Jawapan Huzur (atba) kepada Isu-Isu Harian – Bahagian 44

 

AlHakam

Jawapan Huzur (atba) kepada Isu-Isu Harian – Bahagian 44: Upacara pengebumian semasa pandemik Covid-19, kesaksian wanita, minat (riba), keraguan

25hb November 20220

Diterjemahkan oleh Musa Bin Masran

Kemas Kini Terakhir pada 25 November 2022

Panduan berkenaan isu-isu asas Islam – yang Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) telah berikan dalam pelbagai kesempatan dalam surat-menyurat bertulisnya dan semasa program MTA – diterbitkan secara rasmi di bawah untuk manfaat semua

Upacara pengebumian semasa pandemik Covid-19

Seorang lelaki dari Qadian, India, menulis kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) bahawa, “Sebelum kematiannya, ibu saya telah memberitahu saya bahawa, setiap kali dia meninggal dunia, saya harus mandikannya [i.e. membasuh mayat]. Namun, sejak ibu saya meninggal dunia akibat Covid-19, mandi air mani tidak dapat dilakukan. Ini telah menyebabkan saya sangat sakit. Tolong, bolehkah anda membimbing saya sama ada saya bertindak dengan sewajarnya.”

Huzur-e-Anwar (atba), dalam suratnya bertarikh 19 September 2021, memberikan panduan berikut dalam hal ini:

“Sebenarnya, dalam keadaan biasa, hanya seorang wanita yang boleh mencuci mayat wanita dan hanya seorang lelaki yang boleh mencuci mayat lelaki, kecuali dalam kes suami dan isteri yang dibenarkan untuk mencuci mayat masing-masing. Oleh itu, adalah satu perkara yang sangat baik bahawa anda tidak mencuci mayat ibu anda.

“Bagaimanapun, seperti yang anda tulis, dia meninggal dunia akibat Covid-19. Jadi, walaupun atas sebab perubatan, anda tidak akan dibenarkan untuk mandikannya. Oleh itu, anda tidak perlu risau sama sekali. Semoga Allah Ta'ala merahmati ibumu. Semoga Dia mengampuninya, mengangkat martabatnya, memberikan kesabaran yang baik kepada semua ahli keluarganya dan menjadikan mereka pewaris warisan amal dan doanya. Amin.”

1. Jenazah Jenazah dan Pengebumian Covid 19 wikimedia

Kesaksian seorang wanita

Seseorang dari Jerman menulis surat kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) dan meminta bimbingan mengenai kesaksian wanita berdasarkan ayat Surah Al-Baqarah yang membincangkan kehadiran saksi dalam kes yang berkaitan dengan hutang atau pinjaman.

Huzur-e-Anwar (atba), dalam suratnya bertarikh 21 September 2021, memberikan jawapan berikut kepada soalan ini:

“Salah satu bantahan utama yang dibangkitkan oleh penentang Islam terhadap ajaran Islam ialah Islam telah meletakkan separuh nilai kesaksian seorang wanita berbanding dengan seorang lelaki dan dengan itu, telah mengisytiharkan wanita sebagai rendah diri. Namun begitu, bantahan ini, seperti bantahan lain, telah diada-adakan tanpa sebab yang munasabah dan kerana tidak memahami kebenaran dan semangat ajaran Islam.

“Hakikatnya ialah Al-Qur’an tidak menyatakan di mana-mana pun bahawa kesaksian seorang wanita bernilai separuh daripada kesaksian seorang lelaki. Sebaliknya, jika kita merenungkan Al-Qur’an, kita melihat bahawa dalam perkara yang berkaitan secara langsung dengan wanita, kesaksian seorang wanita telah diterima dengan cara yang sama seperti kesaksian seorang lelaki. Oleh itu, dalam kes li'an, kaedah penyaksian yang telah ditetapkan dalam Surah an-Nur, tidak ada perbezaan antara penyaksian atau sumpah wanita atau lelaki, malah kesimpulan yang sama telah dibuat dari kedua-duanya. . Maka, Allah Ta’ala berfirman:

وَ الَّذِيۡنَ يَرۡمُوۡنَ اَزۡوَاجَهُمۡ وَ لَمۡ يَكُنۡ لَّهُمۡ شُهَدَآءُ اِلَّاۤ اَنۡفُسُهُمۡ فَشَهَادَةُ اَحَدِهِمۡ اَرۡبَعُ شَهٰدٰتٍۭ بِاللّٰهِ ۙ اِنَّهٗ لَمِنَ الصّٰدِقِيۡنَ۔ وَ الۡخَامِسَةُ اَنَّ لَعۡنَتَ اللّٰهِ عَلَيۡهِ اِنۡ كَانَ مِنَ الۡكٰذِبِيۡنَ۔ dan وَ الۡخَامِسَةَ اَنَّ غَضَبَ اللّٰهِ عَلَيۡهَاۤ اِنۡ كَانَ مِنَ الصّٰدِقِيۡنَ۔

“Adapun orang-orang yang mencela isteri-isterinya, sedang mereka tidak mempunyai saksi-saksi selain diri mereka sendiri, maka keterangan seseorang dari mereka itu (cukup) jika dia bersaksi empat kali dengan menyebut nama Allah (dengan mengatakan) bahawa sesungguhnya dia termasuk orang-orang yang yang bercakap benar. Dan (sumpahnya) yang kelima ialah mengatakan bahawa laknat Allah atasnya jika dia termasuk orang-orang yang berdusta. Tetapi ia akan menjauhkan azab daripadanya, jika dia bersaksi empat kali dengan nama Allah (dengan mengatakan) bahawa dia termasuk orang-orang yang berdusta. Dan (sumpahnya) kelima (bersumpah) bahawa kemurkaan Allah menimpanya jika dia berkata benar.’ (Surah An-Nur, Bab.24: Ayat.7-10)

 “Selain itu, juga dibuktikan dari Hadis bahawa Nabi (saw) memisahkan pasangan suami isteri kerana kesaksian seorang wanita bujang yang mengatakan bahawa dia telah menyusukan kedua-dua pengantin lelaki dan pengantin perempuan semasa kecil mereka. Oleh itu, Hazrat 'Uqbara bin al-Harith menceritakan bahawa dia telah berkahwin dengan anak perempuan Abu Ihab bin Aziz. Kemudian, seorang wanita datang ke hadapan dan berkata, 'Saya telah menyusui 'Uqba dan wanita yang telah dinikahinya. (Oleh itu, mereka adalah adik-beradik angkat dan perkahwinan mereka tidak sah.)' 'Uqba berkata kepadanya, 'Saya tidak tahu bahawa kamu telah menyusukan saya, dan kamu tidak memberitahu saya sebelum ini.' Kemudian 'Uqba menaiki tunggangannya dan pergi berjumpa Rasulullah di Madinah; dia bertanya kepadanya tentang (isu yang dihadapi). Rasulullah (saw) bersabda, ‘Bagaimana kamu boleh menjadikan dia sebagai isteri kamu sedangkan telah dikatakan [bahawa dia adalah saudara angkat kamu]?’ Maka, ‘Uqba melepaskannya dan dia berkahwin dengan lelaki lain. (Sahih al-Bukhari, Kitab al-‘ilm, Bab ar-rihlati fi l-mas’alati n-nazilati wa ta‘limi ’ahlih)

 “Setakat keterangan lelaki dan wanita dalam kes berkaitan hutang atau pinjaman, memandangkan kes sebegini pada umumnya berkaitan dengan lelaki dan tidak terus kepada wanita, kami telah diarahkan bahawa, jika lelaki yang dilantik untuk memberi keterangan dalam kes sedemikian adalah jika tidak ada, hendaklah dilantik dua orang wanita bersama seorang lelaki, supaya jika perempuan yang memberi keterangan itu lupa butiran kesaksiannya, perempuan yang lain boleh mengingatkannya.

 “Dalam erti kata lain, walaupun dalam senario ini, kesaksian sebenar hanyalah kesaksian seorang wanita. Wanita kedua hanya dilantik sebagai langkah berjaga-jaga untuk mengingatkan yang pertama supaya tidak terlupa kerana isu sebegitu tidak berkaitan langsung dengannya. Teks Al-Qur’an juga menyokong pemahaman ini, kerana ia menyatakan:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا إِذَا تَدَايَنْتُمْ بِدَيْنٍ إِلَى أَجَلٍ مُسَمًّى ۔۔ِ۔ وَشْدَهِ مُسَمًّى ۔۔ِ۔ وَشْدَهِ وَشْدَغُونَ لَمْ يَكُونَا رَجُلَيْنِ فَرَجُلٌ وَامْرَأَتَانِ مِمَّنْ تَرْضَوْنَ مِنَ الشُّهَدَاءِ أَنْ تَضِّمْتَهُمْ

 “‘Wahai orang-orang yang beriman! apabila kamu meminjam antara satu sama lain untuk tempoh yang tertentu… Dan panggillah dua orang saksi daripada lelaki kamu; dan jika tidak ada dua orang lelaki, maka seorang lelaki dan dua orang perempuan, yang kamu sukai sebagai saksi, supaya jika salah seorang daripada dua orang (wanita) sesat (dalam ingatan), maka seorang boleh mengingatkan yang lain.' (Surah Al-Baqarah, Bab. 2, Ayat. 283)

 “Justeru, sama ada wanita atau lelaki, status dan kepentingan penyaksian kedua-duanya adalah sama walaupun dalam kes berkaitan transaksi pinjaman. Walau bagaimanapun, oleh kerana perjanjian kewangan biasanya tidak berkaitan dengan wanita, kami telah diarahkan untuk melantik wanita lain bersama wanita yang memberi keterangan untuk membantunya dengan mengingatkannya tentang perkara itu sekiranya dia terlupa butiran kes itu. Ini supaya kedua-dua pihak dalam kes itu tidak boleh dianiaya kerana dia lupa.”

2. Dua wanita Islam seorang wanita kesaksian dalam Islam wikimedia

Melayari dunia yang penuh minat (riba) dan keraguan

Seseorang dari Syria membentangkan kajiannya mengenai kewujudan beberapa unsur riba dalam perdagangan saham dan lain-lain kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba).

Huzur-e-Anwar (atba), dalam suratnya bertarikh 28 September 2021, mengulasnya seperti berikut:

 “Menjalankan penyelidikan akademik adalah idea yang sangat baik. Anda boleh dengan segala cara membuat penyelidikan mengenai perkara ini dan berkongsi penemuan anda dengan saya. Berkenaan dengan kehadiran unsur-unsur kepentingan dalam pelbagai jenis perniagaan pada zaman sekarang, pernyataan Hazrat Masihi Mau’ud (as), Hakam ‘Adl zaman ini, adalah asas untuk memahami fenomena ini. Huzur (as) menyatakan:

“‘Sejak kebelakangan ini, kebanyakan isu perundangan di negara ini menjadi berbelit-belit. Terdapat satu atau unsur lain faedah [riba] yang terlibat dalam setiap perdagangan. Inilah sebabnya mengapa ijtihad yang diperbaharui diperlukan pada zaman ini.’ (Al-Badr, nos. 41-42, jilid 3, 1-8 November 1904, hlm. 8)

 “Sementara mentakrifkan minat pada kesempatan lain, Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan menyatakan:

 “‘Syariah mentakrifkan faedah sebagai meminjamkan wang kepada seseorang untuk keuntungan yang telah ditetapkan sebagai balasan. Apabila takrifan ini boleh digunakan, ia dianggap sebagai minat. Walau bagaimanapun, jika peminjam tidak mencagarkan sebarang [bayaran sedemikian] tetapi secara sukarela membayar balik tambahan, maka jumlah itu tidak akan dianggap sebagai faedah. Oleh itu, apabila bercakap tentang pemenuhan ikrar, para nabi sentiasa bertindak baik terhadap orang lain. Jika seorang raja meminjam sejumlah wang dan secara sukarela memulangkan lebih [daripada jumlah pokok] dan dia, sebagai peminjam, tidak membayarnya dengan tujuan bahawa ia adalah yuran faedah, maka ia tidak dianggap sebagai faedah, sebaliknya merupakan bantuan daripada raja. Setiap kali Rasul Allah mengambil pinjaman daripada seseorang, pada masa pembayaran balik dia akan sentiasa mengembalikan beberapa tambahan. Seseorang hanya perlu berhati-hati untuk tidak menginginkannya. Walau bagaimanapun, jika seseorang menerima jumlah tambahan yang bertentangan dengan keinginan atau jangkaan seseorang, maka itu tidak akan dianggap sebagai faedah.’ (Al-Badr, no. 10, jilid 2, 27 March 1903, hlm. 75)

 “Justeru, faedah yang diharamkan Islam berpunca daripada seseorang meminjamkan wang kepada seseorang dengan niat untuk mendapatkan semula premium di atas jumlah prinsipal yang diberikan sebagai pinjaman. Walau bagaimanapun, jika peminjam memulangkan sesuatu tambahan secara sukarela, ia tidak dianggap sebagai faedah.

 “Selain itu, sistem perbankan telah menjadi sebahagian daripada hampir setiap perniagaan perkataan pada masa kini. Dan kebanyakan sistem perbankan dunia mempunyai beberapa elemen yang menarik di dalamnya, yang kemudiannya menjadi sebahagian daripada perniagaan tersebut juga. Itulah sebabnya Huzur (as) menyatakan bahawa terdapat beberapa unsur kepentingan yang terlibat dalam setiap perdagangan, yang mana ijtihad yang diperbaharui diperlukan pada zaman ini.

 “Dalam keadaan sedemikian, jika seseorang itu terus diragui dan dicurigai, maka hidupnya akan menjadi tidak tertanggung, kerana beberapa wang faedah akan dilaburkan di suatu tempat dalam syarikat yang menjalankan perniagaan dengan pakaian yang kita pakai dalam kehidupan seharian kita. . Kemudian, roti yang kita makan, akan ada penglibatan wang faedah pada satu peringkat atau yang lain dalam perniagaannya. Dan jika seseorang ingin meninggalkan semua keperluan duniawi ini demi hanya duduk di rumahnya, yang jelas mustahil, walaupun begitu, rumahnya akan dibuat dari batu bata, pasir dan simen dan syarikat-syarikat yang membuat bahan-bahan ini juga akan mempunyai. berurusan dengan faedah atau wang faedah terpakai dalam perniagaan mereka.

“Oleh itu, seseorang itu tidak seharusnya mencipta kesulitan yang tidak perlu untuk dirinya sendiri dengan meletakkan perkara sedemikian kepada penelitian yang melampau dan jatuh ke dalam syak wasangka. Disebutkan pula dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Hazrat Aisha (ra) bahawa:

أَنَّ قَوْمًا قَالُوا يَا رَسُولَ اللّٰهِ إِنَّ قَوْمًا يَأْتُونَنَا بِاللَّحْمِ لَا نَدْرِّي أَوَمَلَ لَا فَقَالَ رَسُولُ اللّٰهِ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ سَمُّوا اللّٰهَ عَلَيْهِ وَكُلُوهُ

“'Sekumpulan manusia berkata kepada Rasulullah (saw), 'Sesetengah orang membawa kepada kami daging dan kami tidak tahu sama ada mereka menyebut nama Allah atau tidak (semasa menyembelih binatang itu).' Beliau berkata, 'Sebutlah nama Allah (iaitu membaca basmalah). pada (daging) dan makanlah.'' (Sahih al-Bukhari, Kitab al-Buyu')

“Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan ditanya sama ada dibenarkan makan makanan yang disediakan oleh orang Hindu. Beliau menyatakan:

“‘Syariah telah menghalalkannya. Syariah tidak mendesak sekatan tersebut; sebaliknya, ia memberi penekanan kepada:

قَدۡ اَفۡلَحَ مَنۡ زَكّٰهَا

 “‘[Sesungguhnya beruntunglah orang yang menyucikannya. (Surah al-Shams, Bab.91: Ayat.10)]. Nabi Suci (saw) akan makan barang-barang yang disediakan oleh orang Armenia dan, dalam apa jua keadaan, seseorang tidak boleh melakukannya tanpanya.’ (Al Hakam, no. 19, jilid 8, 10 Jun 1904, hlm. 3)

[…]

“Maka hendaklah seseorang itu bertaqwa ketika mengurus pelbagai urusan dan urusan dunia, tanpa meninggalkan syak wasangka dan syak wasangka. Dan di mana terdapat kemungkinan langsung untuk melakukan perbuatan yang dilarang atau larangan sesuatu itu jelas nyata, maka ia harus dielakkan dengan apa cara sekalipun. Dalam hal ini, terdapat satu lagi hadis Nabi (saw) yang membimbing kita dengan cara yang terbaik. Hazrat Aisha (ra) menyatakan:

مَا خُيِّرَ النَّبِيُّ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بَيْنَ أَمْرَيْنِ إِلَّا اخْتَارَ أَيْسَرَهُمَا مَا لَمْ يَأْثَمْ فَإِذَا كَانَ الْإِثْمُ كَانَ أَبْعَدَهُمَا مِنْهُ وَاللّٰهِ مَا انْتَقَمَ لِنَفْسِهِ فِي شَيْءٍ يُؤْتَى إِلَيْهِ قَطُّ حَتَّى تُنْتَهَكَ حُرُمَاتُ اللّٰهِ فَيَنْتَقِمُ لِلّٰهِ

“‘Apabila Nabi (saw) diberi pilihan antara dua perkara, baginda selalu memilih yang lebih mudah di antara keduanya selagi ia tidak berdosa; tetapi jika ia berdosa, dia akan menjauhinya. Demi Allah, dia tidak pernah membalas dendam terhadap dirinya dalam apa-apa perkara yang dikemukakan kepadanya, tetapi apabila batas-batas Allah dilanggar, dia akan membalas dendam kerana Allah.’ (Sahih al-Bukhari, Kitab al-hudud)

[Badar 16 Julai 1904 juga melaporkan perkara berikut:]

“‘Dengan cara yang sama, juga disebutkan tentang Masihi Mau’ud (as) bahawa pada suatu ketika, ciptaan yang menakjubkan dari Eropah dan Amerika telah disebutkan sebelum beliau. Dalam sebutan yang sama, juga dikatakan bahawa susu dalam tin dan sup dan lain-lain, yang diimport dari luar negara, adalah sangat indah dan bersih, dan salah satu kualitinya ialah ia tidak pernah disentuh oleh tangan manusia sama sekali. Malah susu diperoleh dengan mesin. Setelah mendengar ini, Masihi Mau'ud (as) bersabda:

“‘‘Orang Kristian kini telah menjadi bangsa yang tidak mengambil berat tentang sempadan agama dan agama apa yang telah diisytiharkan sebagai halal atau haram. Daging babi dimakan secara meluas oleh mereka. Nama Tuhan tidak disebut pada haiwan yang mereka sembelih; sebaliknya, seperti yang telah dilaporkan, kepala mereka terputus seperti tersentak. Oleh itu, mungkin biskut dan susu dan lain-lain yang dihasilkan di kilang mereka mengandungi lemak babi dan susu babi. Oleh itu, pada pandangan kami, pengambilan biskut ini atau susu dan sup dan sebagainya dari luar negara adalah sama sekali bertentangan dengan ketakwaan dan tidak dibenarkan. Dalam keadaan sedemikian, di mana pembiakan babi dan pengambilan daging babi adalah amalan biasa di kalangan orang-orang ini di Barat, bagaimana kita boleh mengandaikan bahawa tidak akan ada unsurnya dalam barangan makanan lain yang mereka sediakan dan dieksport?’

“‘Mengenai hal ini, Abu Saeed Sahib, yang dikenali sebagai Arab Sahib, seorang peniaga beras dari Rangoon, menceritakan kejadian berikut sebelum Hazrat Masih Mau’ud (as): Terdapat sebuah kilang biskut dan roti di Rangoon yang dahulunya dimiliki oleh British. Ia kemudian dibeli oleh seorang ahli perniagaan Islam dengan harga sekitar 150,000 rupee. Apabila dia menyemak akaun, dia mendapati lemak babi juga telah dibeli untuk kilang. Atas pertanyaannya, pemilik kilang sebelum ini memaklumkan kepadanya bahawa ia digunakan dalam biskut dan lain-lain kerana tanpanya produk ini tidak akan sedap dan lemak tersebut turut ditambah kepada produk tersebut di Eropah dan Amerika.

“‘Dari membaca kejadian ini, para pembaca [Badar] dapat mengukur dengan ketakwaan dan ketelitian yang digunakan Hazrat Masihi Mau’ud (as) untuk menangani hal-hal tersebut. Walau bagaimanapun, memandangkan ada di antara kami yang berpeluang mengembara secara meluas dan beberapa saudara masih berada di negeri yang jauh seperti Afrika dsb. yang mungkin memerlukan susu dan biskut seperti ini dan lain-lain, memandangkan mereka juga, [Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan] ditanya lagi. Selain itu, dikatakan tentang makanan orang Hindu bahawa mereka juga menyimpan benda-benda yang sangat kotor dan bejana mereka sering dijilat oleh anjing.

“‘Setelah mendengar ini, Hazrat Masihi Mau’ud (as) bersabda:

“‘Pada pandangan kami, makanan orang Kristian adalah halal, yang tidak ada keraguan tentangnya dan yang tidak dinyatakan haram oleh Al-Qur’an. Jika tidak, ia adalah sama dengan tidak memakan barang tertentu di rumah, menganggapnya sebagai haram, tetapi memakannya di luar dari tangan orang Kristian. Dan ini bukan sahaja bergantung kepada orang Kristian, jika ada orang Islam yang mencurigakan, kita tidak boleh makan makanannya. Sebagai contoh, jika seorang Muslim tidak siuman dan tidak mengetahui tentang haram dan halal, maka apakah yang boleh dipercayai tentang makanannya atau barangan lain yang disediakan? Itulah sebabnya kami tidak membenarkan keluarga kami mengambil biskut Inggeris tetapi memesannya dari syarikat Hindu di India. Berbanding dengan penganut Kristian, keadaan dengan penganut Hindu berada di bawah paksaan [iztirar] kerana mereka telah banyak bergaul dengan kita dan hanya kedai mereka yang terdapat di merata tempat. Sekiranya terdapat kedai-kedai Muslim dan segala-galanya boleh didapati di sana, maka, sudah tentu, seseorang tidak boleh membeli barang-barang makanan daripada [Hindu].’ (Al-Badr, no. 27, jilid 3, 16 Julai 1904, hlm. 3)

“Justeru, secara ringkasnya, seseorang itu tidak boleh terlalu bersangka buruk dan ragu-ragu serta mengelak daripada menggunakan perkara yang halal tanpa sebab, dan juga tidak boleh bersikap sambil lewa dan menggunakan setiap perkara yang halal dan haram. Sebaliknya, seseorang itu hendaklah berusaha untuk hidup mengikut ajaran Islam dengan meneliti perkara-perkara dengan teliti hingga ke tahap yang sesuai dan teliti.”

(Disusun oleh Zaheer Ahmad Khan, Ketua Jabatan Rekod, Private Sekretariat, London. Diterjemah oleh Al Hakam.)

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad