Jawapan Huzur (atba) kepada Isu-Isu Harian – Bahagian 26

 AlHakam

Jawapan Huzur (atba) kepada Isu-Isu Harian – Bahagian 26: Usul al-fiqh, berdoa untuk orang bukan Islam, Eid al-Adha, kematian Hazrat Yahya & Hazrat Zakariah, dan nikah & talak

31hb Disember 2021

Diterjemahkan oleh Musa Bin Masran

Kemas Kini Terakhir pada 14 Januari 2022

Panduan berkenaan isu-isu asas Islam – yang Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) telah diberikan dalam pelbagai kesempatan dalam surat-menyurat bertulisnya dan semasa program MTA – sedang diterbitkan secara rasmi di bawah untuk manfaat semua

Usul al-fiqh

Seseorang meminta Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) untuk bimbingan mengenai prinsip fiqh yang menurutnya “perkataan seorang sahabat Nabi (saw) adalah bukti yang mengikat berdasarkan mana keputusan undang-undang Islam boleh dikeluarkan”.

Huzur (atba), dalam surat bertarikh 20 Julai 2020, memberikan panduan berikut:

“Tidak ada keraguan bahawa para sahabat telah dilatih oleh Nabi (saw). Mereka memperoleh pengetahuan dan wawasan rohani daripadanya. Oleh itu, mereka mempunyai pemahaman yang lebih baik tentang objektif Syariah. Walau bagaimanapun, peraturan fuqaha ini tidak boleh dianggap sebagai peraturan yang keras dan cepat kerana ucapan para sahabat, seperti hadith, dikumpulkan selepas berlalunya zaman Nabi (saw) dan para sahabat (ra).

“Kedudukan ucapan para sahabat Nabi (saw) tentu di bawah hadits Nabi (saw). Malah banyak hadis, selepas analisis kritis, telah diklasifikasikan oleh fuqaha dan ulama lain sebagai da'if atau palsu [maudu']. Imam al-Muhaddithin, Hazrat Imam Bukhari (rh) telah menghafal kira-kira 600,000 hadith, yang mana dia hanya memasukkan kira-kira 3,000 dalam hadith shahihnya selepas 16 tahun bekerja keras. Terdapat banyak hadith yang diriwayatkan oleh Waqidi, seorang ahli sejarah abad kedua Hijrah, yang tidak dianggap sahih oleh para ulama.)

“Oleh itu, keputusan yang sebenarnya adalah apa yang diwar-warkan oleh Hazrat Masihi Mau’ud (as), pencinta Nabi (saw) yang diutuskan sebagai Hakim Yang Adil [Hakaman ‘Adlan] untuk Kebangkitan Islam Kedua. Beliau (as) bersabda:

“Orang mukmin jenis manakah yang tidak mengisytiharkan Al-Qur’an sebagai Hakim terhadap hadith? Oleh kerana Al-Qur’an sendiri menyatakan bahawa Firman ini mewakili penghakiman, adalah perkataan yang menentukan, dan merupakan diskriminasi [Al-Furqan] dan ukuran untuk membezakan antara kebenaran dan kebatilan, maka adakah ia dianggap setia jika kita tidak beriman dalam pernyataan Tuhan Yang Maha Esa seperti itu? Dan jika kita beriman, maka kita mesti mempunyai pandangan dan mazhab bahawa kita mesti menilai setiap hadis dan setiap riwayat berdasarkan [kriteria] Al-Qur’an supaya kita dapat memastikan bahawa ia sememangnya telah diterangi melalui cahaya yang sama. Niche of Revelation dari mana Al-Qur’an berasal.” (Al-Haqq Mubahitha Ludhiana [Urdu], Ruhani Khazain, Jilid 4, hlm. 22)

“Oleh itu, berdasarkan ajaran ini, pandangan dan mazhab kami adalah bahawa ucapan para sahabat yang selaras dengan Al-Qur’an, sunnah Nabi (saw) dan hadith yang sahih, hendaklah dianggap sebagai bukti yang mengikat. di mana keputusan undang-undang Islam boleh dikeluarkan.”

Berdoa untuk orang bukan Islam

Seseorang menulis surat kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) dan bertanya, “Adakah diperbolehkan untuk menunjukkan kebaikan dan memohon keampunan [Tuhan] bagi orang bukan Islam? Adakah ia akan membuat perbezaan berkenaan dengan menunjukkan kebaikan kepada mereka atau memohon keampunan [Tuhan] untuk mereka sama ada itmam al-hujjah telah dilaksanakan atau tidak iaitu sama ada kebenaran telah disampaikan secara muktamad kepada mereka atau tidak?”

Huzur (atba), dalam surat bertarikh 20 Julai 2020, memberikan jawapan berikut:

“Soalan seperti ini daripada orang yang mempunyai pengetahuan tentang Al-Qur’an adalah mengejutkan. Dengan menggunakan frasa:

 ‘رَبّ الۡعٰلَمِيۡنَ’

[Tuhan Semesta Alam] untuk Diri-Nya sendiri di dalam Al-Qur’an, Allah Taala telah menjelaskan bahawa Dialah yang memelihara ciptaan yang terdapat di seluruh alam tanpa sebarang perbezaan bangsa, warna kulit, agama atau kewarganegaraan. Begitu juga, Allah Ta’ala telah menjelaskan kepada kita, dengan menggunakan kalimat:

 ‘رَحۡمَةً لِّلۡعٰلَمِيۡنَ’

[rahmat bagi seluruh umat] (Al-Anbiya: Ayat: 108) daripada 'Rahmatan lil-Mumineen' [rahmat bagi orang-orang yang beriman], atau 'Rahmatan lil-Muslimeen' [rahmat bagi umat Islam] untuk orang yang dirahmati Tuhan dan Guru kita, Hazrat Muhammad, Yang Terpilih, selawat ke atasnya, bahawa Rasul ini adalah rahmat yang dipersonifikasikan untuk semua orang, tanpa mengira warna kulit, bangsa, agama dan kewarganegaraan.

“Ajaran yang sama telah diberikan oleh Nabi (saw) kepada para pengikutnya. Oleh itu, beliau menyatakan:

لَا يَرْحَمُ اللّٰهُ مَنْ لَا يَرْحَمُ النَّاسَ

“[Allah tidak akan mengasihani orang yang tidak mengasihani manusia.] (Sahih Bukhari, Kitab al-Tawhid)

“Di sini juga, Nabi (saw) telah menjelaskan kepada kita, dengan menggunakan perkataan 'yarham an-naas' dan bukannya 'yarham al-mumineen' atau 'yarham al-muslimeen', bahawa hati seorang Muslim sejati hanya akan dapat mendapat rahmat Allah Taala apabila ia penuh dengan rahmat untuk semua manusia.

“Dalam hal memohon ampun kepada seseorang, Al-Qur’an dan sunnah telah memerintahkan kita untuk tidak meminta-minta. keampunan bagi orang musyrik [musyrik] yang jelas mengenainya bahawa dia adalah musuh Allah dan benar-benar terikat dengan neraka. Walau bagaimanapun, pengetahuan tentang seseorang ditakdirkan ke neraka adalah sama ada dengan Allah Taala atau dengan Nabi-Nya dan orang-orang pilihan yang Allah sendiri memaklumkan tentang seseorang yang ditakdirkan ke neraka. Itulah sebabnya apabila Allah Ta'ala memberitahu Hazrat Ibrahim (as) bahawa bapanya adalah musuh Allah, dia berhenti memohon ampun untuknya. (Surah Al-Taubah, Bab.9: Ayat.114)

“Disebabkan kerosakan orang-orang munafik, Madinah dan kesusahan yang ditimpakan oleh mereka kepada Nabi (saw) dan kaum Muslimin, Allah Ta’ala telah memperingatkan mereka dengan keras di dalam Al-Qur’an dan mengisytiharkan mereka dalam neraka kerana kemaksiatan mereka. Akan tetapi, meskipun demikian, Nabi (saw) mengimami solat jenazah Abdullah bin Ubay bin Salul, pemimpin orang-orang munafik setelah kematiannya dan memohon keampunan untuknya. Beliau (saw) berbuat demikian atas dasar pilihan yang telah diberikan oleh Allah Ta’ala kepadanya sehingga masa itu untuk memohon keampunan bagi mereka atau memilih untuk tidak melakukannya.

“Ajaran Islam tentang pengampunan mempunyai hikmah yang sangat mendalam di dalamnya, yang mana ajaran agama-agama terdahulu tidak ada. Oleh itu, Islam mengajar tentang setiap musuhnya, bahawa [umat Islam] berdoa untuk petunjuk mereka dan berusaha untuk tarbiyah mereka selagi masih ada harapan untuk pembaharuan (hidup) mereka. Oleh itu, dalam Perang Uhud, ketika umat Islam dicederakan dan bahkan Nabi (saw) juga terluka, seseorang meminta Nabi (saw) untuk mengutuk para penentang Islam. Nabi (saw) berkata, 'Allah tidak melantikku untuk mengutuk, tetapi Dia mengutusku sebagai Rasul-Nya yang menunjukkan belas kasihan.' Nabi (saw) kemudian berdoa kepada Allah, 'Ya Allah, bimbinglah umatku kerana mereka tidak mengetahui (kedudukanku dan kebenaran Islam' (Shu'ab al-Iman, Al-Bayhaqi). Begitu juga, dalam riwayat lain, Nabi (saw) dengan rendah hati berdoa kepada Allah, dengan berkata: 'Ya Allah, ampunilah umatku, kerana mereka menentang Islam kerana kejahilan mereka tentang (kedudukanku dan kebenaran Islam)." (Al-Mu'jam al -Kabir, at-Tabarani)

“Oleh itu, Islam menggesa umatnya untuk penuh belas kasihan kepada semua manusia, tanpa mengira agama, kewarganegaraan, warna kulit dan bangsa, dan memohon keampunan untuk semua orang kecuali penyembah berhala dan musuh Tuhan yang telah dihukumkan-Nya ke neraka.

Jika soalan anda berkaitan dengan orang tertentu, maka persoalan Muslim dan bukan Islam tidak timbul; sebaliknya, penghakiman hendaklah dibuat mengikut keadaan, peristiwa dan fakta yang berkaitan dengan orang itu.”

Aidil Adha

Seseorang bertanya [Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) sama ada arahan melarang menggunting rambut dan memotong kuku dari 1 Dzulhijjah hingga penyembelihan haiwan qurban hanya ditujukan kepada jamaah haji [hujjaj] atau juga kepada setiap orang yang berniat untuk berkorban [binatang]. Dia juga bertanya apakah hukum bagi penduduk suatu daerah yang terlambat mengetahui tentang kemunculan bulan Dzulhijjah.

Huzur (atba), dalam surat bertarikh 11 Ogos 2020, memberikan panduan berikut:

“Apa yang kita pelajari daripada hadis ialah peraturan ini adalah untuk setiap orang yang berkorban. Oleh itu, Hazrat Ummu Salama (ra) meriwayatkan bahawa Nabi (saw) bersabda:

“'Sesiapa yang ingin berkurban [pada hari raya Aidiladha] hendaklah tidak menggunting rambut atau memotong kukunya selepas melihat anak bulan Zulhijjah sehingga [binatang korban] telah disembelih.' (Sahih Muslim, Kitab al- Adahi)

“Sebaliknya, jika penduduk suatu kawasan tidak menyedari terbitnya bulan Dzulhijjah pada [malam] 29 Zul-Qa’dah, dan mengetahuinya beberapa hari kemudian, maka mereka terikat dengan perintah Nabi (saw) ini hanya sejak mereka menyedari munculnya bulan.”

Kematian Hazrat Yahya (as) dan Hazrat Zakariah (as)

Seseorang menulis surat kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) dan bertanya, "Adakah Hazrat Yahya (as) dan Hazrat Zakariah (as) dibunuh, atau adakah 'pembunuhan' menunjukkan kemusnahan mesej mereka?"

Huzur (atba), dalam surat bertarikh 11 Ogos 2020, memberikan panduan berikut:

“Sebagaimana terdapat perbezaan pendapat yang terdapat dalam kitab-kitab sejarah dan sirah dan antara pandangan ulama klasik mengenai pembunuhan Hazrat Yahya (as) dan Hazrat Zakariah (as), begitu juga terdapat perbezaan pendapat dalam Jamaat ini di kalangan Khulafa-e-Ahmadiyyat berdasarkan alasan mereka dari ayat-ayat Al-Qur’an dan tafsiran hadith mereka.

“Pandangan saya dalam hal ini sependapat dengan pendapat Hazrat Musleh-e-Maud (ra). Berdasarkan Al-Qur’an, hadis Nabi (saw) dan bimbingan yang diberikan oleh Masihi Mau’ud (as), saya memegang pendirian bahawa nabi pertama dan terakhir dari mana-mana dispensasi atau nabi yang dijanjikan Allah akan melindunginya daripada capaian orang, tidak boleh dibunuh. Selain daripada mereka, dibunuh bukanlah satu perkara yang buruk bagi para nabi yang lain dan ia tidak mencemarkan kehormatan seorang nabi kerana dibunuh juga adalah satu cara syahid. Walau bagaimanapun, dibunuh dalam keadaan gagal tidak memerlukan nabi. Oleh itu, apabila seorang nabi telah menyelesaikan pekerjaannya, maka tidak ada salahnya dia mati secara semulajadi atau mati syahid oleh orang lain kerana tidak ada yang hairan dengan kematian seseorang dalam keadaan berjaya dan musuh juga tidak bergembira dengan kematian seperti itu.

“Oleh itu, Hazrat Yahya (as) dan Hazrat Zakariah (as) bukanlah nabi pertama atau terakhir dari mana-mana dispensasi, dan tidak ada janji Tuhan Yang Maha Kuasa yang disebutkan di suatu tempat tentang mereka bahawa Dia pasti akan melindungi mereka dari tangan musuh. Lebih-lebih lagi, kami percaya bahawa apabila para nabi ini syahid, mereka pastinya telah menunaikan tanggungjawab mereka yang telah diamanahkan oleh Allah kepada mereka, dengan cara yang terbaik.”

Nikah dan talak dan khula

Seorang wanita menghantar beberapa soalan kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) tentang nikah [perkahwinan Islam] dan talak [cerai].

Huzur (atba), dalam surat bertarikh 17 Ogos 2020, memberikan jawapan terperinci kepada soalan-soalan itu dan berkata:

“Saya. Perceraian, sama ada talak atau khula, tidak memerlukan kedua-dua pihak [suami isteri] bersetuju atau mempunyai saksi. Namun, untuk melangsungkan perkahwinan, perlu memenuhi kedua-dua syarat tersebut. Ini kerana nikah adalah akad antara kedua-dua pihak, yang memerlukan persetujuan kedua-dua pihak dan wali perempuan [wali] serta kehadiran saksi. Terdapat juga perintah untuk mengumumkan dan mengisytiharkan kontrak ini.

“Islam telah memberi kuasa kepada kedua-dua pihak untuk menamatkan akad nikah [nikah] yang dinamakan khula dan talak. Namun, sebagaimana seorang wanita tidak boleh bernikah sendiri tetapi melakukannya melalui walinya, begitu juga dia boleh berkhulamah hanya melalui dar al-qaza atau pemerintah pada masa itu. Ini adalah untuk melindungi haknya jika berlaku khula. Sebaliknya, sebagaimana seorang lelaki mengatur nikahnya sendiri, begitu juga dia boleh secara langsung mengeluarkan talaq sendiri kerana dia wajib membayar yuran wanita sekiranya berlaku talak. Hazrat Masih Mau’ud (as) sambil menjelaskan falsafah khula dan talak, menyatakan:

“Syariah Islam bukan sahaja meletakkan kuasa untuk menceraikan wanita di tangan lelaki apabila dia melihat kesalahan atau mendapati ketidakserasian tetapi juga memberi wanita itu kuasa untuk bercerai melalui penguasa masa itu. Dan apabila seorang wanita bercerai melalui penguasa, ia diistilahkan sebagai khula dalam istilah Islam. Jika seorang wanita mendapati suaminya kejam, atau jika suaminya memukulnya secara zalim, atau menderanya dengan cara lain yang tidak dapat diterima, atau tidak serasi dengan sebab lain, atau dia memang mati pucuk atau menukar agamanya, atau jika ada yang lain. sebab yang menyebabkan perempuan tidak tahan untuk tinggal di rumahnya, maka dalam semua kes yang demikian perempuan atau salah seorang walinya hendaklah mengadu kepada penguasa masa itu. Dan wajib ke atas penguasa masa itu untuk memisahkan perempuan daripada lelaki dengan ketetapannya dan membatalkan perkahwinan itu jika dia benar-benar menganggap aduan perempuan itu benar. Walau bagaimanapun, dalam kes ini, adalah perlu untuk memanggil lelaki itu ke mahkamah untuk [mempertahankan dirinya] mengapa isterinya tidak boleh dipisahkan daripadanya.

“Sekarang, lihatlah betapa adilnya itu, sebagaimana Islam tidak suka seorang wanita berkahwin secara langsung tanpa [agensi] wali yang mungkin bapa atau saudara lelakinya atau mana-mana orang yang disayangi, begitu juga sebaliknya. seperti seorang wanita berpisah dengan suaminya sendiri seperti lelaki; sebaliknya, dalam kes perpisahan, lebih berhati-hati telah dilakukan daripada perkahwinan sehinggakan agensi pemerintah telah diwajibkan supaya wanita itu tidak boleh mendatangkan apa-apa kemudaratan kepada dirinya sendiri kerana mudah tertipu. (Chashma-e-Ma‘rifat [Urdu], Ruhani Khazain, Jilid 23, hlm. 288-289)

“Oleh kerana khula dijalankan melalui dar al-qaza, maka penyaksian secara automatik ditetapkan. Namun, memandangkan talak tidak berlaku dengan cara ini, sekiranya kedua-dua pasangan bersetuju dengan talak yang diteruskan dan tidak ada perselisihan faham di antara mereka, maka penceraian tersebut akan dianggap berkesan walaupun tanpa saksi. Oleh itu, mempunyai saksi talak adalah mustahab iaitu lebih baik tetapi tidak wajib. Di mana Al-Qur’an menyebut saksi dalam perkara perceraian dan perkahwinan semula, Ia telah mengisytiharkannya sebagai 'nasihat'. Al-Qur’an berfirman:

فاذا بلغن اجلهن فامسكوهن بمعروف او فارقوهن بمعروف و اشهدوا ذوي عدل منكم و اقيموا الشهادة لله ذلكم يوعظ به من كان يؤمن بالله و اليوم الاخر و من يتق الله يجعل له مخرجا

“‘Kemudian, apabila mereka hampir sampai ajalnya, peliharalah mereka dengan kebaikan, atau jauhkan mereka dengan kebaikan, dan saksikanlah dua orang yang adil di antara kamu; dan bersaksilah kerana Allah. Yang demikian itu menjadi peringatan bagi orang yang beriman kepada Allah dan hari akhirat. Dan sesiapa yang bertakwa kepada Allah, nescaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar.’ (Surah Al-Talaq, Bab.65: Ayat.3)

“Para fuqaha juga bersetuju bahawa jika seorang mengeluarkan talak pasangan mereka atau, [jika dibenarkan secara sah], mengembalikan [ruju‘] kepada pasangan yang sama tanpa mempunyai saksi, talak atau ruju‘ mereka tidak akan terjejas oleh kekurangan saksi.

“II. Setakat talak yang dikeluarkan dalam keadaan marah, apabila seorang lelaki menceraikan isterinya, dia mengambil langkah ini kerana marah terhadap kelakuan isteri yang dianggapnya tidak tertanggung dan sia-sia. Tiada lelaki yang akan menceraikan isterinya semasa bahagia bersamanya. Oleh itu, perceraian yang dikeluarkan dalam keadaan marah sedemikian juga akan berkesan.

"Namun, jika orang itu mengamuk sehingga dia dalam keadaan gila dan dia tergesa-gesa menceraikan isterinya tanpa mengambil kira akibatnya, tetapi menjadi menyesal apabila keadaan gila itu reda dan dia akhirnya menyedari kesilapannya, maka, kerana situasi seperti ini, Al-Qur’an telah berfirman:

لا يؤاخذكم الله باللغو في ايمانكم و لكن يؤاخذكم بما كسبت قلوبكم و الله غفور حليم

“‘Allah tidak akan menghukum kamu kerana sumpah-sumpah kamu yang sia-sia, tetapi Dia akan menghisab kamu kerana apa yang telah diusahakan oleh hati kamu. Dan Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyantun.’ (Surah Al-Baqarah, Bab.2: Ayat.226)

“III. Talak bersyarat juga berkuat kuasa apabila syaratnya dipenuhi. Oleh itu, Nafi‘, murid Hazrat Abdullah bin Umar (ra) yang juga hambanya yang dimerdekakan, meriwayatkan bahawa seorang lelaki memberitahu isterinya bahawa jika dia keluar, dia akan dianggap bercerai. Atas hal ini, Hazrat Abdullah bin Umar (ra) memberi fatwa bahawa jika isterinya benar-benar keluar maka dia akan dianggap bercerai dan jika dia tidak keluar maka tidak akan berlaku apa-apa kepadanya. (Sahih Bukhari, Kitab at-talaq)

“Masihi Mauud (as) Yang Dijanjikan menyatakan dalam hal ini:

“‘Sekiranya ada syarat begini dan begitu maka dikira bercerai dan sekiranya syarat itu benar-benar dipenuhi, maka talak itu benar-benar berkuat kuasa. Sebagai contoh, jika seseorang mengatakan bahawa jika dia makan buah ini dan ini maka dia akan dianggap bercerai. Jika dia benar-benar makan buah itu, perceraian itu menjadi berkesan.’ (Badr, Jilid 2, bertarikh 12 Jun 1903, hlm. 162)

“IV. Cara yang diutamakan untuk talak ialah suami hendaklah mengeluarkan talak dalam tuhr [hari-hari suci di antara setiap kitaran haid] di mana dia tidak menjalinkan hubungan intim dengannya. Namun, jika dia tidak melakukannya dan menceraikannya semasa mengandung, haid atau dalam tempoh nifas, maka perceraian seperti itu juga akan berkesan, kerana jika perceraian yang dikabulkan dalam keadaan tuhr yang tidak ada hubungan intim di dalamnya, telah ditetapkan, telah menjadi satu-satunya talak yang berkesan, maka perbincangan tentang iddah atas talak seorang wanita hamil dalam Al-Qur’an akan menjadi sia-sia. Oleh itu, pernyataan mengenai iddah talak wanita hamil di dalam Al-Qur’an adalah bukti fakta bahawa  perceraian yang diberikan semasa mengandung juga dianggap berkesan.

“Begitu juga, mengenai cerai ketika haid, kenyataan Hazrat Abdullah bin Umar (ra) berikut ini diriwayatkan dalam kitab-kitab hadis bahawa dia menganggap talak yang diberikan [oleh seseorang] kepada isterinya semasa haidnya sebagai perceraian yang berkesan. (Sahih Muslim, Kitab at-talaq)

“V. Perceraian selepas hukum iddah itu terpakai kepada isteri, mengenai iddah ini, terdapat perintah Al-Qur’an bahawa selama (masa) ini, suami tidak boleh mengusir isteri dari rumah, dan isteri tidak boleh keluar dari rumahnya; sebaliknya, dia hendaklah menghabiskan masa iddah di rumah suami. Oleh itu, ia menyatakan:

لَا تُخۡرِجُوۡهُنَّ مِنۡۢ بُيُوۡتِهِنَّ وَ لَا يَخۡرُجۡنَ

“‘Janganlah kamu mengusir mereka dari rumah mereka, dan janganlah mereka [sendiri] pergi.’ (Surah Al-Talaq, Bab.65, Ayat.2)

“Islam tidak mengenakan sekatan seperti itu ke atas wanita yang diceraikan dalam masa iddah berkenaan dengan perhiasannya atau keluar rumah untuk bekerja dan kewajipan lain, seperti yang berlaku dalam kes seorang janda semasa iddahnya. Sebaliknya, dalam hadis, hukum yang bertentangan didapati untuk wanita yang diceraikan. Oleh itu, Nabi (saw) bukan sahaja membenarkan seorang wanita keluar semasa tempoh iddah atas talak, tetapi juga baginda menyatakan kesukaan untuk melakukannya. Hazrat Jabir bin Abdullah (ra) meriwayatkan:

طلقت خالتي فأرادت أن تجد نخلها فزجرها رجل أن تخرج فأتت النبي صلى الله عليه وسلم فقال بلى فجدي نخلك فإنك عسى أن تصدقي أو تفعلي معروفا

“‘Mak saudara saya telah bercerai, dan dia berniat untuk memetik kurma dari kebunnya. Seseorang memarahinya kerana keluar [dalam tempoh iddah]. Dia datang kepada Nabi (saw) dan baginda bersabda: ‘Sesungguhnya kamu boleh memetik kurma dari kebun kurma kamu, kerana boleh jadi kamu bersedekah atau berbuat kebajikan.’ (Sahih Muslim, Kitab al-Talaq)

“VI. Ketetapan talaq al-ba’in, juga berlaku kepada khula, iaitu nikah baru adalah perlu untuk berkahwin semula selepas itu, tanpanya ruju’ tidak boleh berlaku.”

(Kompilasi oleh Zaheer Ahmad Khan, Ketua Jabatan Rekod, Private Sekretariat, London. Diterjemah oleh Al Hakam) 

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad