Munafiqeen: – Bahagian I

 AlHakam

Munafiqeen: Bagaimana untuk mengenal pasti dan menangani kemunafikan – Bahagian I

25hb November 20220

Kemas Kini Terakhir pada 25 November 2022

Rizwan Khan, Mubaligh, Connecticut, Amerika Syarikat

Diterjemahkan oleh Musa Bin Masran

Munafiqeen

Munafiqat – kemunafikan – dalam Islam bukanlah topik baru, munafiqat yang menjadi punca gangguan semasa Khilafat-e-Rasyidah. Bukan orang-orang kafir yang memecahkan kesatuan umat Islam, tetapi orang-orang munafik, mereka yang mengaku memberi bai‘at kepada Khalifah tetapi secara terang-terangan menentangnya di belakangnya, yang memecahkan kesatuan masyarakat Islam.

Hazrat Khalifatul Masih V, (semoga Allah menjadi Penolongnya), telah menjelaskan gangguan tersebut secara terperinci dalam Khutbah Jumaatnya mengenai Khulafa-e-Rasyidin, khususnya semasa Khilafah Hazrat Uthman (ra) dan Hazrat Ali (ra). Kita diajar pelajaran dari sejarah ini supaya kita boleh belajar daripadanya.

Munafiqeen wujud dalam setiap komuniti ilahi. Ini adalah gangguan yang perlu diambil serius hari ini. Gangguan yang berlaku dalam sejarah awal Islam adalah akibat daripada tidak mengambil munafiqin secara serius seperti yang sepatutnya.

Hazrat Musleh-e-Maud (ra) berkata:

“Sesetengah orang bodoh dalam Jamaat tidak menganggap serius gangguan orang munafiqin dan mengatakan bahawa Allah akan melindungi gerakan ini. Tidakkah mereka melihat apa yang dilakukan oleh orang jahat dari anak-anak Hazrat Abu Bakr (ra) semasa zaman Hazrat Uthman (ra)? Mereka [umat Islam] juga menyangka Tuhan adalah Pelindung Islam dan mereka lalai dalam menentang kekacauan dan setiap Muslim hingga hari ini menangisi akibatnya.” (Khutbat-e-Mahmud, 27 Julai 1956, hlm. 319-320)

Soalan-soalan yang penting untuk dijawab ialah: Apakah yang menjadikan seseorang itu munafiq? Bagaimanakah kita mengenal pasti mereka? Bolehkah kita menujukkan mereka? Patutkah kita tunjukkan mereka? Kita akan mulakan dengan mengkaji pelbagai jenis munafiqin.

Mereka yang beriman tetapi hilang iman

Salah satu jenis munafiqin ialah mereka yang beriman tetapi kemudian hilang iman. Allah Taala berfirman:

لَا تَعۡتَذِرُوۡا قَدۡ كَفَرۡتُمۡ بَعۡدَ اِيۡمٰنِكُمۡ

“Jangan beri alasan. Sesungguhnya kamu telah kafir sesudah beriman”. (Surah at-Taubah, Bab.9: Ayat.66)

Ayat ini menunjukkan bahawa mereka benar-benar beriman pada satu ketika. Mereka percaya kepada Khalifah pada suatu ketika dan dengan ikhlas memberi bai‘at, tetapi kemudian mereka kehilangan kepercayaan dan mula menentangnya secara curang.

Kewajipan akhlak munafiqin untuk meninggalkannya

Jika seseorang memutuskan mereka tidak lagi mempercayai sesuatu agama dan mereka mahu menentangnya, mereka harus mempunyai maruah diri untuk meninggalkan agama itu dan menentangnya secara terbuka.

Hazrat Musleh-e-Maud (ra) berkata:

“Jika seseorang tidak berpuas hati dengan organisasi atau doktrin sesebuah komuniti, dia harus memisahkan dirinya daripada mereka, tidak tinggal di dalamnya dan cuba mencipta perselisihan.” (Tafsir-e-Kabir, Jilid 1, hlm. 177)

Kedua-dua orang yang beriman dan tidak percaya boleh bersetuju bahawa jika seseorang tidak berpuas hati dengan organisasi, maka mereka harus meninggalkan organisasi itu daripada tinggal di dalamnya dan menyebarkan kekacauan. Berada di dalam Jamaat dan bai'at Khalifah, dan kemudian menentangnya di belakangnya, adalah memalukan di mata sesiapa yang mempunyai harga diri.

Adalah menjadi kewajipan moral orang munafiqin untuk meninggalkan, tidak berpura-pura beriman dan menjadi sebahagian daripada masyarakat beragama dan kemudian bertindak khianat terhadapnya. Inilah sebabnya orang munafiqin sangat terhina di mata dunia dan di hadapan Allah Taala. Aib ini terdapat pada akar kata munafiq itu sendiri. Menurut kamus, akar bahasa Arab munafiq mempunyai makna berikut:

نَافَقَ اليَرْبُوع ُ ertinya, tikus yang dikenali sebagai yarbu‘ telah membawa dirinya ke lubangnya. النَّافِقَاءُ bermaksud lubang di bumi yang mempunyai dua hujung terbuka, yang dimasuki tikus, menyembunyikan satu hujung dan membiarkan satu lagi terdedah, supaya pada masa bahaya ia boleh memanfaatkan hujung yang tersembunyi dan melarikan diri melaluinya. النفق bermaksud lubang atau laluan melalui bumi menuju ke suatu tempat melalui bukaan di hujung yang lain. النفاق bermaksud memasuki iman melalui satu pintu dan meninggalkannya melalui pintu yang lain; bertindak hipokrit. المنافق bermaksud orang yang menyembunyikan kekufuran dalam hatinya dan menyatakan kepercayaan dengan lidahnya; seorang yang munafik. (Aqrab, Taj & Mufradat)” (Komentar Lima Jilid Bahasa Inggeris Bab.9: Ayat. 67)

Orang munafiq itu seperti tikus. Orang kafir tidak semestinya begini. Sekurang-kurangnya di kalangan orang-orang kafir, ada yang seperti singa, dan apabila mereka menerima Islam, sifat-sifat mereka disalurkan dengan betul dan mereka menjadi singa Allah. Satu perkara yang positif pada orang kafir ialah terdapat ramai yang apabila mereka beriman, sifat keberanian dan ketegasan mereka menjadikan mereka orang yang paling dihormati dalam sejarah Islam.

Nabi (saw) bersabda:

“Anda lihat bahawa manusia adalah berbeza sifat. Mereka yang terbaik pada zaman jahiliah, juga yang terbaik dalam Islam jika mereka memahami ilmu agama

“Dan kamu akan dapati seburuk-buruk manusia ialah yang bermuka dua. Dia datang dengan satu muka kepada mereka dan dengan muka yang lain kepada yang lain.” (Sahih Bukhari, Keutamaan dan kelebihan Nabi (saw) dan para Sahabatnya, hadis no. 3493)

Kita boleh menghargai beberapa kualiti Kafir, tetapi ketiadaan tulang belakang seorang munafiq memalukan mereka. Orang munafiq adalah seperti tikus sama ada di kalangan orang mukmin atau orang kafir. Sifat munafiqin yang bermuka dua ini merupakan sumber kehinaan bagi mereka di dunia dan akhirat. Inilah sebabnya mengapa mereka digambarkan sebagai orang yang paling teruk:

اِنَّ الۡمُنٰفِقِيۡنَ فِي الدَّرۡكِ الۡاَسۡفَلِ مِنَ النَّارِ

“Sesungguhnya orang-orang munafik itu berada di tempat yang paling bawah dari neraka; (Surah an-Nisa, Bab.4: Ayat.146)

Hazrat Masih Mau’ud bersabda:

“Ingatlah bahawa sesungguhnya orang munafiq itu lebih buruk daripada orang kafir kerana orang kafir sekurang-kurangnya mempunyai keberanian dan ketegasan. Beliau dengan berani menyatakan penentangannya. Seorang munafiq tidak mempunyai keberanian dan ketegasan, dia menyembunyikan penentangannya.” (Malfuzat, Jilid 8, hlm. 293)

Hazrat Musleh-e-Maud (ra) menjelaskan bahawa Nabi (saw) tidak pernah memaksa sesiapa pun, tetapi kerana baginda mempunyai kerajaan, seseorang boleh salah faham dan mengatakan bahawa orang munafik takut kepada pedangnya. Walau bagaimanapun: "Dalam zaman yang damai di mana tidak ada sesiapa yang boleh membahayakan sesiapa, jika perangai seseorang cenderung kepada kemunafikan, mereka adalah orang yang sangat jahat. Jika seseorang melakukan munafiqat sekarang, mereka seribu kali lebih buruk dalam kemunafikan mereka daripada pada zaman Nabi (saw).” (Khutbat-e-Mahmud, 25 September 1914, hlm. 183)

Sesetengah munafiqin berkata mereka tinggal di Jamaat kerana takut tekanan sosial daripada keluarga mereka. Tetapi bagaimana mereka memanggil keberanian untuk membuat sebarang keputusan dewasa lain dalam hidup mereka? Alasan-alasan ini adalah kebudak-budakan dan harus dipanggil sedemikian. Bagaimana mereka memutuskan dengan siapa mereka mahu berkahwin? Jika mereka ingin berkahwin dengan seseorang, dan ibu bapa atau nenek mereka memberi tekanan sosial kepada mereka untuk berkahwin dengan orang lain, adakah mereka sangat taat kepada ibu bapa mereka sehingga mereka akan mengikut membuta tuli? Alasan ini tidak boleh diterima oleh mana-mana orang dewasa. Bagaimanakah mereka membuat sebarang keputusan tentang kehidupan mereka sebagai orang dewasa?

Ciri-ciri munafiqin

Salah satu tanda munafiqin tersebut ialah mereka tidak akan mengadu kepada Khalifah apabila mereka mempunyai aduan atau bantahan terhadapnya atau Jamaat, malah mereka akan menyebarkan keburukan terhadapnya di kalangan Jamaat.

Jika mereka mempunyai bantahan terhadap Khalifah atau Jamaat, mereka harus berkongsi dengan Khalifah, atau mereka yang dilantik untuk reformasi dalam Jamaah. Ada kemungkinan seseorang telah menimbulkan perselisihan pendapat dengan Khalifah di dalam hatinya. Walau bagaimanapun, adalah menjadi kewajipannya untuk mengemukakan keraguannya kepada Khalifah, supaya dia dapat menghilangkan keraguan itu. (Minhaj-ut-Talibeen, Anwar-ul-Uloom, jld. 9, hlm. 162-164) Perselisihan pendapat dibenarkan, tetapi tidak taat dan menentang. Munafiq ialah seseorang yang menyebarkan fitnah terhadap Khalifah di kalangan manusia melalui perbuatan atau perkataan mereka. Jika perbuatan mereka meruntuhkan Khalifah dan Jamaat, sedangkan mereka memberi bai‘at kepada Khalifah, maka yang mereka lakukan adalah munafiqat.

Khalifah adalah orang yang mereka beri bai‘at. Mereka tidak mempunyai alasan untuk tidak berkongsi dengan Khalifah jika mereka ikhlas. Jika mereka tidak mempercayai Khalifah, yang mereka dakwa percaya dipilih oleh Tuhan, siapa yang boleh mereka percayai? Jika mereka tidak fikir dia akan berlaku adil, apakah erti bai‘at mereka?

Diriwayatkan dalam Sahih Bukhari:

“Pada hari [peperangan] Hunain, Rasulullah (saw) telah memberi nikmat kepada beberapa orang dalam pembahagian harta rampasan […] Kemudian seseorang datang dan berkata, 'Demi Allah, dalam pembahagian ini tidak berlaku keadilan dan tidak juga keredaan Allah. telah dituju.' Aku berkata [kepadanya], 'Demi Allah, aku akan memberitahu Nabi [saw] [apa yang kamu katakan],'”

Bahagian riwayat ini mengajar kita bahawa para Sahabat akan memberitahu Nabi (saw) jika ada yang mengatakan sesuatu yang munafik dan juga menjadi tanggungjawab kita untuk memberitahu Khalifah. Pencerita meneruskan:

“Aku pergi dan memberitahunya, dan dia berkata, ‘Jika Allah dan Rasul-Nya tidak berlaku adil, siapa lagi yang akan berlaku adil? Semoga Allah mengasihani Musa, kerana dia telah disakiti dengan lebih daripada ini, namun dia tetap bersabar.’” (Sahih Bukhari, Seperlima dari Rampasan di jalan Allah (Khumus), hadis no. 3150)

Sekarang, bagaimana orang munafiq boleh mendakwa bahawa Khalifah benar-benar dilantik oleh Tuhan dan memberi bai‘at kepadanya jika mereka tidak percaya bahawa dia adalah adil? Nabi (saw) juga terpaksa berhadapan dengan orang munafiqin seperti ini yang akan menyerangnya di belakangnya, seperti yang dilakukan oleh Hazrat Musa (as).

Hazrat Musleh-e-Maud (ra) telah berkata:

“Orang-orang munafik sangat bodoh sehingga, di satu pihak, dalam duduk mereka, mereka bercakap tentang apa yang mereka anggap sebagai kejahatan dalam Jamaah dan Nizam, tetapi apabila seorang mukmin bertemu dengan mereka dan menyuruh mereka menyampaikan ini kepada Khalifatul Masih mereka. katakan mereka tidak mahu memperbesarkan perkara yang sia-sia.

“Di satu pihak mereka menyebarkan hasutan dan perselisihan, di sisi lain, mereka menyatakan mereka membenci perselisihan, walaupun cara mereka mengkritik adalah hasutan itu sendiri. Tetapi apabila mereka ditanya mengapa mereka tidak menyebut aduan mereka kepada Khalifatul Masih, mereka berpura-pura menjadi pembaharu yang hebat dan berkata bahawa 'kami tidak mahu memulakan sebarang perselisihan, jika kami mengadu, maka apa yang akan dia katakan?' (Khutbat-e-Mahmud, 5 Ogos1938, hlm. 491)

Jika ini Para munafiqin ikhlas berkata mereka ingin mempromosikan keamanan, mereka akan berkongsi bantahan mereka dengan Khalifah. Tetapi mereka menyebarkan perselisihan dengan berjalan di belakangnya. Ini adalah munafiqat.

Hazrat Musleh-e-Maud (ra) berkata:

“Jika objektif mereka hanyalah reformasi, mereka sepatutnya membawa mereka yang bertanggungjawab dalam Nizam untuk menyedari isu itu, dan bukannya mengadakan sidang berasingan dan menyatakannya di sana”. (Khutbat-e-Mahmud, 5 Ogos 1938, hlm. 505)

“Tanda paling besar dari munafiqat seseorang ialah mereka tidak akan mengadu kepada orang yang diadukannya, sebaliknya mereka akan menyebarkan sangkaan buruk terhadap mereka di kalangan manusia. Melihat tanda ini, jika seseorang tidak dapat mengenali seorang munafiq, tidak ada yang lebih bodoh daripada mereka. Mengenali seorang munafiq adalah lebih mudah daripada mengenali yang lain. (Khutbat-e-Mahmud, 3 Jun 1949, hlm. 140)

Jika kita mengingati ciri ini, kita tidak akan menghadapi sebarang masalah untuk mengenal pasti munafiqat.

Mereka yang mencampur adukkan iman dan kemunafikan

Kategori orang munafik yang lain ialah mereka yang mencampur adukkan iman dan kemunafikan. Mereka percaya kepada Islam dan Ahmadiyah dan Khilafah, tetapi hubungan mereka hanya dengan fikiran mereka, bukan dengan hati mereka. Dalam doktrin, mereka percaya kepada Khalifah, tetapi kerana hati mereka tidak terikat dengan Jemaah mereka mengkritik dan mengutuk Jemaat Allah.

Hazrat Musleh-e-Maud (ra) menjelaskan ayat Al-Qur’an ini menggambarkan keadaan mereka:

كُلَّمَاۤ اَضَآءَ لَهُمۡ مَّشَوۡا فِيۡهِ ٭ۙ وَاِذَاۤ اَظۡلَمَ عَلَيۡهِمۡ قَامُوۡا

“apabila ia menyinari mereka, mereka berjalan di dalamnya; dan apabila telah gelap bagi mereka, mereka berhenti.” (Surah Al-Baqarah, Bab.2: Ayat.21)

Allah Taala berfirman tentang mereka:

فِيۡ قُلُوۡبِهِمۡ مَّرَضٌ

“Dalam hati mereka ada penyakit,”

(Surah Al-Baqarah, Bab.2: Ayat.11)

Maksudnya, "Mereka mempunyai iman dalam hati mereka, tetapi bersama-sama dengannya ada penyakit." (Khutbat-e-Mahmud, 5 Ogos 1938, hlm. 499)

Nabi (saw) menerangkan jenis munafiq ini:

“Hati yang menempatkan iman dan nifaq; Iman yang ada di dalamnya bagaikan herba yang ditampung dengan air yang bersih, sedangkan nifaq di dalamnya seperti ulser yang tumbuh pada nanah dan darah - mana yang lebih banyak rezekinya akan mengalahkan yang lain.” (Musnad Ahmad, seperti yang dipetik dalam Tafsir-e-Kabir, Jilid 1, hlm. 201)

Satu tanda orang munafiqin ini ialah semasa mereka percaya kepada Khilafah, mereka telah hilang kepercayaan kepada Jamaat. Terdapat kelemahan dalam sesetengah pemegang jawatan, ini tidak dapat dielakkan dalam mana-mana komuniti, namun, apa yang menjadikan seseorang munafiq sehingga mereka bercakap secara meluas tentang Jamaat sebagai rosak. Mereka tidak menyedari bahawa kehilangan kepercayaan kepada Jamaat Allah akhirnya membawa kepada kekufuran kepada Khilafat dan kemudian Al Masih Mau'ud.

Hazrat Musleh-e-Maud (ra) berkata:

“Tanda luas dari seorang munafiq yang dijelaskan oleh Hazrat Masih Mau’ud (as), adalah mereka akan mengkritik Jamaah dan secara terang-terangan mengatakan bahwa Jamaat telah rosak dan hancur. Sesiapa yang mengatakan bahawa Jamaah telah rosak, dia tahu bahawa mereka adalah seorang munafiq.

“Apabila mereka mengatakan Jamaat rosak, itu bermakna mereka menyerang Hazrat Masih Mau’ud (as).

“Era kemajuan yang dinubuatkan belum tiba, jika Jemaah rosak, bagaimanakah Hazrat Masihi (as) Yang Dijanjikan boleh menjadi orang yang benar-benar dilantik oleh Tuhan? Orang yang mengatakan bahawa Jamaat telah rosak adalah dirinya palsu. Hakikatnya, akidah mereka sendiri telah rosak. Apabila seseorang sakit, semuanya terasa pahit bagi mereka.” (Anwar-ul-Ulum, Jilid 10, hlm. 93-94)

Ciri munafiqin ini juga telah dijelaskan oleh Nabi (saw):

“Apabila seseorang berkata: 'Manusia telah rosak', dia sendiri adalah yang paling rosak di antara mereka.'” (Sahih Muslim, Kitab perbuatan yang dilarang)

Seorang munafiq boleh membuat alasan semahu-mahunya dan mengatakan mereka hanya mengkritik Jamaat kerana mereka mahu mempromosikan reformasi dan keamanan. Keputusan Nabi (saw) adalah jelas; orang yang mengatakan Jemaah telah rosak adalah yang paling rosak di antara mereka. Mereka adalah seorang munafiq. Kita tidak boleh menilai niat orang, tetapi jika tindakan mereka adalah orang munafiq, maka tidak kira apa alasan yang mereka berikan untuk niat mereka, kita boleh mengatakan apa yang mereka lakukan adalah munafiqat.

Allah Taala berfirman:

وَاِذَا قِيۡلَ لَهُمۡ لَا تُفۡسِدُوۡا فِي الۡاَرۡضِ ۙ قَالُوۡۤا اِنَّمَا نَحۡنُ مُصۡلِحُ

اَلَاۤ اِنَّهُمۡ هُمُ الۡمُفۡسِدُوۡنَ وَلٰكِنۡ لَّا يَشۡعُرُوۡنَ

“Dan apabila dikatakan kepada mereka: ‘Janganlah kamu membuat kekacauan di muka bumi,’ mereka menjawab: ‘Kami hanyalah orang-orang yang membawa keamanan.’ Berhati-hatilah! Sesungguhnya merekalah yang membuat kekacauan, tetapi mereka tidak menyedarinya”. (Surah Al-Baqarah, Bab.2: Ayat.12-3)

Hazrat Musleh-e-Maud (ra) telah berkata:

“Abdul Hakeem Murtad juga menulis bahawa Maulvi Nuruddin Sahib dan seorang atau dua orang lagi baik, tetapi selebihnya telah menjadi rasuah. Hazrat Masih Mau’ud (as) menulis kepadanya bahawa kamu sendiri telah rosak, Jamaatku mempunyai ribuan orang yang menjadi contoh para Sahabat.” (Anwar-ul-Ulum, Jilid 10, hlm. 95)

Apabila kaum munafiqin melihat kepada Jamaat Allah, mengapa mereka dipenuhi dengan kepahitan dan sinis? Ia adalah kerana mereka ditimpa penyakit, فِيۡ قُلُوۡبِهِمۡ م َّرَضٌ, itu adalah gejala penyakit mereka sehingga mereka berfikiran negatif tentang Jamaat Allah.

Hazrat Musleh-e-Maud (ra) menjelaskan bahawa seorang mukmin melihat kebaikan yang luar biasa pada saudara-saudaranya, namun:

“Oleh kerana seorang munafiq tidak lagi terikat dengan pergerakan melalui hubungan cinta, apabila mereka melihat kelemahan seperti ini, mereka berkata ‘sekarang kita melihat bahawa mereka juga mempunyai kesalahan dan kesalahan ini’. Oleh kerana, kini, perasaan terasing telah berkembang dalam dirinya, mereka mula merujuk kepada Jamaat mereka sendiri dalam orang ketiga dan mengatakan bahawa 'mereka' mempunyai kesalahan ini.” (Khutbat-e-Mahmud, 5 Ogos 1938, hlm. 498-499)

Seorang munafiq diam apabila Jamaat berjaya, tetapi sangat gembira untuk mengatakan ‘Saya telah memberitahu anda demikian’ apabila terdapat kemunduran, yang jelas bahawa tujuan mereka adalah untuk memalukan Jamaat. (Ibid, hlm. 502)

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad