Wakaf-e-Jadid: Kisah iman dan pengorbanan dari Niger
Wakaf-e-Jadid:
Kisah iman dan pengorbanan dari Niger
13
Januari 202
Kemas
Kini Terakhir pada 13 Januari 2023
Ataul
Fatir Tahir, London
Diiterjemahkan
oleh Musa Bin Masran
Sekumpulan
Ahmadi tempatan berkumpul di perkampungan terpencil Raddoua di wilayah Birnin
Konni di Niger, menunggu mu‘allim (guru) Ahmadi yang bersusah payah melalui
keadaan panas, berdebu dan keras untuk mencapai mereka.
Pertemuan
kedua-dua belah pihak adalah atas dasar keimanan dan kecintaan kepada Allah.
Niger
diiktiraf sebagai negara termiskin di dunia, tetapi Ahmadi di kampung-kampung
yang jauh berkumpul untuk menawarkan jagung, kacang tanah, kacang jagung atau
apa sahaja tanaman yang mereka ada di jalan Allah dengan mendermakannya kepada
skim Wakaf-e-Jadid. .
Pergi
ke kampung-kampung ini untuk bertemu dengan Ahmadiyah tempatan adalah satu
keajaiban tersendiri; satu pencapaian yang mudah diterima oleh mu‘allim seperti
Hachirou Maman, Muhamado Amsodu dan Suleymane Mousa.
Tiada
jalan yang menghala ke kampung, hanya laluan yang dibentuk oleh tapak kaki,
basikal dan motosikal. Para mu'allim – yang semuanya memeluk Islam Ahmadiyah
dan belajar bahasa Inggeris, Arab, Perancis dan bahasa Hausa tempatan untuk bertabligh,
perlu membawa air mereka sendiri dan tidak henti-henti menolak motosikal yang
disediakan oleh Jemaah kepada mereka melalui pasir kering dan medan yang kasar.
.
“Kami baiki motosikal setiap bulan. Ia adalah
rutin,” Idrees Ahmad, seorang mubaligh Ahmadi di Niger, memberitahu kami dengan
nada jenaka.
"Apabila
musim hujan tiba, kami tidak boleh menggunakan basikal kerana ia tergelincir
dan selepas hujan, tanahnya sangat berpasir, jadi kami perlu menolak basikal
pada masa-masa dan ia sering rosak."
Namun
para pendakwah tempatan dan mubaligh tempatan meneruskan usaha mereka yang
tidak henti-henti untuk mendekati golongan Ahmadiyah yang miskin di
kampung-kampung yang jauh.
Muhamado
Amsodu, seorang mu‘allim Ahmadi, dengan motosikalnya, melalui kampung terpencil
untuk sampai ke Ahmadiyah.
Suleymane
Mousa memberitahu kita bahawa jalan itu tidak boleh dipercayai sama sekali,
tetapi tugas untuk menghormati pengorbanan kewangan Ahmadi mesti diteruskan.
Menggambarkan kepercayaan dan keghairahan untuk pengorbanan kewangan demi Allah
dalam kalangan penduduk kampung Ahmadi ini, Suleymane bersungguh-sungguh
berkata, “Dengan rahmat Allah, orang-orang ini sangat berani. Mereka tidak
berpendidikan atau kaya. Mereka miskin, tetapi Allah Taala memberi mereka keimanan
dan keberanian untuk berbelanja di jalan Allah.”
Suleymane
menerangkan bahawa guni bijirin, jagung dan kacang yang sangat berat "yang
telah manusia berikan di jalan Allah" kadang-kadang perlu dibahagikan
kepada dua muatan dan dibawa balik secara berasingan dan tugas mengangkut
muatan guni itu membawa lebih banyak cabaran. Pada masa lain, van dan trak
perlu disewa untuk membawa muatan berat kerana tiada jalan lain. “Kami tidak
mempunyai banyak sumber, jadi apabila anda perlu membeli sesuatu seperti air
bersih dan tulen, ia sukar. Malah kita perlu mencari air bersih di tempat lain.
Ada kalanya motosikal kami rosak dan kami terpaksa menghantarnya untuk dibaiki
dan kemudian kembali menyambung kerja. Kadang-kadang kampung jauh, sehingga 50
km dan kadang-kadang kami akan pergi ke sana dan balik.”
Suleymane
mengingatkan kita bahawa di sebalik perjalanan yang sukar untuk sampai ke
Ahmadiyah ini, terdapat solat setiap hari di masjid. Tiada pelabuhan di Niger
dan hampir semuanya padang pasir di sini. Terdapat sedikit hujan dan kebajikan
orang ramai bergantung pada tanaman mereka - tetapi tanaman hanya bertahan
selama beberapa bulan, dan selepas itu, orang ramai perlu mencari jalan hanya
untuk bertahan." Idrees Ahmad berkata. Semasa musim "banyak",
Ahmadi tempatan mula makan dari hasil tanaman mereka, menjual sebahagian
daripadanya, dan memberikan bahagian di jalan Allah.
Seorang
mu‘allim sedang menyiapkan motosikalnya untuk perjalanan
Idrees
Ahmad menerangkan keadaan:
“Orang-orang
ini mencintai Islam – mereka selalu beribadah dan mendirikan solat. Tetapi
mereka sangat miskin dan tuaian mereka benar-benar hanya bertahan selama
beberapa bulan. Selepas menuai, mereka akan menikmati makanan mereka selama
beberapa bulan, tetapi selepas itu, mereka perlu mencari beberapa jenis kerja
hanya untuk terus hidup. Mereka tidak mempunyai kerja yang berterusan; selepas
makanan mereka kehabisan daripada musim menuai, mereka melakukan sedikit kerja
seperti memelihara haiwan dan menjualnya atau memotong kayu dan menjualnya di
bandar.
“Komoditi
harian seperti elektrik adalah semua kemewahan. Jemaat Ahmadiyah telah
membiayai kemudahan seperti pam air tangan atau sistem panel solar untuk
mempunyai elektrik untuk mengecas telefon dan menonton MTA International. Walau
bagaimanapun, segala-galanya adalah terhad dan terdapat banyak kemiskinan di
Niger.
“Tetapi
di sebalik semua ini, para Ahmadi ini masih memberikan sesuatu di jalan Allah,
walaupun sedikit. Anda tidak dapat menangkap perasaan sebenar pada kamera.
Selepas
mengumpulkan korban, para pentabligh dan mubaligh tempatan membawa kembali
beg-beg tanaman yang telah diisi ke bandar untuk kemudian dijual, dan
menggunakan wang itu untuk membantu skim yang membolehkan mesej Islam tersebar
ke seluruh kawasan yang sukar dijangkau di dunia, seperti di Niger.
Walaupun
Ahmadiyah yang terhad dari segi kewangan di Niger (dan di tempat lain) tidak
dapat memberikan wang kepada Wakaf-e-Jadid, dengan semangat, semangat dan
kepercayaan, mereka memberikan apa sahaja yang mereka mampu daripada hasil
tanaman mereka. Selalunya ia dalam bentuk kacang tanah, jagung, dan kekacang;
bagaimanapun, pada Kadang-kadang, orang juga menawarkan ayam atau beberapa telur
- kedua-duanya adalah barangan berharga dan mahal di Niger.
Idrees
Ahmad memberitahu kita bahawa "Jika seseorang memberikan seekor ayam atau
haiwan kecil lain, ia adalah pengorbanan yang besar. Malah memberikan sebiji
telur adalah pengorbanan yang besar – harga telur itu cukup untuk satu hidangan
di Niger.”
Seorang
wanita Ahmadi menawarkan ayam (barangan mahal untuk penduduk tempatan) kepada
Skim Wakaf-e-Jadid.
Pengorbanan
bijirin dan lain-lain yang kelihatan "tidak penting" ini mengingatkan
kita kepada pengorbanan umat Islam awal. Para penentang Islam mencemuh mereka
dan usaha mereka tetapi Allah memuliakan pengorbanan mereka dan menggambarkan
bagaimana orang-orang yang beriman itu bersedekah atas kerelaan mereka sendiri,
walaupun mereka tidak mendapat apa-apa untuk diberikan kecuali hasil jerih
payah mereka. (Surah at-Taubah, 9:79)
Mereka,
kadang-kadang, bekerja sepanjang malam untuk mendapatkan sejumlah kecil kurma,
menjualnya pada waktu pagi dan menyerahkan hasilnya kepada Nabi (saw).
(Al-Isaba fi Tamyiz Al-Sahaba, Jilid 7, hlm. 233, Dar-ul-Kutub al-‘Ilmiyyah,
Beirut, 2005)
Mereka
sangat bersemangat untuk mencapai keredaan Allah Ta'ala dan mereka melakukan
usaha yang menakjubkan untuk mencapainya. Tuhan Yang Maha Kuasa menerima
pengorbanan mereka dan memerintahkan orang-orang yang datang selepas mereka
untuk mengikuti teladan mereka. Kisah-kisah Ahmadi Niger yang miskin membawa
satu kembali ke zaman umat Islam awal dan seseorang terpaksa mendoakan mereka
serta mereka yang cuba mengikuti teladan mereka pada zaman ini.
Dalam
Islam, bersedekah adalah cara untuk menyucikan hati, yang merupakan perkara
yang wajib dilakukan oleh setiap mukmin, tanpa mengira kekayaan atau
kemiskinan. Akibatnya, golongan miskin telah diberitahu untuk turut serta dalam
pengorbanan kewangan, mengikut kemampuan mereka. Walaupun yang anda mampu
berikan hanyalah sebiji kurma, anda harus mendermanya, kata Nabi saw. (Sahih
al-Bukhari, Kitab az-zakat, Bab ittaqu n-nara wa law bi shiqqi tamrah)
Kepentingan memberi, walaupun sangat sedikit, ditekankan dalam hadis ini.
Justeru, daripada bergantung kepada sumbangan dermawan segelintir individu kaya
yang terpilih, Islam berdakwah untuk menyemai rasa pengorbanan kewangan dalam
diri setiap orang.
Ahmadi
di sebuah kampung terpencil berkumpul untuk belajar tentang iman daripada mubaligh
Ahmadi.
Oleh
itu, Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan menyatakan:
“Sudah
tiba masanya untuk semua yang menganggap diri mereka ahli Jemaat saya untuk
mengorbankan harta mereka demi masyarakat ini juga. Seseorang yang mampu
walaupun sesen pun patut menderma sen itu.” ( Bahtera Nuh, hlm. 134)
Khutbah
Jumaat Hazrat Mirza Masroor Ahmad minggu lalu, Khalifatul Masih V (atba) sekali
lagi memberi gambaran tentang sejauh mana pengorbanan Ahmadiyah yang kelihatan
kecil tetapi ikhlas ini. “Sen” itu mungkin tidak serta-merta membuat perbezaan
material yang besar tetapi semangat pengorbanan yang ditanamkan oleh
Khilafat-e-Ahmadiyya dalam diri setiap Ahmadi di seluruh dunia, tanpa mengira
status kewangan mereka, hanya akan berkembang dan akan menjadi cara untuk
mewujudkan revolusi aman dan kemenangan muktamad Ahmadiyah Islam dengan rahmat
Allah. Insya Allah.
Comments
Post a Comment