Nabi-nabi Allah – Salih: ‘Dan kepada Tsamud Kami utus saudara mereka Salih

 Nabi-nabi Allah – Salih: ‘Dan kepada Tsamud Kami utus saudara mereka Salih’

27 Januari 2023

Kemas Kini Terakhir pada 29 Januari 2023

“Dan Kami bangkitkan di antara tiap-tiap umat seorang Rasul”

Jalees Ahmad, Al Hakam

Diterjemahkan oleh Musa Bin Masran

Hazrat Salih

Salihah adalah seorang Nabi Allah yang diutuskan kepada kaum Tsamud, sebuah suku yang hidup selepas ‘Ad, yang terletak di bahagian barat Arab. (Surah al-A‘raf, 7:74) Orang yang diutuskan kepada Nabi Salih (as) dikenali sebagai Ashab al-Hijr. (Surah al-Hijr, 15: 81) Al-Quran menyatakan bahawa puak ‘Ad, yang kepadanya diutuskan Nabi Hud (as), adalah pengganti kepada kaum Nuh [Nuh]. (Surah al-A‘raf,.7:70) Salih (as), seperti yang dinyatakan dalam artikel tentang Nabi Hud (as), adalah seorang nabi selepas Hudas. Hazrat Musleh-e-Maud (ra) telah menjelaskan bahawa "Hud (as), Salihah dan Syu'aib (as), adalah bergaul rapat dengan kaum masing-masing." (Pengantar Pengajian Al-Quran, hlm. 9)

Akhlak Nabi Salih (as) begitu besar, seperti yang terbukti dari Al-Quran, sehingga kaum Tsamud, sebelum panggilannya, sangat bergantung kepadanya. Kisahnya telah dikaitkan dan diingati dengan unta betina yang digunakannya untuk mengembara dan melakukan aktiviti dakwahnya.

Panggilan Nabi Salih (as)

Sebagaimana setiap nabi diperintahkan untuk menyebarkan risalah Tauhid, iaitu kesatuan dan keesaan ilahi, begitu juga Nabi Salihah. Berkata kepada kaumnya, dia berkata, “Wahai kaumku sembahlah Allah; kamu tidak mempunyai Tuhan selain Dia. Dia telah membangkitkan kamu dari bumi, dan menempatkan kamu di dalamnya. Maka mohonlah ampun kepada-Nya, kemudian bertaubatlah kepada-Nya [dengan segenap hati].” (Surah Hud, 11: 62)

Nabi Salihah mengingatkan umatnya tentang nikmat Allah yang dikurniakan kepada mereka, sebagai umat yang hina dan telah dianugerahkan kemakmuran serta kedudukan yang tinggi di muka bumi.

Orang-orangnya, mendengar pesannya, menjawab, “Wahai Shalih, engkau termasuk orang yang kami harapkan. Patutkah engkau melarang kami menyembah apa yang disembah oleh nenek moyang kami? Dan sesungguhnya kami berada dalam keraguan yang membingungkan tentang apa yang engkau seru kami kepadanya.” (Surah Hud, Ch.11: V.63)

Penduduk Salihah telah menganggapnya sebagai seorang yang boleh mereka percayai. Akan tetapi, setelah mendengar bahwa pesan Salih (as) akan menghalangi mereka dari mengikuti cara-cara sesat nenek moyang mereka, mereka berpaling menentangnya. Ini adalah tema yang sangat umum dalam kehidupan para nabi Allah. Sebelum mereka ditugaskan oleh Tuhan, mereka sangat dihormati oleh umat mereka, namun, apabila mereka menyeru manusia kepada Keesaan Tuhan, orang yang sama menentang mereka. Ini juga berlaku kepada Nabi Muhammad (saw).

Penduduk Salihas menjalani kehidupan yang mewah, berdasarkan piawaian pada masa itu. Nabi Salihah berkata kepada kaumnya, “[Apakah kamu mengira] kamu akan dibiarkan aman di tengah-tengah barang-barang [yang kamu miliki] di sini?” (Surah ash-Shu`ara’, 26:147)

Nabi Salihah memberitahu kaumnya, sama seperti Hud (as), bahawa kuasa dunia mereka tidak akan membantu mereka sedikit pun daripada kemurkaan Tuhan. Umatnya mendapat kehormatan dalam kuasa dan kekayaan mereka.

Ashab Al-Hijr

Salihah dihantar kepada orang yang dikenali sebagai Ashab al-Hijr. Hijr adalah tempat yang terletak di antara Tabuk dan Madinah. Tempat itu kebanyakannya dibina dengan batu, maka dinamakan "Hijr". Pada suatu ketika, ketika Nabi (saw) tiba di Hijr semasa perang Tabuk, beliau memerintahkan para sahabatnya untuk tidak meminum air dari telaganya atau menyimpan air daripadanya (Sahih al-Bukhari, Kitab Ahadithi l-Anbiya', Hadith 3378), kerana "petempatan ini adalah tempat hukuman ilahi." (Tafsir-e-Kabir, Jilid 4, hlm. 104)

Sekumpulan sembilan orang jahat merancang untuk membunuh Saliha

Nabi-nabi Allah, sepanjang hidup mereka, menghadapi banyak tentangan. Musuh-musuh sengit mereka, yang hanya menolak bimbingan daripada Tuhan, merancang pelbagai rancangan untuk menghentikan mesej mereka dan ada juga yang pergi lebih jauh untuk merancang untuk membunuh nabi yang dihantar kepada mereka.

Al-Quran menyatakan bahawa terdapat sekumpulan sembilan orang yang melakukan kerosakan di kota Salih’sas yang tidak akan memperbaiki diri mereka dan berputus asa. Mereka ini merancang untuk menyerang Salihas dan keluarganya pada waktu malam. Al-Quran mencatatkan mereka sebagai telah merancang, “Kami pasti akan menyerang dia dan keluarganya pada waktu malam, dan kemudian kami akan berkata kepada ahli warisnya, ‘Kami tidak menyaksikan kebinasaan keluarganya, dan sesungguhnya kami adalah orang-orang yang benar. Surah an-Naml, 27:.50)

Pembuat nakal ini telah membuat rancangan sedemikian sesama mereka dan menganggapnya tidak dapat dikesan, kerana mereka telah berkata bahawa mereka hanya akan memberitahu orang lain bahawa mereka tidak menyaksikan apa-apa. Ini juga merupakan satu lagi tema umum dalam kehidupan para nabi. Selalu ada sekumpulan orang yang menentang dan merancang untuk membunuh utusan yang dihantar kepada mereka. Ini juga berlaku pada Nabi (saw) pada malam sebelum beliau berhijrah ke Madinah.

Sembilan orang yang melakukan kerosakan ini tidak dapat memahami bahawa rancangan Tuhan untuk melindungi nabi yang dikasihinya telah digerakkan.

Al-Quran menyatakan bahawa rancangan jahat mereka gagal dan "benar-benar musnah." (Surah an-Naml, 27: 57) Para pembuat kerosakan ini berfungsi sebagai peringatan kepada semua orang yang menolak dan merancang untuk menghentikan mesej nabi-nabi Allah.

Unta betina Nabi Salih (as)

Legenda telah dibentuk mengenai unta betina Salih’sas; lagenda yang tidak mempunyai asas apa-apa.

Pertama sekali, kita mesti faham bahawa unta adalah alat pengangkutan utama di Arab. Mengembara tanpa seorang pun bukanlah tugas yang mudah, memandangkan panas dan iklim Arab. Nabi Salihah menggunakan unta betinanya untuk mengembara dari satu tempat ke tempat yang lain. Sambil merujuk kepada unta betinanya, beliau berkata kepada kaumnya, “Biarkanlah dia makan di bumi Allah, dan janganlah kamu menyakitinya, supaya kamu tidak ditimpa azab yang pedih.” (Surah al-A’raf, 7:74)

Nabi Salihah menyuruh kaumnya supaya tidak menyakiti unta betina atau menghalangi jalannya, supaya mereka tidak ditimpa azab. Oleh kerana unta betinanya digunakan untuk pekerjaannya, sebarang bahaya kepada untanya adalah sama dengan menyebabkan halangan di jalan pekerjaan Tuhan.

“Pengisytiharan oleh Salihah tentang pergerakan bebas unta betinanya juga selaras dengan adat Arab yang dihormati zaman.” (Ulasan Lima Jilid, Jilid II, hlm. 1001)

Orang-orang Salih’sas memotong unta betina itu

Apabila musuh-musuh Salihah yang angkuh itu melihat bahawa dia tegas dalam dakwaan dan pesannya, mereka berpaling kepada orang-orang yang beriman dan bertanya sama ada mereka benar-benar menyangka Salihah adalah utusan Tuhan. Dengan sangat angkuhnya ketua-ketua itu bermegah-megah bahawa mereka tidak percaya kepadanya dan mesejnya.

Kaumnya memotong unta betina dan menyombongkan diri kepada Salihah, “'Bawalah kepada kami apa yang kamu ancamkan kepada kami, jika kamu benar-benar salah seorang dari Rasul-rasul itu.'” (Surah al-A'raf,7:78) Dalam ayat ini, musuhnya berkata untuk membawa azab. Perbuatan yang sangat kurang ajar dan kesilapan yang dilakukan oleh banyak orang kafir, seperti yang terbukti dari Al-Quran.

Al-Quran menyatakan: “Kaum Tsamud telah mendustakan [kebenaran] kerana kederhakaan mereka. Apabila orang yang paling celaka di antara mereka bangkit, lalu Rasulullah bersabda, ‘[Tinggalkan] unta betina Allah, dan biarkan dia minum.’ Tetapi mereka menolaknya dan membengkokkannya.” (Surah ash-Shams, 91:12-15)

Nabi saw dilaporkan telah berkata, sambil merujuk kepada orang yang telah memotong kaki unta betina Nabi Salihah, “Orang yang dilantik untuk melakukan pekerjaan ini, adalah seorang yang terhormat dan berkuasa dalam bangsanya. seperti Abu Zam'ah.” (Sahih al-Bukhari, Kitab Ahadithi l-Anbiya, Hadith 3377)

Hazrat Musleh-e-Maud (ra) menjelaskan, dalam Tafsir-e-Saghir, bahawa kaum Salih (as) tidak mempunyai permusuhan terhadap unta betina, begitu juga dengan membunuh unta memerlukan hukuman sedemikian. Malah, kebencian mereka ditujukan kepada Salihah dan mesejnya. Unta betina itu kebanyakannya digunakan sebagai alat pengangkutan dari satu tempat ke tempat lain untuk misi tablighnya. Mereka membunuh unta betina itu supaya penyebaran beritanya terhenti. (Tafsir-e-Saghir, hlm. 201)

Melanjutkan perkara ini, Hazrat Khalifatul Masih IV (rh) menjelaskan:

“Satu perkara yang sangat jelas dan itu adalah kejadian letupan yang menakutkan, sama ada anda menyebutnya letusan gunung berapi atau petir dari langit atau letupan yang terhasil daripada pergerakan geologi. Pendek kata, tidak kira bagaimana anda menggambarkan satu letupan itu, ia tidak mempunyai hubungan fizikal yang paling jauh dengan hamstringing unta betina itu. Tiada siapa boleh menerima bahawa letupan itu berlaku akibat langsung unta betina itu telah dibelenggu. Oleh itu, kami menyimpulkan bahawa apa sahaja fenomena alam yang dipilih sebagai cara pemusnahan penduduk Salih (as), ia bukanlah satu kebetulan semata-mata tetapi merupakan ketetapan ilahi yang luar biasa. Selagi orang-orang Salihah menahan diri daripada menghalang unta betina mengambil air dan menyiksanya, kehendak Tuhan untuk menghalang kuasa alam daripada menampakkan diri telah dipenuhi sepenuhnya, tetapi apabila unta betina itu ditarik dari air dan dibengkokkan, kuasa alam semula jadi dibenarkan untuk melepaskan diri mereka dan menunjukkan kekuatan mereka." (“Natural Disasters or Divine Punishment?”, The Review of Religions, Februari 1994)

Azab yang menimpa kaum Thamud

Setelah orang-orang kafir yang jahat menyerang unta betina, Salihah berkata, “Bersenang-senanglah kamu di rumah kamu selama tiga hari. Ini adalah janji yang bukan dusta.” (Surah Hud,11: 66) Tiga hari itu diberikan sebagai peluang terakhir untuk bertaubat, namun, mereka tidak memanfaatkannya. (Ulasan Lima Jilid, Jilid 3, hlm. 1368-1369)

Apabila perintah Allah datang, selain Salihah dan orang-orang yang beriman, semuanya binasa dalam gempa bumi yang melanda rumah mereka.

Dengan kajian tentang kehidupan para Nabi, kita menyedari bahawa semua orang yang bertindak angkuh dan menentang mesej ilahi telah dilupakan sepanjang zaman; namun, nabi-nabi Tuhan, nampaknya, telah diabadikan dan kini diingati oleh umat Islam yang sering kembali kepada Al-Quran.

Salihah, berduka atas kaumnya dan tindakan mereka, meninggalkan kota itu, berpaling dari mereka, dengan hati yang sedih, dan berkata, “Wahai kaumku, aku telah menyampaikan amanat Tuhanku kepadamu dan memberikan nasihat yang tulus kepadamu, tetapi kamu tidak mencintai kaunselor yang ikhlas.” (Surah al-A‘raf, 7:80) 

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad