Jawapan Huzur (atba) kepada Isu-Isu Harian – Bahagian 27

 AlHakam

Jawapan Huzur (atba) kepada Isu-Isu Harian – Bahagian 27: Talaq, pertaruhan permainan, hari lahir, tarbiyah, kemahiran kepimpinan, tabligh dan kehadiran mesyuarat

14 Januari 2022

Diterjemahkan oleh Musa Bin Masran

Kemas Kini Terakhir pada 28 Januari 2022

Panduan berkenaan isu-isu asas Islam – yang Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) telah berikan dalam pelbagai kesempatan dalam surat-menyurat bertulisnya dan semasa program MTA – sedang diterbitkan secara rasmi di bawah untuk manfaat semua

Hazrat Mirza Masroor Ahmad, Khalifatul Masih V (atba)

Wali

Nazarat-e-Islah-o-Irshad Rishta Nata bertanya kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) tentang pelantikan suami saudara perempuan sebagai wali untuk nikahnya.

Huzur (atba), dalam surat bertarikh 30 Ogos 2020, memberikan arahan berikut:

“Sekiranya bapa atau saudara perempuan tidak hadir pada majlis perkahwinannya, saudara lelaki sebelah bapa [usbah], yang paling rapat dengannya dari segi darjat kerabat, akan menjadi walinya, dengan syarat dia mempunyai kepentingan terbaik bagi gadis itu. di hati dalam segala hal, seperti yang dituntut oleh perkataan wali [penjaga].

“Namun, jika tiada seorang pun dari usbah gadis itu tersedia, maka Khalifatul Masih akan menjadi walinya. Wakil [peguam] untuk nikah gadis itu hendaklah dilantik oleh Nizam-e-Jamaat dan itulah cara Jamaat-e-Ahmadiyya.”

Talak bersyarat

Nazim Dar-ul-Ifta menyerahkan laporan kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) tentang perceraian bersyarat atau ditangguhkan [al-talaq al-mu‘allaq].

Semasa mengulas laporan itu, Huzur (atba), dalam surat bertarikh 25 September 2020, bersabda:

“Pada pendapat saya, arahan Hazrat Masih Mau’ud (as) dan Hazrat Musleh-e-Maud (ra) mengenai perceraian bersyarat adalah sangat jelas dan, berdasarkan rujukan-rujukan ini, telah ditetapkan bahawa talaq bersyarat memang akan berkuat kuasa apabila pemenuhan akta tersebut, tetapkan syarat.”

Petunjuk Hazrat Masih Mau’ud (as) dan Hazrat Musleh-e-Maud (ra), yang disebutkan dalam surat Huzur (atba), sedang direproduksi di bawah untuk manfaat para pembaca. (Editor)

Hazrat Masih Mau’ud (as) bersabda mengenai talak bersyarat:

“Sekiranya ada syarat begini dan maka seseorang itu akan dianggap telah mengeluarkan talak dan sekiranya syarat itu benar-benar dipenuhi, maka talak itu benar-benar berkesan. Sebagai contoh, jika seseorang mengatakan bahawa jika dia makan buah ini dan ini maka dia akan dianggap telah mengeluarkan talak, jika dia benar-benar makan buah itu, perceraian akan menjadi sah. (Badr, Jilid 2, bertarikh 12 Jun 1903, hlm. 162)

“Hazrat Masihi Mau'ud (as) bersabda bahawa kepercayaan Maulvi [Muhammad Hussain Batalvi] Sahib bahawa hadith lebih diutamakan daripada Al-Qur’an adalah sama sekali tidak betul atau sesuai.

“Hadirin yang dihormati! Perlu diperhatikan bahawa Al-Qur’an adalah 'wahyu yang dibacakan [al-Wahi al-Matluw] dan Firman Agung ini dikumpulkan secara keseluruhannya semasa hayat Nabi (saw), dan ia adalah Firman Tuhan. Sebaliknya, hadith-hadith tidak mempunyai susunan seperti itu, juga tidak disusun semasa zaman Nabi (saw) dan mereka tidak mempunyai darjat dan kedudukan yang sama seperti Al-Qur’an kerana mereka telah sampai kepada kita melalui rantaian perawi. [Memandangkan semua ini] jika seseorang bersumpah berkata 'Setiap huruf Al-Qur’an adalah Kalam Allah dan jika ia bukan Kalam Allah, maka saya patut dianggap telah mengeluarkan talak [cerai] kepada isteri saya', maka isterinya tidak akan dianggap telah bercerai secara sah. [Namun] seseorang yang bersumpah berkenaan dengan hadis berkata, 'Setiap huruf dan setiap perkataan hadis ini sama dengan yang diucapkan oleh lidah Rasulullah (saw), dan jika tidak demikian, maka saya harus dianggap telah mengeluarkan talak kepada isteri saya', maka isterinya sememangnya akan dianggap telah diceraikan secara sah tanpa sebarang keraguan.

“Ini adalah ringkasan dari kata-kata yang diucapkan oleh Hazraat Masihi Mauud (as) Yang Dijanjikan.” (Tazkirat-ul-Mahdi, oleh Hazrat Pir Siraj-ul-Haq Nu‘manira, hlm. 161, diterbitkan pada Jun 1915)

Hazrat Musleh-e-Maud (ra) berkata dalam hal ini:

“Seseorang menulis surat kepada isterinya, berkata, ‘Sekiranya saya pernah memanggil kamu ke rumah tertentu ini atau kamu sendiri yang pergi ke sana, maka saya akan dianggap telah mengeluarkan talak kepada kamu.’ Namun, kini dia mahu mengajak isterinya ke sana, rumah tertentu. Dijawab kepadanya bahawa satu talaq akan berkuat kuasa jika [isterinya] pergi ke rumah itu tetapi dia boleh kembali [ruju‘] kepadanya serta-merta tanpa nikah baru. Namun, jika tempoh yang ditetapkan [untuk ruju‘] berlalu, maka dia hanya boleh mengembalikan [ruju‘] kepadanya selepas nikah [baru].” (Al Fazl Qadian, Jil. 2, No. 113, bertarikh 14 March 1915, hlm. 2)

Nafs, rooh dan khutbah hari raya

Seseorang bertanya kepada Hazrat Khalifatul Masih V (atba) sama ada nafs dan rooh adalah sama. Mereka juga menulis tentang hadis khutbah Aidilfitri, yang direkodkan dalam Sunan al-Daraqutni, di mana Nabi (saw) bersabda selepas solat hari raya bahawa dia akan menyampaikan khutbah hari raya dan bahawa sesiapa yang ingin tinggal, boleh tinggal dan sesiapa yang ingin pergi, boleh pergi. Orang itu bertanya sama ada hadis ini sahih.

Huzur (atba), dalam suratnya bertarikh 20 Oktober 2020, memberikan jawapan berikut:

“Perkataan rooh dan nafs terdapat di pelbagai tempat dalam Al-Qur’an membawa maksud yang berbeza. Perkataan rooh menandakan Firman Tuhan, malaikat, Jibril, nabi dan jiwa yang muncul dalam tubuh manusia pada masa tertentu dengan perintah ilahi. Perkataan nafs pula digunakan untuk kehidupan, nafas, seseorang, makhluk yang berjiwa, hati, makhluk atau kesedaran dll.

“Dari segi bahasa, istilah rooh digunakan untuk menunjukkan perkara yang dengannya jiwa [nufoos] kekal hidup iaitu kehidupan. Begitu juga istilah rooh juga digunakan untuk nafas, wahyu dan ilham, Jibril, perkara kenabian, dan keputusan serta perintah Allah SWT. Lebih-lebih lagi, berbanding dengan badan, perkara yang membezakan haiwan dengan benda lain dan membezakan manusia dengan haiwan dan mengangkat manusia untuk berhubung dengan Tuhan juga diistilahkan sebagai rooh.

“Dari segi bahasa, istilah nafs pula merujuk kepada jasad, orang, jiwa, manusia yang terdiri daripada jasad dan jiwa, kebesaran, kehormatan, keberanian, niat, ‘diri’ dan pendapat dll.

“Sebuah kajian terhadap Al-Qur’an dan hadis juga mendedahkan perbezaan antara nafs dan rooh iaitu bahawa Allah Taala telah memberikan manusia kuasa untuk mengawal nafs, mengubahnya dan menjadinya ke tahap tertentu. Oleh itu, Al-Qur’an telah menerangkan tiga keadaan nafs (ammarah, lawwamah dan mutma‘innah). Lebih-lebih lagi, menurut sebuah hadis, 'Orang yang kuat bukanlah orang yang pandai bergusti, tetapi orang yang kuat ialah orang yang mengawal nafsunya ketika marah.' Soal jiwa [rooh], sebaliknya mengenai, secara eksklusif berada di bawah kawalan Allah Taala dan Dia tidak memberikan kepada manusia kuasa ke atasnya sebagaimana Dia menyatakan:

قُلِ الرُّوۡحُ مِنۡ اَمۡرِ رَبِّيۡ وَ مَاۤ اُوۡتِيۡتُمۡ مِّنَ الۡعِلۡمِ اِلَّا قَلِيۡلًا

“‘Katakanlah, “Jiwa itu atas perintah Tuhanku [; dan kamu diberi sedikit pengetahuan tentangnya.]”’ (Surah Bani Israil, Bab 17: Ayat. 86)

“Lebih-lebih lagi Islam tidak suka bertanya banyak soal jiwa.

“Al Masihi Mau’ud (as), ketika mengulas ayat berikut dari Surah An-Naba dalam kitab Arabnya Nur-ul-Haq, telah menjelaskan pengertian rooh dan juga menyebutkan nafs:

يَوۡمَ يَقُوۡمُ الرُّوۡحُ وَ الۡمَلٰٓئِكَةُ صَفًّا ؕ٭ۙ لَّا يَتَكَلَّمُوۡنَ اِلَّا مَنۡ اَذِنَ لَهُ الرَّحۡمٰنُ وَ قَالَ صَوَابًا

“(Surah An-Naba, Bab. 78: Ayat. 39)

“Ulasan beliau mendedahkan bahawa ini adalah dua perkara yang berbeza. Lebih-lebih lagi, panduan berikut oleh Hazrat Masihi Mauud (as) Yang Dijanjikan juga dengan banyaknya menjelaskan perbezaan antara keduanya. Hazrat Masihi Mauud (as) yang Dijanjikan bersabda:

“'Telah diilhamkan di hati saya bahawa perkataan al-rooh dalam ayat ini merujuk kepada kumpulan rasul, nabi dan muhaddathoon, yang ke atas mereka dicurahkan Roh Kudus dan mereka berkomunikasi dengan Tuhan Yang Maha Kuasa [...] Selain itu, Tuhan telah menyebut Nabi-nabinya dengan kalimah al-rooh, iaitu dengan kalimah yang bermaksud berpisah dari jasad. Dia melakukan ini untuk menunjukkan bahawa orang yang disucikan benar-benar asyik dengan Kehendak Tuhan dalam kehidupan duniawi mereka dari segi semua kebolehan mereka. Mereka berpisah dari nufoos mereka sebagaimana jiwa berpisah dari jasad. Baik nafs mereka, mahupun keinginan nafs itu kekal. Mereka bercakap hanya apabila dipanggil melalui Roh Kudus, bukan atas kehendak mereka sendiri. Seolah-olah mereka sendiri telah menjadi Roh Kudus, dengan siapa nafs tidak bercampur. Selain itu, ketahuilah bahawa para nabi adalah seperti satu jiwa […] Mereka benar-benar melepaskan diri dari nafs mereka dan pergerakan mereka dan keselesaan mereka dan keinginan mereka dan emosi mereka dan tidak ada apa-apa lagi yang tinggal di dalam mereka kecuali Roh Kudus. Dan mereka meninggalkan semua perkara ini dan pergi bersama Tuhan. Maka, Allah berkehendak untuk menzahirkan kedudukan keunikan dan kesucian mereka melalui ayat ini dan betapa jauhnya mereka daripada kekotoran badan dan nafs. Oleh itu, dia menamakan mereka al-rooh yang bermaksud 'Roh Kudus' supaya perkataan ini dapat mendedahkan kebesaran kemuliaan mereka dan kesucian hati mereka. Dan tidak lama lagi mereka akan dipanggil pada hari kiamat dengan gelaran ini, supaya Allah mendedahkan kepada manusia kedudukan mereka berpisah [inqita‘], dan supaya Dia mendedahkan perbezaan antara orang jahat dan orang suci. Demi Allah, itulah kebenarannya. (Nur-ul-Haq I [Arab-Urdu], ms. 73-74, edisi pertama)

“Hadis berkenaan tidak hadir khutbah hari raya yang telah kamu sebutkan dalam surat kamu dengan merujuk kepada Daraqutni juga telah diriwayatkan dalam Sunan Abi Dawud.

“Memang benar bahawa Nabi (saw) tidak menitikberatkan mendengar khutbah Idul Fitri sebagaimana beliau menekankan menghadiri khutbah Jumaat dan mendengarnya dengan senyap. Berdasarkan ini, fuqaha dan ulama lain telah mengisytiharkan khutbah hari raya sebagai sunnah dan mustahab [iaitu tindakan yang dikehendaki seperti yang diamalkan oleh Nabi (saw)].

“Namun, di samping ini, seseorang juga harus ingat bahawa Nabi (saw) telah mengisytiharkan kehadiran solat hari raya dan menyertai doa. umat Islam, suatu perbuatan yang diberkati. Beliau (saw) menegaskannya sehingga berpesan kepada wanita yang tidak memiliki selendang sendiri, hendaklah meminjamnya daripada salah seorang saudara perempuannya untuk menunaikan solat hari raya. Lebih-lebih lagi, beliau (saw) menekankan untuk menghadiri solat hari raya bagi wanita haid dengan arahan supaya mereka bersama-sama dalam doa sambil tinggal di luar kawasan solat.”

Pertaruhan permainan dan meraikan hari lahir

Nazim Dar-ul-Qaza Qadian menulis surat kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) dan bertanya tentang hukum Islam bermain permainan dalam talian dengan membuat pertaruhan wang melalui pelbagai aplikasi telefon bimbit, dan meraikan hari lahir anak-anak kecil dan mengucapkan tahniah kepada setiap orang lain di media sosial.

Huzur (atba), dalam suratnya bertarikh 20 Oktober 2020, memberikan jawapan berikut:

“Dua soalan ini tiada kaitan dengan qaza. Walau bagaimanapun, saya menjawab mereka untuk pengetahuan anda bahawa mempertaruhkan wang dalam permainan dengan cara yang akan menyebabkan kerugian wang seseorang jika seseorang kalah dalam permainan itu atau seseorang itu akan mendapat sedikit wang dalam kes memenangi permainan, dipanggil perjudian yang telah dikategorikan sebagai perjudian. diisytiharkan haram [dilarang] oleh Islam. Sama ada permainan dimainkan secara peribadi, atau melalui loteri, atau dengan mempertaruhkan wang dalam talian melalui pelbagai aplikasi, ia dipanggil perjudian dalam semua kes yang dilarang.

“Tidak salah untuk meraikan hari lahir anak-anak dan memotong kek di dalam rumah bersama ahli keluarga dengan cara yang tidak melibatkan sebarang bid’ah, atau pemborosan, atau sebarang perbuatan yang bertentangan dengan Islam. Walau bagaimanapun, pada masa yang sama, seseorang juga harus bersedekah di jalan Allah dan anak-anak harus diarahkan untuk bernawafil pada hari ini untuk bersyukur kepada Allah Ta'ala kerana memberi mereka kehidupan yang sihat dan memohon rahmat-Nya [ fazl] untuk kehidupan seterusnya.”

Tarbiyat gadis Ahmadi

Semasa mulaqat maya majlis-e-amila kebangsaan Lajna Imaillah Australia dengan Hazrat Khalifatul Masih V (atba), yang diadakan pada 19 Disember 2020, Huzur (atba) menyatakan mengenai tarbyat Nasirat-ul-Ahmadiyya:

“Anda harus menasihati gadis-gadis sejak kecil supaya mereka berpakaian sopan. Apabila mereka dewasa dan memasuki Lajna, mereka harus tahu bahawa di samping memakai pakaian yang sopan, Allah Ta'ala telah memerintahkan mereka dalam Al-Qur’an untuk memakai hijab juga. Sekiranya anda memberi mereka latihan seperti itu semasa mereka masih muda, maka mereka akan memakai pakaian yang sederhana sebaik sahaja mereka menjadi nasirat ma‘yar-e-kabir dan kemudian memasuki Lajna. Nasihatkan mereka sejak kecil bahawa walaupun mereka masih muda, Nabi (saw) telah menyatakan bahawa kesopanan adalah sebahagian daripada iman. Oleh itu, mereka harus berpakaian sopan. Kemudian, apabila mereka meningkat dewasa, di samping pakaian yang sederhana, mereka juga harus memakai tudung. Apabila seseorang memakai tudung, ia secara semula jadi mempunyai kesan. Ia boleh mengelakkan banyak penyakit, seperti bergaul dengan lelaki atau menjalin persahabatan dengan mereka. Ia secara semula jadi membangunkan kesedaran di kalangan gadis-gadis yang pergi ke universiti dan kolej yang perlu menjaga kesucian hijab. Oleh itu, jika anda memastikan latihan akhlak gadis-gadis semasa mereka masih muda dan nasirat, maka semua masalah yang dihadapi oleh Lajna akan selesai dan tidak akan ada keluhan.

“Tugas [latihan akhlak] nasirat adalah sangat penting. Jika anda memastikan latihan akhlak nasirat dari sekarang, pada masa gadis-gadis itu pergi ke kolej dan universiti, mereka akan tahu identiti mereka dan harus tahu apa itu Ahmadiyah. Gadis-gadis itu diajar Al-Qur’an dan hadis, tetapi ramai yang tidak mengetahui sebab kedatangan Al-Masihi Mauud (as) yang Dijanjikan. [Ramai yang tidak tahu] jika kita mempunyai Al-Qur’an dan hadis dan juga Rasul terakhir, maka apakah keperluan untuk Hazrat Masihi Mau’ud (as). Mereka sepatutnya tahu perkara ini sejak kecil lagi. Apakah keperluan untuk Masihi Mauud (as) yang Dijanjikan, dan mengapa dia datang? Ini adalah nubuatan Nabi (saw), dan dia datang untuk menggenapinya. Mereka harus belajar perkara-perkara ini sejak kecil. Selepas mempelajari isu-isu asas ini barulah mereka boleh maju. Jika tidak, orang akhirnya datang untuk mengetahui tentang isu-isu utama pula. Ajar mereka perkara asas. Mereka harus tahu apa kepercayaan mereka, mengapa mereka menjadi Ahmadiyah, dan apakah tanggungjawab mereka. Sebaik sahaja anda melakukan ini, anda akan melihat bahawa generasi Lajna anda yang seterusnya akan jauh lebih baik daripada generasi sekarang.”

Kemahiran membina pasukan dan kepimpinan

Semasa mulaqat maya yang sama [majlis-e-amila kebangsaan Lajna Imaillah Australia bersama Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba), yang diadakan pada 19 Disember 2020], semasa menjawab soalan, Huzur (atba) menyatakan berkenaan dengan bekerja sebagai satu pasukan dan kepentingan melatih orang lain:

“Untuk bekerja atau bekerja sendiri dengan baik bukanlah mewakili pencapaian atau kecemerlangan tulen. Sudah tentu, jika anda bekerja sendiri dengan baik dan menyerahkan laporan yang sangat baik, ini adalah kualiti peribadi anda dan merupakan perkara yang baik. Walau bagaimanapun, jika anda belum membangunkan pasukan bersama ini atau tidak melatih barisan kedua anda untuk meneruskan kerja selepas anda, maka ini bermakna anda sebenarnya tidak mencapai apa-apa sama sekali. Matlamat sebenar bukanlah untuk bekerja secara bebas; sebaliknya, objektifnya adalah untuk membina pasukan dan barisan kedua supaya apabila anda lebih tua, dan saya tidak mengatakan bahawa anda sudah tua, tetapi apabila anda semakin tua, sekurang-kurangnya akan ada orang lain yang akan dapat menganggap tugas dan meneruskan kerja. Oleh itu, semua setiausaha Lajna yang duduk di sini jangan menyangka umur mereka baru 35, 40, 45, atau 50 tahun. Mereka harus menyediakan baris kedua tanpa mengira umur mereka. Lebih-lebih lagi, Sadr Lajna harus menyemai semangat kerja ini di kalangan semua majalis yang berbeza di negaranya dan harus menasihati setiausaha dan presiden mereka untuk melakukan perkara yang sama, supaya anda terus mencari ahli yang boleh menjalankan kerja dan juga memahami sistem . Apabila seseorang diamanahkan dengan apa-apa tugas, mereka dapat melaksanakannya dengan satu cara atau yang lain. Anda mempunyai pelbagai perlembagaan dan peraturan & peraturan [dengan bantuannya] anda akan dapat menyelesaikan tugas. Itu bukan isunya. Walau bagaimanapun, jika seseorang sudah menjadi sebahagian daripada sistem, maka seseorang itu akan dapat melaksanakan tugas atau tanggungjawab itu dengan cara yang lebih baik apabila ia diamanahkan kepada mereka.”

Niat disebalik tabligh

[Semasa mulaqat maya yang sama bagi majlis-e-amila kebangsaan Lajna Imaillah Australia bersama Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba), yang diadakan pada 19 Disember 2020], semasa menjawab soalan setiausaha tabligh, Huzur (atba) menggariskan falsafah di sebalik penyebaran tabligh Islam di dunia dan menyatakan:

“Tujuan untuk mencapai bai‘at bukanlah supaya anda boleh memasukkannya ke dalam laporan anda. Sebab anda melakukan tabligh adalah kerana kami mempunyai rasa belas kasihan kepada manusia dan ingin mendekatkan mereka kepada Allah Taala. Ihsan itu memerlukan kita menyampaikan kepada mereka risalah Islam yang sebenar. Tambahan pula, ia memerlukan kita untuk memperbaiki keadaan kita sendiri dan membina hubungan peribadi dengan Allah Taala. Setiausaha tabligh hendaklah mempunyai hubungan peribadi dengan Allah Taala. Semoga Allah Ta'ala mengizinkan kamu untuk mencapai ini."

Kehadiran dalam mesyuarat Lajna

Semasa mulaqat maya yang sama [majlis-e-amila Nasional Lajna Imaillah Australia bersama Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba)], yang diadakan pada 19 Disember 2020, sambil menjawab soalan tentang bagaimana seseorang boleh meningkatkan kehadiran di mesyuarat, Huzur (atba) berkata:

“Anda harus terus mengingatkan dan membuat mereka faham dengan penuh kasih sayang. Daripada menggunakan kuasa anda sebagai pemegang jawatan, jadilah seperti kakak mereka atau adik perempuan mereka atau ibu mereka dan teruskan mengingatkan mereka. Mereka akhirnya akan mula hadir. Tugas kita adalah untuk mengingatkan mereka secara berterusan. Anda juga harus memasukkan segmen menarik dalam mesyuarat anda dan melibatkan mereka yang tidak hadir; minta mereka, sebagai contoh, untuk menyampaikan ceramah dan anda akan melihat bahawa mereka akan hadir.”

(Disusun oleh Zaheer Ahmad Khan, Ketua Jabatan Rekod, Private Sekretariat, London. Diterjemah oleh Al Hakam)

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad