Konspirasi menentang Jamaat: Kajian dalam corak sejarah oleh Asif M Basit
AlHakam
Konspirasi menentang Jamaat: Kajian
dalam corak sejarah
19hb Disember 2021
Kemas Kini Terakhir pada 19
Disember 2021
Asif M Basit
Diterjemahkan oleh Musa Bin Masran
شریروں پر پڑے ان کے شرارے
نہ ان سے رک سکے مقصد ہمارے
“Percikan
api kerosakan jatuh kembali kepada orang jahat; Objektif kami tidak boleh
diganggu oleh mereka.”
Latar belakang
Pada tahun 1920-an, banyak sifat
hebat Hazrat Mirza Bashiruddin Mahmud Ahmad, Khalifatul Masih II (ra) terserlah
di hadapan dunia.
Pada awal dekad itu, sebidang tanah
telah dibeli untuk membina masjid di London. Kemudian, pada tahun 1924, Huzur
(ra) melakukan lawatan yang sangat berjaya ke London, di mana batu asas Masjid
Fazl juga diletakkan. Akhirnya, pada tahun 1926, Tuhan Yang Maha Kuasa
menganugerahkan penghormatan untuk membina masjid pertama London itu kepada
Khalifatul Masih II (ra).
Dalam dekad yang sama, mubaligh Jamaat
Ahmadiyah Muslim mula bertabligh di England, Amerika dan negara-negara Afrika
dan tabligh Islam mula tersebar ke seluruh dunia melalui mubaligh Huzur (ra)
ini.
Pencapaian ini terbukti dengan
sendirinya untuk dilihat oleh seluruh dunia.
Pada masa yang sama, ketika Nabi
(saw) diserang dengan cara yang paling jahat, Huzur (ra) dan Jamaatnya berada
di barisan hadapan dalam mempertahankan kehormatan Nabi (saw). Ahli-ahli Jamaat
Huzur (ra) adalah orang pertama yang mendapat penghormatan untuk dipenjarakan
dalam hal ini apabila Syed Dilawar Shah Bukhari, editor Ahmadi The Muslim
Outlook dan seorang Ahmadi lain dijatuhi hukuman penjara kerana mengambil pena
terhadap pelaku kekufuran dan mereka yang mengeluarkan penghakiman yang tidak
adil. Oleh itu, bendera kehormatan Nabi (saw) juga dinaikkan oleh
Jamaat-e-Ahmadiyya dalam keadaan yang paling sukar.
Apabila isu Turki dibentangkan di
hadapan dunia sebagai isu terbesar dunia Islam, usul Hazrat Musleh-e-Maud (ra)
diterbitkan dalam bentuk buku dengan tajuk Mu'ahidah-e-Turkiyyah aur Musalmanon
ka Aainda Rawaiyyah (Perjanjian Turki dan Pergerakan Masa Depan Umat Islam).
Ia diterima baik oleh bahagian dunia Islam yang responsif.
Pada tahun 1923, apabila orang
Hindu mula mengislamkan orang Islam melalui Pergerakan Shuddhi, perkhidmatan
yang paling cemerlang telah diberikan oleh Jamaat Ahmadiyah di bawah bimbingan
Khalifatul Masih II (ra).
Di dunia Arab, Jamaat Ahmadiyah
Muslim dapat menubuhkan misi di Palestin, Syria dan Mesir.
Ini adalah masa apabila konflik
Hindu-Muslim menjadi isu politik terbesar di India. British ingin memberikan
tadbir urus sendiri kepada orang India, tetapi konflik Hindu-Muslim dalam
isu-isu politik begitu mendalam sehinggakan tiada bentuk tadbir urus sendiri
kelihatan berdaya maju.
Dalam keadaan sedemikian, cadangan
Hazrat Musleh-e-Maud (ra) akan didedahkan berdasarkan strategi dan panduan yang
paling sesuai ke arah langkah-langkah praktikal. Ini diakui oleh bahagian
persepsi masyarakat India dan kerajaan British-India.
Pada 1917/18, apabila Edwin
Montagu, Setiausaha Negara untuk India, melawat India, cadangan telah dibuat
daripada pelbagai kalangan politik India untuk kemerdekaan India.
Salinan ucapan yang disampaikan
kepada ES Montagu, Setiausaha Negara untuk India 1917-22
Sekembalinya ke England, beliau
menyifatkan ucapan Hazrat Mirza Bashiruddin Mahmud Ahmad (ra) yang disampaikan
kepadanya, sebagai cadangan yang paling teliti dan dirangka dengan baik.
Oleh itu, Hazrat Khalifatul Masih II
(ra) muncul sebagai pemimpin Islam terpenting di ufuk dunia Islam.
Dalam keadaan sedemikian, adalah
wajar bagi pihak lawan untuk menimbulkan perasaan cemburu. Justeru, untuk
memadamkan api kedengkian dan hasad dengki ini, mereka melakukan percubaan
bukan sahaja untuk memfitnah watak Hazrat Musleh-e-Maud (ra) dengan membuat
tuduhan keji dan jahat, tetapi juga cuba memfitnahnya di mata kerajaan. dengan
memfailkan kes palsu cubaan membunuh terhadapnya.
Konspirasi 1927
Sebuah keluarga yang tinggal di
Qadian, yang dikenali sebagai keluarga “Mistris” (tukang batu), mula mencipta
tuduhan palsu dan rekaan terhadap Hazrat Musleh-e-Maud (ra). Sebenarnya, semua
rancangan ini merupakan satu konspirasi yang sangat jahat dan tidak baik untuk
memfitnah Hazrat Musleh-e-Maud (ra).
Watak utama kempen menghasut ini,
Fazal Karim Mistri, memulakan akhbar bertajuk Mubahala di mana dia terus
membidas tuduhan keji terhadap watak Hazrat Musleh-e-Maud (ra).
Hazrat Musleh-e-Maud (ra) menyebut
fitnah ini dan berkata:
“Dalam
beberapa hari lalu, berdasarkan hasil imaginasi mereka sendiri, mereka
[Mistris] menimbulkan idea sesama mereka bahawa percubaan tertentu sedang
dibuat terhadap mereka. Mereka ini melakukan beberapa tindakan yang tidak wajar
atas sebab-sebab di atas - juga disebut dalam akhbar mereka (Mubahala). Salah
seorang daripada mereka marah kerana dia tidak berkahwin dengan wanita yang
diingininya. Kemudian, menantunya sendiri berkahwin dengan wanita yang sama.
Mereka yang menjadi rosak akhlaknya, juga menjadi bertekad untuk membalas
kebencian mereka dengan cara yang tidak bermoral. Itulah sebabnya dia mula
mengatakan perkara-perkara yang membentuk dakwaan dan tuduhan palsu. Apabila
saya mendengar tentangnya, saya memanggil bapa dan anak itu dan berkata kepada
mereka, 'Saya mendengar kamu orang berkata begini dan begitu. Kedudukan agama
saya diketepikan, tetapi anda tahu bahawa keluarga saya adalah pemilik tunggal
bandar ini. Saya akan menganggap niat anda sebagai baik, jika anda [juga
bersedia untuk] pergi ke beberapa kampung dan membuat dakwaan terhadap salah
seorang tuan tanah yang memiliki tanah seluas 10 ekar apatah lagi terhadap
pemilik tunggal kampung itu.
“Namun, anda tidak akan berani pergi
ke sebuah dusun kecil dan menuduh tukang sapu tetapi di sini anda menggunakan
bahasa kotor dan keji terhadap kami. Terdapat pengakuan dalam tindakan anda
sendiri bahawa kerana saya tidak akan membalas dendam tindakan anda, itulah
sebabnya anda berani untuk melaksanakannya. Jika tidak, sama ada anda
mengatakan bahawa tidak ada orang lain di kampung ini yang boleh dituduh
perkara yang sama, atau, jika anda mengakui bahawa tuduhan sedemikian boleh
dibuat terhadap seseorang, mengapa anda tidak berani melakukannya?
“Maka, apa yang kamu katakan
terhadap saya bukanlah kerana kebenaran kamu tetapi kerana kesopanan saya. Anda
tahu bahawa jika anda mengatakan sesuatu tentang orang lain, mereka akan
bersedia untuk menanganinya dalam setiap cara yang mungkin. Walau bagaimanapun,
tiada ancaman seperti itu daripada saya kepada anda. Caramu ini adalah
pengakuan atas kesopanan saya dan ungkapan kebejatanmu.”
Tujuan penjahat ini adalah untuk
membuat percubaan jahat untuk memfitnah Hazrat Musleh-e-Maud (ra). Mereka juga
mendapat sokongan daripada ghair-mubai‘een – biasanya dikenali sebagai Lahori
(Paighami) Ahmadi (yang akan disebut kemudian).
Percubaan Huzur (ra) untuk menegur
mereka juga telah disalah anggap oleh mereka. Hazrat Musleh-e-Maud (ra) sendiri
menyatakan:
“Pada kesempatan itu, mereka
memberitahu saya bahawa, 'Apa yang dikatakan tentang kami adalah salah dan
orang berbohong.' Kemudian salah seorang daripada mereka menceritakan mimpinya,
berkata, 'Saya telah diberitahu untuk memohon doa daripada anda.' Namun, saya mendapati
bahawa mereka kemudiannya pergi kepada orang dan berkata, 'Dia cuba meyakinkan
kami, tetapi kami tidak diyakinkan.' Kini, mereka telah pergi ke mahkamah dan
telah mendakwa, 'Kami diberitahu untuk berhenti atau dia akan meluruskan kami.'”
(Taqrir Dilpazir, disampaikan di Jalsa Salana, 27 Disember 1927)
Hazrat Musleh-e-Maud (ra)
selanjutnya berkata dalam ucapan yang sama:
“Inilah konspirasi yang timbul
baru-baru ini. Namun, Allah Taala meramalkan saya apabila konspirasi sedang
dibuat. Saya telah melihat penglihatan tentang ini beberapa tahun yang lalu dan
saya telah menceritakan penglihatan itu kepada ramai orang […]
“Intipati apa yang saya lihat ialah
ketika saya melalui lembah di Simla, di mana terdapat pelbagai jenis jin yang
cuba menarik perhatian saya kepada apa yang mereka katakan secara provokatif.
Pada masa itu, saya diberitahu untuk tidak mempedulikan mereka dan meneruskan
dengan berkata:
خدا کے فضل اور رحم کے ساتھ
“‘Dengan rahmat dan belas kasihan
Tuhan.’”
Terdahulu, pada 22 November 1927, satu
pengumuman telah diterbitkan oleh Hazrat Musleh-e-Maud (ra) dalam Al Fazl
mengenai konspirasi ini, di mana Huzur (ra) berkata:
Jamaat pasti mengetahui, melalui
nota yang diterbitkan oleh Al Fazl beberapa hari yang lalu, bahawa beberapa
orang, yang nampaknya sebahagian daripada Jamaat tetapi sebenarnya tidak
mempunyai kaitan dengannya kerana kemunafikan mereka, telah memberontak
terhadap saya. dan nizam-e-Jamaat […]
“Sekarang, saya serahkan perkara
mereka kepada Allah Ta’ala kerana Dia adalah Hakim yang Terbaik. Dia pasti akan
melindungi Jamaat dengan tanda-tanda kekuasaan-Nya.”
Ini adalah bagaimana ia berlaku dan
Allah Taala melindungi Hazrat Musleh-e-Maud (ra) dan seluruh Jamaat Ahmadiyah
daripadanya. Tuduhan palsu mereka juga tidak dibuktikan, dan mereka juga tidak
berjaya mencuba [Huzur (ra)] untuk cubaan membunuh.
Bukan itu sahaja, tetapi realiti
sebenar golongan hasutan yang mencetuskan pergolakan ini, dengan sokongan
daripada pihak maulvi yang menentang, penentang bukan Islam dan Maulvi Muhammad
Ali Sahib, amir ghair-mubai‘een, telah terbongkar.
Guru Faqirullah Sahib, yang
merupakan juruaudit kumpulan ghair-mubai‘een dan juga imam masjid di Bangunan
Ahmadiyah [Lahore], menyatakan:
“Semua ahli jawatankuasa pengurusan
Anjuman sedar bahawa Maulvi Sahib, dengan kelulusan khasnya, terus membantu
pemilik Mubahala dengan wang tunai dan dengan mencetak risalah mereka dan
mengedarkannya ke bandar lain dengan bantuan seorang pekerja khas Anjuman […].”
(Risala Furqan, Qadian, Julai 1944)
Begitu juga, setiausaha agung
kumpulan ghair-mubai'een menulis dalam surat terbuka kepada Maulvi Muhammad Ali
Sahib:
“Anda sentiasa memberikan sokongan
moral dan kewangan untuk menghebahkan dakwaan terhadap Khalifa Sahib dari
Qadian.” (Furqan, Qadian, Mei 1942).
Akhbar Faruq menerbitkan salinan
surat Maulvi Muhammad Ali Sahib dalam keluaran 7 Jun 1931 dan menulis:
“Akhbar Mubahala terus menjual
ratusan naskhah di pejabat mereka. Bungkusan Mubahala sedang disediakan
sehingga pukul dua pagi. Jika terdapat sebarang keraguan, seseorang boleh
menyemak lejar Mubahala berkenaan dalam akaun depot buku di Bangunan Paigham.”
Oleh itu, konspirasi ini yang
timbul terhadap kekhalifah, yang dipilih oleh Tuhan Yang Maha Esa, bukan sahaja
lenyap di udara tetapi ia juga mendedahkan bagaimana unsur-unsur anti-Jamaat
sentiasa mengambil setiap peluang untuk cuba mencederakan Jamaat pada bila-bila
masa dan di mana sahaja mereka melihat walaupun celah kecil.
Latar belakang konspirasi 1937
Sekarang kita sampai ke tahun
1930-an. Dekad ini juga merupakan satu dekad yang membawa Jamaat-e-Ahmadiyya ke
tahap kejayaan dan pencapaian baharu.
Pada awal dekad ini, apabila segala
usaha untuk menyuarakan hak orang Islam Kashmir nampaknya gagal, pemimpin Islam
membentuk Jawatankuasa Kashmir Seluruh India dan sebulat suara memilih Hazrat
Mirza Bashiruddin Mahmud Ahmad (ra) sebagai presidennya.
Sebaik sahaja pertuduhan
jawatankuasa ini diserahkan kepada Hazrat Musleh-e-Maud (ra), gelombang
kesedaran dan kebangkitan baharu mengenai hak umat Islam Kashmir tersebar di
seluruh India. Hari Kashmir mula disambut di seluruh India dengan penyertaan
orang ramai dari setiap sekolah pemikiran Islam. Hazrat Musleh-e-Maud (ra)
sendiri menawarkan bantuan kewangan yang paling murah hati. Atas dorongan
Hazrat Musleh-e-Maud (ra), umat Islam di seluruh India mula membiayai gerakan
Kashmir. Usaha Hazrat Musleh-e-Maud (ra) terbukti tiada tandingannya walaupun
pada peringkat rundingan dan dialog dengan pihak berkuasa.
Apabila melihat keadaan itu,
Majlis-e-Ahrar-e-Islam menyedari bahawa Jamaat-e-Ahmadiyya adalah satu kekuatan
yang menentang mereka tidak akan dapat mencapai matlamat jahat mereka dengan
cara yang bermaruah. Hazrat Musleh-e-Maud (ra), melihat bahawa isu itu menjadi
arena politik dan bukannya perjuangan untuk hak, meletak jawatan daripada
pengerusi Jawatankuasa Kashmir.
Sejarawan terkenal, Dr Ayesha
Jalal, dalam bukunya Self and Sovereignty, memberikan analisis yang sangat
terperinci tentang situasi ini dan menulis bahawa selepas pemberhentian Hazrat
Khalifatul Masih II (ra), jawatankuasa itu malah gagal memanggil satu mesyuarat
pun badan kerja mereka, biarlah. sahaja melakukan sebarang usaha yang nyata.
Namun, api kecemburuan Ahrar telah
menyala sehingga ia tidak akan reda. Mereka melakukan apa sahaja untuk menyakiti
dan memfitnah Jamaat. Pada mulanya, kekecohan telah berlaku di Qadian dan
dengan berselindung di sebalik perhimpunan, mereka terus menyemburkan penderaan
dan melakukan tindakan keganasan. Mereka akan melaungkan slogan yang mengancam
untuk mengurangkan Qadian menjadi runtuhan.
Sebagai tindak balas kepada
penderaan, rusuhan dan ancaman ini, Allah Ta'ala telah menurunkan idea
Tahrik-e-Jadid ke atas hati murni Hazrat Khalifatul Masih II (ra) dan
Jamaat-e-Ahmadiyya memasuki era kemajuan baru. Apatah lagi Qadian menjadi
puing-puing, kesatuan Tuhan Yang Maha Esa dan ajaran murni Nabi (saw) mula
tersebar dari Qadian ke pelosok bumi. Di bawah Tahrik-e-Jadid, misi didirikan
di benua yang berbeza di dunia, masjid dibina dan mubaligh tersebar ke seluruh
dunia untuk melaksanakan tugas suci menyebarkan Islam.
Memandangkan keadaan ini, pihak
lawan dan musuh terus berkobar dalam api cemburu dan, seperti biasa, melakukan
serangan yang keji.
Konspirasi 1937
Tahun 1937 adalah sangat penting
dalam sejarah Jamaat-e-Ahmadiyya. Ini adalah kali pertama orang munafik,
murtad, ghair-mubai'in dan penentang berganding bahu menyerang Jamaat
Ahmadiyah.
Untuk tujuan ini, mereka sentiasa
bergantung kepada seseorang yang kelihatan sangat dekat dengan Jamaat, tetapi
imannya telah goyah. Pada kesempatan ini, mereka memilih Syeikh Abdur Rahman
Misri Sahib. Misri Sahib menyertai Jamaat Ahmadiyah Muslim pada tahun 1905
selepas berjanji setia di tangan yang diberkati Hazrat Masih Mau’ud (as).
Apabila fitnah ghair-mubai'een
muncul pada tahun 1914, dia berbai'at kepada Hazrat Musleh-e-Maud (ra). Untuk
dua dekad berikutnya, beliau bukan sahaja menganggap Hazrat Mirza Bashiruddin
Mahmud Ahmad (ra) sebagai khalifah yang sah, tetapi juga menyampaikan ucapan
yang menyokong pandangan ini. Dia juga menyerahkan kesaksian bertulis tentang
kepercayaan ini.
Disebabkan oleh kekecewaan beberapa
cita-cita peribadi, dia mengembangkan perbezaan dengan Hazrat Musleh-e-Maud
(ra) dan, pada tahun 1935, ia tiba-tiba terfikir bahawa Huzur (ra) adalah
"bukan khalifah yang sah". Mengenai ini, beliau menulis buku kecil
bertajuk, Kiya Tamam Khalifey Khuda hi Banata Hey? (Adakah Tuhan Menjadikan
Semua Khalifah?)
Di dalamnya, dia menyatakan
kepercayaan barunya, berkata, “Setelah kematian para nabi dan tokoh suci, hanya
khalifah pertama adalah pilihan ilahi. Selebihnya khalifah yang dipilih
bukanlah subjek Ayat-e-Istikhlaf [ayat Al-Qur’an yang menyatakan khalifah
dipilih secara ilahi]. Khilafah yang dipertikaikan di sini bukanlah Khalifah
pertama tetapi Khalifah kedua sekarang. Oleh itu, dia tidak boleh menjadi
subjek Ayat-e-Istikhlaf dan pemilihannya juga tidak boleh dikaitkan dengan
Allah Taala.”
Jelas dari kenyataan ini bahawa dia
telah mengingkari kesetiaannya kepada Khilafat Hazrat Khalifatul Masih II (ra)
apabila keinginan peribadinya tidak dipenuhi. Bukan itu sahaja, tetapi dia
meletakkan asas untuk konspirasi (fitna) dalam Komuniti.
Ghair-mubai‘een, penentang dan
munafik nampaknya untuk bersedia menggunakan pertengkarannya ini untuk
kepentingan peribadi mereka sendiri.
Pada Jun 1937, Syeikh Abdur Rahman
Misri mula membangkitkan segala macam tuduhan palsu terhadap Hazrat Musleh-e-Maud
(ra) dan menulis tiga surat kepadanya pada 10, 14 dan 23 Jun 1937. Dalam surat
pertama, dia memburukkan watak Hazrat Musleh- e-Maudra. Dalam kedua dan ketiga,
dia menuntut Hazrat Musleh-e-Maud (ra) untuk meletakkan jawatan dari Khilafat
atas alasan bahawa tabiatnya tidak begitu, insya Allah, dia boleh dipanggil
Khalifatul Masih.
Dalam surat ketiga, dia menulis,
"Saya mahu anda disingkirkan dari jawatan dan mengatur pemilihan khalifah
baru kerana saya ingin berpisah daripada anda tetapi bukan dari Jamaat."
Hazrat Musleh-e-Maud (ra) menulis
jawapan kepadanya pada 24 Jun 1937, beberapa petikan yang diberikan di bawah:
“Saya terima tiga surat daripada
awak. Pokok surat pertama sangat kotor dan penuh kebencian sehingga tidak masuk
akal untuk mengandaikan setelah [membaca]nya bahawa anda masih berada dalam
bai'at dan anggota Jamaat Ahmadiyah […]
“Saya menerima surat ketiga anda
yang mengatakan bahawa jika anda tidak berpuas hati dalam tempoh 24 jam, maka
anda akan meninggalkan Jamaat. Oleh itu, saya menulis ini, selepas melakukan
solat istikharah, bahawa perpisahan anda dari Jamaat tidak bermakna. Sejak
hempedu itu terhasil dari dalam hatimu yang telah kamu ulang dalam
surat-suratmu, kamu telah dikecualikan dari Jamaat di sisi Tuhan Yang Maha
Kuasa […]
“Anda telah mengeluarkan banyak
ancaman kepada saya. Saya tidak akan sama sekali memuliakan semuanya dengan
balasan. Saya serahkan kes saya dengan Tuhan. Jika saya adalah Khalifah
pilihannya, jika wahyu yang telah dijanjikan kepada Hazrat Masih Mau'ud (as) tentang
saya dan sejumlah mimpi yang telah dilihat oleh orang lain adalah benar, maka
Tuhan Yang Maha Kuasa akan menggagalkan anda walaupun anda mendakwa pengaruh
anda."
Surat Hazrat Musleh-e-Maud (ra) ini
diterbitkan dalam Al Fazl 26 Jun 1937. Keesokan harinya, pada 27 Jun, Misri
Sahib membentuk Jamaat berasingan yang dipanggil "Majlis-e-Ahmadiyya"
dan mula mencipta, memasang dan mempublikasikan poster dan risalah berdasarkan
tuduhan terhadap Hazrat Musleh-e-Maud (ra) dan tuntutan untuk penyingkirannya.
Oportunisme pihak lawan
Pihak lawan memanfaatkan sepenuhnya
situasi ini. Akhbar Zamindar memberi tajuk utama, “Amirul Momineen baru dipilih
di Qadian. Khalifa Bashir memerintahkan untuk berpisah dari takhta kerajaan.”
Di bawah tajuk ini, berita tersebut menyatakan bahawa Sheikh Abdur Rahman Misri
telah diisytiharkan sebagai "Amirul Momineen yang baru". Ditulis juga
bahawa nama mereka yang ingin menyertai Majlis-e-Ahmadiyya akan dirahsiakan.
(The Zamindar, 29 Julai 1937)
Ghair-mubai‘een sudah bersemangat.
Mereka tekun menyiarkan berita akhbar Zamindar ini dalam majalah mereka
keluaran 30 Julai, Paigham-e-Sulh.
Maulvi Muhammad Ali Sahib
melancarkan serangan teruk terhadap watak Hazrat Musleh-e-Maud (ra) dalam
majalahnya, Paigham-e-Sulh. Dia menyebut kenakalan Misri Sahib sebagai
"pencapaian hebat" dan menulis bahawa "Syeikh Sahib benar-benar
berhak diucapkan tahniah dalam hal ini." Juga, "Mereka yang
mematahkan berhala penyembahan suci patut mendapat simpati kami."
(Paigham-e-Sulh, 9 Ogos 1937)
Intrik Misri Sahib telah diterima
dengan baik oleh para penentang dan ghair-mubai'een sehingga dia menerbitkan
satu lagi buku kecil, bertajuk Jamaat sey Khitab (Ucapan Kepada Masyarakat), di
mana dia menulis:
“Hari itu akan datang, dan pasti
akan datang, insya-Allah, apabila Jamaat, sambil menyatakan جاء الحق وزھق الباطل
['Kebenaran telah datang dan kebatilan telah lenyap'], telah ditetapkan di atas
kebenaran yang syariat Islam telah menjelaskan tentang kedudukan khalifah dan
hak serta hak mereka dan ummah. Anda tidak layak menjadi Khalifah. Ia adalah
untuk mendedahkan kebenaran ini bahawa Allah Taala telah, dengan rahmat dan kurnia-Nya
sahaja, memberi saya kekuatan untuk berdiri.
“Langkah yang saya ambil adalah
demi Tuhan semata-mata apabila melihat kerosakan besar dalam Jamaat, yang telah
membawa ramai kepada ateisme dan menyesatkan lebih ramai lagi. Saya telah
mengambil langkah ini apabila merasakan keperluan untuk bertindak dalam isu
ini; atau sebaliknya, setelah menganggapnya penting. Suara saya akan didengari
esok, jika tidak hari ini; jika tidak esok, maka lusa.”
Beliau selanjutnya menulis:
“Kawan-kawan, bangkitlah!
Tanggalkan tabir ketakutan dan mulakan penyiasatan dengan menggunakan
keberanian seorang mukmin.”
Dalam kemarahannya, Misri Sahib
bahkan mengetuk pintu mahkamah kerajaan dan, sebagai tambahan kepada tuduhan
lain terhadap Hazrat Musleh-e-Maud (ra), dia juga memfailkan kes terhadapnya
membantu dan bersubahat membunuh. Kes-kes itu mula-mula ditolak dari Mahkamah
Majistret Daerah dan kemudian dari Mahkamah Hakim Sesyen.
Walaupun dia tidak berjaya dalam
kes-kes ini, dia disokong dengan baik oleh Maulvi Muhammad Ali semasa semua
peringkat ini. Pada 26 Ogos 1937, Maulvi Sahib menulis dalam surat kepada murid
dan peguamnya, Hafiz Muhammad Hassan Cheema Sahib:
“Anda akan tahu lebih kurang
keadaan Qadian. Sheikh Abdur Rahman Misri sedang melawan satu kes berhubung
jaminannya […] Dia kini diwakili oleh Sharif Hussain, seorang peguam Ahrari.
Amat wajar Jamaat kita menolongnya pada kesempatan ini […] Menolong orang yang
tertindas dalam situasi ini adalah satu amal soleh […] Wassalam, Muhammad Ali”.
Jelas dari surat ini bahawa semua
pasukan yang menentang Hazrat Musleh-e-Maud (ra) dan Jamaat telah bersatu dalam
kejahatan mereka terhadap Khilafat-e-Ahmadiyya.
Sambutan yang mencerahkan Hazrat
Musleh-e-Maud (ra)
Dalam keadaan sedemikian, Hazrat Musleh-e-Maud
(ra) dianugerahkan dengan keberanian yang besar dan tekad yang tinggi oleh
Tuhan yang telah mengangkatnya ke kedudukan Khilafat. Memandangkan keadaan ini,
Hazrat Musleh-e-Maud (ra), dalam khutbah Jumaatnya dari Jun hingga November
1937, menyatakan fakta sebenar untuk menjernihkan sebarang salah faham.
Dalam Khutbah Jumaatnya pada 12
November 1937, beliau menyatakan:
“Mereka memberitahu saya bahawa
jika tuduhan yang mereka buat terhadap saya adalah palsu, maka saya harus
bersumpah memohon kemurkaan Tuhan ke atas diri saya jika saya berbohong. Walau
bagaimanapun, saya berkata ini terhadap Tuan Puan, dan saya mengulanginya
sekarang sekali lagi: Saya percaya bahawa tuntutan sumpah dan lain-lain dalam
perkara sedemikian, yang had-had tertentu telah ditetapkan oleh Allah, dan
kaedah kesaksian tertentu telah diajar, bukanlah sesuai; sebaliknya, bersumpah
atas tuntutan tersebut membatalkan kebijaksanaan yang Allah berikan perintah
ini […]
“Bagaimanapun, orang yang ragu-ragu,
mungkin menganggap saya telah mengamalkan kepercayaan seperti ini untuk
mengelak daripada bersumpah. Oleh itu, sekurang-kurangnya untuk penghiburan
orang yang mengetahui bahawa tidak ada yang dapat melepaskan diri dari
cengkaman Allah dengan bersumpah palsu, saya katakan: Saya bersumpah dengan
Tuhan Yang Maha Esa, bersumpah palsu dengan nama-Nya adalah pekerjaan orang
yang terkutuk dan membuat sumpah palsu dengan nama-Nya yang menjadikan
seseorang subjek laknat-Nya, bahawa saya sangat percaya bahawa Al-Qur’an
memberikan ajaran yang sama yang telah saya jelaskan dalam hal ini. Semoga
laknat Allah turun ke atas saya jika saya pendusta dalam perkara ini.
“Kemudian, isu lain yang
dibangkitkan oleh Sheikh Abdur Rahman Misri ialah sama ada seorang Khalifah
boleh dijatuhkan. Mereka menuntut saya supaya saya berundur dari Khilafah, atau
Jamaat harus memecat saya dari jawatan ini.
“Sebagai tindak balas terhadap
tuntutan ini, saya bersumpah demi Tuhan Yang Maha Esa, yang dengan nama-Nya
bersumpah palsu adalah pekerjaan orang yang terkutuk, bahawa saya percaya
bahawa walaupun sebagai orang yang lemah, Tuhan Yang Maha Kuasa yang menjadikan
saya Khalifah. Saya juga bersumpah dengan Dia bahawa Dia memberitahu saya dalam
penglihatan kira-kira 22 atau 23 tahun yang lalu bahawa 'kamu akan menghadapi
kesukaran yang, kadang-kadang, kamu akan mempunyai pemikiran di dalam hati kamu
bahawa, jika entah bagaimana mungkin, beban ini [Khilafat] dikeluarkan daripada
anda. Walau bagaimanapun, anda tidak akan dapat menghapuskan beban ini dan anda
perlu melaksanakan tugas ini dengan apa cara sekalipun.’ Semoga laknat Allah
turun ke atas saya jika saya telah berdusta dalam kenyataan ini.
“Kemudian, di bawah amaran Allah
Taala tentang لَّعۡنَتَ اللّٰہِ
عَلَی الۡکٰذِبِیۡنَ (‘terkutuklah
orang-orang yang berdusta’), saya berkata seperti yang dimaklumkan oleh Tuhan
Yang Maha Kuasa, bahawa saya adalah Khalifah yang ditetapkan oleh-Nya. Dan
pemecatan saya tidak dibenarkan sama sekali. Jika malapetaka menimpa saya,
sebagaimana nubuatan Hazrat Masih Mau'ud menunjukkan bahawa beberapa kegelapan
telah ditakdirkan untuk saya, dan ia menyebabkan seluruh Jamaat berpaling
daripada saya, maka saya yakin bahawa Allah tidak akan membiarkan saya binasa
sehingga Dia mencipta Masyarakat yang besar [untuk berdiri] di sisi saya lagi
[…]
“Aku tidak
menaruh kepercayaan kepada manusia; Saya percaya kepada Tuhanku. Tuhan yang,
ketika pemikiran tentang Khilafatku tidak ada, memberitahuku:
اِنَّ الَّذِیۡنَ اتَّبَعُوۡکَ فَوۡقَ الَّذِیۡنَ کَفَرُوۡۤا اِلٰی
یَوۡمِ الۡقِیٰمَۃِ
“‘Sesungguhnya
Aku akan menjadikan orang-orang yang mengikutimu di atas orang-orang yang
kafir, hingga hari kiamat.
“Maka, ini
bukan hanya masalah hari ini, tetapi sesiapa yang berjanji setia kepadaku, dia
akan mengalahkan orang-orang yang mendustakanku hingga hari kiamat. Ini adalah
nubuat Tuhan yang telah digenapi dan akan terus digenapi […]
“Malah
sekarang, apabila kerosakan ini telah timbul, saya tidak tergesa-gesa; tetapi,
saya berdoa kepada Allah Ta'ala yang memberitahu saya bahawa Dia akan
menghilangkan kesusahan saya dan, dalam beberapa hari, akan membinasakan musuh
saya." (Al Fazl, 20 November 1937)
Dalam khutbah yang sama, Hazrat Musleh-e-Maud
(ra) berkata tentang propaganda mereka:
“Pernahkah
saya mengumumkan bahawa orang ramai tidak boleh membaca pengumuman yang mereka
paparkan di dinding? Sebaliknya, suatu ketika, apabila mereka meletakkan
pengumuman di papan, saya mendapat sepucuk surat daripada Maulvi Abul Ata
bahawa orang ramai telah berkumpul untuk membacanya dan selepas membacanya,
mereka dipenuhi dengan kemarahan dan kemarahan, yang menimbulkan bahaya
kenakalan. Dia menulis bahawa adalah dinasihatkan untuk menghentikan orang
ramai daripada membaca mesej sedemikian melalui pengumuman.
“Namun,
saya menjawab tidak menyetujui larangan kerana ia bermakna saya menghalang
orang daripada membuat kajian. Saya tidak menentang hujah dan kaedah yang betul
untuk menyampaikan mesej. Saya sendiri sentiasa menjadi pencari kebenaran dan
ini adalah santapan jiwa saya.
“Jika
mereka boleh menakluki saya dengan hujah, maka mereka boleh melakukannya dengan
segala cara. Saya tidak akan mempunyai masalah dengannya. Bantahan saya ialah
itu mereka melakukan tindakan haram ini yang tidak dibenarkan dalam mana-mana
agama. Dan oleh kerana mereka melakukan perbuatan yang melanggar kesopanan dan adab
dan perintah Islam, adalah perlu bagi kita untuk mencegah rakan-rakan Jamaat
kita daripada terlibat dalam hubungan sedemikian yang boleh membawa kepada
kerosakan […]
“Selain itu, jika tidak ada
kemungkaran dalam perbuatan seseorang dan mereka memisahkan diri dari kami dan
bergabung dengan kumpulan lain, maka kami tidak pernah melarang orang bercakap
dengan mereka. Di kalangan ghair-mubai‘een hari ini, terdapat ramai orang yang
berada dalam Jamaat kami dahulu, tetapi kemudian mereka menyertai mereka. Walau
bagaimanapun, kami tidak mengumumkan mengenai mereka bahawa tiada sesiapa yang
boleh bercakap dengan mereka […]
“Syeikh Abdur Rahman Sahib Misri
telah mengakui dalam suratnya bahawa dia telah menjalankan siasatan sulit
terhadap saya selama dua tahun dan pernah bercakap dengan orang ramai
mengenainya. Seandainya dia datang kepadaku pada hari ketika dia ragu-ragu
tentangku, dan mempunyai sesuatu terhadapku, dan berkata, ‘Saya telah
mengembangkan keraguan ini di dalam hati saya', nescaya saya akan berusaha
sedaya upaya untuk memuaskan hatinya. dan untuk menghilangkan keraguannya. Oleh
itu, terdapat beberapa contoh di mana beberapa orang datang kepada saya,
mengemukakan keraguan mereka kepada saya dan dengan ikhlas cuba untuk
menyelesaikan keraguan itu dan saya tidak marah dengan mereka; sebaliknya, saya
mendengar mereka dengan tenang dan cuba menjelaskan perkara itu kepada mereka
dengan cara yang damai […]
“Sekiranya, pada hari pertama,
apabila dia mendengar sesuatu tentang saya, dia datang kepada saya dan berkata,
'Saya telah mendengar sesuatu seperti ini' dan saya harus menjelaskannya
kepadanya, saya akan cuba menjelaskan kepadanya dalam setiap cara yang mungkin.
Walaupun tugas Tuhan untuk menghiburkan dia, bukan tugas saya, saya akan cuba
memuaskannya dengan segala kemampuan saya. Namun, dia memilih jalan yang
bertentangan dengan ketakwaan dan kemudian, setiap langkah yang dia ambil, dia
mengambilnya melawan ketakwaan […]
“Tuhan Yang Maha Kuasa tidak
menjadikan saya seorang yang zalim. Dia telah memberikan saya hati yang
bersimpati, yang telah dan sentiasa cair dengan kesedihan seluruh dunia; hati
penyayang yang mempunyai simpati kepada seluruh dunia; hati yang paling besar
keinginannya ialah, sebagai tambahan kepada kecintaan kepada Allah Ta'ala, saya
dan anak-anak saya harus menjalani kehidupan kami untuk mengabdi kepada
ciptaan-Nya. Mungkin intensiti ini berkurangan kerana terpaksa atau kerana
kesilapan, tetapi tidak ada pengurangan dalam azam dan niatnya dalam hal
ini."
Di akhir khutbah, Huzur (ra)
berkata:
“Saya kemudian berkata kepada
Syeikh Sahib dengan penuh keikhlasan dan muhibah bahawa saya telah bersumpah
dengan cara apa pun yang mungkin bagi saya demi Allah Taala, dan saya
menasihatinya untuk bertaubat dan memohon ampun kepada Allah Taala atas
dosa-dosanya. Saya mendengar kata-katanya dan bersabar sehingga orang lain
tidak dapat membayangkannya. Walau bagaimanapun, hendaklah dia yakin dan percaya,
dan jika dia tidak pasti, masa akan meyakinkannya, dan jika dia tidak percaya
kepada dunia ini, maka selepas kematian dia akan yakin bahawa dia telah
melakukan kezaliman yang paling teruk yang dilakukan oleh sesiapa sahaja boleh
lakukan kepada sesiapa sahaja di dunia. Dia telah menggunakan taktik yang tidak
dibenarkan oleh Islam dan Al-Qur’an.
“Dengan izin Tuhan Yang Maha Esa,
saya tidak pernah dengan sengaja menzalimi orang lain sehingga hari ini. Jika
datang kepada saya kes seseorang yang saya murkai, maka jalan saya ialah saya
selalu berdoa, ‘Ya Allah! Ini adalah masa ujian saya, maka simpanlah rahmat-Mu Bersama
saya, supaya saya tidak gagal dan jangan ada kebencian hati saya mempengaruhi
keputusan ini dan saya memutuskan dengan cara yang tidak adil’ […]
“Saya memohon kepada Tuhan Yang
Maha Esa: Ya Tuhan! Jika Engkau telah menetapkan saya di Jabatan Khilafah,
tetapi Engkau telah menahan tangan dan lidah saya, maka berdoalah untuk turun
dari Syurga dan balaslah kekejaman ini, bukan kerana saya, tetapi kerana Engkau;
bukan untuk saya, tetapi untuk Komuniti-Mu.”
Dia kemudian berkata:
“Maka dengan izin Allah, saya redah.
Setiap orang di antara kamu yang benar-benar beriman akan melihat; sebaliknya,
kebanyakan kamu masih hidup untuk melihat semua kesusahan ini diterbangkan
seperti debu dan Jamaat Ahmadiyah didirikan seperti batu yang kuat, dengan
bantuan kemuliaan Allah Taala dan keindahan-Nya.”
Nasib penghasut dan penyokong
mereka
Kata-kata Huzur (ra) ini menjadi
kenyataan seperti nubuatan. Sheikh Abdur Rahman Misri pergi ke Lahore dan
menyertai kumpulan ghair-mubai‘een. Apabila tiba, dia mula menerbitkan iklan
dengan kesan berikut: “Sehingga hari ini, saya telah ditipu untuk mempercayai
bahawa Masihi Mau’ud (as) adalah Nabi yang Dijanjikan. Namun, sekarang
kepercayaan saya ialah dia seorang muhaddith dan bukan nabi Allah.”
Oleh itu, salah satu dakwaannya
sendiri terbukti salah. Dia ingin menyingkirkan Khalifah dan membawa masuk
khalifah baru. Setelah Hazrat Masih Mau'ud tidak menjadi nabi di mata mereka,
maka apakah persoalan seorang Khalifah? Oleh itu, penghinaan yang disebabkan
oleh kekalahan ideologi ini menjadi pengajaran.
Maulvi Muhammad Ali Sahib, yang
telah memeluk Misri Sahib dan konspirasinya dengan tangan terbuka, dirinya
kemudiannya menjadi sasaran tipu daya Misri Sahib. Mengapa seseorang yang tidak
setia kepada Khalifah pilihan Tuhan, setia kepada persatuan [anjuman] atau
presidennya?
Maulvi Muhammad Ali Sahib
menghantar pekeliling kepada kumpulannya semula menjaga fitnah yang timbul
terhadapnya pada hari-hari terakhirnya. Pekeliling ini telah ditulis pada 5
Julai 1951. Ia berbunyi:
“Sejak saya sembuh dari penyakit
terakhir, dua orang tua ini dan Sheikh Misri telah menggunakan semua kekuatan mereka
untuk propaganda terhadap saya dan telah mula mencipta fitnah dalam Jamaat
[Lahori] dengan mengubah setiap bukit tahi lalat menjadi gunung. Mereka bukan
sahaja memanfaatkan sepenuhnya penyakit saya, tetapi mereka juga memburukkan
lagi penyakit saya dengan memaksa saya menulis tentang isu-isu ini.
“Sebuah kapak telah dipukul pada
akar struktur Jamaat [Lahori] dan bendera pemberontakan telah dikibarkan
terhadap pemimpin Jamaat [Lahori] [amir-e-Jamaat].”
Selepas itu, semasa hari-hari
terakhir hidupnya, sebuah tulisan oleh maulana telah diterbitkan dengan tajuk,
Hazrat Amir Marhoom ke Dukhon ki Dastan, (Kisah Kedukaan Almarhum Hazrat Amir).
Konspirasi yang sama juga disebut di dalamnya.
Dia meninggal dunia pada Oktober
1951, hampir dua bulan selepas menulis "kisah kesedihan" ini.
Nasib Maulana Zafar Ali Khan, yang
telah banyak menyemarakkan konspirasi ini, diketahui semua orang. Pada
hari-hari terakhirnya, ketika dia benar-benar tidak berdaya dan tidak ada orang
yang menjaganya, jika ada yang bertanya tentang kesihatannya dan mengatur
rawatan dan penjagaan, itu tidak lain adalah Hazrat Mirza Bashiruddin Mahmud Ahmad
(ra).
Kesimpulan
Apabila melihat fitnah-fitnah itu
timbul dan kemudian diterbangkan seperti debu, seseorang diingatkan tentang
bait-bait Masihi Mau’ud Suci berikut:
یہ گماں مت کر کہ یہ سب بدگمانی ہے معاف
قرض ہے واپس ملے گا تجھ کو یہ سارا اُدھار
“Jangan
fikir bahawa semua ketidakpercayaan ini akan diampuni; Ini adalah hutang yang
akan dibayar sepenuhnya kepada kamu.”
Mari kita akhiri dengan jawapan
yang disebutkan di atas oleh Hazrat Musleh-e-Maud (ra) kepada kesengsaraan yang
nampaknya besar ini:
“Maka
dengan izin Allah, saya redah. Setiap orang di antara kamu yang benar-benar
beriman akan melihat; sebaliknya, kebanyakan daripada kamu akan masih hidup
untuk melihat semua kesusahan ini diterbangkan seperti debu dan Jamaat
Ahmadiyah Muslim, didirikan di atas batu yang kukuh, dengan bantuan kemuliaan
Allah Taala dan keindahan-Nya.”
Jawapan oleh Hazrat Musleh-e-Maud
(ra) ini sangat universal sehingga ia bukan sahaja satu cara untuk meningkatkan
iman orang-orang yang beriman pada zaman itu tetapi juga hari ini. Banyak
kesusahan yang datang dan pergi. Tuhan Yang Maha Kuasa menunjukkan sokongan-Nya
kepada Khalifah yang dilantik dan Jamaatnya dan memusnahkan konspirasi musuh.
Ini telah berlaku pada setiap zaman; ia sama hari ini dan ia akan sama pada
setiap zaman pada masa hadapan, insya-Allah.
(Diterjemah daripada bahasa Urdu
oleh Aqeel Kang daripada bahasa Urdu asal: www.alfazl.com/2021/12/19/38765/)
Comments
Post a Comment