Kerohanian, Pertumbuhan dan Ramadan
Review
Religion
Kerohanian,
Pertumbuhan dan Ramadan
12hb
April 2023
6
Min Baca
Profesor
Amtul Razzaq Carmichael, UK
Terjemahan
oleh Musa Bin Masran
Kerohanian
bermakna mengetahui bahawa kehidupan kita mempunyai kepentingan dalam konteks
di luar kewujudan sehari-hari biasa pada tahap keperluan biologi; dan
menghargai bahawa kita adalah sebahagian besar daripada penyingkapan Hidup yang
bertujuan. [1] Pembangunan rohani memerlukan penerokaan pengalaman manusia di
luar alam fizikal dan mengakui kewujudan jiwa dan akhirat. Kerohanian diiktiraf
sebagai bahagian penting dalam kesejahteraan manusia kerana ia membawa kepada
kedamaian dalaman, pertumbuhan peribadi dan pemahaman yang lebih mendalam
tentang diri dan dunia di sekeliling kita.
Pada
masa ini, umat Islam sedang berpuasa pada bulan Ramadan. Kemajuan rohani, dalam
erti kata agama, bermaksud memurnikan, mengasah, dan mengukuhkan hubungan
seseorang dengan Wujud Agung yang dikenal pasti sebagai Tuhan. Kemajuan rohani
ialah pengalaman individu yang unik yang meningkatkan pemahaman orang percaya
tentang Tuhan melalui lensa pengalaman peribadi. Ini seterusnya menyatukan
hubungan dengan Tuhan ke tahap yang lebih tinggi, lebih kuat dan lebih
mendalam.
Kemajuan
rohani ialah proses mencari kedamaian dalaman, tenaga, dan penyembuhan bersama
dengan rasa tujuan. Falsafah, sains sosial, dan sains perubatan semuanya telah
cuba mengembangkan pemahaman yang lebih mendalam tentang kerohanian dan
kemajuan rohani. Islam menyediakan rangka kerja yang jelas untuk memudahkan
kemajuan rohani seseorang individu dengan menawarkan struktur, sokongan,
pengetahuan, dan pelan tindakan praktikal untuk memperibadikan rancangan
kemajuan rohani. Al-Qur’an menyebut enam peringkat kemajuan rohani.
Tahap
Pertama Kemajuan Rohani
Tahap
kerohanian yang pertama ialah komitmen kepada Solat (doa harian). Allah SWT
berfirman di dalam Al-Qur'an, 'Sesungguhnya kejayaan itu datang kepada
orang-orang yang beriman, yang khusyuk dalam sembahyangnya,'. [2] Ayat ini
memberikan prasyarat yang mesti dipenuhi oleh seorang mukmin ketika memulakan
perjalanan kemajuan rohani. Ini melibatkan berpaling kepada Tuhan dengan penuh
kerendahan hati dan menghargai kemuliaan keagungan Ilahi dengan dedikasi dan
komitmen yang lengkap. Solat adalah tonggak pertama dalam perjalanan kemajuan
rohani dan memberi peluang untuk mengukir ikatan peribadi hubungan setia dengan
Tuhan. Dengan ketabahan yang semakin meningkat, kelembutan hati memudahkan
hubungan yang lebih kuat dengan Tuhan, mengurangkan semua ikatan lain yang mungkin
menghalang kemajuan rohani.
Tahap
Kedua Kemajuan Rohani
Tahap
kerohanian kedua ialah bercita-cita untuk menjauhi segala kejahatan. Seperti
yang dijelaskan dalam ayat Al-Qur’an, ‘Dan yang menjauhi segala yang
sia-sia’[3]. Ikatan yang kuat dan hubungan yang jelas dengan Tuhan memberi
kuasa kepada seseorang untuk meninggalkan semua tindakan yang sia-sia, jahat,
dan tidak bermoral. Pada tahap kedua kerohanian, seorang yang beriman
mengembangkan pemahaman yang jelas bahawa usaha yang sia-sia dan sia-sia menghalang
kemajuan peribadi dan rohani seseorang. Pemahaman ini, berdasarkan kekuatan
ikatan yang benar dengan Tuhan, memberi kuasa kepada orang yang beriman untuk
meninggalkan apa-apa perbuatan yang berdosa dan jahat.
Tahap
Ketiga Kemajuan Rohani
Tahap
ketiga kemajuan rohani memerlukan seorang mukmin membelanjakan pendapatan
murninya di jalan Allah. Seperti firman Al-Qur'an, 'Dan orang-orang yang aktif
menunaikan zakat'. [4] Membelanjakan wang untuk jalan Allah adalah ujian litmus
untuk kesucian jiwa seseorang. Pendapatan adalah hasil kerja keras seseorang
yang bergantung pada penghidupannya. Di anak tangga ketiga tangga rohani,
seorang mukmin menggunakan semua kebolehan dan kemampuannya demi Tuhan.
Membelanjakan wang hasil titik peluh seseorang, dalam mengejar kesucian jiwa,
adalah ungkapan praktikal keimanan yang sebenar kepada Tuhan dan memberikan
seorang mukmin keseronokan yang tiada tandingannya dengan perbelanjaan lain.
Tahap
Keempat Kemajuan Rohani
Tahap
keempat kemajuan rohani adalah untuk menjaga kesucian seseorang. Di dalam
Al-Qur’an disebutkan, ‘Dan orang-orang yang menjaga kemaluannya’. [5] Pada
tahap pencapaian rohani yang sangat tinggi ini, seorang yang beriman
mempamerkan amalan moral yang sempurna dalam semua aspek kehidupan terutamanya
dalam tingkah laku seksual. Nampaknya cinta kepada keseronokan fizikal dan
deria boleh lebih hebat daripada cinta kepada wang. Oleh itu, menjaga kesucian
mereka adalah salah satu tugas paling suci orang beriman yang meningkatkan
kemajuan rohani mereka.
Tahap
Kelima Kemajuan Rohani
Tahap
kelima kemajuan rohani adalah untuk menghormati janji dan ikrar seseorang
sambil berpegang pada cara-cara yang lebih baik dari kebenaran yang takut
kepada Tuhan. Dalam Al-Qur'an, Allah Ta'ala berfirman, 'Dan orang-orang yang
menjaga amanah dan janjinya'. [6] Orang-orang yang beriman, pada peringkat
kelima pembangunan rohani, berusaha keras untuk memastikan bahawa mereka tidak
terlepas pandang walaupun tindakan kebaikan yang paling kecil dan menjadi berhati-hati
dalam memenuhi ikrar dan janji mereka. Pada tahap kelima kemajuan rohani, orang
percaya telah mencapai kemurnian mutlak niat, komitmen dan integriti.
Tahap
Keenam Kemajuan Rohani
Tahap
keenam kemajuan rohani ialah apabila seorang mukmin berkembang ikatan yang
sangat kuat dengan Tuhan, mereka menghabiskan sepanjang hayat mereka
menghubungkan dan menyatukan ikatan ini dengan Tuhan. Sebagaimana yang
dikatakan oleh Al-Qur’an Suci, ‘Dan orang-orang yang khusyuk dalam melaksanakan
Sembahyangnya.’ [7] Keseronokan dan keseronokan mereka terletak pada mengingati
Allah, dan mereka menjaga hubungan ini seperti harta yang sangat berharga.
Mereka menyuburkan ikatan mereka dengan Tuhan supaya ini adalah satu-satunya
ikatan, satu-satunya hubungan dan satu-satunya hubungan yang penting. Sambungan
ini mengatasi semua hubungan lain.
Bulan
Ramadan adalah peluang terbaik untuk meninjau kemajuan rohani kita sebagai
pengalaman yang sangat peribadi dan subjektif. Kita mesti mengambil peluang ini
untuk menilai pemahaman unik kita sendiri dan ekspresi piawaian rohani
berbanding tahap kerohanian yang dipuji. Ini akan memudahkan kita merangka
pelan kemajuan yang jelas di atas jalan kerohanian. Semoga Allah Ta'ala
mengizinkan kita untuk melakukannya. Amin
Mengenai
Pengarang: Profesor Amtul Razzaq Carmichael MD, M Ed, FRCS (Gen Surg.), MBBS,
ialah seorang perunding. Dia layak pada 1987 dengan pingat emas untuk
Kecemerlangan akademik dan menjalani latihan pembedahannya di hospital pengajar
utama di London, Edinburgh dan Philadelphia. Dia telah mengarang banyak artikel
untuk jurnal saintifik yang disemak oleh rakan sebaya. Beliau ialah ahli kanan
Lembaga Editorial Kajian Agama serta Penolong Pengurus.
NOTA
HUJUNG
[2]
Al-Qur’an. Bab 23: ayat 2 dan 3
[3]
Al-Quran. Bab 23: ayat 4.
[4]
Al-Quran. Bab 23: ayat 5.
[5]
Al-Quran. Bab 23: ayat 6
[6]
Al-Quran. Bab 23: ayat 9
[7]
Al-Quran. Bab 23: ayat 10
Comments
Post a Comment