Bagaimana Ramadan boleh mendekatkan kita kepada gaya hidup mesra alam
Bagaimana Ramadan boleh mendekatkan kita kepada gaya hidup mesra alam
7hb
April 2023
Kemas
Kini Terakhir pada 7 April 2023
Lubna
Junaid, pelajar Sains Alam Sekitar, Suriname
Puasa
dalam Islam ditakrifkan sebagai menahan diri daripada makan, minum dan hubungan
suami isteri dari sebelum terbit fajar hingga terbenam matahari. Islam mengikut
kalendar lunar, yang bermaksud bahawa setiap tahun Ramadan tiba kira-kira 11
hari lebih awal daripada tahun sebelumnya mengikut kalendar solar.
Dalam
Islam, amalan puasa bukan sahaja latihan fizikal tetapi juga rohani. Matlamat
utama adalah untuk mencapai keredaan Tuhan dengan mengatur kehidupan seseorang
mengikut ketetapan-Nya. Dalam Al-Qur’an, umat Islam diingatkan bahawa puasa
bukanlah satu institusi atau beban yang baru; ia adalah institusi yang sangat
lama:
“Wahai
orang-orang yang beriman! diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan
atas orang-orang sebelum kamu, agar kamu bertakwa”. (Surah Al-Baqarah, 2: 184)
Kecuali
seseorang memeluk Islam pada usia yang lebih tua, umat Islam mula berpuasa pada
usia yang sihat untuk mereka - selalunya, ini adalah usia baligh. Kesabaran
adalah ujian pertama, kerana umat Islam secara sedar memilih untuk menahan diri
dari makanan. Dengan bulan Ramadan yang penuh keberkatan datang peralihan yang
menarik ke arah kesaksamaan dan belas kasihan sosial.
Pada
hari pertama, kita belajar (sekali lagi) bagaimana rasanya lapar, tetapi
seiring dengan berlalunya hari, kita memperoleh apa yang sebenarnya bermakna
hidup tanpa makanan. Sedikit kekurangan diri memberi inspirasi kepada orang
yang benar-benar kelaparan di dunia. Halangan sosial antara yang kaya dan yang
miskin hancur apabila yang kaya bertahan dan merasakan kesakitan kelaparan
tidak berbeza dengan jiran mereka yang lebih miskin. Puasa juga mengajar
disiplin akhlak. Berusaha untuk mendapatkan keberkatan yang tersedia untuk kita
di bulan Ramadan datang dari keinginan yang tulus untuk menyenangkan Pencipta
kita. Pada bulan itu, dengan intensiti yang lebih besar, umat Islam menumpukan
pada solat, membaca dan mempelajari Al-Qur’an, berkhidmat kepada manusia dan
mengingati Allah.
Ketika
umat Islam di seluruh dunia berpuasa pada bulan Ramadan, ramai yang akan
melakukannya dalam keadaan yang semakin teruk akibat perubahan iklim. Di
seluruh Asia, Afrika dan Timur Tengah, berjuta-juta orang berpuasa walaupun
terpaksa berpindah dari cuaca ekstrem, kekurangan air yang disebabkan oleh
kemarau dan gelombang panas, dan harga makanan melambung akibat kegagalan
tanaman. Lima daripada 10 negara yang paling teruk dilanda krisis iklim,
menurut data dan kedudukan daripada Inisiatif Penyesuaian Global Notre Dame
(“Indeks Negara ND-GAIN”, https://gain.nd.edu) dan Indeks Risiko Iklim
Germanwatch, telah mempunyai populasi Islam yang besar: Bangladesh,
Afghanistan, Niger, Somalia dan Sudan. Walaupun cabarannya berbeza-beza
mengikut geografi setiap negara, kebanyakan daripada mereka yang paling teruk
terjejas adalah di kawasan terpencil, komuniti luar bandar di negara membangun,
di mana kerajaan mempunyai sumber yang terhad untuk menangani perubahan pesat.
(“10 Negara Yang Paling Terpengaruh Oleh Perubahan Iklim”, www.concernusa.org)
Ramadan
menawarkan kita peluang besar untuk melakukan perubahan positif dalam sikap
kita terhadap alam sekitar. Justeru, kita mesti merebut peluang untuk mengubah
gaya hidup kita kepada yang lebih mesra alam. Ini amat penting kerana kita
mengetahui lebih lanjut tentang kesan perubahan iklim, sumber yang semakin
berkurangan dan pengurangan akses kepada air tawar di seluruh dunia, yang juga
menjadi kebimbangan yang semakin meningkat dalam kebanyakan masyarakat dan
negara Islam. Sikap bertanggungjawab seorang Muslim semasa Ramadan adalah
sangat penting untuk ketepatan dan penerimaan puasa mereka. Inilah masanya
untuk kita lebih sedar tentang prinsip universal belas kasihan, belas kasihan
dan penghormatan terhadap Bumi yang iman kita ajarkan. Allah telah memanggil
kita untuk melindungi, menghargai, menjaga, dan menghormati Bumi dan semua
ciptaan Tuhan di dalamnya. Tema ini juga bergema dalam kehidupan Nabi Muhammad (saw).
Petunjuk
asas yang boleh kita ikuti terutamanya pada bulan Ramadan
1.
Rancang pengambilan makanan dengan pemakanan yang betul, sambil menyokong dan
menggunakan hasil tempatan dan berusaha untuk memasukkan amalan lestari ke
dalam rutin harian. Kita harus cuba mengikuti nasihat Nabi Muhammad (saw) bahawa
umat Islam hanya perlu mengisi satu pertiga daripada perut mereka dengan
makanan, dengan satu pertiga dikhaskan untuk cecair dan satu pertiga terakhir
untuk udara (untuk memudahkan pernafasan), meminimumkan jumlah yang kita makan.
(Sunan Ibn Majah, Kitab al-at‘imah, Hadith 3349)
Sisa
makanan adalah masalah besar di seluruh dunia. Menurut Laporan Indeks Sisa
Makanan 2021, yang diterbitkan oleh Program Alam Sekitar Pertubuhan
Bangsa-Bangsa Bersatu (UNEP), satu pertiga daripada semua makanan yang
dihasilkan hilang atau terbuang - sekitar 1.3 bilion tan makanan - menelan
belanja ekonomi global hampir $940 bilion setiap tahun. Sehingga 10% daripada
gas rumah hijau global datang daripada makanan yang dihasilkan, tetapi tidak
dimakan. (“Laporan Indeks Sisa Makanan UNEP 2021”, www.unep.org)
Umat
Islam dinasihatkan untuk mengelakkan pembaziran, kerana ia menunjukkan gaya
hidup yang berlebihan dan leka. Merancang makanan dan memasak hanya mengikut
keperluan adalah cara terbaik untuk mengelakkan pembaziran makanan. Sisa
makanan juga boleh disimpan dengan cekap di dalam peti sejuk dan digunakan pada
keesokan harinya, sebaliknya bermula dari awal setiap petang. Juga, perhatikan
dengan teliti tarikh luput untuk memastikan anda menggunakan makanan sebelum
masanya habis. Ia juga bernilai mencari bank makanan terdekat anda untuk
menderma apa-apa bekalan yang tidak diingini yang mungkin anda tinggalkan.
2.
Menghasilkan kuantiti sisa yang kurang, di samping menekankan penggunaan semula
dan kitar semula. Kurangkan atau hapuskan penggunaan plastik sekali guna. Buang
pinggan pakai buang, kutleri, cawan, bekas dsb. Jika perlu, gunakan pinggan dan
cawan kertas yang boleh terurai untuk menghidangkan makanan dan minuman.
3.
Kurangkan penggunaan air, terutamanya semasa penggunaan harian, contoh mandi,
menggosok gigi atau semasa berwuduk. Berwaspada bahawa paip ditutup apabila air
tidak digunakan, membuat usaha sedar untuk menghapuskan sebarang titisan dan
untuk memulihara air berharga, yang merupakan tema berulang dalam ajaran Islam.
Diriwayatkan
bahawa Nabi Muhammad (saw) pernah melihat seorang lelaki sedang berwuduk, lalu
baginda bersabda: “Jangan berlebih-lebihan, jangan berlebih-lebihan [dalam
menggunakan air].’” (Sunan Ibn Majah, Kitab al-taharah wa sunanuha, Hadith 424)
Walaupun Islam mengajar kepentingan kebersihan, kita juga diingatkan supaya
tidak melampaui batas atau air buangan. Kita diajar untuk menggunakan jumlah
yang mencukupi dan tidak lebih.
4.
Matikan peralatan selepas digunakan, cth. lampu, AC, kipas, pemanas dan
lain-lain. Ini seharusnya menjadi amalan biasa bagi kita, bukan sahaja di rumah
sendiri, tetapi juga di masjid atau pusat Jamaat. Berhati-hati dengan
penggunaan tenaga, dan berusaha untuk hidup mesra alam dengan meredupkan lampu
dan kipas apabila meninggalkan dewan atau bangunan.
5.
Declutter ruang kediaman anda. Semasa kita sedang membersihkan minda dan badan
kita, masuk akal untuk melakukan perkara yang sama dengan rumah kita. Dengan
cara yang sama bahawa sisa makanan adalah berlebihan, kemungkinan besar kita
mempunyai harta benda yang tidak lagi kita manfaatkan dan boleh digunakan
dengan lebih baik. Ramadan adalah bulan amal yang mulia. Nabi (saw) adalah
manusia yang paling pemurah, dan baginda adalah yang paling dermawan pada bulan
Ramadan (Sahih al-Bukhari, Kitab al-manaqaib, Hadith 3554). Mengikuti teladan
mulia Nabi Muhammad (saw), kita seharusnya memberi tumpuan kepada memberi dan
menderma sebanyak yang kita boleh.
Menurut
penyelidikan oleh Program Alam Sekitar Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNEP),
organisasi berasaskan kepercayaan boleh memberi impak yang besar terhadap
pembangunan mampan. Pengarah UNEP Faith for Earth Initiative, menambah bahawa
kepelbagaian kepercayaan, semuanya bersatu dalam satu tanggungjawab moral,
boleh memainkan peranan yang besar dalam mencapai perubahan tingkah laku dalam
corak pengeluaran dan penggunaan kita. Terdapat 17 Matlamat Pembangunan Mampan
(SDG) seperti yang ditakrifkan oleh PBB, termasuk air bersih dan sanitasi, tenaga
mampu milik dan bersih, bandar mampan, sifar kelaparan dan pendidikan
berkualiti. Laporan itu juga menyenaraikan contoh bagaimana organisasi
berasaskan kepercayaan membantu mencapai matlamat ini. (“Agama memainkan
peranan ‘besar’ dalam membalikkan perubahan iklim, kata PBB”, www.euronews.com)
Menurut
laporan itu, 16 komuniti Dominican Sisters di seluruh Amerika Syarikat telah
menyediakan $46 juta dalam modal benih untuk dana pelaburan yang memberi
tumpuan kepada menyediakan akses kepada tenaga bersih di India dan sub-Sahara
Afrika. Projek itu menonjolkan kuasa dan kekayaan agama serta sumbangan mereka
untuk membiayai pembangunan mampan. Contoh lain berasal dari Peru, di mana A
Rocha Peru, sebuah organisasi kepercayaan Kristian, telah menanam 26,000 pokok
Huarango selama tiga tahun. Pokok-pokok ini disesuaikan dengan baik untuk
bertahan dalam iklim gersang di tenggara Peru dan penting untuk pertanian
tradisional untuk berkembang maju di pantai Peru. Pelbagai komuniti Sikh di
seluruh dunia telah menanam 1 juta pokok di 1,820 lokasi berbeza. Projek ini
didorong oleh kumpulan yang dipanggil Ecosikh, yang matlamatnya adalah untuk
meningkatkan penghutanan semula dan menggalakkan orang ramai untuk berhubung
semula dengan alam semula jadi. (“Organisasi berasaskan kepercayaan boleh
membantu memacu pembangunan mampan, kata laporan baharu”, www.unep.org)
Satu
contoh daripada komuniti kami sendiri ialah ikrar indah oleh Lajna Imaillah UK
untuk menanam 100,000 pokok di seluruh UK untuk memperingati ulang tahun 100
tahun organisasi bantuan kami. (“Lajna Ima’illah: Kelestarian dan Keadilan”, https://voiceofbritishmuslimwomen.co.uk)
Inisiatif ini melambangkan pertumbuhan dan penjagaan untuk generasi akan
datang, yang penting dalam prinsip kami.
Marilah
kita sebagai umat Islam, khususnya Ahmadi Muslim, memimpin melalui teladan dan
mewujudkan persekitaran yang lebih baik dan sihat untuk kita dan generasi
ikutan.
Ramadan
memberikan peluang terbaik untuk mengecas semula bateri rohani kita untuk tahun
ini. Ia adalah masa untuk memohon keampunan atas keraguan kita dan merenung
tanda-tanda penciptaan dari Allah. Sebagai umat Islam, kita mempunyai kewajipan
sebagai penjaga ke atas planet ini, dan menjadi tanggungjawab kita untuk
memastikan sumber asli digunakan secara mampan. Sekarang adalah masanya untuk
kita menggalakkan diri kita sendiri, dan orang-orang di sekeliling kita, untuk
menjadi pengurus yang terbaik di bumi dan untuk hidup sebagai individu yang
berbelas kasihan dan menghormati aspek-aspek ciptaan Tuhan yang pelbagai dan indah.
Comments
Post a Comment