kisah-kisah yang membangkitkan iman tentang cinta kepada Allah dan umat pilihan-Nya oleh Huzur (atba)

 Alislam.org

https://www.alislam.org/friday-sermon/2010-12-17.html

Diterjemahkan oleh Musa Bin Masran

Huzur (atba) memberikan ceramah tentang kisah-kisah yang membangkitkan iman tentang cinta kepada Allah dan umat pilihan-Nya oleh beberapa sahabat Hazrat Masih Mau’ud (as). Dia memulakan dengan memetik ayat Al-Qur’an berikut: ‘…orang-orang yang beriman lebih kuat cintanya kepada Allah…’ (Surah Al-Baqarah, 2:166)

Huzur (atba) bersabda cinta kepada Allah sahaja yang, selangkah demi selangkah, mendorong seseorang untuk mencintai kekasih Allah. Seseorang membuat usaha untuk meningkatkan cinta kepada Tuhan dan mencari cara yang akan menyenangkan Kekasih. Hadis meriwayatkan bahawa pada hari yang tidak ada tempat berteduh selain daripada perlindungan Ilahi, di antara orang-orang yang akan ditempatkan oleh Allah dalam naungan keselamatan-Nya ialah dua orang yang saling mencintai kerana Allah. Huzur (atba) menjelaskan bahawa cinta kerana Tuhan adalah ungkapan cinta yang kuat kepada Tuhan dan apabila Tuhan dengan itu memberkati mengasihi orang beriman biasa kerana-Nya, betapa luasnya rahmat-Nya kerana mengasihi para Nabi dan umat pilihan-Nya. Puncak cinta sebegitu adalah Wujud Tuhan dan betapa beruntungnya mereka yang mengalami masa yang diutus oleh Tuhan.

Huzur (atba) bersabda, nenek moyang sebahagian daripada kita mengalami zaman Masih Mau’ud (as) dan menyatakan cinta dan pengabdian mereka secara langsung kepadanya dan seterusnya menerima kasih sayang dan cintanya. Betapa diberkatinya mereka kerana mempunyai kehadiran fizikal Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan. Di bawah adalah sorotan penatua yang diberkati ini.

Hazrat Wali Daad Khan sahib (semoga Allah meredainya). Dia dari kasta Rajput dan tergolong dalam kawasan Narowal. Dia bernasib baik untuk mengambil bai’atnya di tangan Masih Mau’ud (as) di Jalsa 1907. Dia tiba di Qadian untuk tujuan bai'at dan melihat orang ramai berkumpul di jalan dari mana Masih Mau'ud (as) dijangka masuk ke Masjid Mubarak. Sebagai pendatang baru, dia berdiri di jalan sebelah dan berdoa agar Masih Mau’ud (as) akan berlalu dari sana, supaya dia berpeluang untuk berjabat tangan. Ini berlaku dan apabila dia mula-mula memandang kepada Hazrat Masih Mau’ud (as) dia merasakan seolah-olah matahari telah muncul dari sebalik awan.

Hazrat Madad Khan sahib (semoga Allah meredahi). Beliau adalah seorang pemeriksa Baitul Maal, Qadian dan tergolong dalam negeri Kashmir. Dia mengambil bai’atnya pada tahun 1896. Dia telah menyertai angkatan tentera dan ingin pergi ke Qadian sebelum memulakan pekerjaannya. Dia mempunyai keinginan yang besar untuk melihat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan dia merasakan apabila pekerjaan bermula dia mungkin tidak mempunyai peluang untuk berbuat demikian. Ketika dia pertama kali melihat wajah yang diberkati dari Masih Mau’ud (as) dia merasakan bahawa walaupun dia diberikan seluruh negeri Kashmir, dia tidak akan meninggalkan Qadian. Dia fikir walaupun dia dibayar gaji yang luar biasa dia tidak akan melihat wajah rohani Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan. Dia meninggalkan idea untuk kembali ke rumah dan berfikir jika dia meninggal dunia, Hazrat Masih Mau’ud (as) akan mengimami Solat jenazahnya dan itu akan menjadi pencapaiannya. Dia menulis setiap hari kepada Masih Mau’ud (as) untuk berdoa dan tertanya-tanya apakah ini boleh menjadi gangguan. Tetapi Hazrat Masih Mau’ud (as) memberitahunya itu adalah amalan yang baik dan dia sangat gembira dengannya.

Hazrat Guru Muhammad Sohail sahib (semoga Allah meredahi) berasal dari kawasan Kamal Dera Sindh. Dengan rahmat Tuhan, dia mengambil bai’atnya pada tahun 1905 di atas tangan yang diberkati dari Masih Mau’ud (as) Pada masa itu Masjid Mubarak bersaiz sangat kecil dan dia biasa mengipasi Masih Mau’ud (as) ketika berada di masjid pada musim panas, duduk di sebelahnya. Suatu ketika Maulwi Muhammad Ali sahib mempunyai sesuatu untuk dikatakan kepada Masih Mau’ud (as) dan ingin duduk di sisinya untuk tujuan tersebut. Oleh kerana tiada ruang untuknya berbuat demikian, dia memberi isyarat kepada Guru sahib untuk bergerak. Akan tetapi, Masih Mau’ud (as) memintanya untuk tidak bergerak dan Maulwi Muhammad Ali membuat penyerahannya berdiri. Kemudian, Guru sahib berasa gembira kerana walaupun dia seorang yang rendah hati berbanding dengan ulama Maulwi Muhammad Ali, seorang nabi Tuhan telah memperlakukan mereka berdua secara sama rata.

Chaudhry Abdul Hakeem sahib (semoga Allah meredahi) berasal dari daerah Gujaranwala. Pada asalnya, beliau tergolong dalam kalangan ahli Hadis. Dia bertemu dengan seorang Ahmadi yang memberinya literatur untuk dibaca antaranya dia suka membaca akhbar Al Hakm dan sangat tertarik untuk melawat Qadian. Walaupun mullah menghasutnya, dia bersiap untuk pergi ke Qadian. Dananya terhad dan perjalanan sukar, dia membeli tiket kereta api yang bukan untuk keseluruhan perjalanan tetapi pemeriksa tiket membenarkannya begitu juga orang yang menyemak di penghujung perjalanan. Dia melihatnya sebagai keajaiban pertama dalam perjalanannya bahawa dia menaiki kapal terbang yang dia buat untuk tujuan yang baik. Akhirnya, dia tiba di Qadian bersama seorang pengikut Ahli Hadis. Ketika Masih Mau’ud (as) tiba di Masjid Mubarak, sekutunya bertanya kepadanya. Masihi Mau’ud (as) yang diutuskan mula bercakap sebagai jawapan. Lelaki itu berpuas hati dan ingin mengambil bai’at tetapi Masih Mau’ud as berkata dia harus memuaskan dirinya sepenuhnya terlebih dahulu. Seorang sahabat Hazrat Masih Mau’ud (as) mengulas bahawa jawapan kepada semua soalan telah diterbitkan tetapi orang-orang dari luar masih menyusahkan Masih Mau’ud (as) dengan soalan-soalan itu. Hazrat Masih Mau’ud as berkata bahawa dialah yang bercakap, mengapa orang lain terganggu. Hakeem sahib berkata bahawa pada petang bai'at dia pergi menemui Hazrat Maulana Hakeem Nur-ud-din sahib (semoga Allah meredahi) yang duduk di atas katil kecil di atas bumbung dan menjawab banyak soalan, yang mana satu adalah kenangan. Dia berkata pengkritik mengatakan bahawa dia datang ke Qadian atas sebab duniawi, walaupun katilnya terlalu kecil untuknya. Bagaimanapun, dia berkata dia telah menemui Tuhan dengan mengambil bai’at Hazrat Masih Mau’ud (as).

Hamid Hussein Khan sahib (semoga Allah meredahi). Dia berasal dari Ali Gargh dan bekerja di Meerut di mana dia mengenali seorang Ahmadi dan diperkenalkan dengan beberapa buku. Dia mendengar ucapan seorang ulama Ahmadi tentang masalah kematian Isa (as) dan sangat bersemangat untuk bertemu dengan Masih Mau’ud (as) dan meminta untuk dimaklumkan jika Masih Mau’ud (as) melawat mana-mana berhampiran Meerut. Pada tahun 1904, gempa bumi yang besar datang dan dikatakan bahawa ia telah dinubuatkan oleh Masih Mau’ud (as). Sementara itu Hazrat Masih Mau’ud (as) mengunjungi Delhi dan Hamid sahib pergi menemuinya. Dia tiba di rumah di mana Masih Mau’ud (as) tinggal di mana ramai orang lain turut berkumpul. Hazrat Masih Mau’ud (as) sedang bermalam di tingkat atas dan ketika dia menuruni tangga, Hamid sahib tidak melihatnya pada mulanya kerana dia membelakangi tangga. Hazrat Masih Mau’ud (as) datang dengan tenang dan paling tidak formal duduk di sebelahnya. Oleh kerana tidak mengenalinya, apabila diberitahu siapa yang baru tiba, Hamid sahib gugup lalu bangun. Masih Mau’ud (as) memintanya untuk duduk. Semua orang dimaklumkan tentang kedatangannya dan keterujaan berlaku. Solat telah dilakukan dan kemudian Hazrat Masih Mau’ud (as) berkata sesiapa yang ingin berbai’at hendaklah datang ke hadapan. Ramai yang melakukan ini dan Hamid sahib ditinggalkan di belakang. Hazrat Masih Mau’ud (as) menjelaskan bahawa sesiapa yang tidak dapat mencapainya hendaklah meletakkan tangannya di belakang orang di hadapan mereka. Hamid sahib tidak berniat untuk mengambil bai’at pada masa itu. Namun, apabila proses bai’at bermula, tangannya secara tidak sengaja menghulurkan dan mencapai belakang orang di hadapannya. Ketika Hazrat Masih Mau’ud (as) membaca doa [Bahasa Arab] ‘Wahai Tuhanku, sesungguhnya aku telah menzalimi jiwaku…’ semua orang mengulanginya sebagaimana mereka melakukan terjemahan Urdunya. Semasa mengulang bahasa Urdu, Hamid sahib mengalami kesedihan dan kerendahan hati. Mengenangkan dosanya, dia menangis sehingga pengsan. Hazrat Masih Mau’ud (as) meminta diambilkan air, dia membaca doa di atas air tersebut dan menyiramkannya ke atas Hamid sahib. Dalam keadaan pengsan, Hamid sahib melihat tiang lampu yang berlainan warna mencecah langit.

Hazrat Mistri Allah Ditta sahib (semoga Allah meredahi) berasal dari kawasan Gurdaspur. Dia mengambil bai’atnya pada tahun 1894 dan juga bertemu dengan Masih Mau’ud (as). Dia mempunyai pengetahuan asas tentang Al-Qur’an dan disuruh oleh gurunya untuk mengambil bai'at Imam Mahdi dan inilah sebabnya dia mengambil bai'at Masih Mau'ud (as) Beliau sering mendengar Hazrat Masih Mau’ud (as) bersabda, ‘misi kami adalah benar dan InsyaAllah tidak akan pernah surut/menolak’.

Hazrat Meeran Baksh sahib (semoga Allah meredahi) berasal dari daerah Gujaranwala. Dia mengambil bai'atnya sama ada pada tahun 1897 atau 1898 dan ditolak oleh bapanya kerana itu. Dia mendirikan kedai dan hidup dengan cara yang tidak seberapa. Ia adalah keinginannya untuk menjahit pakaian untuk Masih Mau’ud (as) dan dengan itu dia berjaya. Dia mengumpul wang untuk melancong ke Qadian. Hari itu hari Jumaat dan dia ingin hadiahnya sampai kepada Masih Mau’ud (as) pada hari itu. Seseorang membawanya kepada Masih Mau’ud (as) yang mencuba pakaian di sana dan kemudian. Jaket itu agak ketat, jadi Baksh sahib membawanya ke tukang jahit berhampiran di mana dia meminjam mesin jahit dan melaraskannya tetapi saiznya masih tidak betul, namun Masih Mau’ud (as) memakainya.

Hazrat Guru Khalilul Rahman sahib (semoga Allah meredahi) berasal dari negeri Jummu. Pada Jalsah 1907 ketika Masih Mau’ud (as) tiba di Masjid Aqsa, masjid itu penuh sesak. Beberapa sejadah tambahan dibentangkan di mana-mana ruang ditemui dan sebagai hasilnya Guru sahib dibolehkan untuk menunaikan Solatnya dengan sangat dekat dengan Masih Mau’ud (as). Guru sahib menceritakan bahawa dia tidak mendengar sebarang ucapan sebelum Janji d Ucapan penutup Al-Masih (as) kerana dia tersesat dalam pandangannya pada wajah yang diberkati Hazrat Masih Mau'ud (as) yang penuh dengan emosi. Dia menangis sepanjang masa dan kemudiannya menyedari ini adalah kerana dia tidak mahu melihat wajah yang diberkati itu lagi. Ketika Hazrat Masih Mau’ud (as) naik ke atas pentas, baginda memberikan khutbah yang sangat indah tentang Surah Al Fatihah.

Mengganggu akaun, Huzur (atba) berkata berikutan salji menyebabkan banyak lalu lintas hari ini dan dia tertangguh walaupun dia keluar awal. Oleh itu, beliau berkata beliau akan mengambil sedikit masa tambahan.

Hazrat Ghulam Rasool sahib (semoga Allah meredahi) adalah milik kawasan Pasroor. Dia mengambil bai’atnya sama ada pada tahun 1901 atau 1902. Dia menceritakan bahawa selepas Solat Maghrib dia akan mengurut kaki Hazrat Masih Mau’ud (as) dan dia tidak menghalangnya daripada melakukan ini. Dia menceritakan bahawa apabila dia melihat wajah Hazrat Masih Mau’ud (as) semua keraguan yang dikemukakan oleh mullah kepadanya telah hilang. Dia telah mendengar bahawa wajah al-Masih akan bercahaya seperti bintang dan dia mendapati wajah yang diberkati dari Masih Mau'ud (as) persis seperti itu.

Hazrat Rahmat Ullah sahib Ahmadi (semoga Allah meredahi) berasal dari kawasan Ludhiana. Hazrat Masih Mau’ud (as) tinggal di Ludhiana selama beberapa bulan ketika Rahmat Ullah sahib masih belajar dan dia mendapati wajah yang diberkati Hazrat Masih Mau’ud (as) penuh dengan cahaya rohani tetapi sang mullah terus meletakkan dia dalam keraguan. Dia diberi kitab Hazrat Masih Mau’ud (pada siapa selamat) ‘Izala Auham’ untuk dibaca. Dia menangis ketika membacanya dan tertanya-tanya mengapa mullah itu meninggalkan apa yang ada di dalam Al-Quran. Dia berkomunikasi dengan mullah dan meminta mereka untuk menyangkal bukti dan alasan Hazrat Masih Mau’ud (as) mengenai kematian Isa (as). Dia mendengar kembali bahawa kematian Isa tidak boleh dibincangkan dengan 'Mirza sahib dan pengikutnya', bahawa terdapat ayat-ayat Al-Qur’an mengenai perkara ini tetapi ia adalah isu yang terdapat perbezaan pendapat. Dia disuruh berhujah bagaimana 'Mirza sahib' Mesias. Apabila dia memberikan jawapannya, mereka berkata dia telah berada di bawah pengaruh. Rahmat Ullah sahib bermimpi di mana dia melihat Nabi saw dan sangat terinspirasi sehingga dia menulis surat bai’at. Kemudian, dia berpeluang bertemu dengan Hazrat Masih Mau’ud as dan bertemu dengannya dalam beberapa kesempatan.

Maulwi Fatah Ali sahib Ahmadi (semoga Allah meredahi) berasal dari daerah Jhelum. Dia mengambil bai’atnya bersama keluarganya pada tahun 1904 dan mengunjungi Masih Mau’ud (as) setiap tahun bersama keluarganya dan mendapat manfaat dari percakapan sucinya. Semasa perjalanan ke Qadian, wanita-wanita keluarganya berkata bahawa ketika mereka melakukan perjalanan yang agak jauh, mereka tidak boleh membawa tempat tidur mereka bersama mereka. Hazrat Masih Mau’ud (as) mengatur agar disediakan tempat tidur kepada mereka. Anak lelaki Maulwi sahib sering membaca syair-syair puitis Hazrat Masih Mau’ud (as) dan dia sangat menyayangi budak itu. Suatu ketika Hazrat Masih Mau’ud (as) sedang berehat ketika budak lelaki itu mendekatinya untuk mengatakan sesuatu dan menanggalkan selimut dari mukanya untuk berbicara dengannya. Hazrat Masih Mau’ud (as) tidak peduli sama sekali dan dengan lembut mendengarkan anak itu.

Hazrat Bahawal Shah sahib (semoga Allah meredahi). Dia berasal dari Ambala. Dia menceritakan bahawa dia cenderung kepada agama sejak kecil dan sedang mencari seseorang untuk membimbingnya. Pernah dia terlibat dalam kes mahkamah jenayah dan pergi ke Qadian untuk memohon doa. Beliau bertemu dengan Hazrat Masih Mau’ud (as) di Masjid Mubarak dengan ramai sahabatnya yang hadir. Hazrat Masih Mau’ud (as) bertanya kepadanya apakah dia datang untuk berbai’at tetapi dia berkata, tidak dia datang untuk memohon doa. Dia ditanya sama ada dia takut kepada mullah yang dia menjawab dia tidak takut kepada mullah dan bahawa kebenaran Hazrat Masih Mau’ud (as) telah menjadi jelas kepadanya dengan melihat wajahnya. Seorang lelaki lain turut hadir untuk mengambil bai'at, bersama-sama mereka mengambil bai'at Hazrat Masih Mau’ud (as) dan Bahawal sahib sangat tertarik kepada Hazrat Masih Mau’ud (as) seolah-olah dia ditarik oleh tali. Dia mengalami emosi dan kesedihan yang mendalam semasa bai'atnya. Kemudian, dia merasakan cinta yang begitu besar kepada Masih Mau’ud (as) dan Qadian sehingga dia tidak mahu pulang. Keadaannya berubah sama sekali selepas bai’at dan dia merasakan cinta yang membara kepada Tuhan siang dan malam. Pada suatu hari dia merasakan seolah-olah hatinya sedang dibersihkan dan cahaya rohani mengalir melalui hatinya. Dia merasakan keghairahan rohani. Dia menceritakan bahawa ini bukanlah keadaannya tetapi keadaan Hazrat Masih Mau’ud (as). Dia berkata Tuhan telah menjadikan kes mahkamah sebagai sumber untuk mencapai Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan

Huzur (atba) menceritakan satu lagi kejadian yang membangkitkan keimanan tentang Hazrat Madad Khan sahib (semoga Allah meredai ke dia).

Kesimpulannya, Huzur (atba) berkata, dia pernah mengaitkan kejadian tentang orang tua ini sebelum ini. Khususnya mereka yang mempunyai keluarga orang-orang tua ini harus mengambil kira nikmat besar mereka kepada kita. Mungkin hari ini, ramai yang tidak mempunyai keberanian untuk menerima Masih Mau’ud (as). Kita harus berdoa untuk orang tua kita dan juga untuk keteguhan iman kita sendiri. Kita harus berusaha dan berjalan mengikut jejak langkah orang tua kita. Sesetengah daripada orang-orang tua ini mungkin mempunyai pendidikan yang sedikit tetapi mereka mengenyangkan diri mereka secara rohani dan menjadi pencinta Tuhan yang sejati dan bersemangat. Model kasih sayang dan keikhlasan mereka harus dikekalkan pada generasi akan datang. Semoga Allah memampukan kita untuk menegakkan model-model ini demi-Nya.

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad