Jawapan Huzur (atba) kepada Isu-Isu Harian – Bahagian 33
AlHakam
Jawapan
Huzur (atba) kepada Isu Harian – Bahagian XXXIII: Khatam al-Nabiyyin, bacaan Al-Qur’an
semasa solat, kesan gerhana bulan terhadap kehamilan, dan pemindahan organ babi
kepada manusia
6hb
Mei 2022
Diterjemahkan
oleh Musa Bin Masran
Kemas
Kini Terakhir pada 10 Jun 2022
Panduan
berkenaan isu-isu asas Islam – yang Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba)
telah berikan dalam pelbagai kesempatan dalam surat-menyurat bertulisnya dan
semasa program MTA – diterbitkan secara rasmi di bawah untuk manfaat semua
Kesan
gerhana bulan terhadap kehamilan
Seorang
wanita menghantar petikan tentang kesan gerhana bulan ke atas wanita hamil dari
ulasan Hazrat Musleh-e-Maud (ra) kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul
Masih V (atba). Dia menulis, "Sesetengah orang juga mengatakan bahawa
semasa gerhana bulan seorang wanita hamil tidak boleh tidur atau menggunakan
pisau dll. Apakah kebenaran di sebalik ini?"
Dalam
surat bertarikh 10 March 2021, Huzur (atba) memberikan jawapan berikut untuk
soalan ini:
“Allah
Ta’ala menyatakan di dalam Al-Qur’an bahwa Dia telah menundukkan bulan,
matahari, dan bintang-bintang serta planet-planet lain kepada manusia dengan
perintah-Nya. Oleh itu, sinaran dan zarah yang terpancar daripada badan angkasa
raya ini mempengaruhi bumi dan objek di bumi dalam pelbagai cara. [Sebagai
contoh,] melihat matahari dalam keadaan biasa tidak akan selalu memberi kesan
buruk serta-merta pada penglihatan kita, tetapi melihat terus ke matahari dalam
beberapa kes seperti semasa gerhana boleh menyebabkan kehilangan penglihatan.
“Begitu
juga, kami melihat bahawa cahaya matahari berkesan dalam merawat pelbagai
penyakit duniawi dan ia menjejaskan buah-buahan, bunga, sayur-sayuran dan
tanaman dengan cara yang berbeza. Begitu juga, cahaya bulan juga mempengaruhi
pelbagai sayur-sayuran dan buah-buahan dan perkembangan kemanisannya.
"Walaupun
penyelidikan saintifik semasa menafikan bahawa gerhana bulan memberi kesan
kepada wanita semasa kehamilan, saintis pastinya mengakui bahawa cahaya bulan
mempengaruhi tidur manusia [sebagai contoh] dan juga trilion jenis zarah
istimewa yang dipanggil neutrino, yang terpancar dari matahari, memasuki tubuh
manusia dan bahawa apabila [sesetengah daripadanya] diserap oleh atom dalam
badan, atom-atom tersebut ditukar kepada bentuk baru tetapi juga bahawa
transmutasi ini tidak mempunyai kesan buruk pada tubuh manusia atau janin dalam
wanita hamil. [“Eclipse Misconceptions” (NASA), diakses pada 25 April 2022,
https://eclipse2017.nasa.gov/eclipse-misconceptions]
“Pengetahuan
manusia dan penyelidikan saintifik adalah sangat kecil kepentingannya jika
dibandingkan dengan pengetahuan Allah yang tidak terhingga. Kita tahu bahawa
[teori] saintifik telah berubah dari semasa ke semasa dan mereka terus melakukannya.
“Hazrat
Musleh-e-Maud (ra) menulis:
“‘Walaupun
siang dan malam adalah ekspresi badan angkasa, terdapat juga kesan lain dari
bulan, matahari dan bintang lain. Ia juga mempunyai kesan ke atas dunia seperti
kesan elektrik dan magnet yang menampakkan diri pada manusia dengan cara selain
daripada [contohnya] sinaran yang boleh dilihat oleh mata. Selain itu, terdapat
banyak kesan lain yang ditemui oleh sains setiap hari dan banyak lagi yang
mungkin tidak pernah ditemui sama sekali.’ (Tafsir-e-Kabir, Jilid 4, ms 138)
“Dalam
pelbagai tulisannya, Hazrat Masihi Mauud (as) Yang Dijanjikan juga telah
mengupas secara terperinci topik pengaruh bulan, matahari dan bintang-bintang
dan planet-planet lain di bumi dan penghuninya dalam cahaya ajaran Al-Qur’an.
Dalam bukunya Tohfah-e-Golarwiyyah, Huzur (as) menulis:
“‘Bintang-bintang
ini bukan sahaja untuk perhiasan seperti yang disangkakan oleh orang ramai,
tetapi ia mempunyai kesan tertentu seperti yang terbukti daripada perkataan حِفۡظًا
[hifzan] yang disebutkan dalam ayat:
وَ زَيَّنَّا السَّمَآءَ الدُّنۡيَا
بِمَصَابِيۡحَ وَ حِفۡظًا
“‘[“Dan
Kami hiasi langit yang paling bawah dengan lampu-lampu (untuk menerangi) dan
untuk pelindung.” (Surah Ha Mim al-Sajdah, Bab.41: Ayat.13)]. Ini bermakna
bintang-bintang ini memainkan peranan dalam perlindungan dan pemeliharaan
susunan alam semesta, jenis peranan yang sama yang dimainkan oleh ubat dan
makanan dalam kesihatan manusia. [Walau bagaimanapun, peranan mereka] tidak
mempunyai bahagian dalam kemahakuasaan ilahi; sebaliknya, semua perkara ini
seolah-olah mati di hadapan Kuasa Tuhan Yang Maha Esa. Perkara-perkara ini
tidak dapat dilakukan melainkan dengan perintah Allah. Kesan mereka adalah di
Tangan Tuhan Yang Maha Esa. Oleh itu, kebenaran sebenarnya ialah bintang
mempunyai kesan yang nyata di bumi. Oleh itu, tiada seorang pun di dunia ini
yang lebih jahil daripada seseorang yang mengakui kesan violet dan teratai dan turbith
dan penipuan dan cassia fistula, tetapi menafikan kesan bintang-bintang yang
merupakan tempat terdepan manifestasi kemegahan dan keajaiban Tangan Alam dan
tentangnya Tuhan sendiri telah menggunakan perkataan حِفۡظًا.
“‘Orang-orang
ini yang benar-benar tenggelam dalam kejahilan menganggap dispensasi
intelektual ini sebagai syirik. Mereka tidak tahu bahawa Hukum Allah SWT di
dunia ialah Dia tidak menciptakan sesuatu yang sia-sia, tidak berfaedah, atau
tidak berkesan. Oleh kerana Dia telah mengisytiharkan bahawa segala-galanya
telah dicipta untuk manusia, sila huraikan, apakah gunanya bagi manusia langit
yang paling rendah dipenuhi dengan berjuta-juta bintang? Oleh itu , firman
Tuhan bahawa semua perkara ini telah dicipta untuk manusia, pastinya menarik
perhatian kita kepada fakta bahawa objek ini mempunyai kesan tertentu yang
menampakkan diri mereka pada kehidupan dan tamadun manusia seperti apa yang
telah ditulis oleh pemikir klasik bahawa bumi adalah sangat tidak rata dalam
permulaan dan Tuhan meratakannya dengan pengaruh bintang-bintang.'
(Tohfah-e-Golarviyyah, Ruhani Khazain Jilid 17, nota kaki, ms 282-283)
“Hazrat
Musleh-e-Maud (ra), semasa menjelaskan isu ini, menulis:
“'Perlu
diingatkan bahawa penyelidikan saintifik setakat ini telah menemui melalui
[spektroskop], peranti yang digunakan untuk memisahkan sinar cahaya [ke dalam
spektrum], bahawa terdapat jenis unsur tertentu pada bintang tertentu dan jenis
lain tertentu. wujud pada orang lain. Ini menunjukkan bahawa bukan sahaja
cahaya tetapi juga kesan pelbagai unsur terus turun ke atas dunia bersama-sama
dengan cahaya dan ia terus memberi kesan yang berbeza pada minda dan fakulti
penduduk bumi. Kesan sinaran bulan terus menampakkan diri di bumi dengan cara
yang berbeza. Terdapat kepercayaan yang meluas di negara kita bahawa gerhana
bulan penuh memberi kesan kepada wanita hamil. Oleh itu, wanita hamil tidak
keluar dari bilik pada waktu sedemikian. Walaupun secara amnya ia dianggap
sebagai khurafat, saya telah memberikan pertimbangan khusus kepada isu ini dan
saya telah mendapati bahawa selepas gerhana bulan penuh, bersalin ramai wanita
sangat menyakitkan dan banyak kematian berlaku di kalangan mereka selepasnya.
Saya tidak boleh mengatakan bahawa wanita yang menderita adalah mereka yang
melihat bulan pada masa [gerhana] atau sama ada ia memberi kesan kepada mereka
walaupun tanpa melihatnya. Walau bagaimanapun, saya telah memerhatikan ini
berkali-kali dan telah memberitahunya kepada orang lain yang telah
menguatkannya dengan apa yang mereka alami.’ (Tafsir-e-Kabir, Jilid 4, ms
138-139).
“Oleh
itu, kesan bulan, matahari dan bintang dan planet lain di bumi dan penduduknya
adalah mantap, tetapi ia tidak ada kaitan dengan penggunaan pisau wanita hamil
dan lain-lain semasa gerhana atau sama ada dia tidur pada masa itu atau tidak.
Ini adalah khurafat semata-mata.”
Bacaan
Al-Qur’an semasa solat
Hazrat
Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) telah diminta petunjuk membaca
sebahagian daripada Al-Qur’an selain Surah Al-Fatihah pada rakaat ketiga dan
keempat solat sunat.
Dalam
surat bertarikh 10 March 2021, Huzur (atba) memberikan jawapan berikut:
“Kami
mendapati kenyataan yang jelas dalam hadis yang menyokong membaca sebahagian
daripada Al-Qur’an selain Surah Al-Fatihah dalam dua rakaat pertama solat
fardhu. Walau bagaimanapun, kita tidak mendapati kenyataan sedemikian sama
sekali dalam hadis, terutamanya dalam Sahih Bukhari dan Sahih Muslim, yang
mewajibkan membaca sebahagian daripada Al-Qur’an selain Surah Al-Fatihah dalam
keempat-empat rakaat solat sunat .
“Para
fuqaha berbeza pendapat dalam masalah ini. Oleh itu, pengikut mazhab Maliki dan
Hanbali membaca sebahagian daripada Al-Qur’an selain Surah Al-Fatihah dalam
semua rakaat solat sunat, manakala mereka yang mengikuti perintah Hanafi dan
Syafi'i tidak membaca apa-apa. bahagian Al-Qur’an sebagai tambahan kepada Surah
al-Fatihah pada rakaat ketiga dan keempat.
“Menurut
Hazrat Khalifatul Masih IV (rh), setakat isu ini, tidak ada perbezaan antara
solat fardhu dan sunat: Sebagaimana sebahagian daripada Al-Qur’an dibaca
sebagai tambahan kepada Surah Al-Fatihah hanya pada dua rakaat pertama. solat
fardhu, begitu juga sebahagian daripada Al-Qur’an di samping Surah Al-Fatihah
hanya dalam dua rakaat pertama solat sunat. Surah Al-Fatihah sahaja sudah
memadai pada rakaat ketiga dan keempat. Dan itu juga kedudukan saya.”
Khatam
al-Nabiyyin
Seseorang
menghantar tafsiran Nabi (saw) dengan berkata, “Saya adalah Khatam al-Nabiyyin
walaupun ketika Adam (as) masih dalam peringkat awal penciptaannya,” kepada
Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba). Beliau kemudiannya meminta
panduan tentang masalah ini dan juga meminta Huzur (atba) untuk rujukan kepada
dua hadith yang berkaitan dengan topik ini.
Dalam
surat bertarikh 10 March 2021, Huzur (atba) menjawab seperti berikut:
“Kamu
telah menyimpulkan satu perkara dari dua sabda Nabi (saw) berikut mengenai
statusnya yang luar biasa dan agung sebagai Khatam al-Nabiyyin:
إِنِّيْ عِنْدَ اللّٰهِ مَكْتُوْبٌ
خَاتَمُ النَّبِيِّينَ وَإِنَّ آدَمَ لَمُنْجَدِلٌ فِي طِينَتِه
“'Sesungguhnya
aku [sudah] ditahbiskan sebagai Khatam al-Nabiyyin di sisi Allah ketika Adam [as]
masih diuli di dalam tanah liatnya.' (Mishkat al-Masabih, Kitab al-Fadail, Bab
Fadail Sayyidi l-Mursalin )
لَوْ لَاكَ لَمَا خَلَقْتُ
الْاَفْلَاكَ
“Yang
ini adalah hadis qudsi dan diterjemahkan sebagai berikut: 'Sekiranya tidak
kerana engkau (wahai Muhammad saw), nescaya Aku tidak menciptakan langit.'
(Ruh-ul-Ma'ani, oleh 'Allamah Alusi, Bahagian I, Tafsir Surah Al-Fatihah, Dar
Ihya al-Turath al-'Arabi, Beirut, 1999, hlm. 70)
“Anda
benar dalam menyimpulkan daripada hadith-hadith ini bahawa 124,000 rasul datang
selepas Nabi (saw) ditinggikan ke maqam Khatam al-Nabiyyin dan setelah ini
Allah Taala menciptakan langit dan bumi. Ini telah disebut oleh sarjana zaman
klasik dan juga didokumenkan dalam buku-buku Jawapan.
“Hazrat
Muhammad Qasim Nanautavi, pendiri Deoband, menulis:
“‘Pertama,
hendaklah mengetahui maksud Khatam al-Nabiyyin supaya tidak ada kesukaran untuk
memahami jawapannya. Oleh itu, menurut orang awam, khatam Nabi Suci (saw)
bermaksud bahawa zaman baginda datang selepas zaman nabi-nabi yang lalu dan
bahawa baginda adalah nabi terakhir. Walau bagaimanapun, jelas kepada mereka
yang dikurniakan pemahaman bahawa datang dalam susunan kronologi tertentu tidak
mempunyai penghormatan dalam dirinya sendiri. Bagaimana pula ayat tersebut:
وَلٰكِنْ رَسُوْلَ اللّٰهِ وَخَاتَمَ النَّبِيِّينَ
[Surah
Al-Ahzab, Bab.33: Ayat.41] ditafsirkan untuk menyampaikan pujian kepada Nabi (saw)?
Jika seseorang tidak menganggap Khatam al-Nabiyyin sebagai sifat terpuji atau
pangkat kehormatan, barulah khatamiyyat boleh ditafsirkan sebagai 'yang
terakhir' dari segi susunan kronologi. Walau bagaimanapun, saya tahu bahawa ini
tidak boleh diterima oleh setiap Muslim [...] Walaupun seorang nabi dilahirkan
selepas zaman Nabi Muhammad (saw), ia tidak akan menjejaskan khatamiyyat Nabi
Suci.' [Tahzir-un-Nas Min Inkari Athari Ibn 'Abbasra, Muhammad Qasim Nanautavi,
Karachi: Dar-ul-Isha'at, hlm. 3, 25]
“Hazrat
Khalifatul Masih IV (rh) menjelaskan lagi perkara itu dengan merujuk kepada
petikan yang disebutkan di atas dan berkata:
“‘Itu
juga kepercayaan kami. Nabi (saw) adalah khatam walaupun hanya cetak biru
manusia yang wujud. Manusia masih dalam peringkat pembentukan ciptaannya.
Penciptaan telah wujud. Nabi (saw) bersabda ‘Saya adalah Khatam al-Nabiyyin
sementara Adam[as] masih diuli di dalam tanah liat yang digunakan untuk
membentuknya.’ Sungguh konsep yang mengagumkan! Khatamiyyat melampaui mana-mana
tempoh masa tertentu; ia tidak tertakluk kepadanya. Mustahil ada nabi sebelum
atau sesudahnya menandingi kenabian orang yang khatam. Lebih-lebih lagi,
prasyarat [seorang nabi] yang datang selepasnya adalah sama ada dia akan taat
kepadanya atau tidak muncul. sama sekali. Penyembahnya boleh datang tetapi
orang yang tidak tunduk kepadanya tidak boleh datang. Lebih-lebih lagi, semua
nabi terdahulu adalah sedemikian rupa sehingga mereka mempunyai cap
pengesahannya. Orang ramai tidak cuba memahami isu ini. Ia adalah topik yang
sangat penting. Umat Islam menganggap Nabi (saw) sebagai khatam. Mereka
mengatakan bahawa ini adalah kedudukan yang hebat dan unik yang belum pernah
dicapai oleh nabi lain. [Ini memang berlaku tetapi] apabila mereka ditanya
apakah dalil untuk dakwaan ini [mereka tidak ada.] Walaupun kamu bertanya
kepada ulama, mereka tidak akan mempunyai sebarang bukti di tangan mereka.
Bagaimanakah kita mengetahui perkara ini dan bagaimana seseorang boleh
membuktikannya kepada dunia? Di dunia Barat, orang bertanya kepada saya dalam
mesyuarat, 'Apakah bukti yang anda ada?' Saya menjawab dengan berkata, 'Biar
saya tunjukkan bukti itu tetapi pertama-tama selesaikan masalah berikut untuk
saya: Daripada semua nabi yang telah datang dalam dunia, tidak seorang pun
telah membuktikan kebenaran nabi-nabi lain di dunia selain nabi-nabi di
zamannya sendiri. Ambil obor dan pergi dan cari satu, kemudian, tunjukkan dia
kepada saya! Anda sama sekali tidak akan menemui satu pun. ‘Aku beriman kepada
Allah, kitab-kitab-Nya dan rasul-rasul-Nya.’ Dalam lafaz ini, beriman kepada
semua nabi dan rasul telah diisytiharkan wajib. Hanya ada satu, iaitu, Guru
kita, Nabi Muhammad (saw), Yang Terpilih [yang mengisytiharkan ini]. Oleh itu,
siapakah pemegang meterai pengesahan? Tunjukkan kepada kami jika ada nabi
seperti itu kecuali Nabi (saw)! Ini adalah khatamiyyat. Tanpa mendekati subjek
yang tinggi dan tinggi tentang khatamiyyat ini, anda hanya memberi tumpuan
kepada [Nabi Suci] yang terakhir dalam susunan kronologi dan anda tidak tahu
apa yang anda bicarakan. Menjadi yang terakhir dalam susunan kronologi bukanlah
sifat yang patut dipuji. Walau bagaimanapun, khatam yang digambarkan oleh Al-Qur’an
menunjukkan pujian sedemikian sehingga tidak ada contoh yang dapat ditemui di
dunia. Anda boleh mencubanya. Saya memberitahu seluruh dunia. Teruskan dan
cabar agama-agama dunia bahawa jika nabi kamu atau mana-mana nabi adalah
pembawa khatam [mohor], maka tunjukkan kepada kami bagaimana dia membuktikan
kebenaran nabi-nabi lain! Tidak ada yang lain selain Muhammad (saw),
Rasulullah, yang adalah Khatam al-Nabiyyin dan yang membuktikan kebenaran semua
nabi. Oleh itu, walaupun seseorang akan datang pada masa hadapan, dia tidak
boleh datang tanpa pengesahannya. Itulah sebabnya kebenarannya ialah apabila
kita menyebut ‘nabi ummati’ yang kita maksudkan ialah Imam Mahdi dan Hazrat
Masihi Mau’ud (as) yang mengenainya ada nubuatan. Itu sahaja yang kami
maksudkan: Dia mendapat kelulusan daripada cop pengesahan itu. Bilakah kita
pernah merujuk kepada sesiapa selain Imam Mahdi sebagai nabi [ummati]? Maka,
beliau adalah Imam Mahdi dan beliaulah yang kami sebut sebagai nabi yang
ummati.’ (Dalam program Mulaqat, 31 Januari 1994)
“Setakat
rujukan kepada riwayat-riwayat yang kamu minta, hadis yang direkodkan dalam
Mishakat dan rujukannya adalah seperti berikut:
عَنِ
الْعِرْبَاضِ بْنِ سَارِيَةَ عَنْ رَسُوْلِ اللّٰهِ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ أنَّهُ قَالَ إِنِّيْ عِنْدَ اللّٰهِ مَكْتُوْبٌ خَاتَمُ
النَّبِيِّيْنَ وَإِنَّ آدَمَ لَمُنْجَدِلٌ فِي طِيْنَتِهِ وسَاُخْبِرُكُمْ
بِأَوَّلِ أَمْرِيْ دَعْوَةُ إِبْرَاهِيْمَ وَبِشَارَةُ عِيْسَى وَرُؤْيَا أُمِّيْ
الَّتِيْ رَأَتْ حِيْنَ وَضَعَتْنِيْ وَقَدْ خَرَجَ لَهَا نُورٌ أَضَاءَ لَهَا مِنْهُ
قُصُوْرُ الشَّامِ”
“‘Diriwayatkan oleh Hazrat al-Irbad Ibn
Sariyah (ra) bahawa Rasulullah (saw) bersabda: “Sesungguhnya aku telah
ditetapkan sebagai Khatam al-Nabiyyin di sisi Allah ketika Adam [as] masih
diuli di dalam tanah liatnya. Lebih-lebih lagi, saya ingin memberitahu anda
bahawa perkara saya (iaitu permulaan perkara kelahiran saya) adalah [hasil
daripada] doa Ibrahim (as), berita gembira tentang Isa (as) dan mimpi ibuku
yang dia lihat pada masa itu. Kelahiran saya cahaya itu muncul di hadapannya yang
menerangi baginya istana-istana Levent.' (Mishkat al-Masabih, Kitab al-Fadail,
Bab Fadail Sayyidi l-Musralin)
“Hadis
qudsi:
لَوْ لَاكَ لَمَا خَلَقْتُ
الْاَفْلَاكَ
telah
dipetik oleh Allama Alusi dan Allama Ismail Haqqi dalam ulasan mereka, sedangkan
Allah Ta’ala telah menurunkannya kepada Hazrat Masihi Mau’ud (as) dalam
kata-kata berikut:
اِنِّيْ مَعَ الْاِكْرَامِ۔
لَوْ لَاكَ لَمَا خَلَقْتُ الْاَفْلَاكَ
[‘Sesungguhnya
aku bersama orang-orang yang mulia. Kalaulah bukan kerana kamu, nescaya Aku
tidak menciptakan langit.’ (Tadhkirah [Bahasa Inggeris], hlm. 1906)]. Huzur (atba)
juga telah menyebutnya dalam tulisannya. Rujukan kepada tulisan-tulisan
tersebut dan kitab-kitab tafsir adalah seperti berikut:
1.
“Ruh-ul-Ma‘ani, oleh Allama Alusi, Bahagian 29, Tafsir ayat 38 Surah an-Naba,
Dar Ihya al-Turath al-Arabi, Beirut, 1999, hlm. 306
2.
Ruh-ul-Bayan, oleh Allama Haqqi Bursevi, Jilid VI, tafsir ayat 36 Surah an-Nur,
Dar al-Kutub al-Ilmiyyah, Beirut, 2004, hlm. 24
3.
Tadhkirah, Edisi keempat, […], hlm. 225
4.
Haqiqatul-Wahi [Urdu], Ruhani Khazain Jld. 22, hlm. 102”
Pemindahan
organ babi ke manusia
Seseorang
menulis kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) bahawa doktor
Amerika telah memindahkan jantung babi ke dalam badan orang yang sakit untuk
menyelamatkan nyawanya. Dia bertanya sama ada boleh berbuat demikian.
Dalam
surat bertarikh 2 Februari 2022, Huzur (atba) memberikan jawapan berikut untuk
soalan ini:
“Saya
sudah berkata pada beberapa ketika bahawa apabila ia datang untuk menyelamatkan
nyawa manusia, tidak ada yang salah dengan rawatan jenis ini. Arak juga
diharamkan dalam Islam, tetapi penggunaannya dalam ubat-ubatan, yang
mengakibatkan memelihara kehidupan manusia, adalah dibenarkan. Hal ini demikian
kerana semua syarat ini termasuk dalam kategori iztirar - didorong oleh
keperluan mutlak dan melampau. Di mana Allah Ta'ala telah menyatakan
pengharaman daging babi di dalam Al-Quran, di sana Dia juga telah mengizinkan
penggunaannya dalam kes-kes iztirar.
“Oleh
itu, dibolehkan melakukan pemindahan jantung babi kepada manusia sebagai
rawatan, seperti yang dilakukan atas alasan iztirar, dan tidak ada larangan
ini.
“Sebahagian
ulama fiqh dan ulama lain berpendapat haram memakan daging babi tetapi bulu
babi dan kulit dan lain-lain dibenarkan untuk digunakan. Sebahagian daripada
mereka telah memberanikan diri sehingga mengatakan bahawa ia boleh memakan
lemaknya. Walau bagaimanapun, pada pandangan kami, dalam keadaan biasa, adalah
tidak dibenarkan menggunakan mana-mana produk daging babi dengan cara yang
boleh dianggap sebagai penggunaan. Oleh itu, Hazrat Musleh-e-Maud (ra) menulis
dalam ulasannya pada Surah Al-Baqarah, ayat 174:
“‘Terdapat
perbezaan pendapat di kalangan fuqaha sama ada kalimah lahm al-khinzir [daging
babi], yang digunakan dalam ayat yang dibincangkan, juga berkonotasi gemuk atau
tidak. Dari segi bahasa, shahm iaitu lemak dianggap berbeza dengan lahm
tetapi ahli tafsir menegaskan bahawa istilah lahm juga merangkumi shahm.
Walaupun hujah para pengulas adalah berdasarkan tafsiran peribadi mereka dan
kata-kata ahli leksikograf mengenai perkara ini lebih dipercayai, namun begitu,
saya berpandangan bahawa babi shahm iaitu lemak tidak dibenarkan. Bukti
yang saya miliki untuk ini adalah bahawa Nabi (saw) bersabda bahawa lemak
binatang mati adalah haram. Larangan daging babi dan larangan mayat disebut
dalam ayat yang sama dan dalam perkataan yang sama. Oleh itu, satu jenis
ketetapan akan digunakan untuk kedua-duanya. Namun, dibolehkan menggunakan
kulit babi kerana penggunaannya tidak menyamai penggunaannya.’ (Tafsir-e-Kabir,
Jilid 4, tafsir Surah al-Nahl, hlm. 260)’
“Begitu
juga, sebagai jawapan kepada soalan tentang apa yang dia fikirkan tentang berus
gigi ‘mereka selalunya diperbuat daripada bulu babi’, Hazrat Musleh-e-Maud (ra)
berkata:
“‘Penyiasatan
kami, bagaimanapun, menunjukkan bahawa tidak semua berus diperbuat daripada
bulu babi. Adapun penggunaan bulu babi adalah dibolehkan menurut syarak kerana
ia adalah daging babi yang diharamkan dimakan dan tidak ada yang memakan bulu.
Seorang cendekiawan klasik terkemuka mempunyai usaha setakat mengatakan bahawa
lemak babi juga halal kerana lahm [daging] babi telah diharamkan dan
bukan lemaknya. Para fuqaha lain mengatakan bahawa walaupun kemuliaan orang
yang mengeluarkan fatwa ini tidak boleh dipertikaikan, hujahnya adalah cacat
dan dia tersilap dari segi bahasa kerana lemak termasuk dalam istilah lahm
tetapi dia telah memahaminya sebagai perkataan yang berasingan. (Al Fazl,
Qadian, No. 5, Jilid 16, 16-17 Julai 1928, hlm. 7)
“Walaupun
dalam agama Yahudi, penternakan babi dan penggunaannya adalah dilarang, tetapi
kerana menyelamatkan nyawa manusia adalah sangat penting, menurut sarjana
Yahudi moden, mendapatkan [dan menggunakan] hati daripada babi [untuk tujuan ini]
sama sekali tidak melanggar norma pemakanan Yahudi.
“Begitu
juga, beberapa ulama kontemporari Islam telah mengeluarkan fatwa yang
menyatakan bahawa jika ada ketakutan kematian pesakit, kegagalan mana-mana
organnya, merebaknya penyakit atau semakin teruk, atau kerosakan teruk pada
badan, maka injap jantung babi boleh dipindahkan ke dalam diri manusia."
(Disusun
oleh Zaheer Ahmad Khan, Ketua Jabatan Rekod, Private Sekretariat, London.
Diterjemah oleh Al Hakam)
Comments
Post a Comment