Jawapan Huzur (atba) kepada Isu-Isu Harian – Bahagian 34

 AlHakam

Jawapan Huzur (atba) kepada Isu-Isu Harian – Bahagian 34: Prinsip tafsir, teragak-agak untuk berikrar bai‘at, tabligh, tanda-tanda astrologi, kesan benda angkasa, dan vaksin Covid semasa Ramadan

10 Jun 2022

Diterjemahkan oleh Musa Bin Masran

Kemas Kini Terakhir pada 1 Julai 2022

Panduan berkenaan isu-isu asas Islam – yang Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) telah berikan dalam pelbagai kesempatan dalam surat-menyurat bertulisnya dan semasa program MTA – diterbitkan secara rasmi di bawah untuk manfaat semua.

Prinsip tafsir

Seorang wanita menafsirkan sendiri ayat Surah Al-Nur dan menyampaikan tafsirnya di hadapan Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba). Dia kemudian bertanya sama ada dibenarkan berbuat demikian.

Dalam suratnya bertarikh 10 March 2021, Huzur (atba) memberikan panduan berikut:

“Tafsiran yang anda berikan tentang ayat ini adalah baik. Hampir semua yang anda sebutkan di dalamnya juga terdapat dalam kitab-kitab Jamaat. Anda juga telah menyatakan satu atau dua mata tambahan, sebagai contoh, minyak zaitun mempunyai takat kilat 550 darjah, bermakna ia tidak menyala jika tertumpah dari lampu. Mungkin ini juga disebut di suatu tempat dalam kitab-kitab Jamaat tetapi saya tidak menemui perkara ini.

“Setakat menafsirkan Al-Qur’an, adalah penting untuk mempunyai pengetahuan yang luas dan mendalam tentang ajaran-ajaran yang terkandung dalam Al-Qur’an, sunnah Nabi (saw), hadis-hadis dan kitab-kitab Al Masihi Mau’ud (as). Selepas ini, seseorang boleh menjadi layak untuk menafsirkan Al-Qur’an. Di bawah ini, saya telah menggariskan secara ringkas prinsip-prinsip mentafsir Al-Qur’an [tafsir] yang Hazrat Musleh-e-Maud (ra) telah nyatakan untuk faedah anda:

“Huzur (ra) menyatakan tiga prinsip tafsir berdasarkan visi dan bersabda:

“‘Apabila terjadi perselisihan pendapat di antara kamu tentang makna suatu ayat, renungkanlah ayat-ayat Al-Qur’an yang lain untuk mengetahui makna mana yang didukungnya. Jika ayat-ayat tersebut tidak dijumpai, maka temukan maknanya dalam hadits Nabi (saw). Dan jika kamu tidak menemui maknanya walaupun dalam hadis, maka lihatlah kata-kata seseorang yang telah menerima wahyu dan tafsirannya. Hal ini demikian kerana fikirannya dicerahkan dengan menerima cahaya segar dan ilham daripada Tuhan Yang Maha Esa.’ (Khutbat-e-Mahmud, Jilid 28, Khutbah yang disampaikan pada 21 November 1947 [hlm. 415])

“Huzur (ra), sambil menggariskan prinsip-prinsip tafsir yang dinyatakan oleh Hazrat Masihi Mau’ud (as), menulis dalam bukunya Hazrat Masihi-e-Maud (as) Ke Karnamay bahawa untuk memahami Al-Qur’an, adalah perlu bagi seseorang untuk menjalin hubungan dengan Tuhan Yang Maha Esa, untuk merenungkan Al-Qur’an, dan ingat bahawa:

Setiap perkataan Al-Qur’an disusun dalam susunan yang sempurna

Tiada kata-katanya yang berlebihan. Tiada perkataan yang tidak bermakna

Al-Qur’an sendiri memberikan bukti bagi setiap dakwaannya

Al-Qur’an menafsirkan dirinya sendiri

Tidak ada pengulangan [yang tidak perlu] dalam Al-Qur’an

Al-Qur’an tidak hanya terdiri daripada kisah-kisah

Tidak ada bahagian dari Al-Qur’an yang telah dimansuhkan

Tidak ada perbezaan antara Firman Tuhan dan amalan-Nya

Pelbagai perkataan bahasa Arab tidak sinonim; sebaliknya, malah huruf-huruf itu membawa maksud tertentu [yang berbeza].

Surah-surah Al-Qur’an adalah seperti [susunan] organ manusia yang menampakkan kesempurnaan mereka bersama-sama serta bahagian individu. (Diringkaskan daripada Hazrat Masih-e-Maud (as) Ke Karnamay, Anwar-ul-Ulum, Jilid 10, hlm. 157-159)

“Berdasarkan prinsip keemasan ini, jika anda fikir anda boleh melakukan keadilan terhadap tafsiran Al-Qur’an, maka anda boleh melakukannya dengan segala cara dan jangan teragak-agak untuk menghantarnya kepada saya juga. Walau apa pun, Al-Qur’an bukanlah harta dan warisan mana-mana golongan masyarakat tetapi ia adalah sumber petunjuk dan petunjuk untuk semua manusia. Justeru, setiap golongan dan setiap peringkat manusia boleh memanfaatkannya mengikut kemampuan dan potensi mereka. Oleh itu, merujuk kepada sains dan pandangan Al-Qur’an yang dianugerahkan kepada Hazrat Masih Mau’ud (as) oleh Allah Ta’ala, Hazrat Musleh-e-Maud (ra) menyatakan:

“‘Penemuan yang kelima (di tangan Al-Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan) adalah teks suci yang pelbagai segi. Ayat yang diberikan boleh mempunyai pelbagai makna, ada yang dekat permukaan, ada yang lebih dalam, ada yang lebih dalam. Walau apa pun tahap intelek pembaca, latar belakang atau pengalamannya, dia boleh menemui dalam ayat tertentu makna yang sesuai dengan pemahamannya, dan yang dia akan dapati benar dan relevan. Perkataan yang sama mempunyai tujuan yang berbeza dan jenis orang yang berbeza. Seseorang yang mempunyai kefahaman biasa akan menemui dalam kata-kata itu satu pengajaran yang mudah dan meyakinkan yang tidak sukar untuk dia fahami dan yang tidak sukar untuk dipercayainya. Seorang lelaki lain, yang dikurniakan intelek yang lebih tinggi sedikit, akan mendapati dalam perkataan yang sama makna yang sesuai dengan pemahaman dan pengalamannya. Seseorang yang mempunyai intelek yang lebih tinggi akan mendapati di dalamnya makna yang lebih tinggi. Al-Qur’an mempunyai sesuatu yang penting dan relevan untuk disampaikan kepada manusia dari semua peringkat intelektual

Tabligh dan teragak-agak untuk berikrar bai‘at

Seorang wanita Arab non-Ahmadi menulis surat kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) bahawa dia masih belum berbaiat kerana takut tidak dapat memenuhi syarat bai‘at. Dia bertanya sama ada dia boleh bertabligh kepada rakan-rakannya. Dia juga meminta bimbingan mengenai tanda-tanda astrologi dan bertanya sama ada wajar bagi seseorang untuk mengatakan bahawa ini dan ini adalah simbol zodiak mereka. Dia juga bertanya, apakah realiti kesan Matahari dan bintang-bintang lain seperti yang disebutkan oleh Al-Masihi Mauud (as) Yang Dijanjikan. Dalam suratnya bertarikh 13 March 2021, Huzur (atba) menjawab seperti berikut:

“Berusaha dan berdoa adalah prasyarat penting untuk mendekatkan diri kepada Allah Ta’ala. Niat sahaja tidak cukup untuk mencapai soleh, tindakan juga perlu. Oleh kerana Allah Taala telah menunjukkan kepada anda jalan-Nya yang sebenar, kini menjadi kewajipan kamu untuk cuba mendekati-Nya dengan doa dan usaha. Apabila kamu berbuat demikian, Allah akan memudahkan urusan kamu dengan rahmat-Nya. Hazrat Masihi Mau'ud (as) menyebut subjek ini berdasarkan ajaran Al-Qur’an seperti berikut:

“‘Perjalanan kebajikan [taqwa] amatlah sukar. Hanya orang itu yang dapat menyelesaikannya, yang mematuhi sepenuhnya kehendak Tuhan Yang Maha Kuasa dan melakukan apa sahaja yang Dia kehendaki dan tidak mengikut kehendak mereka sendiri. Tiada apa-apa yang boleh dimanfaatkan dengan berpura-pura. Itulah sebabnya apa yang diperlukan adalah rahmat Allah. Itu hanya boleh dicapai jika di satu pihak berdoa dan di sisi lain berusaha berterusan. Allah SWT telah memerintahkan untuk berdoa dan berusaha. Dalam:

ادۡعُوۡنِيۡۤ اَسۡتَجِبۡ لَكُمۡ

“‘[“Berdoalah kepada-Ku; Aku akan mengabulkan (doa) kamu” (Surah Al-Mu’min, Bab.40: Ayat.61)], penekanannya adalah pada doa dan dalam

جَاهَدُوۡا فِيۡنَا لَنَهۡدِيَنَّهُمۡ سُبُلَنَا

“‘[“Orang-orang yang berjihad di jalan Kami – Kami pasti akan memimpin mereka ke jalan-jalan Kami” (Surah Al-Ankabut, Bab.29: Ayat.21)], penekanannya adalah kepada usaha. Melainkan ada ketaqwaan, seseorang itu tidak akan masuk ke dalam golongan sahabat-sahabat Tuhan Yang Maha Pemurah [awliya-ur-Rahman]. Dan sehingga itu berlaku, kebenaran dan pandangan rohani sama sekali tidak akan terungkap.’ (Al-Badr, Jilid 3, No. 2, Januari 1904, hlm. 3)

“Satu cara untuk mensyukuri kurniaan Tuhan adalah dengan berkongsi dengan orang lain. Oleh itu, kerana Allah Taala, dengan rahmat-Nya, telah membimbing kamu ke arah Ahmadiyah iaitu Islam yang sebenar, kini kamu juga boleh bersyukur kepada Allah Taala atas kebaikan ini dengan mengkhabarkan jalan yang benar ini kepada rakan-rakan kamu sebagaimana yang kamu fikirkan patut.”

[Tanda astrologi, dan kesan objek angkasa]

“Buruj syurga telah disebut dalam Al-Qur’an di pelbagai tempat. Sebagai contoh, ia menyatakan:

وَ لَقَدۡ جَعَلۡنَا فِي السَّمَآءِ بُرُوۡجًا

“‘Dan sesungguhnya Kami telah menjadikan gedung-gedung (bintang-bintang) di langit.’ (Surah Al-Hijr, Bab 15: Ayat. 17)

“Ia seterusnya menyatakan:

تَبٰرَكَ الَّذِيۡ جَعَلَ فِي السَّمَآءِ بُرُوۡجًا

“‘Maha Suci Allah yang menjadikan rumah-rumah di langit.’ (Surah Al-Furqan, Bab 25: Ayat. 62)

“Ia kemudian menyatakan:

وَالسَّمَآءِ ذَاتِ الۡبُرُوۡجِ

“‘Demi langit yang mempunyai tempat tinggal (bintang-bintang).’ (Surah Al-Buruj, Bab 85: Ayat. 2)

“Selain itu, Allah Taala telah menyebut secara meluas objek-objek angkasa seperti Matahari, Bulan dan planet-planet dalam Al-Qur’an.

“Dalam hadis Nabi (saw) juga, benda-benda angkasa ini disebut dengan konotasi yang berbeza. Hadith menyebut, sebagai contoh, bahawa maharaja Byzantine, Heraclius (yang merupakan pakar yang hebat dalam kajian bintang) telah menyimpulkan daripada pergerakan bintang-bintang bahawa kemunculan Nabi (saw) telah berlaku atau bahawa masa kemunculannya. adalah dekat (Sahih al-Bukhari, Kitab Bad' al-Wahy). Kemudian [pernyataan oleh Qatada] juga disebutkan dalam sebuah hadis bahawa bintang-bintang telah diciptakan untuk menghiasi langit, untuk menyerang syaitan dan sebagai tanda-tanda untuk membantu pelayaran dan bahawa sesiapa yang cuba mencari tafsiran yang berbeza, telah tersilap dan menyusahkan dirinya sendiri. apa yang di luar pengetahuannya. (Sahih al-Bukhari, Kitab Bad’ al-Khalq, Bab Fin-Nujum)

“Begitu juga, [Nabi (saw)] bersabda bahawa sesiapa yang mempelajari sesuatu melalui bintang, dia mendapat bahagian sihir (Sunan Abi Dawud, Kitab al-Tibb, Bab Fin-Nujum). Kemudian Nabi (saw) juga mengatakan bahawa gerhana Matahari atau Bulan tidak ada kaitan dengan kelahiran atau kematian seseorang (Sahih al-Bukhari, Kitab al-Jumu‘ah, Bab al-Salat fi Kusuf al-Shams). Bagaimanapun, gerhana Matahari dan Bulan telah disifatkan oleh Nabi (saw) sebagai dua tanda unik kedatangan Mahdinya, yang digenapi pada zaman mereka dengan penuh kemuliaan dan melekatkan meterai persetujuan mereka pada keaslian Masihi Muhammad. (Sunan al-Daraqutni, Kitab al-Eidain, Bab Sifati Solat al-Khusufi wa al-Kusuf wa Hai’atihima)

“Berdasarkan ajaran Al-Qur’an dan hadis ini, para ulama umat menganggap kepercayaan terhadap kesan benda-benda langit ke atas kejadian duniawi tanpa Kehendak Ilahi sama dengan syirik. Mereka juga memanggil ramalan, idea untuk mencari ilmu yang ghaib dari pergerakan benda-benda langit ini, kejahatan dan dosa besar. Walau bagaimanapun, mereka percaya dalam menentukan masa atau era dan perubahan musim melalui kelajuan dan pergerakan objek angkasa.

“Al-Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan, yang merupakan pencinta Nabi (saw) yang paling bersemangat, telah memberikan pandangan yang paling mencerahkan dan mendalam tentang benda-benda angkasa dalam tulisannya. Semasa menjawab bantahan oleh penentangnya, Huzur (as) bersabda:

“Kami tidak percaya bahawa sama ada Matahari, Bulan atau mana-mana bintang berkuasa sendiri dan bebas dalam tindakannya atau menggunakan apa-apa pengaruh dengan sendirinya atau mempunyai sebarang kuasa yang disengajakan ke atas sebarang jenis kesan seperti penyampaian cahaya, atau menyebabkan hujan, atau pertumbuhan badan atau organisma atau buah-buahan […] Dan pada masa yang sama, kami percaya bahawa sifat-sifat sesuatu adalah realiti dan ia mempunyai kesan, dengan izin Allah, Semua -Mengetahui, Yang Maha Bijaksana, Yang tidak mencipta sesuatu dengan sia-sia [...] Dan kebenarannya ialah kesan Matahari, Bulan dan bintang-bintang adalah perkara yang diperhatikan oleh manusia sepanjang masa dan setiap saat dan tiada ruang. kerana menafikan mereka, sebagai contoh, perubahan musim dan keadaan mereka dan setiap musim diikat dengan penyakit tertentu, tumbuhan terkenal dan serangga terkenal adalah sesuatu yang anda tahu dengan baik […] Dan anda tahu bahawa apabila Matahari terbit dan terang merebak, tidak syak lagi bahawa ia mempunyai kesan khas pada tumbuhan, objek tidak bernyawa dan haiwan […] Kemudian apabila Matahari hampir terbenam pada waktu senja, terdapat jenis kesan lain pada masa itu. Intinya adalah bahawa jarak Matahari atau kedekatannya mempunyai kesan yang ketara dan kuat pada pokok, buah-buahan, batu dan perangai manusia […] Dan terdapat begitu banyak ciri Bulan yang diketahui oleh petani dan petani. […] Dan hukama telah mencapai kata sepakat bahawa orang-orang yang paling tegap adalah terdiri daripada penduduk di sepanjang khatulistiwa, dan beberapa kesan istimewa itu adalah sebab untuk kesihatan mereka yang sempurna dan kefahaman dan kebijaksanaan mereka yang tinggi.” (Hamamat-ul-Bushra [terjemahan Urdu] […])

“Menyebut buruj syurga, Huzur (as) bersabda:

"'"Rahman" ialah Zat itu, Sumber berkat yang melimpah dan Sumber Kebaikan yang kekal, yang telah membuat rumah-rumah di syurga dan telah menempatkan di dalam rumah-rumah itu Matahari dan Bulan yang menerangi semua makhluk tanpa membeza-bezakan antara orang yang beriman dan kafir.' (Barahin-e-Ahmadiyya, Bahagian IV, Nota kaki nombor 11, hlm. 211)

“Kemudian Huzur (as) sabda tentang kesannya objek-objek angkasa ini:

“‘Bintang-bintang ini bukan sahaja untuk perhiasan seperti yang diandaikan oleh orang ramai, tetapi ia mempunyai kesan tertentu seperti yang terbukti daripada perkataan “hifzan” yang disebutkan dalam ayat tersebut:

وَ زَيَّنَّا السَّمَآءَ الدُّنۡيَا بِمَصَابِيۡحَ وَ حِفۡظًا

“‘[“Dan Kami hiasi langit yang paling bawah dengan lampu-lampu (untuk menerangi) dan untuk pelindung.” (Surah Ha Mim Al-Sajdah, Bab.41: Ayat.13)].

“‘Ini bermakna bintang-bintang ini memainkan peranan dalam perlindungan dan pemeliharaan susunan alam semesta, jenis peranan yang sama yang dimainkan oleh ubat dan makanan dalam kesihatan manusia. [Walau bagaimanapun, peranan mereka] tidak mempunyai bahagian dalam kemahakuasaan ilahi; sebaliknya, semua perkara ini seolah-olah mati di hadapan Kuasa Tuhan Yang Maha Esa. Perkara-perkara ini tidak dapat dilakukan melainkan dengan perintah Allah. Kesan mereka adalah di Tangan Tuhan Yang Maha Esa. Oleh itu, kebenaran sebenarnya ialah bintang mempunyai kesan yang nyata di bumi. Oleh itu, tiada seorang pun di dunia ini yang lebih jahil daripada seseorang yang mengakui kesan violet dan teratai dan turbith dan penipuan dan cassia fistula tetapi menafikan kesan bintang-bintang yang merupakan tempat terdepan manifestasi kemegahan dan keajaiban Tangan Alam dan tentangnya Tuhan sendiri telah menggunakan perkataan “hifzan”.

“‘Orang-orang ini yang benar-benar tenggelam dalam kejahilan menganggap dispensasi intelektual ini sebagai syirik. Mereka tidak tahu bahawa Hukum Allah SWT di dunia ialah Dia tidak menciptakan sesuatu yang sia-sia, atau tidak berkesan. Oleh kerana Dia telah mengisytiharkan bahawa segala-galanya telah dicipta untuk manusia, sila huraikan, apakah gunanya bagi manusia langit yang paling rendah dipenuhi dengan berjuta-juta bintang? Oleh itu, firman Tuhan bahawa semua perkara ini telah dicipta untuk manusia, sudah tentu menarik perhatian kita kepada fakta bahawa objek-objek ini mempunyai kesan tertentu yang menampakkan diri kepada kehidupan dan tamadun manusia seperti apa yang telah ditulis oleh pemikir klasik bahawa bumi adalah sangat tidak rata. permulaan dan Tuhan meratakannya dengan pengaruh bintang-bintang.' (Tohfah-e-Golarviyyah, Ruhani Khazain Jilid 17, nota kaki, ms 282-283)

“Oleh itu, dapat disimpulkan daripada petikan yang disebutkan di atas bahawa Bulan, Matahari, dan bintang-bintang dan planet-planet lain di langit, serta peringkat dan kedudukan mereka yang berbeza yang dipanggil buruj yang telah dicipta oleh Allah Taala, tidak terlepas daripadanya. tujuan. Di mana di satu pihak pergerakan objek angkasa ini mengakibatkan silih berganti siang dan malam di bumi kita, tahun, bulan dan hari terbentuk dan musim berubah, sebaliknya objek ini memberi kesan kepada Bumi dan penduduknya di banyak lagi. cara juga. Kami merhati beberapa kesannya dalam kehidupan seharian kita dan terdapat banyak kesan baharunya yang ditemui oleh sains setiap hari dan banyak yang mungkin tidak pernah ditemui sama sekali.

"Ahli astronomi dan ahli astrologi mengira laluan Matahari di antara buruj dan orbit Bumi mengelilingi Matahari dan - sepadan dengan 12 bulan - mereka membahagikan tahun itu kepada 12 bahagian dan menamakannya sebagai 12 tanda astrologi [buruj]. Nampaknya tidak ada yang salah dengan menganggap seseorang mempunyai tanda astrologi tertentu mengikut tarikh lahir mereka, tetapi dakwaan untuk mendapatkan pengetahuan tentang yang ghaib dari tanda-tanda astrologi khayalan dan hipotesis atau ramalan tentang kehidupan seterusnya adalah liar. tekaan dan sangkaan semata-mata. Ia tidak ada kaitan dengan realiti atau pengetahuan murni tentang yang ghaib."

Keputusan Dar-ul-Qaza

Dalam kes Dar-ul-Qaza yang melibatkan transaksi kewangan, satu pihak meminta Mufti-e-Silsila yang dihormati untuk mengeluarkan fatwa mengenai perkara itu dan turut menyerahkan salinan permintaan itu kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba).

Dalam suratnya bertarikh 25 March 2021, Huzur (atba) memberikan pempetisyen arahan berikut dalam hal ini:

“Anda menghantar surat terperinci kepada Mufti-e-Silsila yang dihormati, memohon fatwa mengenai pertikaian anda dan juga menghantar saya salinannya. Saya mengarahkan Mufti-e-Silsila yang dihormati untuk membalas surat anda dan juga menulis kepadanya supaya dia menghantar saya salinan jawapannya.

“Setelah meneliti fatwa Mufti-e-Silsila, fail yang dipegang di Dar-ul-Qaza UK dan Umur-e-Ama Department UK mengenai pertikaian anda, serta keputusan mahkamah, menjadi jelas bahawa keputusan yang yang diberikan adalah benar. Wang tambahan yang telah dikenakan oleh mahkamah kepada anda (sebagai pampasan) tidak termasuk dalam kategori faedah sama sekali. Di mata mahkamah, ia adalah hak pihak lain. Tidak ada juga dalam syariat yang menghalang pihak yang satu lagi mengambil wang tersebut. Mereka bebas mengambil wang itu.”

Vaksin covid sepanjang Ramadan

Berikutan penerbitan fatwa pertubuhan bukan Ahmadi dalam [penerbitan Jamaat] mengenai kesahihan yang sepatutnya menerima suntikan vaksin Covid semasa berpuasa, Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) menjelaskan isu perundangan Islam ini dan mengarahkan berikut dalam surat bertarikh 13 April 2021:

“Apa perlunya berita dan fatwa sebegini disiarkan dalam Al Fazl? Dan jika, atas sebab tertentu, tidak dapat dielakkan untuk menerbitkannya, maka pendirian Jamaat mengenainya juga sepatutnya diterbitkan bersamanya, menyatakan bahawa ini adalah fatwa institusi ini dan ini, manakala Jamaat mempunyai pandangan yang bertentangan, supaya tiada siapa yang boleh menganggap pandangan yang salah selepas membaca laporan anda.

“Bagaimanapun, segera siarkan penafiannya dan nyatakan dengan jelas pandangan Jamaat dalam hal ini, iaitu menerima sebarang bentuk suntikan semasa berpuasa, sama ada intramuskular atau intravena, adalah dilarang. Jika seorang Ahmadi menerima temu janji untuk mendapatkan vaksin Coronavirus mereka pada bulan Ramadan, mereka boleh mendapatkan pengecualian yang diberikan oleh Islam dan menahan diri daripada berpuasa pada hari mereka sepatutnya menerima suntikan dan harus membayar puasa selepas Ramadan.

“Murid Hazrat Masihi Mau’ud (as) mengizinkan pemakaian kohl pada mata ketika berpuasa, berhujah dari hadits Nabi (saw) sedangkan menurut fatwa yang diterbitkan dalam Al Fazl, kamu mengisytiharkan walaupun suntikan sebagai dibenarkan.”

(Disusun oleh Zaheer Ahmad Khan, Ketua Jabatan Rekod, Private Sekretariat, London. Diterjemah oleh Al Hakam)

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad