Jawapan Huzur (atba) Isu-Isu Harian- Bahagian 50

 Jawapan Huzur (atba) Isu-Isu Harian-50: Perang Dunia III, Jin, Hur al-'Ayn, nama keluarga suami angkat

10 March 2023

Diterjemahkan oleh Musa Bin Masran

Panduan berkenaan isu-isu asas Islam – yang Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) telah berikan dalam pelbagai kesempatan dalam surat-menyurat bertulisnya dan semasa program MTA – diterbitkan secara rasmi di bawah untuk manfaat semua.

Lima malapetaka yang dahsyat dan Perang Dunia III

Seorang wanita dari London menulis surat kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) bertanyakan tentang amaran Hazrat Khalifatul Masih III tentang kemungkinan meletusnya Perang Dunia III dalam salah satu khutbah Jumaatnya selaras dengan nubuatan Hadhrat Masih Mau’ud. Dia meminta lebih banyak bukti mengenai perkara ini.

Beliau juga berkata orang Islam bukan Ahmadi percaya kepada kewujudan hantu dan roh dan bertanya bagaimana realiti entiti ini perlu dijelaskan kepada mereka.

Huzur-e-Anwar (atba), dalam suratnya bertarikh 17 Disember 2021, memberikan jawapan berikut kepada soalannya:

“Allah Ta’ala memaklumkan kepada Hadhrat Masih Mau’ud melalui pelbagai mimpi, penglihatan dan wahyu tentang bencana besar dan gempa bumi yang akan berlaku di dunia. Lima malapetaka yang menakutkan telah disebut secara khusus di kalangan mereka. Oleh itu, Masihi Mau’ud yang Dijanjikan bersabda:

“Nubuatan Tuhan Yang Maha Kuasa mengenai kedatangan lima gempa bumi, yang perkataannya adalah, ‘Lima kali akan Aku tunjukkan kepadamu manifestasi yang mempesona dari Tanda ini.’ Maksud wahyu Ilahi ini adalah bahawa Tuhan Yang Maha Kuasa berfirman bahawa, untuk memberi kesaksian tentang kebenaran dakwaan aku, dan supaya orang ramai menyedari bahawa aku dari-Nya, Tuhan Yang Maha Kuasa akan menyebabkan lima gempa bumi yang dahsyat berlaku, satu mengikuti yang lain, dalam selang waktu yang singkat. Mereka akan memberi kesaksian tentang kebenaran dakwaanku, dan masing-masing akan menunjukkan sinar sedemikian rupa sehingga orang yang melihatnya akan segera diingatkan kepada Tuhan. Kesan yang begitu menakutkan akan ada pada hati manusia, dan begitu luar biasa akan kuasa, keamatan dan kehancuran mereka, sehingga orang yang melihat mereka akan kehilangan deria mereka.' (Tajalliyat-e-Ilahiyyah, Ruhani Khazain, Jilid 20, hlm. 395)

“Menggambarkan kengerian dan intensitas malapetaka ini, Hadhrat Masih Mau’ud bersabda:

“‘Maka ketahuilah dengan pasti bahawa sebagaimana, sesuai dengan nubuatan, telah terjadi gempa bumi di Amerika dan juga di Eropah, demikian juga akan terjadi di berbagai belahan Asia, dan beberapa di antaranya akan menjadi seperti Hari Kiamat. Akan ada kematian dalam skala yang besar sehingga aliran darah akan mengalir. Malah burung dan haiwan teragut tidak akan terlepas daripada kematian ini. Kemusnahan seperti itu akan menimpa bumi seperti yang belum berlaku sejak manusia dicipta. Kebanyakan tempat akan terbalik seolah-olah tidak pernah didiami. Akan ada juga kesengsaraan lain yang dahsyat, baik di syurga mahupun di bumi […] Adakah anda mengira bahawa anda akan selamat daripada gempa bumi ini, atau anda boleh menyelamatkan diri anda dengan muslihat anda sendiri? Sama sekali tidak. Semua perbuatan manusia akan berakhir pada hari itu. Jangan bayangkan bahawa Amerika dsb. dilanda gempa bumi yang teruk sedangkan negara anda masih selamat daripadanya. Sebaliknya, saya melihat bahawa mungkin anda akan menghadapi kesukaran yang lebih besar daripada mereka.

“Wahai Eropah! Anda tidak selamat! Dan Wahai Asia! Anda juga tidak selamat! Dan Wahai penduduk Kepulauan! Tiada ‘Tuhan’ buatan akan datang untuk menolong anda. Saya melihat kota-kota runtuh dan tempat tinggal dalam kehancuran.” (Haqiqat-ul-Wahi, Ruhani Khazain, Jilid 22, hlm. 268-269)

“Tidak boleh diandaikan daripada sebutan gempa bumi dalam nubuatan amaran ini bahawa malapetaka ini hanya akan nyata dalam bentuk gempa bumi. Sebaliknya, ia juga boleh bermakna bencana lain yang boleh menyebarkan kemusnahan dengan cara yang sama seperti gempa bumi. Menjelaskan hal ini, Masihi Mau'ud (as) bersabda:

“‘Namun memang benar bahawa firman Tuhan selalunya dalam bentuk metafora, sebagai contoh, Dia berkata:

مَنۡ کَانَ فِيۡ ہٰذِہٖۤ اَعۡمٰي فَہُوَ فِي الۡاٰخِرَةِ اَعۡمٰي

‘[‘Sesiapa yang buta di dunia ini akan menjadi buta di akhirat.’ (Surah Bani Isra’il, 17: 73)]

“‘Oleh itu, ada kemungkinan gempa bumi itu mungkin bermaksud bencana besar lain yang mempunyai semua ciri-ciri gempa bumi. Namun, kata-kata sebenar mempunyai keutamaan berbanding tafsiran. Walaupun nubuatan ini mempunyai skop yang luas, Tuhan menggenapinya secara literal juga, untuk mempermalukan musuh. Dan ada kemungkinan bahawa aspek-aspek nubuat ini mungkin nyata pada masa depan dalam beberapa cara lain. Tetapi ia masih akan menjadi sesuatu yang luar biasa, seperti yang dinyatakan oleh nubuatan. […] Oleh itu, nubuatan ini meramalkan kejadian luar biasa dari urutan pertama. Lebih-lebih lagi, kemungkinan besar ia akan disusuli dengan malapetaka yang berpunca daripada pelbagai punca semula jadi dan membawa kepada kemusnahan yang luar biasa. Oleh itu, walaupun tidak ada sebutan khusus tentang gempa bumi dalam mana-mana bahagian nubuatan ini, ia masih akan menjadi satu Tanda yang sangat besar; kerana, inti dari nubuatan itu adalah pemusnahan rumah-rumah yang luar biasa dan tiada tandingannya. Dan tempat, tidak kira sama ada ia berlaku melalui gempa bumi atau melalui cara lain.’ (Lampiran kepada Barahin-e-Ahmadiyya V, Ruhani Khazain, Jilid 21, hlm. 161)

“Sesuai dengan berita ghaib yang diwahyukan kepada Hadhrat Masih Mau’ud oleh Allah Ta’ala, dunia telah menyaksikan penggenapan empat tanda berupa dua perang dunia, wabak wabah, dan gempa bumi luar biasa yang telah terjadi di kebanyakan bahagian dunia, menyebabkan kerosakan yang tidak pernah berlaku sebelum ini kepada kehidupan manusia dan haiwan, burung dan infrastruktur. Allah Ta'ala telah memberitahu Masihi Mau'ud tentang manifestasi lima tanda khususnya. Allah lebih mengetahui bagaimana tanda yang kelima akan nyata dan menyebabkan kemusnahan di dunia; sama ada dalam bentuk gempa bumi yang luar biasa, pandemik global atau perang dunia ketiga. Walau bagaimanapun, jelas seperti hari bahawa jika dunia tidak menggunakan kebijaksanaannya dan tidak berpaling kepada Penciptanya, maka, sama seperti empat tanda pertama telah digenapi, tanda kelima juga akan dipenuhi, dan kemudian, sebagai Allah Mahasuci telah berjanji melalui nubuatan ini, Islam akan menang dengan kemenangan yang luar biasa. Insya Allah. 

“Semasa lawatannya ke Eropah pada tahun 1967, Hazrat Khalifatul Masih III (rh) membincangkan topik yang sama berdasarkan nubuatan-nubuatan yang disebutkan di atas tentang Masihi Mau’ud Yang Dijanjikan dan itulah yang telah anda rujuk dalam surat anda. Oleh itu, Huzur (rh) menyatakan: 

“‘Para Pendiri Suci Jamaat Ahmadiyah Muslim, mempersembahkan ratusan, jika tidak beribu-ribu, tanda kepada dunia sebagai bukti kebenaran Islam. Salah satu tanda ini adalah nubuatnya, yang diterima melalui wahyu ilahi, mengenai lima malapetaka besar. Perang dunia pertama dan kedua telah pun berlaku, memenuhi dua aspek nubuatan dengan cara yang hebat. Kesan daripada malapetaka ketiga yang dahsyat, yang tanda-tanda buruknya sudah kelihatan di kaki langit, akan menjadi sangat menakutkan dan merosakkan. Seiring dengan itu, Allah juga memaklumkan kepada Hadhrat Masih Mau’ud bahawa masa kemenangan Islam juga akan dikaitkan dengan malapetaka ketiga ini.

“‘Satu-satunya cara bagi manusia untuk melarikan diri dari malapetaka ini adalah dengan memilih jalan yang benar dan jalan itu adalah Islam. Kemurkaan Allah akan turun ke atas dunia ini. Api kemusnahan sudah marak. Datang dan sejukkan nyala api ini dengan air mata keinsafan [istighfar]. Datang dan berlindung di bawah naungan sejuk rahmat dan kebaikan Muhammad (saw), Rasulullah. Bangkitlah dan jalinkan hubungan yang hidup dengan Allah. Datanglah, jika kamu ingin menyelamatkan diri daripada nyala api yang marak ini!’ (Khutbah Jumaat, 11 Ogos 1967, Khutbat-e-Nasir, Jilid 1, hlm. 808)”

Jin

“Apabila bercakap tentang kepercayaan yang mengelilingi jin dan hantu, di kalangan orang Islam bukan Ahmadi, terdapat persepsi mengenai mereka yang tidak disokong oleh sebarang bukti daripada Al-Qur’an atau hadis kenabian [hadis]. Walau bagaimanapun, istilah 'jin' banyak disebut dalam Al-Qur’an dan Hadis dalam pelbagai konteks dan dengan makna yang berbeza. Oleh itu, maksud istilah ini harus difahami dalam konteks yang betul.

“Perkataan jin pada dasarnya bermaksud sesuatu yang tetap tersembunyi, sama ada ia tersembunyi kerana bentuknya atau kelakuannya. Perkataan itu mengambil banyak konotasi kerana ia mengubah kes atau diubah dengan cara lain. Namun begitu, konsep tersembunyi dan kabur adalah perkara biasa dalam semua konotasi ini.

“Perkataan berikut, sebagai contoh, yang berasal daripada akar kata j-n-n, membawa konotasi yang disebutkan di atas:

janna [جَنَّ], sebagai contoh, bermaksud ‘membuang bayang’ atau ‘membuang mantel kegelapan’.

janin [جَنِين] ialah janin yang tersembunyi di dalam rahim ibu.

junun [جُنُون] merujuk kepada penyakit yang meliputi akal.

jinan [جِنَان] menandakan hati, tersembunyi di dalam dada seseorang.

jannah [جَنَّة] ialah taman, yang naungannya tebal dari pepohonan menutupi tanah.

majannah [مَجَنَّة] merujuk kepada perisai yang bersembunyi di belakang pahlawan.

jaann [جَانّ] digunakan pada ular yang hidup bersembunyi di dalam tanah.

janan [جَنَن] merujuk kepada kubur yang menyembunyikan orang mati dengan sendirinya.

junnah [جُنَّة] berlaku pada tudung yang menutupi kepala dan badan.

“Selain itu, perkataan jin juga digunakan untuk wanita bertudung. Ia juga digunakan untuk penghulu dan golongan elit yang tidak bergaul dengan orang ramai. Ia juga digunakan untuk rakyat negara yang tinggal di kawasan terpencil secara geografi dan terputus dari seluruh dunia.

“Begitu juga, perkataan [jin] juga digunakan untuk haiwan malam yang tinggal dalam kegelapan dan untuk serangga atau mikroorganisma yang sangat kecil seperti kuman dan lain-lain. Itulah sebabnya Nabi (saw) mengarahkan supaya peralatan makan ditutup pada waktu malam. [Sahih Muslim, Kitab al-ashribah, Bab al-'amri bi taghtiyati l-ina'i wa ika'i s-siqa'i wa ighlaqi l-abwab] Beliau juga melarang penggunaan tulang untuk membersihkan selepas mendengar azan dan mengatakan bahawa mereka adalah makanan jin, iaitu semut, anai-anai dan bakteria lain. [Sahih al-Bukhari, Kitab al-manaqib, Bab dhikri l-jinn]

“Selain itu, perkataan jin juga digunakan untuk roh jahat yang tersembunyi, iaitu, Syaitan dan untuk roh baik yang tersembunyi, iaitu malaikat sebagaimana yang telah dinyatakan bahawa:

مِنَّا الصَّالِحُونَ وَمِنَّا دُونَ ذَلِكَ

“[‘Ada di antara kami yang soleh dan ada di antara kami yang sebaliknya.’] (Surah Al-Jinn, 72: 12)

“Oleh itu, seperti yang dinyatakan di atas, perkataan itu akan mempunyai makna yang berbeza bergantung pada konteksnya.

“Saya telah pun memberikan maklum balas terperinci mengenai jin, yang diterbitkan dalam bahasa Urdu di Al Fazl International pada 25 Jun 2021, dan dalam bahasa Inggeris di Al Hakam pada 2 Julai 2021. Anda juga boleh merujuk sumber ini untuk maklumat lanjut mengenai topik tersebut. .”

Hurun ‘Inun

Seorang wanita dari Jerman menulis surat kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) mengenai sebutan hur dalam Al-Qur’an. Dia berkata bahawa orang bukan Ahmadi Muslim menafsirkan hur secara salah. Dia bertanyakan maksud sebenar hur yang disebutkan dalam Al-Qur’an.

Dia juga bertanya sama ada perlu bagi seorang wanita untuk mengambil nama suaminya selepas berkahwin. Huzur-e-Anwar (atba), dalam suratnya bertarikh 20 Disember 2021, memberikan jawapan berikut kepada soalannya: 

“Penerangan tentang nikmat Syurga semuanya disampaikan dalam Al-Qur’an dan hadis-hadis Nabi melalui bahasa kiasan, yang membuat perbandingan dengan objek dunia sahaja untuk memudahkan pemahaman kita. Allah Ta'ala berfirman:

مَثَلُ الۡجَنَّةِ الَّتِيۡ وُعِدَ الۡمُتَّقُوۡنَ

“‘Perumpamaan Syurga yang dijanjikan kepada orang yang bertakwa ialah […].’ (Surah Ar-Ra‘d,13: 36)

“Allah Ta’ala berfirman lagi:

فَلَا تَعۡلَمُ نَفۡسٌ مَّاۤ اُخۡفِيَ لَہُمۡ مِّنۡ قُرَّةِ اَعۡيُنٍ ۚ جَزَآءًۢ بِمَا کَانُوۡا يَعۡمَلُوۡنَ

“‘Dan tiada seorang pun yang mengetahui kegembiraan mata yang tersembunyi bagi mereka, sebagai balasan atas perbuatan baik mereka.’ (Surah As-Sajdah, 32:18)

“Demikian juga, Nabi (saw) bersabda:

“‘Allah Ta’ala berfirman, ‘Aku telah menyediakan untuk hamba-hamba-Ku yang soleh sesuatu yang belum pernah dilihat oleh mata, tidak pernah didengar oleh telinga, dan tidak pernah terfikir oleh sesiapa pun. Segala yang dikhaskan, selain itu, semua yang kamu lihat, adalah tiada apa-apa.’’ (Sahih al-Bukhari, Kitab at-tafsir)

Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan menyatakan perkara berikut dalam hal ini:

“Tuhan telah menggambarkan kebaikan syurga sebagai sesuatu yang disenangi oleh orang Arab sehingga hati mereka tertarik kepadanya. Pada hakikatnya, perkara itu adalah sifat yang berbeza dan bukan perkara dunia ini. Tetapi adalah perlu untuk menggambarkan mereka dengan cara ini supaya hati dapat ditarik ke arah mereka.” (Lampiran kepada Barahin-e-Ahmadiyya V, Ruhani Khazain, Jilid 21, hlm. 424)

“Menjelaskan ayat Surah As-Sajdah [32:18] yang disebutkan di atas, Hadhrat Masih Mau’ud bersabda:

“Iaitu, tidak ada seorang pun yang berakhlak mulia yang mengetahui kenikmatan yang disembunyikan darinya, sebagai balasan atas apa yang telah ia kerjakan. Oleh itu, Allah telah menggambarkan semua karunia itu sebagai tersembunyi, yang sepertinya tidak dapat ditemui di dunia ini. Jelas sekali bahawa nikmat dunia ini tidak tersembunyi daripada kita dan kita sudah biasa dengan susu, delima dan anggur dan lain-lain yang kita makan di sini. Ini menunjukkan bahawa nikmat kehidupan seterusnya adalah sesuatu yang lain dan tidak ada persamaan dengan nikmat kehidupan ini, kecuali nama. Sesiapa yang memahami syarat-syarat syurga mengikut syarat-syarat kehidupan ini tidaklah sedikit pun memahami Al-Qur’an.” (Islami Usul Ki Falasfi, Ruhani Khazain, Jil. 10, hlm. 397-398)

“Menjelaskan kebijaksanaan di sebalik menyembunyikan berkat-berkat ini, Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan bersabda:

“‘Penyembunyian, sebagai perbuatan Allah, membawa kebesaran yang melekat. Tindakan Allah menyembunyikan adalah seperti yang dinyatakan dalam berikut tentang Syurga:

 فَلَا تَعۡلَمُ نَفۡسٌ مَّاۤ اُخۡفِيَ لَہُمۡ مِّنۡ قُرَّةِ اَعۡيُنٍ

(‘Dan tiada seorang pun yang mengetahui kegembiraan mata yang tersembunyi bagi mereka.’)

‘Malah, ada satu penghormatan dalam tindakan menyembunyikan diri, sama seperti persembahan makanan di bawah kain penutup. Itu juga adalah tanda penghormatan.’ (Al-Badr, Issue 11, Vol. 1, 9 January 1903, ms. 86)

“Konsep hur di Syurga adalah kiasan dan disebutkan dalam Al-Qur’an sebanyak empat kali. Dua rujukan pertama (dalam Surah Ad-Dukhan dan Surah At-Tur) menjanjikan bahawa penghuni Syurga akan dijodohkan dengan gadis-gadis cantik dengan mata yang lebar dan hitam. Dua rujukan yang selebihnya (dalam Surah Ar-Rahman dan Surah Al-Waqi'ah) menerangkan sifat-sifat indah hur - mereka akan berada di astaka yang terpelihara seperti mutiara dan batu karang, iaitu, mereka akan dihiasi dengan sifat-sifat kesopanan dan pemalu, serta kebaikan, kesucian, kecantikan, dan keunggulan budi pekerti. 

“Oleh itu, Al-Qur’an membuktikan bahawa istilah 'hur' sebenarnya merujuk kepada pasangan yang suci dan solehah yang akan dikahwinkan dengan lelaki dan wanita yang beriman di Syurga sebagai ganjaran. Bagi kualiti khusus dan sifat-sifat pasangan ini, hanya Allah yang lebih mengetahui. Hanya selepas memasuki Syurga, seseorang akan mengetahui dengan pasti.

“Mengenai tafsiran Al-Qur’an mengenai masalah ini, Hazrat Musleh-e-Maud (ra) menjelaskan ayat dari Surah Al-Baqarah yang menyatakan, وَ لَہُمۡ فِیۡہَاۤ اَزۡوَاجٌ مُّطَہَّرَۃٌ, sebagai rujuk kepada suami yang suci, bahawa lelaki atau perempuan yang beriman akan diberkati di dalam Syurga. Mereka akan membantu satu sama lain dalam kemajuan rohani mereka. Oleh itu, jika suami isteri ingin kekal bersama di akhirat, maka hendaklah suami juga menjaga ketakwaan isterinya bersama-sama kesolehan dirinya, dan isteri juga hendaklah menjaga ketakwaan suaminya bersama kesolehan dirinya. Kedua-duanya hendaklah berusaha untuk menjadikan satu sama lain berakhlak mulia agar tidak ada pasangan yang masuk Neraka sedangkan yang lain di Syurga. (Diringkaskan daripada Tafsir-e-Kabir, Jilid 1, hlm. 252)

“Hazrat Khalifa-tul-Masih III (rh) juga telah menafsirkan ayat berikut dari Surah Ad-Dukhan:

وَ زَوَّجۡنٰہُمۡ بِحُوۡرٍ عِيۡنٍ

“Beliau menjelaskan ayat tersebut bermaksud, pasangan orang mukmin akan berubah menjadi hur dan diikat bersama dalam ikatan jodoh. Dalam ayat seterusnya, beliau menyatakan, disebutkan bahawa anak-anak mereka juga akan dikumpulkan bersama mereka di Syurga. Sebab isteri tidak disebut dalam ayat kedua adalah kerana mereka telah pun disebut dalam ayat pertama, iaitu ‘وَ زَوَّجۡنٰہُمۡ بِحُوۡرٍ عِيۡنٍ’.

“Nabi (saw) memberitahu seorang wanita tua bahawa tidak ada wanita tua yang akan masuk syurga. Dia mula menangis dan bertanya, ‘Wahai Rasulullah, ke mana saya akan pergi?’ Baginda menjawab, ‘Saya tidak mengatakan bahawa kamu tidak akan masuk syurga. Sebaliknya, tidak ada wanita tua yang akan masuk syurga sebagai orang tua. Kamu akan masuk Syurga sebagai orang muda.’ Maka, apabila seorang wanita tua akan masuk Syurga, dia akan berubah menjadi seorang wanita muda, dan seorang wanita yang ‘tidak menarik’ menjadi seorang wanita yang ‘menarik’. Begitu juga, wanita yang cacat atau cacat di dunia ini akan mempunyai tubuh yang sihat dan ciri-ciri yang sempurna di Syurga. Oleh itu, apabila dikatakan bahawa 'وَ زَوَّجۡنٰہُمۡ بِحُوۡرٍ عِيۡنٍ', iaitu, ahli Syurga akan dikahwinkan dengan 'hur', ia tidak bermakna wanita tua, kerana mereka meninggalkan mereka di dunia. Sebaliknya, wanita-wanita yang masuk syurga akan menjadi hurin ‘inin iaitu muda, cantik, dan soleh, tidak kira sama ada mereka tua atau muda di dunia ini. Walau apa pun, perkataan 'hur' dalam konteks ini merujuk kepada pasangan seperti pasangan. (Diringkaskan daripada khutbah Jumaat, 19 Februari 1982; Khutbat-e-Nasir, Jilid 9, hlm. 386-387)”

 Mengguna pakai nama keluarga suami

 “Bukan isu agama untuk menerima pakai nama suami selepas berkahwin, yang mana satu wajib mematuhinya, tetapi ia adalah soal pilihan atau keutamaan peribadi. Jika seseorang ingin mengamalkannya, mereka boleh melakukannya, dan jika tidak, mereka tidak perlu. Sekiranya perlu menggunakan nama suami dalam dokumen rasmi, maka ia harus dilakukan, dan tidak ada salahnya."

(Disusun oleh Zaheer Ahmad Khan, Ketua Jabatan Rekod, Personal Sekretariat, London. Diterjemah oleh Al Hakam.)

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad