Mengatasi obesiti selama 1,400 tahun (Kesihatan)
AlHakam
Mengatasi
obesiti selama 1,400 tahun
31
Julai 2020
Kemas
Kini Terakhir pada 24 Januari 2022
Jalees
Ahmad, London
Terjemahan
oleh Musa Bin Masran
Pertubuhan
Kesihatan Sedunia, di bawah fakta utamanya tentang obesiti, berkata bahawa pada
2016, lebih daripada 1.9 bilion orang mengalami berat badan berlebihan dengan
650 juta mengalami obesiti. Setiap tahun, dikatakan, 2.8 juta orang mati akibat
risiko kesihatan berat badan berlebihan.
Awal
minggu ini, kerajaan UK mengeluarkan rancangan untuk menangani obesiti dan
mengambil "teraju global" dalam strategi obesiti. Tawaran "Beli
satu, dapatkan satu percuma" mengenai makanan ringan akan diharamkan,
kalori akan dipaparkan pada menu dan rancangan untuk mengharamkan iklan makanan
ringan di televisyen sebelum jam 9 malam kini disahkan. Adalah selamat untuk
mengatakan bahawa coronavirus telah mendedahkan risiko kesihatan yang teruk dan
mendasari UK.
Dengan
UK lebih memfokuskan pada kesihatan penduduk, kini lebih daripada sebelumnya,
ramai akan mendapati penyesuaian kepada gaya hidup baharu sukar dihadam.
Individu yang terbiasa makan secara berlebihan akan berhadapan dengan pilihan
hidup baru.
Namun
begitu, boleh dikatakan dengan yakin bahawa corak pemakanan penduduk akan
menyaksikan perubahan drastik. Sebagai orang Islam, kita mempunyai tatakelakuan
yang lengkap, Islam, yang mengajar kita walaupun perkara asas dengan perincian
sedemikian menjadikannya mudah dihadam.
Kita
mempunyai contoh sempurna Nabi Muhammad (saw) sebelum kita yang mengajar kita pelbagai
pelajaran hidup; daripada bagaimana untuk mencapai hubungan rohani dengan Ilahi
kepada kehalusan terkecil dalam kehidupan seharian.
Tidak
perlu dikatakan bahawa apabila dunia (atau UK dalam rujukan ini) menghadapi
dilema, cahaya dan keindahan Islam terus bersinar kepada kita.
Umat
Islam, selama 1,400 tahun sekarang, sudah mempunyai cara hidup yang sempurna
dan lengkap, yang membantu dan membantu dalam menangani beberapa halangan
seperti obesiti dan ketabahan. 1,400 tahun yang lalu, Al-Qur’an, pada beberapa
kesempatan, serta contoh mulia Nabi (saw), menekankan pada makan dengan baik,
makan dalam jumlah yang sederhana dan yang paling penting, makan yang sihat dan
suci:
یٰۤاَیُّہَا النَّاسُ کُلُوۡا مِمَّا فِی الۡاَرۡضِ
حَلٰلًا طَیِّبًا ۫ۖ وَّ لَا تَتَّبِعُوۡا خُطُوٰتِ الشَّیۡطٰنِ ؕ اِنَّہٗ لَکُمۡ عَدُوٌّ
مُّبِیۡنٌ
“Wahai
manusia! Makanlah dari apa yang terdapat di bumi yang halal lagi baik; dan
janganlah kamu mengikuti langkah-langkah syaitan; sesungguhnya dia musuh yang
nyata bagimu”. (Surah Al-Baqarah, Bab. 2: Ayat.169)
فَکُلُوۡا مِمَّا رَزَقَکُمُ اللّٰہُ حَلٰلًا طَیِّبًا
۪ وَّ اشۡکُرُوۡا نِعۡمَتَ اللّٰہِ اِنۡ کُنۡتُمۡ اِیَّاہُ تَعۡبُدُوۡنَ
“Maka
makanlah yang halal lagi baik dari rezeki yang Allah telah berikan kepada kamu;
dan bersyukurlah dengan karunia Allah, jika hanya kepada-Nya kamu menyembah.”
(Surah An-Nahl, Bab.16: Ayat.115)
Sebagai
umat Islam, kita bukan sahaja diperintahkan oleh Allah Taala untuk memakan yang
halal, tetapi juga mestilah tayyab iaitu baik, suci, sihat dan menyenangkan
hati. Ada kalanya sesuatu yang halal juga boleh dianggap haram. Ini adalah
ajaran yang unik untuk Islam sahaja.
“Wahai orang-orang yang beriman! Makanlah dari
rezeki yang baik-baik yang Kami berikan kepadamu dan bersyukurlah kepada Allah,
jika benar-benar kepada-Nya kamu menyembah." (Surah Al-Baqarah Bab.2: Ayat.173)
Perkara
tayyab juga telah disinggung dalam ayat Al-Qur’an yang lain:
یَسۡـَٔلُوۡنَکَ مَاذَاۤ اُحِلَّ
لَہُمۡ ؕ قُلۡ اُحِلَّ لَکُمُ الطَّیِّبٰتُ
“Mereka
bertanya kepadamu apakah yang dihalalkan bagi mereka. Katakanlah, ‘Dihalalkan
bagi kamu segala yang baik”. (Surah Al-Maidah, Bab.5: Ayat.5)
Ayat-ayat
ini menunjukkan, di bawah perkataan طَیِّبٰتِ, bahawa umat Islam mesti menahan
diri daripada makanan yang boleh menyebabkan sebarang halangan kepada kesihatan
fizikal, moral dan rohani. Al-Qur’an telah menjelaskan bahawa walaupun sesuatu
itu halal, tidak semestinya ia termasuk dalam kategori tayyab.
Sebagai
contoh, pengambilan ayam atau kambing mungkin halal; namun jika daging tersebut
busuk, maka ia bertentangan dengan kehendak tayyab. Oleh itu, di sini, di mana Al-Qur’an
menyebut halal, ia juga menyebut tayyab, menonjolkan satu perkara yang sangat
penting bahawa di mana Al-Qur’an telah bercakap tentang makanan, ia juga dengan
tegas menunjukkan dan menekankan makan perkara yang baik, suci dan sihat. Al-Qur’an
bukan sahaja menekankan kepentingan halal dan tayyab, tetapi juga menggalakkan
umat Islam untuk menahan diri daripada makan berlebihan:
یٰبَنِیۡۤ اٰدَمَ خُذُوۡا زِیۡنَتَکُمۡ عِنۡدَ کُلِّ
مَسۡجِدٍ وَّ کُلُوۡا وَ اشۡرَبُوۡا وَ لَا تُسۡرِفُوۡا ۚ اِنَّہٗ لَا یُحِبُّ الۡمُسۡرِفِیۡنَ
“Wahai
anak Adam! Lihatlah kepada perhiasan kamu pada setiap masa dan tempat ibadat
dan makan dan minum tetapi jangan melampaui batas; sesungguhnya Dia tidak
menyukai orang-orang yang melampaui batas.” (Surah Al-A‘raf, Bab.7: Ayat.32)
Di
sini, untuk "melebihi batas" membayangkan bahawa seseorang harus
makan dalam jumlah yang sederhana dan seseorang itu tidak boleh terus makan
jenis makanan yang sama sepanjang masa. Penyelidik dari Harvard TH Chan School
of Public Health, selepas menjalankan penyelidikan, mengatakan bahawa orang
yang makan jumlah karbohidrat yang sederhana mempunyai kadar kematian (www.hsph.harvard.edu/news/hsph-in-thenews/eat-moderate-amount-of-carbs-for health )
Oleh
itu, Al-Qur’an telah berulang kali mengingatkan umat Islam tentang kepentingan
dan kepentingan menjaga dan menegakkan rutin pemakanan yang sihat dan ini
betul-betul sesuai dengan amalan Nabi (saw). Al-Qur’an telah menyatakan:
“Sesungguhnya
kamu mempunyai pada diri Rasulullah itu suri teladan yang baik, bagi orang yang
bertakwa kepada Allah dan hari akhirat serta banyak berzikir kepada Allah”.
(Surah al-Ahzab, Bab.33: Ayat.22)
Nabi
(saw) sangat berhati-hati dalam hal makan berlebihan. Pada suatu ketika, Nabi
Muhammad (saw) bersabda, “Makanan untuk dua orang cukup untuk tiga orang, dan
makanan tiga orang cukup untuk empat orang.” (Sahih al-Bukhari, Kitab
al-At‘imah, Hadith 5392)
Begitu
juga, dalam riwayat yang direkodkan dalam Jamey al-Tirmidhi, Hazrat Miqdam
berkata:
“Aku
mendengar Rasulullah bersabda, ‘Manusia tidak mengisi bejana yang lebih buruk
daripada perutnya. Cukuplah bagi anak Adam makan apa yang dapat menyokong
punggungnya. Jika ini tidak mungkin, maka sepertiga untuk makanan, sepertiga
untuk minuman dan sepertiga untuk nafasnya.’” (Jamey al-Tirmidzi, Kitab
al-Zuhd, Hadith 2380)
Dalam
riwayat lain Sahih al-Bukhari, diriwayatkan bahawa Hazrat Anas (ra), berkenaan
dengan Nabi (saw), bersabda:
“Setahu
saya, Nabi (saw) sama sekali tidak makan di dalam dulang besar, tidak pernah
makan roti nipis yang dimasak dengan baik, dan tidak pernah makan di meja
makan.” (Sahih al-Bukhari, Kitab al-At‘imah, Hadith 5386)
Oleh
itu, jelas sekali bahawa selain menyediakan dan menampung keperluan rohani
kita, Islam juga telah menyediakan pelan pemakanan yang sihat untuk kita ikuti,
justeru menjadi kod hidup yang lengkap dan sempurna. Merujuk kepada kitab Masih
Mau’ud (as), Ayyam-us-Sulh, Hazrat Khalifatul Masih V (atba), dalam Khutbah
Jumaat 17 Mei 2019, berkata:
“Masihi
Mau’d (as) yang Dijanjikan menyatakan bahawa jenis makanan yang dimakan juga
mempunyai kesan ke atas kerohanian seseorang. Oleh itu, seseorang itu perlu
mengamalkan kesederhanaan berhubung dengan diet mereka juga. Seseorang tidak
boleh diberikan kepada diet yang hanya terdiri daripada daging, dan juga tidak
boleh hanya makan sayur-sayuran dan sayur-sayuran. Seseorang hendaklah
mengamalkan kesederhanaan dalam semua makanan yang telah disediakan oleh Tuhan
Yang Maha Esa kepada manusia dan yang telah dinyatakan-Nya sebagai halal dan
tayyab [suci dan sihat] dan tidak boleh melampaui batas. Seterusnya, amalan
sebegini juga akan menjejaskan kerohanian seseorang.
“Apabila
seseorang mengamalkan diet seimbang, mereka juga membina keseimbangan dalam
keadaan moral mereka dan akan kekal cenderung kepada ibadat kepada Tuhan. Hazrat
Masih Mau’ud (as) menyatakan bahawa sesungguhnya ajaran Islam yang indah itu
telah memberikan petunjuk kepada kita dalam semua perkara. Tambahan pula, Hazrat
Masih Mau’ud (as) menyatakan bahawa merupakan nikmat yang sangat besar dari
Tuhan Yang Maha Kuasa, yang telah Dia anugerahkan kepada manusia bahawa Dia
telah menetapkan prinsip-prinsip tertentu untuk mengekalkan kesihatan yang
baik. Bahkan, Allah SWT telah berfirman:
کُلُوۡا وَاشۡرَبُوۡا وَلَا
تُسۡرِفُوۡا
“Maksudnya,
sesungguhnya seseorang itu hendaklah makan dan minum tetapi secara sederhana
dan tidak makan secara berlebihan.
"Alasannya
adalah kerana ini juga akan menjejaskan keadaan fizikal seseorang, yang
akhirnya memberi kesan kepada kerohanian seseorang juga.
“Justeru,
hamba Allah yang sejati, yang mengabdikan diri sepenuhnya dalam beribadah kepada
Allah, bukan sahaja berusaha memperbaiki keadaan rohaninya dan mengembangkan
ikatan dengan Allah SWT, tetapi juga berusaha memperbaiki keadaan fizikalnya
dan memanfaatkan segala kurniaan yang dikurniakan kepada dia oleh Tuhan Yang
Maha Esa untuk mencapai keredaan-Nya. Keselesaan dan kemewahan dunia serta
pengambilan makanan dan minuman bukanlah objektif muktamad orang beriman;
sebaliknya, seseorang hanya berusaha untuk memperolehi manfaat daripada
kurniaan dunia ini untuk mencapai keredaan Allah Taala. Berusaha untuk
mendapatkan keredaan Tuhan Yang Maha Esa sebenarnya adalah matlamat utama.”
Comments
Post a Comment