Jawapan Huzur (atba) kepada Isu-Isu Harian – Bahagian 34
AlHakam
Jawapan
Huzur (atba) kepada Isu-Isu Harian – Bahagian 34: Prinsip tafsir, teragak-agak
untuk berikrar bai‘at, tabligh, tanda-tanda astrologi, kesan benda angkasa, dan
vaksin Covid semasa Ramadan
10
Jun 2022
Diterjemahkan
oleh Musa Bin Masran
Kemas
Kini Terakhir pada 1 Julai 2022
Panduan
berkenaan isu-isu asas Islam – yang Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba)
telah berikan dalam pelbagai kesempatan dalam surat-menyurat bertulisnya dan
semasa program MTA – diterbitkan secara rasmi di bawah untuk manfaat semua.
Prinsip
tafsir
Seorang
wanita menafsirkan sendiri ayat Surah Al-Nur dan menyampaikan tafsirnya di
hadapan Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba). Dia kemudian
bertanya sama ada dibenarkan berbuat demikian.
Dalam
suratnya bertarikh 10 March 2021, Huzur (atba) memberikan panduan berikut:
“Tafsiran
yang anda berikan tentang ayat ini adalah baik. Hampir semua yang anda sebutkan
di dalamnya juga terdapat dalam kitab-kitab Jamaat. Anda juga telah menyatakan
satu atau dua mata tambahan, sebagai contoh, minyak zaitun mempunyai takat
kilat 550 darjah, bermakna ia tidak menyala jika tertumpah dari lampu. Mungkin
ini juga disebut di suatu tempat dalam kitab-kitab Jamaat tetapi saya tidak
menemui perkara ini.
“Setakat
menafsirkan Al-Qur’an, adalah penting untuk mempunyai pengetahuan yang luas dan
mendalam tentang ajaran-ajaran yang terkandung dalam Al-Qur’an, sunnah Nabi (saw),
hadis-hadis dan kitab-kitab Al Masihi Mau’ud (as). Selepas ini, seseorang boleh
menjadi layak untuk menafsirkan Al-Qur’an. Di bawah ini, saya telah
menggariskan secara ringkas prinsip-prinsip mentafsir Al-Qur’an [tafsir] yang
Hazrat Musleh-e-Maud (ra) telah nyatakan untuk faedah anda:
“Huzur
(ra) menyatakan tiga prinsip tafsir berdasarkan visi dan bersabda:
“‘Apabila
terjadi perselisihan pendapat di antara kamu tentang makna suatu ayat,
renungkanlah ayat-ayat Al-Qur’an yang lain untuk mengetahui makna mana yang
didukungnya. Jika ayat-ayat tersebut tidak dijumpai, maka temukan maknanya
dalam hadits Nabi (saw). Dan jika kamu tidak menemui maknanya walaupun dalam
hadis, maka lihatlah kata-kata seseorang yang telah menerima wahyu dan
tafsirannya. Hal ini demikian kerana fikirannya dicerahkan dengan menerima
cahaya segar dan ilham daripada Tuhan Yang Maha Esa.’ (Khutbat-e-Mahmud, Jilid
28, Khutbah yang disampaikan pada 21 November 1947 [hlm. 415])
“Huzur
(ra), sambil menggariskan prinsip-prinsip tafsir yang dinyatakan oleh Hazrat
Masihi Mau’ud (as), menulis dalam bukunya Hazrat Masihi-e-Maud (as) Ke Karnamay
bahawa untuk memahami Al-Qur’an, adalah perlu bagi seseorang untuk menjalin
hubungan dengan Tuhan Yang Maha Esa, untuk merenungkan Al-Qur’an, dan ingat
bahawa:
Setiap
perkataan Al-Qur’an disusun dalam susunan yang sempurna
Tiada
kata-katanya yang berlebihan. Tiada perkataan yang tidak bermakna
Al-Qur’an
sendiri memberikan bukti bagi setiap dakwaannya
Al-Qur’an
menafsirkan dirinya sendiri
Tidak
ada pengulangan [yang tidak perlu] dalam Al-Qur’an
Al-Qur’an
tidak hanya terdiri daripada kisah-kisah
Tidak
ada bahagian dari Al-Qur’an yang telah dimansuhkan
Tidak
ada perbezaan antara Firman Tuhan dan amalan-Nya
Pelbagai
perkataan bahasa Arab tidak sinonim; sebaliknya, malah huruf-huruf itu membawa
maksud tertentu [yang berbeza].
Surah-surah
Al-Qur’an adalah seperti [susunan] organ manusia yang menampakkan kesempurnaan
mereka bersama-sama serta bahagian individu. (Diringkaskan daripada Hazrat
Masih-e-Maud (as) Ke Karnamay, Anwar-ul-Ulum, Jilid 10, hlm. 157-159)
“Berdasarkan
prinsip keemasan ini, jika anda fikir anda boleh melakukan keadilan terhadap
tafsiran Al-Qur’an, maka anda boleh melakukannya dengan segala cara dan jangan
teragak-agak untuk menghantarnya kepada saya juga. Walau apa pun, Al-Qur’an
bukanlah harta dan warisan mana-mana golongan masyarakat tetapi ia adalah
sumber petunjuk dan petunjuk untuk semua manusia. Justeru, setiap golongan dan
setiap peringkat manusia boleh memanfaatkannya mengikut kemampuan dan potensi
mereka. Oleh itu, merujuk kepada sains dan pandangan Al-Qur’an yang
dianugerahkan kepada Hazrat Masih Mau’ud (as) oleh Allah Ta’ala, Hazrat
Musleh-e-Maud (ra) menyatakan:
“‘Penemuan
yang kelima (di tangan Al-Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan) adalah teks suci
yang pelbagai segi. Ayat yang diberikan boleh mempunyai pelbagai makna, ada
yang dekat permukaan, ada yang lebih dalam, ada yang lebih dalam. Walau apa pun
tahap intelek pembaca, latar belakang atau pengalamannya, dia boleh menemui
dalam ayat tertentu makna yang sesuai dengan pemahamannya, dan yang dia akan dapati
benar dan relevan. Perkataan yang sama mempunyai tujuan yang berbeza dan jenis
orang yang berbeza. Seseorang yang mempunyai kefahaman biasa akan menemui dalam
kata-kata itu satu pengajaran yang mudah dan meyakinkan yang tidak sukar untuk
dia fahami dan yang tidak sukar untuk dipercayainya. Seorang lelaki lain, yang
dikurniakan intelek yang lebih tinggi sedikit, akan mendapati dalam perkataan
yang sama makna yang sesuai dengan pemahaman dan pengalamannya. Seseorang yang
mempunyai intelek yang lebih tinggi akan mendapati di dalamnya makna yang lebih
tinggi. Al-Qur’an mempunyai sesuatu yang penting dan relevan untuk disampaikan
kepada manusia dari semua peringkat intelektual
Tabligh
dan teragak-agak untuk berikrar bai‘at
Seorang
wanita Arab non-Ahmadi menulis surat kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul
Masih V (atba) bahawa dia masih belum berbaiat kerana takut tidak dapat
memenuhi syarat bai‘at. Dia bertanya sama ada dia boleh bertabligh kepada
rakan-rakannya. Dia juga meminta bimbingan mengenai tanda-tanda astrologi dan
bertanya sama ada wajar bagi seseorang untuk mengatakan bahawa ini dan ini
adalah simbol zodiak mereka. Dia juga bertanya, apakah realiti kesan Matahari
dan bintang-bintang lain seperti yang disebutkan oleh Al-Masihi Mauud (as) Yang
Dijanjikan. Dalam suratnya bertarikh 13 March 2021, Huzur (atba) menjawab
seperti berikut:
“Berusaha
dan berdoa adalah prasyarat penting untuk mendekatkan diri kepada Allah Ta’ala.
Niat sahaja tidak cukup untuk mencapai soleh, tindakan juga perlu. Oleh kerana
Allah Taala telah menunjukkan kepada anda jalan-Nya yang sebenar, kini menjadi
kewajipan kamu untuk cuba mendekati-Nya dengan doa dan usaha. Apabila kamu
berbuat demikian, Allah akan memudahkan urusan kamu dengan rahmat-Nya. Hazrat
Masihi Mau'ud (as) menyebut subjek ini berdasarkan ajaran Al-Qur’an seperti
berikut:
“‘Perjalanan
kebajikan [taqwa] amatlah sukar. Hanya orang itu yang dapat menyelesaikannya,
yang mematuhi sepenuhnya kehendak Tuhan Yang Maha Kuasa dan melakukan apa
sahaja yang Dia kehendaki dan tidak mengikut kehendak mereka sendiri. Tiada
apa-apa yang boleh dimanfaatkan dengan berpura-pura. Itulah sebabnya apa yang
diperlukan adalah rahmat Allah. Itu hanya boleh dicapai jika di satu pihak
berdoa dan di sisi lain berusaha berterusan. Allah SWT telah memerintahkan
untuk berdoa dan berusaha. Dalam:
ادۡعُوۡنِيۡۤ اَسۡتَجِبۡ لَكُمۡ
“‘[“Berdoalah
kepada-Ku; Aku akan mengabulkan (doa) kamu” (Surah Al-Mu’min, Bab.40: Ayat.61)],
penekanannya adalah pada doa dan dalam
جَاهَدُوۡا فِيۡنَا لَنَهۡدِيَنَّهُمۡ سُبُلَنَا
“‘[“Orang-orang
yang berjihad di jalan Kami – Kami pasti akan memimpin mereka ke jalan-jalan
Kami” (Surah Al-Ankabut, Bab.29: Ayat.21)], penekanannya adalah kepada usaha.
Melainkan ada ketaqwaan, seseorang itu tidak akan masuk ke dalam golongan
sahabat-sahabat Tuhan Yang Maha Pemurah [awliya-ur-Rahman]. Dan sehingga itu
berlaku, kebenaran dan pandangan rohani sama sekali tidak akan terungkap.’
(Al-Badr, Jilid 3, No. 2, Januari 1904, hlm. 3)
“Satu
cara untuk mensyukuri kurniaan Tuhan adalah dengan berkongsi dengan orang lain.
Oleh itu, kerana Allah Taala, dengan rahmat-Nya, telah membimbing kamu ke arah
Ahmadiyah iaitu Islam yang sebenar, kini kamu juga boleh bersyukur kepada Allah
Taala atas kebaikan ini dengan mengkhabarkan jalan yang benar ini kepada
rakan-rakan kamu sebagaimana yang kamu fikirkan patut.”
[Tanda
astrologi, dan kesan objek angkasa]
“Buruj
syurga telah disebut dalam Al-Qur’an di pelbagai tempat. Sebagai contoh, ia
menyatakan:
وَ لَقَدۡ جَعَلۡنَا فِي السَّمَآءِ
بُرُوۡجًا
“‘Dan
sesungguhnya Kami telah menjadikan gedung-gedung (bintang-bintang) di langit.’
(Surah Al-Hijr, Bab 15: Ayat. 17)
“Ia
seterusnya menyatakan:
تَبٰرَكَ الَّذِيۡ جَعَلَ فِي
السَّمَآءِ بُرُوۡجًا
“‘Maha
Suci Allah yang menjadikan rumah-rumah di langit.’ (Surah Al-Furqan, Bab 25: Ayat.
62)
“Ia
kemudian menyatakan:
وَالسَّمَآءِ ذَاتِ الۡبُرُوۡجِ
“‘Demi
langit yang mempunyai tempat tinggal (bintang-bintang).’ (Surah Al-Buruj, Bab
85: Ayat. 2)
“Selain
itu, Allah Taala telah menyebut secara meluas objek-objek angkasa seperti
Matahari, Bulan dan planet-planet dalam Al-Qur’an.
“Dalam
hadis Nabi (saw) juga, benda-benda angkasa ini disebut dengan konotasi yang
berbeza. Hadith menyebut, sebagai contoh, bahawa maharaja Byzantine, Heraclius
(yang merupakan pakar yang hebat dalam kajian bintang) telah menyimpulkan
daripada pergerakan bintang-bintang bahawa kemunculan Nabi (saw) telah berlaku
atau bahawa masa kemunculannya. adalah dekat (Sahih al-Bukhari, Kitab Bad'
al-Wahy). Kemudian [pernyataan oleh Qatada] juga disebutkan dalam sebuah hadis
bahawa bintang-bintang telah diciptakan untuk menghiasi langit, untuk menyerang
syaitan dan sebagai tanda-tanda untuk membantu pelayaran dan bahawa sesiapa
yang cuba mencari tafsiran yang berbeza, telah tersilap dan menyusahkan dirinya
sendiri. apa yang di luar pengetahuannya. (Sahih al-Bukhari, Kitab Bad’
al-Khalq, Bab Fin-Nujum)
“Begitu
juga, [Nabi (saw)] bersabda bahawa sesiapa yang mempelajari sesuatu melalui
bintang, dia mendapat bahagian sihir (Sunan Abi Dawud, Kitab al-Tibb, Bab
Fin-Nujum). Kemudian Nabi (saw) juga mengatakan bahawa gerhana Matahari atau
Bulan tidak ada kaitan dengan kelahiran atau kematian seseorang (Sahih
al-Bukhari, Kitab al-Jumu‘ah, Bab al-Salat fi Kusuf al-Shams). Bagaimanapun, gerhana
Matahari dan Bulan telah disifatkan oleh Nabi (saw) sebagai dua tanda unik
kedatangan Mahdinya, yang digenapi pada zaman mereka dengan penuh kemuliaan dan
melekatkan meterai persetujuan mereka pada keaslian Masihi Muhammad. (Sunan
al-Daraqutni, Kitab al-Eidain, Bab Sifati Solat al-Khusufi wa al-Kusuf wa
Hai’atihima)
“Berdasarkan
ajaran Al-Qur’an dan hadis ini, para ulama umat menganggap kepercayaan terhadap
kesan benda-benda langit ke atas kejadian duniawi tanpa Kehendak Ilahi sama
dengan syirik. Mereka juga memanggil ramalan, idea untuk mencari ilmu yang
ghaib dari pergerakan benda-benda langit ini, kejahatan dan dosa besar. Walau
bagaimanapun, mereka percaya dalam menentukan masa atau era dan perubahan musim
melalui kelajuan dan pergerakan objek angkasa.
“Al-Masihi
Mau’ud (as) Yang Dijanjikan, yang merupakan pencinta Nabi (saw) yang paling
bersemangat, telah memberikan pandangan yang paling mencerahkan dan mendalam
tentang benda-benda angkasa dalam tulisannya. Semasa menjawab bantahan oleh
penentangnya, Huzur (as) bersabda:
“Kami
tidak percaya bahawa sama ada Matahari, Bulan atau mana-mana bintang berkuasa
sendiri dan bebas dalam tindakannya atau menggunakan apa-apa pengaruh dengan
sendirinya atau mempunyai sebarang kuasa yang disengajakan ke atas sebarang
jenis kesan seperti penyampaian cahaya, atau menyebabkan hujan, atau
pertumbuhan badan atau organisma atau buah-buahan […] Dan pada masa yang sama,
kami percaya bahawa sifat-sifat sesuatu adalah realiti dan ia mempunyai kesan,
dengan izin Allah, Semua -Mengetahui, Yang Maha Bijaksana, Yang tidak mencipta
sesuatu dengan sia-sia [...] Dan kebenarannya ialah kesan Matahari, Bulan dan
bintang-bintang adalah perkara yang diperhatikan oleh manusia sepanjang masa
dan setiap saat dan tiada ruang. kerana menafikan mereka, sebagai contoh,
perubahan musim dan keadaan mereka dan setiap musim diikat dengan penyakit
tertentu, tumbuhan terkenal dan serangga terkenal adalah sesuatu yang anda tahu
dengan baik […] Dan anda tahu bahawa apabila Matahari terbit dan terang merebak,
tidak syak lagi bahawa ia mempunyai kesan khas pada tumbuhan, objek tidak
bernyawa dan haiwan […] Kemudian apabila Matahari hampir terbenam pada waktu
senja, terdapat jenis kesan lain pada masa itu. Intinya adalah bahawa jarak
Matahari atau kedekatannya mempunyai kesan yang ketara dan kuat pada pokok,
buah-buahan, batu dan perangai manusia […] Dan terdapat begitu banyak ciri
Bulan yang diketahui oleh petani dan petani. […] Dan hukama telah mencapai kata
sepakat bahawa orang-orang yang paling tegap adalah terdiri daripada penduduk
di sepanjang khatulistiwa, dan beberapa kesan istimewa itu adalah sebab untuk
kesihatan mereka yang sempurna dan kefahaman dan kebijaksanaan mereka yang
tinggi.” (Hamamat-ul-Bushra [terjemahan Urdu] […])
“Menyebut
buruj syurga, Huzur (as) bersabda:
"'"Rahman"
ialah Zat itu, Sumber berkat yang melimpah dan Sumber Kebaikan yang kekal, yang
telah membuat rumah-rumah di syurga dan telah menempatkan di dalam rumah-rumah
itu Matahari dan Bulan yang menerangi semua makhluk tanpa membeza-bezakan
antara orang yang beriman dan kafir.' (Barahin-e-Ahmadiyya, Bahagian IV, Nota
kaki nombor 11, hlm. 211)
“Kemudian
Huzur (as) sabda tentang kesannya objek-objek angkasa ini:
“‘Bintang-bintang
ini bukan sahaja untuk perhiasan seperti yang diandaikan oleh orang ramai,
tetapi ia mempunyai kesan tertentu seperti yang terbukti daripada perkataan
“hifzan” yang disebutkan dalam ayat tersebut:
وَ زَيَّنَّا السَّمَآءَ الدُّنۡيَا
بِمَصَابِيۡحَ وَ حِفۡظًا
“‘[“Dan
Kami hiasi langit yang paling bawah dengan lampu-lampu (untuk menerangi) dan
untuk pelindung.” (Surah Ha Mim Al-Sajdah, Bab.41: Ayat.13)].
“‘Ini
bermakna bintang-bintang ini memainkan peranan dalam perlindungan dan
pemeliharaan susunan alam semesta, jenis peranan yang sama yang dimainkan oleh
ubat dan makanan dalam kesihatan manusia. [Walau bagaimanapun, peranan mereka]
tidak mempunyai bahagian dalam kemahakuasaan ilahi; sebaliknya, semua perkara
ini seolah-olah mati di hadapan Kuasa Tuhan Yang Maha Esa. Perkara-perkara ini
tidak dapat dilakukan melainkan dengan perintah Allah. Kesan mereka adalah di
Tangan Tuhan Yang Maha Esa. Oleh itu, kebenaran sebenarnya ialah bintang
mempunyai kesan yang nyata di bumi. Oleh itu, tiada seorang pun di dunia ini
yang lebih jahil daripada seseorang yang mengakui kesan violet dan teratai dan
turbith dan penipuan dan cassia fistula tetapi menafikan kesan bintang-bintang
yang merupakan tempat terdepan manifestasi kemegahan dan keajaiban Tangan Alam
dan tentangnya Tuhan sendiri telah menggunakan perkataan “hifzan”.
“‘Orang-orang
ini yang benar-benar tenggelam dalam kejahilan menganggap dispensasi
intelektual ini sebagai syirik. Mereka tidak tahu bahawa Hukum Allah SWT di
dunia ialah Dia tidak menciptakan sesuatu yang sia-sia, atau tidak berkesan.
Oleh kerana Dia telah mengisytiharkan bahawa segala-galanya telah dicipta untuk
manusia, sila huraikan, apakah gunanya bagi manusia langit yang paling rendah
dipenuhi dengan berjuta-juta bintang? Oleh itu, firman Tuhan bahawa semua
perkara ini telah dicipta untuk manusia, sudah tentu menarik perhatian kita
kepada fakta bahawa objek-objek ini mempunyai kesan tertentu yang menampakkan
diri kepada kehidupan dan tamadun manusia seperti apa yang telah ditulis oleh
pemikir klasik bahawa bumi adalah sangat tidak rata. permulaan dan Tuhan
meratakannya dengan pengaruh bintang-bintang.' (Tohfah-e-Golarviyyah, Ruhani
Khazain Jilid 17, nota kaki, ms 282-283)
“Oleh
itu, dapat disimpulkan daripada petikan yang disebutkan di atas bahawa Bulan,
Matahari, dan bintang-bintang dan planet-planet lain di langit, serta peringkat
dan kedudukan mereka yang berbeza yang dipanggil buruj yang telah dicipta oleh
Allah Taala, tidak terlepas daripadanya. tujuan. Di mana di satu pihak
pergerakan objek angkasa ini mengakibatkan silih berganti siang dan malam di
bumi kita, tahun, bulan dan hari terbentuk dan musim berubah, sebaliknya objek
ini memberi kesan kepada Bumi dan penduduknya di banyak lagi. cara juga. Kami
merhati beberapa kesannya dalam kehidupan seharian kita dan terdapat banyak kesan
baharunya yang ditemui oleh sains setiap hari dan banyak yang mungkin tidak
pernah ditemui sama sekali.
"Ahli
astronomi dan ahli astrologi mengira laluan Matahari di antara buruj dan orbit
Bumi mengelilingi Matahari dan - sepadan dengan 12 bulan - mereka membahagikan
tahun itu kepada 12 bahagian dan menamakannya sebagai 12 tanda astrologi
[buruj]. Nampaknya tidak ada yang salah dengan menganggap seseorang mempunyai
tanda astrologi tertentu mengikut tarikh lahir mereka, tetapi dakwaan untuk
mendapatkan pengetahuan tentang yang ghaib dari tanda-tanda astrologi khayalan
dan hipotesis atau ramalan tentang kehidupan seterusnya adalah liar. tekaan dan
sangkaan semata-mata. Ia tidak ada kaitan dengan realiti atau pengetahuan murni
tentang yang ghaib."
Keputusan
Dar-ul-Qaza
Dalam
kes Dar-ul-Qaza yang melibatkan transaksi kewangan, satu pihak meminta
Mufti-e-Silsila yang dihormati untuk mengeluarkan fatwa mengenai perkara itu
dan turut menyerahkan salinan permintaan itu kepada Hazrat Amirul Mumineen,
Khalifatul Masih V (atba).
Dalam
suratnya bertarikh 25 March 2021, Huzur (atba) memberikan pempetisyen arahan
berikut dalam hal ini:
“Anda
menghantar surat terperinci kepada Mufti-e-Silsila yang dihormati, memohon
fatwa mengenai pertikaian anda dan juga menghantar saya salinannya. Saya
mengarahkan Mufti-e-Silsila yang dihormati untuk membalas surat anda dan juga
menulis kepadanya supaya dia menghantar saya salinan jawapannya.
“Setelah
meneliti fatwa Mufti-e-Silsila, fail yang dipegang di Dar-ul-Qaza UK dan
Umur-e-Ama Department UK mengenai pertikaian anda, serta keputusan mahkamah,
menjadi jelas bahawa keputusan yang yang diberikan adalah benar. Wang tambahan
yang telah dikenakan oleh mahkamah kepada anda (sebagai pampasan) tidak
termasuk dalam kategori faedah sama sekali. Di mata mahkamah, ia adalah hak
pihak lain. Tidak ada juga dalam syariat yang menghalang pihak yang satu lagi
mengambil wang tersebut. Mereka bebas mengambil wang itu.”
Vaksin
covid sepanjang Ramadan
Berikutan
penerbitan fatwa pertubuhan bukan Ahmadi dalam [penerbitan Jamaat] mengenai
kesahihan yang sepatutnya menerima suntikan vaksin Covid semasa berpuasa,
Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) menjelaskan isu perundangan
Islam ini dan mengarahkan berikut dalam surat bertarikh 13 April 2021:
“Apa
perlunya berita dan fatwa sebegini disiarkan dalam Al Fazl? Dan jika, atas
sebab tertentu, tidak dapat dielakkan untuk menerbitkannya, maka pendirian Jamaat
mengenainya juga sepatutnya diterbitkan bersamanya, menyatakan bahawa ini adalah
fatwa institusi ini dan ini, manakala Jamaat mempunyai pandangan yang
bertentangan, supaya tiada siapa yang boleh menganggap pandangan yang salah
selepas membaca laporan anda.
“Bagaimanapun,
segera siarkan penafiannya dan nyatakan dengan jelas pandangan Jamaat dalam hal
ini, iaitu menerima sebarang bentuk suntikan semasa berpuasa, sama ada
intramuskular atau intravena, adalah dilarang. Jika seorang Ahmadi menerima
temu janji untuk mendapatkan vaksin Coronavirus mereka pada bulan Ramadan,
mereka boleh mendapatkan pengecualian yang diberikan oleh Islam dan menahan
diri daripada berpuasa pada hari mereka sepatutnya menerima suntikan dan harus
membayar puasa selepas Ramadan.
“Murid
Hazrat Masihi Mau’ud (as) mengizinkan pemakaian kohl pada mata ketika berpuasa,
berhujah dari hadits Nabi (saw) sedangkan menurut fatwa yang diterbitkan dalam
Al Fazl, kamu mengisytiharkan walaupun suntikan sebagai dibenarkan.”
(Disusun
oleh Zaheer Ahmad Khan, Ketua Jabatan Rekod, Private Sekretariat, London.
Diterjemah oleh Al Hakam)
Comments
Post a Comment