Menyerap Kesakitan, Kepentingan rohani kepuasa tertunda (Kesihatan)

  

Menyerap kesakitan: Kepentingan rohani kepuasan tertunda

16hb Disember 2022

Kemas Kini Terakhir pada 16 Disember 2022

Ataul Fatir Tahir, Al Hakam

Diterjemahkan oleh Musa Bin Masran

Adakah anda pernah mendapati diri anda mengambil donat dengan mudah, tetapi berasa tidak dapat memulakan baris pertama esei? Pernahkah anda terfikir mengapa sesetengah perkara itu mudah tetapi yang lain amat sukar?

Jika ya, anda tidak bersendirian: Semua manusia berusaha untuk mengelakkan perkara yang sukar.

Ahli biologi evolusi dan saintis saraf telah mendapati bahawa otak kita berusaha untuk menjimatkan tenaga dan mengelakkan kesakitan untuk mengoptimumkan kelangsungan hidup. Selama beribu tahun, nenek moyang kita berhasrat untuk menjimatkan tenaga mereka untuk terus hidup – melawan mangsa, berlari jarak jauh untuk memburu dan mencari makanan, semuanya memerlukan jumlah tenaga yang tinggi. Untuk mengekalkan tenaga untuk terus hidup dan berkembang maju, otak kita lebih mengutamakan keselesaan dan keseronokan berbanding kesakitan (kerja keras).

Inilah sebabnya mengapa bangun dan pergi untuk larian itu pada hari musim sejuk adalah sangat mencabar - otak anda mengelak kerja keras untuk menjimatkan tenaga. Mengelakkan donat yang ditawarkan oleh rakan sekerja anda semasa makan tengah hari juga memerlukan kemahuan (terutama jika anda mempunyai kesukaan makan manis) kerana otak anda sedang mencari keseronokan. Walau bagaimanapun, kita tidak lagi menghadapi cabaran yang dihadapi oleh nenek moyang kita dan ini menimbulkan banyak masalah dari segi mengekalkan keseimbangan keseronokan-kesakitan otak kita.

Sekarang, jika anda melawan halangan mental (sakit) dan pergi untuk larian itu, pada akhir larian anda akan berasa hebat kerana otak anda telah dibanjiri endorfin - salah satu hormon “rasa-baik”. Para saintis menganggap ini sebagai “kepuasan tertunda”; anda perlu bekerja (mengalami kesakitan) untuk ganjaran anda. Oleh itu trend mandi ais, sauna, bersenam dan terlibat dalam apa-apa yang sukar.

Kepuasan yang tertunda mengeluarkan hormon rasa baik yang bertahan lebih lama dan kesihatan mental dan fizikal kita secara keseluruhan menjadi lebih baik melalui cara mencari keseronokan ini.

Sebaliknya, jika anda makan donat, otak anda serta-merta akan mendapat suntikan neurotransmitter dopamin, satu lagi molekul 'rasa baik'. Ini dipanggil kepuasan segera dan sangat bermasalah kerana ia boleh menyebabkan ketidakseimbangan hormon yang tidak sihat di dalam otak dan mewujudkan ketagihan.

Dopamine adalah sangat ketagihan dan merupakan molekul keseronokan yang sama yang dilepaskan ke dalam otak selepas menggunakan kokain, menghisap rokok, menatal tanpa henti di media sosial, makan makanan ringan, dsb. Otak kita kemudiannya mengejar dopamin dan kerana ia mudah didapati dan tidak memerlukan usaha bekerja keras (selalunya dicipta sebagai dopamin murah), kita menjadi ketagih kepada tingkah laku atau bahan yang tidak sihat. Secara ringkasnya, keseimbangan keseronokan-sakit otak kita rosak melalui pelepasan dopamin murah yang berterusan, yang membawa kepada kitaran ganas mengejar pancang dopamin pendek hanya untuk berasa normal.

Di sinilah letaknya masyarakat kita hari ini. Perangkap untuk kepuasan segera berada dalam serangan hendap dan lebih kerap daripada tidak, orang ramai mengejar pelepasan dopamin murah dan mengelakkan kerja keras. Kedua-dua neurosains dan biologi evolusi sedang berfungsi di sini.

Ahli sains saraf seperti Dr Anna Lempke dalam bukunya Dopamine Nation, menyerlahkan kepentingan mengejar kepuasan tertunda untuk memastikan sistem dopamin kita dalam otak seimbang. Ahli sains saraf Dr Andrew Huberman sedang mendidik orang ramai melalui podcast Huberman Lab yang didengari secara meluas tentang kepentingan menerima kerja keras. Dr Huberman menjelaskan bahawa melakukan kerja keras untuk kepentingannya, secara beransur-ansur melatih otak kita untuk menikmati kerja keras itu sendiri dan oleh itu mengejarnya.

Prof Huberman menasihatkan kita juga mengelakkan penyusunan dopamin, yang bermaksud bahawa daripada menikmati kopi atau memainkan muzik untuk bermula, kita menyelam terus ke dalam kerja keras dan lebih masa otak kita akan menikmati kerja keras itu sendiri, dan bukannya bergantung pada pukulan dopamin dari kopi dsb, hanya untuk mendapatkan “kerangka fikiran yang betul”.

Islam menggalakkan kepuasan yang tertangguh

Dalam dunia rohani, kepuasan yang tertunda telah ditetapkan dengan baik dan amalan keagamaan mewakili ini - berpuasa, solat lima waktu sehari, duduk dan merenung tentang penciptaan, dan juga bersedekah, yang semuanya menyebabkan geseran limbik dan sukar dilakukan.

Lebih 100 tahun yang lalu, di India, Pendiri Suci Jamaat Ahmadiyah Muslim, Hazrat Mirza Ghulam Ahmad (as) bercakap tentang bagaimana keadaan manusia disambungkan untuk mengelakkan kesakitan. Beliau berkata untuk mencapai kedekatan dengan Tuhan dan kejayaan dalam kerohanian, seseorang itu perlu meneruskan perangai manusia yang semula jadi dan mengelakkan kesakitan ini dan sebaliknya kerja keras - menyembah Tuhan dan berkhidmat kepada ciptaan-Nya. Ini akan membawa kepada kejayaan yang berkekalan dalam kerohanian di dunia ini dan seterusnya, seperti kepuasan yang tertunda membawa kepada otak dan badan yang lebih sihat.

Semasa membahaskan kelemahan keselamatan melalui pengakuan dalam agama Kristian semata-mata, Hazrat Ahmad (as) bersabda:

“Hakikat pentingnya adalah bahawa diri manusia agak dicipta untuk memberi keutamaan yang lebih besar kepada jalan yang tidak ada usaha dan perjuangan. Namun, kesucian sejati memerlukan banyak kesakitan dan usaha, dan kehidupan murni itu tidak dapat dicapai sehingga manusia meminum cawan kematian. Oleh itu, sebagaimana kecenderungan umat manusia untuk mengelakkan jalan yang sukar dan sempit dan mencari jalan yang mudah dan ringkas, dengan cara ini juga orang-orang ini, telah memilih jalan Salib yang hanya memerlukan pengakuan lisan dan tidak meletakkan kesusahan atas jiwa.” (Barahin-e-Ahmadiyya Bahagian 5 [terjemahan Bahasa Inggeris], hlm. 53)

Jalan Islam memerlukan kerja keras dan ketekunan untuk mencapai kepuasan yang tertunda dalam alam rohani - kedekatan dengan Tuhan. Solat lima waktu, berpuasa sebulan penuh setiap tahun (ditambah dengan puasa sunat sepanjang tahun), berkorban wang untuk berkhidmat kepada fakir miskin, berusaha untuk mengatasi tabiat buruk dan menyemai akhlak yang baik semuanya memerlukan kerja keras tanpa henti. Lama-kelamaan, ini menjadi ramalan yang memenuhi diri dan kita mula menikmati perbuatan baik ini sebagaimana adanya. Tambah ini dengan kajian yang tidak berkesudahan yang menunjukkan banyak amalan agama menjadikan kita lebih bahagia, lebih berpuas hati atau menjadi manusia yang lebih baik. Di samping itu, syurga - ganjaran muktamad untuk orang yang beriman - akan menjadi kepuasan tertunda terbesar yang boleh diperolehi oleh sesiapa sahaja.

Al-Qur’an menceritakan tentang kerja keras yang akan difikirkan oleh orang beriman di akhirat dan ganjaran yang akan mereka terima:

وُجُوۡهٌ يَّوۡمَئِذٍ نَّاعِمَةٌ لِّسَعۡيِهَا رَاضِيَةٌ

“[Dan sebahagian] muka pada hari itu bergembira, gembira dengan jerih payah mereka,” (Surah Al-Ghashiyah, 88:9-10)

Di sini bahasa Arab untuk "buruh" berasal daripada سعى bermaksud berjalan dengan cergas dan dengan laju (Lane) dan juga bermaksud berusaha, bekerja keras dan bekerja.

Menarik juga untuk diperhatikan bahawa perkataan Arab untuk "dunia" ini (digunakan dalam Al-Qur’an) - dunya - secara leksikal bermaksud sesuatu yang paling dekat (Qamus), berada dalam jangkauan dan mudah dicapai. Walau bagaimanapun, perkataan untuk "Akhirat" - akhirah - menandakan sesuatu yang jauh dan datang kemudian.

Al-Qur’an, oleh itu, memberikan gambaran tentang orang-orang yang beriman yang akan menerima kepuasan yang tertunda di Akhirat juga - ini sudah tentu merupakan tambahan kepada kesenangan yang mereka alami di dunia ini melalui ibadah dan perbuatan baik mereka yang berterusan.

Prinsip lain dalam Al-Qur’an ialah:

وَاَنۡ لَّيۡسَ لِلۡاِنۡسَانِ اِلَّا مَا سَعٰى

“Dan orang itu tidak memperoleh kecuali apa yang telah diusahakannya.” (Surah An-Najm 53: 40)

Hazrat Mirza Ghulam Ahmad (as) juga menerima wahyu berikut yang menandakan kepentingan untuk tidak sentiasa mengejar keselesaan dan kemewahan: “[Parsi] Kekasihku menyukai mereka yang membuang kehidupan yang selesa dan mewah.” (Tadhkirah [Bahasa Inggeris], hlm. 22)

Konsep Islam untuk mencapai kerohanian merangkumi kerja keras, berusaha dan mengejar kepuasan yang tertangguh. Dengan membuat persamaan antara badan fizikal dan rohani kita, kita boleh mendapat manfaat dari segi fizikal dan rohani.

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad