Jawapan Huzur (atba) kepada Isu-Isu Harian – Bahagian 31
AlHakam
Jawapan
Huzur (atba) kepada Isu Harian – Bahagian XXXI: Penyingkiran rambut, poligami,
purdah, percampuran bebas dan Halloween
8hb
April 2022
Diterjemahkan
oleh Musa Bin Masran
Kemas
Kini Terakhir pada 22 April 2022
Panduan
berkenaan isu-isu asas Islam – yang Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba)
telah berikan dalam pelbagai kesempatan dalam surat-menyurat bertulisnya dan
semasa program MTA – diterbitkan secara rasmi di bawah untuk manfaat semua
Waxing
dan cabut kening
Seorang
wanita menulis kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) bahawa
seorang murabbi telah berhujah bahawa mencabut kening adalah tidak dibenarkan
dan sama dengan zina. Dia meminta panduan mengenai perkara ini serta hukum
Islam mengenai pelilin badan.
Huzur
(atba), dalam suratnya bertarikh 16 Januari 2021, menawarkan panduan berikut
mengenai topik ini:
“Diriwayatkan
dalam hadis bahawa Allah Ta’ala telah melaknat wanita-wanita yang, untuk tujuan
kosmetik atau estetik, berlatih tatu, dan mereka yang membuat tatu, dan mereka
yang mencabut bulu muka, dan mereka yang membuat celah di antara bahagian
depan. gigi, dan orang-orang yang memanjangkan rambut buatan, dan orang-orang
yang memanjangkan rambutnya dengan buatan, yang mengubah ciptaan Allah. (Sahih
Bukhari, Kitab al-Libas)
“Selalu
ada hikmah atau hikmah di sebalik setiap perintah Islam. Lebih-lebih lagi,
beberapa suruhan Islam mempunyai konteks dan latar belakang yang khusus
kepadanya. Jika kita mengabaikan latar belakangnya, maka ia akan menjadi
terpesong. Apabila Nabi (saw) ditugaskan sebagai nabi, di satu pihak, racun
pelbagai jenis syirik telah tersebar di mana-mana di dunia dan khususnya di
Semenanjung Arab, dan di sisi lain, pelbagai jenis sikap sesat juga telah
mencengkam manusia dalam kuku mereka. Lelaki dan wanita terlibat dalam pelbagai
jenis ritual syirik dan kejahatan sosial.
“Hadis-hadis
yang melarang perbuatan-perbuatan tersebut di atas, khususnya menyebut dua motivator
[di sebalik perbuatan tersebut]; a) mengubah ciptaan Tuhan atau b) demi kelihatan
lebih cantik.
“Apabila
kita mempertimbangkan dengan teliti kedua-dua aspek ini, kita perhatikan bahawa
aspek pertama, iaitu ‘mengubah ciptaan Tuhan’, menunjukkan kepada kejahatan
sosial dan juga mencerminkan amalan syirik. Oleh itu, memakai tocang panjang,
membungkusnya dengan 'serban' dan kemudian menganggapnya sebagai tanda
bangsawan atau sakramen; memakai tocang atau jambul sebagai ikrar pengabdian
kepada beberapa orang suci atau guru; mencukur bahagian atas kepala sambil
menumbuhkan rambut di sekelilingnya dan menganggapnya sebagai rahmat untuk
anak-anak; mempunyai imej dewi, berhala atau haiwan yang bertatu pada badan,
muka, lengan dan lain-lain untuk mendapatkan keberkatan - ini semua adalah
amalan syirik, didorong oleh kepercayaan karut mitos zaman jahiliah [zaman
jahiliah sebelum Islam].
“Aspek
kedua, iaitu ‘demi kecantikan’, dalam beberapa aspek, mencerminkan salah laku
sosial dan kelucahan. Tidak dilarang bagi seseorang untuk mengamalkan apa-apa
kaedah yang sah untuk kecantikan mereka sendiri sambil kekal dalam had yang
dibenarkan. Oleh itu, disebutkan yang bagus dan dia bertanya apakah itu
termasuk kesombongan. Nabi (saw) menjawab bahawa itu bukanlah kesombongan.
Kesombongan ialah menafikan kebenaran dan menghina orang lain. Dia seterus
bersabda:alam sebuah hadis bahawa seseorang berkata [kepada Nabi (saw)]
bahawa dia menyukai dan mengagumi pakaian dan kasut
إِنَّ اللّٰهَ جَمِيلٌ يُحِبُّ الْجَمَالَ
“‘Allah
Maha Indah dan menyukai keindahan.’ (Sahih Muslim, Kitab al-Iman, bab tahrimi
l-kibri wa bayanih)
“Lebih-lebih
lagi, ia adalah fakta yang kukuh bahawa walaupun pada zaman ketika wanita akan
berkahwin, mereka juga akan berhias mengikut kaedah zaman itu.
“Oleh
itu, pencapaian ‘kecantikan’ yang dimaklumkan oleh Nabi (saw) tentang kutukan
Allah pastinya bermaksud sesuatu yang lain. Oleh itu, apabila kita merenung
dengan teliti hadis-hadis dalam hal ini, kita melihat bahawa Nabi (saw),
ketika melarang perkara-perkara ini, menambah bahawa Bani Israel binasa apabila
wanita mereka memulakan perbuatan tersebut. (Sahih Bukhari, Kitab al-Libas)
“Kemudian,
kita juga mengetahui bahawa pada zaman Nabi (saw), kemungkaran adalah perkara
biasa di kalangan orang Yahudi dan pada masa itu terdapat beberapa rumah
pelacuran di Madinah, khususnya di kawasan Yahudi. Wanita yang terlibat dalam
perniagaan ini akan menggunakan taktik perhiasan sedemikian untuk memperdayakan
lelaki. Oleh itu, Rasulullah (saw) melarang wanita yang beriman daripada
menggunakan itu [cara meningkatkan kecantikan].
“Maka,
pengharaman perkara-perkara ini nampaknya berpunca daripada hikmah bahawa jika
ia mengakibatkan perubahan buatan dalam penampilan fizikal seseorang individu
sehingga perbezaan antara lelaki dan wanita, yang diciptakan oleh Tuhan Yang
Maha Esa dalam diri manusia, lenyap, atau ada kebimbangan bahawa tindakan
seperti ini boleh membawa kepada kecenderungan ke arah syirik, yang merupakan
dosa yang paling besar; atau jika perkara ini dilakukan untuk memperdayakan
lawan jenis dengan cara yang tidak dibenarkan, maka semua tindakan ini akan
dianggap menyalahi undang-undang dan boleh diambil tindakan.
“Dalam
konteks maksiat inilah Nabi (saw) melarang perkara seperti itu kepada wanita
yang beriman. Walau bagaimanapun, dia juga memberikan kebenaran yang munasabah
dalam keadaan luar biasa atas alasan penderitaan atau penyakit seseorang. Oleh
itu, diriwayatkan oleh Hazrat Abdullah (ra) bin Mas‘ud bahawa:
سَمِعْتُ رَسُولَ اللّٰهِ صَلَّى
اللّٰهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ نَهَى عَنْ النَّامِصَةِ وَالْوَاشِرَةِ ِوَالْوَاشِرَةِ
وَالْمَدِينَ
“‘Saya
mendengar Rasulullah (saw) melarang mencabut rambut, menampal gigi, berambut
tiruan dan membuat tatu kecuali dengan alasan sakit.’
“Islam
menjadikan tindakan bergantung kepada niat mereka. Oleh itu, pada zaman ini,
tidak ada salahnya wanita menggunakan perkara-perkara ini dengan cara yang
halal dan untuk tujuan yang sah selagi dia mematuhi perintah Islam mengenai
hijab. Walau bagaimanapun, jika tindakan ini membawa kepada kecenderungan ke
arah maksiat atau ia membawa kepada ungkapan mana-mana ritual syirik atau
ingkar kepada perintah Islam yang jelas - contohnya, jika wanita tidak menjaga
purdah mereka sepenuhnya dan mendedahkan aurat mereka di hadapan. wanita-wanita
lain semasa melakukan waxing atau rawatan lain dan sebagainya - maka tindakan
tersebut akan dikira di antara tindakan-tindakan yang telah diperingatkan oleh
Nabi (saw) dan perbuatan tersebut adalah haram.
“Selain
itu, perlu juga diingat dalam hal ini bahawa Allah Taala telah mengisytiharkan
perselisihan dan kekacauan sebagai dosa yang lebih besar daripada pembunuhan
dan telah memerintahkan pemansuhannya. Terdapat beberapa keadaan di mana
perkahwinan dibubarkan atau perceraian dikeluarkan selepas perkahwinan kerana
suami mengetahui kemudian bahawa wanita itu mempunyai rambut di muka. Jika ia
tidak dibersihkan atau dicabut, beberapa rambut ini akan merosakkan lebih
banyak rumah tangga, dan siri panjang yang tidak menyenangkan akan bermula.
Walau apa pun, bukanlah tujuan Nabi (saw) untuk menimbulkan situasi dalam
masyarakat yang akan membawa kepada penyebaran kekacauan dalam rumah tangga.
Kebijaksanaan di sebalik ucapannya yang kasar itu nampaknya kerana syirik
adalah dosa yang paling besar dan amalan-amalan ini digunakan untuk pelbagai
tuhan dan lain-lain, atau kerana mereka pernah menjadi alat untuk mempromosikan
kemungkaran, dia menyatakan rasa jijiknya tentang mereka dalam istilah yang
paling kuat, dan dengan demikian mencabut adat syirik dan keji.”
Nikah
kedua di negara di mana poligami adalah haram
Seorang
wanita menulis surat kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba)
bersabda, “Suami saya, yang telah diusir dari Jemaah, telah melakukan nikah
kedua tanpa menceraikan saya terlebih dahulu. Oleh kerana dia tidak mempunyai
hak undang-undang untuk mempunyai lebih daripada seorang isteri, maka dia
melakukan zina. Saya tidak nampak status Islam nikah sebegitu. Oleh itu,
nikahnya [kedua] harus dibatalkan.”
Dalam
suratnya bertarikh 16 Januari 2021, Huzur (atba) memberikan jawapan berikut
untuk permintaan ini:
“Memang
benar bahawa lelaki yang sudah berkahwin diharamkan secara sah untuk mempunyai
isteri lain di kebanyakan negara Barat. Namun, Islam membenarkan seorang lelaki
mempunyai sehingga empat isteri dalam satu masa. Jika seorang lelaki pergi ke
tempat yang tidak dilarang mempunyai lebih daripada seorang isteri dan
mengahwini wanita lain dengan cara nikah rasmi, maka di negara-negara Barat,
isteri keduanya tidak akan diberikan sebarang hak di bawah undang-undang
negara. Bagaimanapun, di bawah undang-undang Islam, dia akan dianggap sebagai
isterinya dan hubungan suami isteri mereka tidak akan disifatkan sebagai zina.
“Adakah
anda akan gembira jika suami anda mempunyai hubungan luar nikah dengan wanita
itu, yang dilarang oleh Syariah tetapi undang-undang negara Barat ini memberi
ruang untuk ia dianggap sah?
“Sama
seperti Islam telah menentukan hak untuk lelaki berdasarkan keperluan mereka,
ia juga telah menetapkan hak yang berbeza untuk wanita. Semasa menjelaskan
aspek ajaran Islam ini, Hazrat Masih Mau’ud (as) bersabda:
“‘Adalah
diketahui umum bahawa Islam membenarkan seorang lelaki mengahwini sehingga
empat isteri dalam satu masa; dan ini adalah izin, bukan paksaan. Setiap lelaki
dan wanita amat menyedari doktrin ini. Apabila berkahwin dengan lelaki Islam,
wanita mempunyai hak untuk meletakkan syarat bahawa suami tidak akan berkahwin
dengan wanita lain dalam apa jua keadaan sekalipun. Jika syarat ini ditetapkan
sebelum berkahwin, sudah tentu suami akan bersalah kerana melanggar kontrak
jika dia terus berkahwin lain. Walau bagaimanapun, jika seorang wanita tidak
menetapkan apa-apa syarat sedemikian, dan berpuas hati dengan undang-undang
sebagaimana adanya, orang luar tidak berhak untuk campur tangan. Dalam kes
sedemikian, pepatah [Urdu] kelihatan relevan: "Jika suami dan isteri
gembira, hakim tidak ada kena mengena." Setiap orang yang berakal dapat
memahami bahawa Allah tidak mewajibkan poligami, Dia hanya menghalalkannya.
Jika seorang suami ingin, atas sebab tertentu, dan di bawah undang-undang
Ilahi, untuk mendapatkan kebenaran ini, dan isterinya tidak berpuas hati
dengannya, dia mempunyai pilihan untuk menuntut cerai dan menghilangkan
kebimbangan ini. Dan jika wanita lain, yang ingin dikahwininya, tidak berpuas
hati, dia juga mempunyai pilihan yang mudah untuk menolak tawaran meminang
seperti itu. Tiada siapa yang terpaksa. Tetapi jika kedua-dua wanita bersetuju
dengan perkahwinan kedua ini, apakah hak seorang Arya untuk campur tangan?’”
(Chashma-e-Ma‘rifat, Ruhani Khazain Jilid 23, hlm. 246)”
Purdah,
gaul bebas dan Halloween
Seorang
pelajar sekolah menulis kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba),
“Dalam Islam, wanita hanya diperintahkan untuk menutup diri secara umum. Lalu,
kenapa kita berpurdah dengan bertudung dsb. Mengapa perempuan tidak boleh berkawan
dengan lelaki di sekolah? Lebih-lebih lagi, bolehkah saya berpakaian seperti
bidadari pada Halloween?”
Huzur
(atba), dalam suratnya bertarikh 26 Januari 2021, menawarkan panduan berikut
mengenai topik ini:
“Islam
telah mengurniakan kedua-dua lelaki dan wanita dengan ajaran yang sangat terang
tentang purdah. Oleh itu, ia menyatakan bahawa lelaki dan perempuan yang
beriman hendaklah menundukkan pandangan mereka, iaitu menjauhkan pandangan
mereka daripada melihat bukan mahram dan menutup aurat [satr]. Kemudian, ia
telah memperingatkan lagi wanita-wanita yang beriman supaya mereka menutupkan
tudung mereka ke dada mereka, tidak boleh mendedahkan kecantikan mereka dan
tidak boleh memukul kaki mereka supaya apa yang mereka sembunyikan dari
perhiasan mereka boleh diketahui.
“Dalam
pengajaran yang ringkas tetapi sangat menyeluruh ini, setiap perincian tentang
purdah telah dijelaskan, iaitu seorang wanita yang beriman hendaklah menjaga
mata, telinga dan kawasan satrnya dan hendaklah memastikan pakaiannya tidak terlalu
ketat sehingga menampakkan susuk tubuhnya dan sebagainya. longgar dan lebar
sehingga dada dan kawasan satr lain terdedah.
“Perintah
tentang tidak menghentakkan kaki ke tanah membayangkan bahawa seorang wanita
yang beriman juga harus menahan diri daripada pergerakan fizikal dengan cara
yang boleh mendedahkan pelbagai ciri fizikalnya, atau, jika sekeping perhiasan
seperti gelang kaki dan lain-lain dipakai. pada kaki, bunyinya boleh menarik
perhatian orang ke arahnya dan mata orang asing mungkin tertarik kepadanya
atau, jika dia telah menghiasi kakinya dengan inai atau pengilat kuku dsb.,
mata lelaki mungkin tertarik kepadanya. Semua perkara ini akan melanggar
perintah purdah.
“Justeru,
Islam tidak menganggap memadai bagi seorang wanita hanya bertudung. Sebaliknya,
dengan menyatakan perkara-perkara ini, ia juga telah menjelaskan semua
keperluan berkaitan purdah yang lain iaitu cara-cara di mana seorang wanita
harus menjaga purdah dan menutup dirinya.
“Menjelaskan
ayat-ayat tentang purdah, Hazrat Masihi Mau’ud (as) bersabda:
“‘Iaitu,
arahkan lelaki yang beriman untuk menahan pandangan mereka daripada melihat
wanita di luar darjat yang dilarang secara terang-terangan sehingga teruja
secara seksual oleh mereka dan untuk memupuk tabiat menjaga penampilan mereka.
Dan hendaklah menjaga aurat mereka dalam apa jua keadaan. Begitu juga, mereka
hendaklah menahan telinga mereka di luar darjat yang diharamkan iaitu mereka
tidak boleh mendengar nyanyian atau suara-suara memperdaya wanita di luar
darjat yang diharamkan dan tidak boleh mendengar perihal kecantikan mereka. Ini
adalah cara yang baik untuk memelihara kesucian rupa dan hati mereka. Begitu
juga dengan wanita yang beriman supaya mereka menahan pandangan mereka daripada
melihat lelaki di luar darjat yang dilarang dan hendaklah menjaga telinga
mereka daripada mendengar suara lelaki tersebut. Iaitu, mereka tidak sepatutnya
mendengar suara-suara yang merangsang mereka secara seksual. Mereka hendaklah
menutup kecantikannya dan tidak mendedahkannya kepada sesiapa di luar darjat
yang diharamkan. Mereka harus melabuhkan tudung di dada mereka dan dengan itu
hendaklah menutup kepala dan telinga dan pelipis mereka. Mereka tidak boleh
menghentakkan kaki ke tanah seperti penari.’ (Islami Usul Ki Falasafi, Ruhani
Khazain Jld 10, ms. 241-242)
“Huzur
(as) selanjutnya bersabda:
“‘Al-Qur’an
mengarahkan lelaki dan wanita Islam untuk menundukkan pandangan mereka […]
Tudung Islam sama sekali tidak bermakna wanita dipenjarakan seolah-olah mereka
dikurung dalam penjara. Maksud Al-Qur’an adalah bahawa wanita menutup diri dan
menahan diri dari memandang lelaki yang di luar batas yang dibenarkan. Wanita
tidak dilarang keluar rumah untuk memenuhi keperluan masyarakat mereka. Mereka
dialu-alukan untuk keluar dan keluar tetapi mesti mengawal pandangan mereka.’
(Malfuzat [edisi 2016], Jilid 1, hlm. 405)
“Setakat
[ketetapan mengenai] persahabatan antara anak-anak perempuan dan lelaki, logik
utama di sebaliknya adalah untuk menjaga kesucian wanita [dan lelaki].
Percampuran bebas berkemungkinan akan mengakibatkan pelbagai keburukan. Oleh
itu, Islam membezakan antara hubungan mahram dan bukan mahram dalam hal ini dan
mentakrifkan batasan hubungan lelaki-perempuan. Allah dan Rasul-Nya telah
menyampaikan pengajaran yang sangat jelas kepada orang-orang yang beriman dan
pengikut mereka dalam hal ini. Oleh itu, Nabi (saw) bersabda bahawa seseorang
tidak boleh bertemu dengan wanita bukan mahram dalam pengasingan kerana syaitan
sentiasa menjadi teman ketiga dalam pertemuan tersebut.’ (Sunan al-Tirmidzi,
Kitab al-Fitan)
“Hazrat
Masihi Mau'ud (as) menjelaskan hikmah di sebalik arahan Nabi (saw) ini dengan
kata-kata berikut:
“‘Telah
sering didengar dan diperhatikan bahawa masyarakat sebegini tidak melihat
sebarang penyakit pada lelaki dan wanita bukan mahram yang tinggal bersendirian
di belakang pintu tertutup; mereka memanggil tamadun ini. Untuk mengatasi kesan
buruk ini, pendiri Islam telah melarang sama sekali seseorang daripada
mendekati apa-apa yang boleh menyebabkan mereka tersandung. Dalam hubungan ini,
Nabi (saw) telah menyatakan bahawa di mana seorang lelaki dan wanita bukan
mahram duduk diasingkan, yang ketiga bersama mereka adalah syaitan. Renungkan
sahaja hasil ngeri yang terpaksa ditanggung oleh Eropah akibat daripada ajaran
yang tidak terhad dan tidak terkawal ini. Di tempat-tempat tertentu, kehidupan
pergaulan bebas yang tidak tahu malu dilakukan. Ini adalah disebabkan oleh
ajaran-ajaran seperti yang baru disebutkan. Jika anda ingin melindungi sesuatu
daripada penyalahgunaan, ia mesti dilindungi. Walau bagaimanapun, jika
seseorang tidak mengawasi harta benda - dan menganggap dunia ini tidak bersalah
- maka ingatlah bahawa ia pasti akan musnah. Tudung Islam adalah ajaran yang
benar-benar suci, yang, melalui pengasingan, menyelamatkan lelaki dan wanita daripada
tersandung. Ia telah membebaskan manusia daripada kehidupan yang haram, pahit
dan pahit.’ (Laporan Jalsa Salana 1897, hlm. 48)
“Ritual
Halloween, yang kini dianggap ‘seronok’ oleh orang ramai, adalah berdasarkan
idea syaitan dan kepercayaan politeistik dan meropidan kejahatan yang
tersembunyi. Seorang Muslim sejati dan khususnya seorang Ahmadi harus sentiasa
ingat bahawa seseorang itu mesti menjaga diri daripada apa-apa yang berdasarkan
syirik walaupun ia dilakukan untuk keseronokan kerana ritual seperti itu
menjauhkan seseorang daripada agama. Lebih-lebih lagi, adalah bertentangan
dengan maruah seorang anak Ahmadi untuk mengemis, seperti yang dilakukan
pengemis, di sekitar rumah orang pada perayaan ini atas nama hiburan. Seorang
Ahmadi mempunyai keistimewaan tertentu yang harus kita tanamkan dalam minda
kanak-kanak sejak kecil.
“Oleh
itu, tidak ada Ahmadi yang dibenarkan untuk mengambil bahagian dalam upacara
Halloween, baik dengan berpakaian seperti hantu, mahupun sebagai ahli sihir
atau bidadari, kerana ritual ini berdasarkan kepercayaan palsu dan syirik.”
(Disusun
oleh Zaheer Ahmad Khan, Ketua Jabatan Rekod, Private Sekretariat, London.
Diterjemah oleh Al Hakam)
Comments
Post a Comment