Nabi-nabi Allah – Salih: ‘Dan kepada Tsamud Kami utus saudara mereka Salih
Nabi-nabi Allah – Salih: ‘Dan kepada Tsamud Kami utus saudara mereka Salih’
27 Januari 2023
Kemas Kini Terakhir pada 29 Januari 2023
“Dan Kami bangkitkan di antara tiap-tiap umat seorang Rasul”
Jalees Ahmad, Al Hakam
Diterjemahkan oleh Musa Bin Masran
Hazrat Salih
Salihah adalah seorang Nabi Allah yang diutuskan kepada kaum
Tsamud, sebuah suku yang hidup selepas ‘Ad, yang terletak di bahagian barat
Arab. (Surah al-A‘raf, 7:74) Orang yang diutuskan kepada Nabi Salih (as)
dikenali sebagai Ashab al-Hijr. (Surah al-Hijr, 15: 81) Al-Quran menyatakan
bahawa puak ‘Ad, yang kepadanya diutuskan Nabi Hud (as), adalah pengganti
kepada kaum Nuh [Nuh]. (Surah al-A‘raf,.7:70) Salih (as), seperti yang
dinyatakan dalam artikel tentang Nabi Hud (as), adalah seorang nabi selepas
Hudas. Hazrat Musleh-e-Maud (ra) telah menjelaskan bahawa "Hud (as),
Salihah dan Syu'aib (as), adalah bergaul rapat dengan kaum masing-masing."
(Pengantar Pengajian Al-Quran, hlm. 9)
Akhlak Nabi Salih (as) begitu besar, seperti yang terbukti
dari Al-Quran, sehingga kaum Tsamud, sebelum panggilannya, sangat bergantung
kepadanya. Kisahnya telah dikaitkan dan diingati dengan unta betina yang
digunakannya untuk mengembara dan melakukan aktiviti dakwahnya.
Panggilan Nabi Salih (as)
Sebagaimana setiap nabi diperintahkan untuk menyebarkan
risalah Tauhid, iaitu kesatuan dan keesaan ilahi, begitu juga Nabi Salihah.
Berkata kepada kaumnya, dia berkata, “Wahai kaumku sembahlah Allah; kamu tidak
mempunyai Tuhan selain Dia. Dia telah membangkitkan kamu dari bumi, dan
menempatkan kamu di dalamnya. Maka mohonlah ampun kepada-Nya, kemudian
bertaubatlah kepada-Nya [dengan segenap hati].” (Surah Hud, 11: 62)
Nabi Salihah mengingatkan umatnya tentang nikmat Allah yang
dikurniakan kepada mereka, sebagai umat yang hina dan telah dianugerahkan
kemakmuran serta kedudukan yang tinggi di muka bumi.
Orang-orangnya, mendengar pesannya, menjawab, “Wahai Shalih,
engkau termasuk orang yang kami harapkan. Patutkah engkau melarang kami
menyembah apa yang disembah oleh nenek moyang kami? Dan sesungguhnya kami
berada dalam keraguan yang membingungkan tentang apa yang engkau seru kami
kepadanya.” (Surah Hud, Ch.11: V.63)
Penduduk Salihah telah menganggapnya sebagai seorang yang
boleh mereka percayai. Akan tetapi, setelah mendengar bahwa pesan Salih (as)
akan menghalangi mereka dari mengikuti cara-cara sesat nenek moyang mereka,
mereka berpaling menentangnya. Ini adalah tema yang sangat umum dalam kehidupan
para nabi Allah. Sebelum mereka ditugaskan oleh Tuhan, mereka sangat dihormati
oleh umat mereka, namun, apabila mereka menyeru manusia kepada Keesaan Tuhan,
orang yang sama menentang mereka. Ini juga berlaku kepada Nabi Muhammad (saw).
Penduduk Salihas menjalani kehidupan yang mewah, berdasarkan
piawaian pada masa itu. Nabi Salihah berkata kepada kaumnya, “[Apakah kamu
mengira] kamu akan dibiarkan aman di tengah-tengah barang-barang [yang kamu
miliki] di sini?” (Surah ash-Shu`ara’, 26:147)
Nabi Salihah memberitahu kaumnya, sama seperti Hud (as),
bahawa kuasa dunia mereka tidak akan membantu mereka sedikit pun daripada
kemurkaan Tuhan. Umatnya mendapat kehormatan dalam kuasa dan kekayaan mereka.
Ashab Al-Hijr
Salihah dihantar kepada orang yang dikenali sebagai Ashab
al-Hijr. Hijr adalah tempat yang terletak di antara Tabuk dan Madinah. Tempat
itu kebanyakannya dibina dengan batu, maka dinamakan "Hijr". Pada
suatu ketika, ketika Nabi (saw) tiba di Hijr semasa perang Tabuk, beliau
memerintahkan para sahabatnya untuk tidak meminum air dari telaganya atau
menyimpan air daripadanya (Sahih al-Bukhari, Kitab Ahadithi l-Anbiya', Hadith
3378), kerana "petempatan ini adalah tempat hukuman ilahi."
(Tafsir-e-Kabir, Jilid 4, hlm. 104)
Sekumpulan sembilan orang jahat merancang untuk membunuh
Saliha
Nabi-nabi Allah, sepanjang hidup mereka, menghadapi banyak
tentangan. Musuh-musuh sengit mereka, yang hanya menolak bimbingan daripada
Tuhan, merancang pelbagai rancangan untuk menghentikan mesej mereka dan ada
juga yang pergi lebih jauh untuk merancang untuk membunuh nabi yang dihantar
kepada mereka.
Al-Quran menyatakan bahawa terdapat sekumpulan sembilan
orang yang melakukan kerosakan di kota Salih’sas yang tidak akan memperbaiki
diri mereka dan berputus asa. Mereka ini merancang untuk menyerang Salihas dan
keluarganya pada waktu malam. Al-Quran mencatatkan mereka sebagai telah
merancang, “Kami pasti akan menyerang dia dan keluarganya pada waktu malam, dan
kemudian kami akan berkata kepada ahli warisnya, ‘Kami tidak menyaksikan
kebinasaan keluarganya, dan sesungguhnya kami adalah orang-orang yang benar. Surah
an-Naml, 27:.50)
Pembuat nakal ini telah membuat rancangan sedemikian sesama
mereka dan menganggapnya tidak dapat dikesan, kerana mereka telah berkata
bahawa mereka hanya akan memberitahu orang lain bahawa mereka tidak menyaksikan
apa-apa. Ini juga merupakan satu lagi tema umum dalam kehidupan para nabi.
Selalu ada sekumpulan orang yang menentang dan merancang untuk membunuh utusan
yang dihantar kepada mereka. Ini juga berlaku pada Nabi (saw) pada malam
sebelum beliau berhijrah ke Madinah.
Sembilan orang yang melakukan kerosakan ini tidak dapat
memahami bahawa rancangan Tuhan untuk melindungi nabi yang dikasihinya telah
digerakkan.
Al-Quran menyatakan bahawa rancangan jahat mereka gagal dan
"benar-benar musnah." (Surah an-Naml, 27: 57) Para pembuat kerosakan
ini berfungsi sebagai peringatan kepada semua orang yang menolak dan merancang
untuk menghentikan mesej nabi-nabi Allah.
Unta betina Nabi Salih (as)
Legenda telah dibentuk mengenai unta betina Salih’sas;
lagenda yang tidak mempunyai asas apa-apa.
Pertama sekali, kita mesti faham bahawa unta adalah alat
pengangkutan utama di Arab. Mengembara tanpa seorang pun bukanlah tugas yang
mudah, memandangkan panas dan iklim Arab. Nabi Salihah menggunakan unta
betinanya untuk mengembara dari satu tempat ke tempat yang lain. Sambil merujuk
kepada unta betinanya, beliau berkata kepada kaumnya, “Biarkanlah dia makan di
bumi Allah, dan janganlah kamu menyakitinya, supaya kamu tidak ditimpa azab
yang pedih.” (Surah al-A’raf, 7:74)
Nabi Salihah menyuruh kaumnya supaya tidak menyakiti unta
betina atau menghalangi jalannya, supaya mereka tidak ditimpa azab. Oleh kerana
unta betinanya digunakan untuk pekerjaannya, sebarang bahaya kepada untanya
adalah sama dengan menyebabkan halangan di jalan pekerjaan Tuhan.
“Pengisytiharan oleh Salihah tentang pergerakan bebas unta
betinanya juga selaras dengan adat Arab yang dihormati zaman.” (Ulasan Lima
Jilid, Jilid II, hlm. 1001)
Orang-orang Salih’sas memotong unta betina itu
Apabila musuh-musuh Salihah yang angkuh itu melihat bahawa
dia tegas dalam dakwaan dan pesannya, mereka berpaling kepada orang-orang yang
beriman dan bertanya sama ada mereka benar-benar menyangka Salihah adalah
utusan Tuhan. Dengan sangat angkuhnya ketua-ketua itu bermegah-megah bahawa
mereka tidak percaya kepadanya dan mesejnya.
Kaumnya memotong unta betina dan menyombongkan diri kepada
Salihah, “'Bawalah kepada kami apa yang kamu ancamkan kepada kami, jika kamu
benar-benar salah seorang dari Rasul-rasul itu.'” (Surah al-A'raf,7:78) Dalam
ayat ini, musuhnya berkata untuk membawa azab. Perbuatan yang sangat kurang
ajar dan kesilapan yang dilakukan oleh banyak orang kafir, seperti yang
terbukti dari Al-Quran.
Al-Quran menyatakan: “Kaum Tsamud telah mendustakan
[kebenaran] kerana kederhakaan mereka. Apabila orang yang paling celaka di
antara mereka bangkit, lalu Rasulullah bersabda, ‘[Tinggalkan] unta betina
Allah, dan biarkan dia minum.’ Tetapi mereka menolaknya dan membengkokkannya.”
(Surah ash-Shams, 91:12-15)
Nabi saw dilaporkan telah berkata, sambil merujuk kepada
orang yang telah memotong kaki unta betina Nabi Salihah, “Orang yang dilantik
untuk melakukan pekerjaan ini, adalah seorang yang terhormat dan berkuasa dalam
bangsanya. seperti Abu Zam'ah.” (Sahih al-Bukhari, Kitab Ahadithi l-Anbiya,
Hadith 3377)
Hazrat Musleh-e-Maud (ra) menjelaskan, dalam
Tafsir-e-Saghir, bahawa kaum Salih (as) tidak mempunyai permusuhan terhadap
unta betina, begitu juga dengan membunuh unta memerlukan hukuman sedemikian.
Malah, kebencian mereka ditujukan kepada Salihah dan mesejnya. Unta betina itu
kebanyakannya digunakan sebagai alat pengangkutan dari satu tempat ke tempat
lain untuk misi tablighnya. Mereka membunuh unta betina itu supaya penyebaran
beritanya terhenti. (Tafsir-e-Saghir, hlm. 201)
Melanjutkan perkara ini, Hazrat Khalifatul Masih IV (rh)
menjelaskan:
“Satu perkara yang sangat jelas dan itu adalah kejadian
letupan yang menakutkan, sama ada anda menyebutnya letusan gunung berapi atau
petir dari langit atau letupan yang terhasil daripada pergerakan geologi.
Pendek kata, tidak kira bagaimana anda menggambarkan satu letupan itu, ia tidak
mempunyai hubungan fizikal yang paling jauh dengan hamstringing unta betina
itu. Tiada siapa boleh menerima bahawa letupan itu berlaku akibat langsung unta
betina itu telah dibelenggu. Oleh itu, kami menyimpulkan bahawa apa sahaja
fenomena alam yang dipilih sebagai cara pemusnahan penduduk Salih (as), ia
bukanlah satu kebetulan semata-mata tetapi merupakan ketetapan ilahi yang luar
biasa. Selagi orang-orang Salihah menahan diri daripada menghalang unta betina
mengambil air dan menyiksanya, kehendak Tuhan untuk menghalang kuasa alam
daripada menampakkan diri telah dipenuhi sepenuhnya, tetapi apabila unta betina
itu ditarik dari air dan dibengkokkan, kuasa alam semula jadi dibenarkan untuk
melepaskan diri mereka dan menunjukkan kekuatan mereka." (“Natural
Disasters or Divine Punishment?”, The Review of Religions, Februari 1994)
Azab yang menimpa kaum Thamud
Setelah orang-orang kafir yang jahat menyerang unta betina,
Salihah berkata, “Bersenang-senanglah kamu di rumah kamu selama tiga hari. Ini
adalah janji yang bukan dusta.” (Surah Hud,11: 66) Tiga hari itu diberikan
sebagai peluang terakhir untuk bertaubat, namun, mereka tidak memanfaatkannya.
(Ulasan Lima Jilid, Jilid 3, hlm. 1368-1369)
Apabila perintah Allah datang, selain Salihah dan
orang-orang yang beriman, semuanya binasa dalam gempa bumi yang melanda rumah
mereka.
Dengan kajian tentang kehidupan para Nabi, kita menyedari
bahawa semua orang yang bertindak angkuh dan menentang mesej ilahi telah
dilupakan sepanjang zaman; namun, nabi-nabi Tuhan, nampaknya, telah diabadikan
dan kini diingati oleh umat Islam yang sering kembali kepada Al-Quran.
Salihah, berduka atas kaumnya dan tindakan mereka,
meninggalkan kota itu, berpaling dari mereka, dengan hati yang sedih, dan berkata,
“Wahai kaumku, aku telah menyampaikan amanat Tuhanku kepadamu dan memberikan
nasihat yang tulus kepadamu, tetapi kamu tidak mencintai kaunselor yang
ikhlas.” (Surah al-A‘raf, 7:80)
Comments
Post a Comment