Mubaligh Perintis: Bahagian 6 – Melawan cuaca, inflasi dan permusuhan

 

Mubaligh Perintis: Bahagian 6 – Melawan cuaca, inflasi dan permusuhan

20 Januari 2023

Kemas Kini Terakhir pada 21 Januari 2023

Awwab Saad Hayat, Al Hakam

Diterjemahkan oleh Musa Bin Masran

Chaudhry Zahoor Ahmad Bajwa Sahib adalah seorang hamba Khilafat-e-Ahmadiyah yang setia. Dia mendedikasikan hidupnya untuk perkhidmatan iman pada usia 25 tahun sebelum bekerja sebagai kakitangan kerajaan. Dia tetap bersyukur sepanjang hayatnya kerana dikurniakan peluang untuk mengabdikan hidupnya kepada agama Islam.

Chaudhry Zahoor Ahmad Bajwa Sahib juga pernah berkhidmat di England sebagai imam Masjid Fazl, London. Merujuk kepada tempoh hidupnya ini, anaknya, Zaheer Ahmad Bajwa Sahib, pernah menceritakan bahawa apabila seseorang tertanya-tanya tentang keadaan para mubaligh awal melaksanakan tugas mereka, seseorang itu terkejut dengan pengorbanan mereka. Katanya, seorang rakannya, Bashir Lutfur Rahman Sahib memberitahu dia sedang menuntut di Akademi Tentera Laut dekat London pada 1952. Atas arahan bapanya, dia disuruh melawat Masjid Fazl selama sepuluh hari semasa bercuti, di mana Zaheer Ahmad Bapa Bajwa Sahib, Chaudhry Zahoor Ahmad Bajwa Sahib, adalah imam masjid pada masa itu. Bashir Lutfur Rahman Sahib menyatakan bahawa pada hari ketibaannya, dia telah terlambat dan memutuskan untuk makan malam dalam perjalanan ke Masjid Fazl. Semasa dia tiba, Chaudhry Zahoor Ahmad Bajwa Sahib menyediakan bilik untuknya tidur dan berehat. Dia memberitahunya bahawa di bilik sebelah, mereka menunaikan solat Subuh pada waktu-waktu tersebut. Selepas beberapa ketika, Chaudhry Zahoor Ahmad Bajwa Sahib membawa secawan kopi, mengatakan bahawa ia sangat sejuk, jadi dia harus meminumnya. Kemudian, Chaudhry Zahoor Ahmad Bajwa Sahib datang dan berkata bahawa kerana dia mempunyai selimut tambahan, dan kerana ia sangat sejuk, dia memberi Bashir Lutfur Rahman Sahib selimut tambahan untuk kekal hangat. Bashir Lutfur Rahman Sahib berkata, memandangkan ia sangat sejuk dan tiada pengaturan untuk sebarang jenis pemanasan, dia tidak boleh tidur sepanjang malam. Pada sebelah pagi, kereta api pertama bertolak pada pukul 6 pagi, dan waktu solat Subuh adalah pada pukul 6:45. Bashir Lutfur Rahman Sahib menulis surat kepada Imam Sahib dan meninggalkannya dengan mengatakan bahawa ia sangat sejuk sehingga tidak mungkin baginya untuk tinggal pada hari-hari yang tinggal. Dia menulis bahawa dia akan kembali dengan kereta api pertama pada waktu pagi. Dia terkejut bahawa Chaudhry Zahoor Ahmad Bajwa Sahib menjalankan tugasnya dalam keadaan sedemikian. (Harian Al Fazl, Rabwah, 13 Mei 2013)

Ch. Zahoor Ahmad Bajwah

Harus diingat bahawa Hadhrat Masih Mau'ud (as) mempunyai keinginan yang besar untuk penyebaran Islam di Eropah dan penerimaan orang-orang yang tinggal di Barat. Pada suatu ketika, ketika mendengar berita tentang kejayaan perdebatan yang dihadiri oleh beberapa sahabatnya, dia tersenyum dan berkata, “Saya fikir mereka datang dengan berita bahawa orang Eropah telah menjadi Muslim.” (Seerat-ul-Mahdi, Jilid 1, hlm. 273)

Pada tahun 1894, Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan sangat menggalakkan penyebaran Islam di Eropah dan menggalakkan umat Islam untuk bangkit dan menyebarkan ajaran Al-Qur’an. (Nur-ul-Haq II, Ruhani Khazain, Jil. 8, hlm. 344-348) Huzur (as) berkata bahawa ada hati di kalangan orang Inggeris yang sedang menunggu untuk dicerahkan oleh ajaran Islam yang indah. (Ibid)

Hazrat Ahmad (as) menggalakkan umat Islam untuk membimbing orang yang tersesat. Beliau bersabda bahawa tidak ada keraguan bahawa zaman ini memerlukan senjata hujah dan bukti; tidak perlu, katanya, untuk anak panah, busur dan lembing. Huzur (as) menambah bahawa tidak mungkin seseorang memenangi hati orang tanpa mewujudkan cinta dan menghilangkan keraguan. (Ibid)

Huzur (as) seterusnya berkata untuk melantik beberapa orang dari kalangan ulama untuk menjadi pendakwah dan pergi ke negara-negara berbahasa Inggeris dan menyampaikan tabligh Islam. Tidak dinafikan bahawa menjadi kewajipan ulama untuk menyedarkan manusia tentang risalah Islam. (Ibid)

Untuk menyebarkan mesej Islam yang sebenar ke pelosok negara barat, Hazrat Musleh-e-Maud (ra) mendirikan sebuah rumah misi di England dan mula menghantar mubaligh untuk menyebarkan risalah Islam. Apabila sistem penyebaran Islam agak mantap, pada tahun 1924, Huzur (ra) melakukan perjalanan yang panjang dan sukar ke Eropah untuk mengkaji dengan teliti keadaan dan masalah negara-negara ini dan bertemu dengan orang dari setiap kelas. Selepas berunding dengan para sahabat, Huzur (ra) mencadangkan skim kekal dan sistem penyebaran Islam yang lengkap diwujudkan. (Tarikh-e-Ahmadiyyat, Jil. 11, hlm. 6) Perjalanan yang menguntungkan ini bukan sahaja menjadikan misi penyebaran Islam di Eropah lebih teratur dan pantas berbanding sebelum ini, malah kesannya beransur-ansur merebak dari England ke negara-negara lain di Eropah. Kemudian, di bawah skema Tahrik-e-Jadid, para pentabligh agama yang berdaya tahan mencapai Sepanyol, Hungary, Albania, dan Yugoslavia pada tahun 1936, dan Itali dan Poland pada tahun 1937, dan wilayah-wilayah Eropah ini secara langsung memeluk Islam melalui usaha para mubaligh terlatih dan bimbingan Hazrat Musleh-e-Maud (ra).

Misi menyebarkan Islam di bawah skim Tahrik-e-Jadid masih di peringkat awal apabila Perang Dunia global dan dahsyat kedua meletus pada September 1939, yang berakhir pada Ogos 1945. Dalam tempoh enam tahun ini, Hazrat Musleh-e-Maud (ra) menumpukan sepenuh perhatiannya kepada latihan pentabligh Tahrik-e-Jadid yang berdaya tahan. -Jadi, yang telah mengabdikan hidupnya untuk berbakti kepada agama Islam.

Sebaik jalan ke negara asing mula dibuka selepas perang, Huzur (ra) menghantar konvoi sembilan pentabligh dari Qadian ke England pada Disember 1945. Selepas menerima latihan dalam hal tabligh di bawah pengawasan Hazrat Maulana Jalaluddin Shams (ra), imam ketika itu di Masjid London, mereka segera membubarkan dan menubuhkan misi Ahmadiyah di Perancis, Sepanyol, Sicily, Switzerland, dan Jerman.

Apakah kesukaran yang dihadapi oleh misi ini pada mulanya? Apakah cara yang digunakan untuk memulakan dan meneruskan aktiviti penyebaran mereka? Dari pelbagai lembaran sejarah Ahmadiyah, pencapaian luar biasa yang dibuat oleh pengorbanan abadi para pentabligh awal dengan bimbingan Khilafat yang tepat pada masanya akan terus disebutkan dalam artikel-artikel akan datang siri Al Hakam ini ('Mubaligh Perintis').

Sebagai contoh, untuk menunjukkan sekilas perjalanan sukar para pentabligh awal, dicatatkan bahawa apabila pentabligh awal Perancis menghantar laporan pertama mereka untuk berkhidmat kepada Hazrat Musleh-e-Maud (ra), ia khususnya berkaitan dengan kebanggaan negara Perancis dan pendapat berat sebelah mereka mengenai orang lain. Huzur (ra) menyebut kesukaran para mubaligh awal di Perancis dan berkata bahawa dia amat mengetahui perkara-perkara negara yang ditulis oleh mubaligh dalam laporan mereka. Huzur (ra) berkata bahawa dia tidak menghantar mubaligh tanpa tahu keadaan Perancis, mahupun mubaligh tidak mengetahui perkara di sana. (Majlis-e-Irfan, 2 Jun 1946, Al Fazl, 4 Jun 1946, hlm. 5)

Huzur (ra) berkata negara yang ingin berjaya mesti menanggung pelbagai jenis kesusahan. Para mubaligh, kata Huzur (ra), telah memahami bahawa mereka mesti bersedia untuk menanggung kesukaran demi Tuhan Yang Maha Esa. Huzur (ra) menambah, adalah menjadi kewajipan seorang pemimpin sebenar untuk memberitahu rakyatnya bahawa akan ada kesukaran untuk memulakan tugas tersebut. Segala macam kesusahan dan kepayahan terpaksa ditanggung oleh mereka yang mahu menempuh jalan ini. Huzur (ra) berkata bahawa kesukaran kami baru bermula. Apabila sesebuah negara mula membangun dan mengorak langkah pantas, ia lebih ditentang dan menghadapi lebih banyak kesukaran untuk diatasi. Orang-orang kafir tidak banyak menunjukkan kedengkian semasa hidup Nabi (saw) di Mekah seperti yang mereka lakukan semasa hidupnya di Madinah. (Ibid)

 

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad