Jawapan Huzur (atba) kepada Isu-Isu Harian – Bahagian 33

 AlHakam

Jawapan Huzur (atba) kepada Isu Harian – Bahagian XXXIII: Khatam al-Nabiyyin, bacaan Al-Qur’an semasa solat, kesan gerhana bulan terhadap kehamilan, dan pemindahan organ babi kepada manusia

6hb Mei 2022

Diterjemahkan oleh Musa Bin Masran

Kemas Kini Terakhir pada 10 Jun 2022

Panduan berkenaan isu-isu asas Islam – yang Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) telah berikan dalam pelbagai kesempatan dalam surat-menyurat bertulisnya dan semasa program MTA – diterbitkan secara rasmi di bawah untuk manfaat semua

Kesan gerhana bulan terhadap kehamilan

Seorang wanita menghantar petikan tentang kesan gerhana bulan ke atas wanita hamil dari ulasan Hazrat Musleh-e-Maud (ra) kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba). Dia menulis, "Sesetengah orang juga mengatakan bahawa semasa gerhana bulan seorang wanita hamil tidak boleh tidur atau menggunakan pisau dll. Apakah kebenaran di sebalik ini?"

Dalam surat bertarikh 10 March 2021, Huzur (atba) memberikan jawapan berikut untuk soalan ini:

“Allah Ta’ala menyatakan di dalam Al-Qur’an bahwa Dia telah menundukkan bulan, matahari, dan bintang-bintang serta planet-planet lain kepada manusia dengan perintah-Nya. Oleh itu, sinaran dan zarah yang terpancar daripada badan angkasa raya ini mempengaruhi bumi dan objek di bumi dalam pelbagai cara. [Sebagai contoh,] melihat matahari dalam keadaan biasa tidak akan selalu memberi kesan buruk serta-merta pada penglihatan kita, tetapi melihat terus ke matahari dalam beberapa kes seperti semasa gerhana boleh menyebabkan kehilangan penglihatan.

“Begitu juga, kami melihat bahawa cahaya matahari berkesan dalam merawat pelbagai penyakit duniawi dan ia menjejaskan buah-buahan, bunga, sayur-sayuran dan tanaman dengan cara yang berbeza. Begitu juga, cahaya bulan juga mempengaruhi pelbagai sayur-sayuran dan buah-buahan dan perkembangan kemanisannya.

"Walaupun penyelidikan saintifik semasa menafikan bahawa gerhana bulan memberi kesan kepada wanita semasa kehamilan, saintis pastinya mengakui bahawa cahaya bulan mempengaruhi tidur manusia [sebagai contoh] dan juga trilion jenis zarah istimewa yang dipanggil neutrino, yang terpancar dari matahari, memasuki tubuh manusia dan bahawa apabila [sesetengah daripadanya] diserap oleh atom dalam badan, atom-atom tersebut ditukar kepada bentuk baru tetapi juga bahawa transmutasi ini tidak mempunyai kesan buruk pada tubuh manusia atau janin dalam wanita hamil. [“Eclipse Misconceptions” (NASA), diakses pada 25 April 2022, https://eclipse2017.nasa.gov/eclipse-misconceptions]

“Pengetahuan manusia dan penyelidikan saintifik adalah sangat kecil kepentingannya jika dibandingkan dengan pengetahuan Allah yang tidak terhingga. Kita tahu bahawa [teori] saintifik telah berubah dari semasa ke semasa dan mereka terus melakukannya.

“Hazrat Musleh-e-Maud (ra) menulis:

“‘Walaupun siang dan malam adalah ekspresi badan angkasa, terdapat juga kesan lain dari bulan, matahari dan bintang lain. Ia juga mempunyai kesan ke atas dunia seperti kesan elektrik dan magnet yang menampakkan diri pada manusia dengan cara selain daripada [contohnya] sinaran yang boleh dilihat oleh mata. Selain itu, terdapat banyak kesan lain yang ditemui oleh sains setiap hari dan banyak lagi yang mungkin tidak pernah ditemui sama sekali.’ (Tafsir-e-Kabir, Jilid 4, ms 138)

“Dalam pelbagai tulisannya, Hazrat Masihi Mauud (as) Yang Dijanjikan juga telah mengupas secara terperinci topik pengaruh bulan, matahari dan bintang-bintang dan planet-planet lain di bumi dan penghuninya dalam cahaya ajaran Al-Qur’an. Dalam bukunya Tohfah-e-Golarwiyyah, Huzur (as) menulis:

“‘Bintang-bintang ini bukan sahaja untuk perhiasan seperti yang disangkakan oleh orang ramai, tetapi ia mempunyai kesan tertentu seperti yang terbukti daripada perkataan حِفۡظًا [hifzan] yang disebutkan dalam ayat:

وَ زَيَّنَّا السَّمَآءَ الدُّنۡيَا بِمَصَابِيۡحَ وَ حِفۡظًا

“‘[“Dan Kami hiasi langit yang paling bawah dengan lampu-lampu (untuk menerangi) dan untuk pelindung.” (Surah Ha Mim al-Sajdah, Bab.41: Ayat.13)]. Ini bermakna bintang-bintang ini memainkan peranan dalam perlindungan dan pemeliharaan susunan alam semesta, jenis peranan yang sama yang dimainkan oleh ubat dan makanan dalam kesihatan manusia. [Walau bagaimanapun, peranan mereka] tidak mempunyai bahagian dalam kemahakuasaan ilahi; sebaliknya, semua perkara ini seolah-olah mati di hadapan Kuasa Tuhan Yang Maha Esa. Perkara-perkara ini tidak dapat dilakukan melainkan dengan perintah Allah. Kesan mereka adalah di Tangan Tuhan Yang Maha Esa. Oleh itu, kebenaran sebenarnya ialah bintang mempunyai kesan yang nyata di bumi. Oleh itu, tiada seorang pun di dunia ini yang lebih jahil daripada seseorang yang mengakui kesan violet dan teratai dan turbith dan penipuan dan cassia fistula, tetapi menafikan kesan bintang-bintang yang merupakan tempat terdepan manifestasi kemegahan dan keajaiban Tangan Alam dan tentangnya Tuhan sendiri telah menggunakan perkataan حِفۡظًا.

“‘Orang-orang ini yang benar-benar tenggelam dalam kejahilan menganggap dispensasi intelektual ini sebagai syirik. Mereka tidak tahu bahawa Hukum Allah SWT di dunia ialah Dia tidak menciptakan sesuatu yang sia-sia, tidak berfaedah, atau tidak berkesan. Oleh kerana Dia telah mengisytiharkan bahawa segala-galanya telah dicipta untuk manusia, sila huraikan, apakah gunanya bagi manusia langit yang paling rendah dipenuhi dengan berjuta-juta bintang? Oleh itu , firman Tuhan bahawa semua perkara ini telah dicipta untuk manusia, pastinya menarik perhatian kita kepada fakta bahawa objek ini mempunyai kesan tertentu yang menampakkan diri mereka pada kehidupan dan tamadun manusia seperti apa yang telah ditulis oleh pemikir klasik bahawa bumi adalah sangat tidak rata dalam permulaan dan Tuhan meratakannya dengan pengaruh bintang-bintang.' (Tohfah-e-Golarviyyah, Ruhani Khazain Jilid 17, nota kaki, ms 282-283)

“Hazrat Musleh-e-Maud (ra), semasa menjelaskan isu ini, menulis:

