untuk pergi dan lautan terbelah

Musa melihat bahawa Firaun dan kaumnya menyesatkan manusia dari jalan yang benar. Oleh itu, dia berdoa agar azab menimpa Firaun dan kaumnya, sambil berkata, “‘Ya Tuhan kami! membinasakan harta mereka dan menyerang hati mereka - dan mereka tidak akan beriman sehingga mereka melihat azab yang pedih.’” (Surah Yunus, 10: 89)

Musa kemudiannya diperintahkan oleh Tuhan untuk memimpin Bani Israel keluar dari Mesir. Allah berfirman, “‘Ambillah hamba-hamba-Ku pada waktu malam, nescaya kamu akan dikejar.’” (Surah Ash-Shu‘ara’, 26:53)

Berang dengan Musa dan kaumnya, Firaun dan tenteranya menyerbu untuk mengejar mereka. Apabila kedua-dua pihak – kaum Firaun dan para sahabat Musa – kelihatan, para sahabat Musa berkata, “‘Sesungguhnya kami telah tersusul.’” (Surah Ash-Shu‘ara’, 26: 62)

Dengan lautan di hadapan mereka, orang-orang kafir dan tentera Firaun mengejar mereka, sesungguhnya ini adalah masa yang sangat mencabar.

Mendengar kata-kata mereka, Musa, sebagai nabi Tuhan, dengan tegas menjawab, “‘Tuhanku besertaku. Dia akan mengarahkan aku [kepada keselamatan].’” (Surah ash-Shu‘ara’, 26: 63) Ini adalah contoh seorang nabi Tuhan yang sebenar; dalam menghadapi bahaya, Nabi-nabi Allah tidak pernah goyah. Iman mereka, yang berakar kuat dan kukuh, tidak pernah putus asa.

Kemudian Allah Taala mewahyukan kepada Musa untuk memukul laut dengan tongkatnya. “Kemudian ia terbelah, dan setiap bahagian [kelihatan] seperti gunung yang besar.” (Surah Ash-Shu‘ara’, 26: 64) Sesungguhnya Allah menyelamatkan kekasih-Nya dengan cara yang ajaib. Dengan pertolongan Allah, Musa dan para sahabat dapat menyeberangi laut dengan selamat ketika air surut. Apabila Firaun dan tenteranya sampai ke tengah laut, air pasang kembali, menyebabkan mereka ditenggelami oleh laut.

Firaun percaya

Setelah secara salah dan agresif mengejar Musa dan kaumnya dan melihat bahawa dia tidak berjaya dalam rancangannya, Firaun berkata, “'Aku percaya bahawa tiada Tuhan melainkan Dia yang dipercayai oleh Bani Israil, dan aku termasuk orang-orang yang berserah diri kepada-Nya. .'” (Surah Yunus,10: 91)

Sebagai balasan, Tuhan berfirman, “Apa! Sekarang! padahal dahulu kamu adalah orang-orang yang durhaka dan termasuk orang-orang yang membuat kekacauan”. (Surah Yunus, 10:92)

Kata-kata ini memberi penerangan yang besar tentang falsafah iman. Iman adalah berlebihan jika seseorang terpaksa hanya beriman setelah menyaksikan tanda-tanda yang jelas dan nyata. Iman seperti itu lemah, tidak berasas dan tidak bernilai, tidak layak mendapat pahala. Iman yang sebenar ialah kepercayaan kepada yang ghaib dan kepada Allah Yang Maha Esa.

Allah menyatakan kepada Firaun, “Pada hari ini Kami akan menyelamatkan kamu dalam tubuhmu sahaja supaya kamu menjadi tanda bagi orang-orang yang datang sesudahmu.'” (Surah Yunus,10:93) Adalah menarik untuk diperhatikan bahawa hanya Al-Qur’an menyebut perkara ini; Bible dan buku-buku sejarah lain sama sekali tidak bersuara mengenai perkara ini.

Empat puluh hari di Bukit

Setelah diselamatkan daripada cengkaman Firaun dan tenteranya, Bani Israil telah berjumpa dengan suatu kaum yang menyembah berhala; mereka berkata kepada Musa, “‘Hai Musa, buatlah untuk kami tuhan sebagaimana mereka mempunyai tuhan-tuhan.’” (Surah al-A‘raf, 7:139) Orang-orang itu, setelah tinggal di Mesir di bawah pemerintahan Firaun, nampaknya telah dikuasai oleh cara-cara penyembahan berhala kaum Firaun.

Musa menjawab, “‘Sesungguhnya kamu adalah kaum yang jahil. [Tentang] mereka ini, sesungguhnya akan binasa segala yang mereka usahakan, dan sia-sialah segala yang mereka lakukan.’” (Surah al-A‘raf, 7: 139-140)

Al-Qur’an menyatakan bahawa Musa pergi ke Gunung Sinai selama 40 hari. Sebelum pergi, Musa berkata kepada Harun, “'Bertindaklah untukku di antara umatku semasa ketiadaanku, dan uruskanlah mereka dengan baik, dan janganlah kamu mengikuti jalan orang-orang yang membuat kekacauan.'” (Surah al-A'raf, 7:143)

Di atas gunung, diturunkan kepada Musa adalah perintah-perintah Tuhan Yang Maha Kuasa, yang ditulis oleh Musa di atas loh. “Sesungguhnya Musa, dan bukan Tuhan, yang menuliskan pada loh-loh itu perintah-perintah yang diwahyukan kepadanya di atas Bukit; tetapi kerana perintah-perintah itu diwahyukan oleh Tuhan, perbuatan menulis itu telah dinisbahkan kepada-Nya.” (Ulasan Lima Jilid, Jil.2, ms 1038)

Nabi Muhammad (saw) dan Nabi Musa (as)

Dalam surah 73 Al-Qur’an, kita membaca:

“Sesungguhnya Kami telah mengutus kepada kamu seorang Rasul yang menjadi saksi atas kamu, sebagaimana Kami telah mengutus seorang rasul kepada Fir’aun”. (Surah al-Muzzammil, 73:16)

Ayat yang disebutkan di atas merujuk kepada nubuatan Alkitab (Ulangan 18:18) yang meramalkan kemunculan seorang Nabi Tuhan, serupa dengan Musa, di kalangan orang Ismael.

Sepanjang kehidupan Nabi Muhammad (saw) dan Nabi Musa, kita melihat persamaan yang ketara. Sebagai contoh, kedua-duanya adalah nabi yang membawa undang-undang, yang menghadapi tentangan hebat daripada ketua-ketua bandar masing-masing. Selain itu, mereka telah diberikan keajaiban untuk menyokong dakwaan kebenaran mereka, antara ciri-ciri lain yang dikongsi bersama.

Ketika Nabi (saw) menerima wahyu pertama, beliau menjawab dengan berkata:

مَا أَنَا بِقَارِئٍ‏

"Saya tidak boleh membaca." (Sahih al Bukhari, Kitab bad’i l-wahyy, Hadis 3)

Berdasarkan kata-kata yang disebutkan oleh Baginda (saw), Qamar-ul-Anbiya, Hazrat Mirza Bashir Ahmadra menjelaskan bahawa ia bermaksud, “‘Saya tidak dapat memikul tanggungjawab ini.’” (Seal of the Prophets, Vol. I, hlm. 167)

Beliau seterusnya menjelaskan, “Tanggapan ini serupa dengan yang diberikan oleh Hadrat Musa (as) bahawa 'Saya tidak mampu menjadi kenabian, tugas ini harus diserahkan kepada orang lain', tetapi siapa yang lebih mengetahui tentang orang yang mampu menjadi kenabian daripada Allah sendiri. .” (Ibid.)

Menyinggung Nabi Muhammad (saw) dan Nabi Musa (as), Masih Mau’ud (as) menjelaskan:

“Dengan kata lain, seperti halnya ketika Tuhan mengutus Musa (as), di zaman Rasulullah (saw), orang-orang kafir Arab penuh dengan sifat-sifat yang menyerupai Firaun. Mereka juga, seperti Firaun, tidak menahan diri dari pelanggaran sehingga mereka menyaksikan tanda kemuliaan. Pekerjaan Nabi (saw), seperti yang dilakukan oleh Musa. Nampaknya, nampaknya kerja Musa tidak terpuji, tetapi Al-Qur’an menetapkan sebaliknya." (Malfuzat [Bahasa Inggeris], Jld.1, hlm.41) 

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad