Bagaimana Ramadan boleh mendekatkan kita kepada gaya hidup mesra alam

 Bagaimana Ramadan boleh mendekatkan kita kepada gaya hidup mesra alam

7hb April 2023

Kemas Kini Terakhir pada 7 April 2023

Lubna Junaid, pelajar Sains Alam Sekitar, Suriname

Puasa dalam Islam ditakrifkan sebagai menahan diri daripada makan, minum dan hubungan suami isteri dari sebelum terbit fajar hingga terbenam matahari. Islam mengikut kalendar lunar, yang bermaksud bahawa setiap tahun Ramadan tiba kira-kira 11 hari lebih awal daripada tahun sebelumnya mengikut kalendar solar.

Dalam Islam, amalan puasa bukan sahaja latihan fizikal tetapi juga rohani. Matlamat utama adalah untuk mencapai keredaan Tuhan dengan mengatur kehidupan seseorang mengikut ketetapan-Nya. Dalam Al-Qur’an, umat Islam diingatkan bahawa puasa bukanlah satu institusi atau beban yang baru; ia adalah institusi yang sangat lama:

“Wahai orang-orang yang beriman! diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu, agar kamu bertakwa”. (Surah Al-Baqarah, 2: 184)

Kecuali seseorang memeluk Islam pada usia yang lebih tua, umat Islam mula berpuasa pada usia yang sihat untuk mereka - selalunya, ini adalah usia baligh. Kesabaran adalah ujian pertama, kerana umat Islam secara sedar memilih untuk menahan diri dari makanan. Dengan bulan Ramadan yang penuh keberkatan datang peralihan yang menarik ke arah kesaksamaan dan belas kasihan sosial.

Pada hari pertama, kita belajar (sekali lagi) bagaimana rasanya lapar, tetapi seiring dengan berlalunya hari, kita memperoleh apa yang sebenarnya bermakna hidup tanpa makanan. Sedikit kekurangan diri memberi inspirasi kepada orang yang benar-benar kelaparan di dunia. Halangan sosial antara yang kaya dan yang miskin hancur apabila yang kaya bertahan dan merasakan kesakitan kelaparan tidak berbeza dengan jiran mereka yang lebih miskin. Puasa juga mengajar disiplin akhlak. Berusaha untuk mendapatkan keberkatan yang tersedia untuk kita di bulan Ramadan datang dari keinginan yang tulus untuk menyenangkan Pencipta kita. Pada bulan itu, dengan intensiti yang lebih besar, umat Islam menumpukan pada solat, membaca dan mempelajari Al-Qur’an, berkhidmat kepada manusia dan mengingati Allah.

Ketika umat Islam di seluruh dunia berpuasa pada bulan Ramadan, ramai yang akan melakukannya dalam keadaan yang semakin teruk akibat perubahan iklim. Di seluruh Asia, Afrika dan Timur Tengah, berjuta-juta orang berpuasa walaupun terpaksa berpindah dari cuaca ekstrem, kekurangan air yang disebabkan oleh kemarau dan gelombang panas, dan harga makanan melambung akibat kegagalan tanaman. Lima daripada 10 negara yang paling teruk dilanda krisis iklim, menurut data dan kedudukan daripada Inisiatif Penyesuaian Global Notre Dame (“Indeks Negara ND-GAIN”, https://gain.nd.edu) dan Indeks Risiko Iklim Germanwatch, telah mempunyai populasi Islam yang besar: Bangladesh, Afghanistan, Niger, Somalia dan Sudan. Walaupun cabarannya berbeza-beza mengikut geografi setiap negara, kebanyakan daripada mereka yang paling teruk terjejas adalah di kawasan terpencil, komuniti luar bandar di negara membangun, di mana kerajaan mempunyai sumber yang terhad untuk menangani perubahan pesat. (“10 Negara Yang Paling Terpengaruh Oleh Perubahan Iklim”, www.concernusa.org)

Ramadan menawarkan kita peluang besar untuk melakukan perubahan positif dalam sikap kita terhadap alam sekitar. Justeru, kita mesti merebut peluang untuk mengubah gaya hidup kita kepada yang lebih mesra alam. Ini amat penting kerana kita mengetahui lebih lanjut tentang kesan perubahan iklim, sumber yang semakin berkurangan dan pengurangan akses kepada air tawar di seluruh dunia, yang juga menjadi kebimbangan yang semakin meningkat dalam kebanyakan masyarakat dan negara Islam. Sikap bertanggungjawab seorang Muslim semasa Ramadan adalah sangat penting untuk ketepatan dan penerimaan puasa mereka. Inilah masanya untuk kita lebih sedar tentang prinsip universal belas kasihan, belas kasihan dan penghormatan terhadap Bumi yang iman kita ajarkan. Allah telah memanggil kita untuk melindungi, menghargai, menjaga, dan menghormati Bumi dan semua ciptaan Tuhan di dalamnya. Tema ini juga bergema dalam kehidupan Nabi Muhammad (saw).

Petunjuk asas yang boleh kita ikuti terutamanya pada bulan Ramadan

1. Rancang pengambilan makanan dengan pemakanan yang betul, sambil menyokong dan menggunakan hasil tempatan dan berusaha untuk memasukkan amalan lestari ke dalam rutin harian. Kita harus cuba mengikuti nasihat Nabi Muhammad (saw) bahawa umat Islam hanya perlu mengisi satu pertiga daripada perut mereka dengan makanan, dengan satu pertiga dikhaskan untuk cecair dan satu pertiga terakhir untuk udara (untuk memudahkan pernafasan), meminimumkan jumlah yang kita makan. (Sunan Ibn Majah, Kitab al-at‘imah, Hadith 3349)

Sisa makanan adalah masalah besar di seluruh dunia. Menurut Laporan Indeks Sisa Makanan 2021, yang diterbitkan oleh Program Alam Sekitar Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNEP), satu pertiga daripada semua makanan yang dihasilkan hilang atau terbuang - sekitar 1.3 bilion tan makanan - menelan belanja ekonomi global hampir $940 bilion setiap tahun. Sehingga 10% daripada gas rumah hijau global datang daripada makanan yang dihasilkan, tetapi tidak dimakan. (“Laporan Indeks Sisa Makanan UNEP 2021”, www.unep.org)

Umat Islam dinasihatkan untuk mengelakkan pembaziran, kerana ia menunjukkan gaya hidup yang berlebihan dan leka. Merancang makanan dan memasak hanya mengikut keperluan adalah cara terbaik untuk mengelakkan pembaziran makanan. Sisa makanan juga boleh disimpan dengan cekap di dalam peti sejuk dan digunakan pada keesokan harinya, sebaliknya bermula dari awal setiap petang. Juga, perhatikan dengan teliti tarikh luput untuk memastikan anda menggunakan makanan sebelum masanya habis. Ia juga bernilai mencari bank makanan terdekat anda untuk menderma apa-apa bekalan yang tidak diingini yang mungkin anda tinggalkan.

2. Menghasilkan kuantiti sisa yang kurang, di samping menekankan penggunaan semula dan kitar semula. Kurangkan atau hapuskan penggunaan plastik sekali guna. Buang pinggan pakai buang, kutleri, cawan, bekas dsb. Jika perlu, gunakan pinggan dan cawan kertas yang boleh terurai untuk menghidangkan makanan dan minuman.

3. Kurangkan penggunaan air, terutamanya semasa penggunaan harian, contoh mandi, menggosok gigi atau semasa berwuduk. Berwaspada bahawa paip ditutup apabila air tidak digunakan, membuat usaha sedar untuk menghapuskan sebarang titisan dan untuk memulihara air berharga, yang merupakan tema berulang dalam ajaran Islam.

Diriwayatkan bahawa Nabi Muhammad (saw) pernah melihat seorang lelaki sedang berwuduk, lalu baginda bersabda: “Jangan berlebih-lebihan, jangan berlebih-lebihan [dalam menggunakan air].’” (Sunan Ibn Majah, Kitab al-taharah wa sunanuha, Hadith 424) Walaupun Islam mengajar kepentingan kebersihan, kita juga diingatkan supaya tidak melampaui batas atau air buangan. Kita diajar untuk menggunakan jumlah yang mencukupi dan tidak lebih.

4. Matikan peralatan selepas digunakan, cth. lampu, AC, kipas, pemanas dan lain-lain. Ini seharusnya menjadi amalan biasa bagi kita, bukan sahaja di rumah sendiri, tetapi juga di masjid atau pusat Jamaat. Berhati-hati dengan penggunaan tenaga, dan berusaha untuk hidup mesra alam dengan meredupkan lampu dan kipas apabila meninggalkan dewan atau bangunan.

5. Declutter ruang kediaman anda. Semasa kita sedang membersihkan minda dan badan kita, masuk akal untuk melakukan perkara yang sama dengan rumah kita. Dengan cara yang sama bahawa sisa makanan adalah berlebihan, kemungkinan besar kita mempunyai harta benda yang tidak lagi kita manfaatkan dan boleh digunakan dengan lebih baik. Ramadan adalah bulan amal yang mulia. Nabi (saw) adalah manusia yang paling pemurah, dan baginda adalah yang paling dermawan pada bulan Ramadan (Sahih al-Bukhari, Kitab al-manaqaib, Hadith 3554). Mengikuti teladan mulia Nabi Muhammad (saw), kita seharusnya memberi tumpuan kepada memberi dan menderma sebanyak yang kita boleh.

Menurut penyelidikan oleh Program Alam Sekitar Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNEP), organisasi berasaskan kepercayaan boleh memberi impak yang besar terhadap pembangunan mampan. Pengarah UNEP Faith for Earth Initiative, menambah bahawa kepelbagaian kepercayaan, semuanya bersatu dalam satu tanggungjawab moral, boleh memainkan peranan yang besar dalam mencapai perubahan tingkah laku dalam corak pengeluaran dan penggunaan kita. Terdapat 17 Matlamat Pembangunan Mampan (SDG) seperti yang ditakrifkan oleh PBB, termasuk air bersih dan sanitasi, tenaga mampu milik dan bersih, bandar mampan, sifar kelaparan dan pendidikan berkualiti. Laporan itu juga menyenaraikan contoh bagaimana organisasi berasaskan kepercayaan membantu mencapai matlamat ini. (“Agama memainkan peranan ‘besar’ dalam membalikkan perubahan iklim, kata PBB”, www.euronews.com)

Menurut laporan itu, 16 komuniti Dominican Sisters di seluruh Amerika Syarikat telah menyediakan $46 juta dalam modal benih untuk dana pelaburan yang memberi tumpuan kepada menyediakan akses kepada tenaga bersih di India dan sub-Sahara Afrika. Projek itu menonjolkan kuasa dan kekayaan agama serta sumbangan mereka untuk membiayai pembangunan mampan. Contoh lain berasal dari Peru, di mana A Rocha Peru, sebuah organisasi kepercayaan Kristian, telah menanam 26,000 pokok Huarango selama tiga tahun. Pokok-pokok ini disesuaikan dengan baik untuk bertahan dalam iklim gersang di tenggara Peru dan penting untuk pertanian tradisional untuk berkembang maju di pantai Peru. Pelbagai komuniti Sikh di seluruh dunia telah menanam 1 juta pokok di 1,820 lokasi berbeza. Projek ini didorong oleh kumpulan yang dipanggil Ecosikh, yang matlamatnya adalah untuk meningkatkan penghutanan semula dan menggalakkan orang ramai untuk berhubung semula dengan alam semula jadi. (“Organisasi berasaskan kepercayaan boleh membantu memacu pembangunan mampan, kata laporan baharu”, www.unep.org)

Satu contoh daripada komuniti kami sendiri ialah ikrar indah oleh Lajna Imaillah UK untuk menanam 100,000 pokok di seluruh UK untuk memperingati ulang tahun 100 tahun organisasi bantuan kami. (“Lajna Ima’illah: Kelestarian dan Keadilan”, https://voiceofbritishmuslimwomen.co.uk) Inisiatif ini melambangkan pertumbuhan dan penjagaan untuk generasi akan datang, yang penting dalam prinsip kami.

Marilah kita sebagai umat Islam, khususnya Ahmadi Muslim, memimpin melalui teladan dan mewujudkan persekitaran yang lebih baik dan sihat untuk kita dan generasi ikutan.

Ramadan memberikan peluang terbaik untuk mengecas semula bateri rohani kita untuk tahun ini. Ia adalah masa untuk memohon keampunan atas keraguan kita dan merenung tanda-tanda penciptaan dari Allah. Sebagai umat Islam, kita mempunyai kewajipan sebagai penjaga ke atas planet ini, dan menjadi tanggungjawab kita untuk memastikan sumber asli digunakan secara mampan. Sekarang adalah masanya untuk kita menggalakkan diri kita sendiri, dan orang-orang di sekeliling kita, untuk menjadi pengurus yang terbaik di bumi dan untuk hidup sebagai individu yang berbelas kasihan dan menghormati aspek-aspek ciptaan Tuhan yang pelbagai dan indah.

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad