Jawapan Huzur (atba) kepada Isu-Isu Harian – Bahagian 39
AlHakam
Jawapan
Huzur (atba) kepada Isu-Isu Harian – Bahagian 39: Trend terhadap akidah,
prosedur nikah, solat al-tasbih, faedah dan PLS
23hb
September 2022
Diterjemahkan
oleh Musa Bin Masran
Kemas
Kini Terakhir pada 23 September 2022
Panduan
berkenaan isu-isu asas Islam – yang Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba)
telah berikan pada pelbagai kesempatan dalam surat-menyurat bertulisnya dan
semasa program MTA – diterbitkan secara rasmi di bawah untuk manfaat semua
Feminisme,
prosedur nikah untuk wanita, persetujuan pengantin perempuan, wali (penjaga)
Seorang
wanita dari India menulis kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba)
bahawa dia sedang mengembangkan beberapa pemikiran seperti yang dianjurkan oleh
feminis yang bertentangan dengan ajaran Islam. Dia juga bertanya soalan
berikut:
•
Apabila berkahwin, kenapa pengantin perempuan tidak boleh menetapkan sendiri
jumlah mahr?
•
Mengapakah diam pengantin perempuan dianggap persetujuannya?
•
Mengapa kesopanan dan ketenangan dalam diri wanita sangat dikagumi, sedangkan
kita hidup dalam masyarakat di mana hak wanita dibahaskan dan dibincangkan?
•
Pada masa pengumuman nikahnya, jika pengantin perempuan sendiri tidak hadir
secara fizikal di dalam bilik, bolehkah walinya tidak salah nyatakan dia dengan
sengaja?
Huzur-e-Anwar
(atba), dalam suratnya bertarikh 18 Jun 2021, memberikan panduan berikut kepada
soalan:
“Perkembangan
pemikiran [negatif] tentang sesuatu [yang benar] atau pembentukan bantahan dalam
fikiran seseorang mengenainya biasanya disebabkan oleh kejahilan atau
kekurangan pengetahuan yang lengkap tentang perkara itu. Lebih-lebih lagi,
pembantah kadang-kadang membantah hanya berdasarkan khabar angin. Oleh itu, Al-Qur’an
telah mengajar kita untuk melakukan penyelidikan yang teliti sebelum membuat
sebarang keputusan tentang sesuatu. Oleh itu, Allah Ta'ala berfirman dalam Al-Qur’an:
يٰۤاَيُّهَا الَّذِيۡنَ اٰمَنُوۡۤا
اِذَا ضَرَبۡتُمۡ فِيۡ سَبِيۡلِ اللّٰهِ فَتَبَيَّنُوۡا وَ لَا تَقُوۡلُوۡا لِمَنۡ
اَلۡقٰۤي اِلَيۡكُمُ السَّلٰمَ لَسۡتَ مُؤۡمِنًا ۚ تَبۡتَغُوۡنَ عَرَضَ الۡحَيٰوةِ
الدُّنۡيَا ۫ فَعِنۡدَ اللّٰهِ مَغَانِمُ كَثِيۡرَةٌ ؕ كَذٰلِكَ كُنۡتُمۡ مِّنۡ قَبۡلُ
فَمَنَّ اللّٰهُ عَلَيۡكُمۡ فَتَبَيَّنُوۡا ؕ اِنَّ اللّٰهَ كَانَ بِمَا تَعۡمَلُوۡنَ
خَبِيۡرًا
“‘Wahai
orang-orang yang beriman! Apabila kamu pergi di jalan Allah, maka selidikilah
dengan baik dan janganlah kamu mengatakan kepada sesiapa yang memberi salam
kepada kamu dengan ucapan selamat, 'Engkau bukan seorang mukmin.' Kamu mencari
harta dunia, tetapi di sisi Allah ada kebaikan dalam banyak. Demikianlah kamu
sebelum ini, tetapi Allah telah memberikan nikmat-Nya kepada kamu; jadi buat
siasatan yang betul. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang kamu
kerjakan.’ (Al-Qur’an, Surah An-Nisa’, Bab. 4: Ayat. 95)
“Di
tempat lain, ia menyatakan:
يٰۤاَيُّهَا الَّذِيۡنَ اٰمَنُوۡۤا اِنۡ جَآءَكُمۡ فَاسِقٌۢ بِنَبَاٍ فَتَبَيَّنُوۡۤا اَنۡ تُصِيۡبُوۡا قَوۡمًۢا بِجَهَالَةٍ فَتُصۡبِحُوۡا عَلٰي مَا فَعَلۡتُمۡ نٰدِمِيۡنَ
“‘Wahai
orang-orang yang beriman! jika datang kepadamu orang fasik membawa suatu
berita, maka periksalah (kebenaran laporan itu) dengan sepenuhnya, supaya kamu
tidak menimpakan suatu musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadaannya
yang menyebabkan kamu menyesal atas perbuatanmu itu.” (Al-Qur’an, Surah Al-Hujurat,
Bab: 49: Ayat. 7)
“Justeru,
Islam telah mengarahkan umatnya supaya menyiasat dengan teliti semua perkara
yang mereka hadapi, sama ada yang berkaitan dengan kaumnya atau orang lain. Ia
tidak suka mereka bergantung kepada kata hubung dan bukannya ilmu tertentu.
Oleh karena itu, Allah Ta'ala berfirman:
اِنَّ الظَّنَّ لَا يُغۡنِيۡ
مِنَ الۡحَقِّ شَيۡئًا ؕ
“‘Sesungguhnya
sangkaan itu tidak berguna sedikit pun daripada kebenaran.’ (Al-Qur’an, Surah
Yunus, Bab. 10: Ayat. 37)
“Selain
itu, Al-Qur’an juga telah membincangkan perkara ini dari sudut yang berbeza di
banyak tempat, menonjolkan fakta bahawa mereka yang mengingkari Tuhan Yang Maha
Kuasa dan Rasul-Nya tidak mempunyai kepastian mutlak dalam hal akidah,
sebaliknya hanya bergantung kepada andaian dan sangkaan. . Oleh itu, Al-Qur’an
menasihati orang-orang yang beriman supaya menjauhi syubhat dan juga menyatakan
beberapa jenis syak sebagai dosa, seperti yang dikatakan:
يٰۤاَيُّهَا الَّذِيۡنَ اٰمَنُوا
اجۡتَنِبُوۡا كَثِيۡرًا مِّنَ الظَّنِّ اِنَّ بَعۡضَ الظَّنِّ ٌم
“‘Wahai
orang-orang yang beriman! elakkan kebanyakan syak wasangka; kerana syak
wasangka adalah dosa.’ (Holy Quran, Surah Al-Hujurat, Bab. 49: Ayat. 10)
“Dalam
surat anda, anda menyatakan bahawa anda mempunyai pemikiran yang bertentangan
dengan ajaran Islam. Anda juga telah menulis bahawa anda sedang meneliti
pelbagai perintah Islam. Melakukan penyelidikan adalah tabiat yang sangat baik,
tetapi ia juga penting untuk mempertimbangkan perkara yang anda asaskan
penyelidikan anda. Untuk membantu kita memahami Al-Qur’an, sunnah Nabi saw dan
hadis, Allah Taala telah mengutus Hazrat Masihi Mau’ud (as) sebagai Hakam ‘Adl
pada zaman ini. Dia dihantar untuk reformasi dunia. Tujuan kedatangannya adalah
untuk membawa kembali dan mempersembahkan kepada dunia, ajaran Islam yang
sebenar, yang telah bangkit dari bumi ke Pleiades. Oleh itu, utamakan kajian
kitab-kitab Masih Mau’ud (as) dalam penyelidikan anda dan kajilah berulang
kali. Selepas itu, jika anda juga mempelajari kitab-kitab Khulafa-e-Ahmadiyyat,
yang sebenarnya berdasarkan 'ilm al-kalam yang diperkenalkan oleh Masihi Mau'ud
(as), insya-Allah, semua keraguan anda akan dihapuskan.
“Setakat
soalan anda, ia juga timbul kerana salah faham dan pengetahuan yang tidak
mencukupi tentang ajaran Islam. Menurut ajaran Islam, persetujuan pengantin
perempuan adalah sangat penting dalam perkahwinan dan tiada nikah boleh
dirasmikan di luar kehendaknya. Dan untuk mengatakan bahawa dia berdiam diri
diambil sebagai persetujuannya juga adalah tidak tepat. Untuk berkahwin ge,
bukan sahaja persetujuan rasmi pengantin perempuan diminta, tetapi borang nikah
juga ditandatangani olehnya dan tandatangannya pada borang mesti disertakan
dengan keterangan dua saksi, yang memberi keterangan bahawa pengantin perempuan
telah menandatangani borang nikah dengan rela hati di hadapan mereka. Mengambil
diam sebagai persetujuan bukanlah pegangan Islam, tetapi adat serantau dan
tradisional [disebabkan sesetengah gadis terlalu pemalu seperti yang disebutkan
dalam hadis].
“Jika
tidak, adalah benar bahawa sebagai tambahan kepada persetujuan pengantin
perempuan, Islam juga telah mengisytiharkan kelulusan walinya [wali], yang
mungkin saudara terdekatnya iaitu bapa atau saudara lelakinya dan lain-lain,
adalah perlu untuk perkahwinan. Kebijaksanaan besar dalam arahan ini ialah
sejak seorang gadis berpindah dari satu keluarga ke keluarga yang lain selepas
berkahwin, ia telah dijelaskan kepada keluarga yang lain dengan memasukkan
syarat perwalian ke dalam akad perkahwinan, walaupun wanita pada umumnya
dianggap lebih terdedah dalam masyarakat berbanding lelaki, jika gadis ini
dianiaya dalam apa jua cara, dia mempunyai keluarga yang akan menyokongnya dan
akan mempertanggungjawabkan mereka yang menzaliminya.
“Walaupun
dalam keadaan mempunyai wali ini, wasiat pengantin perempuan telah diutamakan
dengan cara ini bahawa walaupun wali itu adalah kerabat yang sangat rapat
dengan pengantin perempuan, yang diandaikan bahawa dia pasti akan menjaga
kepentingan pengantin perempuan, walau bagaimanapun, jika seorang gadis
mempunyai sebarang keraguan bahawa walinya mungkin berniat untuk
mengahwinkannya dengan seseorang di luar kehendaknya, maka menurut sunnah Nabi (saw),
Khalifatul Masih boleh, sebagai bapa rohani wanita Ahmadi, berhak berkahwin.
dia kepada seseorang mengikut kehendaknya sendiri, dengan membatalkan penjagaan
wali biologi dan melantik seorang wakeel untuk mewakilinya. Dengan rahmat Allah
Taala, ini diamalkan dalam Komuniti Muslim Ahmadiyah dan beberapa gadis Ahmadi
telah dapat mendapatkan hak ini melalui Khalifatul Masih.
“Pengisytiharan
[ijab-o-qubul] sebahagian daripada upacara akad nikah adalah perhimpunan awam
di mana lelaki bukan mahram juga hadir dan Islam, memandangkan banyak hikmah,
telah melarang interaksi tanpa kawalan antara lelaki dan wanita bukan mahram. .
Oleh itu, memandangkan maruah dan kehormatan seorang wanita, Islam sebaliknya
mengarahkan walinya untuk mengisytiharkan wasiat bagi pihaknya semasa upacara
itu. Namun, sebelum itu [pengisytiharan akhir], wasiat dan persetujuan
pengantin perempuan telah diutamakan sepenuhnya dalam menyelesaikan dan
memutuskan segala urusan berkaitan perkahwinan. Oleh itu, semasa era Nabi (saw)
yang diberkati, apabila Nabi (saw) pernah mengarahkan seorang sahabat untuk
melihat seorang gadis sebelum mengahwininya, dan bapa gadis itu enggan
menunjukkan anak perempuannya kepada lelaki itu, yang belum lagi bersaudara
dengannya. , [kebetulan] apabila gadis itu mendengar bahawa Nabi (saw) telah
memberi arahan, dia segera membuka pintu, keluar dan berkata kepada sahabat
bahawa jika Nabi (saw) telah mengarahkannya, maka dia boleh melihatnya. (Sunan
Ibn Majah, Kitab an-nikah, Bab an-nazri ’ila l-mar’ati iza ’arada ’an
yatazawwajaha)
“Maka,
Islam telah, seperti dalam kes perintah-perintah lain, memberikan kuasa penuh
kepada wanita dalam perkara nikah dan perkahwinan dalam had yang dibenarkan.
“Di
mana agama mengenakan sekatan tertentu ke atas wanita dalam perkara tertentu,
ia juga mengenakan sekatan tertentu ke atas lelaki. Apapun, Syaitan sentiasa
mencipta pelbagai cara untuk menipu manusia di mana-mana dan di setiap zaman.
Begitu juga, pada zaman ini, kuasa-kuasa dajjal [dajjal], yang sebenarnya
adalah wakil-wakil Syaitan, sedang berusaha sedaya upaya mereka untuk
menyesatkan manusia dari jalan Tuhan Yang Maha Esa. Mereka cuba memalingkan
orang, terutama generasi muda, menentang agama dengan menanam pelbagai jenis
keraguan dalam fikiran mereka dan menggunakan muslihat yang berbeza.
“Oleh
itu, adalah menjadi kewajipan setiap lelaki dan perempuan Ahmadi, di satu
pihak, untuk menyelamatkan diri mereka daripada kejahatan masyarakat yang
mereka diami, dan di sisi lain, untuk menyampaikan mesej Islam yang sebenar
kepada orang-orang di sekeliling mereka. dengan menunjukkan contoh-contoh
terbaik nilai-nilai Islam. Daripada melupakan ajaran Islam dan menjadi tawanan
buta terhadap kejahatan sosial, mereka harus mencuba tahap yang terbaik untuk
mempromosikannya dalam masyarakat. Jadi, sekarang anda perlu membuat keputusan
sendiri sama ada anda ingin mengindahkan dunia dan akhirat anda dengan mentaati
perintah Allah Taala dan dengan mengikuti jalan keimanan yang tidak syak lagi
agak mencabar, atau mahu mengikut yang nampak mempesonakan. dan cara-cara yang
memikat dan kata-kata syaitan yang menyanjung dan kuasa-kuasa dajjali ini dan
menghancurkan dunia dan akhiratmu.”
Merasmikan
nikah sendiri
Setiausaha
Umur-e-Ammah Jerman menulis kepada Mufti-e-Silsilah mengenai seorang Ahmadi
yang merasmikan nikahnya sendiri dengan seorang wanita bukan Ahmadi, kemudian
menceraikannya dan tentang keadaan bai‘at wanita itu kemudiannya. Dia kemudian
bertanya kepadanya tentang status hukum Islam nikah itu. Apabila perkara ini
dibentangkan di hadapan Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba),
beliau memberikan panduan berikut kepada Ameer Negara. Jerman dalam suratnya
bertarikh 25 Julai 2022:
“Sekiranya
orang ini telah merasmikan nikah ini dengan persetujuan gadis dan walinya di
hadapan saksi dan juga telah mendaftarkan nikah ini di bawah sistem Jamaat
dengan mengisi borang nikah dan orang-orang halqahnya dalam Jamaat dia.
bermastautin telah diberitahu tentang perkahwinan mereka, maka perkahwinan ini
adalah dibenarkan dan sah. Walau bagaimanapun, jika syarat-syarat yang
disebutkan di atas tidak dipenuhi dan nikah telah dilakukan secara rahsia dan
walaupun selepas nikah, ia tidak dihebahkan sedemikian rupa sehingga kalangan
rakan lelaki dan wanita akan menyedari itu, maka ia akan diklasifikasikan
sebagai perkahwinan rahsia. Akibatnya, hukuman [ta'zir] yang telah diberikan
kepadanya dalam hal ini adalah wajar sepenuhnya." Solat al-Tasbih
Seorang
wanita bertanya kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba)
tentang kaedah melakukan solat at-tasbih dan bagaimana seseorang harus
menyempurnakan 300 tasbihat dalam empat rakaat solat ini. Huzur-e-Anwar (atba),
dalam suratnya bertarikh 25 Julai 2021, memberikan jawapan berikut kepada
soalan ini:
“Sangat
jelas dari hadis yang diriwayatkan tentang solat al-tasbih, bahawa Nabi (saw)
sendiri tidak pernah melakukan solat ini, dan tidak ada bukti mengenai khalifah
yang mendapat petunjuk telah melakukannya. Begitu juga, kita tidak menjumpai
sebarang riwayat tentang melakukan solat ini dari kehidupan Hazrat Masihi
Mau’ud, penyembah Nabi (saw) yang diutus untuk Kebangkitan Kedua Islam.
“Namun,
disebutkan dalam beberapa hadis bahawa Nabi (saw) mengajarkan doa ini kepada
beberapa sahabat baginda dan menasihati mereka untuk mentaatinya. Oleh itu,
ulama klasik mempunyai dua jenis pendapat berkenaan hadis tentang Solat Tasbih;
ada yang mengisytiharkan hadith-hadith ini boleh diterima manakala yang lain
menyebutnya sebagai [maudu‘] rekaan, mempersoalkan kesahihan asnadnya. Oleh
itu, terdapat juga perbezaan pendapat di antara empat imam mengenai perkara
ini. Hazrat Imam Ahmad (rh) ibn Hanbal tidak pun memberikan taraf mustahab
kepada solat ini, sedangkan fuqaha lain menyebutnya mustahab dan juga yakin
dengan kelebihannya.
“Pada
pendapat saya, solat ini tidak perlu dilakukan, namun, jika seseorang ingin
menunaikannya, maka hendaklah kita mengingati arahan Hazrat Alira berikut yang
juga diriwayatkan oleh Hazrat Masihi Mau’ud (as): Seseorang sedang solat di
waktu yang tidak boleh melakukan solat. Apabila Hazrat Ali (ra) menerima aduan
tentang ini, dia menjawab bahawa dia tidak mahu menjadi subjek ayat-ayat
berikut:
اَرَءَيۡتَ الَّذِيۡ يَنۡهٰ
عَبۡدًا اِذَا صَلّٰي
“‘Engkau
lihat orang yang melarang hamba mengerjakan solat.’ [Surah Al-Alaq, Bab.96: Ayat.10-11]
(Musannaf
dari Abd al-Razzaq, Kitab salat al-'idain, Bab as-salati qabla khuruji l-imami
wa ba'd, Juz' III, Hadith no. 5626 seperti yang dikutip dalam Al-Badr, No. 15,
Vol. 2, 1 Mei 1903, hlm. 114)
“Justeru,
jika ada yang mahu menunaikan solat ini seorang diri, kami tidak menghalangnya.
Namun, mengerjakan solat ini secara berjemaah adalah bid'ah dan dilarang."
Kaedah
mengerjakan Solat at-Tasbih
“Berhubung
tata cara mengerjakan Solat Tasbih, diriwayatkan dalam Sunan Abi Dawud oleh
Hazrat Abdullah Ibn Abbas (ra) bahawa Rasulullah (saw) bersabda kepada Hazrat
Abbasr (ra):
1.
‘[…] Hendaklah kamu solat empat rakaat, membaca Surah al-Fatihah pada setiap
rakaat dan [bahagian lain dari Al-Qur’an.]
2.
Apabila anda selesai membaca […]hendaklah anda mengucapkan yang berikut 15 kali
sambil berdiri: سُبْحَانَ اللَّهِ وَالْحَمْدُ لِلَّهِ وَلَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ
وَاللَّهُ أَكُمْ 'Maha Suci Allah.', 'Segala puji bagi Allah.', 'Tiada Tuhan
selain Allah.', 'Allah Maha Besar')
3.
Kemudian hendaklah kamu rukuk dan ucapkan sepuluh kali dalam ruku‘).
4.
Kemudian hendaklah kamu mengangkat kepala kamu selepas ruku‘dan mengucapkannya
sepuluh kali.
5.
Kemudian hendaklah kamu berlutut dalam sujud (sujud) dan mengucapkannya sepuluh
kali semasa dalam sajdah.
6.
Kemudian hendaklah kamu mengangkat kepala kamu selepas sujud dan mengucapkannya
sepuluh kali [dalam qa‘dah antara dua sujud].
7.
Kemudian hendaklah kamu melakukan sajdah yang lain dan mengucapkannya sepuluh
kali [dalam sajdah itu].
8.
Kemudian anda hendaklah mengangkat kepala anda selepas sajdah dan
mengucapkannya sepuluh kali […].
9.
[Maka, akan ada 75 tasbihat dalam setiap empat rakaat.]
10.
Jika anda boleh menunaikan solat ini sekali sehari, lakukan; jika tidak, maka
sekali setiap hari Jumaat; jika tidak, maka sebulan sekali; jika tidak, maka sekali
setahun; jika tidak, maka sekali seumur hidup anda.’
(Sunan
Abi Dawud, Kitab as-salat, Bab salati t-tasbih)”
Faedah,
perkongsian untung rugi (PLS)
Seorang
wanita bertanya kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba)
tentang keuntungan yang diterima daripada bank-bank milik kerajaan dan swasta
dan sama ada ia termasuk dalam kategori faedah [riba’] atau tidak. Huzur-e-Anwar
(atba), dalam suratnya bertarikh 23 Ogos 2021, memberikan jawapan berikut
kepada soalan ini:
“Mendepositkan
wang di bank atau institusi kewangan lain dengan syarat hanya akan mendapat
dividen pada kadar tetap yang telah ditetapkan adalah satu perkiraan yang tidak
dibenarkan kerana keuntungan ini termasuk dalam kategori faedah [riba’]. Walau
bagaimanapun, jika wang didepositkan dalam bank atau institusi kewangan dengan
syarat perkongsian untung rugi, seperti yang berlaku dengan PLS iaitu akaun
bank perkongsian untung rugi di Pakistan, keuntungan yang diterima daripada
akaun sedemikian tidak dianggap minat dan orang itu boleh menggunakannya untuk
keperluan peribadinya.
“Lebih-lebih
lagi, memandangkan bank dan institusi kewangan milik kerajaan melaburkan modal
mereka dalam projek-projek dermawan demi seluruh negara, bukan sahaja individu
yang mendepositkan wangnya di dalamnya mendapat manfaat tetapi juga semua
rakyat lain. Selain itu, pelaburan bank dan institusi kewangan milik kerajaan
ini membawa kepada pertumbuhan ekonomi dan penjanaan negara. lebih banyak
peluang pekerjaan, yang membawa kepada peningkatan hasil negeri. Dalam senario
sedemikian, di mana bank dan institusi kewangan milik kerajaan ini berkongsi
keuntungan mereka dengan orang awam dan individu swasta yang mendepositkan wang
dengan mereka dan memberikan sebahagian daripada keuntungan mereka kepada
pemegang akaun mereka, adalah dibenarkan. Keuntungan ini tidak termasuk dalam
kategori faedah dan orang itu boleh menggunakannya untuk keperluan
peribadinya.”
(Disusun
oleh Zaheer Ahmad Khan, Ketua Jabatan Rekod, Private Sekretariat, London. Diterjemah
oleh Al Hakam)
Comments
Post a Comment