Bulan suci Ramadan dan keutamaan Lailatul Qadr

  

AlHakam

Bulan suci Ramadan dan keutamaan Lailatul Qadr

10hb Mei 2019

Kemas Kini Terakhir pada 12 November 2021

Terjemahan oleh Musa Bin Masran

Untuk menandakan permulaan bulan Ramadan yang penuh keberkatan, Fazle Umar Foundation English Desk telah menghasilkan terjemahan khutbah Jumaat yang disampaikan oleh Hazrat Mirza Bashiruddin Mahmud Ahmad (ra), Pembaharu yang Dijanjikan dan Pengganti Kedua Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan, pada 11 Mei 1923 di mana Huzur (ra) berceramah tentang pengertian sebenar Lailatul Qadr dan kepentingan solat di bulan Ramadan.

Hazrat Mirza Bashiruddin Mahmud Ahmad, Khalifatul Masih II (ra)

Selepas bacaan Tashahud, Ta‘awuz dan Surah al-Fatihah, Huzur (ra) berkata:

Ramadan memegang kedudukan yang terbilang di antara bulan-bulan Islam, dan hari-hari dalam seminggu, Jumaat mempunyai kepentingan yang istimewa seperti khutbah Jumaat, dan solat Jumaat, dan waktu selepas itu. Jamaat kita juga ditandai dengan perbezaan. Walaupun kumpulan agama lain telah menolak mesej [segar] Tuhan dan rasul-Nya, masyarakat kita telah menerima wakil bupati-Nya yang terkini.

Oleh itu, kedua-dua hari ini dan masa yang tepat dalam hari dan bulan kita berada pada semua mempunyai keunikan. Sesungguhnya, detik ini sangat bermakna, kita harus berusaha sedaya upaya untuk memanfaatkan hujan rahmat Allah yang turun ke atas kita dalam masa ini.

Salah satu daripada banyak sebab dikeluarkannya fatwa murtad terhadap Hadhrat Masih Mau’ud (as) adalah kerana cara beliau menafsirkan makna Lailatul Qadr (malam Lailatul Qadar). Hadhrat Masih Mau’ud berkata bahawa sementara Lailatul Qadr merujuk kepada [malam Ketetapan] yang muncul pada bulan Ramadan, ia juga menunjukkan masa kedatangan seorang pilihan Tuhan yang daripadanya boleh ditentukan kebangkitan dan kejatuhan bangsa dan masa yang berpangkat lebih tinggi dan lebih rendah dibuat dengan lebih jelas dibezakan. Masa seperti itu adalah masa kegelapan [rohani], dan takdir bangsa ditentukan oleh kedatangan orang pilihan Tuhan.

Jika kita melihat sekilas pada Lailatul Qadr yang berlaku pada zaman Nabi (saw), adalah mudah untuk mengenal pasti bangsa-bangsa yang nasibnya telah ditentukan dalam tempoh ini. Kedua-dua Empayar Byzantium yang menguasai separuh dunia [yang diketahui], dan Empayar Parsi yang memerintah separuh lagi telah ditentukan nasib mereka, dan empayar tertinggi dan berkuasa ini telah dimusnahkan. Sebagai ganti mereka, orang-orang Arab yang berkulit telanjang dan kekurangan zat makanan, yang mempunyai rezeki yang sedikit dan sering menjadi mabuk dan tenggelam dalam setiap jenis tingkah laku yang keji, telah ditinggikan di dunia. Amalan tidak bermoral dan rasuah mereka telah berubah sehingga mereka menjadi guru untuk dunia dan orang-orang miskin yang sama ini menyandang mantel kepimpinan. Inilah bagaimana Lailatul Qadr terbentang pada zaman Nabi (saw).

Malam-malam seperti itu telah berlaku berkali-kali sebelum ini dan dalam Ummat Muhammad (saw) ia muncul pada zaman mujadidin (pembaharu rohani) di mana orang-orang yang rendah dinaikkan dan orang-orang yang berpangkat tinggi melihat status mereka berkurangan. Tetapi dalam masa masing-masing ini, Lailatul Qadr tidak menampakkan dirinya dalam manifestasi tertingginya seperti sekarang pada zaman Masihi Mau'ud. Lailatul Qadr Hadhrat Masih Mau'ud ditetapkan untuk menentukan nasib seluruh dunia dan ketetapan yang sama akan berlaku sekarang, iaitu beberapa negara akan dikalahkan dan yang lain akan diangkat tinggi.

Oleh itu era ini sarat dengan kepentingan dan Allah Taala telah membolehkan kita untuk menyertai Jamaat Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan walaupun kita tidak mempunyai tuntutan atau hak khusus untuk ini. Dengan cara ini kita telah pun menerima faedah tertinggi dari penghakiman yang akan dijatuhkan pada Lailatul Qadr ini. Dan bagaimana pula pahala-pahala yang lain [yang telah ditetapkan] dan bilakah ia akan diberikan? Pemberian kurniaan ini bergantung kepada tindakan kita. Adalah menjadi tanggungjawab kita untuk mempersembahkan kepada dunia, berkat-berkat kedatangan Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan. Kita harus mengubah batin kita dan menyebarkan berita tentang kebenaran yang telah diwahyukan kepada kita olehnya. Sesungguhnya, berdoalah agar Allah menjadikan kita pewaris kepada kepastian yang telah dijanjikan daripada-Nya.

Ini adalah saat yang diberkati dan Ramadan adalah bulan yang diberkati dan hari Jumaat telah ditetapkan sebagai hari tunggal, oleh itu, masyarakat kita harus mencuba dan memanfaatkan masa ini sebaik mungkin. Hari [malam kemuliaan] datang hanya sekali dalam setahun dan ia mewakili waktu untuk menerima solat, oleh itu, sebanyak mungkin manfaat harus diambil daripadanya.

Tahun ini juga merupakan tahun yang amat bermakna bagi Jamaat kita kerana ia menandakan permulaan konflik yang membawa maut. Walaupun kita pernah menghadapi perjuangan seperti itu pada masa lalu, ia tidak sebesar ini. Pada peringkat sepintas lalu ia kelihatan seolah-olah sudah tiba masanya untuk membasmi kita, tetapi masyarakat yang wujud demi Tuhan tidak pernah musnah.

Oleh itu, ini adalah saat yang kritikal. Kepimpinan Muslim telah meninggalkan kami dan para ulama memuncak dengan permusuhan, walaupun umat Islam setiap hari berdiri bersama kami dan mata mereka sedang membuka kebenaran tentang siapa dan siapa yang tidak berkhidmat untuk Islam. Dan ini adalah punca kebahagiaan kerana biasanya segmen masyarakat inilah yang beralih ke jalan yang benar. Oleh itu, kerana umat Islam kini memahami perkara ini dengan lebih jelas, mereka harus dihargai kerana ini adalah sumber kegembiraan bagi kita.

Disebabkan sakit tekak, saya tidak boleh bercakap terlalu lama dan ini adalah subjek yang sangat penting. Walau apa pun, ahli Jamaat kita tidak memerlukan ceramah yang panjang untuk mengingatkan mereka tentang nilai solat. Tetapi mengingati kepentingan masa ini, saya masih ingin menarik perhatian kepada subjek ini. Berdoalah dengan penuh semangat, baik hari ini, dan sepanjang sepuluh hari terakhir Ramadan. Semoga Allah Taala menghapuskan kelemahan kita. Doakan juga agar kita menyaksikan dengan mata kepala sendiri pemenuhan janji-janji Allah dan melalui kitalah Islam mampu bangkit mencapai kemenangan.

(Asal diterbitkan dalam Al Fazl pada 17 Mei 1923. Diterjemah oleh Yayasan Fazle Umar)

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad