Jawapan Huzur (atba) kepada Isu-Isu Harian – Bahagian 29
AlHakam
Jawapan
Huzur (atba) kepada Isu-Isu Harian – Bahagian 29: Budaya penamaan Arab,
bertindak balas terhadap kematian lawan, rada‘ah, Penaklukan Konstantinopel
25hb
Februari 2022
Diterjemahkan
oleh Musa Bin Masran
Kemas
Kini Terakhir pada 25 Februari 2022
Panduan
berkenaan isu-isu asas Islam – yang Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba)
telah berikan dalam pelbagai kesempatan dalam surat-menyurat bertulisnya dan
semasa program MTA – diterbitkan secara rasmi di bawah untuk manfaat semua
Budaya
penamaan Arab
[…]
Seseorang menulis kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba)
[dalam bahasa Urdu] bahawa Nabi (saw) telah bertanya kepada Hazrat
Fatima (ra) tentang Hazrat Ali (ra) 'Di manakah anak lelaki (chacha)
[bapa saudara sebelah bapa] kamu?' Begitu juga, Nabi (saw) telah
menggunakan perkataan chacha untuk Hazrat Abbas (ra ) dan Hazrat Abu
Talib (ra). Lebih-lebih lagi, Hazrat Ali (ra) telah menggunakan
perkataan chachi [isteri bapa saudara sebelah bapa] untuk Hazrat Khadija (ra).
Orang itu kemudian meminta Huzur (atba) untuk penjelasan tentang
penggunaan perkataan ini. Huzur-e-Anwar (atba), dalam suratnya bertarikh
13 Disember 2020, memberikan jawapan berikut kepada soalan ini:
“Setiap
masyarakat mempunyai beberapa adat dan simpulan bahasa untuk kegunaan harian,
yang hanya boleh difahami dengan meletakkan konteks masyarakat itu sebelum
kita. Oleh itu, dalam sesetengah keluarga, mengikut adat atau simpulan bahasa
keluarga, hubungan bapa dengan seseorang juga digunakan untuk merujuk kepada
anak-anak. Oleh kerana Hazrat Ali (ra) adalah anak lelaki bapa saudara Nabi
Suci (saw), menurut adat sosial yang lazim, Nabi Suci (saw) bertanya kepada
anak perempuannya, 'Di manakah anak lelaki bapa saudaramu?'
Lebih-lebih
lagi, di Arab, ia adalah amalan biasa untuk menggunakan frasa itu.
يَا ابْنَ أَخِيّ atau يَا ابْنَ عَمِّ
iaitu
‘Wahai anak bapa saudaraku’ atau ‘Wahai anak saudaraku’ dan lain-lain dan
amalan ini wujud hingga ke hari ini. Oleh itu, orang yang lebih tua boleh menggunakan
frasa tersebut
يَا ابْنَ اخِي
bermaksud
‘Wahai anak saudaraku’ untuk memanggil orang yang lebih muda dan begitu juga
seorang isteri boleh menggunakan perkataan itu
يَا ابْنَ عَمِّ
bermaksud
‘Wahai anak bapa saudaraku’ bukannya memanggil suaminya dengan namanya.
Setakat
Hazrat Ali (ra) menggunakan perkataan chachi [isteri bapa saudara
sebelah bapa] untuk Hazrat Khadija (ra), dalam bahasa Arab perkataan
‘amati digunakan untuk kedua-dua phuphi [makcik sebelah bapa] dan chachi
[isteri bapa saudara sebelah bapa]. Nampaknya anda mungkin pernah membaca
perkataan 'amati di suatu tempat dan menterjemahkannya [ke dalam bahasa Urdu]
sebagai chachi sedangkan terjemahan perkataan ini adalah phuphi dengan merujuk
kepada Hazrat Khadija (ra) dan Hazrat Ali (ra) kerana Hazrat
Khadija (ra) dan Hazrat Abu Talib (ra) berkongsi nenek moyang
yang sama, Qusay bin Kilab pada generasi kelima sebelum mereka. Oleh itu,
Hazrat Khadija (ra) adalah ibu saudara Hazrat Ali (ra) dari segi
perhubungan.”
Bertindak
balas terhadap kematian lawan
Seseorang
menulis kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) bahawa
beberapa orang telah bertindak balas terhadap kematian sepupunya dengan cara
yang tidak wajar, yang telah menyakitinya secara mendalam. Dia juga bertanya
kepada Huzur (atba) sama ada Al-Qur’an melarang kita mendoakan saudara
yang mati ketika menentang Islam. Huzur-e-Anwar (atba), dalam surat bertarikh
13 Disember 2020, memberikan panduan berikut mengenai isu ini:
“Sekiranya
mana-mana Ahmadi telah menunjukkan sebarang tingkah laku yang tidak sepatutnya
semasa kematian sepupu anda maka sudah pasti mereka telah bertindak dengan cara
yang salah. Selepas kematian seorang manusia, perkara mereka terletak pada
Tuhan sahaja yang boleh menangani mereka mengikut kehendak-Nya. Tiada orang
lain yang berhak untuk membuat penghakiman tentang mereka. Hazrat Masihi Mauud (as)
yang Dijanjikan, menjelaskan hal ini, bersabda:
‘Setiap
orang mempunyai hisab yang tersendiri di sisi Allah. Oleh itu, setiap orang
harus meneliti dan memperbaharui tindakannya. Kematian orang lain seharusnya
menjadi pengajaran bagi anda supaya anda tidak tersandung dan bukannya
menyebabkan anda menghabiskan masa itu dengan ketawa dan ejekan dan dengan itu
menjadi lebih lalai kepada Tuhan Yang Maha Kuasa.’ (Malfuzat, Jilid 3, hlm.
217)
Seperti
yang anda telah merujuk diari Abid Khan Sahib dalam surat anda, jadi, anda
pasti sudah membaca jawapan saya bahawa kita tidak boleh menyebutnya sebarang
jenis tanda ketuhanan kerana tidak ada pertarungan [doa] yang berterusan antara
sepupu anda dan Jamaat-e-Ahmadiyya, dia juga tidak mencabar Jamaat untuk
menganggapnya sebagai pertarungan.
Islam
tidak mengajar kebencian terhadap mana-mana manusia tetapi menyatakan rasa
tidak suka terhadap tindakan tertentu. Oleh itu, dalam Al-Quran, Hazrat Lut (as),
semasa berbicara kepada penentangnya, berkata, 'Sesungguhnya aku benci amalan
kamu.' (Surah Ash-Shu'ara, Bab.26, Ayat.169) Begitu juga, Allah telah
memerintahkan orang-orang yang beriman bahawa apabila mereka mendengar
ayat-ayat Allah diperolok-olokkan, jangan duduk bersama orang-orang yang
memperolok-olokkan itu selama mereka terlibat dalam ejekan itu. (Surah an-Nisa,
Bab.4: Ayat.141) Dengan kata lain, kita telah diarahkan supaya tidak membenci
manusia sebaliknya meluahkan rasa jijik terhadap perbuatan mereka.
Dengan
demikian, ajaran Islam adalah lengkap dan indah dari segala segi. Islam tidak
mengajar untuk bergembira dengan kematian musuh yang paling bermusuhan
sekalipun. Sebaliknya, seorang mukmin yang sebenar sedih walaupun dengan
kematian orang itu kerana dia berharap dia mendapat petunjuk. Pandit Lekhram
adalah musuh Islam dan musuh Ahmadiyah yang paling suka berperang. Dia telah
memfitnah makhluk paling suci Guru dan Pembimbing kita, Nabi Kudus, Nabi
Muhammad (saw), Yang Terpilih. Apabila dia dibunuh sesuai dengan
nubuatan ilahi, Hazrat Masihi Mauud (as) Yang Dijanjikan menyatakan
simpatinya kepada orang-orang dari bangsanya atas kematiannya dan berkata:
‘Kami
sedih dengan kehilangan nyawa manusia tetapi juga gembira dengan penggenapan
nubuatan Tuhan. Mengapa kita reda? Hanya untuk kebaikan bangsa-bangsa:
Seandainya mereka merenung dan memahami bahawa bukan kerja manusia untuk
bernubuat bertahun-tahun sebelumnya dengan tahap ketepatan dan kejelasan yang
tinggi ini. Hati kita berada dalam keadaan pelik ketika ini; ada kesakitan dan
juga kebahagiaan. Terdapat kesakitan kerana telah Lekhram berpaling [kepada
Tuhan]; jika tidak banyak maka seandainya dia hanya berhenti mencaci, maka aku
bersumpah demi Allah Ta'ala bahawa aku akan mendoakannya dan aku berharap
bahawa walaupun dia telah dipotong, dia akan tetap hidup.' (Siraj-e) -Munir,
Ruhani Khazain, Jld 12, hlm. 28)
Setakat
mendoakan orang yang mati dalam keadaan menentang Islam, Islam hanya melarang
memohon keampunan bagi orang musyrik yang secara terang-terangan memusuhi Tuhan
Yang Maha Esa. Ia tidak melarang mendoakan orang lain. (Surah At-Taubah, Bab.9: Ayat.114)” Rada‘ahg wanita
menulis kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) bahawa
tiga puluh tahun yang lalu, dia telah menyusukan [rada‘ah] adik lelakinya
bersama anaknya sendiri. Kini, perkahwinan anak lelaki abangnya telah melamar
anak perempuanya. Dia bertanya sama ada perkahwinan ini boleh diteruskan. Huzur-e-Anwar
(atba), dalam surat bertarikh 14 Disember 2020, memberikan panduan
berikut mengenai isu ini:
“Mengenai
rada‘ah, Nabi (saw) menyatakan bahawa jika hubungan, yang dilarang
kerana nasab [keturunan], terjalin melalui rada‘ah, maka larangan mereka juga menjadi
mengikat. (Sahih Bukhari, Kitab al-shahadaat) Walau bagaimanapun, syaratnya
ialah kanak-kanak itu hendaklah menyusu dengan penuh kenyang sekurang-kurangnya
lima kali sepanjang tempoh penyusuannya. (Sahih Muslim, Kitab ar-rida‘)
Seiring
dengan ini, adalah penting untuk diingat bahawa larangan yang ditetapkan
melalui rada‘ah hanya terpakai kepada penyusuan dan anak-anaknya. Rada‘ah ini
tidak memberi kesan kepada adik-beradik lain bayi yang disusukan. Oleh itu,
memandangkan ini, tidak ada salahnya anak perempuan anda berkahwin dengan anak
lelaki saudara lelaki anda yang tidak minum susu anda.
Semoga
Allah merahmati perkahwinan ini untuk kedua-dua keluarga, semoga Dia terus
mengurniakan mata kamu dari anak-anak kamu, dan semoga kamu sentiasa diberkati
dengan limpah kurnia-Nya. Amin.”
Penaklukan
Konstantinopel
Seseorang
menulis surat kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba)
dan bertanya sama ada hadis, yang menurutnya askar [Muslim] pertama yang
memasuki Konstantinopel akan pergi ke Syurga, adalah sahih. Huzur-e-Anwar (atba),
dalam suratnya bertarikh 14 Disember 2020, memberikan jawapan berikut kepada
soalan ini:
“Allah
Ta’ala mengutus Nabi saw ke dunia dengan pengajaran keamanan dan kasih
sayang. Walau bagaimanapun, apabila penentang Islam melampaui batas dalam
penentangan mereka, Allah Taala mengizinkan orang Islam untuk berjihad dalam
pertahanan (Surah Al-Hajj, Bab.22: Ayat.40), di mana orang Islam dengan berani
menentang mereka dengan bantuan dan sokongan Allah Taala yang telah menyerang
mereka. Lebih-lebih lagi, mereka juga menakluki kawasan dan negara dengan izin
Allah di mana konspirasi sedang dibuat untuk memusnahkan masyarakat aman umat
Islam dan di mana puak dan kawasan lain sedang dihasut untuk menentang umat
Islam.
Setelah
dimaklumkan oleh Allah Ta'ala, Nabi (saw) membuat banyak nubuat tentang
kemenangan yang berjaya bagi umat Islam dalam peperangan mereka melawan
penindasan dan kebiadaban. Salah satu nubuatan itu adalah bahawa Nabi (saw)
bersabda, 'Orang-orang dari umatku yang akan keluar memerangi Kota
(pemerintahan Kristian) Caesar (dari antara dua kuasa besar pada masa itu iaitu
Caesar dan Khosrow) akan masuk Syurga.' (Sahih Bukhari, Kitab al-jihadi
was-siyar)
Begitu
juga, di tempat lain, Nabi (saw) bersabda, ‘Betapa hebatnya pemimpin akan
menjadi pemimpin tentera yang akan menakluki Konstantinopel, dan betapa
hebatnya tentera itu!’ (Musnad Ahmad ibn Hanbal, Hadis 18189)
Nubuatan
yang disebutkan dalam dua hadis ini telah digenapi dalam semua kemuliaannya
pada waktunya seperti nubuatan ilahi lain yang diberikan kepada Nabi (saw)
oleh Allah Ta'ala."
(Disusun
oleh Zaheer Ahmad Khan, Ketua Jabatan Rekod, Sekretariat Private, London.
Diterjemah oleh Al Hakam)
Comments
Post a Comment