Jawapan Huzur (atba) kepada Isu-Isu Harian – Bahagian 38

 

AlHakam

Jawapan Huzur (atba) kepada Isu-Isu Harian – Bahagian 38: Qurbani bagi pihak si mati, Harun yang selamat dari perintah Firaun supaya anak sulung dibunuh, persaudaraan antara Musa dan Harun, muraqabah, memperbaharui wudhu, mengahwini ‘mereka yang dimiliki tangan kananmu’

19hb Ogos 2022

Diterjemahkan oleh Musa Bin Masran

Kemas Kini Terakhir pada 23 September 2022

Panduan berkenaan isu-isu asas Islam – yang Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) telah berikan dalam pelbagai kesempatan dalam surat-menyurat bertulisnya dan semasa program MTA – diterbitkan secara rasmi di bawah untuk manfaat semua

Qurbani bagi pihak si mati

Seorang Ahmadi Indonesia bertanya kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) sama ada boleh mengorbankan haiwan bagi pihak si mati pada hari raya Aidil Adha. Huzur-e-Anwar (atba), dalam suratnya bertarikh 8 Jun 2021, memberikan jawapan berikut kepada soalan ini:

“Tidak ada salahnya menyembelih korban bagi pihak si mati, malah ia adalah sunnah Nabi (saw). Oleh itu, disebutkan dalam hadis bahawa pada hari raya Idul Adha, Nabi (saw) pernah mempersembahkan satu korban untuk dirinya dan keluarganya dan satu korban bagi pihak umatnya. Dan di dalam umat Nabi (saw), terdapat juga ramai sahabat yang telah syahid semasa hidupnya yang diberkati. Mereka juga termasuk dalam korban yang dipersembahkan olehnya [iaitu. pengorbanan itu juga bagi pihak mereka]. (Sahih Muslim, Kitab al-adhi & Musnad Ahmad Ibn Hanbal, musnad al-ansar min musnad al-qabaail, hadis abi rafi‘, hadis no. 25937)

“Selain itu, terdapat juga hadis yang direkodkan di antara hadith-hadith di mana seseorang melihat Hazrat Ali (ra) menyembelih dua ekor binatang dan bertanyakan sebabnya. Hazrat Ali (ra) menjawab, ‘Nabi (saw) menyuruhku supaya aku juga berkorban bagi pihaknya [selepas kewafatannya]. Oleh itu, saya juga mengorbankan seekor binatang bagi pihaknya.’ (Sunan Abi Dawud, Kitab ad-dahaya, babu l-udhiyyati ‘ani l-mayyit)

“Hazrat Musleh-e-Maud (ra), ketika menggambarkan tempat dan status istimewa yang dimiliki oleh Hazrat Khalifatul Masih I (ra) dalam hatinya dan cinta yang dia miliki untuknya, pernah berkata:

“‘Empat puluh dua tahun telah berlalu sejak kematian Hazrat Khalifatul Masih I (ra). Walau bagaimanapun, saya masih mengorbankan [binatang] bagi pihaknya setiap kali tiba waktu untuk berqurban […] Kemudian, apabila saya pergi menunaikan haji, saya juga berkurban bagi pihaknya pada majlis itu dan saya terus berkurban untuknya. bagi pihak pada setiap hari raya hingga hari ini.' (Anwar-ul-Ulum, Jilid 25, hlm. 468)

“Oleh itu, disunnahkan Rasulullah (saw) untuk menyembelih korban pada hari raya Idul Adha bagi pihak kerabat dan orang tersayang yang meninggal dunia.”

Hubungan kekerabatan antara Hazrat Musa (as) dan Hazrat Harun (as)

Seorang wanita bertanya kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) sama ada Hazrat Musa (as) dan Hazrat Harun (as) adalah saudara kandung. Dia juga bertanya, bagaimana Hazrat Harun (as) terselamat sedangkan Firaun telah memerintahkan agar semua budak Bani Isra’il dibunuh. Huzoor-e-Anwar (atba), dalam suratnya bertarikh 13 Jun 2021, memberikan jawapan berikut kepada soalan ini:

“Alkitab mencadangkan bahawa Hazrat Musa (as) dan Hazrat Harun (as) adalah saudara darah. Oleh itu, tertulis di dalamnya:

“‘Dan Amram mengambil Yokhebed, saudara perempuan ayahnya, menjadi isterinya; maka ia melahirkan Harun dan Musa baginya. Maka umur Amram ialah seratus tiga puluh tujuh tahun. […] Inilah Harun dan Musa itu, yang kepadanya Tuhan berfirman, Bawalah orang Israel keluar dari tanah Mesir menurut pasukan mereka. Inilah mereka yang berkata kepada Firaun, raja Mesir, untuk membawa keluar orang Israel dari Mesir: inilah Musa dan Harun itu.’ (Keluaran 6:20, 26-27, KJV)

Harun selamat dari perintah Firaun supaya anak-anak Israel dibunuh

“Menurut Bible, Hazrat Harun (as) lebih tua daripada Hazrat Musa (as). Oleh itu, tertulis di dalamnya:

“‘Dan Musa berumur delapan puluh tahun dan Harun delapan puluh tiga tahun, ketika mereka berbicara kepada Firaun.’ (Keluaran 7:7, KJV)

“Pada masa kelahiran Hazrat Musa (as), Firaun memerintahkan membunuh budak lelaki Ibrani atas nasihat ahli nujum dan ahli nujum setelah melihat mimpi. Hazrat Harun (as) terselamat kerana dia dilahirkan sebelum itu.

“Satu lagi sebab untuk kelangsungan hidup Hazrat Harun (as), seperti yang disebutkan dalam Alkitab, adalah lama selepas berlalunya zaman Hazrat Yaqub (as) dan Hazrat Yusuf (as), populasi Bani Isra'il meningkat sehingga negara itu dipenuhi dengan mereka. Oleh itu, raja pada masa itu, takut bilangan mereka, mula menimpakan segala jenis kesusahan kepada mereka. Namun, semakin mereka dianiaya, semakin ramai bilangan mereka. Akibatnya, raja Mesir memerintahkan bidan-bidan itu untuk membunuh mana-mana anak lelaki yang dilahirkan oleh wanita Israel dan memelihara mana-mana anak perempuan. Namun, bidan-bidan itu tidak mengikut perintah raja. (Keluaran 1:7-17, KJV)

“Selain itu, juga tertulis dalam tafasir, tafsir Al-Qur’an, bahawa orang Mesir pernah mempekerjakan orang Israel tanpa upah. Oleh itu, untuk mengekalkan bekalan yang mencukupi bersalin, mereka akan membiarkan mana-mana anak lelaki yang lahir kepada orang Israel hidup setahun tetapi akan membunuh mereka yang lahir pada tahun berikutnya untuk menghalang bilangan orang Israel daripada bertambah. Hazrat Harunas dilahirkan pada tahun di mana anak-anak Bani Isra'il diselamatkan. (Ma‘alim al-Tanzil [Tafsir al-Baghawi] oleh Abu Muhammad al-Husayn ibn Mas‘ud ibn Muhammad al-Farra‘ al-Baghawi, di bawah ayat 50 Surah al-Baqarah)

“Maka, ini adalah pelbagai sebab untuk kelangsungan hidup Hazrat Harun (as) yang telah disebutkan dalam Bible dan kitab-kitab tafsir.” Muraqabah dan meditasi

Seseorang bertanya kepada Hazrat Amirul Muminin, Khalifatul Masih V (atba) tentang muraqabah dan ajaran serta kaedah Hazrat Masih Mau’ud mengenainya. Huzur-e-Anwar (atba), dalam suratnya bertarikh 13 Jun 2021, memberikan panduan berikut mengenai isu ini:

“Muraqabah secara umumnya bermaksud berjaga-jaga, fokus, dan merenungkan tindakan seseorang. Ini adalah tabiat yang terdapat pada haiwan dan juga manusia. Oleh itu, Hazrat Masihi Mau’ud (as) berkata tentang Hazrat Junaid (rh) bahawa dia pernah berkata, dia telah belajar muraqabah daripada seekor kucing. (Malfuzat [Urdu], Jld IV, 2016, hlm. 147)

“Walaupun para wali dan sufi Muslim secara khusus menyibukkan diri dengan kaedah muraqabah, ia juga muncul dalam agama selain Islam, walaupun dalam cara mereka yang tertentu. Oleh itu, Hazrat Khalifatul Masih II (ra) menulis dengan merujuk kepada Encyclopaedia Britannica tentang mazhab Essene Yahudi, yang juga telah dirujuk sebagai [cabang] Farisi, bahawa mereka biasa berpuasa, menjalani kehidupan yang murni dan meramalkan peristiwa masa depan. Mereka juga pernah melakukan muraqabah [iaitu. meditasi] pada masa penyembahan supaya jiwa mereka boleh dihubungkan dengan Bapa Syurgawi. (Tafsir-e-Kabir, Jilid IV, hlm. 384, lajur no. 2)

“Tujuan utama ibadah Islam adalah untuk mewujudkan hubungan yang erat antara manusia dengan Tuhan. Oleh itu, Nabi (saw) mendefinisikan ihsan sebagai jawapan kepada pertanyaan seseorang dan bersabda:

أَنْ تَعْبُدَ اللّٰهَ كَأَنَّكَ تَرَاهُ، فَإِنْ لَمْ تَكُنْ تَرَاهُ فَإِنَّهُ يَرَاكَ

“'[Ihsan ialah] menyembah Allah seolah-olah kamu melihat-Nya, dan jika kamu tidak mencapai keadaan ini, maka sekurang-kurangnya Allah melihat kamu.' (Sahih Bukhari, Kitab al-Iman, Babu Su'ali Jibrila n-Nabiyysa […])

“Kedua-dua keadaan ibadat ini adalah bentuk muraqabah. Oleh itu, Hazrat Musleh-e-Maud (ra), sambil menerangkan hikmah di sebalik solat, berkata:

“‘Sebenarnya solat mengajar kita bahawa tiga perkara, iaitu bekerjasama dengan orang lain, berdakwah atau berpesan dan muraqabah, diperlukan untuk kesempurnaan jiwa manusia. Pengganti kepada muraqabah ialah solat diam [solat], yang mana keamatannya boleh diperbanyakkan mengikut citarasa seseorang.’ (Daily Al Fazl, Qadian, 5 September 1936, hlm. 4)

“Menjelaskan kaedah muraqabah dan faedahnya, Hazrat Musleh-e-Maud (ra) bersabda:

“‘Kita mempunyai situasi di negara kita di mana orang melompat dari satu idea ke idea yang lain, kemudian ke idea yang lain dan kemudian ke yang lain seperti monyet melompat ke atas pokok. Ini terpakai kepada semua aspek kehidupan. Kurang keazaman. Atas sebab ini, ajaran Al-Qur’an dan Hadis yang paling baik tidak dihayati oleh mereka, kerana mereka dengan cepat melompat darinya dan meneruskannya. (Nabi saw bersabda muraqabah adalah rawatan untuk ini. Para sufi telah membangunkan beberapa kaedah praktikal untuk pelaksanaannya, tetapi siapa yang mengambil berat tentangnya di zaman material ini!) […] Para pendakwah Islam juga tidak menggunakan perlakuan ini iaitu menghayati ajaran agama. Al-Qur’an dan al-Hadis berkaitan perkara-perkara ini, yang juga disebut muraqabah dan berulang kali menyampaikannya kepada manusia. Sebaliknya, daripada menegur manusia agar akhlaknya diperbaharui, apa yang dikatakan ialah ‘Lakukan solat dan puasa, lakukan sujud seperti ini, gunakan batu pembersih [atau kertas tandas] seperti itu; tindakan anda menggunakan batu itu tidak boleh betul melainkan anda melakukan pergerakan tertentu dengan batu itu sekurang-kurangnya tujuh kali dsb. dsb.' Ringkasnya, penekanan diletakkan pada bentuk luar atau ritual, dan pengajaran sebenar di sebalik arahan ini adalah sepenuhnya. diabaikan.' (Anwar-ul-'Ulum, Jilid 24, hlm. 515)

“Ketika menasihati ahli Jamaat berkenaan muraqabah, Huzur (ra) bersabda:

“‘Kamu juga harus mengembangkan tabiat diam-diam meluangkan masa setiap hari untuk mengingati Allah [zikr-e-ilahi] dan melakukan muraqabah. Dengan zikir-e-ilahi’ yang saya maksudkan memperuntukkan sedikit masa setiap hari sebagai tambahan kepada solat harian dan lain-lain walaupun hanya lima minit pada permulaannya. [Waktu ini harus dimanfaatkan] duduk diam bersendirian dan bertasbih dan bertahmid dengan mengulang-ulang, contohnya, SubhanAllah, Alhamdulillah, Allahuakbar dan begitu juga sifat-sifat Allah yang lain serta merenungnya.

“‘Muraqabah bermaksud duduk bersendirian untuk beberapa waktu setiap hari dan mengambil kira diri sendiri dan melihat kesalahan yang telah dilakukan; sama ada seseorang itu boleh menjauhkan diri daripada mereka atau tidak, jika boleh, mengapa tidak berbuat demikian, jika tidak boleh, apakah sebab-sebabnya dan apakah penyelesaiannya. Kemudian, bergerak ke hadapan, seseorang boleh berfikir tentang reformasi orang tersayang dan jiran. Selain itu, apakah sumber dakwah yang berkesan, apakah halangan dan bagaimanakah ia boleh dihilangkan? Hasil daripada analisis kendiri seperti ini hendaklah ditulis dalam bentuk diari dan proses ini kemudiannya perlu diperluaskan.

“'Sekiranya tabiat zikir-e-ilahi dan muraqabah diterapkan dengan cara ini, sudah tentu ia akan menumbuhkan kerohanian seseorang, menajamkan akal dan meningkatkan keupayaan seseorang untuk merenung dan bertindak mengikut arahan dan ucapan Imam-e-Waqt. [Khalifah]. Orang seperti itu akan beransur-ansur menjadi doktor rohani dan pembaharu bagi dunia dengan cara yang terhad.’ (Anwar-ul-‘Ulum, Jilid 23, hlm. 61–62)

“Masihi Mau’ud (as) menjelaskan kaedah muraqabah yang sebenar dan faedahnya kepada pengikutnya dan menyatakan:

“‘Bertaqwalah kepada Allah Ta’ala dengan segenap badan, akal dan roh. Maka dengan sendirinya Allah SWT akan menjadi Pelindung, Penolong dan Penjaga kamu semua. Semua kemampuan manusia - mata, telinga, hati, fikiran, tangan dan kaki - harus ditumpukan kepada Allah sebagai satu kesatuan. Seharusnya tidak ada perselisihan faham antara mereka. Di situlah terletak segala kejayaan dan kemenangan. Inilah muraqabah yang sebenar. Inilah yang menimbulkan kehangatan dalam hati dan kerohanian. Dan iman yang sempurna dicapai melalui ini.’ (Malfuzat [Urdu], Jilid V, 2016, hlm. 320)”

Memperbaharui wudhu

Seseorang bertanya kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) sama ada perlu melakukan istinja’ ketika memperbaharui wudhu setelah keluar angin. Huzur-e-Anwar (atba), dalam suratnya bertarikh 22 Julai 2021, memberikan jawapan berikut kepada soalan ini:

“Tidak ada menyebut tentang istinja’ sebelum wudhu di mana-mana pun dalam contoh hidup Nabi (saw) mahupun dalam kenyataannya di mana beliau telah menerangkan butiran wudhu. Oleh itu, jika wudhu seseorang itu terbatal kerana keluar angin, tidak perlu istinja’ sebelum memperbaharui wudhuk untuk solat. Akan tetapi, jika ada najis atau air kencing yang keluar bersamanya, maka wajib untuk melakukan istinja’ sebelum wudhu supaya kotoran dapat dicuci terlebih dahulu. Jika tidak, jika seseorang telah melakukan istinja’ sekali selepas melepaskan diri dan berwuduk, maka tidak perlu melakukan istinja’ semula setelah tertidur untuk memperbaharui wudhu’.”

Susu al-yamin: Berkahwin dengan 'mereka yang dimiliki tangan kananmu'

Seorang murabbi bertanya kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) wanita yang dirujuk dalam ayat berikut:

وَّالۡمُحۡصَنٰتُ مِنَ النِّسَآءِ اِلَّا مَا مَلَكَتۡ اَيۡمَانُكُمۡ

Beliau seterusnya bertanya sama ada seseorang itu dibenarkan mengahwini wanita-wanita tersebut walaupun mereka sudah berkahwin, atau adakah ayat ini untuk masa tertentu dan kini telah dimansuhkan. Huzur-e-Anwar (atba), dalam suratnya bertarikh 22 Julai 2021, memberikan panduan berikut mengenai isu ini:

“Kamu seorang murabbi tetapi kamu tidak tahu bahawa tidak ada ayat Al-Qur’an yang boleh dimansuhkan. Daripada soalan anda, nampaknya anda tidak mempelajari kitab-kitab Hazrat Masih Mau’ud mahupun Hazrat Musleh-e-Maud (ra), mahupun mendengar khutbah dan ucapan Khulafa-e-Ahmadiyyat. Sebaliknya, anda tidak mengetahui kepercayaan asas Jamaat. Oleh itu, anda bertanya sama ada ayat Al-Qur’an ini telah dimansuhkan. Merupakan kepercayaan asas Jamaat Ahmadiyah Muslim bahawa Al-Qur’an adalah Firman Tuhan, yang Dia telah mengambil ke atas diri-Nya untuk menjaga dan bahawa seluruh teksnya dari ba basmalah hingga yang terlihat wa n-nas dilindungi oleh perintah Tuhan Yang Maha Esa dan tidak berubah-ubah sehingga satu titik pun tidak boleh dimansuhkan. Lebih-lebih lagi, sama seperti Al-Qur’an yang berkaitan 1400 tahun yang lalu, ia masih boleh digunakan dan akan terus diamalkan sehingga Hari Penghakiman, insya-Allah.

“Ya, memang benar beberapa perintah Al-Qur’an berkaitan dengan situasi tertentu. Apabila situasi-situasi itu timbul semasa hayat Nabi (saw), perintah-perintah seperti itu diterapkan kepada mereka. Sekiranya keadaan yang sama timbul lagi pada masa hadapan, maka arahan ini akan dilaksanakan di bawahnya. Perintah berkenaan tawanan perang wanita yang diterangkan dalam ayat yang dibincangkan juga khusus untuk situasi yang serupa.

“Tugas seorang murabbi bukan sahaja mencari jawapan dengan hanya mengemukakan soalan [kepada orang lain] atau hanya menggunakan carian Google untuk mengetahui sesuatu. Sebaliknya, seorang murabbi harus mempunyai tabiat menjalankan penyelidikan sendiri untuk menambah ilmu pengetahuannya. Pengetahuannya harus teguh dan mendalam, dia harus memberi perhatian yang teliti kepada kajian kitab-kitab Jamaat dan karya ilmiah yang lain dan dia harus mempunyai tabiat merenung dan membincangkannya untuk mengeluarkan pandangan ilmiah yang baru.

“Setakat persoalan berkaitan wanita dalam ayat di atas, [harus ingat] pada peringkat awal Islam, musuh Islam akan menjadikan umat Islam sasaran pelbagai jenis kekejaman. Jika mereka menangkap isteri seorang Muslim yang miskin dan tertindas, mereka akan memasukkannya ke dalam kalangan isteri-isteri mereka sebagai budak.

“Oleh itu, selaras dengan perintah Al-Qur’an جَزٰٓؤُا سَيِّئَةٍ سَيِّئَةٌ مِّثۡلُهَا ['balas kecederaan adalah kecederaan yang serupa dengannya'], wanita-wanita tersebut yang datang bersama dengan tentera yang menyerang Islam menyokong mereka akan ditawan sebagai tawanan perang mengikut adat zaman itu. Kemudian, jika wanita tersebut tidak memperoleh kebebasan mereka dengan membayar tebusan atau melalui kaedah mukatabat [perjanjian antara hamba dan tuan, di mana hamba menawarkan untuk membayar nilai wang mereka sendiri untuk dibebaskan] mereka akan diagihkan di kalangan tentera kerana tidak ada penjara diraja dan lain-lain untuk menahan tawanan perang pada zaman itu. Askar-askar ini bertanggungjawab untuk memenuhi keperluan tawanan perang wanita yang menjadi milik mereka seperti tempat tinggal, makanan dan pakaian dan lain-lain. Jadi, sebagai balasan, mengikut adat zaman itu, tentera ini mempunyai hak penuh untuk mendapat manfaat daripada mereka. , yang termasuk mempunyai hubungan fizikal dengan mereka. Oleh itu, dalam ayat ini, disebutkan jenis wanita musuh yang sama. Jika mereka menjadi tawanan perang wanita dalam keadaan seperti yang disebutkan di atas, tidak kira sama ada mereka telah berkahwin atau belum berkahwin, adalah dibenarkan untuk mengadakan hubungan suami isteri dengan mereka.

“Di sini, saya juga harus menjelaskan dengan jelas bahawa berdasarkan Al-Qur’an, hadis dan sabda Hazrat Masihi Mau’ud (as), pendirian saya ialah hubungan suami isteri boleh diwujudkan dengan tawanan perang wanita itu hanya melalui nikah. Namun begitu, persetujuan mereka tidak diperlukan untuk perkahwinan ini, begitu juga persetujuan seorang wali, sebagaimana yang diamanatkan dalam undang-undang Islam, tidak diperlukan untuk perkahwinan tersebut. Sebaliknya, seperti yang diamalkan dalam banyak suku dan masyarakat dahulu, dan masih diamalkan di beberapa negara bahawa hanya disebut dalam masyarakat bahawa 'kami adalah suami isteri' dan ini adalah sejenis 'pengumuman nikah', dalam dengan cara yang sama, tindakan pengagihan tawanan perang wanita itu bersama-sama dengan harta rampasan perang yang lain kepada askar dianggap sebagai 'pengumuman nikah'. Lebih-lebih lagi, perkahwinan kepada wanita sedemikian tidak menjejaskan kebenaran bagi seorang lelaki untuk berkahwin secara sah sehingga empat wanita [percuma]. Dalam erti kata lain, seorang lelaki boleh bernikah dengan wanita sedemikian walaupun telah berkahwin dengan empat wanita [percuma]. Namun, jika tawanan perang wanita itu melahirkan anak, dia akan bebas sebagai ibu kepada anak itu [umm al-walad].”

(Disusun oleh Zaheer Ahmad Khan, Ketua Jabatan Rekod, Private Sekretariat, London. Diterjemah oleh Al Hakam)

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad