Jawapan Huzur (atba) kepada Isu-Isu Harian – Bahagian 28
AlHakam
Jawapan
Huzur (atba) kepada Isu-Isu Harian – Bahagian 28: Syahadat, doa seorang bapa,
wanita di Safa dan Marwa, air untuk pelayat Syiah, hak dan tanggungjawab suami
isteri, dan makanan Diwali
28
Januari 2022
Diterjemahkan
oleh Musa Bin Masran
Kemas
Kini Terakhir pada 25 Februari 2022
Panduan
berkenaan isu-isu asas Islam – yang Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba)
telah berikan dalam pelbagai kesempatan dalam surat-menyurat bertulisnya dan
semasa program MTA – sedang diterbitkan secara rasmi di bawah untuk manfaat
semua
Shahadah
Seorang
wanita menulis kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba)
bahawa seorang Ahmadi telah menjawab soalan di saluran YouTubenya bahawa
"Khatam" adalah nama Nabi (saw) dan oleh itu, tidak ada yang
salah dengan menambah frasa "Khatamun- Nabiyyin” kepada
“Muhammadur-Rasulullah” dalam Shahadah dan bahawa “Ahmadur-Rasulullah”, serta
“Muzzammil” atau “Muddathir” boleh ditambah kerana mereka juga adalah nama-nama
Nabi (saw). Dia bertanya sama ada pandangan ini betul?
Hazrat
Mirza Masroor Ahmad, Khalifatul Masih V (atba), semasa menjawab soalan
di atas dalam surat bertarikh 20 Oktober 2020, memberikan arahan berikut:
“Merujuk
kepada apa yang anda tulis dalam surat anda, jika orang ini, seorang Ahmadi,
memang berkata demikian, maka mereka salah. Tidak sama sekali kedudukan Jamaat
Ahmadiyah Muslim bahawa perubahan seperti itu boleh berlaku dalam syahadat. Di
mana sahaja kata-kata syahadat muncul dalam hadis Nabi (saw), nama peribadi
beliau [Muhammad] telah disebut dalam setiap kejadian. Tidak ada mana-mana Nabi
(saw) atau para sahabatnya menggunakan mana-mana nama atributnya dan bukannya
nama peribadinya. Lebih-lebih lagi, Hakim yang Adil [Hakam dan Adl] pada zaman
ini, Hazrat Masihi Mau'ud (as) juga telah menyatakan syahadat yang sama di
seluruh tulisannya dan khutbah lain dan hanya menggunakan nama peribadi Nabi (saw)
dalam syahadat.
“Justeru,
perubahan sebegini bukan sahaja bertentangan dengan keseragaman, malah ia juga
bertentangan dengan asas ajaran Islam. Oleh itu, setiap Ahmadi harus
menghindari perkara-perkara seperti itu.”
Doa
seorang ayah
Nazarat-e-Islah-o-Irshad
Markaziyya Rabwah bertanya kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba)
tentang beberapa hadits mengenai penerimaan doa seorang ayah untuk dan terhadap
anak-anaknya.
Huzur
(atba), dalam surat bertarikh 10 November 2020, memberikan panduan
berikut mengenai isu ini:
“Kedua-dua
jenis hadith yang diriwayatkan dalam kitab-kitab hadith adalah betul dan menjadi
panduan kepada kita. Memandangkan kedua-dua jenis hadis, pandangan yang
disatukan adalah bahawa seseorang yang doanya untuk seseorang adalah mujarab
dengan penerimaan [Allah], doanya terhadap seseorang juga boleh diterima. Allah
Ta'ala tidak mengatakan bahawa Dia akan menerima doanya untuk seseorang tetapi
tidak terhadap seseorang.
“Mengingat
kedudukan yang dianugerahkan Allah kepada seorang ayah, Dia menerima doanya
untuk orang lain dan juga mendengar doanya terhadap seseorang. Itulah sebabnya
Allah Taala telah menyatakan secara khusus tentang ibu bapa dalam Al-Quran:
وَ
قَضٰي رَبُّكَ اَلَّا تَعۡبُدُوۡۤا اِلَّاۤ اِيَّاهُ وَ بِالۡوَالِدَيۡنِ اِحۡسَانًا
ؕ اِمَّا يَبۡلُغَنَّ عِنۡدَكَ الۡكِبَرَ اَحَدُهُمَاۤ اَوۡ كِلٰهُمَا فَلَا تَقُلۡ
لَّهُمَاۤ اُفٍّ وَّ لَا تَنۡهَرۡهُمَا وَ قُلۡ لَّهُمَا قَوۡلًا كَرِيۡمًا ۔ وَ اخۡفِضۡ
لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحۡمَةِ وَ قُلۡ رَّبِّ ارۡحَمۡهُمَا كَمَا رَبَّيٰنِيۡ
صَغِيۡرً
“‘Tuhanmu
telah memerintahkan, “Janganlah kamu menyembah selain Dia, dan (berbuat baiklah)
kepada ibu bapa. Jika salah seorang di antara keduanya atau kedua-duanya sampai
berumur lanjut dalam pemeliharaanmu, maka sekali-kali janganlah kamu mengatakan
kepada keduanya perkataan yang menjijikkan dan janganlah kamu mencela mereka,
tetapi ucapkanlah kepada mereka perkataan yang baik. Dan rendahkanlah kepada
mereka sayap khusyu' kerana lemah lembut. Dan katakanlah, ‘Ya Tuhanku,
kasihanilah mereka sebagaimana mereka telah mendidik aku semasa kecil.’”’
(Surah Bani Israil, Bab.17: Ayat.24-25).
“Oleh
itu, dalam hadis-hadis ini, Nabi (saw) menasihati kita untuk memanfaatkan doa ibu
bapa dan menjaga diri kita daripada doanya terhadap kita.”
Wanita di al-Safa dan
al-Marwa
Hazrat
Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) ditanya mengapa, semasa sa'ee
[berjalan] antara bukit Safa dan Marwa, lelaki berlari manakala wanita tidak,
walaupun Hazrat Hagar (as) berlari di tempat itu. Orang itu bertanya apakah
hikmah di sebalik ini.
Huzur
(atba), dalam surat bertarikh 22 November 2020, memberikan jawapan
berikut untuk soalan ini:
“Di
satu pihak, sa'i dilakukan di antara Safa dan Marwa pada majlis Haji dan Umrah
sebagai mengenang pengorbanan Hazrat Hagar (as) dan Hazrat Ishmael (as),
kita juga belajar daripada kitab-kitab hadis bahawa pada kesempatan Umratul.
Qadha, untuk menunjukkan kekuatan umat Islam kepada orang-orang kafir Mekah,
Nabi (saw) memerintahkan para sahabatnya untuk berlari dan berjalan
dengan tergesa-gesa dengan dada yang membusung selama tiga kali tawaf pertama
di Ka'bah dan Sa'i. Safa dan Marwa. Beliau juga melakukan perkara yang sama
kerana orang-orang kafir Mekah percaya bahawa orang-orang Islam yang datang
dari Madinah sangat lemah akibat demam di sana. (Sahih Muslim, Kitab al-Hajj)
“Oleh
itu, menurut arahan ini dan tindakan Nabi (saw), berlari dalam tiga kali tawaf
pertama di Ka'bah dan semasa sa'i antara Safa dan Marwa menjadi sunnah Nabi (saw)
bagi lelaki yang melakukan. Haji dan Umrah (memandangkan mereka mempunyai
kekuatan untuk melakukannya).
“Namun,
tidak wajib bagi mereka yang tidak mempunyai kekuatan untuk berlari,
sebagaimana [terlihat dari] respons Hazrat Abdullah bin Umar (ra) (yang
berjalan dan bukannya berlari ketika sa'i kerana usia tuanya) bantahan
seseorang. Dia berkata, 'Seandainya dahulu aku sa'i dengan berlari, maka itu
adalah kerana aku melihat Rasulullah sa'i dengan berlari, dan jika sekarang aku
sa'i dengan berjalan kerana usia tuaku, maka itu adalah kerana aku juga melihat
Rasulullah sa'i dengan berjalan kaki.'” (Sunan al-Tirmidzi, Kitab al-Hajj)
“Menurut
fuqaha-fuqaha – berlari ketika tawaf Baitullah dan semasa sa’i adalah sunnah
bagi lelaki, bukan untuk wanita, kerana satar iaitu purdah yang wajib bagi
wanita, tidak boleh dipelihara oleh masa mereka berlari.
“Mengenai
Hazrat Hagar (as) berlari mencari air, itu adalah keadaan darurat di
mana Hazrat Ismail (as) telah mencapai tahap kematian akibat kehausan
yang sangat. Lebih-lebih lagi, disebutkan dalam riwayat bahawa di beberapa
tempat dia berjalan dengan cepat, dan kadang-kadang dia berlari, seperti
seseorang kadang-kadang mengambil beberapa langkah cepat dan juga kehabisan
kegelisahan untuk sampai ke tempat tertentu. Namun begitu, tidak ada kecemasan
sebegitu bagi wanita pada majlis Haji dan Umrah. Selain itu, terdapat juga
lelaki bersama-sama wanita pada majlis haji dan umrah. Oleh itu, dikira memadai
bagi wanita untuk berjalan pada kadar yang munasabah pada kesempatan ini supaya
mereka dapat mengikuti sunnah Hazrat Hagar (ra) sambil juga menegakkan
perintah berpurdah.”
Air
untuk berkabung Syiah
Nazim
Dar-ul-Ifta di Rabwah menyerahkan laporan kepada Hazrat Amirul Mumineen,
Khalifatul Masih V (atba) tentang menawarkan air dan lain-lain kepada
peserta perarakan [matam] Syiah dengan cara berkhidmat kepada manusia.
Semasa
mengulas laporan itu, Huzur (atba), dalam surat bertarikh 22 November
2020, menyatakan:
“Pada
pendapat saya, arahan Hazrat Masihi Mau’ud (as) dan Hazrat Musleh-e-Maud (ra)
sangat jelas dalam hal ini, yang menurutnya menetapkan hari dan waktu khusus
untuk kegiatan semacam ini adalah bid’ah. Walau bagaimanapun, jika seorang
Ahmadi atau salah seorang jamaah bekerja untuk kesejahteraan rakyat sepanjang
tahun dalam semangat berkhidmat kepada orang ramai dan mendirikan gerai-gerai
seperti ini untuk perarakan aman pelbagai agama dan organisasi sepanjang tahun
dengan cara berkhidmat kepada manusia, maka tidak akan ada masalah dengan
mendirikan gerai sedemikian untuk perarakan perkabungan Syiah. Namun, jika ini
dilakukan secara eksklusif untuk perarakan berkabung Syiah dan tidak ada gerai
lain yang didirikan sepanjang tahun, maka sudah pasti ia adalah bid‘ah dan
Ahmadi harus menghindari bid’ah tersebut sepenuhnya.”
Arahan
Hazrat Masihi Mau’ud (as) dan Hazrat Musleh-e-Maud (ra), yang disebutkan dalam
surat Huzur (atba), sedang direproduksi di bawah untuk manfaat para pembaca.
(Editor)
Arahan
Hazrat Masihi Mau'ud (as) adalah seperti berikut:
“Hazrat
Qazi Zahur-ud-Din Akmal (ra) bertanya, 'Apakah arahan [Masihi Mau'ud (as)]
mengenai pembahagian minuman manis dan nasi masak dan lain-lain secara percuma
pada 10 Muharram, jika ia dilakukan kerana Allah dan dengan niat
isaal-e-thawaab [ganjaran yang akan diterima oleh si mati]?
“[Al-Masihi
Mauud (as) Yang Dijanjikan] menjawab:
“‘Menentukan
hari dan masa untuk amalan tersebut adalah ibadah dan bid‘ah [bid‘ah] dan
ritual tersebut secara beransur-ansur membawa kepada syirik. Oleh itu, ia harus
dielakkan kerana upacara seperti itu tidak berakhir dengan baik. Ia mungkin
dilakukan pada awalnya dengan niat ini, tetapi sekarang ia telah mengambil rona
syirik dan nama selain Allah. Oleh itu, kami mengisytiharkan ia tidak
dibenarkan. Melainkan upacara seperti itu dihapuskan, kepercayaan palsu tidak akan
hilang.’” (Badr, No. 11, Jil. 6, bertarikh 14 March 1907, hlm. 6)
Arahan
Hazrat Musleh-e-Maud (ra) adalah seperti berikut:
“Seseorang
berkata bahawa Sunni memasak dan mengagihkan sesama mereka beberapa jenis
makanan dan lain-lain pada hari-hari Muharram. Mereka bertanya apakah arahan [Huzur
(ra)] tentang ini.
“[Hazrat
Musleh-e-Maud (ra)] menjawab:
“‘Ini
juga adalah bid‘ah [bid‘aat] dan memakannya juga tidak betul. Jika seseorang
tidak berhenti mengambilnya, maka mengapa mereka berhenti menyediakan? Memakan
makanan yang diberikan pada hari ke-12 kematian seseorang [barhaween] adalah
tidak betul dan giyarhween [hari ke-11] tidak lain hanyalah syirik yang tercemar.
Ia disebut dalam Al-Quran:
وَ مَاۤ اُهِلَّ بِهٖ لِغَيۡرِ
اللّٰهِ
[“dan
yang atasnya disebut nama selain Allah”] (Surah Al-Baqarah, Bab.2: Ayat.174).
Tindakan ini juga termasuk di bawahnya kerana orang-orang seperti itu
memelihara haiwan atas nama Pir Sahib mereka.’” (Al Fazl Qadian, Jilid. 10, No.
32, 23 Oktober 1922, ms 6-7)
Hak
dan tanggungjawab suami isteri
Seorang
wanita menghantar dua hadith kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba)
mengenai hak dan tanggungjawab suami isteri dan bertanya sama ada kedua-dua
hadith itu juga terpakai kepada seorang suami.
Huzur
(atba), dalam suratnya bertarikh 22 November 2020, memberikan jawapan berikut
untuk soalan ini:
“Hadis
pertama menyatakan bahawa apabila seorang suami memanggil isterinya ke tempat
tidur dan dia menolak kerana rasa tidak puas hati, malaikat melaknatnya
sepanjang malam. Ingatlah bahawa hadis ini bukan sahaja terpakai kepada isteri
tetapi, dalam senario yang bertentangan, juga kepada suami.
“Sekiranya
ada satu aspek yang boleh disimpulkan daripada hadis ini, Nabi (saw) telah
memperingatkan wanita yang sudah berkahwin supaya tidak menolak tanpa sebarang
alasan yang sah kerana ketidaksabaran lelaki berkenaan dengan nafsu seks
mereka. Jika tidak, sebagaimana isteri wajib memenuhi keperluan seksual suami
beserta hak-haknya yang lain, suami juga wajib memenuhi hak seksualnya
bersama-sama dengan keperluan lain. Oleh itu, jika seorang suami tidak membayar
nafkah isterinya atas permintaannya, tanpa sebarang alasan yang kuat, maka dia
juga akan bertanggungjawab di hadapan Allah, sama seperti isteri, yang
menimbulkan kemurkaan Allah Ta'ala dengan menolak untuk memuaskan hati.
keinginan seksual suaminya tanpa sebarang alasan yang sah.
“Diriwayatkan
oleh Hazrat Abu Musa al-Asy‘ari (ra) bahawa suatu ketika, isteri Hazrat Uthman
ibn Maz‘un (ra) datang kepada isteri-isteri Nabi (saw). Isteri-isteri
yang dihormati, apabila melihat kesusahannya, bertanya apa yang telah berlaku
kepadanya, kerana tidak ada orang Quraisy yang lebih kaya daripada suaminya.
Dia menjawab, 'Saya tidak ada gunanya untuk semua itu kerana suami saya
menghabiskan siang hari berpuasa dan solat malam.'
“Kemudian,
ketika Nabi (saw) mengunjungi isteri-isterinya, mereka menceritakan hal ini
kepada Nabi (saw). Perawi mengatakan bahawa Nabi (saw) bertemu dengan
Hazrat Uthman ibn Maz'un (ra) dan (sambil menyatakan kemarahannya) berkata
kepadanya, 'Bukankah aku contoh untukmu?' Setelah itu, Hazrat Uthman ibn Maz'un
(ra) bertanya, 'Semoga ibu dan ayah saya dikorbankan untuk kamu, apa
masalahnya?’ Nabi (saw) menjawab, ‘Kamu solat sepanjang malam dan berpuasa
siang hari, sedangkan keluarga kamu juga mempunyai hak ke atas kamu dan badan
kamu mempunyai hak ke atas kamu. Oleh itu, lakukan solat tetapi juga tidur dan
kadang-kadang berpuasa dan kadang-kadang tidak berpuasa.’
“Perawi
berkata bahawa selepas beberapa lama, apabila seorang wanita yang sama datang
kepada isteri-isteri Nabi (saw), dia memakai wangian dan berhias seperti
pengantin perempuan. Isteri yang dihormati menyatakan kegembiraan mereka
apabila melihatnya dan berseru, ‘Cemerlang! Sungguh menawan!’ Dia memberitahu
mereka, ‘Sekarang, saya juga mempunyai segala yang dimiliki oleh orang lain.’
(Majma‘ al-Zawa‘id, Kitab al-Nikah, Baab haqqil-mar‘ati ala al-zauj)
“Selain
itu, merujuk kepada hadis yang disebutkan di atas, perlu diingat bahawa dalam
kes penolakan perbuatan ini adalah kerana alasan yang sah atau alasan bersebab yang
memaksa, mana-mana pihak tidak akan tertakluk kepada kemurkaan Allah. Yang Maha
Tinggi. Oleh itu, disebutkan dalam sebuah hadis bahawa ketika Nabi (saw)
pergi ke Perang Tabuk, seorang Sahabat yang keluar dalam perjalanan pulang ke
Madinah setelah Nabi (saw) telah pergi. Dia berpaling kepada isterinya
untuk menunjukkan kasih sayang kepadanya, tetapi dia menolaknya ke belakang,
sambil berkata, 'Engkau harus malu pada dirimu sendiri kerana Nabi (saw)
telah keluar untuk berperang melawan musuh dalam cuaca panas yang begitu panas
dan apa yang kamu ingin lakukan hanyalah cintailah aku dan masuklah kepadaku?'
(Dibacha Tafsir-ul-Quran [Urdu], hlm. 343-344, terbitan 1948)
“Oleh
itu, jika sesuatu pihak enggan atas alasan yang sah atau alasan yang kukuh,
mereka tidak akan dikenakan sebarang hukuman. Namun, jika seorang suami atau
isteri mendekati pasangannya, membangkitkan perasaan mereka, dan kemudian
menjauhi mereka untuk mengusik mereka, maka pastilah orang yang berbuat
demikian akan dimurkai Allah Ta'ala.
“Berkenaan
hadis tentang wanita yang sudah berkahwin berpuasa sunat dengan izin suaminya
semasa kehadirannya di rumah, hikmah di sebaliknya ialah Islam telah menjaga
hak dan tanggungjawab suami isteri dalam setiap bidang. . Oleh itu, dalam
pembahagian hak dan tanggungjawab suami isteri, segala tanggungjawab yang
berkaitan dengan di luar rumah dan pemberian makan dan nafkah untuk isteri dan
anak-anak dan lain-lain telah diamanahkan kepada suami oleh Allah Ta'ala.
tanggungjawab rumah tangga (termasuk melindungi harta benda rumah, menyediakan
keperluan suami dan membesarkan anak-anak dll) diamanahkan kepada isteri oleh
Allah Taala.
“Jadi,
apabila suami keluar rumah untuk menjalankan kewajipannya, isteri mempunyai
cuti total untuk melakukan ibadah sunat bersama-sama dengan pelaksanaan tugas
rumah tangganya. Walau bagaimanapun, jika isteri menghendaki cuti daripada
menunaikan hak suami semasa kehadirannya di rumah, maka dia hendaklah berbuat
demikian dengan persetujuannya sejak ketentuan termasuk antara tugas isteri.
Hikmah di sebalik perintah ini menjadi jelas sepenuhnya dari kejadian yang
disebutkan dalam hadis berikut:
“Hazrat
Abu Saed (ra) meriwayatkan bahawa isteri Hazrat Safwan (ra) ibn
al-Muattal (yang biasa bekerja di ladang sepanjang malam dan menghabiskan siang
hari di rumah) mengadu kepada Nabi (saw), katanya, 'Suamiku membuatkan
aku berbuka ketika aku sedang menjalankan puasa sunnah.' Nabi (saw) bertanya
kepada Hazrat Safwan (ra) tentang hal itu. Beliau menjawab, ‘Apabila dia
berpuasa, dia tetap berpuasa. Memandangkan saya masih muda, saya tidak dapat menahan
diri.’
“Perawi
menyatakan bahawa Nabi (saw) mengumumkan pada hari itu bahawa, ‘Seorang wanita
tidak boleh berpuasa (sukarela) kecuali dengan keizinan suaminya.’ (Sunan Abi
Daud, Kitab al-Saum)”
Ringkasnya,
ajaran Islam menggesa suami dan isteri untuk memenuhi semua hak masing-masing,
termasuk [yang berkaitan dengan] hubungan seksual, dengan penuh kejujuran.
Kedua-dua pihak tidak dibenarkan merampas hak pihak yang lain atas dasar
ibadat. Oleh itu, pihak yang melanggar hak orang lain dalam apa cara sekalipun
akan dianggap bersalah di hadapan Allah Taala.
Makanan
Diwali
Seorang
wanita menulis surat kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba)
bahawa mereka menerima makanan daripada penganut Hindu pada Diwali, sebahagian
daripada mereka secara jelas memberitahu mereka bahawa makanan itu diasingkan
daripada puja [ritual ibadat yang dilakukan oleh penganut Hindu], tetapi ada
yang hanya memberikan kotak dan pergi tanpa berkata apa-apa mengenainya. Dia
bertanya sama ada dibenarkan memakan makanan tersebut.
Huzur
(atba), semasa menjawab soalan di atas dalam surat bertarikh 13 Disember 2020,
memberikan panduan berikut:
“Tidak
ada salahnya memakan makanan yang disediakan dengan bahan-bahan yang halal,
dalam masakan yang bersih, mengikut prinsip kebersihan dan yang tidak
mengandungi sebarang unsur syirik. Ia juga tidak wajar untuk menyiasat perkara
sedemikian di luar sebab. Namun, sebelum memakan makanan tersebut, hendaklah
dibaca ‘Bismillah …’ supaya sekiranya terdapat kekurangan pada makanan
tersebut, ia boleh digantikan dengan keberkatan nama Allah Ta’ala. Islam juga
melarang mematahkan hati seseorang tanpa perlu, semata-mata kerana syak
wasangka.
“Al-Masih
Yang Dijanjikan (as) pernah makan makanan yang datang dari Hindu dan juga
menerima dan makan manisan dan lain-lain yang dihadiahkan oleh mereka. Oleh
itu, semasa menjawab soalan seseorang tentang sama ada makanan yang disediakan
oleh orang Hindu dibenarkan, beliau (as) menyatakan:
“‘Syariah
telah menghalalkannya. Syariah tidak mendesak sekatan tersebut; sebaliknya, ia
memberi penekanan kepada:
قَدۡ اَفۡلَحَ مَنۡ زَكّٰهَا
“‘[“Sesungguhnya
beruntunglah orang yang menyucikannya” (Surah Al-Shams, Bab. 91: Ayat.10)].
Nabi Suci (saw) akan makan barang-barang yang disediakan oleh orang Armenia
dan, dalam apa jua keadaan, seseorang tidak boleh melakukannya tanpanya.’” (Al
Hakam, No. 19, Jilid 8, bertarikh 10 Jun 1904, hlm. 3)
(Disusun
oleh Zaheer Ahmad Khan, Ketua Jabatan Rekod, Private Sekretariat, London.
Diterjemah oleh Al Hakam)
Comments
Post a Comment