Mubaligh Perintis: Bahagian 6 – Melawan cuaca, inflasi dan permusuhan
Mubaligh
Perintis: Bahagian 6 – Melawan cuaca, inflasi dan permusuhan
20
Januari 2023
Kemas
Kini Terakhir pada 21 Januari 2023
Awwab
Saad Hayat, Al Hakam
Diterjemahkan
oleh Musa Bin Masran
Chaudhry
Zahoor Ahmad Bajwa Sahib adalah seorang hamba Khilafat-e-Ahmadiyah yang setia. Dia
mendedikasikan hidupnya untuk perkhidmatan iman pada usia 25 tahun sebelum
bekerja sebagai kakitangan kerajaan. Dia tetap bersyukur sepanjang hayatnya
kerana dikurniakan peluang untuk mengabdikan hidupnya kepada agama Islam.
Chaudhry
Zahoor Ahmad Bajwa Sahib juga pernah berkhidmat di England sebagai imam Masjid
Fazl, London. Merujuk kepada tempoh hidupnya ini, anaknya, Zaheer Ahmad Bajwa
Sahib, pernah menceritakan bahawa apabila seseorang tertanya-tanya tentang keadaan
para mubaligh awal melaksanakan tugas mereka, seseorang itu terkejut dengan
pengorbanan mereka. Katanya, seorang rakannya, Bashir Lutfur Rahman Sahib
memberitahu dia sedang menuntut di Akademi Tentera Laut dekat London pada 1952.
Atas arahan bapanya, dia disuruh melawat Masjid Fazl selama sepuluh hari semasa
bercuti, di mana Zaheer Ahmad Bapa Bajwa Sahib, Chaudhry Zahoor Ahmad Bajwa
Sahib, adalah imam masjid pada masa itu. Bashir Lutfur Rahman Sahib menyatakan
bahawa pada hari ketibaannya, dia telah terlambat dan memutuskan untuk makan
malam dalam perjalanan ke Masjid Fazl. Semasa dia tiba, Chaudhry Zahoor Ahmad
Bajwa Sahib menyediakan bilik untuknya tidur dan berehat. Dia memberitahunya
bahawa di bilik sebelah, mereka menunaikan solat Subuh pada waktu-waktu
tersebut. Selepas beberapa ketika, Chaudhry Zahoor Ahmad Bajwa Sahib membawa
secawan kopi, mengatakan bahawa ia sangat sejuk, jadi dia harus meminumnya.
Kemudian, Chaudhry Zahoor Ahmad Bajwa Sahib datang dan berkata bahawa kerana
dia mempunyai selimut tambahan, dan kerana ia sangat sejuk, dia memberi Bashir
Lutfur Rahman Sahib selimut tambahan untuk kekal hangat. Bashir Lutfur Rahman
Sahib berkata, memandangkan ia sangat sejuk dan tiada pengaturan untuk sebarang
jenis pemanasan, dia tidak boleh tidur sepanjang malam. Pada sebelah pagi,
kereta api pertama bertolak pada pukul 6 pagi, dan waktu solat Subuh adalah
pada pukul 6:45. Bashir Lutfur Rahman Sahib menulis surat kepada Imam Sahib dan
meninggalkannya dengan mengatakan bahawa ia sangat sejuk sehingga tidak mungkin
baginya untuk tinggal pada hari-hari yang tinggal. Dia menulis bahawa dia akan
kembali dengan kereta api pertama pada waktu pagi. Dia terkejut bahawa Chaudhry
Zahoor Ahmad Bajwa Sahib menjalankan tugasnya dalam keadaan sedemikian. (Harian
Al Fazl, Rabwah, 13 Mei 2013)
Ch.
Zahoor Ahmad Bajwah
Harus
diingat bahawa Hadhrat Masih Mau'ud (as) mempunyai keinginan yang besar untuk
penyebaran Islam di Eropah dan penerimaan orang-orang yang tinggal di Barat.
Pada suatu ketika, ketika mendengar berita tentang kejayaan perdebatan yang
dihadiri oleh beberapa sahabatnya, dia tersenyum dan berkata, “Saya fikir
mereka datang dengan berita bahawa orang Eropah telah menjadi Muslim.”
(Seerat-ul-Mahdi, Jilid 1, hlm. 273)
Pada
tahun 1894, Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan sangat menggalakkan penyebaran
Islam di Eropah dan menggalakkan umat Islam untuk bangkit dan menyebarkan
ajaran Al-Qur’an. (Nur-ul-Haq II, Ruhani Khazain, Jil. 8, hlm. 344-348) Huzur (as)
berkata bahawa ada hati di kalangan orang Inggeris yang sedang menunggu untuk
dicerahkan oleh ajaran Islam yang indah. (Ibid)
Hazrat
Ahmad (as) menggalakkan umat Islam untuk membimbing orang yang tersesat. Beliau
bersabda bahawa tidak ada keraguan bahawa zaman ini memerlukan senjata hujah
dan bukti; tidak perlu, katanya, untuk anak panah, busur dan lembing. Huzur (as)
menambah bahawa tidak mungkin seseorang memenangi hati orang tanpa mewujudkan
cinta dan menghilangkan keraguan. (Ibid)
Huzur
(as) seterusnya berkata untuk melantik beberapa orang dari kalangan ulama untuk
menjadi pendakwah dan pergi ke negara-negara berbahasa Inggeris dan
menyampaikan tabligh Islam. Tidak dinafikan bahawa menjadi kewajipan ulama
untuk menyedarkan manusia tentang risalah Islam. (Ibid)
Untuk
menyebarkan mesej Islam yang sebenar ke pelosok negara barat, Hazrat
Musleh-e-Maud (ra) mendirikan sebuah rumah misi di England dan mula menghantar
mubaligh untuk menyebarkan risalah Islam. Apabila sistem penyebaran Islam agak
mantap, pada tahun 1924, Huzur (ra) melakukan perjalanan yang panjang dan sukar
ke Eropah untuk mengkaji dengan teliti keadaan dan masalah negara-negara ini
dan bertemu dengan orang dari setiap kelas. Selepas berunding dengan para
sahabat, Huzur (ra) mencadangkan skim kekal dan sistem penyebaran Islam yang
lengkap diwujudkan. (Tarikh-e-Ahmadiyyat, Jil. 11, hlm. 6) Perjalanan yang
menguntungkan ini bukan sahaja menjadikan misi penyebaran Islam di Eropah lebih
teratur dan pantas berbanding sebelum ini, malah kesannya beransur-ansur
merebak dari England ke negara-negara lain di Eropah. Kemudian, di bawah skema
Tahrik-e-Jadid, para pentabligh agama yang berdaya tahan mencapai Sepanyol,
Hungary, Albania, dan Yugoslavia pada tahun 1936, dan Itali dan Poland pada
tahun 1937, dan wilayah-wilayah Eropah ini secara langsung memeluk Islam melalui
usaha para mubaligh terlatih dan bimbingan Hazrat Musleh-e-Maud (ra).
Misi
menyebarkan Islam di bawah skim Tahrik-e-Jadid masih di peringkat awal apabila
Perang Dunia global dan dahsyat kedua meletus pada September 1939, yang
berakhir pada Ogos 1945. Dalam tempoh enam tahun ini, Hazrat Musleh-e-Maud (ra)
menumpukan sepenuh perhatiannya kepada latihan pentabligh Tahrik-e-Jadid yang
berdaya tahan. -Jadi, yang telah mengabdikan hidupnya untuk berbakti kepada
agama Islam.
Sebaik
jalan ke negara asing mula dibuka selepas perang, Huzur (ra) menghantar konvoi
sembilan pentabligh dari Qadian ke England pada Disember 1945. Selepas menerima
latihan dalam hal tabligh di bawah pengawasan Hazrat Maulana Jalaluddin Shams (ra),
imam ketika itu di Masjid London, mereka segera membubarkan dan menubuhkan misi
Ahmadiyah di Perancis, Sepanyol, Sicily, Switzerland, dan Jerman.
Apakah
kesukaran yang dihadapi oleh misi ini pada mulanya? Apakah cara yang digunakan
untuk memulakan dan meneruskan aktiviti penyebaran mereka? Dari pelbagai
lembaran sejarah Ahmadiyah, pencapaian luar biasa yang dibuat oleh pengorbanan
abadi para pentabligh awal dengan bimbingan Khilafat yang tepat pada masanya
akan terus disebutkan dalam artikel-artikel akan datang siri Al Hakam ini
('Mubaligh Perintis').
Sebagai
contoh, untuk menunjukkan sekilas perjalanan sukar para pentabligh awal,
dicatatkan bahawa apabila pentabligh awal Perancis menghantar laporan pertama
mereka untuk berkhidmat kepada Hazrat Musleh-e-Maud (ra), ia khususnya
berkaitan dengan kebanggaan negara Perancis dan pendapat berat sebelah mereka
mengenai orang lain. Huzur (ra) menyebut kesukaran para mubaligh awal di
Perancis dan berkata bahawa dia amat mengetahui perkara-perkara negara yang
ditulis oleh mubaligh dalam laporan mereka. Huzur (ra) berkata bahawa dia tidak
menghantar mubaligh tanpa tahu keadaan Perancis, mahupun mubaligh tidak
mengetahui perkara di sana. (Majlis-e-Irfan, 2 Jun 1946, Al Fazl, 4 Jun 1946,
hlm. 5)
Huzur
(ra) berkata negara yang ingin berjaya mesti menanggung pelbagai jenis
kesusahan. Para mubaligh, kata Huzur (ra), telah memahami bahawa mereka mesti
bersedia untuk menanggung kesukaran demi Tuhan Yang Maha Esa. Huzur (ra)
menambah, adalah menjadi kewajipan seorang pemimpin sebenar untuk memberitahu
rakyatnya bahawa akan ada kesukaran untuk memulakan tugas tersebut. Segala
macam kesusahan dan kepayahan terpaksa ditanggung oleh mereka yang mahu
menempuh jalan ini. Huzur (ra) berkata bahawa kesukaran kami baru bermula.
Apabila sesebuah negara mula membangun dan mengorak langkah pantas, ia lebih ditentang
dan menghadapi lebih banyak kesukaran untuk diatasi. Orang-orang kafir tidak
banyak menunjukkan kedengkian semasa hidup Nabi (saw) di Mekah seperti yang
mereka lakukan semasa hidupnya di Madinah. (Ibid)
Comments
Post a Comment