Kerohanian, Pertumbuhan dan Ramadan

Review Religion

Kerohanian, Pertumbuhan dan Ramadan

12hb April 2023

6 Min Baca

Profesor Amtul Razzaq Carmichael, UK

Terjemahan oleh Musa Bin Masran

Kerohanian bermakna mengetahui bahawa kehidupan kita mempunyai kepentingan dalam konteks di luar kewujudan sehari-hari biasa pada tahap keperluan biologi; dan menghargai bahawa kita adalah sebahagian besar daripada penyingkapan Hidup yang bertujuan. [1] Pembangunan rohani memerlukan penerokaan pengalaman manusia di luar alam fizikal dan mengakui kewujudan jiwa dan akhirat. Kerohanian diiktiraf sebagai bahagian penting dalam kesejahteraan manusia kerana ia membawa kepada kedamaian dalaman, pertumbuhan peribadi dan pemahaman yang lebih mendalam tentang diri dan dunia di sekeliling kita.

Pada masa ini, umat Islam sedang berpuasa pada bulan Ramadan. Kemajuan rohani, dalam erti kata agama, bermaksud memurnikan, mengasah, dan mengukuhkan hubungan seseorang dengan Wujud Agung yang dikenal pasti sebagai Tuhan. Kemajuan rohani ialah pengalaman individu yang unik yang meningkatkan pemahaman orang percaya tentang Tuhan melalui lensa pengalaman peribadi. Ini seterusnya menyatukan hubungan dengan Tuhan ke tahap yang lebih tinggi, lebih kuat dan lebih mendalam.

Kemajuan rohani ialah proses mencari kedamaian dalaman, tenaga, dan penyembuhan bersama dengan rasa tujuan. Falsafah, sains sosial, dan sains perubatan semuanya telah cuba mengembangkan pemahaman yang lebih mendalam tentang kerohanian dan kemajuan rohani. Islam menyediakan rangka kerja yang jelas untuk memudahkan kemajuan rohani seseorang individu dengan menawarkan struktur, sokongan, pengetahuan, dan pelan tindakan praktikal untuk memperibadikan rancangan kemajuan rohani. Al-Qur’an menyebut enam peringkat kemajuan rohani.

Tahap Pertama Kemajuan Rohani

Tahap kerohanian yang pertama ialah komitmen kepada Solat (doa harian). Allah SWT berfirman di dalam Al-Qur'an, 'Sesungguhnya kejayaan itu datang kepada orang-orang yang beriman, yang khusyuk dalam sembahyangnya,'. [2] Ayat ini memberikan prasyarat yang mesti dipenuhi oleh seorang mukmin ketika memulakan perjalanan kemajuan rohani. Ini melibatkan berpaling kepada Tuhan dengan penuh kerendahan hati dan menghargai kemuliaan keagungan Ilahi dengan dedikasi dan komitmen yang lengkap. Solat adalah tonggak pertama dalam perjalanan kemajuan rohani dan memberi peluang untuk mengukir ikatan peribadi hubungan setia dengan Tuhan. Dengan ketabahan yang semakin meningkat, kelembutan hati memudahkan hubungan yang lebih kuat dengan Tuhan, mengurangkan semua ikatan lain yang mungkin menghalang kemajuan rohani.

Tahap Kedua Kemajuan Rohani

Tahap kerohanian kedua ialah bercita-cita untuk menjauhi segala kejahatan. Seperti yang dijelaskan dalam ayat Al-Qur’an, ‘Dan yang menjauhi segala yang sia-sia’[3]. Ikatan yang kuat dan hubungan yang jelas dengan Tuhan memberi kuasa kepada seseorang untuk meninggalkan semua tindakan yang sia-sia, jahat, dan tidak bermoral. Pada tahap kedua kerohanian, seorang yang beriman mengembangkan pemahaman yang jelas bahawa usaha yang sia-sia dan sia-sia menghalang kemajuan peribadi dan rohani seseorang. Pemahaman ini, berdasarkan kekuatan ikatan yang benar dengan Tuhan, memberi kuasa kepada orang yang beriman untuk meninggalkan apa-apa perbuatan yang berdosa dan jahat.

Tahap Ketiga Kemajuan Rohani

Tahap ketiga kemajuan rohani memerlukan seorang mukmin membelanjakan pendapatan murninya di jalan Allah. Seperti firman Al-Qur'an, 'Dan orang-orang yang aktif menunaikan zakat'. [4] Membelanjakan wang untuk jalan Allah adalah ujian litmus untuk kesucian jiwa seseorang. Pendapatan adalah hasil kerja keras seseorang yang bergantung pada penghidupannya. Di anak tangga ketiga tangga rohani, seorang mukmin menggunakan semua kebolehan dan kemampuannya demi Tuhan. Membelanjakan wang hasil titik peluh seseorang, dalam mengejar kesucian jiwa, adalah ungkapan praktikal keimanan yang sebenar kepada Tuhan dan memberikan seorang mukmin keseronokan yang tiada tandingannya dengan perbelanjaan lain.

Tahap Keempat Kemajuan Rohani

Tahap keempat kemajuan rohani adalah untuk menjaga kesucian seseorang. Di dalam Al-Qur’an disebutkan, ‘Dan orang-orang yang menjaga kemaluannya’. [5] Pada tahap pencapaian rohani yang sangat tinggi ini, seorang yang beriman mempamerkan amalan moral yang sempurna dalam semua aspek kehidupan terutamanya dalam tingkah laku seksual. Nampaknya cinta kepada keseronokan fizikal dan deria boleh lebih hebat daripada cinta kepada wang. Oleh itu, menjaga kesucian mereka adalah salah satu tugas paling suci orang beriman yang meningkatkan kemajuan rohani mereka.

Tahap Kelima Kemajuan Rohani

Tahap kelima kemajuan rohani adalah untuk menghormati janji dan ikrar seseorang sambil berpegang pada cara-cara yang lebih baik dari kebenaran yang takut kepada Tuhan. Dalam Al-Qur'an, Allah Ta'ala berfirman, 'Dan orang-orang yang menjaga amanah dan janjinya'. [6] Orang-orang yang beriman, pada peringkat kelima pembangunan rohani, berusaha keras untuk memastikan bahawa mereka tidak terlepas pandang walaupun tindakan kebaikan yang paling kecil dan menjadi berhati-hati dalam memenuhi ikrar dan janji mereka. Pada tahap kelima kemajuan rohani, orang percaya telah mencapai kemurnian mutlak niat, komitmen dan integriti.

Tahap Keenam Kemajuan Rohani

Tahap keenam kemajuan rohani ialah apabila seorang mukmin berkembang ikatan yang sangat kuat dengan Tuhan, mereka menghabiskan sepanjang hayat mereka menghubungkan dan menyatukan ikatan ini dengan Tuhan. Sebagaimana yang dikatakan oleh Al-Qur’an Suci, ‘Dan orang-orang yang khusyuk dalam melaksanakan Sembahyangnya.’ [7] Keseronokan dan keseronokan mereka terletak pada mengingati Allah, dan mereka menjaga hubungan ini seperti harta yang sangat berharga. Mereka menyuburkan ikatan mereka dengan Tuhan supaya ini adalah satu-satunya ikatan, satu-satunya hubungan dan satu-satunya hubungan yang penting. Sambungan ini mengatasi semua hubungan lain.

Bulan Ramadan adalah peluang terbaik untuk meninjau kemajuan rohani kita sebagai pengalaman yang sangat peribadi dan subjektif. Kita mesti mengambil peluang ini untuk menilai pemahaman unik kita sendiri dan ekspresi piawaian rohani berbanding tahap kerohanian yang dipuji. Ini akan memudahkan kita merangka pelan kemajuan yang jelas di atas jalan kerohanian. Semoga Allah Ta'ala mengizinkan kita untuk melakukannya. Amin

Mengenai Pengarang: Profesor Amtul Razzaq Carmichael MD, M Ed, FRCS (Gen Surg.), MBBS, ialah seorang perunding. Dia layak pada 1987 dengan pingat emas untuk Kecemerlangan akademik dan menjalani latihan pembedahannya di hospital pengajar utama di London, Edinburgh dan Philadelphia. Dia telah mengarang banyak artikel untuk jurnal saintifik yang disemak oleh rakan sebaya. Beliau ialah ahli kanan Lembaga Editorial Kajian Agama serta Penolong Pengurus.

NOTA HUJUNG

[1] https://www.rcpsych.ac.uk/docs/default-source/members/sigs/spirituality-spsig/what-is-spirituality-maya-spencer-x.pdf?sfvrsn=f28df052_2

[2] Al-Qur’an. Bab 23: ayat 2 dan 3

[3] Al-Quran. Bab 23: ayat 4.

[4] Al-Quran. Bab 23: ayat 5.

[5] Al-Quran. Bab 23: ayat 6

[6] Al-Quran. Bab 23: ayat 9

[7] Al-Quran. Bab 23: ayat 10

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad