Jawapan Huzur (atba) kepada Isu-Isu Harian – Bahagian 35
AlHakam
Jawapan
Huzur (atba) kepada Isu-Isu Harian – Bahagian 35: Hadis: ‘Cinta kepada negara
adalah sebahagian daripada iman’, hukuman Sodom dan Gomora, tatu
1
Julai 2022
Diterjemahkan
oleh Musa Bin Masran
Kemas
Kini Terakhir pada 15 Julai 2022
Panduan
berkenaan isu-isu asas Islam – yang Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba)
telah berikan dalam pelbagai kesempatan dalam surat-menyurat bertulisnya dan
semasa program MTA – diterbitkan secara rasmi di bawah untuk manfaat semua
Kesahihan
sebuah hadis: 'Cinta kepada negara adalah sebahagian daripada iman'
Seseorang
menulis kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) bahawa
beberapa ulama bukan Ahmadi berpendapat bahawa frasa:
حُبُّ الْوَطَنِ مِنَ الإِيمَانِ
[“Cinta
kepada negara adalah sebahagian daripada iman”], yang disandarkan kepada Nabi (saw),
sebenarnya tidak diucapkan oleh beliau dan mereka meminta rujukan. Mereka
selanjutnya menulis, “Saya cuba mencari rujukan tetapi tidak dapat mencari
rujukan. Apa yang harus saya katakan kepada ulama bukan Ahmadi?”
Dalam
surat bertarikh 14 April 2021, Huzur (atba) memberikan jawapan berikut kepada
soalan itu:
“Hadis
Nabi Muhammad (saw) ini telah diriwayatkan dalam pelbagai kitab. Contohnya
Allamah Mulla Ali al-Qari telah merakamkannya dalam kitabnya Al-Mawdu'aat
al-Kabir, Hafiz Shams al-Din Abi al-Khair Muhammad Ibn Abd al-Rahman al-Sakhawi
telah menyebutnya dalam kitabnya Al-Maqasid. al-Hasanah fi Bayani Kathirin min
al-Ahadith al-Mushtahirah ala al-Alsinah, dan Allamah Jalal al-Din al-Suyuti
telah memasukkannya ke dalam kitabnya Al-Durar al-Muntathirah fi al-Ahadith
al-Mushtahirah.
“Beberapa
ulama klasik telah menolak hadis Nabi (saw) atas alasan yang sia-sia dan
melalui hujah-hujah yang pelik, sebaliknya mengaitkannya dengan sebahagian
ulama terdahulu [salaf]. Walau bagaimanapun, semua kritikan dan alasan ulama
tersebut adalah tidak sah berdasarkan hadis-hadis yang lain dan memandangkan
ajaran-ajaran yang dinyatakan dalam Al-Qur’an. Oleh itu, seseorang tidak boleh
menafikan bahawa hadith ini adalah sabda Nabi (saw) semata-mata berdasarkan
pandangan ulama ini.
“Mereka
berhujah bahawa tidak ada kaitan antara cinta kepada negara dan cinta kepada
iman mereka kerana orang kafir dan munafik juga mencintai negara mereka
walaupun tidak mempunyai iman walau pun satu ons. Mereka bertanya, bagaimana
kecintaan seseorang kepada negara boleh menjadi sebahagian daripada iman?
“Hujah
ulama klasik ini tidak boleh diterima kerana terdapat beberapa hadis Nabi (saw)
di dalam kitab-kitab hadith yang sahih, perkara yang sama berlaku kepada orang
Islam serta orang-orang kafir dan munafik sama seperti perkara yang disebutkan
di atas. hadis. Dalam Sahih Bukhari, misalnya, hadis berikut telah direkodkan:
“Hazrat
Anas (ra) bin Malik meriwayatkan bahawa Nabi (saw) bersabda:
لَا يُؤْمِنُ أَحَدُكُمْ حَتَّى
يُحِبَّ لِأَخِيهِ مَا يُحِبُّ لِنَفْسِهِ
“‘Tidak
akan menjadi mukmin seseorang di antara kamu sehingga dia mencintai untuk
saudaranya sebagaimana dia mencintai untuk dirinya sendiri.’ (Sahih Bukhari,
Kitab al-Iman)
“Demikian
pula, Hazrat Abdullah bin Umar (ra) meriwayatkan:
أَنَّ رَسُولَ اللّٰهِ صَلَّى
اللّٰهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَرَّ عَلَى رَجُلٍ مِنْ الْأَنْصَارِ وَهِظَ يَعُغِيْنَ
فَقَالَ رَسُوْلُ اللّٰهِ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ دَعْهُ فَإِنَّ الْحَيَاءَ
مِنْ الْإِيمَانِ
“‘Suatu
hari, Rasulullah (saw) melewati seorang lelaki Anshar yang sedang menegur
saudaranya [melawan] kesombongan [haya]. Setelah itu, Rasulullah bersabda,
‘Biarkan dia […] kerana haya itu sebahagian daripada iman.’’
“Sekarang
timbul persoalan apakah suka kepada saudaranya apa yang disukai untuk dirinya
atau mengamalkan sifat haya hanya untuk orang beriman dan orang kafir atau
munafik tidak boleh memperoleh akhlak ini? Maksudnya, jika orang kafir atau
munafik suka kepada saudaranya apa yang dia suka untuk dirinya sendiri, atau
orang kafir atau munafik menanam haya, bolehkah dikatakan atas dasar ini bahawa
kerana akhlak ini juga diterima pakai oleh orang kafir dan munafik, maka Hadith
ini tidak boleh, Allah melarang, menjadi sabda Nabi (saw)?
“Selain
itu, dalam Al-Qur’an dan hadis terdapat penekanan yang besar pada pemenuhan
perjanjian dan ia telah dianggap sebagai sifat yang baik. Sekarang, jika
seorang kafir atau munafik memenuhi ikrar atau perjanjiannya, adakah kita benar
mengatakan bahawa tindakan memenuhi perjanjian seseorang itu bukanlah perintah Al-Qur’an
atau sabda Nabi (saw), memandangkan orang kafir atau munafik pun mematuhinya?
“Oleh
itu, kita pasti tidak akan menerima bahawa hadis ini dengan kata-kata yang
paling bernas dan bijaksana:
حُبُّ الْوَطَنِ مِنَ الإِيمَانِ
bukanlah
sabda Nabi (saw) semata-mata berdasarkan premis ulama klasik ini. Ini pastinya
kata-kata yang diberkati yang diucapkan oleh Nabi (saw) yang tercatat dalam
kitab-kitab yang disebutkan di atas. Saya telah menyenaraikan di bawah rujukan
penuh daripada buku-buku ini untuk pengetahuan anda:
1.
Al-Maqasid al-Hasanah fi Bayani Kathirin min al-Ahadith al-Mushtahirah ‘ala
l-Alsinah (Kitab al-Iman) oleh pengkritik dan beliau. torian al-Imam al-Hafiz
Shams al-Din Abi al-Khair Muhammad ibn Abd al-Rahman al-Sakhawi (w. 902 Hijrah)
2.
Al-Durar al-Muntathirah fi al-Ahadith al-Mushtahirah (huruf ha, bahagian 1,
hlm. 9) oleh ‘Allamah Jalal al-Din al-Suyuti [d. 911 Hijrah]
3.
Al-Mawdu‘aat al-Kabir (Urdu Bazar Karachi: Quran Mahal, hlm. 193 hingga 197)
oleh Mulla Ali al-Qari [d. 1014 Hijrah]”
Sifat
azab orang Sodom dan Gomora
Seseorang
menulis surat kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) dan
bertanya sama ada orang Islam percaya bahawa penduduk Sodom dan Gomora, dua
kota kaum Lot, telah dibakar sebagai hukuman atas dosa perzinaan dan
homoseksual mereka, dll. Dia bertanya sama ada ini disokong oleh Al-Qur’an.
Dalam
suratnya, bertarikh 26 April 2021, Huzur (atba) menjawab seperti berikut:
“Al-Qur’an
tidak mengatakan di mana-mana bahawa kaum Hazrat Lot (as) telah dibakar;
sebaliknya, ini adalah pernyataan alkitabiah. Oleh itu, Alkitab menyatakan:
“‘Lalu
TUHAN menurunkan hujan belerang dan api ke atas Sodome dan Gomora, dari TUHAN
dari langit. Dan dia merobohkan kota-kota itu, dan seluruh dataran, dan semua
penduduk kota itu, dan yang tumbuh di atas tanah. Tetapi isterinya menoleh ke
belakang dari belakangnya, dan dia menjadi tiang garam.’ (Kejadian 19:24-27,
KJV 1611)
“Begitu
juga, ia menyatakan:
“‘Dan
bahwa seluruh negerinya adalah belerang dan garam, dan terbakar, sehingga tidak
ditabur dan tidak berbuah, dan tidak ada rumput yang tumbuh di dalamnya,
seperti penggulingan Sodom, Gomora, Adma dan Zeboim, yang ditumbangkan Tuhan di
dalamnya murka-Nya dan murka-Nya.' (Ulangan 29:23, KJV 1611)
“Oleh
itu, menurut Alkitab, orang-orang itu dibakar dan berubah menjadi sulfur dan
garam. Sebaliknya, menurut kenyataan Al-Qur’an, Allah Ta’ala menghukum mereka
kerana pelanggaran mereka, termasuk mengganggu nabi-nabi dengan pelbagai cara,
menghina mereka secara lisan, menolak mereka, mengancam untuk mengusir mereka
dari negeri mereka, melihat kepada para nabi’. teman dengan penghinaan,
merompak musafir, menganiaya jiran dan tetamu dengan sangat teruk, mengganggu
orang yang terdedah dan melakukan percabulan dan homoseksual dan lain-lain.
Sebagai hukuman untuk dosa-dosa ini, mereka telah dimusnahkan oleh gempa bumi
sedemikian rupa sehingga penempatan mereka terbalik dan berkerikil menghujani
mereka. Maka Allah berfirman dalam Surah Al-Hijr:
وَجَاءَ أَهْلُ الْمَدِينَةِ
يَسْتَبْشِرُونَ۔ قَالَ إِنَّ هَؤُلَاءِ ضَيْفِي فَلَا تَفْضَحُوَنِ۔ نَنْهَكَ عَنِ الْعَالَمِينَ۔ قَالَ هَؤُلَاءِ بَنَاتِي إِنْ كُنْتُمْ فَاعِلِينَ۔ لَعَمْرُكَ إِنَّهُمْ لَفِي سَكْرَتِهِمْ يَعْمَهُونَ۔ فَأَخَذَتْهُمُ الصَّيْحَةُ
مُشْرِقِينَ۔ فَجَعَلْنَا عَالِيَهَا سَافِلَهَا وَأَمْطَرْنَا عَلَيْهِمْ حِجَارَةً
مِنْ سِجِّيل
“‘Dan
orang-orang kota itu datang [kepada Lot] dengan bersukacita [memikirkan bahawa
mereka kini mempunyai peluang yang baik untuk menangkapnya]. [Setelah ini] dia
berkata [kepada mereka], ‘Ini adalah tetamu saya, maka jangan buat saya malu
[dengan mengancam mereka]; “Dan takutlah kepada Allah dan janganlah kamu
menghinakan aku.” Mereka berkata, “Bukankah kami telah melarang kamu (melayan)
berbagai-bagai manusia?” Dia berkata, “Inilah anak-anak perempuanku [di antara
kamu, yang cukup jaminan] jika kamu mesti melakukannya. [sesuatu terhadapku].'
[Wahai Nabi kami!] Demi hidupmu, ini [musuhmu juga] dalam mabuk [gila] mereka
mengembara dalam gangguan [seperti mereka] — Kemudian azab [yang dijanjikan]
menimpa mereka [orang ramai] Lot] pada waktu matahari terbit. Kami telah
membalikkan [kampung mereka] dan Kami menghujani mereka dengan batu dari
tanah.’ (Surah Al-Hijr, Bab.15: Ayat.68-75)
“Hazrat
Musleh-e-Maud (ra) menjelaskan hikmah di sebalik hukuman dan menghuraikan hujan
kerikil yang disebutkan dalam ayat ini sebagai berikut:
“‘Kerana
penduduk Lot (as) meninggalkan akhlak yang tinggi dan menggantikannya dengan
akhlak yang rendah; dengan cara yang sama, Tuhan mengubah bahagian kota yang
paling tinggi menjadi yang paling rendah dan [dalam cara berbicara] berkata
kepada mereka, ‘Pergilah dari situ, tinggallah di bahagian yang paling bawah!’
Sesetengah orang tertanya-tanya bagaimana batu menghujani mereka. Jawapan untuk
ini ialah gempa bumi yang teruk kadangkala boleh menyebabkan bahagian tanah
naik dan kemudian jatuh. Itu juga yang berlaku ketika itu. Tanah yang
berbatu-batu itu naik dan kemudian jatuh menyebabkan mereka dihempap di bawah
batu. Ia juga mungkin bermakna bahawa dinding rumah mereka runtuh menimpa
mereka kerana dikatakan bahawa mereka biasa membina rumah mereka daripada batu.
Batu yang bercampur lumpur juga dipanggil sijjil. Istilah ini dengan tepat
menggambarkan dinding yang diperbuat daripada batu dan lumpur.’ (Tafsir-e-Kabir
[Urdu], Jilid IV, hlm. 99)
"Sambil
menerangkan hujan batu di tempat lain, Huzur (ra) berkata:
“Ia
sebenarnya adalah hujan batu, yang merupakan akibat daripada gempa bumi yang
dahsyat. Iaitu permukaan bumi terbalik dan tanah naik ratusan kaki kemudian
jatuh ke bawah dan seolah-olah tanah dan batu menghujani mereka.
(Tafsir-e-Kabir [Urdu], Jilid VII, hlm. 408)
“Lalu
Allah berfirman dalam Surah Asy-Syu‘ara:
كَذَّبَتْ قَوْمُ لُوطٍ الْمُرْسَلِينَ
۔إِذْ قَالَ لَهُمْ أَخُوهُمْ لُوطٌ أَلَا تَتَّقُونَ ۔ إِنِّيْ لَكُمْ رَسُولٌ أَمِينٌ۔
فَاتَّقُوا اللّٰهَ وَأَطِيْعُونِ۔ وَمَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِنْ أَجْرِيَ
إِلَّا عَلَى رَبِّ الْعَالَمِينَ۔ أَتَأْتُونَ الذُّكْرَانَ مِنَ الْعَالَمِيْنَ۔
وَتَذَرُوْنَ مَا خَلَقَ لَكُمْ رَبُّكُمْ مِنْ أَزْوَاجِكُمْ بَلْ أَنْتُمْ قَوْمٌ
عَادُونَ۔ قَالُوا لَئِنْ لَمْ تَنْتَهِ يَا لُوطُ لَتَكُوْنَنَّ مِنَ الْ مُخْرَجِيْنَ۔
قَالَ إِنِّي لِعَمَلِكُمْ مِنَ الْقَالِيْنَ۔رَبِّ نَجِّنِيْ وَأَهْلِيْ مِمَّا يَعْمَلُوْنَ۔فَنَجَّيْنَاهُ
وَأَهْلَهُ أَجْمَعِيْنَ۔إِلَّا عَجُوزًا فِي الْغَابِرِيْنَ۔ثُمَّ دَمَّرْنَا الْآَخَرِيْنَ۔
وَأَمْطَرْنَا عَلَيْهِمْ مَطَرًا فَسَاءَ مَطَرُ الْمُنْذَرِيْنَ۔
“‘Kaum
Luth telah mendustakan para Rasul. Ketika saudara mereka Lut berkata kepada
mereka, ‘Apakah kamu tidak akan menjadi orang yang benar? ‘Sesungguhnya aku
adalah seorang Rasul bagimu, yang setia kepada amanah (ku). Maka bertakwalah
kepada Allah dan taatlah kepadaku. ‘Dan aku tidak meminta kepadamu upah
atasnya. Upahku hanyalah di sisi Tuhan sekalian alam. ‘Apakah kamu dari semua
umat mendekati lelaki, ‘Dan tinggalkan isteri-isteri kamu yang telah diciptakan
Tuhan kamu untuk kamu? Tidak, [bukan sahaja kamu melakukan perbuatan ini,
tetapi sebenarnya] kamu adalah kaum yang melampaui batas [terhadap perintah
fitrah manusia dalam segala hal].' Mereka berkata, 'Jika kamu tidak berhenti,
wahai Lut, pasti kamu akan niscaya jadilah kamu dari orang-orang yang dibuang.”
Dia berkata, “Sesungguhnya aku benci amalan kamu. ‘Ya Tuhanku, selamatkanlah
aku dan keluargaku dari apa yang mereka kerjakan.’ Maka Kami selamatkan dia dan
keluarganya semuanya [mereka], kecuali seorang perempuan tua di antara
orang-orang yang tinggal di belakang. Kemudian [setelah menyelamatkan Luth]
Kami membinasakan yang lain. Dan Kami turunkan kepada mereka hujan [batu]; dan
amat buruklah hujan itu bagi orang-orang yang diberi peringatan [oleh Allah
tetapi tidak berhenti.]’ (Surah Asy-Shu‘ara, Bab.26: .Ayat 161-174)
“Selain
itu, Surah al-A‘raf, Surah Al-Taubah, Surah Hud, Surah Al-Naml, Surah Al-Ankabut,
Surah Qaf dan Surah Al-Qamar turut menyebut tentang dosa umat ini dan azab
tuhan yang menimpa mereka.
“Justeru,
kajian terhadap semua ayat Al-Qur’an ini membuktikan bahawa bangsa ini telah
musnah dengan gempa bumi dan ribut lumpur dan batu sebagai hukuman atas dosa
mereka. Mereka tidak dibakar oleh api.”
Tatu
Seseorang
menulis kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) bahawa air
tidak sampai ke kulit bahagian badan yang telah ditatu. Beliau kemudian meminta
petunjuk tentang sah wudhu atau ghusl (mandi air) seseorang yang bertato di
badannya.
Huzur
(atba), dalam suratnya bertarikh 16 Mei 2021, memberikan panduan berikut
mengenai isu ini:
“Pertama
sekali, tidak dibenarkan membuat tatu atau akan membuat tatu. Larangan ini juga
telah disebutkan dalam hadith, di mana ia menyatakan bahawa Allah Taala telah
melaknat wanita-wanita yang, untuk tujuan kosmetik atau estetik, mengamalkan
tatu, dan mereka yang membuat tatu kepada diri mereka sendiri … yang mengubah
ciptaan Allah. (Sahih Bukhari, Kitab al-Libas)
“Apabila
Nabi (saw) ditugaskan sebagai nabi, di satu pihak, racun pelbagai jenis
kemusyrikan telah tersebar di mana-mana di dunia dan khususnya di Semenanjung
Arab, dan di sisi lain, pelbagai jenis sikap sesat juga telah mencengkam. Kemanusiaan
dalam cakar mereka. Lelaki dan wanita terlibat dalam pelbagai jenis ritual syirik
dan kejahatan sosial. Ia termasuk amalan syirik seperti mempunyai imej dewi,
berhala atau haiwan bertatu pada badan, muka, atau lengan untuk mendapatkan
rahmat atau ia dilakukan untuk tujuan kosmetik atau estetik untuk kemudian
mempromosikan salah laku sosial dan kelucahan.
“Tidak
diharamkan bagi seseorang untuk mengamalkan kaedah yang sah untuk kecantikan
diri sambil kekal dalam had yang dibenarkan. Pencapaian keindahan yang Nabi (saw)
memperingatkan tentang laknat Allah bermaksud sesuatu yang lain dan hikmah di
sebalik pengharaman beberapa cara itu nampaknya terdapat kebimbangan bahawa
tindakan seperti ini boleh membawa kepada kecenderungan kepada syirik, iaitu
dosa yang paling besar; atau jika perkara ini dilakukan untuk memperdayakan
lawan jenis dengan cara yang tidak dibenarkan, maka semua cara itu juga akan
dianggap menyalahi undang-undang dan boleh diambil tindakan.
“Setakat
membuat tatu, sama ada lelaki atau perempuan, tujuan di sebalik itu hanyalah
untuk menunjuk-nunjuk atau memperdayakan lawan jenis dengan cara yang tidak
dibenarkan. Itulah sebabnya orang biasanya mendapat tatu pada bahagian badan
yang mungkin mereka dedahkan dan pamerkan kepada umum. Akan tetapi, jika
seseorang itu bertato pada anggota tubuh yang diperintahkan untuk bertudung [satr],
maka pertama-tama pada waktu tatu itu, individu tersebut melanggar perintah
berpurdah dan melakukan perbuatan keji yang bertentangan dengan ajaran. Agama
Islam. Lebih-lebih lagi, satu idea di sebalik membuat tatu pada bahagian badan
yang bertudung ialah mereka mungkin terdedah di hadapan lawan jenis semasa
melakukan perbuatan jahat. Kesemua kaedah ini adalah dilarang kerana bercanggah
dengan ajaran Islam.
“Selain
itu, tatu juga telah dikaitkan dengan pelbagai isu fizikal dan kesihatan.
Sebagai contoh, kelenjar peluh di bawah kulit terjejas teruk di bahagian badan
yang mempunyai tatu, iaitu mempunyai tatu mengurangkan peluh di bahagian badan
yang berkenaan, yang berbahaya kepada kesihatan seseorang. Begitu juga, kerana
tatu menjadi ciri kekal pada kulit, kadang-kadang apabila badan membesar atau
mengecut, begitu juga dengan bentuk tatu, yang menjadikan tatu itu kelihatan
hodoh dan bukannya ‘cantik’. Kemudian individu sebegini mula menganggap mereka
sebagai wabak yang tidak dapat mereka hilangkan. Oleh itu, untuk alasan ini
sahaja, adalah sia-sia dan tidak masuk akal untuk bertatu.
“Oleh
itu, tidak boleh bagi lelaki mukmin atau wanita mukmin bertatu pada tubuhnya.
Walau bagaimanapun, jika seseorang itu mempunyai tatu di badan mereka sebelum
menjadi Ahmadi dan kini Allah Taala telah memberikan mereka keupayaan untuk
menerima Ahmadiyah dengan menunjukkan kepada mereka jalan Islam yang sebenar,
maka perbuatan ini akan termasuk dalam kategori إِلَّا. مَا قَدْ سَلَفَ
iaitu 'kecuali yang
telah berlalu'. [Surah Al-Nisa, Bab.4: Ayat.23]
“Lebih-lebih
lagi, tatu seperti itu sebelum menerima Islam tidak akan menjejaskan kesahihan
wudhu atau mandi. Sebagaimana wanita memakai cat kuku tidak menjejaskan
wudhunya dan wudhunya sah walaupun dia telah memakai cat kuku, demikian juga,
wudhu dan mandi orang yang bertato itu sah.”
(Disusun
oleh Zaheer Ahmad Khan, Ketua Jabatan Rekod, Private Sekretariat, London.
Diterjemah oleh Al Hakam)
Comments
Post a Comment