Jawapan Huzur (atba) kepada Isu-Isu Harian – Bahagian 48
Jawapan Huzur (atba) kepada Isu-Isu Harian – Bahagian 48: Gangguan akibat manusia, mempersoalkan iman, larangan minat sebelum Islam, ibadah berjemaah oleh lelaki dan wanita semasa Haji
3
Februari 2023
AlHakam
Kemas
Kini Terakhir pada 3 Februari 2023
Diterjemahkan
oleh Musa Bin Masran
Panduan
berkenaan isu-isu asas Islam – yang Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V
(atba) telah berikan dalam pelbagai kesempatan dalam surat-menyurat bertulisnya
dan semasa program MTA – diterbitkan secara rasmi di bawah untuk manfaat semua.
Gangguan
yang disebabkan oleh manusia
Seseorang
dari Kanada menghantar Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba)
tafsiran ayat Al-Qur’an berikut:
وَ اِذَا تَوَلّٰي سَعٰي فِي
الۡاَرۡضِ لِيُفۡسِدَ فِيۡہَا وَ يُہۡلِکَ الۡحَرۡثَ وَ النَّسٕلَ وَ النَّسۡلَ
“Dan
apabila dia berkuasa, dia berlari-lari di negeri itu untuk membuat kekacauan di
dalamnya dan memusnahkan tanaman dan keturunan [manusia]; dan Allah tidak
menyukai kekacauan.” (Surah Al-Baqarah,.2: 206)
Individu
itu menafsirkan "kemusnahan tanaman dan keturunan" yang disebutkan
dalam ayat ini bermaksud percubaan perubahan fizikal, mental dan doktrin di
kalangan manusia dengan mengganggu DNA dan RNA dan meminta bimbingan daripada Huzur-e-Anwar
(atba) dalam hal ini.
Huzur-e-Anwar
(atba), dalam suratnya bertarikh 24 November 2021, memberikan panduan berikut
mengenai perkara ini:
“Sesuai
dengan janji Allah Ta’ala, Al-Qur’an telah diturunkan untuk membimbing manusia
hingga hari kiamat. Oleh itu, Allah Ta'ala berfirman dalam Al-Qur’an:
وَإِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلَّا
عِنْدَنَا خَزَائِنُهُ وَمَا نُنَزِّلُهُ إِلَّا بِقَدَرٍ مَعْلُوم
“'Dan
tiada suatu benda pun melainkan pada kami ada khazanah-khazanahnya dan tidaklah
Kami menurunkannya melainkan dalam ukuran yang tertentu [menurut keperluan setiap
zaman].' (Surah Al-Hijr, 15:.22)
“Tafsiran
yang anda berikan untuk ayat tersebut dari sudut saintifik adalah betul dan
tidak ada yang salah dengannya. Subjek kemusnahan manusia akibat gangguan DNA
juga telah dibincangkan oleh Hazrat Khalifatul Masih IV (rh) pada beberapa
kesempatan. Oleh itu, di bawah topik kejuruteraan genetik, dalam magnum opusnya
'Wahyu, Rasionalitas, Pengetahuan, dan Kebenaran', beliau juga telah menangani
akibat negatif daripada pembajaan yang buruk dalam penciptaan manusia dan memberi
amaran kepada saintis dan kerajaan mengenainya.
“Begitu
juga, Hazrat Khalifatul Masih I (ra), Hazrat Khalifatul Masih II (ra), dan
Hazrat Khalifatul Masih III (rh) juga memberikan tafsiran yang sangat mendalam
tentang ayat ini pada zaman masing-masing. Dalam tafsiran itu juga, manusia
telah diberi amaran supaya tidak mengambil langkah-langkah buruk tersebut.
Hazrat Musleh-e-Maud (ra), misalnya, menafsirkan ayat ini sebagai berikut:
“'[Ayat ini menunjukkan bahawa]
individu-individu ini adalah sedemikian rupa sehingga apabila mereka mengambil
alih kuasa - iaitu, apabila mereka memperoleh kuasa dengan menggunakan
kebolehan yang diberikan Tuhan - bukannya berkhidmat kepada negara mereka atau
rakyatnya, dan mewujudkan rasa aman dan selamat. Dalam hati orang, mereka
memperkenalkan langkah-langkah yang membawa kepada konflik antara orang dari
negara, suku dan agama yang berbeza, dan mewujudkan huru-hara di negara itu.
Mereka juga mengamalkan cara yang memusnahkan fabrik sosial dan moral negara
dan membawa kehancuran kepada generasi akan datang.
“'Perkataan
'harth' dalam ayat Al-Qur’an secara literal bermaksud 'tanaman pertanian',
tetapi di sini ia digunakan secara kiasan dengan konotasi yang lebih luas untuk
bermaksud bahawa daripada menggunakan cara untuk memperbaiki keadaan
masyarakat, individu ini menggubal undang-undang yang memusnahkan masyarakat
negara, ekonomi dan keadaan kewangannya. Dengan cara ini, mereka mewujudkan
halangan untuk kemajuan generasi akan datang dan meluluskan undang-undang yang
menghalang mereka daripada kapasiti dan pengetahuan yang diperlukan untuk
pertumbuhan dan pembangunan.’ (Tafsir-e-Kabir, Jilid 2, hlm. 453-454)
“Begitu
juga, dalam khutbah Jumaatnya, yang disampaikan pada 28 Julai dan 11 Ogos 1972,
Hazrat Khalifatul Masih III (rh) menafsirkan ayat 206 Surah Al-Baqarah dan
menyatakan bahawa penyalahgunaan kapasiti dan fakulti yang dianugerahkan Tuhan
adalah merosakkan manusia. Dia memperingatkan tentang kemurkaan Allah Ta'ala
yang akan terjadi akibatnya. Kedua-dua khutbah oleh Huzur (rh) ini telah
diterbitkan dalam jilid keempat Khutbat-e-Nasir dan tersedia untuk dipelajari
oleh semua orang.”
Mempersoalkan
iman
Seseorang
dari AS menulis surat kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba)
dan bertanya sejauh mana seseorang itu dibenarkan untuk mengemukakan soalan
tentang Islam, Al-Qur’an dan Jemaat. Dia juga menambah bahawa dia telah
bertanya kepada murabbi tempatan tentang pengharaman riba menurut Islam, dan
juga tentang lelaki dan wanita yang solat bersama pada majlis haji, tetapi dia
tidak mendapat jawapan yang memuaskan untuk soalannya.
Lebih-lebih
lagi, individu yang disebut Huzur (atba) telah berkata, semasa menjawab soalan
semasa mulaqat dengan Lajna Imaillah, bahawa "tidak ada tempat untuk
'mengapa' dan 'untuk sebab apa' dalam masalah akidah". Orang itu meminta Huzur
(atba) untuk bimbingan selanjutnya dalam hal ini.
Huzur-e-Anwar
(atba), dalam suratnya bertarikh 26 November 2021, menyediakan panduan berikut:
“Islam
membenarkan seseorang bertanya untuk menambah ilmu, sebagaimana firman Allah:
فَسۡـَٔلُوۡۤا اَھۡلَ الذِّکۡرِ
اِنۡ کُنۡتُمۡ لَا تَعۡلَمُوۡنَ
“Maka
tanyalah kepada orang-orang zikir, Al-Qur’an, jika kamu tidak tahu.” (Surah An-Nahl,
16:44)
“Namun,
Allah Ta’ala melarang mengajukan soalan yang tidak masuk akal, dan tidak sopan,
dikemukakan hanya untuk perdebatan. Oleh itu, Dia menyatakan:
يٰۤاَيُّہَا الَّذِيۡنَ اٰمَنُوۡا
لَا تَسۡـَٔلُوۡا عَنۡ اَشۡيَآءَ اِنۡ تُبۡدَ لۡکُسُمۡ
“‘Wahai
orang-orang yang beriman! janganlah kamu menanyakan hal-hal yang apabila
diterangkan hal itu akan menyusahkan kamu.’ (Surah Al-Ma’idah, 5:102)
“Begitu
juga, Dia menyatakan:
اَمۡ تُرِيۡدُوۡنَ اَنۡ تَسۡـَٔلُوۡا
رَسُوۡلَکُمۡ کَمَا سُئِلَ مُوۡسٰي مِنۡ قَبۡلُ
“‘Adakah
kamu akan mempersoalkan Rasul yang diutuskan kepada kamu sebagaimana Musa
ditanya sebelum ini?’ (Surah Al-Baqarah, 2:109)
“Oleh
itu, para sahabat Nabi (saw) sangat berhati-hati dalam bertanya. Mereka
meriwayatkan bahawa mereka tidak bertanya sendiri, tetapi biasa menunggu orang
Badwi datang dan bertanya kepada Nabi (saw) untuk menambah pengetahuan mereka
dengan mendengar jawapannya. Selain itu, disebutkan dalam Hadis bahawa Allah
Ta'ala akan memuaskan dahaga mereka akan ilmu dengan cara ini sehingga
kadang-kadang Dia akan mengutus Hazrat Jibra'il (as) dalam rupa manusia, yang
akan bertanya kepada Nabi (saw), dan menerima jawapan mereka. Dengan cara ini,
para sahabat akan menghilangkan dahaga mereka untuk ilmu. (Sahih al-Bukhari,
Kitab tafsiri l-Qur’an, Bab qawlihi inn Allaha ‘indahu ‘Ilmu s-sa‘ah)
Berkenaan
dengan mengajukan soalan, Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan menyatakan:
“‘Terdapat
banyak orang seperti itu yang, jika mereka mengembangkan keraguan dalam hati
mereka, tidak berusaha untuk menghilangkannya dan tidak bertanya tentangnya.
Disebabkan ini, keraguan itu terus berkembang di dalam, kemudian melahirkan
lebih banyak keraguan dan syak wasangka dan akhirnya memusnahkan jiwa
seseorang. Kelemahan sedemikian - iaitu, membentuk pendapat sendiri tentang
sesuatu perkara walaupun ia tidak difahami dengan betul dan tiada usaha dibuat
untuk menjelaskannya - membawa kepada kemunafikan. Saya tidak menganggap apa
yang membawa kepada kehancuran jiwa seseorang adalah budi bahasa. Ya, benar
bahawa bertanya tentang setiap perkara yang remeh adalah tidak wajar dan itu
tidak dibenarkan.’ (Al Hakam, Jilid 7, no. 13, 10 April 1903, hlm. 1)
“Oleh
itu, bertanya soalan tidak dilarang, dan seseorang harus, dengan segala cara,
bertanya jika mereka tidak memahami sesuatu. Namun begitu, menjadi kebiasaan
untuk berulang kali bertanyakan soalan berhubung setiap perkara remeh untuk
tujuan perbahasan adalah dianggap tidak wajar.
“Selain
itu, perlu juga diingat bahawa Al-Qur’an adalah Firman Tuhan dan kitab yang
mengandungi ajaran yang diturunkan oleh-Nya. Adalah fakta bahawa tidak semua orang
mampu memahami kebijaksanaan dan kedalaman Firman Tuhan Yang Maha Esa. Kami
melihat bahawa usaha manusia dalam penyelidikan menghasilkan penemuan baru
setiap hari. Dengan cara yang sama, pandangan dan kebijaksanaan baru tentang
ajaran yang diturunkan oleh Allah Ta'ala dan perintah-Nya juga terus terbongkar
di setiap zaman. Oleh itu, Allah Ta'ala berfirman dalam Al-Qur’an:
وَإِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلَّا
عِنْدَنَا خَزَائِنُهُ وَمَا نُنَزِّلُهُ إِلَّا بِقَدَرٍ مَعْلُوم
“'Dan
tiada suatu benda pun melainkan pada kami ada khazanah-khazanahnya dan tidaklah
Kami menurunkannya melainkan dalam ukuran yang tertentu [menurut keperluan
setiap zaman].' (Surah Al-Hijr, 15:.22)
“Dalam ayat ini, Allah Ta’ala menjelaskan
bahawa Al-Qur’an adalah Firman-Nya yang abadi dan kekal serta mengandungi
ajaran-ajaran untuk kemaslahatan, petunjuk dan bimbingan manusia sehingga hari
kiamat, yang akan diekstrak dan diambil mengikut keperluan pada setiap zaman,
oleh itu, tidaklah penting bagi semua aspek Firman-Nya untuk difahami oleh manusia
sekaligus.
“Hazrat
Khalifatul Masih III (rh) menyatakan:
“‘Allah
Ta’ala menyatakan bahawa ini adalah kitab yang sempurna yang diberikan kepada
manusia dan ia akan terus membimbing mereka selama-lamanya. Tidak akan pernah
berlaku bahawa mereka memerlukan arahan atau bimbingan selain daripada Al-Qur’an.
Al-Qur’an telah meramalkan peristiwa masa depan dan ia mengandungi nubuatan
tentang setiap abad yang didedahkan pada masa yang ditetapkan. […] Hampir empat
belas ratus tahun telah berlalu sejak wahyu Al-kitab yang sempurna ini.
Sejarahnya secara praktikal menunjukkan bahawa Tuhan akan terus berurusan
dengan manusia melalui Al-Qur’an dengan cara yang sama pada masa hadapan,
mendedahkan pandangan yang sentiasa baharu seperti yang telah diramalkan dan
dengan itu menggenapi nubuatannya. Apabila isu-isu baru muncul, Tuhan Yang Maha
Kuasa akan memberikan tafsiran baru Al-Qur’an kepada hamba-hamba-Nya yang
dikasihi dan berbakti, membolehkan mereka menangani isu-isu tersebut.' (Khutbah
Jumaat, 1 Julai 1977, Khutbat-e-Nasir, Jil. 7, hlm. 113)
“Di
tempat lain, Al-Qur’an membimbing kita dalam hal ini seperti berikut:
“‘Dialah
yang menurunkan Kitab kepadamu; di dalamnya terdapat ayat-ayat yang menentukan
maknanya - ia adalah asas kepada Kitab - dan ada yang lain yang terdedah kepada
tafsiran yang berbeza. Tetapi orang-orang yang di dalam hatinya ada kesesatan
mengejarnya yang mudah menerima tafsiran yang berbeza-beza, mencari
perselisihan dan mencari tafsiran [yang salah]. Dan tiada yang mengetahui
tafsirannya melainkan Allah dan orang-orang yang mendalam ilmunya; mereka
berkata, ‘Kami beriman kepadanya; semuanya itu dari Tuhan kami.’ — Dan tiada
yang mengambil perhatian melainkan orang-orang yang berakal budi.’ (Surah
Aal-e-‘Imran, 3:8)
“Hazrat
Khalifatul Masih I (ra) menafsirkan ayat ini sebagai berikut:
“‘Pada
pandangan saya, setiap wacana seseorang mengandungi satu komponen yang muhkam,
berterus-terang dan mudah difahami, dan satu lagi komponen yang mencabar untuk
difahami dan boleh membawa pelbagai makna kerana ringkasnya. Ini benar untuk
semua orang. Allah telah menunjukkan pendekatan berikut dalam hal ini:
ayat-ayat yang difahami dengan jelas dan tidak dicabar oleh pengalaman, akal,
atau pemerhatian hendaklah disifatkan muhkam. Selain itu, ayat-ayat yang tidak
difahami maknanya, tidak boleh ditafsirkan dengan cara yang bercanggah dengan
yang dianggap muhkam. […] Ringkasnya, beberapa ayat difahami dengan baik,
manakala makna yang lain tidak jelas. Satu kaedah telah dijelaskan untuk ini.
[…] [Allah] berfirman kepada mereka yang ingin mendalami ilmunya, segera terima
muhkamat [yang menentukan maknanya] dan jangan mengingkari mutashabihat [yang
mudah ditafsirkan berbeza], malah mereka mengatakan کُلٌّ
مِّنۡ عِنۡدِ رَبِّنَا ,
iaitu, mereka percaya kedua-duanya adalah daripada Tuhan. Oleh itu, mereka
tidak mentafsirkan mutashabihat sedemikian rupa sehingga bercanggah dengan
muhkamat. Sebaliknya, mereka mengingati prinsip کُلٌّ مِّنۡ عِنۡدِ
رَبِّنَا di mana-mana
sahaja. Tidak kira jumlah tafsiran sesuatu ayat, ia tidak boleh diberikan makna
yang bercanggah dengan muhkamat. Kaedah kedua ialah solat, yang telah diajarkan-Nya
sebagai berikut:
رَبَّنَا لَا تُزِغۡ قُلُوۡبَنَا
بَعۡدَ اِذۡ ھَدَيۡتَنَا
“‘Maksudnya,
‘Ya Tuhan kami, selamatkanlah kami daripada kesesatan; agar kami tidak
menafsirkan Al-Qur’an menurut keinginan kami sendiri.’ (Haqaiq-ul-Furqan, Jilid
1, ms. 447-448)
“Hazrat
Khalifatul Masih III (rh) menyatakan:
“‘Terdapat
juga mutashabihat dalam Al-Qur’an yang memerlukan tafsiran. Banyak aspek
mutashabihat ini tersembunyi di bawah tabir metafora tertentu dan ia akan
didedahkan pada waktunya. Seperti yang saya katakan pada awalnya, ia adalah
keagungan Al-Qur’an, ciri yang hebat bahawa ia adalah kitab yang menyediakan
sarana untuk kebaikan manusia hingga hari kiamat. Setiap orang dari setiap
abad, setiap zaman, setiap wilayah dan setiap negara memerlukan Al-Qur’an dan
tidak akan pernah terlepas daripada keperluan ini.' (Khutbah Jumaat, 1 Julai
1977, Khutbat-e-Nasir, Jilid 7, hlm. 114-115)
“Justeru,
kata-kata di atas memberi panduan kepada kita bahawa jika kita tidak memahami
mana-mana perkara agama atau tidak mendapat jawapan yang memuaskan daripada
seseorang, maka dalam keadaan seperti itu kita perlu terlebih dahulu mencari
penyelesaian kepada masalah yang dihadapi dengan bermuhasabah dan bermuhasabah,
merenungkan kebenaran muhkam Al-Qur’an dan Hadis. Lebih-lebih lagi, seseorang
harus meminta petunjuk kepada Allah Ta'ala mengenai masalah-masalah ini dengan
merendah diri memohon kepada-Nya, dan bersujud di hadapan-Nya.
“Setakat
soalan anda yang lain, dalam pertemuan dengan Lajna Imaillah Jerman, saya
menarik perhatian Setiausaha Nasirat kepada tarbiyyat nasirat dan berkata,
'Tidak ada tempat untuk 'mengapa' dan 'untuk apa. akal' dalam masalah akidah.
Kepercayaan kepada perkara yang ghaib harus ditanamkan dalam minda mereka sejak
kecil lagi.” Itu juga bermakna bahawa beberapa perkara yang berkaitan dengan
agama sangat jelas dan mudah difahami, sementara yang lain telah disimpan di
bawah tabir iman kepada yang ghaib oleh Allah Taala, kerana kebijaksanaan-Nya
yang tidak terbatas. Memahami intipati sebenar mereka atau memahaminya adalah
di luar pengetahuan manusia yang sangat terhad. Oleh itu, dalam masalah
ketetapan agama, sebagaimana kita mematuhi perintah yang mudah difahami dan
menerapkannya dalam kehidupan kita, begitu juga tugas kita untuk mematuhi
perintah yang berkaitan dengan iman kepada yang ghaib dan tidak menyimpan
keraguan yang tidak perlu."
Larangan
riba sebelum Islam
“Jawapan kepada soalan anda tentang larangan
riba menurut Islam dan solat lelaki dan perempuan bersama-sama pada hari haji
adalah seperti berikut:
“Memang
benar riba telah diharamkan walaupun di kalangan orang Yahudi sebelum Islam.
Oleh itu, Al-Qur’an berkata, Allah melarang orang-orang Yahudi perkara-perkara
yang suci yang telah dihalalkan bagi mereka, kerana mereka mengambil riba, sungguhpun
mereka telah dilarang. (Surah an-Nisa, 4:161-162)
“Pengharaman
riba telah diterangkan dalam banyak buku Perjanjian Lama. Walau bagaimanapun, mengambil
faedah daripada orang bukan Israel dan orang asing juga dibenarkan dalam
Ulangan. Oleh itu, ia menyatakan:
“‘Kepada
orang asing engkau boleh meminjamkan dengan riba; tetapi kepada saudaramu
jangan engkau meminjamkan dengan riba, supaya Tuhan, Allahmu, memberkati engkau
dalam segala yang engkau lakukan di negeri yang engkau pergi untuk
mendudukinya. Apabila engkau bernazar kepada Tuhan, Allahmu, jangan
berlengah-lengah untuk menunaikannya, kerana Tuhan, Allahmu, pasti akan
menuntutnya daripadamu; dan itu akan menjadi dosa bagimu.’ (KJV, Ulangan
23:20-21)
“Dari
pernyataan Al-Qur’an, seseorang mengetahui bahwa Allah Ta’ala telah
mengharamkan riba kepada orang-orang Yahudi juga, tetapi kemudian, sebagaimana
mereka memutarbalikkan perintah Allah Ta’ala yang lain agar sesuai dengan
keinginan mereka sendiri, mereka juga memasukkan perintah ini dengan mengenakan
bunga kepada orang bukan Yahudi, dan dengan itu menanggung hukuman ilahi.
“Sebaliknya,
sepertimana maksiat lain telah dilarang dalam Islam, sambil menjelaskan secara
terperinci, faedah juga telah dinyatakan secara jelas diharamkan oleh Al-Qur’an.
Setiap aspek keburukan transaksi riba telah diterangkan dan ia telah
diistilahkan sebagai 'peperangan melawan Allah dan Rasul-Nya' dan umat Islam
telah dinasihatkan untuk menjauhinya sama sekali.
“Selain
itu, Nabi (saw) menekankan kejahatan kepentingan pada banyak kesempatan, dan
mengecam mereka yang menerimanya, mereka yang membayarnya, mereka yang terlibat
dalam urusan rasminya, dan mereka yang menjadi saksi untuknya. (Sahih Muslim,
Kitab al-Musaqat, Bab la'ni akili r-riba wa mu'kilih) Dan pada kesempatan
Khutbatu l-Wida'nya, Khutbah Perpisahan, Nabi (saw), berbicara tentang larangan
riba, mengumumkan pemansuhan semua transaksi riba yang lalu. (Sunan Abi Dawud,
Kitab al-Buyu‘, Bab fi wad‘i r-riba)
“Begitu
juga, Hazrat Masih Mau’ud, pecinta Nabi (saw) yang paling bersemangat, juga
menonjolkan keseriusan dosa berurusan dengan riba dan berkata bahawa, Allah
telah mengizinkan memakan daging babi apabila seseorang didorong oleh keperluan
[iztirar], tetapi Dia tidak mengatakan bahawa ia dibenarkan untuk berurusan
dengan kepentingan dalam keadaan sedemikian. (Badr, Qadian, No. 5, Jilid 7, 6
Februari 1908, hlm. 6)”
Ibadah
berjemaah oleh lelaki dan wanita semasa haji
“Terdapat kawasan khusus untuk lelaki dan
wanita bersolat di sekeliling Kaabah. Pada awal Islam, bahkan semasa zaman Nabi
(saw), wanita biasa solat selain lelaki sedemikian rupa sehingga saf mereka
berada di hujung masjid, kanak-kanak berada di hadapan mereka, dan lelaki
berada di hadapan masjid.
“Begitu
juga ketika tawaf di Kaabah, lelaki dan wanita melakukan tawaf di tempat yang
sama tetapi wanita berjauhan dengan lelaki. Oleh itu, disebutkan dalam sebuah
hadis bahawa ketika Ibn Hisyam (gabenor Mekah) melarang wanita melakukan tawaf
bersama lelaki, Ata bin Abi Rabah berkata kepadanya, 'Bagaimana kamu melarang
mereka sedangkan isteri-isteri Nabi (saw) melakukan tawaf dengan lelaki?' (Ibn
Juraij menyatakan), ‘Aku berkata, 'Adakah ini sebelum disyariatkan pemakaian
hijab atau sesudahnya? Ata bersumpah dan berkata, 'Aku melihatnya setelah
turunnya perintah tentang hijab.' Aku berkata, 'Bagaimana mereka bergaul dengan
lelaki?' Ata berkata, 'Wanita tidak pernah bercampur dengan lelaki, dan Aisha
(ra) biasa melakukan tawaf secara berasingan, berjauhan, dan tidak pernah
bercampur dengan lelaki. Pernah suatu ketika Aisyah sedang melakukan tawaf dan
seorang wanita berkata kepadanya, ‘Wahai Ibu orang-orang mukmin! Mari kita cium
Hajar Aswad.’ Aisha (ra) berkata kepadanya, ‘Pergilah sendiri,’ dan dia sendiri
enggan berbuat demikian. (Wanita-wanita) biasa keluar malam dengan menyamar dan
bertawaf bersama lelaki (tanpa dikenali). Namun, setiap kali mereka berniat
untuk memasuki Kaabah, mereka akan tinggal di luar sehingga lelaki itu keluar.’
(Sahih al-Bukhari, Kitab al-hajj, Bab tawafi n-nisa’i ma‘a r-rijal)
“Selain
itu, nampaknya juga ada hikmah ini dalam syarat syariah pada mulanya menetapkan
seorang wanita mempunyai mahram [saudara lelaki terdekat] bersamanya semasa
haji dan umrah, bahawa apabila terdapat ramai orang ramai manusia, mahram
seorang wanita boleh membantunya dengan menggenggam tangannya, dan boleh
melindunginya daripada orang ramai.”
(Disusun
oleh Zaheer Ahmad Khan, Ketua Jabatan Rekod, Private Sekretariat, London.
Diterjemah oleh Al Hakam.)
Comments
Post a Comment