Barahin-e-Ahmadiyya: Tempatnya dalam Epistemologi, Sosiolinguistik dan Psikologi
Barahin-e-Ahmadiyya:
Tempatnya dalam Epistemologi, Sosiolinguistik dan Psikologi
24
March 2023
Asif
M Basit, Kurator, Arkib dan Pusat Penyelidikan Ahmadiyah
Diterjemahkan
oleh Musa Bin Masran
Masihi
Mau’ud yang Dijanjikan
Rentang
antara kebangkitan Islam dan as-Sa‘ah
Berapa
lama masa antara kedatangan Islam dan as-Sa‘ah – istilah Al-Qur’an untuk Hari
Kiamat – sentiasa tidak jelas. Nabi Suci Islam berulang kali bercakap tentang
kedatangan Masihi Mau’ud dan Mahdi sebagai tanda as-Sa‘ah tetapi menyatakan
ketidaktahuannya tentang masa yang tepat. Dia dikatakan telah bertanya kepada
beberapa nabi - dalam satu penglihatan - soalan yang sama, hanya mendapat
jawapan yang sama seperti dia sendiri. Penglihatan ini, bagaimanapun,
memberinya petunjuk lain bahawa kedatangan kedua Jesus (as) akan menjadi
pertanda kepada as-Sa‘ah.
Membaca
melalui riwayat-riwayat yang banyak dari para sahabatnya, nampaknya merenung
dan merenung persoalan ini adalah topik yang digemari dan as-Sa‘ah biasanya
dianggap bersembunyi di ufuk yang dekat. Jangkaan ini berterusan selama
beberapa dekad dan kemudian berabad-abad, tetapi hari kiamat, ketika
baris-baris ini ditulis, tidak melanda. Namun, ia tetap menjadi fakta yang
menyedihkan bahawa Islam dilanda pelbagai bentuk azab dan kemusnahan dalam pada
itu.
Perpecahan
mazhab
Malah
kajian yang tidak terlalu terperinci tentang hadith cukup mendedahkan bahawa
Nabi (saw) memahaminya berabad-abad selain daripada zamannya. Sekiranya tidak
demikian, dia tidak akan menyebut mujaddidun (pembaharu) untuk muncul pada
setiap pergantian “abad”. Juga, jika umatnya berpecah kepada tujuh puluh tiga
mazhab, ini juga tidak mungkin berlaku selama beberapa tahun atau bahkan
beberapa dekad - fenomena yang dilihatnya selari dengan bangsa Yahudi. Ini juga
memerlukan berabad-abad untuk berlaku, dan kita kini tahu bahawa ia berlaku.
Sejarah memberitahu kita bahawa perbezaan skolastik sedemikian dan perpecahan
seterusnya berkembang selama ratusan tahun.
Dalam
tempoh masa yang panjang ini yang telah jatuh antara zaman Nabi (saw) dan
as-Sa'ah yang masih ditunggu-tunggu, hadis-hadis beliau disusun melalui
pelbagai fasa. Koleksi-koleksi ini menghasilkan pemahaman tentang sunnah
(amalan) beliau, yang seterusnya membawa kepada pembentukan mazhab fiqh dan
juga membuka jalan baru untuk menafsirkan teks Al-Qur’an.
Perpecahan
yang dinubuatkan ini, oleh itu, telah lahir pada abad-abad awal Islam, dan pada
masa ketika Byzantine yang berjiran itu sedang mengalami kebangkitan semula
falsafah Helenistik. Untuk sebarang perdebatan agama dengan mereka, tahap
pemahaman yang sama tentang perbahasan falsafah diperlukan. Oleh itu, polemik
falsafah meresap melalui dinding teologi Islam.
Zaman
Renaissance Eropah
Perdebatan
falsafah dan penyiasatan saintifik berkembang dalam kadar langsung, manakala
agama menghadapi trend songsang. Eropah mengambil masa beberapa abad untuk
memasuki fasa yang kini disebut sebagai Zaman Renaissance - di mana dogma agama
berada di bawah pengawasan ketat di tangan penyelidikan saintifik dan
kebangkitan falsafah. Walaupun agama Kristian kekal sebagai sasaran utama,
agama mengalami kemunduran secara keseluruhan.
Kesangsian
yang memompa darah ke dalam Renaissance telah berkembang sebagai reaksi
terhadap raja-raja Eropah yang, mendakwa telah diurapi dan dilantik secara
ilahi, akan mengeksploitasi massa umum dalam setiap cara yang mungkin.
Kekristianan mula dilihat sebagai kembar eksploitasi ekonomi dan oleh itu,
keengganan dan kebencian terhadap yang kedua secara automatik bermakna menolak
yang pertama, kerana kedua-duanya menyemarakkan kepentingan bersama.
Fikiran
Eropah, setelah menjauhkan diri daripada agama, memasuki Zaman Pencerahan -
secara ironisnya dinamakan sedemikian untuk menyatakan rasa jijik terhadap asas
agama istilah itu, dan kecenderungan terhadap kepercayaan saintifik/rasional.
Zaman ini menyaksikan permulaan dan kebangkitan kecenderungan ateistik dan
agnostik yang mencapai kemuncaknya dalam apa yang dipanggil Zaman Moden.
Agama
dilukis sebagai bukan entiti atau, lebih-lebih lagi, sebagai entiti beracun
yang mematikan bagi masyarakat manusia. Karl Marx merumuskan perkara ini dalam
diktumnya yang terkenal (1843), menyatakan bahawa agama adalah “candu rakyat”,
digunakan (atau disalahgunakan, jika Marx benar-benar diwakili) untuk
menyejukkan sebarang persoalan yang mungkin membingungkan secara umum. fikiran
orang ramai.
Hanya
dalam beberapa tahun, hembusan rasa tidak percaya ini telah mengambil begitu
banyak momentum dan rentak sehingga Nietzsche menjerit dengan kuat slogannya yang
berani: "Tuhan sudah mati!" (1882).
Kedua-dua
dikta falsafah Barat ini mewakili kebenciannya terhadap agama. Secara
kronologi, yang pertama muncul sekitar masa kelahiran Hazrat Mirza Ghulam Ahmad
(as) dari Qadian (1835), yang terakhir sekitar penerbitan tulisannya
Barahin-e-Ahmadiyya.
Usahasama
politik dan ekonomi
Apa
yang mesti kekal di hadapan pembaca adalah bahawa akar gerakan falsafah ini
mengalir jauh ke dalam kitaran politik dan ekonomi, lebih baik dirujuk sebagai
politik-ekonomi, di mana kedua-duanya memberi makan antara satu sama lain. Di
mana sistem beraja Kristian mempunyai Orang yang jauh daripada agama, kemiskinan
kekal menjadi punca masalah sosial mereka. Orang ramai pada umumnya sudah bosan
dieksploitasi oleh tuan feudal mereka, yang, dengan Revolusi Perindustrian,
telah menjadi pemilik kilang dan kilang dan seterusnya majikan mereka. Orang
awam masih kekal sebagai instrumen dalam mesin yang menghasilkan dan menghasilkan
kekayaan untuk kelas elit.
Pemberontakan
terhadap pemerintah dan penubuhan elit menjadi bergaya. Perindustrian ekonomi
telah membawa tahap kemudahan ekonomi tertentu, tetapi dalam proses ini, mesin
telah mengubah Manusia menjadi buruh semata-mata - kelas pekerja yang tidak
mempunyai kebahagiaan dan kegembiraan.
Di
mana kepuasan ini hilang kekal di luar pemahaman majoriti kelas pekerja dan
dalam mengejar kebahagiaan yang sia-sia, Tuhan tidak pernah berlaku sebagai
kemungkinan kepada jiwa kolektif yang telah menolak kepercayaannya kepada agama
dengan rasa jijik.
Oleh
itu, kebahagiaan dicari melalui pemanjaan reaksioner dalam kegembiraan
materialistik dan keseronokan jasmani, dengan jiwa tidak berada di mana-mana
dalam persamaan. Ia adalah kecenderungan liberalis dan individualistik yang
sama, walaupun pada tahap yang paling teruk, yang kita lihat Barat memeluk hari
ini - dalam dunia di mana Barat adalah apa yang menguasai seluruh dunia.
Kebebasan
bersuara dan liberalisme
Manusia
zaman industri itu telah memulakan usaha mengejar dirinya yang hilang tetapi
akhirnya terlibat dalam gelombang individualisme yang menderu. Saya adalah saya
dan saya boleh melakukan apa yang saya mahu, apabila saya mahu. Saya boleh
memakai apa yang saya mahu (jika saya mahu); buat apa yang saya mahu, di mana
saya mahu. Begitulah garis-garisnya yang meletakkan respons reaksionernya
terhadap persoalan eksistensial. Manusia Moden memberontak terhadap sebarang
sekatan agama, sosial, etika, malah politik dan berbangga dengan rasa kebebasan
dan kebebasan yang baharu ini.
Ini
berlaku pada satu ketika dalam sejarah apabila eksistensialisme telah mula
berkembang dan Manusia moden telah melintasi ambang Modenisme dan melangkah ke
gelombang pascamodenisme. Titik perubahan ini menghilangkan keperluan untuk
apa-apa gabungan agama, politik atau etika - semuanya ditarik ke dalam lubang
hitam besar yang pernah memakan agama.
Dari
segi kronologi, semua ini berlaku sekitar masa penubuhan Jamaat Ahmadiyah -
akhir abad kesembilan belas.
Ketika gelombang ketidakagamaan
membasuh pantai masyarakat manusia dengan semangat yang tidak pernah dilihat
sebelumnya, agama berjuang untuk mencari landasannya, cuba untuk tidak
membiarkan pasir tergelincir dari bawah mereka. Gereja itu aktif dan Isaac
Newton boleh dilihat sebagai mereka yang teguh, walaupun seorang saintis yang sangat
berpengaruh, kekal sebagai seorang Kristian yang taat dan berusaha untuk
membuktikan bahawa sains dan agama adalah harmoni dan bukan kuasa yang
menjijikkan. Descartes, dengan kesannya yang mengagumkan pada falsafah Barat,
juga kekal sebagai seorang Kristian dan cuba mendamaikan kedua-duanya.
Usaha
untuk mengharmonikan sains dan agama ini kekal di tengah-tengah Renaissance dan
juga zaman Pencerahan. Universiti seperti Oxford dan Cambridge - kini asas
liberalisme - pada mulanya diasaskan dengan matlamat yang sama, seperti yang
dicadangkan oleh nama kolej gabungan mereka: Kolej Jesus, Gereja Trinity
Christ, Kolej Magdalen dan Kolej Trinity, dsb.
Agama
pada Zaman Kolonialisme
Pada
masa ini, kuasa Eropah telah mula sibuk menjajah wilayah lain di dunia. Masyarakat
misi Kristian, melihat benua mereka sendiri menjadi tidak subur untuk iman,
menuju ke tanah jajahan - atau tanah kafir, seperti yang mereka panggil - untuk
memenangi mualaf dan dengan itu menghidupkan semula Kristian melalui penyebaran
agama Kristian.
Begitu
tersusunnya masyarakat-masyarakat ini sehinggakan tidak ada agama lain di dunia
ini yang dapat mengalahkan struktur mereka yang tegas dan bersatu. Percanggahan
pendapat dan perpecahan mereka diketepikan, sebuah pertubuhan misi Katolik
ditaja sepenuhnya oleh Vatican, dan sebuah masyarakat Protestan oleh Gereja
England yang perkasa. Pembiayaan besar yang diperlukan untuk usaha niaga yang
luas itu juga datang dari kuasa yang sama. Masyarakat sebegini, di mana sahaja
mereka bertapak, bukan sahaja akan menyebarkan kepercayaan mereka tetapi juga
menubuhkan sekolah dan klinik untuk orang asli. Masyarakat seperti itu
mengambil pujian, dan sewajarnya, kerana memperkenalkan pendidikan wanita
melalui sekolah zenana mereka di kebanyakan tanah kolonial.
Di
mana guru, penyembuh dan penyedia kemudahan hidup - ketiga-tiganya adalah
terhad - semuanya beragama Kristian, hasil yang diinginkan dari penukaran
besar-besaran menjadi mudah dicapai. Menambah kemudahan lagi ialah tarikan
agama yang tidak mempunyai garis kasta atau kepercayaan - satu sistem yang
telah menghancurkan Hindu kasta rendah dalam kepercayaan mereka sendiri.
Bagi
umat Islam, menimbang antara seorang nabi yang telah wafat dan Kristus, yang
masih hidup - semasa mubaligh membentangkan kes itu - adalah faktor utama dalam
membuat pilihan itu semula jadi dan lebih mudah. Karl Pfander dengan bangganya
membanggakan persamaan ini dalam bukunya Mizan al-Haq dan menyediakan mubaligh
dengan senjata yang cekap untuk mengamankan penukaran besar-besaran dari
kalangan umat Islam.
Pemimpin
puak tertentu dalam agama Hindu mengambil cabaran Kristian melalui dakwah,
sesuatu yang setakat ini masih asing dengan kepercayaan Hindu. Orang-orang
seperti Brahmu Samaj tidak mengambil jalan keluar untuk berdakwah tetapi
membenarkan mualaf ke dalam agama Hindu - sekali lagi, setakat ini tidak
mungkin. Perubahan akidah juga disaksikan dalam kalangan penganut Hindu, contoh
yang boleh dilihat dalam peralihan daripada kepercayaan mereka daripada
politeisme kepada monoteisme dalam kes Brahmu Samaj.
Ini
berlaku pada masa Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan sedang bekerja di mahkamah
Sialkot sebagai timbalan sheriff. Dia akan menghabiskan masa lapangnya
dalam wacana polemik dengan mubaligh Kristian. Era pasca pemberontakan pada
pertengahan abad ke-19 ini merupakan masa yang amat mencabar bagi iklim keagamaan
India, dan agama Kristian muncul sebagai juara.
Pemberontakan
1857 telah menghasilkan debunga persoalan, tersebar di seluruh Benua Kecil
India oleh angin keraguan. Partikel debunga ini yang paling baik bercambah di
kalangan umat Islam ialah persoalan kerajaan asing – asing dalam kedua-dua segi
politik dan agama. Adakah pendudukan British di India menjadikannya Dar al-Harb
atau adakah dia kekal sebagai Dar al-Islam? (Yang pertama menyeru Jihad, yang
kedua sebaliknya.)
Isu
ini, yang menyeru untuk menafsirkan ayat-ayat Al-Qur’an dan hadits mengenai
topik tersebut, atau serupa, telah ditangani oleh para pemimpin hampir semua
mazhab Islam. Perdebatan ini mengakibatkan perpecahan lagi di kalangan umat
Islam dan Al-Qur’an menjadi sangat dipertikaikan tidak pernah berlaku sebelum
ini. Pelbagai ayat dapat dilihat sebagai mansukh (mansukh) dan lain-lain
sebagai nasikh mereka (yang membatalkan yang pertama).
Secara
praktikal dan realistik, para sarjana Muslim mengambil tanggungjawab untuk
menyunting Firman Tuhan. Ini, bagi orang awam Islam, bermakna jika ayat-ayat
tertentu dalam Al-Qur’an boleh diisytiharkan dimansuhkan dan, oleh itu, tidak
sah untuk zaman kita, apakah lagi yang terdapat dalam teks yang memerlukan
penyemakan? Pandangan skeptik terhadap Al-Qur’an, teras agama Islam, membawa
kepada kemungkinan bangunan Islam runtuh.
Apabila
ulama fundamentalis dan ortodoks India Muslim - seperti Shah Waliullah dari
Dehli - mempersoalkan kesahihan ayat-ayat Al-Qur’an, sarjana Islam liberal dan
sederhana melihatnya sebagai lesen untuk melukis gaya bebas, tafsiran inovatif
daripada teks Al-Qur’an.
Walau
apa pun niatnya, objektifnya nampaknya kekal mempertahankan Islam dalam
menghadapi ribut yang melanda pantai dan sedang menuju ke arah rumah miskin
Islam India. Orang-orang seperti Sir Syed Ahmed Khan bergegas mencari jalan
untuk membuktikan bahawa Islam serasi dengan pemikiran, sains dan falsafah
Barat khususnya.
Dalam
kekeliruan sedemikian, di mana membezakan teori dan amalan Islam daripada yang
tidak Islamik berdasarkan pendapat, semuanya pada masa yang sama kelihatan
betul dan salah. Keadaan ini memerlukan penghakiman yang boleh mengatasi
pendapat dan mengisytiharkan apa yang Islamik dan apa yang tidak; apa yang
betul dan apa yang salah.
Walau
bagaimanapun, ini tidak mungkin tanpa campur tangan ilahi. Memandangkan teologi
Islam berubah menjadi hodgepodge, hanya Tuhan yang dapat menyatukan
segala-galanya dengan mendedahkan apa sebenarnya erti imannya dalam menghadapi
cabaran moden.
Begitulah
suasana Islam ketika Hazrat Mirza Ghulam Ahmad (as) menulis
Barahin-e-Ahmadiyya.
Membuka
pintu wahyu ilahi
Seperti
yang dibincangkan di atas, gerakan falsafah dan sains Barat secara
beransur-ansur telah mengambil alih tampuk dunia intelektual. Persepsi deria
dan sebab murni telah menjadi pivot epistemologi. Apa-apa sahaja yang gagal
dalam ujian diklasifikasikan sebagai “tiada”. Betapa mahirnya Hazrat Mirza
Sahib (as) dengan aliran intelektual pada zamannya membuatkan pembacanya
tercengang.
Pemahaman
tentang aliran intelek moden ini terbukti sejak permulaan bahagian pertama
Barahin-e-Ahmadiyya; sebahagian besar tulisan beliau yang menyusul selama
bertahun-tahun membuktikannya.
Hazrat
Mirza Sahib (as) tidak menafikan kepentingan sumber deria pengetahuan, tetapi
seterusnya membuktikan bahawa:
“Jika
kesaksian akal berkaitan dengan objek yang boleh dilihat, didengar, dihidu atau
disentuh, sekutu yang membantunya mencapai tahap kepastian dipanggil
pemerhatian atau pengalaman. Jika kesaksian akal berkaitan dengan peristiwa yang
berlaku atau telah berlaku dalam pelbagai zaman dan tempat, ia mendapati sekutu
lain dalam bentuk buku sejarah, tulisan, surat dan rekod lain, yang, seperti
pemerhatian, membawa kejelasan kepada cahaya akal yang kabur, sehingga hanya
orang bodoh atau orang gila yang akan meragui mereka.
“Jika
kesaksian akal berkaitan dengan fenomena metafizik, yang tidak dapat kita lihat
dengan mata, dengar dengan telinga, sentuh dengan tangan kita, atau buktikan
melalui catatan sejarah, maka sekutu ketiga datang untuk membantu akal. Ini
dikenali sebagai wahyu ilahi.” (Hazrat Mirza Ghulam Ahmad (as),
Barahin-e-Ahmadiyya, Bahagian 2, Tilford: Islam International Publications
Ltd., hlm. 93; seterusnya dirujuk oleh bahagian dan nombor halaman sahaja)
Ilmu
yang diperolehi melalui h sebab telah dianalisis:
“Selain
itu, saya telah menjelaskan secara terperinci bahawa pengiktirafan Tuhan oleh
Brahmu Samajists, yang hanya berdasarkan hujah-hujah rasional, adalah terhad
kepada ‘sepatutnya’ dan bahawa mereka tidak mencapai tahap sempurna ‘adalah’. Perbincangan
sekarang juga menunjukkan bahawa jalan yang jelas dan terbuka bagi pengetahuan
tentang Allah hanya ditemui melalui Firman Allah dan tidak boleh dicapai atau
ditemui dengan cara lain.” (Bahagian 3, ms. 117-118)
Di
mana ulama Islam hanya bersandarkan kepada hujah-hujah rasional semata-mata dan
tidak melihat cara lain selain mengenakan pendapat mereka sendiri terhadap umat
Islam yang menyoal; di mana orang Islam telah menentang orang Islam kerana
rasionalisasi Islam; di mana ketaksuban dengan alasan murni telah menyebabkan
agama tidak bermasalah; Hazrat Mirza Sahib (as), melalui Barahin-e-Ahmadiyya,
membuka jalan baru epistemologi dengan memperkenalkan wahyu ilahi sebagai
sumber terkuat dari semua pengetahuan.
Sumbangan
ini membawa Barahin-e-Ahmadiyya ke kedudukan yang tinggi bukan sahaja dalam
perbahasan agama, tetapi juga dalam wacana epistemologi.
Cabaran
kepada semua agama
Tulisan
ini, yang biasa dikenali sebagai Barahin-e-Ahmadiyya, dinamakan sepenuhnya oleh
Masihi Mau’ud sebagai:
Al-Barahin
Al-Ahmadiyyah ‘ala Haqiqati Kitabillahi l-Qur’an wa n-Nubuwwati l-Muhammadiyyah
(Hujah yang memihak kepada Al-Qur’an dan Kenabian Muhammad (saw)
Barahin-e-Ahmadiyah
1
Ini
menunjukkan bahawa objektif di sebalik penulisan buku ini bukan sahaja untuk membuktikan
agama lain, dalam keadaan semasa mereka, untuk disesatkan dan mengelirukan,
tetapi juga untuk melawan cabaran Pembaratan, sebelum arus yang semua agama
berlutut.
Dia
menunjukkan bahaya ini pada permulaan buku:
“Sekiranya
cendekiawan Muslim—yang berani dan bersungguh-sungguh berdebat dengan setiap
orang kafir dan ateis—melepaskan perkhidmatan ini kepada Islam, semua tradisi
penting Islam akan segera hilang; bukannya salam tradisional [Assalamu ‘alaikum
wa rahmatullahe wa barakatuhu], seseorang hanya akan mendengar ‘selamat
tinggal’ dan ‘selamat pagi’.” (Bahagian 1, ms. 8-9)
Dorongan
dan kepentingan buku ini diterangkan pada permulaannya, di mana Masihi Mau’ud (as)
yang Dijanjikan mengakui fakta bahawa banyak karangan telah ditulis, tetapi ia
ditujukan kepada penganut satu agama atau yang lain.
“Tidak
kira betapa hebat atau ilmiahnya buku-buku itu, mereka hanya berkhidmat kepada
orang yang telah ditujukan kepada mereka. Buku ini, sebaliknya, membuktikan
asal-usul ketuhanan Islam dan keunggulan ajaran Islam atas semua agama dan
membuktikan keaslian Al-Qur’an melalui penyelidikan yang menyeluruh.” (Bahagian
1, ms. 9)
Beliau
selanjutnya menyatakan:
“Inilah
sebabnya mengapa sebuah buku diperlukan segera untuk menunjukkan, melalui hujah
yang rasional, keaslian dan asal-usul ketuhanan Islam dengan cara yang
meyakinkan semua agama lain.” (Bahagian 1, ms 10)
Apa
yang dipanggil kawasan jurang dalam bidang penyelidikan - diisi oleh karya
penyelidik - muncul dalam agama dalam tempoh masa tertentu. Yang terakhir hanya
boleh diisi melalui campur tangan ilahi. Jurang yang begitu unik, atau jurang
yang lebih tepat, telah muncul di tanah besar agama dan harus diisi dengan karangan
pemahaman Islam yang unik. Sebagaimana Barahin-e-Ahmadiyya bertujuan untuk
mempertahankan entiti agama, ia dilakukan dengan mempertahankan Al-Qur’an dan
Islam, dengan mengambil kira kepercayaan Islam bahawa semua agama adalah
peringkat evolusi Islam.
Langkah
berani sedemikian telah diambil dan cabaran kewangan sebanyak sepuluh ribu rupee
ditawarkan kepada penganut semua agama lain. Ia terbuka untuk semua orang dan
sesiapa sahaja untuk menyangkal sebarang hujah yang dikemukakan dalam
Barahin-e-Ahmadiyya daripada kitab suci mereka sendiri dan memenangi hadiah
sepuluh ribu rupee.
Walaupun
skop artikel ini bukan untuk menangani dakwaan, kita juga boleh melihat satu
ketika kita pergi. Penentang Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan bertanya
mengapa saiz fon hampir 25 muka surat di bahagian pertama Barahin-e-Ahmadiyya
adalah tidak munasabah besar – sehingga membenarkan hanya tujuh baris setiap
halaman.
Kami
ingin meminta mereka sebagai balasan untuk memberikan selari dengan cabaran
berani yang dikeluarkan oleh mana-mana ulama atau pemimpin lain yang bekerja
untuk mempertahankan Islam terhadap bukan sahaja agama lain, tetapi juga tidak
beragama. Cabarannya adalah luar biasa, dan oleh itu, memerlukan perhatian yang
luar biasa
Lebih
menakjubkan ialah fakta bahawa Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan membiarkan
cabaran itu terbuka sehingga akhir dunia ini dengan mengatakan penganut agama
lain “tidak akan dapat menghadapinya sehingga hari penghakiman”.
Selagi
cabaran itu tidak diterima, kami mengambil Barahain-e-Ahmadiyya sebagai sebuah
buku yang mempunyai nilai dan nilai yang unik, bukan sahaja dalam sejarah
kesusasteraan Islam tetapi untuk masa yang akan datang juga.
Ketidakpercayaan:
Hasil sampingan dari sebab murni
Kami
telah membincangkan di atas bahawa semasa Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan
memulakan tugas menulis buku ini, ramai yang membantahnya dan menganggap bahawa
terdapat bahan bacaan yang mencukupi untuk melakukan tugas itu. Hadhrat Masih
Mau’ud membicarakan persoalan ini dalam bahagian dua dari Barahin-e-Ahmadiyya:
“Dengan
walaupun sedikit dengan renungan, pengkritik kita akan menyedari bahawa bentuk
rasuah yang kini melanda dunia tidak ada persamaan dalam sejarah. Walaupun
orang dahulu kebanyakannya menjadi mangsa pengikut buta, bahaya yang kita
hadapi hari ini ialah penyalahgunaan akal. Sedangkan orang-orang zaman dahulu
telah dicemari dengan mengikuti idea-idea yang tidak rasional secara tidak
masuk akal, mereka kini disesatkan oleh alasan dan logik yang salah. Inilah
sebabnya mengapa ulama-ulama yang alim dan terkemuka zaman dahulu tidak perlu
menggunakan jenis hujah dan hujah yang perlu kita gunakan hari ini.
“Cahaya
baharu zaman kita (celakalah jika ini terang) mencacatkan kerohanian mereka
yang baru berpendidikan. Daripada memuliakan Tuhan, mereka memuliakan diri
mereka sendiri; daripada mengikuti petunjuk-Nya, mereka mengambil diri mereka
sebagai petunjuk. Remaja hari ini pada umumnya cenderung mencari penjelasan dan
sebab yang rasional untuk semua perkara, tetapi kerana pengetahuan dan
kebijaksanaan yang tidak mencukupi, mereka akhirnya disesatkan daripada
mendapat petunjuk.” (Bahagian 2, ms 78)
Oleh
itu, rasional untuk menulis Barahin-e-Ahmadiyya telah dijelaskan oleh pengarang
sendiri: Ketaksuban terhadap akal murni, yang lahir daripada aliran falsafah
Barat, telah mengembangkan sayapnya yang besar sehinggakan agama kini berada di
bawah naungannya. Situasi itu tidak pernah dilihat sebelum ini, dan
penyelesaiannya mestilah pada magnitud yang sama.
Melihat
Barahin-e-Ahmadiyya sebagai tindak balas terhadap fahaman tidak beragama yang
cepat tersebar menjadikannya sebuah karya yang tinggi. Jika ia gagal mempertahankan
Islam, dan agama sebagai institusi dalam hal itu, ia akan dianggap sebagai
kegagalan yang menyedihkan sama sekali. Pasti ada ujian untuk melihat apa yang
sebenarnya dilakukan oleh kitab ini. Kami cuba beberapa di bawah.
Kajian
dalam Sosiolinguistik
Salah
satu teori saintifik untuk meniup angin ke dalam layar ateisme ialah teori
evolusi Darwin. Charles Darwin membentangkan teori ini dalam karyanya “Origins
of Species” pada tahun 1859. Manusia Darwin telah berkembang melalui pelbagai
peringkat melalui seekor kera menjadi manusia, justeru membuang ke luar tingkap
teori Bibel tentang penciptaan Adam - teori juga memberi kesaksian oleh Al-Qur’an.
Ini bukan sahaja menggegarkan Gereja ke terasnya, tetapi juga institusi agama
sama sekali.
Bagi
Al-Qur’an, teori ini boleh membawa maut bukan sahaja kepada doktrin
penciptaannya tetapi juga kepada epistemologi Al-Qur’an. Jika nenek moyang
manusia adalah beruk, apa jadinya dengan dakwaan Al-Qur’an tentang وَعَلَّمَ اٰدَمَ
الاَسْماءَ کُلَّھَا, yang bermaksud “Dan Kami telah mengajarkan kepada Adam
segala nama”? (Surah Al-Baqarah, 2: 32)
Jika
dakwaan Al-Qur’an ini tidak bermakna melalui teori Darwin, ia secara semula jadi
bermaksud keruntuhan penciptaan Al-Qur’an dan, akibatnya, kewujudan Tuhan,
Pencipta.
Oleh
itu, kemunculan bahasa manusia menjadi persoalan penting dan membawa ke
permukaan perbahasan penting tentang falsafah linguistik, anak sungai yang
membawa kepada persoalan kewujudan Tuhan.
Noam
Chomsky, juara falsafah linguistik moden, adalah penyokong teori evolusi Darwin
tetapi juga mengakui bahawa bahasa adalah unsur yang unik kepada manusia dan
tiada kesannya boleh ditemui dalam spesis lain dalam kerajaan haiwan. Dia juga
melihat ini sebagai jurang antara Manusia dan spesis lain yang mungkin tidak
akan dapat disatukan. (Noam Chomsky, Language and Mind, New York: Harcourt,
Brace & World, Inc., 1968)
Richard
Dawkins, seorang pembawa bendera ateisme moden, juga bingung tentang asal usul
bahasa manusia (Unweaving the Rainbow, 1998), begitu juga Terence Deacon (The
Symbolic Species: The Co-evolution of Language and the Brain, 1997).
Masihi
Mau’ud (as) yang Dijanjikan menyelesaikan masalah ini sebagai berikut:
“Sesetengah
orang telah menjadi mangsa khayalan bahawa bahasa adalah ciptaan manusia.”
(Bahagian 4, ms 15)
“Seseorang
mungkin berkata menyokong tanggapan ini [iaitu, bahasa telah dicipta oleh
manusia] bahawa kita sendiri memerhatikan bahawa bahasa sentiasa mengalami
ratusan perubahan dan perubahan semula jadi, yang mana terbukti bahawa Manusia
terlibat dalam perubahan itu. Perlu diingat bahawa idea ini adalah salah
tanggapan yang serius. Ia bukan melalui niat atau kehendak manusia bahawa
bahasa berubah, dan tidak boleh ditetapkan mana-mana undang-undang yang
menetapkan bahawa sifat manusia menyebabkan bahasa berubah pada masa-masa
tertentu. Sebaliknya, kajian yang teliti menunjukkan bahawa semua perubahan
dalam bahasa—sesungguhnya dalam semua perkara samawi atau dunia—hanya berlaku
melalui kehendak dan kuasa istimewa Penyebab segala sebab [iaitu. Allah].
“Tidak
dapat dipastikan bahawa manusia, secara bersama atau berasingan, mencipta semua
bahasa yang dituturkan di dunia. Jika ada sesiapa yang meragui bahawa, kerana
Tuhan Yang Maha Kuasa sentiasa menyebabkan bahasa berubah melalui proses semula
jadi, mengapa tidak mungkin bahasa mungkin berasal dengan cara yang sama pada
mulanya tanpa sebarang wahyu tertentu, maka jawapannya ialah undang-undang umum
alam pada permulaan alam adalah bahawa Tuhan menciptakan segala-galanya
semata-mata melalui kemahakuasaan-Nya. Refleksi langit, bumi, matahari, bulan,
dan sifat manusia itu sendiri akan mendedahkan bahawa permulaan masa adalah
zaman manifestasi kuasa ilahi yang tulen, di mana cara [fizikal] biasa tidak
terlibat sama sekali. Apa sahaja yang Tuhan ciptakan pada zaman itu telah
dilakukan dengan kemahakuasaan yang begitu agung sehingga mencengangkan fikiran
manusia. Perhatikan benda-benda angkasa—bumi, langit, matahari, bulan, dan
lain-lain—bagaimana tugas yang besar ini diselesaikan tanpa menggunakan
sebarang cara, pembangun, atau pekerja, semata-mata dengan kehendak-Nya dan
satu perintah.
“Oleh
itu, apabila, pada masa penciptaan, semua perkara pada mulanya ditimbulkan oleh
perintah ilahi, dan disebabkan oleh kehendak ilahi tanpa sebarang penglibatan
sebab semula jadi dan cara fizikal, mengapa kita harus berfikir, seperti
orang-orang kafir, bahawa Tuhan adalah tidak mampu mencipta bahasa walaupun Dia
mencipta segala-galanya hanya melalui kuasa-Nya? Dia yang membuktikan kuasa-Nya
yang sempurna dengan mencipta Manusia tanpa agensi ibu bapa, mengapakah
kuasa-Nya dianggap tidak memadai dalam masalah bahasa?” (Bahagian 4, ms. 16-17)
Masihi
Mau’ud (as) yang Dijanjikan menangani isu-isu yang kemudiannya menjadi tumpuan
dalam disiplin Sosiolinguistik:
“Pemikiran
mungkin terlintas di fikiran seseorang tentang mengapa Tuhan tidak mendedahkan
pengetahuan bahasa kepada orang-orang buas masa kini yang mempunyai kaitan
dengan isyarat, dan mengapa seorang anak yang baru lahir yang ditinggalkan di
padang gurun tidak diberikan wahyu. Pemikiran sedemikian terhasil daripada
tanggapan yang salah mengenai sifat-sifat ketuhanan. Inspirasi dan wahyu
bukanlah fenomena yang boleh berlaku secara serampangan, tanpa mengambil kira
potensi yang diperlukan oleh penerima. Potensi yang diperlukan, sebenarnya,
merupakan syarat yang mutlak diperlukan untuk ilham dan wahyu ilahi. Syarat
kedua ialah mesti wujud keperluan sebenar untuk wahyu.
“Pada
mulanya, apabila Tuhan menciptakan manusia, mengajar bahasa melalui wahyu
adalah perkara yang memenuhi kedua-dua syarat ini. Pertama, Lelaki pertama
memiliki kebolehan yang diperlukan untuk menerima wahyu— sebagaimana yang
sepatutnya berlaku. Kedua, wujud keperluan tulen yang menuntut wahyu. Kerana,
pada masa itu, Adam tidak mempunyai teman yang baik, kecuali Tuhan Yang Maha
Esa, yang dapat mengajarnya bercakap dan boleh, melalui ajaran-Nya,
menjadikannya mencapai tahap kesopanan dan adab. Sebenarnya, hanya Tuhan Yang
Maha Esa yang memenuhi semua keperluan asas Adam dan, dengan mendidiknya dalam
akhlak yang baik dan dengan memupuk dalam dirinya adab yang baik, mengangkatnya
ke darjat manusia sejati.” (Bahagian 4, ms. 19-20)
Adalah
menarik untuk diperhatikan bahawa Sosiolinguistik telah diiktiraf sebagai satu
disiplin tidak lama kemudian, selepas zaman Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan.
(Untuk butiran, lihat Sosiolinguistik di India oleh Thomas Callan Hodson,
pertama kali diterbitkan pada tahun 1939)
Selepas
perdebatan yang sihat dan luas tentang Sosiolinguistik, Masihi Mau’ud (as) yang
Dijanjikan menyimpulkannya seperti berikut:
“Ilmu
bahasa itu sendiri datangnya daripada Tuhan. Dialah yang mengajar kita huruf
dan perkataan individu. Ia bukan ciptaan minda Manusia. Satu-satunya perkara
yang dicipta oleh Manusia ialah penggunaan kata-kata itu dalam pelbagai
kombinasi.” (Bahagian 3, ms. 37)
Penggunaan
kata-kata dalam kombinasi yang bermakna, yang dirujuk oleh Masihi Mau’ud (as) yang
Dijanjikan, dikenali sebagai sintaksis dalam linguistik. Para saintis dan ahli
falsafah linguistik, selepas bereksperimen selama beberapa dekad, kini telah
bersetuju bahawa tiada haiwan, termasuk yang didakwa nenek moyang manusia,
telah menunjukkan sebarang tanda kebolehan untuk mempelajari bahasa, kerana
ketidakupayaannya untuk mencipta perkataan yang bermakna - bukan untuk bercakap
tentang sintaks. (Untuk butiran, lihat Babel's Cornerstone oleh Derek
Bickerton)
Kesimpulan
ini, yang dibuat oleh saintis moden dan ahli falsafah linguistik, memberikan
kesaksian kepada hujah unik yang diberikan oleh Masihi Mau’ud (as) yang
Dijanjikan untuk kewujudan Tuhan. Hujahnya melangkaui sosiolinguistik dan
membuka jalan baru untuk perbincangan penciptaan/evolusionis.
Sementara
kita menunggu seseorang untuk membawa contoh keilmuan sedemikian - seperti yang
dikemukakan oleh Hazrat Mirza Sahib (as) - dari zaman Islam yang bergolak itu,
kita akan terus dengan bangganya menampilkan Barahin-e-Ahmadiyya sebagai salah
satu jenisnya, dan tanpa persamaan.
Masihi
Mau’ud yang dijanjikan
Ruhani
Khazain
Perbahasan
moden dalam Psikologi
Mereka
mengatakan bahawa tiga teori telah menggoncang dunia moden: model Copernican
bagi galaksi heliosentrik, teori evolusi Darwin, dan teori psikoanalisis
Freudian.
Setelah
berurusan dengan Darwin, kita kini melihat pada teori pecah tanah Sigmund
Freud.
Freud
dikreditkan, dan sewajarnya, kerana telah mengubah hala tuju kajian psikologi
dengan membuktikan bahawa minda manusia dikawal terutamanya bukan oleh minda
sedar, tetapi oleh bilik kebal bawah sedarnya - di mana terletaknya kunci
kepada keperibadian manusia. Dia membuktikan bahawa ia sedang menyelidiki
kedalaman minda bawah sedar yang boleh membantu memahami dan menguruskan
neurosis dan pelbagai bentuk psikosis.
Karya
Freud mengenai minda bawah sedar telah terbentuk antara 1900 dan 1905, di mana
dia membentangkan minda manusia sebagai gunung ais - sedikit di atas permukaan,
jisim raksasa di bawah: Bummock (bahagian di atas permukaan air) menampakkan
apa yang sebenarnya disimpan dalam bummock (bahagian yang terendam dalam air).
Ia adalah bummock, atau minda tidak sedarkan diri dalam analogi Freudian, yang
kekal dengan nilai fokus.
Sebelum
meneruskan, adalah penting untuk memahami etimologi istilah “psikologi”.
Gabungan Psyche dan Logos - perkataan Yunani untuk “jiwa” dan “kajian”
masing-masing - istilah kolektif bermaksud “kajian jiwa”.
Seperti
Tuhan, jiwa juga telah gagal dalam ujian pengalaman deria kemodenan dan, oleh
itu, dilihat sebagai konsep berlebihan tanpa kaitan dengan realiti. Namun, kita
melihat bahawa salah satu isu penting dalam dunia moden ialah kesihatan mental,
menelan berbilion dolar dalam penyelidikan dan rawatan. Tidak pernah sebelum
ini kesihatan mental menjadi masalah yang begitu menyeksakan seperti pada zaman
moden.
Sekarang
kita kembali ke zaman Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan, dua dekad sebelum
model pemikiran manusia Freud keluar. Huzur (as), dalam Barahin-e-Ahmadiyya,
membentangkan dua sistem selari: satu badan manusia, satu lagi jiwa yang
melekat padanya:
“Perlu
diingat bahawa Tuhan telah mencipta ubat-ubatan tertentu untuk penyakit fizikal
dan telah membawa ke dalam dunia perkara-perkara yang sangat baik seperti
penawar, dan sebagainya untuk pelbagai jenis kesakitan dan gangguan dan telah
melaburkan ubat-ubatan ini dari awal dengan ciri-ciri yang apabila orang yang
berpenyakit, yang penyakitnya tidak melampaui rawatan, menggunakan ubat-ubatan
ini dengan penjagaan yang betul, Penyembuh Mutlak menganugerahkan, pada tahap
tertentu, kesihatan dan kekuatan kepada pesakit mengikut keupayaan dan kemampuannya,
atau memulihkannya sepenuhnya kepada kesihatan. Begitu juga, Tuhan Yang Maha
Kuasa telah, sejak azali, menanamkan roh murni orang-orang yang diterima ini
dengan ciri-ciri bahawa perhatian, doa, persahabatan dan keazaman tinggi mereka
adalah ubat untuk penyakit rohani. Jiwa mereka menjadi penerima pelbagai jenis
rahmat melalui penglihatan dan bercakap dengan Ilahi, dan kemudian, semua
rahmat itu menunjukkan kesan yang besar untuk bimbingan umat manusia. Pendek
kata, hamba-hamba Allah ini adalah rahmat bagi makhluk Allah. Kerana ia adalah
undang-undang alam semulajadi di dunia sebab dan akibat ini bahawa orang yang
dahaga menghilangkan dahaganya dengan meminum air, dan orang yang lapar
memuaskan rasa lapar dengan makan makanan; dengan cara yang sama, dengan Hukum
Ilahi, para Nabi dan pengikut mereka yang sempurna menjadi cara dan cara untuk
menyembuhkan penyakit rohani. Hati memperoleh kepuasan dalam pergaulan mereka,
kekotoran sifat manusia mula surut, kegelapan ego terangkat, semangat cinta
kepada lonjakan Ilahi, dan berkat-berkat syurga menampakkan kemegahan mereka.
Tanpa mereka, semua ini tidak dapat dicapai, dan ini adalah tanda-tanda
istimewa mereka yang dengannya mereka dikenali.” (Bahagian 3, ms. 253-254)
Hubungan
minda-badan kekal sebagai isu kegemaran dalam falsafah dan psikologi. Dari segi
falsafah dan psikologi, isunya adalah mengenai mengenal pasti hubungan antara
badan dan jiwa, atau minda seperti yang kedua-duanya ingin memanggil yang
terakhir.
Ahli
tingkah laku mencari penyelesaian kepada masalah psikologi melalui, seperti
namanya, apa sahaja yang menjadi nyata dalam bentuk pemikiran dan tindakan.
Golongan dualisme pula melihat minda dan badan sebagai entiti yang berasingan,
walaupun mempunyai keupayaan untuk mempengaruhi satu sama lain. Walau
bagaimanapun, semua perbincangan seperti itu muncul lama selepas zaman
Barahin-e-Ahmadiyya.
Masihi
Mau’ud (as) yang Dijanjikan melihat mereka sebagai dua entiti yang berbeza dan
berasingan dan menekankan kepentingan jiwa:
“Mengetepikan
perkara-perkara yang lebih mendalam, akal menjadi bingung pada langkah
pertama—apa jiwa itu, bagaimana ia memasuki [jasad], dan bagaimana ia pergi.
Pada hakikatnya, tiada apa yang dilihat sebagai pergi atau masuk. Walaupun anda
memasukkan makhluk hidup pada masa menghembuskan nafas terakhirnya di dalam
ruang kaca, tiada apa yang akan dilihat keluar daripadanya. Begitu juga, jika
kuman dihasilkan dalam beberapa perkara yang tertutup di dalam ruang kaca,
seseorang tidak dapat membezakan jalan masuknya jiwa-jiwa ini.” (Bahagian 4, ms
81)
Kita
mesti ingat bahawa Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan tidak menulis buku
tentang psikologi. Barahin-e-Ahmadiyya juga tidak dimaksudkan untuk menjadi
buku penyelidikan saintifik. Huzur (as) membuktikan ketuanan Islam atas semua
disiplin intelektual buatan Manusia. Dia, bagaimanapun, mengetahui perdebatan
dalam dunia intelektual moden yang nampaknya kekal dalam aliran pemikirannya.
Matlamatnya sentiasa berterusan untuk membuktikan kewujudan Tuhan - ketiadaan
Dia yang telah membawa kepada kejahatan dunia moden. Beliau menyatakan:
“Telur
itu lebih menakjubkan tentang bagaimana jiwa terbang ke dalamnya, dan jika anak
ayam mati di dalam, dengan cara bagaimanakah jiwa itu melarikan diri? Bolehkah
mana-mana orang yang bijak menyelesaikan teka-teki ini melalui penggunaan
akalnya sahaja? Anda mungkin menjadi liar dengan tekaan anda sebanyak yang anda
mahu, tetapi tidak ada yang sebenar dan pasti boleh dibuktikan melalui sebab
sahaja.
“Itulah
yang berlaku pada langkah pertama, apakah sebab yang cacat ini dapat mengetahui
dengan pasti tentang perkara yang berkaitan dengan Akhirat?” (Bahagian 4, ms
81)
Seolah-olah
dia melihat apa yang berlaku banyak masa menanti kesihatan mental manusia pada
masa hadapan, dia menulis:
“Malangnya!
Mengapa anda tidak memahami bahawa adalah mustahil untuk mencari ubat untuk
setiap kegelisahan jiwa dan untuk merawat setiap penyakit nafs-e-ammarah
melalui khayalan dan konsepsi yang dibuat sendiri?
“Adalah
hukum alam bahawa apabila seseorang dikuasai oleh keinginan duniawi atau mengalami
malapetaka rohani—contohnya, apabila kemarahannya dikobarkan, atau keinginan
seksualnya terangsang, atau dia menghadapi masalah, atau dia sedang berkabung,
atau dilanda kesedihan dan keadaan yang menyakitkan, atau telah diatasi oleh
gangguan jasmani atau rohani—dia tidak dapat menyembuhkan penyakit dan motifnya
yang telah menguasai kedua-dua minda dan jiwanya, hanya melalui nasihat dan
nasihatnya sendiri. Sebaliknya, untuk menghilangkan nafsu seperti itu, dia
memerlukan seorang penasihat yang memerintahkan penghormatan pendengar,
dihormati, jujur dalam ucapannya, sempurna dalam pengetahuannya, dan amanah
dalam memenuhi janjinya; dan lebih-lebih lagi, mempunyai kuasa untuk mencapai
apa yang menimbulkan rasa kagum, harapan, atau keselesaan dalam hati
pendengar.” (Bahagian 4, ms. 81-82)
Setelah
menyerlahkan fakta bahawa kemajuan teknologi moden yang pantas - mengurangkan
segala-galanya yang berkaitan dengan jiwa - mungkin membawa kemudahan dan
kemudahan fizikal, beliau terus menjelaskan bahawa ia boleh mencederakan jiwa.
Seolah-olah menangani ahli psikologi, dia menyatakan:
“Semua
perkara ini adalah sedemikian rupa sehingga orang yang bijak akan mengakui
bahawa dia memerlukannya apabila dia mendapati dirinya dalam keadaan dikuasai
oleh egonya dan dilanda kebimbangan. Sebaliknya, mereka yang jiwanya sangat
halus, mencari kebenaran, dan mereka yang hatinya jijik pada permulaan
kekeruhan dan kekotoran dosa, memohon seperti orang sakit untuk rawatan seperti
itu sendiri ketika mereka berada dalam situasi di mana mereka dikuasai oleh ego
mereka, supaya mereka boleh disembuhkan dari penyempitan dalaman mereka dengan
mendengar beberapa kata-kata ilham atau amaran, atau dengan mendengar beberapa
kata-kata kepuasan dan penghiburan yang mengalir dari lidah seseorang hamba
Tuhan.” (Bahagian 4, ms 82)
Oleh
itu, Barahin-e-Ahmadiyya adalah karya yang mengagumkan kerana ia menarik
perhatian dunia moden terhadap isu-isu penting psikologi manusia. Apabila ahli
psikologi mencapai tahap bahawa semua gangguan mental berakar pada minda bawah
sedar, Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan membimbing mereka melalui bola besar
bulu kusut yang terletak di dalamnya, dan juga menguraikannya.
Huzur
(as) berkata bahawa “Jiwa manusia yang luar biasa telah dibentuk untuk mengetahui
sepenuhnya tentang Tuhan.” (Bahagian 3, hlm. 140)
Ini
berfungsi sebagai petunjuk yang bagus ke arah menyelesaikan isu kesihatan
mental pada zaman kita.
Kesimpulan
Banyak
telah ditulis tentang sumbangan besar Barahin-e-Ahmadiyya kepada kesusasteraan
Islam dan banyak lagi akan ditulis. Artikel ini hanyalah sekilas tentang
keajaiban dan khazanah yang terdapat di dalamnya. Supaya tidak berat sebelah
berlaku, saya menyimpulkan dengan kata-kata Wilfred Cantwell Smith, yang
menyatakan perkara berikut tentang tulisan Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan:
“Ia
timbul sebagai protes terhadap agama Kristian dan kejayaan dakwah Kristian;
protes juga terhadap rasionalisme dan pembaratan Sir Sayyid, dan pada masa yang
sama sebagai protes terhadap kemerosotan Islam yang berlaku.” (Modern Islam in
India, A Social Analysis, 1943, hlm. 324)
Comments
Post a Comment