Jawapan Huzur (atba) kepada Isu-Isu Harian – Bahagian 40
AlHakam
Jawapan
Huzur (atba) kepada Isu-Isu Harian – Bahagian 40: Imam wanita, tarawih, membaca
basmalah dengan kuat ketika mengimami solat, bilangan ganjil, kata ganti nama
Allah, tingkatan Syurga dan keselamatan sejagat
9hb
September 2022
Diterjemahkan
oleh Musa Bin Masran
Kemas
Kini Terakhir pada 23 Oktober 2022
Panduan
berkenaan isu-isu asas Islam – yang Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba)
telah berikan dalam pelbagai kesempatan dalam surat-menyurat bertulisnya dan
semasa program MTA – diterbitkan secara rasmi di bawah untuk manfaat semua
Seorang
hafizah mengimami kerabat lelaki dalam solat tarawih
Seorang
wanita penghafaz (hafizah) Al-Qur’an menghantar beberapa soalan kepada Hazrat
Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba). Dia bertanya:
“1.
Bolehkah saya mengimami ayah saya dalam solat tarawih?
2.
Jika bacaan Al-Qur’an dimulakan dari permulaannya dalam solat tarawih, adakah
bacaan Surah Al-Baqarah akan dimulakan selepas membaca Surah Al-Fatihah dua
kali pada rakaat pertama?
3.
Patutkah seorang imam membaca basmalah dengan kuat sebelum membaca mana-mana surah
semasa solat yang boleh didengari (as-salawat al-jahriyyah)?”
Huzur-e-Anwar
(atba), dalam suratnya bertarikh 25 Julai 2021, memberikan jawapan berikut
kepada soalan:
“Dalam
Islam, hanya lelaki yang diwajibkan solat berjamaah. Wanita yang mengerjakan
solat berjamaah mempunyai kedudukan ibadah yang melampaui batas. Oleh itu, di
hadapan lelaki, seorang wanita tidak boleh menjadi imam mereka dan mengimami
mereka dalam solat berjamaah. Baik Nabi (saw) mahupun mana-mana penggantinya
selepasnya tidak pernah menugaskan seorang wanita menjadi imam lelaki. Begitu
juga, setiap kali Hazrat Masihi Mau’ud (as), yang merupakan Hakam ‘Adl zaman
ini, biasa menunaikan solat di rumah kerana sakit, dia selalu mengimami solat
sendiri walaupun dalam keadaan tidak sihat.
“Maka,
sama ada solat nafl atau fardhu, jika lelaki dan perempuan berada di suatu
tempat dan hendak dikerjakan solat berjamaah, maka imam solat itu mestilah
seorang lelaki.”
Surah
Al-Fatihah semasa solat tarawih pertama Ramadan
“Kaedah
biasa akan diguna pakai walaupun ketika memulakan bacaan Al-Qur’an dari
permulaannya ketika [memimpin] solat [tarawih]; iaitu selepas membaca Surah Al-Fatihah,
yang biasa dibaca pada setiap [rakaat] solat, bacaan Surah Al-Baqarah akan
dimulakan serta-merta tanpa mengulangi Surah Al-Fatihah. Walau bagaimanapun,
para fuqaha Islam telah membenarkan bahawa apabila menghabiskan bacaan Al-Qur’an
yang lengkap [pada akhir solat tarawih di bulan Ramadhan], jika seseorang ingin
membaca beberapa bahagian awal Al-Qur’an semula selepas Surah An-Nas, dia boleh
memulakan semula [bacaan Al-Qur’an] dengan Surah Al-Fatihah dan kemudian
membaca sebahagian daripada Surah Al-Baqarah. Tidak ada yang salah dengan itu.
Walau bagaimanapun, pengulangan Surah Al-Fatihah [selengkapnya] [oleh seorang
imam], pada permulaan [pembacaan Al-Qur’an yang lengkap], bahkan dianggap oleh
sesetengah fuqaha untuk menjamin sajdatai as-sahw iaitu dua sujud yang
sepatutnya. kepada kealpaan.”
Bacaan
basmalah yang kuat atau senyap oleh imam
“Kedua-dua
amalan iaitu membaca basmalah dengan kuat atau senyap sebelum memulakan bacaan
surah dalam solat adalah betul dan sah dengan amalan Rasulullah (saw). Oleh
itu, Hazrat Anas (ra) meriwayatkan, 'Saya telah menunaikan solat bersama
Rasulullah (saw) dan dengan Abu Bakar (ra), Umar (ra) dan Uthman (ra) (semoga
Allah meredai mereka semua), tetapi saya tidak pernah mendengar seorang pun
daripada mereka membaca basmalah dengan kuat.' (Sahih Muslim) , Kitab as-salat,
Bab hujjati mun qala la yujharu bi l-basmalah)
“Nu‘aim
al-Mujmir meriwayatkan, ‘Saya solat di belakang Hazrat Abu Hurairah (ra) dan
dia membaca, بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ لرَّحِيمِ (dengan suara keras). Kemudian dia
membaca Ummu Al-Qur’an (Surah Al-Fatihah) dan apabila sampai غَيۡرِ
الۡمَغۡضُوبِ عَلَيۡهِمۡ وَلَا الضَّاۤلِّينَ, dia berkata, ‘amin’ dan orang ramai pun berkata,
‘amin’. Dan setiap kali dia sujud dia mengucapkan, ‘Allahu Akbar’ dan apabila
dia berdiri dari duduk setelah dua raka’at dia mengucapkan, ‘Allahu Akbar’. Dan
setelah dia mengucapkan salam, dia berkata, ‘Demi Dzat yang jiwaku berada di
tangan-Nya! Solatku paling hampir menyerupai solat Rasulullah (saw).’’ (Sunan
an-Nasa’i, Kitab al-iftitah, Bab qira’ati bi-smillahir-rahmanir-rahim)
“Hazrat
Abu Hurairah (ra) meriwayatkan bahawa Nabi (saw) pernah membaca bi-smillahi
r-rahmani r-rahim dengan lantang. (Al-Mustadrak ‘Ala al-Sahihayn oleh Al-Hakim
al-Nishapuri, Kitab al-imamati wa salati l-jama‘ah, Bab at-ta’min)
“Hazrat
Khalifatul Masih I (ra) menyatakan, ‘Dibolehkan membaca basmalah dengan dua
cara; kuat atau senyap. Hazrat Maulvi Abdul Karim Sahib kami (semoga Allah
mengampuninya dan mencucuri rahmat ke atas rohnya) adalah seorang yang
bertenaga. Beliau pernah membaca basmalah dengan kuat. Hazrat Mirza Sahib
[iaitu Hazrat Masihi Mauud (as)Yang Dijanjikan] tidak menggunakannya untuk
membacanya dengan kuat. Saya juga membacanya dengan tenang. Di kalangan para
Sahabat ada dua mazhab dalam hal ini. Saya menasihati anda supaya tidak
bergaduh tentang cara seseorang membacanya. Begitu juga dengan amin; ia juga
dibenarkan untuk dikatakan dalam kedua-dua cara. Saya di beberapa tempat,
orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak suka orang Islam berkata amin. Maka, para
Sahabat sering menyebutnya dengan lantang. Saya menikmati kedua-dua kaedah.
Seseorang boleh membacanya dengan kuat atau senyap.’ (Badr, No. 32, Jilid 11,
23 Mei 1912, hlm. 3)
“Hazrat
Mian Abdullah Sanauri (ra) meriwayatkan, 'Saya tidak pernah memerhatikan Hazrat
Masihi Mau'ud (as) mengamalkan raf' al-yadayn iaitu mengangkat tangan semasa
solat, tidak juga mendengar beliau mengucapkan amin dengan suara yang kuat, dan
tidak juga saya mendengar beliau membaca basmalah dengan kuat.' Si hina ini
satu [iaitu Hazrat Mirza Bashir Ahmad (ra)] mengemukakan bahawa amalan Hazrat
Masihi Mau'ud (as) adalah persis seperti yang digambarkan oleh Mian Abdullah
Sahib (ra). Walau bagaimanapun, amalan kita sebagai Ahmadi sejak zaman Hazrat Masihi
Mau’ud (as) dan bahkan selepas itu sehingga kini tiada siapa yang mengambil
tahu tentang perkara ini. Ada yang membaca Amin dengan kuat, ada yang tidak.
Ada yang mengamalkan raf‘ al-yadayn, tetapi majoritinya menjauhinya. […]
Sesetengah orang membaca basmalah dengan kuat tetapi majoritinya tidak. Hazrat
Masihi Mau’ud (as) pernah berkata bahawa, pada hakikatnya, semua cara ini boleh
didapati dalam amalan Nabi (saw). Walau bagaimanapun, amalan yang dianuti oleh
Nabi (saw) pada lebih banyak kesempatan adalah amalan yang juga merupakan
amalan Hazrat Sahib [iaitu. Masihi Masihi (as) Yang Dijanjikan].’ (Siratul
Mahdi, Jilid I, ms. 147-148, riwayat no. 154, [Februari 2008])” Nombor ganjil
(witr)
Seorang
wanita bertanya kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) yang
berikut:
“1.
Mengapa Allah Ta'ala menyukai bilangan ganjil?
2.
Mengapakah Allah Yang Maha Tinggi menggunakan kata ganti nama maskulin untuk
diri-Nya dalam Al-Qur’an?
3.
Adakah benar bahawa orang di peringkat yang lebih tinggi di Syurga akan dapat
bertemu dengan mereka yang berada di peringkat yang lebih rendah daripada
mereka, tetapi mereka yang berada di peringkat yang lebih rendah tidak akan
dapat bertemu dengan yang di peringkat yang lebih tinggi daripada mereka?”
4.
Bagaimana seseorang boleh menjelaskan kepada seorang atheis bahawa Allah Taala
akhirnya akan mengampuni manusia dan memasukkan mereka ke dalam Syurga?”
Huzur-e-Anwar
(atba) menjawab:
“Jawapan
kepada soalan pertama anda juga ada dinyatakan dalam sebuah hadis, iaitu
memandangkan Allah itu Satu dan digit satu (1) adalah ganjil, maka Allah
menyukai nombor ganjil. Oleh itu, diriwayatkan oleh Hazrat Abu Hurairah (ra)
bahawa Nabi (saw) bersabda:
إِنَّ اللّٰه وِتْرٌ يُحِبُّ
الْوِتْرَ
“'Sesungguhnya
Allah itu Satu [witr] dan Dia menyukai witir.' (Sahih Muslim, Kitab az-zikri wa
d-du'a'i wa t-tawbati wa l-'istighfar, Bab fi 'asma'i-llahi ta'ala wa fadli mun
'ahsaha)
“Hazrat
Musleh-e-Maud (ra) menghuraikan perkara ini dengan cara berikut:
“‘Kami
perhatikan ini dalam hukum Allah bahawa Dia menyukai perkara yang ganjil. Nabi (saw)
selalu mengatakan bahawa Allah menyukai benda-benda yang bernombor ganjil. Dia
sendiri adalah Esa dan Dia menyukai perkara yang ganjil. Oleh itu, kita melihat
kebijaksanaan ini di mana-mana. Walau bagaimanapun, ini adalah subjek yang
berasingan dan luas yang tidak dapat dijelaskan pada masa ini. Jika tidak,
hakikatnya adalah bahawa Allah Taala telah menetapkan ketunggalan dalam semua
undang-undang alam: Ia menguasai setiap undang-undang-Nya. Kita juga belajar
daripada simpulan bahasa Al-Qur’an dan Nabi (saw) bahawa angka tujuh dikaitkan
dengan kesempurnaan. Oleh itu, disebutkan dalam Al-Qur’an bahawa Allah Taala
telah menciptakan dunia dalam tujuh hari. Begitu juga, terdapat tujuh tempoh
perkembangan rohani manusia. Kemudian, untuk langit juga, frasa سبع
سموات [tujuh langit]
muncul dalam Al-Qur’an, yang merupakan nombor ganjil. Jadi, bilangan ganjil itu
mempunyai hikmah yang istimewa di sisi Allah Taala dan kita melihat
pertunjukkannya dalam semua hukum alam.’ (Daily Al Fazl, Qadian Dar al-Aman, 7
April 1939, hlm. 5)”
Kata
ganti nama Allah dalam Al-Qur’an
“Dalam
pelbagai bahasa di dunia, kata ganti nama maskulin dan feminin digunakan untuk
membezakan antara jantina. Akan tetapi, Allah Yang Maha Esa, Yang Maha Esa
tanpa sekutu, berada di atas perbedaan tersebut. Ia hanya untuk membantu kita
memahami, bahawa Allah Taala telah menggunakan frasa tertentu untuk
menggambarkan diri-Nya, tetapi semuanya adalah metafora. Jika tidak, Allah
Ta'ala bukan lelaki dan bukan perempuan dan Dia mengatasi semua jenis jantina.
“Selain
itu, dalam hampir semua masyarakat di dunia, wanita dianggap lebih lemah
daripada lelaki. Pada masa kedatangan Islam, konsep yang sama berleluasa di
Arab. Oleh itu, dalam Al-Qur’an, Allah Ta'ala berfirman tentang orang-orang
kafir bahawa mereka mengutamakan anak lelaki untuk diri mereka sendiri tetapi
anak perempuan untuk-Nya, merujuk kepada bagaimana mereka biasa memanggil
malaikat dengan kata ganti nama perempuan dan biasa memanggil mereka 'anak
perempuan Tuhan'. Allah Ta’ala berfirman tentang perkara ini bahawa pembahagian
yang mereka lakukan adalah sangat tidak adil. Oleh itu, beliau menyatakan:
اَلَكُمُ الذَّكَرُ وَ لَهُ
الۡاُنۡثٰي تِلۡكَ اِذًا قِسۡمَةٌ ضِيۡزٰي
"'Apa!
untuk kamu lelaki dan untuk Dia perempuan! Sesungguhnya itu adalah pembahagian
yang tidak adil.’ ( Surah An-Najm, Bab. 53: Ayat. 22-23)
"Oleh
itu, dari awal penciptaan, 'feminin' telah dianggap sebagai lemah manakala
'maskulin' telah dilihat sebagai tertinggi dan berkuasa. Dalam bahasa Arab
juga, kata ganti maskulin menandakan kekuatan dan kuasa yang sempurna. Itulah
sebabnya Allah Yang Maha Tinggi, Yang merupakan Sumber dan Penguasa segala
kuasa, termasuk yang transenden, telah menggunakan kata ganti itu untuk
Diri-Nya yang dianggap paling sesuai dari sifat-Nya walaupun di mata manusia.
Jika tidak, semua perumpamaan yang diterangkan dalam Al-Qur’an dan Hadis
tentang Kewujudan Allah Ta'ala adalah berkias, kerana Zat Allah Ta'ala adalah لَيۡسَ
كَمِثۡلِهٖ شَيۡءٌ
iaitu bukan sesuatu yang serupa, sebagaimana Dia menyatakan:
فَاطِرُ السَّمٰوٰتِ وَ الۡاَرۡضِ
ؕ جَعَلَ لَكُمۡ مِّنۡ اَنۡفُسِكُمۡ اَزۡوَاجًا وَّ مِنَ الۡاَنۡعَامِ اَزۡوَاجًا ۚ
يَذۡرَؤُكُمۡ فِيۡهِ ؕ لَيۡسَ كَمِثۡلِهٖ شَيۡءٌ ۚ وَ هُوَ السَّمِيۡعُ الۡبَصِيۡرُ
“‘(Dialah)
Pencipta langit dan bumi. Dia menjadikan untuk kamu berpasang-pasangan dari
diri kamu sendiri, dan daripada binatang ternak (dan Dia menjadikan)
berpasang-pasangan. Dia melipatgandakan kamu di dalamnya. Tidak ada sesuatu pun
yang serupa dengan Dia; dan Dialah Yang Maha Mendengar lagi Maha Melihat.’ (Surah
Asy-Shura, Bab. 42: Ayat. 12)
“Hazrat
Masihi Mau’ud (as) menafsirkan ayat ini sebagai berikut:
“‘Menjaga
ke tengah-tengah dalam hubungan dengan Tuhan bermakna bahawa dalam menjelaskan
sifat-sifat Ilahi seseorang tidak boleh bersandar kepada menafikan sifat-sifat
Ilahi atau menggambarkan Tuhan sebagai menyerupai benda-benda material. Ini
adalah cara yang telah diterima pakai oleh Al-Qur’an dengan merujuk kepada
sifat-sifat Ilahi. Ia menegaskan bahawa Tuhan melihat, mendengar, mengetahui,
bercakap; dan sebagai pelindung dari kekuasaan-Nya yang difahami sebagai
menyerupai ciptaan-Nya ia juga menegaskan:
لَيۡسَ كَمِثۡلِهٖ شَيۡءٌ
“[…]
Maksudnya tidak ada sesuatu pun yang serupa dengan Dia.’ (The Philosophy of the
Teachings of Islam [Bahasa Inggeris], ms. 101-102)
“Beliau
juga menyatakan:
“‘Tuhan
mempunyai dua sifat [menyeluruh] sejak keabadian dan kerana tidak ada apa-apa.
Satu sifat ialah persamaan [tashbihi], manakala sifat yang lain adalah
transenden [tanzihi]. Dan oleh kerana perlu untuk menggambarkan kedua-dua sifat
dalam Firman Allah, iaitu tashbihi dan juga sifat-sifat tanzihi, maka Allah
menerangkan sifat-sifat tangan, mata, cinta, kemarahan-Nya, dan lain-lain dalam
Al-Qur’an untuk menyatakan sifat-sifat tashbihi dan kemudian apabila timbul
rasa was-was tentang [kesalahan kebenaran], Dia menggunakan frasa لَيۡسَ
كَمِثۡلِهٖ [iaitu.
tidak ada sesuatu pun yang serupa dengan Dia] di beberapa tempat.’
(Chashma-e-Ma‘rifat, Ruhani Khazain, Jilid 23, hlm. 277)”
Interaksi
antara manusia di peringkat Syurga yang berbeza
“Di
mana ahli Syurga dan ahli Neraka disebut dalam Al-Qur’an, terdapat juga sebutan
penghalang di antara mereka, yang menjadi bukti bahawa ahli syurga dan ahli
neraka tidak akan dapat bertemu satu sama lain. Akan tetapi, di tempat yang
sama, disebutkan mereka dapat memerhati satu sama lain, yang tujuannya
seolah-olah, apabila melihat penghuni Neraka, penghuni surga dapat mensyukuri
nikmat Tuhan mereka, Yang memelihara mereka di atas jalan yang benar dan
menjadikan mereka pewaris nikmat Syurga, dan supaya ahli Neraka merasa iri
dengan nikmat yang diterima oleh ahli Syurga dan kerana itu menyesali perbuatan
jahat yang mereka lakukan semasa hidup dunia mereka. Perkara ini telah
dijelaskan secara terperinci dalam Surah Al-A‘raf, ayat 41 hingga 51.
“Namun,
mengenai pertemuan manusia dari berbagai tingkatan Syurga, tempat dan peringkat
Syurga yang berbeza telah disebutkan dalam Al-Qur’an dan Hadis, tetapi tidak
disebutkan sebarang halangan dalam pertemuan mereka yang tinggal di sana.
tempat-tempat dan tingkatan Syurga yang berbeza ini. Sebaliknya, Allah Ta’ala
berfirman di dalam Al-Qur’an bahwa ‘orang-orang yang beriman dan anak-anak
mereka mengikuti mereka dalam keimanan, Kami akan menggabungkan anak-anak
mereka dengan mereka. Dan Kami tidak akan mengurangi sedikitpun dari (pahala)
amal mereka.” (Surah At-Tur, 55:22).
“Begitu
juga dalam sebuah hadis disebutkan bahawa sesiapa yang tiga anaknya meninggal
dunia, Allah akan mengasihani anak-anak itu dan memasukkan ibu bapa mereka ke
dalam syurga bersama mereka. (Sahih Bukhari, Kitab al-jana’iz, Bab fadli mun
mata lahu waladun fahtasab)
“Selain
daripada ini, perlu juga disebutkan bahawa pemisahan tempat tinggal kekal
orang-orang yang berlainan tingkatan di dalam Syurga adalah perkara lain, dan
perkara lain bagi mereka yang berlainan peringkat untuk bercampur-campur antara
satu sama lain, yang tidak ada sebarang masalah. menyebut apa-apa jenis
halangan dalam Al-Qur’an atau Hadis. Sebaliknya, Al-Qur’an telah menyatakan
fakta berikut tentang ahli syurga:
لَهُمۡ فِيۡهَا مَا يَشَآءُوۡنَ
“‘Mereka
memperoleh di dalamnya apa yang mereka kehendaki.’ (Surah An-Nahl, Bab 16: Ayat.
32)
“Ia
seterusnya menyatakan:
لَهُمۡ مَّا يَشَآءُوۡنَ عِنۡدَ
رَبِّهِمۡ
“‘Mereka
akan memperoleh di sisi Tuhan mereka apa yang mereka kehendaki.’ (Surah Az-Zumar,
Bab 39: Ayat. 35)
“Ia
juga menyatakan:
وَ لَكُمۡ فِيۡهَا مَا تَشۡتَهِيۡۤ
اَنۡفُسُكُمۡ وَلَكُمۡ فِيۡهَا مَا تَدَّعُوۡنَ
“‘Di
dalamnya kamu beroleh apa yang diingini oleh jiwamu, dan di dalamnya kamu
memperoleh apa yang kamu minta.’ (Surah Ha Mim As-Sajdah, Bab 41: Ayat. 33)
“Oleh
itu, ayat-ayat ini membuktikan bahawa jika penghuni syurga yang berbeza pangkat
ingin bertemu dengan mana-mana orang yang mereka cintai, maka hajat mereka akan
dipenuhi di Syurga.”
Keselamatan
sejagat dan sifat terhingga hukuman Neraka
“Setiap
hari, kita perhatikan jika seseorang itu melakukan kesilapan, hukumannya tidak
kekal, malah ia akan berakhir pada satu ketika juga. Apabila ini berlaku dengan
kita manusia dan undang-undang yang telah kita buat, maka bagaimana kita boleh
mendamaikan diri kita dengan idea bahawa Tuhan akan terus membuat manusia
menderita akibat azab Neraka kerana kesilapan dan dosa mereka selama-lamanya?
Dialah Tuhan yang pada-Nya terdapat segala sifat yang paling mulia, murni dan
terpuji, Yang Maha Tinggi, yang menampakkan diri-Nya pada maqam kekudusan yang
tertinggi dan yang telah berjanji tentang diri-Nya bahawa:
إِنَّ رَحْمَتِي غَلَبَتْ غَضَبِي
“Sesungguhnya
rahmat-Ku mengalahkan kemurkaan-Ku. (Sahih Bukhari, Kitab bad’i l-khalq, Bab ma
ja’a fi qawli-llahi ta‘ala wa huwa llazi yabda’u l-khalqa thumma yu‘iduhu wa
huwa ’ahwanu ‘alayh)
“Selain
itu, Dialah yang lebih mengasihi hamba-hamba-Nya daripada seorang ibu yang baik
hati. [Oleh itu, bagaimana kita boleh berfikir tentang Dia dengan cara itu?]
“Neraka
adalah hospital di mana orang sakit akan dirawat dan dibenarkan keluar selepas
sembuh. Inilah sebab mengapa Allah Taala juga telah menggunakan perkataan umm,
iaitu ibu, berhubung dengan Neraka di dalam Al-Qur’an, sebagaimana firman-Nya, فَاُمُّهٗ
هَاوِيَةٌ (Surah Al-Qaari'ah, Bab 101: Ayat. 10), yang bermaksud ke di Neraka
akan menjadi ibunya. Seseorang tidak tinggal di dalam rahim ibu selamanya.
Sebaliknya, apabila perkembangan janin selesai, ia datang ke dunia dari sana.
“Hazrat
Khalifatul Masih I (ra), ketika menjelaskan tafsir ayat ini, berkata:
“‘Merujuk
kepada Neraka [hawiyah] sebagai ibu [umm] menunjukkan hakikat bahawa seseorang
itu terikat dengan ibu sehingga dia berkembang dan terlatih sepenuhnya. Selepas
menerima latihan, seorang dipisahkan daripada ibu. Perkataan [umm] ini
menunjukkan bahawa penghuni Neraka akan dibebaskan daripadanya setelah tinggal
di dalamnya untuk jangka masa yang lama.’ (Haqaiq-ul-Furqan, Jilid IV, hlm.
446)
“Demikian
juga disebutkan dalam Hadis bahawa akan datang suatu masa di atas Neraka yang
tidak ada seorang pun yang tinggal di dalamnya dan pintu-pintu Neraka akan
bergetar kerana angin yang bertiup. (Kanz al-Ummal, Jil. 14, Hadis No. 39506)
“Hazrat
Ibn Mas‘ud (ra) meriwayatkan bahawa Nabi (saw) ketika menerangkan keadaan orang
terakhir yang dikeluarkan dari neraka, bersabda:
“Orang
yang paling akhir masuk surga akan keluar dari neraka dalam keadaan jatuh,
tersandung dan merangkak sedangkan api neraka membakarnya. Kemudian, apabila
dia keluar dari neraka, dia akan melihat ke belakang ke arah neraka dan berkata
kepada neraka dan berkata, ‘Maha Suci Dia yang telah menyelamatkanku
daripadamu. Allah telah memberikan kepadaku sesuatu yang belum pernah
diberikan-Nya kepada seorang pun dari mereka pada masa dahulu atau kemudian.’
“‘Kemudian
didirikan untuknya sebatang pohon dan dia berkata, ‘Wahai Tuhanku! Dekatkanlah
aku dengan pohon ini supaya aku berteduh di bawah naungannya dan meminum
airnya.’ Allah Yang Maha Tinggi lagi Maha Besar, akan berfirman, ‘Wahai anak Adam!
Jika Aku memberikan ini kepadamu, kamu akan meminta sesuatu yang lain
kepada-Ku.’ Dia akan menjawab, ‘Tidak. Tuhanku.’ Dan dia berjanji kepada-Nya
bahawa dia tidak akan meminta apa-apa lagi. Tuhannya akan memaafkannya kerana
Dia melihat (nikmat syurga itu) apa yang tidak dapat dielakkannya; lalu Dia
mendekatkannya kepadanya, dan dia berteduh di bawah naungannya dan
(menghilangkan dahaganya) dengan meminum air (dan nektar buah-buahannya).
“‘Setelah
itu, pohon yang lebih indah daripada yang pertama akan dibangkitkan di
hadapannya dan dia akan berkata, ‘Wahai Tuhanku! Dekatkanlah aku dengan pohon
ini supaya aku dapat minum airnya dan berteduh di bawah naungannya dan aku
tidak akan meminta apa-apa lagi kepada-Mu.’ Dia (Allah) berkata, ‘Wahai anak
Adam! Jika aku mendekatkan kamu kepadanya, kamu boleh meminta sesuatu yang lain
kepadaku.’ Dia kemudian berjanji kepada-Nya bahawa dia tidak akan meminta
apa-apa lagi. Tuhannya akan memaafkannya kerana Dia akan melihat sesuatu (dari
nikmat) yang tidak dapat diingininya. Maka Dia mendekatkannya kepadanya dan dia
menikmati naungannya dan meminum airnya.
“‘Kemudian
didirikan untuknya sebatang pohon di pintu surga, lebih indah dari dua pohon
yang pertama. Dia akan berkata, ‘Wahai Tuhanku! dekatkanlah aku (pohon) ini
supaya aku dapat menikmati naungannya dan minum dari airnya. Aku tidak akan
meminta sesuatu yang lain kepada-Mu.’ Dia (Allah) akan berkata, ‘Wahai anak
Adam! Bukankah kamu telah berjanji kepada-Ku bahawa kamu tidak akan meminta
sesuatu yang lain kepada-Ku?’ Dia menjawab, ‘Ya Tuhanku, tetapi aku tidak akan
meminta yang lain kepada-Mu.’ Tuhannya mengampuninya kerana Dia melihat sesuatu
(dari nikmat Syurga) godaan yang tidak dapat dilawannya. Dia (Allah) akan
mendekatkan dia kepadanya, dan apabila Dia mendekatkannya dia akan mendengar
suara penghuni syurga. Dia akan berkata, ‘Wahai Tuhanku! Tolong masukkan aku ke
dalamnya.’ Dia (Allah) akan berkata, ‘Wahai anak Adam! Apakah yang akan
mengakhiri permintaanmu kepada-Ku? Adakah kamu senang jika aku memberikan
kepadamu seluruh dunia dan yang serupa dengannya?’ Dia akan menjawab, ‘Wahai
Tuhanku! Adakah Engkau mengejekku, padahal Engkau adalah Tuhan sekalian alam?’
“Ketika
ini, perawi hadith ini, Hazrat Abdullah bin Mas'ud (ra), tertawa dan berkata
kepada hadirin, 'Mengapa kamu tidak bertanya kepada saya mengapa saya ketawa?'
Orang ramai bertanya, 'Mengapa kamu ketawa?' Dia menjawab. bahawa Nabi (saw)
juga tertawa dengan cara yang sama dan para Sahabat bertanya kepadanya, 'Wahai
Rasulullah! Adakah kamu ketawa atas sebab tertentu?’ Setelah ini, dia menjawab,
‘Saya ketawa kerana ketawa Allah, Tuhan Semesta Alam. Apabila orang itu akan
berkata, ‘Engkau mengejekku walaupun adalah Tuhan sekalian alam’, Allah akan
berkata, ‘Aku tidak mengejekmu tetapi Aku boleh melakukan apa sahaja yang Aku
kehendaki.” (Sahih Muslim, Kitab al-iman, Bab akhiri ’ahli n-nari khurujan)”
(Disusun
oleh Zaheer Ahmad Khan, Ketua Jabatan Rekod, Private Sekretariat, London.
Diterjemah oleh Al Hakam)
Comments
Post a Comment