‘Fail Test’: Tanggungjawab seorang bapa terhadap anak-anaknya
‘Fail Test’: Tanggungjawab seorang bapa terhadap anak-anaknya
17
March 2023
Kemas
Kini Terakhir pada 17 March 2023
Syed
Adil Ahmed, UK
Diterjemahkan
oleh Musa Bin Masran
Bapa
Anda
akan gagal dalam hidup. Ia berlaku kepada yang terbaik daripada kita.
Selalunya, kita belajar daripada kegagalan kita dan ini menghalangnya daripada
berlaku lagi, walaupun ini tidak selalu berlaku. Menjelaskan konsep ini kepada
kelas remaja lelaki Tahun 10 bukanlah mudah, tetapi ketika saya cuba untuk
menyedarkan mereka tentang topik ini, ia membuatkan fikiran saya bergerak ke
arah yang tidak saya jangkakan.
Mengajar
di sekolah menengah bandar kelas pekerja di UK tidak selalu mudah, tetapi anda
boleh kembali dari hari kerja dengan beberapa cerita untuk diceritakan. Satu
kisah sebegitu bermula dengan Ketua Jabatan merancang pelajaran ‘kemahiran
sosial’ sepenggal yang perlu saya sampaikan kepada kohort Tahun 10-an yang
tidak peduli. Biasanya, saya akan dihantar melalui e-mel rancangan pelajaran
pada pagi pelajaran dan akan melihat dengan cepat sebelum cuba melakukan yang
terbaik untuk menyampaikannya dengan cara yang paling menarik yang mungkin.
Kadang-kadang, saya akan didesak untuk mengambil masa dan tergesa-gesa ke
pelajaran, tidak melihat ke atas bahan tetapi menyokong diri saya sendiri untuk
melakukannya sebaik sahaja saya tiba di sana. Ini adalah salah satu masa itu.
Semasa
saya memasuki bilik darjah, saya menggesa pelajar masuk dan mengambil tempat
duduk mereka sementara saya berebut-rebut di sekeliling meja guru untuk mencari
cetakan pelajaran; helaian kertas dengan pecahan perkara yang perlu disampaikan
dalam pelajaran, termasuk tajuk, objektif pembelajaran dan aktiviti,
bersama-sama dengan mana-mana lembaran kerja yang disertakan. Apabila saya
akhirnya menemui cetakan, 'Ujian Gagal', daripada timbunan tanda di sekeliling
komputer, saya mengimbas dokumen itu, mendapatkan intipatinya dan masuk ke mod
guru-sayap-itu skala penuh. Sebagai seorang guru selama enam tahun, saya agak
selesa melakukan ini, walaupun perkara-perkara tidak selalu berjalan mengikut rancangan.
Daripada apa yang saya kumpulkan daripada cetakan, tujuan pelajaran ini adalah
untuk mengajar pelajar tentang kegagalan dan mengubah fikiran mereka
mengenainya.
“Anda
akan gagal dalam hidup. Ia berlaku kepada yang terbaik daripada kita!” Aku
berteriak kepada kelas untuk menarik perhatian mereka.
“Bukan
saya, tuan, anda tidak boleh membayar saya untuk gagal. Tidak pernah mengambil
'L'. Anda sedang melihat personifikasi kejayaan. Kegagalan bukan dalam diri
saya…” Steve bergegas pergi.
“OKEY.
Saya akan menghalang anda sebelum hidung anda berakhir di seberang bilik
darjah.” – Saya secara tiba-tiba memotong perkataan Steve sebelum dia
menggagalkan pelajaran saya sepenuhnya dengan gurauan sensasinya.
Mudah-mudahan, rujukan pantas Disney akan meringankan suasana kelas yang suram
dan tidak bersemangat ini.
“Siapa
yang boleh memberi saya contoh kegagalan yang mereka alami atau jangkakan?
Gary, ada fikiran?” Saya menyoal Gary dalam percubaan terdesak untuk memerah
beberapa nyawa keluar dari bilik itu dan Gary nampaknya satu-satunya pelajar
yang berwaspada di dalamnya.
“Err,
tak ada idea. Sebenarnya, abang saya baru sahaja gagal dalam ujian memandu.
Jadi…,” keluh Gary yang separuh tidur ketika saya mencuitnya. Dia baru sahaja
mengeluarkan kata-kata dari mulutnya.
“Ya,
contoh yang sempurna! Kamu mungkin gagal dalam ujian memandu anda, terutamanya
memandangkan hanya sebilangan kecil orang lulus buat kali pertama. Malah,
secara statistik, mereka yang tidak melepasi kali pertama adalah pemandu yang
lebih selamat pada masa hadapan dan kurang berkemungkinan untuk mengalami
kemalangan. Ini membawa dengan sempurna ke dalam objektif pembelajaran dan
pelajaran hari ini…” Sambil bergurau, saya bergegas ke papan putih dengan pen
dan mula menulis tajuk.
“Adakah
kamu hanya mengatakan semua ini kerana kamu gagal dalam ujian memandu kamu,
tuan?” Dan terpercik melalui mulut penuh gusi.
“Pfft,
tidak, saya lulus kali pertama.” Aku berkata dengan agak sombong sambil
membelakangi kelas sambil terus menulis.
“Kalau
begitu, bagaimana kamu boleh bercakap dengan kami tentang kegagalan yang teruk?”,
rengus Greg.
“Kebencian?
Apa? Siapa yang mengajar kamu perkataan itu?” Dengan kebingungan, saya berpatah
balik ke kelas. Greg tidak dapat memberi saya contoh kata sifat dalam pelajaran
sebelumnya dan kini melemparkan istilah seperti “kegagalan hina”. Sememangnya,
saya tertangkap basah. Kelas itu jelas memerlukan sedikit penjelasan lagi.
“Apa
pun, ujian memandu tidak digunakan dalam setiap aspek kehidupan. Sudah tentu,
saya telah gagal dalam masa saya. Saya telah gagal dalam banyak perkara.
Perkara yang saya cuba sampaikan ialah kegagalan selalunya membawa kepada
kejayaan!” Kataku sambil memetik jari ke arah Dan dan menunjuk ke arah tong
sampah.
“Seperti
bila, tuan?” Dan berkata sambil perlahan-lahan bangun, dan mengunyah terakhir
spearmintnya sebelum meludahkannya ke dalam tong sampah.
Kemudian
ia mengenai saya, bukan gula-gula getah, tetapi idea! Percikan api yang
diharapkan dapat menangkap imaginasi kumpulan ragtag Tahun 10 ini. Pada saat
inspirasi ini, yang tidak dapat diatasi walaupun oleh bau peluh umum di dalam
bilik, saya mengumumkan:
“Baiklah,
dalam topik memandu, saya gagal beberapa kali apabila ayah saya mengajar saya
cara melakukan selekoh brek tangan, di tempat letak kereta masjid.”
Adil
untuk mengatakan bahawa terdapat kesunyian yang mengejutkan dan beberapa rahang
jatuh. Seolah-olah gabungan ‘pusing brek tangan’ dan ‘tempat letak kereta
masjid’ tidak pernah dilafazkan dalam ayat yang sama dalam sejarah manusia.
Pelajar tidak berminat yang sebelum ini menundukkan kepala di atas meja kini
telah muncul seperti meerkat semasa waktu makan di zoo. Saya mempunyai mereka
di atas tali. Sudah tiba masanya untuk membawanya pulang.
Sepanjang
tempoh perkhidmatan saya, saya mendapati bahawa jika anda boleh meyakinkan
kelas bahawa perkara yang akan mereka pelajari adalah menarik dan boleh
digunakan dalam kehidupan mereka, maka mereka akan menerimanya, menerapkan
sikap positif terhadap kerja mereka. Anda perlu melakukannya pada awal
pelajaran untuk mencapai minat mereka. Ini boleh menjadi lebih mudah dengan
topik seperti 'kegagalan', daripada, katakan, 'trigonometri'. Saya tidak boleh
mengatakan mengapa ingatan khusus ini muncul di fikiran. Saya rasa ini kerana
kami bercakap tentang pemanduan dan saya mahu menjadikan diri saya lebih sesuai
dengan kelas.
Saya
meneruskan untuk menerangkan secara teater peristiwa pada malam itu apabila
Abba (ayah) mengajar saya cara melakukan pusingan brek tangan di dalam kereta
keluarga lama kami yang telah dibelasah. Semasa saya bersungguh-sungguh membawa
kelas saya menaiki rollercoaster, menekankan dan menyerlahkan butir-butir
penting majlis itu, saya menyedari bahawa saya tidak sering melibatkan diri
dalam pengajaran. Saya tidak lama kemudian menyedari ia adalah kerana saya
bercakap tentang sesuatu yang saya sangat mengambil berat tentang. Sesuatu yang
begitu tertanam dalam diri saya dan mempunyai kepentingan sedemikian, saya
tidak dapat menceritakan semula kisah itu dengan cara yang tidak adil. Ia bukan
kerana saya bercakap tentang keluarga, masa yang menyeronokkan dalam
tahun-tahun pembentukan saya, atau kenakalan. Ini kerana saya bercakap tentang
hubungan saya dengan Rumah Tuhan, bagaimana ia berkembang dan bagaimana bapa
saya adalah salah satu pemangkin utama untuk hubungan ini.
Sesungguhnya
salah satu cara terbaik untuk mengembangkan hubungan anda dengan Allah, adalah
dengan mengunjungi rumah-Nya dan berdoa kepada-Nya di sana. Jadi bagaimana anda
melakukannya sebagai seorang kanak-kanak? Nah, anda memerlukan bantuan daripada
keluarga anda. Bapa anda boleh membawa anda ke sana, tetapi bagaimanakah dia
membantu anaknya memahami kaitannya dan mengembangkan keterikatan dengannya?
Seperti yang mereka katakan, anda boleh membawa kuda ke air, tetapi anda tidak
boleh membuatnya diminum.
Ayah
saya (dan ramai ahli keluarga lain) membantu saya dengan ini dengan membawa
saya ke masjid untuk solat berjamaah dan juga membantu saya membuat kenangan
lain di sana; kenangan seperti bermain bola keranjang, kriket, atau pingpong di
dalam atau di sekitar kawasan masjid [masjid]; kenangan kelas Atfal dan acara
Khuddam; kenangan bertemu orang baru dan membina persahabatan; kenangan doa
emosi yang diterima dalam satu cara atau yang lain. Masjid ini adalah rumah
kedua kepada kami, dan ingatan yang saya buat di kelas saya adalah salah satu
kenangan penting yang membantu saya membuat keterikatan dengan masjid.
Membesar
di bandar tepi laut timur laut Hartlepool mempunyai kebaikan dan keburukan dan
salah satu kebaikannya ialah kami cukup bertuah kerana mempunyai masjid yang
dibina khas. Sejak Masjid Nasir dibina pada tahun 2005, Abba konsisten membawa
saya dan abang saya ke Subuh, Isya dan Jumuah. Ini menanamkan tabiat menghadiri
Solat di masjid, yang dengan yakin boleh saya katakan telah memberi kesan yang
berkekalan sepanjang hidup saya sejak itu. Sehingga hari ini, jika saya tidak
pergi ke masjid atau solat berjamaah untuk satu tempoh masa, saya merasakan
beratnya kekosongan ini di hati saya. Perasaan ini mendorong saya untuk kembali
bila dan di mana saya boleh.
Saya
berumur 11 tahun ketika masjid itu dibina, dan seiring dengan berlalunya tahun,
Abba akan terus membawa kami, hujan atau cerah. Apabila abang saya pergi ke
universiti dan berpindah ke London, hanya saya dan Abba. Dalam perjalanan
kereta selama 6-7 minit ke masjid, saya dan Abba akan bercakap tentang perkara
kecil, perkara besar, perkara penting, perkara lucu, perkara serius, perkara
umum, perkara khusus dan kadangkala tiada apa-apa. Pada suatu petang musim
sejuk yang bersalji, selepas Isya, Abba duduk di pejabat masjid lebih lama
daripada biasa, menyelesaikan beberapa kerja Jamaah. Sebaik sahaja dia selesai,
kami berjalan cepat keluar ke kereta kerana salji bertimbun dalam hujan lebat.
Abba menghidupkan enjin dan membenarkan kereta memanaskan badan seperti yang
biasa dilakukannya dalam cuaca sejuk. Kami duduk dalam diam sambil memerhatikan
nafas saya mencipta awan wap air yang berkabus di sekeliling tingkap penumpang.
Saya melihat jejak kereta lain dari jamaah malam ini yang telah dibuat di
salji. Hanya kami yang tinggal sekarang. Belum sempat saya pergi, saya menoleh
ke arah Abba yang duduk termenung. Mungkin saya perlu membawa sesuatu untuk
dibincangkan. Sesuatu yang menarik adalah baik. Abba suka perkara yang menarik.
Adakah sesuatu berlaku dalam berita baru-baru ini? Perlukah saya membuat ulasan
tentang cuaca? Saya merenung Abba cuba memikirkan apa yang akan menarik
minatnya. Ya, itu sahaja - cuaca.
Memandangkan
pandangan saya, Abba menoleh kepada saya (bersyukurlah sebelum saya boleh
membuka mulut dan membosankannya dengan sembang cuaca saya) dan dalam bahasa
Urdu berkata,
"Adil,
sekarang kamu telah lulus ujian memandu kamu, saya akan mengajar kamu
sesuatu."
Dengan
pantas, dia melingkarkan lengannya pada sandaran kepala penumpang dan melakukan
'bapa melihat ke luar tingkap belakang dan bukannya menggunakan cermin pandang
belakang untuk membalikkan kereta' dari tempat letak kereta ke jalan raya.
Dengan enjin Renault Scenic 2001 melahu, adegan itu ditetapkan. Kereta ini tidak
dibina untuk tugasan yang ditetapkan, tetapi bagaimanapun, ia seperti hendak
keluar dari zon selesanya. Boleh dikatakan, ini lebih baik daripada bercakap
tentang cuaca.
Perkarangan
Masjid Nasir termasuk tempat letak kereta yang besar dalam bentuk L di sekeliling
taman di sekelilingnya. Tempat letak kereta agak besar dan mempunyai lebih
daripada cukup ruang di selekoh untuk menghanyutkan kereta. Salji telah
meletakkan beberapa inci di atas tanah dan beku di bawahnya, jadi roda akan
tergelincir jika brek digunakan pada kelajuan yang cukup tinggi. Keadaannya
sempurna.
Dari
ingatan, 15 minit seterusnya malam ini adalah keseronokan dan keseronokan yang
tidak akan saya lupakan. Apabila saya memejamkan mata, saya dapat melihat kami
berpusing-pusing di sekitar tempat letak kereta masjid, membelok selekoh dalam
gerakan perlahan, senyuman lebar di wajah saya, kerana versi saya yang lebih
muda menumbuhkan akar ikatan yang lebih mendalam kepada bapanya dan tempat ini.
Perkarangan masjid. Rumah Allah, Rumah kedua saya.
Semasa
saya menerangkan peristiwa malam itu kepada kelas saya, saya dapat melihat
cahaya mata mereka dan senyuman di wajah mereka yang saya ada di wajah saya
semasa saya berada di belakang kemudi. Ramai daripada mereka boleh mengaitkan
dengan apa yang saya bincangkan dalam beberapa cara atau yang lain. Yang lain,
malangnya, tidak dapat, tetapi merindui hari di mana bapa atau tokoh bapa
mereka sendiri dalam hidup mereka akan berkongsi detik yang sama dengan mereka.
Sementara itu, cukuplah cerita saya. Kesedaran ini mengingatkan saya betapa
bertuahnya saya. Bertuah kerana saya mempunyai seorang bapa yang penyayang yang
memahami kepentingan mengeratkan hubungan dengan anak-anaknya dan membawa
mereka ke masjid. Nasib baik saya ada masjid berdekatan rumah saya. Bertuah
kerana saya adalah seorang Ahmadi Muslim dan nilai kekeluargaan telah tertanam
dalam akidah Islam.
Apabila
cerita saya hampir berakhir, saya perlahan-lahan berjalan kembali ke kerusi
saya dan bermain-main dengan komputer untuk menarik beberapa maklumat pada
skrin di hadapan kelas untuk meneruskan pelajaran. Kelas senyap, begitu juga
saya. Nampaknya kami semua sedang memikirkan saat yang disebutkan tadi dengan
senyuman masam. Pelajaran akhirnya tamat, tetapi fikiran pada petang itu kekal
bersama saya sepanjang hari itu. Ia membuatkan saya berfikir tentang betapa
pentingnya untuk membuat kenangan bersama orang tersayang di masjid. Sekarang,
sebagai penafian, saya tidak semestinya mengesyorkan anda mengajar anak-anak
anda cara melakukan selekoh brek tangan di masjid (walaupun keadaannya sempurna
dan selamat sepenuhnya), tetapi membuat kenangan indah bersama mereka adalah
suatu kemestian. Mereka perlu tahu bahawa mereka berada di suatu tempat dan
mempunyai rumah kedua. Di suatu tempat mereka boleh pergi dengan mudah dan
selesa, walaupun orang tersayang yang membawa anda ke sana pada mulanya tidak
ada di sini lagi. Apabila orang dalam hidup anda meninggalkan dunia ini, dan
anda ditinggalkan, anda akan mempunyai hubungan anda dengan masjid dan kenangan
yang anda miliki tentang orang yang anda sayangi di sana. Orang yang membawa
anda ke sana dan membantu mewujudkan akar untuk anda. Sekarang saya mempunyai
anak lelaki saya sendiri, saya berdoa saya diberkati dengan lebih banyak lagi
supaya saya dapat membuat kenangan bersama mereka di masjid, insya-Allah,
dengan tujuan untuk mendekatkan mereka kepada pencipta mereka supaya pada hari
penghakiman Allah akan berkata kepada Aku: “Baguslah, kamu telah mendekatkan
anak-anakmu kepada-Ku seperti yang dilakukan ayahmu terhadap kamu.” Mungkin
kita semua akan mendapat ganjarannya.
Saya
tidak tinggal di Hartlepool lagi. Saya tidak tinggal berdekatan dengan masjid
di kediaman saya sekarang. Sekarang saya tinggal kira-kira 20 minit dari
masjid. Tempat letak kereta berbentuk L juga tidak disediakan. Jauh sedikit,
tetapi saya sampai ke sana sekerap yang saya boleh. Ia tidak begitu dekat,
tetapi kelebihannya, saya mendapat 40 minit untuk bercakap dengan anak saya
tentang perkara-perkara dalam perjalanan kami.
Jadi,
saya memberitahu kelas saya tentang Abba mengajar saya cara melakukan pusingan
brek tangan dan bagaimana Abba membuat saya bertahan sehingga saya mendapatnya,
walaupun selepas semua kegagalan saya yang ‘hina’. Saya pasti beberapa pelajar
meninggalkan bilik darjah setelah mempelajari sesuatu tentang daya tahan dan
ketabahan. Paling penting, ingatan yang terlupa yang tersimpan di dalam benak
saya entah ke mana telah digali dan mengingatkan saya tentang hubungan saya
dengan Abba dan hubungan saya dengan masjid, iman saya dan Pencipta saya. Kita
harus menunaikan tanggungjawab untuk membina hubungan ini dengan anak-anak kita
sendiri supaya mereka belajar untuk mencintai Allah melaluinya. Sebagai bapa
kepada anak lelaki saya, ini kini menjadi tanggungjawab saya. Ini adalah ujian
saya. Saya akan melakukan yang terbaik untuk tidak gagal dalam ujian ini,
insha-Allah.
Comments
Post a Comment