Kronologi tahun-tahun awal Wakaf-e-Jadid (1982-2003)

 AlHakam

Kronologi tahun-tahun awal Wakaf-e-Jadid (1982-2003)

23hb Disember 2022

Kemas Kini Terakhir pada 23hb Disember 2022

Diterjemahkan oleh Musa Bin Masran

Siri mengetengahkan sejarah Skim Wakaf-e-Jadid

Ata-ul-Haye Nasir, Al Hakam

Pada tahun 2020 dan 2021, Al Hakam menerbitkan dua artikel mengenai tahun-tahun awal skim Wakaf-e-Jadid, yang meliputi zaman Hazrat Khalifatul Masih II (ra) dan Hazrat Khalifatul Masih III (rh). Meneruskan siri ini, artikel ini akan membentangkan sejarah Wakaf-e-Jadid pada zaman Hazrat Khalifatul Masih IV (rh).

Semasa Khutbah Jumaatnya pada 31 Disember 1982, Hazrat Khalifatul Masih IV (rh) berkata bahawa kurniaan Allah yang Maha Esa menyebabkan ahli-ahli Jamaat menyertai skim Waqf-e-Jadid dengan semangat yang luar biasa dan semangat pengorbanan yang besar. Skim ini melayani Jamaat dengan cara yang luar biasa, dan menjadi kewajipan ahli Jamaat untuk memenuhi keperluannya. (Khutbat-e-Tahir, Jilid 1, hlm. 369)

Semasa Khutbah Jumaatnya pada 6 Januari 1984, Huzur (ra) berkata:

“Sepanjang tahun sebelumnya [1983], Tuhan Yang Maha Kuasa telah melimpahkan rahmat yang besar kepada semua jabatan, anjuman, dan organisasi tambahan, dan Jemaah telah berkembang dengan cara yang ketara. Dengan cara yang sama, Wakaf-e-Jadid juga adalah penerima rahmat Allah, dan Tuhan Yang Maha Kuasa telah memberkati chanda [kutipan wang] dan bekerja dengan cara yang luar biasa.” (Khutbat-e-Tahir, Jilid 3, hlm. 1)

Huzur (rh) seterusnya menyebut bahawa terdapat peningkatan dalam kutipan Wakaf-e-Jadid berbanding tahun sebelumnya.

Huzur (rh) meneruskan dengan mengatakan bahawa terdapat keperluan besar untuk meningkatkan bilangan mu'allimeen, kerana di beberapa kawasan di Pakistan terdapat kecenderungan yang besar terhadap Islam di kalangan orang Hindu, dan oleh itu, penyembah hidup diperlukan dalam jumlah yang besar.

Huzur (rh) memuji usaha dan pengorbanan para penyembah hidup yang telah berkhidmat di kawasan tersebut, dan menyebut bahawa terdapat lebih daripada 200 kampung di mana Islam Ahmadiyah telah ditubuhkan buat kali pertama:

“Masyarakat di kawasan itu dahulunya menyembah berhala, namun kini mereka telah mula menyembah Tuhan Yang Esa, dan mereka yang dahulu menentang Nabi (saw), kini menyebut nama Nabi Muhammad Mustafa (saw) dengan air mata dan berselawat. pada dia. Oleh itu, Wakaf-e-Jadid telah memberikan perkhidmatan yang besar, dan terus melakukannya.

“Oleh itu, selain pengorbanan kewangan, penyembah hidup juga diperlukan. Begitu juga, waqifeen-e-arzi seperti itu juga diperlukan yang mempunyai bakat tertentu, semangat untuk berkhidmat, dan simpati kepada fakir miskin. Doktor dan peniaga harus melawat tempat tersebut untuk melihat bagaimana orang ramai boleh dibantu.” (Ibid, ms. 2-3)

Semasa Khutbah Jumaatnya pada 4 Januari 1985, Huzur (ra) berkata bahawa Wakaf-e-Jadid telah membawa revolusi besar di banyak kawasan di Pakistan, dan memuji usaha dan pengabdian para penyembah hidup dan mu'allimeen, yang menunaikan wakaf mereka ( berbakti) walaupun menerima elaun yang sangat kecil. (Khutbat-e-Tahir, Jilid 4, hlm. 5)

Semasa Khutbah Jumaatnya pada 27 Disember 1985, Huzur (ra) berkata bahawa pada tahun 1957, Hazrat Musleh-e-Maud (ra) telah menubuhkan skim Wakaf-e-Jadid untuk mereformasikan belia di kawasan luar bandar Pakistan:

“Oleh itu, apabila Huzur (ra) memulakan skim ini, diri saya yang rendah diri juga adalah antara ahli awal Waqaf-e-Jadid. […] Nasihat awal yang dia berikan kepada saya, pertamanya memberi perhatian kepada tarbiyah [latihan moral] di kawasan luar bandar, dan kedua untuk melakukan usaha khusus untuk melaksanakan tabligh [berdakwah] kepada orang Hindu. Bagaimanapun, objektif pertama adalah untuk melaksanakan tarbiyah di kawasan luar bandar, dan kedua untuk mengislamkan orang Hindu yang tinggal di Pakistan.” (Ibid, hlm. 1009-1010)

Berkenaan dengan dakwah Islam kepada orang Hindu, Huzur (rh) berkata, apabila mu‘allimeen awal dihantar, mereka mendapati orang Hindu agak takut dengan Islam dan tidak bersedia untuk mendengar apa-apa tentang Islam. Namun, dengan bimbingan dan doa berterusan Hazrat Musleh-e-Maud (ra), usaha diteruskan dan akhirnya, tiba masanya apabila penganut Hindu yang sama mula menyatakan keinginan mereka untuk mempelajari Islam. Kebencian mereka terhadap Islam beransur-ansur hilang dan mereka mula memberi perhatian kepada mesej keamanan Islam, dan oleh itu, ramai yang menerima Islam. Kemudian, ramai daripada mereka yang baru memeluk agama Islam mengabdikan hidup mereka untuk Islam dan maju dalam keikhlasan mereka dengan cara yang menakjubkan. (Ibid, hlm. 1011-1012)

Huzur (rh) meneruskan dengan mengatakan bahawa sebelum pelancaran skim Wakaf-e-Jadid, para pendakwah Kristian telah berusaha keras untuk menyebarkan agama Kristian di kawasan-kawasan di Pakistan di mana penganut Hindu bermastautin dalam jumlah yang besar, namun, dengan usaha Wakaf-e-Jadid, kesan Kristian beransur pudar dan Islam tersebar di kawasan tersebut, dengan rahmat Allah semata-mata.

Huzur (rh) meneruskan dengan mengatakan bahawa “Ilm-e-kalam [argumentasi] Hazrat Masih Mau’ud begitu kuat dan kuat sehingga orang Kristian tidak dapat menandinginya.”

Huzur (rh) selanjutnya berkata bahawa paderi Kristian s akan mengadakan perhimpunan besar-besaran di kawasan-kawasan tersebut, namun, apabila seorang mu‘allim Ahmadi bertanya soalan-soalan teologi, mereka tidak dapat menjawabnya dan meninggalkan perhimpunan tersebut. Akibatnya, pihak Kristian mula menutup usaha tabligh mereka di kawasan tersebut. (Ibid, hlm. 1015)

Semasa menetapkan sasaran untuk masa depan, Huzur (rh) bersabda:

“Oleh itu, sebagai tambahan untuk mengatasi usaha [pemberitaan] orang Kristian di kawasan itu, kita juga dikehendaki mempercepatkan kemajuan kita sendiri. Ini adalah objektif Wakaf-e-Jadid, yang saya ingin tetapkan untuk beberapa tahun akan datang.” (Ibid, hlm. 1016)

Berkenaan dengan kemajuan Wakaf-e-Jadid di India, Huzur (rh) bersabda bahawa Wakaf-e-Jadid juga telah mapan di India, dan dengan rahmat Allah Yang Maha Kuasa, ia mencapai kemajuan yang sangat baik. Di Hyderabad Deccan dan banyak tempat di Punjab, pelbagai jamaat baru telah ditubuhkan dengan usaha Wakaf-e-Jadid.

Huzur (rh) seterusnya berkata bahawa mereka juga harus memberi perhatian ke arah dakwah Islam di kawasan-kawasan di mana Pergerakan Shuddhi memberi impak yang besar pada tahun 1920-an, namun kesannya semakin pudar akibat usaha tabligh Jamaat-e-Ahmadiyya di bawah bimbingan Hazrat Musleh. -e-Maud (ra).

Huzur (rh) berkata, menurut laporan terbaru seorang mu‘allim, keadaan di kawasan tersebut kembali merosot. Oleh itu, Huzur (rh) meminta perhatian Wakaf-e-Jadid India ke arah melakukan usaha dakwah di kawasan tersebut juga. (Ibid, hlm. 1019)

Terdahulu, skim Wakaf-e-Jadid terhad kepada Pakistan dan India sahaja, namun, semasa Khutbah Jumaat yang disebutkan di atas – pada 27 Disember 1985 – Hazrat Khalifatul Masih IV (rh) mengumumkan penubuhan skim ini di peringkat antarabangsa:

“Mulai tahun ini, saya mengumumkan perluasan skim Wakaf-e-Jadid ke seluruh dunia, bukannya mengehadkannya kepada Pakistan dan India sahaja.” (Ibid, hlm. 1020)

Semasa Khutbah Jumaatnya pada 2 Januari 1987, Huzur (rh) bersabda:

“Pada tahun sebelumnya [1986] juga, dengan rahmat Tuhan, Jamaat [Ahmadiyya Muslim] sedunia berpeluang melonjak ke hadapan dalam pengorbanan kewangan, fizikal dan rohani. Dengan cara yang sama, Jamaat juga telah mencapai kemajuan yang belum pernah terjadi sebelumnya dalam bidang Wakaf-e-Jadid dari setiap aspek, dengan rahmat Allah.” (Khutbat-e-Tahir, Jilid 6, hlm. 9)

Huzur (rh) bersabda bahawa terdapat peningkatan besar dalam kutipan Wakaf-e-Jadid berbanding tahun sebelumnya, dan fakta yang paling menggembirakan ialah kawasan Pakistan, di mana penentangan Ahmadiyah berada di puncaknya, telah mencapai kemajuan yang lebih besar dalam pengorbanan kewangan mereka .

Huzur (rh) meneruskan dengan mengatakan bahawa pengorbanan mereka memaksa kami untuk mengingati mereka dalam solat kami, kerana mereka telah membuktikan melalui akhlak, tindakan dan pengorbanan mereka bahawa mereka adalah hamba Allah yang sebenar dan Nabi (saw):

“Justeru, di satu pihak, hati saya tergerak untuk mengingati mereka dalam solat saya, sebaliknya saya ingin menyeru kepada jamaah seluruh dunia agar mereka mengingati saudara-saudara tercinta mereka yang dizalimi dalam solat mereka. Mereka sangat berani dan singa Tuhan.” (Ibid, hlm. 11)

Semasa Khutbah Jumaatnya pada 25 Disember 1987, Huzur (rh) bersabda:

“Ternyata dari fakta dan tokoh Waqaf-e-Jadid bahawa, dengan izin Allah Yang Maha Esa, skim ini telah melalui pelbagai pasang surut, dan pada masa ini ia telah mencapai tahap sedemikian, yang jelas menunjukkan bahawa ia adalah juga cabang Jamaah yang masih segar dan berkembang, dan ia tidak boleh dirugikan oleh niat jahat [para penentang], bermakna ia telah berkembang, dan akan terus melakukannya dalam semua keadaan, dan akan melompat ke hadapan, insya-Allah Ta'ala. […]

“Setakat usaha dan khidmat Wakaf-e-Jadid, skim ini melaksanakan tugasnya dengan sangat baik. Walaupun dalam keadaan yang sangat berat, Allah Yang Maha Kuasa telah mengizinkan anjuman ini [untuk melayani tujuan].” (Ibid, hlm. 873)

Huzur (rh) selanjutnya berkata bahawa Wakaf-e-Jadid melakukan usaha yang baik untuk menyebarkan Islam di India, dan bersabda:

“Jangan sekali-kali menganggap skim Wakaf-e-Jadid sebagai skim biasa, sebaliknya, ia mempunyai kaitan yang mendalam dengan masa depan rohani India, dan jamaat seluruh dunia perlu mengambil bahagian dalam [pengorbanan kewangan] ini. ” (Ibid, hlm. 883)

Semasa menasihati ibu bapa Ahmadi, Huzur (rh) bersabda bahawa mereka harus menggesa anak-anak mereka untuk mengambil bahagian dalam pengorbanan kewangan di bawah skim Wakaf-e-Jadid. Objektif utama skim ini adalah untuk melaksanakan tarbiyah generasi muda dan mewujudkan hubungan yang hidup dengan Tuhan. (Ibid, hlm. 884)

Semasa Khutbah Jumaatnya pada 4 Januari 1991, Huzur (rh) bersabda bahawa Allah Taala telah memberikan kemajuan yang belum pernah terjadi sebelumnya kepada skim Wakaf-e-Jadid, dan ia telah berada di barisan hadapan dalam hal mencapai bai’at juga.

Huzur (rh) berkata bahawa di kawasan Thar, Pakistan, Wakaf-e-Jadid telah berkhidmat dengan cara yang luar biasa, di mana masyarakat Hindu berada dalam jumlah yang besar, dan orang Kristian juga berusaha keras untuk menyebarkan agama Kristian di sana:

“Seandainya skim Wakaf-e-Jadid tidak dimulakan, dan seandainya Jamaat-e-Ahmadiyya tidak dapat berkhidmat di kawasan Thar, agak dekatlah agama Kristian akan tersebar di sana dengan cepat.” (Khutbat-e-Tahir, Jilid 10, hlm. 2)

Semasa Khutbah Jumaatnya pada 27 Disember 1991, Huzur (rh) bersabda:

“Pada masa ini, bidang-bidang yang ada di hadapan kita [untuk membuat usaha], juga termasuk beberapa negara baru [berkenaan dengan penubuhan Ahmadiyah di sana], yang nampaknya berkaitan dengan Tahrik-e-Jadid, namun sifat tugas itu. berkaitan dengan Wakaf-e-Jadid.

“Sebagai contoh, di mana sahaja mubaligh kita telah sampai di Sikkim, Bhutan, dan Nepal, mereka telah mendapati [orang-orang] negeri-negeri itu mempunyai kehausan dan keinginan untuk dipelihara [secara rohani] juga. […] Oleh itu, usaha yang telah dilakukan setakat ini, melalui mu‘allimeen kami, yang telah dilatih dengan cara yang mudah, telah menghasilkan hasil yang sangat baik, yang lebih daripada apa yang kami jangkakan.” (Ibid, hlm. 1000-1001)

Semasa Khutbah Jumaatnya pada 25 Disember 1992, Huzur (rh) berkata bahawa adalah satu anugerah besar Allah Yang Maha Kuasa bahawa skim itu, yang terhad kepada Pakistan, India dan Bangladesh pada tahun-tahun awalnya, kini telah menjadi skim antarabangsa, dan ahli-ahli Jamaah berpeluang menyahut seruan ini dengan penuh semangat dan positif dengan penuh kasih sayang dan keikhlasan:

“Aspek Jamaat-e-Ahmadiyya ini adalah bukti besar tentang kebenaran Hazrat Masih Mau’ud (as), sehingga dunia tidak akan pernah dapat menghapuskan ciri yang agung dan khas ini, walaupun seluruh dunia mengerahkan segala usahanya.” (Khutbat-e-Tahir, Jilid 11, hlm. 919)

Memuji semangat pengorbanan kewangan Jamaat, Huzur (rh) bersabda:

Ahli-ahli Jamaat telah “mengekalkan amalan ini dengan keikhlasan yang luar biasa, dan dengan setiap tahun baharu, tahap semangat pengorbanan kewangan mereka meningkat, bukannya mundur. Keajaiban seperti itu tidak dapat dimanifestasikan oleh sesiapa pun di dunia ini, selain oleh orang yang benar yang merupakan orang pilihan Tuhan. Saya meminta semua kuasa dunia untuk meletakkan kepala mereka bersama-sama, dan menunjukkan kepada kami jika ada mana-mana komuniti lain yang mempunyai semangat pengorbanan kewangan yang serupa dengan Jamaat Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan.” (Ibid, hlm. 920)

Semasa Khutbah Jumaatnya pada 6 Januari 1995, Huzur (rh) berkata bahawa skim Wakaf-e-Jadid telah dimulakan oleh Hazrat Musleh-e-Maud (ra) di bawah bimbingan ilahi, dan Huzur (ra) mempunyai keghairahan yang besar untuk skim ini sehingga dia pernah menyatakan bahawa walaupun Jamaat tidak menyertai skim ini, dia sendiri akan menyumbang untuk tujuan ini walaupun dia terpaksa menjual hartanya:

“Oleh itu, di kemudian hari, berkat-berkat yang telah dianugerahkan oleh Allah SWT kepada Wakaf-e-Jadid, menunjukkan bahawa rancangan Hazrat Musleh-e-Maud (ra) ini adalah rancangan syurgawi, dan keghairahan yang dia miliki [terhadap rancangan itu] telah ditanamkan. oleh Allah. Keghairahan surgawi itulah, yang mula menjalar ke dalam hati seluruh Jamaah, dan sekarang rencana ini telah disatukan pada tahap yang besar, dengan rahmat Tuhan Yang Maha Kuasa.” (Khutbat-e-Tahir, Jilid 14, hlm. 2)

Semasa Khutbah Jumaatnya pada 2 Januari 1998, Huzur (rh) bersabda:

“Mulai sekarang, dalam setiap jamaah, perlu ada Setiausaha Wakaf-e-Jadid yang berasingan khusus untuk mualaf, yang bertanggungjawab menangani mereka khususnya. Sebarang pertambahan bilangan peserta Wakaf-e-Jadid juga hendaklah termasuk mualaf, dan walaupun seseorang memberi satu anna (1/16 rupee), ia hendaklah diterima. […] Oleh itu, mulai hari ini, setiap jamaah hendaklah melantik seorang Setiausaha Wakaf-e-Jadid untuk Nau-Mubai’een.” (Al Fazl International, 20-26 Februari 1998, hlm. 8)

Menjelang akhir, Huzur (rh) bersabda:

“Waqaf-e-Jadid patut dimanfaatkan untuk menjaga generasi akan datang, dan bilangan peserta Wakaf-e-Jadid perlu ditambah; tidak kira jika seseorang menawarkan pengorbanan yang sangat kecil, mereka mesti disertakan. Alhamdulillah, Jemaah [sudah] memberi perhatian kepada perkara ini.” (Ibid, hlm. 9)

Semasa Khutbah Jumaatnya pada 5 Januari 2001, Huzur (rh) sekali lagi menarik perhatian Jemaah ke arah menambah bilangan peserta Wakaf-e-Jadid, khususnya daripada golongan mualaf. (Al Fazl International, 9-15 Februari 2001, hlm. 6)

Sepanjang tahun 2002, jumlah kutipan Wakaf-e-Jadid chanda – menjelang 31 Disember – ialah £1.52 juta. (Silsila-e-Ahmadiyya, Jilid 4, hlm. 546)

Ringkasnya, semasa zaman Hazrat Khalifatul Masih IV (rh), skim Wakaf-e-Jadid terus mengukuhkan, dan Jemaah mencapai kemajuan yang luar biasa melaluinya.

Hari ini, kerana kita hidup dalam zaman Hazrat Khalifatul Masih V (atba) yang diberkati, skim ini terus berkembang dan memainkan peranannya lebih daripada sebelumnya. Jamaat Ahmadiyah Muslim di seluruh dunia sedang menuai hasil yang hebat dan akan terus melakukannya. Insya Allah!

Dengan rahmat Allah Yang Maha Kuasa, pada tahun ke-64 Wakaf-e-Jadid (2021), ahli Jamaat dapat mengorbankan sejumlah £11.27 juta. Alhamdulillah.

(Insya-Allah kami akan menerbitkan artikel tahun depan yang akan membentangkan sejarah dan kemajuan Wakaf-e-Jadid semasa era keberkatan Hazrat Khalifatul Masih V (atba) 

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad