Jawapan Huzur (atba) kepada Isu-Isu Harian – Bahagian 29

 AlHakam

Jawapan Huzur (atba) kepada Isu-Isu Harian – Bahagian 29: Budaya penamaan Arab, bertindak balas terhadap kematian lawan, rada‘ah, Penaklukan Konstantinopel

25hb Februari 2022

Diterjemahkan oleh Musa Bin Masran

Kemas Kini Terakhir pada 25 Februari 2022

Panduan berkenaan isu-isu asas Islam – yang Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) telah berikan dalam pelbagai kesempatan dalam surat-menyurat bertulisnya dan semasa program MTA – diterbitkan secara rasmi di bawah untuk manfaat semua

Budaya penamaan Arab

[…] Seseorang menulis kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) [dalam bahasa Urdu] bahawa Nabi (saw) telah bertanya kepada Hazrat Fatima (ra) tentang Hazrat Ali (ra) 'Di manakah anak lelaki (chacha) [bapa saudara sebelah bapa] kamu?' Begitu juga, Nabi (saw) telah menggunakan perkataan chacha untuk Hazrat Abbas (ra ) dan Hazrat Abu Talib (ra). Lebih-lebih lagi, Hazrat Ali (ra) telah menggunakan perkataan chachi [isteri bapa saudara sebelah bapa] untuk Hazrat Khadija (ra). Orang itu kemudian meminta Huzur (atba) untuk penjelasan tentang penggunaan perkataan ini. Huzur-e-Anwar (atba), dalam suratnya bertarikh 13 Disember 2020, memberikan jawapan berikut kepada soalan ini:

“Setiap masyarakat mempunyai beberapa adat dan simpulan bahasa untuk kegunaan harian, yang hanya boleh difahami dengan meletakkan konteks masyarakat itu sebelum kita. Oleh itu, dalam sesetengah keluarga, mengikut adat atau simpulan bahasa keluarga, hubungan bapa dengan seseorang juga digunakan untuk merujuk kepada anak-anak. Oleh kerana Hazrat Ali (ra) adalah anak lelaki bapa saudara Nabi Suci (saw), menurut adat sosial yang lazim, Nabi Suci (saw) bertanya kepada anak perempuannya, 'Di manakah anak lelaki bapa saudaramu?'

Lebih-lebih lagi, di Arab, ia adalah amalan biasa untuk menggunakan frasa itu.

 يَا ابْنَ أَخِيّ atau يَا ابْنَ عَمِّ

iaitu ‘Wahai anak bapa saudaraku’ atau ‘Wahai anak saudaraku’ dan lain-lain dan amalan ini wujud hingga ke hari ini. Oleh itu, orang yang lebih tua boleh menggunakan frasa tersebut

يَا ابْنَ اخِي

bermaksud ‘Wahai anak saudaraku’ untuk memanggil orang yang lebih muda dan begitu juga seorang isteri boleh menggunakan perkataan itu

يَا ابْنَ عَمِّ

bermaksud ‘Wahai anak bapa saudaraku’ bukannya memanggil suaminya dengan namanya.

Setakat Hazrat Ali (ra) menggunakan perkataan chachi [isteri bapa saudara sebelah bapa] untuk Hazrat Khadija (ra), dalam bahasa Arab perkataan ‘amati digunakan untuk kedua-dua phuphi [makcik sebelah bapa] dan chachi [isteri bapa saudara sebelah bapa]. Nampaknya anda mungkin pernah membaca perkataan 'amati di suatu tempat dan menterjemahkannya [ke dalam bahasa Urdu] sebagai chachi sedangkan terjemahan perkataan ini adalah phuphi dengan merujuk kepada Hazrat Khadija (ra) dan Hazrat Ali (ra) kerana Hazrat Khadija (ra) dan Hazrat Abu Talib (ra) berkongsi nenek moyang yang sama, Qusay bin Kilab pada generasi kelima sebelum mereka. Oleh itu, Hazrat Khadija (ra) adalah ibu saudara Hazrat Ali (ra) dari segi perhubungan.”

Bertindak balas terhadap kematian lawan

Seseorang menulis kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) bahawa beberapa orang telah bertindak balas terhadap kematian sepupunya dengan cara yang tidak wajar, yang telah menyakitinya secara mendalam. Dia juga bertanya kepada Huzur (atba) sama ada Al-Qur’an melarang kita mendoakan saudara yang mati ketika menentang Islam. Huzur-e-Anwar (atba), dalam surat bertarikh 13 Disember 2020, memberikan panduan berikut mengenai isu ini:

“Sekiranya mana-mana Ahmadi telah menunjukkan sebarang tingkah laku yang tidak sepatutnya semasa kematian sepupu anda maka sudah pasti mereka telah bertindak dengan cara yang salah. Selepas kematian seorang manusia, perkara mereka terletak pada Tuhan sahaja yang boleh menangani mereka mengikut kehendak-Nya. Tiada orang lain yang berhak untuk membuat penghakiman tentang mereka. Hazrat Masihi Mauud (as) yang Dijanjikan, menjelaskan hal ini, bersabda:

‘Setiap orang mempunyai hisab yang tersendiri di sisi Allah. Oleh itu, setiap orang harus meneliti dan memperbaharui tindakannya. Kematian orang lain seharusnya menjadi pengajaran bagi anda supaya anda tidak tersandung dan bukannya menyebabkan anda menghabiskan masa itu dengan ketawa dan ejekan dan dengan itu menjadi lebih lalai kepada Tuhan Yang Maha Kuasa.’ (Malfuzat, Jilid 3, hlm. 217)

Seperti yang anda telah merujuk diari Abid Khan Sahib dalam surat anda, jadi, anda pasti sudah membaca jawapan saya bahawa kita tidak boleh menyebutnya sebarang jenis tanda ketuhanan kerana tidak ada pertarungan [doa] yang berterusan antara sepupu anda dan Jamaat-e-Ahmadiyya, dia juga tidak mencabar Jamaat untuk menganggapnya sebagai pertarungan.

Islam tidak mengajar kebencian terhadap mana-mana manusia tetapi menyatakan rasa tidak suka terhadap tindakan tertentu. Oleh itu, dalam Al-Quran, Hazrat Lut (as), semasa berbicara kepada penentangnya, berkata, 'Sesungguhnya aku benci amalan kamu.' (Surah Ash-Shu'ara, Bab.26, Ayat.169) Begitu juga, Allah telah memerintahkan orang-orang yang beriman bahawa apabila mereka mendengar ayat-ayat Allah diperolok-olokkan, jangan duduk bersama orang-orang yang memperolok-olokkan itu selama mereka terlibat dalam ejekan itu. (Surah an-Nisa, Bab.4: Ayat.141) Dengan kata lain, kita telah diarahkan supaya tidak membenci manusia sebaliknya meluahkan rasa jijik terhadap perbuatan mereka.

Dengan demikian, ajaran Islam adalah lengkap dan indah dari segala segi. Islam tidak mengajar untuk bergembira dengan kematian musuh yang paling bermusuhan sekalipun. Sebaliknya, seorang mukmin yang sebenar sedih walaupun dengan kematian orang itu kerana dia berharap dia mendapat petunjuk. Pandit Lekhram adalah musuh Islam dan musuh Ahmadiyah yang paling suka berperang. Dia telah memfitnah makhluk paling suci Guru dan Pembimbing kita, Nabi Kudus, Nabi Muhammad (saw), Yang Terpilih. Apabila dia dibunuh sesuai dengan nubuatan ilahi, Hazrat Masihi Mauud (as) Yang Dijanjikan menyatakan simpatinya kepada orang-orang dari bangsanya atas kematiannya dan berkata:

‘Kami sedih dengan kehilangan nyawa manusia tetapi juga gembira dengan penggenapan nubuatan Tuhan. Mengapa kita reda? Hanya untuk kebaikan bangsa-bangsa: Seandainya mereka merenung dan memahami bahawa bukan kerja manusia untuk bernubuat bertahun-tahun sebelumnya dengan tahap ketepatan dan kejelasan yang tinggi ini. Hati kita berada dalam keadaan pelik ketika ini; ada kesakitan dan juga kebahagiaan. Terdapat kesakitan kerana telah Lekhram berpaling [kepada Tuhan]; jika tidak banyak maka seandainya dia hanya berhenti mencaci, maka aku bersumpah demi Allah Ta'ala bahawa aku akan mendoakannya dan aku berharap bahawa walaupun dia telah dipotong, dia akan tetap hidup.' (Siraj-e) -Munir, Ruhani Khazain, Jld 12, hlm. 28)

Setakat mendoakan orang yang mati dalam keadaan menentang Islam, Islam hanya melarang memohon keampunan bagi orang musyrik yang secara terang-terangan memusuhi Tuhan Yang Maha Esa. Ia tidak melarang mendoakan orang lain. (Surah At-Taubah, Bab.9: Ayat.114)” Rada‘ahg wanita menulis kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) bahawa tiga puluh tahun yang lalu, dia telah menyusukan [rada‘ah] adik lelakinya bersama anaknya sendiri. Kini, perkahwinan anak lelaki abangnya telah melamar anak perempuanya. Dia bertanya sama ada perkahwinan ini boleh diteruskan. Huzur-e-Anwar (atba), dalam surat bertarikh 14 Disember 2020, memberikan panduan berikut mengenai isu ini:

“Mengenai rada‘ah, Nabi (saw) menyatakan bahawa jika hubungan, yang dilarang kerana nasab [keturunan], terjalin melalui rada‘ah, maka larangan mereka juga menjadi mengikat. (Sahih Bukhari, Kitab al-shahadaat) Walau bagaimanapun, syaratnya ialah kanak-kanak itu hendaklah menyusu dengan penuh kenyang sekurang-kurangnya lima kali sepanjang tempoh penyusuannya. (Sahih Muslim, Kitab ar-rida‘)

Seiring dengan ini, adalah penting untuk diingat bahawa larangan yang ditetapkan melalui rada‘ah hanya terpakai kepada penyusuan dan anak-anaknya. Rada‘ah ini tidak memberi kesan kepada adik-beradik lain bayi yang disusukan. Oleh itu, memandangkan ini, tidak ada salahnya anak perempuan anda berkahwin dengan anak lelaki saudara lelaki anda yang tidak minum susu anda.

Semoga Allah merahmati perkahwinan ini untuk kedua-dua keluarga, semoga Dia terus mengurniakan mata kamu dari anak-anak kamu, dan semoga kamu sentiasa diberkati dengan limpah kurnia-Nya. Amin.”

Penaklukan Konstantinopel

Seseorang menulis surat kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) dan bertanya sama ada hadis, yang menurutnya askar [Muslim] pertama yang memasuki Konstantinopel akan pergi ke Syurga, adalah sahih. Huzur-e-Anwar (atba), dalam suratnya bertarikh 14 Disember 2020, memberikan jawapan berikut kepada soalan ini:

“Allah Ta’ala mengutus Nabi saw ke dunia dengan pengajaran keamanan dan kasih sayang. Walau bagaimanapun, apabila penentang Islam melampaui batas dalam penentangan mereka, Allah Taala mengizinkan orang Islam untuk berjihad dalam pertahanan (Surah Al-Hajj, Bab.22: Ayat.40), di mana orang Islam dengan berani menentang mereka dengan bantuan dan sokongan Allah Taala yang telah menyerang mereka. Lebih-lebih lagi, mereka juga menakluki kawasan dan negara dengan izin Allah di mana konspirasi sedang dibuat untuk memusnahkan masyarakat aman umat Islam dan di mana puak dan kawasan lain sedang dihasut untuk menentang umat Islam.

Setelah dimaklumkan oleh Allah Ta'ala, Nabi (saw) membuat banyak nubuat tentang kemenangan yang berjaya bagi umat Islam dalam peperangan mereka melawan penindasan dan kebiadaban. Salah satu nubuatan itu adalah bahawa Nabi (saw) bersabda, 'Orang-orang dari umatku yang akan keluar memerangi Kota (pemerintahan Kristian) Caesar (dari antara dua kuasa besar pada masa itu iaitu Caesar dan Khosrow) akan masuk Syurga.' (Sahih Bukhari, Kitab al-jihadi was-siyar)

Begitu juga, di tempat lain, Nabi (saw) bersabda, ‘Betapa hebatnya pemimpin akan menjadi pemimpin tentera yang akan menakluki Konstantinopel, dan betapa hebatnya tentera itu!’ (Musnad Ahmad ibn Hanbal, Hadis 18189)

Nubuatan yang disebutkan dalam dua hadis ini telah digenapi dalam semua kemuliaannya pada waktunya seperti nubuatan ilahi lain yang diberikan kepada Nabi (saw) oleh Allah Ta'ala."

(Disusun oleh Zaheer Ahmad Khan, Ketua Jabatan Rekod, Sekretariat Private, London. Diterjemah oleh Al Hakam)

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad