Kronologi tahun-tahun awal Wakaf-e-Jadid (1982-2003)
AlHakam
Kronologi
tahun-tahun awal Wakaf-e-Jadid (1982-2003)
23hb
Disember 2022
Kemas
Kini Terakhir pada 23hb Disember 2022
Diterjemahkan
oleh Musa Bin Masran
Siri
mengetengahkan sejarah Skim Wakaf-e-Jadid
Ata-ul-Haye
Nasir, Al Hakam
Pada
tahun 2020 dan 2021, Al Hakam menerbitkan dua artikel mengenai tahun-tahun awal
skim Wakaf-e-Jadid, yang meliputi zaman Hazrat Khalifatul Masih II (ra) dan
Hazrat Khalifatul Masih III (rh). Meneruskan siri ini, artikel ini akan
membentangkan sejarah Wakaf-e-Jadid pada zaman Hazrat Khalifatul Masih IV (rh).
Semasa
Khutbah Jumaatnya pada 31 Disember 1982, Hazrat Khalifatul Masih IV (rh)
berkata bahawa kurniaan Allah yang Maha Esa menyebabkan ahli-ahli Jamaat
menyertai skim Waqf-e-Jadid dengan semangat yang luar biasa dan semangat
pengorbanan yang besar. Skim ini melayani Jamaat dengan cara yang luar biasa,
dan menjadi kewajipan ahli Jamaat untuk memenuhi keperluannya.
(Khutbat-e-Tahir, Jilid 1, hlm. 369)
Semasa
Khutbah Jumaatnya pada 6 Januari 1984, Huzur (ra) berkata:
“Sepanjang
tahun sebelumnya [1983], Tuhan Yang Maha Kuasa telah melimpahkan rahmat yang
besar kepada semua jabatan, anjuman, dan organisasi tambahan, dan Jmaaat telah
berkembang dengan cara yang ketara. Dengan cara yang sama, Wakaf-e-Jadid juga
adalah penerima rahmat Allah, dan Tuhan Yang Maha Kuasa telah memberkati chanda
[kutipan wang] dan bekerja dengan cara yang luar biasa.” (Khutbat-e-Tahir,
Jilid 3, hlm. 1)
Huzur
(rh) seterusnya menyebut bahawa terdapat peningkatan dalam kutipan
Wakaf-e-Jadid berbanding tahun sebelumnya.
Huzur
(rh) meneruskan dengan mengatakan bahawa terdapat keperluan besar untuk
meningkatkan bilangan mu'allimeen, kerana di beberapa kawasan di Pakistan
terdapat kecenderungan yang besar terhadap Islam di kalangan orang Hindu, dan
oleh itu, Wakaf Hayat (Wakaf Zendegi) diperlukan dalam jumlah yang besar.
Huzur
(rh) memuji usaha dan pengorbanan para Wakaf Zendengi yang telah berkhidmat di
kawasan tersebut, dan menyebut bahawa terdapat lebih daripada 200 kampung di
mana Islam Ahmadiyah telah ditubuhkan buat kali pertama:
“Masyarakat
di kawasan itu dahulunya menyembah berhala, namun kini mereka telah mula
menyembah Tuhan Yang Esa, dan mereka yang dahulu menentang Nabi (saw), kini
menyebut nama Nabi Muhammad Mustafa (saw) dengan air mata dan berselawat. pada beliau
(saw). Oleh itu, Wakaf-e-Jadid telah memberikan perkhidmatan yang besar, dan
terus melakukannya.
“Oleh
itu, selain pengorbanan kewangan, Wakaf Zendengi juga diperlukan. Begitu juga,
waqifeen-e-arzi seperti itu juga diperlukan yang mempunyai bakat tertentu,
semangat untuk berkhidmat, dan simpati kepada fakir miskin. Doktor dan peniaga
harus melawat tempat tersebut untuk melihat bagaimana orang ramai boleh
dibantu.” (Ibid, ms. 2-3)
Semasa
Khutbah Jumaatnya pada 4 Januari 1985, Huzur (rh) berkata bahawa Wakaf-e-Jadid
telah membawa revolusi besar di banyak kawasan di Pakistan, dan memuji
usaha dan pengabdian para Wakaf Zendengi dan mu'allimeen, yang menunaikan wakaf
mereka ( berbakti) walaupun menerima elaun yang sangat kecil. (Khutbat-e-Tahir,
Jilid 4, hlm. 5)
Semasa
Khutbah Jumaatnya pada 27 Disember 1985, Huzur (rh) berkata bahawa pada tahun
1957, Hazrat Musleh-e-Maud (ra) telah menubuhkan skim Wakaf-e-Jadid untuk
mereformasikan belia di kawasan luar bandar Pakistan:
“Oleh
itu, apabila Huzur (ra) memulakan skim ini, diri saya yang rendah diri juga
adalah antara ahli awal Waqaf-e-Jadid. […] Nasihat awal yang beliau berikan kepada
saya, pertamanya memberi perhatian kepada tarbiyyat [latihan moral] di kawasan
luar bandar, dan kedua untuk melakukan usaha khusus untuk melaksanakan tabligh
kepada orang Hindu. Bagaimanapun, objektif pertama adalah untuk melaksanakan
tarbiyyat di kawasan luar bandar, dan kedua untuk mengislamkan orang Hindu yang
tinggal di Pakistan.” (Ibid, hlm. 1009-1010)
Berkenaan
dengan tabligh Islam kepada orang Hindu, Huzur (rh) berkata, apabila
mu‘allimeen awal dihantar, mereka mendapati orang Hindu agak takut dengan Islam
dan tidak bersedia untuk mendengar apa-apa tentang Islam. Namun, dengan
bimbingan dan doa berterusan Hazrat Musleh-e-Maud (ra), usaha diteruskan dan
akhirnya, tiba masanya apabila penganut Hindu yang sama mula menyatakan
keinginan mereka untuk mempelajari Islam. Kebencian mereka terhadap Islam
beransur-ansur hilang dan mereka mula memberi perhatian kepada mesej keamanan
Islam, dan oleh itu, ramai yang menerima Islam. Kemudian, ramai daripada mereka
yang baru memeluk agama Islam mengabdikan hidup mereka untuk Islam dan
keikhlasan mereka berkembang maju dengan cara yang menakjubkan. (Ibid, hlm.
1011-1012)
Huzur
(rh) meneruskan dengan mengatakan bahawa sebelum pelancaran skim Wakaf-e-Jadid,
para pendakwah Kristian telah berusaha keras untuk menyebarkan agama Kristian
di kawasan-kawasan di Pakistan di mana penganut Hindu bermastautin dalam jumlah
yang besar, namun, dengan usaha Wakaf-e-Jadid, kesan Kristian beransur pudar
dan Islam tersebar di kawasan tersebut, dengan rahmat Allah semata-mata.
Huzur
(rh) meneruskan dengan mengatakan bahawa “Ilm-e-kalam [argumentasi] Hazrat
Masih Mau’ud (as) begitu kuat dan hebat sehingga orang Kristian tidak dapat
menandinginya.”
Huzur
(rh) selanjutnya berkata bahawa paderi Kristian akan mengadakan perhimpunan
besar-besaran di kawasan-kawasan tersebut, namun, apabila seorang mu‘allim
Ahmadi bertanya soalan-soalan teologi, mereka tidak dapat menjawabnya dan
meninggalkan perhimpunan tersebut. Akibatnya, pihak Kristian mula menutup usaha
tabligh mereka di kawasan tersebut. (Ibid, hlm. 1015)
Semasa
menetapkan sasaran untuk masa depan, Huzur (rh) bersabda:
“Oleh
itu, sebagai tambahan untuk mengatasi usaha [pemberitaan] orang Kristian di
kawasan itu, kita juga dikehendaki mempercepatkan kemajuan kita sendiri. Ini adalah
objektif Wakaf-e-Jadid, yang saya ingin tetapkan untuk beberapa tahun akan
datang.” (Ibid, hlm. 1016)
Berkenaan
dengan kemajuan Wakaf-e-Jadid di India, Huzur (rh) bersabda bahawa
Wakaf-e-Jadid juga telah mapan di India, dan dengan rahmat Allah Yang Maha
Kuasa, ia mencapai kemajuan yang sangat baik. Di Hyderabad Deccan dan banyak
tempat di Punjab, pelbagai jamaat baru telah didirikan dengan usaha
Wakaf-e-Jadid.
Huzur
(rh) seterusnya berkata bahawa mereka juga harus memberi perhatian ke arah tabligh
Islam di kawasan-kawasan di mana Pergerakan Shuddhi memberi impak yang besar
pada tahun 1920-an, namun kesannya semakin pudar akibat usaha tabligh
Jamaat-e-Ahmadiyya di bawah bimbingan Hazrat Musleh-e-Maud (ra).
Huzur
(rh) berkata, menurut laporan terbaru seorang mu‘allim, keadaan di kawasan
tersebut kembali merosot. Oleh itu, Huzur (rh) meminta perhatian Wakaf-e-Jadid
India ke arah melakukan usaha tabligh di kawasan tersebut juga. (Ibid, hlm.
1019)
Terdahulu,
skim Wakaf-e-Jadid terhad kepada Pakistan dan India sahaja, namun, semasa
Khutbah Jumaat yang disebutkan di atas – pada 27 Disember 1985 – Hazrat
Khalifatul Masih IV (rh) mengumumkan penubuhan skim ini di peringkat
antarabangsa:
“Mulai
tahun ini, saya mengumumkan perluasan skim Wakaf-e-Jadid ke seluruh dunia,
bukannya mengehadkannya kepada Pakistan dan India sahaja.” (Ibid, hlm. 1020)
Semasa
Khutbah Jumaatnya pada 2 Januari 1987, Huzur (rh) bersabda:
“Pada
tahun sebelumnya [1986] juga, dengan rahmat Tuhan, Jamaat [Ahmadiyya Muslim]
sedunia berpeluang melonjak ke hadapan dalam pengorbanan kewangan, fizikal dan
rohani. Dengan cara yang sama, Jamaat juga telah mencapai kemajuan yang belum
pernah terjadi sebelumnya dalam bidang Wakaf-e-Jadid dari setiap aspek, dengan
rahmat Allah.” (Khutbat-e-Tahir, Jilid 6, hlm. 9)
Huzur
(rh) bersabda bahawa terdapat peningkatan besar dalam kutipan Wakaf-e-Jadid
berbanding tahun sebelumnya, dan fakta yang paling menggembirakan ialah kawasan
Pakistan, di mana penentangan Ahmadiyah berada di puncaknya, telah mencapai
kemajuan yang lebih besar dalam pengorbanan kewangan mereka .
Huzur
(rh) meneruskan dengan mengatakan bahawa pengorbanan mereka memaksa kami untuk
mengingati mereka dalam doa kami, kerana mereka telah membuktikan melalui
akhlak, tindakan dan pengorbanan mereka bahawa mereka adalah hamba Allah yang
sebenar dan Nabi (saw):
“Justeru,
di satu pihak, hati saya tergerak untuk mengingati mereka dalam doa saya,
sebaliknya saya ingin menyeru kepada jamaat seluruh dunia agar mereka
mengingati saudara-saudara tercinta mereka yang dizalimi dalam doa mereka.
Mereka sangat berani dan singa Tuhan.” (Ibid, hlm. 11)
Semasa
Khutbah Jumaatnya pada 25 Disember 1987, Huzur (rh) bersabda:
“Ternyata
dari fakta dan tokoh Waqaf-e-Jadid bahawa, dengan izin Allah Yang Maha Esa,
skim ini telah melalui pelbagai pasang surut, dan pada masa ini ia telah
mencapai tahap sedemikian, yang jelas menunjukkan bahawa ia adalah juga cabang
Jamaat yang masih segar dan berkembang, dan ia tidak boleh dirugikan oleh niat
jahat [para penentang], bermakna ia telah berkembang, dan akan terus
melakukannya dalam semua keadaan, dan akan melompat ke hadapan, insya-Allah
Ta'ala. […]
“Setakat
usaha dan khidmat Wakaf-e-Jadid, skim ini melaksanakan tugasnya dengan sangat
baik. Walaupun dalam keadaan yang sangat berat, Allah Yang Maha Kuasa telah
mengizinkan anjuman ini [untuk melayani tujuan].” (Ibid, hlm. 873)
Huzur
(rh) selanjutnya berkata bahawa Wakaf-e-Jadid melakukan usaha yang baik untuk
menyebarkan Islam di India, dan bersabda:
“Jangan
sekali-kali menganggap skim Wakaf-e-Jadid sebagai skim biasa, sebaliknya, ia
mempunyai kaitan yang mendalam dengan masa depan rohani India, dan jamaat
seluruh dunia perlu mengambil bahagian dalam [pengorbanan kewangan] ini. ”
(Ibid, hlm. 883)
Semasa
menasihati ibu bapa Ahmadi, Huzur (rh) bersabda bahawa mereka harus menggesa
anak-anak mereka untuk mengambil bahagian dalam pengorbanan kewangan di bawah
skim Wakaf-e-Jadid. Objektif utama skim ini adalah untuk melaksanakan tarbiyyat
generasi muda dan mewujudkan hubungan yang hidup dengan Tuhan. (Ibid, hlm. 884)
Semasa
Khutbah Jumaatnya pada 4 Januari 1991, Huzur (rh) bersabda bahawa Allah Taala
telah memberikan kemajuan yang belum pernah terjadi sebelumnya kepada skim
Wakaf-e-Jadid, dan ia telah berada di barisan hadapan dalam hal mencapai bai’at
juga.
Huzur
(rh) berkata bahawa di kawasan Thar, Pakistan, Wakaf-e-Jadid telah berkhidmat
dengan cara yang luar biasa, di mana masyarakat Hindu berada dalam jumlah yang
besar, dan orang Kristian juga berusaha keras untuk menyebarkan agama Kristian
di sana:
“Seandainya
skim Wakaf-e-Jadid tidak dimulakan, dan seandainya Jamaat-e-Ahmadiyya tidak
dapat berkhidmat di kawasan Thar, agak dekatlah agama Kristian akan tersebar di
sana dengan cepat.” (Khutbat-e-Tahir, Jilid 10, hlm. 2)
Semasa
Khutbah Jumaatnya pada 27 Disember 1991, Huzur (rh) bersabda:
“Pada
masa ini, bidang-bidang yang ada di hadapan kita [untuk membuat usaha], juga
termasuk beberapa negara baru [berkenaan dengan berdirinya Ahmadiyah di sana],
yang nampaknya berkaitan dengan Tahrik-e-Jadid, namun sifat tugas itu. berkaitan
dengan Wakaf-e-Jadid.
“Sebagai
contoh, di mana sahaja mubaligh kita telah sampai di Sikkim, Bhutan, dan Nepal,
mereka telah mendapati [orang-orang] negeri-negeri itu mempunyai kehausan dan
keinginan untuk dipelihara [secara rohani] juga. […] Oleh itu, usaha yang telah
dilakukan setakat ini, melalui mu‘allimeen kami, yang telah dilatih dengan cara
yang mudah, telah menghasilkan hasil yang sangat baik, yang lebih daripada apa
yang kami jangkakan.” (Ibid, hlm. 1000-1001)
Semasa
Khutbah Jumaatnya pada 25 Disember 1992, Huzur (rh) berkata bahawa adalah satu
anugerah besar Allah Yang Maha Kuasa bahawa skim itu, yang terhad kepada
Pakistan, India dan Bangladesh pada tahun-tahun awalnya, kini telah menjadi
skim antarabangsa, dan ahli-ahli Jamaat berpeluang menyahut seruan ini dengan
penuh semangat dan positif dengan penuh kasih sayang dan keikhlasan:
“Aspek
Jamaat-e-Ahmadiyya ini adalah bukti besar tentang kebenaran Hazrat Masih Mau’ud
(as), sehingga dunia tidak akan pernah dapat menghapuskan ciri yang agung dan
khas ini, walaupun seluruh dunia mengerahkan segala usahanya.”
(Khutbat-e-Tahir, Jilid 11, hlm. 919)
Memuji
semangat pengorbanan kewangan Jamaat, Huzur (rh) bersabda:
Ahli-ahli
Jamaat telah “mengekalkan amalan ini dengan keikhlasan yang luar biasa, dan
dengan setiap tahun baharu, tahap semangat pengorbanan kewangan mereka
meningkat, bukannya mundur. Keajaiban seperti itu tidak dapat dimanifestasikan
oleh sesiapa pun di dunia ini, selain oleh orang yang benar yang merupakan
orang pilihan Tuhan. Saya meminta semua kuasa dunia untuk meletakkan kepala
mereka bersama-sama, dan menunjukkan kepada kami jika ada mana-mana komuniti
lain yang mempunyai semangat pengorbanan kewangan yang serupa dengan Jamaat Masihi
Mau’ud (as) Yang Dijanjikan.” (Ibid, hlm. 920)
Semasa
Khutbah Jumaatnya pada 6 Januari 1995, Huzur (rh) berkata bahawa skim
Wakaf-e-Jadid telah dimulakan oleh Hazrat Musleh-e-Maud (ra) di bawah bimbingan
ilahi, dan Huzur (ra) mempunyai keghairahan yang besar untuk skim ini sehingga
dia pernah menyatakan bahawa walaupun Jamaat tidak menyertai skim ini, dia
sendiri akan menyumbang untuk tujuan ini walaupun dia terpaksa menjual
hartanya:
“Oleh
itu, di kemudian hari, berkat-berkat yang telah dianugerahkan oleh Allah SWT
kepada Wakaf-e-Jadid, menunjukkan bahawa rancangan Hazrat Musleh-e-Maud (ra)
ini adalah rancangan syurgawi, dan keghairahan yang dia miliki [terhadap
rancangan itu] telah ditanamkan. oleh Allah. Keghairahan surgawi itulah, yang
mula menjalar ke dalam hati seluruh Jamaat, dan sekarang rencana ini telah
disatukan pada tahap yang besar, dengan rahmat Tuhan Yang Maha Kuasa.”
(Khutbat-e-Tahir, Jilid 14, hlm. 2)
Semasa
Khutbah Jumaatnya pada 2 Januari 1998, Huzur (rh) bersabda:
“Mulai
sekarang, dalam setiap jamaat, perlu ada Setiausaha Wakaf-e-Jadid yang
berasingan khusus untuk mualaf, yang bertanggungjawab menangani mereka
khususnya. Sebarang pertambahan bilangan peserta Wakaf-e-Jadid juga hendaklah
termasuk mualaf, dan walaupun seseorang memberi satu anna (1/16 rupee), ia
hendaklah diterima. […] Oleh itu, mulai hari ini, setiap jamaat hendaklah
melantik seorang Setiausaha Wakaf-e-Jadid untuk Nau-Mubai’een.” (Al Fazl
International, 20-26 Februari 1998, hlm. 8)
Menjelang
akhir, Huzur (rh) bersabda:
“Waqaf-e-Jadid
patut dimanfaatkan untuk menjaga generasi akan datang, dan bilangan peserta
Wakaf-e-Jadid perlu ditambah; tidak kira jika seseorang menawarkan pengorbanan
yang sangat kecil, mereka mesti disertakan. Alhamdulillah, Jamaat [sudah]
memberi perhatian kepada perkara ini.” (Ibid, hlm. 9)
Semasa
Khutbah Jumaatnya pada 5 Januari 2001, Huzur (rh) sekali lagi menarik perhatian
Jamaat ke arah menambah bilangan peserta Wakaf-e-Jadid, khususnya daripada
golongan mubayyin. (Al Fazl International, 9-15 Februari 2001, hlm. 6)
Sepanjang
tahun 2002, jumlah kutipan Wakaf-e-Jadid chanda – menjelang 31 Disember – ialah
£1.52 juta. (Silsila-e-Ahmadiyya, Jilid 4, hlm. 546)
Ringkasnya,
semasa zaman Hazrat Khalifatul Masih IV (rh), skim Wakaf-e-Jadid terus
mengukuhkan, dan Jamaat mencapai kemajuan yang luar biasa melaluinya.
Hari
ini, kerana kita hidup dalam zaman Hazrat Khalifatul Masih V (atba) yang
diberkati, skim ini terus berkembang dan memainkan peranannya lebih daripada
sebelumnya. Jamaat Ahmadiyah Muslim di seluruh dunia sedang menuai hasil yang
hebat dan akan terus melakukannya. Insya Allah!
Dengan
rahmat Allah Yang Maha Kuasa, pada tahun ke-64 Wakaf-e-Jadid (2021), ahli Jamaat
dapat mengorbankan sejumlah £11.27 juta. Alhamdulillah.
(Insya-Allah
kami akan menerbitkan artikel tahun depan yang akan membentangkan sejarah dan
kemajuan Wakaf-e-Jadid semasa era keberkatan Hazrat Khalifatul Masih V (atba)
*Note:
£12.2 juta dikutip dalam 2022, £928,000 bertambah dari tahun lalu!, UK menduduki
tempat pertama dalam pengorbanan Waqf e Jadid (Khutbah Huzur (atba) pada 6
Januari 2023
Comments
Post a Comment