Munafiqeen: – Bahagian I
AlHakam
Munafiqeen:
Bagaimana untuk mengenal pasti dan menangani kemunafikan – Bahagian I
25hb
November 20220
Kemas
Kini Terakhir pada 25 November 2022
Rizwan
Khan, Mubaligh, Connecticut, Amerika Syarikat
Diterjemahkan
oleh Musa Bin Masran
Munafiqeen
Munafiqat
– kemunafikan – dalam Islam bukanlah topik baru, munafiqat yang menjadi punca
gangguan semasa Khilafat-e-Rasyidah. Bukan orang-orang kafir yang memecahkan
kesatuan umat Islam, tetapi orang-orang munafik, mereka yang mengaku memberi
bai‘at kepada Khalifah tetapi secara terang-terangan menentangnya di
belakangnya, yang memecahkan kesatuan masyarakat Islam.
Hazrat
Khalifatul Masih V, (semoga Allah menjadi Penolongnya), telah menjelaskan
gangguan tersebut secara terperinci dalam Khutbah Jumaatnya mengenai
Khulafa-e-Rasyidin, khususnya semasa Khilafah Hazrat Uthman (ra) dan Hazrat Ali
(ra). Kita diajar pelajaran dari sejarah ini supaya kita boleh belajar
daripadanya.
Munafiqeen
wujud dalam setiap komuniti ilahi. Ini adalah gangguan yang perlu diambil
serius hari ini. Gangguan yang berlaku dalam sejarah awal Islam adalah akibat
daripada tidak mengambil munafiqin secara serius seperti yang sepatutnya.
Hazrat
Musleh-e-Maud (ra) berkata:
“Sesetengah
orang bodoh dalam Jamaat tidak menganggap serius gangguan orang munafiqin dan
mengatakan bahawa Allah akan melindungi gerakan ini. Tidakkah mereka melihat
apa yang dilakukan oleh orang jahat dari anak-anak Hazrat Abu Bakr (ra) semasa
zaman Hazrat Uthman (ra)? Mereka [umat Islam] juga menyangka Tuhan adalah
Pelindung Islam dan mereka lalai dalam menentang kekacauan dan setiap Muslim
hingga hari ini menangisi akibatnya.” (Khutbat-e-Mahmud, 27 Julai 1956, hlm.
319-320)
Soalan-soalan
yang penting untuk dijawab ialah: Apakah yang menjadikan seseorang itu munafiq?
Bagaimanakah kita mengenal pasti mereka? Bolehkah kita menujukkan mereka?
Patutkah kita tunjukkan mereka? Kita akan mulakan dengan mengkaji pelbagai
jenis munafiqin.
Mereka
yang beriman tetapi hilang iman
Salah
satu jenis munafiqin ialah mereka yang beriman tetapi kemudian hilang iman.
Allah Taala berfirman:
لَا تَعۡتَذِرُوۡا قَدۡ كَفَرۡتُمۡ
بَعۡدَ اِيۡمٰنِكُمۡ
“Jangan
beri alasan. Sesungguhnya kamu telah kafir sesudah beriman”. (Surah at-Taubah, Bab.9:
Ayat.66)
Ayat
ini menunjukkan bahawa mereka benar-benar beriman pada satu ketika. Mereka
percaya kepada Khalifah pada suatu ketika dan dengan ikhlas memberi bai‘at,
tetapi kemudian mereka kehilangan kepercayaan dan mula menentangnya secara
curang.
Kewajipan
akhlak munafiqin untuk meninggalkannya
Jika
seseorang memutuskan mereka tidak lagi mempercayai sesuatu agama dan mereka
mahu menentangnya, mereka harus mempunyai maruah diri untuk meninggalkan agama
itu dan menentangnya secara terbuka.
Hazrat
Musleh-e-Maud (ra) berkata:
“Jika
seseorang tidak berpuas hati dengan organisasi atau doktrin sesebuah komuniti,
dia harus memisahkan dirinya daripada mereka, tidak tinggal di dalamnya dan
cuba mencipta perselisihan.” (Tafsir-e-Kabir, Jilid 1, hlm. 177)
Kedua-dua
orang yang beriman dan tidak percaya boleh bersetuju bahawa jika seseorang
tidak berpuas hati dengan organisasi, maka mereka harus meninggalkan organisasi
itu daripada tinggal di dalamnya dan menyebarkan kekacauan. Berada di dalam
Jamaat dan bai'at Khalifah, dan kemudian menentangnya di belakangnya, adalah
memalukan di mata sesiapa yang mempunyai harga diri.
Adalah
menjadi kewajipan moral orang munafiqin untuk meninggalkan, tidak berpura-pura
beriman dan menjadi sebahagian daripada masyarakat beragama dan kemudian
bertindak khianat terhadapnya. Inilah sebabnya orang munafiqin sangat terhina
di mata dunia dan di hadapan Allah Taala. Aib ini terdapat pada akar kata
munafiq itu sendiri. Menurut kamus, akar bahasa Arab munafiq mempunyai makna
berikut:
“نَافَقَ
اليَرْبُوع ُ ertinya,
tikus yang dikenali sebagai yarbu‘ telah membawa dirinya ke lubangnya. النَّافِقَاءُ bermaksud lubang di bumi yang
mempunyai dua hujung terbuka, yang dimasuki tikus, menyembunyikan satu hujung
dan membiarkan satu lagi terdedah, supaya pada masa bahaya ia boleh memanfaatkan
hujung yang tersembunyi dan melarikan diri melaluinya. النفق bermaksud lubang atau laluan
melalui bumi menuju ke suatu tempat melalui bukaan di hujung yang lain. النفاق bermaksud memasuki iman melalui
satu pintu dan meninggalkannya melalui pintu yang lain; bertindak hipokrit. المنافق bermaksud orang yang
menyembunyikan kekufuran dalam hatinya dan menyatakan kepercayaan dengan
lidahnya; seorang yang munafik. (Aqrab, Taj & Mufradat)” (Komentar Lima
Jilid Bahasa Inggeris Bab.9: Ayat. 67)
Orang
munafiq itu seperti tikus. Orang kafir tidak semestinya begini.
Sekurang-kurangnya di kalangan orang-orang kafir, ada yang seperti singa, dan
apabila mereka menerima Islam, sifat-sifat mereka disalurkan dengan betul dan
mereka menjadi singa Allah. Satu perkara yang positif pada orang kafir ialah
terdapat ramai yang apabila mereka beriman, sifat keberanian dan ketegasan
mereka menjadikan mereka orang yang paling dihormati dalam sejarah Islam.
Nabi
(saw) bersabda:
“Anda
lihat bahawa manusia adalah berbeza sifat. Mereka yang terbaik pada zaman
jahiliah, juga yang terbaik dalam Islam jika mereka memahami ilmu agama
“Dan
kamu akan dapati seburuk-buruk manusia ialah yang bermuka dua. Dia datang
dengan satu muka kepada mereka dan dengan muka yang lain kepada yang lain.”
(Sahih Bukhari, Keutamaan dan kelebihan Nabi (saw) dan para Sahabatnya, hadis
no. 3493)
Kita
boleh menghargai beberapa kualiti Kafir, tetapi ketiadaan tulang belakang
seorang munafiq memalukan mereka. Orang munafiq adalah seperti tikus sama ada
di kalangan orang mukmin atau orang kafir. Sifat munafiqin yang bermuka dua ini
merupakan sumber kehinaan bagi mereka di dunia dan akhirat. Inilah sebabnya
mengapa mereka digambarkan sebagai orang yang paling teruk:
اِنَّ الۡمُنٰفِقِيۡنَ فِي
الدَّرۡكِ الۡاَسۡفَلِ مِنَ النَّارِ
“Sesungguhnya
orang-orang munafik itu berada di tempat yang paling bawah dari neraka; (Surah
an-Nisa, Bab.4: Ayat.146)
Hazrat
Masih Mau’ud bersabda:
“Ingatlah
bahawa sesungguhnya orang munafiq itu lebih buruk daripada orang kafir kerana
orang kafir sekurang-kurangnya mempunyai keberanian dan ketegasan. Beliau
dengan berani menyatakan penentangannya. Seorang munafiq tidak mempunyai
keberanian dan ketegasan, dia menyembunyikan penentangannya.” (Malfuzat, Jilid
8, hlm. 293)
Hazrat
Musleh-e-Maud (ra) menjelaskan bahawa Nabi (saw) tidak pernah memaksa sesiapa
pun, tetapi kerana baginda mempunyai kerajaan, seseorang boleh salah faham dan
mengatakan bahawa orang munafik takut kepada pedangnya. Walau bagaimanapun:
"Dalam zaman yang damai di mana tidak ada sesiapa yang boleh membahayakan
sesiapa, jika perangai seseorang cenderung kepada kemunafikan, mereka adalah
orang yang sangat jahat. Jika seseorang melakukan munafiqat sekarang, mereka
seribu kali lebih buruk dalam kemunafikan mereka daripada pada zaman Nabi (saw).”
(Khutbat-e-Mahmud, 25 September 1914, hlm. 183)
Sesetengah
munafiqin berkata mereka tinggal di Jamaat kerana takut tekanan sosial daripada
keluarga mereka. Tetapi bagaimana mereka memanggil keberanian untuk membuat
sebarang keputusan dewasa lain dalam hidup mereka? Alasan-alasan ini adalah
kebudak-budakan dan harus dipanggil sedemikian. Bagaimana mereka memutuskan
dengan siapa mereka mahu berkahwin? Jika mereka ingin berkahwin dengan
seseorang, dan ibu bapa atau nenek mereka memberi tekanan sosial kepada mereka
untuk berkahwin dengan orang lain, adakah mereka sangat taat kepada ibu bapa
mereka sehingga mereka akan mengikut membuta tuli? Alasan ini tidak boleh
diterima oleh mana-mana orang dewasa. Bagaimanakah mereka membuat sebarang
keputusan tentang kehidupan mereka sebagai orang dewasa?
Ciri-ciri
munafiqin
Salah
satu tanda munafiqin tersebut ialah mereka tidak akan mengadu kepada Khalifah
apabila mereka mempunyai aduan atau bantahan terhadapnya atau Jamaat, malah
mereka akan menyebarkan keburukan terhadapnya di kalangan Jamaat.
Jika
mereka mempunyai bantahan terhadap Khalifah atau Jamaat, mereka harus berkongsi
dengan Khalifah, atau mereka yang dilantik untuk reformasi dalam Jamaah. Ada
kemungkinan seseorang telah menimbulkan perselisihan pendapat dengan Khalifah
di dalam hatinya. Walau bagaimanapun, adalah menjadi kewajipannya untuk
mengemukakan keraguannya kepada Khalifah, supaya dia dapat menghilangkan
keraguan itu. (Minhaj-ut-Talibeen, Anwar-ul-Uloom, jld. 9, hlm. 162-164)
Perselisihan pendapat dibenarkan, tetapi tidak taat dan menentang. Munafiq
ialah seseorang yang menyebarkan fitnah terhadap Khalifah di kalangan manusia
melalui perbuatan atau perkataan mereka. Jika perbuatan mereka meruntuhkan
Khalifah dan Jamaat, sedangkan mereka memberi bai‘at kepada Khalifah, maka yang
mereka lakukan adalah munafiqat.
Khalifah
adalah orang yang mereka beri bai‘at. Mereka tidak mempunyai alasan untuk tidak
berkongsi dengan Khalifah jika mereka ikhlas. Jika mereka tidak mempercayai
Khalifah, yang mereka dakwa percaya dipilih oleh Tuhan, siapa yang boleh mereka
percayai? Jika mereka tidak fikir dia akan berlaku adil, apakah erti bai‘at
mereka?
Diriwayatkan
dalam Sahih Bukhari:
“Pada
hari [peperangan] Hunain, Rasulullah (saw) telah memberi nikmat kepada beberapa
orang dalam pembahagian harta rampasan […] Kemudian seseorang datang dan
berkata, 'Demi Allah, dalam pembahagian ini tidak berlaku keadilan dan tidak
juga keredaan Allah. telah dituju.' Aku berkata [kepadanya], 'Demi Allah, aku
akan memberitahu Nabi [saw] [apa yang kamu katakan],'”
Bahagian
riwayat ini mengajar kita bahawa para Sahabat akan memberitahu Nabi (saw) jika
ada yang mengatakan sesuatu yang munafik dan juga menjadi tanggungjawab kita
untuk memberitahu Khalifah. Pencerita meneruskan:
“Aku
pergi dan memberitahunya, dan dia berkata, ‘Jika Allah dan Rasul-Nya tidak
berlaku adil, siapa lagi yang akan berlaku adil? Semoga Allah mengasihani Musa,
kerana dia telah disakiti dengan lebih daripada ini, namun dia tetap
bersabar.’” (Sahih Bukhari, Seperlima dari Rampasan di jalan Allah (Khumus),
hadis no. 3150)
Sekarang,
bagaimana orang munafiq boleh mendakwa bahawa Khalifah benar-benar dilantik
oleh Tuhan dan memberi bai‘at kepadanya jika mereka tidak percaya bahawa dia
adalah adil? Nabi (saw) juga terpaksa berhadapan dengan orang munafiqin seperti
ini yang akan menyerangnya di belakangnya, seperti yang dilakukan oleh Hazrat
Musa (as).
Hazrat
Musleh-e-Maud (ra) telah berkata:
“Orang-orang
munafik sangat bodoh sehingga, di satu pihak, dalam duduk mereka, mereka
bercakap tentang apa yang mereka anggap sebagai kejahatan dalam Jamaah dan
Nizam, tetapi apabila seorang mukmin bertemu dengan mereka dan menyuruh mereka
menyampaikan ini kepada Khalifatul Masih mereka. katakan mereka tidak mahu memperbesarkan
perkara yang sia-sia.
“Di
satu pihak mereka menyebarkan hasutan dan perselisihan, di sisi lain, mereka
menyatakan mereka membenci perselisihan, walaupun cara mereka mengkritik adalah
hasutan itu sendiri. Tetapi apabila mereka ditanya mengapa mereka tidak
menyebut aduan mereka kepada Khalifatul Masih, mereka berpura-pura menjadi
pembaharu yang hebat dan berkata bahawa 'kami tidak mahu memulakan sebarang
perselisihan, jika kami mengadu, maka apa yang akan dia katakan?'
(Khutbat-e-Mahmud, 5 Ogos1938, hlm. 491)
Jika
ini Para munafiqin ikhlas berkata mereka ingin mempromosikan keamanan, mereka
akan berkongsi bantahan mereka dengan Khalifah. Tetapi mereka menyebarkan
perselisihan dengan berjalan di belakangnya. Ini adalah munafiqat.
Hazrat
Musleh-e-Maud (ra) berkata:
“Jika
objektif mereka hanyalah reformasi, mereka sepatutnya membawa mereka yang
bertanggungjawab dalam Nizam untuk menyedari isu itu, dan bukannya mengadakan
sidang berasingan dan menyatakannya di sana”. (Khutbat-e-Mahmud, 5 Ogos 1938,
hlm. 505)
“Tanda
paling besar dari munafiqat seseorang ialah mereka tidak akan mengadu kepada
orang yang diadukannya, sebaliknya mereka akan menyebarkan sangkaan buruk
terhadap mereka di kalangan manusia. Melihat tanda ini, jika seseorang tidak
dapat mengenali seorang munafiq, tidak ada yang lebih bodoh daripada mereka.
Mengenali seorang munafiq adalah lebih mudah daripada mengenali yang lain.
(Khutbat-e-Mahmud, 3 Jun 1949, hlm. 140)
Jika
kita mengingati ciri ini, kita tidak akan menghadapi sebarang masalah untuk
mengenal pasti munafiqat.
Mereka
yang mencampur adukkan iman dan kemunafikan
Kategori
orang munafik yang lain ialah mereka yang mencampur adukkan iman dan
kemunafikan. Mereka percaya kepada Islam dan Ahmadiyah dan Khilafah, tetapi
hubungan mereka hanya dengan fikiran mereka, bukan dengan hati mereka. Dalam
doktrin, mereka percaya kepada Khalifah, tetapi kerana hati mereka tidak
terikat dengan Jemaah mereka mengkritik dan mengutuk Jemaat Allah.
Hazrat
Musleh-e-Maud (ra) menjelaskan ayat Al-Qur’an ini menggambarkan keadaan mereka:
كُلَّمَاۤ اَضَآءَ لَهُمۡ مَّشَوۡا
فِيۡهِ ٭ۙ وَاِذَاۤ اَظۡلَمَ عَلَيۡهِمۡ قَامُوۡا
“apabila
ia menyinari mereka, mereka berjalan di dalamnya; dan apabila telah gelap bagi
mereka, mereka berhenti.” (Surah Al-Baqarah, Bab.2: Ayat.21)
Allah
Taala berfirman tentang mereka:
فِيۡ قُلُوۡبِهِمۡ مَّرَضٌ
“Dalam
hati mereka ada penyakit,”
(Surah
Al-Baqarah, Bab.2: Ayat.11)
Maksudnya,
"Mereka mempunyai iman dalam hati mereka, tetapi bersama-sama dengannya
ada penyakit." (Khutbat-e-Mahmud, 5 Ogos 1938, hlm. 499)
Nabi
(saw) menerangkan jenis munafiq ini:
“Hati
yang menempatkan iman dan nifaq; Iman yang ada di dalamnya bagaikan herba yang
ditampung dengan air yang bersih, sedangkan nifaq di dalamnya seperti ulser
yang tumbuh pada nanah dan darah - mana yang lebih banyak rezekinya akan
mengalahkan yang lain.” (Musnad Ahmad, seperti yang dipetik dalam
Tafsir-e-Kabir, Jilid 1, hlm. 201)
Satu
tanda orang munafiqin ini ialah semasa mereka percaya kepada Khilafah, mereka
telah hilang kepercayaan kepada Jamaat. Terdapat kelemahan dalam sesetengah
pemegang jawatan, ini tidak dapat dielakkan dalam mana-mana komuniti, namun,
apa yang menjadikan seseorang munafiq sehingga mereka bercakap secara meluas
tentang Jamaat sebagai rosak. Mereka tidak menyedari bahawa kehilangan
kepercayaan kepada Jamaat Allah akhirnya membawa kepada kekufuran kepada
Khilafat dan kemudian Al Masih Mau'ud.
Hazrat
Musleh-e-Maud (ra) berkata:
“Tanda
luas dari seorang munafiq yang dijelaskan oleh Hazrat Masih Mau’ud (as), adalah
mereka akan mengkritik Jamaah dan secara terang-terangan mengatakan bahwa Jamaat
telah rosak dan hancur. Sesiapa yang mengatakan bahawa Jamaah telah rosak, dia
tahu bahawa mereka adalah seorang munafiq.
“Apabila
mereka mengatakan Jamaat rosak, itu bermakna mereka menyerang Hazrat Masih
Mau’ud (as).
“Era
kemajuan yang dinubuatkan belum tiba, jika Jemaah rosak, bagaimanakah Hazrat
Masihi (as) Yang Dijanjikan boleh menjadi orang yang benar-benar dilantik oleh
Tuhan? Orang yang mengatakan bahawa Jamaat telah rosak adalah dirinya palsu.
Hakikatnya, akidah mereka sendiri telah rosak. Apabila seseorang sakit,
semuanya terasa pahit bagi mereka.” (Anwar-ul-Ulum, Jilid 10, hlm. 93-94)
Ciri
munafiqin ini juga telah dijelaskan oleh Nabi (saw):
“Apabila
seseorang berkata: 'Manusia telah rosak', dia sendiri adalah yang paling rosak
di antara mereka.'” (Sahih Muslim, Kitab perbuatan yang dilarang)
Seorang
munafiq boleh membuat alasan semahu-mahunya dan mengatakan mereka hanya
mengkritik Jamaat kerana mereka mahu mempromosikan reformasi dan keamanan.
Keputusan Nabi (saw) adalah jelas; orang yang mengatakan Jemaah telah rosak
adalah yang paling rosak di antara mereka. Mereka adalah seorang munafiq. Kita
tidak boleh menilai niat orang, tetapi jika tindakan mereka adalah orang
munafiq, maka tidak kira apa alasan yang mereka berikan untuk niat mereka, kita
boleh mengatakan apa yang mereka lakukan adalah munafiqat.
Allah
Taala berfirman:
وَاِذَا قِيۡلَ لَهُمۡ لَا
تُفۡسِدُوۡا فِي الۡاَرۡضِ ۙ قَالُوۡۤا اِنَّمَا نَحۡنُ مُصۡلِحُ
اَلَاۤ اِنَّهُمۡ هُمُ الۡمُفۡسِدُوۡنَ
وَلٰكِنۡ لَّا يَشۡعُرُوۡنَ
“Dan
apabila dikatakan kepada mereka: ‘Janganlah kamu membuat kekacauan di muka
bumi,’ mereka menjawab: ‘Kami hanyalah orang-orang yang membawa keamanan.’
Berhati-hatilah! Sesungguhnya merekalah yang membuat kekacauan, tetapi mereka
tidak menyedarinya”. (Surah Al-Baqarah, Bab.2: Ayat.12-3)
Hazrat
Musleh-e-Maud (ra) telah berkata:
“Abdul
Hakeem Murtad juga menulis bahawa Maulvi Nuruddin Sahib dan seorang atau dua
orang lagi baik, tetapi selebihnya telah menjadi rasuah. Hazrat Masih Mau’ud (as)
menulis kepadanya bahawa kamu sendiri telah rosak, Jamaatku mempunyai ribuan
orang yang menjadi contoh para Sahabat.” (Anwar-ul-Ulum, Jilid 10, hlm. 95)
Apabila
kaum munafiqin melihat kepada Jamaat Allah, mengapa mereka dipenuhi dengan
kepahitan dan sinis? Ia adalah kerana mereka ditimpa penyakit, فِيۡ
قُلُوۡبِهِمۡ م َّرَضٌ,
itu adalah gejala penyakit mereka sehingga mereka berfikiran negatif tentang Jamaat
Allah.
Hazrat
Musleh-e-Maud (ra) menjelaskan bahawa seorang mukmin melihat kebaikan yang luar
biasa pada saudara-saudaranya, namun:
“Oleh
kerana seorang munafiq tidak lagi terikat dengan pergerakan melalui hubungan
cinta, apabila mereka melihat kelemahan seperti ini, mereka berkata ‘sekarang
kita melihat bahawa mereka juga mempunyai kesalahan dan kesalahan ini’. Oleh
kerana, kini, perasaan terasing telah berkembang dalam dirinya, mereka mula
merujuk kepada Jamaat mereka sendiri dalam orang ketiga dan mengatakan bahawa
'mereka' mempunyai kesalahan ini.” (Khutbat-e-Mahmud, 5 Ogos 1938, hlm.
498-499)
Seorang
munafiq diam apabila Jamaat berjaya, tetapi sangat gembira untuk mengatakan ‘Saya
telah memberitahu anda demikian’ apabila terdapat kemunduran, yang jelas bahawa
tujuan mereka adalah untuk memalukan Jamaat. (Ibid, hlm. 502)
Comments
Post a Comment