Jawapan Huzur (atba) kepada Isu-Isu Harian – Bahagian 31

 AlHakam

Jawapan Huzur (atba) kepada Isu Harian – Bahagian XXXI: Penyingkiran rambut, poligami, purdah, percampuran bebas dan Halloween

8hb April 2022

Diterjemahkan oleh Musa Bin Masran

Kemas Kini Terakhir pada 22 April 2022

Panduan berkenaan isu-isu asas Islam – yang Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) telah berikan dalam pelbagai kesempatan dalam surat-menyurat bertulisnya dan semasa program MTA – diterbitkan secara rasmi di bawah untuk manfaat semua

Waxing dan cabut kening

Seorang wanita menulis kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) bahawa seorang murabbi telah berhujah bahawa mencabut kening adalah tidak dibenarkan dan sama dengan zina. Dia meminta panduan mengenai perkara ini serta hukum Islam mengenai pelilin badan.

Huzur (atba), dalam suratnya bertarikh 16 Januari 2021, menawarkan panduan berikut mengenai topik ini:

“Diriwayatkan dalam hadis bahawa Allah Ta’ala telah melaknat wanita-wanita yang, untuk tujuan kosmetik atau estetik, berlatih tatu, dan mereka yang membuat tatu, dan mereka yang mencabut bulu muka, dan mereka yang membuat celah di antara bahagian depan. gigi, dan orang-orang yang memanjangkan rambut buatan, dan orang-orang yang memanjangkan rambutnya dengan buatan, yang mengubah ciptaan Allah. (Sahih Bukhari, Kitab al-Libas)

“Selalu ada hikmah atau hikmah di sebalik setiap perintah Islam. Lebih-lebih lagi, beberapa suruhan Islam mempunyai konteks dan latar belakang yang khusus kepadanya. Jika kita mengabaikan latar belakangnya, maka ia akan menjadi terpesong. Apabila Nabi (saw) ditugaskan sebagai nabi, di satu pihak, racun pelbagai jenis syirik telah tersebar di mana-mana di dunia dan khususnya di Semenanjung Arab, dan di sisi lain, pelbagai jenis sikap sesat juga telah mencengkam manusia dalam kuku mereka. Lelaki dan wanita terlibat dalam pelbagai jenis ritual syirik dan kejahatan sosial.

“Hadis-hadis yang melarang perbuatan-perbuatan tersebut di atas, khususnya menyebut dua motivator [di sebalik perbuatan tersebut]; a) mengubah ciptaan Tuhan atau b) demi kelihatan lebih cantik.

“Apabila kita mempertimbangkan dengan teliti kedua-dua aspek ini, kita perhatikan bahawa aspek pertama, iaitu ‘mengubah ciptaan Tuhan’, menunjukkan kepada kejahatan sosial dan juga mencerminkan amalan syirik. Oleh itu, memakai tocang panjang, membungkusnya dengan 'serban' dan kemudian menganggapnya sebagai tanda bangsawan atau sakramen; memakai tocang atau jambul sebagai ikrar pengabdian kepada beberapa orang suci atau guru; mencukur bahagian atas kepala sambil menumbuhkan rambut di sekelilingnya dan menganggapnya sebagai rahmat untuk anak-anak; mempunyai imej dewi, berhala atau haiwan yang bertatu pada badan, muka, lengan dan lain-lain untuk mendapatkan keberkatan - ini semua adalah amalan syirik, didorong oleh kepercayaan karut mitos zaman jahiliah [zaman jahiliah sebelum Islam].

“Aspek kedua, iaitu ‘demi kecantikan’, dalam beberapa aspek, mencerminkan salah laku sosial dan kelucahan. Tidak dilarang bagi seseorang untuk mengamalkan apa-apa kaedah yang sah untuk kecantikan mereka sendiri sambil kekal dalam had yang dibenarkan. Oleh itu, disebutkan yang bagus dan dia bertanya apakah itu termasuk kesombongan. Nabi (saw) menjawab bahawa itu bukanlah kesombongan. Kesombongan ialah menafikan kebenaran dan menghina orang lain. Dia seterus bersabda:alam sebuah hadis bahawa seseorang berkata [kepada Nabi (saw)] bahawa dia menyukai dan mengagumi pakaian dan kasut

إِنَّ اللّٰهَ جَمِيلٌ يُحِبُّ الْجَمَالَ

“‘Allah Maha Indah dan menyukai keindahan.’ (Sahih Muslim, Kitab al-Iman, bab tahrimi l-kibri wa bayanih)

“Lebih-lebih lagi, ia adalah fakta yang kukuh bahawa walaupun pada zaman ketika wanita akan berkahwin, mereka juga akan berhias mengikut kaedah zaman itu.

“Oleh itu, pencapaian ‘kecantikan’ yang dimaklumkan oleh Nabi (saw) tentang kutukan Allah pastinya bermaksud sesuatu yang lain. Oleh itu, apabila kita merenung dengan teliti hadis-hadis dalam hal ini, kita melihat bahawa Nabi (saw), ketika melarang perkara-perkara ini, menambah bahawa Bani Israel binasa apabila wanita mereka memulakan perbuatan tersebut. (Sahih Bukhari, Kitab al-Libas)

“Kemudian, kita juga mengetahui bahawa pada zaman Nabi (saw), kemungkaran adalah perkara biasa di kalangan orang Yahudi dan pada masa itu terdapat beberapa rumah pelacuran di Madinah, khususnya di kawasan Yahudi. Wanita yang terlibat dalam perniagaan ini akan menggunakan taktik perhiasan sedemikian untuk memperdayakan lelaki. Oleh itu, Rasulullah (saw) melarang wanita yang beriman daripada menggunakan itu [cara meningkatkan kecantikan].

“Maka, pengharaman perkara-perkara ini nampaknya berpunca daripada hikmah bahawa jika ia mengakibatkan perubahan buatan dalam penampilan fizikal seseorang individu sehingga perbezaan antara lelaki dan wanita, yang diciptakan oleh Tuhan Yang Maha Esa dalam diri manusia, lenyap, atau ada kebimbangan bahawa tindakan seperti ini boleh membawa kepada kecenderungan ke arah syirik, yang merupakan dosa yang paling besar; atau jika perkara ini dilakukan untuk memperdayakan lawan jenis dengan cara yang tidak dibenarkan, maka semua tindakan ini akan dianggap menyalahi undang-undang dan boleh diambil tindakan.

“Dalam konteks maksiat inilah Nabi (saw) melarang perkara seperti itu kepada wanita yang beriman. Walau bagaimanapun, dia juga memberikan kebenaran yang munasabah dalam keadaan luar biasa atas alasan penderitaan atau penyakit seseorang. Oleh itu, diriwayatkan oleh Hazrat Abdullah (ra) bin Mas‘ud bahawa:

سَمِعْتُ رَسُولَ اللّٰهِ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ نَهَى عَنْ النَّامِصَةِ وَالْوَاشِرَةِ ِوَالْوَاشِرَةِ وَالْمَدِينَ

“‘Saya mendengar Rasulullah (saw) melarang mencabut rambut, menampal gigi, berambut tiruan dan membuat tatu kecuali dengan alasan sakit.’

“Islam menjadikan tindakan bergantung kepada niat mereka. Oleh itu, pada zaman ini, tidak ada salahnya wanita menggunakan perkara-perkara ini dengan cara yang halal dan untuk tujuan yang sah selagi dia mematuhi perintah Islam mengenai hijab. Walau bagaimanapun, jika tindakan ini membawa kepada kecenderungan ke arah maksiat atau ia membawa kepada ungkapan mana-mana ritual syirik atau ingkar kepada perintah Islam yang jelas - contohnya, jika wanita tidak menjaga purdah mereka sepenuhnya dan mendedahkan aurat mereka di hadapan. wanita-wanita lain semasa melakukan waxing atau rawatan lain dan sebagainya - maka tindakan tersebut akan dikira di antara tindakan-tindakan yang telah diperingatkan oleh Nabi (saw) dan perbuatan tersebut adalah haram.

“Selain itu, perlu juga diingat dalam hal ini bahawa Allah Taala telah mengisytiharkan perselisihan dan kekacauan sebagai dosa yang lebih besar daripada pembunuhan dan telah memerintahkan pemansuhannya. Terdapat beberapa keadaan di mana perkahwinan dibubarkan atau perceraian dikeluarkan selepas perkahwinan kerana suami mengetahui kemudian bahawa wanita itu mempunyai rambut di muka. Jika ia tidak dibersihkan atau dicabut, beberapa rambut ini akan merosakkan lebih banyak rumah tangga, dan siri panjang yang tidak menyenangkan akan bermula. Walau apa pun, bukanlah tujuan Nabi (saw) untuk menimbulkan situasi dalam masyarakat yang akan membawa kepada penyebaran kekacauan dalam rumah tangga. Kebijaksanaan di sebalik ucapannya yang kasar itu nampaknya kerana syirik adalah dosa yang paling besar dan amalan-amalan ini digunakan untuk pelbagai tuhan dan lain-lain, atau kerana mereka pernah menjadi alat untuk mempromosikan kemungkaran, dia menyatakan rasa jijiknya tentang mereka dalam istilah yang paling kuat, dan dengan demikian mencabut adat syirik dan keji.”

Nikah kedua di negara di mana poligami adalah haram

Seorang wanita menulis surat kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) bersabda, “Suami saya, yang telah diusir dari Jemaah, telah melakukan nikah kedua tanpa menceraikan saya terlebih dahulu. Oleh kerana dia tidak mempunyai hak undang-undang untuk mempunyai lebih daripada seorang isteri, maka dia melakukan zina. Saya tidak nampak status Islam nikah sebegitu. Oleh itu, nikahnya [kedua] harus dibatalkan.”

Dalam suratnya bertarikh 16 Januari 2021, Huzur (atba) memberikan jawapan berikut untuk permintaan ini:

“Memang benar bahawa lelaki yang sudah berkahwin diharamkan secara sah untuk mempunyai isteri lain di kebanyakan negara Barat. Namun, Islam membenarkan seorang lelaki mempunyai sehingga empat isteri dalam satu masa. Jika seorang lelaki pergi ke tempat yang tidak dilarang mempunyai lebih daripada seorang isteri dan mengahwini wanita lain dengan cara nikah rasmi, maka di negara-negara Barat, isteri keduanya tidak akan diberikan sebarang hak di bawah undang-undang negara. Bagaimanapun, di bawah undang-undang Islam, dia akan dianggap sebagai isterinya dan hubungan suami isteri mereka tidak akan disifatkan sebagai zina.

“Adakah anda akan gembira jika suami anda mempunyai hubungan luar nikah dengan wanita itu, yang dilarang oleh Syariah tetapi undang-undang negara Barat ini memberi ruang untuk ia dianggap sah?

“Sama seperti Islam telah menentukan hak untuk lelaki berdasarkan keperluan mereka, ia juga telah menetapkan hak yang berbeza untuk wanita. Semasa menjelaskan aspek ajaran Islam ini, Hazrat Masih Mau’ud (as) bersabda:

“‘Adalah diketahui umum bahawa Islam membenarkan seorang lelaki mengahwini sehingga empat isteri dalam satu masa; dan ini adalah izin, bukan paksaan. Setiap lelaki dan wanita amat menyedari doktrin ini. Apabila berkahwin dengan lelaki Islam, wanita mempunyai hak untuk meletakkan syarat bahawa suami tidak akan berkahwin dengan wanita lain dalam apa jua keadaan sekalipun. Jika syarat ini ditetapkan sebelum berkahwin, sudah tentu suami akan bersalah kerana melanggar kontrak jika dia terus berkahwin lain. Walau bagaimanapun, jika seorang wanita tidak menetapkan apa-apa syarat sedemikian, dan berpuas hati dengan undang-undang sebagaimana adanya, orang luar tidak berhak untuk campur tangan. Dalam kes sedemikian, pepatah [Urdu] kelihatan relevan: "Jika suami dan isteri gembira, hakim tidak ada kena mengena." Setiap orang yang berakal dapat memahami bahawa Allah tidak mewajibkan poligami, Dia hanya menghalalkannya. Jika seorang suami ingin, atas sebab tertentu, dan di bawah undang-undang Ilahi, untuk mendapatkan kebenaran ini, dan isterinya tidak berpuas hati dengannya, dia mempunyai pilihan untuk menuntut cerai dan menghilangkan kebimbangan ini. Dan jika wanita lain, yang ingin dikahwininya, tidak berpuas hati, dia juga mempunyai pilihan yang mudah untuk menolak tawaran meminang seperti itu. Tiada siapa yang terpaksa. Tetapi jika kedua-dua wanita bersetuju dengan perkahwinan kedua ini, apakah hak seorang Arya untuk campur tangan?’” (Chashma-e-Ma‘rifat, Ruhani Khazain Jilid 23, hlm. 246)”

Purdah, gaul bebas dan Halloween

Seorang pelajar sekolah menulis kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba), “Dalam Islam, wanita hanya diperintahkan untuk menutup diri secara umum. Lalu, kenapa kita berpurdah dengan bertudung dsb. Mengapa perempuan tidak boleh berkawan dengan lelaki di sekolah? Lebih-lebih lagi, bolehkah saya berpakaian seperti bidadari pada Halloween?”

Huzur (atba), dalam suratnya bertarikh 26 Januari 2021, menawarkan panduan berikut mengenai topik ini:

“Islam telah mengurniakan kedua-dua lelaki dan wanita dengan ajaran yang sangat terang tentang purdah. Oleh itu, ia menyatakan bahawa lelaki dan perempuan yang beriman hendaklah menundukkan pandangan mereka, iaitu menjauhkan pandangan mereka daripada melihat bukan mahram dan menutup aurat [satr]. Kemudian, ia telah memperingatkan lagi wanita-wanita yang beriman supaya mereka menutupkan tudung mereka ke dada mereka, tidak boleh mendedahkan kecantikan mereka dan tidak boleh memukul kaki mereka supaya apa yang mereka sembunyikan dari perhiasan mereka boleh diketahui.

“Dalam pengajaran yang ringkas tetapi sangat menyeluruh ini, setiap perincian tentang purdah telah dijelaskan, iaitu seorang wanita yang beriman hendaklah menjaga mata, telinga dan kawasan satrnya dan hendaklah memastikan pakaiannya tidak terlalu ketat sehingga menampakkan susuk tubuhnya dan sebagainya. longgar dan lebar sehingga dada dan kawasan satr lain terdedah.

“Perintah tentang tidak menghentakkan kaki ke tanah membayangkan bahawa seorang wanita yang beriman juga harus menahan diri daripada pergerakan fizikal dengan cara yang boleh mendedahkan pelbagai ciri fizikalnya, atau, jika sekeping perhiasan seperti gelang kaki dan lain-lain dipakai. pada kaki, bunyinya boleh menarik perhatian orang ke arahnya dan mata orang asing mungkin tertarik kepadanya atau, jika dia telah menghiasi kakinya dengan inai atau pengilat kuku dsb., mata lelaki mungkin tertarik kepadanya. Semua perkara ini akan melanggar perintah purdah.

“Justeru, Islam tidak menganggap memadai bagi seorang wanita hanya bertudung. Sebaliknya, dengan menyatakan perkara-perkara ini, ia juga telah menjelaskan semua keperluan berkaitan purdah yang lain iaitu cara-cara di mana seorang wanita harus menjaga purdah dan menutup dirinya.

“Menjelaskan ayat-ayat tentang purdah, Hazrat Masihi Mau’ud (as) bersabda:

“‘Iaitu, arahkan lelaki yang beriman untuk menahan pandangan mereka daripada melihat wanita di luar darjat yang dilarang secara terang-terangan sehingga teruja secara seksual oleh mereka dan untuk memupuk tabiat menjaga penampilan mereka. Dan hendaklah menjaga aurat mereka dalam apa jua keadaan. Begitu juga, mereka hendaklah menahan telinga mereka di luar darjat yang diharamkan iaitu mereka tidak boleh mendengar nyanyian atau suara-suara memperdaya wanita di luar darjat yang diharamkan dan tidak boleh mendengar perihal kecantikan mereka. Ini adalah cara yang baik untuk memelihara kesucian rupa dan hati mereka. Begitu juga dengan wanita yang beriman supaya mereka menahan pandangan mereka daripada melihat lelaki di luar darjat yang dilarang dan hendaklah menjaga telinga mereka daripada mendengar suara lelaki tersebut. Iaitu, mereka tidak sepatutnya mendengar suara-suara yang merangsang mereka secara seksual. Mereka hendaklah menutup kecantikannya dan tidak mendedahkannya kepada sesiapa di luar darjat yang diharamkan. Mereka harus melabuhkan tudung di dada mereka dan dengan itu hendaklah menutup kepala dan telinga dan pelipis mereka. Mereka tidak boleh menghentakkan kaki ke tanah seperti penari.’ (Islami Usul Ki Falasafi, Ruhani Khazain Jld 10, ms. 241-242)

“Huzur (as) selanjutnya bersabda:

“‘Al-Qur’an mengarahkan lelaki dan wanita Islam untuk menundukkan pandangan mereka […] Tudung Islam sama sekali tidak bermakna wanita dipenjarakan seolah-olah mereka dikurung dalam penjara. Maksud Al-Qur’an adalah bahawa wanita menutup diri dan menahan diri dari memandang lelaki yang di luar batas yang dibenarkan. Wanita tidak dilarang keluar rumah untuk memenuhi keperluan masyarakat mereka. Mereka dialu-alukan untuk keluar dan keluar tetapi mesti mengawal pandangan mereka.’ (Malfuzat [edisi 2016], Jilid 1, hlm. 405)

“Setakat [ketetapan mengenai] persahabatan antara anak-anak perempuan dan lelaki, logik utama di sebaliknya adalah untuk menjaga kesucian wanita [dan lelaki]. Percampuran bebas berkemungkinan akan mengakibatkan pelbagai keburukan. Oleh itu, Islam membezakan antara hubungan mahram dan bukan mahram dalam hal ini dan mentakrifkan batasan hubungan lelaki-perempuan. Allah dan Rasul-Nya telah menyampaikan pengajaran yang sangat jelas kepada orang-orang yang beriman dan pengikut mereka dalam hal ini. Oleh itu, Nabi (saw) bersabda bahawa seseorang tidak boleh bertemu dengan wanita bukan mahram dalam pengasingan kerana syaitan sentiasa menjadi teman ketiga dalam pertemuan tersebut.’ (Sunan al-Tirmidzi, Kitab al-Fitan)

“Hazrat Masihi Mau'ud (as) menjelaskan hikmah di sebalik arahan Nabi (saw) ini dengan kata-kata berikut:

“‘Telah sering didengar dan diperhatikan bahawa masyarakat sebegini tidak melihat sebarang penyakit pada lelaki dan wanita bukan mahram yang tinggal bersendirian di belakang pintu tertutup; mereka memanggil tamadun ini. Untuk mengatasi kesan buruk ini, pendiri Islam telah melarang sama sekali seseorang daripada mendekati apa-apa yang boleh menyebabkan mereka tersandung. Dalam hubungan ini, Nabi (saw) telah menyatakan bahawa di mana seorang lelaki dan wanita bukan mahram duduk diasingkan, yang ketiga bersama mereka adalah syaitan. Renungkan sahaja hasil ngeri yang terpaksa ditanggung oleh Eropah akibat daripada ajaran yang tidak terhad dan tidak terkawal ini. Di tempat-tempat tertentu, kehidupan pergaulan bebas yang tidak tahu malu dilakukan. Ini adalah disebabkan oleh ajaran-ajaran seperti yang baru disebutkan. Jika anda ingin melindungi sesuatu daripada penyalahgunaan, ia mesti dilindungi. Walau bagaimanapun, jika seseorang tidak mengawasi harta benda - dan menganggap dunia ini tidak bersalah - maka ingatlah bahawa ia pasti akan musnah. Tudung Islam adalah ajaran yang benar-benar suci, yang, melalui pengasingan, menyelamatkan lelaki dan wanita daripada tersandung. Ia telah membebaskan manusia daripada kehidupan yang haram, pahit dan pahit.’ (Laporan Jalsa Salana 1897, hlm. 48)

“Ritual Halloween, yang kini dianggap ‘seronok’ oleh orang ramai, adalah berdasarkan idea syaitan dan kepercayaan politeistik dan meropidan kejahatan yang tersembunyi. Seorang Muslim sejati dan khususnya seorang Ahmadi harus sentiasa ingat bahawa seseorang itu mesti menjaga diri daripada apa-apa yang berdasarkan syirik walaupun ia dilakukan untuk keseronokan kerana ritual seperti itu menjauhkan seseorang daripada agama. Lebih-lebih lagi, adalah bertentangan dengan maruah seorang anak Ahmadi untuk mengemis, seperti yang dilakukan pengemis, di sekitar rumah orang pada perayaan ini atas nama hiburan. Seorang Ahmadi mempunyai keistimewaan tertentu yang harus kita tanamkan dalam minda kanak-kanak sejak kecil.

“Oleh itu, tidak ada Ahmadi yang dibenarkan untuk mengambil bahagian dalam upacara Halloween, baik dengan berpakaian seperti hantu, mahupun sebagai ahli sihir atau bidadari, kerana ritual ini berdasarkan kepercayaan palsu dan syirik.”

(Disusun oleh Zaheer Ahmad Khan, Ketua Jabatan Rekod, Private Sekretariat, London. Diterjemah oleh Al Hakam)

 

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad