Bulan suci Ramadan dan keutamaan Lailatul Qadr
AlHakam
Bulan
suci Ramadan dan keutamaan Lailatul Qadr
10hb
Mei 2019
Kemas
Kini Terakhir pada 12 November 2021
Terjemahan
oleh Musa Bin Masran
Untuk
menandakan permulaan bulan Ramadan yang penuh keberkatan, Fazle Umar Foundation
English Desk telah menghasilkan terjemahan khutbah Jumaat yang disampaikan oleh
Hazrat Mirza Bashiruddin Mahmud Ahmad (ra), Pembaharu yang Dijanjikan dan
Pengganti Kedua Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan, pada 11 Mei 1923 di mana
Huzur (ra) berceramah tentang pengertian sebenar Lailatul Qadr dan kepentingan
solat di bulan Ramadan.
Hazrat
Mirza Bashiruddin Mahmud Ahmad, Khalifatul Masih II (ra)
Selepas
bacaan Tashahud, Ta‘awuz dan Surah al-Fatihah, Huzur (ra) berkata:
Ramadan
memegang kedudukan yang terbilang di antara bulan-bulan Islam, dan hari-hari
dalam seminggu, Jumaat mempunyai kepentingan yang istimewa seperti khutbah
Jumaat, dan solat Jumaat, dan waktu selepas itu. Jamaat kita juga ditandai
dengan perbezaan. Walaupun kumpulan agama lain telah menolak mesej [segar]
Tuhan dan rasul-Nya, masyarakat kita telah menerima wakil bupati-Nya yang
terkini.
Oleh
itu, kedua-dua hari ini dan masa yang tepat dalam hari dan bulan kita berada
pada semua mempunyai keunikan. Sesungguhnya, detik ini sangat bermakna, kita
harus berusaha sedaya upaya untuk memanfaatkan hujan rahmat Allah yang turun ke
atas kita dalam masa ini.
Salah
satu daripada banyak sebab dikeluarkannya fatwa murtad terhadap Hadhrat Masih
Mau’ud (as) adalah kerana cara beliau menafsirkan makna Lailatul Qadr (malam
Lailatul Qadar). Hadhrat Masih Mau’ud berkata bahawa sementara Lailatul Qadr
merujuk kepada [malam Ketetapan] yang muncul pada bulan Ramadan, ia juga
menunjukkan masa kedatangan seorang pilihan Tuhan yang daripadanya boleh ditentukan
kebangkitan dan kejatuhan bangsa dan masa yang berpangkat lebih tinggi dan
lebih rendah dibuat dengan lebih jelas dibezakan. Masa seperti itu adalah masa
kegelapan [rohani], dan takdir bangsa ditentukan oleh kedatangan orang pilihan
Tuhan.
Jika
kita melihat sekilas pada Lailatul Qadr yang berlaku pada zaman Nabi (saw),
adalah mudah untuk mengenal pasti bangsa-bangsa yang nasibnya telah ditentukan
dalam tempoh ini. Kedua-dua Empayar Byzantium yang menguasai separuh dunia
[yang diketahui], dan Empayar Parsi yang memerintah separuh lagi telah
ditentukan nasib mereka, dan empayar tertinggi dan berkuasa ini telah
dimusnahkan. Sebagai ganti mereka, orang-orang Arab yang berkulit telanjang dan
kekurangan zat makanan, yang mempunyai rezeki yang sedikit dan sering menjadi
mabuk dan tenggelam dalam setiap jenis tingkah laku yang keji, telah
ditinggikan di dunia. Amalan tidak bermoral dan rasuah mereka telah berubah
sehingga mereka menjadi guru untuk dunia dan orang-orang miskin yang sama ini
menyandang mantel kepimpinan. Inilah bagaimana Lailatul Qadr terbentang pada
zaman Nabi (saw).
Malam-malam
seperti itu telah berlaku berkali-kali sebelum ini dan dalam Ummat Muhammad
(saw) ia muncul pada zaman mujadidin (pembaharu rohani) di mana orang-orang
yang rendah dinaikkan dan orang-orang yang berpangkat tinggi melihat status
mereka berkurangan. Tetapi dalam masa masing-masing ini, Lailatul Qadr tidak
menampakkan dirinya dalam manifestasi tertingginya seperti sekarang pada zaman
Masihi Mau'ud. Lailatul Qadr Hadhrat Masih Mau'ud ditetapkan untuk menentukan
nasib seluruh dunia dan ketetapan yang sama akan berlaku sekarang, iaitu
beberapa negara akan dikalahkan dan yang lain akan diangkat tinggi.
Oleh
itu era ini sarat dengan kepentingan dan Allah Taala telah membolehkan kita
untuk menyertai Jamaat Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan walaupun kita tidak
mempunyai tuntutan atau hak khusus untuk ini. Dengan cara ini kita telah pun
menerima faedah tertinggi dari penghakiman yang akan dijatuhkan pada Lailatul
Qadr ini. Dan bagaimana pula pahala-pahala yang lain [yang telah ditetapkan]
dan bilakah ia akan diberikan? Pemberian kurniaan ini bergantung kepada
tindakan kita. Adalah menjadi tanggungjawab kita untuk mempersembahkan kepada
dunia, berkat-berkat kedatangan Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan. Kita harus
mengubah batin kita dan menyebarkan berita tentang kebenaran yang telah
diwahyukan kepada kita olehnya. Sesungguhnya, berdoalah agar Allah menjadikan
kita pewaris kepada kepastian yang telah dijanjikan daripada-Nya.
Ini
adalah saat yang diberkati dan Ramadan adalah bulan yang diberkati dan hari
Jumaat telah ditetapkan sebagai hari tunggal, oleh itu, masyarakat kita harus
mencuba dan memanfaatkan masa ini sebaik mungkin. Hari [malam kemuliaan] datang
hanya sekali dalam setahun dan ia mewakili waktu untuk menerima solat, oleh
itu, sebanyak mungkin manfaat harus diambil daripadanya.
Tahun
ini juga merupakan tahun yang amat bermakna bagi Jamaat kita kerana ia
menandakan permulaan konflik yang membawa maut. Walaupun kita pernah menghadapi
perjuangan seperti itu pada masa lalu, ia tidak sebesar ini. Pada peringkat
sepintas lalu ia kelihatan seolah-olah sudah tiba masanya untuk membasmi kita,
tetapi masyarakat yang wujud demi Tuhan tidak pernah musnah.
Oleh
itu, ini adalah saat yang kritikal. Kepimpinan Muslim telah meninggalkan kami
dan para ulama memuncak dengan permusuhan, walaupun umat Islam setiap hari
berdiri bersama kami dan mata mereka sedang membuka kebenaran tentang siapa dan
siapa yang tidak berkhidmat untuk Islam. Dan ini adalah punca kebahagiaan
kerana biasanya segmen masyarakat inilah yang beralih ke jalan yang benar. Oleh
itu, kerana umat Islam kini memahami perkara ini dengan lebih jelas, mereka
harus dihargai kerana ini adalah sumber kegembiraan bagi kita.
Disebabkan
sakit tekak, saya tidak boleh bercakap terlalu lama dan ini adalah subjek yang
sangat penting. Walau apa pun, ahli Jamaat kita tidak memerlukan ceramah yang
panjang untuk mengingatkan mereka tentang nilai solat. Tetapi mengingati
kepentingan masa ini, saya masih ingin menarik perhatian kepada subjek ini.
Berdoalah dengan penuh semangat, baik hari ini, dan sepanjang sepuluh hari
terakhir Ramadan. Semoga Allah Taala menghapuskan kelemahan kita. Doakan juga
agar kita menyaksikan dengan mata kepala sendiri pemenuhan janji-janji Allah
dan melalui kitalah Islam mampu bangkit mencapai kemenangan.
(Asal
diterbitkan dalam Al Fazl pada 17 Mei 1923. Diterjemah oleh Yayasan Fazle Umar)
Comments
Post a Comment