Jawapan Huzur (atba) kepada Isu-Isu Harian – Bahagian 43

 

AlHakam

Jawapan Huzur (atba) kepada Isu-Isu Harian – Bahagian 43: Penjelmaan semula dan kenabian selepas Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan

4hb November 2022

Diterjemahkan oleh Musa Bin Masran

Kemas Kini Terakhir pada 4 November 2022

Panduan berkenaan isu-isu asas Islam – yang Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) telah berikan dalam pelbagai kesempatan dalam surat-menyurat bertulisnya dan semasa program MTA – diterbitkan secara rasmi di bawah untuk manfaat semua

Penjelmaan semula

Seorang wanita dari Austria menulis surat kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) bahawa orang-orang dari budaya yang berbeza, beberapa mazhab golongan Muslim dan ulama Islam dan banyak agama lain telah menyatakan pandangan mereka tentang penjelmaan semula, gambaran keseluruhannya adalah seperti berikut: Tuhan Yang Maha Kuasa menjelmakan semula manusia mengikut susunan untuk menegakkan keadilan. Dia membawa manusia ke dunia berulang kali, supaya dia boleh melalui pengalaman yang berbeza seperti kemiskinan, kekayaan, penyakit dan kesihatan dan lain-lain, kerana adalah tidak adil bagi jiwa manusia untuk melalui satu pengalaman sahaja.

Dia bertanya apakah kedudukan Jamaat Ahmadiyah Muslim dalam isu ini dan sama ada Hazrat Masihi Mau’ud (as) atau mana-mana khalifahnya telah berkata apa-apa mengenai hal ini.

Huzur-e-Anwar (atba), dalam suratnya bertarikh 6 September 2021, memberikan panduan berikut mengenai isu ini:

“Doktrin penjelmaan semula sebenarnya berpunca daripada tidak faham dan tidak percaya kepada kehidupan akhirat iaitu kehidupan yang kekal abadi. Ia adalah akibat daripada ketidakbiasaan dengan sifat Tuhan dan sifat-sifat-Nya, terutamanya sifat-sifat penciptaan, kedaulatan dan pelbagai sifat lain yang berkaitan dengan Rahmah-Nya, seperti pemurah, menghapuskan dosa, pengampunan dan belas kasihan, dan lain-lain. Mengikut doktrin penjelmaan semula, Tuhan Yang Maha Kuasa dipaksa untuk tidak memberikan keselamatan yang kekal kepada mana-mana manusia. Jika seseorang ingin mencapai keselamatan dengan bertaubat dari pengembaraan dan kesalahannya semasa hidupnya, Tuhan tidak dapat memberikannya kepadanya, hanya kerana pertaubatan dan perubahan murninya. Sebaliknya, orang itu mesti, menurut doktrin penjelmaan semula, memasuki semula dunia dalam keadaan lain, walaupun ia bermakna berlepas dari kewujudan manusia dan bertukar menjadi anjing, monyet atau babi. Selain itu, doktrin palsu ini juga menghalang seseorang daripada mengikuti jalan kesucian, kerana, sebagai hasil daripada mempercayai doktrin ini, adalah mungkin, sebagai contoh, wanita yang dia nikahi dalam kehidupan yang dijelmakan semula, mungkin ibunya, kakak atau nenek dalam kehidupan sebelumnya. Selain daripada ini, terdapat banyak lagi aspek yang tidak masuk akal dan mengarut dalam doktrin ini.

“Hazrat Masihi Mauud (as) Yang Dijanjikan telah menyangkal doktrin penjelmaan semula yang tidak Islamik ini, yang sama sekali tidak konsisten dengan sifat dan sifat Tuhan Yang Maha Esa, dengan cara yang sangat terperinci dan beralasan dalam beberapa tulisannya (termasuk The Philosophy of the Teachings of Islam, Chasma-e-Ma'rifat, Arya Dharam, Qadian Ke Arya Aur Hum). Daripada antara tulisan-tulisan Hazrat Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan, The Philosophy of the Teachings of Islam, Chasma-e-Ma'rifat, Qadian Ke Arya Aur Hum, Lecture Lahore dan Lecture Sialkot juga telah diterjemahkan ke dalam bahasa Arab dan boleh didapati dalam talian, bersama dengan mereka. terjemahan bahasa arab. [Untuk terjemahan bahasa Inggeris bagi tulisan-tulisan Hazrat Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan, layari www.lislam.org/books/hazrat-mirza-ghulam-ahmad — Editor, Al Hakam] Di sana anda akan dapat menemui penolakan Hazrat Masihi Mau'ud (as) terhadap doktrin penjelmaan semula. Sebagai contoh, petikan berikut daripada salah satu karya beliau diterbitkan semula di bawah. Huzur (as) bersabda:

“‘Transmigrasi — kembalinya jiwa-jiwa ke dunia ini dalam bentuk yang berbeza — adalah aspek lain dari doktrin mereka yang berkaitan dengan penciptaan. Di sebalik semua tuntutan mereka terhadap akal dan rasional, Arya percaya bahawa Parmeshwar adalah makhluk yang keras hati yang menghukum jiwa-jiwa selama berjuta-juta tahun sebagai hukuman untuk satu dosa dan terus melemparkan mereka kembali ke dalam kitaran transmigrasi walaupun mereka bukan ciptaan-Nya. dan Dia tidak berhak atas mereka. Bukankah lebih sesuai untuk menghukum mereka selama beberapa tahun tertentu, seperti yang dilakukan oleh kerajaan dunia? Hukuman yang lebih besar hanya boleh dibenarkan jika seseorang mempunyai hak yang sama besar ke atas yang bersalah, tetapi apabila semua zarah dan jiwa wujud sendiri dan Parmeshwar tidak mempunyai hak ke atas mereka - kecuali, mungkin untuk melemparkan mereka ke dalam kelahiran semula yang berulang - Dia pastinya tidak berhak untuk meletakkan mereka melalui hukuman yang begitu panjang.

“‘Dalam Islam, walaupun Tuhan berkata bahawa Dia adalah Pencipta setiap zarah dan setiap jiwa, dan Sumber segala kekuatan mereka, kehidupan mereka dan kewujudan mereka, Dia tetap berfirman:

اِلَّا مَا شَآءَ رَبُّكَ ؕ اِنَّ رَبَّكَ فَعَّالٌ لِّمَا يُرِيۡدُ

“‘iaitu, mereka akan tinggal di neraka untuk selama-lamanya, tetapi keabadian ini tidak boleh dikelirukan dengan keabadian Tuhan, ia hanya bermakna tempoh masa yang panjang selepas itu rahmat-Nya akan campur tangan, kerana Dia Maha Kuasa dan melakukan apa yang Dia kehendaki. [Surah Hud, Bab.11: Ayat.108] Ayat ini telah dijelaskan dalam sebuah Hadis di mana tuan dan tuan kita, Nabi saw, bersabda:

يأتي علٰي جهنّم زمانٌ ليس فيها احدٌ ونسيم الصّبا تحرّك أبوابها

“‘iaitu, akan datang satu masa di neraka apabila tidak ada seorang pun yang tinggal di dalamnya, dan pintu-pintunya akan digerakkan ke sana ke mari oleh angin pagi.

“‘Tetapi Arya mempersembahkan Tuhan sebagai makhluk yang berdendam dan tidak mengampuni yang kemarahannya tidak pernah reda dan yang tidak mengampuni dosa walaupun setelah meletakkan jiwa-jiwa melalui kitaran transmigrasi selama berbilion tahun. […]

“‘Bukti selanjutnya tentang kepalsuan konsep transmigrasi ialah ia bertentangan dengan nilai moral dan etika yang sebenar. Sebagai contoh, apabila seorang lelaki mengambil seorang wanita untuk isterinya, bagaimana dia boleh memastikan bahawa dia bukan ibu atau kakak atau cucu perempuannya yang mungkin telah meninggal dunia lebih awal? Adakah orang seperti itu tidak akan melanggar undang-undang Veda dengan melangsungkan perkahwinan sedemikian? Situasi sedemikian boleh dielakkan jika setiap kanak-kanak dilahirkan dengan rekod bertulis tentang ibu bapanya dalam kehidupan lampaunya, tetapi oleh kerana tidak ada pengaturan sedemikian rupa-rupanya telah dibuat oleh Parmeshwar, adakah seseorang itu tidak dibenarkan untuk mempercayai bahawa Dia sendiri ingin menyebarkan kejahatan sedemikian?

“‘Kami juga mendapati sukar untuk memahami apa yang sebenarnya ingin dicapai oleh pemindahan jiwa. Keselamatan — mukti — tidak diragukan lagi bergantung pada keinsafan Tuhan — gayan — dan jika inilah yang ingin dicapai oleh transmigrasi, maka mengapakah seseorang jiwa kehilangan semua bekal pengetahuan dan kesedaran yang telah diperolehnya dengan susah payah dalam kehidupan lampaunya, dan tanpanya tidak ada persoalan keselamatan. Kita melihat bahawa setiap kanak-kanak datang ke dunia tanpa ilmu, seperti seorang pemboros yang telah mensia-siakan semua hartanya dan mendapati dirinya tidak berduit. Walaupun seseorang telah membaca Veda seribu kali dalam kehidupan sebelumnya, dia tidak akan mengingati walaupun sehelai halaman daripadanya. Sukar untuk melihat bagaimana jiwa boleh dilepaskan daripada kitaran transmigrasi apabila ia terus kehilangan semua stok pengetahuan dan kesedaran yang diperoleh dalam kehidupan lampaunya.

“'Jiwa-jiwa memang bernasib malang, kerana mereka bukan sahaja kekurangan kesedaran Tuhan - gayan - untuk menjadi layak diselamatkan, tetapi, menurut kepercayaan Arya, keselamatan mereka juga berlangsung dalam jangka masa yang singkat selepas itu mereka dilemparkan. kembali ke dalam kitaran transmigrasi.' (Lecture Lahore, Ruhani Khazain, Vol. 20, ms. 170-172)”

Kenabian selepas Hazrat Masih Mau’ud (as)

Seseorang dari Mesir menyimpulkan sesuatu dari ayat-ayat Al-Qur’an berikut:

سُنَّةَ اللّٰهِ فِي الَّذِيۡنَ خَلَوۡا مِنۡ قَبۡلُ ۚ وَلَنۡ تَجِدَ لِسُنَّةِ اللّٰهِ تَبۡدِايۡ

[Demikianlah jalan Allah (dalam keadaan) orang-orang yang telah lalu, dan kamu sekali-kali tidak akan mendapati perubahan pada jalan Allah. (Surah al-Ahzab, Bab.33: Ayat.63)]

فَهَلۡ يَنۡظُرُوۡنَ اِلَّا سُنَّتَ الۡاَوَّلِيۡنَ ۚ فَلَنۡ تَجِدَ لِسُنَّتِ اللّٰهِ تَبۡدِيۡلًا ۬ۚ وَلَنۡ تَجِدَ لِسُنَّتِ اللّٰهِ تَحۡوِيۡلً

[Maka apakah mereka tidak mencari selain jalan (Allah) terhadap orang-orang yang dahulu? Tetapi kamu sekali-kali tidak akan mendapati sebarang perubahan pada jalan Allah; dan kamu sekali-kali tidak akan mendapati sebarang perubahan pada jalan Allah. (Surah Al-Fatir, Bab.35: Ayat.44)]

Orang itu kemudian menulis kesimpulannya kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba), menyatakan bahawa beberapa undang-undang Tuhan adalah kategori dan kekal, termasuk undang-undang Tuhan untuk menghantar nabi-nabi yang bebas atau bawahan. Dia kemudian bertanya sama ada seorang nabi yang membawa hukum, seperti Hazrat Musa (as) atau Nabi Muhammad (saw), boleh datang 622 tahun selepas kedatangan Masihi Mau'ud (as) atau, jika Islam adalah agama utama, bolehkah seorang nabi bukan perundangan, atau khalifah Masihi (as) Yang Dijanjikan, menjadi nabi pengikutnya?

Huzur-e-Anwar (atba, dalam suratnya bertarikh 9 September 2021, memberikan jawapan berikut kepada soalan ini:

“Pertama sekali, hujah anda, bahawa sunnah Tuhan Yang Maha Esa untuk mengutus nabi-nabi yang merdeka atau bawahan adalah kategori dan kekal, tidak boleh disimpulkan daripada ayat-ayat Al-Qur’an yang anda petik dan simpulkan daripadanya.

Dalam ayat-ayat Surah Al-Ahzab, Allah memperkatakan tentang kekalahan dan kehancuran penentang Islam khususnya golongan munafik terhadap umat Islam. Kemudian, Dia menyatakan bahawa itu adalah sunnah-Nya yang telah beroperasi memihak kepada masyarakat ilahi yang terdahulu juga dan akan terus begitu, iaitu orang-orang munafik dan penentang Islam yang lain akan dihina dan dihinakan dan penganut Islam akan diberikan. kejayaan.

“Adapun ayat-ayat Surah Al-Fatir, mereka membahaskan tema berikut: Sebelum kedatangan seorang nabi, manusia banyak membuat dakwaan bahawa jika datang kepada mereka seorang pemberi peringatan dari Allah, nescaya mereka akan lebih mendapat petunjuk daripada orang-orang sebelum mereka. . Akan tetapi, apabila Allah mengutus seorang rasul kepada mereka, mereka bersekongkol menentangnya, dengan angkuh menolaknya dan merancang menentangnya dengan segala cara yang mungkin. Dalam keadaan seperti itu, Allah Ta’ala juga menghasut sunnah-sunnah-Nya yang lain terhadap penentang-penentang itu dan menyebabkan mereka gagal sama sekali dengan menjatuhkan pelbagai hukuman ke atas mereka. Kemudian, Dia meninggikan rasul-rasul-Nya dengan pertolongan dan kemenangan terakhir-Nya.

“Oleh itu, kesimpulan yang anda buat daripada ayat-ayat ini adalah tidak betul. Walau bagaimanapun, kami percaya bahawa bila-bila masa seorang nabi atau pembaharu diperlukan untuk itu bimbingan dan pembaharuan dunia, Allah Taala, dengan rahmat-Nya kepada manusia, pastinya mengutus para nabi atau pembaharu. Belas kasihan itu akan terus turun pada masa hadapan, tetapi Dia sahaja yang lebih mengetahui bagaimana belas kasihan-Nya akan dinyatakan.

“Apabila kita meminta petunjuk mengenai masalah ini dari Al-Qur’an dan hadis junjungan kita, Nabi Muhammad (saw), orang pilihan, kita dapati bahawa Huzur (saw) telah memberi khabar gembira tentang penubuhan sebuah khalifah. atas anjuran kenabian [Khilafah 'ala Minhaj an-Nubuwwah] dua kali dalam umatnya. Dia berkata bahawa berkat ini akan diangkat selepas didirikan buat kali pertama, tetapi selepas memberi khabar gembira tentang penetapan semula berkat ini untuk kali kedua, dia berdiam diri. Dari sini dapat disimpulkan bahawa keberkatan ini akan kekal hingga hari kiamat. (Musnad Ahmad ibn Hanbal, Jilid 6, Musnad Nu’man ibn Bashir, Hadith 18596, Beirut: ‘Alam Al Kotob, 1998, hlm. 285)

“Selain itu, Hazrat Masih Mau’ud (as), penyembah Nabi (saw) yang paling gigih dan Pengadilan yang Adil [Hakam 'Adl] zaman sekarang, setelah diberitahu oleh Tuhan Yang Maha Kuasa, telah berhujah dari berbagai ayat Al-Qur’an, hadits-hadits Nabi (saw) dan sejarah agama-agama lain, bahawa jangka hayat umat manusia adalah tujuh ribu tahun; Nabi Muhammad (saw) telah diutuskan pada alaf kelima dan kita sedang melalui alaf ketujuh dispensasi ini. Oleh itu', Huzur (as) menyatakan:

“‘Tetapi Al-Qur’an memberitahu kita bahawa Tuhan adalah Pencipta Kekal Yang, jika Dia menghendaki, boleh membinasakan langit dan bumi berbilion-bilion kali dan menciptanya semula seperti dahulu. Tuhan telah memberitahu kita bahawa umat manusia sekarang berasal dari Adam, nenek moyang kita yang sama yang datang selepas 'kaum' sebelumnya, dan umat manusia ini mempunyai umur tujuh ribu tahun, dan tujuh ribu tahun ini bagi Tuhan sama seperti tujuh hari. adalah kepada manusia. Telah ditetapkan oleh undang-undang Ilahi bahawa setiap 'kaum' mempunyai jangka hayat tujuh ribu tahun, dan ia adalah untuk menonjolkan fakta ini bahawa tujuh hari telah ditetapkan untuk manusia. Oleh itu, masa yang ditetapkan untuk anak Adam adalah tujuh ribu tahun, lima daripadanya telah berlalu pada zaman Nabi kita yang mulia, seperti yang ditunjukkan oleh nilai berangka perkataan Surah Al-‘Asr. Sekarang enam ribu tahun zaman ini telah berlalu dan seribu tahun tinggal. Telah dinubuatkan, bukan sahaja oleh Al-Qur’an tetapi oleh banyak kitab terdahulu, bahawa Rasul terakhir yang akan muncul dalam rupa Adam, dan akan dinamakan Al-Masihi, akan muncul pada akhir milenium keenam, sama seperti Adam. dilahirkan menjelang akhir hari keenam. Semua tanda-tanda ini sepatutnya cukup untuk orang yang berakal.

“‘Menurut Al-Qur’an dan kitab suci Ilahi yang lain, tujuh milenium telah dibahagikan lagi seperti berikut: Milenium pertama: untuk penyebaran petunjuk dan kebajikan. Milenium kedua: untuk penguasaan Syaitan. Alaf ketiga: untuk penyebaran hidayah dan kebajikan. Milenium keempat: untuk penguasaan Syaitan. Milenium kelima: untuk penyebaran kebajikan (ini adalah milenium di mana tuan dan junjungan kita Nabi (saw) muncul untuk reformasi umat manusia dan Syaitan dibelenggu). Alaf keenam: untuk pembebasan dan penguasaan Syaitan (alaf ini bermula dari akhir abad ketiga zaman Islam hingga awal abad keempat belas). Milenium ketujuh: untuk ketuanan Tuhan dan Al-Masihi-Nya, penyebaran kebajikan dan iman dan kebenaran, pembentukan Keesaan Tuhan dan penyembahan Ilahi, dan penguasaan setiap kebajikan.

“‘Kita kini berada di kepala milenium ketujuh dan tidak ada ruang untuk Masihi Mau’ud (as) lain untuk datang selepas ini, kerana hanya ada tujuh milenium yang semuanya telah dibahagikan kepada yang baik dan yang jahat. Semua Nabi telah bercakap tentang pembahagian ini sama ada secara sepintas lalu atau secara terperinci. Tetapi Al-Qur’an telah menyebutkannya dengan sangat jelas, dan dari sini kita menyimpulkan nubuatan tentang Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan.

“‘Sungguh menakjubkan bahawa semua Nabi, dalam satu atau lain cara, telah meramalkan tentang masa Al-Masihi dan kerosakan Dajjal. Malah, tidak ada nubuatan lain yang dibuat dengan begitu kerap dan dengan konsistensi sedemikian.’ (Lecture Lahore, Ruhani Khazain, Vol. 20, ms. 184-186)” "Di tempat lain, dia menulis:

“[…] kitab suci semua Nabi (as) serta Al-Qur’an menunjukkan bahawa, dari Adam hingga akhir, Tuhan telah menetapkan umur dunia menjadi tujuh ribu tahun, dengan tempoh seribu tahun kedua-duanya untuk terang dan untuk kegelapan. Dengan kata lain, terdapat satu tempoh untuk berlakunya kebenaran dan satu tempoh di mana kejahatan dan kesesatan berkuasa. Menurut kitab suci Ilahi, kedua-dua zaman ini dibahagikan kepada tempoh seribu tahun setiap satu. Periode pertama ini didominasi oleh bimbingan di mana tidak ada tanda-tanda penyembahan berhala. Ini diikuti dengan tempoh yang lain, juga berlangsung seribu tahun, di mana segala jenis penyembahan berhala berakar umbi dan Syirik berleluasa dan tersebar di setiap negeri. Pada alaf ketiga, asas Tauhid diletakkan semula dan tersebar di dunia sejauh yang dikehendaki Allah. Kemudian, semasa milenium keempat, kegelapan muncul semula; orang Israel telah sesat dan agama Kristian mati tepat pada kelahirannya, seolah-olah kelahiran dan kematiannya telah berlaku pada masa yang sama.

“‘Kemudian datanglah milenium kelima, iaitu zaman bimbingan. Kedatangan Nabi (saw) kita berlaku pada milenium ini. Melaluinya, Allah menetapkan semula Tauhid di dunia. Fakta bahawa dia muncul pada milenium yang telah ditakdirkan untuk bimbingan sejak selama-lamanya, sudah cukup untuk membuktikan bahawa dia berasal dari Tuhan. Ini bukan sahaja pandangan saya, tetapi semua kitab suci Ilahi bersaksi tentangnya. Fakta ini juga membuktikan kesahihan dakwaan saya sendiri sebagai Hazrat Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan, kerana, menurut pembahagian tempoh ini, milenium keenam adalah masa kegelapan dan kejahatan. Tempoh seribu tahun ini bermula tiga ratus tahun selepas Hijrah dan berakhir pada pergantian abad keempat belas. Nabi (saw) telah menetapkan mereka yang tergolong dalam milenium keenam sebagai Faij-e-A‘waj [Gerombolan yang sesat].

“‘Milenium ketujuh di mana kita hidup adalah cahaya dan petunjuk. Memandangkan ia adalah alaf terakhir, tidak dapat dielakkan bahawa Imam zaman akhir harus dilahirkan pada pergantian milenium ini. Selepas dia, tidak ada Imam dan Al-Masihi melainkan Dia yang datang mengikut imejnya, kerana pada milenium ini dunia akan berakhir seperti yang telah disaksikan oleh semua Nabi (as). Imam ini, yang telah ditetapkan oleh Tuhan sebagai Masih Mau’ud (as), adalah Mujaddid [Pembaharu] abad ini dan juga milenium terakhir. Malah orang Kristian dan Yahudi bersetuju bahawa, mengira dari zaman Adam, milenium sekarang adalah yang ketujuh. Tuhan telah mendedahkan kepada saya zaman Adam, seperti yang dikira berdasarkan nilai angka huruf Surah Al-‘Asr. Ini juga membuktikan bahawa kita kini berada di alaf ketujuh. Semua Nabi (as) bersetuju bahawa Masih Mau’ud (as) akan lahir pada penghujung milenium keenam dan akan muncul pada pergantian milenium ketujuh, kerana dia akan menjadi yang terakhir datang, kerana Adam adalah yang pertama.’ ( Kuliah Sialkot, Ruhani Khazain, Jilid 20, ms 207-208)”

“Oleh itu, ini adalah milenium terakhir dispensasi itu di mana Tuhan mengutus anak rohani dan penyembah Nabi (saw) yang paling bersemangat, sesuai dengan nubuatnya sebagai Hazrat Masihi Mau’ud (as) dan Khatam al-Khulafa’. Dapat disimpulkan daripada nubuatan Nabi (saw) dan sabda Hazrat Masihi Mau’ud (as) bahawa, dengan rahmat Allah Ta’ala, kerana ini adalah era Kekhalifahan Ahmadiyah Islam, yang didirikan melalui Hazrat Masihi Mau’ud (as) pada milenium yang lalu. , jika ada keperluan untuk pembaharu untuk pembaharuan dunia, Allah Ta'ala akan mengangkat seseorang dari kalangan pengikut Al Masihi Mau'ud (as) untuk pembaharuan itu, yang akan menjadi Khalifah pada masa itu dan juga akan diberikan status. seorang pembaharu [musleh] di samping menjadi khalifah, sebagaimana Allah Ta'ala menganugerahkan status ini kepada Hazrat Musleh-e-Maud (ra). Oleh itu, semasa menjelaskan status khilafah yang dijanjikan itu, beliau menyatakan:

“Lebih-lebih lagi, ia bukan hanya soal khalifah mana-mana, tetapi soal khilafah yang dijanjikan. Ia adalah persoalan tentang khilafah yang ditubuhkan oleh ilham dan wahyu ilahi. Satu jenis khilafah adalah apabila Tuhan Yang Maha Kuasa menyebabkan orang memilih khalifah dan kemudian Dia mengesahkannya, tetapi ini bukan sahaja khalifah sedemikian. Maksudnya, saya bukan sahaja seorang khalifah kerana, pada hari selepas kewafatan Hazrat Khalifah I (ra), ahli-ahli Jamaat Ahmadiyah berkumpul dan bersetuju dengan khalifah saya, malah saya juga seorang khalifah, kerana sebelum khalifah Khalifa I (ra), Hazrat Masihi Mau'ud (as) juga telah bersabda, atas kuasa ilham ilahi [ilham], bahawa saya akan menjadi khalifah. Justeru, saya bukan sekadar khalifah tetapi khalifah yang dijanjikan. Saya bukanlah orang yang dilantik [ma’mur] tetapi suara saya adalah suara Tuhan Yang Maha Kuasa kerana Tuhan Yang Maha Kuasa telah menyampaikan berita ini melalui Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan. Dengan kata lain, kedudukan khilafahku adalah antara Ma’muriyyat dan Khilafah. Ini bukan peluang bagi Jamaat Ahmadiyah untuk melepaskan dan masih dibebaskan oleh Tuhan. Sama seperti benar bahawa para nabi tidak muncul setiap hari, maka juga benar bahawa khalifah yang dijanjikan tidak muncul setiap hari.' (“Laporan Majlis-e-Mushawarat 1936” dalam Khitabat-e-Shura, Jilid 2, hlm. 18) ”

(Disusun oleh Zaheer Ahmad Khan, Ketua Jabatan Rekod, Private Sekretariat, London. Diterjemah oleh Al Hakam)

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad