Beberapa contoh dari kehidupan Masih Mau’ud

 ‘Dia tidak membebankan kamu dalam agama.’ (22:79): Beberapa contoh dari kehidupan Masih Mau’ud

24 March 2023

M Adam Ahmad, Al Hakam

Diterjemahkan oleh Musa Bin Masran

Nabi-nabi Tuhan datang sebagai hembusan udara segar bagi manusia dengan cara mereka memecahkan belenggu masyarakat yang dipaksakan sendiri dan membimbing manusia ke jalan yang membawa kepada Tuhan dengan menunjukkan teladan murni mereka.

Lebih dari satu abad yang lalu, sebagai menggenapi nubuatan Nabi Muhammad (saw), Allah SWT melantik Hazrat Mirza Ghulam Ahmad (as) dari Qadian untuk menghidupkan Iman dan menyatukan semua bangsa di bawah panji Islam. Dia adalah renungan yang sempurna dan penyembah yang paling bersemangat kepada tuan dan tuannya, Nabi Muhammad (saw). Nabi Ahmad (as) datang sebagai Masih Mau’ud dan Mahdi pada saat penganut setiap agama di dunia, dalam satu bentuk atau yang lain, sedang menunggu penyelamat ini, yang akan mereformasi umat manusia dan memuaskan dahaga rohani mereka. Dia juga menghapuskan salah faham tentang Islam dan menentang kepercayaan palsu yang telah dikaitkan dengannya oleh beberapa orang Islam selama berabad-abad, mengemukakan agama itu dalam bentuk aslinya yang murni, seperti yang diajar dan dihayati oleh Nabi (saw).

Banyak yang telah diperkatakan dan ditulis tentang tujuan utama kedatangan Nabi Ahmad (as) dan bagaimana baginda memenuhi misinya. Artikel ini memberi tumpuan terutamanya kepada bagaimana Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan adalah sumber kemudahan dan berkat bagi semua individu masyarakat dalam setiap aspek kehidupan.

Hadhrat Masih Mau’ud bersabda:

“Syariat Allah Taala adalah berdasarkan dua perkara sahaja: menghormati perintah Allah; dan menunjukkan belas kasihan kepada ciptaan Allah.” (Malfuzat [Bahasa Inggeris], Jilid 2, hlm. 268)

Hadhrat Masih Mau'ud menunjukkan kepada dunia bahawa syariah tidak pernah dimaksudkan untuk menyusahkan atau menimbulkan masalah kepada manusia. Individu-individu tertentu yang terdiri daripada pelbagai kelas masyarakat, kerana motif tersembunyi mereka, mencipta amalan yang berbeza dan memberi mereka nama agama. Lebih-lebih lagi, sebilangan alim ulama dan ulama menyesatkan rakyat jelata dengan mentafsir ayat-ayat Al-Qur’an secara salah kerana kekurangan ilmu ketuhanan dan untuk memenuhi keinginan mementingkan diri sendiri.

Mengqasarkan solat semasa dalam perjalanan

Ada kalanya, Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan akan mengucapkan beberapa perkataan dan meletakkan isu yang telah lama dibincangkan, menjadikannya lebih mudah dan lebih mudah untuk difahami dan diambil tindakan. Seorang sahabat Hadhrat Masih Mau’ud, Hazrat Qazi Amir Hussain Sahib (ra), berkata:

“Awalnya, saya yakin bahawa qasr [bentuk yang dikurangkan] solat semasa dalam perjalanan adalah tidak dibenarkan dalam keadaan biasa, tetapi hanya dalam kes peperangan kerana takut konflik. Saya pernah berbincang panjang dengan Maulvi Sahib [Hazrat Hakim Maulvi Nuruddin (ra)] mengenai perkara ini.

“Pernah, semasa hari-hari Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan mengadakan perbicaraan mahkamah di Gurdaspur, saya juga pergi ke sana. Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan diiringi oleh Maulvi Sahib (ra) dan Maulvi Abdul Karim Sahib. Namun, apabila tiba waktu solat Zuhur, Hadhrat Masih Mau'ud meminta saya untuk mengimami solat. Saya dengan tegas memutuskan dalam hati saya bahawa, ‘Hari ini, saya telah mendapat peluang, maka saya akan menunaikan solat Zuhur yang lengkap [empat rakaat Zuhur] tanpa mengqasar, dan masalah ini akan diselesaikan.' Ketika saya mengangkat tangan saya dengan berniat agar aku tidak mengqasarkan solat, Hadhrat Masih Mau’ud berdiri di belakangku, di sebelah kanan. Dia segera melangkah ke hadapan dan dengan mukanya dekat dengan telingaku, Hadhrat Masih Mau’ud bersabda, ‘Qazi Sahib! Sudikah kamu menghulurkan dua [rakaat]?’ Saya menjawab, ‘Ya Huzur, saya hanya akan menawarkan dua rakaat sahaja.’ Tanpa berlengah lagi, perkara kami telah diselesaikan dan saya melepaskan alasan saya sendiri.” (Sirat-ul-Mahdi, Jilid 1, ms. 24-25)

Soalan bertulis daripada seseorang telah dikemukakan kepada Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan. Individu itu bertanya bahawa kerana mereka terpaksa melakukan perjalanan ke sana-sini sehingga jarak 30 batu atau lebih, apakah yang harus mereka anggap sebagai perjalanan [safar] dan adakah perintah Islam mengqasarkan solat semasa dalam perjalanan terpakai baginya? Orang itu menyatakan bahawa mereka tidak berminat dengan perbincangan akademik dari buku dan apa yang dia mahukan hanyalah keputusan daripada Pemimpin Sejati mereka, Masihi Mau’ud yang Dijanjikan bersabda:

“Adalah kepercayaan saya bahawa seseorang individu tidak sepatutnya mengenakan kesukaran yang tidak wajar kepada diri mereka sendiri. Definisi perjalanan adalah berdasarkan pemahaman umum masyarakat, walaupun jarak itu sendiri hanya beberapa batu. Jadi, jika demikian, hendaklah seseorang itu mengikut suruhan yang terpakai dalam kes musafir dan mengqasarkan solat.

إِنَّمَا الْأَعْمَالُ بِالنِّيَّاتِ

‘Perbuatan itu berdasarkan niat.’

"Ada kalanya, kami akan menempuh jarak dua atau tiga batu apabila kami berjalan dengan rakan-rakan kami, tetapi tiada siapa yang terfikir dalam fikiran mereka bahawa mereka sedang dalam perjalanan. Walau bagaimanapun, apabila seseorang mengemas barang-barang mereka dan berangkat dengan niat bahawa mereka akan melakukan perjalanan, mereka adalah seorang musafir. Asas syariah bukan berdasarkan kesukaran. Perjalanan adalah perjalanan oleh yang diterima umum.” (Malfuzat [Bahasa Inggeris], Jilid 3, ms 106)

Amalan zuhud dan sunnah Nabi (saw)

Menjelaskan bagaimana individu-individu tertentu mencipta syariah mereka sendiri dan menjadikannya rumit untuk orang ramai, Nabi Ahmad (as) bersabda:

“Pernah seorang lelaki pergi berjumpa darwis. Darwisy berkata: ‘Hadiahkan dia dengan makanan.’ Lelaki itu, bagaimanapun, berkeras bahawa dia akan makan bersama darwis. Akhirnya, apabila lelaki itu duduk bersama darwis untuk makan, bebola neem disediakan untuknya dan dipersembahkan. Sesetengah orang mengamalkan amalan sedemikian dan tujuannya adalah untuk membuat orang lain percaya bahawa mereka adalah orang yang cemerlang. Namun, Islam tidak menganggap amalan tersebut sebagai tanda kecemerlangan; Kecemerlangan dalam Islam diukur dengan kebenaran, yang mengubah seseorang menjadi seorang wali, yang bercakap dengannya malaikat dan yang diberi kabar gembira oleh Tuhan Yang Maha Esa. Saya tidak mengajar amalan zuhud seperti itu kerana ia bertentangan dengan objektif ajaran Islam. Al-Qur’an memberikan pengajaran berikut:

کُلُوۡا مِنَ الطَّيِّبٰتِ

‘Makanlah yang baik-baik.’ [Surah al-Mu‘minun, 23:52]

“Namun, orang-orang ini mengambil sesuatu yang sangat baik lagi suci dan mencampurkannya dengan debu untuk mengubahnya menjadi sesuatu yang najis. Kepercayaan sebegini berkembang lama selepas Islam dilupakan. Orang-orang seperti itu menambahkan bid'ah mereka sendiri kepada ajaran Nabi (saw), kerana mereka tidak ada kaitan dengan Islam atau Al-Qur’an; mereka ini mengada-adakan syariah mereka sendiri. Saya melihat ini dengan penuh penghinaan dan jijik. Rasulullah (saw) adalah contoh yang sempurna untuk kita semua. Kebaikan dan jasa kita terletak pada mengikuti jejaknya, sejauh mungkin, dan tidak menyimpang sedikit pun.” (Malfuzat [Bahasa Inggeris], Jilid 3, ms 294-95)

Nabi (saw) bersabda:

“Sesungguhnya agama itu mudah dan sesiapa yang melampau dalam mengikut agama tidak akan dapat meneruskannya. Oleh itu, ikuti haluan yang betul, cuba menyempurnakan diri anda dan terima khabar gembira bahawa anda akan mendapat ganjaran; dan mintalah pertolongan dengan menyembah [Tuhan Yang Maha Kuasa dalam salat] pada waktu pagi, petang, dan pada waktu-waktu terakhir di malam hari.” (Sahih al-Bukhari, Kitab al-iman)

Hazrat Mufti Muhammad Sadiq Sahib (ra) menulis bahawa sekitar tahun 1893, ketika bilangan Ahmadi agak kecil, seorang Ahmadi pernah tinggal di masjid sebuah kampung. Dia sesekali melawat Qadian. Suatu ketika, beliau bertanya kepada Hadhrat Masih Mau’ud, “Pada hari Jum’at, orang-orang di kampung itu melaksanakan solat Jum’at dua raka’at dan selain itu mereka juga mengerjakan solat Zuhur empat raka’at, dan menyebutnya ihtiyati. [solat berjaga-jaga]. Apakah hala tuju awak dalam hal ini?” Hadhrat Masih Mau’ud bersabda, “Tidak perlu solat Zuhur setelah Jum’at. Bagi mereka yang jatuh ke dalam keraguan ini, kedua-dua solat Jum‘uah dan Zuhur mereka menjadi samar-samar. Dalam kedua-dua kes, mereka keliru. Ihtiyati [solat] adalah amalan yang sia-sia.” (Zikr-e-Habib, hlm. 32)

Hazrat Mirza Masroor Ahmad, Khalifatul Masih V (atba) berkata:

“Pada suatu ketika, menjelaskan ayat لَا يُکَلِّفُ اللّٰہُ نَفْسًا اِلَّا وُسْعَھَا [Surah al-Baqarah, 2:287], Hadhrat Masih Mau’ud berkata: 'Syariah itu bukan berdasarkan [1985], Jld. 3, hlm. 404] Maksudnya, setiap orang akan diuruskan mengikut kapasiti dan keupayaan mereka. Justeru, syariah itu ada untuk memberi kemudahan dan kemampuan.” (Khutbah Jumaat, 30 Januari 2015)

Dalam Al-Qur’an, Allah SWT berfirman:

وَمَا جَعَلَ عَلَيۡکُمۡ فِي الدِّيۡنِ مِنۡ حَرَجٍ

“[Tuhan] tidak membebankan kamu dalam agama.” (Surah al-Hajj, 22: 79)

Melalui kata-kata dan tindakannya, Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan menyampaikan pengetahuan yang dianugerahkan Tuhan kepada pengikutnya khususnya dan kepada orang lain secara umum. Selain menyingkap kebenaran isu-isu agama utama dan mencerahkan dunia tentang Kematian Isa, Jihad, Wahyu, Hakikat Mukjizat, dan lain-lain, Nabi Ahmad (as) melangkah lebih jauh dan berusaha untuk menghapuskan semua jenis keterlaluan dan bid'ah yang buruk berleluasa dalam masyarakat.

Perintah berpurdah dan layanan baik terhadap wanita

Dalam tulisannya, Hadhrat Masih Mau’ud (as)menjawab mereka yang membangkitkan dakwaan terhadap tabir Islam dan mengatakan bahawa tabir Islam bukanlah penjara tetapi penghalang penting yang menghalang pergaulan bebas lelaki dan wanita dan menyelamatkan mereka daripada tunduk kepada nafsu batin mereka. Bagaimanapun, beliau turut menyuarakan ketidaksetujuan terhadap idea bahawa wanita perlu dikurung di rumah dan tidak dibenarkan keluar sambil berpurdah atau berjalan bersama suami.

Oleh itu, suatu ketika, Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan sedang meneruskan perjalanan. Terdapat beberapa waktu sebelum ketibaan kereta api. Jadi, apabila dia tiba di stesen, dia mula berjalan bersama Hazrat Amma Jan (ra) di atas platform. Memerhatikan ini, Hazrat Maulvi Abdul Karim (ra), yang mempunyai sifat yang sangat sengit, pergi kepada Hazrat Hakim Maulvi Nuruddin (ra) dan berkata, “Tolong minta Hazrat Sahib (as) untuk membuat Bivi Sahiba [isteri Masihi Mau’ud Mau'ud] duduk secara berasingan.” Hazrat Hakim Maulvi Nuruddin (ra) menjawab bahawa dia tidak boleh berbuat demikian dan memberitahu Hazrat Maulvi Abdul Karim (ra) bahawa dia sendiri memeberitahunya. Oleh itu, Hazrat Maulvi Abdul Karim (ra) sendiri pergi kepada Hadhrat Masih Mau’ud dan meminta perkara yang sama. Hadhrat Masih Mau’ud menjawab, “Jangan risaukan dirimu dengan hal ini. Aku tidak berkenan melakukan purdah seperti ini.” (Sirat-ul-Mahdi, Jilid 1, hlm. 56)

Sebelum kedatangan Masihi Mau'ud (as), orang telah mengembangkan tafsiran yang melampau mengenai perintah purdah yang tidak sesuai dengan ajaran Al-Qur’an atau sunnah Nabi (saw). Sebagai contoh, seorang suami tidak akan berjalan bersama isterinya, walaupun dia akan menjaga purdah seperti yang ditetapkan oleh syariah. Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan memperkenalkan konsep purdah yang betul.

Pada suatu ketika, beliau (as) menyatakan:

“Orang ramai telah melakukan kesilapan sejauh berinteraksi dan melayan wanita dan anak-anak, dan mereka telah tersesat dari jalan yang betul. Al-Qur’an menyatakan:

وَعَاشِرُوۡہُنَّ بِالۡمَعۡرُوۡفِ

“‘Bergaullah dengan mereka dalam kebaikan.’ (Surah an-Nisa, 4:20)

“Tetapi hari ini, orang ramai bertindak dengan cara yang bertentangan dengan ajaran ini. Dalam konteks ini, terdapat dua jenis manusia. Satu kumpulan orang telah mengabaikan wanita meninggalkan mereka untuk menjalani kehidupan tanpa batasan, seolah-olah agama tidak menjejaskan mereka sama sekali. Jadi mereka menjalani kehidupan yang sangat bertentangan dengan Islam dan tidak ada yang mengganggu mereka. Kemudian, terdapat satu lagi kumpulan orang yang tidak meninggalkan wanita sendirian untuk menjalani kehidupan yang tidak terkawal, tetapi sebaliknya, mereka telah mengamalkan cara yang sangat keras dan mengawal sehingga seseorang tidak dapat membezakan antara wanita dan haiwan; mereka ini memperlakukan wanita dengan cara yang lebih buruk daripada hamba dan binatang. […] Nabi (saw), adalah contoh yang sempurna dalam segala hal. Kaji kehidupannya dan lihat bagaimana dia memperlakukan wanita.” (Malfuzat [Bahasa Inggeris], Jilid 3, ms 295-296)

Sebuah riwayat dalam Sirat-ul-Mahdi menyebut bahawa Sakina Begum Sahiba, isteri Guru Ahmad Hussain Faridabadi Sahib, menyatakan kepada suaminya dalam surat bahawa Masih Mau’ud pernah berkata dalam majalisnya [perhimpunan agama], “Lelaki hendaklah memperlakukan wanita dengan kebaikan dan kasih sayang.” Sebaliknya, baginda akan berkata kepada wanita, "Wanita hendaklah menjadikan rumah mereka sebagai syurga dan tidak boleh bercakap dengan lelaki dengan suara yang keras."

Sakina Begum Sahiba selanjutnya menyatakan bahawa, “Setiap kali saya mengunjungi rumah Hadhrat Masih Mau’ud, saya akan melihat bahawa dia selalu memanggil Ummul Mumineen (ra) [Hazrat Amma Jan] dengan sangat sopan. Dia akan memanggilnya, ‘Mahmud ki Walidah [ibu Mahmud]!’ atau kadang-kadang berkata kepadanya, ‘Mahmud ki Amma [ibu Mahmud]! Perkara ini adalah si fulan.’ Hadhrat Masih Mau’ud juga sangat baik terhadap hamba-hambanya. Saya tidak ingat sekali bahawa dia pernah bercakap kasar kepada mana-mana hambanya. Dia akan sentiasa bercakap dengan mereka dengan senyuman di wajahnya.” (Sirat-ul-Mahdi, Jilid 2, hlm. 319)

Prinsip syariah adalah selaras dengan fitrah manusia

Al-Qur’an, dalam ayat terakhir surah keduanya, menyatakan bahawa Allah tidak membebankan jiwa seseorang melebihi kemampuannya. Ia seterusnya mengatakan bahawa semakin anda mengikuti agama anda, semakin mudah untuk anda. Dalam erti kata lain, Tuhan berkata bahawa dia telah menunjukkan kepada anda cara yang paling mudah dan paling singkat untuk mencapai matlamat utama. Semakin anda melencong dari laluan itu, semakin lama dan lebih sukar perjalanan hidup anda. (Tafsir-e-Kabir, Jilid 2, hlm. 656-657)

Ia masuk akal, kerana jika Tuhan adalah "Pencipta" "alat" yang dipanggil manusia ini, maka ia akan berjalan dengan lancar dan dengan mudah jika "Manual Pencipta", atau "Peraturan-Nya", diikuti dengan sempurna. Jadi, jika dibandingkan dengan cara hidup anda yang lain, tidak sukar untuk mengikuti syariah.

Ikut syariah juga mudah kerana peraturan itu bukan di luar kemampuan manusia. Sebagai contoh, anda sepatutnya solat, sambil berdiri, tetapi jika anda benar-benar tidak mampu, anda boleh solat sambil duduk, atau berbaring, jika anda tidak boleh duduk. Fleksibiliti dan kelonggaran ini digunakan untuk setiap amalan lain.

Walau bagaimanapun, seperti yang telah disebutkan sebelum ini, orang kadang-kadang menyukarkan diri mereka sendiri. Sebagai contoh, anda tidak dibenarkan berpuasa, semasa anda sakit. Jika seseorang berpuasa walaupun demikian, dia bukan sahaja akan menyusahkan dirinya, tetapi ia sama dengan melanggar peraturan.

Ya, benar juga jika anda tidak pernah mengamalkan agama sebelum ini, ia boleh menjadi sukar pada peringkat permulaan. Ia seperti orang yang, selepas bertahun-tahun tidak aktif, mula bersenam. Ia akan menjadi sangat sukar pada mulanya, tetapi jika dia bertahan, dia hanya akan berkembang dalam keupayaannya untuk mencari latihan, atau dalam kes kami, peraturan, lebih mudah dari hari ke hari.

Prinsip-prinsip syariah direka untuk menyelaraskan dan menampung kapasiti semula jadi manusia. Oleh itu, Masihi Mau’ud Mau'ud bersabda:

“Tuhan Yang Maha Kuasa tidak mewajibkan manusia untuk menerima apa-apa yang di luar kemampuan intelek mereka, dan hanya menetapkan doktrin-doktrin seperti yang dapat difahami oleh manusia supaya arahan-Nya tidak boleh memaksakan kepada manusia apa yang tidak mampu dia tanggung.” (The Philosophy of the Teachings of Islam, ms. 191-92)

Di tempat lain, Nabi Ahmad (as) bersabda:

“Syariah tidak pernah memaksa seseorang untuk menanggung apa-apa di luar kekuatan dan kemampuan fakulti mereka.

لَا يُکَلِّفُ اللّٰہُ نَفْسًا اِلَّا وُسْعَھَا

‘Allah tidak membebani seseorang melainkan kemampuannya.’ [Surah al-Baqarah, 2: 287]

“Dari ayat ini, jelas terbukti bahawa perintah-perintah Allah Taala bukanlah sesuatu yang di luar kemampuan seseorang untuk melaksanakannya. Tambahan pula, Tuhan Yang Maha Kuasa tidak mendedahkan perintah dan undang-undang-Nya kepada dunia supaya Dia dapat mempamerkan kefasihan dan ucapan-Nya yang jelas kepada Manusia, atau memamerkan kebolehan pembuatan undang-undang dan penceritaan-Nya - seolah-olah Dia telah menentukan sejak awal lagi manusia yang bodoh dan lemah itu, tidak akan dapat bertindak atas perintah ini. Tuhan Yang Maha Kuasa mengatasi dan melampaui amalan sia-sia itu.” (Malfuzat [Bahasa Inggeris], Jilid 1, ms 60)

Hazrat Munshi Zafar Ahmad Kapurthalvi (ra) menceritakan, “Suatu hari, Hazrat Munshi Aroray Khan, Hazrat Khan Sahib Muhammad Khan dan saya melawat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan di Ludhiana. Ia adalah bulan Ramadan dan saya berpuasa, sedangkan yang lain tidak. Apabila kami bertemu Hazrat Sahib (as), hanya ada sedikit masa lagi sehingga matahari terbenam. Mereka memberitahu Hazrat Sahib (as), ‘Zafar Ahmad sedang berpuasa’. Hazrat Sahib (as) bergegas masuk, membawa minuman manis dan mengarahkan saya untuk berbuka. Hazrat Sahib (as) bersabda, ‘Puasa semasa dalam perjalanan tidak diwajibkan.’ Maka, saya mematuhi arahan itu.

“Kemudian, sejak kami menetap di sana, kami mula berpuasa. Pada iftari [masa berbuka puasa], Hazrat Sahib (as) membawa tiga gelas di atas dulang besar. Ketika kami hendak membuka puasa, saya berkata kepada Huzur (as), ‘Apa gunanya satu gelas untuk Munshi Ji (Munshi Arorey Khan Sahib)?' Huzur (as) tersenyum dan segera kembali [ke dapur] dan membawa teko besar berisi minuman manis dan menawarkannya kepada Munshi Ji. Munshi Ji menghabiskan seluruh teko, memandangkan Hazrat Sahib (as) sendiri sedang memberinya makan dengan tangannya.’ (Ashab-e-Ahmad, Jilid 4, hlm. 224; Al Hakam, 25 Mei 2018)

Ahmad (as): Manifestasi rahmat Allah

Hadhrat Masih Mau’ud bersabda:

“Syariah hanya mempunyai dua komponen. Satu hak Allah dan kedua hak Manusia.

“Apakah hak Allah? Iaitu beribadah kepada-Nya dan tidak menyertakan orang lain dalam ibadah-Nya, dan tetap sibuk dengan mengingat Allah, mentaati perintah-perintah-Nya dan menjauhi larangan-Nya, dan menjauhi segala yang haram, dsb.

“Hak manusia, secara ringkasnya, ialah tidak berlaku kejam kepada sesiapa, tidak melanggar hak sesiapa […].” (Malfuzat [Bahasa Inggeris], Jilid 10, hlm. 407)

Apabila kita mendengar perkataan “Masihi Mau’ud”, sifat-sifat kasih sayang, kebaikan dan belas kasihan datang ke dalam fikiran. Nabi Ahmad (as), yang merupakan Masihi Mau’ud Akhir Zaman, memiliki semua sifat ini semaksimal mungkin, kerana dia adalah hamba kepada Meterai semua Nabi, Hazrat Muhammad (saw). Salah satu cara yang paling luar biasa di mana dia memperlihatkan sifat-sifat ini ialah dia membebaskan ciptaan Tuhan dari belenggu yang mereka paksakan sendiri dan kuk yang telah meremukkan punggung mereka.

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad