Jawapan Huzur (atba) kepada Isu-Isu Harian – Bahagian 45

 

AlHakam

Jawapan Huzur (atba) kepada Isu-Isu Harian – Bahagian 45: Anak angkat, bank susu, solat witir, peralatan dapur orang bukan Islam, perkahwinan, bekerja di sektor perbankan

9 Disember 2022

Diterjemahkan oleh Musa Bin Masran

Kemas Kini Terakhir pada 11 Disember 2022

Panduan berkenaan isu-isu asas Islam – yang Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) telah berikan dalam pelbagai kesempatan dalam surat-menyurat bertulisnya dan semasa program MTA – diterbitkan secara rasmi di bawah untuk manfaat semua.

solat witir

Anak angkat dalam Islam

Seorang wanita dari UK menulis surat kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) untuk mendapatkan bimbingan mengenai pengangkatan anak dan hak serta tanggungjawab saudara mara mereka. Huzur-e-Anwar (atba), dalam suratnya bertarikh 26 September 2021, memberikan panduan berikut kepadanya:

“Menurut ajaran Islam, mengambil anak angkat adalah dibenarkan, tetapi Allah Ta’ala telah memerintahkan secara khusus dalam hal ini di dalam Al-Qur’an bahawa anak-anak tersebut harus dipanggil dan membawa nama keluarga ibu bapa kandung mereka sahaja. (Surah Al-Ahzab, Bab.33: Ayat.5-6) Oleh itu, anak-anak sebegini wajar dimaklumkan tentang pengangkatan mereka dan ibu bapa sebenar mereka pada usia muda. Inilah ajaran Islam yang betul.

“Setakat hak undang-undang Islam bagi anak-anak tersebut atas harta pusaka dan lain-lain, mereka berhak mendapatnya hanya melalui ibu bapa sebenar mereka iaitu ibu bapa sebenar anak-anak tersebut kekal sebagai waris mereka yang sah dan anak-anak tersebut kekal sebagai waris sah ibu bapa mereka yang sebenar. Pengangkatan tidak menjejaskan hak pewarisan undang-undang bersama anak-anak ini atau ibu bapa sebenar mereka. Namun begitu, sekiranya ibu bapa angkat yang membesarkan anak-anak tersebut ingin memberikan sesuatu kepada anak-anak ini, mereka boleh berbuat demikian dalam bentuk pemberian [hibah] semasa hayat mereka atau mereka boleh mewariskan sesuatu kepada mereka. Walau bagaimanapun, seseorang hanya dibenarkan mewasiatkan sehingga maksimum satu pertiga daripada jumlah asetnya. (Sahih al-Bukhari, Kitab al-wasaya, Bab an yatruka warathatu ’aghniya’a khayrun min ’an yatakaffafu n-nas)”

2. Bank susu

Seseorang dari Qadian, India, menulis surat kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) untuk mendapatkan bimbingan tentang bank susu di mana susu manusia, yang disumbangkan oleh ibu, disediakan untuk anak-anak yatim. Dia menulis bahawa susunan sedemikian akan membawa kepada kanak-kanak, yang menggunakan kemudahan itu, menjadi adik angkat, tanpa mengetahui dengan tepat siapa di antara mereka adalah adik angkat yang. Individu itu bertanya sama ada, memandangkan keadaan ini, dibenarkan untuk menubuhkan bank susu menurut Islam.

Huzur-e-Anwar (atba), dalam suratnya bertarikh 12 Oktober 2021, memberikan jawapan berikut kepada soalan ini:

“Menurut ajaran Islam, anak-anak yang disusukan oleh ibu yang sama, menjalinkan hubungan yang saling memupuk, yang menyebabkan anak-anak lelaki dan perempuan tidak boleh berkahwin antara satu sama lain apabila mereka dewasa. Oleh itu, organisasi atau kerajaan yang menyediakan kemudahan susu ibu di suatu tempat sebagai tindak balas kepada keperluan, perlu berhati-hati; mereka perlu menyimpan rekod anak-anak mana yang menerima susu ibu oleh wanita mana, yang kelihatan mustahil.

“Oleh itu, pada pandangan saya, penubuhan bank susu sebegini adalah tidak wajar mengikut syariah Islam kerana ia berpotensi menimbulkan pelbagai jenis kekaburan dan isu lain. Bagaimanapun, apakah keperluan untuk bank susu jenis ini pada era ini apabila pelbagai jenis susu formula boleh didapati di pasaran? Jika mana-mana institusi atau kerajaan mengambil berat tentang pendidikan anak-anak yatim, mereka boleh menyediakan kemudahan susu formula untuk kanak-kanak tersebut.

“Apapun, saya sedang menjalankan lebih banyak kajian mengenai isu ini, tetapi buat masa ini, saya berpendapat penubuhan bank susu dengan cara ini, seperti yang dinyatakan dalam surat tuan, adalah tidak wajar mengikut ajaran Islam.”

Kemudian, Huzur (atba) telah menjalankan penyelidikan mengenai isu ini oleh Dar-ul-Ifta Rabwah. Kemudian, dalam suratnya yang seterusnya, bertarikh 17 Ogos 2022, Huzur (atba) memberi panduan lanjut kepada penanya seperti berikut:

“Saya telah membuat kajian lanjut mengenai isu ini oleh Dar-ul-Ifta Rabwah.

“Menurut penemuan penyelidikan mereka, mewujudkan bank susu manusia dan menyediakan susu kepada kanak-kanak melaluinya adalah tidak sesuai mengikut ajaran Islam. Hal ini demikian kerana Islam telah menetapkan kesucian hubungan yang terjalin atas dasar keperawatan sehinggakan ia telah melarang perkahwinan campur hubungan ini sebagaimana ia telah mengharamkan perkahwinan campur mahram kerana keturunan.

“Sebaliknya, seseorang tidak boleh tahu sama sekali tentang susu yang diterima daripada bank-bank susu jenis ini, tentang berapa banyak susu wanita dan susu wanita yang mana dalam sebungkus susu. Dan walaupun butiran wanita ini direkodkan pada peket ini, kanak-kanak yang meminum susu sedemikian akan menjadi adik-beradik angkat kepada anak-anak lain yang tidak terhitung banyaknya, dan nampaknya mustahil untuk menjejaki mereka dan mengambil langkah berjaga-jaga berkenaan dengan perkahwinan.

“Oleh itu, jika kanak-kanak memerlukan susu ibu, maka untuk ini, kaedah ibu angkat yang ditetapkan oleh Islam hendaklah diambil sebagai anak angkat. Namun, jika kemudahan ini tidak ada di suatu tempat, maka daripada meragukan hubungan dengan bersusah payah menggunakan susu dari bank susu, susu dari lembu biasa, kerbau atau susu formula harus digunakan, agar kesucian hubungan yang terjalin oleh Islam dapat dihormati sepenuhnya.”

Cara-cara mengerjakan solat witir

Seorang wanita dari UK menulis surat kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) dan bertanya mengapa kami menunaikan tiga rakaat solat witir dalam dua bahagian, iaitu dua rakaat dan kemudian satu rakaat. Dia juga bertanya sama ada kami dibenarkan menggunakan peralatan dapur, seperti kuali dan lain-lain yang disediakan di pangsapuri percutian layan diri.

Huzur-e-Anwar (atba), dalam suratnya bertarikh 12 Oktober 2021, memberikan panduan berikut kepadanya:

“Ulama Hadis dan fiqh telah menghuraikan pelbagai cara melakukan witir dan mereka juga telah memberikan hujah yang berbeza yang memihak kepada kedudukan mereka. Dua rakaat berikut adalah yang lebih masyhur: pertama melakukan dua rakaat, selesaikan dengan salam, dan kemudian rakaat ketiga secara berasingan. Kaedah kedua ialah dengan melakukan tiga rakaat bersama-sama sedemikian rupa sehingga selepas dua rakaat seseorang duduk [qa'dah] untuk tasyahhud, [kemudian bangun untuk melakukan rakaat ketiga] dan akhirnya mengakhiri solat. solat dengan salam.

“Oleh itu, menjawab pertanyaan seseorang tentang bagaimana seseorang harus melakukan witir, Hazrat Masih Mau’ud (as) pernah berkata: ‘Sama ada dua rakaat, ucap salam, kemudian lakukan rakaat ketiga, atau lakukan tiga rakaat sambil duduk. turun di tengah untuk at-tahiyyat, dan ucapkan salam sekali [pada akhirnya].' (Al Hakam, No. 13, Jilid 7, 10 April 1903, hlm. 14)

“Disebutkan dalam hadis bahawa Nabi (saw) biasanya memisahkan tiga rakaat solat witir dengan salam di tengahnya. Oleh itu, ia diriwayatkan oleh Hazrat Abdullah bin Umar (ra):

كَانَ رَسُولُ اللّٰهِ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَفْصِلُ بَيْنَ الْوَتْرِ وَالشَّفْعِ بِتَيْهِ وَسَلَّمَ يَفْصِلُ بَيْنَ الْوَتْرِ وَالشَّفْعِ بِتَيْهِ بِتَسْلِ يمَهُ

“'Rasulullah pernah memisahkan witir [rakaat tidak rata] dari shaf' [dua rakaat genap] dengan salam, yang akan membuat kita mendengar.' (Musnad Ahmad Ibn Hanbal, Musnad Abdullah ibn Umar ibn al -Khattab (ra), Hadis 5204)

“Begitu juga, Hazrat Aisha (ra) meriwayatkan:

كَانَ رَسُولُ اللّٰهِ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُصَلِّي فِي الْحُجْرَةِ وَأَنَا فِي عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُصَلِّي فِي الْحُجْرَةِ وَأَنَا فِي ْبَيْتِ فِي ْبَيْتِ فَلْبَيْتِ بِتَسْلِيمٍ يُسْمِعُنَاهُ

“‘Rasulullah (saw) pernah melakukan shalat di ruang dalam, sedangkan saya berada di dalam rumah. Dia akan memisahkan witir [rakaat tidak rata] dari shaf‘ [dua rakaat genap] dengan salam yang dia akan membuat kita mendengar.’ (Musnad Ahmad Ibn Hanbal, Hadith as-Syedah Aisha (ra), Hadith 23398)

“Seseorang bertanya kepada Hazrat Musleh-e-Maud (ra) tentang bagaimana Hazrat Masih Mau’ud (as) pernah melakukan solat witir. Orang itu bertanya, ‘Adakah Hazrat Masih Mau’ud (as) mengucap salam selepas solat witir dua rakaat [dan menyempurnakan baki satu rakaat selepas itu] atau adakah dia akan mengerjakan ketiga-tiga rakaat itu sekali gus?’

“Hazrat Musleh-e-Maud (ra) menjawab:

"'Biasanya, [dia akan mengucapkan salam] selepas menawarkan dua.'

“Maulvi Syed Sarwar Shah Sahib (ra) menambah bahawa, setakat mendengar riwayat daripada orang yang mengetahui perkara itu, mereka juga pernah menyatakan bahawa dia pernah mengucapkan salam selepas dua rakaat dan baki satu rakaat secara berasingan. (Al Fazl, Qadian Dar-ul-Aman, No. 97, Jilid 9, 12 Jun 1922, hlm. 7)

“Maka, walaupun fuqaha Islam juga telah menyatakan kaedah solat witir bersama tiga rakaat — dengan duduk [qa’dah] untuk tashahhud di tengah dan mengucapkan satu salam pada akhirnya — adalah betul dan masnun, Amalan umum baginda dan junjungan kita, Nabi Muhammad saw dan penyembahnya yang setia, Hazrat Masihi Mau’ud (as), adalah bahawa setelah melakukan dua rakaat witir, mereka akan mengucapkan salam dan kemudian rakaat ketiga secara berasingan.”

Menggunakan peralatan dapur orang bukan Islam

“Setakat penggunaan peralatan di pangsapuri percutian, peralatan ini boleh digunakan selepas mencucinya dengan bersih. Tidak ada yang salah dengan itu.”

Kewajipan untuk berkahwin

4. Kewajipan berkahwin dalam Islam

Seorang wanita dari Kuwait menulis surat kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) dan bertanya mengapa orang Islam wajib berkahwin. Dia bertanya sama ada orang yang belum berkahwin tidak akan masuk Syurga walaupun dia sangat soleh.

Huzur (atba), dalam suratnya bertarikh 15 Oktober 2021, memberikan jawapan berikut kepada soalan ini:

“Perkahwinan adalah salah satu perintah asas Islam bagi umat Islam. Allah Ta'ala telah memerintahkan dalam Al-Qur’an:

فَانۡكِحُوۡا مَا طَابَ لَكُمۡ مِّنَ النِّسَآءِ مَثۡنٰي وَثُلٰثَ وَرُبٰعَ

 “…maka kahwinilah wanita-wanita yang kamu senangi, dua, tiga, atau empat… (Surah An-Nisa’, Bab.4: Ayat.4)

Begitu juga, menikah adalah sunnah Nabi (saw), yang bersabda, Muslim sejati adalah orang yang mengikuti sunnahnya. Oleh itu, ia diriwayatkan oleh Hazrat Aisha (ra):

 قَالَ رَسُولُ اللّٰهِ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ النِّكَاحُ مِنْ سُنَّتِي فَمَنْ لَمْ يَعْمَلْ يَعْمَلَّ يَعْمَلَّ بِيَعْمَلْ فَإِنِّي مُكَاثِرٌ بِكُمْ الْأُمَمَ وَمَنْ كَانَ ذَا طَوْلٍ فَلْيَنْكِحْ وَمَنْ لَمْ يَجِّدِ فَلَعِنْ وِجَاءٌ۔

“‘Rasulullah (saw) bersabda, ‘Nikah adalah bagian dari sunnahku, dan barangsiapa yang tidak mengikuti sunnahku, maka tidak ada sangkut pautnya denganku. Berkahwinlah, kerana Aku akan berbangga dengan jumlah kamu yang banyak di hadapan bangsa-bangsa lain. Sesiapa yang mampu, hendaklah dia berkahwin, dan sesiapa yang tidak mampu, maka hendaklah dia berpuasa, kerana puasa itu akan mengurangkan keinginannya.’’ (Sunan Ibn Majah, Kitab an-nikah, bab ma ja’a fi fadli n-nikah)

“Oleh itu, jika ada jodoh yang baik dan individu itu kufw [serasi] dengan kamu, maka kamu harus berkahwin. Walau bagaimanapun, anda tidak sepatutnya berkahwin dengan mana-mana orang kafir atau ateis, sebaliknya, adalah penting untuk mengekalkan ajaran Islam dan garis panduan pentadbiran dalam fikiran dalam perkara sedemikian juga."

Bekerja di sektor perbankan

5. Orang Islam yang bekerja di sektor perbankan

Seorang doktor dari Mesir menulis surat kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) dan bertanya sama ada jurutera [Muslim] dibenarkan bekerja di bank atau di firma kejuruteraan yang dimiliki oleh bank kerana pekerjaan tersebut secara tidak sengaja membantu pasaran faedah dan alkohol.

Huzur-e-Anwar (atba), dalam suratnya bertarikh 18 Oktober 2021, memberikan panduan berikut mengenai isu ini:

“Sistem perbankan telah menjadi sebahagian daripada hampir setiap perniagaan dunia pada masa kini. Dan kebanyakan sistem perbankan dunia mempunyai beberapa elemen yang menarik di dalamnya, yang kemudiannya menjadi sebahagian daripada perniagaan tersebut juga. Itulah sebabnya pernyataan Hazrat Masih Mau’ud (as), Hakam ‘Adl zaman ini, adalah asas untuk memahami fenomena ini. Huzur (as) menyatakan:

“‘Sejak kebelakangan ini, kebanyakan isu perundangan di negara ini menjadi berbelit-belit. Terdapat satu atau unsur lain faedah [riba] yang terlibat dalam setiap perdagangan. Inilah sebabnya mengapa ijtihad yang diperbaharui diperlukan pada zaman ini.’ (Al-Badr, nos. 41-42, jilid 3, 1-8 November 1904, hlm. 8)

“Dalam keadaan sedemikian, jika seseorang itu terus diragui dan dicurigai, maka hidupnya akan menjadi tidak tertanggung, kerana beberapa wang faedah akan dilaburkan di suatu tempat dalam syarikat yang menjalankan perniagaan dengan pakaian yang kita pakai dalam kehidupan seharian kita. . Kemudian, dengan roti yang kita makan, akan ada penglibatan wang faedah pada satu peringkat atau yang lain dalam perniagaannya. Dan jika seseorang ingin meninggalkan semua keperluan duniawi ini demi hanya duduk di rumahnya, yang jelas mustahil, walaupun begitu, rumahnya akan dibuat dari batu bata, pasir dan simen dan syarikat-syarikat yang membuat bahan-bahan ini juga akan mempunyai. berurusan dengan faedah atau wang faedah terpakai dalam perniagaan mereka.

“Oleh itu, seseorang itu tidak seharusnya mencipta kesulitan yang tidak perlu untuk dirinya sendiri dengan meletakkan perkara sedemikian kepada penelitian yang melampau dan jatuh ke dalam syak wasangka. Disebutkan pula dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Hazrat Aisha (ra) bahawa:

“'Sekumpulan manusia berkata kepada Rasulullah (saw), 'Sesetengah orang membawa kepada kami daging dan kami tidak tahu sama ada mereka menyebut nama Allah atau tidak (semasa menyembelih binatang itu).' Beliau berkata, 'Sebutlah nama Allah (iaitu membaca basmalah). pada (daging) dan makanlah.'' (Sahih al-Bukhari, Kitab al-Buyu', bab mun lum yara l-wasawisa wa nahwaha min ash-shubuhat)

“Begitu juga, Hazrat Masih Mau’ud (as) ditanya sama ada dibenarkan makan makanan yang disediakan oleh penganut Hindu. Beliau menyatakan:

“‘Syariah telah menghalalkannya. Syariah tidak mendesak sekatan tersebut; sebaliknya, ia memberi penekanan kepada:

قَدۡ اَفۡلَحَ مَنۡ زَكّٰهَا

“‘[Sesungguhnya beruntunglah orang yang menyucikannya. (Surah al-Shams, Bab.91: ayat.10)]. Nabi Suci akan makan barang-barang yang disediakan oleh orang Armenia dan, dalam apa jua keadaan, seseorang tidak boleh melakukannya tanpanya.’ (Al Hakam, no. 19, jilid 8, 10 Jun 1904, hlm. 3)

“Semasa era yang diberkati dari Hazrat Masih Mau’ud (as), seseorang yang bekerja sebagai timbalan tehsildar [pegawai cukai] di jabatan pengairan, bertanya kepada Huzur (as) melalui surat sama ada pekerjaan jenis ini dibenarkan. Huzur (as) menjawab:

“‘Pada masa ini, semua perkara seperti itu di India berada di bawah paksaan [iztirar]. Tehsildar atau naib tehsildar tidak membuat, menjual atau meminum minuman keras. Beliau hanya diberi penyeliaan pentadbiran dan terikat dengan tugas sebagai penjawat awam. Memandangkan pemerintahan negara dan keadaan semasa, perkara ini dibenarkan kerana iztirar. Sudah tentu, seseorang harus terus berdoa kepada Tuhan Yang Maha Kuasa untuk mencipta keadaan yang lebih baik untuknya. Kerajaan mungkin ada kerja yang tidak melibatkan perkara sebegitu. Selain itu, seseorang hendaklah terus memohon pengampunan daripada Tuhan Yang Maha Kuasa.’ (Badr, No. 39, Jil. 6, 26 September 1907, hlm. 6)

“Hazrat Musleh-e-Maud (ra) menyatakan berkenaan dengan pekerjaan bank:

“‘Pada pendapat saya, pekerjaan yang melibatkan bekerja secara aktif ke arah menerima wang faedah atau menggalakkan [orang lain untuk berbuat demikian], adalah tidak dibenarkan. Walau bagaimanapun, pekerjaan sebagai akauntan atau penjaga buku di bank sedemikian adalah dibenarkan.’ (Al Fazl, Qadian Dar-ul-Aman, No. 95, Jilid 3, 7 March 1916, hlm. 9)

“Kemudian, pada kesempatan lain, dia menyatakan:

“‘Pekerjaan di mana seseorang perlu menggalakkan orang lain mengenai minat, adalah tidak dibenarkan. Tugas perkeranian dan penyimpanan akaun sebagai sebahagian daripada pekerjaan, adalah dibenarkan.’ (Al Fazl, Qadian Dar-ul-Aman, No. 113, Jilid 3, 13 Mei 1916, hlm. 8)

“Maka hendaklah seseorang itu bertaqwa ketika mengurus pelbagai urusan dan urusan dunia, tanpa meninggalkan syak wasangka dan syak wasangka. Dan di mana terdapat kemungkinan langsung untuk melakukan perbuatan yang dilarang atau larangan sesuatu itu jelas nyata, maka ia harus dielakkan dengan apa cara sekalipun. Walau bagaimanapun, seseorang itu tidak boleh terlalu bersangka buruk dan ragu-ragu serta mengelakkan penggunaan perkara yang halal tanpa alasan yang munasabah.”

(Disusun oleh Zaheer Ahmad Khan, Ketua Jabatan Rekod, Private Sekretariat, London. Diterjemah oleh Al Hakam.)

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad