Jawapan Huzur (atba) kepada Isu-Isu Harian – Bahagian 30

 AlHakam

Jawapan Huzur (atba) kepada Isu-Isu Harian – Bahagian 30: Fiqh Hanafi, mengahwini orang bukan Islam, Al-Quran dalam 30 bahagian, maksud uzun dan imam perempuan

11 March 2022

Diterjemahkan oleh Musa Bin Masran

Kemas Kini Terakhir pada 16 March 2022

Panduan berkenaan isu-isu asas Islam – yang Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) telah berikan dalam pelbagai kesempatan dalam surat-menyurat bertulisnya dan semasa program MTA – sedang diterbitkan secara rasmi di bawah untuk manfaat semua

Fiqh Hanafi

Seorang Ahmadi Arab menghantar kenyataan Hazrat Masihi Mau’ud (as) mengenai fiqh Hanafi kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) dan berkata tentang dirinya, “Saya tidak terlalu mementingkan fiqh Hanafi kerana saya juga menentang qiyas [potongan analogi].” Dia juga bertanya sama ada dia boleh mengikuti fiqh Zahiri kerana ia telah menghasilkan teori yang menarik tentang mengikut perintah [zahir] yang jelas dalam Al-Quran dan Hadis. Huzur-e-Anwar (atba), semasa menjawab soalan ini dalam suratnya bertarikh 21 Disember 2020, memberikan arahan berikut:

“Dalam pernyataannya, yang telah kamu sebutkan dalam surat kamu, Hazrat Masihi Mau’ud (as) telah menyangkal pandangan dua golongan pada zamannya yang kedua-duanya telah berpaling pada keterlaluan yang bertentangan mengenai Al-Qur’an dan Hadis. Oleh itu, beliau (as) menjelaskan kedudukan sebenar Al-Qur’an dan Hadis serta menasihati Jamaatnya untuk mengutamakan hadith daripada fiqh buatan manusia selagi ia tidak bercanggah dengan Al-Qur’an dan sunnah, tidak kira betapa rendahnya gred mereka. Lebih-lebih lagi, beliau (as) bersabda bahawa fiqh harus berdasarkan Al-Qur’an, sunnah Rasul dan hadis Nabi. Dan jika seseorang tidak dapat mencari penyelesaian kepada sesuatu perkara dari tiga sumber ini, maka hendaklah dia mengikut mazhab Hanafi. Lebih-lebih lagi, jika, kerana perkembangan moden, fiqh mazhab Hanafi tidak dapat memberikan panduan yang betul, para ulama Masyarakat harus menentukan masalah tersebut mengikut alasan yang diberikan Tuhan [ijtihad] mereka. Oleh itu, Hazrat Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan bersabda:

‘Adalah menjadi kewajipan kepada Jamaatku untuk mengikuti mana-mana hadith yang tidak bertentangan dan bercanggah dengan Al-Qur’an dan sunnah, tanpa mengira kesahihannya dan mengutamakan ia daripada fiqh buatan manusia. Dan jika mereka tidak dapat mencari [penghuraian] sesuatu perkara dari hadith, sunnah atau dari Al-Qur’an, dalam keadaan seperti itu, mereka hendaklah mengikut mazhab Hanafi, kerana mazhab ini merupakan majoriti [di kalangan umat Islam.] dan ini adalah petunjuk kehendak Tuhan. Jika, kerana perkembangan moden, fiqh mazhab Hanafi tidak dapat memberikan pertimbangan yang mencukupi, para ulama Masyarakat harus menentukan masalah tersebut mengikut alasan yang diberikan Tuhan mereka. Namun, pada masa yang sama, mereka mesti berhati-hati, supaya mereka tidak mencela hadith seperti Maulavi ‘Abdullah Chakrhalavi secara tidak adil. Namun begitu, mereka harus menolak mana-mana hadith yang bertentangan dengan Al-Quran dan sunnah.’ (Review Bar Mubahathah Batalavi Wa Chakrhalavi, Ruhani Khazain, Vol. 19, hlm. 212)

Dengan rahmat Allah Ta'ala, Jamaat-e-Ahmadiyah berkomitmen penuh kepada nasihat Hazrat Masihi Mau'ud (as) ini dan setiap kali ijtihad diperlukan dalam suatu masalah, para ulama Jamaat, di bawah naungan Khilafat-e-Ahmadiyah, bermusyawarah secara menyeluruh isu tersebut dengan menggunakan kaedah ijtihad.

Tidak wajar bagi seorang Ahmadi membenci qiyas dan, atas dasar itu, menganggap fiqh Hanafi sebagai sesat. Tidak diharamkan ulama dan mujtahidin mengamalkan kaedah qiyas dengan tetap dalam batas-batas yang dibenarkan, apabila menyimpulkan daripada Al-Qur’an, sunnah dan hadis, kerana terdapat banyak hujah yang memihak kepada qiyas dalam Al-Qur’an dan petunjuk. daripada Nabi (saw). Lebih-lebih lagi, Khulafa yang Dibimbing Benar juga menggunakan qiyas semasa zaman keberkatan mereka dan menyelesaikan banyak isu yang baru timbul dengan membuat kesimpulan daripada kejadian dari kehidupan Nabi (saw).

Tambahan pula, Hazrat Masih Mau’ud (as) tidak menyukai orang yang mengejek Hazrat Imam Abu Hanifa (rh) dengan memanggilnya ahl ar-ra’y kerana qiyasnya. Oleh itu, Hazrat Masih Mau'ud (as) pernah berucap kepada Maulvi Muhammad Husain Batalvi yang telah melakukan kesalahan yang sama dan, sambil menerangkan status Hazrat Imam Abu Hanifa (rh), berkata:

‘Wahai Hazrat Maulvi Sahib! Tolong jangan marah. Seandainya kamu mempunyai pendapat yang baik sedikit pun tentang Abu Hanifa (rh), Imam agung, maka kamu tidak akan menggunakan kata-kata yang mengejek dan menghina. Kamu jahil tentang status Imam yang dihormati. Dia adalah lautan yang besar dan semua yang lain adalah muara dan cabangnya. Untuk memanggilnya ahl ar-ra’y adalah pengkhianatan yang berat! Imam besar, Hazrat Abu Hanifa (rh), di samping terkemuka dalam ilmu-ilmu yang berkaitan dengan warisan Nabi, juga mempunyai kepakaran yang hebat dalam menyimpulkan penyelesaian kepada isu-isu dari Al-Qur’an. Semoga Allah SWT merahmati Hazrat Mujaddid-e-Alf-e-Thani yang telah menyatakan dalam Maktubnya pada halaman 307 bahawa Imam-e-Azam mempunyai hubungan rohani dengan Al-Masihi yang akan datang mengenai kesimpulan penyelesaian kepada isu-isu daripada Al-Qur’an.’ (Al-Haqq Mubahatha Ludhiana, Ruhani Khazain, Jilid 4, hlm. 101)

Setakat fiqh Zahiri, adalah penting untuk diperhatikan dalam hal ini bahawa banyak perintah Al-Qur’an dan hadis Nabi adalah sedemikian rupa sehingga jika ia hanya diikuti secara literal maka seseorang tidak akan dapat mencapai roh dan kebijaksanaan mereka. Oleh itu, adalah menjadi kewajipan setiap Ahmadi untuk menggunakan kaedah yang telah ditunjukkan oleh pencinta Nabi (saw), yang muncul sesuai dengan nubuatannya sebagai Hazrat Masihi Mau’ud (as) dan Pengadilan yang Adil [Hakam 'Adl] zaman sekarang. [Hazrat Masihi Mau'ud (as) menjelaskannya] sesuai dengan petunjuk yang dia terima dari Allah Ta'ala, yang telah disebutkan di atas dengan kata-katanya sendiri."

Berkahwin dengan orang bukan Islam

Seseorang meminta bimbingan daripada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) mengenai fatwa, yang dikeluarkan oleh seorang pegawai wanita Universiti Al-Azhar menurutnya "tidak ada perintah undang-undang yang jelas dalam Al-Qur’an yang melarang seorang wanita Islam berkahwin dengan seorang lelaki bukan Islam.”. Huzur-e-Anwar (atba), dalam suratnya bertarikh 21 Disember 2020, memberikan jawapan berikut kepada soalan ini:

“Selain Al-Qur’an, ajaran Islam adalah berdasarkan sunnah Nabi Muhammad (saw), Pendiri Islam yang Suci, dan hadis-hadisnya yang selaras dengan Al-Qur’an dan sunnah. Oleh itu, di mana pada satu sisi Allah Taala telah mengarahkan umat Islam untuk mengikuti perintah Al-Qur’an, Dia juga telah berfirman:

قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكَ وَالرَّسُولَ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَإِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْكَافِرِينَ

Katakanlah, ‘Jika kamu mencintai Allah, ikutilah aku, niscaya Allah mengasihi kamu dan mengampuni kesalahan-kesalahanmu. Dan Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.’ Katakanlah, ‘Taatilah Allah dan Rasul-Nya;’ tetapi jika mereka berpaling, maka (ingatlah) Allah tidak mengasihi orang-orang kafir. (Surah Aal-e-Imran, Bab.4: Ayat.32-33)

Demikian pula, Dia memerintahkan:

وَمَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۖ إِهِنَّ اللَّهَ ۖ إِنَّ اللَّهَ

Dan apa yang diberikan Rasul kepadamu, terimalah; dan apa yang dilarangnya bagimu, maka tinggalkanlah. Dan bertakwalah kepada Allah; sesungguhnya Allah amat keras siksa-Nya. (Surah Al-Hashr, Bab.59: Ayat.8)

Mengetahui prinsip-prinsip asas ini, apabila kita mempertimbangkan isu seorang wanita Islam mengahwini seorang lelaki bukan Islam, kita dapati perintah yang jelas dalam Al-Qur’an yang melarang wanita Islam daripada berkahwin dengan musyrikin, orang kafir atau Ahli Kitab. Oleh itu, Allah Ta'ala memerintahkan dalam ayat 222 Surah Al-Baqarah supaya tidak mengawinkan wanita-wanita yang beriman dengan musyrikin sehingga mereka beriman. Lebih-lebih lagi, dalam ayat 6 Surah Al-Ma'idah, di mana telah dihalalkan bagi orang Islam memakan makanan Ahli Kitab, lelaki Islam telah dibenarkan mengahwini wanita Ahli Kitab, tidak disebutkan telah dijadikan daripada wanita Islam [yang dibenarkan] berkahwin dengan lelaki dari kalangan Ahli Kitab. Oleh itu, larangannya telah ditetapkan. Tambahan pula, dalam ayat 11 Surah Al-Mumtahanah, telah ditetapkan larangan mengahwinkan wanita Islam dengan orang kafir kerana orang Islam telah diperintahkan supaya tidak menghantar pelarian wanita Islam kembali kepada orang kafir kerana telah diharamkan bagi orang kafir dan orang-orang kafir. Orang kafir diharamkan bagi mereka.

Selain daripada perintah Al-Qur’an ini, sunnah Nabi (saw) dan arahannya juga tidak memberikan sebarang bukti bahawa Nabi (saw) pernah mengahwinkan mana-mana kerabatnya dengan seorang bukan Islam atau sahabat baginda, selepas turunnya perintah Al-Qur’an yang disebutkan di atas, mengahwinkan mana-mana gadis mereka dengan seorang bukan Islam atas kerelaan mereka sendiri atau atas arahan Nabi (saw). Sebaliknya, Nabi (saw) secara umumnya menasihati para sahabat bahawa apabila seseorang, yang agama dan akhlaknya diredai, meminta seorang wanita Islam yang berada di bawah jagaan mereka, mereka harus mengahwinkannya dengannya, walaupun dia telah sedikit kecacatan. Baginda Rasulullah (saw) mengulangi frasa ini (‘agama dan watak’) tiga kali. (Sunan al-Tirmidzi, Kitab an-nikah)

Hazrat Masihi Mau’ud (as), sebagai Hakam ‘Adl di zaman ini dan penyembah yang paling bersemangat kepada Guru dan Pembimbingnya, Nabi Muhammad (saw), Yang Terpilih, menasihati para pengikutnya sesuai dengan ajaran Islam ini dan bersabda:

‘Tidak ada salahnya menerima perkahwinan anak perempuan bukan Ahmadi kerana boleh juga mengahwini wanita dari kalangan Ahli Kitab. Sebaliknya, ada faedahnya berbuat demikian kerana orang tambahan akan mendapat bimbingan. Kamu tidak boleh memberikan anak perempuan kamu sendiri untuk berkahwin dengan bukan Ahmadi. Jika kamu ditawarkan untuk berkahwin, kamu boleh menerimanya dengan segala cara. Tiada salahnya menerima tetapi adalah berdosa untuk memberi.’ (Malfuzat, Jilid 5, ms 525, 2003)

Bersesuaian dengan perintah Al-Qur’an yang jelas yang disebutkan dalam Surah Al-Ma'idah bahawa Huzur (as) telah mengisytiharkan berdosa untuk mengahwinkan anak perempuan seseorang dengan bukan Ahmadi kerana dalam ayat ini telah disebutkan bahawa dibolehkan bagi lelaki Islam. mengahwini wanita-wanita Ahli Kitab, tetapi tidak disebutkan tentang mengawinkan wanita-wanita Islam dengan lelaki dari kalangan Ahli Kitab.”

Al-Quran dalam 30 bahagian

Seseorang bertanya kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) tentang hikmah Ilahi di sebalik pembahagian Al-Quran kepada 30 bahagian. Huzur-e-Anwar atba, dalam suratnya bertarikh 10 Januari 2021, memberikan jawapan berikut kepada soalan ini:

“Allah Ta’ala menurunkan Al-Qur’an dalam bentuk ayat-ayat dan surah-surah dan Nabi (saw) menetapkan susunan mereka sekarang juga menurut petunjuk yang diberikan kepadanya oleh Tuhan Yang Maha Esa. Mengenai pembahagian Al-Qur’an kepada beberapa peringkat [manazil], bahagian-bahagian dan ruku‘aat, kemudian orang melakukannya pada masa yang berbeza untuk kemudahan membaca. Itulah sebabnya tidak terdapat pembahagian seperti itu dalam manuskrip lama Al-Qur’an.

Disebutkan dalam hadits bahawa ada beberapa sahabat yang hanya menjaga diri mereka melakukan ibadah yang melampaui batas daripada menunaikan tanggungjawab domestik mereka. Setelah diberitahu tentang mereka, Nabi (saw) menasihati mereka. Salah satu arahannya juga termasuk keperluan bilangan hari minimum untuk menghabiskan satu bacaan Al-Qur’an.

Oleh itu, telah direkodkan tentang Hazrat Abdullah bin Amr bin al-Aas (ra) bahawa Nabi (saw) menyuruhnya untuk menghabiskan satu bacaan Al-Qur’an dalam sekurang-kurangnya sebulan. Dia menjawab, ‘Wahai Rasulullah! Saya mampu melakukan lebih dari ini', lalu beliau (saw) bersabda, 'Bacalah dalam dua puluh hari.' Beliau menjawab, 'Saya mampu melakukan lebih dari ini', lalu beliau (saw) bersabda, 'Bacalah dalam sepuluh hari.' Beliau menjawab, 'Saya mampu melakukan lebih daripada ini,' lalu beliau (saw) bersabda, 'Kemudian, bacalah dalam sekurang-kurangnya seminggu dan jangan terlalu membebankan diri kamu melebihi ini kerana isteri kamu juga mempunyai hak ke atas kamu, pengunjung kamu mempunyai hak ke atas kamu dan badan kamu mempunyai hak ke atas kamu.' (Sahih Muslim, Kitab as-siyam)

Ada yang percaya bahawa, berdasarkan arahan Nabi (saw) ini, orang kemudiannya membahagikan Al-Quran kepada tiga puluh bahagian dan tujuh manazil untuk kemudahan mereka supaya mudah bagi orang yang ingin menyempurnakan bacaan Al-Qur’an paling lama dalam sebulan atau orang yang ingin berbuat demikian dalam sekurang-kurangnya tujuh hari.

Ada yang berpendapat bahawa Al-Qur’an dibahagikan kepada manazil dan bahagian pada Zaman Pertengahan untuk kemudahan pelajar dan guru, mengajar Al-Qur’an kepada kanak-kanak. Dan pembahagian ini tidak berdasarkan mana-mana tema atau topik tertentu tetapi hanya jilid Al-Qur’an.

Mengenai pembahagian Al-Qur’an kepada ruku‘aat, dikatakan bahawa kerja ini berlaku pada zaman Hajjaj bin Yusuf dan mengikut beberapa tradisi pembahagian ini dilakukan oleh Hazrat Uthman (ra). Selain itu, [dikatakan] pembahagian ruku‘at ini dilakukan untuk memudahkan bacaan pelbagai bahagian Al-Qur’an dalam rakaat solat.

Walau apa pun, adalah fakta yang kukuh bahawa pembahagian Al-Qur’an ini bukan dari Allah Taala dan tidak juga dilakukan oleh Nabi (saw). Sebaliknya ia dari zaman kemudian. Itulah sebabnya terdapat perbezaan dalam pembahagian beberapa bahagian dalam naskhah Al-Qur’an yang diterbitkan di pelbagai bahagian dunia Arab dan bukan Arab. Walau bagaimanapun, tidak ada ruang untuk bayangan keraguan bahawa pembahagian ini tidak membuat apa-apa perbezaan dalam memahami Al-Qur’an dan juga tidak menjejaskan kesahihan dan kebenarannya.”

Maksud uzun

Seseorang meminta bimbingan daripada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba), menulis bahawa perkataan uzun [telinga] yang digunakan dalam salah satu ayat Surah Al-Haqqah [Bab.69: Ayat.13] merujuk kepada alat rakaman, kerana telinga tidak merakam atau mengekalkan apa-apa, sebaliknya hati atau otak yang berbuat demikian. Huzur-e-Anwar (atba), dalam suratnya bertarikh 21 Disember 2020, memberikan panduan berikut mengenai perkara ini:

“Hazrat Musleh-e-Maud (ra) telah menterjemah ayat Surah Al-Haqqah ini dalam Tafsir-e-Saghir [ke dalam bahasa Urdu] seperti berikut:

‘Supaya Kami jadikan (kejadian) ini sebagai tanda bagi kamu, dan supaya telinga yang mendengar dapat mendengarnya (dan hati dapat menahannya).’

Dalam terjemahan tafsirnya, Hazrat Musleh-e-Maud (ra) telah menerangkan dengan jelas bahawa fungsi telinga hanya untuk mendengar dan fungsi mengingat atau menyimpan dilakukan oleh hati atau otak. Semasa mentafsir Surah Al-Baqarah dan menerangkan fungsi telinga dan mata, Huzur (ra) telah menyatakan satu perkara yang sangat halus dan indah. Dia menulis:

“Apabila kita mendengar suara, ia bermakna bunyi ini telah bergerak dari luar, kerana gegendang telinga secara semula jadi dibuat sedemikian rupa sehingga apabila tekanan udara menolak pada gegendang telinga, ia mewujudkan pergerakan; getaran dihasilkan dan getaran ini bergerak ke otak dan otak menukarkannya kepada perkataan. Getaran inilah yang juga jatuh ke injap [termionik] radio [penerima] dan radio menukarnya kepada perkataan. Dalam komposisi tubuh manusia, telinga berfungsi sebagai radio dan saraf sebagai injap. Impuls yang bergerak ke otak melaluinya ditukar menjadi suara yang boleh didengari di sana. […] Dan apa yang kamu lihat juga adalah impulse yang mata bertukar menjadi imej. Apa yang kamu lihat terpaku di hadapan kamu bukanlah imej itu. Sebaliknya, ia adalah ciri yang kemudiannya pergi ke otak melalui mata dan ia mengubahnya menjadi imej. Oleh itu, pada masa kini [1960-an], kita juga melihat bahawa imej juga telah mula dihantar melalui radio. (Tafsir-e-Kabir, Jilid II, hlm. 403)

Oleh itu, berdasarkan ulasan indah Hazrat Musleh-e-Maud (ra) ini, pada pendapat saya, mengingati Tanda penting seperti yang disebutkan dalam ayat Surah Al-Haqqah di atas telah dikaitkan dengan telinga kerana melalui telinga itu. suara itu sampai ke hati dan otak di mana ia dikekalkan. Selain itu, mengambil perkataan 'telinga' [uzun], yang disebut dalam ayat Al-Quran ini bermaksud 'alat rakaman' adalah pandangan dan tafsiran peribadi anda, yang baik selagi tidak bercanggah dengan Al-Quran, sunnah. dan hadis.”

Imam perempuan

Seorang wanita menulis surat kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) dan bertanya sama ada seorang wanita dibenarkan mengimami lelaki dalam solat di rumah jika dia seorang sahaja yang mampu melakukannya dan jika tidak, mengapa? Huzur-e-Anwar (atba,) dalam suratnya bertarikh 16 Januari 2021, memberikan jawapan berikut kepada soalan ini:

“Keutamaan ajaran Islam ialah di dalamnya hak dan tanggungjawab lelaki dan wanita ditentukan secara berasingan mengikut fitrah mereka. Oleh itu, hanya lelaki sahaja yang diwajibkan untuk mengerjakan solat berjamaah dan wanita telah dikecualikan daripadanya. Mereka melakukan solat secara berjamaah mempunyai status ibadah yang melampaui batas. Oleh itu, di hadapan lelaki, seorang wanita tidak boleh menjadi imam mereka dan mengimami mereka dalam solat berjemaah.

Baik Nabi (saw) mahupun mana-mana penggantinya selepas baginda tidak pernah mengangkat seorang wanita untuk jawatan imam lelaki.

Kadang-kadang, apabila Hazrat Masih Mau’ud, (as) yang merupakan Hakam ‘Adl zaman ini, biasa menunaikan solat di rumah kerana sakit, beliau (as) sendiri yang mengimami solat. Memandangkan berdiri akan menyebabkan Huzur (as) menjadi goyah, beliau (as) pernah mempunyai Hazrat Amma Jan (ra) [isterinya] berdiri di sebelahnya dan bukannya beliau (as) berdiri di belakangnya.

Oleh itu, jika ada lelaki dan perempuan di suatu tempat, maka imam solat adalah seorang lelaki, kerana lelaki yang berkuasa untuk mengerjakan solat, dan solatnya sendiri menjadi sah, solat orang lain juga akan. sah di bawah pimpinannya.”

(Disusun oleh Zaheer Ahmad Khan, Ketua Jabatan Rekod, Private Sekretariat, London. Diterjemah oleh Al Hakam)

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad