Jawapan Huzur (atba) kepada Isu-Isu Harian – Bahagian 42

 

AlHakam

Jawapan Huzur (atba) kepada Isu-Isu Harian – Bahagian 42: Perceraian, tindik badan, Dzul Hijjah, ghusl si mati, kesusahan seorang mukmin, sedekah.

21hb Oktober 2022

Diterjemahkan oleh Musa Bin Masran

Kemas Kini Terakhir pada 4 November 2022

Panduan berkenaan isu-isu asas Islam – yang Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) telah berikan dalam pelbagai kesempatan dalam surat-menyurat bertulisnya dan semasa program MTA – diterbitkan secara rasmi di bawah untuk manfaat semua

Bercerai kerana marah

Seseorang dari Yaman meminta bimbingan Hazrat Amirul Momineen, Khalifatul Masih V (atba) mengenai tiga talak (talak) yang telah dikeluarkannya kepada isterinya. Huzur-e-Anwar (atba), dalam suratnya bertarikh 23 Ogos 2021, memberikan panduan berikut mengenai isu ini:

“Sebenarnya, apabila seorang lelaki menceraikan isterinya, dia mengambil langkah ini kerana marah terhadap kelakuannya yang dianggapnya tidak boleh ditanggung dan tidak masuk akal. Tiada lelaki yang menceraikan isterinya apabila dia bahagia bersamanya. Oleh itu, perceraian yang dikeluarkan dalam keadaan marah sedemikian juga berkesan.

Walau bagaimanapun, jika orang itu mengamuk sehingga dia berada dalam keadaan gila dan dia tergesa-gesa menceraikan isterinya tanpa mengambil kira akibatnya, tetapi menjadi menyesal apabila keadaan gila itu reda dan dia akhirnya menyedari kesilapannya, maka untuk jenis ini. tentang keadaan, Al-Qur’an telah berfirman:

لا ياخِذُكُمُ اللّٰ ِ sebarang

“‘Allah tidak akan menghukum kamu kerana sumpah-sumpah kamu yang sia-sia, tetapi Dia akan menghisab kamu kerana apa yang telah diusahakan oleh hati kamu. Dan Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyantun.’ (Surah Al-Baqarah, Bab. 2: Ayat. 226)

“Berdasarkan huraian anda tentang situasi itu, nampaknya anda menceraikan isteri anda tiga kali pada masa yang berbeza, dengan itu menggunakan hak untuk mengeluarkan sehingga jumlah maksimum tiga cerai sebagaimana yang diberikan kepada seorang Muslim oleh Al-Qur’an. Sekarang, anda tidak mempunyai hak untuk mendamaikan [ruju‘] dengan isteri anda sehinggalah keadaan حَتَّى تَنْكِحَ زَوْجًا غَيْرَهُ [iaitu. ‘dia berkahwin dengan suami lain’ (Surah al-Baqarah, Bab. 2: Ayat .231)] telah dipenuhi.

"Bagaimanapun, berdasarkan perkara ini, anda harus menilai diri anda dan memutuskan tentang diri anda sama ada perceraian anda adalah tulen atau sama ada ia termasuk dalam kategori sia-sia [laghw]."

Tindik Badan

Seorang wanita dari Jerman bertanya kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) tentang isu anak-anak lelaki dan perempuan ditindik pada bahagian tubuh yang berlainan. Huzur-e-Anwar (atba), dalam suratnya bertarikh 23 Ogos 2021, memberikan jawapan berikut kepada soalannya:

“Selain hukum tentang halal atau haram, Islam juga mengajarkan bahawa ada yang baik [tayyib] atau bukan tayyib dan ada yang sia-sia [laghw].

“Adat kanak-kanak perempuan dicucuk telinga dan hidung untuk memakai barang kemas sudah wujud sejak azali dan tidak ada salah atau haram mengenainya. Walau bagaimanapun, adalah tidak diingini dan tidak masuk akal untuk anak-anak lelaki walaupun telinga atau hidung mereka ditindik.

“Semuanya ada hadnya. Apabila seseorang itu melampaui batas tersebut, amalan yang halal pun kadangkala boleh masuk dalam kategori haram atau laghw, yang telah diharamkan kepada orang yang beriman. (Surah Al-Mu’minun, Bab.23: Ayat.4)

“Apa pun, menindik mamillae dan anggota badan yang lain, yang diperintahkan Islam untuk bertudung, adalah tidak senonoh dan bertentangan dengan syariah. Selain daripada itu, menindik pada lidah dan dalam dan sekitar bibir boleh membawa kepada pelbagai jenis penyakit dan jangkitan. Oleh itu, pada pandangan saya, walaupun bagi wanita, hanya dibenarkan dicucuk hidung dan telinga untuk memakai perhiasan, di samping berada dalam batasan purdah. Melebihi itu akan dianggap laghw dan haram walaupun bagi mereka.”

Sepuluh hari pertama Dzul Hijjah dan sepuluh hari terakhir Ramadan

Seorang murabbi dari Denmark menulis surat kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) dan bertanya sama ada sepuluh hari pertama Dzulhijjah membawa lebih banyak pahala daripada sepuluh hari terakhir Ramadan. Huzur-e-Anwar (atba), dalam suratnya bertarikh 22 Ogos 2021, memberikan jawapan berikut kepada soalannya:

“Baik Al-Qur’an mahupun hadis Nabi (saw) tidak memberikan penilaian perbandingan tentang kecemerlangan dua bulan ini. Akan tetapi, telah diterangkan banyaknya keutamaan dan keberkahan dua bulan serta ibadat yang dilakukan di dalamnya. Keutamaan-keutamaan ini telah diterangkan secara umum dan kadangkala Nabi (saw)juga menggambarkannya berdasarkan keadaan orang yang bertanya atau situasinya.

“Berdasarkan keutamaan-keutamaan yang diterangkan dalam Al-Qur’an dan Al-Hadis, dalam beberapa hal, sepuluh hari terakhir Ramadan, ibadah yang dilakukan padanya dan perintah-perintah yang diturunkan padanya kelihatan lebih baik, tetapi dalam beberapa hal, sepuluh hari pertama Dzulhijjah dan ibadah yang dilakukan padanya nampaknya lebih unggul. Oleh itu, Nabi (saw) pernah bersabda:

سَيِّدُ الشُّهُورِ شَهْرُ رَمَضَانَ وَأَعْظَمُهَا حُرْمَةً ذُو الْحِجَّةِ

Semua bulan adalah bulan Ramadan, dan yang paling haram dan paling suci di antaranya adalah bulan Dzulhijjah.' (Shu'ab al-Iman oleh Imam al-Bayhaqi, Fasl takhsisi 'ayyami l-'ashri min dhil hijjah, Hadis 3597)”

Ghusl selepas menyentuh mayat

Seseorang dari Ghana menulis surat kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) dan bertanya sama ada wajib bagi seseorang yang telah menyentuh mayat untuk melakukan ghusl al-janabah atau adakah dia boleh menyertai solat jenazah tanpa melakukan ghusl al-janabah? Huzur-e-Anwar (atba), dalam suratnya bertarikh 25 Ogos 2021, memberikan panduan berikut mengenai isu ini:

“Hazrat Ibn Abbas (ra) meriwayatkan bahawa Nabi (saw) bersabda:

ليسَ عليكُم في غَسلِ ميِّتِكُم غُسلٌ إذا غَسَّلتُموهُ، فإنَّ ميِّتَكُم ليسَ بنجسٍ، فَغِسبُ كُادِك

“Apabila kamu mandikan salah seorang dari mayat kamu, maka tidak wajib atas kamu mandi sesudahnya kerana orang yang mati kamu tidak bernajis. Cukuplah dengan membasuh tangan (selepas membasuh mayat).’ (Al-Mustadrak ‘ala al-Sahihayn oleh Hakim al-Nishapuri, Kitab al-Jana’iz, Bab laisa ‘alaikum fi ghasli mayyitikum ghusl)

“Demikian pula, disebutkan dalam Muwatta Imam Malik tentang Hazrat Asma' binti Umais (ra) bahawa ketika dia mandikan suaminya Hazrat Abu Bakar al-Siddiq (ra) setelah kematiannya, dia bertanya kepada Muhajirin yang hadir, 'Adakah sekarang ini perlu bagi diriku? untuk mandi?” Mereka menjawab, “Tidak”. (Muwatta Imam Malik, Kitab al-Jana’iz, Bab ghusli l-mayyit)

“Hazrat 'Abdullah bin 'Umar (ra) meriwayatkan, 'Kami pernah memandikan si mati, dan sebahagian daripada kami mandi sesudahnya manakala sebahagian yang lain tidak.' (Sunan al-Daraqutni, Kitab al-Jana'iz, Bab at-taslimu fi l -janazati wahidun wa t-takbiru 'arba'an wa khamsa)

“Bertentangan dengan hadis-hadis ini, terdapat riwayat Hazrat Abu Hurairah (ra) dalam Sunan Abu Dawud di mana disebutkan bahawa Nabi (saw) bersabda, 'Sesiapa yang membasuh orang mati hendaklah mandi.' [Sunan Abi Dawud, Kitab al-Jana'iz , Bab fi l-ghusli min ghasli l-mayyit] Begitu juga, terdapat riwayat lain oleh Hazrat Aisha (ra) yang mengatakan, 'Rasulullah (saw) pernah mandi kerana empat perkara: Janabah, Jumaat, bekam dan memandikan jenazah.' [ Sunan Abi Dawud, Kitab al-Jana'iz, Bab fi l-ghusli min ghasli l-mayyit] Namun, ulama Hadith telah menyatakan riwayat-riwayat seperti ini sebagai dhaif dan telah menolaknya. Mereka telah menafsirkan istilah ghusl yang digunakan dalam riwayat-riwayat ini hanya merujuk kepada mencuci tangan.

“Menurut empat ahli perundangan Islam yang terkemuka juga, tidak wajib [wajib] tetapi hanya menganjurkan [mustahab] untuk mandi selepas membasuh mayat. Ini adalah untuk membolehkan jika orang itu menjadi najis atau terpercik air kotor ke atas mereka kerana membasuh si mati, mereka boleh menjadi bersih semula dengan melakukan mandi.

“Maka, jika orang yang telah memandikan jenazah pun tidak diwajibkan untuk mandi, bagaimana mungkin orang yang menyentuh si mati itu diwajibkan? Oleh itu, orang yang memandikan jenazah boleh menyertai solat jenazah tanpa terlebih dahulu mandi. Tidak ada larangan dalam hal ini. Walau bagaimanapun, fuqaha Islam telah menulis bahawa sama seperti wuduk [wudhu] diperlukan untuk solat yang lain, ia juga perlu berwudhu untuk solat jenazah. Jadi, itu harus dilakukan.” Gaya hidup orang mukmin dan kafir

Seseorang dari Kanada menulis surat kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) dan bertanya sama ada mereka yang tidak taat kepada Tuhan Yang Maha Kuasa hidup dalam kesakitan dan penderitaan di dunia ini atau orang yang beriman. Huzur-e-Anwar (atba), dalam suratnya bertarikh 25 Ogos 2021, menjawab seperti berikut:

“Tuhan dan Guru kita, Nabi Muhammad (saw), menjelaskan perkara ini dengan kata-kata penuh hikmah berikut:

الدُّنْيَا سِجْنُ الْمُؤْمِنِ وَجَنَّةُ الْكَافِرِ

“‘Dunia adalah penjara bagi orang mukmin dan syurga bagi orang kafir.’ (Sahih Muslim, Kitab al-Zuhd wa al-Raqai’q, Bab 1)

“Dalam kata-kata yang menyeluruh ini, Nabi (saw) telah menjelaskan kepada kita bahawa seorang mukmin meninggalkan keinginan duniawi, yang dinyatakan diharamkan dan tidak diingini oleh Allah Ta’ala, demi-Nya. Untuk mencapai keredaan Allah Ta'ala dan untuk menunjukkan ketaatan kepada-Nya, dia berusaha dan menanggung kesusahan. Dalam pengertian ini, dunia ini nampaknya menjadi penjara baginya. Namun, apabila dia meninggal dunia, akibat pengorbanan sementaranya, dia dikurniakan kelegaan yang berpanjangan daripada kesusahan dan kesukaran ini dalam kehidupan akhirat yang kekal dan dia diisytiharkan sebagai pewaris nikmat abadi yang telah dijanjikan oleh Tuhan Yang Maha Esa kepadanya. Orang kafir pula tidak menghiraukan perintah Allah Taala dan mengambil kesempatan daripada ketentuan dunia yang sementara, tidak kira halal atau haram, dan memandang dunia ini sebagai syurga. Akibatnya, apabila dia meninggal dunia, dia mungkin perlu menghadapi hukuman ilahi dalam kehidupan yang kekal di akhirat kerana kesalahannya di dunia ini.

“Oleh itu, perlu bagi seorang mukmin yang sejati untuk sentiasa ingat bahawa kehidupan dunia itu hakikatnya sementara dan begitu juga penderitaannya. Allah Taala menghapuskan penderitaan kehidupan akhirat yang kekal bagi mereka yang menderita dalam kehidupan yang sementara ini. Oleh itu, disebutkan dalam sebuah hadis bahawa apa sahaja yang menyusahkan seorang mukmin di dunia ini, walaupun duri yang menusuknya semasa berjalan, Allah Taala mencatat pahalanya dalam hisab amalannya atau mengampuni dosanya. (Sahih Muslim, Kitab al-Birri wa s-Silati wa l-Aadaab, Bab thawabi l-mu’mini fi ma yusibuhu min maradin aw huzn…)

“Allah Taala meletakkan orang yang dikasihi-Nya melalui kesusahan hidup dunia ini. Oleh itu, Nabi (saw) bersabda bahawa di kalangan manusia, nabi-nabi paling banyak diuji, dan kemudian mengikut pangkat mereka, orang-orang yang lain juga diuji. Hazrat Aisha (ra) menyatakan, ‘Saya tidak pernah melihat seseorang lebih menderita daripada Nabi (saw).’ (Sahih Bukhari, Kitab al-Marda, Bab shiddati l-marad)

“Justeru, kita tahu ramai anak-anaknya meninggal dunia, walaupun kehilangan seorang anak boleh menjadi punca kesedihan yang mendalam. Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan menyatakan:

“‘Di tempat lain dalam Al-Qur’an, terdapat ayat-ayat berikut:

الله فِيۡهَا جِثِيًّا۔

“‘[Dan tidak ada seorang pun di antara kamu melainkan akan datang kepadanya. Ini adalah suatu ketetapan yang tetap di sisi Tuhanmu. Kemudian Kami selamatkan orang-orang yang bertakwa dan Kami biarkan orang-orang yang zalim di dalamnya dalam keadaan berlutut. (Surah Maryam, Bab.19: Ayat.72-73)]

“‘Sebenarnya, ayat-ayat ini juga merujuk kepada sifat agung zulumiyyat [iaitu. tidak mengambil kira akibat daripada memenuhi misi seseorang]. Terjemahan ayat-ayat ini adalah seperti berikut:

“‘Tiada seorang pun di antara kamu yang tidak akan masuk neraka. Ini adalah janji yang telah ditetapkan oleh Tuhanmu untuk menunaikannya. Kemudian, setelah melemparkan mereka ke dalam api itu, kami menyelamatkan orang-orang yang soleh dan meninggalkan orang-orang yang zalim, iaitu orang-orang yang musyrik dan derhaka, di dalam neraka dalam keadaan berlutut[…]

“‘Dalam ayat-ayat ini, telah dinyatakan bahawa orang yang soleh pun tidak terlepas daripada sentuhan api [naar] tertentu. Pernyataan ini bermaksud bahawa orang benar, dengan keberanian yang besar, melemparkan diri mereka ke dalam api dalam pelbagai cara di dunia ini, yang merupakan tempat ujian. Mereka mencampakkan jiwa mereka ke dalam api yang menyala ini kerana Allah. Segala jenis takdir ilahi menimpa mereka dalam bentuk api; mereka dianiaya dan ditimpa kesakitan dan gempa bumi yang begitu hebat melanda mereka sehingga tidak seorang pun kecuali mereka dapat menahan gempa bumi seperti itu. Selain itu, dalam hadis sahih juga disebutkan bahawa demam yang dihidapi oleh seorang mukmin adalah dari api neraka. Seorang mukmin, kerana demam dan kesusahan lain, mengambil bahagian dari api itu di dunia ini. Kemudian, dalam hadis yang lain, dinyatakan bahawa bagi orang yang beriman, syurga itu menyerupai neraka di dunia ini, iaitu kesusahan yang melampau di jalan Allah Taala menjadi nampak kepadanya dalam bentuk neraka. Oleh itu, apabila dia melompat ke dalam neraka ini dengan gembira, dia tiba-tiba mendapati dirinya di dalam syurga.’ (A’ina-e-Kamalat-e-Islam, Ruhani Khazain, Jilid 5, hlm. 142-145)

“Banyak mutiara kebijaksanaan ilahi tersembunyi dalam penderitaan dan ujian duniawi, yang kadang-kadang tidak dapat dicapai oleh akal manusia. Oleh itu, seseorang harus berusaha untuk menanggungnya dengan sabar dan doa. Hazrat Masihi Mauud (as) Yang Dijanjikan bersabda:

“'Kadang-kadang, kebijaksanaan ilahi menghalang manusia daripada mencapai apa-apa matlamat di dunia ini dan seseorang itu perlu menghadapi pelbagai jenis malapetaka, penderitaan, penyakit dan musibah, tetapi seseorang itu tidak boleh berkecil hati dengannya.' (Malfuzat, Vol. 5, 2016, hlm. 23)”

Wanita yang sedang haid sedang mandi orang yang telah meninggal dunia

Seorang murabbi dari Jerman menulis surat kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) dan bertanya sama ada wanita yang sedang haid dibenarkan untuk mandi wanita yang telah meninggal dunia. Beliau juga bertanya sama ada, apabila bersedekah, seseorang mesti memberitahu penerima bahawa ia adalah sedekah. Huzur-e-Anwar (atba), dalam suratnya bertarikh 15 September 2021, memberikan jawapan berikut kepada soalannya:

“Seolah-olah tidak ada larangan yang jelas dalam Al-Qur’an atau Hadis yang melarang seorang lelaki dalam keadaan janabah atau wanita haid daripada mandi (mencuci) mayat. Akan tetapi, terdapat perbedaan pendapat mengenai hal ini di kalangan para sahabat dan pengikut mereka [tabi‘un] serta di kalangan fuqaha Islam. Sebahagiannya adalah penyokongnya dan mereka menyandarkan hujah mereka pada kenyataan Nabi (saw) berikut:

إِنَّ الْمُسْلِمَ لَيْسَ بِنَجَسٍ

“‘Sesungguhnya seorang Muslim itu tidak najis [najas].’ (As-Sunan Al-Kubra oleh Imam Al-Bayhaqi, Kitab al-Jana’iz, Bab man lam yara al-ghusla min ghasli l-mayyit)

“Justeru, menurut mereka, tiada masalah lelaki dalam keadaan janabah atau wanita haid mencuci mayat.

“Menurut golongan kedua, makruh bagi lelaki dalam keadaan janabah atau wanita haid mencuci mayat.

“Pendapat ketiga ialah jika ada keadaan yang memaksa dan tidak ada orang lain yang hadir untuk mandikan si mati kecuali lelaki dalam keadaan janabah atau wanita haid, maka dalam keadaan memaksa itu, seorang lelaki di negeri itu. janabah atau wanita haid boleh memandikan mayat, tetapi dalam keadaan biasa, mereka tidak boleh melakukannya.

“Saya juga berpandangan, dalam keadaan biasa, si mati tidak boleh dimandikan oleh lelaki dalam keadaan janabah atau wanita haid, tetapi jika tidak ada orang lain, tidak ada masalah untuk mereka melakukan kewajipan ini.”

Bersedekah dan memberitahu penerima, itu adalah sedekah

“Jawapan kepada soalan kedua anda ialah apabila memberi sedekah, penerima hendaklah dimaklumkan (iaitu sedekah) kerana ramai yang tidak suka mengambil sedekah.

Kemudian, disebutkan juga dalam Hadis bahawa jika sesuatu diberikan kepada Nabi (saw) dalam bentuk sedekah, dia tidak akan menggunakannya untuk dirinya sendiri atau keluarganya, tetapi akan menghantarnya kepada Ahl al-Suffah. Namun, jika seseorang menawarkan hadiah, dia akan memakannya sendiri dan juga akan menghantarnya kepada Ahl al-Suffah.

Ini seolah-olah membuktikan bahawa mereka yang bersedekah dan memberi hadiah kepada Nabi (saw) pernah memberitahu baginda sama ada mereka bersedekah atau memberi hadiah. Itulah sebabnya dia pernah membezakan, apabila ia datang kepada penggunaannya. (Sahih Bukhari, Kitab al-Riqaq, Bab kaifa ’aishu n-nabiyyisa wa ashabihi wa takhallihim min ad-dunya)

(Disusun oleh Zaheer Ahmad Khan, Ketua Jabatan Rekod, Private Sekretariat, London. Diterjemah oleh Al Hakam)

 

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad