Mubaligh Perintis: Bahagian 1 - Pengorbanan dan Pencapaian

Mubaligh Perintis: Bahagian 1 - Pengorbanan dan Pencapaian

5 Ogos 2022

Terakhir dikemas kini pada 16 September 2022

Awwab Saad Hayat, Al Hakam

Diterjemahkan oleh Musa Bin Masran

Satu siri melihat mubaligh perintis dan penganut Jamaat Ahmadiyah Muslim yang memberi keutamaan kepada iman ke atas dunia.

Pengenalan

Di dalam Al-Qur’an, Allah yang Maha Kuasa menyatakan, “Sudah tentu, Allah telah membeli orang -orang yang beriman kepada orang-orang mereka dan harta mereka sebagai balasan untuk taman yang mereka miliki.” (Surah Al-Taubah, 9:111)

Menjanjikan untuk membuat orang percaya tinggal di taman surgawi sebagai akibat dari pengorbanan mereka di jalan Allah, Allah lagi berfirman:

“Bersukacitalah, dalam tawar-menawar kamu yang telah kamu buat dengannya; dan ia adalah kejayaan tertinggi.” (Surah Al-Taubah, 9:111)

Untuk menggambarkan lagi perkara ini, Allah telah membentangkan contoh-contoh besar nabi Ibrahim (as) dan Ismail (as) di pelbagai tempat Al-Qur’an.

Untuk mencapai sokongan dan kasih Allah, adalah kewajipan kepada orang-orang yang telah mengorbankan nyawa mereka untuk tujuan Islam untuk menjaga contoh-contoh Nabi Ibrahim (as) dan anaknya, Nabi Ismail (as), di hadapan mereka. Pelajaran sejarah yang hebat ini pastinya menyatakan bahawa jika seseorang menumpukan segala yang mereka miliki untuk kesenangan Allah, sambil meremajakan kepercayaan mereka dalam kenangan Nabi Ibrahim (as) dan menawarkan hidup mereka dengan cara yang sama, pengorbanan dan pengabdian mereka pasti akan diterima oleh Allah Yang Maha Kuasa.

Pada zaman awal Islam, para sahabat dari Nabi-nabi menunjukkan makna sebenar waqf (dedikasi kehidupan untuk tujuan mulia) melalui tindakan, perasaan, emosi, keinginan, keselesaan, kekayaan dan setiap aspek kehidupan manusia. Dan dengan menetapkan preseden untuk setiap jenis pengorbanan tanpa pamrih, mereka menetapkan contoh untuk generasi akan datang.

Konsep Waqf di Jamaat Ahmadiyah Muslim

Oleh itu, dalam zaman kebangkitan Islam ini, sebagai peringatan tentang pengorbanan abadi yang disebutkan di atas, Masihi Mau’ud yang Dijanjikan, Hazrat Mirza Ghulam Ahmad (as) memulakan semula skim Waqf. Segala-galanya Hazrat Ahmad (as) adalah berdasarkan keinginan Allah. Semangatnya untuk menyebarkan Islam dan mempertahankannya sebagai unggul ke atas semua agama tidak dapat ditandingi dalam 1300 tahun yang lalu. Dia mengabdikan semua yang dia harus punca Islam. Inilah semangat Hazrat Ahmad (as) yang ingin didalam anggota Jamaatnya.

Pada bulan September 1907, Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan memulakan skim untuk hidup (Badr, 3 Oktober 1907) dan pada kesempatan ini, mengarahkan Hazrat Mufti Muhammad Sadiq (ra) untuk membuat senarai orang yang telah mendedikasikan kehidupan mereka. Oleh itu, daftar dibuat untuk tujuan ini di mana nama-nama sahabat yang menawarkan kehidupan mereka untuk tujuan mulia ini direkodkan.

Selepas kewafatan Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan, Khulafa, pada masa masing -masing, membawa sistem dedikasi kehidupan yang hebat ini dalam bentuk pelbagai skim. Oleh itu, melalui skim seperti waqf-e-zindagi, waqf-e-aulad (waqf anak-anak), Waqf Baad Az Retirement (Waqf selepas bersara), Waqf-e-Arzi dan Waqf-e-Nau, ahli-ahli Jamaat adalah - seperti yang mereka lakukan hari ini - dapat berkhidmat dalam pelbagai kapasiti. Walaupun belia Jamaat menawarkan diri mereka untuk melayani agama, ibu bapa juga memberi tindak balas kepada skim ini dan menawarkan anak -anak mereka untuk tujuan mulia ini. Begitu juga, orang tua, dengan pengalaman mereka, datang ke perkhidmatan Jamaat selepas bersara. Orang-orang dari pelbagai lapisan kehidupan dapat pergi ke jabatan yang berlainan semasa cuti dan berkhidmat sebagai penganut sementara, dan amalan ini terus ke hari ini. Sekitar 75,522 jiwa yang bernasib baik, dari seluruh dunia, telah menyertai skim waqf-e-nau, sahaja. (Al Hakam, Ahmadiyyat terus maju: Huzur menyampaikan Ceramah kedua di Jalsa Salana UK 2021)

Marilah kita merenungkan beberapa soalan yang berkaitan, seperti, apakah waqf? Apakah syaratnya? Apakah perkara yang perlu diingat ketika membuat keputusan ini?

Dalam hal ini, Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan bersabda:

“Islam yang benar adalah untuk mendedikasikan semua tenaga dan kekuatan seseorang dalam cara Allah untuk sepanjang hayat seseorang supaya seseorang dapat mewarisi kehidupan yang murni. Oleh itu, Tuhan Yang Maha Esa menunjuk kepada wakaf Ilahi ini [dalam ayat berikut]:

مَنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلّٰهِ وَهُوَ مُحْسِنٌ فَلَهُ أَجْرُهُ عِنْدَ رَبِّهِ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُوْنَ"

[‘Sesiapa yang mengemukakan dirinya sepenuhnya kepada Allah, dan adalah pelaku yang baik, akan mendapat ganjarannya dengan Tuhannya. Tidak ada ketakutan yang akan berlaku, tidak (mereka) berduka’]. Makna أسلم di tempat ini adalah bahawa seseorang jatuh di ambang ilahi, diselubungi oleh pakaian kerendahan hati dan kelembutan; dan harus mendedikasikan hidupnya, kekayaan, dan kehormatan untuk Allah dan menjadikan dunia, dan semua unsur -unsurnya, hamba agama. (Al Hakam, 16 Ogos 1900)

Hazrat Khalifatul Masih I (ra), sambil menyatakan bagaimana Allah menerima pengorbanan hamba-Nya dan bagaimana Dia membuat pengorbanan ini berbuah, menulis:

“Siapakah yang mengorbankan [hidupnya kepada Allah], Allah memberikan rahmat khas kepadanya. Allah menjadi penjaga-Nya.” (Badr, 21 Januari 1909)

Hazrat Khalifatul Masih I (ra), sambil memulakan panggilan untuk menumpukan seluruh kehidupan seseorang, menyatakan:

“Keadaan semasa Islam menuntut agar seumur hidup didedikasikan untuknya - dan harus ada banyak yang mendedikasikan kehidupan mereka. Ini adalah masa di mana, pada masa ini, untuk berkhidmat dalam kapasiti kecil adalah ganjaran yang lebih besar daripada memberi perkhidmatan yang besar pada masa akan datang. Islam sedang dihapuskan. Oleh itu, sedikit perkhidmatan yang membantu pada masa ini adalah bernilai lebih tinggi.” (Khutbah Jumaat, 20 September 1918, diterbitkan di Al Fazl, 1 Oktober 1918, ms 5)

Arahan dan nasihat Khulafa dari Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan adalah layak ditulis dan diingati kerana ia melalui kata-kata dan nasihat mereka bahawa alat hayat dilengkapi dengan sedekah rohani untuk membantu mereka. Sebagai contoh, Hazrat Musleh-e-Maud (ra), melalui pelbagai ucapan dan alamatnya, ditanamkan dalam mubaligh semangat tekad dan mengajar mereka untuk bekerja di setiap bidang dan menghadapi setiap cabaran dengan tujuan dan semangat yang tinggi. Nasihat yang diberikan oleh Hazrat Musleh-e-Maud (ra) kepada Hazrat Maulvi Muhammad Din (ra), semasa berlepas ke Amerika Syarikat, termasuk:

“Orang yang kecewa tidak pernah berjaya; Orang yang merenungkan usaha masa depannya, walaupun ketika lehernya] di bawah pedang, berjaya.” (Al Fazl, 25 Januari 1923)

Khulafa, sambil berusaha untuk kemajuan intelektual awal hidup, juga mengambil langkah-langkah untuk menunjukkan kepada dunia kebesaran pengorbanan-pengorbanan. Sebagai contoh, pada bulan Oktober 1946, ketika Maulvi Rashid Ahmad Chughtai Sahib akan pergi ke Palestin sebagai mubaligh, dia meminta Hazrat Musleh-e-Maud (ra) untuk melawat rumahnya di Qadian. Oleh itu, walaupun kesihatannya yang lemah pada masa itu, Huzur (ra) memenuhi permintaannya dengan melawat rumahnya dan mengetuai doa senyap.

Siri baru di Al Hakam

Dalam siri ini, kami berusaha untuk memberikan gambaran ringkas tentang pengorbanan dan kerja-kerja lebih daripada 200 hamba terkenal Jamaat yang mendedikasikan kehidupan mereka dan melakukan tugas mereka untuk memberitakan Islam Ahmadiyyat ke sudut-sudut bumi. Antaranya adalah personaliti yang bernasib baik yang mengalami kesulitan penjara untuk tujuan mulia ini dan kembali menang dari jihad, khutbah. Ada yang mengorbankan nyawa mereka dan mencapai kedudukan syahid. Tentera Islam ini diberikan kemenangan ini oleh rahmat Tuhan Yang Maha Kuasa; Walau bagaimanapun, Khilafat Ahmadiyah memainkan peranan besar dalam menanamkan semangat pengorbanan ini. Khulafa melaksanakan misi ini dengan kecekapan dan ketekunan yang besar pada asas -asas pepejal yang dipasang Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan. Usaha mereka melancarkan rangkaian pusat Tabligh di seluruh dunia dan memulakan revolusi yang memihak kepada Islam, menyebabkan mereka yang menentang dan menyerang Islam melarikan diri.

Selepas satu siri kegagalan, misi Kristian di beberapa negara Afrika terpaksa berhenti berkhutbah. Oleh kerana usaha Jamaat-e-Ahmadiyah, doktrin Tritunggal mula pudar. Ini adalah fakta yang diakui walaupun bukan Islam. Dunia Islam akan sentiasa terhutang budi kepada Khulafa-e-Ahmadiyyat kerana menjalankan revolusi rohani sejagat ini.

Marilah kita melihat beberapa pengorbanan mubaligh awal ini:

Hazrat Sufi Muti-ur-Rahman dilahirkan di Bengal Timur. Apabila dia menerima Ahmadiyyat pada usia 15 tahun, bapanya membuangnya dari rumahnya. Sufi Muti-ur-Rahman Sahib kemudian datang ke Qadian dan, di bawah arahan dan bimbingan Hazrat Mulseh-e-Maud (ra), mula belajar di Islamia College Lahore. Kemudian, bapanya juga menerima Ahmadiyyat dan pergi ke Qadian. Setelah menamatkan BAnya, Sufi Muti-ur-Rahman Sahib dilantik sebagai Guru Besar di sebuah kampung bernama Ghatyalian (sekarang di Daerah Sialkot, Pakistan). Pada masa ini, beliau menyelesaikan MA dan mendedikasikan hidupnya kepada perkhidmatan Islam.

Sufi Matiur Rahman Sahib

Hazrat Sufi Muti-ur-Rahman Sahib

Pada tahun 1928, beliau dilantik sebagai mubaligh di Amerika Syarikat, di mana beliau berkhidmat sehingga tahun 1948. Di sana, beliau juga menulis beberapa buku dan berkhidmat sebagai editor Kajian Agama.

Mengenai Sufi Muti-ur-Rahman Sahib, Syed Ahmad Ali Shah Sahib, yang kemudiannya menjadi mubaligh Karachi, mengatakan bahawa ketika Sufi Muti-ur-ur-Rahman Sahib pulang ke rumah setelah berkhidmat selama 12 tahun di Amerika Syarikat sebagai mubaligh, anaknya, Lutf-ur-Rahman, dan anggota lain dari Jamaat tiba di lapangan terbang Karachi untuk menerima dia. Syed Ahmad Ali Shah Sahib menyatakan bahawa dia menyedari bahawa Sufi Sahib tidak bercakap dengan anaknya. Syed Ahmad Ali Shah Sahib bertanya, “Adakah anda tahu lelaki ini?” Sufi Muti-ur-Rahman Sahib menjawab negatif.

Syed Ahmad Ali Shah Sahib meriwayatkan bahawa matanya terperangkap dan dia menjadi sangat emosional. Dia berkata kerana matanya mengisi air mata, dia hampir tidak dapat memberitahunya bahawa anak lelaki itu, Lutf-ur-Rahman, sebenarnya Sufi Muti-ur-Rahman Sahib. Lutf-ur-Rahman muda tetap diam. Sufi Sahib bangun, dengan air mata mengalir dari matanya, dan segera memeluk anaknya. (Al Fazl Rabwah, 24 Februari 2005, ms 4)

Setelah menghabiskan 12 tahun berkhidmat Islam di negara lain yang jauh dari keluarganya, Sufi Muti-ur-Rahman Sahib, setelah ketibaan, tidak dapat mengenali anaknya yang kemudiannya menjadi seorang dewasa muda.

Ini yang tahan lama hidup beribu-ribu batu jauhnya dari orang yang tersayang dan keluarga. Orang-orang Tuhan ini memenuhi kewajipan memberitakan Ahmadiyyat ke sudut-sudut bumi.

Mubaligh pertama Jamaat Ahmadiyah ke Eropah, Hazrat Chaudhry Fateh Muhammad Sayal (ra), setelah menamatkan pengajiannya dan mencapai ijazahnya, cukup bernasib baik untuk dilantik sebagai mubaligh ke England pada bulan Jun 1913. Dia menubuhkan misi Ahmadiyah pertama di Eropah. Dia akan diingati selama-lamanya sebagai mubaligh pertama England.

Hazrat Chaudhry Fateh Muhammad Sayal Sahib

Hazrat Chaudhry Fateh Muhammad Sayal (ra)

Melipat melalui halaman sejarah, kita membaca bahawa sebagai tambahan kepada persekitaran yang tidak dikenali, cuaca yang teruk dan diet yang berbeza, Hazrat Chaudhry Fateh Muhammad Sayal (ra) menghadapi halangan-halangan yang aneh dan bahkan pembangkang dalam kegiatannya.

Khawaja Kamal-ud-din sahib, yang sudah hadir di London, menghantar permintaan kepada Hazrat Khalifatul Masih I (ra) untuk menghantar seorang mubaligh ke London. Oleh itu, atas panggilan Hazrat Khalifatul Masih I (ra), Hazrat Chaudhry Fateh Muhammad Sayal (ra) menawarkan namanya untuk tujuan besar ini yang diterima dengan baik oleh Hazrat Khalifatul Masih I (ra).

Hazrat Chaudhry Muhammad Zafrulla Khan (ra) menyatakan bahawa ketika Hazrat Chaudhry Fateh Muhammad Sayal (ra) melawat London, dia mencetak dan mengedarkan risalah berjudul Wafat-e-Hazrat Isa (as) (kewafatan Nabi Yesus (as)). Apabila Khawaja Kamaluddin Sahib mengetahui tentang perkara ini, dia bertanya kepadanya mengapa dia telah menerbitkan risalah ini dan menyatakan bahawa ia adalah cara untuk menyebabkan gangguan dan kekecohan sebagai asas dan asas agama Kristian adalah dalam kepercayaan kenaikan Yesus. Setelah mendengar apa yang dikatakan Khawaja Kamaluddin Sahib, Hazrat Chaudhry Fateh Muhammad Sayal (ra) menjawab bahawa jika dia tidak dapat membuktikan kewafatan Nabi Yesus (as), maka apakah maksudnya ke London?

Hazrat Chaudhry Fateh Muhammad Sayal (ra) mengguna pakai pelbagai kaedah berkhutbah di London. Dia menyatakan bahawa dia pernah pergi ke Hyde Park di London dan berkhutbah setiap hari di Speakers 'Corner - tempat yang didedikasikan untuk bercakap awam dan sering dikunjungi oleh orang-orang seperti Karl Marx, Vladimir Lenin dan George Orwell. Pelbagai orang akan datang dan mendengar mesej Hazrat Chaudhry Fateh Muhammad Sayal (ra).

Apa yang luar biasa ialah Hazrat Chaudhry Fateh Muhammad Sayal (ra) mempunyai keberanian untuk memberitakan kebenaran sambil duduk di tengah-tengah Empayar British. Harus diingat bahawa pada masa itu, sebahagian besar dunia, termasuk anak benua India, berada di bawah pemerintahan British dan pada masa itu, seseorang dari salah satu kawasan yang ditakdirkannya, yang mematuhi agamanya, gaya tradisional pakaian , janggut dan penampilan, tidak dipengaruhi sedikit pun oleh kehidupan Eropah dan tetap dikhaskan untuk memberitakan ajaran-ajaran Islam yang benar.

Pada bulan April 1918, beliau kembali ke India. Beliau melawat London sekali lagi pada tahun 1919 dan tinggal di sana sehingga Mei 1921. Pada masa ini, di bawah bimbingan Hazrat Musleh-e-Maud (ra), beliau juga memperoleh sebidang tanah, di mana Masjid Fazl, London terletak hari ini.

Berbanding dengan negara -negara Islam, organisasi dan institusi yang memiliki kekayaan, pengaruh politik dan sosial, pembelian sebidang tanah di London, yang kemudiannya akan menjadi kediaman Khilafat selama tiga setengah dekad (1984 hingga 2019), oleh Misionari Jamaat yang rendah hati tidak begitu luar biasa.

Hazrat Musleh-e-Maud (ra) tinggal di Dharamshala, sebuah bandar di negeri India Himachal Pradesh, ketika dia menerima berita baik tanah yang dibeli di London. Setelah kesempatan ini, dia mengadakan upacara mudah yang menyatakan rasa terima kasihnya terhadap Allah. Dalam upacara ini, semua yang mengiringi Huzur (ra) dalam perjalanan - seperti Hazrat Mirza Bashir Ahmad (ra) Ma, Hazrat Mirza Sharif Ahmad (ra), Hazrat Mir Muhammad Ismail (ra), Hazrat Maulvi Abdur Rahim Dard (ra), di London yang akan dibina. Setelah semua orang telah membacakan Odes mereka, Hazrat Musleh-e-Maud (ra) membacakan gandaan berikut dari syairnya:

مركزِ شرک سے آوازهٔ توحيد اٹها

نور كے سامنے ظلمت بهلا كيا ٹهہرے گی

جان لو جلد ه اب ظلمِ صنا اٹها

“Panggilan kepada ketauhidan Tuhan telah dibuat dari pusat politeisme; Tonton ketika matahari terbit dari barat.”

“Bagaimana kegelapan boleh berlaku sebelum cahaya? Kezaliman tuhan -tuhan lama kini dilihat berakhirnya.”

Syair diikuti dengan Solat Asar. Selepas Solat, makan malam telah dibentangkan dan banyak yang dijemput untuk kesempatan ini di mana pujian dan rasa syukur ditawarkan kepada Allah kerana memberikan kemenangan ini. Ini adalah langkah lebih dekat dengan penyebaran islam kepada penonton Barat dan membuka pintu kepada penggenapan sabda Nabi Suci (saw) berkenaan dengan Hari Akhir, “Matahari akan terbit dari Barat”.

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad