Jawapan Huzur (atba) kepada Isu-Isu Harian – Bahagian 36
AlHakam
Jawapan
Huzur (atba) kepada Isu-Isu Harian – Bahagian 36: Mencabut rambut, tatu, hari
raya pada hari Jumaat, membaca Al-Qur’an pada waktu awal, jualan singkat, dan
berpuasa bagi pihak si mati
15
Julai 2022
Diterjemahkan
oleh Musa Bin Masran
Kemas
Kini Terakhir pada 29 Julai 2022
Panduan
berkenaan isu-isu asas Islam – yang Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba)
telah berikan pada pelbagai kesempatan dalam surat-menyurat bertulisnya dan
semasa program MTA – diterbitkan secara rasmi di bawah untuk manfaat semua
Penyingkiran
rambut dan tatu
Seorang
wanita Arab menulis kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba)
bahawa seorang wanita telah bertanya kepadanya sama ada dibenarkan bagi seorang
wanita Islam menjalankan perniagaan yang melibatkan mencabut kening dan membuat
tatu pada badan wanita.
Dalam
suratnya bertarikh 27 April 2021, Huzur (atba) memberikan panduan berikut
mengenai isu ini:
“Tidak
boleh tatu atau tatu. Larangannya juga telah disebutkan dalam hadis, di mana ia
menyatakan bahawa Allah Ta'ala telah melaknat wanita yang, untuk tujuan
kosmetik atau estetik, mengamalkan tatu, dan mereka yang membuat tatu, dan
mereka yang mencabut bulu muka, dan mereka yang mencipta buatan. ruang antara
gigi depan, dan mereka yang melakukan pemanjangan rambut buatan, dan mereka
yang memanjangkan rambut mereka secara buatan, yang mengubah ciptaan Allah.
(Sahih al-Bukhari, Kitab al-Libas)
“Selalu
ada hikmah atau hikmah di sebalik setiap perintah Islam. Lebih-lebih lagi,
beberapa suruhan Islam mempunyai konteks dan latar belakang yang khusus
kepadanya. Jika kita mengabaikan latar belakang mereka, maka mereka akan
menjadi terpesong. Apabila Nabi saw ditugaskan sebagai nabi, di satu pihak,
racun pelbagai jenis syirik telah tersebar di mana-mana di dunia dan khususnya
di Semenanjung Arab, dan di sisi lain, pelbagai jenis sikap sesat juga telah
mencengkam manusia. dalam kuku mereka. Lelaki dan wanita terlibat dalam
pelbagai jenis ritual syirik dan kejahatan sosial.
“Hadis-hadis
yang melarang perbuatan-perbuatan tersebut di atas, khususnya menyebut dua
pendorong [di sebalik perbuatan tersebut]; (a) perubahan ciptaan Tuhan atau (b)
kelihatan lebih cantik.
“Apabila
kita mempertimbangkan dengan teliti kedua-dua aspek ini, kita perhatikan bahawa
aspek pertama, iaitu ‘mengubah ciptaan Tuhan’, menunjukkan kepada kejahatan
sosial dan juga mencerminkan amalan syirik. Oleh itu, memakai tocang panjang,
melilitnya seperti serban dan kemudian menganggapnya sebagai tanda kemuliaan
atau sakramen; memakai tocang atau jambul sebagai ikrar pengabdian kepada
beberapa orang suci atau guru; mencukur bahagian atas kepala sambil menumbuhkan
rambut di sekelilingnya dan menganggapnya sebagai rahmat untuk kanak-kanak;
mempunyai imej dewi, berhala atau haiwan yang ditatu pada badan, muka atau
lengan dsb. untuk mendapatkan rahmat – ini semua adalah amalan syirik, didorong
oleh kepercayaan karut mitos.
“Aspek
kedua, iaitu ‘demi kecantikan’, dalam beberapa aspek, mencerminkan salah laku
sosial dan kelucahan. Tidak dilarang bagi seseorang untuk mengamalkan apa-apa
kaedah yang sah untuk kecantikan mereka sendiri sambil kekal dalam had yang
dibenarkan. Oleh itu, disebutkan dalam sebuah hadis bahawa seseorang berkata
[kepada Nabi (saw)] bahawa dia menyukai dan mengagumi pakaian dan kasut yang
bagus dan dia bertanya apakah itu termasuk kesombongan. Nabi (saw) menjawab
bahawa itu bukanlah kesombongan. Kesombongan ialah menafikan kebenaran dan
menghina orang lain. Dia terus bersabda:
إِنَّ اللّٰهَ جَمِيلٌ يُحِبُّ
الْجَمَالَ
“‘Allah
Maha Indah dan menyukai keindahan.’ (Sahih Muslim, Kitab al-Iman, Bab Tahrimi
l-Kibri wa Bayanih)
“Lebih-lebih
lagi, ia adalah fakta yang kukuh bahawa walaupun pada zaman ketika wanita akan
berkahwin, mereka juga akan dihiasi mengikut tradisi zaman itu. (Sahih
al-Bukhari, Kitabu l-Hibati wa Fadliha wa t-Tahrisi 'Alahiha, Babu l-Isti'arati
li l-'Urusi 'Inda l-Bina'; Fath al-Bari fi Sharh Sahih al-Bukhari, Kitabu n
-Nikah, Babu Isti'arati th-Thiyabi li l-'Urusi wa Ghayriha)
“Oleh
itu, pencapaian ‘kecantikan’ yang dimaklumkan oleh Nabi (saw) tentang kutukan
Allah pastinya bermaksud sesuatu yang lain. Oleh itu, apabila kita merenung
dengan teliti hadis-hadis dalam hal ini, kita melihat bahawa Nabi saw, ketika
melarang perkara-perkara ini, menambah bahawa Bani Israel binasa apabila wanita
mereka memulakan perbuatan tersebut. Pada masa Nabi (saw), perbuatan keji
adalah perkara biasa di kalangan orang Yahudi dan pada masa itu, terdapat
beberapa rumah pelacuran di Madinah. Wanita yang terlibat dalam perniagaan ini
akan menggunakan taktik perhiasan sedemikian untuk memperdayakan lelaki. Oleh
itu, Rasulullah (saw) menyatakan kebenciannya dan melarang wanita mukmin
daripada menggunakan [cara meningkatkan kecantikan].
“Maka,
pengharaman perkara-perkara ini nampaknya berpunca daripada hikmah bahawa jika
ia mengakibatkan perubahan buatan dalam penampilan fizikal seseorang individu
sehingga perbezaan antara lelaki dan wanita, yang diciptakan oleh Tuhan Yang
Maha Esa dalam diri manusia, lenyap, atau dikhuatiri perbuatan seperti ini
boleh membawa kepada kecenderungan kepada syirik, iaitu dosa yang paling besar;
atau jika perkara ini dilakukan untuk memperdayakan lawan jenis dengan cara
yang tidak dibenarkan, maka semua tindakan ini akan dianggap menyalahi
undang-undang dan boleh diambil tindakan.
“Setakat
membuat tatu, sama ada lelaki atau perempuan, tujuan di sebalik itu hanyalah
untuk menunjuk-nunjuk atau memperdayakan lawan jenis dengan cara yang tidak
dibenarkan. Itulah sebabnya orang biasanya mendapat tatu pada bahagian badan
yang mungkin mereka dedahkan dan pamerkan kepada umum. Walau bagaimanapun, jika
seseorang mendapat tatu pada bahagian badan yang diperintahkan untuk bertudung
[satr], kemudian pertama sekali, semasa bertatu itu, individu tersebut
melanggar perintah berpurdah dan melakukan kelucahan yang bertentangan dengan
ajaran Islam. Lebih-lebih lagi, satu idea di sebalik membuat tatu pada bahagian
badan yang bertudung ialah mereka mungkin terdedah di hadapan lawan jenis
semasa melakukan perbuatan jahat. Kesemua kaedah ini adalah dilarang kerana
bercanggah dengan ajaran Islam.
“Selain
itu, tatu juga telah dikaitkan dengan pelbagai isu fizikal dan kesihatan.
Sebagai contoh, kelenjar peluh di bawah kulit terjejas teruk di bahagian badan
yang mempunyai tatu, iaitu mempunyai tatu mengurangkan peluh di bahagian badan
yang berkenaan, yang berbahaya kepada kesihatan seseorang. Begitu juga, kerana
tatu menjadi ciri kekal pada kulit, kadang-kadang apabila badan membesar atau
mengecut, begitu juga dengan bentuk tatu, yang menjadikan tatu itu kelihatan
hodoh dan bukannya 'cantik'. Kemudian individu sebegini mula menganggap mereka
sebagai wabak yang tidak dapat mereka hilangkan. Oleh itu, atas sebab-sebab ini
sahaja, adalah sia-sia dan tidak masuk akal untuk mendapatkan tatu.
“Adapun
persoalan wanita membentuk kening untuk kecantikan sambil kekal dalam batas
Islam mereka, adalah dalam konteks maksiat [yang disebutkan di atas] bahawa
Nabi (saw) melarang perkara seperti itu kepada wanita yang beriman. Bagaimanapun,
dia juga memberi kebenaran dalam keadaan luar biasa atas alasan penderitaan
atau penyakit seseorang. Oleh itu, diriwayatkan oleh Hazrat Abdullah (ra) bin
Mas‘ud bahawa:
سَمِعْتُ رَسُوْلَ اللّٰهِ
صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ نَهَى عَن النَّامِصَةِ وَالْوَاشِرَةِ وَالْوَاشِرَةِ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ نَهَى عَن النَّامِصَةِ وَالْوَاشِرَةِ ِوَالْمَادِ وَالْمَادِ
“‘Saya
mendengar Rasulullah (saw) melarang mencabut rambut, menampal gigi, berambut
tiruan dan membuat tatu kecuali dengan alasan sakit.’
“Islam
menjadikan tindakan bergantung kepada niat mereka. Oleh itu, pada zaman ini,
tidak ada salahnya wanita menggunakan perkara-perkara ini dengan cara yang
halal dan untuk tujuan yang sah selagi dia mematuhi perintah Islam mengenai
hijab. Walau bagaimanapun, jika tindakan ini membawa kepada kecenderungan ke
arah maksiat atau ia membawa kepada ungkapan mana-mana ritual syirik atau
ingkar kepada perintah Islam yang jelas – contohnya, jika wanita tidak menjaga
purdah mereka dan mendedahkan aurat mereka [satr. ] di hadapan wanita lain
semasa melakukan waxing atau rawatan lain dan lain-lain - maka tindakan
tersebut akan dikira di antara tindakan yang kita telah diperingatkan oleh Nabi
(saw) dan ia adalah haram.
“Selain
itu, perlu juga diingat dalam hal ini bahawa Allah Taala telah mengisytiharkan
perselisihan dan kekacauan sebagai dosa yang lebih besar daripada pembunuhan
dan telah memerintahkan pemansuhannya. Terdapat beberapa keadaan di mana
perkahwinan dibubarkan atau perceraian dikeluarkan selepas perkahwinan kerana
suami mengetahui kemudian bahawa wanita itu mempunyai rambut di muka. Jika ia
tidak dibersihkan atau dicabut, beberapa rambut ini akan merosakkan lebih
banyak rumah, dan siri panjang yang tidak menyenangkan akan bermula. Walau apa
pun, bukanlah tujuan Nabi (saw) untuk menimbulkan situasi dalam masyarakat yang
akan membawa kepada penyebaran kekacauan dalam rumah tangga. Hikmah di sebalik
kata-kata yang kasar itu nampaknya kerana syirik adalah dosa yang paling besar
dan amalan-amalan ini digunakan untuk pelbagai tuhan dan lain-lain, atau kerana
mereka digunakan untuk mempromosikan perbuatan tidak senonoh, dia menyatakan
rasa jijiknya tentang mereka dalam istilah yang paling kuat, dan dengan
demikian mencabut adat syirik dan keji.”
(Nota pengarang: Beberapa bahagian
jawapan di atas telah pun diterbitkan dalam episod berbeza Jawapan kepada Isu
Harian sebagai tindak balas kepada pelbagai soalan. Jawapan lengkap dan
disatukan yang diberikan oleh Huzur (atba) kepada soalan di atas diterbitkan di
sini untuk manfaat pembaca .)
Hari
Raya pada hari Jumaat
Sebagai
tindak balas kepada laporan yang dikemukakan oleh nazim Dar-ul-Ifta mengenai
penyerahan Jumuah atau solat Zuhur selepas solat Hari Raya sekiranya berlaku
bertepatan dengan hari raya dan Jumaat, Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul
Masih V (atba), dalam suratnya bertarikh 16 Mei 2021, menyediakan panduan
berikut:
“Kami
hanya mendapati pendirian dan amalan Hazrat Abdullah ibn Zubayr (ra) menyokong
tidak menunaikan solat Jumaat atau Zuhur selepas solat hari raya sekiranya
berlaku bertepatan dengan hari raya dan Jumaat. Pandangan ini hanya berdasarkan
riwayat yang maqtu‘. Lebih-lebih lagi, kita dapati percanggahan dalam kenyataan
dua orang perawi tradisi ini. Menurut hadis yang sahih dan boleh dipercayai,
sunnah Nabi (saw), pandangan para Khalifah yang mendapat petunjuk dan pendirian
para Sahabat adalah bahawa mereka semua akan menunaikan solat Jumaat tepat pada
waktunya, di samping menunaikan solat. Solat hari raya, dan akan memberi izin
kepada orang-orang yang datang dari tempat terpencil dan mengarahkan mereka
untuk solat Zuhur di kawasan masing-masing. Atau, pada beberapa keadaan, mereka
tidak menunaikan solat Jumaat selepas solat hari raya, tetapi solat Zuhur
pastinya tetap dilakukan tepat pada waktunya.
“Pandangan
dan amalan yang sama ditemui pada zaman Hazrat Masihi Mau’ud (as) dan
Khalifah-khalifahnya, kecuali amalan sekali sahaja Hazrat Khalifatul Masih III (rh)
apabila dia tidak menunaikan solat Jumu’ah atau Zuhur selepas mengimami solat
hari raya di sesuai dengan riwayat Hazrat Abdullah ibn Zubayr (ra) yang
disebutkan di atas.
“Namun,
riwayat Hazrat Abdullah ibn Zubayr (ra) ini tidak berdasarkan sebarang
kenyataan atau tindakan Nabi (saw) atau Khalifah-khalifahnya yang mendapat petunjuk.
Oleh itu, solat fardhu tidak boleh ditinggalkan hanya kerana riwayat maqtu‘
ini, yang perawinya juga bercanggah antara satu sama lain. Oleh itu, sila semak
semula [buku] Fiqh-e-Ahmadiyya untuk mengecualikan bahagian berdasarkan hadis
ini daripadanya dan tulis di sana bahawa jika hari raya dan jumaat bertepatan
dan jumu'ah tidak dilakukan selepas solat hari raya, maka solat Zuhur mesti
tetap ditawarkan tepat pada masanya.”
Bacaan
Al-Quran pada waktu awal
Seorang
wanita bertanya kepada Hazrat Amirul Momineen, Khalifatul Masih V (atba)
mengapa seseorang tidak boleh membaca Al-Qur’an dari tengah hari hingga satu
petang dan ketika matahari terbit.
Huzur
(atba), dalam suratnya bertarikh 16 Mei 2021, memberikan jawapan berikut:
“Membaca
Al-Qur’an pada waktu-waktu yang disebutkan dalam surat kamu tidak dilarang di
mana-mana. Namun, Nabi (saw) melarang melakukan solat tiga kali pada siang hari
(iaitu, ketika matahari terbit, ketika matahari terbenam dan pada tengah hari
ketika matahari berada di puncaknya) dan beliau juga menjelaskan sebab larangan
ini. Oleh itu, Hazrat Amr (ra) bin Abasah al-Sulami meriwayatkan:
قُلْتُ يَا
نَبِيَّ اللّٰهِ
أَخْبِرْنِيْ عَمَّا عَلَّمَكَ
اللّٰهُ وَأَجْهَلُهُ أَخْبِرْنِيْ عَن الصَّلَاةِ
قَالَ صَلِّ
صَلَاةَ الصُّبْحِ
ثُمَّ أَقْصِرْ
عَن الصَّلَاةِ
حَتَّى تَطْلُعَ
الشَّمْسُ حَتَّى تَرْتَفِعَ
فَإِنَّهَا تَطْلُ
حِيْنَ تَطْلُعُ
بَيْنَ قَرْنَيْ
شَيْطَانٍ وَحِيْنَئِذٍ يَسْجُدُ
لَهَا الْكُفَّارُ
ثُمَّ صَلِّ
فَإِنَّ الصَّلَاةَ
مَشْهُوْدَةٌ مَحْضُوْرَةٌ حَتَّى
يَسْتَقِلَّ الظِّلُّ بِالرُّمْحِ
ثُمَّ أَقْصِرْ
عَن الصَّلَاةِ
فَإِنَّ حِيْنَئِذٍ
تُسْجَرُ جَهَنَّمُ
فَإِذَا أَقْبَلَ
الْفَيْءُ فَصَلِّ فَإِنَّ
الصَّلَاةَ مَشْهُوْدَةٌ مَحْضُوْرَةٌ حَتَّى تُصَلِّيَ الْعَصْرَ
ثُمَّ أَقْصِرْ
عَن الصَّلَاةِ
حَتَّى تَغْرُبَ
الشَّمْسُ فَإِنَّهَا تَغْرُبُ
بَيْنَ قَرْنَيْ
شَيْطَانٍ وَحِيْنَئِذٍ يَسْجُدُ لَهَا الْكُفَّارُ
“‘Aku
berkata, Wahai Nabi Allah! Tolong beritahu saya apa yang Allah ajarkan kepada
anda dan yang saya tidak ketahui, beritahu saya tentang solat.' Beliau berkata,
'Peliharalah solat subuh, kemudian berhentilah solat ketika matahari terbit
sehingga ia benar-benar terbit, kerana apabila ia telah terbit, muncul di
antara tanduk-tanduk syaitan, dan orang-orang kafir pada waktu itu sujud
kepadanya. Kemudian solatlah, kerana solat itu disaksikan dan disaksikan [oleh
malaikat] sehingga bayang-bayang menjadi seperti tombak; maka hentikanlah
solat, kerana pada waktu itu Neraka dipanaskan. Kemudian apabila bayang-bayang
telah bergerak ke hadapan, maka solatlah (solat Zuhur), kerana solat itu
disaksikan dan disaksikan [oleh malaikat], sehingga kamu solat Asar, kemudian
berhentilah solat hingga matahari terbenam, kerana ia terbenam di antara
tanduk-tanduk. daripada syaitan, dan ketika itu orang-orang kafir sujud
kepadanya.'' (Sahih Muslim, Kitab Salati l-Musafirina wa Qasriha, Babu Islami
'Amr ibn 'Abasah)
“Maka,
telah diharamkan solat dalam tiga waktu tersebut. Namun, tidak ada larangan
untuk membaca Al-Qur’an. Jadi, sudah tentu, kamu boleh membaca Al-Qur’an pada
bila-bila masa yang kamu mahu, tidak ada sekatan ke atasnya.
Jualan
pendek
Seseorang
meminta Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) untuk mendapatkan
panduan sama ada jualan singkat itu halal atau haram.
Dalam
suratnya bertarikh 16 Ma y 2021, Huzur (atba) memberikan panduan berikut:
“Pada
dasarnya, jualan singkat dilihat sebagai cara mudah untuk membuat wang cepat,
yang melibatkan seseorang [pelabur] meminjam beberapa saham daripada broker
[atau pemberi pinjaman], menjualnya pada harga yang lebih tinggi di pasaran,
kemudian membelinya semula dari pasaran apabila nilai mereka telah jatuh dan
akhirnya mengembalikannya kepada broker. Akibatnya, mereka memperoleh bahagian
keuntungan dan membayar bahagian itu kepada broker sebagai komisen.
“Sama
seperti Islam telah membimbing manusia dalam setiap bidang kehidupan, ia juga
telah membimbingnya untuk mengambil pendekatan yang jujur dan telus dalam
perniagaan dan berinteraksi dalam istilah yang lurus dan tidak jelas. Nabi (saw)
mengajarkan berhati-hati dalam urusan perdagangan sehinggakan [dia berkata]
jika terdapat sebarang kecacatan pada barang anda, jangan sembunyikan;
sebaliknya, maklumkan secara jelas kepada pelanggan tentang kecacatan tersebut.
(Sahih Muslim, Kitab al-Iman, Babu Man Ghash-shana fa Laisa Minna) [Beliau
berpesan untuk] memberi sukatan penuh dan tidak mengurangkannya dengan cara apa
pun, dan tidak menjual sesuatu sehingga seseorang mula menguasainya (Sahih).
al-Bukhari, Kitab al-Buyu', Babu l-Kayli 'ala l-Bai' wa l-Mu'ti). Oleh itu,
setiap perniagaan perlu dijalankan selepas kajian yang teliti supaya seseorang
itu tidak tertipu atau menipu orang lain.
“Dalam
perniagaan jualan singkat, pembeli terdedah untuk ditipu baik di peringkat
syarikat mahupun secara individu. Saham yang hampir jatuh nilainya dijual
dengan niat beberapa hari kemudian apabila nilai saham ini jatuh, ia akan
dibeli semula dengan murah dan dikembalikan kepada pemberi pinjaman asal. Dalam
erti kata lain, walaupun mengetahui bahawa harga saham ini akan jatuh dalam
beberapa hari, saham ini dijual kepada pembeli sambil menyembunyikannya.
“Lebih-lebih
lagi, di antara pelbagai dagangan dalam pasaran saham, perniagaan jualan pendek
dalam erti kata adalah satu bentuk perjudian. Oleh itu, kadangkala penjual
pendek terpaksa mengalami kerugian besar dan bukannya keuntungan, seperti yang
berlaku dalam kes saham GameStop suatu ketika dahulu.
“Maka,
berdasarkan ajaran Islam, adalah menjadi kewajipan seorang peniaga yang beriman
untuk memastikan bahawa dia tidak tertipu dan tidak menipu orang lain, tetapi
untuk mencapai keuntungan kewangan dengan melakukan perniagaan yang jujur dan
telus sambil memastikan bahawa Tuhannya reda. dia.”
(Nota:
Jawapan di atas berhasrat untuk memberikan pandangan Islam yang betul mengenai
jualan pendek sahaja. Ia bukan merupakan nasihat undang-undang atau kewangan. –
Editor, Al Hakam)
Puasa
bagi pihak si mati
Seorang
wanita Arab menulis kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba)
bahawa ia telah diriwayatkan dalam hadis bahawa jika seseorang meninggal dunia
dan mempunyai beberapa puasa yang perlu dilakukan, anak-anak mereka boleh
berpuasa bagi pihak mereka. Dia kemudian bertanya apa pandangan Jamaat dalam
hal ini.
Dalam
suratnya bertarikh 24 Mei 2021, Huzur (atba) memberikan panduan berikut:
“Solat
dan puasa adalah ibadah jasmani dan pahalanya kepada orang yang mengerjakannya.
Oleh itu, solat dan puasa bagi pihak arwah bukanlah tanggungjawab anak-anak
yang ditinggalkan.
“Majoriti
fuqaha, termasuk Imam Abu Hanifa (rh), Imam Malik (rh) dan Imam Syafi‘ (rh),
tidak menganggap puasa seperti itu betul. Mereka juga berpendapat bahawa puasa
adalah ibadah fizikal yang diwajibkan mengikut prinsip syarak dan tidak boleh
diwakilkan kepada orang lain semasa hidup atau selepas kematian. (Al-Fiqh
al-Islami Wa ‘Adillatuhu oleh Dr Wahbah al-Zuhayli [Damascus: Dar al-Fikr,
1985], Jil. 2, hlm. 681)
“Setakat
rakaman riwayat sebegini dalam kitab-kitab hadith, ulama hadith dan mufassirnya
juga ada menyebut hadith-hadith yang berbeza atau bertentangan semasa
mentafsirkan riwayat-riwayat ini. Sebagai contoh, riwayat mengenai puasa oleh
anak-anak si mati bagi pihak mereka diriwayatkan oleh Hazrat Aisha (ra) dan
Hazrat Ibn Abbas (ra), tetapi dalam kitab-kitab hadith, terdapat juga riwayat
Hazrat Aisha (ra) dan Hazrat Ibn Abbas (ra) yang menyuruh supaya tidak
berpuasa. bagi pihak si mati tetapi untuk memberi makan [orang miskin] bagi
pihak mereka. (Fath al-Bari fi Sharh Sahih al-Bukhari, Kitab al-Sawm, Babu Mun
Mata wa ‘Alaihi Sawm)
“Begitu
juga, terdapat banyak percanggahan dalam riwayat seperti ini oleh Hazrat Ibn
Abbas (ra). Di satu tempat, misalnya, ada seorang lelaki bertanya dan dalam
riwayat lain, ia adalah seorang wanita. Begitu juga terdapat perbezaan pendapat
sama ada puasa [yang disebut dalam riwayat yang dibincangkan] itu puasa
Ramadhan atau puasa nazar [nazr]. Begitu juga, di satu tempat orang itu ditanya
tentang puasa dan dalam riwayat lain, dia ditanya tentang haji. (Sharh Bukhari
oleh Hazrat Syed Zainul Abidin Waliullah Shah (ra), Kitab al-Sawm, Jilid III,
hlm. 630)
“Oleh
itu, disebabkan percanggahan seperti itu, walaupun di kalangan muhaddithin,
ulama hadith, berbeza pendapat tentang puasa bagi pihak si mati, tetapi tidak
ada yang mengisytiharkan wajib [wajib].
“Namun,
melakukan sesuatu bagi pihak si mati yang memberi manfaat kepada ciptaan Tuhan
adalah disebut sebagai sedekah yang berterusan [Al-Sadaqah al-jariyah],
pahalanya sampai kepada si mati.”
(Disusun
oleh Zaheer Ahmad Khan, Ketua Jabatan Rekod, Private Sekretariat, London.
Diterjemah oleh Al Hakam)
Comments
Post a Comment