“'Perlu diingatkan bahawa penyelidikan saintifik setakat ini telah menemui melalui [spektroskop], peranti yang digunakan untuk memisahkan sinar cahaya [ke dalam spektrum], bahawa terdapat jenis unsur tertentu pada bintang tertentu dan jenis lain tertentu. wujud pada orang lain. Ini menunjukkan bahawa bukan sahaja cahaya tetapi juga kesan pelbagai unsur terus turun ke atas dunia bersama-sama dengan cahaya dan ia terus memberi kesan yang berbeza pada minda dan fakulti penduduk bumi. Kesan sinaran bulan terus menampakkan diri di bumi dengan cara yang berbeza. Terdapat kepercayaan yang meluas di negara kita bahawa gerhana bulan penuh memberi kesan kepada wanita hamil. Oleh itu, wanita hamil tidak keluar dari bilik pada waktu sedemikian. Walaupun secara amnya ia dianggap sebagai khurafat, saya telah memberikan pertimbangan khusus kepada isu ini dan saya telah mendapati bahawa selepas gerhana bulan penuh, bersalin ramai wanita sangat menyakitkan dan banyak kematian berlaku di kalangan mereka selepasnya. Saya tidak boleh mengatakan bahawa wanita yang menderita adalah mereka yang melihat bulan pada masa [gerhana] atau sama ada ia memberi kesan kepada mereka walaupun tanpa melihatnya. Walau bagaimanapun, saya telah memerhatikan ini berkali-kali dan telah memberitahunya kepada orang lain yang telah menguatkannya dengan apa yang mereka alami.’ (Tafsir-e-Kabir, Jilid 4, ms 138-139).

“Oleh itu, kesan bulan, matahari dan bintang dan planet lain di bumi dan penduduknya adalah mantap, tetapi ia tidak ada kaitan dengan penggunaan pisau wanita hamil dan lain-lain semasa gerhana atau sama ada dia tidur pada masa itu atau tidak. Ini adalah khurafat semata-mata.”

Bacaan Al-Qur’an semasa solat

Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) telah diminta petunjuk membaca sebahagian daripada Al-Qur’an selain Surah Al-Fatihah pada rakaat ketiga dan keempat solat sunat.

Dalam surat bertarikh 10 March 2021, Huzur (atba) memberikan jawapan berikut:

“Kami mendapati kenyataan yang jelas dalam hadis yang menyokong membaca sebahagian daripada Al-Qur’an selain Surah Al-Fatihah dalam dua rakaat pertama solat fardhu. Walau bagaimanapun, kita tidak mendapati kenyataan sedemikian sama sekali dalam hadis, terutamanya dalam Sahih Bukhari dan Sahih Muslim, yang mewajibkan membaca sebahagian daripada Al-Qur’an selain Surah Al-Fatihah dalam keempat-empat rakaat solat sunat .

“Para fuqaha berbeza pendapat dalam masalah ini. Oleh itu, pengikut mazhab Maliki dan Hanbali membaca sebahagian daripada Al-Qur’an selain Surah Al-Fatihah dalam semua rakaat solat sunat, manakala mereka yang mengikuti perintah Hanafi dan Syafi'i tidak membaca apa-apa. bahagian Al-Qur’an sebagai tambahan kepada Surah al-Fatihah pada rakaat ketiga dan keempat.

“Menurut Hazrat Khalifatul Masih IV (rh), setakat isu ini, tidak ada perbezaan antara solat fardhu dan sunat: Sebagaimana sebahagian daripada Al-Qur’an dibaca sebagai tambahan kepada Surah Al-Fatihah hanya pada dua rakaat pertama. solat fardhu, begitu juga sebahagian daripada Al-Qur’an di samping Surah Al-Fatihah hanya dalam dua rakaat pertama solat sunat. Surah Al-Fatihah sahaja sudah memadai pada rakaat ketiga dan keempat. Dan itu juga kedudukan saya.”

Khatam al-Nabiyyin

Seseorang menghantar tafsiran Nabi (saw) dengan berkata, “Saya adalah Khatam al-Nabiyyin walaupun ketika Adam (as) masih dalam peringkat awal penciptaannya,” kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba). Beliau kemudiannya meminta panduan tentang masalah ini dan juga meminta Huzur (atba) untuk rujukan kepada dua hadith yang berkaitan dengan topik ini.

Dalam surat bertarikh 10 March 2021, Huzur (atba) menjawab seperti berikut:

“Kamu telah menyimpulkan satu perkara dari dua sabda Nabi (saw) berikut mengenai statusnya yang luar biasa dan agung sebagai Khatam al-Nabiyyin:

إِنِّيْ عِنْدَ اللّٰهِ مَكْتُوْبٌ خَاتَمُ النَّبِيِّينَ وَإِنَّ آدَمَ لَمُنْجَدِلٌ فِي طِينَتِه

“'Sesungguhnya aku [sudah] ditahbiskan sebagai Khatam al-Nabiyyin di sisi Allah ketika Adam [as] masih diuli di dalam tanah liatnya.' (Mishkat al-Masabih, Kitab al-Fadail, Bab Fadail Sayyidi l-Mursalin )

لَوْ لَاكَ لَمَا خَلَقْتُ الْاَفْلَاكَ

“Yang ini adalah hadis qudsi dan diterjemahkan sebagai berikut: 'Sekiranya tidak kerana engkau (wahai Muhammad saw), nescaya Aku tidak menciptakan langit.' (Ruh-ul-Ma'ani, oleh 'Allamah Alusi, Bahagian I, Tafsir Surah Al-Fatihah, Dar Ihya al-Turath al-'Arabi, Beirut, 1999, hlm. 70)

“Anda benar dalam menyimpulkan daripada hadith-hadith ini bahawa 124,000 rasul datang selepas Nabi (saw) ditinggikan ke maqam Khatam al-Nabiyyin dan setelah ini Allah Taala menciptakan langit dan bumi. Ini telah disebut oleh sarjana zaman klasik dan juga didokumenkan dalam buku-buku Jawapan.

“Hazrat Muhammad Qasim Nanautavi, pendiri Deoband, menulis:

“‘Pertama, hendaklah mengetahui maksud Khatam al-Nabiyyin supaya tidak ada kesukaran untuk memahami jawapannya. Oleh itu, menurut orang awam, khatam Nabi Suci (saw) bermaksud bahawa zaman baginda datang selepas zaman nabi-nabi yang lalu dan bahawa baginda adalah nabi terakhir. Walau bagaimanapun, jelas kepada mereka yang dikurniakan pemahaman bahawa datang dalam susunan kronologi tertentu tidak mempunyai penghormatan dalam dirinya sendiri. Bagaimana pula ayat tersebut:

 وَلٰكِنْ رَسُوْلَ اللّٰهِ وَخَاتَمَ النَّبِيِّينَ

[Surah Al-Ahzab, Bab.33: Ayat.41] ditafsirkan untuk menyampaikan pujian kepada Nabi (saw)? Jika seseorang tidak menganggap Khatam al-Nabiyyin sebagai sifat terpuji atau pangkat kehormatan, barulah khatamiyyat boleh ditafsirkan sebagai 'yang terakhir' dari segi susunan kronologi. Walau bagaimanapun, saya tahu bahawa ini tidak boleh diterima oleh setiap Muslim [...] Walaupun seorang nabi dilahirkan selepas zaman Nabi Muhammad (saw), ia tidak akan menjejaskan khatamiyyat Nabi Suci.' [Tahzir-un-Nas Min Inkari Athari Ibn 'Abbasra, Muhammad Qasim Nanautavi, Karachi: Dar-ul-Isha'at, hlm. 3, 25]

“Hazrat Khalifatul Masih IV (rh) menjelaskan lagi perkara itu dengan merujuk kepada petikan yang disebutkan di atas dan berkata:

“‘Itu juga kepercayaan kami. Nabi (saw) adalah khatam walaupun hanya cetak biru manusia yang wujud. Manusia masih dalam peringkat pembentukan ciptaannya. Penciptaan telah wujud. Nabi (saw) bersabda ‘Saya adalah Khatam al-Nabiyyin sementara Adam[as] masih diuli di dalam tanah liat yang digunakan untuk membentuknya.’ Sungguh konsep yang mengagumkan! Khatamiyyat melampaui mana-mana tempoh masa tertentu; ia tidak tertakluk kepadanya. Mustahil ada nabi sebelum atau sesudahnya menandingi kenabian orang yang khatam. Lebih-lebih lagi, prasyarat [seorang nabi] yang datang selepasnya adalah sama ada dia akan taat kepadanya atau tidak muncul. sama sekali. Penyembahnya boleh datang tetapi orang yang tidak tunduk kepadanya tidak boleh datang. Lebih-lebih lagi, semua nabi terdahulu adalah sedemikian rupa sehingga mereka mempunyai cap pengesahannya. Orang ramai tidak cuba memahami isu ini. Ia adalah topik yang sangat penting. Umat Islam menganggap Nabi (saw) sebagai khatam. Mereka mengatakan bahawa ini adalah kedudukan yang hebat dan unik yang belum pernah dicapai oleh nabi lain. [Ini memang berlaku tetapi] apabila mereka ditanya apakah dalil untuk dakwaan ini [mereka tidak ada.] Walaupun kamu bertanya kepada ulama, mereka tidak akan mempunyai sebarang bukti di tangan mereka. Bagaimanakah kita mengetahui perkara ini dan bagaimana seseorang boleh membuktikannya kepada dunia? Di dunia Barat, orang bertanya kepada saya dalam mesyuarat, 'Apakah bukti yang anda ada?' Saya menjawab dengan berkata, 'Biar saya tunjukkan bukti itu tetapi pertama-tama selesaikan masalah berikut untuk saya: Daripada semua nabi yang telah datang dalam dunia, tidak seorang pun telah membuktikan kebenaran nabi-nabi lain di dunia selain nabi-nabi di zamannya sendiri. Ambil obor dan pergi dan cari satu, kemudian, tunjukkan dia kepada saya! Anda sama sekali tidak akan menemui satu pun. ‘Aku beriman kepada Allah, kitab-kitab-Nya dan rasul-rasul-Nya.’ Dalam lafaz ini, beriman kepada semua nabi dan rasul telah diisytiharkan wajib. Hanya ada satu, iaitu, Guru kita, Nabi Muhammad (saw), Yang Terpilih [yang mengisytiharkan ini]. Oleh itu, siapakah pemegang meterai pengesahan? Tunjukkan kepada kami jika ada nabi seperti itu kecuali Nabi (saw)! Ini adalah khatamiyyat. Tanpa mendekati subjek yang tinggi dan tinggi tentang khatamiyyat ini, anda hanya memberi tumpuan kepada [Nabi Suci] yang terakhir dalam susunan kronologi dan anda tidak tahu apa yang anda bicarakan. Menjadi yang terakhir dalam susunan kronologi bukanlah sifat yang patut dipuji. Walau bagaimanapun, khatam yang digambarkan oleh Al-Qur’an menunjukkan pujian sedemikian sehingga tidak ada contoh yang dapat ditemui di dunia. Anda boleh mencubanya. Saya memberitahu seluruh dunia. Teruskan dan cabar agama-agama dunia bahawa jika nabi kamu atau mana-mana nabi adalah pembawa khatam [mohor], maka tunjukkan kepada kami bagaimana dia membuktikan kebenaran nabi-nabi lain! Tidak ada yang lain selain Muhammad (saw), Rasulullah, yang adalah Khatam al-Nabiyyin dan yang membuktikan kebenaran semua nabi. Oleh itu, walaupun seseorang akan datang pada masa hadapan, dia tidak boleh datang tanpa pengesahannya. Itulah sebabnya kebenarannya ialah apabila kita menyebut ‘nabi ummati’ yang kita maksudkan ialah Imam Mahdi dan Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang mengenainya ada nubuatan. Itu sahaja yang kami maksudkan: Dia mendapat kelulusan daripada cop pengesahan itu. Bilakah kita pernah merujuk kepada sesiapa selain Imam Mahdi sebagai nabi [ummati]? Maka, beliau adalah Imam Mahdi dan beliaulah yang kami sebut sebagai nabi yang ummati.’ (Dalam program Mulaqat, 31 Januari 1994)

“Setakat rujukan kepada riwayat-riwayat yang kamu minta, hadis yang direkodkan dalam Mishakat dan rujukannya adalah seperti berikut:

عَنِ الْعِرْبَاضِ بْنِ سَارِيَةَ عَنْ رَسُوْلِ اللّٰهِ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أنَّهُ قَالَ إِنِّيْ عِنْدَ اللّٰهِ مَكْتُوْبٌ خَاتَمُ النَّبِيِّيْنَ وَإِنَّ آدَمَ لَمُنْجَدِلٌ فِي طِيْنَتِهِ وسَاُخْبِرُكُمْ بِأَوَّلِ أَمْرِيْ دَعْوَةُ إِبْرَاهِيْمَ وَبِشَارَةُ عِيْسَى وَرُؤْيَا أُمِّيْ الَّتِيْ رَأَتْ حِيْنَ وَضَعَتْنِيْ وَقَدْ خَرَجَ لَهَا نُورٌ أَضَاءَ لَهَا مِنْهُ قُصُوْرُ الشَّامِ”

 “‘Diriwayatkan oleh Hazrat al-Irbad Ibn Sariyah (ra) bahawa Rasulullah (saw) bersabda: “Sesungguhnya aku telah ditetapkan sebagai Khatam al-Nabiyyin di sisi Allah ketika Adam [as] masih diuli di dalam tanah liatnya. Lebih-lebih lagi, saya ingin memberitahu anda bahawa perkara saya (iaitu permulaan perkara kelahiran saya) adalah [hasil daripada] doa Ibrahim (as), berita gembira tentang Isa (as) dan mimpi ibuku yang dia lihat pada masa itu. Kelahiran saya cahaya itu muncul di hadapannya yang menerangi baginya istana-istana Levent.' (Mishkat al-Masabih, Kitab al-Fadail, Bab Fadail Sayyidi l-Musralin)

“Hadis qudsi:

لَوْ لَاكَ لَمَا خَلَقْتُ الْاَفْلَاكَ

telah dipetik oleh Allama Alusi dan Allama Ismail Haqqi dalam ulasan mereka, sedangkan Allah Ta’ala telah menurunkannya kepada Hazrat Masihi Mau’ud (as) dalam kata-kata berikut:

اِنِّيْ مَعَ الْاِكْرَامِ۔ لَوْ لَاكَ لَمَا خَلَقْتُ الْاَفْلَاكَ

[‘Sesungguhnya aku bersama orang-orang yang mulia. Kalaulah bukan kerana kamu, nescaya Aku tidak menciptakan langit.’ (Tadhkirah [Bahasa Inggeris], hlm. 1906)]. Huzur (atba) juga telah menyebutnya dalam tulisannya. Rujukan kepada tulisan-tulisan tersebut dan kitab-kitab tafsir adalah seperti berikut:

1. “Ruh-ul-Ma‘ani, oleh Allama Alusi, Bahagian 29, Tafsir ayat 38 Surah an-Naba, Dar Ihya al-Turath al-Arabi, Beirut, 1999, hlm. 306

2. Ruh-ul-Bayan, oleh Allama Haqqi Bursevi, Jilid VI, tafsir ayat 36 Surah an-Nur, Dar al-Kutub al-Ilmiyyah, Beirut, 2004, hlm. 24

3. Tadhkirah, Edisi keempat, […], hlm. 225

4. Haqiqatul-Wahi [Urdu], Ruhani Khazain Jld. 22, hlm. 102”

Pemindahan organ babi ke manusia

Seseorang menulis kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) bahawa doktor Amerika telah memindahkan jantung babi ke dalam badan orang yang sakit untuk menyelamatkan nyawanya. Dia bertanya sama ada boleh berbuat demikian.

Dalam surat bertarikh 2 Februari 2022, Huzur (atba) memberikan jawapan berikut untuk soalan ini:

“Saya sudah berkata pada beberapa ketika bahawa apabila ia datang untuk menyelamatkan nyawa manusia, tidak ada yang salah dengan rawatan jenis ini. Arak juga diharamkan dalam Islam, tetapi penggunaannya dalam ubat-ubatan, yang mengakibatkan memelihara kehidupan manusia, adalah dibenarkan. Hal ini demikian kerana semua syarat ini termasuk dalam kategori iztirar - didorong oleh keperluan mutlak dan melampau. Di mana Allah Ta'ala telah menyatakan pengharaman daging babi di dalam Al-Quran, di sana Dia juga telah mengizinkan penggunaannya dalam kes-kes iztirar.

“Oleh itu, dibolehkan melakukan pemindahan jantung babi kepada manusia sebagai rawatan, seperti yang dilakukan atas alasan iztirar, dan tidak ada larangan ini.

“Sebahagian ulama fiqh dan ulama lain berpendapat haram memakan daging babi tetapi bulu babi dan kulit dan lain-lain dibenarkan untuk digunakan. Sebahagian daripada mereka telah memberanikan diri sehingga mengatakan bahawa ia boleh memakan lemaknya. Walau bagaimanapun, pada pandangan kami, dalam keadaan biasa, adalah tidak dibenarkan menggunakan mana-mana produk daging babi dengan cara yang boleh dianggap sebagai penggunaan. Oleh itu, Hazrat Musleh-e-Maud (ra) menulis dalam ulasannya pada Surah Al-Baqarah, ayat 174:

“‘Terdapat perbezaan pendapat di kalangan fuqaha sama ada kalimah lahm al-khinzir [daging babi], yang digunakan dalam ayat yang dibincangkan, juga berkonotasi gemuk atau tidak. Dari segi bahasa, shahm iaitu lemak dianggap berbeza dengan lahm tetapi ahli tafsir menegaskan bahawa istilah lahm juga merangkumi shahm. Walaupun hujah para pengulas adalah berdasarkan tafsiran peribadi mereka dan kata-kata ahli leksikograf mengenai perkara ini lebih dipercayai, namun begitu, saya berpandangan bahawa babi shahm iaitu lemak tidak dibenarkan. Bukti yang saya miliki untuk ini adalah bahawa Nabi (saw) bersabda bahawa lemak binatang mati adalah haram. Larangan daging babi dan larangan mayat disebut dalam ayat yang sama dan dalam perkataan yang sama. Oleh itu, satu jenis ketetapan akan digunakan untuk kedua-duanya. Namun, dibolehkan menggunakan kulit babi kerana penggunaannya tidak menyamai penggunaannya.’ (Tafsir-e-Kabir, Jilid 4, tafsir Surah al-Nahl, hlm. 260)’

“Begitu juga, sebagai jawapan kepada soalan tentang apa yang dia fikirkan tentang berus gigi ‘mereka selalunya diperbuat daripada bulu babi’, Hazrat Musleh-e-Maud (ra) berkata:

“‘Penyiasatan kami, bagaimanapun, menunjukkan bahawa tidak semua berus diperbuat daripada bulu babi. Adapun penggunaan bulu babi adalah dibolehkan menurut syarak kerana ia adalah daging babi yang diharamkan dimakan dan tidak ada yang memakan bulu. Seorang cendekiawan klasik terkemuka mempunyai usaha setakat mengatakan bahawa lemak babi juga halal kerana lahm [daging] babi telah diharamkan dan bukan lemaknya. Para fuqaha lain mengatakan bahawa walaupun kemuliaan orang yang mengeluarkan fatwa ini tidak boleh dipertikaikan, hujahnya adalah cacat dan dia tersilap dari segi bahasa kerana lemak termasuk dalam istilah lahm tetapi dia telah memahaminya sebagai perkataan yang berasingan. (Al Fazl, Qadian, No. 5, Jilid 16, 16-17 Julai 1928, hlm. 7)

“Walaupun dalam agama Yahudi, penternakan babi dan penggunaannya adalah dilarang, tetapi kerana menyelamatkan nyawa manusia adalah sangat penting, menurut sarjana Yahudi moden, mendapatkan [dan menggunakan] hati daripada babi [untuk tujuan ini] sama sekali tidak melanggar norma pemakanan Yahudi.

“Begitu juga, beberapa ulama kontemporari Islam telah mengeluarkan fatwa yang menyatakan bahawa jika ada ketakutan kematian pesakit, kegagalan mana-mana organnya, merebaknya penyakit atau semakin teruk, atau kerosakan teruk pada badan, maka injap jantung babi boleh dipindahkan ke dalam diri manusia."

(Disusun oleh Zaheer Ahmad Khan, Ketua Jabatan Rekod, Private Sekretariat, London. Diterjemah oleh Al Hakam)

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad