Jawapan Huzur (atba) kepada Isu-Isu Harian – Bahagian 37
AlHakam
Jawapan
Huzur (atba) kepada Isu-Isu Harian – Bahagian 37: Lelaki memakai kuning,
petanda buruk, perdamaian selepas perceraian ketiga (talaq)
29
Julai 2022
Diterjemahkan
oleh Musa Bin Masran
Kemas
Kini Terakhir pada 19 Ogos 2022
Panduan
berkenaan isu-isu asas Islam – yang Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba)
telah berikan dalam pelbagai kesempatan dalam surat-menyurat bertulisnya dan
semasa program MTA – diterbitkan secara rasmi di bawah untuk manfaat semua
Lelaki
memakai kuning
Seseorang
menulis kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) bahawa menurut
arahan Nabi (saw), lelaki tidak dibenarkan memakai pakaian kuning. Walau
bagaimanapun, terdapat beberapa tradisi tentang Hazrat Uthman (ra ) yang
menunjukkan bahawa beliau pernah memakai warna ini. Orang itu kemudian bertanya
bagaimana kedua-dua perkara itu boleh didamaikan.
Dalam
surat bertarikh 24 Mei 2021, Huzur (atba) memberikan jawapan berikut untuk
soalan ini:
“Menurut
kitab-kitab hadis, Nabi (saw) melarang lelaki memakai pakaian yang diwarnai
dengan mu'asfar [safflower], perang [tanaman pewarna] atau za'faran [saffron]
(yang biasanya menghasilkan warna kuning, merah atau serupa) sebagai serta
[pakaian yang diperbuat daripada] sutera tulen atau qassiy (sutera jenis lain).
(Sahih Muslim, Kitabu l-libasi wa z-zinah, bab an-nahyu 'an lubsi r-rajuli
th-thawba l-mu'asfar & Sahih Bukhari, Kitabu l-marda, bab wujubu 'iyadati
l-marid & Sahih Bukhari, Kitabu l-libasi, bab ath-thawbu l-muza'far)
“Namun,
asfar dan sufrah (yang menunjukkan warna kuning lain) digunakan oleh Nabi (saw)
sendiri, Khalifahnya yang mendapat petunjuk dan para sahabat yang lain, semoga
Allah meredhai mereka semua. Oleh itu, diceritakan dalam hadith bahawa Nabi (saw)
memakai jubah merah dan kuning (hullah hamra’). (Sahih Bukhari, Kitabu
l-libasi, bab ath-thawbu l-’ahmar)
“Hazrat
Abdullah bin Umar (ra) meriwayatkan bahawa dia melihat Nabi (saw) mewarnakan
(rambut dan janggut) kuning. Itulah sebabnya dia juga mewarnakan (rambut dan
janggut) dengan warna ini. (Sahih Bukhari, Kitabu l-wudu’i, babu ghasli
r-rijlayni fi n-na‘layni wa la yamsahu ‘ala n-na‘layn)
“Demikian
pula, ketika Nabi (saw) melihat Hazrat Abdur Rahman (ra) bin Auf berbaju
kuning, dia bertanya kepadanya tentang hal itu, lalu baginda menjawab bahawa
ada [sekerat] kuning padanya sebagaimana dia telah [baru-baru ini] berkahwin.
(Sunan al-Nasa’i, Kitabu n-nikah, babu t-tazwiji ‘ala nawatin min dhahab)
“Terdapat
banyak jenis warna dan ia mempunyai banyak warna. Kajian terhadap hadith menunjukkan
bahawa Nabi (saw) (melarang jenis kuning tertentu, yang digunakan oleh wanita
di wilayah itu pada masa itu. Oleh itu, diriwayatkan bahawa apabila Nabi saw
melihat Hazrat Abdullah (ra) bin Amr bin al-Aas memakai pakaian berwarna kunin(g
kemerah-merahan (bi ‘usfurrin muwarrad), baginda tidak menyukainya, yang mana
Hazrat Abdullah (ra) bin Amr membakar pakaian itu. Apabila Nabi (saw)
mengetahui tentangnya, dia berkata bahawa daripada membakarnya, dia boleh
memberikannya kepada salah seorang isterinya untuk dipakai. (Sunan Abi Daud,
Kitabu l-libasi, babu fi l-humrah)
“Atau
mungkin orang-orang kafir dahulu memakai warna kuning itu. Oleh itu, Nabi (saw)
melarang sementara para Sahabat daripada menggunakan warna itu untuk melindungi
mereka daripada meniru orang-orang kafir (Sahih Muslim, Kitabu l-libasi wa
z-zinah, babu n-nahyi 'an lubsi r-rajuli th-thawba l-mu' asfar) sebagaimana
baginda melarang sementara mereka daripada menggunakan bejana tertentu yang
digunakan untuk menyuling arak di kawasan itu. (Sahih Bukhari, Kitabu l-iman,
babu ‘adai l-khumusi mina l-iman)
“Ketika
menjelaskan warna lembu Bani Israel, yang disebutkan dalam Surah Al-Baqarah,
Hazrat Musleh-e-Maud (ra) menyatakan:
"'Sesetengah
warna mempunyai persamaan antara satu sama lain, tetapi perkataan yang berbeza
digunakan untuk menggambarkannya apabila kita melihatnya dari sudut yang
berbeza atau dalam tetapan yang berbeza. Kuning gelap adalah salah satu warna
sedemikian. Sesetengah pemerhati akan memanggilnya kuning dan yang lain akan
menggambarkannya sebagai merah seperti halnya dengan kunyit. Jika kunyit
diletakkan di hadapan orang yang berbeza, ada yang akan memanggilnya merah dan
yang lain kuning.’ (Tafsir-e-Kabir, Jilid 1, ms. 505-506)
“Mungkin
juga pakaian yang diwarnai dengan mu‘asfar, perang atau za‘faran dahulu lebih
berharga dan, seperti dalam hal pakaian sutera, ia dianggap sebagai simbol
kesombongan dan kesombongan pada zaman itu. Oleh itu, memandangkan tarbiyah
para Sahabatnya, Nabi (saw) mungkin telah melarang penggunaan pakaian yang
begitu berharga untuk menarik mereka kepada rahmat Akhirat daripada kesenangan
duniawi dan untuk menanamkan kerendahan hati dan kelembutan dalam diri mereka
daripada kesombongan. Sebaliknya, dia mungkin telah membenarkan penggunaan warna
kuning biasa atau penggunaan pakaian kuning biasa yang tidak menyebabkan
kecenderungan terhadap kejahatan dan kemewahan duniawi ini.
“Inilah
sebab mengapa para sahabat yang mulia, para tabi’in, dan para ulama dan fuqaha
yang mengikuti mereka berselisih tentang penggunaan warna ini untuk lelaki.
Majoriti, termasuk Hazrat Abu Hanifah (rh), Hazrat Imam Malik (rh) dan Hazrat
Imam Shafi‘ (rh), telah membenarkan penggunaannya, sementara ada yang
menyebutnya makruh tanzihi (iaitu tindakan, larangan yang tidak ditekankan atau
akibat daripada menahan diri yang mendapat pahala [thawab] dan melakukan yang
tidak ditimpakan sebarang hukuman).
“Oleh
itu, Hazrat Uthman (ra) tidak pernah menggunakan warna kuning tertentu atau
naungan daripadanya yang Nabi (saw) melarang umat Islam daripada
menggunakannya; sebaliknya, warna kuning itulah yang digunakan oleh Nabi (saw)
serta para sahabatnya. Oleh itu, perkataan asfar dan sufrah telah digunakan
dalam tradisi ini untuk warna pakaian Hazrat Uthman (ra), bukan perkataan mu‘asfar
atau za‘faran.”
Petanda
buruk
Seorang
wanita menyebutkan tafsiran yang dilakukan oleh Hazrat Masih Mau’ud (as) pada
bahagian pertama hadis Nabi (saw) berikut kepada Hazrat Amirul Muminin,
Khalifatul Masih V (atba):
لاَ عَدْوَى وَلاَ طِيَرَةَ،إِنَّمَا
الشُّؤْمُ فِي ثَلاَثٍ فِي الْفَرَسِ، وَالْمَرْأَةِ، وَالدَّارِ
Dia
kemudian meminta Huzur (atba) untuk penjelasan bahagian kedua hadis ini yang
menurutnya "Malang atau pertanda buruk hanya terletak pada tiga perkara:
kuda, wanita, rumah", kerana orang ramai membangkitkan bantahan
terhadapnya.
Hazrat
Amirul Momineen, Khalifatul Masih V (atba), dalam suratnya bertarikh 29
Mei 2021, memberikan
panduan berikut mengenai isu ini:
“Ahli
tafsir hadis telah menafsirkan hadis ini dengan pelbagai cara:
“Sebagai
contoh, Ibn Arabi (rh) mengatakan bahawa perkara-perkara yang telah dinyatakan
dalam hadis ini sebagai sesuatu yang tidak menyenangkan, tidaklah demikian
kerana sifat intrinsiknya; sebaliknya, mereka begitu disebabkan tabiat atau
keadaan mereka. Lebih-lebih lagi, ada juga yang mengatakan bahawa jika petanda
buruk mungkin, maka boleh jadi dalam tiga perkara ini.
"Begitu
juga, sesetengah orang telah mencadangkan bahawa seorang wanita tidak
melahirkan anak, kuda tidak digunakan dalam peperangan dan rumah mempunyai
jiran yang buruk adalah aspek yang tidak menyenangkan dari perkara itu.
“Ibn
Qutaybah pula menyatakan bahawa pada zaman jahiliyah iaitu zaman jahiliyah
sebelum kedatangan Islam, manusia mempercayai petanda-petanda yang buruk. Jadi,
Nabi (saw) melarang [mereka daripada meramal berdasarkan] mereka dan
memberitahu mereka bahawa petanda jahat adalah mitos. Namun begitu, mereka
tetap berpegang kepada kepercayaan tentang wujudnya petanda jahat dalam tiga
perkara ini. (Fath al-Bari fi Sharh Sahih al-Bukhari, Kitabu l-jihadi wa
s-siyari, babu ma uzkaru min shu’mi l-faras)
“Ada
juga yang mengatakan bahawa Nabi (saw) tidak menyatakan pandangannya sendiri
dalam hadis ini tetapi kepercayaan orang-orang pada zaman itu. Tafsiran ini
juga disokong oleh riwayat Hazrat Aisha (ra) yang menurutnya, apabila dia
dimaklumkan bahawa Hazrat Abu Hurairah (ra) telah meriwayatkan bahawa Nabi (saw)
telah berkata bahawa terdapat petanda jahat pada kuda, wanita dan rumah, dia
menjadi sangat marah dan berkata bahawa Nabi (saw)( tidak pernah berkata
seperti itu; sebaliknya, Nabi (saw) telah berkata bahawa orang-orang jahiliyah
menganggap ketiga-tiga perkara ini sebagai punca kemalangan. (Musnad Ahmad ibn
Hanbal, Kitab baqi musnad al-ansar, bab baqi al-musnad al-sabiq, hadis no.
24841)
“Dan
menurut riwayat lain, Hazrat Aisha (ra) menafikan kenyataan Hazrat Abu Hurairah
(ra) dan berkata bahawa Hazrat Abu Hurairah (ra) hanya mendengar bahagian
terakhir dari ucapan Nabi dan bukan bahagian pertama. Dia melanjutkan dengan
mengatakan bahawa Nabi (saw) sebenarnya telah berkata, 'Semoga Allah
membinasakan orang-orang Yahudi yang mengatakan bahawa terdapat pertanda buruk
dalam tiga perkara ini.' (Musnad Abi Dawud Al Tayalisi, Kitabu 'ahadithi
n-nisa'i, babu 'alqamata ibn qays 'an 'Aisyah)
“Sesetengah
sebenarnya telah menafsirkan hadis ini bermaksud bahawa ia menyangkal salah
faham zaman jahiliyah tentang pertanda buruk dan menunjukkan bahawa jika rumah
seseorang itu sedemikian rupa sehingga dia tidak suka tinggal di dalamnya, atau
jika isteri seseorang itu bahawa dia tidak suka bersamanya atau jika kuda
seseorang itu tidak suka menungganginya, maka hendaklah dia menjauhkan diri
daripada perkara-perkara tersebut. Namun ada juga yang berpendapat bahawa kuda
yang ganas, isteri yang tidak setia kepada suaminya, dan rumah yang jauh dari
masjid yang tidak kedengaran azan adalah buruk. (Fath al-Bari fi Sharh Sahih
al-Bukhari, Kitabu l-jihadi wa s-siyari, babu ma uzkaru min shu’mi l-faras)
“Bagaimanapun,
ini adalah pelbagai tafsiran yang dilakukan oleh pengulas mengikut pemahaman
mereka sendiri. Walau bagaimanapun, jika seseorang merenung hadis ini sambil
mengingati ajaran yang terkandung dalam Al-Qur’an dan hadis, maka hadis ini
sama sekali tidak boleh ditafsirkan sebagai wanita, kuda atau rumah boleh
menjadi petanda buruk. Hal ini demikian kerana Nabi (saw) menyukai ketiga-tiga
perkara ini dan memujinya. Rumah, serta kuda, digunakan oleh Nabi (saw)
sementara baginda juga mempunyai hubungan yang sangat rapat dengan wanita dalam
hidupnya; ibu, isteri dan anak perempuannya. Oleh itu, Nabi (saw) bersabda
tentang para ibu bahawa Syurga berada di bawah tapak kaki mereka. (Sunan
al-Nasa’i, Kitabu l-jihad, babu r-rukhsati fi t-takhallufi li mun lahu walidah)
“Beliau
berkata bahawa isteri yang solehah adalah nikmat terbesar dunia ini. (Sahih
Muslim, Kitabu r-rada’, babu khayri mata’i d-dunya al-mar’atu s-salihah)
“Dia
mengisytiharkan latihan akhlak yang baik dan pendidikan seorang anak perempuan
[oleh penjaganya] sebagai cara mereka memasuki Syurga dan keselamatan dari
Neraka. (Sahih Muslim, Kitabu l-birri wa s-silati wa l-adab, babu fadli
l-ihsani ila l-banat)
“Dia
mengisytiharkan suami yang melayan isterinya dengan baik sebagai lelaki
terbaik. (Sunan al-Tirmidzi, Kitabu r-rada’, babu ma ja’a fi haqqi l-mar’ati
‘ala zawjiha)
“Dan
tentang perkara dunia, dia berkata, dia mencintai wanita dan minyak wangi.
(Sunan al-Nasa'i, Kitabu 'ishrati n-nisa'i, babu hubbi n-nisa'i)
“Begitu
juga, Al-Qur’an telah menerangkan kuda ibed sebagai sumber kecantikan bagi
manusia (Surah Al-Nahl, Bab.16: Ayat.9). Ia menggambarkan ungkapan cinta Nabi
Sulaiman (as) yang luar biasa kepada kuda yang mengakibatkan dia mengingati
Tuhan. [Beliau berkata, ‘Saya sayang kepada kuda kerana ia mengingatkan saya
kepada Tuhanku.’] (Surah Saad, Bab.38: Ayat.33-34)
“Selain
itu, sambil merujuk kepada kepentingan kuda yang luar biasa, Nabi (saw)
bersabda bahawa segala jenis kebaikan dan keberkatan telah diletakkan di dahi
kuda sehingga hari kiamat. (Sahih Bukhari, Kitabu l-juhadi wa s-siyar, babu
l-khayli ma‘qudun fu nawasiha l-khayru ila yawmi l-qiyamah)
“Mengenai
rumah, Nabi (saw) menyatakan rumah Bani Najjar, Bani Abd al-Ashhal, Bani Harits
dan Bani Sa‘idah sebagai rumah terbaik kaum Ansar. (Sahih Bukhari, Kitabu
l-manaqib, babu fadli duri l-ansar)
“Kemudian
disebutkan juga dalam literatur hadis bahawa jika seseorang membeli rumah baru,
tunggangan baru [iaitu kenderaan] atau menyambut pengantin baru, hendaklah
bersedekah. Ini adalah supaya Allah dapat melindungi seseorang daripada
sebarang aspek jahat perkara-perkara ini dan seseorang boleh diberkati
melaluinya.
“Oleh
itu, fakta bahawa Al-Qur’an dan Nabi (saw) telah mengisytiharkan
perkara-perkara ini sebagai terpuji dengan cara ini, membuktikan bahawa hadith
yang disebutkan di atas tidak boleh ditafsirkan atau difahami dalam apa-apa
cara yang akan menjadikannya tidak menyenangkan.
“Selain
daripada semua perkara ini, prinsip penting untuk memahami hadith ini adalah
apa yang telah dinyatakan oleh Hazrat Masih Mau’ud (as), Hakam ‘Adl Zaman ini,
dalam karyanya Nur-ul-Haqq, sambil menafsirkan [ta’wil] bahagian pertama. hadis
ini (yang telah anda sebutkan juga dalam surat anda). Beliau menyatakan, 'Semua
kesan penyakit berjangkit ['adwa] dan lain-lain adalah di tangan Tuhan Yang Maha
Esa dan tidak ada sesiapa pun yang dapat menjejaskan apa-apa pun dalam dunia
pekeliling generasi dan kerosakan ini kecuali perintah, niat dan kehendak-Nya.'
(Nur) -ul-Qur’an, Ruhani Khazain, Jld VIII, hlm. 15)
“Maksudnya,
baik buruknya segala sesuatu di dunia ini adalah di tangan Tuhan Yang Maha Esa,
dan tiada apa yang boleh menjejaskan sesuatu secara positif atau negatif tanpa
perintah dan kehendak Tuhan.
“Oleh
itu, menurut tafsiran Huzur (as) ini, bahagian seterusnya dari hadith yang
dibincangkan juga bermaksud bahawa sama ada wanita, tunggangan atau rumah,
kesan baik atau buruk dari semua perkara ini hanya boleh mempengaruhi orang
lain dengan izin Tuhan Yang Maha Esa. Dengan kata lain, kita boleh mengatakan
bahawa seorang lelaki mendapat manfaat atau menerima mudarat daripada
isterinya, tunggangannya atau rumahnya hanya mengikut kehendak Allah Taala.
“Walau
bagaimanapun, adalah wajar diingat bahawa ini tidak seharusnya menimbulkan
salah tanggapan bahawa Tuhan bertanggungjawab sepenuhnya atas segala yang berlaku,
tanpa manusia perlu memikul apa-apa tanggungjawab untuk hasil baik atau buruk
tindakannya. Telah diterangkan dengan jelas dari pelbagai sudut dalam Al-Qur’an,
hadis dan khutbah Hazrat Masih Mau’ud (as), bahawa Allah Taala menghasilkan
keputusan menurut perbuatan manusia sendiri. Oleh itu, semasa berucap kepada
orang-orang yang beriman dalam Surah Al-Taghabun, Dia menyatakan: 'Sesungguhnya
di antara [pasangan-pasangan] kamu dan anak-anak kamu ada [yang benar-benar]
musuh kamu.' (Surah Al-Taghabun, Bab.64: Ayat.15- 16)
“Kemudian,
dalam Surah Al-Nur, dikatakan bahawa (wanita) yang jahat adalah untuk lelaki
yang jahat, dan lelaki yang jahat adalah untuk (wanita) yang jahat. Dan
(wanita-wanita) yang baik adalah untuk lelaki-lelaki yang baik, dan lelaki-lelaki
yang baik adalah untuk (wanita-wanita) yang baik… (Surah Al-Nur, Bab.24: Ayat.27)
“Dalam
sebuah hadis juga disebutkan bahawa isteri yang solehah, rumah yang baik dan
tunggangan yang baik adalah punca kebahagiaan dan keberuntungan bagi seseorang
dan isteri yang jahat, rumah yang buruk dan tunggangan yang buruk adalah punca
kecelakaan bagi seseorang. orang. (Musnad Ahmad ibn Hanbal, Musnadu l-‘asharati
l-mubash-sharina bi l-jannah, musnad abi ishaqa sa‘ad ibn ‘abi waqqasinra,
hadith no. 1368)
“Al-Masihi
(as) Yang Dijanjikan menyatakan dalam hal ini:
“‘[E]setiap
perbuatan manusia diikuti dengan tindakan yang sepadan di sisi Tuhan. Sebagai
contoh, apabila seseorang menutup semua pintu dan tingkap biliknya, tindakannya
diikuti dengan tindakan ketuhanan di mana bilik itu menjadi gelap. Segala
akibat yang tidak dapat dielakkan dari tindakan kita yang telah ditetapkan oleh
Tuhan Yang Maha Esa di bawah hukum alam adalah semua tindakan Tuhan, kerana Dia
adalah Penyebab sebab-sebab. Sebagai contoh, jika seseorang menelan racun,
tindakannya akan diikuti oleh tindakan ilahi bahawa dia akan mengalami
kematian. Dengan cara yang sama, jika seseorang bertindak dengan cara yang
tidak wajar yang mengundang penyakit berjangkit, tindakannya akan diikuti
dengan tindakan ilahi bahawa dia akan ditimpa penyakit itu. Oleh itu, seperti
yang kita perhatikan dengan jelas bahawa dalam kehidupan dunia kita, terdapat
akibat yang tidak dapat dielakkan untuk setiap tindakan kita, dan hasilnya
adalah tindakan Tuhan Yang Maha Esa, hukum yang sama juga berlaku dalam perkara
agama. Sebagai contoh, dikatakan:
الَّذِيۡنَ جَاهَدُوۡا فِيۡنَا
لَنَهۡدِيَنَّهُمۡ سُبُلَنَا ؕ
“‘[“…
(adapun) orang-orang yang berjihad di jalan Kami, sesungguhnya Kami akan
memimpin mereka ke jalan-jalan Kami.” (Surah Al-Ankabut, Bab.29: Ayat.70)]
فَلَمَّا زَاغُوۡۤا اَزَاغَ
اللّٰهُ قُلُوۡبَهُمۡ ؕ
"'["Jadi
w apabila mereka menyimpang (dari kebenaran), Allah menyesatkan hati mereka”.
(Surah Al-Saff, Bab.61: Ayat.6)]
“‘Ini
bererti bahawa akibat dari usaha penuh seseorang dalam mencari Tuhan, tindakan
Tuhan yang tidak dapat dielakkan adalah membimbingnya di sepanjang jalan yang
membawa kepada-Nya. Sebaliknya, dikatakan: Apabila mereka menyimpang dari jalan
yang benar dan tidak mahu menempuh jalan yang lurus, tindakan ilahi mengikuti
sehingga hati mereka menjadi sesat.' [The Philosophy of the Teachings of Islam
(Bahasa Inggeris), (Tilford: Islam International Publications Ltd., 2017), hlm.
120-121]”
Perdamaian
selepas perceraian ketiga (talaq)
Seseorang
bertanya kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) tentang
berkahwin semula dengan wanita yang sama setelah menceraikannya tiga kali
talak.
Huzur
(atba), dalam surat bertarikh 8 Jun 2021, mengeluarkan arahan berikut dalam hal
ini:
“Dalam
perkara ini, saya telah pun memberikan jawapan kepada kamu dari sudut Islam,
berdasarkan fakta yang nyata bahawa kamu telah mengeluarkan talak tiga seperti
yang kamu akui sendiri. Jawapan itu diberikan kepada anda berdasarkan ulasan
ayat tersebut:
اَلطَّلَاقُ مَرَّتٰنِ
“[Perceraian
sedemikian mungkin (lafaz) dua kali. (Surah al-Baqarah, Bab.2: Ayat.230)]
disebutkan dalam Tafsir-e-Saghir dan Tafsir-e-Kabir oleh Hazrat Musleh-e-Maud (ra).
Menurutnya, anda telah menceraikan isteri anda secara tidak boleh ditarik balik
[al-talaq al-battah].
“Oleh
itu, jika ibu bapa bekas isteri anda mencari tangan orang lain untuk anak
perempuan mereka, biarkan mereka melakukannya kerana pada pandangan mereka anda
telah menceraikan anak perempuan mereka secara tidak boleh ditarik balik, tanpa
mengira apa sahaja penjelasan yang anda berikan atas tindakan anda.
“Jika
kamu menyangka kamu menceraikan isteri kamu dalam keadaan gila dan kamu tidak
sedarkan diri ketika itu, maka putuskanlah apa yang kamu fikirkan terbaik untuk
kamu, tetapi jika kamu tersilap, maka kamu sendirilah yang menanggung beban
dosa kamu.”
(Disusun
oleh Zaheer Ahmad Khan, Ketua Jabatan Rekod, Private Sekretariat, London.
Diterjemah oleh Al Hakam)
Comments
Post a Comment