Jawapan Huzur (atba) kepada Isu-Isu Harian – Bahagian 42
AlHakam
Jawapan
Huzur (atba) kepada Isu-Isu Harian – Bahagian 42: Perceraian, tindik badan,
Dzul Hijjah, ghusl si mati, kesusahan seorang mukmin, sedekah.
21hb
Oktober 2022
Diterjemahkan
oleh Musa Bin Masran
Kemas
Kini Terakhir pada 4 November 2022
Panduan
berkenaan isu-isu asas Islam – yang Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba)
telah berikan dalam pelbagai kesempatan dalam surat-menyurat bertulisnya dan
semasa program MTA – diterbitkan secara rasmi di bawah untuk manfaat semua
Bercerai
kerana marah
Seseorang
dari Yaman meminta bimbingan Hazrat Amirul Momineen, Khalifatul Masih V (atba)
mengenai tiga talak (talak) yang telah dikeluarkannya kepada isterinya. Huzur-e-Anwar
(atba), dalam suratnya bertarikh 23 Ogos 2021, memberikan panduan berikut
mengenai isu ini:
“Sebenarnya,
apabila seorang lelaki menceraikan isterinya, dia mengambil langkah ini kerana
marah terhadap kelakuannya yang dianggapnya tidak boleh ditanggung dan tidak
masuk akal. Tiada lelaki yang menceraikan isterinya apabila dia bahagia
bersamanya. Oleh itu, perceraian yang dikeluarkan dalam keadaan marah
sedemikian juga berkesan.
Walau
bagaimanapun, jika orang itu mengamuk sehingga dia berada dalam keadaan gila
dan dia tergesa-gesa menceraikan isterinya tanpa mengambil kira akibatnya,
tetapi menjadi menyesal apabila keadaan gila itu reda dan dia akhirnya
menyedari kesilapannya, maka untuk jenis ini. tentang keadaan, Al-Qur’an telah berfirman:
لا ياخِذُكُمُ اللّٰ ِ
sebarang
“‘Allah
tidak akan menghukum kamu kerana sumpah-sumpah kamu yang sia-sia, tetapi Dia
akan menghisab kamu kerana apa yang telah diusahakan oleh hati kamu. Dan Allah
Maha Pengampun lagi Maha Penyantun.’ (Surah Al-Baqarah, Bab. 2: Ayat. 226)
“Berdasarkan
huraian anda tentang situasi itu, nampaknya anda menceraikan isteri anda tiga
kali pada masa yang berbeza, dengan itu menggunakan hak untuk mengeluarkan
sehingga jumlah maksimum tiga cerai sebagaimana yang diberikan kepada seorang
Muslim oleh Al-Qur’an. Sekarang, anda tidak mempunyai hak untuk mendamaikan
[ruju‘] dengan isteri anda sehinggalah keadaan حَتَّى تَنْكِحَ زَوْجًا
غَيْرَهُ [iaitu. ‘dia
berkahwin dengan suami lain’ (Surah al-Baqarah, Bab. 2: Ayat .231)] telah
dipenuhi.
"Bagaimanapun,
berdasarkan perkara ini, anda harus menilai diri anda dan memutuskan tentang
diri anda sama ada perceraian anda adalah tulen atau sama ada ia termasuk dalam
kategori sia-sia [laghw]."
Tindik
Badan
Seorang
wanita dari Jerman bertanya kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba)
tentang isu anak-anak lelaki dan perempuan ditindik pada bahagian tubuh yang
berlainan. Huzur-e-Anwar (atba), dalam suratnya bertarikh 23 Ogos 2021,
memberikan jawapan berikut kepada soalannya:
“Selain
hukum tentang halal atau haram, Islam juga mengajarkan bahawa ada yang baik
[tayyib] atau bukan tayyib dan ada yang sia-sia [laghw].
“Adat
kanak-kanak perempuan dicucuk telinga dan hidung untuk memakai barang kemas
sudah wujud sejak azali dan tidak ada salah atau haram mengenainya. Walau
bagaimanapun, adalah tidak diingini dan tidak masuk akal untuk anak-anak lelaki
walaupun telinga atau hidung mereka ditindik.
“Semuanya
ada hadnya. Apabila seseorang itu melampaui batas tersebut, amalan yang halal
pun kadangkala boleh masuk dalam kategori haram atau laghw, yang telah diharamkan
kepada orang yang beriman. (Surah Al-Mu’minun, Bab.23: Ayat.4)
“Apa
pun, menindik mamillae dan anggota badan yang lain, yang diperintahkan Islam
untuk bertudung, adalah tidak senonoh dan bertentangan dengan syariah. Selain
daripada itu, menindik pada lidah dan dalam dan sekitar bibir boleh membawa
kepada pelbagai jenis penyakit dan jangkitan. Oleh itu, pada pandangan saya,
walaupun bagi wanita, hanya dibenarkan dicucuk hidung dan telinga untuk memakai
perhiasan, di samping berada dalam batasan purdah. Melebihi itu akan dianggap
laghw dan haram walaupun bagi mereka.”
Sepuluh
hari pertama Dzul Hijjah dan sepuluh hari terakhir Ramadan
Seorang
murabbi dari Denmark menulis surat kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul
Masih V (atba) dan bertanya sama ada sepuluh hari pertama Dzulhijjah membawa
lebih banyak pahala daripada sepuluh hari terakhir Ramadan. Huzur-e-Anwar (atba),
dalam suratnya bertarikh 22 Ogos 2021, memberikan jawapan berikut kepada
soalannya:
“Baik
Al-Qur’an mahupun hadis Nabi (saw) tidak memberikan penilaian perbandingan
tentang kecemerlangan dua bulan ini. Akan tetapi, telah diterangkan banyaknya
keutamaan dan keberkahan dua bulan serta ibadat yang dilakukan di dalamnya.
Keutamaan-keutamaan ini telah diterangkan secara umum dan kadangkala Nabi (saw)juga
menggambarkannya berdasarkan keadaan orang yang bertanya atau situasinya.
“Berdasarkan
keutamaan-keutamaan yang diterangkan dalam Al-Qur’an dan Al-Hadis, dalam
beberapa hal, sepuluh hari terakhir Ramadan, ibadah yang dilakukan padanya dan
perintah-perintah yang diturunkan padanya kelihatan lebih baik, tetapi dalam
beberapa hal, sepuluh hari pertama Dzulhijjah dan ibadah yang dilakukan padanya
nampaknya lebih unggul. Oleh itu, Nabi (saw) pernah bersabda:
سَيِّدُ الشُّهُورِ شَهْرُ
رَمَضَانَ وَأَعْظَمُهَا حُرْمَةً ذُو الْحِجَّةِ
Semua
bulan adalah bulan Ramadan, dan yang paling haram dan paling suci di antaranya
adalah bulan Dzulhijjah.' (Shu'ab al-Iman oleh Imam al-Bayhaqi, Fasl takhsisi
'ayyami l-'ashri min dhil hijjah, Hadis 3597)”
Ghusl
selepas menyentuh mayat
Seseorang
dari Ghana menulis surat kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba)
dan bertanya sama ada wajib bagi seseorang yang telah menyentuh mayat untuk
melakukan ghusl al-janabah atau adakah dia boleh menyertai solat jenazah tanpa
melakukan ghusl al-janabah? Huzur-e-Anwar (atba), dalam suratnya bertarikh 25
Ogos 2021, memberikan panduan berikut mengenai isu ini:
“Hazrat
Ibn Abbas (ra) meriwayatkan bahawa Nabi (saw) bersabda:
ليسَ عليكُم في غَسلِ ميِّتِكُم
غُسلٌ إذا غَسَّلتُموهُ، فإنَّ ميِّتَكُم ليسَ بنجسٍ، فَغِسبُ كُادِك
“Apabila
kamu mandikan salah seorang dari mayat kamu, maka tidak wajib atas kamu mandi
sesudahnya kerana orang yang mati kamu tidak bernajis. Cukuplah dengan membasuh
tangan (selepas membasuh mayat).’ (Al-Mustadrak ‘ala al-Sahihayn oleh Hakim
al-Nishapuri, Kitab al-Jana’iz, Bab laisa ‘alaikum fi ghasli mayyitikum ghusl)
“Demikian
pula, disebutkan dalam Muwatta Imam Malik tentang Hazrat Asma' binti Umais (ra)
bahawa ketika dia mandikan suaminya Hazrat Abu Bakar al-Siddiq (ra) setelah
kematiannya, dia bertanya kepada Muhajirin yang hadir, 'Adakah sekarang ini
perlu bagi diriku? untuk mandi?” Mereka menjawab, “Tidak”. (Muwatta Imam Malik,
Kitab al-Jana’iz, Bab ghusli l-mayyit)
“Hazrat
'Abdullah bin 'Umar (ra) meriwayatkan, 'Kami pernah memandikan si mati, dan
sebahagian daripada kami mandi sesudahnya manakala sebahagian yang lain tidak.'
(Sunan al-Daraqutni, Kitab al-Jana'iz, Bab at-taslimu fi l -janazati wahidun wa
t-takbiru 'arba'an wa khamsa)
“Bertentangan
dengan hadis-hadis ini, terdapat riwayat Hazrat Abu Hurairah (ra) dalam Sunan
Abu Dawud di mana disebutkan bahawa Nabi (saw) bersabda, 'Sesiapa yang membasuh
orang mati hendaklah mandi.' [Sunan Abi Dawud, Kitab al-Jana'iz , Bab fi
l-ghusli min ghasli l-mayyit] Begitu juga, terdapat riwayat lain oleh Hazrat
Aisha (ra) yang mengatakan, 'Rasulullah (saw) pernah mandi kerana empat
perkara: Janabah, Jumaat, bekam dan memandikan jenazah.' [ Sunan Abi Dawud,
Kitab al-Jana'iz, Bab fi l-ghusli min ghasli l-mayyit] Namun, ulama Hadith
telah menyatakan riwayat-riwayat seperti ini sebagai dhaif dan telah
menolaknya. Mereka telah menafsirkan istilah ghusl yang digunakan dalam
riwayat-riwayat ini hanya merujuk kepada mencuci tangan.
“Menurut
empat ahli perundangan Islam yang terkemuka juga, tidak wajib [wajib] tetapi
hanya menganjurkan [mustahab] untuk mandi selepas membasuh mayat. Ini adalah
untuk membolehkan jika orang itu menjadi najis atau terpercik air kotor ke atas
mereka kerana membasuh si mati, mereka boleh menjadi bersih semula dengan
melakukan mandi.
“Maka,
jika orang yang telah memandikan jenazah pun tidak diwajibkan untuk mandi,
bagaimana mungkin orang yang menyentuh si mati itu diwajibkan? Oleh itu, orang
yang memandikan jenazah boleh menyertai solat jenazah tanpa terlebih dahulu
mandi. Tidak ada larangan dalam hal ini. Walau bagaimanapun, fuqaha Islam telah
menulis bahawa sama seperti wuduk [wudhu] diperlukan untuk solat yang lain, ia
juga perlu berwudhu untuk solat jenazah. Jadi, itu harus dilakukan.” Gaya hidup
orang mukmin dan kafir
Seseorang
dari Kanada menulis surat kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba)
dan bertanya sama ada mereka yang tidak taat kepada Tuhan Yang Maha Kuasa hidup
dalam kesakitan dan penderitaan di dunia ini atau orang yang beriman. Huzur-e-Anwar
(atba), dalam suratnya bertarikh 25 Ogos 2021, menjawab seperti berikut:
“Tuhan
dan Guru kita, Nabi Muhammad (saw), menjelaskan perkara ini dengan kata-kata
penuh hikmah berikut:
الدُّنْيَا سِجْنُ الْمُؤْمِنِ
وَجَنَّةُ الْكَافِرِ
“‘Dunia
adalah penjara bagi orang mukmin dan syurga bagi orang kafir.’ (Sahih Muslim,
Kitab al-Zuhd wa al-Raqai’q, Bab 1)
“Dalam
kata-kata yang menyeluruh ini, Nabi (saw) telah menjelaskan kepada kita bahawa
seorang mukmin meninggalkan keinginan duniawi, yang dinyatakan diharamkan dan
tidak diingini oleh Allah Ta’ala, demi-Nya. Untuk mencapai keredaan Allah
Ta'ala dan untuk menunjukkan ketaatan kepada-Nya, dia berusaha dan menanggung
kesusahan. Dalam pengertian ini, dunia ini nampaknya menjadi penjara baginya.
Namun, apabila dia meninggal dunia, akibat pengorbanan sementaranya, dia
dikurniakan kelegaan yang berpanjangan daripada kesusahan dan kesukaran ini
dalam kehidupan akhirat yang kekal dan dia diisytiharkan sebagai pewaris nikmat
abadi yang telah dijanjikan oleh Tuhan Yang Maha Esa kepadanya. Orang kafir
pula tidak menghiraukan perintah Allah Taala dan mengambil kesempatan daripada
ketentuan dunia yang sementara, tidak kira halal atau haram, dan memandang
dunia ini sebagai syurga. Akibatnya, apabila dia meninggal dunia, dia mungkin
perlu menghadapi hukuman ilahi dalam kehidupan yang kekal di akhirat kerana
kesalahannya di dunia ini.
“Oleh
itu, perlu bagi seorang mukmin yang sejati untuk sentiasa ingat bahawa
kehidupan dunia itu hakikatnya sementara dan begitu juga penderitaannya. Allah
Taala menghapuskan penderitaan kehidupan akhirat yang kekal bagi mereka yang
menderita dalam kehidupan yang sementara ini. Oleh itu, disebutkan dalam sebuah
hadis bahawa apa sahaja yang menyusahkan seorang mukmin di dunia ini, walaupun
duri yang menusuknya semasa berjalan, Allah Taala mencatat pahalanya dalam
hisab amalannya atau mengampuni dosanya. (Sahih Muslim, Kitab al-Birri wa
s-Silati wa l-Aadaab, Bab thawabi l-mu’mini fi ma yusibuhu min maradin aw
huzn…)
“Allah
Taala meletakkan orang yang dikasihi-Nya melalui kesusahan hidup dunia ini.
Oleh itu, Nabi (saw) bersabda bahawa di kalangan manusia, nabi-nabi paling
banyak diuji, dan kemudian mengikut pangkat mereka, orang-orang yang lain juga
diuji. Hazrat Aisha (ra) menyatakan, ‘Saya tidak pernah melihat seseorang lebih
menderita daripada Nabi (saw).’ (Sahih Bukhari, Kitab al-Marda, Bab shiddati
l-marad)
“Justeru,
kita tahu ramai anak-anaknya meninggal dunia, walaupun kehilangan seorang anak boleh
menjadi punca kesedihan yang mendalam. Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan
menyatakan:
“‘Di
tempat lain dalam Al-Qur’an, terdapat ayat-ayat berikut:
الله فِيۡهَا جِثِيًّا۔
“‘[Dan
tidak ada seorang pun di antara kamu melainkan akan datang kepadanya. Ini
adalah suatu ketetapan yang tetap di sisi Tuhanmu. Kemudian Kami selamatkan
orang-orang yang bertakwa dan Kami biarkan orang-orang yang zalim di dalamnya
dalam keadaan berlutut. (Surah Maryam, Bab.19: Ayat.72-73)]
“‘Sebenarnya,
ayat-ayat ini juga merujuk kepada sifat agung zulumiyyat [iaitu. tidak
mengambil kira akibat daripada memenuhi misi seseorang]. Terjemahan ayat-ayat
ini adalah seperti berikut:
“‘Tiada
seorang pun di antara kamu yang tidak akan masuk neraka. Ini adalah janji yang
telah ditetapkan oleh Tuhanmu untuk menunaikannya. Kemudian, setelah
melemparkan mereka ke dalam api itu, kami menyelamatkan orang-orang yang soleh
dan meninggalkan orang-orang yang zalim, iaitu orang-orang yang musyrik dan
derhaka, di dalam neraka dalam keadaan berlutut[…]
“‘Dalam
ayat-ayat ini, telah dinyatakan bahawa orang yang soleh pun tidak terlepas
daripada sentuhan api [naar] tertentu. Pernyataan ini bermaksud bahawa orang
benar, dengan keberanian yang besar, melemparkan diri mereka ke dalam api dalam
pelbagai cara di dunia ini, yang merupakan tempat ujian. Mereka mencampakkan
jiwa mereka ke dalam api yang menyala ini kerana Allah. Segala jenis takdir
ilahi menimpa mereka dalam bentuk api; mereka dianiaya dan ditimpa kesakitan
dan gempa bumi yang begitu hebat melanda mereka sehingga tidak seorang pun
kecuali mereka dapat menahan gempa bumi seperti itu. Selain itu, dalam hadis
sahih juga disebutkan bahawa demam yang dihidapi oleh seorang mukmin adalah
dari api neraka. Seorang mukmin, kerana demam dan kesusahan lain, mengambil
bahagian dari api itu di dunia ini. Kemudian, dalam hadis yang lain, dinyatakan
bahawa bagi orang yang beriman, syurga itu menyerupai neraka di dunia ini,
iaitu kesusahan yang melampau di jalan Allah Taala menjadi nampak kepadanya dalam
bentuk neraka. Oleh itu, apabila dia melompat ke dalam neraka ini dengan
gembira, dia tiba-tiba mendapati dirinya di dalam syurga.’
(A’ina-e-Kamalat-e-Islam, Ruhani Khazain, Jilid 5, hlm. 142-145)
“Banyak
mutiara kebijaksanaan ilahi tersembunyi dalam penderitaan dan ujian duniawi,
yang kadang-kadang tidak dapat dicapai oleh akal manusia. Oleh itu, seseorang
harus berusaha untuk menanggungnya dengan sabar dan doa. Hazrat Masihi Mauud
(as) Yang Dijanjikan bersabda:
“'Kadang-kadang,
kebijaksanaan ilahi menghalang manusia daripada mencapai apa-apa matlamat di
dunia ini dan seseorang itu perlu menghadapi pelbagai jenis malapetaka,
penderitaan, penyakit dan musibah, tetapi seseorang itu tidak boleh berkecil
hati dengannya.' (Malfuzat, Vol. 5, 2016, hlm. 23)”
Wanita
yang sedang haid sedang mandi orang yang telah meninggal dunia
Seorang
murabbi dari Jerman menulis surat kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul
Masih V (atba) dan bertanya sama ada wanita yang sedang haid dibenarkan untuk
mandi wanita yang telah meninggal dunia. Beliau juga bertanya sama ada, apabila
bersedekah, seseorang mesti memberitahu penerima bahawa ia adalah sedekah. Huzur-e-Anwar
(atba), dalam suratnya bertarikh 15 September 2021, memberikan jawapan berikut
kepada soalannya:
“Seolah-olah
tidak ada larangan yang jelas dalam Al-Qur’an atau Hadis yang melarang seorang
lelaki dalam keadaan janabah atau wanita haid daripada mandi (mencuci) mayat.
Akan tetapi, terdapat perbedaan pendapat mengenai hal ini di kalangan para
sahabat dan pengikut mereka [tabi‘un] serta di kalangan fuqaha Islam.
Sebahagiannya adalah penyokongnya dan mereka menyandarkan hujah mereka pada
kenyataan Nabi (saw) berikut:
إِنَّ الْمُسْلِمَ لَيْسَ بِنَجَسٍ
“‘Sesungguhnya
seorang Muslim itu tidak najis [najas].’ (As-Sunan Al-Kubra oleh Imam
Al-Bayhaqi, Kitab al-Jana’iz, Bab man lam yara al-ghusla min ghasli l-mayyit)
“Justeru,
menurut mereka, tiada masalah lelaki dalam keadaan janabah atau wanita haid
mencuci mayat.
“Menurut
golongan kedua, makruh bagi lelaki dalam keadaan janabah atau wanita haid
mencuci mayat.
“Pendapat
ketiga ialah jika ada keadaan yang memaksa dan tidak ada orang lain yang hadir
untuk mandikan si mati kecuali lelaki dalam keadaan janabah atau wanita haid,
maka dalam keadaan memaksa itu, seorang lelaki di negeri itu. janabah atau
wanita haid boleh memandikan mayat, tetapi dalam keadaan biasa, mereka tidak
boleh melakukannya.
“Saya
juga berpandangan, dalam keadaan biasa, si mati tidak boleh dimandikan oleh
lelaki dalam keadaan janabah atau wanita haid, tetapi jika tidak ada orang
lain, tidak ada masalah untuk mereka melakukan kewajipan ini.”
Bersedekah
dan memberitahu penerima, itu adalah sedekah
“Jawapan
kepada soalan kedua anda ialah apabila memberi sedekah, penerima hendaklah
dimaklumkan (iaitu sedekah) kerana ramai yang tidak suka mengambil sedekah.
Kemudian,
disebutkan juga dalam Hadis bahawa jika sesuatu diberikan kepada Nabi (saw)
dalam bentuk sedekah, dia tidak akan menggunakannya untuk dirinya sendiri atau
keluarganya, tetapi akan menghantarnya kepada Ahl al-Suffah. Namun, jika
seseorang menawarkan hadiah, dia akan memakannya sendiri dan juga akan
menghantarnya kepada Ahl al-Suffah.
Ini
seolah-olah membuktikan bahawa mereka yang bersedekah dan memberi hadiah kepada
Nabi (saw) pernah memberitahu baginda sama ada mereka bersedekah atau memberi
hadiah. Itulah sebabnya dia pernah membezakan, apabila ia datang kepada
penggunaannya. (Sahih Bukhari, Kitab al-Riqaq, Bab kaifa ’aishu n-nabiyyisa wa
ashabihi wa takhallihim min ad-dunya)
(Disusun
oleh Zaheer Ahmad Khan, Ketua Jabatan Rekod, Private Sekretariat, London.
Diterjemah oleh Al Hakam)
Comments
Post a Comment