Jawapan Huzur (atba) kepada Isu-Isu Harian – Bahagian 26
AlHakam
Jawapan
Huzur (atba) kepada Isu-Isu Harian – Bahagian 26: Usul al-fiqh, berdoa untuk
orang bukan Islam, Eid al-Adha, kematian Hazrat Yahya & Hazrat Zakariah,
dan nikah & talak
31hb
Disember 2021
Diterjemahkan
oleh Musa Bin Masran
Kemas
Kini Terakhir pada 14 Januari 2022
Panduan
berkenaan isu-isu asas Islam – yang Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba)
telah diberikan dalam pelbagai kesempatan dalam surat-menyurat bertulisnya dan
semasa program MTA – sedang diterbitkan secara rasmi di bawah untuk manfaat
semua
Usul
al-fiqh
Seseorang
meminta Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) untuk
bimbingan mengenai prinsip fiqh yang menurutnya “perkataan seorang sahabat Nabi
(saw) adalah bukti yang mengikat berdasarkan mana keputusan
undang-undang Islam boleh dikeluarkan”.
Huzur
(atba), dalam surat bertarikh 20 Julai 2020, memberikan panduan berikut:
“Tidak
ada keraguan bahawa para sahabat telah dilatih oleh Nabi (saw). Mereka
memperoleh pengetahuan dan wawasan rohani daripadanya. Oleh itu, mereka
mempunyai pemahaman yang lebih baik tentang objektif Syariah. Walau
bagaimanapun, peraturan fuqaha ini tidak boleh dianggap sebagai peraturan yang
keras dan cepat kerana ucapan para sahabat, seperti hadith, dikumpulkan selepas
berlalunya zaman Nabi (saw) dan para sahabat (ra).
“Kedudukan
ucapan para sahabat Nabi (saw) tentu di bawah hadits Nabi (saw).
Malah banyak hadis, selepas analisis kritis, telah diklasifikasikan oleh fuqaha
dan ulama lain sebagai da'if atau palsu [maudu']. Imam al-Muhaddithin, Hazrat
Imam Bukhari (rh) telah menghafal kira-kira 600,000 hadith, yang mana dia hanya
memasukkan kira-kira 3,000 dalam hadith shahihnya selepas 16 tahun bekerja
keras. Terdapat banyak hadith yang diriwayatkan oleh Waqidi, seorang ahli
sejarah abad kedua Hijrah, yang tidak dianggap sahih oleh para ulama.)
“Oleh
itu, keputusan yang sebenarnya adalah apa yang diwar-warkan oleh Hazrat Masihi
Mau’ud (as), pencinta Nabi (saw) yang diutuskan sebagai Hakim Yang Adil
[Hakaman ‘Adlan] untuk Kebangkitan Islam Kedua. Beliau (as) bersabda:
“Orang
mukmin jenis manakah yang tidak mengisytiharkan Al-Qur’an sebagai Hakim
terhadap hadith? Oleh kerana Al-Qur’an sendiri menyatakan bahawa Firman ini
mewakili penghakiman, adalah perkataan yang menentukan, dan merupakan diskriminasi
[Al-Furqan] dan ukuran untuk membezakan antara kebenaran dan kebatilan, maka
adakah ia dianggap setia jika kita tidak beriman dalam pernyataan Tuhan Yang
Maha Esa seperti itu? Dan jika kita beriman, maka kita mesti mempunyai
pandangan dan mazhab bahawa kita mesti menilai setiap hadis dan setiap riwayat
berdasarkan [kriteria] Al-Qur’an supaya kita dapat memastikan bahawa ia
sememangnya telah diterangi melalui cahaya yang sama. Niche of Revelation
dari mana Al-Qur’an berasal.” (Al-Haqq Mubahitha Ludhiana [Urdu], Ruhani
Khazain, Jilid 4, hlm. 22)
“Oleh
itu, berdasarkan ajaran ini, pandangan dan mazhab kami adalah bahawa ucapan
para sahabat yang selaras dengan Al-Qur’an, sunnah Nabi (saw) dan hadith
yang sahih, hendaklah dianggap sebagai bukti yang mengikat. di mana keputusan
undang-undang Islam boleh dikeluarkan.”
Berdoa
untuk orang bukan Islam
Seseorang
menulis surat kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba)
dan bertanya, “Adakah diperbolehkan untuk menunjukkan kebaikan dan memohon
keampunan [Tuhan] bagi orang bukan Islam? Adakah ia akan membuat perbezaan
berkenaan dengan menunjukkan kebaikan kepada mereka atau memohon keampunan
[Tuhan] untuk mereka sama ada itmam al-hujjah telah dilaksanakan atau tidak
iaitu sama ada kebenaran telah disampaikan secara muktamad kepada mereka atau
tidak?”
Huzur
(atba), dalam surat bertarikh 20 Julai 2020, memberikan jawapan berikut:
“Soalan
seperti ini daripada orang yang mempunyai pengetahuan tentang Al-Qur’an adalah
mengejutkan. Dengan menggunakan frasa:
‘رَبّ الۡعٰلَمِيۡنَ’
[Tuhan
Semesta Alam] untuk Diri-Nya sendiri di dalam Al-Qur’an, Allah Taala telah
menjelaskan bahawa Dialah yang memelihara ciptaan yang terdapat di seluruh alam
tanpa sebarang perbezaan bangsa, warna kulit, agama atau kewarganegaraan.
Begitu juga, Allah Ta’ala telah menjelaskan kepada kita, dengan menggunakan
kalimat:
‘رَحۡمَةً لِّلۡعٰلَمِيۡنَ’
[rahmat
bagi seluruh umat] (Al-Anbiya: Ayat: 108) daripada 'Rahmatan lil-Mumineen' [rahmat
bagi orang-orang yang beriman], atau 'Rahmatan lil-Muslimeen' [rahmat bagi umat
Islam] untuk orang yang dirahmati Tuhan dan Guru kita, Hazrat Muhammad, Yang
Terpilih, selawat ke atasnya, bahawa Rasul ini adalah rahmat yang
dipersonifikasikan untuk semua orang, tanpa mengira warna kulit, bangsa, agama
dan kewarganegaraan.
“Ajaran
yang sama telah diberikan oleh Nabi (saw) kepada para pengikutnya. Oleh
itu, beliau menyatakan:
لَا يَرْحَمُ اللّٰهُ مَنْ
لَا يَرْحَمُ النَّاسَ
“[Allah
tidak akan mengasihani orang yang tidak mengasihani manusia.] (Sahih Bukhari,
Kitab al-Tawhid)
“Di
sini juga, Nabi (saw) telah menjelaskan kepada kita, dengan menggunakan
perkataan 'yarham an-naas' dan bukannya 'yarham al-mumineen' atau 'yarham
al-muslimeen', bahawa hati seorang Muslim sejati hanya akan dapat mendapat
rahmat Allah Taala apabila ia penuh dengan rahmat untuk semua manusia.
“Dalam
hal memohon ampun kepada seseorang, Al-Qur’an dan sunnah telah memerintahkan
kita untuk tidak meminta-minta. keampunan bagi orang musyrik [musyrik] yang
jelas mengenainya bahawa dia adalah musuh Allah dan benar-benar terikat dengan
neraka. Walau bagaimanapun, pengetahuan tentang seseorang ditakdirkan ke neraka
adalah sama ada dengan Allah Taala atau dengan Nabi-Nya dan orang-orang pilihan
yang Allah sendiri memaklumkan tentang seseorang yang ditakdirkan ke neraka.
Itulah sebabnya apabila Allah Ta'ala memberitahu Hazrat Ibrahim (as) bahawa
bapanya adalah musuh Allah, dia berhenti memohon ampun untuknya. (Surah Al-Taubah,
Bab.9: Ayat.114)
“Disebabkan
kerosakan orang-orang munafik, Madinah dan kesusahan yang ditimpakan oleh
mereka kepada Nabi (saw) dan kaum Muslimin, Allah Ta’ala telah memperingatkan
mereka dengan keras di dalam Al-Qur’an dan mengisytiharkan mereka dalam neraka
kerana kemaksiatan mereka. Akan tetapi, meskipun demikian, Nabi (saw) mengimami
solat jenazah Abdullah bin Ubay bin Salul, pemimpin orang-orang munafik setelah
kematiannya dan memohon keampunan untuknya. Beliau (saw) berbuat demikian atas
dasar pilihan yang telah diberikan oleh Allah Ta’ala kepadanya sehingga masa
itu untuk memohon keampunan bagi mereka atau memilih untuk tidak melakukannya.
“Ajaran
Islam tentang pengampunan mempunyai hikmah yang sangat mendalam di dalamnya,
yang mana ajaran agama-agama terdahulu tidak ada. Oleh itu, Islam mengajar
tentang setiap musuhnya, bahawa [umat Islam] berdoa untuk petunjuk mereka dan
berusaha untuk tarbiyah mereka selagi masih ada harapan untuk pembaharuan (hidup)
mereka. Oleh itu, dalam Perang Uhud, ketika umat Islam dicederakan dan bahkan
Nabi (saw) juga terluka, seseorang meminta Nabi (saw) untuk mengutuk para
penentang Islam. Nabi (saw) berkata, 'Allah tidak melantikku untuk mengutuk,
tetapi Dia mengutusku sebagai Rasul-Nya yang menunjukkan belas kasihan.' Nabi (saw)
kemudian berdoa kepada Allah, 'Ya Allah, bimbinglah umatku kerana mereka tidak
mengetahui (kedudukanku dan kebenaran Islam' (Shu'ab al-Iman, Al-Bayhaqi).
Begitu juga, dalam riwayat lain, Nabi (saw) dengan rendah hati berdoa kepada
Allah, dengan berkata: 'Ya Allah, ampunilah umatku, kerana mereka menentang
Islam kerana kejahilan mereka tentang (kedudukanku dan kebenaran Islam)."
(Al-Mu'jam al -Kabir, at-Tabarani)
“Oleh
itu, Islam menggesa umatnya untuk penuh belas kasihan kepada semua manusia,
tanpa mengira agama, kewarganegaraan, warna kulit dan bangsa, dan memohon
keampunan untuk semua orang kecuali penyembah berhala dan musuh Tuhan yang
telah dihukumkan-Nya ke neraka.
Jika
soalan anda berkaitan dengan orang tertentu, maka persoalan Muslim dan bukan Islam
tidak timbul; sebaliknya, penghakiman hendaklah dibuat mengikut keadaan,
peristiwa dan fakta yang berkaitan dengan orang itu.”
Aidil
Adha
Seseorang
bertanya [Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) sama ada arahan
melarang menggunting rambut dan memotong kuku dari 1 Dzulhijjah hingga
penyembelihan haiwan qurban hanya ditujukan kepada jamaah haji [hujjaj] atau
juga kepada setiap orang yang berniat untuk berkorban [binatang]. Dia juga
bertanya apakah hukum bagi penduduk suatu daerah yang terlambat mengetahui
tentang kemunculan bulan Dzulhijjah.
Huzur
(atba), dalam surat bertarikh 11 Ogos 2020, memberikan panduan berikut:
“Apa
yang kita pelajari daripada hadis ialah peraturan ini adalah untuk setiap orang
yang berkorban. Oleh itu, Hazrat Ummu Salama (ra) meriwayatkan bahawa
Nabi (saw) bersabda:
“'Sesiapa
yang ingin berkurban [pada hari raya Aidiladha] hendaklah tidak menggunting
rambut atau memotong kukunya selepas melihat anak bulan Zulhijjah sehingga
[binatang korban] telah disembelih.' (Sahih Muslim, Kitab al- Adahi)
“Sebaliknya,
jika penduduk suatu kawasan tidak menyedari terbitnya bulan Dzulhijjah pada
[malam] 29 Zul-Qa’dah, dan mengetahuinya beberapa hari kemudian, maka mereka
terikat dengan perintah Nabi (saw) ini hanya sejak mereka menyedari munculnya
bulan.”
Kematian
Hazrat Yahya (as) dan Hazrat Zakariah (as)
Seseorang
menulis surat kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba)
dan bertanya, "Adakah Hazrat Yahya (as) dan Hazrat Zakariah (as)
dibunuh, atau adakah 'pembunuhan' menunjukkan kemusnahan mesej mereka?"
Huzur
(atba), dalam surat bertarikh 11 Ogos 2020, memberikan panduan berikut:
“Sebagaimana
terdapat perbezaan pendapat yang terdapat dalam kitab-kitab sejarah dan sirah
dan antara pandangan ulama klasik mengenai pembunuhan Hazrat Yahya (as) dan
Hazrat Zakariah (as), begitu juga terdapat perbezaan pendapat dalam
Jamaat ini di kalangan Khulafa-e-Ahmadiyyat berdasarkan alasan mereka dari
ayat-ayat Al-Qur’an dan tafsiran hadith mereka.
“Pandangan
saya dalam hal ini sependapat dengan pendapat Hazrat Musleh-e-Maud (ra).
Berdasarkan Al-Qur’an, hadis Nabi (saw) dan bimbingan yang diberikan
oleh Masihi Mau’ud (as), saya memegang pendirian bahawa nabi pertama dan
terakhir dari mana-mana dispensasi atau nabi yang dijanjikan Allah akan
melindunginya daripada capaian orang, tidak boleh dibunuh. Selain daripada
mereka, dibunuh bukanlah satu perkara yang buruk bagi para nabi yang lain dan
ia tidak mencemarkan kehormatan seorang nabi kerana dibunuh juga adalah satu
cara syahid. Walau bagaimanapun, dibunuh dalam keadaan gagal tidak memerlukan
nabi. Oleh itu, apabila seorang nabi telah menyelesaikan pekerjaannya, maka
tidak ada salahnya dia mati secara semulajadi atau mati syahid oleh orang lain
kerana tidak ada yang hairan dengan kematian seseorang dalam keadaan berjaya
dan musuh juga tidak bergembira dengan kematian seperti itu.
“Oleh
itu, Hazrat Yahya (as) dan Hazrat Zakariah (as) bukanlah nabi
pertama atau terakhir dari mana-mana dispensasi, dan tidak ada janji Tuhan Yang
Maha Kuasa yang disebutkan di suatu tempat tentang mereka bahawa Dia pasti akan
melindungi mereka dari tangan musuh. Lebih-lebih lagi, kami percaya bahawa
apabila para nabi ini syahid, mereka pastinya telah menunaikan tanggungjawab
mereka yang telah diamanahkan oleh Allah kepada mereka, dengan cara yang
terbaik.”
Nikah
dan talak dan khula
Seorang
wanita menghantar beberapa soalan kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul
Masih V (atba) tentang nikah [perkahwinan Islam] dan talak [cerai].
Huzur
(atba), dalam surat bertarikh 17 Ogos 2020, memberikan jawapan
terperinci kepada soalan-soalan itu dan berkata:
“Saya.
Perceraian, sama ada talak atau khula, tidak memerlukan kedua-dua pihak [suami
isteri] bersetuju atau mempunyai saksi. Namun, untuk melangsungkan perkahwinan,
perlu memenuhi kedua-dua syarat tersebut. Ini kerana nikah adalah akad antara
kedua-dua pihak, yang memerlukan persetujuan kedua-dua pihak dan wali perempuan
[wali] serta kehadiran saksi. Terdapat juga perintah untuk mengumumkan dan
mengisytiharkan kontrak ini.
“Islam
telah memberi kuasa kepada kedua-dua pihak untuk menamatkan akad nikah [nikah]
yang dinamakan khula dan talak. Namun, sebagaimana seorang wanita tidak boleh
bernikah sendiri tetapi melakukannya melalui walinya, begitu juga dia boleh
berkhulamah hanya melalui dar al-qaza atau pemerintah pada masa itu. Ini adalah
untuk melindungi haknya jika berlaku khula. Sebaliknya, sebagaimana seorang
lelaki mengatur nikahnya sendiri, begitu juga dia boleh secara langsung
mengeluarkan talaq sendiri kerana dia wajib membayar yuran wanita sekiranya
berlaku talak. Hazrat Masih Mau’ud (as) sambil menjelaskan falsafah khula dan
talak, menyatakan:
“Syariah
Islam bukan sahaja meletakkan kuasa untuk menceraikan wanita di tangan lelaki
apabila dia melihat kesalahan atau mendapati ketidakserasian tetapi juga
memberi wanita itu kuasa untuk bercerai melalui penguasa masa itu. Dan apabila
seorang wanita bercerai melalui penguasa, ia diistilahkan sebagai khula dalam
istilah Islam. Jika seorang wanita mendapati suaminya kejam, atau jika suaminya
memukulnya secara zalim, atau menderanya dengan cara lain yang tidak dapat
diterima, atau tidak serasi dengan sebab lain, atau dia memang mati pucuk atau
menukar agamanya, atau jika ada yang lain. sebab yang menyebabkan perempuan
tidak tahan untuk tinggal di rumahnya, maka dalam semua kes yang demikian
perempuan atau salah seorang walinya hendaklah mengadu kepada penguasa masa
itu. Dan wajib ke atas penguasa masa itu untuk memisahkan perempuan daripada
lelaki dengan ketetapannya dan membatalkan perkahwinan itu jika dia benar-benar
menganggap aduan perempuan itu benar. Walau bagaimanapun, dalam kes ini, adalah
perlu untuk memanggil lelaki itu ke mahkamah untuk [mempertahankan dirinya]
mengapa isterinya tidak boleh dipisahkan daripadanya.
“Sekarang,
lihatlah betapa adilnya itu, sebagaimana Islam tidak suka seorang wanita
berkahwin secara langsung tanpa [agensi] wali yang mungkin bapa atau saudara
lelakinya atau mana-mana orang yang disayangi, begitu juga sebaliknya. seperti
seorang wanita berpisah dengan suaminya sendiri seperti lelaki; sebaliknya,
dalam kes perpisahan, lebih berhati-hati telah dilakukan daripada perkahwinan
sehinggakan agensi pemerintah telah diwajibkan supaya wanita itu tidak boleh
mendatangkan apa-apa kemudaratan kepada dirinya sendiri kerana mudah tertipu.
(Chashma-e-Ma‘rifat [Urdu], Ruhani Khazain, Jilid 23, hlm. 288-289)
“Oleh
kerana khula dijalankan melalui dar al-qaza, maka penyaksian secara automatik
ditetapkan. Namun, memandangkan talak tidak berlaku dengan cara ini, sekiranya
kedua-dua pasangan bersetuju dengan talak yang diteruskan dan tidak ada
perselisihan faham di antara mereka, maka penceraian tersebut akan dianggap
berkesan walaupun tanpa saksi. Oleh itu, mempunyai saksi talak adalah mustahab
iaitu lebih baik tetapi tidak wajib. Di mana Al-Qur’an menyebut saksi dalam
perkara perceraian dan perkahwinan semula, Ia telah mengisytiharkannya sebagai
'nasihat'. Al-Qur’an berfirman:
فاذا بلغن اجلهن فامسكوهن بمعروف
او فارقوهن بمعروف و اشهدوا ذوي عدل منكم و اقيموا الشهادة لله ذلكم يوعظ به من كان
يؤمن بالله و اليوم الاخر و من يتق الله يجعل له مخرجا
“‘Kemudian,
apabila mereka hampir sampai ajalnya, peliharalah mereka dengan kebaikan, atau
jauhkan mereka dengan kebaikan, dan saksikanlah dua orang yang adil di antara
kamu; dan bersaksilah kerana Allah. Yang demikian itu menjadi peringatan bagi
orang yang beriman kepada Allah dan hari akhirat. Dan sesiapa yang bertakwa
kepada Allah, nescaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar.’ (Surah Al-Talaq,
Bab.65: Ayat.3)
“Para
fuqaha juga bersetuju bahawa jika seorang mengeluarkan talak pasangan mereka
atau, [jika dibenarkan secara sah], mengembalikan [ruju‘] kepada pasangan yang
sama tanpa mempunyai saksi, talak atau ruju‘ mereka tidak akan terjejas oleh
kekurangan saksi.
“II.
Setakat talak yang dikeluarkan dalam keadaan marah, apabila seorang lelaki
menceraikan isterinya, dia mengambil langkah ini kerana marah terhadap kelakuan
isteri yang dianggapnya tidak tertanggung dan sia-sia. Tiada lelaki yang akan
menceraikan isterinya semasa bahagia bersamanya. Oleh itu, perceraian yang
dikeluarkan dalam keadaan marah sedemikian juga akan berkesan.
"Namun,
jika orang itu mengamuk sehingga dia dalam keadaan gila dan dia tergesa-gesa
menceraikan isterinya tanpa mengambil kira akibatnya, tetapi menjadi menyesal
apabila keadaan gila itu reda dan dia akhirnya menyedari kesilapannya, maka,
kerana situasi seperti ini, Al-Qur’an telah berfirman:
لا يؤاخذكم الله باللغو في
ايمانكم و لكن يؤاخذكم بما كسبت قلوبكم و الله غفور حليم
“‘Allah
tidak akan menghukum kamu kerana sumpah-sumpah kamu yang sia-sia, tetapi Dia
akan menghisab kamu kerana apa yang telah diusahakan oleh hati kamu. Dan Allah
Maha Pengampun lagi Maha Penyantun.’ (Surah Al-Baqarah, Bab.2: Ayat.226)
“III.
Talak bersyarat juga berkuat kuasa apabila syaratnya dipenuhi. Oleh itu, Nafi‘,
murid Hazrat Abdullah bin Umar (ra) yang juga hambanya yang
dimerdekakan, meriwayatkan bahawa seorang lelaki memberitahu isterinya bahawa
jika dia keluar, dia akan dianggap bercerai. Atas hal ini, Hazrat Abdullah bin
Umar (ra) memberi fatwa bahawa jika isterinya benar-benar keluar maka
dia akan dianggap bercerai dan jika dia tidak keluar maka tidak akan berlaku
apa-apa kepadanya. (Sahih Bukhari, Kitab at-talaq)
“Masihi
Mauud (as) Yang Dijanjikan menyatakan dalam hal ini:
“‘Sekiranya
ada syarat begini dan begitu maka dikira bercerai dan sekiranya syarat itu
benar-benar dipenuhi, maka talak itu benar-benar berkuat kuasa. Sebagai contoh,
jika seseorang mengatakan bahawa jika dia makan buah ini dan ini maka dia akan
dianggap bercerai. Jika dia benar-benar makan buah itu, perceraian itu menjadi
berkesan.’ (Badr, Jilid 2, bertarikh 12 Jun 1903, hlm. 162)
“IV.
Cara yang diutamakan untuk talak ialah suami hendaklah mengeluarkan talak dalam
tuhr [hari-hari suci di antara setiap kitaran haid] di mana dia tidak
menjalinkan hubungan intim dengannya. Namun, jika dia tidak melakukannya dan
menceraikannya semasa mengandung, haid atau dalam tempoh nifas, maka perceraian
seperti itu juga akan berkesan, kerana jika perceraian yang dikabulkan dalam
keadaan tuhr yang tidak ada hubungan intim di dalamnya, telah ditetapkan, telah
menjadi satu-satunya talak yang berkesan, maka perbincangan tentang iddah atas
talak seorang wanita hamil dalam Al-Qur’an akan menjadi sia-sia. Oleh itu,
pernyataan mengenai iddah talak wanita hamil di dalam Al-Qur’an adalah bukti
fakta bahawa perceraian yang diberikan
semasa mengandung juga dianggap berkesan.
“Begitu
juga, mengenai cerai ketika haid, kenyataan Hazrat Abdullah bin Umar (ra)
berikut ini diriwayatkan dalam kitab-kitab hadis bahawa dia menganggap talak
yang diberikan [oleh seseorang] kepada isterinya semasa haidnya sebagai
perceraian yang berkesan. (Sahih Muslim, Kitab at-talaq)
“V.
Perceraian selepas hukum iddah itu terpakai kepada isteri, mengenai iddah ini,
terdapat perintah Al-Qur’an bahawa selama (masa) ini, suami tidak boleh
mengusir isteri dari rumah, dan isteri tidak boleh keluar dari rumahnya;
sebaliknya, dia hendaklah menghabiskan masa iddah di rumah suami. Oleh itu, ia
menyatakan:
لَا تُخۡرِجُوۡهُنَّ مِنۡۢ
بُيُوۡتِهِنَّ وَ لَا يَخۡرُجۡنَ
“‘Janganlah
kamu mengusir mereka dari rumah mereka, dan janganlah mereka [sendiri] pergi.’
(Surah Al-Talaq, Bab.65, Ayat.2)
“Islam
tidak mengenakan sekatan seperti itu ke atas wanita yang diceraikan dalam masa
iddah berkenaan dengan perhiasannya atau keluar rumah untuk bekerja dan
kewajipan lain, seperti yang berlaku dalam kes seorang janda semasa iddahnya.
Sebaliknya, dalam hadis, hukum yang bertentangan didapati untuk wanita yang
diceraikan. Oleh itu, Nabi (saw) bukan sahaja membenarkan seorang wanita
keluar semasa tempoh iddah atas talak, tetapi juga baginda menyatakan kesukaan
untuk melakukannya. Hazrat Jabir bin Abdullah (ra) meriwayatkan:
طلقت خالتي فأرادت أن تجد نخلها
فزجرها رجل أن تخرج فأتت النبي صلى الله عليه وسلم فقال بلى فجدي نخلك فإنك عسى أن
تصدقي أو تفعلي معروفا
“‘Mak
saudara saya telah bercerai, dan dia berniat untuk memetik kurma dari kebunnya.
Seseorang memarahinya kerana keluar [dalam tempoh iddah]. Dia datang kepada
Nabi (saw) dan baginda bersabda: ‘Sesungguhnya kamu boleh memetik kurma dari
kebun kurma kamu, kerana boleh jadi kamu bersedekah atau berbuat kebajikan.’
(Sahih Muslim, Kitab al-Talaq)
“VI.
Ketetapan talaq al-ba’in, juga berlaku kepada khula, iaitu nikah baru adalah
perlu untuk berkahwin semula selepas itu, tanpanya ruju’ tidak boleh berlaku.”
(Kompilasi
oleh Zaheer Ahmad Khan, Ketua Jabatan Rekod, Private Sekretariat, London.
Diterjemah oleh Al Hakam)
Comments
Post a Comment