Jawapan Huzur (atba) kepada Isu-Isu Harian – Bahagian 43
AlHakam
Jawapan
Huzur (atba) kepada Isu-Isu Harian – Bahagian 43: Penjelmaan semula dan
kenabian selepas Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan
4hb
November 2022
Diterjemahkan
oleh Musa Bin Masran
Kemas
Kini Terakhir pada 4 November 2022
Panduan
berkenaan isu-isu asas Islam – yang Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba)
telah berikan dalam pelbagai kesempatan dalam surat-menyurat bertulisnya dan
semasa program MTA – diterbitkan secara rasmi di bawah untuk manfaat semua
Penjelmaan
semula
Seorang
wanita dari Austria menulis surat kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul
Masih V (atba) bahawa orang-orang dari budaya yang berbeza, beberapa mazhab golongan
Muslim dan ulama Islam dan banyak agama lain telah menyatakan pandangan mereka
tentang penjelmaan semula, gambaran keseluruhannya adalah seperti berikut:
Tuhan Yang Maha Kuasa menjelmakan semula manusia mengikut susunan untuk
menegakkan keadilan. Dia membawa manusia ke dunia berulang kali, supaya dia
boleh melalui pengalaman yang berbeza seperti kemiskinan, kekayaan, penyakit
dan kesihatan dan lain-lain, kerana adalah tidak adil bagi jiwa manusia untuk
melalui satu pengalaman sahaja.
Dia
bertanya apakah kedudukan Jamaat Ahmadiyah Muslim dalam isu ini dan sama ada
Hazrat Masihi Mau’ud (as) atau mana-mana khalifahnya telah berkata apa-apa mengenai
hal ini.
Huzur-e-Anwar
(atba), dalam suratnya bertarikh 6 September 2021, memberikan panduan berikut
mengenai isu ini:
“Doktrin
penjelmaan semula sebenarnya berpunca daripada tidak faham dan tidak percaya
kepada kehidupan akhirat iaitu kehidupan yang kekal abadi. Ia adalah akibat
daripada ketidakbiasaan dengan sifat Tuhan dan sifat-sifat-Nya, terutamanya
sifat-sifat penciptaan, kedaulatan dan pelbagai sifat lain yang berkaitan
dengan Rahmah-Nya, seperti pemurah, menghapuskan dosa, pengampunan dan belas
kasihan, dan lain-lain. Mengikut doktrin penjelmaan semula, Tuhan Yang Maha
Kuasa dipaksa untuk tidak memberikan keselamatan yang kekal kepada mana-mana
manusia. Jika seseorang ingin mencapai keselamatan dengan bertaubat dari
pengembaraan dan kesalahannya semasa hidupnya, Tuhan tidak dapat memberikannya
kepadanya, hanya kerana pertaubatan dan perubahan murninya. Sebaliknya, orang
itu mesti, menurut doktrin penjelmaan semula, memasuki semula dunia dalam keadaan
lain, walaupun ia bermakna berlepas dari kewujudan manusia dan bertukar menjadi
anjing, monyet atau babi. Selain itu, doktrin palsu ini juga menghalang
seseorang daripada mengikuti jalan kesucian, kerana, sebagai hasil daripada
mempercayai doktrin ini, adalah mungkin, sebagai contoh, wanita yang dia nikahi
dalam kehidupan yang dijelmakan semula, mungkin ibunya, kakak atau nenek dalam
kehidupan sebelumnya. Selain daripada ini, terdapat banyak lagi aspek yang
tidak masuk akal dan mengarut dalam doktrin ini.
“Hazrat
Masihi Mauud (as) Yang Dijanjikan telah menyangkal doktrin penjelmaan semula
yang tidak Islamik ini, yang sama sekali tidak konsisten dengan sifat dan sifat
Tuhan Yang Maha Esa, dengan cara yang sangat terperinci dan beralasan dalam
beberapa tulisannya (termasuk The Philosophy of the Teachings of Islam,
Chasma-e-Ma'rifat, Arya Dharam, Qadian Ke Arya Aur Hum). Daripada antara tulisan-tulisan
Hazrat Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan, The Philosophy of the Teachings of
Islam, Chasma-e-Ma'rifat, Qadian Ke Arya Aur Hum, Lecture Lahore dan Lecture
Sialkot juga telah diterjemahkan ke dalam bahasa Arab dan boleh didapati dalam
talian, bersama dengan mereka. terjemahan bahasa arab. [Untuk terjemahan bahasa
Inggeris bagi tulisan-tulisan Hazrat Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan, layari
www.lislam.org/books/hazrat-mirza-ghulam-ahmad — Editor, Al Hakam] Di sana anda
akan dapat menemui penolakan Hazrat Masihi Mau'ud (as) terhadap doktrin
penjelmaan semula. Sebagai contoh, petikan berikut daripada salah satu karya
beliau diterbitkan semula di bawah. Huzur (as) bersabda:
“‘Transmigrasi
— kembalinya jiwa-jiwa ke dunia ini dalam bentuk yang berbeza — adalah aspek
lain dari doktrin mereka yang berkaitan dengan penciptaan. Di sebalik semua
tuntutan mereka terhadap akal dan rasional, Arya percaya bahawa Parmeshwar
adalah makhluk yang keras hati yang menghukum jiwa-jiwa selama berjuta-juta
tahun sebagai hukuman untuk satu dosa dan terus melemparkan mereka kembali ke
dalam kitaran transmigrasi walaupun mereka bukan ciptaan-Nya. dan Dia tidak
berhak atas mereka. Bukankah lebih sesuai untuk menghukum mereka selama
beberapa tahun tertentu, seperti yang dilakukan oleh kerajaan dunia? Hukuman
yang lebih besar hanya boleh dibenarkan jika seseorang mempunyai hak yang sama
besar ke atas yang bersalah, tetapi apabila semua zarah dan jiwa wujud sendiri
dan Parmeshwar tidak mempunyai hak ke atas mereka - kecuali, mungkin untuk
melemparkan mereka ke dalam kelahiran semula yang berulang - Dia pastinya tidak
berhak untuk meletakkan mereka melalui hukuman yang begitu panjang.
“‘Dalam
Islam, walaupun Tuhan berkata bahawa Dia adalah Pencipta setiap zarah dan
setiap jiwa, dan Sumber segala kekuatan mereka, kehidupan mereka dan kewujudan
mereka, Dia tetap berfirman:
اِلَّا مَا شَآءَ رَبُّكَ ؕ اِنَّ رَبَّكَ فَعَّالٌ لِّمَا يُرِيۡدُ
“‘iaitu,
mereka akan tinggal di neraka untuk selama-lamanya, tetapi keabadian ini tidak
boleh dikelirukan dengan keabadian Tuhan, ia hanya bermakna tempoh masa yang
panjang selepas itu rahmat-Nya akan campur tangan, kerana Dia Maha Kuasa dan
melakukan apa yang Dia kehendaki. [Surah Hud, Bab.11: Ayat.108] Ayat ini telah
dijelaskan dalam sebuah Hadis di mana tuan dan tuan kita, Nabi saw, bersabda:
يأتي علٰي جهنّم زمانٌ ليس فيها احدٌ ونسيم الصّبا تحرّك أبوابها
“‘iaitu,
akan datang satu masa di neraka apabila tidak ada seorang pun yang tinggal di
dalamnya, dan pintu-pintunya akan digerakkan ke sana ke mari oleh angin pagi.
“‘Tetapi
Arya mempersembahkan Tuhan sebagai makhluk yang berdendam dan tidak mengampuni
yang kemarahannya tidak pernah reda dan yang tidak mengampuni dosa walaupun
setelah meletakkan jiwa-jiwa melalui kitaran transmigrasi selama berbilion
tahun. […]
“‘Bukti
selanjutnya tentang kepalsuan konsep transmigrasi ialah ia bertentangan dengan
nilai moral dan etika yang sebenar. Sebagai contoh, apabila seorang lelaki
mengambil seorang wanita untuk isterinya, bagaimana dia boleh memastikan bahawa
dia bukan ibu atau kakak atau cucu perempuannya yang mungkin telah meninggal
dunia lebih awal? Adakah orang seperti itu tidak akan melanggar undang-undang
Veda dengan melangsungkan perkahwinan sedemikian? Situasi sedemikian boleh
dielakkan jika setiap kanak-kanak dilahirkan dengan rekod bertulis tentang ibu
bapanya dalam kehidupan lampaunya, tetapi oleh kerana tidak ada pengaturan
sedemikian rupa-rupanya telah dibuat oleh Parmeshwar, adakah seseorang itu
tidak dibenarkan untuk mempercayai bahawa Dia sendiri ingin menyebarkan
kejahatan sedemikian?
“‘Kami
juga mendapati sukar untuk memahami apa yang sebenarnya ingin dicapai oleh
pemindahan jiwa. Keselamatan — mukti — tidak diragukan lagi bergantung pada
keinsafan Tuhan — gayan — dan jika inilah yang ingin dicapai oleh transmigrasi,
maka mengapakah seseorang jiwa kehilangan semua bekal pengetahuan dan kesedaran
yang telah diperolehnya dengan susah payah dalam kehidupan lampaunya, dan
tanpanya tidak ada persoalan keselamatan. Kita melihat bahawa setiap
kanak-kanak datang ke dunia tanpa ilmu, seperti seorang pemboros yang telah
mensia-siakan semua hartanya dan mendapati dirinya tidak berduit. Walaupun
seseorang telah membaca Veda seribu kali dalam kehidupan sebelumnya, dia tidak
akan mengingati walaupun sehelai halaman daripadanya. Sukar untuk melihat
bagaimana jiwa boleh dilepaskan daripada kitaran transmigrasi apabila ia terus kehilangan
semua stok pengetahuan dan kesedaran yang diperoleh dalam kehidupan lampaunya.
“'Jiwa-jiwa
memang bernasib malang, kerana mereka bukan sahaja kekurangan kesedaran Tuhan -
gayan - untuk menjadi layak diselamatkan, tetapi, menurut kepercayaan Arya, keselamatan
mereka juga berlangsung dalam jangka masa yang singkat selepas itu mereka
dilemparkan. kembali ke dalam kitaran transmigrasi.' (Lecture Lahore, Ruhani
Khazain, Vol. 20, ms. 170-172)”
Kenabian
selepas Hazrat Masih Mau’ud (as)
Seseorang
dari Mesir menyimpulkan sesuatu dari ayat-ayat Al-Qur’an berikut:
سُنَّةَ اللّٰهِ فِي الَّذِيۡنَ خَلَوۡا مِنۡ قَبۡلُ ۚ وَلَنۡ تَجِدَ
لِسُنَّةِ اللّٰهِ تَبۡدِايۡ
[Demikianlah
jalan Allah (dalam keadaan) orang-orang yang telah lalu, dan kamu sekali-kali
tidak akan mendapati perubahan pada jalan Allah. (Surah al-Ahzab, Bab.33: Ayat.63)]
فَهَلۡ
يَنۡظُرُوۡنَ اِلَّا سُنَّتَ الۡاَوَّلِيۡنَ ۚ فَلَنۡ تَجِدَ لِسُنَّتِ اللّٰهِ
تَبۡدِيۡلًا ۬ۚ وَلَنۡ تَجِدَ لِسُنَّتِ اللّٰهِ تَحۡوِيۡلً
[Maka
apakah mereka tidak mencari selain jalan (Allah) terhadap orang-orang yang
dahulu? Tetapi kamu sekali-kali tidak akan mendapati sebarang perubahan pada
jalan Allah; dan kamu sekali-kali tidak akan mendapati sebarang perubahan pada
jalan Allah. (Surah Al-Fatir, Bab.35: Ayat.44)]
Orang
itu kemudian menulis kesimpulannya kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul
Masih V (atba), menyatakan bahawa beberapa undang-undang Tuhan adalah kategori
dan kekal, termasuk undang-undang Tuhan untuk menghantar nabi-nabi yang bebas
atau bawahan. Dia kemudian bertanya sama ada seorang nabi yang membawa hukum,
seperti Hazrat Musa (as) atau Nabi Muhammad (saw), boleh datang 622 tahun
selepas kedatangan Masihi Mau'ud (as) atau, jika Islam adalah agama utama,
bolehkah seorang nabi bukan perundangan, atau khalifah Masihi (as) Yang
Dijanjikan, menjadi nabi pengikutnya?
Huzur-e-Anwar
(atba, dalam suratnya bertarikh 9 September 2021, memberikan jawapan berikut
kepada soalan ini:
“Pertama
sekali, hujah anda, bahawa sunnah Tuhan Yang Maha Esa untuk mengutus nabi-nabi
yang merdeka atau bawahan adalah kategori dan kekal, tidak boleh disimpulkan
daripada ayat-ayat Al-Qur’an yang anda petik dan simpulkan daripadanya.
Dalam
ayat-ayat Surah Al-Ahzab, Allah memperkatakan tentang kekalahan dan kehancuran
penentang Islam khususnya golongan munafik terhadap umat Islam. Kemudian, Dia
menyatakan bahawa itu adalah sunnah-Nya yang telah beroperasi memihak kepada
masyarakat ilahi yang terdahulu juga dan akan terus begitu, iaitu orang-orang
munafik dan penentang Islam yang lain akan dihina dan dihinakan dan penganut
Islam akan diberikan. kejayaan.
“Adapun
ayat-ayat Surah Al-Fatir, mereka membahaskan tema berikut: Sebelum kedatangan
seorang nabi, manusia banyak membuat dakwaan bahawa jika datang kepada mereka
seorang pemberi peringatan dari Allah, nescaya mereka akan lebih mendapat
petunjuk daripada orang-orang sebelum mereka. . Akan tetapi, apabila Allah
mengutus seorang rasul kepada mereka, mereka bersekongkol menentangnya, dengan
angkuh menolaknya dan merancang menentangnya dengan segala cara yang mungkin.
Dalam keadaan seperti itu, Allah Ta’ala juga menghasut sunnah-sunnah-Nya yang
lain terhadap penentang-penentang itu dan menyebabkan mereka gagal sama sekali
dengan menjatuhkan pelbagai hukuman ke atas mereka. Kemudian, Dia meninggikan
rasul-rasul-Nya dengan pertolongan dan kemenangan terakhir-Nya.
“Oleh
itu, kesimpulan yang anda buat daripada ayat-ayat ini adalah tidak betul. Walau
bagaimanapun, kami percaya bahawa bila-bila masa seorang nabi atau pembaharu
diperlukan untuk itu bimbingan dan pembaharuan dunia, Allah Taala, dengan
rahmat-Nya kepada manusia, pastinya mengutus para nabi atau pembaharu. Belas
kasihan itu akan terus turun pada masa hadapan, tetapi Dia sahaja yang lebih
mengetahui bagaimana belas kasihan-Nya akan dinyatakan.
“Apabila
kita meminta petunjuk mengenai masalah ini dari Al-Qur’an dan hadis junjungan
kita, Nabi Muhammad (saw), orang pilihan, kita dapati bahawa Huzur (saw) telah
memberi khabar gembira tentang penubuhan sebuah khalifah. atas anjuran kenabian
[Khilafah 'ala Minhaj an-Nubuwwah] dua kali dalam umatnya. Dia berkata bahawa
berkat ini akan diangkat selepas didirikan buat kali pertama, tetapi selepas
memberi khabar gembira tentang penetapan semula berkat ini untuk kali kedua,
dia berdiam diri. Dari sini dapat disimpulkan bahawa keberkatan ini akan kekal
hingga hari kiamat. (Musnad Ahmad ibn Hanbal, Jilid 6, Musnad Nu’man ibn
Bashir, Hadith 18596, Beirut: ‘Alam Al Kotob, 1998, hlm. 285)
“Selain
itu, Hazrat Masih Mau’ud (as), penyembah Nabi (saw) yang paling gigih dan
Pengadilan yang Adil [Hakam 'Adl] zaman sekarang, setelah diberitahu oleh Tuhan
Yang Maha Kuasa, telah berhujah dari berbagai ayat Al-Qur’an, hadits-hadits
Nabi (saw) dan sejarah agama-agama lain, bahawa jangka hayat umat manusia
adalah tujuh ribu tahun; Nabi Muhammad (saw) telah diutuskan pada alaf kelima
dan kita sedang melalui alaf ketujuh dispensasi ini. Oleh itu', Huzur (as)
menyatakan:
“‘Tetapi
Al-Qur’an memberitahu kita bahawa Tuhan adalah Pencipta Kekal Yang, jika Dia
menghendaki, boleh membinasakan langit dan bumi berbilion-bilion kali dan
menciptanya semula seperti dahulu. Tuhan telah memberitahu kita bahawa umat
manusia sekarang berasal dari Adam, nenek moyang kita yang sama yang datang
selepas 'kaum' sebelumnya, dan umat manusia ini mempunyai umur tujuh ribu
tahun, dan tujuh ribu tahun ini bagi Tuhan sama seperti tujuh hari. adalah
kepada manusia. Telah ditetapkan oleh undang-undang Ilahi bahawa setiap 'kaum'
mempunyai jangka hayat tujuh ribu tahun, dan ia adalah untuk menonjolkan fakta
ini bahawa tujuh hari telah ditetapkan untuk manusia. Oleh itu, masa yang
ditetapkan untuk anak Adam adalah tujuh ribu tahun, lima daripadanya telah
berlalu pada zaman Nabi kita yang mulia, seperti yang ditunjukkan oleh nilai
berangka perkataan Surah Al-‘Asr. Sekarang enam ribu tahun zaman ini telah
berlalu dan seribu tahun tinggal. Telah dinubuatkan, bukan sahaja oleh Al-Qur’an
tetapi oleh banyak kitab terdahulu, bahawa Rasul terakhir yang akan muncul
dalam rupa Adam, dan akan dinamakan Al-Masihi, akan muncul pada akhir milenium
keenam, sama seperti Adam. dilahirkan menjelang akhir hari keenam. Semua
tanda-tanda ini sepatutnya cukup untuk orang yang berakal.
“‘Menurut
Al-Qur’an dan kitab suci Ilahi yang lain, tujuh milenium telah dibahagikan lagi
seperti berikut: Milenium pertama: untuk penyebaran petunjuk dan kebajikan.
Milenium kedua: untuk penguasaan Syaitan. Alaf ketiga: untuk penyebaran hidayah
dan kebajikan. Milenium keempat: untuk penguasaan Syaitan. Milenium kelima:
untuk penyebaran kebajikan (ini adalah milenium di mana tuan dan junjungan kita
Nabi (saw) muncul untuk reformasi umat manusia dan Syaitan dibelenggu). Alaf
keenam: untuk pembebasan dan penguasaan Syaitan (alaf ini bermula dari akhir
abad ketiga zaman Islam hingga awal abad keempat belas). Milenium ketujuh:
untuk ketuanan Tuhan dan Al-Masihi-Nya, penyebaran kebajikan dan iman dan
kebenaran, pembentukan Keesaan Tuhan dan penyembahan Ilahi, dan penguasaan
setiap kebajikan.
“‘Kita
kini berada di kepala milenium ketujuh dan tidak ada ruang untuk Masihi Mau’ud
(as) lain untuk datang selepas ini, kerana hanya ada tujuh milenium yang
semuanya telah dibahagikan kepada yang baik dan yang jahat. Semua Nabi telah
bercakap tentang pembahagian ini sama ada secara sepintas lalu atau secara
terperinci. Tetapi Al-Qur’an telah menyebutkannya dengan sangat jelas, dan dari
sini kita menyimpulkan nubuatan tentang Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan.
“‘Sungguh
menakjubkan bahawa semua Nabi, dalam satu atau lain cara, telah meramalkan
tentang masa Al-Masihi dan kerosakan Dajjal. Malah, tidak ada nubuatan lain
yang dibuat dengan begitu kerap dan dengan konsistensi sedemikian.’ (Lecture
Lahore, Ruhani Khazain, Vol. 20, ms. 184-186)” "Di tempat lain, dia
menulis:
“[…]
kitab suci semua Nabi (as) serta Al-Qur’an menunjukkan bahawa, dari Adam hingga
akhir, Tuhan telah menetapkan umur dunia menjadi tujuh ribu tahun, dengan
tempoh seribu tahun kedua-duanya untuk terang dan untuk kegelapan. Dengan kata
lain, terdapat satu tempoh untuk berlakunya kebenaran dan satu tempoh di mana
kejahatan dan kesesatan berkuasa. Menurut kitab suci Ilahi, kedua-dua zaman ini
dibahagikan kepada tempoh seribu tahun setiap satu. Periode pertama ini
didominasi oleh bimbingan di mana tidak ada tanda-tanda penyembahan berhala.
Ini diikuti dengan tempoh yang lain, juga berlangsung seribu tahun, di mana
segala jenis penyembahan berhala berakar umbi dan Syirik berleluasa dan
tersebar di setiap negeri. Pada alaf ketiga, asas Tauhid diletakkan semula dan
tersebar di dunia sejauh yang dikehendaki Allah. Kemudian, semasa milenium
keempat, kegelapan muncul semula; orang Israel telah sesat dan agama Kristian
mati tepat pada kelahirannya, seolah-olah kelahiran dan kematiannya telah
berlaku pada masa yang sama.
“‘Kemudian
datanglah milenium kelima, iaitu zaman bimbingan. Kedatangan Nabi (saw) kita
berlaku pada milenium ini. Melaluinya, Allah menetapkan semula Tauhid di dunia.
Fakta bahawa dia muncul pada milenium yang telah ditakdirkan untuk bimbingan
sejak selama-lamanya, sudah cukup untuk membuktikan bahawa dia berasal dari
Tuhan. Ini bukan sahaja pandangan saya, tetapi semua kitab suci Ilahi bersaksi
tentangnya. Fakta ini juga membuktikan kesahihan dakwaan saya sendiri sebagai Hazrat
Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan, kerana, menurut pembahagian tempoh ini,
milenium keenam adalah masa kegelapan dan kejahatan. Tempoh seribu tahun ini
bermula tiga ratus tahun selepas Hijrah dan berakhir pada pergantian abad
keempat belas. Nabi (saw) telah menetapkan mereka yang tergolong dalam milenium
keenam sebagai Faij-e-A‘waj [Gerombolan yang sesat].
“‘Milenium
ketujuh di mana kita hidup adalah cahaya dan petunjuk. Memandangkan ia adalah
alaf terakhir, tidak dapat dielakkan bahawa Imam zaman akhir harus dilahirkan
pada pergantian milenium ini. Selepas dia, tidak ada Imam dan Al-Masihi melainkan
Dia yang datang mengikut imejnya, kerana pada milenium ini dunia akan berakhir
seperti yang telah disaksikan oleh semua Nabi (as). Imam ini, yang telah
ditetapkan oleh Tuhan sebagai Masih Mau’ud (as), adalah Mujaddid [Pembaharu]
abad ini dan juga milenium terakhir. Malah orang Kristian dan Yahudi bersetuju
bahawa, mengira dari zaman Adam, milenium sekarang adalah yang ketujuh. Tuhan
telah mendedahkan kepada saya zaman Adam, seperti yang dikira berdasarkan nilai
angka huruf Surah Al-‘Asr. Ini juga membuktikan bahawa kita kini berada di alaf
ketujuh. Semua Nabi (as) bersetuju bahawa Masih Mau’ud (as) akan lahir pada
penghujung milenium keenam dan akan muncul pada pergantian milenium ketujuh,
kerana dia akan menjadi yang terakhir datang, kerana Adam adalah yang pertama.’
( Kuliah Sialkot, Ruhani Khazain, Jilid 20, ms 207-208)”
“Oleh
itu, ini adalah milenium terakhir dispensasi itu di mana Tuhan mengutus anak
rohani dan penyembah Nabi (saw) yang paling bersemangat, sesuai dengan
nubuatnya sebagai Hazrat Masihi Mau’ud (as) dan Khatam al-Khulafa’. Dapat
disimpulkan daripada nubuatan Nabi (saw) dan sabda Hazrat Masihi Mau’ud (as)
bahawa, dengan rahmat Allah Ta’ala, kerana ini adalah era Kekhalifahan
Ahmadiyah Islam, yang didirikan melalui Hazrat Masihi Mau’ud (as) pada milenium
yang lalu. , jika ada keperluan untuk pembaharu untuk pembaharuan dunia, Allah
Ta'ala akan mengangkat seseorang dari kalangan pengikut Al Masihi Mau'ud (as) untuk
pembaharuan itu, yang akan menjadi Khalifah pada masa itu dan juga akan
diberikan status. seorang pembaharu [musleh] di samping menjadi khalifah,
sebagaimana Allah Ta'ala menganugerahkan status ini kepada Hazrat Musleh-e-Maud
(ra). Oleh itu, semasa menjelaskan status khilafah yang dijanjikan itu, beliau
menyatakan:
“Lebih-lebih
lagi, ia bukan hanya soal khalifah mana-mana, tetapi soal khilafah yang
dijanjikan. Ia adalah persoalan tentang khilafah yang ditubuhkan oleh ilham dan
wahyu ilahi. Satu jenis khilafah adalah apabila Tuhan Yang Maha Kuasa
menyebabkan orang memilih khalifah dan kemudian Dia mengesahkannya, tetapi ini
bukan sahaja khalifah sedemikian. Maksudnya, saya bukan sahaja seorang khalifah
kerana, pada hari selepas kewafatan Hazrat Khalifah I (ra), ahli-ahli Jamaat
Ahmadiyah berkumpul dan bersetuju dengan khalifah saya, malah saya juga seorang
khalifah, kerana sebelum khalifah Khalifa I (ra), Hazrat Masihi Mau'ud (as) juga
telah bersabda, atas kuasa ilham ilahi [ilham], bahawa saya akan menjadi
khalifah. Justeru, saya bukan sekadar khalifah tetapi khalifah yang dijanjikan.
Saya bukanlah orang yang dilantik [ma’mur] tetapi suara saya adalah suara Tuhan
Yang Maha Kuasa kerana Tuhan Yang Maha Kuasa telah menyampaikan berita ini
melalui Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan. Dengan kata lain, kedudukan
khilafahku adalah antara Ma’muriyyat dan Khilafah. Ini bukan peluang bagi Jamaat
Ahmadiyah untuk melepaskan dan masih dibebaskan oleh Tuhan. Sama seperti benar
bahawa para nabi tidak muncul setiap hari, maka juga benar bahawa khalifah yang
dijanjikan tidak muncul setiap hari.' (“Laporan Majlis-e-Mushawarat 1936” dalam
Khitabat-e-Shura, Jilid 2, hlm. 18) ”
(Disusun
oleh Zaheer Ahmad Khan, Ketua Jabatan Rekod, Private Sekretariat, London.
Diterjemah oleh Al Hakam)
Comments
Post a Comment