kisah-kisah yang membangkitkan iman tentang cinta kepada Allah dan umat pilihan-Nya oleh Huzur (atba)
Alislam.org
https://www.alislam.org/friday-sermon/2010-12-17.html
Diterjemahkan oleh Musa Bin Masran
Huzur
(atba) memberikan ceramah tentang kisah-kisah yang membangkitkan iman tentang
cinta kepada Allah dan umat pilihan-Nya oleh beberapa sahabat Hazrat Masih
Mau’ud (as). Dia memulakan dengan memetik ayat Al-Qur’an berikut: ‘…orang-orang
yang beriman lebih kuat cintanya kepada Allah…’ (Surah Al-Baqarah, 2:166)
Huzur
(atba) bersabda cinta kepada Allah sahaja yang, selangkah demi selangkah,
mendorong seseorang untuk mencintai kekasih Allah. Seseorang membuat usaha
untuk meningkatkan cinta kepada Tuhan dan mencari cara yang akan menyenangkan
Kekasih. Hadis meriwayatkan bahawa pada hari yang tidak ada tempat berteduh
selain daripada perlindungan Ilahi, di antara orang-orang yang akan ditempatkan
oleh Allah dalam naungan keselamatan-Nya ialah dua orang yang saling mencintai
kerana Allah. Huzur (atba) menjelaskan bahawa cinta kerana Tuhan adalah
ungkapan cinta yang kuat kepada Tuhan dan apabila Tuhan dengan itu memberkati
mengasihi orang beriman biasa kerana-Nya, betapa luasnya rahmat-Nya kerana
mengasihi para Nabi dan umat pilihan-Nya. Puncak cinta sebegitu adalah Wujud
Tuhan dan betapa beruntungnya mereka yang mengalami masa yang diutus oleh
Tuhan.
Huzur
(atba) bersabda, nenek moyang sebahagian daripada kita mengalami zaman Masih
Mau’ud (as) dan menyatakan cinta dan pengabdian mereka secara langsung
kepadanya dan seterusnya menerima kasih sayang dan cintanya. Betapa
diberkatinya mereka kerana mempunyai kehadiran fizikal Masihi Mau’ud (as) yang
Dijanjikan. Di bawah adalah sorotan penatua yang diberkati ini.
Hazrat
Wali Daad Khan sahib (semoga Allah meredainya). Dia dari kasta Rajput dan
tergolong dalam kawasan Narowal. Dia bernasib baik untuk mengambil bai’atnya di
tangan Masih Mau’ud (as) di Jalsa 1907. Dia tiba di Qadian untuk tujuan bai'at
dan melihat orang ramai berkumpul di jalan dari mana Masih Mau'ud (as) dijangka
masuk ke Masjid Mubarak. Sebagai pendatang baru, dia berdiri di jalan sebelah
dan berdoa agar Masih Mau’ud (as) akan berlalu dari sana, supaya dia berpeluang
untuk berjabat tangan. Ini berlaku dan apabila dia mula-mula memandang kepada Hazrat
Masih Mau’ud (as) dia merasakan seolah-olah matahari telah muncul dari sebalik
awan.
Hazrat
Madad Khan sahib (semoga Allah meredahi). Beliau adalah seorang pemeriksa
Baitul Maal, Qadian dan tergolong dalam negeri Kashmir. Dia mengambil bai’atnya
pada tahun 1896. Dia telah menyertai angkatan tentera dan ingin pergi ke Qadian
sebelum memulakan pekerjaannya. Dia mempunyai keinginan yang besar untuk
melihat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan dia merasakan apabila pekerjaan
bermula dia mungkin tidak mempunyai peluang untuk berbuat demikian. Ketika dia
pertama kali melihat wajah yang diberkati dari Masih Mau’ud (as) dia merasakan
bahawa walaupun dia diberikan seluruh negeri Kashmir, dia tidak akan
meninggalkan Qadian. Dia fikir walaupun dia dibayar gaji yang luar biasa dia
tidak akan melihat wajah rohani Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan. Dia
meninggalkan idea untuk kembali ke rumah dan berfikir jika dia meninggal dunia,
Hazrat Masih Mau’ud (as) akan mengimami Solat jenazahnya dan itu akan menjadi
pencapaiannya. Dia menulis setiap hari kepada Masih Mau’ud (as) untuk berdoa
dan tertanya-tanya apakah ini boleh menjadi gangguan. Tetapi Hazrat Masih
Mau’ud (as) memberitahunya itu adalah amalan yang baik dan dia sangat gembira
dengannya.
Hazrat
Guru Muhammad Sohail sahib (semoga Allah meredahi) berasal dari kawasan Kamal
Dera Sindh. Dengan rahmat Tuhan, dia mengambil bai’atnya pada tahun 1905 di
atas tangan yang diberkati dari Masih Mau’ud (as) Pada masa itu Masjid Mubarak
bersaiz sangat kecil dan dia biasa mengipasi Masih Mau’ud (as) ketika berada di
masjid pada musim panas, duduk di sebelahnya. Suatu ketika Maulwi Muhammad Ali
sahib mempunyai sesuatu untuk dikatakan kepada Masih Mau’ud (as) dan ingin
duduk di sisinya untuk tujuan tersebut. Oleh kerana tiada ruang untuknya
berbuat demikian, dia memberi isyarat kepada Guru sahib untuk bergerak. Akan
tetapi, Masih Mau’ud (as) memintanya untuk tidak bergerak dan Maulwi Muhammad
Ali membuat penyerahannya berdiri. Kemudian, Guru sahib berasa gembira kerana
walaupun dia seorang yang rendah hati berbanding dengan ulama Maulwi Muhammad
Ali, seorang nabi Tuhan telah memperlakukan mereka berdua secara sama rata.
Chaudhry
Abdul Hakeem sahib (semoga Allah meredahi) berasal dari daerah Gujaranwala.
Pada asalnya, beliau tergolong dalam kalangan ahli Hadis. Dia bertemu dengan
seorang Ahmadi yang memberinya literatur untuk dibaca antaranya dia suka
membaca akhbar Al Hakm dan sangat tertarik untuk melawat Qadian. Walaupun
mullah menghasutnya, dia bersiap untuk pergi ke Qadian. Dananya terhad dan perjalanan
sukar, dia membeli tiket kereta api yang bukan untuk keseluruhan perjalanan
tetapi pemeriksa tiket membenarkannya begitu juga orang yang menyemak di
penghujung perjalanan. Dia melihatnya sebagai keajaiban pertama dalam
perjalanannya bahawa dia menaiki kapal terbang yang dia buat untuk tujuan yang
baik. Akhirnya, dia tiba di Qadian bersama seorang pengikut Ahli Hadis. Ketika
Masih Mau’ud (as) tiba di Masjid Mubarak, sekutunya bertanya kepadanya. Masihi
Mau’ud (as) yang diutuskan mula bercakap sebagai jawapan. Lelaki itu berpuas
hati dan ingin mengambil bai’at tetapi Masih Mau’ud as berkata dia harus
memuaskan dirinya sepenuhnya terlebih dahulu. Seorang sahabat Hazrat Masih
Mau’ud (as) mengulas bahawa jawapan kepada semua soalan telah diterbitkan
tetapi orang-orang dari luar masih menyusahkan Masih Mau’ud (as) dengan
soalan-soalan itu. Hazrat Masih Mau’ud as berkata bahawa dialah yang bercakap,
mengapa orang lain terganggu. Hakeem sahib berkata bahawa pada petang bai'at
dia pergi menemui Hazrat Maulana Hakeem Nur-ud-din sahib (semoga Allah meredahi)
yang duduk di atas katil kecil di atas bumbung dan menjawab banyak soalan, yang
mana satu adalah kenangan. Dia berkata pengkritik mengatakan bahawa dia datang
ke Qadian atas sebab duniawi, walaupun katilnya terlalu kecil untuknya.
Bagaimanapun, dia berkata dia telah menemui Tuhan dengan mengambil bai’at Hazrat
Masih Mau’ud (as).
Hamid
Hussein Khan sahib (semoga Allah meredahi). Dia berasal dari Ali Gargh dan
bekerja di Meerut di mana dia mengenali seorang Ahmadi dan diperkenalkan dengan
beberapa buku. Dia mendengar ucapan seorang ulama Ahmadi tentang masalah
kematian Isa (as) dan sangat bersemangat untuk bertemu dengan Masih Mau’ud (as)
dan meminta untuk dimaklumkan jika Masih Mau’ud (as) melawat mana-mana
berhampiran Meerut. Pada tahun 1904, gempa bumi yang besar datang dan dikatakan
bahawa ia telah dinubuatkan oleh Masih Mau’ud (as). Sementara itu Hazrat Masih
Mau’ud (as) mengunjungi Delhi dan Hamid sahib pergi menemuinya. Dia tiba di
rumah di mana Masih Mau’ud (as) tinggal di mana ramai orang lain turut
berkumpul. Hazrat Masih Mau’ud (as) sedang bermalam di tingkat atas dan ketika
dia menuruni tangga, Hamid sahib tidak melihatnya pada mulanya kerana dia
membelakangi tangga. Hazrat Masih Mau’ud (as) datang dengan tenang dan paling
tidak formal duduk di sebelahnya. Oleh kerana tidak mengenalinya, apabila
diberitahu siapa yang baru tiba, Hamid sahib gugup lalu bangun. Masih Mau’ud (as)
memintanya untuk duduk. Semua orang dimaklumkan tentang kedatangannya dan keterujaan
berlaku. Solat telah dilakukan dan kemudian Hazrat Masih Mau’ud (as) berkata
sesiapa yang ingin berbai’at hendaklah datang ke hadapan. Ramai yang melakukan
ini dan Hamid sahib ditinggalkan di belakang. Hazrat Masih Mau’ud (as)
menjelaskan bahawa sesiapa yang tidak dapat mencapainya hendaklah meletakkan
tangannya di belakang orang di hadapan mereka. Hamid sahib tidak berniat untuk
mengambil bai’at pada masa itu. Namun, apabila proses bai’at bermula, tangannya
secara tidak sengaja menghulurkan dan mencapai belakang orang di hadapannya.
Ketika Hazrat Masih Mau’ud (as) membaca doa [Bahasa Arab] ‘Wahai Tuhanku,
sesungguhnya aku telah menzalimi jiwaku…’ semua orang mengulanginya sebagaimana
mereka melakukan terjemahan Urdunya. Semasa mengulang bahasa Urdu, Hamid sahib
mengalami kesedihan dan kerendahan hati. Mengenangkan dosanya, dia menangis
sehingga pengsan. Hazrat Masih Mau’ud (as) meminta diambilkan air, dia membaca
doa di atas air tersebut dan menyiramkannya ke atas Hamid sahib. Dalam keadaan
pengsan, Hamid sahib melihat tiang lampu yang berlainan warna mencecah langit.
Hazrat
Mistri Allah Ditta sahib (semoga Allah meredahi) berasal dari kawasan
Gurdaspur. Dia mengambil bai’atnya pada tahun 1894 dan juga bertemu dengan
Masih Mau’ud (as). Dia mempunyai pengetahuan asas tentang Al-Qur’an dan disuruh
oleh gurunya untuk mengambil bai'at Imam Mahdi dan inilah sebabnya dia
mengambil bai'at Masih Mau'ud (as) Beliau sering mendengar Hazrat Masih Mau’ud (as)
bersabda, ‘misi kami adalah benar dan InsyaAllah tidak akan pernah
surut/menolak’.
Hazrat
Meeran Baksh sahib (semoga Allah meredahi) berasal dari daerah Gujaranwala. Dia
mengambil bai'atnya sama ada pada tahun 1897 atau 1898 dan ditolak oleh bapanya
kerana itu. Dia mendirikan kedai dan hidup dengan cara yang tidak seberapa. Ia
adalah keinginannya untuk menjahit pakaian untuk Masih Mau’ud (as) dan dengan
itu dia berjaya. Dia mengumpul wang untuk melancong ke Qadian. Hari itu hari
Jumaat dan dia ingin hadiahnya sampai kepada Masih Mau’ud (as) pada hari itu.
Seseorang membawanya kepada Masih Mau’ud (as) yang mencuba pakaian di sana dan
kemudian. Jaket itu agak ketat, jadi Baksh sahib membawanya ke tukang jahit
berhampiran di mana dia meminjam mesin jahit dan melaraskannya tetapi saiznya
masih tidak betul, namun Masih Mau’ud (as) memakainya.
Hazrat
Guru Khalilul Rahman sahib (semoga Allah meredahi) berasal dari negeri Jummu. Pada
Jalsah 1907 ketika Masih Mau’ud (as) tiba di Masjid Aqsa, masjid itu penuh
sesak. Beberapa sejadah tambahan dibentangkan di mana-mana ruang ditemui dan
sebagai hasilnya Guru sahib dibolehkan untuk menunaikan Solatnya dengan sangat
dekat dengan Masih Mau’ud (as). Guru sahib menceritakan bahawa dia tidak
mendengar sebarang ucapan sebelum Janji d Ucapan penutup Al-Masih (as) kerana
dia tersesat dalam pandangannya pada wajah yang diberkati Hazrat Masih Mau'ud
(as) yang penuh dengan emosi. Dia menangis sepanjang masa dan kemudiannya
menyedari ini adalah kerana dia tidak mahu melihat wajah yang diberkati itu
lagi. Ketika Hazrat Masih Mau’ud (as) naik ke atas pentas, baginda memberikan
khutbah yang sangat indah tentang Surah Al Fatihah.
Mengganggu
akaun, Huzur (atba) berkata berikutan salji menyebabkan banyak lalu lintas hari
ini dan dia tertangguh walaupun dia keluar awal. Oleh itu, beliau berkata
beliau akan mengambil sedikit masa tambahan.
Hazrat
Ghulam Rasool sahib (semoga Allah meredahi) adalah milik kawasan Pasroor. Dia
mengambil bai’atnya sama ada pada tahun 1901 atau 1902. Dia menceritakan bahawa
selepas Solat Maghrib dia akan mengurut kaki Hazrat Masih Mau’ud (as) dan dia
tidak menghalangnya daripada melakukan ini. Dia menceritakan bahawa apabila dia
melihat wajah Hazrat Masih Mau’ud (as) semua keraguan yang dikemukakan oleh
mullah kepadanya telah hilang. Dia telah mendengar bahawa wajah al-Masih akan
bercahaya seperti bintang dan dia mendapati wajah yang diberkati dari Masih
Mau'ud (as) persis seperti itu.
Hazrat
Rahmat Ullah sahib Ahmadi (semoga Allah meredahi) berasal dari kawasan
Ludhiana. Hazrat Masih Mau’ud (as) tinggal di Ludhiana selama beberapa bulan
ketika Rahmat Ullah sahib masih belajar dan dia mendapati wajah yang diberkati Hazrat
Masih Mau’ud (as) penuh dengan cahaya rohani tetapi sang mullah terus
meletakkan dia dalam keraguan. Dia diberi kitab Hazrat Masih Mau’ud (pada siapa
selamat) ‘Izala Auham’ untuk dibaca. Dia menangis ketika membacanya dan
tertanya-tanya mengapa mullah itu meninggalkan apa yang ada di dalam Al-Quran.
Dia berkomunikasi dengan mullah dan meminta mereka untuk menyangkal bukti dan
alasan Hazrat Masih Mau’ud (as) mengenai kematian Isa (as). Dia mendengar
kembali bahawa kematian Isa tidak boleh dibincangkan dengan 'Mirza sahib dan
pengikutnya', bahawa terdapat ayat-ayat Al-Qur’an mengenai perkara ini tetapi
ia adalah isu yang terdapat perbezaan pendapat. Dia disuruh berhujah bagaimana
'Mirza sahib' Mesias. Apabila dia memberikan jawapannya, mereka berkata dia
telah berada di bawah pengaruh. Rahmat Ullah sahib bermimpi di mana dia melihat
Nabi saw dan sangat terinspirasi sehingga dia menulis surat bai’at. Kemudian,
dia berpeluang bertemu dengan Hazrat Masih Mau’ud as dan bertemu dengannya
dalam beberapa kesempatan.
Maulwi
Fatah Ali sahib Ahmadi (semoga Allah meredahi) berasal dari daerah Jhelum. Dia
mengambil bai’atnya bersama keluarganya pada tahun 1904 dan mengunjungi Masih
Mau’ud (as) setiap tahun bersama keluarganya dan mendapat manfaat dari
percakapan sucinya. Semasa perjalanan ke Qadian, wanita-wanita keluarganya
berkata bahawa ketika mereka melakukan perjalanan yang agak jauh, mereka tidak
boleh membawa tempat tidur mereka bersama mereka. Hazrat Masih Mau’ud (as)
mengatur agar disediakan tempat tidur kepada mereka. Anak lelaki Maulwi sahib
sering membaca syair-syair puitis Hazrat Masih Mau’ud (as) dan dia sangat
menyayangi budak itu. Suatu ketika Hazrat Masih Mau’ud (as) sedang berehat
ketika budak lelaki itu mendekatinya untuk mengatakan sesuatu dan menanggalkan
selimut dari mukanya untuk berbicara dengannya. Hazrat Masih Mau’ud (as) tidak
peduli sama sekali dan dengan lembut mendengarkan anak itu.
Hazrat
Bahawal Shah sahib (semoga Allah meredahi). Dia berasal dari Ambala. Dia
menceritakan bahawa dia cenderung kepada agama sejak kecil dan sedang mencari
seseorang untuk membimbingnya. Pernah dia terlibat dalam kes mahkamah jenayah
dan pergi ke Qadian untuk memohon doa. Beliau bertemu dengan Hazrat Masih
Mau’ud (as) di Masjid Mubarak dengan ramai sahabatnya yang hadir. Hazrat Masih
Mau’ud (as) bertanya kepadanya apakah dia datang untuk berbai’at tetapi dia
berkata, tidak dia datang untuk memohon doa. Dia ditanya sama ada dia takut
kepada mullah yang dia menjawab dia tidak takut kepada mullah dan bahawa
kebenaran Hazrat Masih Mau’ud (as) telah menjadi jelas kepadanya dengan melihat
wajahnya. Seorang lelaki lain turut hadir untuk mengambil bai'at, bersama-sama
mereka mengambil bai'at Hazrat Masih Mau’ud (as) dan Bahawal sahib sangat
tertarik kepada Hazrat Masih Mau’ud (as) seolah-olah dia ditarik oleh tali. Dia
mengalami emosi dan kesedihan yang mendalam semasa bai'atnya. Kemudian, dia
merasakan cinta yang begitu besar kepada Masih Mau’ud (as) dan Qadian sehingga
dia tidak mahu pulang. Keadaannya berubah sama sekali selepas bai’at dan dia
merasakan cinta yang membara kepada Tuhan siang dan malam. Pada suatu hari dia
merasakan seolah-olah hatinya sedang dibersihkan dan cahaya rohani mengalir
melalui hatinya. Dia merasakan keghairahan rohani. Dia menceritakan bahawa ini
bukanlah keadaannya tetapi keadaan Hazrat Masih Mau’ud (as). Dia berkata Tuhan
telah menjadikan kes mahkamah sebagai sumber untuk mencapai Masihi Mau’ud (as)
yang Dijanjikan
Huzur
(atba) menceritakan satu lagi kejadian yang membangkitkan keimanan tentang Hazrat
Madad Khan sahib (semoga Allah meredai ke dia).
Kesimpulannya,
Huzur (atba) berkata, dia pernah mengaitkan kejadian tentang orang tua ini
sebelum ini. Khususnya mereka yang mempunyai keluarga orang-orang tua ini harus
mengambil kira nikmat besar mereka kepada kita. Mungkin hari ini, ramai yang
tidak mempunyai keberanian untuk menerima Masih Mau’ud (as). Kita harus berdoa
untuk orang tua kita dan juga untuk keteguhan iman kita sendiri. Kita harus
berusaha dan berjalan mengikut jejak langkah orang tua kita. Sesetengah
daripada orang-orang tua ini mungkin mempunyai pendidikan yang sedikit tetapi
mereka mengenyangkan diri mereka secara rohani dan menjadi pencinta Tuhan yang
sejati dan bersemangat. Model kasih sayang dan keikhlasan mereka harus
dikekalkan pada generasi akan datang. Semoga Allah memampukan kita untuk
menegakkan model-model ini demi-Nya.
Comments
Post a Comment