Konspirasi menentang Jamaat: Kajian dalam corak sejarah oleh Asif M Basit

  

AlHakam

Konspirasi menentang Jamaat: Kajian dalam corak sejarah

19hb Disember 2021

Kemas Kini Terakhir pada 19 Disember 2021

Asif M Basit

Diterjemahkan oleh Musa Bin Masran

شریروں پر پڑے ان کے شرارے

نہ ان سے رک سکے مقصد ہمارے

Percikan api kerosakan jatuh kembali kepada orang jahat; Objektif kami tidak boleh diganggu oleh mereka.”

Latar belakang

Pada tahun 1920-an, banyak sifat hebat Hazrat Mirza Bashiruddin Mahmud Ahmad, Khalifatul Masih II (ra) terserlah di hadapan dunia.

Pada awal dekad itu, sebidang tanah telah dibeli untuk membina masjid di London. Kemudian, pada tahun 1924, Huzur (ra) melakukan lawatan yang sangat berjaya ke London, di mana batu asas Masjid Fazl juga diletakkan. Akhirnya, pada tahun 1926, Tuhan Yang Maha Kuasa menganugerahkan penghormatan untuk membina masjid pertama London itu kepada Khalifatul Masih II (ra).

Dalam dekad yang sama, mubaligh Jamaat Ahmadiyah Muslim mula bertabligh di England, Amerika dan negara-negara Afrika dan tabligh Islam mula tersebar ke seluruh dunia melalui mubaligh Huzur (ra) ini.

Pencapaian ini terbukti dengan sendirinya untuk dilihat oleh seluruh dunia.

Pada masa yang sama, ketika Nabi (saw) diserang dengan cara yang paling jahat, Huzur (ra) dan Jamaatnya berada di barisan hadapan dalam mempertahankan kehormatan Nabi (saw). Ahli-ahli Jamaat Huzur (ra) adalah orang pertama yang mendapat penghormatan untuk dipenjarakan dalam hal ini apabila Syed Dilawar Shah Bukhari, editor Ahmadi The Muslim Outlook dan seorang Ahmadi lain dijatuhi hukuman penjara kerana mengambil pena terhadap pelaku kekufuran dan mereka yang mengeluarkan penghakiman yang tidak adil. Oleh itu, bendera kehormatan Nabi (saw) juga dinaikkan oleh Jamaat-e-Ahmadiyya dalam keadaan yang paling sukar.

Apabila isu Turki dibentangkan di hadapan dunia sebagai isu terbesar dunia Islam, usul Hazrat Musleh-e-Maud (ra) diterbitkan dalam bentuk buku dengan tajuk Mu'ahidah-e-Turkiyyah aur Musalmanon ka Aainda Rawaiyyah (Perjanjian Turki dan Pergerakan Masa Depan Umat Islam). Ia diterima baik oleh bahagian dunia Islam yang responsif.

Pada tahun 1923, apabila orang Hindu mula mengislamkan orang Islam melalui Pergerakan Shuddhi, perkhidmatan yang paling cemerlang telah diberikan oleh Jamaat Ahmadiyah di bawah bimbingan Khalifatul Masih II (ra).

Di dunia Arab, Jamaat Ahmadiyah Muslim dapat menubuhkan misi di Palestin, Syria dan Mesir.

Ini adalah masa apabila konflik Hindu-Muslim menjadi isu politik terbesar di India. British ingin memberikan tadbir urus sendiri kepada orang India, tetapi konflik Hindu-Muslim dalam isu-isu politik begitu mendalam sehinggakan tiada bentuk tadbir urus sendiri kelihatan berdaya maju.

Dalam keadaan sedemikian, cadangan Hazrat Musleh-e-Maud (ra) akan didedahkan berdasarkan strategi dan panduan yang paling sesuai ke arah langkah-langkah praktikal. Ini diakui oleh bahagian persepsi masyarakat India dan kerajaan British-India.

Pada 1917/18, apabila Edwin Montagu, Setiausaha Negara untuk India, melawat India, cadangan telah dibuat daripada pelbagai kalangan politik India untuk kemerdekaan India.

Salinan ucapan yang disampaikan kepada ES Montagu, Setiausaha Negara untuk India 1917-22

Sekembalinya ke England, beliau menyifatkan ucapan Hazrat Mirza Bashiruddin Mahmud Ahmad (ra) yang disampaikan kepadanya, sebagai cadangan yang paling teliti dan dirangka dengan baik.

Oleh itu, Hazrat Khalifatul Masih II (ra) muncul sebagai pemimpin Islam terpenting di ufuk dunia Islam.

Dalam keadaan sedemikian, adalah wajar bagi pihak lawan untuk menimbulkan perasaan cemburu. Justeru, untuk memadamkan api kedengkian dan hasad dengki ini, mereka melakukan percubaan bukan sahaja untuk memfitnah watak Hazrat Musleh-e-Maud (ra) dengan membuat tuduhan keji dan jahat, tetapi juga cuba memfitnahnya di mata kerajaan. dengan memfailkan kes palsu cubaan membunuh terhadapnya.

Konspirasi 1927

Sebuah keluarga yang tinggal di Qadian, yang dikenali sebagai keluarga “Mistris” (tukang batu), mula mencipta tuduhan palsu dan rekaan terhadap Hazrat Musleh-e-Maud (ra). Sebenarnya, semua rancangan ini merupakan satu konspirasi yang sangat jahat dan tidak baik untuk memfitnah Hazrat Musleh-e-Maud (ra).

Watak utama kempen menghasut ini, Fazal Karim Mistri, memulakan akhbar bertajuk Mubahala di mana dia terus membidas tuduhan keji terhadap watak Hazrat Musleh-e-Maud (ra).

Hazrat Musleh-e-Maud (ra) menyebut fitnah ini dan berkata:

Dalam beberapa hari lalu, berdasarkan hasil imaginasi mereka sendiri, mereka [Mistris] menimbulkan idea sesama mereka bahawa percubaan tertentu sedang dibuat terhadap mereka. Mereka ini melakukan beberapa tindakan yang tidak wajar atas sebab-sebab di atas - juga disebut dalam akhbar mereka (Mubahala). Salah seorang daripada mereka marah kerana dia tidak berkahwin dengan wanita yang diingininya. Kemudian, menantunya sendiri berkahwin dengan wanita yang sama. Mereka yang menjadi rosak akhlaknya, juga menjadi bertekad untuk membalas kebencian mereka dengan cara yang tidak bermoral. Itulah sebabnya dia mula mengatakan perkara-perkara yang membentuk dakwaan dan tuduhan palsu. Apabila saya mendengar tentangnya, saya memanggil bapa dan anak itu dan berkata kepada mereka, 'Saya mendengar kamu orang berkata begini dan begitu. Kedudukan agama saya diketepikan, tetapi anda tahu bahawa keluarga saya adalah pemilik tunggal bandar ini. Saya akan menganggap niat anda sebagai baik, jika anda [juga bersedia untuk] pergi ke beberapa kampung dan membuat dakwaan terhadap salah seorang tuan tanah yang memiliki tanah seluas 10 ekar apatah lagi terhadap pemilik tunggal kampung itu.

“Namun, anda tidak akan berani pergi ke sebuah dusun kecil dan menuduh tukang sapu tetapi di sini anda menggunakan bahasa kotor dan keji terhadap kami. Terdapat pengakuan dalam tindakan anda sendiri bahawa kerana saya tidak akan membalas dendam tindakan anda, itulah sebabnya anda berani untuk melaksanakannya. Jika tidak, sama ada anda mengatakan bahawa tidak ada orang lain di kampung ini yang boleh dituduh perkara yang sama, atau, jika anda mengakui bahawa tuduhan sedemikian boleh dibuat terhadap seseorang, mengapa anda tidak berani melakukannya?

“Maka, apa yang kamu katakan terhadap saya bukanlah kerana kebenaran kamu tetapi kerana kesopanan saya. Anda tahu bahawa jika anda mengatakan sesuatu tentang orang lain, mereka akan bersedia untuk menanganinya dalam setiap cara yang mungkin. Walau bagaimanapun, tiada ancaman seperti itu daripada saya kepada anda. Caramu ini adalah pengakuan atas kesopanan saya dan ungkapan kebejatanmu.”

Tujuan penjahat ini adalah untuk membuat percubaan jahat untuk memfitnah Hazrat Musleh-e-Maud (ra). Mereka juga mendapat sokongan daripada ghair-mubai‘een – biasanya dikenali sebagai Lahori (Paighami) Ahmadi (yang akan disebut kemudian).

Percubaan Huzur (ra) untuk menegur mereka juga telah disalah anggap oleh mereka. Hazrat Musleh-e-Maud (ra) sendiri menyatakan:

“Pada kesempatan itu, mereka memberitahu saya bahawa, 'Apa yang dikatakan tentang kami adalah salah dan orang berbohong.' Kemudian salah seorang daripada mereka menceritakan mimpinya, berkata, 'Saya telah diberitahu untuk memohon doa daripada anda.' Namun, saya mendapati bahawa mereka kemudiannya pergi kepada orang dan berkata, 'Dia cuba meyakinkan kami, tetapi kami tidak diyakinkan.' Kini, mereka telah pergi ke mahkamah dan telah mendakwa, 'Kami diberitahu untuk berhenti atau dia akan meluruskan kami.'” (Taqrir Dilpazir, disampaikan di Jalsa Salana, 27 Disember 1927)

Hazrat Musleh-e-Maud (ra) selanjutnya berkata dalam ucapan yang sama:

“Inilah konspirasi yang timbul baru-baru ini. Namun, Allah Taala meramalkan saya apabila konspirasi sedang dibuat. Saya telah melihat penglihatan tentang ini beberapa tahun yang lalu dan saya telah menceritakan penglihatan itu kepada ramai orang […]

“Intipati apa yang saya lihat ialah ketika saya melalui lembah di Simla, di mana terdapat pelbagai jenis jin yang cuba menarik perhatian saya kepada apa yang mereka katakan secara provokatif. Pada masa itu, saya diberitahu untuk tidak mempedulikan mereka dan meneruskan dengan berkata:

خدا کے فضل اور رحم کے ساتھ

“‘Dengan rahmat dan belas kasihan Tuhan.’”

Terdahulu, pada 22 November 1927, satu pengumuman telah diterbitkan oleh Hazrat Musleh-e-Maud (ra) dalam Al Fazl mengenai konspirasi ini, di mana Huzur (ra) berkata:

Jamaat pasti mengetahui, melalui nota yang diterbitkan oleh Al Fazl beberapa hari yang lalu, bahawa beberapa orang, yang nampaknya sebahagian daripada Jamaat tetapi sebenarnya tidak mempunyai kaitan dengannya kerana kemunafikan mereka, telah memberontak terhadap saya. dan nizam-e-Jamaat […]

“Sekarang, saya serahkan perkara mereka kepada Allah Ta’ala kerana Dia adalah Hakim yang Terbaik. Dia pasti akan melindungi Jamaat dengan tanda-tanda kekuasaan-Nya.”

Ini adalah bagaimana ia berlaku dan Allah Taala melindungi Hazrat Musleh-e-Maud (ra) dan seluruh Jamaat Ahmadiyah daripadanya. Tuduhan palsu mereka juga tidak dibuktikan, dan mereka juga tidak berjaya mencuba [Huzur (ra)] untuk cubaan membunuh.

Bukan itu sahaja, tetapi realiti sebenar golongan hasutan yang mencetuskan pergolakan ini, dengan sokongan daripada pihak maulvi yang menentang, penentang bukan Islam dan Maulvi Muhammad Ali Sahib, amir ghair-mubai‘een, telah terbongkar.

Guru Faqirullah Sahib, yang merupakan juruaudit kumpulan ghair-mubai‘een dan juga imam masjid di Bangunan Ahmadiyah [Lahore], menyatakan:

“Semua ahli jawatankuasa pengurusan Anjuman sedar bahawa Maulvi Sahib, dengan kelulusan khasnya, terus membantu pemilik Mubahala dengan wang tunai dan dengan mencetak risalah mereka dan mengedarkannya ke bandar lain dengan bantuan seorang pekerja khas Anjuman […].” (Risala Furqan, Qadian, Julai 1944)

Begitu juga, setiausaha agung kumpulan ghair-mubai'een menulis dalam surat terbuka kepada Maulvi Muhammad Ali Sahib:

“Anda sentiasa memberikan sokongan moral dan kewangan untuk menghebahkan dakwaan terhadap Khalifa Sahib dari Qadian.” (Furqan, Qadian, Mei 1942).

Akhbar Faruq menerbitkan salinan surat Maulvi Muhammad Ali Sahib dalam keluaran 7 Jun 1931 dan menulis:

“Akhbar Mubahala terus menjual ratusan naskhah di pejabat mereka. Bungkusan Mubahala sedang disediakan sehingga pukul dua pagi. Jika terdapat sebarang keraguan, seseorang boleh menyemak lejar Mubahala berkenaan dalam akaun depot buku di Bangunan Paigham.”

Oleh itu, konspirasi ini yang timbul terhadap kekhalifah, yang dipilih oleh Tuhan Yang Maha Esa, bukan sahaja lenyap di udara tetapi ia juga mendedahkan bagaimana unsur-unsur anti-Jamaat sentiasa mengambil setiap peluang untuk cuba mencederakan Jamaat pada bila-bila masa dan di mana sahaja mereka melihat walaupun celah kecil.

Latar belakang konspirasi 1937

Sekarang kita sampai ke tahun 1930-an. Dekad ini juga merupakan satu dekad yang membawa Jamaat-e-Ahmadiyya ke tahap kejayaan dan pencapaian baharu.

Pada awal dekad ini, apabila segala usaha untuk menyuarakan hak orang Islam Kashmir nampaknya gagal, pemimpin Islam membentuk Jawatankuasa Kashmir Seluruh India dan sebulat suara memilih Hazrat Mirza Bashiruddin Mahmud Ahmad (ra) sebagai presidennya.

Sebaik sahaja pertuduhan jawatankuasa ini diserahkan kepada Hazrat Musleh-e-Maud (ra), gelombang kesedaran dan kebangkitan baharu mengenai hak umat Islam Kashmir tersebar di seluruh India. Hari Kashmir mula disambut di seluruh India dengan penyertaan orang ramai dari setiap sekolah pemikiran Islam. Hazrat Musleh-e-Maud (ra) sendiri menawarkan bantuan kewangan yang paling murah hati. Atas dorongan Hazrat Musleh-e-Maud (ra), umat Islam di seluruh India mula membiayai gerakan Kashmir. Usaha Hazrat Musleh-e-Maud (ra) terbukti tiada tandingannya walaupun pada peringkat rundingan dan dialog dengan pihak berkuasa.

Apabila melihat keadaan itu, Majlis-e-Ahrar-e-Islam menyedari bahawa Jamaat-e-Ahmadiyya adalah satu kekuatan yang menentang mereka tidak akan dapat mencapai matlamat jahat mereka dengan cara yang bermaruah. Hazrat Musleh-e-Maud (ra), melihat bahawa isu itu menjadi arena politik dan bukannya perjuangan untuk hak, meletak jawatan daripada pengerusi Jawatankuasa Kashmir.

Sejarawan terkenal, Dr Ayesha Jalal, dalam bukunya Self and Sovereignty, memberikan analisis yang sangat terperinci tentang situasi ini dan menulis bahawa selepas pemberhentian Hazrat Khalifatul Masih II (ra), jawatankuasa itu malah gagal memanggil satu mesyuarat pun badan kerja mereka, biarlah. sahaja melakukan sebarang usaha yang nyata.

Namun, api kecemburuan Ahrar telah menyala sehingga ia tidak akan reda. Mereka melakukan apa sahaja untuk menyakiti dan memfitnah Jamaat. Pada mulanya, kekecohan telah berlaku di Qadian dan dengan berselindung di sebalik perhimpunan, mereka terus menyemburkan penderaan dan melakukan tindakan keganasan. Mereka akan melaungkan slogan yang mengancam untuk mengurangkan Qadian menjadi runtuhan.

Sebagai tindak balas kepada penderaan, rusuhan dan ancaman ini, Allah Ta'ala telah menurunkan idea Tahrik-e-Jadid ke atas hati murni Hazrat Khalifatul Masih II (ra) dan Jamaat-e-Ahmadiyya memasuki era kemajuan baru. Apatah lagi Qadian menjadi puing-puing, kesatuan Tuhan Yang Maha Esa dan ajaran murni Nabi (saw) mula tersebar dari Qadian ke pelosok bumi. Di bawah Tahrik-e-Jadid, misi didirikan di benua yang berbeza di dunia, masjid dibina dan mubaligh tersebar ke seluruh dunia untuk melaksanakan tugas suci menyebarkan Islam.

Memandangkan keadaan ini, pihak lawan dan musuh terus berkobar dalam api cemburu dan, seperti biasa, melakukan serangan yang keji.

Konspirasi 1937

Tahun 1937 adalah sangat penting dalam sejarah Jamaat-e-Ahmadiyya. Ini adalah kali pertama orang munafik, murtad, ghair-mubai'in dan penentang berganding bahu menyerang Jamaat Ahmadiyah.

Untuk tujuan ini, mereka sentiasa bergantung kepada seseorang yang kelihatan sangat dekat dengan Jamaat, tetapi imannya telah goyah. Pada kesempatan ini, mereka memilih Syeikh Abdur Rahman Misri Sahib. Misri Sahib menyertai Jamaat Ahmadiyah Muslim pada tahun 1905 selepas berjanji setia di tangan yang diberkati Hazrat Masih Mau’ud (as).

Apabila fitnah ghair-mubai'een muncul pada tahun 1914, dia berbai'at kepada Hazrat Musleh-e-Maud (ra). Untuk dua dekad berikutnya, beliau bukan sahaja menganggap Hazrat Mirza Bashiruddin Mahmud Ahmad (ra) sebagai khalifah yang sah, tetapi juga menyampaikan ucapan yang menyokong pandangan ini. Dia juga menyerahkan kesaksian bertulis tentang kepercayaan ini.

Disebabkan oleh kekecewaan beberapa cita-cita peribadi, dia mengembangkan perbezaan dengan Hazrat Musleh-e-Maud (ra) dan, pada tahun 1935, ia tiba-tiba terfikir bahawa Huzur (ra) adalah "bukan khalifah yang sah". Mengenai ini, beliau menulis buku kecil bertajuk, Kiya Tamam Khalifey Khuda hi Banata Hey? (Adakah Tuhan Menjadikan Semua Khalifah?)

Di dalamnya, dia menyatakan kepercayaan barunya, berkata, “Setelah kematian para nabi dan tokoh suci, hanya khalifah pertama adalah pilihan ilahi. Selebihnya khalifah yang dipilih bukanlah subjek Ayat-e-Istikhlaf [ayat Al-Qur’an yang menyatakan khalifah dipilih secara ilahi]. Khilafah yang dipertikaikan di sini bukanlah Khalifah pertama tetapi Khalifah kedua sekarang. Oleh itu, dia tidak boleh menjadi subjek Ayat-e-Istikhlaf dan pemilihannya juga tidak boleh dikaitkan dengan Allah Taala.”

Jelas dari kenyataan ini bahawa dia telah mengingkari kesetiaannya kepada Khilafat Hazrat Khalifatul Masih II (ra) apabila keinginan peribadinya tidak dipenuhi. Bukan itu sahaja, tetapi dia meletakkan asas untuk konspirasi (fitna) dalam Komuniti.

Ghair-mubai‘een, penentang dan munafik nampaknya untuk bersedia menggunakan pertengkarannya ini untuk kepentingan peribadi mereka sendiri.

Pada Jun 1937, Syeikh Abdur Rahman Misri mula membangkitkan segala macam tuduhan palsu terhadap Hazrat Musleh-e-Maud (ra) dan menulis tiga surat kepadanya pada 10, 14 dan 23 Jun 1937. Dalam surat pertama, dia memburukkan watak Hazrat Musleh- e-Maudra. Dalam kedua dan ketiga, dia menuntut Hazrat Musleh-e-Maud (ra) untuk meletakkan jawatan dari Khilafat atas alasan bahawa tabiatnya tidak begitu, insya Allah, dia boleh dipanggil Khalifatul Masih.

Dalam surat ketiga, dia menulis, "Saya mahu anda disingkirkan dari jawatan dan mengatur pemilihan khalifah baru kerana saya ingin berpisah daripada anda tetapi bukan dari Jamaat."

Hazrat Musleh-e-Maud (ra) menulis jawapan kepadanya pada 24 Jun 1937, beberapa petikan yang diberikan di bawah:

“Saya terima tiga surat daripada awak. Pokok surat pertama sangat kotor dan penuh kebencian sehingga tidak masuk akal untuk mengandaikan setelah [membaca]nya bahawa anda masih berada dalam bai'at dan anggota Jamaat Ahmadiyah […]

“Saya menerima surat ketiga anda yang mengatakan bahawa jika anda tidak berpuas hati dalam tempoh 24 jam, maka anda akan meninggalkan Jamaat. Oleh itu, saya menulis ini, selepas melakukan solat istikharah, bahawa perpisahan anda dari Jamaat tidak bermakna. Sejak hempedu itu terhasil dari dalam hatimu yang telah kamu ulang dalam surat-suratmu, kamu telah dikecualikan dari Jamaat di sisi Tuhan Yang Maha Kuasa […]

“Anda telah mengeluarkan banyak ancaman kepada saya. Saya tidak akan sama sekali memuliakan semuanya dengan balasan. Saya serahkan kes saya dengan Tuhan. Jika saya adalah Khalifah pilihannya, jika wahyu yang telah dijanjikan kepada Hazrat Masih Mau'ud (as) tentang saya dan sejumlah mimpi yang telah dilihat oleh orang lain adalah benar, maka Tuhan Yang Maha Kuasa akan menggagalkan anda walaupun anda mendakwa pengaruh anda."

Surat Hazrat Musleh-e-Maud (ra) ini diterbitkan dalam Al Fazl 26 Jun 1937. Keesokan harinya, pada 27 Jun, Misri Sahib membentuk Jamaat berasingan yang dipanggil "Majlis-e-Ahmadiyya" dan mula mencipta, memasang dan mempublikasikan poster dan risalah berdasarkan tuduhan terhadap Hazrat Musleh-e-Maud (ra) dan tuntutan untuk penyingkirannya.

Oportunisme pihak lawan

Pihak lawan memanfaatkan sepenuhnya situasi ini. Akhbar Zamindar memberi tajuk utama, “Amirul Momineen baru dipilih di Qadian. Khalifa Bashir memerintahkan untuk berpisah dari takhta kerajaan.” Di bawah tajuk ini, berita tersebut menyatakan bahawa Sheikh Abdur Rahman Misri telah diisytiharkan sebagai "Amirul Momineen yang baru". Ditulis juga bahawa nama mereka yang ingin menyertai Majlis-e-Ahmadiyya akan dirahsiakan. (The Zamindar, 29 Julai 1937)

Ghair-mubai‘een sudah bersemangat. Mereka tekun menyiarkan berita akhbar Zamindar ini dalam majalah mereka keluaran 30 Julai, Paigham-e-Sulh.

Maulvi Muhammad Ali Sahib melancarkan serangan teruk terhadap watak Hazrat Musleh-e-Maud (ra) dalam majalahnya, Paigham-e-Sulh. Dia menyebut kenakalan Misri Sahib sebagai "pencapaian hebat" dan menulis bahawa "Syeikh Sahib benar-benar berhak diucapkan tahniah dalam hal ini." Juga, "Mereka yang mematahkan berhala penyembahan suci patut mendapat simpati kami." (Paigham-e-Sulh, 9 Ogos 1937)

Intrik Misri Sahib telah diterima dengan baik oleh para penentang dan ghair-mubai'een sehingga dia menerbitkan satu lagi buku kecil, bertajuk Jamaat sey Khitab (Ucapan Kepada Masyarakat), di mana dia menulis:

“Hari itu akan datang, dan pasti akan datang, insya-Allah, apabila Jamaat, sambil menyatakan جاء الحق وزھق الباطل ['Kebenaran telah datang dan kebatilan telah lenyap'], telah ditetapkan di atas kebenaran yang syariat Islam telah menjelaskan tentang kedudukan khalifah dan hak serta hak mereka dan ummah. Anda tidak layak menjadi Khalifah. Ia adalah untuk mendedahkan kebenaran ini bahawa Allah Taala telah, dengan rahmat dan kurnia-Nya sahaja, memberi saya kekuatan untuk berdiri.

“Langkah yang saya ambil adalah demi Tuhan semata-mata apabila melihat kerosakan besar dalam Jamaat, yang telah membawa ramai kepada ateisme dan menyesatkan lebih ramai lagi. Saya telah mengambil langkah ini apabila merasakan keperluan untuk bertindak dalam isu ini; atau sebaliknya, setelah menganggapnya penting. Suara saya akan didengari esok, jika tidak hari ini; jika tidak esok, maka lusa.”

Beliau selanjutnya menulis:

“Kawan-kawan, bangkitlah! Tanggalkan tabir ketakutan dan mulakan penyiasatan dengan menggunakan keberanian seorang mukmin.”

Dalam kemarahannya, Misri Sahib bahkan mengetuk pintu mahkamah kerajaan dan, sebagai tambahan kepada tuduhan lain terhadap Hazrat Musleh-e-Maud (ra), dia juga memfailkan kes terhadapnya membantu dan bersubahat membunuh. Kes-kes itu mula-mula ditolak dari Mahkamah Majistret Daerah dan kemudian dari Mahkamah Hakim Sesyen.

Walaupun dia tidak berjaya dalam kes-kes ini, dia disokong dengan baik oleh Maulvi Muhammad Ali semasa semua peringkat ini. Pada 26 Ogos 1937, Maulvi Sahib menulis dalam surat kepada murid dan peguamnya, Hafiz Muhammad Hassan Cheema Sahib:

“Anda akan tahu lebih kurang keadaan Qadian. Sheikh Abdur Rahman Misri sedang melawan satu kes berhubung jaminannya […] Dia kini diwakili oleh Sharif Hussain, seorang peguam Ahrari. Amat wajar Jamaat kita menolongnya pada kesempatan ini […] Menolong orang yang tertindas dalam situasi ini adalah satu amal soleh […] Wassalam, Muhammad Ali”.

Jelas dari surat ini bahawa semua pasukan yang menentang Hazrat Musleh-e-Maud (ra) dan Jamaat telah bersatu dalam kejahatan mereka terhadap Khilafat-e-Ahmadiyya.

Sambutan yang mencerahkan Hazrat Musleh-e-Maud (ra)

Dalam keadaan sedemikian, Hazrat Musleh-e-Maud (ra) dianugerahkan dengan keberanian yang besar dan tekad yang tinggi oleh Tuhan yang telah mengangkatnya ke kedudukan Khilafat. Memandangkan keadaan ini, Hazrat Musleh-e-Maud (ra), dalam khutbah Jumaatnya dari Jun hingga November 1937, menyatakan fakta sebenar untuk menjernihkan sebarang salah faham.

Dalam Khutbah Jumaatnya pada 12 November 1937, beliau menyatakan:

“Mereka memberitahu saya bahawa jika tuduhan yang mereka buat terhadap saya adalah palsu, maka saya harus bersumpah memohon kemurkaan Tuhan ke atas diri saya jika saya berbohong. Walau bagaimanapun, saya berkata ini terhadap Tuan Puan, dan saya mengulanginya sekarang sekali lagi: Saya percaya bahawa tuntutan sumpah dan lain-lain dalam perkara sedemikian, yang had-had tertentu telah ditetapkan oleh Allah, dan kaedah kesaksian tertentu telah diajar, bukanlah sesuai; sebaliknya, bersumpah atas tuntutan tersebut membatalkan kebijaksanaan yang Allah berikan perintah ini […]

“Bagaimanapun, orang yang ragu-ragu, mungkin menganggap saya telah mengamalkan kepercayaan seperti ini untuk mengelak daripada bersumpah. Oleh itu, sekurang-kurangnya untuk penghiburan orang yang mengetahui bahawa tidak ada yang dapat melepaskan diri dari cengkaman Allah dengan bersumpah palsu, saya katakan: Saya bersumpah dengan Tuhan Yang Maha Esa, bersumpah palsu dengan nama-Nya adalah pekerjaan orang yang terkutuk dan membuat sumpah palsu dengan nama-Nya yang menjadikan seseorang subjek laknat-Nya, bahawa saya sangat percaya bahawa Al-Qur’an memberikan ajaran yang sama yang telah saya jelaskan dalam hal ini. Semoga laknat Allah turun ke atas saya jika saya pendusta dalam perkara ini.

“Kemudian, isu lain yang dibangkitkan oleh Sheikh Abdur Rahman Misri ialah sama ada seorang Khalifah boleh dijatuhkan. Mereka menuntut saya supaya saya berundur dari Khilafah, atau Jamaat harus memecat saya dari jawatan ini.

“Sebagai tindak balas terhadap tuntutan ini, saya bersumpah demi Tuhan Yang Maha Esa, yang dengan nama-Nya bersumpah palsu adalah pekerjaan orang yang terkutuk, bahawa saya percaya bahawa walaupun sebagai orang yang lemah, Tuhan Yang Maha Kuasa yang menjadikan saya Khalifah. Saya juga bersumpah dengan Dia bahawa Dia memberitahu saya dalam penglihatan kira-kira 22 atau 23 tahun yang lalu bahawa 'kamu akan menghadapi kesukaran yang, kadang-kadang, kamu akan mempunyai pemikiran di dalam hati kamu bahawa, jika entah bagaimana mungkin, beban ini [Khilafat] dikeluarkan daripada anda. Walau bagaimanapun, anda tidak akan dapat menghapuskan beban ini dan anda perlu melaksanakan tugas ini dengan apa cara sekalipun.’ Semoga laknat Allah turun ke atas saya jika saya telah berdusta dalam kenyataan ini.

“Kemudian, di bawah amaran Allah Taala tentang لَّعۡنَتَ اللّٰہِ عَلَی الۡکٰذِبِیۡنَ (‘terkutuklah orang-orang yang berdusta’), saya berkata seperti yang dimaklumkan oleh Tuhan Yang Maha Kuasa, bahawa saya adalah Khalifah yang ditetapkan oleh-Nya. Dan pemecatan saya tidak dibenarkan sama sekali. Jika malapetaka menimpa saya, sebagaimana nubuatan Hazrat Masih Mau'ud menunjukkan bahawa beberapa kegelapan telah ditakdirkan untuk saya, dan ia menyebabkan seluruh Jamaat berpaling daripada saya, maka saya yakin bahawa Allah tidak akan membiarkan saya binasa sehingga Dia mencipta Masyarakat yang besar [untuk berdiri] di sisi saya lagi […]

Aku tidak menaruh kepercayaan kepada manusia; Saya percaya kepada Tuhanku. Tuhan yang, ketika pemikiran tentang Khilafatku tidak ada, memberitahuku:

اِنَّ الَّذِیۡنَ اتَّبَعُوۡکَ فَوۡقَ الَّذِیۡنَ کَفَرُوۡۤا اِلٰی یَوۡمِ الۡقِیٰمَۃِ

“‘Sesungguhnya Aku akan menjadikan orang-orang yang mengikutimu di atas orang-orang yang kafir, hingga hari kiamat.

Maka, ini bukan hanya masalah hari ini, tetapi sesiapa yang berjanji setia kepadaku, dia akan mengalahkan orang-orang yang mendustakanku hingga hari kiamat. Ini adalah nubuat Tuhan yang telah digenapi dan akan terus digenapi […]

Malah sekarang, apabila kerosakan ini telah timbul, saya tidak tergesa-gesa; tetapi, saya berdoa kepada Allah Ta'ala yang memberitahu saya bahawa Dia akan menghilangkan kesusahan saya dan, dalam beberapa hari, akan membinasakan musuh saya." (Al Fazl, 20 November 1937)

Dalam khutbah yang sama, Hazrat Musleh-e-Maud (ra) berkata tentang propaganda mereka:

Pernahkah saya mengumumkan bahawa orang ramai tidak boleh membaca pengumuman yang mereka paparkan di dinding? Sebaliknya, suatu ketika, apabila mereka meletakkan pengumuman di papan, saya mendapat sepucuk surat daripada Maulvi Abul Ata bahawa orang ramai telah berkumpul untuk membacanya dan selepas membacanya, mereka dipenuhi dengan kemarahan dan kemarahan, yang menimbulkan bahaya kenakalan. Dia menulis bahawa adalah dinasihatkan untuk menghentikan orang ramai daripada membaca mesej sedemikian melalui pengumuman.

Namun, saya menjawab tidak menyetujui larangan kerana ia bermakna saya menghalang orang daripada membuat kajian. Saya tidak menentang hujah dan kaedah yang betul untuk menyampaikan mesej. Saya sendiri sentiasa menjadi pencari kebenaran dan ini adalah santapan jiwa saya.

Jika mereka boleh menakluki saya dengan hujah, maka mereka boleh melakukannya dengan segala cara. Saya tidak akan mempunyai masalah dengannya. Bantahan saya ialah itu mereka melakukan tindakan haram ini yang tidak dibenarkan dalam mana-mana agama. Dan oleh kerana mereka melakukan perbuatan yang melanggar kesopanan dan adab dan perintah Islam, adalah perlu bagi kita untuk mencegah rakan-rakan Jamaat kita daripada terlibat dalam hubungan sedemikian yang boleh membawa kepada kerosakan […]

“Selain itu, jika tidak ada kemungkaran dalam perbuatan seseorang dan mereka memisahkan diri dari kami dan bergabung dengan kumpulan lain, maka kami tidak pernah melarang orang bercakap dengan mereka. Di kalangan ghair-mubai‘een hari ini, terdapat ramai orang yang berada dalam Jamaat kami dahulu, tetapi kemudian mereka menyertai mereka. Walau bagaimanapun, kami tidak mengumumkan mengenai mereka bahawa tiada sesiapa yang boleh bercakap dengan mereka […]

“Syeikh Abdur Rahman Sahib Misri telah mengakui dalam suratnya bahawa dia telah menjalankan siasatan sulit terhadap saya selama dua tahun dan pernah bercakap dengan orang ramai mengenainya. Seandainya dia datang kepadaku pada hari ketika dia ragu-ragu tentangku, dan mempunyai sesuatu terhadapku, dan berkata, ‘Saya telah mengembangkan keraguan ini di dalam hati saya', nescaya saya akan berusaha sedaya upaya untuk memuaskan hatinya. dan untuk menghilangkan keraguannya. Oleh itu, terdapat beberapa contoh di mana beberapa orang datang kepada saya, mengemukakan keraguan mereka kepada saya dan dengan ikhlas cuba untuk menyelesaikan keraguan itu dan saya tidak marah dengan mereka; sebaliknya, saya mendengar mereka dengan tenang dan cuba menjelaskan perkara itu kepada mereka dengan cara yang damai […]

“Sekiranya, pada hari pertama, apabila dia mendengar sesuatu tentang saya, dia datang kepada saya dan berkata, 'Saya telah mendengar sesuatu seperti ini' dan saya harus menjelaskannya kepadanya, saya akan cuba menjelaskan kepadanya dalam setiap cara yang mungkin. Walaupun tugas Tuhan untuk menghiburkan dia, bukan tugas saya, saya akan cuba memuaskannya dengan segala kemampuan saya. Namun, dia memilih jalan yang bertentangan dengan ketakwaan dan kemudian, setiap langkah yang dia ambil, dia mengambilnya melawan ketakwaan […]

“Tuhan Yang Maha Kuasa tidak menjadikan saya seorang yang zalim. Dia telah memberikan saya hati yang bersimpati, yang telah dan sentiasa cair dengan kesedihan seluruh dunia; hati penyayang yang mempunyai simpati kepada seluruh dunia; hati yang paling besar keinginannya ialah, sebagai tambahan kepada kecintaan kepada Allah Ta'ala, saya dan anak-anak saya harus menjalani kehidupan kami untuk mengabdi kepada ciptaan-Nya. Mungkin intensiti ini berkurangan kerana terpaksa atau kerana kesilapan, tetapi tidak ada pengurangan dalam azam dan niatnya dalam hal ini."

Di akhir khutbah, Huzur (ra) berkata:

“Saya kemudian berkata kepada Syeikh Sahib dengan penuh keikhlasan dan muhibah bahawa saya telah bersumpah dengan cara apa pun yang mungkin bagi saya demi Allah Taala, dan saya menasihatinya untuk bertaubat dan memohon ampun kepada Allah Taala atas dosa-dosanya. Saya mendengar kata-katanya dan bersabar sehingga orang lain tidak dapat membayangkannya. Walau bagaimanapun, hendaklah dia yakin dan percaya, dan jika dia tidak pasti, masa akan meyakinkannya, dan jika dia tidak percaya kepada dunia ini, maka selepas kematian dia akan yakin bahawa dia telah melakukan kezaliman yang paling teruk yang dilakukan oleh sesiapa sahaja boleh lakukan kepada sesiapa sahaja di dunia. Dia telah menggunakan taktik yang tidak dibenarkan oleh Islam dan Al-Qur’an.

“Dengan izin Tuhan Yang Maha Esa, saya tidak pernah dengan sengaja menzalimi orang lain sehingga hari ini. Jika datang kepada saya kes seseorang yang saya murkai, maka jalan saya ialah saya selalu berdoa, ‘Ya Allah! Ini adalah masa ujian saya, maka simpanlah rahmat-Mu Bersama saya, supaya saya tidak gagal dan jangan ada kebencian hati saya mempengaruhi keputusan ini dan saya memutuskan dengan cara yang tidak adil’ […]

“Saya memohon kepada Tuhan Yang Maha Esa: Ya Tuhan! Jika Engkau telah menetapkan saya di Jabatan Khilafah, tetapi Engkau telah menahan tangan dan lidah saya, maka berdoalah untuk turun dari Syurga dan balaslah kekejaman ini, bukan kerana saya, tetapi kerana Engkau; bukan untuk saya, tetapi untuk Komuniti-Mu.”

Dia kemudian berkata:

“Maka dengan izin Allah, saya redah. Setiap orang di antara kamu yang benar-benar beriman akan melihat; sebaliknya, kebanyakan kamu masih hidup untuk melihat semua kesusahan ini diterbangkan seperti debu dan Jamaat Ahmadiyah didirikan seperti batu yang kuat, dengan bantuan kemuliaan Allah Taala dan keindahan-Nya.”

Nasib penghasut dan penyokong mereka

Kata-kata Huzur (ra) ini menjadi kenyataan seperti nubuatan. Sheikh Abdur Rahman Misri pergi ke Lahore dan menyertai kumpulan ghair-mubai‘een. Apabila tiba, dia mula menerbitkan iklan dengan kesan berikut: “Sehingga hari ini, saya telah ditipu untuk mempercayai bahawa Masihi Mau’ud (as) adalah Nabi yang Dijanjikan. Namun, sekarang kepercayaan saya ialah dia seorang muhaddith dan bukan nabi Allah.”

Oleh itu, salah satu dakwaannya sendiri terbukti salah. Dia ingin menyingkirkan Khalifah dan membawa masuk khalifah baru. Setelah Hazrat Masih Mau'ud tidak menjadi nabi di mata mereka, maka apakah persoalan seorang Khalifah? Oleh itu, penghinaan yang disebabkan oleh kekalahan ideologi ini menjadi pengajaran.

Maulvi Muhammad Ali Sahib, yang telah memeluk Misri Sahib dan konspirasinya dengan tangan terbuka, dirinya kemudiannya menjadi sasaran tipu daya Misri Sahib. Mengapa seseorang yang tidak setia kepada Khalifah pilihan Tuhan, setia kepada persatuan [anjuman] atau presidennya?

Maulvi Muhammad Ali Sahib menghantar pekeliling kepada kumpulannya semula menjaga fitnah yang timbul terhadapnya pada hari-hari terakhirnya. Pekeliling ini telah ditulis pada 5 Julai 1951. Ia berbunyi:

“Sejak saya sembuh dari penyakit terakhir, dua orang tua ini dan Sheikh Misri telah menggunakan semua kekuatan mereka untuk propaganda terhadap saya dan telah mula mencipta fitnah dalam Jamaat [Lahori] dengan mengubah setiap bukit tahi lalat menjadi gunung. Mereka bukan sahaja memanfaatkan sepenuhnya penyakit saya, tetapi mereka juga memburukkan lagi penyakit saya dengan memaksa saya menulis tentang isu-isu ini.

“Sebuah kapak telah dipukul pada akar struktur Jamaat [Lahori] dan bendera pemberontakan telah dikibarkan terhadap pemimpin Jamaat [Lahori] [amir-e-Jamaat].”

Selepas itu, semasa hari-hari terakhir hidupnya, sebuah tulisan oleh maulana telah diterbitkan dengan tajuk, Hazrat Amir Marhoom ke Dukhon ki Dastan, (Kisah Kedukaan Almarhum Hazrat Amir). Konspirasi yang sama juga disebut di dalamnya.

Dia meninggal dunia pada Oktober 1951, hampir dua bulan selepas menulis "kisah kesedihan" ini.

Nasib Maulana Zafar Ali Khan, yang telah banyak menyemarakkan konspirasi ini, diketahui semua orang. Pada hari-hari terakhirnya, ketika dia benar-benar tidak berdaya dan tidak ada orang yang menjaganya, jika ada yang bertanya tentang kesihatannya dan mengatur rawatan dan penjagaan, itu tidak lain adalah Hazrat Mirza Bashiruddin Mahmud Ahmad (ra).

Kesimpulan

Apabila melihat fitnah-fitnah itu timbul dan kemudian diterbangkan seperti debu, seseorang diingatkan tentang bait-bait Masihi Mau’ud Suci berikut:

یہ گماں مت کر کہ یہ سب بدگمانی ہے معاف

قرض ہے واپس ملے گا تجھ کو یہ سارا اُدھار

Jangan fikir bahawa semua ketidakpercayaan ini akan diampuni; Ini adalah hutang yang akan dibayar sepenuhnya kepada kamu.”

Mari kita akhiri dengan jawapan yang disebutkan di atas oleh Hazrat Musleh-e-Maud (ra) kepada kesengsaraan yang nampaknya besar ini:

Maka dengan izin Allah, saya redah. Setiap orang di antara kamu yang benar-benar beriman akan melihat; sebaliknya, kebanyakan daripada kamu akan masih hidup untuk melihat semua kesusahan ini diterbangkan seperti debu dan Jamaat Ahmadiyah Muslim, didirikan di atas batu yang kukuh, dengan bantuan kemuliaan Allah Taala dan keindahan-Nya.”

Jawapan oleh Hazrat Musleh-e-Maud (ra) ini sangat universal sehingga ia bukan sahaja satu cara untuk meningkatkan iman orang-orang yang beriman pada zaman itu tetapi juga hari ini. Banyak kesusahan yang datang dan pergi. Tuhan Yang Maha Kuasa menunjukkan sokongan-Nya kepada Khalifah yang dilantik dan Jamaatnya dan memusnahkan konspirasi musuh. Ini telah berlaku pada setiap zaman; ia sama hari ini dan ia akan sama pada setiap zaman pada masa hadapan, insya-Allah.

(Diterjemah daripada bahasa Urdu oleh Aqeel Kang daripada bahasa Urdu asal: www.alfazl.com/2021/12/19/38765/)

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad