Munafiqeen: – Bahagian II

 Munafiqeen: Bagaimana untuk mengenal pasti dan menangani kemunafikan – Bahagian II

2hb Disember 20220

Kemas Kini Terakhir pada 2 Disember 2022

Rizwan Khan, Mubaligh, Connecticut, Amerika Syarikat

Diterjemahkan oleh Musa Bin Masran

Mereka yang beriman tetapi bersahabat dengan orang munafik

Kemudian ada orang-orang yang beriman tetapi mereka bersahabat dengan orang-orang munafiq:

Allah Taala berfirman:

لَئِنۡ لَّمۡ يَنۡتَهِ الۡمُنٰفِقُوۡنَ وَالَّذِيۡنَ فِيۡ قُلُوۡبِهِمۡ مَّرَضٌ وَّالۡمُرۡجِفُوۡنَ فِي الۡمَدِيۡنَةِ لَنُغۡرِيَنَّكَ بِهِمۡ

“Jika orang-orang munafik, orang-orang yang ada penyakit di dalam hatinya, dan orang-orang yang menimbulkan kekacauan di dalam kota itu tidak berhenti, niscaya Kami akan menyuruh kamu mengambil tindakan terhadap mereka”. (Surah Al-Mu’minun, Bab.33: Ayat.61)

Ayat ini menerangkan semua jenis munafiqin yang diterangkan setakat ini. "Orang-orang munafik" tidak percaya dalam hati mereka tetapi mengaku beriman. “Orang-orang yang ada penyakit dalam hatinya” bercampur aduk dalam hati mereka iman dan kemunafikan. "Orang-orang yang menimbulkan kekacauan di kota" adalah orang-orang mukmin yang bersahabat dengan orang-orang munafik.

Allah Taala berfirman tentang sahabat orang munafik:

وَفِیۡکُمۡ سَمّٰعُوۡنَ لَہُمۡ ؕ وَاللّٰہُ عَلِیۡمٌۢ بِالظّٰلِمِیۡنَ

“Dan di antara kamu ada orang yang mau mendengarkan mereka [iaitu. orang munafiq]. Dan Allah mengetahui orang-orang yang zalim.” (Surah At-Taubah, Bab.9: Ayat.47)

Hazrat Musleh-e-Maud (ra) menggambarkan ciri-ciri sahabat orang munafik:

“Mereka menyebarkan bantahan orang munafiqin. Seorang munafiq berkata bahawa Jamaat itu rosak, dan seperti burung kakak tua, dia mengulangi kalimat ini, dan, ke mana sahaja dia pergi, dia berkata bahawa Jamaat itu rosak. Dia seorang mukmin tetapi dia seorang mukmin yang bodoh dan jahil; seorang mukmin yang menjadi alat munafiqin.” (Khutbat-e-Mahmud, 5 Ogos 1938, hlm. 501)

Orang-orang ini mempunyai tujuan yang unik untuk orang munafiq kerana apabila mereka menyebarkan perselisihan, mereka kadang-kadang tidak berkesan kerana orang-orang yang beriman tahu mereka adalah munafiqin, jadi orang-orang yang beriman menolak apa yang mereka katakan kerana mencipta perselisihan adalah kebiasaan mereka. Namun, apabila orang-orang mukmin naif yang bersahabat dengan orang-orang munafik ini, mengulangi bantahan yang sama secara membabi buta, maka orang-orang munafiqin menggunakannya untuk menambah kesahihan dakwaan mereka. Mereka menunjuk kepada mereka dan mengatakan propaganda mereka mesti benar kerana orang-orang beriman yang ikhlas ini mengulanginya. Mereka bersembunyi di sebalik orang-orang beriman yang bodoh dan jahil ini dan menggunakan mereka sebagai alat.

Hazrat Musleh-e-Maud (ra) berkata, “Inilah yang dilakukan oleh seorang munafiq, mereka 'membisikkan ke dalam hati manusia,' (Surah An-Nas, Bab.114: Ayat.6) mereka membuat  cadangan jahat dalam hati manusia dan kemudian kembali. jauh.” (Khutbat-e-Mahmud, 5 Ogos 1938, hlm. 501)

Rakan-rakan orang munafik ini adalah orang yang benar-benar percaya bahawa mereka ikhlas, mereka telah merasionalkan tindakan mereka dan meyakinkan diri mereka bahawa mereka hanya cuba mempromosikan keamanan. Namun, tindakan mereka adalah munafik. Para munafiqin mengambil kesempatan dari betapa naifnya mereka. Jika orang-orang mukmin ini tidak memperbaharui diri mereka, mereka mungkin akan mengalami nasib yang sama seperti orang munafiqin. Hazrat Musleh-e-Maud (ra) berkata:

“Walaupun mereka tidak menjadi munafiqin, kadang-kadang mereka mendapat azab munafiqin daripada Allah Taala kerana Dia berfirman,

وَلَا تَرۡكَنُوۡۤا اِلَي الَّذِيۡنَ ظَلَمُوۡا فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ

‘Dan janganlah kamu cenderung kepada orang-orang yang zalim yang menyebabkan kamu disentuh api neraka.’ (Surah Hud, Bab.11: Ayat.114)

“Ayat ini memberitahu kita bahawa orang yang tidak zalim, kadang-kadang jatuh ke dalam neraka kerana persahabatan mereka dengan orang yang zalim. Oleh itu, golongan munafiqin ini bukanlah munafiq dalam akidah mereka, tetapi persahabatan dengan munafiqin adalah kebiasaan dan pengiktirafan mereka, maka mereka dikira sebagai golongan munafiqin.” (Khutbat-e-Mahmud, 5 Ogos 1938, hlm. 501)

Jenis tingkah laku ini wujud pada zaman Nabi (saw). Al-Qur’an menerangkan khabar angin yang disebarkan oleh munafiqin terhadap Hazrat Aisha (ra) dan bagaimana mereka menggunakannya untuk menyebarkan perselisihan terhadap Nabi (saw). Sebilangan orang beriman yang ikhlas melakukan kesilapan besar dengan mengulangi khabar angin yang dimulakan oleh orang munafiqin. Dari kisah ini, jelaslah akibat bersahabat dengan munafiqin.

Bukan satu kesalahan yang kecil untuk memilih untuk menjadi sahabat dan penolong orang-orang yang disifatkan Allah Taala sebagai pasti berada di kedalaman Neraka yang paling bawah.

“Mereka adalah penolong orang-orang yang zalim yang telah difirmankan oleh Allah Ta’ala bahwa mereka akan dilemparkan ke dalam neraka yang paling dalam.” (Khutbat-e-Mahmud, 5 Ogos 1938, hlm. 504-505)

Kita hendaklah memisahkan diri daripada munafiqin

Mengapakah api itu menyentuh orang yang cenderung kepada orang yang zalim? Jawapan kepada persoalan ini terletak pada bagaimana mereka berkawan dengan orang munafiqin pada mulanya.

Munafiqeen takut menguji air untuk melihat siapa yang bersama mereka. Mereka akan mengatakan sesuatu terhadap Khalifah dengan cara yang boleh mempunyai dua makna, jadi mereka mempunyai penafian yang munasabah sekiranya kita memanggil mereka kerana kemunafikan mereka. Mereka bercakap secara sinis dan kemudian memutuskan selepas itu berdasarkan reaksi kita sama ada mereka bergurau atau tidak. Jenis tingkah laku curang ini adalah menjengkelkan kepada mana-mana orang yang beriman atau tidak percaya dengan harga diri. Al-Qur;an berfirman:

وَلَتَعۡرِفَنَّهُمۡ فِيۡ لَحۡنِ الۡقَوۡلِ

“Dan sesungguhnya engkau akan mengenali mereka dengan nada percakapan mereka.” (Surah Muhammad, Bab.47: Ayat.31)

 “Seorang munafik menghadapi dua arah. Dia tidak pernah bercakap secara lurus dan sentiasa memanjakan diri dengan ucapan yang samar-samar dan samar-samar sehingga ia menyampaikan satu rasa kepada seseorang dan rasa lain kepada orang lain." (Ulasan Lima Jilid Bahasa Inggeris Surah Muhammad, Bab.47: Ayat.31)

“Orang munafik ialah orang yang bermuka dua yang pada umumnya menggunakan bahasa yang terdedah kepada makna berganda. Ini dia lakukan untuk melepaskan dirinya daripada kedudukan yang janggal, di mana, sekiranya satu pembinaan ucapannya menyebabkan dia menghadapi masalah, dia mungkin dapat mengelakkan akibat itu dengan meletakkan pembinaan yang agak berbeza padanya." (Ulasan Lima Jilid Bahasa Inggeris Surah Muhammad, Bab.47: Ayat.11)

Jika kamu menyeru mereka atas kemunafikan mereka, mereka akan mengatakan mereka hanya bergurau. Allah Subhanahu wa Ta’ala menggambarkan tingkah laku orang munafiq ini di dalam Al-Qur’an:

وَلَئِنۡ سَاَلۡتَہُمۡ لَیَقُوۡلُنَّ اِنَّمَا کُنَّا نَخُوۡضُ وَنَلۡعَبُ ؕ قُلۡ اَبِاللّٰہِ وَاٰیٰتِہٖ وَرَسُوۡلِہٖ کُنۡتُمۡ تَسۡتَہۡزِءُوۡنَ

“Dan jika kamu menanyai mereka, niscaya mereka akan menjawab, ‘Kami hanyalah bercakap kosong dan bersenda gurau.’ Katakanlah, ‘Apakah dengan Allah, ayat-ayat-Nya dan Rasul-Nya kamu memperolok-olokkannya? (Surah At-Taubah, Bab.9: Ayat.65)

Mereka menyemak reaksi kita untuk melihat sama ada kita menghormati Allah dan tanda-tanda-Nya dan Khalifah-Nya dan Jamaat-Nya, atau jika kita sebenarnya seperti mereka. Mereka boleh mencari satu sama lain kerana mereka dapat mengenali sifat licik dan hipokrit orang seperti mereka. Mereka mempunyai pertalian antara satu sama lain. Allah Taala menerangkan dalam Al-Qur’an bahawa mereka saling berkaitan antara satu sama lain dan serupa.

اَلۡمُنٰفِقُوۡنَ وَالۡمُنٰفِقٰتُ بَعۡضُهُمۡ مِّنۡۢ بَعۡضٍ

 “Orang-orang munafik, lelaki dan perempuan, semuanya saling berkaitan.” (Surah At-Taubah, Bab.9: Ayat.67)

Mereka yang mempunyai pertalian dengan mereka, mula menyertai sidang mereka dan secara beransur-ansur menjadi semakin seperti mereka. Ia bukan kesilapan kecil untuk mengutamakan orang munafiqin sebagai sahabat daripada orang beriman yang ikhlas.

Jika kita menyertai sidang mereka dan bertolak ansur dengan tidak menghormati Allah dan tanda-tanda-Nya dan Khalifah-Nya, kita hilang rasa hormat dan beransur-ansur menjadi seperti mereka. Allah Taala berfirman:

اِذَا سَمِعۡتُمۡ اٰیٰتِ اللّٰہِ یُکۡفَرُ بِہَا وَیُسۡتَہۡزَاُ بِہَا فَلَا تَقۡعُدُوۡا مَعَہُمۡ حَتّٰی یَخُوۡضُوۡا فِیۡ حَدِیۡثٍ غَیۡرِہٖۤ ۫ۖ اِنَّکُمۡ اِذًا مِّثۡلُہُمۡ ؕ اِنَّ اللّٰہَ جَامِعُ الۡمُنٰفِقِیۡنَ وَالۡکٰفِرِیۡنَ فِیۡ جَہَنَّمَ جَمِیۡعا

“[…] apabila kamu mendengar ayat-ayat Allah diingkari dan diperolok-olokkan, maka janganlah kamu duduk bersama mereka sehingga mereka bercakap selain daripada itu; kerana jika demikian kamu akan menjadi seperti mereka. Sesungguhnya Allah akan mengumpulkan orang-orang munafik dan orang-orang kafir di dalam neraka jahannam bersama-sama; (Surah An-Nisa, Bab.4: Ayat.141)

Hazrat Musleh-e-Maud (ra) menjelaskan adalah sangat penting untuk memotong akar munafiqat, jika tidak, janji Khilafah akan terancam.

Dia memetik bahawa Hazrat Uthman (ra) berkata, “‘Kamu membiarkan orang yang menyebarkan kekacauan masuk ke rumah kamu dan kamu bercakap dengan mereka. Akibatnya, orang-orang ini menjadi berani. Akibat dari kelalaian kamu ini ialah keberkatan Khilafah akan berakhir dan persatuan umat Islam akan dibiarkan berselerak.' Sekarang lihat, apa yang Hazrat Uthman (ra) katakan itulah yang berlaku.'” (Anwar-ul-Ulum, Vol. 25, ms 415-416)

Hazrat Musleh-e-Maud (ra) berkata:

“Jika kamu ingin membela orang munafiqin dan melindungi mereka, maka aku bertanya kepadamu apakah kamu sanggup memelihara tikus yang mati akibat wabak di rumahmu, maka aku akan mengerti bahwa kamu adalah orang yang jujur.” (Khutbat-e-Mahmud, 16 Oktober 1936, hlm. 681)

Analogi ini sesuai kerana, seperti yang telah disebutkan sebelum ini, makna akar perkataan ini merangkumi makna lubang di bumi yang mempunyai dua hujung terbuka yang dimasuki tikus, menyembunyikan satu hujung dan membiarkan satu lagi terdedah. Kami menjaga kesihatan fizikal kami, jadi jika kami menemui tikus yang mati akibat wabak di rumah kami, kami akan segera membuangnya kerana kami tidak mahu penyakit itu merebak di rumah kami. Apabila kita menjaga kesihatan rohani kita, maka jika kita menemui seorang munafiq, kita harus melakukan perkara yang sama untuk menyelamatkan diri daripada penyakit mereka.

Hazrat Musleh-e-Maud (ra) berkata:

“Orang-orang yang terus berjumpa dengan munafiqin kerana kerabat atau kekasih, saya berikan hujah yang muktamad selepas itu mereka bertanggungjawab, dan saya katakan mereka pasti akan dicela oleh Allah. Kamu menjadikan Tuhan dan agama-Nya sebagai mainan dan meremehkannya, tetapi kelicikan dan kesombongan kamu tidak akan membantu kamu sedikit pun di hadapan Tuhan. Sesiapa yang mendorong orang munafiq dengan perbuatan dan tingkah lakunya, hendaklah mendengar dengan jelas bahawa Allah Taala akan menghinakan mereka di dunia di hadapan kita dan di akhirat di hadapan-Nya. Maka jauhilah musuh dan munafiqin, dan apabila mereka mengatakan sesuatu yang munafik, pisahkanlah dirimu dari mereka.

“Apabila kamu melihat seseorang membantah Jamaat secara umumnya di kalangan orang, tahu bahawa dia adalah seorang munafiq dan meninggalkannya, sambil membaca hawqalah.” (Anwar-ul-Ulum, Jilid 14, hlm. 23)

Mereka yang menyertai majlis-majlis munafiqin dan mendengar penghinaan mereka terhadap tanda-tanda Allah adalah bersubahat kerana sokongan moral senyap mereka yang menjadikan orang munafiqin lebih berani dan lebih berani dalam aktiviti mereka. Seandainya mereka melaungkan munafiqat mereka dengan keberanian seorang mukmin, orang-orang munafiq itu tidak akan berani mengangkat kepala lagi di hadapan mereka.

Pemergian orang munafiqin tidaklah rugi bagi Jamaat, ia adalah manfaat

Kehadiran para munafiqin hanyalah sumber masalah, dan jika mereka pergi, ia akan menjadi lega. Allah Taala berfirman:

لَوۡ خَرَجُوۡا فِیۡکُمۡ مَّا زَادُوۡکُمۡ اِلَّا خَبَالًا وَّلَا۠اَوۡضَعُوۡا خِلٰلَکُمۡ یَبۡغُوۡنَکُمُ الۡفِتۡنَۃَ

“Sekiranya mereka pergi bersama-sama kamu, niscaya mereka tidak menambah kepadamu selain kesusahan, dan akan tergesa-gesa ke sana ke mari di tengah-tengah kamu, mencari [menciptakan] perselisihan di antara kamu. […]” (Surah at-Taubah, Bab.9: Ayat.47)

Dalam Islam, kualiti adalah yang penting, bukan kuantiti. Apabila orang munafiq meninggalkan Nabi (saw) sebelum perang Uhud, adakah ia merugikan umat Islam? Adakah mereka akan terus mempertaruhkan nyawa mereka di barisan hadapan bersama umat Islam? Sudah tentu tidak. Kehadiran mereka hanya akan menimbulkan lebih banyak masalah, dan apabila Nabi (saw) mengejar tentera Mekah selepas perang Uhud, baginda hanya mengizinkan orang-orang mukmin yang tulus kehormatan itu untuk yang menemaninya semasa perang Uhud.

"Kekuatan masyarakat yang didirikan oleh Tuhan bukan pada jumlah mereka, kekuatan mereka terletak pada keimanan dan keikhlasan mereka." (Khutbat-e-Mahmud, 16 Oktober 1936, hlm. 668)

Angka-angka yang ditambahkan oleh munafiqin ke dalam Jamaat adalah tidak ada nilainya bagi Islam dan Ahmadiyah, malah menjadi sumber masalah.

Jika seorang munafik meruntuhkan Khalifah dari dalam dan aktiviti mereka merosakkan Jamaat, maka kita perlu memilih sama ada kita mahu belas kasihan kepada munafiq atau Jamaat. Dengan memohon belas ihsan bagi seorang munafiq, kami menahan belas kasihan kami dari Khalifah dan Jamaat.

Hazrat Musleh-e-Maud (ra) berkata ia bukan ungkapan belas kasihan untuk meninggalkan rumpai di taman, mereka akan melemaskan tumbuhan yang dimaksudkan untuk berkembang. (Khutbat-e-Mahmud, 18 November 1949, hlm. 390)

Hazrat Masih Mau’ud berkata:

“Hakikatnya, sawah yang diusahakan dengan banyak tenaga dan masak itu juga mengandungi beberapa rumpai yang terpaksa ditebang dan dibakar. Begitulah hukum alam, dan Jamaat kita tidak terkecuali.” (Essence of Islam, Vol. 4, hlm. 252)

Hazrat Musleh-e-Maud (ra) berkata:

“Munafiqeen memisahkan diri sama sekali tidak boleh merugikan Jamaat. Sebaliknya, ia adalah satu cara untuk kemajuan tanpa had.” (Khutbat-e-Mahmud, 16 Oktober 1936, hlm. 685)

“Gunakan akal, kemudian berdoa dan bertaubat kepada Tuhan Yang Maha Esa, kemudian bekerja dengan nekad dan berani, jangan pengecut dan takut, dan jangan menyangka kehilangan sepuluh atau dua puluh ribu orang akan menyebabkan kerugian. Walaupun sejuta orang pergi, sepuluh juta akan menyertai kami dan mereka akan datang dengan ikhlas.” (Ibid, hlm. 682)

Bagaimanakah orang munafiqin harus ditangani?

Berbalik kepada soalan yang diajukan pada mulanya, apakah yang menyebabkan seseorang itu munafiq? Jika anda bertanya kepada seseorang siapakah orang munafik itu, bolehkah kami menunjukkannya? Patutkah kita tunjukkan mereka? Mudah-mudahan, kita tahu sekarang apa itu munafiq dan betapa pentingnya mengenal pasti munafiqat dan menghapuskannya. Tetapi, patutkah kita menunjukkan munafiqin? Contoh para Sahabat ialah mereka mengetahui siapakah orang munafik itu, namun, mereka pada umumnya teragak-agak untuk melabel seseorang secara terbuka sebagai munafiq selagi mereka mengaku sebagai orang yang beriman. Mereka akan memanggil tingkah laku munafiqat apabila mereka melihatnya dan mereka akan memberitahu Nabi (saw) walaupun itu adalah ahli keluarga mereka sendiri.

Hazrat Musleh-e-Maud (ra) berkata:

"Apabila saya menyuruh kamu menentang munafiqin, itu bermakna mengetahui aktiviti mereka dan memberitahu Jamaat tentangnya." (Anwar-ul-Ulum, Jilid 10, hlm. 93)

Beliau berkata bahawa adalah menjadi kewajipan setiap mukmin untuk menghalang fitnah orang munafiqin.

Menjadi tanggungjawab kita untuk bermunafiqat apabila kita melihatnya. Kita tidak menilai niat orang, kita melihat tindakan mereka. Jika kita menilai niat orang, maka kita akan memburu ahli sihir, yang dilarang. Tindakan mereka itulah yang kita lihat. Jika tindakan mereka adalah munafiqat, kita harus menyeru tindakan itu. Jika mereka memperbaharui diri mereka, maka Allah Maha Pengampun dan Maha Penyayang dan kita seharusnya begitu. Jika mereka tidak melakukannya, maka kita harus memisahkan diri dari mereka dan memberitahu Khalifah.

Menyeru munafiqat mematahkannya kerana munafiqin sememangnya ingin bersembunyi. Sekadar memaklumkan kepada Khalifah dan Jamaat adalah sangat berkesan kerana mereka tidak mahu corak kemunafikan dalam tingkah laku mereka didokumentasikan dalam apa jua cara. Menyeru kemunafikan mereka itu sahaja yang diperlukan kerana tidak ada pembelaan untuk kemunafikan. Munafiqeen bertentangan dengan diri mereka sendiri dan tingkah laku mereka memalukan di mata orang mukmin dan orang kafir yang jujur. Ia sangat memalukan dalam undang-undang yang hanya mendedahkannya membuatkan ia takut.

Semoga Allah Taala melindungi kita dari orang munafiqin dan dari munafiqat.

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad