Jawapan Huzur (atba) kepada Isu-Isu Harian – Bahagian 45
AlHakam
Jawapan
Huzur (atba) kepada Isu-Isu Harian – Bahagian 45: Anak angkat, bank susu, solat
witir, peralatan dapur orang bukan Islam, perkahwinan, bekerja di sektor
perbankan
9
Disember 2022
Diterjemahkan
oleh Musa Bin Masran
Kemas
Kini Terakhir pada 11 Disember 2022
Panduan
berkenaan isu-isu asas Islam – yang Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V
(atba) telah berikan dalam pelbagai kesempatan dalam surat-menyurat bertulisnya
dan semasa program MTA – diterbitkan secara rasmi di bawah untuk manfaat semua.
solat
witir
Anak
angkat dalam Islam
Seorang
wanita dari UK menulis surat kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V
(atba) untuk mendapatkan bimbingan mengenai pengangkatan anak dan hak serta
tanggungjawab saudara mara mereka. Huzur-e-Anwar (atba), dalam suratnya
bertarikh 26 September 2021, memberikan panduan berikut kepadanya:
“Menurut
ajaran Islam, mengambil anak angkat adalah dibenarkan, tetapi Allah Ta’ala
telah memerintahkan secara khusus dalam hal ini di dalam Al-Qur’an bahawa
anak-anak tersebut harus dipanggil dan membawa nama keluarga ibu bapa kandung
mereka sahaja. (Surah Al-Ahzab, Bab.33: Ayat.5-6) Oleh itu, anak-anak sebegini
wajar dimaklumkan tentang pengangkatan mereka dan ibu bapa sebenar mereka pada
usia muda. Inilah ajaran Islam yang betul.
“Setakat
hak undang-undang Islam bagi anak-anak tersebut atas harta pusaka dan
lain-lain, mereka berhak mendapatnya hanya melalui ibu bapa sebenar mereka
iaitu ibu bapa sebenar anak-anak tersebut kekal sebagai waris mereka yang sah
dan anak-anak tersebut kekal sebagai waris sah ibu bapa mereka yang sebenar.
Pengangkatan tidak menjejaskan hak pewarisan undang-undang bersama anak-anak
ini atau ibu bapa sebenar mereka. Namun begitu, sekiranya ibu bapa angkat yang
membesarkan anak-anak tersebut ingin memberikan sesuatu kepada anak-anak ini,
mereka boleh berbuat demikian dalam bentuk pemberian [hibah] semasa hayat
mereka atau mereka boleh mewariskan sesuatu kepada mereka. Walau bagaimanapun,
seseorang hanya dibenarkan mewasiatkan sehingga maksimum satu pertiga daripada
jumlah asetnya. (Sahih al-Bukhari, Kitab al-wasaya, Bab an yatruka warathatu
’aghniya’a khayrun min ’an yatakaffafu n-nas)”
2.
Bank susu
Seseorang
dari Qadian, India, menulis surat kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul
Masih V (atba) untuk mendapatkan bimbingan tentang bank susu di mana susu
manusia, yang disumbangkan oleh ibu, disediakan untuk anak-anak yatim. Dia
menulis bahawa susunan sedemikian akan membawa kepada kanak-kanak, yang
menggunakan kemudahan itu, menjadi adik angkat, tanpa mengetahui dengan tepat
siapa di antara mereka adalah adik angkat yang. Individu itu bertanya sama ada,
memandangkan keadaan ini, dibenarkan untuk menubuhkan bank susu menurut Islam.
Huzur-e-Anwar
(atba), dalam suratnya bertarikh 12 Oktober 2021, memberikan jawapan berikut
kepada soalan ini:
“Menurut
ajaran Islam, anak-anak yang disusukan oleh ibu yang sama, menjalinkan hubungan
yang saling memupuk, yang menyebabkan anak-anak lelaki dan perempuan tidak
boleh berkahwin antara satu sama lain apabila mereka dewasa. Oleh itu,
organisasi atau kerajaan yang menyediakan kemudahan susu ibu di suatu tempat
sebagai tindak balas kepada keperluan, perlu berhati-hati; mereka perlu
menyimpan rekod anak-anak mana yang menerima susu ibu oleh wanita mana, yang
kelihatan mustahil.
“Oleh
itu, pada pandangan saya, penubuhan bank susu sebegini adalah tidak wajar
mengikut syariah Islam kerana ia berpotensi menimbulkan pelbagai jenis
kekaburan dan isu lain. Bagaimanapun, apakah keperluan untuk bank susu jenis
ini pada era ini apabila pelbagai jenis susu formula boleh didapati di pasaran?
Jika mana-mana institusi atau kerajaan mengambil berat tentang pendidikan
anak-anak yatim, mereka boleh menyediakan kemudahan susu formula untuk
kanak-kanak tersebut.
“Apapun,
saya sedang menjalankan lebih banyak kajian mengenai isu ini, tetapi buat masa
ini, saya berpendapat penubuhan bank susu dengan cara ini, seperti yang
dinyatakan dalam surat tuan, adalah tidak wajar mengikut ajaran Islam.”
Kemudian,
Huzur (atba) telah menjalankan penyelidikan mengenai isu ini oleh Dar-ul-Ifta
Rabwah. Kemudian, dalam suratnya yang seterusnya, bertarikh 17 Ogos 2022, Huzur
(atba) memberi panduan lanjut kepada penanya seperti berikut:
“Saya
telah membuat kajian lanjut mengenai isu ini oleh Dar-ul-Ifta Rabwah.
“Menurut
penemuan penyelidikan mereka, mewujudkan bank susu manusia dan menyediakan susu
kepada kanak-kanak melaluinya adalah tidak sesuai mengikut ajaran Islam. Hal
ini demikian kerana Islam telah menetapkan kesucian hubungan yang terjalin atas
dasar keperawatan sehinggakan ia telah melarang perkahwinan campur hubungan ini
sebagaimana ia telah mengharamkan perkahwinan campur mahram kerana keturunan.
“Sebaliknya,
seseorang tidak boleh tahu sama sekali tentang susu yang diterima daripada
bank-bank susu jenis ini, tentang berapa banyak susu wanita dan susu wanita
yang mana dalam sebungkus susu. Dan walaupun butiran wanita ini direkodkan pada
peket ini, kanak-kanak yang meminum susu sedemikian akan menjadi adik-beradik
angkat kepada anak-anak lain yang tidak terhitung banyaknya, dan nampaknya
mustahil untuk menjejaki mereka dan mengambil langkah berjaga-jaga berkenaan
dengan perkahwinan.
“Oleh
itu, jika kanak-kanak memerlukan susu ibu, maka untuk ini, kaedah ibu angkat
yang ditetapkan oleh Islam hendaklah diambil sebagai anak angkat. Namun, jika
kemudahan ini tidak ada di suatu tempat, maka daripada meragukan hubungan
dengan bersusah payah menggunakan susu dari bank susu, susu dari lembu biasa,
kerbau atau susu formula harus digunakan, agar kesucian hubungan yang terjalin
oleh Islam dapat dihormati sepenuhnya.”
Cara-cara
mengerjakan solat witir
Seorang
wanita dari UK menulis surat kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V
(atba) dan bertanya mengapa kami menunaikan tiga rakaat solat witir dalam dua
bahagian, iaitu dua rakaat dan kemudian satu rakaat. Dia juga bertanya sama ada
kami dibenarkan menggunakan peralatan dapur, seperti kuali dan lain-lain yang
disediakan di pangsapuri percutian layan diri.
Huzur-e-Anwar
(atba), dalam suratnya bertarikh 12 Oktober 2021, memberikan panduan berikut
kepadanya:
“Ulama
Hadis dan fiqh telah menghuraikan pelbagai cara melakukan witir dan mereka juga
telah memberikan hujah yang berbeza yang memihak kepada kedudukan mereka. Dua
rakaat berikut adalah yang lebih masyhur: pertama melakukan dua rakaat,
selesaikan dengan salam, dan kemudian rakaat ketiga secara berasingan. Kaedah
kedua ialah dengan melakukan tiga rakaat bersama-sama sedemikian rupa sehingga
selepas dua rakaat seseorang duduk [qa'dah] untuk tasyahhud, [kemudian bangun
untuk melakukan rakaat ketiga] dan akhirnya mengakhiri solat. solat dengan
salam.
“Oleh
itu, menjawab pertanyaan seseorang tentang bagaimana seseorang harus melakukan
witir, Hazrat Masih Mau’ud (as) pernah berkata: ‘Sama ada dua rakaat, ucap
salam, kemudian lakukan rakaat ketiga, atau lakukan tiga rakaat sambil duduk.
turun di tengah untuk at-tahiyyat, dan ucapkan salam sekali [pada akhirnya].'
(Al Hakam, No. 13, Jilid 7, 10 April 1903, hlm. 14)
“Disebutkan
dalam hadis bahawa Nabi (saw) biasanya memisahkan tiga rakaat solat witir
dengan salam di tengahnya. Oleh itu, ia diriwayatkan oleh Hazrat Abdullah bin
Umar (ra):
كَانَ رَسُولُ اللّٰهِ صَلَّى
اللّٰهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَفْصِلُ بَيْنَ الْوَتْرِ وَالشَّفْعِ بِتَيْهِ وَسَلَّمَ
يَفْصِلُ بَيْنَ الْوَتْرِ وَالشَّفْعِ بِتَيْهِ بِتَسْلِ يمَهُ
“'Rasulullah
pernah memisahkan witir [rakaat tidak rata] dari shaf' [dua rakaat genap]
dengan salam, yang akan membuat kita mendengar.' (Musnad Ahmad Ibn Hanbal,
Musnad Abdullah ibn Umar ibn al -Khattab (ra), Hadis 5204)
“Begitu
juga, Hazrat Aisha (ra) meriwayatkan:
كَانَ رَسُولُ اللّٰهِ صَلَّى
اللّٰهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُصَلِّي فِي الْحُجْرَةِ وَأَنَا فِي عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
يُصَلِّي فِي الْحُجْرَةِ وَأَنَا فِي ْبَيْتِ فِي ْبَيْتِ فَلْبَيْتِ بِتَسْلِيمٍ
يُسْمِعُنَاهُ
“‘Rasulullah
(saw) pernah melakukan shalat di ruang dalam, sedangkan saya berada di dalam
rumah. Dia akan memisahkan witir [rakaat tidak rata] dari shaf‘ [dua rakaat
genap] dengan salam yang dia akan membuat kita mendengar.’ (Musnad Ahmad Ibn
Hanbal, Hadith as-Syedah Aisha (ra), Hadith 23398)
“Seseorang
bertanya kepada Hazrat Musleh-e-Maud (ra) tentang bagaimana Hazrat Masih Mau’ud
(as) pernah melakukan solat witir. Orang itu bertanya, ‘Adakah Hazrat Masih
Mau’ud (as) mengucap salam selepas solat witir dua rakaat [dan menyempurnakan
baki satu rakaat selepas itu] atau adakah dia akan mengerjakan ketiga-tiga
rakaat itu sekali gus?’
“Hazrat
Musleh-e-Maud (ra) menjawab:
"'Biasanya,
[dia akan mengucapkan salam] selepas menawarkan dua.'
“Maulvi
Syed Sarwar Shah Sahib (ra) menambah bahawa, setakat mendengar riwayat daripada
orang yang mengetahui perkara itu, mereka juga pernah menyatakan bahawa dia
pernah mengucapkan salam selepas dua rakaat dan baki satu rakaat secara
berasingan. (Al Fazl, Qadian Dar-ul-Aman, No. 97, Jilid 9, 12 Jun 1922, hlm. 7)
“Maka,
walaupun fuqaha Islam juga telah menyatakan kaedah solat witir bersama tiga
rakaat — dengan duduk [qa’dah] untuk tashahhud di tengah dan mengucapkan satu
salam pada akhirnya — adalah betul dan masnun, Amalan umum baginda dan
junjungan kita, Nabi Muhammad saw dan penyembahnya yang setia, Hazrat Masihi
Mau’ud (as), adalah bahawa setelah melakukan dua rakaat witir, mereka akan
mengucapkan salam dan kemudian rakaat ketiga secara berasingan.”
Menggunakan
peralatan dapur orang bukan Islam
“Setakat
penggunaan peralatan di pangsapuri percutian, peralatan ini boleh digunakan
selepas mencucinya dengan bersih. Tidak ada yang salah dengan itu.”
Kewajipan
untuk berkahwin
4.
Kewajipan berkahwin dalam Islam
Seorang
wanita dari Kuwait menulis surat kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul
Masih V (atba) dan bertanya mengapa orang Islam wajib berkahwin. Dia bertanya
sama ada orang yang belum berkahwin tidak akan masuk Syurga walaupun dia sangat
soleh.
Huzur
(atba), dalam suratnya bertarikh 15 Oktober 2021, memberikan jawapan berikut
kepada soalan ini:
“Perkahwinan
adalah salah satu perintah asas Islam bagi umat Islam. Allah Ta'ala telah
memerintahkan dalam Al-Qur’an:
فَانۡكِحُوۡا مَا طَابَ لَكُمۡ
مِّنَ النِّسَآءِ مَثۡنٰي وَثُلٰثَ وَرُبٰعَ
“…maka kahwinilah wanita-wanita yang kamu
senangi, dua, tiga, atau empat… (Surah An-Nisa’, Bab.4: Ayat.4)
Begitu
juga, menikah adalah sunnah Nabi (saw), yang bersabda, Muslim sejati adalah
orang yang mengikuti sunnahnya. Oleh itu, ia diriwayatkan oleh Hazrat Aisha (ra):
قَالَ رَسُولُ اللّٰهِ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
النِّكَاحُ مِنْ سُنَّتِي فَمَنْ لَمْ يَعْمَلْ يَعْمَلَّ يَعْمَلَّ بِيَعْمَلْ فَإِنِّي
مُكَاثِرٌ بِكُمْ الْأُمَمَ وَمَنْ كَانَ ذَا طَوْلٍ فَلْيَنْكِحْ وَمَنْ لَمْ يَجِّدِ
فَلَعِنْ وِجَاءٌ۔
“‘Rasulullah
(saw) bersabda, ‘Nikah adalah bagian dari sunnahku, dan barangsiapa yang tidak
mengikuti sunnahku, maka tidak ada sangkut pautnya denganku. Berkahwinlah,
kerana Aku akan berbangga dengan jumlah kamu yang banyak di hadapan
bangsa-bangsa lain. Sesiapa yang mampu, hendaklah dia berkahwin, dan sesiapa
yang tidak mampu, maka hendaklah dia berpuasa, kerana puasa itu akan
mengurangkan keinginannya.’’ (Sunan Ibn Majah, Kitab an-nikah, bab ma ja’a fi
fadli n-nikah)
“Oleh
itu, jika ada jodoh yang baik dan individu itu kufw [serasi] dengan kamu, maka
kamu harus berkahwin. Walau bagaimanapun, anda tidak sepatutnya berkahwin
dengan mana-mana orang kafir atau ateis, sebaliknya, adalah penting untuk mengekalkan
ajaran Islam dan garis panduan pentadbiran dalam fikiran dalam perkara
sedemikian juga."
Bekerja
di sektor perbankan
5.
Orang Islam yang bekerja di sektor perbankan
Seorang
doktor dari Mesir menulis surat kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih
V (atba) dan bertanya sama ada jurutera [Muslim] dibenarkan bekerja di bank
atau di firma kejuruteraan yang dimiliki oleh bank kerana pekerjaan tersebut
secara tidak sengaja membantu pasaran faedah dan alkohol.
Huzur-e-Anwar
(atba), dalam suratnya bertarikh 18 Oktober 2021, memberikan panduan berikut
mengenai isu ini:
“Sistem
perbankan telah menjadi sebahagian daripada hampir setiap perniagaan dunia pada
masa kini. Dan kebanyakan sistem perbankan dunia mempunyai beberapa elemen yang
menarik di dalamnya, yang kemudiannya menjadi sebahagian daripada perniagaan
tersebut juga. Itulah sebabnya pernyataan Hazrat Masih Mau’ud (as), Hakam ‘Adl
zaman ini, adalah asas untuk memahami fenomena ini. Huzur (as) menyatakan:
“‘Sejak
kebelakangan ini, kebanyakan isu perundangan di negara ini menjadi
berbelit-belit. Terdapat satu atau unsur lain faedah [riba] yang terlibat dalam
setiap perdagangan. Inilah sebabnya mengapa ijtihad yang diperbaharui
diperlukan pada zaman ini.’ (Al-Badr, nos. 41-42, jilid 3, 1-8 November 1904,
hlm. 8)
“Dalam
keadaan sedemikian, jika seseorang itu terus diragui dan dicurigai, maka
hidupnya akan menjadi tidak tertanggung, kerana beberapa wang faedah akan
dilaburkan di suatu tempat dalam syarikat yang menjalankan perniagaan dengan
pakaian yang kita pakai dalam kehidupan seharian kita. . Kemudian, dengan roti
yang kita makan, akan ada penglibatan wang faedah pada satu peringkat atau yang
lain dalam perniagaannya. Dan jika seseorang ingin meninggalkan semua keperluan
duniawi ini demi hanya duduk di rumahnya, yang jelas mustahil, walaupun begitu,
rumahnya akan dibuat dari batu bata, pasir dan simen dan syarikat-syarikat yang
membuat bahan-bahan ini juga akan mempunyai. berurusan dengan faedah atau wang
faedah terpakai dalam perniagaan mereka.
“Oleh
itu, seseorang itu tidak seharusnya mencipta kesulitan yang tidak perlu untuk
dirinya sendiri dengan meletakkan perkara sedemikian kepada penelitian yang
melampau dan jatuh ke dalam syak wasangka. Disebutkan pula dalam sebuah hadis
yang diriwayatkan oleh Hazrat Aisha (ra) bahawa:
“'Sekumpulan
manusia berkata kepada Rasulullah (saw), 'Sesetengah orang membawa kepada kami
daging dan kami tidak tahu sama ada mereka menyebut nama Allah atau tidak
(semasa menyembelih binatang itu).' Beliau berkata, 'Sebutlah nama Allah (iaitu
membaca basmalah). pada (daging) dan makanlah.'' (Sahih al-Bukhari, Kitab
al-Buyu', bab mun lum yara l-wasawisa wa nahwaha min ash-shubuhat)
“Begitu
juga, Hazrat Masih Mau’ud (as) ditanya sama ada dibenarkan makan makanan yang
disediakan oleh penganut Hindu. Beliau menyatakan:
“‘Syariah
telah menghalalkannya. Syariah tidak mendesak sekatan tersebut; sebaliknya, ia
memberi penekanan kepada:
قَدۡ اَفۡلَحَ مَنۡ زَكّٰهَا
“‘[Sesungguhnya
beruntunglah orang yang menyucikannya. (Surah al-Shams, Bab.91: ayat.10)]. Nabi
Suci akan makan barang-barang yang disediakan oleh orang Armenia dan, dalam apa
jua keadaan, seseorang tidak boleh melakukannya tanpanya.’ (Al Hakam, no. 19,
jilid 8, 10 Jun 1904, hlm. 3)
“Semasa
era yang diberkati dari Hazrat Masih Mau’ud (as), seseorang yang bekerja
sebagai timbalan tehsildar [pegawai cukai] di jabatan pengairan, bertanya
kepada Huzur (as) melalui surat sama ada pekerjaan jenis ini dibenarkan. Huzur
(as) menjawab:
“‘Pada
masa ini, semua perkara seperti itu di India berada di bawah paksaan [iztirar].
Tehsildar atau naib tehsildar tidak membuat, menjual atau meminum minuman
keras. Beliau hanya diberi penyeliaan pentadbiran dan terikat dengan tugas
sebagai penjawat awam. Memandangkan pemerintahan negara dan keadaan semasa,
perkara ini dibenarkan kerana iztirar. Sudah tentu, seseorang harus terus
berdoa kepada Tuhan Yang Maha Kuasa untuk mencipta keadaan yang lebih baik
untuknya. Kerajaan mungkin ada kerja yang tidak melibatkan perkara sebegitu.
Selain itu, seseorang hendaklah terus memohon pengampunan daripada Tuhan Yang
Maha Kuasa.’ (Badr, No. 39, Jil. 6, 26 September 1907, hlm. 6)
“Hazrat
Musleh-e-Maud (ra) menyatakan berkenaan dengan pekerjaan bank:
“‘Pada
pendapat saya, pekerjaan yang melibatkan bekerja secara aktif ke arah menerima
wang faedah atau menggalakkan [orang lain untuk berbuat demikian], adalah tidak
dibenarkan. Walau bagaimanapun, pekerjaan sebagai akauntan atau penjaga buku di
bank sedemikian adalah dibenarkan.’ (Al Fazl, Qadian Dar-ul-Aman, No. 95, Jilid
3, 7 March 1916, hlm. 9)
“Kemudian,
pada kesempatan lain, dia menyatakan:
“‘Pekerjaan
di mana seseorang perlu menggalakkan orang lain mengenai minat, adalah tidak
dibenarkan. Tugas perkeranian dan penyimpanan akaun sebagai sebahagian daripada
pekerjaan, adalah dibenarkan.’ (Al Fazl, Qadian Dar-ul-Aman, No. 113, Jilid 3,
13 Mei 1916, hlm. 8)
“Maka
hendaklah seseorang itu bertaqwa ketika mengurus pelbagai urusan dan urusan
dunia, tanpa meninggalkan syak wasangka dan syak wasangka. Dan di mana terdapat
kemungkinan langsung untuk melakukan perbuatan yang dilarang atau larangan
sesuatu itu jelas nyata, maka ia harus dielakkan dengan apa cara sekalipun.
Walau bagaimanapun, seseorang itu tidak boleh terlalu bersangka buruk dan
ragu-ragu serta mengelakkan penggunaan perkara yang halal tanpa alasan yang
munasabah.”
(Disusun
oleh Zaheer Ahmad Khan, Ketua Jabatan Rekod, Private Sekretariat, London.
Diterjemah oleh Al Hakam.)
Comments
Post a Comment