Mengatasi obesiti selama 1,400 tahun (Kesihatan)

 AlHakam

Mengatasi obesiti selama 1,400 tahun

31 Julai 2020

Kemas Kini Terakhir pada 24 Januari 2022

Jalees Ahmad, London

Terjemahan oleh Musa Bin Masran

Pertubuhan Kesihatan Sedunia, di bawah fakta utamanya tentang obesiti, berkata bahawa pada 2016, lebih daripada 1.9 bilion orang mengalami berat badan berlebihan dengan 650 juta mengalami obesiti. Setiap tahun, dikatakan, 2.8 juta orang mati akibat risiko kesihatan berat badan berlebihan.

Awal minggu ini, kerajaan UK mengeluarkan rancangan untuk menangani obesiti dan mengambil "teraju global" dalam strategi obesiti. Tawaran "Beli satu, dapatkan satu percuma" mengenai makanan ringan akan diharamkan, kalori akan dipaparkan pada menu dan rancangan untuk mengharamkan iklan makanan ringan di televisyen sebelum jam 9 malam kini disahkan. Adalah selamat untuk mengatakan bahawa coronavirus telah mendedahkan risiko kesihatan yang teruk dan mendasari UK.

Dengan UK lebih memfokuskan pada kesihatan penduduk, kini lebih daripada sebelumnya, ramai akan mendapati penyesuaian kepada gaya hidup baharu sukar dihadam. Individu yang terbiasa makan secara berlebihan akan berhadapan dengan pilihan hidup baru.

Namun begitu, boleh dikatakan dengan yakin bahawa corak pemakanan penduduk akan menyaksikan perubahan drastik. Sebagai orang Islam, kita mempunyai tatakelakuan yang lengkap, Islam, yang mengajar kita walaupun perkara asas dengan perincian sedemikian menjadikannya mudah dihadam.

Kita mempunyai contoh sempurna Nabi Muhammad (saw) sebelum kita yang mengajar kita pelbagai pelajaran hidup; daripada bagaimana untuk mencapai hubungan rohani dengan Ilahi kepada kehalusan terkecil dalam kehidupan seharian.

Tidak perlu dikatakan bahawa apabila dunia (atau UK dalam rujukan ini) menghadapi dilema, cahaya dan keindahan Islam terus bersinar kepada kita.

Umat Islam, selama 1,400 tahun sekarang, sudah mempunyai cara hidup yang sempurna dan lengkap, yang membantu dan membantu dalam menangani beberapa halangan seperti obesiti dan ketabahan. 1,400 tahun yang lalu, Al-Qur’an, pada beberapa kesempatan, serta contoh mulia Nabi (saw), menekankan pada makan dengan baik, makan dalam jumlah yang sederhana dan yang paling penting, makan yang sihat dan suci:

یٰۤاَیُّہَا النَّاسُ کُلُوۡا مِمَّا فِی الۡاَرۡضِ حَلٰلًا طَیِّبًا ۫ۖ وَّ لَا تَتَّبِعُوۡا خُطُوٰتِ الشَّیۡطٰنِ ؕ اِنَّہٗ لَکُمۡ عَدُوٌّ مُّبِیۡنٌ

“Wahai manusia! Makanlah dari apa yang terdapat di bumi yang halal lagi baik; dan janganlah kamu mengikuti langkah-langkah syaitan; sesungguhnya dia musuh yang nyata bagimu”. (Surah Al-Baqarah, Bab. 2: Ayat.169)

فَکُلُوۡا مِمَّا رَزَقَکُمُ اللّٰہُ حَلٰلًا طَیِّبًا ۪ وَّ اشۡکُرُوۡا نِعۡمَتَ اللّٰہِ اِنۡ کُنۡتُمۡ اِیَّاہُ تَعۡبُدُوۡنَ

“Maka makanlah yang halal lagi baik dari rezeki yang Allah telah berikan kepada kamu; dan bersyukurlah dengan karunia Allah, jika hanya kepada-Nya kamu menyembah.” (Surah An-Nahl, Bab.16: Ayat.115)

Sebagai umat Islam, kita bukan sahaja diperintahkan oleh Allah Taala untuk memakan yang halal, tetapi juga mestilah tayyab iaitu baik, suci, sihat dan menyenangkan hati. Ada kalanya sesuatu yang halal juga boleh dianggap haram. Ini adalah ajaran yang unik untuk Islam sahaja.

 “Wahai orang-orang yang beriman! Makanlah dari rezeki yang baik-baik yang Kami berikan kepadamu dan bersyukurlah kepada Allah, jika benar-benar kepada-Nya kamu menyembah." (Surah Al-Baqarah Bab.2: Ayat.173)

Perkara tayyab juga telah disinggung dalam ayat Al-Qur’an yang lain:

یَسۡـَٔلُوۡنَکَ مَاذَاۤ اُحِلَّ لَہُمۡ ؕ قُلۡ اُحِلَّ لَکُمُ الطَّیِّبٰتُ

“Mereka bertanya kepadamu apakah yang dihalalkan bagi mereka. Katakanlah, ‘Dihalalkan bagi kamu segala yang baik”. (Surah Al-Maidah, Bab.5: Ayat.5)

Ayat-ayat ini menunjukkan, di bawah perkataan طَیِّبٰتِ, bahawa umat Islam mesti menahan diri daripada makanan yang boleh menyebabkan sebarang halangan kepada kesihatan fizikal, moral dan rohani. Al-Qur’an telah menjelaskan bahawa walaupun sesuatu itu halal, tidak semestinya ia termasuk dalam kategori tayyab.

Sebagai contoh, pengambilan ayam atau kambing mungkin halal; namun jika daging tersebut busuk, maka ia bertentangan dengan kehendak tayyab. Oleh itu, di sini, di mana Al-Qur’an menyebut halal, ia juga menyebut tayyab, menonjolkan satu perkara yang sangat penting bahawa di mana Al-Qur’an telah bercakap tentang makanan, ia juga dengan tegas menunjukkan dan menekankan makan perkara yang baik, suci dan sihat. Al-Qur’an bukan sahaja menekankan kepentingan halal dan tayyab, tetapi juga menggalakkan umat Islam untuk menahan diri daripada makan berlebihan:

یٰبَنِیۡۤ اٰدَمَ خُذُوۡا زِیۡنَتَکُمۡ عِنۡدَ کُلِّ مَسۡجِدٍ وَّ کُلُوۡا وَ اشۡرَبُوۡا وَ لَا تُسۡرِفُوۡا ۚ اِنَّہٗ لَا یُحِبُّ الۡمُسۡرِفِیۡنَ

“Wahai anak Adam! Lihatlah kepada perhiasan kamu pada setiap masa dan tempat ibadat dan makan dan minum tetapi jangan melampaui batas; sesungguhnya Dia tidak menyukai orang-orang yang melampaui batas.” (Surah Al-A‘raf, Bab.7: Ayat.32)

Di sini, untuk "melebihi batas" membayangkan bahawa seseorang harus makan dalam jumlah yang sederhana dan seseorang itu tidak boleh terus makan jenis makanan yang sama sepanjang masa. Penyelidik dari Harvard TH Chan School of Public Health, selepas menjalankan penyelidikan, mengatakan bahawa orang yang makan jumlah karbohidrat yang sederhana mempunyai kadar kematian (www.hsph.harvard.edu/news/hsph-in-thenews/eat-moderate-amount-of-carbs-for health )

Oleh itu, Al-Qur’an telah berulang kali mengingatkan umat Islam tentang kepentingan dan kepentingan menjaga dan menegakkan rutin pemakanan yang sihat dan ini betul-betul sesuai dengan amalan Nabi (saw). Al-Qur’an telah menyatakan:

“Sesungguhnya kamu mempunyai pada diri Rasulullah itu suri teladan yang baik, bagi orang yang bertakwa kepada Allah dan hari akhirat serta banyak berzikir kepada Allah”. (Surah al-Ahzab, Bab.33: Ayat.22)

Nabi (saw) sangat berhati-hati dalam hal makan berlebihan. Pada suatu ketika, Nabi Muhammad (saw) bersabda, “Makanan untuk dua orang cukup untuk tiga orang, dan makanan tiga orang cukup untuk empat orang.” (Sahih al-Bukhari, Kitab al-At‘imah, Hadith 5392)

Begitu juga, dalam riwayat yang direkodkan dalam Jamey al-Tirmidhi, Hazrat Miqdam berkata:

“Aku mendengar Rasulullah bersabda, ‘Manusia tidak mengisi bejana yang lebih buruk daripada perutnya. Cukuplah bagi anak Adam makan apa yang dapat menyokong punggungnya. Jika ini tidak mungkin, maka sepertiga untuk makanan, sepertiga untuk minuman dan sepertiga untuk nafasnya.’” (Jamey al-Tirmidzi, Kitab al-Zuhd, Hadith 2380)

Dalam riwayat lain Sahih al-Bukhari, diriwayatkan bahawa Hazrat Anas (ra), berkenaan dengan Nabi (saw), bersabda:

“Setahu saya, Nabi (saw) sama sekali tidak makan di dalam dulang besar, tidak pernah makan roti nipis yang dimasak dengan baik, dan tidak pernah makan di meja makan.” (Sahih al-Bukhari, Kitab al-At‘imah, Hadith 5386)

Oleh itu, jelas sekali bahawa selain menyediakan dan menampung keperluan rohani kita, Islam juga telah menyediakan pelan pemakanan yang sihat untuk kita ikuti, justeru menjadi kod hidup yang lengkap dan sempurna. Merujuk kepada kitab Masih Mau’ud (as), Ayyam-us-Sulh, Hazrat Khalifatul Masih V (atba), dalam Khutbah Jumaat 17 Mei 2019, berkata:

“Masihi Mau’d (as) yang Dijanjikan menyatakan bahawa jenis makanan yang dimakan juga mempunyai kesan ke atas kerohanian seseorang. Oleh itu, seseorang itu perlu mengamalkan kesederhanaan berhubung dengan diet mereka juga. Seseorang tidak boleh diberikan kepada diet yang hanya terdiri daripada daging, dan juga tidak boleh hanya makan sayur-sayuran dan sayur-sayuran. Seseorang hendaklah mengamalkan kesederhanaan dalam semua makanan yang telah disediakan oleh Tuhan Yang Maha Esa kepada manusia dan yang telah dinyatakan-Nya sebagai halal dan tayyab [suci dan sihat] dan tidak boleh melampaui batas. Seterusnya, amalan sebegini juga akan menjejaskan kerohanian seseorang.

“Apabila seseorang mengamalkan diet seimbang, mereka juga membina keseimbangan dalam keadaan moral mereka dan akan kekal cenderung kepada ibadat kepada Tuhan. Hazrat Masih Mau’ud (as) menyatakan bahawa sesungguhnya ajaran Islam yang indah itu telah memberikan petunjuk kepada kita dalam semua perkara. Tambahan pula, Hazrat Masih Mau’ud (as) menyatakan bahawa merupakan nikmat yang sangat besar dari Tuhan Yang Maha Kuasa, yang telah Dia anugerahkan kepada manusia bahawa Dia telah menetapkan prinsip-prinsip tertentu untuk mengekalkan kesihatan yang baik. Bahkan, Allah SWT telah berfirman:

کُلُوۡا وَاشۡرَبُوۡا وَلَا تُسۡرِفُوۡا

“Maksudnya, sesungguhnya seseorang itu hendaklah makan dan minum tetapi secara sederhana dan tidak makan secara berlebihan.

"Alasannya adalah kerana ini juga akan menjejaskan keadaan fizikal seseorang, yang akhirnya memberi kesan kepada kerohanian seseorang juga.

“Justeru, hamba Allah yang sejati, yang mengabdikan diri sepenuhnya dalam beribadah kepada Allah, bukan sahaja berusaha memperbaiki keadaan rohaninya dan mengembangkan ikatan dengan Allah SWT, tetapi juga berusaha memperbaiki keadaan fizikalnya dan memanfaatkan segala kurniaan yang dikurniakan kepada dia oleh Tuhan Yang Maha Esa untuk mencapai keredaan-Nya. Keselesaan dan kemewahan dunia serta pengambilan makanan dan minuman bukanlah objektif muktamad orang beriman; sebaliknya, seseorang hanya berusaha untuk memperolehi manfaat daripada kurniaan dunia ini untuk mencapai keredaan Allah Taala. Berusaha untuk mendapatkan keredaan Tuhan Yang Maha Esa sebenarnya adalah matlamat utama.”

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad