Jawapan Huzur (atba) kepada Isu-Isu Harian – Bahagian 28

 AlHakam

Jawapan Huzur (atba) kepada Isu-Isu Harian – Bahagian 28: Syahadat, doa seorang bapa, wanita di Safa dan Marwa, air untuk pelayat Syiah, hak dan tanggungjawab suami isteri, dan makanan Diwali

28 Januari 2022

Diterjemahkan oleh Musa Bin Masran

Kemas Kini Terakhir pada 25 Februari 2022

Panduan berkenaan isu-isu asas Islam – yang Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) telah berikan dalam pelbagai kesempatan dalam surat-menyurat bertulisnya dan semasa program MTA – sedang diterbitkan secara rasmi di bawah untuk manfaat semua

Shahadah

Seorang wanita menulis kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) bahawa seorang Ahmadi telah menjawab soalan di saluran YouTubenya bahawa "Khatam" adalah nama Nabi (saw) dan oleh itu, tidak ada yang salah dengan menambah frasa "Khatamun- Nabiyyin” kepada “Muhammadur-Rasulullah” dalam Shahadah dan bahawa “Ahmadur-Rasulullah”, serta “Muzzammil” atau “Muddathir” boleh ditambah kerana mereka juga adalah nama-nama Nabi (saw). Dia bertanya sama ada pandangan ini betul?

Hazrat Mirza Masroor Ahmad, Khalifatul Masih V (atba), semasa menjawab soalan di atas dalam surat bertarikh 20 Oktober 2020, memberikan arahan berikut:

“Merujuk kepada apa yang anda tulis dalam surat anda, jika orang ini, seorang Ahmadi, memang berkata demikian, maka mereka salah. Tidak sama sekali kedudukan Jamaat Ahmadiyah Muslim bahawa perubahan seperti itu boleh berlaku dalam syahadat. Di mana sahaja kata-kata syahadat muncul dalam hadis Nabi (saw), nama peribadi beliau [Muhammad] telah disebut dalam setiap kejadian. Tidak ada mana-mana Nabi (saw) atau para sahabatnya menggunakan mana-mana nama atributnya dan bukannya nama peribadinya. Lebih-lebih lagi, Hakim yang Adil [Hakam dan Adl] pada zaman ini, Hazrat Masihi Mau'ud (as) juga telah menyatakan syahadat yang sama di seluruh tulisannya dan khutbah lain dan hanya menggunakan nama peribadi Nabi (saw) dalam syahadat.

“Justeru, perubahan sebegini bukan sahaja bertentangan dengan keseragaman, malah ia juga bertentangan dengan asas ajaran Islam. Oleh itu, setiap Ahmadi harus menghindari perkara-perkara seperti itu.”

Doa seorang ayah

Nazarat-e-Islah-o-Irshad Markaziyya Rabwah bertanya kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) tentang beberapa hadits mengenai penerimaan doa seorang ayah untuk dan terhadap anak-anaknya.

Huzur (atba), dalam surat bertarikh 10 November 2020, memberikan panduan berikut mengenai isu ini:

“Kedua-dua jenis hadith yang diriwayatkan dalam kitab-kitab hadith adalah betul dan menjadi panduan kepada kita. Memandangkan kedua-dua jenis hadis, pandangan yang disatukan adalah bahawa seseorang yang doanya untuk seseorang adalah mujarab dengan penerimaan [Allah], doanya terhadap seseorang juga boleh diterima. Allah Ta'ala tidak mengatakan bahawa Dia akan menerima doanya untuk seseorang tetapi tidak terhadap seseorang.

“Mengingat kedudukan yang dianugerahkan Allah kepada seorang ayah, Dia menerima doanya untuk orang lain dan juga mendengar doanya terhadap seseorang. Itulah sebabnya Allah Taala telah menyatakan secara khusus tentang ibu bapa dalam Al-Quran:

وَ قَضٰي رَبُّكَ اَلَّا تَعۡبُدُوۡۤا اِلَّاۤ اِيَّاهُ وَ بِالۡوَالِدَيۡنِ اِحۡسَانًا ؕ اِمَّا يَبۡلُغَنَّ عِنۡدَكَ الۡكِبَرَ اَحَدُهُمَاۤ اَوۡ كِلٰهُمَا فَلَا تَقُلۡ لَّهُمَاۤ اُفٍّ وَّ لَا تَنۡهَرۡهُمَا وَ قُلۡ لَّهُمَا قَوۡلًا كَرِيۡمًا ۔ وَ اخۡفِضۡ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحۡمَةِ وَ قُلۡ رَّبِّ ارۡحَمۡهُمَا كَمَا رَبَّيٰنِيۡ صَغِيۡرً

“‘Tuhanmu telah memerintahkan, “Janganlah kamu menyembah selain Dia, dan (berbuat baiklah) kepada ibu bapa. Jika salah seorang di antara keduanya atau kedua-duanya sampai berumur lanjut dalam pemeliharaanmu, maka sekali-kali janganlah kamu mengatakan kepada keduanya perkataan yang menjijikkan dan janganlah kamu mencela mereka, tetapi ucapkanlah kepada mereka perkataan yang baik. Dan rendahkanlah kepada mereka sayap khusyu' kerana lemah lembut. Dan katakanlah, ‘Ya Tuhanku, kasihanilah mereka sebagaimana mereka telah mendidik aku semasa kecil.’”’ (Surah Bani Israil, Bab.17: Ayat.24-25).

“Oleh itu, dalam hadis-hadis ini, Nabi (saw) menasihati kita untuk memanfaatkan doa ibu bapa dan menjaga diri kita daripada doanya terhadap kita.”

Wanita di al-Safa dan al-Marwa

Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) ditanya mengapa, semasa sa'ee [berjalan] antara bukit Safa dan Marwa, lelaki berlari manakala wanita tidak, walaupun Hazrat Hagar (as) berlari di tempat itu. Orang itu bertanya apakah hikmah di sebalik ini.

Huzur (atba), dalam surat bertarikh 22 November 2020, memberikan jawapan berikut untuk soalan ini:

“Di satu pihak, sa'i dilakukan di antara Safa dan Marwa pada majlis Haji dan Umrah sebagai mengenang pengorbanan Hazrat Hagar (as) dan Hazrat Ishmael (as), kita juga belajar daripada kitab-kitab hadis bahawa pada kesempatan Umratul. Qadha, untuk menunjukkan kekuatan umat Islam kepada orang-orang kafir Mekah, Nabi (saw) memerintahkan para sahabatnya untuk berlari dan berjalan dengan tergesa-gesa dengan dada yang membusung selama tiga kali tawaf pertama di Ka'bah dan Sa'i. Safa dan Marwa. Beliau juga melakukan perkara yang sama kerana orang-orang kafir Mekah percaya bahawa orang-orang Islam yang datang dari Madinah sangat lemah akibat demam di sana. (Sahih Muslim, Kitab al-Hajj)

“Oleh itu, menurut arahan ini dan tindakan Nabi (saw), berlari dalam tiga kali tawaf pertama di Ka'bah dan semasa sa'i antara Safa dan Marwa menjadi sunnah Nabi (saw) bagi lelaki yang melakukan. Haji dan Umrah (memandangkan mereka mempunyai kekuatan untuk melakukannya).

“Namun, tidak wajib bagi mereka yang tidak mempunyai kekuatan untuk berlari, sebagaimana [terlihat dari] respons Hazrat Abdullah bin Umar (ra) (yang berjalan dan bukannya berlari ketika sa'i kerana usia tuanya) bantahan seseorang. Dia berkata, 'Seandainya dahulu aku sa'i dengan berlari, maka itu adalah kerana aku melihat Rasulullah sa'i dengan berlari, dan jika sekarang aku sa'i dengan berjalan kerana usia tuaku, maka itu adalah kerana aku juga melihat Rasulullah sa'i dengan berjalan kaki.'” (Sunan al-Tirmidzi, Kitab al-Hajj)

“Menurut fuqaha-fuqaha – berlari ketika tawaf Baitullah dan semasa sa’i adalah sunnah bagi lelaki, bukan untuk wanita, kerana satar iaitu purdah yang wajib bagi wanita, tidak boleh dipelihara oleh masa mereka berlari.

“Mengenai Hazrat Hagar (as) berlari mencari air, itu adalah keadaan darurat di mana Hazrat Ismail (as) telah mencapai tahap kematian akibat kehausan yang sangat. Lebih-lebih lagi, disebutkan dalam riwayat bahawa di beberapa tempat dia berjalan dengan cepat, dan kadang-kadang dia berlari, seperti seseorang kadang-kadang mengambil beberapa langkah cepat dan juga kehabisan kegelisahan untuk sampai ke tempat tertentu. Namun begitu, tidak ada kecemasan sebegitu bagi wanita pada majlis Haji dan Umrah. Selain itu, terdapat juga lelaki bersama-sama wanita pada majlis haji dan umrah. Oleh itu, dikira memadai bagi wanita untuk berjalan pada kadar yang munasabah pada kesempatan ini supaya mereka dapat mengikuti sunnah Hazrat Hagar (ra) sambil juga menegakkan perintah berpurdah.”

Air untuk berkabung Syiah

Nazim Dar-ul-Ifta di Rabwah menyerahkan laporan kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) tentang menawarkan air dan lain-lain kepada peserta perarakan [matam] Syiah dengan cara berkhidmat kepada manusia.

Semasa mengulas laporan itu, Huzur (atba), dalam surat bertarikh 22 November 2020, menyatakan:

“Pada pendapat saya, arahan Hazrat Masihi Mau’ud (as) dan Hazrat Musleh-e-Maud (ra) sangat jelas dalam hal ini, yang menurutnya menetapkan hari dan waktu khusus untuk kegiatan semacam ini adalah bid’ah. Walau bagaimanapun, jika seorang Ahmadi atau salah seorang jamaah bekerja untuk kesejahteraan rakyat sepanjang tahun dalam semangat berkhidmat kepada orang ramai dan mendirikan gerai-gerai seperti ini untuk perarakan aman pelbagai agama dan organisasi sepanjang tahun dengan cara berkhidmat kepada manusia, maka tidak akan ada masalah dengan mendirikan gerai sedemikian untuk perarakan perkabungan Syiah. Namun, jika ini dilakukan secara eksklusif untuk perarakan berkabung Syiah dan tidak ada gerai lain yang didirikan sepanjang tahun, maka sudah pasti ia adalah bid‘ah dan Ahmadi harus menghindari bid’ah tersebut sepenuhnya.”

Arahan Hazrat Masihi Mau’ud (as) dan Hazrat Musleh-e-Maud (ra), yang disebutkan dalam surat Huzur (atba), sedang direproduksi di bawah untuk manfaat para pembaca. (Editor)

Arahan Hazrat Masihi Mau'ud (as) adalah seperti berikut:

“Hazrat Qazi Zahur-ud-Din Akmal (ra) bertanya, 'Apakah arahan [Masihi Mau'ud (as)] mengenai pembahagian minuman manis dan nasi masak dan lain-lain secara percuma pada 10 Muharram, jika ia dilakukan kerana Allah dan dengan niat isaal-e-thawaab [ganjaran yang akan diterima oleh si mati]?

“[Al-Masihi Mauud (as) Yang Dijanjikan] menjawab:

“‘Menentukan hari dan masa untuk amalan tersebut adalah ibadah dan bid‘ah [bid‘ah] dan ritual tersebut secara beransur-ansur membawa kepada syirik. Oleh itu, ia harus dielakkan kerana upacara seperti itu tidak berakhir dengan baik. Ia mungkin dilakukan pada awalnya dengan niat ini, tetapi sekarang ia telah mengambil rona syirik dan nama selain Allah. Oleh itu, kami mengisytiharkan ia tidak dibenarkan. Melainkan upacara seperti itu dihapuskan, kepercayaan palsu tidak akan hilang.’” (Badr, No. 11, Jil. 6, bertarikh 14 March 1907, hlm. 6)

Arahan Hazrat Musleh-e-Maud (ra) adalah seperti berikut:

“Seseorang berkata bahawa Sunni memasak dan mengagihkan sesama mereka beberapa jenis makanan dan lain-lain pada hari-hari Muharram. Mereka bertanya apakah arahan [Huzur (ra)] tentang ini.

“[Hazrat Musleh-e-Maud (ra)] menjawab:

“‘Ini juga adalah bid‘ah [bid‘aat] dan memakannya juga tidak betul. Jika seseorang tidak berhenti mengambilnya, maka mengapa mereka berhenti menyediakan? Memakan makanan yang diberikan pada hari ke-12 kematian seseorang [barhaween] adalah tidak betul dan giyarhween [hari ke-11] tidak lain hanyalah syirik yang tercemar. Ia disebut dalam Al-Quran:

وَ مَاۤ اُهِلَّ بِهٖ لِغَيۡرِ اللّٰهِ

[“dan yang atasnya disebut nama selain Allah”] (Surah Al-Baqarah, Bab.2: Ayat.174). Tindakan ini juga termasuk di bawahnya kerana orang-orang seperti itu memelihara haiwan atas nama Pir Sahib mereka.’” (Al Fazl Qadian, Jilid. 10, No. 32, 23 Oktober 1922, ms 6-7)

Hak dan tanggungjawab suami isteri

Seorang wanita menghantar dua hadith kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) mengenai hak dan tanggungjawab suami isteri dan bertanya sama ada kedua-dua hadith itu juga terpakai kepada seorang suami.

Huzur (atba), dalam suratnya bertarikh 22 November 2020, memberikan jawapan berikut untuk soalan ini:

“Hadis pertama menyatakan bahawa apabila seorang suami memanggil isterinya ke tempat tidur dan dia menolak kerana rasa tidak puas hati, malaikat melaknatnya sepanjang malam. Ingatlah bahawa hadis ini bukan sahaja terpakai kepada isteri tetapi, dalam senario yang bertentangan, juga kepada suami.

“Sekiranya ada satu aspek yang boleh disimpulkan daripada hadis ini, Nabi (saw) telah memperingatkan wanita yang sudah berkahwin supaya tidak menolak tanpa sebarang alasan yang sah kerana ketidaksabaran lelaki berkenaan dengan nafsu seks mereka. Jika tidak, sebagaimana isteri wajib memenuhi keperluan seksual suami beserta hak-haknya yang lain, suami juga wajib memenuhi hak seksualnya bersama-sama dengan keperluan lain. Oleh itu, jika seorang suami tidak membayar nafkah isterinya atas permintaannya, tanpa sebarang alasan yang kuat, maka dia juga akan bertanggungjawab di hadapan Allah, sama seperti isteri, yang menimbulkan kemurkaan Allah Ta'ala dengan menolak untuk memuaskan hati. keinginan seksual suaminya tanpa sebarang alasan yang sah.

“Diriwayatkan oleh Hazrat Abu Musa al-Asy‘ari (ra) bahawa suatu ketika, isteri Hazrat Uthman ibn Maz‘un (ra) datang kepada isteri-isteri Nabi (saw). Isteri-isteri yang dihormati, apabila melihat kesusahannya, bertanya apa yang telah berlaku kepadanya, kerana tidak ada orang Quraisy yang lebih kaya daripada suaminya. Dia menjawab, 'Saya tidak ada gunanya untuk semua itu kerana suami saya menghabiskan siang hari berpuasa dan solat malam.'

“Kemudian, ketika Nabi (saw) mengunjungi isteri-isterinya, mereka menceritakan hal ini kepada Nabi (saw). Perawi mengatakan bahawa Nabi (saw) bertemu dengan Hazrat Uthman ibn Maz'un (ra) dan (sambil menyatakan kemarahannya) berkata kepadanya, 'Bukankah aku contoh untukmu?' Setelah itu, Hazrat Uthman ibn Maz'un (ra) bertanya, 'Semoga ibu dan ayah saya dikorbankan untuk kamu, apa masalahnya?’ Nabi (saw) menjawab, ‘Kamu solat sepanjang malam dan berpuasa siang hari, sedangkan keluarga kamu juga mempunyai hak ke atas kamu dan badan kamu mempunyai hak ke atas kamu. Oleh itu, lakukan solat tetapi juga tidur dan kadang-kadang berpuasa dan kadang-kadang tidak berpuasa.’

“Perawi berkata bahawa selepas beberapa lama, apabila seorang wanita yang sama datang kepada isteri-isteri Nabi (saw), dia memakai wangian dan berhias seperti pengantin perempuan. Isteri yang dihormati menyatakan kegembiraan mereka apabila melihatnya dan berseru, ‘Cemerlang! Sungguh menawan!’ Dia memberitahu mereka, ‘Sekarang, saya juga mempunyai segala yang dimiliki oleh orang lain.’ (Majma‘ al-Zawa‘id, Kitab al-Nikah, Baab haqqil-mar‘ati ala al-zauj)

“Selain itu, merujuk kepada hadis yang disebutkan di atas, perlu diingat bahawa dalam kes penolakan perbuatan ini adalah kerana alasan yang sah atau alasan bersebab yang memaksa, mana-mana pihak tidak akan tertakluk kepada kemurkaan Allah. Yang Maha Tinggi. Oleh itu, disebutkan dalam sebuah hadis bahawa ketika Nabi (saw) pergi ke Perang Tabuk, seorang Sahabat yang keluar dalam perjalanan pulang ke Madinah setelah Nabi (saw) telah pergi. Dia berpaling kepada isterinya untuk menunjukkan kasih sayang kepadanya, tetapi dia menolaknya ke belakang, sambil berkata, 'Engkau harus malu pada dirimu sendiri kerana Nabi (saw) telah keluar untuk berperang melawan musuh dalam cuaca panas yang begitu panas dan apa yang kamu ingin lakukan hanyalah cintailah aku dan masuklah kepadaku?' (Dibacha Tafsir-ul-Quran [Urdu], hlm. 343-344, terbitan 1948)

“Oleh itu, jika sesuatu pihak enggan atas alasan yang sah atau alasan yang kukuh, mereka tidak akan dikenakan sebarang hukuman. Namun, jika seorang suami atau isteri mendekati pasangannya, membangkitkan perasaan mereka, dan kemudian menjauhi mereka untuk mengusik mereka, maka pastilah orang yang berbuat demikian akan dimurkai Allah Ta'ala.

“Berkenaan hadis tentang wanita yang sudah berkahwin berpuasa sunat dengan izin suaminya semasa kehadirannya di rumah, hikmah di sebaliknya ialah Islam telah menjaga hak dan tanggungjawab suami isteri dalam setiap bidang. . Oleh itu, dalam pembahagian hak dan tanggungjawab suami isteri, segala tanggungjawab yang berkaitan dengan di luar rumah dan pemberian makan dan nafkah untuk isteri dan anak-anak dan lain-lain telah diamanahkan kepada suami oleh Allah Ta'ala. tanggungjawab rumah tangga (termasuk melindungi harta benda rumah, menyediakan keperluan suami dan membesarkan anak-anak dll) diamanahkan kepada isteri oleh Allah Taala.

“Jadi, apabila suami keluar rumah untuk menjalankan kewajipannya, isteri mempunyai cuti total untuk melakukan ibadah sunat bersama-sama dengan pelaksanaan tugas rumah tangganya. Walau bagaimanapun, jika isteri menghendaki cuti daripada menunaikan hak suami semasa kehadirannya di rumah, maka dia hendaklah berbuat demikian dengan persetujuannya sejak ketentuan termasuk antara tugas isteri. Hikmah di sebalik perintah ini menjadi jelas sepenuhnya dari kejadian yang disebutkan dalam hadis berikut:

“Hazrat Abu Saed (ra) meriwayatkan bahawa isteri Hazrat Safwan (ra) ibn al-Muattal (yang biasa bekerja di ladang sepanjang malam dan menghabiskan siang hari di rumah) mengadu kepada Nabi (saw), katanya, 'Suamiku membuatkan aku berbuka ketika aku sedang menjalankan puasa sunnah.' Nabi (saw) bertanya kepada Hazrat Safwan (ra) tentang hal itu. Beliau menjawab, ‘Apabila dia berpuasa, dia tetap berpuasa. Memandangkan saya masih muda, saya tidak dapat menahan diri.’

“Perawi menyatakan bahawa Nabi (saw) mengumumkan pada hari itu bahawa, ‘Seorang wanita tidak boleh berpuasa (sukarela) kecuali dengan keizinan suaminya.’ (Sunan Abi Daud, Kitab al-Saum)”

Ringkasnya, ajaran Islam menggesa suami dan isteri untuk memenuhi semua hak masing-masing, termasuk [yang berkaitan dengan] hubungan seksual, dengan penuh kejujuran. Kedua-dua pihak tidak dibenarkan merampas hak pihak yang lain atas dasar ibadat. Oleh itu, pihak yang melanggar hak orang lain dalam apa cara sekalipun akan dianggap bersalah di hadapan Allah Taala.

Makanan Diwali

Seorang wanita menulis surat kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) bahawa mereka menerima makanan daripada penganut Hindu pada Diwali, sebahagian daripada mereka secara jelas memberitahu mereka bahawa makanan itu diasingkan daripada puja [ritual ibadat yang dilakukan oleh penganut Hindu], tetapi ada yang hanya memberikan kotak dan pergi tanpa berkata apa-apa mengenainya. Dia bertanya sama ada dibenarkan memakan makanan tersebut.

Huzur (atba), semasa menjawab soalan di atas dalam surat bertarikh 13 Disember 2020, memberikan panduan berikut:

“Tidak ada salahnya memakan makanan yang disediakan dengan bahan-bahan yang halal, dalam masakan yang bersih, mengikut prinsip kebersihan dan yang tidak mengandungi sebarang unsur syirik. Ia juga tidak wajar untuk menyiasat perkara sedemikian di luar sebab. Namun, sebelum memakan makanan tersebut, hendaklah dibaca ‘Bismillah …’ supaya sekiranya terdapat kekurangan pada makanan tersebut, ia boleh digantikan dengan keberkatan nama Allah Ta’ala. Islam juga melarang mematahkan hati seseorang tanpa perlu, semata-mata kerana syak wasangka.

“Al-Masih Yang Dijanjikan (as) pernah makan makanan yang datang dari Hindu dan juga menerima dan makan manisan dan lain-lain yang dihadiahkan oleh mereka. Oleh itu, semasa menjawab soalan seseorang tentang sama ada makanan yang disediakan oleh orang Hindu dibenarkan, beliau (as) menyatakan:

“‘Syariah telah menghalalkannya. Syariah tidak mendesak sekatan tersebut; sebaliknya, ia memberi penekanan kepada:

قَدۡ اَفۡلَحَ مَنۡ زَكّٰهَا

“‘[“Sesungguhnya beruntunglah orang yang menyucikannya” (Surah Al-Shams, Bab. 91: Ayat.10)]. Nabi Suci (saw) akan makan barang-barang yang disediakan oleh orang Armenia dan, dalam apa jua keadaan, seseorang tidak boleh melakukannya tanpanya.’” (Al Hakam, No. 19, Jilid 8, bertarikh 10 Jun 1904, hlm. 3)

(Disusun oleh Zaheer Ahmad Khan, Ketua Jabatan Rekod, Private Sekretariat, London. Diterjemah oleh Al Hakam) 

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad