Jawapan Huzur (atba) kepada Isu-Isu Harian – Bahagian 44
AlHakam
Jawapan
Huzur (atba) kepada Isu-Isu Harian – Bahagian 44: Upacara pengebumian semasa
pandemik Covid-19, kesaksian wanita, minat (riba), keraguan
25hb
November 20220
Diterjemahkan
oleh Musa Bin Masran
Kemas
Kini Terakhir pada 25 November 2022
Panduan
berkenaan isu-isu asas Islam – yang Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba)
telah berikan dalam pelbagai kesempatan dalam surat-menyurat bertulisnya dan
semasa program MTA – diterbitkan secara rasmi di bawah untuk manfaat semua
Upacara
pengebumian semasa pandemik Covid-19
Seorang
lelaki dari Qadian, India, menulis kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul
Masih V (atba) bahawa, “Sebelum kematiannya, ibu saya telah memberitahu saya
bahawa, setiap kali dia meninggal dunia, saya harus mandikannya [i.e. membasuh
mayat]. Namun, sejak ibu saya meninggal dunia akibat Covid-19, mandi air mani
tidak dapat dilakukan. Ini telah menyebabkan saya sangat sakit. Tolong,
bolehkah anda membimbing saya sama ada saya bertindak dengan sewajarnya.”
Huzur-e-Anwar
(atba), dalam suratnya bertarikh 19 September 2021, memberikan panduan berikut
dalam hal ini:
“Sebenarnya,
dalam keadaan biasa, hanya seorang wanita yang boleh mencuci mayat wanita dan
hanya seorang lelaki yang boleh mencuci mayat lelaki, kecuali dalam kes suami
dan isteri yang dibenarkan untuk mencuci mayat masing-masing. Oleh itu, adalah
satu perkara yang sangat baik bahawa anda tidak mencuci mayat ibu anda.
“Bagaimanapun,
seperti yang anda tulis, dia meninggal dunia akibat Covid-19. Jadi, walaupun
atas sebab perubatan, anda tidak akan dibenarkan untuk mandikannya. Oleh itu,
anda tidak perlu risau sama sekali. Semoga Allah Ta'ala merahmati ibumu. Semoga
Dia mengampuninya, mengangkat martabatnya, memberikan kesabaran yang baik kepada
semua ahli keluarganya dan menjadikan mereka pewaris warisan amal dan doanya.
Amin.”
1.
Jenazah Jenazah dan Pengebumian Covid 19 wikimedia
Kesaksian
seorang wanita
Seseorang
dari Jerman menulis surat kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba)
dan meminta bimbingan mengenai kesaksian wanita berdasarkan ayat Surah Al-Baqarah
yang membincangkan kehadiran saksi dalam kes yang berkaitan dengan hutang atau
pinjaman.
Huzur-e-Anwar
(atba), dalam suratnya bertarikh 21 September 2021, memberikan jawapan berikut
kepada soalan ini:
“Salah
satu bantahan utama yang dibangkitkan oleh penentang Islam terhadap ajaran
Islam ialah Islam telah meletakkan separuh nilai kesaksian seorang wanita
berbanding dengan seorang lelaki dan dengan itu, telah mengisytiharkan wanita
sebagai rendah diri. Namun begitu, bantahan ini, seperti bantahan lain, telah
diada-adakan tanpa sebab yang munasabah dan kerana tidak memahami kebenaran dan
semangat ajaran Islam.
“Hakikatnya
ialah Al-Qur’an tidak menyatakan di mana-mana pun bahawa kesaksian seorang
wanita bernilai separuh daripada kesaksian seorang lelaki. Sebaliknya, jika
kita merenungkan Al-Qur’an, kita melihat bahawa dalam perkara yang berkaitan
secara langsung dengan wanita, kesaksian seorang wanita telah diterima dengan
cara yang sama seperti kesaksian seorang lelaki. Oleh itu, dalam kes li'an,
kaedah penyaksian yang telah ditetapkan dalam Surah an-Nur, tidak ada perbezaan
antara penyaksian atau sumpah wanita atau lelaki, malah kesimpulan yang sama
telah dibuat dari kedua-duanya. . Maka, Allah Ta’ala berfirman:
وَ الَّذِيۡنَ يَرۡمُوۡنَ اَزۡوَاجَهُمۡ
وَ لَمۡ يَكُنۡ لَّهُمۡ شُهَدَآءُ اِلَّاۤ اَنۡفُسُهُمۡ فَشَهَادَةُ اَحَدِهِمۡ اَرۡبَعُ
شَهٰدٰتٍۭ بِاللّٰهِ ۙ اِنَّهٗ لَمِنَ الصّٰدِقِيۡنَ۔ وَ الۡخَامِسَةُ اَنَّ لَعۡنَتَ
اللّٰهِ عَلَيۡهِ اِنۡ كَانَ مِنَ الۡكٰذِبِيۡنَ۔ dan وَ الۡخَامِسَةَ اَنَّ غَضَبَ
اللّٰهِ عَلَيۡهَاۤ اِنۡ كَانَ مِنَ الصّٰدِقِيۡنَ۔
“Adapun
orang-orang yang mencela isteri-isterinya, sedang mereka tidak mempunyai
saksi-saksi selain diri mereka sendiri, maka keterangan seseorang dari mereka
itu (cukup) jika dia bersaksi empat kali dengan menyebut nama Allah (dengan
mengatakan) bahawa sesungguhnya dia termasuk orang-orang yang yang bercakap
benar. Dan (sumpahnya) yang kelima ialah mengatakan bahawa laknat Allah atasnya
jika dia termasuk orang-orang yang berdusta. Tetapi ia akan menjauhkan azab
daripadanya, jika dia bersaksi empat kali dengan nama Allah (dengan mengatakan)
bahawa dia termasuk orang-orang yang berdusta. Dan (sumpahnya) kelima
(bersumpah) bahawa kemurkaan Allah menimpanya jika dia berkata benar.’ (Surah An-Nur,
Bab.24: Ayat.7-10)
“Selain itu, juga dibuktikan dari Hadis bahawa
Nabi (saw) memisahkan pasangan suami isteri kerana kesaksian seorang wanita
bujang yang mengatakan bahawa dia telah menyusukan kedua-dua pengantin lelaki
dan pengantin perempuan semasa kecil mereka. Oleh itu, Hazrat 'Uqbara bin
al-Harith menceritakan bahawa dia telah berkahwin dengan anak perempuan Abu
Ihab bin Aziz. Kemudian, seorang wanita datang ke hadapan dan berkata, 'Saya
telah menyusui 'Uqba dan wanita yang telah dinikahinya. (Oleh itu, mereka
adalah adik-beradik angkat dan perkahwinan mereka tidak sah.)' 'Uqba berkata
kepadanya, 'Saya tidak tahu bahawa kamu telah menyusukan saya, dan kamu tidak
memberitahu saya sebelum ini.' Kemudian 'Uqba menaiki tunggangannya dan pergi
berjumpa Rasulullah di Madinah; dia bertanya kepadanya tentang (isu yang
dihadapi). Rasulullah (saw) bersabda, ‘Bagaimana kamu boleh menjadikan dia
sebagai isteri kamu sedangkan telah dikatakan [bahawa dia adalah saudara angkat
kamu]?’ Maka, ‘Uqba melepaskannya dan dia berkahwin dengan lelaki lain. (Sahih
al-Bukhari, Kitab al-‘ilm, Bab ar-rihlati fi l-mas’alati n-nazilati wa ta‘limi
’ahlih)
“Setakat keterangan lelaki dan wanita dalam
kes berkaitan hutang atau pinjaman, memandangkan kes sebegini pada umumnya
berkaitan dengan lelaki dan tidak terus kepada wanita, kami telah diarahkan
bahawa, jika lelaki yang dilantik untuk memberi keterangan dalam kes sedemikian
adalah jika tidak ada, hendaklah dilantik dua orang wanita bersama seorang
lelaki, supaya jika perempuan yang memberi keterangan itu lupa butiran
kesaksiannya, perempuan yang lain boleh mengingatkannya.
“Dalam erti kata lain, walaupun dalam senario
ini, kesaksian sebenar hanyalah kesaksian seorang wanita. Wanita kedua hanya
dilantik sebagai langkah berjaga-jaga untuk mengingatkan yang pertama supaya
tidak terlupa kerana isu sebegitu tidak berkaitan langsung dengannya. Teks Al-Qur’an
juga menyokong pemahaman ini, kerana ia menyatakan:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا
إِذَا تَدَايَنْتُمْ بِدَيْنٍ إِلَى أَجَلٍ مُسَمًّى ۔۔ِ۔ وَشْدَهِ مُسَمًّى ۔۔ِ۔ وَشْدَهِ
وَشْدَغُونَ لَمْ يَكُونَا رَجُلَيْنِ فَرَجُلٌ وَامْرَأَتَانِ مِمَّنْ تَرْضَوْنَ
مِنَ الشُّهَدَاءِ أَنْ تَضِّمْتَهُمْ
“‘Wahai orang-orang yang beriman! apabila kamu
meminjam antara satu sama lain untuk tempoh yang tertentu… Dan panggillah dua
orang saksi daripada lelaki kamu; dan jika tidak ada dua orang lelaki, maka
seorang lelaki dan dua orang perempuan, yang kamu sukai sebagai saksi, supaya
jika salah seorang daripada dua orang (wanita) sesat (dalam ingatan), maka
seorang boleh mengingatkan yang lain.' (Surah Al-Baqarah, Bab. 2, Ayat. 283)
“Justeru, sama ada wanita atau lelaki, status
dan kepentingan penyaksian kedua-duanya adalah sama walaupun dalam kes
berkaitan transaksi pinjaman. Walau bagaimanapun, oleh kerana perjanjian
kewangan biasanya tidak berkaitan dengan wanita, kami telah diarahkan untuk
melantik wanita lain bersama wanita yang memberi keterangan untuk membantunya
dengan mengingatkannya tentang perkara itu sekiranya dia terlupa butiran kes
itu. Ini supaya kedua-dua pihak dalam kes itu tidak boleh dianiaya kerana dia
lupa.”
2.
Dua wanita Islam seorang wanita kesaksian dalam Islam wikimedia
Melayari
dunia yang penuh minat (riba) dan keraguan
Seseorang
dari Syria membentangkan kajiannya mengenai kewujudan beberapa unsur riba dalam
perdagangan saham dan lain-lain kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih
V (atba).
Huzur-e-Anwar
(atba), dalam suratnya bertarikh 28 September 2021, mengulasnya seperti
berikut:
“Menjalankan penyelidikan akademik adalah idea
yang sangat baik. Anda boleh dengan segala cara membuat penyelidikan mengenai
perkara ini dan berkongsi penemuan anda dengan saya. Berkenaan dengan kehadiran
unsur-unsur kepentingan dalam pelbagai jenis perniagaan pada zaman sekarang,
pernyataan Hazrat Masihi Mau’ud (as), Hakam ‘Adl zaman ini, adalah asas untuk
memahami fenomena ini. Huzur (as) menyatakan:
“‘Sejak
kebelakangan ini, kebanyakan isu perundangan di negara ini menjadi
berbelit-belit. Terdapat satu atau unsur lain faedah [riba] yang terlibat dalam
setiap perdagangan. Inilah sebabnya mengapa ijtihad yang diperbaharui
diperlukan pada zaman ini.’ (Al-Badr, nos. 41-42, jilid 3, 1-8 November 1904,
hlm. 8)
“Sementara mentakrifkan minat pada kesempatan
lain, Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan menyatakan:
“‘Syariah mentakrifkan faedah sebagai
meminjamkan wang kepada seseorang untuk keuntungan yang telah ditetapkan
sebagai balasan. Apabila takrifan ini boleh digunakan, ia dianggap sebagai
minat. Walau bagaimanapun, jika peminjam tidak mencagarkan sebarang [bayaran
sedemikian] tetapi secara sukarela membayar balik tambahan, maka jumlah itu
tidak akan dianggap sebagai faedah. Oleh itu, apabila bercakap tentang
pemenuhan ikrar, para nabi sentiasa bertindak baik terhadap orang lain. Jika
seorang raja meminjam sejumlah wang dan secara sukarela memulangkan lebih
[daripada jumlah pokok] dan dia, sebagai peminjam, tidak membayarnya dengan
tujuan bahawa ia adalah yuran faedah, maka ia tidak dianggap sebagai faedah,
sebaliknya merupakan bantuan daripada raja. Setiap kali Rasul Allah mengambil
pinjaman daripada seseorang, pada masa pembayaran balik dia akan sentiasa
mengembalikan beberapa tambahan. Seseorang hanya perlu berhati-hati untuk tidak
menginginkannya. Walau bagaimanapun, jika seseorang menerima jumlah tambahan
yang bertentangan dengan keinginan atau jangkaan seseorang, maka itu tidak akan
dianggap sebagai faedah.’ (Al-Badr, no. 10, jilid 2, 27 March 1903, hlm. 75)
“Justeru, faedah yang diharamkan Islam
berpunca daripada seseorang meminjamkan wang kepada seseorang dengan niat untuk
mendapatkan semula premium di atas jumlah prinsipal yang diberikan sebagai
pinjaman. Walau bagaimanapun, jika peminjam memulangkan sesuatu tambahan secara
sukarela, ia tidak dianggap sebagai faedah.
“Selain itu, sistem perbankan telah menjadi
sebahagian daripada hampir setiap perniagaan perkataan pada masa kini. Dan
kebanyakan sistem perbankan dunia mempunyai beberapa elemen yang menarik di
dalamnya, yang kemudiannya menjadi sebahagian daripada perniagaan tersebut
juga. Itulah sebabnya Huzur (as) menyatakan bahawa terdapat beberapa unsur
kepentingan yang terlibat dalam setiap perdagangan, yang mana ijtihad yang
diperbaharui diperlukan pada zaman ini.
“Dalam keadaan sedemikian, jika seseorang itu
terus diragui dan dicurigai, maka hidupnya akan menjadi tidak tertanggung,
kerana beberapa wang faedah akan dilaburkan di suatu tempat dalam syarikat yang
menjalankan perniagaan dengan pakaian yang kita pakai dalam kehidupan seharian
kita. . Kemudian, roti yang kita makan, akan ada penglibatan wang faedah pada
satu peringkat atau yang lain dalam perniagaannya. Dan jika seseorang ingin
meninggalkan semua keperluan duniawi ini demi hanya duduk di rumahnya, yang
jelas mustahil, walaupun begitu, rumahnya akan dibuat dari batu bata, pasir dan
simen dan syarikat-syarikat yang membuat bahan-bahan ini juga akan mempunyai.
berurusan dengan faedah atau wang faedah terpakai dalam perniagaan mereka.
“Oleh
itu, seseorang itu tidak seharusnya mencipta kesulitan yang tidak perlu untuk
dirinya sendiri dengan meletakkan perkara sedemikian kepada penelitian yang
melampau dan jatuh ke dalam syak wasangka. Disebutkan pula dalam sebuah hadis
yang diriwayatkan oleh Hazrat Aisha (ra) bahawa:
أَنَّ قَوْمًا قَالُوا يَا
رَسُولَ اللّٰهِ إِنَّ قَوْمًا يَأْتُونَنَا بِاللَّحْمِ لَا نَدْرِّي أَوَمَلَ لَا
فَقَالَ رَسُولُ اللّٰهِ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ سَمُّوا اللّٰهَ عَلَيْهِ
وَكُلُوهُ
“'Sekumpulan
manusia berkata kepada Rasulullah (saw), 'Sesetengah orang membawa kepada kami
daging dan kami tidak tahu sama ada mereka menyebut nama Allah atau tidak
(semasa menyembelih binatang itu).' Beliau berkata, 'Sebutlah nama Allah (iaitu
membaca basmalah). pada (daging) dan makanlah.'' (Sahih al-Bukhari, Kitab
al-Buyu')
“Masihi
Mau’ud (as) Yang Dijanjikan ditanya sama ada dibenarkan makan makanan yang
disediakan oleh orang Hindu. Beliau menyatakan:
“‘Syariah
telah menghalalkannya. Syariah tidak mendesak sekatan tersebut; sebaliknya, ia
memberi penekanan kepada:
قَدۡ اَفۡلَحَ مَنۡ زَكّٰهَا
“‘[Sesungguhnya beruntunglah orang yang
menyucikannya. (Surah al-Shams, Bab.91: Ayat.10)]. Nabi Suci (saw) akan makan
barang-barang yang disediakan oleh orang Armenia dan, dalam apa jua keadaan,
seseorang tidak boleh melakukannya tanpanya.’ (Al Hakam, no. 19, jilid 8, 10
Jun 1904, hlm. 3)
[…]
“Maka
hendaklah seseorang itu bertaqwa ketika mengurus pelbagai urusan dan urusan
dunia, tanpa meninggalkan syak wasangka dan syak wasangka. Dan di mana terdapat
kemungkinan langsung untuk melakukan perbuatan yang dilarang atau larangan
sesuatu itu jelas nyata, maka ia harus dielakkan dengan apa cara sekalipun.
Dalam hal ini, terdapat satu lagi hadis Nabi (saw) yang membimbing kita dengan
cara yang terbaik. Hazrat Aisha (ra) menyatakan:
مَا خُيِّرَ النَّبِيُّ صَلَّى
اللّٰهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بَيْنَ أَمْرَيْنِ إِلَّا اخْتَارَ أَيْسَرَهُمَا مَا لَمْ
يَأْثَمْ فَإِذَا كَانَ الْإِثْمُ كَانَ أَبْعَدَهُمَا مِنْهُ وَاللّٰهِ مَا انْتَقَمَ
لِنَفْسِهِ فِي شَيْءٍ يُؤْتَى إِلَيْهِ قَطُّ حَتَّى تُنْتَهَكَ حُرُمَاتُ اللّٰهِ
فَيَنْتَقِمُ لِلّٰهِ
“‘Apabila
Nabi (saw) diberi pilihan antara dua perkara, baginda selalu memilih yang lebih
mudah di antara keduanya selagi ia tidak berdosa; tetapi jika ia berdosa, dia
akan menjauhinya. Demi Allah, dia tidak pernah membalas dendam terhadap dirinya
dalam apa-apa perkara yang dikemukakan kepadanya, tetapi apabila batas-batas
Allah dilanggar, dia akan membalas dendam kerana Allah.’ (Sahih al-Bukhari,
Kitab al-hudud)
[Badar
16 Julai 1904 juga melaporkan perkara berikut:]
“‘Dengan
cara yang sama, juga disebutkan tentang Masihi Mau’ud (as) bahawa pada suatu
ketika, ciptaan yang menakjubkan dari Eropah dan Amerika telah disebutkan
sebelum beliau. Dalam sebutan yang sama, juga dikatakan bahawa susu dalam tin
dan sup dan lain-lain, yang diimport dari luar negara, adalah sangat indah dan
bersih, dan salah satu kualitinya ialah ia tidak pernah disentuh oleh tangan
manusia sama sekali. Malah susu diperoleh dengan mesin. Setelah mendengar ini, Masihi
Mau'ud (as) bersabda:
“‘‘Orang
Kristian kini telah menjadi bangsa yang tidak mengambil berat tentang sempadan
agama dan agama apa yang telah diisytiharkan sebagai halal atau haram. Daging
babi dimakan secara meluas oleh mereka. Nama Tuhan tidak disebut pada haiwan
yang mereka sembelih; sebaliknya, seperti yang telah dilaporkan, kepala mereka
terputus seperti tersentak. Oleh itu, mungkin biskut dan susu dan lain-lain
yang dihasilkan di kilang mereka mengandungi lemak babi dan susu babi. Oleh
itu, pada pandangan kami, pengambilan biskut ini atau susu dan sup dan
sebagainya dari luar negara adalah sama sekali bertentangan dengan ketakwaan
dan tidak dibenarkan. Dalam keadaan sedemikian, di mana pembiakan babi dan
pengambilan daging babi adalah amalan biasa di kalangan orang-orang ini di
Barat, bagaimana kita boleh mengandaikan bahawa tidak akan ada unsurnya dalam
barangan makanan lain yang mereka sediakan dan dieksport?’
“‘Mengenai
hal ini, Abu Saeed Sahib, yang dikenali sebagai Arab Sahib, seorang peniaga beras
dari Rangoon, menceritakan kejadian berikut sebelum Hazrat Masih Mau’ud (as):
Terdapat sebuah kilang biskut dan roti di Rangoon yang dahulunya dimiliki oleh
British. Ia kemudian dibeli oleh seorang ahli perniagaan Islam dengan harga
sekitar 150,000 rupee. Apabila dia menyemak akaun, dia mendapati lemak babi
juga telah dibeli untuk kilang. Atas pertanyaannya, pemilik kilang sebelum ini
memaklumkan kepadanya bahawa ia digunakan dalam biskut dan lain-lain kerana
tanpanya produk ini tidak akan sedap dan lemak tersebut turut ditambah kepada
produk tersebut di Eropah dan Amerika.
“‘Dari
membaca kejadian ini, para pembaca [Badar] dapat mengukur dengan ketakwaan dan
ketelitian yang digunakan Hazrat Masihi Mau’ud (as) untuk menangani hal-hal
tersebut. Walau bagaimanapun, memandangkan ada di antara kami yang berpeluang
mengembara secara meluas dan beberapa saudara masih berada di negeri yang jauh
seperti Afrika dsb. yang mungkin memerlukan susu dan biskut seperti ini dan
lain-lain, memandangkan mereka juga, [Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan]
ditanya lagi. Selain itu, dikatakan tentang makanan orang Hindu bahawa mereka
juga menyimpan benda-benda yang sangat kotor dan bejana mereka sering dijilat
oleh anjing.
“‘Setelah
mendengar ini, Hazrat Masihi Mau’ud (as) bersabda:
“‘Pada
pandangan kami, makanan orang Kristian adalah halal, yang tidak ada keraguan
tentangnya dan yang tidak dinyatakan haram oleh Al-Qur’an. Jika tidak, ia
adalah sama dengan tidak memakan barang tertentu di rumah, menganggapnya
sebagai haram, tetapi memakannya di luar dari tangan orang Kristian. Dan ini
bukan sahaja bergantung kepada orang Kristian, jika ada orang Islam yang
mencurigakan, kita tidak boleh makan makanannya. Sebagai contoh, jika seorang
Muslim tidak siuman dan tidak mengetahui tentang haram dan halal, maka apakah
yang boleh dipercayai tentang makanannya atau barangan lain yang disediakan?
Itulah sebabnya kami tidak membenarkan keluarga kami mengambil biskut Inggeris
tetapi memesannya dari syarikat Hindu di India. Berbanding dengan penganut
Kristian, keadaan dengan penganut Hindu berada di bawah paksaan [iztirar]
kerana mereka telah banyak bergaul dengan kita dan hanya kedai mereka yang
terdapat di merata tempat. Sekiranya terdapat kedai-kedai Muslim dan
segala-galanya boleh didapati di sana, maka, sudah tentu, seseorang tidak boleh
membeli barang-barang makanan daripada [Hindu].’ (Al-Badr, no. 27, jilid 3, 16
Julai 1904, hlm. 3)
“Justeru,
secara ringkasnya, seseorang itu tidak boleh terlalu bersangka buruk dan
ragu-ragu serta mengelak daripada menggunakan perkara yang halal tanpa sebab,
dan juga tidak boleh bersikap sambil lewa dan menggunakan setiap perkara yang
halal dan haram. Sebaliknya, seseorang itu hendaklah berusaha untuk hidup
mengikut ajaran Islam dengan meneliti perkara-perkara dengan teliti hingga ke
tahap yang sesuai dan teliti.”
(Disusun
oleh Zaheer Ahmad Khan, Ketua Jabatan Rekod, Private Sekretariat, London.
Diterjemah oleh Al Hakam.)
Comments
Post a Comment