Jawapan Huzur (atba) kepada Isu-Isu Harian – Bahagian 35

 AlHakam

Jawapan Huzur (atba) kepada Isu-Isu Harian – Bahagian 35: Hadis: ‘Cinta kepada negara adalah sebahagian daripada iman’, hukuman Sodom dan Gomora, tatu

1 Julai 2022

Diterjemahkan oleh Musa Bin Masran

Kemas Kini Terakhir pada 15 Julai 2022

Panduan berkenaan isu-isu asas Islam – yang Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) telah berikan dalam pelbagai kesempatan dalam surat-menyurat bertulisnya dan semasa program MTA – diterbitkan secara rasmi di bawah untuk manfaat semua

Kesahihan sebuah hadis: 'Cinta kepada negara adalah sebahagian daripada iman'

Seseorang menulis kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) bahawa beberapa ulama bukan Ahmadi berpendapat bahawa frasa:

 حُبُّ الْوَطَنِ مِنَ الإِيمَانِ

[“Cinta kepada negara adalah sebahagian daripada iman”], yang disandarkan kepada Nabi (saw), sebenarnya tidak diucapkan oleh beliau dan mereka meminta rujukan. Mereka selanjutnya menulis, “Saya cuba mencari rujukan tetapi tidak dapat mencari rujukan. Apa yang harus saya katakan kepada ulama bukan Ahmadi?”

Dalam surat bertarikh 14 April 2021, Huzur (atba) memberikan jawapan berikut kepada soalan itu:

“Hadis Nabi Muhammad (saw) ini telah diriwayatkan dalam pelbagai kitab. Contohnya Allamah Mulla Ali al-Qari telah merakamkannya dalam kitabnya Al-Mawdu'aat al-Kabir, Hafiz Shams al-Din Abi al-Khair Muhammad Ibn Abd al-Rahman al-Sakhawi telah menyebutnya dalam kitabnya Al-Maqasid. al-Hasanah fi Bayani Kathirin min al-Ahadith al-Mushtahirah ala al-Alsinah, dan Allamah Jalal al-Din al-Suyuti telah memasukkannya ke dalam kitabnya Al-Durar al-Muntathirah fi al-Ahadith al-Mushtahirah.

“Beberapa ulama klasik telah menolak hadis Nabi (saw) atas alasan yang sia-sia dan melalui hujah-hujah yang pelik, sebaliknya mengaitkannya dengan sebahagian ulama terdahulu [salaf]. Walau bagaimanapun, semua kritikan dan alasan ulama tersebut adalah tidak sah berdasarkan hadis-hadis yang lain dan memandangkan ajaran-ajaran yang dinyatakan dalam Al-Qur’an. Oleh itu, seseorang tidak boleh menafikan bahawa hadith ini adalah sabda Nabi (saw) semata-mata berdasarkan pandangan ulama ini.

“Mereka berhujah bahawa tidak ada kaitan antara cinta kepada negara dan cinta kepada iman mereka kerana orang kafir dan munafik juga mencintai negara mereka walaupun tidak mempunyai iman walau pun satu ons. Mereka bertanya, bagaimana kecintaan seseorang kepada negara boleh menjadi sebahagian daripada iman?

“Hujah ulama klasik ini tidak boleh diterima kerana terdapat beberapa hadis Nabi (saw) di dalam kitab-kitab hadith yang sahih, perkara yang sama berlaku kepada orang Islam serta orang-orang kafir dan munafik sama seperti perkara yang disebutkan di atas. hadis. Dalam Sahih Bukhari, misalnya, hadis berikut telah direkodkan:

“Hazrat Anas (ra) bin Malik meriwayatkan bahawa Nabi (saw) bersabda:

لَا يُؤْمِنُ أَحَدُكُمْ حَتَّى يُحِبَّ لِأَخِيهِ مَا يُحِبُّ لِنَفْسِهِ

“‘Tidak akan menjadi mukmin seseorang di antara kamu sehingga dia mencintai untuk saudaranya sebagaimana dia mencintai untuk dirinya sendiri.’ (Sahih Bukhari, Kitab al-Iman)

“Demikian pula, Hazrat Abdullah bin Umar (ra) meriwayatkan:

أَنَّ رَسُولَ اللّٰهِ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَرَّ عَلَى رَجُلٍ مِنْ الْأَنْصَارِ وَهِظَ يَعُغِيْنَ فَقَالَ رَسُوْلُ اللّٰهِ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ دَعْهُ فَإِنَّ الْحَيَاءَ مِنْ الْإِيمَانِ

“‘Suatu hari, Rasulullah (saw) melewati seorang lelaki Anshar yang sedang menegur saudaranya [melawan] kesombongan [haya]. Setelah itu, Rasulullah bersabda, ‘Biarkan dia […] kerana haya itu sebahagian daripada iman.’’

“Sekarang timbul persoalan apakah suka kepada saudaranya apa yang disukai untuk dirinya atau mengamalkan sifat haya hanya untuk orang beriman dan orang kafir atau munafik tidak boleh memperoleh akhlak ini? Maksudnya, jika orang kafir atau munafik suka kepada saudaranya apa yang dia suka untuk dirinya sendiri, atau orang kafir atau munafik menanam haya, bolehkah dikatakan atas dasar ini bahawa kerana akhlak ini juga diterima pakai oleh orang kafir dan munafik, maka Hadith ini tidak boleh, Allah melarang, menjadi sabda Nabi (saw)?

“Selain itu, dalam Al-Qur’an dan hadis terdapat penekanan yang besar pada pemenuhan perjanjian dan ia telah dianggap sebagai sifat yang baik. Sekarang, jika seorang kafir atau munafik memenuhi ikrar atau perjanjiannya, adakah kita benar mengatakan bahawa tindakan memenuhi perjanjian seseorang itu bukanlah perintah Al-Qur’an atau sabda Nabi (saw), memandangkan orang kafir atau munafik pun mematuhinya?

“Oleh itu, kita pasti tidak akan menerima bahawa hadis ini dengan kata-kata yang paling bernas dan bijaksana:

 حُبُّ الْوَطَنِ مِنَ الإِيمَانِ

bukanlah sabda Nabi (saw) semata-mata berdasarkan premis ulama klasik ini. Ini pastinya kata-kata yang diberkati yang diucapkan oleh Nabi (saw) yang tercatat dalam kitab-kitab yang disebutkan di atas. Saya telah menyenaraikan di bawah rujukan penuh daripada buku-buku ini untuk pengetahuan anda:

1. Al-Maqasid al-Hasanah fi Bayani Kathirin min al-Ahadith al-Mushtahirah ‘ala l-Alsinah (Kitab al-Iman) oleh pengkritik dan beliau. torian al-Imam al-Hafiz Shams al-Din Abi al-Khair Muhammad ibn Abd al-Rahman al-Sakhawi (w. 902 Hijrah)

2. Al-Durar al-Muntathirah fi al-Ahadith al-Mushtahirah (huruf ha, bahagian 1, hlm. 9) oleh ‘Allamah Jalal al-Din al-Suyuti [d. 911 Hijrah]

3. Al-Mawdu‘aat al-Kabir (Urdu Bazar Karachi: Quran Mahal, hlm. 193 hingga 197) oleh Mulla Ali al-Qari [d. 1014 Hijrah]”

Sifat azab orang Sodom dan Gomora

Seseorang menulis surat kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) dan bertanya sama ada orang Islam percaya bahawa penduduk Sodom dan Gomora, dua kota kaum Lot, telah dibakar sebagai hukuman atas dosa perzinaan dan homoseksual mereka, dll. Dia bertanya sama ada ini disokong oleh Al-Qur’an.

Dalam suratnya, bertarikh 26 April 2021, Huzur (atba) menjawab seperti berikut:

“Al-Qur’an tidak mengatakan di mana-mana bahawa kaum Hazrat Lot (as) telah dibakar; sebaliknya, ini adalah pernyataan alkitabiah. Oleh itu, Alkitab menyatakan:

“‘Lalu TUHAN menurunkan hujan belerang dan api ke atas Sodome dan Gomora, dari TUHAN dari langit. Dan dia merobohkan kota-kota itu, dan seluruh dataran, dan semua penduduk kota itu, dan yang tumbuh di atas tanah. Tetapi isterinya menoleh ke belakang dari belakangnya, dan dia menjadi tiang garam.’ (Kejadian 19:24-27, KJV 1611)

“Begitu juga, ia menyatakan:

“‘Dan bahwa seluruh negerinya adalah belerang dan garam, dan terbakar, sehingga tidak ditabur dan tidak berbuah, dan tidak ada rumput yang tumbuh di dalamnya, seperti penggulingan Sodom, Gomora, Adma dan Zeboim, yang ditumbangkan Tuhan di dalamnya murka-Nya dan murka-Nya.' (Ulangan 29:23, KJV 1611)

“Oleh itu, menurut Alkitab, orang-orang itu dibakar dan berubah menjadi sulfur dan garam. Sebaliknya, menurut kenyataan Al-Qur’an, Allah Ta’ala menghukum mereka kerana pelanggaran mereka, termasuk mengganggu nabi-nabi dengan pelbagai cara, menghina mereka secara lisan, menolak mereka, mengancam untuk mengusir mereka dari negeri mereka, melihat kepada para nabi’. teman dengan penghinaan, merompak musafir, menganiaya jiran dan tetamu dengan sangat teruk, mengganggu orang yang terdedah dan melakukan percabulan dan homoseksual dan lain-lain. Sebagai hukuman untuk dosa-dosa ini, mereka telah dimusnahkan oleh gempa bumi sedemikian rupa sehingga penempatan mereka terbalik dan berkerikil menghujani mereka. Maka Allah berfirman dalam Surah Al-Hijr:

وَجَاءَ أَهْلُ الْمَدِينَةِ يَسْتَبْشِرُونَ۔ قَالَ إِنَّ هَؤُلَاءِ ضَيْفِي فَلَا تَفْضَحُوَنِ۔ نَنْهَكَ عَنِ الْعَالَمِينَ۔ قَالَ هَؤُلَاءِ بَنَاتِي إِنْ كُنْتُمْ فَاعِلِينَ۔ لَعَمْرُكَ إِنَّهُمْ لَفِي سَكْرَتِهِمْ يَعْمَهُونَ۔ فَأَخَذَتْهُمُ الصَّيْحَةُ مُشْرِقِينَ۔ فَجَعَلْنَا عَالِيَهَا سَافِلَهَا وَأَمْطَرْنَا عَلَيْهِمْ حِجَارَةً مِنْ سِجِّيل

“‘Dan orang-orang kota itu datang [kepada Lot] dengan bersukacita [memikirkan bahawa mereka kini mempunyai peluang yang baik untuk menangkapnya]. [Setelah ini] dia berkata [kepada mereka], ‘Ini adalah tetamu saya, maka jangan buat saya malu [dengan mengancam mereka]; “Dan takutlah kepada Allah dan janganlah kamu menghinakan aku.” Mereka berkata, “Bukankah kami telah melarang kamu (melayan) berbagai-bagai manusia?” Dia berkata, “Inilah anak-anak perempuanku [di antara kamu, yang cukup jaminan] jika kamu mesti melakukannya. [sesuatu terhadapku].' [Wahai Nabi kami!] Demi hidupmu, ini [musuhmu juga] dalam mabuk [gila] mereka mengembara dalam gangguan [seperti mereka] — Kemudian azab [yang dijanjikan] menimpa mereka [orang ramai] Lot] pada waktu matahari terbit. Kami telah membalikkan [kampung mereka] dan Kami menghujani mereka dengan batu dari tanah.’ (Surah Al-Hijr, Bab.15: Ayat.68-75)

“Hazrat Musleh-e-Maud (ra) menjelaskan hikmah di sebalik hukuman dan menghuraikan hujan kerikil yang disebutkan dalam ayat ini sebagai berikut:

“‘Kerana penduduk Lot (as) meninggalkan akhlak yang tinggi dan menggantikannya dengan akhlak yang rendah; dengan cara yang sama, Tuhan mengubah bahagian kota yang paling tinggi menjadi yang paling rendah dan [dalam cara berbicara] berkata kepada mereka, ‘Pergilah dari situ, tinggallah di bahagian yang paling bawah!’ Sesetengah orang tertanya-tanya bagaimana batu menghujani mereka. Jawapan untuk ini ialah gempa bumi yang teruk kadangkala boleh menyebabkan bahagian tanah naik dan kemudian jatuh. Itu juga yang berlaku ketika itu. Tanah yang berbatu-batu itu naik dan kemudian jatuh menyebabkan mereka dihempap di bawah batu. Ia juga mungkin bermakna bahawa dinding rumah mereka runtuh menimpa mereka kerana dikatakan bahawa mereka biasa membina rumah mereka daripada batu. Batu yang bercampur lumpur juga dipanggil sijjil. Istilah ini dengan tepat menggambarkan dinding yang diperbuat daripada batu dan lumpur.’ (Tafsir-e-Kabir [Urdu], Jilid IV, hlm. 99)

"Sambil menerangkan hujan batu di tempat lain, Huzur (ra) berkata:

“Ia sebenarnya adalah hujan batu, yang merupakan akibat daripada gempa bumi yang dahsyat. Iaitu permukaan bumi terbalik dan tanah naik ratusan kaki kemudian jatuh ke bawah dan seolah-olah tanah dan batu menghujani mereka. (Tafsir-e-Kabir [Urdu], Jilid VII, hlm. 408)

“Lalu Allah berfirman dalam Surah Asy-Syu‘ara:

كَذَّبَتْ قَوْمُ لُوطٍ الْمُرْسَلِينَ ۔إِذْ قَالَ لَهُمْ أَخُوهُمْ لُوطٌ أَلَا تَتَّقُونَ ۔ إِنِّيْ لَكُمْ رَسُولٌ أَمِينٌ۔ فَاتَّقُوا اللّٰهَ وَأَطِيْعُونِ۔ وَمَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِنْ أَجْرِيَ إِلَّا عَلَى رَبِّ الْعَالَمِينَ۔ أَتَأْتُونَ الذُّكْرَانَ مِنَ الْعَالَمِيْنَ۔ وَتَذَرُوْنَ مَا خَلَقَ لَكُمْ رَبُّكُمْ مِنْ أَزْوَاجِكُمْ بَلْ أَنْتُمْ قَوْمٌ عَادُونَ۔ قَالُوا لَئِنْ لَمْ تَنْتَهِ يَا لُوطُ لَتَكُوْنَنَّ مِنَ الْ مُخْرَجِيْنَ۔ قَالَ إِنِّي لِعَمَلِكُمْ مِنَ الْقَالِيْنَ۔رَبِّ نَجِّنِيْ وَأَهْلِيْ مِمَّا يَعْمَلُوْنَ۔فَنَجَّيْنَاهُ وَأَهْلَهُ أَجْمَعِيْنَ۔إِلَّا عَجُوزًا فِي الْغَابِرِيْنَ۔ثُمَّ دَمَّرْنَا الْآَخَرِيْنَ۔ وَأَمْطَرْنَا عَلَيْهِمْ مَطَرًا فَسَاءَ مَطَرُ الْمُنْذَرِيْنَ۔

“‘Kaum Luth telah mendustakan para Rasul. Ketika saudara mereka Lut berkata kepada mereka, ‘Apakah kamu tidak akan menjadi orang yang benar? ‘Sesungguhnya aku adalah seorang Rasul bagimu, yang setia kepada amanah (ku). Maka bertakwalah kepada Allah dan taatlah kepadaku. ‘Dan aku tidak meminta kepadamu upah atasnya. Upahku hanyalah di sisi Tuhan sekalian alam. ‘Apakah kamu dari semua umat mendekati lelaki, ‘Dan tinggalkan isteri-isteri kamu yang telah diciptakan Tuhan kamu untuk kamu? Tidak, [bukan sahaja kamu melakukan perbuatan ini, tetapi sebenarnya] kamu adalah kaum yang melampaui batas [terhadap perintah fitrah manusia dalam segala hal].' Mereka berkata, 'Jika kamu tidak berhenti, wahai Lut, pasti kamu akan niscaya jadilah kamu dari orang-orang yang dibuang.” Dia berkata, “Sesungguhnya aku benci amalan kamu. ‘Ya Tuhanku, selamatkanlah aku dan keluargaku dari apa yang mereka kerjakan.’ Maka Kami selamatkan dia dan keluarganya semuanya [mereka], kecuali seorang perempuan tua di antara orang-orang yang tinggal di belakang. Kemudian [setelah menyelamatkan Luth] Kami membinasakan yang lain. Dan Kami turunkan kepada mereka hujan [batu]; dan amat buruklah hujan itu bagi orang-orang yang diberi peringatan [oleh Allah tetapi tidak berhenti.]’ (Surah Asy-Shu‘ara, Bab.26: .Ayat 161-174)

“Selain itu, Surah al-A‘raf, Surah Al-Taubah, Surah Hud, Surah Al-Naml, Surah Al-Ankabut, Surah Qaf dan Surah Al-Qamar turut menyebut tentang dosa umat ini dan azab tuhan yang menimpa mereka.

“Justeru, kajian terhadap semua ayat Al-Qur’an ini membuktikan bahawa bangsa ini telah musnah dengan gempa bumi dan ribut lumpur dan batu sebagai hukuman atas dosa mereka. Mereka tidak dibakar oleh api.”

Tatu

Seseorang menulis kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) bahawa air tidak sampai ke kulit bahagian badan yang telah ditatu. Beliau kemudian meminta petunjuk tentang sah wudhu atau ghusl (mandi air) seseorang yang bertato di badannya.

Huzur (atba), dalam suratnya bertarikh 16 Mei 2021, memberikan panduan berikut mengenai isu ini:

“Pertama sekali, tidak dibenarkan membuat tatu atau akan membuat tatu. Larangan ini juga telah disebutkan dalam hadith, di mana ia menyatakan bahawa Allah Taala telah melaknat wanita-wanita yang, untuk tujuan kosmetik atau estetik, mengamalkan tatu, dan mereka yang membuat tatu kepada diri mereka sendiri … yang mengubah ciptaan Allah. (Sahih Bukhari, Kitab al-Libas)

“Apabila Nabi (saw) ditugaskan sebagai nabi, di satu pihak, racun pelbagai jenis kemusyrikan telah tersebar di mana-mana di dunia dan khususnya di Semenanjung Arab, dan di sisi lain, pelbagai jenis sikap sesat juga telah mencengkam. Kemanusiaan dalam cakar mereka. Lelaki dan wanita terlibat dalam pelbagai jenis ritual syirik dan kejahatan sosial. Ia termasuk amalan syirik seperti mempunyai imej dewi, berhala atau haiwan bertatu pada badan, muka, atau lengan untuk mendapatkan rahmat atau ia dilakukan untuk tujuan kosmetik atau estetik untuk kemudian mempromosikan salah laku sosial dan kelucahan.

“Tidak diharamkan bagi seseorang untuk mengamalkan kaedah yang sah untuk kecantikan diri sambil kekal dalam had yang dibenarkan. Pencapaian keindahan yang Nabi (saw) memperingatkan tentang laknat Allah bermaksud sesuatu yang lain dan hikmah di sebalik pengharaman beberapa cara itu nampaknya terdapat kebimbangan bahawa tindakan seperti ini boleh membawa kepada kecenderungan kepada syirik, iaitu dosa yang paling besar; atau jika perkara ini dilakukan untuk memperdayakan lawan jenis dengan cara yang tidak dibenarkan, maka semua cara itu juga akan dianggap menyalahi undang-undang dan boleh diambil tindakan.

“Setakat membuat tatu, sama ada lelaki atau perempuan, tujuan di sebalik itu hanyalah untuk menunjuk-nunjuk atau memperdayakan lawan jenis dengan cara yang tidak dibenarkan. Itulah sebabnya orang biasanya mendapat tatu pada bahagian badan yang mungkin mereka dedahkan dan pamerkan kepada umum. Akan tetapi, jika seseorang itu bertato pada anggota tubuh yang diperintahkan untuk bertudung [satr], maka pertama-tama pada waktu tatu itu, individu tersebut melanggar perintah berpurdah dan melakukan perbuatan keji yang bertentangan dengan ajaran. Agama Islam. Lebih-lebih lagi, satu idea di sebalik membuat tatu pada bahagian badan yang bertudung ialah mereka mungkin terdedah di hadapan lawan jenis semasa melakukan perbuatan jahat. Kesemua kaedah ini adalah dilarang kerana bercanggah dengan ajaran Islam.

“Selain itu, tatu juga telah dikaitkan dengan pelbagai isu fizikal dan kesihatan. Sebagai contoh, kelenjar peluh di bawah kulit terjejas teruk di bahagian badan yang mempunyai tatu, iaitu mempunyai tatu mengurangkan peluh di bahagian badan yang berkenaan, yang berbahaya kepada kesihatan seseorang. Begitu juga, kerana tatu menjadi ciri kekal pada kulit, kadang-kadang apabila badan membesar atau mengecut, begitu juga dengan bentuk tatu, yang menjadikan tatu itu kelihatan hodoh dan bukannya ‘cantik’. Kemudian individu sebegini mula menganggap mereka sebagai wabak yang tidak dapat mereka hilangkan. Oleh itu, untuk alasan ini sahaja, adalah sia-sia dan tidak masuk akal untuk bertatu.

“Oleh itu, tidak boleh bagi lelaki mukmin atau wanita mukmin bertatu pada tubuhnya. Walau bagaimanapun, jika seseorang itu mempunyai tatu di badan mereka sebelum menjadi Ahmadi dan kini Allah Taala telah memberikan mereka keupayaan untuk menerima Ahmadiyah dengan menunjukkan kepada mereka jalan Islam yang sebenar, maka perbuatan ini akan termasuk dalam kategori إِلَّا. مَا قَدْ سَلَفَ iaitu 'kecuali yang telah berlalu'. [Surah Al-Nisa, Bab.4: Ayat.23]

“Lebih-lebih lagi, tatu seperti itu sebelum menerima Islam tidak akan menjejaskan kesahihan wudhu atau mandi. Sebagaimana wanita memakai cat kuku tidak menjejaskan wudhunya dan wudhunya sah walaupun dia telah memakai cat kuku, demikian juga, wudhu dan mandi orang yang bertato itu sah.”

(Disusun oleh Zaheer Ahmad Khan, Ketua Jabatan Rekod, Private Sekretariat, London. Diterjemah oleh Al Hakam)

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad