Jawapan Huzur (atba) kepada Isu-Isu Harian – Bahagian 32
AlHakam
Jawapan
Huzur (atba) kepada Isu-Isu Harian – Bahagian XXXII: Pembahagian Al-Qur’an,
qunut, tawanan perang wanita, berdoa untuk orang bukan Islam, minat, makna
‘hati’
22hb
April 2022
Diterjemahkan
oleh Musa Bin Masran
Kemas
Kini Terakhir pada 6hb Mei 2022
Panduan
berkenaan isu-isu asas Islam – yang Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba)
telah berikan dalam pelbagai kesempatan dalam surat-menyurat bertulisnya dan
semasa program MTA – diterbitkan secara rasmi di bawah untuk manfaat semua
Pembahagian
Al-Qur’an
Hazrat
Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) ditanya dalam surat sama ada
terdapat sebab tertentu di sebalik meletakkan frasa وَلْيَتَلَطَّفْ di tengah-tengah Al-Qur’an.
Huzur
(atba), dalam surat bertarikh 12 Februari 2021, memberikan jawapan
berikut kepada soalan ini:
“Allah
Ta’ala menurunkan Al-Qur’an dalam bentuk ayat-ayat dan surah-surah, dan Nabi (saw)
menetapkan susunan mereka sekarang menurut petunjuk yang diberikan kepadanya
oleh Tuhan Yang Maha Esa. Pelbagai jenis perpecahan yang berlaku pada pelbagai
masa selepas Nabi (saw) semuanya dilakukan mengikut keutamaan dan tafsiran
manusia sendiri. Pembahagian ini sama sekali tidak menjejaskan ajaran Al-Quran
yang kekal dan makna rohani yang mendalam.
“Tujuan
utama ajaran Al-Qur’an adalah untuk menyebarkan tauhid, keesaan Tuhan. Apabila
kita mempertimbangkan Al-Qur’an dari sudut pandangan ini, kita dapat melihat
dengan jelas bahawa subjek tentang Keesaan Allah disebut di awal Al-Qur’an dan
juga di penghujungnya. Terdapat juga penekanan khusus tentang tauhid dalam
surah-surah yang berada di tengah-tengah Al-Qur’an iaitu Surah Al-Kahfi.
Permulaan dan penghujung surah ini membicarakan perihal tauhid secara khusus.
“Dengan
kata lain, perintah Al-Qur’an nampaknya dimaklumkan oleh hikmah berikut: Dengan
menerangkan ajaran tauhid di pelbagai tempat dalam Al-Qur’an, Allah Taala telah
menyampaikan mesej kepada manusia bahawa rahsia kejayaannya terletak. dalam
menjadikan Keesaan Allah ini sebagai titik fokus kehidupan sementaranya supaya
di akhirat kelak, dia dapat mewarisi kurniaan Tuhan Yang Maha Esa yang tidak
terhingga.”
Qunut
semasa solat Jumaat
Hazrat
Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) ditanya dalam surat, “Saya adalah
imam, dilantik untuk mengimamkan solat di masjid tempatan saya. Saya ingin
menunaikan qunut semasa solat Jumuah kerana kita sedang melalui wabak dan
Ahmadi juga sedang dianiaya di beberapa negara. Bagaimanapun, beberapa ahli
membantahnya. Saya mohon kebenaran dan tunjuk ajar tuan dalam hal ini.”
Huzur
(atba), dalam surat bertarikh 12 Februari 2021, menawarkan panduan berikut
mengenai isu ini:
“Nabi
(saw) memberikan nasihat yang sangat berharga kepada imam, yang memimpin solat.
Beliau (saw) bersabda:
“Apabila salah seorang daripada kamu mengimami
orang ramai dalam solat, hendaklah dia mengqasarkannya kerana di antara mereka
ada yang lemah, yang sakit dan yang tua; dan jika sesiapa di antara kamu solat
sendirian maka bolehlah dia memanjangkan (solat) itu semahunya.” (Sahih
al-Bukhari, Kitab al-Azan)
“Berkenaan
dengan qunut dalam solat, hadis menunjukkan bahawa Nabi (saw) telah
melaksanakannya untuk beberapa waktu walaupun ketika umat Islam menghadapi
musibah. Oleh itu, pada peristiwa [peristiwa yang berlaku di] Al-Raji dan Bi'r
Ma'unah, ketika sejumlah besar para Sahabat syahid oleh musuh-musuh Islam
melalui ketidakjujuran dan penipuan, Nabi (saw) memerhatikan qunut terhadap
puak-puak yang bertentangan ini selama tiga puluh hari dan berdoa menentang
mereka. (Sahih al-Bukhari, Kitab al-Maghazi)
“Selain
itu, Nabi (saw) juga mengajar para sahabat kaedah qunut semasa solat witir dan
untuk ini, baginda Rasulullah (saw) juga mengajar mereka pelbagai doa. (Sunan
Abi Dawud, Kitab al-Salat, Bab al-Qunut fi l-Witr)
“Oleh
itu, satu jenis qunut ialah yang dilakukan semasa solat witir dan satu lagi
adalah yang dilakukan kerana keadaan khusus, seperti apabila ditimpa musibah
daripada musuh atau ketika wabak dan sebagainya merebak.
“Semasa
zaman Masihi Mau’ud (as), ketika wabah merebak di Punjab sesuai dengan nubuatan
yang diberikan oleh Allah Yang Maha Kuasa, Huzur (as), mengikuti sunnah Nabi (saw),
bersabda:
“‘Pada
masa kini, qunut hendaklah dibaca dalam solat kerana berleluasanya wabak itu.’
(Al-Badr, No. 15, Jilid 2, 1 Mei 1903, hlm. 115)
“Beliau
(as) juga bersabda: ‘Setiap orang hendaklah berusaha untuk bangun Tahajjud dan
memasukkan qunut dalam Solat lima waktu juga.’ (Malfuzat, Jilid 1, 2016, hlm.
192)
“Selain
itu, Huzur (as) juga berpesan tentang doa [ad‘iyah] yang dibaca dalam qunut dan
berpesan agar hanya ad‘iyah yang disebutkan dalam Al-Qur’an dan hadis yang
harus dibaca di dalamnya. (Badr, No. 31, Jilid 6, 1 Ogos 1907, hlm. 12)
“Mengenai
qunut, perlu diingat bahawa ia adalah masnun dan tidak wajib untuk
membacanya dalam solat yang berbeza. Oleh itu, pematuhannya tidak boleh
diisytiharkan sebagai wajib. Selain itu, amalan memerhatikan qunut semasa solat
dibuktikan dengan hadis dan arahan Hazrat Masihi Mau’ud (as), tetapi tidak
disebutkan dalam mana-mana riwayat tentang ia dilakukan dalam solat Jumaat.
Oleh itu, perbuatan baik seperti itu, di mana orang lain turut serta, hendaklah
dilakukan sejauh yang dibenarkan oleh syariah supaya tidak ada seorang pun yang
terbeban di luar kemampuan mereka.”
Tawanan perang dan kepentingan
wanita
Huzur (atba) ditanya tentang isu hubungan
fizikal dengan tawanan perang wanita, dan pandangan Hazrat Khalifatul Masih IV
(rh) dan Malik Saif-ur-Rahman Sahib telah dibentangkan berkenaan minat untuk
panduan mengenai kedua-dua isu tersebut.
Dalam
suratnya bertarikh 15 Februari 2021, Huzur (atba) menjawab seperti berikut:
“Berikutan
tindakan kejam musuh-musuh Islam sejak zaman awalnya, Islam akhirnya
membenarkan peperangan [defensif], akibatnya, bersama-sama dengan rampasan
lain, wanita-wanita musuh juga berada di bawah kawalan kaum Muslimin sebagai
wanita. tawanan perang. Berdasarkan beberapa ayat Surah Al-Nisa, pendirian saya
ialah hubungan suami isteri boleh dijalinkan dengan wanita itu tawanan perang
hanya melalui nikah. Namun begitu, persetujuan mereka tidak diperlukan untuk
perkahwinan ini, dan perkahwinan ini juga tidak menjejaskan kebenaran bagi
seorang lelaki untuk berkahwin secara sah sehingga empat wanita.
“Anda
telah menyebut pendirian anda mengenai isu tawanan perang wanita seperti itu.
Seperti yang saya tulis dalam jawapan pertama saya (yang telah diterbitkan
dalam [Al Hakam di bawah] Jawapan kepada Isu-Isu Harian, episod IV & V),
terdapat pandangan yang berbeza mengenai isu ini; Hazrat Khalifatul Masih IV (rh)
berpandangan bahawa nikah dengan tawanan perang wanita seperti itu tidak
diperlukan, manakala kedua-dua jenis jawatan dibuktikan daripada Hazrat
Khalifatul Masih II (ra).
“Walau
apa pun, sama ada akad nikah pernah berlaku atau tidak, apa cara sekalipun,
semua orang bersetuju bahawa jika tawanan perang wanita seperti itu mempunyai
anak, dia akan mendapat status umm al-walad dalam kehidupan tuannya,
yang bermaksud bahawa tuannya tidak boleh menjualnya atau memberikannya kepada
orang lain dan selepas kematian tuannya, wanita tersebut akan mendapat hak
kebebasan sepenuhnya dan dia akan bebas sepenuhnya.
“Setakat
isu kepentingan, dengan izin Allah Ta’ala, Jamaat Ahmadiyah Muslim sentiasa
menyatakan pendiriannya di berbagai masa melalui ulama-ulama Jamaat di bawah
pengawasan Khalifah pada masa itu setelah mempertimbangkan pelbagai aspek ini.
isu ini berdasarkan Al-Qur’an, hadis dan bimbingan yang diberikan oleh Hazrat
Masihi Mau’ud (as). Dan sehingga kini, banyak isu berkaitan kepentingan sedang
dipertimbangkan oleh Jamaat.”
Mendoakan
sahabat yang meninggal dunia sebagai bukan Islam
Hazrat
Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) ditanya dalam sepucuk surat sama ada
seseorang boleh mendoakan seorang sahabat yang meninggal dunia sebagai seorang
Kristian, seorang Hindu atau seorang Buddha tetapi yang mempunyai sentimen yang
baik dan penuh kasih sayang terhadap Jamaat Ahmadiyah Muslim.
Huzur
(atba), dalam surat bertarikh 15 Februari 2021, memberikan jawapan berikut
untuk soalan ini:
“Seperti
yang saya tulis kepada anda sebelum ini, Islam tidak mengajar kita untuk
membenci mana-mana manusia, hanya untuk membenci perbuatan jahat mereka. Sejauh
mana seseorang pergi ke Syurga atau Neraka berkenaan, Allah Taala telah
menyimpan keputusan ini di tangan-Nya dan tidak memberikan mana-mana manusia di
dunia ini hak untuk memutuskan sama ada seseorang itu ditakdirkan untuk Syurga
atau Neraka. Sungguhpun begitu, memang adakalanya Allah memberitahu para nabi
dan rasul-Nya sama ada seseorang itu ditakdirkan ke Syurga atau Neraka. Namun,
hanya Allah yang menentukan sama ada orang itu akan masuk Syurga atau Neraka.
Oleh itu, Allah Taala menerangkan perkara ini di dalam Al-Qur’an seperti
berikut:
“‘(Adapun)
orang-orang yang beriman, dan orang-orang Yahudi, dan orang-orang Shabiin, dan
orang-orang Nasrani, dan orang-orang Majusi dan orang-orang musyrik,
sesungguhnya Allah akan menghukum di antara mereka pada hari kiamat;
sesungguhnya Allah Maha Menyaksikan atas segala sesuatu.’ (Surah Al-Hajj, Bab.22:
Ayat.18)
“Kemudian,
Allah Ta’ala juga menyatakan di dalam Al-Qur’an bahawa Dia tidak mensia-siakan
perbuatan baik mana-mana manusia tanpa mengira agama yang dianuti. Maka, Dia
berfirman:
“Sesungguhnya
orang-orang yang beriman, orang-orang Yahudi, dan orang-orang Nasrani dan
orang-orang Shabiin, siapa saja yang beriman kepada Allah dan hari akhir serta
beramal soleh, mereka akan mendapat pahala di sisi Tuhan mereka, dan tidak ada
rasa takut. akan datang) kepada mereka dan tidak (pula) mereka bersedih hati.'
(Surah Al-Baqarah, Bab.2: Ayat.63)
“Maka,
tidak ada salahnya mengucapkan takziah atas kematian seseorang, dengan membaca
doa:
إِنَّا لِلّٰهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ
رَاجِعُونَ
“[‘Sesungguhnya
kami milik Allah dan kepada-Nya kami kembali’] atau dalam memohon rahmat Allah
Ta’ala. Seseorang yang membaca:
إِنَّا لِلّٰهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ
رَاجِعُونَ
bahkan
menjadi doa untuknya juga kerana Allah Taala telah memerintahkan kita untuk
membaca doa ini sekiranya berlaku sebarang kemudaratan atau kerugian. Tujuan
doa ini adalah untuk menyatakan: 'Ya Allah, hilangkan kesusahan ini atau
gantikan kerugian ini.' Dan apabila kami berdoa ini apabila seseorang meninggal
dunia, salah satu tujuannya mungkin juga untuk mengatakan bahawa, 'Wahai Allah,
pada kematian orang ini, saya berdoa agar Engkau memenuhi harapan saya
daripadanya.'
“Seseorang
boleh meminta rahmat Allah untuk sesiapa sahaja kerana ia juga terserah kepada
Allah Taala untuk menunjukkan belas kasihan kepada sesiapa sahaja dan Dia lebih
mengetahui bila hendak menunjukkan belas kasihan kepada orang yang mana. Oleh
itu, disebutkan dalam hadis bahawa suatu hari nanti, sebagai hasil rahmat
Allah, Neraka akan dikosongkan sepenuhnya. (Tafsir al-Tabari, Tafsir Surah Hud Ayat
108)”
Penggunaan
perkataan 'hati' dalam teologi Islam
Hazrat
Amirul Mumineen, Khalifatul Masihi V (atba) ditanya dalam surat, “Apabila kita
bercakap tentang 'hati' dalam istilah agama dan rohani, adakah ia merujuk
kepada organ manusia yang mengedarkan darah, atau adakah ia merujuk kepada jiwa
dan otak? ”
Huzur
(atba), dalam surat bertarikh 26 Januari 2021, memberikan jawapan berikut untuk
soalan ini:
“Perkataan
قلب [qalb] dan فؤاد [fu‘ad] biasa digunakan dalam
bahasa Arab untuk hati. Al-Qur’an menggunakan dua perkataan ini secara literal
dan metafora, sebagai contoh, 'tudung di hati', 'kebengkokan atau penyimpangan
hati', 'pengerasan hati', 'kekufuran hati', 'penyakit dalam hati. ',
'memeteraikan hati', 'berkarat di hati', 'mengingkari hati', 'kemurkaan hati',
'keraguan hati', 'hati yang buta', 'hati mencecah kerongkong',
'membolak-balikkan hati', 'hati tidak memahami', 'berdosa atau berbuat kebaikan
hati', 'hati yang lalai dari mengingati Allah', 'kesucian hati', 'kepuasan
hati', 'memiliki ketakwaan di dalam hati', 'memiliki hati yang kuat', 'niat
hati', 'iman memasuki hati', 'wahyu Firman Tuhan ke dalam hati', 'hati yang bebas
dari kebimbangan' dan 'melihat hati dan lain-lain. Begitu juga dalam hadis,
perkataan 'hati' telah digunakan sebagai metafora dan juga dalam erti kata
literal.
“Oleh
itu, penggunaan perkataan ini di dalam Al-Qur’an dan hadis dengan makna yang
berbeza menunjukkan bahawa dalam bahasa agama dan rohani, 'hati' bukan hanya
menunjukkan organ fizikal yang menjalankan fungsi peredaran darah, malah ia
juga digunakan sebagai metafora untuk menyampaikan pelbagai makna. Ia mempunyai
banyak makna seperti jiwa, ilmu, kefahaman, akal, niat, perangai, keberanian
dan sifat primordial [fitrah], dll.
“Oleh
itu, Hazrat Musleh-e-Maud (ra) menyatakan dalam analisis leksikalnya tentang
istilah qalb dan fu‘ad:
“'Qalb
[…] bermaksud al-fu'ad (hati) […] dan kadangkala istilah qalb juga merujuk
kepada akal […] Dan dengan perkataan qalb, keadaan manusia digambarkan yang
berkaitan dengan jiwa, ilmu dan keberanian, dsb. […] Qalb juga bermaksud
berfikir dan merenung.' (Tafsir-e-Kabir, Jilid 1, hlm. 153)
“Hazrat
Masihi Mau'ud (as) bersabda [dengan merujuk kepada كَتَبَ
فِيۡ قُلُوۡبِهِمُ الۡاِيۡمَانَ
('…. di dalam hatinya Allah telah menetapkan iman [yang benar]…)], seperti yang
disebutkan dalam ayat 23 Surah Al-Mujadalah]:
“‘Dengan
menuliskan iman di dalam hati, itu bermakna iman telah masuk ke dalam keinginan
hati mereka dan menjadi sebahagian daripada sifat mereka, setiap kecurangan
telah lenyap. Tahap ini dicapai apabila, dibantu oleh Roh kekudusan, seseorang
mencapai kehidupan baru. Oleh kerana kehadiran jiwa yang berterusan di dalam tubuh
adalah sumber perlindungan dan cahaya kepadanya, demikian juga Roh kekudusan
kehidupan baru harus menjadikan kediamannya yang kekal di dalam hati dan
menyinarinya setiap jam dan setiap saat, dan sebagaimana jiwa memberi kehidupan
kepada tubuh, demikian juga Roh kekudusan harus menjadi sumber kehidupan kepada
hati dan semua kemampuan rohani. Itulah sebabnya dalam ayat yang dikutip di
atas, Tuhan Yang Maha Kuasa telah berbicara tentang bantuan Roh kekudusan
sejurus selepas pernyataan bahawa iman telah tercatat di dalam hati mereka.
Kerana, apabila iman maasuk ke dalam sifat manusia, dia benar-benar mencapai
kehidupan baru, dan kelahiran baru ini tidak berlaku tanpa bantuan Roh
kekudusan. Ringkasnya, Al-Qur’an sangat kerap bercakap tentang kehidupan rohani
atau kehidupan baru, dan bercakap tentang orang beriman yang benar dan sempurna
sebagai orang yang hidup dan orang yang tidak percaya sebagai orang mati,
dengan itu menunjukkan bahawa orang beriman yang benar memperoleh kehidupan
baru dengan pintu masuk Roh kekudusan ke dalam hati mereka sedangkan
orang-orang kafir tidak diberikan kehidupan yang demikian.'
(Aina-e-Kamalat-e-Islam, Ruhani Khazain Jilid 5, hlm. 100-102)
“Al
Masih (as) Yang Dijanjikan juga bersabda:
“‘Al-Qur’an
menyatakan:
خَتَمَ اللّٰهُ عَلَى قُلُوبِهِمْ
“‘[Allah
telah mengunci mati hati mereka (Surah Al-Baqarah, Bab.2: Ayat. 8)]. Maksud
Allah meletakkan meterai pada hati mereka ialah apabila seseorang itu melakukan
kejahatan, akibat kejahatan itu terzahir di hati dan wajahnya oleh Tuhan Yang
Maha Esa. Dan begitulah juga maksud ayat tersebut:
فَلَمَّا زَاغُوا أَزَاغَ اللّٰهُ قُلُوبَهُمْ
[Surah
Al-Saff, Bab.61: Ayat.6]. Iaitu, 'Apabila mereka menyimpang dari kebenaran,
Allah menyebabkan hati mereka menyimpang dari kesesuaian dengan kebenaran.'
Akhirnya, di bawah pengaruh semangat bermusuhan, metamorfosis yang aneh berlaku
dalam diri mereka dan mereka menjadi sangat jahat sehingga seperti mereka
kehilangan semua identiti sebelumnya dan secara beransur-ansur racun
penentangan yang mementingkan diri sendiri menindas sinaran dari fitrah
mereka.' (Kitab-ul-Bariyyah, Ruhani Khazain Jld. 13, hlm. 47-48)
“Berkenaan
dengan أَلَا
بِذِكْرِ اللّٰهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ [Aye!
dengan mengingati Allah hati dapat merasai ketenangan. (Surah Al-Ra‘d, Bab.13:
Ayat.29)], Hazrat Masihi Mau’ud (as) bersabda:
“'Maksud
umum ini ialah hati merasa senang dengan mengingati Allah tetapi hakikat dan
falsafahnya ialah apabila seseorang mengingati Allah Ta'ala dengan keikhlasan
yang sebenar dan kesetiaan sepenuhnya dan meyakini dirinya berada di
hadapan-Nya sepanjang masa, ini menimbulkan rasa takut akan Kebesaran Ilahi
dalam hatinya. Ketakutan itu melindunginya dari kekejian dan larangan dan orang
seperti itu maju dalam ketakwaan dan kesucian sehingga malaikat Allah turun
kepadanya dan memberinya berita gembira dan pintu wahyu dibukakan kepadanya.
Pada saat itu, seolah-olah dia melihat Allah Taala dan melihat [beberapa]
kuasa-Nya yang tersembunyi. Selepas itu, tidak ada kesedihan yang boleh menimpa
hatinya dan watak semula jadinya sentiasa dipenuhi dengan kegembiraan dan
kebahagiaan.’ (Al Hakam, Jilid 9, No. 32, 10 September 1905, hlm. 8)
“Menjelaskan
ayat:
فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزَادَهُمُ
اللّٰهُ مَرَضًا
“Dalam
hati mereka ada penyakit, dan Allah tambahkan penyakitnya kepada mereka. (Surah
Al-Baqarah, Bab.2: Ayat.11)] dalam Tafsir-e-Kabir, Hazrat Musleh-e-Maud (ra) menulis:
“'Dalam
ayat ini, dinyatakan bahawa perbuatan mereka yang bertentangan dengan fitrah
[fitrat-e-sahihah] menunjukkan bahawa hati mereka berpenyakit kerana jika tidak
ada penyakit dalam hati mereka, mereka sekurang-kurangnya akan berhati-hati
terhadap mereka. perkara-perkara yang lahir daripada sifat yang sihat.
Sebagaimana hempedu yang berlebihan merosakkan rasa mulut dan menjadikan rasa
manis itu pahit, begitu juga orang yang hatinya berpenyakit tidak dapat
mendengar suara fitrah mereka dengan betul.’ (Tafsir-e-Kabir, Jilid 1, hlm.
173)
“Oleh
itu, Al-Qur’an, hadis dan kenyataan yang disebutkan di atas membuktikan bahawa
dalam konteks teologi dan rohani ‘hati’ bukan sahaja menunjukkan organ fizikal
tetapi istilah itu juga berfungsi sebagai metafora untuk menyampaikan pelbagai
makna.”
(Disusun oleh Zaheer Ahmad Khan, Ketua Jabatan Rekod, Private Sekretariat Private, London. Diterjemah oleh Al Hakam)
Comments
Post a Comment