Menyerap Kesakitan, Kepentingan rohani kepuasa tertunda (Kesihatan)
Menyerap kesakitan: Kepentingan rohani kepuasan tertunda
16hb
Disember 2022
Kemas
Kini Terakhir pada 16 Disember 2022
Ataul
Fatir Tahir, Al Hakam
Diterjemahkan
oleh Musa Bin Masran
Adakah
anda pernah mendapati diri anda mengambil donat dengan mudah, tetapi berasa
tidak dapat memulakan baris pertama esei? Pernahkah anda terfikir mengapa
sesetengah perkara itu mudah tetapi yang lain amat sukar?
Jika
ya, anda tidak bersendirian: Semua manusia berusaha untuk mengelakkan perkara
yang sukar.
Ahli
biologi evolusi dan saintis saraf telah mendapati bahawa otak kita berusaha
untuk menjimatkan tenaga dan mengelakkan kesakitan untuk mengoptimumkan
kelangsungan hidup. Selama beribu tahun, nenek moyang kita berhasrat untuk
menjimatkan tenaga mereka untuk terus hidup – melawan mangsa, berlari jarak
jauh untuk memburu dan mencari makanan, semuanya memerlukan jumlah tenaga yang
tinggi. Untuk mengekalkan tenaga untuk terus hidup dan berkembang maju, otak
kita lebih mengutamakan keselesaan dan keseronokan berbanding kesakitan (kerja
keras).
Inilah
sebabnya mengapa bangun dan pergi untuk larian itu pada hari musim sejuk adalah
sangat mencabar - otak anda mengelak kerja keras untuk menjimatkan tenaga.
Mengelakkan donat yang ditawarkan oleh rakan sekerja anda semasa makan tengah
hari juga memerlukan kemahuan (terutama jika anda mempunyai kesukaan makan
manis) kerana otak anda sedang mencari keseronokan. Walau bagaimanapun, kita
tidak lagi menghadapi cabaran yang dihadapi oleh nenek moyang kita dan ini
menimbulkan banyak masalah dari segi mengekalkan keseimbangan
keseronokan-kesakitan otak kita.
Sekarang,
jika anda melawan halangan mental (sakit) dan pergi untuk larian itu, pada
akhir larian anda akan berasa hebat kerana otak anda telah dibanjiri endorfin -
salah satu hormon “rasa-baik”. Para saintis menganggap ini sebagai “kepuasan
tertunda”; anda perlu bekerja (mengalami kesakitan) untuk ganjaran anda. Oleh
itu trend mandi ais, sauna, bersenam dan terlibat dalam apa-apa yang sukar.
Kepuasan
yang tertunda mengeluarkan hormon rasa baik yang bertahan lebih lama dan
kesihatan mental dan fizikal kita secara keseluruhan menjadi lebih baik melalui
cara mencari keseronokan ini.
Sebaliknya,
jika anda makan donat, otak anda serta-merta akan mendapat suntikan
neurotransmitter dopamin, satu lagi molekul 'rasa baik'. Ini dipanggil kepuasan
segera dan sangat bermasalah kerana ia boleh menyebabkan ketidakseimbangan
hormon yang tidak sihat di dalam otak dan mewujudkan ketagihan.
Dopamine
adalah sangat ketagihan dan merupakan molekul keseronokan yang sama yang
dilepaskan ke dalam otak selepas menggunakan kokain, menghisap rokok, menatal
tanpa henti di media sosial, makan makanan ringan, dsb. Otak kita kemudiannya
mengejar dopamin dan kerana ia mudah didapati dan tidak memerlukan usaha
bekerja keras (selalunya dicipta sebagai dopamin murah), kita menjadi ketagih
kepada tingkah laku atau bahan yang tidak sihat. Secara ringkasnya,
keseimbangan keseronokan-sakit otak kita rosak melalui pelepasan dopamin murah
yang berterusan, yang membawa kepada kitaran ganas mengejar pancang dopamin
pendek hanya untuk berasa normal.
Di
sinilah letaknya masyarakat kita hari ini. Perangkap untuk kepuasan segera
berada dalam serangan hendap dan lebih kerap daripada tidak, orang ramai
mengejar pelepasan dopamin murah dan mengelakkan kerja keras. Kedua-dua
neurosains dan biologi evolusi sedang berfungsi di sini.
Ahli
sains saraf seperti Dr Anna Lempke dalam bukunya Dopamine Nation, menyerlahkan
kepentingan mengejar kepuasan tertunda untuk memastikan sistem dopamin kita
dalam otak seimbang. Ahli sains saraf Dr Andrew Huberman sedang mendidik orang
ramai melalui podcast Huberman Lab yang didengari secara meluas tentang
kepentingan menerima kerja keras. Dr Huberman menjelaskan bahawa melakukan
kerja keras untuk kepentingannya, secara beransur-ansur melatih otak kita untuk
menikmati kerja keras itu sendiri dan oleh itu mengejarnya.
Prof
Huberman menasihatkan kita juga mengelakkan penyusunan dopamin, yang bermaksud
bahawa daripada menikmati kopi atau memainkan muzik untuk bermula, kita
menyelam terus ke dalam kerja keras dan lebih masa otak kita akan menikmati
kerja keras itu sendiri, dan bukannya bergantung pada pukulan dopamin dari kopi
dsb, hanya untuk mendapatkan “kerangka fikiran yang betul”.
Islam
menggalakkan kepuasan yang tertangguh
Dalam
dunia rohani, kepuasan yang tertunda telah ditetapkan dengan baik dan amalan
keagamaan mewakili ini - berpuasa, solat lima waktu sehari, duduk dan merenung
tentang penciptaan, dan juga bersedekah, yang semuanya menyebabkan geseran
limbik dan sukar dilakukan.
Lebih
100 tahun yang lalu, di India, Pendiri Suci Jamaat Ahmadiyah Muslim, Hazrat
Mirza Ghulam Ahmad (as) bercakap tentang bagaimana keadaan manusia disambungkan
untuk mengelakkan kesakitan. Beliau berkata untuk mencapai kedekatan dengan Tuhan
dan kejayaan dalam kerohanian, seseorang itu perlu meneruskan perangai manusia
yang semula jadi dan mengelakkan kesakitan ini dan sebaliknya kerja keras -
menyembah Tuhan dan berkhidmat kepada ciptaan-Nya. Ini akan membawa kepada
kejayaan yang berkekalan dalam kerohanian di dunia ini dan seterusnya, seperti
kepuasan yang tertunda membawa kepada otak dan badan yang lebih sihat.
Semasa
membahaskan kelemahan keselamatan melalui pengakuan dalam agama Kristian
semata-mata, Hazrat Ahmad (as) bersabda:
“Hakikat
pentingnya adalah bahawa diri manusia agak dicipta untuk memberi keutamaan yang
lebih besar kepada jalan yang tidak ada usaha dan perjuangan. Namun, kesucian
sejati memerlukan banyak kesakitan dan usaha, dan kehidupan murni itu tidak
dapat dicapai sehingga manusia meminum cawan kematian. Oleh itu, sebagaimana
kecenderungan umat manusia untuk mengelakkan jalan yang sukar dan sempit dan
mencari jalan yang mudah dan ringkas, dengan cara ini juga orang-orang ini,
telah memilih jalan Salib yang hanya memerlukan pengakuan lisan dan tidak
meletakkan kesusahan atas jiwa.” (Barahin-e-Ahmadiyya Bahagian 5 [terjemahan
Bahasa Inggeris], hlm. 53)
Jalan
Islam memerlukan kerja keras dan ketekunan untuk mencapai kepuasan yang
tertunda dalam alam rohani - kedekatan dengan Tuhan. Solat lima waktu, berpuasa
sebulan penuh setiap tahun (ditambah dengan puasa sunat sepanjang tahun),
berkorban wang untuk berkhidmat kepada fakir miskin, berusaha untuk mengatasi
tabiat buruk dan menyemai akhlak yang baik semuanya memerlukan kerja keras
tanpa henti. Lama-kelamaan, ini menjadi ramalan yang memenuhi diri dan kita
mula menikmati perbuatan baik ini sebagaimana adanya. Tambah ini dengan kajian
yang tidak berkesudahan yang menunjukkan banyak amalan agama menjadikan kita
lebih bahagia, lebih berpuas hati atau menjadi manusia yang lebih baik. Di
samping itu, syurga - ganjaran muktamad untuk orang yang beriman - akan menjadi
kepuasan tertunda terbesar yang boleh diperolehi oleh sesiapa sahaja.
Al-Qur’an
menceritakan tentang kerja keras yang akan difikirkan oleh orang beriman di
akhirat dan ganjaran yang akan mereka terima:
وُجُوۡهٌ يَّوۡمَئِذٍ نَّاعِمَةٌ
لِّسَعۡيِهَا رَاضِيَةٌ
“[Dan
sebahagian] muka pada hari itu bergembira, gembira dengan jerih payah mereka,”
(Surah Al-Ghashiyah, 88:9-10)
Di
sini bahasa Arab untuk "buruh" berasal daripada سعى bermaksud
berjalan dengan cergas dan dengan laju (Lane) dan juga bermaksud berusaha,
bekerja keras dan bekerja.
Menarik
juga untuk diperhatikan bahawa perkataan Arab untuk "dunia" ini
(digunakan dalam Al-Qur’an) - dunya - secara leksikal bermaksud sesuatu yang
paling dekat (Qamus), berada dalam jangkauan dan mudah dicapai. Walau
bagaimanapun, perkataan untuk "Akhirat" - akhirah - menandakan
sesuatu yang jauh dan datang kemudian.
Al-Qur’an,
oleh itu, memberikan gambaran tentang orang-orang yang beriman yang akan
menerima kepuasan yang tertunda di Akhirat juga - ini sudah tentu merupakan
tambahan kepada kesenangan yang mereka alami di dunia ini melalui ibadah dan
perbuatan baik mereka yang berterusan.
Prinsip
lain dalam Al-Qur’an ialah:
وَاَنۡ لَّيۡسَ لِلۡاِنۡسَانِ
اِلَّا مَا سَعٰى
“Dan
orang itu tidak memperoleh kecuali apa yang telah diusahakannya.” (Surah An-Najm
53: 40)
Hazrat
Mirza Ghulam Ahmad (as) juga menerima wahyu berikut yang menandakan kepentingan
untuk tidak sentiasa mengejar keselesaan dan kemewahan: “[Parsi] Kekasihku
menyukai mereka yang membuang kehidupan yang selesa dan mewah.” (Tadhkirah
[Bahasa Inggeris], hlm. 22)
Konsep
Islam untuk mencapai kerohanian merangkumi kerja keras, berusaha dan mengejar
kepuasan yang tertangguh. Dengan membuat persamaan antara badan fizikal dan
rohani kita, kita boleh mendapat manfaat dari segi fizikal dan rohani.
Comments
Post a Comment