Jawapan Huzur (atba) kepada Isu-Isu Harian – Bahagian 36

 

AlHakam

Jawapan Huzur (atba) kepada Isu-Isu Harian – Bahagian 36: Mencabut rambut, tatu, hari raya pada hari Jumaat, membaca Al-Qur’an pada waktu awal, jualan singkat, dan berpuasa bagi pihak si mati

15 Julai 2022

Diterjemahkan oleh Musa Bin Masran

Kemas Kini Terakhir pada 29 Julai 2022

Panduan berkenaan isu-isu asas Islam – yang Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) telah berikan pada pelbagai kesempatan dalam surat-menyurat bertulisnya dan semasa program MTA – diterbitkan secara rasmi di bawah untuk manfaat semua

Penyingkiran rambut dan tatu

Seorang wanita Arab menulis kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) bahawa seorang wanita telah bertanya kepadanya sama ada dibenarkan bagi seorang wanita Islam menjalankan perniagaan yang melibatkan mencabut kening dan membuat tatu pada badan wanita.

Dalam suratnya bertarikh 27 April 2021, Huzur (atba) memberikan panduan berikut mengenai isu ini:

“Tidak boleh tatu atau tatu. Larangannya juga telah disebutkan dalam hadis, di mana ia menyatakan bahawa Allah Ta'ala telah melaknat wanita yang, untuk tujuan kosmetik atau estetik, mengamalkan tatu, dan mereka yang membuat tatu, dan mereka yang mencabut bulu muka, dan mereka yang mencipta buatan. ruang antara gigi depan, dan mereka yang melakukan pemanjangan rambut buatan, dan mereka yang memanjangkan rambut mereka secara buatan, yang mengubah ciptaan Allah. (Sahih al-Bukhari, Kitab al-Libas)

“Selalu ada hikmah atau hikmah di sebalik setiap perintah Islam. Lebih-lebih lagi, beberapa suruhan Islam mempunyai konteks dan latar belakang yang khusus kepadanya. Jika kita mengabaikan latar belakang mereka, maka mereka akan menjadi terpesong. Apabila Nabi saw ditugaskan sebagai nabi, di satu pihak, racun pelbagai jenis syirik telah tersebar di mana-mana di dunia dan khususnya di Semenanjung Arab, dan di sisi lain, pelbagai jenis sikap sesat juga telah mencengkam manusia. dalam kuku mereka. Lelaki dan wanita terlibat dalam pelbagai jenis ritual syirik dan kejahatan sosial.

“Hadis-hadis yang melarang perbuatan-perbuatan tersebut di atas, khususnya menyebut dua pendorong [di sebalik perbuatan tersebut]; (a) perubahan ciptaan Tuhan atau (b) kelihatan lebih cantik.

“Apabila kita mempertimbangkan dengan teliti kedua-dua aspek ini, kita perhatikan bahawa aspek pertama, iaitu ‘mengubah ciptaan Tuhan’, menunjukkan kepada kejahatan sosial dan juga mencerminkan amalan syirik. Oleh itu, memakai tocang panjang, melilitnya seperti serban dan kemudian menganggapnya sebagai tanda kemuliaan atau sakramen; memakai tocang atau jambul sebagai ikrar pengabdian kepada beberapa orang suci atau guru; mencukur bahagian atas kepala sambil menumbuhkan rambut di sekelilingnya dan menganggapnya sebagai rahmat untuk kanak-kanak; mempunyai imej dewi, berhala atau haiwan yang ditatu pada badan, muka atau lengan dsb. untuk mendapatkan rahmat – ini semua adalah amalan syirik, didorong oleh kepercayaan karut mitos.

“Aspek kedua, iaitu ‘demi kecantikan’, dalam beberapa aspek, mencerminkan salah laku sosial dan kelucahan. Tidak dilarang bagi seseorang untuk mengamalkan apa-apa kaedah yang sah untuk kecantikan mereka sendiri sambil kekal dalam had yang dibenarkan. Oleh itu, disebutkan dalam sebuah hadis bahawa seseorang berkata [kepada Nabi (saw)] bahawa dia menyukai dan mengagumi pakaian dan kasut yang bagus dan dia bertanya apakah itu termasuk kesombongan. Nabi (saw) menjawab bahawa itu bukanlah kesombongan. Kesombongan ialah menafikan kebenaran dan menghina orang lain. Dia terus bersabda:

إِنَّ اللّٰهَ جَمِيلٌ يُحِبُّ الْجَمَالَ

“‘Allah Maha Indah dan menyukai keindahan.’ (Sahih Muslim, Kitab al-Iman, Bab Tahrimi l-Kibri wa Bayanih)

“Lebih-lebih lagi, ia adalah fakta yang kukuh bahawa walaupun pada zaman ketika wanita akan berkahwin, mereka juga akan dihiasi mengikut tradisi zaman itu. (Sahih al-Bukhari, Kitabu l-Hibati wa Fadliha wa t-Tahrisi 'Alahiha, Babu l-Isti'arati li l-'Urusi 'Inda l-Bina'; Fath al-Bari fi Sharh Sahih al-Bukhari, Kitabu n -Nikah, Babu Isti'arati th-Thiyabi li l-'Urusi wa Ghayriha)

“Oleh itu, pencapaian ‘kecantikan’ yang dimaklumkan oleh Nabi (saw) tentang kutukan Allah pastinya bermaksud sesuatu yang lain. Oleh itu, apabila kita merenung dengan teliti hadis-hadis dalam hal ini, kita melihat bahawa Nabi saw, ketika melarang perkara-perkara ini, menambah bahawa Bani Israel binasa apabila wanita mereka memulakan perbuatan tersebut. Pada masa Nabi (saw), perbuatan keji adalah perkara biasa di kalangan orang Yahudi dan pada masa itu, terdapat beberapa rumah pelacuran di Madinah. Wanita yang terlibat dalam perniagaan ini akan menggunakan taktik perhiasan sedemikian untuk memperdayakan lelaki. Oleh itu, Rasulullah (saw) menyatakan kebenciannya dan melarang wanita mukmin daripada menggunakan [cara meningkatkan kecantikan].

“Maka, pengharaman perkara-perkara ini nampaknya berpunca daripada hikmah bahawa jika ia mengakibatkan perubahan buatan dalam penampilan fizikal seseorang individu sehingga perbezaan antara lelaki dan wanita, yang diciptakan oleh Tuhan Yang Maha Esa dalam diri manusia, lenyap, atau dikhuatiri perbuatan seperti ini boleh membawa kepada kecenderungan kepada syirik, iaitu dosa yang paling besar; atau jika perkara ini dilakukan untuk memperdayakan lawan jenis dengan cara yang tidak dibenarkan, maka semua tindakan ini akan dianggap menyalahi undang-undang dan boleh diambil tindakan.

“Setakat membuat tatu, sama ada lelaki atau perempuan, tujuan di sebalik itu hanyalah untuk menunjuk-nunjuk atau memperdayakan lawan jenis dengan cara yang tidak dibenarkan. Itulah sebabnya orang biasanya mendapat tatu pada bahagian badan yang mungkin mereka dedahkan dan pamerkan kepada umum. Walau bagaimanapun, jika seseorang mendapat tatu pada bahagian badan yang diperintahkan untuk bertudung [satr], kemudian pertama sekali, semasa bertatu itu, individu tersebut melanggar perintah berpurdah dan melakukan kelucahan yang bertentangan dengan ajaran Islam. Lebih-lebih lagi, satu idea di sebalik membuat tatu pada bahagian badan yang bertudung ialah mereka mungkin terdedah di hadapan lawan jenis semasa melakukan perbuatan jahat. Kesemua kaedah ini adalah dilarang kerana bercanggah dengan ajaran Islam.

“Selain itu, tatu juga telah dikaitkan dengan pelbagai isu fizikal dan kesihatan. Sebagai contoh, kelenjar peluh di bawah kulit terjejas teruk di bahagian badan yang mempunyai tatu, iaitu mempunyai tatu mengurangkan peluh di bahagian badan yang berkenaan, yang berbahaya kepada kesihatan seseorang. Begitu juga, kerana tatu menjadi ciri kekal pada kulit, kadang-kadang apabila badan membesar atau mengecut, begitu juga dengan bentuk tatu, yang menjadikan tatu itu kelihatan hodoh dan bukannya 'cantik'. Kemudian individu sebegini mula menganggap mereka sebagai wabak yang tidak dapat mereka hilangkan. Oleh itu, atas sebab-sebab ini sahaja, adalah sia-sia dan tidak masuk akal untuk mendapatkan tatu.

“Adapun persoalan wanita membentuk kening untuk kecantikan sambil kekal dalam batas Islam mereka, adalah dalam konteks maksiat [yang disebutkan di atas] bahawa Nabi (saw) melarang perkara seperti itu kepada wanita yang beriman. Bagaimanapun, dia juga memberi kebenaran dalam keadaan luar biasa atas alasan penderitaan atau penyakit seseorang. Oleh itu, diriwayatkan oleh Hazrat Abdullah (ra) bin Mas‘ud bahawa:

سَمِعْتُ رَسُوْلَ اللّٰهِ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ نَهَى عَن النَّامِصَةِ وَالْوَاشِرَةِ وَالْوَاشِرَةِ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ نَهَى عَن النَّامِصَةِ وَالْوَاشِرَةِ ِوَالْمَادِ وَالْمَادِ

“‘Saya mendengar Rasulullah (saw) melarang mencabut rambut, menampal gigi, berambut tiruan dan membuat tatu kecuali dengan alasan sakit.’

“Islam menjadikan tindakan bergantung kepada niat mereka. Oleh itu, pada zaman ini, tidak ada salahnya wanita menggunakan perkara-perkara ini dengan cara yang halal dan untuk tujuan yang sah selagi dia mematuhi perintah Islam mengenai hijab. Walau bagaimanapun, jika tindakan ini membawa kepada kecenderungan ke arah maksiat atau ia membawa kepada ungkapan mana-mana ritual syirik atau ingkar kepada perintah Islam yang jelas – contohnya, jika wanita tidak menjaga purdah mereka dan mendedahkan aurat mereka [satr. ] di hadapan wanita lain semasa melakukan waxing atau rawatan lain dan lain-lain - maka tindakan tersebut akan dikira di antara tindakan yang kita telah diperingatkan oleh Nabi (saw) dan ia adalah haram.

“Selain itu, perlu juga diingat dalam hal ini bahawa Allah Taala telah mengisytiharkan perselisihan dan kekacauan sebagai dosa yang lebih besar daripada pembunuhan dan telah memerintahkan pemansuhannya. Terdapat beberapa keadaan di mana perkahwinan dibubarkan atau perceraian dikeluarkan selepas perkahwinan kerana suami mengetahui kemudian bahawa wanita itu mempunyai rambut di muka. Jika ia tidak dibersihkan atau dicabut, beberapa rambut ini akan merosakkan lebih banyak rumah, dan siri panjang yang tidak menyenangkan akan bermula. Walau apa pun, bukanlah tujuan Nabi (saw) untuk menimbulkan situasi dalam masyarakat yang akan membawa kepada penyebaran kekacauan dalam rumah tangga. Hikmah di sebalik kata-kata yang kasar itu nampaknya kerana syirik adalah dosa yang paling besar dan amalan-amalan ini digunakan untuk pelbagai tuhan dan lain-lain, atau kerana mereka digunakan untuk mempromosikan perbuatan tidak senonoh, dia menyatakan rasa jijiknya tentang mereka dalam istilah yang paling kuat, dan dengan demikian mencabut adat syirik dan keji.”

(Nota pengarang: Beberapa bahagian jawapan di atas telah pun diterbitkan dalam episod berbeza Jawapan kepada Isu Harian sebagai tindak balas kepada pelbagai soalan. Jawapan lengkap dan disatukan yang diberikan oleh Huzur (atba) kepada soalan di atas diterbitkan di sini untuk manfaat pembaca .)

Hari Raya pada hari Jumaat

Sebagai tindak balas kepada laporan yang dikemukakan oleh nazim Dar-ul-Ifta mengenai penyerahan Jumuah atau solat Zuhur selepas solat Hari Raya sekiranya berlaku bertepatan dengan hari raya dan Jumaat, Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba), dalam suratnya bertarikh 16 Mei 2021, menyediakan panduan berikut:

“Kami hanya mendapati pendirian dan amalan Hazrat Abdullah ibn Zubayr (ra) menyokong tidak menunaikan solat Jumaat atau Zuhur selepas solat hari raya sekiranya berlaku bertepatan dengan hari raya dan Jumaat. Pandangan ini hanya berdasarkan riwayat yang maqtu‘. Lebih-lebih lagi, kita dapati percanggahan dalam kenyataan dua orang perawi tradisi ini. Menurut hadis yang sahih dan boleh dipercayai, sunnah Nabi (saw), pandangan para Khalifah yang mendapat petunjuk dan pendirian para Sahabat adalah bahawa mereka semua akan menunaikan solat Jumaat tepat pada waktunya, di samping menunaikan solat. Solat hari raya, dan akan memberi izin kepada orang-orang yang datang dari tempat terpencil dan mengarahkan mereka untuk solat Zuhur di kawasan masing-masing. Atau, pada beberapa keadaan, mereka tidak menunaikan solat Jumaat selepas solat hari raya, tetapi solat Zuhur pastinya tetap dilakukan tepat pada waktunya.

“Pandangan dan amalan yang sama ditemui pada zaman Hazrat Masihi Mau’ud (as) dan Khalifah-khalifahnya, kecuali amalan sekali sahaja Hazrat Khalifatul Masih III (rh) apabila dia tidak menunaikan solat Jumu’ah atau Zuhur selepas mengimami solat hari raya di sesuai dengan riwayat Hazrat Abdullah ibn Zubayr (ra) yang disebutkan di atas.

“Namun, riwayat Hazrat Abdullah ibn Zubayr (ra) ini tidak berdasarkan sebarang kenyataan atau tindakan Nabi (saw) atau Khalifah-khalifahnya yang mendapat petunjuk. Oleh itu, solat fardhu tidak boleh ditinggalkan hanya kerana riwayat maqtu‘ ini, yang perawinya juga bercanggah antara satu sama lain. Oleh itu, sila semak semula [buku] Fiqh-e-Ahmadiyya untuk mengecualikan bahagian berdasarkan hadis ini daripadanya dan tulis di sana bahawa jika hari raya dan jumaat bertepatan dan jumu'ah tidak dilakukan selepas solat hari raya, maka solat Zuhur mesti tetap ditawarkan tepat pada masanya.”

Bacaan Al-Quran pada waktu awal

Seorang wanita bertanya kepada Hazrat Amirul Momineen, Khalifatul Masih V (atba) mengapa seseorang tidak boleh membaca Al-Qur’an dari tengah hari hingga satu petang dan ketika matahari terbit.

Huzur (atba), dalam suratnya bertarikh 16 Mei 2021, memberikan jawapan berikut:

“Membaca Al-Qur’an pada waktu-waktu yang disebutkan dalam surat kamu tidak dilarang di mana-mana. Namun, Nabi (saw) melarang melakukan solat tiga kali pada siang hari (iaitu, ketika matahari terbit, ketika matahari terbenam dan pada tengah hari ketika matahari berada di puncaknya) dan beliau juga menjelaskan sebab larangan ini. Oleh itu, Hazrat Amr (ra) bin Abasah al-Sulami meriwayatkan:

قُلْتُ يَا نَبِيَّ اللّٰهِ أَخْبِرْنِيْ عَمَّا عَلَّمَكَ اللّٰهُ وَأَجْهَلُهُ أَخْبِرْنِيْ عَن الصَّلَاةِ قَالَ صَلِّ صَلَاةَ الصُّبْحِ ثُمَّ أَقْصِرْ عَن الصَّلَاةِ حَتَّى تَطْلُعَ الشَّمْسُ حَتَّى تَرْتَفِعَ فَإِنَّهَا تَطْلُ

حِيْنَ تَطْلُعُ بَيْنَ قَرْنَيْ شَيْطَانٍ وَحِيْنَئِذٍ يَسْجُدُ لَهَا الْكُفَّارُ ثُمَّ صَلِّ فَإِنَّ الصَّلَاةَ مَشْهُوْدَةٌ مَحْضُوْرَةٌ حَتَّى يَسْتَقِلَّ الظِّلُّ بِالرُّمْحِ ثُمَّ أَقْصِرْ عَن الصَّلَاةِ فَإِنَّ حِيْنَئِذٍ

تُسْجَرُ جَهَنَّمُ فَإِذَا أَقْبَلَ الْفَيْءُ فَصَلِّ فَإِنَّ الصَّلَاةَ مَشْهُوْدَةٌ مَحْضُوْرَةٌ حَتَّى تُصَلِّيَ الْعَصْرَ ثُمَّ أَقْصِرْ عَن الصَّلَاةِ حَتَّى تَغْرُبَ الشَّمْسُ فَإِنَّهَا تَغْرُبُ بَيْنَ قَرْنَيْ

شَيْطَانٍ وَحِيْنَئِذٍ يَسْجُدُ لَهَا الْكُفَّارُ

“‘Aku berkata, Wahai Nabi Allah! Tolong beritahu saya apa yang Allah ajarkan kepada anda dan yang saya tidak ketahui, beritahu saya tentang solat.' Beliau berkata, 'Peliharalah solat subuh, kemudian berhentilah solat ketika matahari terbit sehingga ia benar-benar terbit, kerana apabila ia telah terbit, muncul di antara tanduk-tanduk syaitan, dan orang-orang kafir pada waktu itu sujud kepadanya. Kemudian solatlah, kerana solat itu disaksikan dan disaksikan [oleh malaikat] sehingga bayang-bayang menjadi seperti tombak; maka hentikanlah solat, kerana pada waktu itu Neraka dipanaskan. Kemudian apabila bayang-bayang telah bergerak ke hadapan, maka solatlah (solat Zuhur), kerana solat itu disaksikan dan disaksikan [oleh malaikat], sehingga kamu solat Asar, kemudian berhentilah solat hingga matahari terbenam, kerana ia terbenam di antara tanduk-tanduk. daripada syaitan, dan ketika itu orang-orang kafir sujud kepadanya.'' (Sahih Muslim, Kitab Salati l-Musafirina wa Qasriha, Babu Islami 'Amr ibn 'Abasah)

“Maka, telah diharamkan solat dalam tiga waktu tersebut. Namun, tidak ada larangan untuk membaca Al-Qur’an. Jadi, sudah tentu, kamu boleh membaca Al-Qur’an pada bila-bila masa yang kamu mahu, tidak ada sekatan ke atasnya.

Jualan pendek

Seseorang meminta Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) untuk mendapatkan panduan sama ada jualan singkat itu halal atau haram.

Dalam suratnya bertarikh 16 Ma y 2021, Huzur (atba) memberikan panduan berikut:

“Pada dasarnya, jualan singkat dilihat sebagai cara mudah untuk membuat wang cepat, yang melibatkan seseorang [pelabur] meminjam beberapa saham daripada broker [atau pemberi pinjaman], menjualnya pada harga yang lebih tinggi di pasaran, kemudian membelinya semula dari pasaran apabila nilai mereka telah jatuh dan akhirnya mengembalikannya kepada broker. Akibatnya, mereka memperoleh bahagian keuntungan dan membayar bahagian itu kepada broker sebagai komisen.

“Sama seperti Islam telah membimbing manusia dalam setiap bidang kehidupan, ia juga telah membimbingnya untuk mengambil pendekatan yang jujur dan telus dalam perniagaan dan berinteraksi dalam istilah yang lurus dan tidak jelas. Nabi (saw) mengajarkan berhati-hati dalam urusan perdagangan sehinggakan [dia berkata] jika terdapat sebarang kecacatan pada barang anda, jangan sembunyikan; sebaliknya, maklumkan secara jelas kepada pelanggan tentang kecacatan tersebut. (Sahih Muslim, Kitab al-Iman, Babu Man Ghash-shana fa Laisa Minna) [Beliau berpesan untuk] memberi sukatan penuh dan tidak mengurangkannya dengan cara apa pun, dan tidak menjual sesuatu sehingga seseorang mula menguasainya (Sahih). al-Bukhari, Kitab al-Buyu', Babu l-Kayli 'ala l-Bai' wa l-Mu'ti). Oleh itu, setiap perniagaan perlu dijalankan selepas kajian yang teliti supaya seseorang itu tidak tertipu atau menipu orang lain.

“Dalam perniagaan jualan singkat, pembeli terdedah untuk ditipu baik di peringkat syarikat mahupun secara individu. Saham yang hampir jatuh nilainya dijual dengan niat beberapa hari kemudian apabila nilai saham ini jatuh, ia akan dibeli semula dengan murah dan dikembalikan kepada pemberi pinjaman asal. Dalam erti kata lain, walaupun mengetahui bahawa harga saham ini akan jatuh dalam beberapa hari, saham ini dijual kepada pembeli sambil menyembunyikannya.

“Lebih-lebih lagi, di antara pelbagai dagangan dalam pasaran saham, perniagaan jualan pendek dalam erti kata adalah satu bentuk perjudian. Oleh itu, kadangkala penjual pendek terpaksa mengalami kerugian besar dan bukannya keuntungan, seperti yang berlaku dalam kes saham GameStop suatu ketika dahulu.

“Maka, berdasarkan ajaran Islam, adalah menjadi kewajipan seorang peniaga yang beriman untuk memastikan bahawa dia tidak tertipu dan tidak menipu orang lain, tetapi untuk mencapai keuntungan kewangan dengan melakukan perniagaan yang jujur dan telus sambil memastikan bahawa Tuhannya reda. dia.”

(Nota: Jawapan di atas berhasrat untuk memberikan pandangan Islam yang betul mengenai jualan pendek sahaja. Ia bukan merupakan nasihat undang-undang atau kewangan. – Editor, Al Hakam)

Puasa bagi pihak si mati

Seorang wanita Arab menulis kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) bahawa ia telah diriwayatkan dalam hadis bahawa jika seseorang meninggal dunia dan mempunyai beberapa puasa yang perlu dilakukan, anak-anak mereka boleh berpuasa bagi pihak mereka. Dia kemudian bertanya apa pandangan Jamaat dalam hal ini.

Dalam suratnya bertarikh 24 Mei 2021, Huzur (atba) memberikan panduan berikut:

“Solat dan puasa adalah ibadah jasmani dan pahalanya kepada orang yang mengerjakannya. Oleh itu, solat dan puasa bagi pihak arwah bukanlah tanggungjawab anak-anak yang ditinggalkan.

“Majoriti fuqaha, termasuk Imam Abu Hanifa (rh), Imam Malik (rh) dan Imam Syafi‘ (rh), tidak menganggap puasa seperti itu betul. Mereka juga berpendapat bahawa puasa adalah ibadah fizikal yang diwajibkan mengikut prinsip syarak dan tidak boleh diwakilkan kepada orang lain semasa hidup atau selepas kematian. (Al-Fiqh al-Islami Wa ‘Adillatuhu oleh Dr Wahbah al-Zuhayli [Damascus: Dar al-Fikr, 1985], Jil. 2, hlm. 681)

“Setakat rakaman riwayat sebegini dalam kitab-kitab hadith, ulama hadith dan mufassirnya juga ada menyebut hadith-hadith yang berbeza atau bertentangan semasa mentafsirkan riwayat-riwayat ini. Sebagai contoh, riwayat mengenai puasa oleh anak-anak si mati bagi pihak mereka diriwayatkan oleh Hazrat Aisha (ra) dan Hazrat Ibn Abbas (ra), tetapi dalam kitab-kitab hadith, terdapat juga riwayat Hazrat Aisha (ra) dan Hazrat Ibn Abbas (ra) yang menyuruh supaya tidak berpuasa. bagi pihak si mati tetapi untuk memberi makan [orang miskin] bagi pihak mereka. (Fath al-Bari fi Sharh Sahih al-Bukhari, Kitab al-Sawm, Babu Mun Mata wa ‘Alaihi Sawm)

“Begitu juga, terdapat banyak percanggahan dalam riwayat seperti ini oleh Hazrat Ibn Abbas (ra). Di satu tempat, misalnya, ada seorang lelaki bertanya dan dalam riwayat lain, ia adalah seorang wanita. Begitu juga terdapat perbezaan pendapat sama ada puasa [yang disebut dalam riwayat yang dibincangkan] itu puasa Ramadhan atau puasa nazar [nazr]. Begitu juga, di satu tempat orang itu ditanya tentang puasa dan dalam riwayat lain, dia ditanya tentang haji. (Sharh Bukhari oleh Hazrat Syed Zainul Abidin Waliullah Shah (ra), Kitab al-Sawm, Jilid III, hlm. 630)

“Oleh itu, disebabkan percanggahan seperti itu, walaupun di kalangan muhaddithin, ulama hadith, berbeza pendapat tentang puasa bagi pihak si mati, tetapi tidak ada yang mengisytiharkan wajib [wajib].

“Namun, melakukan sesuatu bagi pihak si mati yang memberi manfaat kepada ciptaan Tuhan adalah disebut sebagai sedekah yang berterusan [Al-Sadaqah al-jariyah], pahalanya sampai kepada si mati.”

(Disusun oleh Zaheer Ahmad Khan, Ketua Jabatan Rekod, Private Sekretariat, London. Diterjemah oleh Al Hakam)

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad