Jawapan Huzur (atba) kepada Isu-Isu Harian – Bahagian 27
AlHakam
Jawapan
Huzur (atba) kepada Isu-Isu Harian – Bahagian 27: Talaq, pertaruhan permainan,
hari lahir, tarbiyah, kemahiran kepimpinan, tabligh dan kehadiran mesyuarat
14
Januari 2022
Diterjemahkan
oleh Musa Bin Masran
Kemas
Kini Terakhir pada 28 Januari 2022
Panduan
berkenaan isu-isu asas Islam – yang Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba)
telah berikan dalam pelbagai kesempatan dalam surat-menyurat bertulisnya dan
semasa program MTA – sedang diterbitkan secara rasmi di bawah untuk manfaat
semua
Hazrat
Mirza Masroor Ahmad, Khalifatul Masih V (atba)
Wali
Nazarat-e-Islah-o-Irshad
Rishta Nata bertanya kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba)
tentang pelantikan suami saudara perempuan sebagai wali untuk nikahnya.
Huzur
(atba), dalam surat bertarikh 30 Ogos 2020, memberikan arahan berikut:
“Sekiranya
bapa atau saudara perempuan tidak hadir pada majlis perkahwinannya, saudara
lelaki sebelah bapa [usbah], yang paling rapat dengannya dari segi darjat
kerabat, akan menjadi walinya, dengan syarat dia mempunyai kepentingan terbaik
bagi gadis itu. di hati dalam segala hal, seperti yang dituntut oleh perkataan
wali [penjaga].
“Namun,
jika tiada seorang pun dari usbah gadis itu tersedia, maka Khalifatul Masih
akan menjadi walinya. Wakil [peguam] untuk nikah gadis itu hendaklah dilantik
oleh Nizam-e-Jamaat dan itulah cara Jamaat-e-Ahmadiyya.”
Talak
bersyarat
Nazim
Dar-ul-Ifta menyerahkan laporan kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih
V (atba) tentang perceraian bersyarat atau ditangguhkan [al-talaq
al-mu‘allaq].
Semasa
mengulas laporan itu, Huzur (atba), dalam surat bertarikh 25 September
2020, bersabda:
“Pada
pendapat saya, arahan Hazrat Masih Mau’ud (as) dan Hazrat Musleh-e-Maud (ra) mengenai
perceraian bersyarat adalah sangat jelas dan, berdasarkan rujukan-rujukan ini,
telah ditetapkan bahawa talaq bersyarat memang akan berkuat kuasa apabila
pemenuhan akta tersebut, tetapkan syarat.”
Petunjuk
Hazrat Masih Mau’ud (as) dan Hazrat Musleh-e-Maud (ra), yang disebutkan
dalam surat Huzur (atba), sedang direproduksi di bawah untuk manfaat
para pembaca. (Editor)
Hazrat
Masih Mau’ud (as) bersabda mengenai talak bersyarat:
“Sekiranya
ada syarat begini dan maka seseorang itu akan dianggap telah mengeluarkan talak
dan sekiranya syarat itu benar-benar dipenuhi, maka talak itu benar-benar
berkesan. Sebagai contoh, jika seseorang mengatakan bahawa jika dia makan buah
ini dan ini maka dia akan dianggap telah mengeluarkan talak, jika dia
benar-benar makan buah itu, perceraian akan menjadi sah. (Badr, Jilid 2,
bertarikh 12 Jun 1903, hlm. 162)
“Hazrat
Masihi Mau'ud (as) bersabda bahawa kepercayaan Maulvi [Muhammad Hussain
Batalvi] Sahib bahawa hadith lebih diutamakan daripada Al-Qur’an adalah sama
sekali tidak betul atau sesuai.
“Hadirin
yang dihormati! Perlu diperhatikan bahawa Al-Qur’an adalah 'wahyu yang
dibacakan [al-Wahi al-Matluw] dan Firman Agung ini dikumpulkan secara
keseluruhannya semasa hayat Nabi (saw), dan ia adalah Firman Tuhan.
Sebaliknya, hadith-hadith tidak mempunyai susunan seperti itu, juga tidak
disusun semasa zaman Nabi (saw) dan mereka tidak mempunyai darjat dan kedudukan
yang sama seperti Al-Qur’an kerana mereka telah sampai kepada kita melalui
rantaian perawi. [Memandangkan semua ini] jika seseorang bersumpah berkata
'Setiap huruf Al-Qur’an adalah Kalam Allah dan jika ia bukan Kalam Allah, maka
saya patut dianggap telah mengeluarkan talak [cerai] kepada isteri saya', maka
isterinya tidak akan dianggap telah bercerai secara sah. [Namun] seseorang yang
bersumpah berkenaan dengan hadis berkata, 'Setiap huruf dan setiap perkataan
hadis ini sama dengan yang diucapkan oleh lidah Rasulullah (saw), dan
jika tidak demikian, maka saya harus dianggap telah mengeluarkan talak kepada
isteri saya', maka isterinya sememangnya akan dianggap telah diceraikan secara
sah tanpa sebarang keraguan.
“Ini
adalah ringkasan dari kata-kata yang diucapkan oleh Hazraat Masihi Mauud (as)
Yang Dijanjikan.” (Tazkirat-ul-Mahdi, oleh Hazrat Pir Siraj-ul-Haq Nu‘manira,
hlm. 161, diterbitkan pada Jun 1915)
Hazrat
Musleh-e-Maud (ra) berkata dalam hal ini:
“Seseorang
menulis surat kepada isterinya, berkata, ‘Sekiranya saya pernah memanggil kamu
ke rumah tertentu ini atau kamu sendiri yang pergi ke sana, maka saya akan
dianggap telah mengeluarkan talak kepada kamu.’ Namun, kini dia mahu mengajak
isterinya ke sana, rumah tertentu. Dijawab kepadanya bahawa satu talaq akan
berkuat kuasa jika [isterinya] pergi ke rumah itu tetapi dia boleh kembali
[ruju‘] kepadanya serta-merta tanpa nikah baru. Namun, jika tempoh yang
ditetapkan [untuk ruju‘] berlalu, maka dia hanya boleh mengembalikan [ruju‘]
kepadanya selepas nikah [baru].” (Al Fazl Qadian, Jil. 2, No. 113, bertarikh 14
March 1915, hlm. 2)
Nafs,
rooh dan khutbah hari raya
Seseorang
bertanya kepada Hazrat Khalifatul Masih V (atba) sama ada nafs dan rooh
adalah sama. Mereka juga menulis tentang hadis khutbah Aidilfitri, yang
direkodkan dalam Sunan al-Daraqutni, di mana Nabi (saw) bersabda selepas solat
hari raya bahawa dia akan menyampaikan khutbah hari raya dan bahawa sesiapa
yang ingin tinggal, boleh tinggal dan sesiapa yang ingin pergi, boleh pergi.
Orang itu bertanya sama ada hadis ini sahih.
Huzur
(atba), dalam suratnya bertarikh 20 Oktober 2020, memberikan jawapan
berikut:
“Perkataan
rooh dan nafs terdapat di pelbagai tempat dalam Al-Qur’an membawa maksud yang
berbeza. Perkataan rooh menandakan Firman Tuhan, malaikat, Jibril, nabi dan
jiwa yang muncul dalam tubuh manusia pada masa tertentu dengan perintah ilahi.
Perkataan nafs pula digunakan untuk kehidupan, nafas, seseorang, makhluk yang
berjiwa, hati, makhluk atau kesedaran dll.
“Dari
segi bahasa, istilah rooh digunakan untuk menunjukkan perkara yang dengannya
jiwa [nufoos] kekal hidup iaitu kehidupan. Begitu juga istilah rooh juga
digunakan untuk nafas, wahyu dan ilham, Jibril, perkara kenabian, dan keputusan
serta perintah Allah SWT. Lebih-lebih lagi, berbanding dengan badan, perkara
yang membezakan haiwan dengan benda lain dan membezakan manusia dengan haiwan
dan mengangkat manusia untuk berhubung dengan Tuhan juga diistilahkan sebagai
rooh.
“Dari
segi bahasa, istilah nafs pula merujuk kepada jasad, orang, jiwa, manusia yang
terdiri daripada jasad dan jiwa, kebesaran, kehormatan, keberanian, niat,
‘diri’ dan pendapat dll.
“Sebuah
kajian terhadap Al-Qur’an dan hadis juga mendedahkan perbezaan antara nafs dan
rooh iaitu bahawa Allah Taala telah memberikan manusia kuasa untuk mengawal
nafs, mengubahnya dan menjadinya ke tahap tertentu. Oleh itu, Al-Qur’an telah
menerangkan tiga keadaan nafs (ammarah, lawwamah dan mutma‘innah). Lebih-lebih
lagi, menurut sebuah hadis, 'Orang yang kuat bukanlah orang yang pandai
bergusti, tetapi orang yang kuat ialah orang yang mengawal nafsunya ketika
marah.' Soal jiwa [rooh], sebaliknya mengenai, secara eksklusif berada di bawah
kawalan Allah Taala dan Dia tidak memberikan kepada manusia kuasa ke atasnya
sebagaimana Dia menyatakan:
قُلِ الرُّوۡحُ مِنۡ اَمۡرِ
رَبِّيۡ وَ مَاۤ اُوۡتِيۡتُمۡ مِّنَ الۡعِلۡمِ اِلَّا قَلِيۡلًا
“‘Katakanlah,
“Jiwa itu atas perintah Tuhanku [; dan kamu diberi sedikit pengetahuan
tentangnya.]”’ (Surah Bani Israil, Bab 17: Ayat. 86)
“Lebih-lebih
lagi Islam tidak suka bertanya banyak soal jiwa.
“Al
Masihi Mau’ud (as), ketika mengulas ayat berikut dari Surah An-Naba dalam kitab
Arabnya Nur-ul-Haq, telah menjelaskan pengertian rooh dan juga menyebutkan
nafs:
يَوۡمَ
يَقُوۡمُ الرُّوۡحُ وَ الۡمَلٰٓئِكَةُ صَفًّا ؕ٭ۙ لَّا يَتَكَلَّمُوۡنَ اِلَّا مَنۡ
اَذِنَ لَهُ الرَّحۡمٰنُ وَ قَالَ صَوَابًا
“(Surah
An-Naba, Bab. 78: Ayat. 39)
“Ulasan
beliau mendedahkan bahawa ini adalah dua perkara yang berbeza. Lebih-lebih
lagi, panduan berikut oleh Hazrat Masihi Mauud (as) Yang Dijanjikan juga dengan
banyaknya menjelaskan perbezaan antara keduanya. Hazrat Masihi Mauud (as) yang
Dijanjikan bersabda:
“'Telah
diilhamkan di hati saya bahawa perkataan al-rooh dalam ayat ini merujuk kepada
kumpulan rasul, nabi dan muhaddathoon, yang ke atas mereka dicurahkan Roh Kudus
dan mereka berkomunikasi dengan Tuhan Yang Maha Kuasa [...] Selain itu, Tuhan
telah menyebut Nabi-nabinya dengan kalimah al-rooh, iaitu dengan kalimah yang
bermaksud berpisah dari jasad. Dia melakukan ini untuk menunjukkan bahawa orang
yang disucikan benar-benar asyik dengan Kehendak Tuhan dalam kehidupan duniawi
mereka dari segi semua kebolehan mereka. Mereka berpisah dari nufoos mereka
sebagaimana jiwa berpisah dari jasad. Baik nafs mereka, mahupun keinginan nafs
itu kekal. Mereka bercakap hanya apabila dipanggil melalui Roh Kudus, bukan
atas kehendak mereka sendiri. Seolah-olah mereka sendiri telah menjadi Roh
Kudus, dengan siapa nafs tidak bercampur. Selain itu, ketahuilah bahawa para
nabi adalah seperti satu jiwa […] Mereka benar-benar melepaskan diri dari nafs
mereka dan pergerakan mereka dan keselesaan mereka dan keinginan mereka dan
emosi mereka dan tidak ada apa-apa lagi yang tinggal di dalam mereka kecuali
Roh Kudus. Dan mereka meninggalkan semua perkara ini dan pergi bersama Tuhan.
Maka, Allah berkehendak untuk menzahirkan kedudukan keunikan dan kesucian
mereka melalui ayat ini dan betapa jauhnya mereka daripada kekotoran badan dan
nafs. Oleh itu, dia menamakan mereka al-rooh yang bermaksud 'Roh Kudus' supaya
perkataan ini dapat mendedahkan kebesaran kemuliaan mereka dan kesucian hati
mereka. Dan tidak lama lagi mereka akan dipanggil pada hari kiamat dengan
gelaran ini, supaya Allah mendedahkan kepada manusia kedudukan mereka berpisah
[inqita‘], dan supaya Dia mendedahkan perbezaan antara orang jahat dan orang
suci. Demi Allah, itulah kebenarannya. (Nur-ul-Haq I [Arab-Urdu], ms. 73-74, edisi
pertama)
“Hadis
berkenaan tidak hadir khutbah hari raya yang telah kamu sebutkan dalam surat
kamu dengan merujuk kepada Daraqutni juga telah diriwayatkan dalam Sunan Abi
Dawud.
“Memang
benar bahawa Nabi (saw) tidak menitikberatkan mendengar khutbah Idul Fitri
sebagaimana beliau menekankan menghadiri khutbah Jumaat dan mendengarnya dengan
senyap. Berdasarkan ini, fuqaha dan ulama lain telah mengisytiharkan khutbah
hari raya sebagai sunnah dan mustahab [iaitu tindakan yang dikehendaki seperti yang
diamalkan oleh Nabi (saw)].
“Namun,
di samping ini, seseorang juga harus ingat bahawa Nabi (saw) telah
mengisytiharkan kehadiran solat hari raya dan menyertai doa. umat Islam, suatu
perbuatan yang diberkati. Beliau (saw) menegaskannya sehingga berpesan kepada
wanita yang tidak memiliki selendang sendiri, hendaklah meminjamnya daripada
salah seorang saudara perempuannya untuk menunaikan solat hari raya.
Lebih-lebih lagi, beliau (saw) menekankan untuk menghadiri solat hari raya bagi
wanita haid dengan arahan supaya mereka bersama-sama dalam doa sambil tinggal
di luar kawasan solat.”
Pertaruhan
permainan dan meraikan hari lahir
Nazim
Dar-ul-Qaza Qadian menulis surat kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul
Masih V (atba) dan bertanya tentang hukum Islam bermain permainan dalam
talian dengan membuat pertaruhan wang melalui pelbagai aplikasi telefon bimbit,
dan meraikan hari lahir anak-anak kecil dan mengucapkan tahniah kepada setiap
orang lain di media sosial.
Huzur
(atba), dalam suratnya bertarikh 20 Oktober 2020, memberikan jawapan
berikut:
“Dua
soalan ini tiada kaitan dengan qaza. Walau bagaimanapun, saya menjawab mereka
untuk pengetahuan anda bahawa mempertaruhkan wang dalam permainan dengan cara
yang akan menyebabkan kerugian wang seseorang jika seseorang kalah dalam
permainan itu atau seseorang itu akan mendapat sedikit wang dalam kes memenangi
permainan, dipanggil perjudian yang telah dikategorikan sebagai perjudian.
diisytiharkan haram [dilarang] oleh Islam. Sama ada permainan dimainkan secara
peribadi, atau melalui loteri, atau dengan mempertaruhkan wang dalam talian
melalui pelbagai aplikasi, ia dipanggil perjudian dalam semua kes yang
dilarang.
“Tidak
salah untuk meraikan hari lahir anak-anak dan memotong kek di dalam rumah
bersama ahli keluarga dengan cara yang tidak melibatkan sebarang bid’ah, atau
pemborosan, atau sebarang perbuatan yang bertentangan dengan Islam. Walau
bagaimanapun, pada masa yang sama, seseorang juga harus bersedekah di jalan
Allah dan anak-anak harus diarahkan untuk bernawafil pada hari ini untuk
bersyukur kepada Allah Ta'ala kerana memberi mereka kehidupan yang sihat dan
memohon rahmat-Nya [ fazl] untuk kehidupan seterusnya.”
Tarbiyat
gadis Ahmadi
Semasa
mulaqat maya majlis-e-amila kebangsaan Lajna Imaillah Australia dengan Hazrat
Khalifatul Masih V (atba), yang diadakan pada 19 Disember 2020, Huzur (atba)
menyatakan mengenai tarbyat Nasirat-ul-Ahmadiyya:
“Anda
harus menasihati gadis-gadis sejak kecil supaya mereka berpakaian sopan.
Apabila mereka dewasa dan memasuki Lajna, mereka harus tahu bahawa di samping
memakai pakaian yang sopan, Allah Ta'ala telah memerintahkan mereka dalam Al-Qur’an
untuk memakai hijab juga. Sekiranya anda memberi mereka latihan seperti itu
semasa mereka masih muda, maka mereka akan memakai pakaian yang sederhana
sebaik sahaja mereka menjadi nasirat ma‘yar-e-kabir dan kemudian memasuki
Lajna. Nasihatkan mereka sejak kecil bahawa walaupun mereka masih muda, Nabi (saw)
telah menyatakan bahawa kesopanan adalah sebahagian daripada iman. Oleh itu,
mereka harus berpakaian sopan. Kemudian, apabila mereka meningkat dewasa, di
samping pakaian yang sederhana, mereka juga harus memakai tudung. Apabila
seseorang memakai tudung, ia secara semula jadi mempunyai kesan. Ia boleh
mengelakkan banyak penyakit, seperti bergaul dengan lelaki atau menjalin
persahabatan dengan mereka. Ia secara semula jadi membangunkan kesedaran di
kalangan gadis-gadis yang pergi ke universiti dan kolej yang perlu menjaga
kesucian hijab. Oleh itu, jika anda memastikan latihan akhlak gadis-gadis
semasa mereka masih muda dan nasirat, maka semua masalah yang dihadapi oleh
Lajna akan selesai dan tidak akan ada keluhan.
“Tugas
[latihan akhlak] nasirat adalah sangat penting. Jika anda memastikan latihan
akhlak nasirat dari sekarang, pada masa gadis-gadis itu pergi ke kolej dan
universiti, mereka akan tahu identiti mereka dan harus tahu apa itu Ahmadiyah.
Gadis-gadis itu diajar Al-Qur’an dan hadis, tetapi ramai yang tidak mengetahui
sebab kedatangan Al-Masihi Mauud (as) yang Dijanjikan. [Ramai yang tidak tahu]
jika kita mempunyai Al-Qur’an dan hadis dan juga Rasul terakhir, maka apakah
keperluan untuk Hazrat Masihi Mau’ud (as). Mereka sepatutnya tahu perkara ini
sejak kecil lagi. Apakah keperluan untuk Masihi Mauud (as) yang Dijanjikan, dan
mengapa dia datang? Ini adalah nubuatan Nabi (saw), dan dia datang untuk
menggenapinya. Mereka harus belajar perkara-perkara ini sejak kecil. Selepas
mempelajari isu-isu asas ini barulah mereka boleh maju. Jika tidak, orang
akhirnya datang untuk mengetahui tentang isu-isu utama pula. Ajar mereka
perkara asas. Mereka harus tahu apa kepercayaan mereka, mengapa mereka menjadi
Ahmadiyah, dan apakah tanggungjawab mereka. Sebaik sahaja anda melakukan ini,
anda akan melihat bahawa generasi Lajna anda yang seterusnya akan jauh lebih
baik daripada generasi sekarang.”
Kemahiran
membina pasukan dan kepimpinan
Semasa
mulaqat maya yang sama [majlis-e-amila kebangsaan Lajna Imaillah Australia
bersama Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba), yang diadakan
pada 19 Disember 2020], semasa menjawab soalan, Huzur (atba) menyatakan
berkenaan dengan bekerja sebagai satu pasukan dan kepentingan melatih orang
lain:
“Untuk
bekerja atau bekerja sendiri dengan baik bukanlah mewakili pencapaian atau
kecemerlangan tulen. Sudah tentu, jika anda bekerja sendiri dengan baik dan
menyerahkan laporan yang sangat baik, ini adalah kualiti peribadi anda dan
merupakan perkara yang baik. Walau bagaimanapun, jika anda belum membangunkan
pasukan bersama ini atau tidak melatih barisan kedua anda untuk meneruskan kerja
selepas anda, maka ini bermakna anda sebenarnya tidak mencapai apa-apa sama
sekali. Matlamat sebenar bukanlah untuk bekerja secara bebas; sebaliknya,
objektifnya adalah untuk membina pasukan dan barisan kedua supaya apabila anda
lebih tua, dan saya tidak mengatakan bahawa anda sudah tua, tetapi apabila anda
semakin tua, sekurang-kurangnya akan ada orang lain yang akan dapat menganggap
tugas dan meneruskan kerja. Oleh itu, semua setiausaha Lajna yang duduk di sini
jangan menyangka umur mereka baru 35, 40, 45, atau 50 tahun. Mereka harus
menyediakan baris kedua tanpa mengira umur mereka. Lebih-lebih lagi, Sadr Lajna
harus menyemai semangat kerja ini di kalangan semua majalis yang berbeza di
negaranya dan harus menasihati setiausaha dan presiden mereka untuk melakukan
perkara yang sama, supaya anda terus mencari ahli yang boleh menjalankan kerja
dan juga memahami sistem . Apabila seseorang diamanahkan dengan apa-apa tugas,
mereka dapat melaksanakannya dengan satu cara atau yang lain. Anda mempunyai
pelbagai perlembagaan dan peraturan & peraturan [dengan bantuannya] anda
akan dapat menyelesaikan tugas. Itu bukan isunya. Walau bagaimanapun, jika
seseorang sudah menjadi sebahagian daripada sistem, maka seseorang itu akan
dapat melaksanakan tugas atau tanggungjawab itu dengan cara yang lebih baik
apabila ia diamanahkan kepada mereka.”
Niat
disebalik tabligh
[Semasa
mulaqat maya yang sama bagi majlis-e-amila kebangsaan Lajna Imaillah Australia
bersama Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba), yang diadakan
pada 19 Disember 2020], semasa menjawab soalan setiausaha tabligh, Huzur (atba)
menggariskan falsafah di sebalik penyebaran tabligh Islam di dunia dan
menyatakan:
“Tujuan
untuk mencapai bai‘at bukanlah supaya anda boleh memasukkannya ke dalam laporan
anda. Sebab anda melakukan tabligh adalah kerana kami mempunyai rasa belas
kasihan kepada manusia dan ingin mendekatkan mereka kepada Allah Taala. Ihsan
itu memerlukan kita menyampaikan kepada mereka risalah Islam yang sebenar.
Tambahan pula, ia memerlukan kita untuk memperbaiki keadaan kita sendiri dan
membina hubungan peribadi dengan Allah Taala. Setiausaha tabligh hendaklah
mempunyai hubungan peribadi dengan Allah Taala. Semoga Allah Ta'ala mengizinkan
kamu untuk mencapai ini."
Kehadiran
dalam mesyuarat Lajna
Semasa
mulaqat maya yang sama [majlis-e-amila Nasional Lajna Imaillah Australia
bersama Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba)], yang
diadakan pada 19 Disember 2020, sambil menjawab soalan tentang bagaimana seseorang
boleh meningkatkan kehadiran di mesyuarat, Huzur (atba) berkata:
“Anda
harus terus mengingatkan dan membuat mereka faham dengan penuh kasih sayang.
Daripada menggunakan kuasa anda sebagai pemegang jawatan, jadilah seperti kakak
mereka atau adik perempuan mereka atau ibu mereka dan teruskan mengingatkan
mereka. Mereka akhirnya akan mula hadir. Tugas kita adalah untuk mengingatkan
mereka secara berterusan. Anda juga harus memasukkan segmen menarik dalam
mesyuarat anda dan melibatkan mereka yang tidak hadir; minta mereka, sebagai
contoh, untuk menyampaikan ceramah dan anda akan melihat bahawa mereka akan
hadir.”
(Disusun
oleh Zaheer Ahmad Khan, Ketua Jabatan Rekod, Private Sekretariat, London.
Diterjemah oleh Al Hakam)
Comments
Post a Comment