Jawapan Huzur (atba) kepada Isu-Isu Harian – Bahagian 46

AlHakam

Jawapan kepada Isu Harian – Bahagian 46: Jin, roh haiwan, ‘al-bahrayn’ sebagai cecair ekstrasel dan intrasel, hubungan suami isteri semasa tempoh ‘iddah

30hb Disember 2022

Kemas Kini Terakhir pada 1 Januari 2023

Diterjemahkan oleh Musa Bin Masran

Panduan berkenaan isu-isu asas Islam – yang Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) telah berikan dalam pelbagai kesempatan dalam surat-menyurat bertulisnya dan semasa program MTA – diterbitkan secara rasmi di bawah untuk manfaat semua.

Jin.

Seseorang dari Jordan bertanya kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba), soalan tentang ayat Surah ar-Rahman berikut:

لَمۡ يَطۡمِثۡھُنَّ اِنۡسٌ قَبۡلَھُمۡ وَلَا جَآنٌّ

[“… yang tidak pernah disentuh oleh manusia mahupun jin sebelum mereka…” (Surah Ar-Rahman, Bab.55: Ayat.57]

Dia bertanya apakah maksud istilah "jin", yang disebutkan dalam ayat ini. Huzur-e-Anwar (atba), dalam suratnya bertarikh 18 Oktober 2021, memberikan jawapan berikut untuk soalan ini:

“Perkataan jin sering digunakan dalam Al-Qur’an dan hadis Nabi (saw) dengan pelbagai konotasi. Makna tepat perkataan ditentukan oleh konteksnya. Secara umumnya, perkataan jin bermaksud sesuatu yang tersembunyi, sama ada ia tersembunyi kerana bentuknya atau kelakuannya. Perkataan itu mengambil banyak konotasi kerana ia mengubah kes atau diubah dengan cara lain. Walau bagaimanapun, konsep tersembunyi atau tidak jelas adalah perkara biasa dalam semua konotasi ini.

“Perkataan berikut, sebagai contoh, yang berasal daripada akar kata j-n-n, membawa konotasi yang disebutkan di atas:

janna [جَنَّ], sebagai contoh, bermaksud ‘membuang bayang’ atau ‘membuang mantel kegelapan’.

janin [جَنِين] ialah janin yang tersembunyi di dalam rahim ibu.

junun [جُنُون] merujuk kepada penyakit yang meliputi akal.

jinan [جِنَان] menandakan hati, tersembunyi di dalam dada seseorang.

jannah [جَنَّة] ialah taman, yang naungannya tebal dari pepohonan menutupi tanah.

majannah [مَجَنَّة] merujuk kepada perisai yang bersembunyi di belakang pahlawan.

jaann [جَانّ] digunakan pada ular yang hidup bersembunyi di dalam tanah.

janan [جَنَن] merujuk kepada kubur yang menyembunyikan orang mati dengan sendirinya.

junnah [جُنَّة] berlaku pada tudung yang menutupi kepala dan badan.

“Selain itu, perkataan jin juga digunakan untuk wanita bertudung. Ia juga digunakan untuk penghulu dan golongan elit yang tidak bergaul dengan orang ramai. Ia juga digunakan untuk rakyat negara yang tinggal di kawasan terpencil secara geografi dan terputus dari seluruh dunia.

“Begitu juga, perkataan [jin] juga digunakan untuk haiwan malam yang tinggal dalam kegelapan dan untuk serangga atau mikroorganisma yang sangat kecil seperti kuman dan lain-lain. Itulah sebabnya Nabi saw mengarahkan supaya peralatan makan ditutup pada waktu malam. (Sahih Muslim, Kitab al-ashribah, Bab al-'amri bi taghtiyati l-ina'i wa ika'i s-siqa'i wa ighlaqi l-abwab) Beliau juga melarang penggunaan tulang untuk membersihkan selepas menghadiri azan. alam dan mengatakan bahawa mereka adalah makanan jin, iaitu semut, anai-anai dan lain-lain bakteria. (Sahih al-Bukhari, Kitab al-manaqib, Bab dhikri l-jinn)

“Selain itu, perkataan jin juga digunakan untuk roh jahat yang tersembunyi, iaitu, Syaitan dan untuk roh baik yang tersembunyi, iaitu malaikat sebagaimana yang telah dinyatakan bahawa:

مِنَّا الصَّالِحُونَ وَمِنَّا دُونَ ذَلِكَ

“[‘Ada di antara kami yang soleh dan ada di antara kami yang sebaliknya.’] (Surah al-Jinn, Bab 72: Ayat. 12)

“Oleh itu, seperti yang dinyatakan di atas, perkataan itu akan mempunyai makna yang berbeza bergantung pada konteksnya. Dalam soalan anda, anda telah memetik ayat Surah Ar-Rahman berikut:

لم يَطْمِثْهُنَّ إنْسٌ قْبلَهُمْ وَلَا جَانٌّ

“[‘… yang tidak pernah disentuh oleh manusia mahupun jin sebelum mereka…’ (Surah ar-Rahman, Bab.55: Ayat.57]

“Perkataan ‘jin’, yang telah digunakan dalam ayat ini berbeza dengan ‘in’, menunjukkan golongan elit, mereka yang mempunyai pangkat dan kedudukan yang tinggi, yang kaya, pembesar dan pemimpin. Maksud ayat tersebut adalah bahawa Allah Ta'ala telah menyediakan taman-taman syurga untuk hamba-hamba-Nya yang soleh yang di dalamnya akan terdapat nikmat-nikmat yang unik yang khusus untuk penghuni-penghuni Syurga dan sebelum mereka, nikmat-nikmat ini tidak dapat dicapai oleh manusia. orang biasa dan juga golongan elit.”

Jiwa haiwan

Seseorang dari Kanada menghantar ucapan Hazrat Masih Mau'ud (as) mengenai kelangsungan jiwa haiwan selepas kematian mereka kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba). Orang itu juga menulis bahawa Huzur (atba) telah berkata semasa kelas Wakaf-e-Nau bahawa roh haiwan tidak hidup selepas kematian mereka, sebaliknya mereka juga mati di dunia ini. Dia bertanya bagaimana seseorang boleh mendamaikan kedua-dua kenyataan ini. Huzur-e-Anwar (atba), dalam suratnya bertarikh 19 Oktober 2021, memberikan jawapan berikut kepada soalan ini:

“Dialog yang anda rujuk dalam surat anda berlaku di Lahore pada tahun 1908 dalam bentuk dua sesi soal jawab antara Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan dan Prof Clement Wragge dari England. Dalam dialog itu, profesor yang dihormati itu mengemukakan beberapa soalan kepada Huzur (as) tentang pelbagai topik, termasuk sifat Tuhan, kedatangan para nabi, alam semesta, pendorong kebaikan dan kejahatan, Syaitan, makhluk hidup. dunia dan akhirat, hubungan manusia dengan jiwa mereka, pengorbanan yang lebih rendah untuk yang lebih tinggi, haiwan dan jiwa mereka dan isu evolusi, dll. Huzur (as) memberikan jawapan yang sangat bernas kepada soalan-soalan itu. Di samping memberi penerangan tentang pelbagai aspek topik ini, beliau juga menjelaskan perbezaan antara manusia dan haiwan berkenaan dengan akal, pelbagai jenis penderitaan, perasaan dan tindakan mereka di dunia ini, serta balasan yang akan mereka terima di dunia. akhirat. Oleh itu, sebagai jawapan kepada salah satu soalan, Huzur (as) bersabda:

“‘Dunia ini adalah dunia yang terhad. Tuhan telah menetapkan alam yang luas untuk mengikuti alam ini, di mana Dia telah menghendaki dan berjanji bahawa kemakmuran yang benar dan kekal akan diberikan. Setiap penderitaan yang wujud di dunia ini akan diperbaiki dan diberi pampasan di alam lain. Segala kekurangan yang terdapat di dunia ini akan diperbaiki di akhirat kelak.

“‘Adapun kesedihan, kesusahan, kedukaan, dan kesedihan, mereka harus dialami oleh orang biasa dan golongan elit. Ini adalah penting dan perlu untuk berfungsi sistem dunia ini. Jika seseorang melihat secara luas, ia menjadi jelas bahawa tiada siapa yang bebas daripada penderitaan. Setiap ciptaan perlu mengambil bahagian daripadanya mengikut statusnya, dalam satu cara atau yang lain. […]

“‘Perkara kedua yang patut diberi perhatian ialah memandangkan penderitaan manusia lebih besar daripada penderitaan haiwan, pahala manusia juga akan lebih besar daripada penderitaan haiwan. Penderitaan manusia ada dua jenis. Satu penderitaan akibat syariat [hukum agama] dan satu lagi penderitaan akibat takdir dan takdir. Dalam penderitaan akibat takdir dan takdir, manusia dan haiwan adalah rakan kongsi dan hampir setanding. […]

“‘Namun, dalam kesusahan syariah, tidak ada persamaan antara haiwan dan manusia. Perintah syariah umpama pisau yang meluncur di atas kerongkong manusia, tetapi binatang tidak dipertanggungjawabkan ke atasnya. Kekangan syariah umpama kematian yang terpaksa ditimpakan oleh manusia. Dengan mempertimbangkan semua perkara ini bersama-sama, jelaslah bahawa penderitaan manusia jauh lebih besar daripada penderitaan haiwan.

“‘Perkara ketiga yang patut diingat ialah deria manusia sangat tajam. Manusia mempunyai keupayaan yang jauh lebih besar untuk merasa. Haiwan atau tumbuhan, sebaliknya, mempunyai perasaan yang jauh lebih sedikit. […] Oleh itu, haiwan kurang rasa atau perasaan terhadap penderitaan ini dan ada kemungkinan mereka tidak merasakannya langsung.

“‘Sekarang, seseorang harus merenung tentang siapa yang mempunyai beban yang lebih besar dari penderitaan ini di dunia? Adakah manusia atau haiwan? Jelas sekali bahawa manusia mendapat bahagian yang lebih besar daripada kesusahan dunia ini berbanding haiwan.’” (Malfuzat, Jil. 10, 1984, hlm. 429-432)

“Melangkah ke hadapan, Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan berkata berikut kepada soalan berikutnya oleh profesor yang dihormati tentang sama ada haiwan juga akan mendapat ganjaran di dunia seterusnya:

“‘Ya, saya percaya bahawa semua orang akan diberi pampasan atas kesusahan duniawi mereka, dan penebusan akan dibuat untuk penderitaan dan kesusahan mereka.’ (Ibid.)

“Selain itu, Huzur (as) menjawab seperti berikut kepada kenyataan profesor yang dihormati bahawa implikasi yang perlu daripada ini ialah kita harus percaya bahawa haiwan yang kita bunuh itu masih hidup dan tidak mati:

"'Sudah tentu. Adalah penting untuk diperhatikan bahawa mereka tidak dimusnahkan. Jiwa mereka kekal. Mereka tidak benar-benar mati. Sebaliknya, mereka juga masih hidup.’ (Ibid.)

“Dalam dialog ini, Huzur (as) telah menggambarkan perbezaan antara kewajipan manusia dan haiwan berkenaan dengan perintah syariah dan perlakuan Allah yang berbeza terhadap mereka. Semasa kelas Wakaf-e-Nau, saya menghuraikan dan menghuraikan subjek ini dalam nada yang sama tetapi dengan perkataan yang sedikit berbeza dan mengatakan bahawa kehidupan haiwan telah berakhir di dunia ini. Apa yang saya maksudkan dengan ini ialah kerana haiwan tidak terikat dengan perintah syariah, di akhirat nanti mereka tidak akan dikenakan pahala dan azab yang sama seperti manusia. Walau bagaimanapun, hanya urusan sesama mereka di antara mereka yang akan diperbaiki pada hari kiamat seperti yang telah disebutkan dalam hadis bahawa walaupun kesalahan yang dilakukan terhadap kambing tanpa tanduk oleh kambing bertanduk akan diperbaiki. (Sahih Muslim, Kitab al-birri wa s-silati wa l-adab) Kelangsungan jiwa binatang seperti inilah yang diterangkan dalam kata-kata terakhir dari pernyataan Hazrat Masih Mau’ud (as) yang disebutkan di atas.

“Sebaliknya, oleh kerana manusia adalah sebaik-baik ciptaan dan telah diwajibkan untuk mentaati perintah syariah, mereka akan diadili mengikut perintah tersebut dan dimasukkan ke dalam neraka atau syurga mengikut amalan mereka.

“Selain kata-katanya yang disebutkan di atas, dipetik dari Malfuzat, Masihi Mau'ud (as) juga telah menghuraikan dalam tulisannya tentang perbezaan yang wujud antara jiwa manusia dan haiwan dari segi diwajibkan oleh syariah dan menerima pahala atau hukuman. Oleh itu, semasa menjelaskan metafora yang disebutkan dalam wacana Ilahi, seperti 'Kami menyebabkan satu kaum itu mati lalu membangkitkannya’, ‘Kami wafatkan seorang nabi selama seratus tahun lalu kami bangkitkan semula’. 'Kami menghidupkan semula haiwan melalui Hazrat Ibrahim (as)' dsb., Huzur (as) menulis:

“‘Adalah sama sekali tidak benar bahawa di semua tempat di mana kebangkitan orang ‘mati’ ditulis, kematian telah disebut dalam erti kata literal atau sebenar; sebaliknya, menurut leksikon, makna kematian juga adalah tidur serta segala jenis ketidaksadaran. Jadi, mengapa kita sengaja mencipta sebarang percanggahan di antara ayat-ayat Al-Qur’an? Dalam istilah hipotesis, walaupun empat haiwan itu hidup semula selepas kematian [lihat Surah Al-Baqarah, Bab.2: Ayat.161], kebangkitan ini tidak akan mempunyai apa-apa kaitan dengan jiwa mereka, kerana jiwa haiwan atau serangga tidak dapat bertahan, hanya manusia yang boleh. Jika mereka dibangkitkan, mereka akan menjadi makhluk baru. Oleh itu, ada tertulis dalam beberapa majalah okultisme bahawa jika banyak kala jengking dikisar dan disimpan dimeteraikan dalam bekas dengan kaedah atau komposisi khas, semua organisma yang akan dilahirkan daripada komposisi ini, juga akan menjadi kala jengking. Jadi sekarang, bolehkah mana-mana orang yang bijak berfikir bahawa kala jengking yang sama yang telah mati, hidup semula? Sebaliknya, pandangan yang benar, yang dibuktikan oleh Al-Qur’an, adalah bahawa tidak ada makhluk duniawi kecuali jin dan makhluk yang telah diberikan jiwa yang kekal.' (Izalah-e-Awham, Ruhani Khazain, Vol. 3, hlm. 620-621)

“Sambil menjelaskan hakikat kelangsungan jiwa manusia dari segi ajaran Islam yang bertentangan dengan pegangan agama Arya, Huzur (as) menulis:

“'Seseorang tidak boleh membangkitkan dakwaan bahawa umat Islam juga mengisytiharkan jiwa manusia sebagai kekal, kerana Al-Qur’an tidak mengajar bahawa jiwa manusia secara semula jadi kekal, sebaliknya mengajar bahawa keabadian ini hanyalah anugerah Ilahi untuk jiwa manusia, jika tidak, jiwa manusia juga boleh binasa seperti jiwa binatang.'” (Naseem-e-Da'wat, Ruhani Khazain, Jilid 19, ms 382, nota kaki)

“Oleh itu, pada pandangan saya, tidak ada percanggahan antara kata-kata Hazrat Masih Mau’ud (as) dan apa yang saya katakan semasa kelas Wakaf-e-Nau. Jika ia tidak jelas sebelum ini, ia sepatutnya jelas sekarang bahawa perkara haiwan hanya terhad kepada urusan bersama mereka yang dibetulkan. Perintah-perintah syariah tidak akan diterapkan kepada mereka, dan mereka tidak akan ada kaitan dengan Penghakiman itu. Sebaliknya, manusia akan dihukum berdasarkan perintah syariah dan pahalanya akan diputuskan mengikut tindakan mereka dan sejauh mana mereka mengikuti perintah syariah.”

‘Al-Bahrayn’ sebagai cecair ekstrasel dan intrasel

Seseorang dari Jerman menghantar tafsiran ayat-ayat Al-Qur’an berikut kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba):

[Dan Dialah yang telah mengalirkan dua laut, yang tawar (dan) manis, dan yang masin (dan) pahit; dan di antara keduanya Dia telah meletakkan sekat yang sedap dan sekat yang besar. Dan Dialah yang telah menciptakan manusia dari air dan menjadikan baginya bersaudara dan bersaudara; dan Tuhanmu Maha Kuasa. (Surah Al-Furqan, Bab 25: Ayat.54-55)]

Orang itu menafsirkan air "manis" dan "masin" yang disebutkan dalam ayat-ayat itu bermaksud cecair intrasel dan ekstrasel dan berkata bahawa "penciptaan manusia daripada air," yang disebut dalam ayat kedua, boleh menjadi rujukan, bahawa setiap manusia terdiri daripada sel dengan air "masin" ekstraselular dan air "manis" intrasel. Selain itu, dia menulis bahawa sel juga terdiri daripada cecair "manis" dan "masin" dan terdapat juga "penghalang" di antara mereka.

Orang itu meminta petunjuk Huzur (atba) dalam hal ini. Huzur-e-Anwar (atba), dalam suratnya bertarikh 19 Oktober 2021, memberikan panduan berikut kepadanya:

“Itu bagus kerana tafsiran peribadi anda dan satu aspek dari ayat-ayat ini mungkin adalah apa yang telah anda gambarkan. Walau bagaimanapun, untuk menghadkan tafsiran ayat-ayat ini hanya kepada aspek ini adalah sama dengan mengehadkan skop luas mesej Al-Qur’an. Ini kerana terdapat banyak lagi aspek ayat-ayat Al-Qur’an ini yang telah dijelaskan oleh mufassir klasik pada zaman masing-masing. Selain itu, Hazrat Masih Mau’ud (as) dan para penggantinya juga telah menjelaskan banyak aspek baru dari ayat-ayat ini, yang dapat dibaca dalam tafasir dan tulisan-tulisan mereka yang lain.

“Sebagai contoh, air laut sangat masin, tetapi apabila air itu terpeluwap menjadi awan dan turun semula ke tanah sebagai kerpasan, ia sangat manis. Dan terdapat 'penghalang' antara kedua-dua jenis air ini yang tidak pernah membenarkan [air laut] kekal sama.

“Begitu juga, ia juga boleh ditafsirkan sebagai air laut dan sungai. Air laut adalah masin, manakala air dari sungai biasanya manis.

“Kemudian, ia juga boleh merujuk kepada ajaran kerohanian, iaitu seperti air manis an d ajaran kekufuran iaitu seperti air masin iaitu ajaran yang datang terus daripada Allah itu manis dan ajaran yang walaupun sudah lama wujud di dunia, tidak berdasarkan wahyu langsung, tetapi pahit.

“Begitu juga, banyak tafsiran tentang ‘penciptaan manusia dan setiap makhluk hidup dari air’ telah diberikan oleh Hazrat Masih Mau’ud (as) dan Khulafanya. Antaranya ialah setiap yang bernyawa ditampung oleh air. Oleh itu, apabila hujan turun dari langit, tanaman tumbuh di bumi, yang mengekalkan kehidupan. Dengan cara yang sama, adalah perlu untuk kehidupan rohani bahawa air rohani terus turun dari syurga. Begitu juga, di dalam takungan air tawar dan air masin, iaitu laut dan sungai, Allah Taala telah menciptakan makanan untuk manusia dan haiwan lain dalam bentuk pelbagai jenis ikan dan makhluk air.

“Oleh itu, adalah tidak betul untuk mengehadkan skop luas tema yang diterangkan dalam ayat-ayat Al-Qur’an ini kepada satu aspek sahaja. Ya, dibolehkan untuk memperoleh makna yang berbeza daripada mereka yang sesuai dengan Al-Qur’an dan ajaran Nabi (saw), serta tafsiran penyembahnya yang bersemangat, Hazrat Masih Mau’ud (as), Hakam dan ‘Adl zaman. ”

Hubungan suami isteri dalam tempoh ‘iddah

Seseorang dari Jerman menghantar salinan surat yang telah ditulisnya kepada Nazim Dar-ul-Qaza Jerman, kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba). Dalam surat itu, dia meminta petunjuk mengenai kesahihan talak yang dikeluarkannya tetapi bersetubuh dengan isterinya dalam tempoh ‘iddah dan kemudian berbohong kepada Dar-ul-Qaza mengenainya. Dia bertanya sama ada, memandangkan keadaan ini, surat pengesahan daripada Dar-ul-Qaza mengenai talaknya adalah sah, atau sama ada dia perlu mengulangi keseluruhan proses [jika dia masih mahu bercerai].

Huzoor-e-Anwar (atba), dalam suratnya bertarikh 29 Oktober 2021, memberikan jawapan berikut kepada soalan ini:

“Berdasarkan keadaan yang telah anda nyatakan, talak anda, semasa tempoh ‘iddah di mana hubungan suami isteri terjalin antara anda dan isteri anda, tidak berkesan. Maka, putusan talak yang telah dijatuhkan oleh Dar-ul-Qaza terhadap kamu dan isteri kamu adalah tidak sah. Hal ini demikian kerana anda telah menyalahgambarkan kebenaran sebelum Dar-ul-Qaza.

“Namun begitu, kamu telah menggunakan satu daripada tiga peluang talak yang diberikan kepada suami oleh Islam. Lebih-lebih lagi, kerana hubungan suami isteri telah terjalin antara anda dan isteri semasa tempoh ‘iddah selepas talak itu, perbuatan ini akan dianggap sebagai ruju‘ anda daripada talak iaitu perdamaian.

“Sekarang, jika anda ingin menceraikan isteri anda sekali lagi, ia akan dianggap sebagai lafaz talak kedua di pihak anda. Tempoh ‘iddah selepasnya ialah tiga kali haid, atau jika dia tidak datang haid, maka tempohnya ialah tiga bulan. Lebih-lebih lagi jika isteri hamil, tempoh ‘iddah akan berlarutan sehingga bersalin.

“Selepas masa ‘iddah ini, dengan syarat anda tidak mendamaikan [ruju‘] dengan isteri anda, perceraian antara anda dan isteri anda akan berkuatkuasa.

“Semoga Allah Ta’ala merahmati kamu dan memberi kamu berdua, suami isteri, kemampuan untuk mengikuti semua perintah Islam, sambil menjaga kebenaran dan rasa takut kepada Allah. Amin.”

(Disusun oleh Zaheer Ahmad Khan, Ketua Jabatan Rekod, Private Sekretariat, London. Diterjemah oleh Al Hakam.)

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad