‘Jangan pernah kecewa, bekerja keras dan berdoa kepada Allah Yang Maha Kuasa’: Waqifaat-e-Nau dari Indonesia bertemu Hazrat Khalifatul Masih (atba

‘Jangan pernah kecewa, bekerja keras dan berdoa kepada Allah Yang Maha Kuasa’: Waqifaat-e-Nau dari Indonesia bertemu Hazrat Khalifatul Masih (atba)

19 Januari 2023

AlHakam

Kemas Kini Terakhir pada 20 Januari 2023

Diterjemahkan oleh Musa Bin Masran

Sekumpulan waqifaat-e-nau dari Indonesia telah dikurniakan peluang untuk bertemu Hazrat Mirza Masroor Ahmad, Khalifatul Masih V, semoga Allah menjadi Penolongnya, dalam mulaqat maya pada hari Ahad, 15 Januari 2023.

Selepas menyampaikan salam, Hazrat Amirul Mumineen (atba) memanggil Tahira Rahman Sahiba untuk membaca sebahagian daripada Al-Qur’an, diikuti dengan terjemahan bahasa Inggerisnya.

Ratu Saleha Ridwan Sahiba kemudiannya membentangkan hadis Nabi (saw) bersama terjemahan Urdu dan Inggeris.

Petikan daripada tulisan Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan telah dibentangkan oleh Marini Adani Sahiba. Selepas itu, Huzur (atba) bertanya kepadanya, "Apakah kamu telah menghafal seluruh ayat itu?" yang mana dia menjawab dengan afirmatif dan berkata dia telah menghafal semua teks untuk Huzur (atba). Mendengar ini, Huzur (atba)berkata, “Masya-Allah! Anda mempunyai ingatan yang sangat baik.”

Sebuah tarana (puisi paduan suara) kemudiannya disampaikan oleh tiga waqifaat-e-nau: Naseera Amatus Sabuh, Naima Amatunnur, dan Nuzrah Amatul Shafi.

Siti Aisyah Bakrie, Sadr Lajna Imaillah, kemudiannya membentangkan laporan ringkas yang mana beliau menyatakan bahawa hari itu adalah hari yang amat diberkati bagi mereka, khususnya kepada 45 waqifaat-e-nau yang telah diberi peluang untuk mulaqat yang penuh barakah ini. Beliau berkata pada masa ini terdapat 792 waqifaat-e-nau yang tersebar di 207 cawangan di Indonesia. 61% daripadanya adalah pelajar. Beliau menambah bahawa mereka mempunyai 38 graduan, 12 daripadanya berkhidmat sebagai doktor, jururawat, dan guru. Lapan berkhidmat dengan Jemaat, bekerja di pejabat pusat Jemaat, MTA Indonesia, klinik Jemaat, dan Humanity First. Aisha Sahiba melaporkan bahawa pada tahun lepas telah diadakan Ijtema yang dihadiri oleh 441 waqifaat-e-nau. Dia kemudian meminta Huzur (atba)untuk mendoakan waqifaat-e-nau Indonesia untuk menjadi hamba Jemaat yang sejati. Sebuah video pendek kemudian diputarkan yang memaparkan aktiviti waqifaat-e-nau.

Selepas itu, kumpulan yang bertuah ini berpeluang bertanya kepada Huzur (atba) tentang pelbagai perkara.

Seorang waqifa-e-nau muda, Zebaish Mubarka bertanya kepada Hazrat Khalifatul Masih V (atba) bagaimana seseorang boleh menghapuskan Syaitan dalam diri mereka. Huzur (atba) berkata bahawa dia masih sangat muda dan tidak bersalah. "Untuk menundukkan syaitan, seseorang itu hendaklah sentiasa mengingati Allah Yang Maha Kuasa." Huzur (atba) berkata bahawa seseorang mesti terus berdoa kepada Allah untuk pertolongan-Nya dan perlindungan daripada pengaruh syaitan. Hazrat Khalifatul Masih V (atba) berkata inilah sebabnya, apabila seseorang membaca Al-Qur’an, seseorang berkata: أعوذ بالله من الشيطان الرجيم supaya Allah memelihara seseorang daripada syaitan. Huzur (atba) berkata seseorang mesti berdoa kepada Allah untuk kekal suci dan supaya Dia memberikan seseorang keupayaan untuk melakukan solat, membaca Al-Qur’an dan berkata-kata yang baik. Huzur (atba) menggalakkannya untuk mendengar kata ibu bapanya, memberi perhatian kepada pelajarannya dan tidak bergaduh dengan rakan-rakannya. "Jika kamu berusaha dan berdoa [kepada Allah], Dia akan menolongmu," kata Huzur (atba).

Tufha Raziya Ahmad Sahiba bertanya kepada Hazrat Khalifatul Masih V (atba) bahawa sebagai seorang waqifa-e-nau, bagaimanakah seseorang, yang sedang berkhidmat dalam bidang perubatan, dapat menyampaikan mesej Islam Ahmadiyah.

Huzur (atba) berkata:

“Pada banyak kesempatan, saya telah menjelaskan bahawa sebagai Ahmadiyah, kita harus menyampaikan mesej Ahmadiyah dan Islam yang sebenar; tetapi waqifaat-e-nau lebih bertanggungjawab untuk tujuan ini. Mereka harus menyampaikan risalah Islam dan Ahmadiyah yang sebenar. Apabila anda berada dalam bidang perubatan, jika akhlak anda baik, jika sikap anda terhadap pesakit anda baik, mereka akan melihat bahawa 'doktor ini entah bagaimana berbeza dengan doktor lain. Dia seorang doktor yang sangat prihatin; dia mendengar saya, dan dia melihat [saya] dengan sangat teliti.’ Kemudian dia akan cuba untuk mengetahui siapa anda. Kemudian anda boleh memberitahu mereka, ‘Saya seorang doktor Ahmadi Muslim dan ini adalah kewajipan saya, kewajipan saya, bahawa saya harus menghormati orang lain dan melihat pesakit saya dengan hormat dan berhati-hati.’ Jadi, dengan cara ini, anda akan membuka jalan tabligh. Kemudian, di antara rakan-rakan doktor anda juga, anda boleh memberitahu mereka bahawa anda adalah seorang Ahmadi Muslim dan jika anda menunaikan solat lima waktu ketika anda bebas dan berdoa kepada Allah Yang Maha Kuasa untuk pesakit anda, maka mereka akan melihat bahawa 'dia adalah seorang Muslim yang baik, dan kita harus melihat dan mempelajari lebih lanjut tentang mereka.' Inilah cara anda boleh membuka saluran tabligh."

Farhana Achmad Sahiba bertanya kepada Hazrat Amirul Mumineenaa jika seorang waqifa-e-nau menerima pinjaman pendidikan daripada Jemaat, dan selepas menamatkan pengajian dari kolej, memutuskan untuk berkhidmat dengan Jemaat, bagaimana dia harus membayar balik pinjaman dalam situasi ini?

Huzur (atba) berkata:

“Anda boleh memberitahu Jemaat bahawa walaupun anda mengambil pinjaman daripada Jemaat, dengan niat untuk membayar balik kepada Jemaat, tetapi dengan stipend dan elaun nominal ini yang diberikan kepada anda oleh Jemaat, anda tidak dapat membayar jumlah tersebut dalam tempoh yang singkat kerana jumlahnya agak besar. Jadi, Jemaat boleh menetapkan sejumlah kecil [untuk anda] untuk membayar balik pinjaman anda dan kemudian mereka akan memotongnya daripada pendapatan atau elaun anda. Dan, kadang-kadang ia berlaku, jika Jemaat mahu, yang boleh menghapus kira pinjaman. Tetapi semuanya bergantung kepada kedudukan kewangan Jemaat. Jika tidak, anda hanya boleh membayar balik jumlah yang kecil setiap bulan dan ia tidak akan membebankan anda terlalu banyak.”

Munirah Amatul Kafi Sahiba bertanya bagaimana seseorang itu boleh mengatasi kebimbangan mengenai masa depan dan pilihan hidup. Dia menambah bahawa dia takut dia akan membuat keputusan yang akan berubah menjadi tidak menguntungkan.

Huzur (atba) berkata:

“Setiap kali kita hendak memulakan sesuatu, kita hendaklah meminta pertolongan Allah. Berdoa kepada Allah Yang Maha Kuasa agar ‘Allah yang Maha Kuasa memudahkan kita’ dan memohon pertolongan dan petunjuk Allah Yang Maha Kuasa. Jika itu baik untukmu, maka [berdoalah] agar Allah Taala memudahkanmu, dan memudahkanmu, dan memuaskan hatimu dalam hal ini. Jadi, jika anda merasakan kepuasan di dalam hati anda dan anda berdoa kepada Allah Yang Maha Agung, maka Dia akan membantu anda; dan ia tidak akan berakhir dengan hasil yang buruk. Tetapi, anda juga harus ingat bahawa kita harus sentiasa berdoa kepada Allah Yang Maha Esa, teruskan doa kita dalam setiap aspek bahawa ‘apa sahaja yang kita lakukan, Allah Yang Maha Kuasa sentiasa membantu kita. Kita memohon pertolongan Allah Taala ketika kita memulakannya, dan kita hendaklah meminta pertolongan Allah Taala walaupun ketika kita melakukannya.’ Sehingga akhir hayat kita, kita hendaklah memohon pertolongan dan petunjuk Allah. Oleh itu, Allah Taala akan menolong kita dan apabila Allah Taala menolong kita, maka kesudahan perkara itu [yang kita doakan] tidak pernah buruk.”

Khadijah Shibyati Sahiba, seorang graduan pakar pemakanan, bertanya kepada Hazrat Amirul Mumineenaa jika seorang waqifa-e-nau boleh mempunyai pekerjaan selepas perkahwinannya.

Merujuk kepada profesionnya, Huzur (atba) berkata: "Ini adalah profesion yang baik, ia membantu manusia." Selanjutnya, Huzur (atba) berkata:

“Dan lepas kahwin boleh tanya suami. Jika dia gembira kerana anda meneruskan kerja anda, anda harus teruskan. Jika dia berkata 'tidak, anda tidak sepatutnya' maka, anda tidak sepatutnya melakukannya; tetapi, secara sukarela, anda boleh melakukannya dengan Lajna dan organisasi Jemaat lain atau mana-mana organisasi amal. Tetapi tidak ada salahnya untuk meneruskan profesion anda, walaupun selepas berkahwin. Tetapi sekurang-kurangnya anda mesti meminta persetujuan suami anda dan juga ingat bahawa apabila anda memulakan kehidupan berkeluarga apabila anak-anak anda dilahirkan, anda melihat adalah menjadi kewajipan ibu untuk menjaga anak-anak, untuk membesarkan mereka dalam suasana yang baik, dan dengan semua keadaan yang baik. Oleh itu, tanggungjawab pertama anda ialah menjaga rumahtangga anda, anak-anak anda, suami anda; dan selepas itu, jika anda mencari sedikit masa, maka anda boleh melakukan kerja itu juga. Dan, jika anda fikir anda boleh melakukan keadilan dengan profesion anda dan pada masa yang sama anda boleh berlaku adil dengan anak-anak anda dan urusan rumah tangga anda, maka anda boleh melakukan kedua-dua perkara bersama-sama.”

Khaula Sahiba bertanya kepada Huzur (atba) apa yang harus dilakukan jika ibu bapa seorang waqifa-e-nau meminta mereka untuk menarik diri daripada Skim Wakaf-e-Nau sedangkan dia berkeras untuk menjadi waqifa-e-nau.

Hazrat Amirul Mumineen (atba) berkata:

“Ibu bapa kamu telah mempersembahkan nyawa kamu untuk Jemaat sebelum kamu lahir. Dan apabila anda dilahirkan, mereka memberitahu Jemaat bahawa 'sekarang kami mempunyai seorang gadis atau lelaki' [...] 'dan kami ingin menawarkannya kepada Jemaat sebagai waqifa-e-nau'. Dan pada usia 15 tahun anda memperbaharui ikatan anda, apabila anda cukup matang dan berakal, [menyatakan] bahawa anda ingin meneruskan wakaf anda. Apabila anda tamat pendidikan anda, anda mengatakan bahawa anda sedang meneruskan wakaf anda. Jadi, bila dah matang dan dah masuk umur matang dan dah masuk Lajna Imaillah umur 15 tahun baru boleh buat keputusan sendiri. Sama ada ibu bapa anda suka atau tidak, kini terpulang kepada anda sama ada anda mahu meneruskan wakaf anda atau tidak. Sekarang ia bukan kewajipan [ibu bapa]. Mereka telah menjalankan tugas mereka semasa anda masih muda, tetapi sekarang apabila anda telah matang, anda perlu membuat keputusan anda sendiri. Inilah sebabnya kami mengatakan bahawa waqifeen-e-nau dan waqifaat-e-nau hendaklah memperbaharui ikatan Wakaf-e-Nau mereka pada usia 15 tahun, dan kemudian memperbaharuinya lagi pada usia 21 tahun atau selepas menamatkan pendidikan mereka. Jadi, jika anda ingin meneruskan, maka terpulang kepada anda; jika anda ingin memutuskan ikatan ini, ia juga terpulang kepada anda. Ibu bapa anda tidak boleh mengatakan bahawa anda melanggarnya. Anda, waqifeen-e-nau atau waqifaat-e-nau, kamu sendiri yang memutuskan sama ada kamu mahu meneruskan wakaf anda atau mahu memutuskan ikatan ini.”

Hazrat Amirul Mumineen (atba) bertanya kepadanya apa yang dia lakukan. Sebagai jawapan, dia berkata dia berkhidmat dalam majalah Ismail Waqf-e-Nau. Mendengar ini, Huzur (atba) berkata, “Ismail adalah untuk kanak-kanak lelaki, biarkan lelaki itu melakukannya, dan anda harus memulakan majalah anda sendiri dengan nama Maryam. Beritahu lelaki itu bahawa mereka harus meneruskan majalah mereka, Ismail, dan 'kami tidak akan membantu lelaki. Kami akan mulakan majalah kami sendiri dengan nama Maryam, untuk perempuan waqifaat-e-nau.’ Anak buah anda malas, hendak memikul beban di bahu anda. Beritahu lelaki anda untuk 'melakukan kerja anda sendiri, dan kami akan melakukan kerja kami sendiri.'”

Saira Basir Sahiba bertanya kepada Hazrat Khalifatul Masih V (atba) apakah bimbingannya untuk waqifaat-e-nau yang mengutamakan khidmat mereka dalam Jemaat daripada tugas mereka sebagai pelajar.

Huzur (atba) berkata:

“Sama ada anda seorang waqifa-e-n au atau tidak dalam Skim Wakaf-e-Nau, sebagai seorang pelajar, anda harus mengutamakan pelajaran anda terlebih dahulu. Selesaikan pengajian anda, dapatkan pendidikan yang lebih baik dan kemudian tampil untuk membantu Jemaat dan bekerja untuk Jemaat. Tetapi pada hujung minggu, anda hendaklah menghadiri kelas Wakaf-e-Nau atau Waqf-e-Nau Ijtema dan beri sedikit masa lapang, setiap kali anda bercuti, beri sedikit masa lapang untuk kerja Jemaat dan kerja Wakaf-e-Nau anda; apa sahaja yang diberikan kepada anda oleh Sadr anda atau yang bertanggungjawab Wakaf-e-Nau, tetapi tidak sekali-kali membebankan pengajian anda; anda mula-mula menekankan pelajaran anda, menyelesaikan pengajian anda, mendapatkan pendidikan yang lebih baik, dan kemudian anda akan menjadi aset yang lebih bermanfaat dan berguna untuk Jemaat, dan kemudian membantu Jemaat sebagai waqifa-e-nau.”

Bushra Hidayat Sahiba berkata bahawa kedua-dua Ahmadi Muslim dan bukan Ahmadi Muslim belajar di sekolahnya. Dia menambah bahawa kadang-kadang orang bercakap tentang Ahmadiyah dan sebagai jawapan, dia akan menjawab mengikut pengetahuannya. Dia bertanya bagaimana dia boleh membuat mereka lebih berminat dengan Ahmadiyah.

Hazrat Khalifatul Masih V (atba) berkata bahawa jika, di sekolah, sudah waktunya untuk solat dan dia menunaikan solatnya; menahan diri daripada tabiat buruk seperti mengumpat orang lain, dan sebaliknya membantu mengekalkan keamanan di kalangan rakan sekelasnya dan menggalakkan mereka untuk menjadi baik, dan berpakaian sopan, maka orang ramai akan menganggapnya sebagai seorang Muslim yang baik dan akan mendengarnya. “Tunjukkan teladan anda,” dan ketahui lebih lanjut tentang Islam dan Ahmadiyah.

Salma Tsania Farisha Sahiba bertanya bagaimana seseorang boleh kekal bahagia dan ikhlas dengan Allah walaupun mereka tidak dapat mencapai dan mencapai matlamat mereka. Huzur (atba) berkata:

“Sekiranya anda mempunyai impian atau matlamat mengikut potensi anda, maka hendaklah anda bekerja keras dan berdoa kepada Allah SWT agar Allah membantu anda untuk mencapainya. […] Mula-mula, anda perlu bekerja keras kemudian berdoa kepada Allah Yang Maha Kuasa bahawa anda telah melakukan apa sahaja yang mungkin mengikut potensi anda dan mengikut kemampuan anda dan sekarang Allah Yang Maha Kuasa membantu anda untuk mencapainya, maka Allah Yang Maha Kuasa akan, insya-Allah, menolong awak. Anda lihat, semua orang, setiap orang tidak mempunyai potensi untuk segala-galanya. Seorang saintis mempunyai pemikiran yang berbeza untuk pengajiannya, seorang peguam mempunyai pemikiran yang berbeza dan seorang mubaligh atau ahli sejarah mempunyai pemikiran dan konsep yang berbeza dalam fikiran mereka. Allah SWT telah menjadikan manusia dengan sifat yang pelbagai. Jadi, jika anda mahir dalam sejarah, anda tidak boleh mengatakan bahawa anda juga akan menjadi ahli kimia atau saintis yang baik; begitu juga, ahli kimia atau saintis yang baik mungkin bukan ahli sejarah yang baik. Jadi, pertama sekali, anda perlu melihat subjek yang anda minati, dan antara subjek yang terbaik untuk anda.

“Maka berdoalah kepada Allah Yang Maha Esa, Allah akan menolongmu, insya-Allah. Jangan pernah kecewa, bekerja keras dan berdoa kepada Allah Yang Maha Esa, maka kamu akan mencapai [tujuanmu].”

Kashifa Ahmad Sahiba bertanya kepada Huzur (atba) bagaimana dia mengekalkan perasaannya dalam situasi yang sukar.

Hazrat Khalifatul Masih V atba berkata:

“[…] Anda perlu berdoa kepada Allah Yang Maha Kuasa agar Allah membantu anda. Hanya berdoa dalam solat anda, dalam sajdah anda. Menangislah dalam sajdahmu, niscaya kamu akan merasakan sedikit kepuasan di hatimu, dan semuanya akan baik-baik saja.”

Aasyah Ahmad Sahiba berkata bahawa sebagai suri rumah dan waqifa-e-nau, apa yang boleh dilakukan untuk berkhidmat kepada Jemaat.

Hazrat Khalifatul Masih V (atba) berkata:

“Saya sudah menjawab soalan ini. Ia adalah soalan yang hampir sama [ditanya tadi]. Sebagai suri rumah, anda perlu menjaga rumah anda dan anak-anak anda, dan kemudian jika anda mempunyai masa lapang, anda boleh berkhidmat dengan Jemaat juga semasa cuti atau pada hujung minggu, kemudian, dengan persetujuan dan persefahaman bersama dengan suami anda, anda boleh bekerjalah untuk Jemaat pada masa lapang.”

Parwiin Salma Sahiba bertanya bagaimana untuk menyemai rasa cinta kepada Jemaat dalam kalangan remaja Ahmadi supaya mereka boleh aktif dalam Jemaat.

Hazrat Amirul Mumineen (atba) bertanya kepadanya bagaimana dia menanamkan cinta Jemaat dalam hatinya semasa dia masih muda? “[Adakah] ibu bapa anda memberi inspirasi kepada anda untuk bekerja untuk Jemaat? Atau rakan-rakan anda memberi inspirasi kepada anda untuk bekerja untuk Jemaat? Atau organisasi Lajna anda? Atau adakah anda sendiri; adalah keinginan lahir anda untuk bekerja untuk Jemaat dan mewujudkan cinta kepada Jemaat?” Sebagai tindak balas, dia berkata bahawa ibu bapanya, pada mulanya, menanamkan rasa cinta kepada Jemaat dalam dirinya.

Mendengar ini, Huzur (atba) berkata:

“Kalau begitu, jawapannya sama. […] Jadi, kerana anda mempunyai rasa cinta kepada Jemaat ini, perkara yang sama harus anda cuba kembangkan di kalangan remaja Jemaat – gadis yang lebih muda.

“Perkara pertama ialah mereka hendaklah mengetahui mengapa mereka adalah Ahmadi, iaitu Hadhrat Masih Mau’ud (as), mengapa mereka melakukan bai‘at Khilafah, mengapa ibu bapa mereka menawarkan mereka dalam Wakaf-e-Nau; dan menjadi seorang waqifa-e-nau dan menjadi seorang Ahmadi Muslim, apakah tugas mereka. Jika mereka sedar tugas mereka, maka mereka akan faham tanggungjawab mereka. Apabila mereka memahami tanggungjawab mereka, maka akan ada beberapa tujuan di hadapan mereka yang perlu mereka capai. Dan, untuk itu, apabila mereka bekerja keras dan berdoa kepada Allah Taala untuknya, maka cinta Jemaat dan kerja dan status waqifaat-e-nau sendiri akan berkembang dalam hati mereka.”

Salma Falah Sahiba bertanya kepada Hazrat Amirul Mumineen (atba) bahawa, sebagai waqifa-e-nau, apabila seseorang itu berkhidmat dengan Jemaat sebagai pekerja sepenuh masa dan kemudian berkahwin, hendaklah dia berhenti daripada perkhidmatan mereka dalam Jemaat atau terus bekerja dengan izin suami mereka. ?

Huzur (atba) berkata:

“Saya sudah menjawab soalan ini. Apa sahaja [kerja] yang anda lakukan dalam Jemaat atau di luar, selepas berkahwin, anda hendaklah bekerja dengan izin dan persetujuan suami anda. Tetapi perkara pertama ialah anda menyedarkan suami anda bahawa jika anda bekerja untuk Jemaat, ia akan membantu meningkatkan tahap rohani anda serta keberkatan Allah Yang Maha Esa. Jika anda bekerja untuk Jemaat, anda mendapat keberkatan dari Allah Yang Maha Kuasa. Jadi, sedarkan suami anda, supaya [dia] membenarkan anda bekerja untuk Jemaat dan dengan cara ini, anda akan mendapat lebih banyak keberkatan dan keluarga anda akan mendapat lebih banyak keberkatan daripada Allah Yang Maha Esa. Walaupun begitu, [jika] suami anda menegaskan bahawa 'tidak, anda perlu meninggalkan pekerjaan, anda perlu meninggalkan kerja untuk Jemaat' kemudian, buat masa ini, anda boleh meninggalkannya dan terus memberitahu suami anda dan persuasif, beritahu dia sepanjang masa bahawa 'Tidak, kita harus memberi sedikit masa kepada Jemaat, maka kita boleh mendapat lebih banyak berkat daripada Allah Yang Maha Kuasa.' Dan juga, seorang gadis waqifa-e-nau harus memberitahu pasangan mereka, orang yang yang akan mereka nikahi dan keluarganya, bahawa 'sebagai seorang waqifa-e-nau, ini adalah kewajipan kita untuk berkhidmat kepada Jemaat apabila kita diminta oleh Jemaat untuk tampil ke hadapan. Jadi, saya seorang waqifa-e-nau, menjadi waqifa-e-nau itu adalah kewajipan saya. Anda perlu memahami perkara ini bahawa, walaupun selepas berkahwin, saya akan bekerja untuk Jemaat apabila saya diminta melakukannya.’”

Terakhir, Fatima Hafsya Sahiba bertanya kepada Hazrat Amirul Mumineen (atba) jika ada peluang untuk waqifaat-e-nau Indonesia untuk berkhidmat di negara lain dan jenis perkhidmatan yang akan diberikan.

Huzur (atba) berkata:

“Semuanya bergantung kepada pendidikan anda. Jika anda seorang doktor waqifa-e-nau atau guru waqifa-e-nau, maka anda boleh dihantar ke negara lain sebagai guru atau doktor Wakaf-e-Nau; tetapi semuanya bergantung pada profesion dan pendidikan anda. Jika anda seorang graduan sederhana, maka Jemaat akan meminta anda berkhidmat di negara sendiri, bukan di luar. Jadi, sebagai seorang waqifa-e-nau anda boleh menawarkan diri anda, dengan mengatakan bahawa 'sekarang saya sudah bersedia, saya telah menamatkan pendidikan saya, ke mana sahaja Markaz atau Center atau Khalifa-e-Waqt mahu menghantar saya, saya akan pergi.' Kemudian kami akan memutuskan sama ada kami perlu mengambil perkhidmatan anda, menggunakan perkhidmatan anda di dalam negara anda atau di luar negara anda. Ya, ada kemungkinan anda boleh dihantar ke luar dengan syarat kami memerlukan profesion itu.”

Hazrat Amirul Momineenaa menyampaikan salamnya dan selepas itu pertemuan itu berakhir.

(Laporan disediakan oleh Al Hakam)

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad