Mubaligh Perintis: Bahagian 1 - Pengorbanan dan Pencapaian
Mubaligh Perintis: Bahagian 1 - Pengorbanan dan Pencapaian
5
Ogos 2022
Terakhir
dikemas kini pada 16 September 2022
Awwab
Saad Hayat, Al Hakam
Diterjemahkan
oleh Musa Bin Masran
Satu
siri melihat mubaligh perintis dan penganut Jamaat Ahmadiyah Muslim yang
memberi keutamaan kepada iman ke atas dunia.
Pengenalan
Di
dalam Al-Qur’an, Allah yang Maha Kuasa menyatakan, “Sudah tentu, Allah telah
membeli orang -orang yang beriman kepada orang-orang mereka dan harta mereka
sebagai balasan untuk taman yang mereka miliki.” (Surah Al-Taubah, 9:111)
Menjanjikan
untuk membuat orang percaya tinggal di taman surgawi sebagai akibat dari
pengorbanan mereka di jalan Allah, Allah lagi berfirman:
“Bersukacitalah,
dalam tawar-menawar kamu yang telah kamu buat dengannya; dan ia adalah kejayaan
tertinggi.” (Surah Al-Taubah, 9:111)
Untuk
menggambarkan lagi perkara ini, Allah telah membentangkan contoh-contoh besar
nabi Ibrahim (as) dan Ismail (as) di pelbagai tempat Al-Qur’an.
Untuk
mencapai sokongan dan kasih Allah, adalah kewajipan kepada orang-orang yang
telah mengorbankan nyawa mereka untuk tujuan Islam untuk menjaga contoh-contoh
Nabi Ibrahim (as) dan anaknya, Nabi Ismail (as), di hadapan mereka. Pelajaran
sejarah yang hebat ini pastinya menyatakan bahawa jika seseorang menumpukan
segala yang mereka miliki untuk kesenangan Allah, sambil meremajakan
kepercayaan mereka dalam kenangan Nabi Ibrahim (as) dan menawarkan hidup mereka
dengan cara yang sama, pengorbanan dan pengabdian mereka pasti akan diterima
oleh Allah Yang Maha Kuasa.
Pada
zaman awal Islam, para sahabat dari Nabi-nabi menunjukkan makna sebenar waqf
(dedikasi kehidupan untuk tujuan mulia) melalui tindakan, perasaan, emosi,
keinginan, keselesaan, kekayaan dan setiap aspek kehidupan manusia. Dan dengan
menetapkan preseden untuk setiap jenis pengorbanan tanpa pamrih, mereka
menetapkan contoh untuk generasi akan datang.
Konsep
Waqf di Jamaat Ahmadiyah Muslim
Oleh
itu, dalam zaman kebangkitan Islam ini, sebagai peringatan tentang pengorbanan
abadi yang disebutkan di atas, Masihi Mau’ud yang Dijanjikan, Hazrat Mirza
Ghulam Ahmad (as) memulakan semula skim Waqf. Segala-galanya Hazrat Ahmad (as)
adalah berdasarkan keinginan Allah. Semangatnya untuk menyebarkan Islam dan
mempertahankannya sebagai unggul ke atas semua agama tidak dapat ditandingi
dalam 1300 tahun yang lalu. Dia mengabdikan semua yang dia harus punca Islam.
Inilah semangat Hazrat Ahmad (as) yang ingin didalam anggota Jamaatnya.
Pada
bulan September 1907, Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan memulakan skim untuk
hidup (Badr, 3 Oktober 1907) dan pada kesempatan ini, mengarahkan Hazrat Mufti
Muhammad Sadiq (ra) untuk membuat senarai orang yang telah mendedikasikan
kehidupan mereka. Oleh itu, daftar dibuat untuk tujuan ini di mana nama-nama
sahabat yang menawarkan kehidupan mereka untuk tujuan mulia ini direkodkan.
Selepas
kewafatan Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan, Khulafa, pada masa masing
-masing, membawa sistem dedikasi kehidupan yang hebat ini dalam bentuk pelbagai
skim. Oleh itu, melalui skim seperti waqf-e-zindagi, waqf-e-aulad (waqf
anak-anak), Waqf Baad Az Retirement (Waqf selepas bersara), Waqf-e-Arzi dan
Waqf-e-Nau, ahli-ahli Jamaat adalah - seperti yang mereka lakukan hari ini -
dapat berkhidmat dalam pelbagai kapasiti. Walaupun belia Jamaat menawarkan diri
mereka untuk melayani agama, ibu bapa juga memberi tindak balas kepada skim ini
dan menawarkan anak -anak mereka untuk tujuan mulia ini. Begitu juga, orang
tua, dengan pengalaman mereka, datang ke perkhidmatan Jamaat selepas bersara.
Orang-orang dari pelbagai lapisan kehidupan dapat pergi ke jabatan yang
berlainan semasa cuti dan berkhidmat sebagai penganut sementara, dan amalan ini
terus ke hari ini. Sekitar 75,522 jiwa yang bernasib baik, dari seluruh dunia,
telah menyertai skim waqf-e-nau, sahaja. (Al Hakam, Ahmadiyyat terus maju: Huzur
menyampaikan Ceramah kedua di Jalsa Salana UK 2021)
Marilah
kita merenungkan beberapa soalan yang berkaitan, seperti, apakah waqf? Apakah
syaratnya? Apakah perkara yang perlu diingat ketika membuat keputusan ini?
Dalam
hal ini, Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan bersabda:
“Islam
yang benar adalah untuk mendedikasikan semua tenaga dan kekuatan seseorang
dalam cara Allah untuk sepanjang hayat seseorang supaya seseorang dapat
mewarisi kehidupan yang murni. Oleh itu, Tuhan Yang Maha Esa menunjuk kepada wakaf
Ilahi ini [dalam ayat berikut]:
مَنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلّٰهِ وَهُوَ مُحْسِنٌ فَلَهُ أَجْرُهُ عِنْدَ رَبِّهِ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُوْنَ"
[‘Sesiapa
yang mengemukakan dirinya sepenuhnya kepada Allah, dan adalah pelaku yang baik,
akan mendapat ganjarannya dengan Tuhannya. Tidak ada ketakutan yang akan
berlaku, tidak (mereka) berduka’]. Makna أسلم di tempat ini adalah bahawa
seseorang jatuh di ambang ilahi, diselubungi oleh pakaian kerendahan hati dan
kelembutan; dan harus mendedikasikan hidupnya, kekayaan, dan kehormatan untuk
Allah dan menjadikan dunia, dan semua unsur -unsurnya, hamba agama. (Al Hakam,
16 Ogos 1900)
Hazrat
Khalifatul Masih I (ra), sambil menyatakan bagaimana Allah menerima pengorbanan
hamba-Nya dan bagaimana Dia membuat pengorbanan ini berbuah, menulis:
“Siapakah
yang mengorbankan [hidupnya kepada Allah], Allah memberikan rahmat khas
kepadanya. Allah menjadi penjaga-Nya.” (Badr, 21 Januari 1909)
Hazrat
Khalifatul Masih I (ra), sambil memulakan panggilan untuk menumpukan seluruh
kehidupan seseorang, menyatakan:
“Keadaan
semasa Islam menuntut agar seumur hidup didedikasikan untuknya - dan harus ada
banyak yang mendedikasikan kehidupan mereka. Ini adalah masa di mana, pada masa
ini, untuk berkhidmat dalam kapasiti kecil adalah ganjaran yang lebih besar
daripada memberi perkhidmatan yang besar pada masa akan datang. Islam sedang dihapuskan.
Oleh itu, sedikit perkhidmatan yang membantu pada masa ini adalah bernilai
lebih tinggi.” (Khutbah Jumaat, 20 September 1918, diterbitkan di Al Fazl, 1
Oktober 1918, ms 5)
Arahan
dan nasihat Khulafa dari Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan adalah layak
ditulis dan diingati kerana ia melalui kata-kata dan nasihat mereka bahawa alat
hayat dilengkapi dengan sedekah rohani untuk membantu mereka. Sebagai contoh,
Hazrat Musleh-e-Maud (ra), melalui pelbagai ucapan dan alamatnya, ditanamkan
dalam mubaligh semangat tekad dan mengajar mereka untuk bekerja di setiap
bidang dan menghadapi setiap cabaran dengan tujuan dan semangat yang tinggi.
Nasihat yang diberikan oleh Hazrat Musleh-e-Maud (ra) kepada Hazrat Maulvi
Muhammad Din (ra), semasa berlepas ke Amerika Syarikat, termasuk:
“Orang
yang kecewa tidak pernah berjaya; Orang yang merenungkan usaha masa depannya,
walaupun ketika lehernya] di bawah pedang, berjaya.” (Al Fazl, 25 Januari 1923)
Khulafa,
sambil berusaha untuk kemajuan intelektual awal hidup, juga mengambil
langkah-langkah untuk menunjukkan kepada dunia kebesaran
pengorbanan-pengorbanan. Sebagai contoh, pada bulan Oktober 1946, ketika Maulvi
Rashid Ahmad Chughtai Sahib akan pergi ke Palestin sebagai mubaligh, dia meminta
Hazrat Musleh-e-Maud (ra) untuk melawat rumahnya di Qadian. Oleh itu, walaupun
kesihatannya yang lemah pada masa itu, Huzur (ra) memenuhi permintaannya dengan
melawat rumahnya dan mengetuai doa senyap.
Siri
baru di Al Hakam
Dalam
siri ini, kami berusaha untuk memberikan gambaran ringkas tentang pengorbanan
dan kerja-kerja lebih daripada 200 hamba terkenal Jamaat yang mendedikasikan
kehidupan mereka dan melakukan tugas mereka untuk memberitakan Islam Ahmadiyyat
ke sudut-sudut bumi. Antaranya adalah personaliti yang bernasib baik yang
mengalami kesulitan penjara untuk tujuan mulia ini dan kembali menang dari
jihad, khutbah. Ada yang mengorbankan nyawa mereka dan mencapai kedudukan
syahid. Tentera Islam ini diberikan kemenangan ini oleh rahmat Tuhan Yang Maha
Kuasa; Walau bagaimanapun, Khilafat Ahmadiyah memainkan peranan besar dalam
menanamkan semangat pengorbanan ini. Khulafa melaksanakan misi ini dengan
kecekapan dan ketekunan yang besar pada asas -asas pepejal yang dipasang Masihi
Mau’ud (as) yang Dijanjikan. Usaha mereka melancarkan rangkaian pusat Tabligh
di seluruh dunia dan memulakan revolusi yang memihak kepada Islam, menyebabkan
mereka yang menentang dan menyerang Islam melarikan diri.
Selepas
satu siri kegagalan, misi Kristian di beberapa negara Afrika terpaksa berhenti
berkhutbah. Oleh kerana usaha Jamaat-e-Ahmadiyah, doktrin Tritunggal mula
pudar. Ini adalah fakta yang diakui walaupun bukan Islam. Dunia Islam akan
sentiasa terhutang budi kepada Khulafa-e-Ahmadiyyat kerana menjalankan revolusi
rohani sejagat ini.
Marilah
kita melihat beberapa pengorbanan mubaligh awal ini:
Hazrat
Sufi Muti-ur-Rahman dilahirkan di Bengal Timur. Apabila dia menerima Ahmadiyyat
pada usia 15 tahun, bapanya membuangnya dari rumahnya. Sufi Muti-ur-Rahman
Sahib kemudian datang ke Qadian dan, di bawah arahan dan bimbingan Hazrat
Mulseh-e-Maud (ra), mula belajar di Islamia College Lahore. Kemudian, bapanya
juga menerima Ahmadiyyat dan pergi ke Qadian. Setelah menamatkan BAnya, Sufi
Muti-ur-Rahman Sahib dilantik sebagai Guru Besar di sebuah kampung bernama
Ghatyalian (sekarang di Daerah Sialkot, Pakistan). Pada masa ini, beliau
menyelesaikan MA dan mendedikasikan hidupnya kepada perkhidmatan Islam.
Sufi
Matiur Rahman Sahib
Hazrat
Sufi Muti-ur-Rahman Sahib
Pada
tahun 1928, beliau dilantik sebagai mubaligh di Amerika Syarikat, di mana
beliau berkhidmat sehingga tahun 1948. Di sana, beliau juga menulis beberapa
buku dan berkhidmat sebagai editor Kajian Agama.
Mengenai
Sufi Muti-ur-Rahman Sahib, Syed Ahmad Ali Shah Sahib, yang kemudiannya menjadi
mubaligh Karachi, mengatakan bahawa ketika Sufi Muti-ur-ur-Rahman Sahib pulang
ke rumah setelah berkhidmat selama 12 tahun di Amerika Syarikat sebagai mubaligh,
anaknya, Lutf-ur-Rahman, dan anggota lain dari Jamaat tiba di lapangan terbang
Karachi untuk menerima dia. Syed Ahmad Ali Shah Sahib menyatakan bahawa dia
menyedari bahawa Sufi Sahib tidak bercakap dengan anaknya. Syed Ahmad Ali Shah
Sahib bertanya, “Adakah anda tahu lelaki ini?” Sufi Muti-ur-Rahman Sahib
menjawab negatif.
Syed
Ahmad Ali Shah Sahib meriwayatkan bahawa matanya terperangkap dan dia menjadi
sangat emosional. Dia berkata kerana matanya mengisi air mata, dia hampir tidak
dapat memberitahunya bahawa anak lelaki itu, Lutf-ur-Rahman, sebenarnya Sufi
Muti-ur-Rahman Sahib. Lutf-ur-Rahman muda tetap diam. Sufi Sahib bangun, dengan
air mata mengalir dari matanya, dan segera memeluk anaknya. (Al Fazl Rabwah, 24
Februari 2005, ms 4)
Setelah
menghabiskan 12 tahun berkhidmat Islam di negara lain yang jauh dari
keluarganya, Sufi Muti-ur-Rahman Sahib, setelah ketibaan, tidak dapat mengenali
anaknya yang kemudiannya menjadi seorang dewasa muda.
Ini
yang tahan lama hidup beribu-ribu batu jauhnya dari orang yang tersayang dan
keluarga. Orang-orang Tuhan ini memenuhi kewajipan memberitakan Ahmadiyyat ke
sudut-sudut bumi.
Mubaligh
pertama Jamaat Ahmadiyah ke Eropah, Hazrat Chaudhry Fateh Muhammad Sayal (ra),
setelah menamatkan pengajiannya dan mencapai ijazahnya, cukup bernasib baik
untuk dilantik sebagai mubaligh ke England pada bulan Jun 1913. Dia menubuhkan
misi Ahmadiyah pertama di Eropah. Dia akan diingati selama-lamanya sebagai
mubaligh pertama England.
Hazrat
Chaudhry Fateh Muhammad Sayal Sahib
Hazrat
Chaudhry Fateh Muhammad Sayal (ra)
Melipat
melalui halaman sejarah, kita membaca bahawa sebagai tambahan kepada
persekitaran yang tidak dikenali, cuaca yang teruk dan diet yang berbeza,
Hazrat Chaudhry Fateh Muhammad Sayal (ra) menghadapi halangan-halangan yang
aneh dan bahkan pembangkang dalam kegiatannya.
Khawaja
Kamal-ud-din sahib, yang sudah hadir di London, menghantar permintaan kepada
Hazrat Khalifatul Masih I (ra) untuk menghantar seorang mubaligh ke London.
Oleh itu, atas panggilan Hazrat Khalifatul Masih I (ra), Hazrat Chaudhry Fateh
Muhammad Sayal (ra) menawarkan namanya untuk tujuan besar ini yang diterima
dengan baik oleh Hazrat Khalifatul Masih I (ra).
Hazrat
Chaudhry Muhammad Zafrulla Khan (ra) menyatakan bahawa ketika Hazrat Chaudhry
Fateh Muhammad Sayal (ra) melawat London, dia mencetak dan mengedarkan risalah
berjudul Wafat-e-Hazrat Isa (as) (kewafatan Nabi Yesus (as)). Apabila Khawaja
Kamaluddin Sahib mengetahui tentang perkara ini, dia bertanya kepadanya mengapa
dia telah menerbitkan risalah ini dan menyatakan bahawa ia adalah cara untuk
menyebabkan gangguan dan kekecohan sebagai asas dan asas agama Kristian adalah
dalam kepercayaan kenaikan Yesus. Setelah mendengar apa yang dikatakan Khawaja
Kamaluddin Sahib, Hazrat Chaudhry Fateh Muhammad Sayal (ra) menjawab bahawa
jika dia tidak dapat membuktikan kewafatan Nabi Yesus (as), maka apakah
maksudnya ke London?
Hazrat
Chaudhry Fateh Muhammad Sayal (ra) mengguna pakai pelbagai kaedah berkhutbah di
London. Dia menyatakan bahawa dia pernah pergi ke Hyde Park di London dan berkhutbah
setiap hari di Speakers 'Corner - tempat yang didedikasikan untuk bercakap awam
dan sering dikunjungi oleh orang-orang seperti Karl Marx, Vladimir Lenin dan
George Orwell. Pelbagai orang akan datang dan mendengar mesej Hazrat Chaudhry
Fateh Muhammad Sayal (ra).
Apa
yang luar biasa ialah Hazrat Chaudhry Fateh Muhammad Sayal (ra) mempunyai
keberanian untuk memberitakan kebenaran sambil duduk di tengah-tengah Empayar
British. Harus diingat bahawa pada masa itu, sebahagian besar dunia, termasuk
anak benua India, berada di bawah pemerintahan British dan pada masa itu,
seseorang dari salah satu kawasan yang ditakdirkannya, yang mematuhi agamanya,
gaya tradisional pakaian , janggut dan penampilan, tidak dipengaruhi sedikit
pun oleh kehidupan Eropah dan tetap dikhaskan untuk memberitakan ajaran-ajaran
Islam yang benar.
Pada
bulan April 1918, beliau kembali ke India. Beliau melawat London sekali lagi
pada tahun 1919 dan tinggal di sana sehingga Mei 1921. Pada masa ini, di bawah
bimbingan Hazrat Musleh-e-Maud (ra), beliau juga memperoleh sebidang tanah, di
mana Masjid Fazl, London terletak hari ini.
Berbanding
dengan negara -negara Islam, organisasi dan institusi yang memiliki kekayaan,
pengaruh politik dan sosial, pembelian sebidang tanah di London, yang
kemudiannya akan menjadi kediaman Khilafat selama tiga setengah dekad (1984
hingga 2019), oleh Misionari Jamaat yang rendah hati tidak begitu luar biasa.
Hazrat
Musleh-e-Maud (ra) tinggal di Dharamshala, sebuah bandar di negeri India
Himachal Pradesh, ketika dia menerima berita baik tanah yang dibeli di London.
Setelah kesempatan ini, dia mengadakan upacara mudah yang menyatakan rasa
terima kasihnya terhadap Allah. Dalam upacara ini, semua yang mengiringi Huzur
(ra) dalam perjalanan - seperti Hazrat Mirza Bashir Ahmad (ra) Ma, Hazrat Mirza
Sharif Ahmad (ra), Hazrat Mir Muhammad Ismail (ra), Hazrat Maulvi Abdur Rahim
Dard (ra), di London yang akan dibina. Setelah semua orang telah membacakan
Odes mereka, Hazrat Musleh-e-Maud (ra) membacakan gandaan berikut dari syairnya:
مركزِ شرک سے آوازهٔ توحيد
اٹها
نور
كے سامنے ظلمت بهلا كيا ٹهہرے گی
جان لو جلد ه اب ظلمِ صنا اٹها
“Panggilan
kepada ketauhidan Tuhan telah dibuat dari pusat politeisme; Tonton ketika
matahari terbit dari barat.”
“Bagaimana
kegelapan boleh berlaku sebelum cahaya? Kezaliman tuhan -tuhan lama kini dilihat
berakhirnya.”
Syair
diikuti dengan Solat Asar. Selepas Solat, makan malam telah dibentangkan dan
banyak yang dijemput untuk kesempatan ini di mana pujian dan rasa syukur
ditawarkan kepada Allah kerana memberikan kemenangan ini. Ini adalah langkah
lebih dekat dengan penyebaran islam kepada penonton Barat dan membuka pintu
kepada penggenapan sabda Nabi Suci (saw) berkenaan dengan Hari Akhir, “Matahari
akan terbit dari Barat”.
Comments
Post a Comment