Al-Quran dan Sains: Evolusi, Big Bang, Embriologi, Kehidupan ET Kelangsungan oleh Shazib Arshad

 Al-Quran dan Sains: Evolusi, Big Bang, Embriologi, ET Life and Beyond

3 Februari 2023

AlHakam

Shazib Arshad, Pelajar, Jamia Ahmadiyah UK

Diterjemahkan oleh Musa Bin Masran

Materialisme dan ateisme berada pada tahap tertinggi sepanjang masa dan, apabila bercakap tentang penciptaan, ramai ateis menegaskan bahawa tidak ada makhluk sebagai penggerak di belakangnya - bahawa dunia terdiri daripada undang-undang yang berdikari, tanpa Pereka. Al-Quran, bagaimanapun, menegaskan bahawa Zat yang telah menurunkan Kitab Suci ini adalah Pencipta alam semesta, yang menyatakan diri-Nya melalui Firman ilahi-Nya.

Ini bukan sekadar penegasan, kerana asal usul ketuhanan Al-Quran jelas daripada kitab itu sendiri. Hal ini ditunjukkan, antara lain, melalui huraian fenomena sains yang terdapat dalam Al-Quran, yang telah terbukti benar pada zaman moden.

Masih banyak lagi yang telah disebutkan dalam Al-Quran tetapi masih belum ditemui oleh manusia, dan sains moden boleh mendapat banyak manfaat daripada petunjuk dan nasihat yang telah Allah berikan dalam Al-Quran dari segi dunia di sekeliling kita.

Sekarang mari kita lihat secara ringkas beberapa nubuatan saintifik yang telah disebutkan oleh Al-Quran.

Evolusi

Teori evolusi sering dikaitkan dengan Charles Darwin (w. 1882), tetapi penting untuk diperhatikan bahawa saintis Muslim seperti al-Jahiz (w. 868), Ibn Khaldun (w. 1406) dan Rumi (w. 1273) juga meneroka konsep ini. Adalah wajar untuk menganggap mereka menarik pemahaman mereka tentang evolusi daripada ajaran yang berakar umbi dalam Al-Quran, yang membentangkan perspektif yang berbeza daripada teori peluang Darwin. Al-Quran menegaskan bahawa Tuhan secara aktif membimbing evolusi, menekankan kuasa dan autonomi-Nya.

John William Draper (w. 1882), pengarang The History of the Conflict Between Science and Religion menulis:

“Oleh itu pihak berkuasa teologi dikekang untuk melihat dengan tidak senang pada sebarang percubaan untuk membawa kembali asal usul bumi ke zaman yang jauh tanpa batas, dan pada teori Mohammedan tentang evolusi manusia dari bentuk yang lebih rendah, atau perkembangannya secara beransur-ansur kepada keadaannya sekarang dalam masa yang lama berlalu.” (The History of the Conflict Between Science and Religion, John William Draper, 1875, hlm. 188)

Al-Quran berbicara tentang evolusi dengan kata-kata berikut:

مَا لَکُمۡ لَا تَرۡجُوۡنَ لِلّٰہِ وَقَارًا – وَقَدۡ خَلَقَکُمۡ اَطۡوَارًا

“Apakah masalahmu sehingga kamu tidak mengharapkan hikmah dan ketenangan dari Allah? Dan Dia telah menciptakan kamu dalam bentuk dan keadaan [yang berlainan].” (Surah Nuh, 71:14-16)

Di sini kita mempunyai Al-Quran - diturunkan 1400 tahun yang lalu - mencerahkan dunia yang dibangunkan manusia dari bentuk kehidupan yang lebih rendah kepada yang lebih tinggi.

Evolusi yang dibincangkan dalam Al-Quran tidak menyokong bentuk evolusi Darwin, yang berdasarkan kebetulan. Sebaliknya, Al-Quran memberitahu kita bahawa Tuhan sendiri membimbing evolusi. Dia tidak bergantung kepada sesiapa dan melebihi semua:

dan

“Dan Tuhanmu menciptakan apa yang Dia kehendaki dan memilih [siapa yang Dia kehendaki]. Bukan hak mereka untuk memilih. Maha Suci Allah dan Maha Tinggi dari apa yang mereka persekutukan.” (Surah Al-Qasas, 28:69)

langit

Letupan Besar

Para saintis menyedari alam semesta sedang berkembang pesat dan berterusan seperti belon. Paderi Katolik Belgium, ahli matematik, dan ahli fizik teori, George Lemaitre menyimpulkan pengembangan ini mesti mempunyai permulaan.

1400 tahun yang lalu, Al-Quran menggambarkan letupan besar dengan sempurna:

 “Tidakkah orang-orang kafir itu melihat bahawa langit dan bumi itu tertutup, kemudian Kami bukakannya? Dan dari air kami jadikan segala yang bernyawa. Maka apakah mereka tidak beriman?” (Surah al-Anbiya, 21:31)

Perkataan Arab dalam ayat ini – رتقا – bermaksud “jisim tertutup”:

“Perkataan رتق di sini bermaksud, ذواتي رتق iaitu, benda yang tertutup, atau lebih baik, jisim tertutup, dan فتق merujuk kepada pembelahan jisim amorf atau kepada lemparan planet-planet sistem suria.” (Five Volume Commentary, Vol. 4, Surah al-Anbiya, 21:31, hlm. 1689)

Konsep pengembangan alam semesta yang berterusan hanya disebutkan dalam Al-Quran; tiada kitab ilahi lain pernah menyebutnya.

Ayat itu seterusnya mengatakan bahawa air adalah asas kehidupan, yang juga kini menjadi fakta saintifik yang diterima. Oleh itu, apabila NASA mencari planet yang boleh mengekalkan kehidupan, mereka mencari air; bahan utama untuk kehidupan.

Kesan yang ketara dari ayat ini berfungsi sebagai tanda penting bagi generasi yang ragu-ragu hari ini.

Embriologi

Walaupun terdapat sains, ramai yang tidak mengetahui proses yang berlaku dalam rahim semasa perkembangan janin. Ilmu ini baru ditemui dengan kemajuan sains. Walau bagaimanapun, lebih 1400 tahun yang lalu, Al-Quran telah menerangkan proses peringkat demi peringkat perkembangan manusia di dalam rahim, memberikan penjelasan yang jelas dan terperinci. yang tidak memerlukan perincian lanjut:

وَلَقَدۡ خَلَقۡنَا الۡاِنۡسَانَ مِنۡ سُلٰلَةٍ مِّنۡ طِيۡنٍ۔ ثُمَّ جَعَلۡنٰہُ نُطۡفَةً فِيۡ قَرَارٍ مَّکِيۡنٍ۔

“Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dari saripati tanah; kemudian kami letakkan dia sebagai setitis sperma di tempat simpanan yang selamat; kemudian Kami jadikan air mani itu menjadi segumpal darah; Kemudian segumpal darah itu Kami jadikan segumpal (tidak berbentuk); kemudian Kami jadikan tulang belulang dari gumpalan [yang tidak berbentuk] ini; kemudian kami membungkus tulang dengan daging; kemudian kami mengembangkannya menjadi ciptaan lain. Maka Maha Suci Allah, Pencipta yang terbaik.” (Surah Al-Mu’minun, 23:13-15)

Kehidupan luar angkasa

Sekarang, mari bercakap tentang kehidupan luar angkasa! Ini adalah topik, saya pasti, kita semua terpesona, terutamanya dengan perjalanan angkasa lepas baru-baru ini dan kemungkinan kewujudan UFO sedang dibincangkan di seluruh media sosial dan berita.

Al-Quran menyatakan:

“Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah menciptakan langit dan bumi, dan segala makhluk yang Dia sebarkan pada keduanya. Dan Dia berkuasa mengumpulkan mereka apabila Dia menghendaki.” (Surah asy-Syura, 42:30)

Di sini, Al-Quran menyebut makhluk hidup yang bergerak melintasi daratan dan tinggal di "langit" - atau, dengan kata lain, angkasa. Ayat itu diteruskan dengan mengatakan bahawa manusia akhirnya akan berinteraksi dengan makhluk ini dalam beberapa cara.

Walaupun kemajuan manusia dalam teknologi dan penyelidikan, saintis masih belum mengatasi keraguan awal mereka tentang kemungkinan kewujudan kehidupan di angkasa lepas.

Penggemar terkenal yang sangat komited untuk mempelajari sama ada kehidupan pintar mungkin berlaku pada badan luar angkasa ialah Profesor Archibald Roy dari Universiti Glasgow. Dia menulis:

"Di pelbagai persidangan antarabangsa mengenai masalah kehidupan luar angkasa, persoalan itu telah dibincangkan dan telah menjadi jelas bahawa bukan sahaja terdapat peluang untuk mengiktiraf bahawa isyarat adalah asal pintar tetapi ia juga mungkin untuk memasuki komunikasi dengan spesies pintar dan bertukar maklumat.” (Astronomi: Struktur Alam Semesta, hlm. 270)

Hebatnya, para saintis hanya kini mempertimbangkan kemungkinan apa yang diturunkan Al-Quran hampir 1400 tahun yang lalu! Al-Quran melangkah lebih jauh dengan membentangkan kemungkinan manusia menjalin hubungan dengan kehidupan luar angkasa.

Nubuatan yang luar biasa ini, walaupun dijelaskan secara ringkas dalam artikel ini, menunjukkan ketepatan Al-Quran yang tiada tandingannya dan kebijaksanaan ajarannya, yang terus memberi inspirasi dan membimbing umat Islam di seluruh dunia.

Kesimpulannya, Al-Quran mengandungi banyak petunjuk saintifik, fakta dan nubuatan yang kini dibongkar oleh penyelidikan saintifik moden. Nubuatan ini mengingatkan kita tentang asal usul ilahi Al-Quran dan kaitannya dengan pemahaman kita tentang alam semula jadi. Ia juga menekankan kepentingan penyelidikan dan penemuan saintifik yang berterusan dalam membongkar rahsia alam semesta. Sebagai umat Islam, kita mesti belajar daripada penekanan dan kepentingan Al-Quran terhadap sains dan akidah yang wujud bersama dan tidak bercanggah antara satu sama lain.

Hazrat Musleh-e-Maud, Khalifatul Masih II (ra) mengingatkan umat Islam Ahmadi tentang perkara berikut:

“Al-Masih Yang Dijanjikan telah menunjukkan dengan meyakinkan bahawa sains dan falsafah moden tidak boleh menakluki Al-Quran. Mereka tidak boleh menunjukkan sebarang percanggahan antara Al-Quran dan akal. Sains mementingkan alam semula jadi, kerja tangan Tuhan. Al-Quran adalah Firman Tuhan. Kedua-dua kerja tangan-Nya dan Firman-Nya adalah milik-Nya. Tidak boleh ada percanggahan antara keduanya.” (Jemputan Ahmadiyah, hlm. 315) 

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad