Al-Quran dan Sains: Evolusi, Big Bang, Embriologi, Kehidupan ET Kelangsungan oleh Shazib Arshad
Al-Quran dan Sains: Evolusi, Big Bang, Embriologi, ET Life and Beyond
3 Februari 2023
AlHakam
Shazib Arshad, Pelajar, Jamia Ahmadiyah UK
Diterjemahkan oleh Musa Bin Masran
Materialisme dan ateisme berada pada tahap tertinggi
sepanjang masa dan, apabila bercakap tentang penciptaan, ramai ateis menegaskan
bahawa tidak ada makhluk sebagai penggerak di belakangnya - bahawa dunia
terdiri daripada undang-undang yang berdikari, tanpa Pereka. Al-Quran,
bagaimanapun, menegaskan bahawa Zat yang telah menurunkan Kitab Suci ini adalah
Pencipta alam semesta, yang menyatakan diri-Nya melalui Firman ilahi-Nya.
Ini bukan sekadar penegasan, kerana asal usul ketuhanan
Al-Quran jelas daripada kitab itu sendiri. Hal ini ditunjukkan, antara lain,
melalui huraian fenomena sains yang terdapat dalam Al-Quran, yang telah
terbukti benar pada zaman moden.
Masih banyak lagi yang telah disebutkan dalam Al-Quran
tetapi masih belum ditemui oleh manusia, dan sains moden boleh mendapat banyak
manfaat daripada petunjuk dan nasihat yang telah Allah berikan dalam Al-Quran
dari segi dunia di sekeliling kita.
Sekarang mari kita lihat secara ringkas beberapa nubuatan
saintifik yang telah disebutkan oleh Al-Quran.
Evolusi
Teori evolusi sering dikaitkan dengan Charles Darwin (w.
1882), tetapi penting untuk diperhatikan bahawa saintis Muslim seperti al-Jahiz
(w. 868), Ibn Khaldun (w. 1406) dan Rumi (w. 1273) juga meneroka konsep ini.
Adalah wajar untuk menganggap mereka menarik pemahaman mereka tentang evolusi
daripada ajaran yang berakar umbi dalam Al-Quran, yang membentangkan perspektif
yang berbeza daripada teori peluang Darwin. Al-Quran menegaskan bahawa Tuhan
secara aktif membimbing evolusi, menekankan kuasa dan autonomi-Nya.
John William Draper (w. 1882), pengarang The History of the
Conflict Between Science and Religion menulis:
“Oleh itu pihak berkuasa teologi dikekang untuk melihat
dengan tidak senang pada sebarang percubaan untuk membawa kembali asal usul bumi
ke zaman yang jauh tanpa batas, dan pada teori Mohammedan tentang evolusi
manusia dari bentuk yang lebih rendah, atau perkembangannya secara
beransur-ansur kepada keadaannya sekarang dalam masa yang lama berlalu.” (The
History of the Conflict Between Science and Religion, John William Draper,
1875, hlm. 188)
Al-Quran berbicara tentang evolusi dengan kata-kata berikut:
مَا لَکُمۡ لَا
تَرۡجُوۡنَ لِلّٰہِ وَقَارًا – وَقَدۡ خَلَقَکُمۡ اَطۡوَارًا
“Apakah masalahmu sehingga kamu tidak mengharapkan hikmah dan
ketenangan dari Allah? Dan Dia telah menciptakan kamu dalam bentuk dan keadaan
[yang berlainan].” (Surah Nuh, 71:14-16)
Di sini kita mempunyai Al-Quran - diturunkan 1400 tahun yang
lalu - mencerahkan dunia yang dibangunkan manusia dari bentuk kehidupan yang
lebih rendah kepada yang lebih tinggi.
Evolusi yang dibincangkan dalam Al-Quran tidak menyokong
bentuk evolusi Darwin, yang berdasarkan kebetulan. Sebaliknya, Al-Quran
memberitahu kita bahawa Tuhan sendiri membimbing evolusi. Dia tidak bergantung
kepada sesiapa dan melebihi semua:
dan
“Dan Tuhanmu menciptakan apa yang Dia kehendaki dan memilih
[siapa yang Dia kehendaki]. Bukan hak mereka untuk memilih. Maha Suci Allah dan
Maha Tinggi dari apa yang mereka persekutukan.” (Surah Al-Qasas, 28:69)
langit
Letupan Besar
Para saintis menyedari alam semesta sedang berkembang pesat
dan berterusan seperti belon. Paderi Katolik Belgium, ahli matematik, dan ahli
fizik teori, George Lemaitre menyimpulkan pengembangan ini mesti mempunyai
permulaan.
1400 tahun yang lalu, Al-Quran menggambarkan letupan besar
dengan sempurna:
“Tidakkah orang-orang
kafir itu melihat bahawa langit dan bumi itu tertutup, kemudian Kami
bukakannya? Dan dari air kami jadikan segala yang bernyawa. Maka apakah mereka
tidak beriman?” (Surah al-Anbiya, 21:31)
Perkataan Arab dalam ayat ini – رتقا – bermaksud “jisim tertutup”:
“Perkataan رتق
di sini bermaksud, ذواتي رتق
iaitu, benda yang tertutup, atau lebih baik, jisim tertutup, dan فتق merujuk
kepada pembelahan jisim amorf atau kepada lemparan planet-planet sistem suria.”
(Five Volume Commentary, Vol. 4, Surah al-Anbiya, 21:31, hlm. 1689)
Konsep pengembangan alam semesta yang berterusan hanya
disebutkan dalam Al-Quran; tiada kitab ilahi lain pernah menyebutnya.
Ayat itu seterusnya mengatakan bahawa air adalah asas
kehidupan, yang juga kini menjadi fakta saintifik yang diterima. Oleh itu,
apabila NASA mencari planet yang boleh mengekalkan kehidupan, mereka mencari
air; bahan utama untuk kehidupan.
Kesan yang ketara dari ayat ini berfungsi sebagai tanda
penting bagi generasi yang ragu-ragu hari ini.
Embriologi
Walaupun terdapat sains, ramai yang tidak mengetahui proses
yang berlaku dalam rahim semasa perkembangan janin. Ilmu ini baru ditemui
dengan kemajuan sains. Walau bagaimanapun, lebih 1400 tahun yang lalu, Al-Quran
telah menerangkan proses peringkat demi peringkat perkembangan manusia di dalam
rahim, memberikan penjelasan yang jelas dan terperinci. yang tidak memerlukan
perincian lanjut:
وَلَقَدۡ خَلَقۡنَا
الۡاِنۡسَانَ مِنۡ سُلٰلَةٍ مِّنۡ طِيۡنٍ۔ ثُمَّ جَعَلۡنٰہُ نُطۡفَةً فِيۡ قَرَارٍ
مَّکِيۡنٍ۔
“Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dari saripati
tanah; kemudian kami letakkan dia sebagai setitis sperma di tempat simpanan
yang selamat; kemudian Kami jadikan air mani itu menjadi segumpal darah;
Kemudian segumpal darah itu Kami jadikan segumpal (tidak berbentuk); kemudian
Kami jadikan tulang belulang dari gumpalan [yang tidak berbentuk] ini; kemudian
kami membungkus tulang dengan daging; kemudian kami mengembangkannya menjadi
ciptaan lain. Maka Maha Suci Allah, Pencipta yang terbaik.” (Surah Al-Mu’minun,
23:13-15)
Kehidupan luar angkasa
Sekarang, mari bercakap tentang kehidupan luar angkasa! Ini
adalah topik, saya pasti, kita semua terpesona, terutamanya dengan perjalanan
angkasa lepas baru-baru ini dan kemungkinan kewujudan UFO sedang dibincangkan
di seluruh media sosial dan berita.
Al-Quran menyatakan:
“Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah menciptakan
langit dan bumi, dan segala makhluk yang Dia sebarkan pada keduanya. Dan Dia
berkuasa mengumpulkan mereka apabila Dia menghendaki.” (Surah asy-Syura, 42:30)
Di sini, Al-Quran menyebut makhluk hidup yang bergerak
melintasi daratan dan tinggal di "langit" - atau, dengan kata lain,
angkasa. Ayat itu diteruskan dengan mengatakan bahawa manusia akhirnya akan
berinteraksi dengan makhluk ini dalam beberapa cara.
Walaupun kemajuan manusia dalam teknologi dan penyelidikan,
saintis masih belum mengatasi keraguan awal mereka tentang kemungkinan
kewujudan kehidupan di angkasa lepas.
Penggemar terkenal yang sangat komited untuk mempelajari
sama ada kehidupan pintar mungkin berlaku pada badan luar angkasa ialah
Profesor Archibald Roy dari Universiti Glasgow. Dia menulis:
"Di pelbagai persidangan antarabangsa mengenai masalah
kehidupan luar angkasa, persoalan itu telah dibincangkan dan telah menjadi
jelas bahawa bukan sahaja terdapat peluang untuk mengiktiraf bahawa isyarat
adalah asal pintar tetapi ia juga mungkin untuk memasuki komunikasi dengan
spesies pintar dan bertukar maklumat.” (Astronomi: Struktur Alam Semesta, hlm.
270)
Hebatnya, para saintis hanya kini mempertimbangkan
kemungkinan apa yang diturunkan Al-Quran hampir 1400 tahun yang lalu! Al-Quran
melangkah lebih jauh dengan membentangkan kemungkinan manusia menjalin hubungan
dengan kehidupan luar angkasa.
Nubuatan yang luar biasa ini, walaupun dijelaskan secara
ringkas dalam artikel ini, menunjukkan ketepatan Al-Quran yang tiada
tandingannya dan kebijaksanaan ajarannya, yang terus memberi inspirasi dan
membimbing umat Islam di seluruh dunia.
Kesimpulannya, Al-Quran mengandungi banyak petunjuk
saintifik, fakta dan nubuatan yang kini dibongkar oleh penyelidikan saintifik
moden. Nubuatan ini mengingatkan kita tentang asal usul ilahi Al-Quran dan
kaitannya dengan pemahaman kita tentang alam semula jadi. Ia juga menekankan
kepentingan penyelidikan dan penemuan saintifik yang berterusan dalam
membongkar rahsia alam semesta. Sebagai umat Islam, kita mesti belajar daripada
penekanan dan kepentingan Al-Quran terhadap sains dan akidah yang wujud bersama
dan tidak bercanggah antara satu sama lain.
Hazrat Musleh-e-Maud, Khalifatul Masih II (ra) mengingatkan
umat Islam Ahmadi tentang perkara berikut:
“Al-Masih Yang Dijanjikan telah menunjukkan dengan
meyakinkan bahawa sains dan falsafah moden tidak boleh menakluki Al-Quran.
Mereka tidak boleh menunjukkan sebarang percanggahan antara Al-Quran dan akal.
Sains mementingkan alam semula jadi, kerja tangan Tuhan. Al-Quran adalah Firman
Tuhan. Kedua-dua kerja tangan-Nya dan Firman-Nya adalah milik-Nya. Tidak boleh
ada percanggahan antara keduanya.” (Jemputan Ahmadiyah, hlm. 315)
Comments
Post a Comment