Jawapan Huzur (atba) kepada Isu-Isu Harian – Bahagian 38
AlHakam
Jawapan
Huzur (atba) kepada Isu-Isu Harian – Bahagian 38: Qurbani bagi pihak si mati,
Harun yang selamat dari perintah Firaun supaya anak sulung dibunuh,
persaudaraan antara Musa dan Harun, muraqabah, memperbaharui wudhu, mengahwini
‘mereka yang dimiliki
tangan kananmu’
19hb
Ogos 2022
Diterjemahkan
oleh Musa Bin Masran
Kemas
Kini Terakhir pada 23 September 2022
Panduan
berkenaan isu-isu asas Islam – yang Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba)
telah berikan dalam pelbagai kesempatan dalam surat-menyurat bertulisnya dan
semasa program MTA – diterbitkan secara rasmi di bawah untuk manfaat semua
Qurbani
bagi pihak si mati
Seorang
Ahmadi Indonesia bertanya kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba)
sama ada boleh mengorbankan haiwan bagi pihak si mati pada hari raya Aidil
Adha. Huzur-e-Anwar (atba), dalam suratnya bertarikh 8 Jun 2021, memberikan
jawapan berikut kepada soalan ini:
“Tidak
ada salahnya menyembelih korban bagi pihak si mati, malah ia adalah sunnah Nabi
(saw). Oleh itu, disebutkan dalam hadis bahawa pada hari raya Idul Adha, Nabi (saw)
pernah mempersembahkan satu korban untuk dirinya dan keluarganya dan satu
korban bagi pihak umatnya. Dan di dalam umat Nabi (saw), terdapat juga ramai
sahabat yang telah syahid semasa hidupnya yang diberkati. Mereka juga termasuk
dalam korban yang dipersembahkan olehnya [iaitu. pengorbanan itu juga bagi
pihak mereka]. (Sahih Muslim, Kitab al-adhi & Musnad Ahmad Ibn Hanbal,
musnad al-ansar min musnad al-qabaail, hadis abi rafi‘, hadis no. 25937)
“Selain
itu, terdapat juga hadis yang direkodkan di antara hadith-hadith di mana
seseorang melihat Hazrat Ali (ra) menyembelih dua ekor binatang dan bertanyakan
sebabnya. Hazrat Ali (ra) menjawab, ‘Nabi (saw) menyuruhku supaya aku juga berkorban
bagi pihaknya [selepas kewafatannya]. Oleh itu, saya juga mengorbankan seekor
binatang bagi pihaknya.’ (Sunan Abi Dawud, Kitab ad-dahaya, babu l-udhiyyati
‘ani l-mayyit)
“Hazrat
Musleh-e-Maud (ra), ketika menggambarkan tempat dan status istimewa yang
dimiliki oleh Hazrat Khalifatul Masih I (ra) dalam hatinya dan cinta yang dia
miliki untuknya, pernah berkata:
“‘Empat
puluh dua tahun telah berlalu sejak kematian Hazrat Khalifatul Masih I (ra).
Walau bagaimanapun, saya masih mengorbankan [binatang] bagi pihaknya setiap
kali tiba waktu untuk berqurban […] Kemudian, apabila saya pergi menunaikan
haji, saya juga berkurban bagi pihaknya pada majlis itu dan saya terus
berkurban untuknya. bagi pihak pada setiap hari raya hingga hari ini.'
(Anwar-ul-Ulum, Jilid 25, hlm. 468)
“Oleh
itu, disunnahkan Rasulullah (saw) untuk menyembelih korban pada hari raya Idul
Adha bagi pihak kerabat dan orang tersayang yang meninggal dunia.”
Hubungan
kekerabatan antara Hazrat Musa (as) dan Hazrat Harun (as)
Seorang
wanita bertanya kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) sama
ada Hazrat Musa (as) dan Hazrat Harun (as) adalah saudara kandung. Dia juga
bertanya, bagaimana Hazrat Harun (as) terselamat sedangkan Firaun telah
memerintahkan agar semua budak Bani Isra’il dibunuh. Huzoor-e-Anwar (atba),
dalam suratnya bertarikh 13 Jun 2021, memberikan jawapan berikut kepada soalan
ini:
“Alkitab
mencadangkan bahawa Hazrat Musa (as) dan Hazrat Harun (as) adalah saudara
darah. Oleh itu, tertulis di dalamnya:
“‘Dan
Amram mengambil Yokhebed, saudara perempuan ayahnya, menjadi isterinya; maka ia
melahirkan Harun dan Musa baginya. Maka umur Amram ialah seratus tiga puluh
tujuh tahun. […] Inilah Harun dan Musa itu, yang kepadanya Tuhan berfirman,
Bawalah orang Israel keluar dari tanah Mesir menurut pasukan mereka. Inilah
mereka yang berkata kepada Firaun, raja Mesir, untuk membawa keluar orang
Israel dari Mesir: inilah Musa dan Harun itu.’ (Keluaran 6:20, 26-27, KJV)
Harun
selamat dari perintah Firaun supaya anak-anak Israel dibunuh
“Menurut
Bible, Hazrat Harun (as) lebih tua daripada Hazrat Musa (as). Oleh itu,
tertulis di dalamnya:
“‘Dan
Musa berumur delapan puluh tahun dan Harun delapan puluh tiga tahun, ketika
mereka berbicara kepada Firaun.’ (Keluaran 7:7, KJV)
“Pada
masa kelahiran Hazrat Musa (as), Firaun memerintahkan membunuh budak lelaki
Ibrani atas nasihat ahli nujum dan ahli nujum setelah melihat mimpi. Hazrat
Harun (as) terselamat kerana dia dilahirkan sebelum itu.
“Satu
lagi sebab untuk kelangsungan hidup Hazrat Harun (as), seperti yang disebutkan
dalam Alkitab, adalah lama selepas berlalunya zaman Hazrat Yaqub (as) dan
Hazrat Yusuf (as), populasi Bani Isra'il meningkat sehingga negara itu dipenuhi
dengan mereka. Oleh itu, raja pada masa itu, takut bilangan mereka, mula
menimpakan segala jenis kesusahan kepada mereka. Namun, semakin mereka
dianiaya, semakin ramai bilangan mereka. Akibatnya, raja Mesir memerintahkan
bidan-bidan itu untuk membunuh mana-mana anak lelaki yang dilahirkan oleh
wanita Israel dan memelihara mana-mana anak perempuan. Namun, bidan-bidan itu
tidak mengikut perintah raja. (Keluaran 1:7-17, KJV)
“Selain
itu, juga tertulis dalam tafasir, tafsir Al-Qur’an, bahawa orang Mesir pernah
mempekerjakan orang Israel tanpa upah. Oleh itu, untuk mengekalkan bekalan yang
mencukupi bersalin, mereka akan membiarkan mana-mana anak lelaki yang lahir
kepada orang Israel hidup setahun tetapi akan membunuh mereka yang lahir pada
tahun berikutnya untuk menghalang bilangan orang Israel daripada bertambah.
Hazrat Harunas dilahirkan pada tahun di mana anak-anak Bani Isra'il
diselamatkan. (Ma‘alim al-Tanzil [Tafsir al-Baghawi] oleh Abu Muhammad
al-Husayn ibn Mas‘ud ibn Muhammad al-Farra‘ al-Baghawi, di bawah ayat 50 Surah
al-Baqarah)
“Maka,
ini adalah pelbagai sebab untuk kelangsungan hidup Hazrat Harun (as) yang telah
disebutkan dalam Bible dan kitab-kitab tafsir.” Muraqabah dan meditasi
Seseorang
bertanya kepada Hazrat Amirul Muminin, Khalifatul Masih V (atba) tentang
muraqabah dan ajaran serta kaedah Hazrat Masih Mau’ud mengenainya. Huzur-e-Anwar
(atba), dalam suratnya bertarikh 13 Jun 2021, memberikan panduan berikut
mengenai isu ini:
“Muraqabah
secara umumnya bermaksud berjaga-jaga, fokus, dan merenungkan tindakan
seseorang. Ini adalah tabiat yang terdapat pada haiwan dan juga manusia. Oleh
itu, Hazrat Masihi Mau’ud (as) berkata tentang Hazrat Junaid (rh) bahawa dia
pernah berkata, dia telah belajar muraqabah daripada seekor kucing. (Malfuzat
[Urdu], Jld IV, 2016, hlm. 147)
“Walaupun
para wali dan sufi Muslim secara khusus menyibukkan diri dengan kaedah
muraqabah, ia juga muncul dalam agama selain Islam, walaupun dalam cara mereka
yang tertentu. Oleh itu, Hazrat Khalifatul Masih II (ra) menulis dengan merujuk
kepada Encyclopaedia Britannica tentang mazhab Essene Yahudi, yang juga telah
dirujuk sebagai [cabang] Farisi, bahawa mereka biasa berpuasa, menjalani
kehidupan yang murni dan meramalkan peristiwa masa depan. Mereka juga pernah
melakukan muraqabah [iaitu. meditasi] pada masa penyembahan supaya jiwa mereka
boleh dihubungkan dengan Bapa Syurgawi. (Tafsir-e-Kabir, Jilid IV, hlm. 384,
lajur no. 2)
“Tujuan
utama ibadah Islam adalah untuk mewujudkan hubungan yang erat antara manusia
dengan Tuhan. Oleh itu, Nabi (saw) mendefinisikan ihsan sebagai jawapan kepada pertanyaan
seseorang dan bersabda:
أَنْ تَعْبُدَ اللّٰهَ كَأَنَّكَ
تَرَاهُ، فَإِنْ لَمْ تَكُنْ تَرَاهُ فَإِنَّهُ يَرَاكَ
“'[Ihsan
ialah] menyembah Allah seolah-olah kamu melihat-Nya, dan jika kamu tidak
mencapai keadaan ini, maka sekurang-kurangnya Allah melihat kamu.' (Sahih
Bukhari, Kitab al-Iman, Babu Su'ali Jibrila n-Nabiyysa […])
“Kedua-dua
keadaan ibadat ini adalah bentuk muraqabah. Oleh itu, Hazrat Musleh-e-Maud (ra),
sambil menerangkan hikmah di sebalik solat, berkata:
“‘Sebenarnya
solat mengajar kita bahawa tiga perkara, iaitu bekerjasama dengan orang lain,
berdakwah atau berpesan dan muraqabah, diperlukan untuk kesempurnaan jiwa
manusia. Pengganti kepada muraqabah ialah solat diam [solat], yang mana
keamatannya boleh diperbanyakkan mengikut citarasa seseorang.’ (Daily Al Fazl,
Qadian, 5 September 1936, hlm. 4)
“Menjelaskan
kaedah muraqabah dan faedahnya, Hazrat Musleh-e-Maud (ra) bersabda:
“‘Kita
mempunyai situasi di negara kita di mana orang melompat dari satu idea ke idea
yang lain, kemudian ke idea yang lain dan kemudian ke yang lain seperti monyet
melompat ke atas pokok. Ini terpakai kepada semua aspek kehidupan. Kurang
keazaman. Atas sebab ini, ajaran Al-Qur’an dan Hadis yang paling baik tidak
dihayati oleh mereka, kerana mereka dengan cepat melompat darinya dan
meneruskannya. (Nabi saw bersabda muraqabah adalah rawatan untuk ini. Para sufi
telah membangunkan beberapa kaedah praktikal untuk pelaksanaannya, tetapi siapa
yang mengambil berat tentangnya di zaman material ini!) […] Para pendakwah
Islam juga tidak menggunakan perlakuan ini iaitu menghayati ajaran agama. Al-Qur’an
dan al-Hadis berkaitan perkara-perkara ini, yang juga disebut muraqabah dan
berulang kali menyampaikannya kepada manusia. Sebaliknya, daripada menegur
manusia agar akhlaknya diperbaharui, apa yang dikatakan ialah ‘Lakukan solat
dan puasa, lakukan sujud seperti ini, gunakan batu pembersih [atau kertas
tandas] seperti itu; tindakan anda menggunakan batu itu tidak boleh betul
melainkan anda melakukan pergerakan tertentu dengan batu itu sekurang-kurangnya
tujuh kali dsb. dsb.' Ringkasnya, penekanan diletakkan pada bentuk luar atau
ritual, dan pengajaran sebenar di sebalik arahan ini adalah sepenuhnya.
diabaikan.' (Anwar-ul-'Ulum, Jilid 24, hlm. 515)
“Ketika
menasihati ahli Jamaat berkenaan muraqabah, Huzur (ra) bersabda:
“‘Kamu
juga harus mengembangkan tabiat diam-diam meluangkan masa setiap hari untuk
mengingati Allah [zikr-e-ilahi] dan melakukan muraqabah. Dengan zikir-e-ilahi’
yang saya maksudkan memperuntukkan sedikit masa setiap hari sebagai tambahan
kepada solat harian dan lain-lain walaupun hanya lima minit pada permulaannya.
[Waktu ini harus dimanfaatkan] duduk diam bersendirian dan bertasbih dan
bertahmid dengan mengulang-ulang, contohnya, SubhanAllah, Alhamdulillah,
Allahuakbar dan begitu juga sifat-sifat Allah yang lain serta merenungnya.
“‘Muraqabah
bermaksud duduk bersendirian untuk beberapa waktu setiap hari dan mengambil
kira diri sendiri dan melihat kesalahan yang telah dilakukan; sama ada
seseorang itu boleh menjauhkan diri daripada mereka atau tidak, jika boleh,
mengapa tidak berbuat demikian, jika tidak boleh, apakah sebab-sebabnya dan
apakah penyelesaiannya. Kemudian, bergerak ke hadapan, seseorang boleh berfikir
tentang reformasi orang tersayang dan jiran. Selain itu, apakah sumber dakwah
yang berkesan, apakah halangan dan bagaimanakah ia boleh dihilangkan? Hasil
daripada analisis kendiri seperti ini hendaklah ditulis dalam bentuk diari dan
proses ini kemudiannya perlu diperluaskan.
“'Sekiranya
tabiat zikir-e-ilahi dan muraqabah diterapkan dengan cara ini, sudah tentu ia
akan menumbuhkan kerohanian seseorang, menajamkan akal dan meningkatkan
keupayaan seseorang untuk merenung dan bertindak mengikut arahan dan ucapan
Imam-e-Waqt. [Khalifah]. Orang seperti itu akan beransur-ansur menjadi doktor
rohani dan pembaharu bagi dunia dengan cara yang terhad.’ (Anwar-ul-‘Ulum,
Jilid 23, hlm. 61–62)
“Masihi
Mau’ud (as) menjelaskan kaedah muraqabah yang sebenar dan faedahnya kepada pengikutnya
dan menyatakan:
“‘Bertaqwalah
kepada Allah Ta’ala dengan segenap badan, akal dan roh. Maka dengan sendirinya
Allah SWT akan menjadi Pelindung, Penolong dan Penjaga kamu semua. Semua
kemampuan manusia - mata, telinga, hati, fikiran, tangan dan kaki - harus
ditumpukan kepada Allah sebagai satu kesatuan. Seharusnya tidak ada
perselisihan faham antara mereka. Di situlah terletak segala kejayaan dan
kemenangan. Inilah muraqabah yang sebenar. Inilah yang menimbulkan kehangatan
dalam hati dan kerohanian. Dan iman yang sempurna dicapai melalui ini.’
(Malfuzat [Urdu], Jilid V, 2016, hlm. 320)”
Memperbaharui
wudhu
Seseorang
bertanya kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) sama
ada perlu melakukan istinja’ ketika memperbaharui wudhu setelah keluar angin.
Huzur-e-Anwar (atba), dalam suratnya bertarikh 22 Julai 2021, memberikan
jawapan berikut kepada soalan ini:
“Tidak
ada menyebut tentang istinja’ sebelum wudhu di mana-mana pun dalam contoh hidup
Nabi (saw) mahupun dalam kenyataannya di mana beliau telah menerangkan butiran
wudhu. Oleh itu, jika wudhu seseorang itu terbatal kerana keluar angin, tidak
perlu istinja’ sebelum memperbaharui wudhuk untuk solat. Akan tetapi, jika ada
najis atau air kencing yang keluar bersamanya, maka wajib untuk melakukan
istinja’ sebelum wudhu supaya kotoran dapat dicuci terlebih dahulu. Jika tidak,
jika seseorang telah melakukan istinja’ sekali selepas melepaskan diri dan
berwuduk, maka tidak perlu melakukan istinja’ semula setelah tertidur untuk
memperbaharui wudhu’.”
Susu
al-yamin: Berkahwin dengan 'mereka yang dimiliki tangan kananmu'
Seorang
murabbi bertanya kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba)
wanita yang dirujuk dalam ayat berikut:
وَّالۡمُحۡصَنٰتُ مِنَ النِّسَآءِ
اِلَّا مَا مَلَكَتۡ اَيۡمَانُكُمۡ
Beliau
seterusnya bertanya sama ada seseorang itu dibenarkan mengahwini wanita-wanita
tersebut walaupun mereka sudah berkahwin, atau adakah ayat ini untuk masa
tertentu dan kini telah dimansuhkan. Huzur-e-Anwar (atba), dalam suratnya bertarikh
22 Julai 2021, memberikan panduan berikut mengenai isu ini:
“Kamu
seorang murabbi tetapi kamu tidak tahu bahawa tidak ada ayat Al-Qur’an yang
boleh dimansuhkan. Daripada soalan anda, nampaknya anda tidak mempelajari
kitab-kitab Hazrat Masih Mau’ud mahupun Hazrat Musleh-e-Maud (ra), mahupun
mendengar khutbah dan ucapan Khulafa-e-Ahmadiyyat. Sebaliknya, anda tidak
mengetahui kepercayaan asas Jamaat. Oleh itu, anda bertanya sama ada ayat
Al-Qur’an ini telah dimansuhkan. Merupakan kepercayaan asas Jamaat Ahmadiyah Muslim
bahawa Al-Qur’an adalah Firman Tuhan, yang Dia telah mengambil ke atas diri-Nya
untuk menjaga dan bahawa seluruh teksnya dari ba basmalah hingga yang terlihat
wa n-nas dilindungi oleh perintah Tuhan Yang Maha Esa dan tidak berubah-ubah
sehingga satu titik pun tidak boleh dimansuhkan. Lebih-lebih lagi, sama seperti
Al-Qur’an yang berkaitan 1400 tahun yang lalu, ia masih boleh digunakan dan
akan terus diamalkan sehingga Hari Penghakiman, insya-Allah.
“Ya,
memang benar beberapa perintah Al-Qur’an berkaitan dengan situasi tertentu.
Apabila situasi-situasi itu timbul semasa hayat Nabi (saw), perintah-perintah
seperti itu diterapkan kepada mereka. Sekiranya keadaan yang sama timbul lagi
pada masa hadapan, maka arahan ini akan dilaksanakan di bawahnya. Perintah
berkenaan tawanan perang wanita yang diterangkan dalam ayat yang dibincangkan
juga khusus untuk situasi yang serupa.
“Tugas
seorang murabbi bukan sahaja mencari jawapan dengan hanya mengemukakan soalan
[kepada orang lain] atau hanya menggunakan carian Google untuk mengetahui
sesuatu. Sebaliknya, seorang murabbi harus mempunyai tabiat menjalankan
penyelidikan sendiri untuk menambah ilmu pengetahuannya. Pengetahuannya harus
teguh dan mendalam, dia harus memberi perhatian yang teliti kepada kajian kitab-kitab
Jamaat dan karya ilmiah yang lain dan dia harus mempunyai tabiat merenung dan
membincangkannya untuk mengeluarkan pandangan ilmiah yang baru.
“Setakat
persoalan berkaitan wanita dalam ayat di atas, [harus ingat] pada peringkat
awal Islam, musuh Islam akan menjadikan umat Islam sasaran pelbagai jenis
kekejaman. Jika mereka menangkap isteri seorang Muslim yang miskin dan
tertindas, mereka akan memasukkannya ke dalam kalangan isteri-isteri mereka
sebagai budak.
“Oleh
itu, selaras dengan perintah Al-Qur’an جَزٰٓؤُا سَيِّئَةٍ سَيِّئَةٌ
مِّثۡلُهَا ['balas
kecederaan adalah kecederaan yang serupa dengannya'], wanita-wanita tersebut
yang datang bersama dengan tentera yang menyerang Islam menyokong mereka akan
ditawan sebagai tawanan perang mengikut adat zaman itu. Kemudian, jika wanita
tersebut tidak memperoleh kebebasan mereka dengan membayar tebusan atau melalui
kaedah mukatabat [perjanjian antara hamba dan tuan, di mana hamba menawarkan
untuk membayar nilai wang mereka sendiri untuk dibebaskan] mereka akan
diagihkan di kalangan tentera kerana tidak ada penjara diraja dan lain-lain
untuk menahan tawanan perang pada zaman itu. Askar-askar ini bertanggungjawab
untuk memenuhi keperluan tawanan perang wanita yang menjadi milik mereka
seperti tempat tinggal, makanan dan pakaian dan lain-lain. Jadi, sebagai
balasan, mengikut adat zaman itu, tentera ini mempunyai hak penuh untuk
mendapat manfaat daripada mereka. , yang termasuk mempunyai hubungan fizikal
dengan mereka. Oleh itu, dalam ayat ini, disebutkan jenis wanita musuh yang
sama. Jika mereka menjadi tawanan perang wanita dalam keadaan seperti yang
disebutkan di atas, tidak kira sama ada mereka telah berkahwin atau belum
berkahwin, adalah dibenarkan untuk mengadakan hubungan suami isteri dengan
mereka.
“Di
sini, saya juga harus menjelaskan dengan jelas bahawa berdasarkan Al-Qur’an,
hadis dan sabda Hazrat Masihi Mau’ud (as), pendirian saya ialah hubungan suami
isteri boleh diwujudkan dengan tawanan perang wanita itu hanya melalui nikah.
Namun begitu, persetujuan mereka tidak diperlukan untuk perkahwinan ini, begitu
juga persetujuan seorang wali, sebagaimana yang diamanatkan dalam undang-undang
Islam, tidak diperlukan untuk perkahwinan tersebut. Sebaliknya, seperti yang
diamalkan dalam banyak suku dan masyarakat dahulu, dan masih diamalkan di
beberapa negara bahawa hanya disebut dalam masyarakat bahawa 'kami adalah suami
isteri' dan ini adalah sejenis 'pengumuman nikah', dalam dengan cara yang sama,
tindakan pengagihan tawanan perang wanita itu bersama-sama dengan harta
rampasan perang yang lain kepada askar dianggap sebagai 'pengumuman nikah'.
Lebih-lebih lagi, perkahwinan kepada wanita sedemikian tidak menjejaskan
kebenaran bagi seorang lelaki untuk berkahwin secara sah sehingga empat wanita
[percuma]. Dalam erti kata lain, seorang lelaki boleh bernikah dengan wanita
sedemikian walaupun telah berkahwin dengan empat wanita [percuma]. Namun, jika
tawanan perang wanita itu melahirkan anak, dia akan bebas sebagai ibu kepada
anak itu [umm al-walad].”
(Disusun
oleh Zaheer Ahmad Khan, Ketua Jabatan Rekod, Private Sekretariat, London.
Diterjemah oleh Al Hakam)
Comments
Post a Comment