Munafiqeen: – Bahagian II
Munafiqeen: Bagaimana untuk mengenal pasti dan menangani kemunafikan – Bahagian II
2hb
Disember 20220
Kemas
Kini Terakhir pada 2 Disember 2022
Rizwan
Khan, Mubaligh, Connecticut, Amerika Syarikat
Diterjemahkan
oleh Musa Bin Masran
Mereka
yang beriman tetapi bersahabat dengan orang munafik
Kemudian
ada orang-orang yang beriman tetapi mereka bersahabat dengan orang-orang
munafiq:
Allah
Taala berfirman:
لَئِنۡ لَّمۡ يَنۡتَهِ الۡمُنٰفِقُوۡنَ وَالَّذِيۡنَ فِيۡ قُلُوۡبِهِمۡ مَّرَضٌ وَّالۡمُرۡجِفُوۡنَ فِي الۡمَدِيۡنَةِ لَنُغۡرِيَنَّكَ بِهِمۡ
“Jika
orang-orang munafik, orang-orang yang ada penyakit di dalam hatinya, dan
orang-orang yang menimbulkan kekacauan di dalam kota itu tidak berhenti,
niscaya Kami akan menyuruh kamu mengambil tindakan terhadap mereka”. (Surah Al-Mu’minun,
Bab.33: Ayat.61)
Ayat
ini menerangkan semua jenis munafiqin yang diterangkan setakat ini.
"Orang-orang munafik" tidak percaya dalam hati mereka tetapi mengaku
beriman. “Orang-orang yang ada penyakit dalam hatinya” bercampur aduk dalam
hati mereka iman dan kemunafikan. "Orang-orang yang menimbulkan kekacauan
di kota" adalah orang-orang mukmin yang bersahabat dengan orang-orang
munafik.
Allah
Taala berfirman tentang sahabat orang munafik:
وَفِیۡکُمۡ سَمّٰعُوۡنَ لَہُمۡ
ؕ وَاللّٰہُ عَلِیۡمٌۢ بِالظّٰلِمِیۡنَ
“Dan
di antara kamu ada orang yang mau mendengarkan mereka [iaitu. orang munafiq].
Dan Allah mengetahui orang-orang yang zalim.” (Surah At-Taubah, Bab.9: Ayat.47)
Hazrat
Musleh-e-Maud (ra) menggambarkan ciri-ciri sahabat orang munafik:
“Mereka
menyebarkan bantahan orang munafiqin. Seorang munafiq berkata bahawa Jamaat itu
rosak, dan seperti burung kakak tua, dia mengulangi kalimat ini, dan, ke mana
sahaja dia pergi, dia berkata bahawa Jamaat itu rosak. Dia seorang mukmin
tetapi dia seorang mukmin yang bodoh dan jahil; seorang mukmin yang menjadi
alat munafiqin.” (Khutbat-e-Mahmud, 5 Ogos 1938, hlm. 501)
Orang-orang
ini mempunyai tujuan yang unik untuk orang munafiq kerana apabila mereka
menyebarkan perselisihan, mereka kadang-kadang tidak berkesan kerana
orang-orang yang beriman tahu mereka adalah munafiqin, jadi orang-orang yang
beriman menolak apa yang mereka katakan kerana mencipta perselisihan adalah
kebiasaan mereka. Namun, apabila orang-orang mukmin naif yang bersahabat dengan
orang-orang munafik ini, mengulangi bantahan yang sama secara membabi buta,
maka orang-orang munafiqin menggunakannya untuk menambah kesahihan dakwaan
mereka. Mereka menunjuk kepada mereka dan mengatakan propaganda mereka mesti
benar kerana orang-orang beriman yang ikhlas ini mengulanginya. Mereka
bersembunyi di sebalik orang-orang beriman yang bodoh dan jahil ini dan
menggunakan mereka sebagai alat.
Hazrat
Musleh-e-Maud (ra) berkata, “Inilah yang dilakukan oleh seorang munafiq, mereka
'membisikkan ke dalam hati manusia,' (Surah An-Nas, Bab.114: Ayat.6) mereka membuat
cadangan jahat dalam hati manusia dan
kemudian kembali. jauh.” (Khutbat-e-Mahmud, 5 Ogos 1938, hlm. 501)
Rakan-rakan
orang munafik ini adalah orang yang benar-benar percaya bahawa mereka ikhlas,
mereka telah merasionalkan tindakan mereka dan meyakinkan diri mereka bahawa
mereka hanya cuba mempromosikan keamanan. Namun, tindakan mereka adalah
munafik. Para munafiqin mengambil kesempatan dari betapa naifnya mereka. Jika
orang-orang mukmin ini tidak memperbaharui diri mereka, mereka mungkin akan
mengalami nasib yang sama seperti orang munafiqin. Hazrat Musleh-e-Maud (ra)
berkata:
“Walaupun
mereka tidak menjadi munafiqin, kadang-kadang mereka mendapat azab munafiqin
daripada Allah Taala kerana Dia berfirman,
وَلَا تَرۡكَنُوۡۤا اِلَي الَّذِيۡنَ
ظَلَمُوۡا فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ
‘Dan
janganlah kamu cenderung kepada orang-orang yang zalim yang menyebabkan kamu
disentuh api neraka.’ (Surah Hud, Bab.11: Ayat.114)
“Ayat
ini memberitahu kita bahawa orang yang tidak zalim, kadang-kadang jatuh ke
dalam neraka kerana persahabatan mereka dengan orang yang zalim. Oleh itu,
golongan munafiqin ini bukanlah munafiq dalam akidah mereka, tetapi
persahabatan dengan munafiqin adalah kebiasaan dan pengiktirafan mereka, maka
mereka dikira sebagai golongan munafiqin.” (Khutbat-e-Mahmud, 5 Ogos 1938, hlm.
501)
Jenis
tingkah laku ini wujud pada zaman Nabi (saw). Al-Qur’an menerangkan khabar
angin yang disebarkan oleh munafiqin terhadap Hazrat Aisha (ra) dan bagaimana
mereka menggunakannya untuk menyebarkan perselisihan terhadap Nabi (saw).
Sebilangan orang beriman yang ikhlas melakukan kesilapan besar dengan
mengulangi khabar angin yang dimulakan oleh orang munafiqin. Dari kisah ini,
jelaslah akibat bersahabat dengan munafiqin.
Bukan
satu kesalahan yang kecil untuk memilih untuk menjadi sahabat dan penolong
orang-orang yang disifatkan Allah Taala sebagai pasti berada di kedalaman
Neraka yang paling bawah.
“Mereka
adalah penolong orang-orang yang zalim yang telah difirmankan oleh Allah Ta’ala
bahwa mereka akan dilemparkan ke dalam neraka yang paling dalam.”
(Khutbat-e-Mahmud, 5 Ogos 1938, hlm. 504-505)
Kita
hendaklah memisahkan diri daripada munafiqin
Mengapakah
api itu menyentuh orang yang cenderung kepada orang yang zalim? Jawapan kepada
persoalan ini terletak pada bagaimana mereka berkawan dengan orang munafiqin
pada mulanya.
Munafiqeen
takut menguji air untuk melihat siapa yang bersama mereka. Mereka akan mengatakan
sesuatu terhadap Khalifah dengan cara yang boleh mempunyai dua makna, jadi
mereka mempunyai penafian yang munasabah sekiranya kita memanggil mereka kerana
kemunafikan mereka. Mereka bercakap secara sinis dan kemudian memutuskan
selepas itu berdasarkan reaksi kita sama ada mereka bergurau atau tidak. Jenis
tingkah laku curang ini adalah menjengkelkan kepada mana-mana orang yang
beriman atau tidak percaya dengan harga diri. Al-Qur;an berfirman:
وَلَتَعۡرِفَنَّهُمۡ فِيۡ لَحۡنِ
الۡقَوۡلِ
“Dan
sesungguhnya engkau akan mengenali mereka dengan nada percakapan mereka.”
(Surah Muhammad, Bab.47: Ayat.31)
“Seorang munafik menghadapi dua arah. Dia
tidak pernah bercakap secara lurus dan sentiasa memanjakan diri dengan ucapan
yang samar-samar dan samar-samar sehingga ia menyampaikan satu rasa kepada
seseorang dan rasa lain kepada orang lain." (Ulasan Lima Jilid Bahasa
Inggeris Surah Muhammad, Bab.47: Ayat.31)
“Orang
munafik ialah orang yang bermuka dua yang pada umumnya menggunakan bahasa yang
terdedah kepada makna berganda. Ini dia lakukan untuk melepaskan dirinya
daripada kedudukan yang janggal, di mana, sekiranya satu pembinaan ucapannya
menyebabkan dia menghadapi masalah, dia mungkin dapat mengelakkan akibat itu
dengan meletakkan pembinaan yang agak berbeza padanya." (Ulasan Lima Jilid
Bahasa Inggeris Surah Muhammad, Bab.47: Ayat.11)
Jika
kamu menyeru mereka atas kemunafikan mereka, mereka akan mengatakan mereka
hanya bergurau. Allah Subhanahu wa Ta’ala menggambarkan tingkah laku orang
munafiq ini di dalam Al-Qur’an:
وَلَئِنۡ سَاَلۡتَہُمۡ لَیَقُوۡلُنَّ اِنَّمَا کُنَّا
نَخُوۡضُ وَنَلۡعَبُ ؕ قُلۡ اَبِاللّٰہِ وَاٰیٰتِہٖ وَرَسُوۡلِہٖ کُنۡتُمۡ تَسۡتَہۡزِءُوۡنَ
“Dan
jika kamu menanyai mereka, niscaya mereka akan menjawab, ‘Kami hanyalah
bercakap kosong dan bersenda gurau.’ Katakanlah, ‘Apakah dengan Allah,
ayat-ayat-Nya dan Rasul-Nya kamu memperolok-olokkannya? (Surah At-Taubah, Bab.9:
Ayat.65)
Mereka
menyemak reaksi kita untuk melihat sama ada kita menghormati Allah dan
tanda-tanda-Nya dan Khalifah-Nya dan Jamaat-Nya, atau jika kita sebenarnya
seperti mereka. Mereka boleh mencari satu sama lain kerana mereka dapat
mengenali sifat licik dan hipokrit orang seperti mereka. Mereka mempunyai
pertalian antara satu sama lain. Allah Taala menerangkan dalam Al-Qur’an bahawa
mereka saling berkaitan antara satu sama lain dan serupa.
اَلۡمُنٰفِقُوۡنَ وَالۡمُنٰفِقٰتُ بَعۡضُهُمۡ مِّنۡۢ بَعۡضٍ
“Orang-orang munafik, lelaki dan perempuan,
semuanya saling berkaitan.” (Surah At-Taubah, Bab.9: Ayat.67)
Mereka
yang mempunyai pertalian dengan mereka, mula menyertai sidang mereka dan secara
beransur-ansur menjadi semakin seperti mereka. Ia bukan kesilapan kecil untuk
mengutamakan orang munafiqin sebagai sahabat daripada orang beriman yang
ikhlas.
Jika
kita menyertai sidang mereka dan bertolak ansur dengan tidak menghormati Allah
dan tanda-tanda-Nya dan Khalifah-Nya, kita hilang rasa hormat dan
beransur-ansur menjadi seperti mereka. Allah Taala berfirman:
اِذَا سَمِعۡتُمۡ اٰیٰتِ اللّٰہِ یُکۡفَرُ بِہَا وَیُسۡتَہۡزَاُ
بِہَا فَلَا تَقۡعُدُوۡا مَعَہُمۡ حَتّٰی یَخُوۡضُوۡا فِیۡ حَدِیۡثٍ غَیۡرِہٖۤ ۫ۖ اِنَّکُمۡ
اِذًا مِّثۡلُہُمۡ ؕ اِنَّ اللّٰہَ جَامِعُ الۡمُنٰفِقِیۡنَ وَالۡکٰفِرِیۡنَ فِیۡ جَہَنَّمَ
جَمِیۡعا
“[…]
apabila kamu mendengar ayat-ayat Allah diingkari dan diperolok-olokkan, maka
janganlah kamu duduk bersama mereka sehingga mereka bercakap selain daripada
itu; kerana jika demikian kamu akan menjadi seperti mereka. Sesungguhnya Allah
akan mengumpulkan orang-orang munafik dan orang-orang kafir di dalam neraka jahannam
bersama-sama; (Surah An-Nisa, Bab.4: Ayat.141)
Hazrat
Musleh-e-Maud (ra) menjelaskan adalah sangat penting untuk memotong akar
munafiqat, jika tidak, janji Khilafah akan terancam.
Dia
memetik bahawa Hazrat Uthman (ra) berkata, “‘Kamu membiarkan orang yang
menyebarkan kekacauan masuk ke rumah kamu dan kamu bercakap dengan mereka.
Akibatnya, orang-orang ini menjadi berani. Akibat dari kelalaian kamu ini ialah
keberkatan Khilafah akan berakhir dan persatuan umat Islam akan dibiarkan
berselerak.' Sekarang lihat, apa yang Hazrat Uthman (ra) katakan itulah yang
berlaku.'” (Anwar-ul-Ulum, Vol. 25, ms 415-416)
Hazrat
Musleh-e-Maud (ra) berkata:
“Jika
kamu ingin membela orang munafiqin dan melindungi mereka, maka aku bertanya
kepadamu apakah kamu sanggup memelihara tikus yang mati akibat wabak di
rumahmu, maka aku akan mengerti bahwa kamu adalah orang yang jujur.”
(Khutbat-e-Mahmud, 16 Oktober 1936, hlm. 681)
Analogi
ini sesuai kerana, seperti yang telah disebutkan sebelum ini, makna akar
perkataan ini merangkumi makna lubang di bumi yang mempunyai dua hujung terbuka
yang dimasuki tikus, menyembunyikan satu hujung dan membiarkan satu lagi
terdedah. Kami menjaga kesihatan fizikal kami, jadi jika kami menemui tikus
yang mati akibat wabak di rumah kami, kami akan segera membuangnya kerana kami
tidak mahu penyakit itu merebak di rumah kami. Apabila kita menjaga kesihatan
rohani kita, maka jika kita menemui seorang munafiq, kita harus melakukan
perkara yang sama untuk menyelamatkan diri daripada penyakit mereka.
Hazrat
Musleh-e-Maud (ra) berkata:
“Orang-orang
yang terus berjumpa dengan munafiqin kerana kerabat atau kekasih, saya berikan
hujah yang muktamad selepas itu mereka bertanggungjawab, dan saya katakan
mereka pasti akan dicela oleh Allah. Kamu menjadikan Tuhan dan agama-Nya
sebagai mainan dan meremehkannya, tetapi kelicikan dan kesombongan kamu tidak
akan membantu kamu sedikit pun di hadapan Tuhan. Sesiapa yang mendorong orang
munafiq dengan perbuatan dan tingkah lakunya, hendaklah mendengar dengan jelas
bahawa Allah Taala akan menghinakan mereka di dunia di hadapan kita dan di
akhirat di hadapan-Nya. Maka jauhilah musuh dan munafiqin, dan apabila mereka
mengatakan sesuatu yang munafik, pisahkanlah dirimu dari mereka.
“Apabila
kamu melihat seseorang membantah Jamaat secara umumnya di kalangan orang, tahu
bahawa dia adalah seorang munafiq dan meninggalkannya, sambil membaca
hawqalah.” (Anwar-ul-Ulum, Jilid 14, hlm. 23)
Mereka
yang menyertai majlis-majlis munafiqin dan mendengar penghinaan mereka terhadap
tanda-tanda Allah adalah bersubahat kerana sokongan moral senyap mereka yang
menjadikan orang munafiqin lebih berani dan lebih berani dalam aktiviti mereka.
Seandainya mereka melaungkan munafiqat mereka dengan keberanian seorang mukmin,
orang-orang munafiq itu tidak akan berani mengangkat kepala lagi di hadapan
mereka.
Pemergian
orang munafiqin tidaklah rugi bagi Jamaat, ia adalah manfaat
Kehadiran
para munafiqin hanyalah sumber masalah, dan jika mereka pergi, ia akan menjadi
lega. Allah Taala berfirman:
لَوۡ خَرَجُوۡا فِیۡکُمۡ مَّا زَادُوۡکُمۡ اِلَّا
خَبَالًا وَّلَا۠اَوۡضَعُوۡا خِلٰلَکُمۡ یَبۡغُوۡنَکُمُ الۡفِتۡنَۃَ
“Sekiranya
mereka pergi bersama-sama kamu, niscaya mereka tidak menambah kepadamu selain
kesusahan, dan akan tergesa-gesa ke sana ke mari di tengah-tengah kamu, mencari
[menciptakan] perselisihan di antara kamu. […]” (Surah at-Taubah, Bab.9: Ayat.47)
Dalam
Islam, kualiti adalah yang penting, bukan kuantiti. Apabila orang munafiq
meninggalkan Nabi (saw) sebelum perang Uhud, adakah ia merugikan umat Islam?
Adakah mereka akan terus mempertaruhkan nyawa mereka di barisan hadapan bersama
umat Islam? Sudah tentu tidak. Kehadiran mereka hanya akan menimbulkan lebih
banyak masalah, dan apabila Nabi (saw) mengejar tentera Mekah selepas perang Uhud,
baginda hanya mengizinkan orang-orang mukmin yang tulus kehormatan itu untuk
yang menemaninya semasa perang Uhud.
"Kekuatan
masyarakat yang didirikan oleh Tuhan bukan pada jumlah mereka, kekuatan mereka
terletak pada keimanan dan keikhlasan mereka." (Khutbat-e-Mahmud, 16
Oktober 1936, hlm. 668)
Angka-angka
yang ditambahkan oleh munafiqin ke dalam Jamaat adalah tidak ada nilainya bagi
Islam dan Ahmadiyah, malah menjadi sumber masalah.
Jika
seorang munafik meruntuhkan Khalifah dari dalam dan aktiviti mereka merosakkan
Jamaat, maka kita perlu memilih sama ada kita mahu belas kasihan kepada munafiq
atau Jamaat. Dengan memohon belas ihsan bagi seorang munafiq, kami menahan
belas kasihan kami dari Khalifah dan Jamaat.
Hazrat
Musleh-e-Maud (ra) berkata ia bukan ungkapan belas kasihan untuk meninggalkan
rumpai di taman, mereka akan melemaskan tumbuhan yang dimaksudkan untuk
berkembang. (Khutbat-e-Mahmud, 18 November 1949, hlm. 390)
Hazrat
Masih Mau’ud berkata:
“Hakikatnya,
sawah yang diusahakan dengan banyak tenaga dan masak itu juga mengandungi
beberapa rumpai yang terpaksa ditebang dan dibakar. Begitulah hukum alam, dan Jamaat
kita tidak terkecuali.” (Essence of Islam, Vol. 4, hlm. 252)
Hazrat
Musleh-e-Maud (ra) berkata:
“Munafiqeen
memisahkan diri sama sekali tidak boleh merugikan Jamaat. Sebaliknya, ia adalah
satu cara untuk kemajuan tanpa had.” (Khutbat-e-Mahmud, 16 Oktober 1936, hlm.
685)
“Gunakan
akal, kemudian berdoa dan bertaubat kepada Tuhan Yang Maha Esa, kemudian
bekerja dengan nekad dan berani, jangan pengecut dan takut, dan jangan
menyangka kehilangan sepuluh atau dua puluh ribu orang akan menyebabkan
kerugian. Walaupun sejuta orang pergi, sepuluh juta akan menyertai kami dan
mereka akan datang dengan ikhlas.” (Ibid, hlm. 682)
Bagaimanakah
orang munafiqin harus ditangani?
Berbalik
kepada soalan yang diajukan pada mulanya, apakah yang menyebabkan seseorang itu
munafiq? Jika anda bertanya kepada seseorang siapakah orang munafik itu,
bolehkah kami menunjukkannya? Patutkah kita tunjukkan mereka? Mudah-mudahan,
kita tahu sekarang apa itu munafiq dan betapa pentingnya mengenal pasti
munafiqat dan menghapuskannya. Tetapi, patutkah kita menunjukkan munafiqin?
Contoh para Sahabat ialah mereka mengetahui siapakah orang munafik itu, namun,
mereka pada umumnya teragak-agak untuk melabel seseorang secara terbuka sebagai
munafiq selagi mereka mengaku sebagai orang yang beriman. Mereka akan memanggil
tingkah laku munafiqat apabila mereka melihatnya dan mereka akan memberitahu
Nabi (saw) walaupun itu adalah ahli keluarga mereka sendiri.
Hazrat
Musleh-e-Maud (ra) berkata:
"Apabila
saya menyuruh kamu menentang munafiqin, itu bermakna mengetahui aktiviti mereka
dan memberitahu Jamaat tentangnya." (Anwar-ul-Ulum, Jilid 10, hlm. 93)
Beliau
berkata bahawa adalah menjadi kewajipan setiap mukmin untuk menghalang fitnah
orang munafiqin.
Menjadi
tanggungjawab kita untuk bermunafiqat apabila kita melihatnya. Kita tidak
menilai niat orang, kita melihat tindakan mereka. Jika kita menilai niat orang,
maka kita akan memburu ahli sihir, yang dilarang. Tindakan mereka itulah yang
kita lihat. Jika tindakan mereka adalah munafiqat, kita harus menyeru tindakan
itu. Jika mereka memperbaharui diri mereka, maka Allah Maha Pengampun dan Maha
Penyayang dan kita seharusnya begitu. Jika mereka tidak melakukannya, maka kita
harus memisahkan diri dari mereka dan memberitahu Khalifah.
Menyeru
munafiqat mematahkannya kerana munafiqin sememangnya ingin bersembunyi. Sekadar
memaklumkan kepada Khalifah dan Jamaat adalah sangat berkesan kerana mereka
tidak mahu corak kemunafikan dalam tingkah laku mereka didokumentasikan dalam
apa jua cara. Menyeru kemunafikan mereka itu sahaja yang diperlukan kerana
tidak ada pembelaan untuk kemunafikan. Munafiqeen bertentangan dengan diri
mereka sendiri dan tingkah laku mereka memalukan di mata orang mukmin dan orang
kafir yang jujur. Ia sangat memalukan dalam undang-undang yang hanya
mendedahkannya membuatkan ia takut.
Semoga
Allah Taala melindungi kita dari orang munafiqin dan dari munafiqat.
Comments
Post a Comment