Jawapan Huzur (atba) kepada Isu-Isu Harian – Bahagian 39

 

AlHakam

Jawapan Huzur (atba) kepada Isu-Isu Harian – Bahagian 39: Trend terhadap akidah, prosedur nikah, solat al-tasbih, faedah dan PLS

23hb September 2022

Diterjemahkan oleh Musa Bin Masran

Kemas Kini Terakhir pada 23 September 2022

Panduan berkenaan isu-isu asas Islam – yang Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) telah berikan pada pelbagai kesempatan dalam surat-menyurat bertulisnya dan semasa program MTA – diterbitkan secara rasmi di bawah untuk manfaat semua 

Feminisme, prosedur nikah untuk wanita, persetujuan pengantin perempuan, wali (penjaga)

Seorang wanita dari India menulis kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) bahawa dia sedang mengembangkan beberapa pemikiran seperti yang dianjurkan oleh feminis yang bertentangan dengan ajaran Islam. Dia juga bertanya soalan berikut:

• Apabila berkahwin, kenapa pengantin perempuan tidak boleh menetapkan sendiri jumlah mahr?

• Mengapakah diam pengantin perempuan dianggap persetujuannya?

• Mengapa kesopanan dan ketenangan dalam diri wanita sangat dikagumi, sedangkan kita hidup dalam masyarakat di mana hak wanita dibahaskan dan dibincangkan?

• Pada masa pengumuman nikahnya, jika pengantin perempuan sendiri tidak hadir secara fizikal di dalam bilik, bolehkah walinya tidak salah nyatakan dia dengan sengaja?

Huzur-e-Anwar (atba), dalam suratnya bertarikh 18 Jun 2021, memberikan panduan berikut kepada soalan:

“Perkembangan pemikiran [negatif] tentang sesuatu [yang benar] atau pembentukan bantahan dalam fikiran seseorang mengenainya biasanya disebabkan oleh kejahilan atau kekurangan pengetahuan yang lengkap tentang perkara itu. Lebih-lebih lagi, pembantah kadang-kadang membantah hanya berdasarkan khabar angin. Oleh itu, Al-Qur’an telah mengajar kita untuk melakukan penyelidikan yang teliti sebelum membuat sebarang keputusan tentang sesuatu. Oleh itu, Allah Ta'ala berfirman dalam Al-Qur’an:

يٰۤاَيُّهَا الَّذِيۡنَ اٰمَنُوۡۤا اِذَا ضَرَبۡتُمۡ فِيۡ سَبِيۡلِ اللّٰهِ فَتَبَيَّنُوۡا وَ لَا تَقُوۡلُوۡا لِمَنۡ اَلۡقٰۤي اِلَيۡكُمُ السَّلٰمَ لَسۡتَ مُؤۡمِنًا ۚ تَبۡتَغُوۡنَ عَرَضَ الۡحَيٰوةِ الدُّنۡيَا ۫ فَعِنۡدَ اللّٰهِ مَغَانِمُ كَثِيۡرَةٌ ؕ كَذٰلِكَ كُنۡتُمۡ مِّنۡ قَبۡلُ فَمَنَّ اللّٰهُ عَلَيۡكُمۡ فَتَبَيَّنُوۡا ؕ اِنَّ اللّٰهَ كَانَ بِمَا تَعۡمَلُوۡنَ خَبِيۡرًا

“‘Wahai orang-orang yang beriman! Apabila kamu pergi di jalan Allah, maka selidikilah dengan baik dan janganlah kamu mengatakan kepada sesiapa yang memberi salam kepada kamu dengan ucapan selamat, 'Engkau bukan seorang mukmin.' Kamu mencari harta dunia, tetapi di sisi Allah ada kebaikan dalam banyak. Demikianlah kamu sebelum ini, tetapi Allah telah memberikan nikmat-Nya kepada kamu; jadi buat siasatan yang betul. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan.’ (Al-Qur’an, Surah An-Nisa’, Bab. 4: Ayat. 95)

“Di tempat lain, ia menyatakan:

يٰۤاَيُّهَا الَّذِيۡنَ اٰمَنُوۡۤا اِنۡ جَآءَكُمۡ فَاسِقٌۢ بِنَبَاٍ فَتَبَيَّنُوۡۤا اَنۡ تُصِيۡبُوۡا قَوۡمًۢا بِجَهَالَةٍ فَتُصۡبِحُوۡا عَلٰي مَا فَعَلۡتُمۡ نٰدِمِيۡنَ

“‘Wahai orang-orang yang beriman! jika datang kepadamu orang fasik membawa suatu berita, maka periksalah (kebenaran laporan itu) dengan sepenuhnya, supaya kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadaannya yang menyebabkan kamu menyesal atas perbuatanmu itu.” (Al-Qur’an, Surah Al-Hujurat, Bab: 49: Ayat. 7)

“Justeru, Islam telah mengarahkan umatnya supaya menyiasat dengan teliti semua perkara yang mereka hadapi, sama ada yang berkaitan dengan kaumnya atau orang lain. Ia tidak suka mereka bergantung kepada kata hubung dan bukannya ilmu tertentu. Oleh karena itu, Allah Ta'ala berfirman:

اِنَّ الظَّنَّ لَا يُغۡنِيۡ مِنَ الۡحَقِّ شَيۡئًا ؕ

“‘Sesungguhnya sangkaan itu tidak berguna sedikit pun daripada kebenaran.’ (Al-Qur’an, Surah Yunus, Bab. 10: Ayat. 37)

“Selain itu, Al-Qur’an juga telah membincangkan perkara ini dari sudut yang berbeza di banyak tempat, menonjolkan fakta bahawa mereka yang mengingkari Tuhan Yang Maha Kuasa dan Rasul-Nya tidak mempunyai kepastian mutlak dalam hal akidah, sebaliknya hanya bergantung kepada andaian dan sangkaan. . Oleh itu, Al-Qur’an menasihati orang-orang yang beriman supaya menjauhi syubhat dan juga menyatakan beberapa jenis syak sebagai dosa, seperti yang dikatakan:

يٰۤاَيُّهَا الَّذِيۡنَ اٰمَنُوا اجۡتَنِبُوۡا كَثِيۡرًا مِّنَ الظَّنِّ اِنَّ بَعۡضَ الظَّنِّ ٌم

“‘Wahai orang-orang yang beriman! elakkan kebanyakan syak wasangka; kerana syak wasangka adalah dosa.’ (Holy Quran, Surah Al-Hujurat, Bab. 49: Ayat. 10)

“Dalam surat anda, anda menyatakan bahawa anda mempunyai pemikiran yang bertentangan dengan ajaran Islam. Anda juga telah menulis bahawa anda sedang meneliti pelbagai perintah Islam. Melakukan penyelidikan adalah tabiat yang sangat baik, tetapi ia juga penting untuk mempertimbangkan perkara yang anda asaskan penyelidikan anda. Untuk membantu kita memahami Al-Qur’an, sunnah Nabi saw dan hadis, Allah Taala telah mengutus Hazrat Masihi Mau’ud (as) sebagai Hakam ‘Adl pada zaman ini. Dia dihantar untuk reformasi dunia. Tujuan kedatangannya adalah untuk membawa kembali dan mempersembahkan kepada dunia, ajaran Islam yang sebenar, yang telah bangkit dari bumi ke Pleiades. Oleh itu, utamakan kajian kitab-kitab Masih Mau’ud (as) dalam penyelidikan anda dan kajilah berulang kali. Selepas itu, jika anda juga mempelajari kitab-kitab Khulafa-e-Ahmadiyyat, yang sebenarnya berdasarkan 'ilm al-kalam yang diperkenalkan oleh Masihi Mau'ud (as), insya-Allah, semua keraguan anda akan dihapuskan.

“Setakat soalan anda, ia juga timbul kerana salah faham dan pengetahuan yang tidak mencukupi tentang ajaran Islam. Menurut ajaran Islam, persetujuan pengantin perempuan adalah sangat penting dalam perkahwinan dan tiada nikah boleh dirasmikan di luar kehendaknya. Dan untuk mengatakan bahawa dia berdiam diri diambil sebagai persetujuannya juga adalah tidak tepat. Untuk berkahwin ge, bukan sahaja persetujuan rasmi pengantin perempuan diminta, tetapi borang nikah juga ditandatangani olehnya dan tandatangannya pada borang mesti disertakan dengan keterangan dua saksi, yang memberi keterangan bahawa pengantin perempuan telah menandatangani borang nikah dengan rela hati di hadapan mereka. Mengambil diam sebagai persetujuan bukanlah pegangan Islam, tetapi adat serantau dan tradisional [disebabkan sesetengah gadis terlalu pemalu seperti yang disebutkan dalam hadis].

“Jika tidak, adalah benar bahawa sebagai tambahan kepada persetujuan pengantin perempuan, Islam juga telah mengisytiharkan kelulusan walinya [wali], yang mungkin saudara terdekatnya iaitu bapa atau saudara lelakinya dan lain-lain, adalah perlu untuk perkahwinan. Kebijaksanaan besar dalam arahan ini ialah sejak seorang gadis berpindah dari satu keluarga ke keluarga yang lain selepas berkahwin, ia telah dijelaskan kepada keluarga yang lain dengan memasukkan syarat perwalian ke dalam akad perkahwinan, walaupun wanita pada umumnya dianggap lebih terdedah dalam masyarakat berbanding lelaki, jika gadis ini dianiaya dalam apa jua cara, dia mempunyai keluarga yang akan menyokongnya dan akan mempertanggungjawabkan mereka yang menzaliminya.

“Walaupun dalam keadaan mempunyai wali ini, wasiat pengantin perempuan telah diutamakan dengan cara ini bahawa walaupun wali itu adalah kerabat yang sangat rapat dengan pengantin perempuan, yang diandaikan bahawa dia pasti akan menjaga kepentingan pengantin perempuan, walau bagaimanapun, jika seorang gadis mempunyai sebarang keraguan bahawa walinya mungkin berniat untuk mengahwinkannya dengan seseorang di luar kehendaknya, maka menurut sunnah Nabi (saw), Khalifatul Masih boleh, sebagai bapa rohani wanita Ahmadi, berhak berkahwin. dia kepada seseorang mengikut kehendaknya sendiri, dengan membatalkan penjagaan wali biologi dan melantik seorang wakeel untuk mewakilinya. Dengan rahmat Allah Taala, ini diamalkan dalam Komuniti Muslim Ahmadiyah dan beberapa gadis Ahmadi telah dapat mendapatkan hak ini melalui Khalifatul Masih.

“Pengisytiharan [ijab-o-qubul] sebahagian daripada upacara akad nikah adalah perhimpunan awam di mana lelaki bukan mahram juga hadir dan Islam, memandangkan banyak hikmah, telah melarang interaksi tanpa kawalan antara lelaki dan wanita bukan mahram. . Oleh itu, memandangkan maruah dan kehormatan seorang wanita, Islam sebaliknya mengarahkan walinya untuk mengisytiharkan wasiat bagi pihaknya semasa upacara itu. Namun, sebelum itu [pengisytiharan akhir], wasiat dan persetujuan pengantin perempuan telah diutamakan sepenuhnya dalam menyelesaikan dan memutuskan segala urusan berkaitan perkahwinan. Oleh itu, semasa era Nabi (saw) yang diberkati, apabila Nabi (saw) pernah mengarahkan seorang sahabat untuk melihat seorang gadis sebelum mengahwininya, dan bapa gadis itu enggan menunjukkan anak perempuannya kepada lelaki itu, yang belum lagi bersaudara dengannya. , [kebetulan] apabila gadis itu mendengar bahawa Nabi (saw) telah memberi arahan, dia segera membuka pintu, keluar dan berkata kepada sahabat bahawa jika Nabi (saw) telah mengarahkannya, maka dia boleh melihatnya. (Sunan Ibn Majah, Kitab an-nikah, Bab an-nazri ’ila l-mar’ati iza ’arada ’an yatazawwajaha)

“Maka, Islam telah, seperti dalam kes perintah-perintah lain, memberikan kuasa penuh kepada wanita dalam perkara nikah dan perkahwinan dalam had yang dibenarkan.

“Di mana agama mengenakan sekatan tertentu ke atas wanita dalam perkara tertentu, ia juga mengenakan sekatan tertentu ke atas lelaki. Apapun, Syaitan sentiasa mencipta pelbagai cara untuk menipu manusia di mana-mana dan di setiap zaman. Begitu juga, pada zaman ini, kuasa-kuasa dajjal [dajjal], yang sebenarnya adalah wakil-wakil Syaitan, sedang berusaha sedaya upaya mereka untuk menyesatkan manusia dari jalan Tuhan Yang Maha Esa. Mereka cuba memalingkan orang, terutama generasi muda, menentang agama dengan menanam pelbagai jenis keraguan dalam fikiran mereka dan menggunakan muslihat yang berbeza.

“Oleh itu, adalah menjadi kewajipan setiap lelaki dan perempuan Ahmadi, di satu pihak, untuk menyelamatkan diri mereka daripada kejahatan masyarakat yang mereka diami, dan di sisi lain, untuk menyampaikan mesej Islam yang sebenar kepada orang-orang di sekeliling mereka. dengan menunjukkan contoh-contoh terbaik nilai-nilai Islam. Daripada melupakan ajaran Islam dan menjadi tawanan buta terhadap kejahatan sosial, mereka harus mencuba tahap yang terbaik untuk mempromosikannya dalam masyarakat. Jadi, sekarang anda perlu membuat keputusan sendiri sama ada anda ingin mengindahkan dunia dan akhirat anda dengan mentaati perintah Allah Taala dan dengan mengikuti jalan keimanan yang tidak syak lagi agak mencabar, atau mahu mengikut yang nampak mempesonakan. dan cara-cara yang memikat dan kata-kata syaitan yang menyanjung dan kuasa-kuasa dajjali ini dan menghancurkan dunia dan akhiratmu.”

Merasmikan nikah sendiri

Setiausaha Umur-e-Ammah Jerman menulis kepada Mufti-e-Silsilah mengenai seorang Ahmadi yang merasmikan nikahnya sendiri dengan seorang wanita bukan Ahmadi, kemudian menceraikannya dan tentang keadaan bai‘at wanita itu kemudiannya. Dia kemudian bertanya kepadanya tentang status hukum Islam nikah itu. Apabila perkara ini dibentangkan di hadapan Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba), beliau memberikan panduan berikut kepada Ameer Negara. Jerman dalam suratnya bertarikh 25 Julai 2022:

“Sekiranya orang ini telah merasmikan nikah ini dengan persetujuan gadis dan walinya di hadapan saksi dan juga telah mendaftarkan nikah ini di bawah sistem Jamaat dengan mengisi borang nikah dan orang-orang halqahnya dalam Jamaat dia. bermastautin telah diberitahu tentang perkahwinan mereka, maka perkahwinan ini adalah dibenarkan dan sah. Walau bagaimanapun, jika syarat-syarat yang disebutkan di atas tidak dipenuhi dan nikah telah dilakukan secara rahsia dan walaupun selepas nikah, ia tidak dihebahkan sedemikian rupa sehingga kalangan rakan lelaki dan wanita akan menyedari itu, maka ia akan diklasifikasikan sebagai perkahwinan rahsia. Akibatnya, hukuman [ta'zir] yang telah diberikan kepadanya dalam hal ini adalah wajar sepenuhnya." Solat al-Tasbih

Seorang wanita bertanya kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) tentang kaedah melakukan solat at-tasbih dan bagaimana seseorang harus menyempurnakan 300 tasbihat dalam empat rakaat solat ini. Huzur-e-Anwar (atba), dalam suratnya bertarikh 25 Julai 2021, memberikan jawapan berikut kepada soalan ini:

“Sangat jelas dari hadis yang diriwayatkan tentang solat al-tasbih, bahawa Nabi (saw) sendiri tidak pernah melakukan solat ini, dan tidak ada bukti mengenai khalifah yang mendapat petunjuk telah melakukannya. Begitu juga, kita tidak menjumpai sebarang riwayat tentang melakukan solat ini dari kehidupan Hazrat Masihi Mau’ud, penyembah Nabi (saw) yang diutus untuk Kebangkitan Kedua Islam.

“Namun, disebutkan dalam beberapa hadis bahawa Nabi (saw) mengajarkan doa ini kepada beberapa sahabat baginda dan menasihati mereka untuk mentaatinya. Oleh itu, ulama klasik mempunyai dua jenis pendapat berkenaan hadis tentang Solat Tasbih; ada yang mengisytiharkan hadith-hadith ini boleh diterima manakala yang lain menyebutnya sebagai [maudu‘] rekaan, mempersoalkan kesahihan asnadnya. Oleh itu, terdapat juga perbezaan pendapat di antara empat imam mengenai perkara ini. Hazrat Imam Ahmad (rh) ibn Hanbal tidak pun memberikan taraf mustahab kepada solat ini, sedangkan fuqaha lain menyebutnya mustahab dan juga yakin dengan kelebihannya.

“Pada pendapat saya, solat ini tidak perlu dilakukan, namun, jika seseorang ingin menunaikannya, maka hendaklah kita mengingati arahan Hazrat Alira berikut yang juga diriwayatkan oleh Hazrat Masihi Mau’ud (as): Seseorang sedang solat di waktu yang tidak boleh melakukan solat. Apabila Hazrat Ali (ra) menerima aduan tentang ini, dia menjawab bahawa dia tidak mahu menjadi subjek ayat-ayat berikut:

اَرَءَيۡتَ الَّذِيۡ يَنۡهٰ عَبۡدًا اِذَا صَلّٰي

“‘Engkau lihat orang yang melarang hamba mengerjakan solat.’ [Surah Al-Alaq, Bab.96: Ayat.10-11]

(Musannaf dari Abd al-Razzaq, Kitab salat al-'idain, Bab as-salati qabla khuruji l-imami wa ba'd, Juz' III, Hadith no. 5626 seperti yang dikutip dalam Al-Badr, No. 15, Vol. 2, 1 Mei 1903, hlm. 114)

“Justeru, jika ada yang mahu menunaikan solat ini seorang diri, kami tidak menghalangnya. Namun, mengerjakan solat ini secara berjemaah adalah bid'ah dan dilarang."

Kaedah mengerjakan Solat at-Tasbih

“Berhubung tata cara mengerjakan Solat Tasbih, diriwayatkan dalam Sunan Abi Dawud oleh Hazrat Abdullah Ibn Abbas (ra) bahawa Rasulullah (saw) bersabda kepada Hazrat Abbasr (ra):

1. ‘[…] Hendaklah kamu solat empat rakaat, membaca Surah al-Fatihah pada setiap rakaat dan [bahagian lain dari Al-Qur’an.]

2. Apabila anda selesai membaca […]hendaklah anda mengucapkan yang berikut 15 kali sambil berdiri: سُبْحَانَ اللَّهِ وَالْحَمْدُ لِلَّهِ وَلَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَاللَّهُ أَكُمْ 'Maha Suci Allah.', 'Segala puji bagi Allah.', 'Tiada Tuhan selain Allah.', 'Allah Maha Besar')

3. Kemudian hendaklah kamu rukuk dan ucapkan sepuluh kali dalam ruku‘).

4. Kemudian hendaklah kamu mengangkat kepala kamu selepas ruku‘dan mengucapkannya sepuluh kali.

5. Kemudian hendaklah kamu berlutut dalam sujud (sujud) dan mengucapkannya sepuluh kali semasa dalam sajdah.

6. Kemudian hendaklah kamu mengangkat kepala kamu selepas sujud dan mengucapkannya sepuluh kali [dalam qa‘dah antara dua sujud].

7. Kemudian hendaklah kamu melakukan sajdah yang lain dan mengucapkannya sepuluh kali [dalam sajdah itu].

8. Kemudian anda hendaklah mengangkat kepala anda selepas sajdah dan mengucapkannya sepuluh kali […].

9. [Maka, akan ada 75 tasbihat dalam setiap empat rakaat.]

10. Jika anda boleh menunaikan solat ini sekali sehari, lakukan; jika tidak, maka sekali setiap hari Jumaat; jika tidak, maka sebulan sekali; jika tidak, maka sekali setahun; jika tidak, maka sekali seumur hidup anda.’

(Sunan Abi Dawud, Kitab as-salat, Bab salati t-tasbih)”

Faedah, perkongsian untung rugi (PLS)

Seorang wanita bertanya kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) tentang keuntungan yang diterima daripada bank-bank milik kerajaan dan swasta dan sama ada ia termasuk dalam kategori faedah [riba’] atau tidak. Huzur-e-Anwar (atba), dalam suratnya bertarikh 23 Ogos 2021, memberikan jawapan berikut kepada soalan ini:

“Mendepositkan wang di bank atau institusi kewangan lain dengan syarat hanya akan mendapat dividen pada kadar tetap yang telah ditetapkan adalah satu perkiraan yang tidak dibenarkan kerana keuntungan ini termasuk dalam kategori faedah [riba’]. Walau bagaimanapun, jika wang didepositkan dalam bank atau institusi kewangan dengan syarat perkongsian untung rugi, seperti yang berlaku dengan PLS iaitu akaun bank perkongsian untung rugi di Pakistan, keuntungan yang diterima daripada akaun sedemikian tidak dianggap minat dan orang itu boleh menggunakannya untuk keperluan peribadinya.

“Lebih-lebih lagi, memandangkan bank dan institusi kewangan milik kerajaan melaburkan modal mereka dalam projek-projek dermawan demi seluruh negara, bukan sahaja individu yang mendepositkan wangnya di dalamnya mendapat manfaat tetapi juga semua rakyat lain. Selain itu, pelaburan bank dan institusi kewangan milik kerajaan ini membawa kepada pertumbuhan ekonomi dan penjanaan negara. lebih banyak peluang pekerjaan, yang membawa kepada peningkatan hasil negeri. Dalam senario sedemikian, di mana bank dan institusi kewangan milik kerajaan ini berkongsi keuntungan mereka dengan orang awam dan individu swasta yang mendepositkan wang dengan mereka dan memberikan sebahagian daripada keuntungan mereka kepada pemegang akaun mereka, adalah dibenarkan. Keuntungan ini tidak termasuk dalam kategori faedah dan orang itu boleh menggunakannya untuk keperluan peribadinya.”

(Disusun oleh Zaheer Ahmad Khan, Ketua Jabatan Rekod, Private Sekretariat, London. Diterjemah oleh Al Hakam)

 

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad