Jawapan Huzur (atba) kepada Isu-Isu Harian – Bahagian 30
AlHakam
Jawapan
Huzur (atba) kepada Isu-Isu Harian – Bahagian 30: Fiqh Hanafi, mengahwini orang
bukan Islam, Al-Quran dalam 30 bahagian, maksud uzun dan imam perempuan
11
March 2022
Diterjemahkan
oleh Musa Bin Masran
Kemas
Kini Terakhir pada 16 March 2022
Panduan
berkenaan isu-isu asas Islam – yang Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba)
telah berikan dalam pelbagai kesempatan dalam surat-menyurat bertulisnya dan
semasa program MTA – sedang diterbitkan secara rasmi di bawah untuk manfaat
semua
Fiqh
Hanafi
Seorang
Ahmadi Arab menghantar kenyataan Hazrat Masihi Mau’ud (as) mengenai fiqh
Hanafi kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) dan
berkata tentang dirinya, “Saya tidak terlalu mementingkan fiqh Hanafi kerana
saya juga menentang qiyas [potongan analogi].” Dia juga bertanya sama ada dia
boleh mengikuti fiqh Zahiri kerana ia telah menghasilkan teori yang menarik
tentang mengikut perintah [zahir] yang jelas dalam Al-Quran dan Hadis. Huzur-e-Anwar
(atba), semasa menjawab soalan ini dalam suratnya bertarikh 21 Disember
2020, memberikan arahan berikut:
“Dalam
pernyataannya, yang telah kamu sebutkan dalam surat kamu, Hazrat Masihi Mau’ud (as)
telah menyangkal pandangan dua golongan pada zamannya yang kedua-duanya telah
berpaling pada keterlaluan yang bertentangan mengenai Al-Qur’an dan Hadis. Oleh
itu, beliau (as) menjelaskan kedudukan sebenar Al-Qur’an dan Hadis serta
menasihati Jamaatnya untuk mengutamakan hadith daripada fiqh buatan manusia
selagi ia tidak bercanggah dengan Al-Qur’an dan sunnah, tidak kira betapa
rendahnya gred mereka. Lebih-lebih lagi, beliau (as) bersabda bahawa fiqh harus
berdasarkan Al-Qur’an, sunnah Rasul dan hadis Nabi. Dan jika seseorang tidak
dapat mencari penyelesaian kepada sesuatu perkara dari tiga sumber ini, maka
hendaklah dia mengikut mazhab Hanafi. Lebih-lebih lagi, jika, kerana
perkembangan moden, fiqh mazhab Hanafi tidak dapat memberikan panduan yang
betul, para ulama Masyarakat harus menentukan masalah tersebut mengikut alasan
yang diberikan Tuhan [ijtihad] mereka. Oleh itu, Hazrat Masihi Mau’ud (as) Yang
Dijanjikan bersabda:
‘Adalah
menjadi kewajipan kepada Jamaatku untuk mengikuti mana-mana hadith yang tidak
bertentangan dan bercanggah dengan Al-Qur’an dan sunnah, tanpa mengira
kesahihannya dan mengutamakan ia daripada fiqh buatan manusia. Dan jika mereka
tidak dapat mencari [penghuraian] sesuatu perkara dari hadith, sunnah atau dari
Al-Qur’an, dalam keadaan seperti itu, mereka hendaklah mengikut mazhab Hanafi,
kerana mazhab ini merupakan majoriti [di kalangan umat Islam.] dan ini adalah
petunjuk kehendak Tuhan. Jika, kerana perkembangan moden, fiqh mazhab Hanafi
tidak dapat memberikan pertimbangan yang mencukupi, para ulama Masyarakat harus
menentukan masalah tersebut mengikut alasan yang diberikan Tuhan mereka. Namun,
pada masa yang sama, mereka mesti berhati-hati, supaya mereka tidak mencela
hadith seperti Maulavi ‘Abdullah Chakrhalavi secara tidak adil. Namun begitu,
mereka harus menolak mana-mana hadith yang bertentangan dengan Al-Quran dan
sunnah.’ (Review Bar Mubahathah Batalavi Wa Chakrhalavi, Ruhani Khazain, Vol.
19, hlm. 212)
Dengan
rahmat Allah Ta'ala, Jamaat-e-Ahmadiyah berkomitmen penuh kepada nasihat Hazrat
Masihi Mau'ud (as) ini dan setiap kali ijtihad diperlukan dalam suatu masalah,
para ulama Jamaat, di bawah naungan Khilafat-e-Ahmadiyah, bermusyawarah secara
menyeluruh isu tersebut dengan menggunakan kaedah ijtihad.
Tidak
wajar bagi seorang Ahmadi membenci qiyas dan, atas dasar itu, menganggap fiqh
Hanafi sebagai sesat. Tidak diharamkan ulama dan mujtahidin mengamalkan kaedah
qiyas dengan tetap dalam batas-batas yang dibenarkan, apabila menyimpulkan
daripada Al-Qur’an, sunnah dan hadis, kerana terdapat banyak hujah yang memihak
kepada qiyas dalam Al-Qur’an dan petunjuk. daripada Nabi (saw). Lebih-lebih
lagi, Khulafa yang Dibimbing Benar juga menggunakan qiyas semasa zaman
keberkatan mereka dan menyelesaikan banyak isu yang baru timbul dengan membuat
kesimpulan daripada kejadian dari kehidupan Nabi (saw).
Tambahan
pula, Hazrat Masih Mau’ud (as) tidak menyukai orang yang mengejek Hazrat Imam
Abu Hanifa (rh) dengan memanggilnya ahl ar-ra’y kerana qiyasnya. Oleh
itu, Hazrat Masih Mau'ud (as) pernah berucap kepada Maulvi Muhammad Husain
Batalvi yang telah melakukan kesalahan yang sama dan, sambil menerangkan status
Hazrat Imam Abu Hanifa (rh), berkata:
‘Wahai
Hazrat Maulvi Sahib! Tolong jangan marah. Seandainya kamu mempunyai pendapat
yang baik sedikit pun tentang Abu Hanifa (rh), Imam agung, maka kamu
tidak akan menggunakan kata-kata yang mengejek dan menghina. Kamu jahil tentang
status Imam yang dihormati. Dia adalah lautan yang besar dan semua yang lain
adalah muara dan cabangnya. Untuk memanggilnya ahl ar-ra’y adalah pengkhianatan
yang berat! Imam besar, Hazrat Abu Hanifa (rh), di samping terkemuka
dalam ilmu-ilmu yang berkaitan dengan warisan Nabi, juga mempunyai kepakaran
yang hebat dalam menyimpulkan penyelesaian kepada isu-isu dari Al-Qur’an.
Semoga Allah SWT merahmati Hazrat Mujaddid-e-Alf-e-Thani yang telah menyatakan
dalam Maktubnya pada halaman 307 bahawa Imam-e-Azam mempunyai hubungan rohani
dengan Al-Masihi yang akan datang mengenai kesimpulan penyelesaian kepada
isu-isu daripada Al-Qur’an.’ (Al-Haqq Mubahatha Ludhiana, Ruhani Khazain, Jilid
4, hlm. 101)
Setakat
fiqh Zahiri, adalah penting untuk diperhatikan dalam hal ini bahawa banyak
perintah Al-Qur’an dan hadis Nabi adalah sedemikian rupa sehingga jika ia hanya
diikuti secara literal maka seseorang tidak akan dapat mencapai roh dan kebijaksanaan
mereka. Oleh itu, adalah menjadi kewajipan setiap Ahmadi untuk menggunakan
kaedah yang telah ditunjukkan oleh pencinta Nabi (saw), yang muncul
sesuai dengan nubuatannya sebagai Hazrat Masihi Mau’ud (as) dan Pengadilan yang
Adil [Hakam 'Adl] zaman sekarang. [Hazrat Masihi Mau'ud (as) menjelaskannya]
sesuai dengan petunjuk yang dia terima dari Allah Ta'ala, yang telah disebutkan
di atas dengan kata-katanya sendiri."
Berkahwin
dengan orang bukan Islam
Seseorang
meminta bimbingan daripada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba)
mengenai fatwa, yang dikeluarkan oleh seorang pegawai wanita Universiti
Al-Azhar menurutnya "tidak ada perintah undang-undang yang jelas dalam
Al-Qur’an yang melarang seorang wanita Islam berkahwin dengan seorang lelaki bukan
Islam.”. Huzur-e-Anwar (atba), dalam suratnya bertarikh 21 Disember
2020, memberikan jawapan berikut kepada soalan ini:
“Selain
Al-Qur’an, ajaran Islam adalah berdasarkan sunnah Nabi Muhammad (saw), Pendiri
Islam yang Suci, dan hadis-hadisnya yang selaras dengan Al-Qur’an dan sunnah.
Oleh itu, di mana pada satu sisi Allah Taala telah mengarahkan umat Islam untuk
mengikuti perintah Al-Qur’an, Dia juga telah berfirman:
قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ
اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكَ وَالرَّسُولَ
فَإِنْ تَوَلَّوْا فَإِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْكَافِرِينَ
Katakanlah,
‘Jika kamu mencintai Allah, ikutilah aku, niscaya Allah mengasihi kamu dan
mengampuni kesalahan-kesalahanmu. Dan Allah Maha Pengampun lagi Maha
Penyayang.’ Katakanlah, ‘Taatilah Allah dan Rasul-Nya;’ tetapi jika mereka
berpaling, maka (ingatlah) Allah tidak mengasihi orang-orang kafir. (Surah
Aal-e-Imran, Bab.4: Ayat.32-33)
Demikian
pula, Dia memerintahkan:
وَمَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ
فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۖ إِهِنَّ اللَّهَ
ۖ إِنَّ اللَّهَ
Dan
apa yang diberikan Rasul kepadamu, terimalah; dan apa yang dilarangnya bagimu,
maka tinggalkanlah. Dan bertakwalah kepada Allah; sesungguhnya Allah amat keras
siksa-Nya. (Surah Al-Hashr, Bab.59: Ayat.8)
Mengetahui
prinsip-prinsip asas ini, apabila kita mempertimbangkan isu seorang wanita
Islam mengahwini seorang lelaki bukan Islam, kita dapati perintah yang jelas
dalam Al-Qur’an yang melarang wanita Islam daripada berkahwin dengan musyrikin,
orang kafir atau Ahli Kitab. Oleh itu, Allah Ta'ala memerintahkan dalam ayat
222 Surah Al-Baqarah supaya tidak mengawinkan wanita-wanita yang beriman dengan
musyrikin sehingga mereka beriman. Lebih-lebih lagi, dalam ayat 6 Surah Al-Ma'idah,
di mana telah dihalalkan bagi orang Islam memakan makanan Ahli Kitab, lelaki
Islam telah dibenarkan mengahwini wanita Ahli Kitab, tidak disebutkan telah
dijadikan daripada wanita Islam [yang dibenarkan] berkahwin dengan lelaki dari
kalangan Ahli Kitab. Oleh itu, larangannya telah ditetapkan. Tambahan pula,
dalam ayat 11 Surah Al-Mumtahanah, telah ditetapkan larangan mengahwinkan
wanita Islam dengan orang kafir kerana orang Islam telah diperintahkan supaya
tidak menghantar pelarian wanita Islam kembali kepada orang kafir kerana telah
diharamkan bagi orang kafir dan orang-orang kafir. Orang kafir diharamkan bagi
mereka.
Selain
daripada perintah Al-Qur’an ini, sunnah Nabi (saw) dan arahannya juga
tidak memberikan sebarang bukti bahawa Nabi (saw) pernah mengahwinkan mana-mana
kerabatnya dengan seorang bukan Islam atau sahabat baginda, selepas turunnya
perintah Al-Qur’an yang disebutkan di atas, mengahwinkan mana-mana gadis mereka
dengan seorang bukan Islam atas kerelaan mereka sendiri atau atas arahan Nabi (saw).
Sebaliknya, Nabi (saw) secara umumnya menasihati para sahabat bahawa
apabila seseorang, yang agama dan akhlaknya diredai, meminta seorang wanita
Islam yang berada di bawah jagaan mereka, mereka harus mengahwinkannya
dengannya, walaupun dia telah sedikit kecacatan. Baginda Rasulullah (saw)
mengulangi frasa ini (‘agama dan watak’) tiga kali. (Sunan al-Tirmidzi, Kitab
an-nikah)
Hazrat
Masihi Mau’ud (as), sebagai Hakam ‘Adl di zaman ini dan penyembah yang paling
bersemangat kepada Guru dan Pembimbingnya, Nabi Muhammad (saw), Yang
Terpilih, menasihati para pengikutnya sesuai dengan ajaran Islam ini dan bersabda:
‘Tidak
ada salahnya menerima perkahwinan anak perempuan bukan Ahmadi kerana boleh juga
mengahwini wanita dari kalangan Ahli Kitab. Sebaliknya, ada faedahnya berbuat
demikian kerana orang tambahan akan mendapat bimbingan. Kamu tidak boleh
memberikan anak perempuan kamu sendiri untuk berkahwin dengan bukan Ahmadi.
Jika kamu ditawarkan untuk berkahwin, kamu boleh menerimanya dengan segala
cara. Tiada salahnya menerima tetapi adalah berdosa untuk memberi.’ (Malfuzat,
Jilid 5, ms 525, 2003)
Bersesuaian
dengan perintah Al-Qur’an yang jelas yang disebutkan dalam Surah Al-Ma'idah
bahawa Huzur (as) telah mengisytiharkan berdosa untuk mengahwinkan anak
perempuan seseorang dengan bukan Ahmadi kerana dalam ayat ini telah disebutkan
bahawa dibolehkan bagi lelaki Islam. mengahwini wanita-wanita Ahli Kitab,
tetapi tidak disebutkan tentang mengawinkan wanita-wanita Islam dengan lelaki
dari kalangan Ahli Kitab.”
Al-Quran
dalam 30 bahagian
Seseorang
bertanya kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba)
tentang hikmah Ilahi di sebalik pembahagian Al-Quran kepada 30 bahagian. Huzur-e-Anwar
atba, dalam suratnya bertarikh 10 Januari 2021, memberikan jawapan
berikut kepada soalan ini:
“Allah
Ta’ala menurunkan Al-Qur’an dalam bentuk ayat-ayat dan surah-surah dan Nabi (saw)
menetapkan susunan mereka sekarang juga menurut petunjuk yang diberikan
kepadanya oleh Tuhan Yang Maha Esa. Mengenai pembahagian Al-Qur’an kepada
beberapa peringkat [manazil], bahagian-bahagian dan ruku‘aat, kemudian orang
melakukannya pada masa yang berbeza untuk kemudahan membaca. Itulah sebabnya
tidak terdapat pembahagian seperti itu dalam manuskrip lama Al-Qur’an.
Disebutkan
dalam hadits bahawa ada beberapa sahabat yang hanya menjaga diri mereka
melakukan ibadah yang melampaui batas daripada menunaikan tanggungjawab
domestik mereka. Setelah diberitahu tentang mereka, Nabi (saw)
menasihati mereka. Salah satu arahannya juga termasuk keperluan bilangan hari
minimum untuk menghabiskan satu bacaan Al-Qur’an.
Oleh
itu, telah direkodkan tentang Hazrat Abdullah bin Amr bin al-Aas (ra)
bahawa Nabi (saw) menyuruhnya untuk menghabiskan satu bacaan Al-Qur’an
dalam sekurang-kurangnya sebulan. Dia menjawab, ‘Wahai Rasulullah! Saya mampu
melakukan lebih dari ini', lalu beliau (saw) bersabda, 'Bacalah dalam dua puluh
hari.' Beliau menjawab, 'Saya mampu melakukan lebih dari ini', lalu beliau (saw)
bersabda, 'Bacalah dalam sepuluh hari.' Beliau menjawab, 'Saya mampu melakukan
lebih daripada ini,' lalu beliau (saw) bersabda, 'Kemudian, bacalah dalam
sekurang-kurangnya seminggu dan jangan terlalu membebankan diri kamu melebihi
ini kerana isteri kamu juga mempunyai hak ke atas kamu, pengunjung kamu
mempunyai hak ke atas kamu dan badan kamu mempunyai hak ke atas kamu.' (Sahih
Muslim, Kitab as-siyam)
Ada
yang percaya bahawa, berdasarkan arahan Nabi (saw) ini, orang
kemudiannya membahagikan Al-Quran kepada tiga puluh bahagian dan tujuh manazil
untuk kemudahan mereka supaya mudah bagi orang yang ingin menyempurnakan bacaan
Al-Qur’an paling lama dalam sebulan atau orang yang ingin berbuat demikian
dalam sekurang-kurangnya tujuh hari.
Ada
yang berpendapat bahawa Al-Qur’an dibahagikan kepada manazil dan bahagian pada
Zaman Pertengahan untuk kemudahan pelajar dan guru, mengajar Al-Qur’an kepada
kanak-kanak. Dan pembahagian ini tidak berdasarkan mana-mana tema atau topik
tertentu tetapi hanya jilid Al-Qur’an.
Mengenai
pembahagian Al-Qur’an kepada ruku‘aat, dikatakan bahawa kerja ini berlaku pada
zaman Hajjaj bin Yusuf dan mengikut beberapa tradisi pembahagian ini dilakukan
oleh Hazrat Uthman (ra). Selain itu, [dikatakan] pembahagian ruku‘at ini
dilakukan untuk memudahkan bacaan pelbagai bahagian Al-Qur’an dalam rakaat
solat.
Walau
apa pun, adalah fakta yang kukuh bahawa pembahagian Al-Qur’an ini bukan dari
Allah Taala dan tidak juga dilakukan oleh Nabi (saw). Sebaliknya ia dari zaman
kemudian. Itulah sebabnya terdapat perbezaan dalam pembahagian beberapa
bahagian dalam naskhah Al-Qur’an yang diterbitkan di pelbagai bahagian dunia
Arab dan bukan Arab. Walau bagaimanapun, tidak ada ruang untuk bayangan
keraguan bahawa pembahagian ini tidak membuat apa-apa perbezaan dalam memahami
Al-Qur’an dan juga tidak menjejaskan kesahihan dan kebenarannya.”
Maksud uzun
Seseorang
meminta bimbingan daripada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba),
menulis bahawa perkataan uzun [telinga] yang digunakan dalam salah satu ayat
Surah Al-Haqqah [Bab.69: Ayat.13] merujuk kepada alat rakaman, kerana telinga
tidak merakam atau mengekalkan apa-apa, sebaliknya hati atau otak yang berbuat
demikian. Huzur-e-Anwar (atba), dalam suratnya bertarikh 21 Disember
2020, memberikan panduan berikut mengenai perkara ini:
“Hazrat
Musleh-e-Maud (ra) telah menterjemah ayat Surah Al-Haqqah ini dalam
Tafsir-e-Saghir [ke dalam bahasa Urdu] seperti berikut:
‘Supaya
Kami jadikan (kejadian) ini sebagai tanda bagi kamu, dan supaya telinga yang
mendengar dapat mendengarnya (dan hati dapat menahannya).’
Dalam
terjemahan tafsirnya, Hazrat Musleh-e-Maud (ra) telah menerangkan dengan
jelas bahawa fungsi telinga hanya untuk mendengar dan fungsi mengingat atau
menyimpan dilakukan oleh hati atau otak. Semasa mentafsir Surah Al-Baqarah dan
menerangkan fungsi telinga dan mata, Huzur (ra) telah menyatakan satu
perkara yang sangat halus dan indah. Dia menulis:
“Apabila
kita mendengar suara, ia bermakna bunyi ini telah bergerak dari luar, kerana
gegendang telinga secara semula jadi dibuat sedemikian rupa sehingga apabila
tekanan udara menolak pada gegendang telinga, ia mewujudkan pergerakan; getaran
dihasilkan dan getaran ini bergerak ke otak dan otak menukarkannya kepada
perkataan. Getaran inilah yang juga jatuh ke injap [termionik] radio [penerima]
dan radio menukarnya kepada perkataan. Dalam komposisi tubuh manusia, telinga
berfungsi sebagai radio dan saraf sebagai injap. Impuls yang bergerak ke otak
melaluinya ditukar menjadi suara yang boleh didengari di sana. […] Dan apa yang
kamu lihat juga adalah impulse yang mata bertukar menjadi imej. Apa yang
kamu lihat terpaku di hadapan kamu bukanlah imej itu. Sebaliknya, ia adalah
ciri yang kemudiannya pergi ke otak melalui mata dan ia mengubahnya menjadi
imej. Oleh itu, pada masa kini [1960-an], kita juga melihat bahawa imej juga
telah mula dihantar melalui radio. (Tafsir-e-Kabir, Jilid II, hlm. 403)
Oleh
itu, berdasarkan ulasan indah Hazrat Musleh-e-Maud (ra) ini, pada
pendapat saya, mengingati Tanda penting seperti yang disebutkan dalam ayat
Surah Al-Haqqah di atas telah dikaitkan dengan telinga kerana melalui telinga
itu. suara itu sampai ke hati dan otak di mana ia dikekalkan. Selain itu,
mengambil perkataan 'telinga' [uzun], yang disebut dalam ayat Al-Quran ini bermaksud
'alat rakaman' adalah pandangan dan tafsiran peribadi anda, yang baik selagi
tidak bercanggah dengan Al-Quran, sunnah. dan hadis.”
Imam
perempuan
Seorang
wanita menulis surat kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba)
dan bertanya sama ada seorang wanita dibenarkan mengimami lelaki dalam solat di
rumah jika dia seorang sahaja yang mampu melakukannya dan jika tidak, mengapa? Huzur-e-Anwar
(atba,) dalam suratnya bertarikh 16 Januari 2021, memberikan jawapan
berikut kepada soalan ini:
“Keutamaan
ajaran Islam ialah di dalamnya hak dan tanggungjawab lelaki dan wanita
ditentukan secara berasingan mengikut fitrah mereka. Oleh itu, hanya lelaki
sahaja yang diwajibkan untuk mengerjakan solat berjamaah dan wanita telah
dikecualikan daripadanya. Mereka melakukan solat secara berjamaah mempunyai
status ibadah yang melampaui batas. Oleh itu, di hadapan lelaki, seorang wanita
tidak boleh menjadi imam mereka dan mengimami mereka dalam solat berjemaah.
Baik
Nabi (saw) mahupun mana-mana penggantinya selepas baginda tidak pernah
mengangkat seorang wanita untuk jawatan imam lelaki.
Kadang-kadang,
apabila Hazrat Masih Mau’ud, (as) yang merupakan Hakam ‘Adl zaman ini,
biasa menunaikan solat di rumah kerana sakit, beliau (as) sendiri yang
mengimami solat. Memandangkan berdiri akan menyebabkan Huzur (as) menjadi
goyah, beliau (as) pernah mempunyai Hazrat Amma Jan (ra) [isterinya]
berdiri di sebelahnya dan bukannya beliau (as) berdiri di belakangnya.
Oleh
itu, jika ada lelaki dan perempuan di suatu tempat, maka imam solat adalah
seorang lelaki, kerana lelaki yang berkuasa untuk mengerjakan solat, dan
solatnya sendiri menjadi sah, solat orang lain juga akan. sah di bawah
pimpinannya.”
(Disusun
oleh Zaheer Ahmad Khan, Ketua Jabatan Rekod, Private Sekretariat, London.
Diterjemah oleh Al Hakam)
Comments
Post a Comment